NB: 'Idee dat Brobbey zich echt wilde laten zien en dat is hem goed gelukt'

door Bart Veenstra 171

Bron Ajax Showtime

NB: 'Idee dat Brobbey zich echt wilde laten zien en dat is hem goed gelukt'

door Bart Veenstra 171

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Na iedere wedstrijd die Ajax speelt, valt er weer genoeg na te bespreken. Mooie doelpunten, vervelende momenten, vreugde en verdriet. Ajax Showtime kijkt iedere week met één van de redacteuren terug op de wedstrijd én wekelijkse actualiteiten in De Nabeschouwing. Vandaag: Ajax verliest doelman Remko Pasveer en gaat op eigen veld onderuit tegen een sterk Eintracht Frankfurt. Ditmaal met hoofdredacteur Bart Veenstra. Lees hier zijn blik op de wedstrijd én praat mee!

Stelling: Ajax gaat volgende week alsnog door in de Europa League ten koste van Eintracht Frankfurt.

'Ik kan daar eigenlijk geen ja, maar ook geen nee op zeggen. Eintracht Frankfurt is een sterke ploeg, dat hebben we donderdagavond gezien. Als je met een nederlaag op zak nog naar Frankfurt moet, weet je dat het heel zwaar gaat worden. Het is een ploeg die thuis - zeker gezien hun fanatieke aanhang - nog wat sterker is dan in uitwedstrijden. Aan de andere kant: Ajax heeft in de begin- en eindfase van het duel laten zien dat als het gaat en durft te voetballen, het zeker kansen heeft. Het tweeluik is nog niet gespeeld - en daarbij scheelt het dat de uitdoelpuntenregel niet meer telt - maar favoriet is Ajax wat mij betreft zeker niet.'

Francesco Farioli gaf een basisplaats aan Jorthy Mokio op het Ajax-middenveld. Wat bracht de jonge Belg tegen de Duitsers?

'Ik begreep de uitleg van Farioli van tevoren wel. Eintracht Frankfurt beschikt over een fysiek sterk team en daarvoor had hij bepaalde karakteristieken nodig. Mokio is een fysiek sterke speler die normaal gesproken goed is aan de bal. Je merkte in deze wedstrijd wel dat het af en toe nog een tikkeltje te snel ging voor Mokio. Hij leed regelmatig balverlies en ook in de passes was hij niet altijd even zuiver. Toch vind ik het te prijzen dat Farioli een net zeventienjarige jongen gewoon durft op te stellen in zo'n grote wedstrijd. Daar leert Mokio alleen maar van en in de toekomst kan hij daarvan profiteren.'

Wie was de beste Ajacied tegen Eintracht Frankfurt?

'Het is jammer dat hij na een uur al werd gewisseld, want ik vond Brian Brobbey erg sterk spelen. Volgens mij had hij last van zijn kuit of zat hij tegen vermoeidheid aan. Hij scoorde natuurlijk sowieso een goede goal en voor hem is het wellicht extra fijn dat hij met het hoofd kon scoren. Daarnaast vond ik hem heel erg goed in de duels en was hij belangrijk met zijn diepgang. Ik had het idee dat Brobbey zich echt wilde laten zien en dat is hem wel gelukt. Verder vond ik ook Josip Sutalo en Jorrel Hato goed overeind blijven. In dit soort wedstrijden zie je wel welke spelers dit hogere niveau al aankunnen en ik heb Sutalo en Hato ook heel veel dingen goed zien doen.'

Tekst gaat verder onder de foto.

brian brobbey ajax eintracht frankfurt
Brian Brobbey opende de score voor Ajax tegen Eintracht Frankfurt.

Welke speler(s) viel(en) er tegen?

'Dit zijn niet de leukste vragen om te beantwoorden, omdat je niet te kwaad wil spreken over bepaalde spelers. We hadden het net over Mokio, die het niet makkelijk had. Dat gold ook wel een beetje voor Youri Baas. Hij is aan de bal ijzersterk, maar in de duels moet hij wellicht nog wat sterker worden. Soms weet hij het op een slimme manier op te lossen, maar bij de tweede tegengoal valt er ook wat voor te zeggen dat de scheidsrechter niet fluit. Ik denk ook dat Traoré iets meer uit zijn spel had moeten halen en je merkte ook dat Jay Gorter nog wat ritme mist.'

Na de openingstreffer van Brian Brobbey was Eintracht Frankfurt de betere ploeg. Wat lag daaraan ten grondslag?

'Het is sowieso een ploeg met heel veel individuele kwaliteit, laat dat duidelijk zijn. Ook in het eerste kwartier merkte je al dat het tempo hoog lag. Veel hoger dan we gewend zijn in de Eredivisie. Na de openingsgoal van Brobbey gingen zij nog hoger druk zetten. Je zag oud-Ajacied Rasmus Kristensen haast als een rechtsbuiten spelen. Met wat vlotte combinaties wisten zij er af en toe makkelijk doorheen te komen en dan lijkt het in ieder geval dat Ajax niet goed staat.'

Remko Pasveer moest zich in de eerste helft geblesseerd laten wisselen. Hoe vond jij zijn vervanger Jay Gorter voor de dag komen en hoe groot gaat het gemis van Pasveer zijn?

'Ik denk dat Gorter niet per se heel veel kon doen aan de tegendoelpunten. Bij de eerste goal is hij kansloos omdat Brobbey de bal nog van richting veranderd. Bij de tweede komt Skhiri uiteindelijk voor het doel te staan en heeft hij de hoeken voor het uitkiezen. Wat ik wel dacht: misschien had Pasveer met zijn coaching weten te voorkomen dat Skhiri in die positie zou zijn gekomen. Dat is een beetje als, als, maar Pasveer is wel iemand die met zijn coaching kansen weet te voorkomen voordat het kansen zijn. Daarnaast is Pasveer ook enorm rustig aan de bal en in de opbouw. Bij Gorter merkte je aan de bal dat hij ritme mist en dat hij eigenlijk af en toe net wat te laat was met zijn passing.'

Jordan Henderson mist de return in Frankfurt wegens een schorsing. Had de Engelsman verstandiger moeten handelen?

'Uiteraard. Iemand die jarenlang aanvoerder is geweest van Liverpool en dat nu is van Ajax moet weten dat als je op scherp staat je in ieder geval geen geel moet pakken vanwege een wegwerpgebaar. Dat weet hij zelf ook en dat gaf hij zelf ook aan. Het is gewoon onhandig, maar de frustratie kan ik wel begrijpen. De scheidsrechter floot erg twijfelachtig en de spelers van Frankfurt gingen wat meer tijdrekken. Dan kan ik wel begrijpen dat je daar je onbegrip over wil tonen, maar het kost hem nu wel de return en dat is zonde, want hij is enorm belangrijk voor Ajax.'

Tekst gaat verder onder de foto.

jordan henderson ajax eintracht frankfurt 24 25
Jordan Henderson kreeg in het duel met Eintracht Frankfurt een gele kaart wegens een wegwerpgebaar. Het levert hem een schorsing op voor de return in Duitsland.

Ben jij van mening dat Ajax een terechte nederlaag heeft geleden tegen Eintracht Frankfurt?

'Alhoewel ik denk dat er meer in had gezeten - zeker op het moment dat je durft te voetballen - denk ik wel dat Eintracht Frankfurt over de gehele wedstrijd gezien wel wat beter was. In de fases dat Ajax wel tot voetballen kwam, wist de ploeg wel aardig wat te creëren, dus - zoals gezegd - is Ajax niet kansloos in de return. Er liggen echt nog wel mogelijkheden.'

Tot slot: zondag gaat Ajax op bezoek bij PEC Zwolle in de Eredivisie. Verwacht jij dat Farioli met grotendeels dezelfde namen zal aantreden in Overijssel?

'Dat denk ik wel. Farioli rouleert de laatste weken sowieso minder, dus ik verwacht dat hij zeker wel wat spelers laat staan. Ik sluit niet uit dat hij tegen PEC Zwolle bijvoorbeeld weer zal spelen met Klaassen, Fitz-Jim en Berghuis, maar grotendeels verwacht ik wel hetzelfde team. Ik ben wel benieuwd wat Farioli gaat doen nu Pasveer aan de kant staat en hij in de Europa League met Gorter gaat spelen. Gaat hij Gorter nu ritme geven in de Eredivisie of geeft hij het vertrouwen aan Matheus? Daar ben ik wel benieuwd naar.'

Jon van Dam (Twitter: @DamVanJon | e-mail: j.dam@ajaxshowtime.com)
Bart Veenstra (Twitter: @Bart_Veenstra | e-mail: b.veenstra@ajaxshowtime.com)

#ajavoj: ‘Farioli moet eruit krijgen dat Ajax na rust als een kaartenhuis in elkaar stort'

#vojaja: ‘De ervaren wissels van Farioli zorgden ervoor dat de wedstrijd kantelde’
#panaja: 'Berghuis in vorm is absoluut een topspeler voor een selectie als die van Ajax'
#ajahee: 'Er lijkt echt een andere Šutalo te staan onder Farioli'
#ajapan: 'Na zo’n penaltyreeks is iedereen alweer vergeten dat de wedstrijd heel slecht was'
#nacaja: 'Op deze manier worden er geen vastigheden gecreëerd in het elftal'
#jagaja: 'Berghuis zijn creativiteit is wat er ontbrak in Breda'
#ajajag: 'Over een langere periode kunnen we pas echt zeggen wat Ajax’ sterkste voorhoede is'
#ajafor: ‘Taylor nam na wissel Henderson echt de leidersrol op zich’
#gaeaja: 'Een wedstrijd als deze hoort bij het proces waarin Ajax zit’
#ajabes: ‘Farioli maakt spelers beter en daarvan is Sutalo het voorbeeld’
#rkcaja: 'Farioli heeft de ideale samenstelling van de Ajax-achterhoede gevonden’
#slaaja: ‘Als Brobbey zijn kansen benut, win je deze wedstrijd gewoon'
#ajagro: 'Brobbey is ook zonder goals belangrijk voor het aanvalsspel van Ajax'
#heraja: 'Het karakter van Ajax is echt veranderd, ze zijn bereid om voor elkaar te vechten'
#qaraja: 'Met het oog op Ajax’ drukke speelschema valt het sparen van Brobbey goed uit te leggen'
#ajawil: 'Tegen Feyenoord en PSV wil je als Ajax wél met een zo sterk mogelijk team starten'
#feyaja: 'Farioli is veel meer dan een simpele Italiaanse trainer'
#ajapsv: 'Het zou gek zijn als Ajax geen rol gaat spelen in de titelrace'
#ajamac: 'De 2-0 van Taylor toont aan dat Ajax het geweldig kan doen tegen teams met een laag blok'
#tweaja: 'Henderson kreeg het tempo er niet in tegen FC Twente'
#ajapec: 'Ajax' kinderziektes van vorig seizoen komen af en toe nog aan de oppervlakte'
#rsoaja: 'De diepgang en het loopvermogen van Taylor en Klaassen werden gemist'
#necaja: 'NEC heeft tegen Ajax vanaf de eerste tot de laatste minuut de dienst uitgemaakt'
#ajautr: 'Het is voor Ajax te hopen dat Godts tegen AZ weer wedstrijdfit is'
#azaja: 'Berghuis voegt op rechtsbuiten niks toe aan het spel van Ajax'
#ajalaz: 'Aan de bal is Baas de laatste tijd behoorlijk slordig'
#ajaalm: 'Je ziet dat Taylor Farioli's vertrouwen graag wil uitbetalen'
#ajatel: ‘Veelzeggend dat Ajax via een kopbal uit een corner op 1-0 moet komen’
#spaaja: 'Taylor is voor mij de belichaming van Ajax in 2024'
#ajarkc: 'Fitz-Jim moet in de pikorde altijd boven Klaassen staan'
#azaja: 'Je moet Brobbey laten staan als je echt met een slotoffensief wilt komen'
#heeaja: 'Ajax als titelkandidaat neerzetten is echt te vroeg’
#rfsaja: 'Fitz-Jim liep te sjokken en leverde de ene na de andere bal in'
#ajagal: ‘Ajax moet Henderson gewoon behouden en de poot stijf houden’
#ajafey: 'De Ajax-supporters mogen hardop hopen op een nieuwe landstitel'
#foraja: 'Weghorst heeft al meerdere wedstrijden voor Ajax over de streep getrokken'
#usgaja: ‘Door slimmigheid van Mokio voetbalde Ajax onder de druk uit’
#ajaher: 'Ajax speelt een stuk dominanter dan in de voorgaande weken'
#ajausg: 'Pasveer heeft van twijfelachtige verdedigers ware vechtmachines gemaakt'
#ajagae: 'Ik zou de koopoptie in contract Matheus blind lichten na dit optreden’
#almaja: 'Ajax moet op zijn tellen passen als het aanspraak wil maken op zilverwerk'

Lees meer over:
Plaats reactie

JKCW +62

Brobbey is gewoon niks en zal nooit wat worden, is niet voor niets door die Duitsers snel verkocht, die hebben meer mensenkennis..

08-03-2025 23:56

Dirk +7070

Na de wedstrijden tegen Riga ,Almere, Union, GAE, Frankfurt, ,weet je toch dat je echt niks te zoeken hebt in de CL. Centjes opstrijken en deJUISTE versterkingen zoeken...
Je hebt momenteel een team dat geen druk kan zetten en onder de druk uitspelen lukt ook niet..laten we daar duidelijk en eerlijk over zijn ..
Een oude keeper, de verdediging staat, al is een beter RB noodzakelijk, middenveld mist echt creativiteit en diepgang .
En onze aanval is dramatisch ..
Dus wil je volgend jaar in de CL meedoen ( aanvaard bare resultaten ) moet er nog heel wat weg en nog meer erbij..
En in onze financiële situatie gaat dat met Kroes echt niet gebeuren ..
En onze toptalenten gaan dat CL niveau ook nog niet aan toetsen ,dat kan pas binnen enkele jaartjes

08-03-2025 09:32

driehoekjes +3699

De helft van de ploegen die meedoen hebben niks te zoeken in de CL

08-03-2025 10:16

Ajax412 +1334

Brobbey laat dit seizoen bij vlagen zien echt zichtbaar en belangrijk te kunnen zijn bij wedstrijden op EL niveau en in Eredivisie toppers. Er valt over het hele seizoen bekeken nog genoeg te verbeteren en hij is absoluut niet onomstreden. Toch denk ik dat als hij blijft hij volgend seizoen echt wel aan kan haken op het CL niveau met Ajax. Ervanuit gaande dat Farioli en staf blijft draait hij dan ook een volledige voorbereiding waarbij de focus niet alleen op fysieke/conditionele training gericht hoeft te zijn (zoals dit seizoen het geval was), waardoor hij zichzelf qua speelstijl en loopacties ook gericht kan verbeteren met het team. Voor Taylor is dit echt het seizoen waarin hij een stap verdient en het moment ook aangebroken is, voor Brobbey vindt ik dat niet het geval. Ook Hato zou er goed aan doen nog een seizoen CL te spelen met Ajax. Ben benieuwd hoe hard we het geld daadwerkelijk nodig gaan hebben in de zomer, wanneer de CL miljoenen veiliggesteld zijn.

07-03-2025 17:13

NoPants +7536

Door de cl zullen we het geld minder nodig hebben, maar we zullen alsnog de begroting terug moeten dringen ivm financiele doelstellingen terwijl de selectie willen vernieuwen/versterken voor komend seizoen.

Die CL inkomsten zijn leuk voor komend seizoen, maar een aankoop komt 4-5 jaar in de boeken met salaris en afschrijving. Ik denk dat we gewoon weer eerst moeten verkopen voordat we gaan kopen komende zomer.

Wat dat betreft is brobbey interessanter om te verkopen dan taylor of hato. Die heeft veel grotere invloed op de begroting (7.5m per jaar) dan taylor of hato.

Als we geen CL zouden halen dan zijn juist taylor en hato interessanter, omdat dat meer cash oplevert.

08-03-2025 00:01

Tommyshelby +130509

Hato, Sutalo, Taylor en Brobbey inderdaad.
Daaronder zit een groepje "misschien".
En de grootste groep is "helemaal niet".

Er is nog veel werk aan de winkel in de zomer.

07-03-2025 15:50

Artemio +32414

De vraag is of dat mogelijk is. Ik hoop niet dat er 2 of 3 van de vier verkocht moeten worden om de nieuwe aankopen te sponsoren.

07-03-2025 18:28

BasseyAdriaan33 +13755

Gorter pffff een armoedige keeper met een nare uitstraling.
Is niks, wordt ook nooit de echte topkeeper. Zie veel liever een ander

07-03-2025 15:01

Beachboy +2924

Hij blijft in mijn ogen redelijk buiten schot en ook in dit artikel komt ie er makkelijk vanaf; Traore. Die voegt al weken vrijwel niets toe. Verdedigend slap, maar vooral ook aanvallend gewoon erg matig. Heeft zo nu en dan geniale momenten en hier en daar ook een (mooie) goal, maar daar heeft ie wel heel veel wedstrijden zonder rendement voor nodig. De opties zijn beperkt, maar in mijn opstelling zou ie even pas op de plaats maken.

07-03-2025 14:51

gi0vanni +7381

Edvardsen kan ook op rechts spelen maar dan heb je geen wissel voor Godts. Volgend seizoen een jeugdspeler als backup erbij halen is misschien een idee. In de zomer kunnen ze talenten testen.
Of die vleugspeler uit Spanje kopen zodat Berghuis op het middenveld kan en Traore indien hij niet goed speelt vervangen kan worden. Vechten voor je positie is noodzakelijk.

07-03-2025 16:39

AjaxSoCal +2049

Traore stelt inderdaad enorm teleur. Balen dat Weghorst nog altijd geblesseerd is want Traore is geen optie in de spits.

07-03-2025 16:56

Ajax412 +1334

Ik zou Traore altijd een periode het vertrouwen blijven geven, maar het moment is inderdaad aangebroken om hem even een paar wedstrijden uit de basis te halen.

07-03-2025 17:15

Oeroeboeroe +18579

"omdat Brobbey de bal nog van richting veranderd", AS, dat mag gewoon met een "t" hoor, dus "verandert". 3e persoon enkelvoud, veel moeilijker is het niet (ik schat 1e klas lager onderwijs). 🙈

07-03-2025 14:38

Oeroeboeroe +18579

Niet boeiend 😒

07-03-2025 14:52

Ajax412 +1334

Het boeidt me niet. ;)

07-03-2025 17:16

Oeroeboeroe +18579

Vein foor jau! 😝

07-03-2025 17:19

Hersenspinsel +8371

'bij de tweede tegengoal valt er ook wat voor te zeggen dat de scheidsrechter niet fluit'
NEE!
Maar je weet dat een scheidsrechter niet alles ziet en de VAR bijna nooit een scheidsrechter corrigeert dus had Baas wel wat sneller op mogen staan.
Ik vond Ajax tot aan de blessure van Pasveer goed, jammer dat we gelijk de rust achterin kwijt zijn als hij uitvalt.

Qua resultaat gokken we ook op het kampioenschap dus stiekem zijn we wat minder ziek nu het een keertje tegen zit.

07-03-2025 14:35

Patrick020 +22558

https://postimg.cc/sMqFj9r8

Interessant. Heeft vaak scoops gehad die juist bleken te zijn. Lijkt serieuze ingangen in het wereldje te hebben.

07-03-2025 14:26

Okocha078 +14265

Zal wel de opvolger van Taylor worden.

07-03-2025 15:11

Kreugerrand +912

Is door Kroes in de winter besproken voor een overgang enkel wilde Go Ahead hem nog houden .

Ajax kan ook nog wat jeugd stallen bij Go Ahead als die EL gaan spelen

08-03-2025 08:39

PH2BOT +40642

Laat de EL lopen alsjeblieft want we zitten nog lang niet op EL niveau...laat staan CL niveau. Het gemis van Pas40 zal zich sowieso zwaar doen gelden...niet alleen in EL.....maar bij al die bananenschillen die er nog op de weg naar de titel voor ons klaar liggen.

Om te beginnen PEC en AZ....en dan komt PSV, Fc Utrecht, Groningen, Willem 2....en Twente ook nog.

Op nog 30 te behalen punten kunnen 8 punten razendsnel verdampen.....zie bv PSV die met een betere èn bredere selectie binnen no time 14 punten verspeelden.

Zoiets kan ons net zo goed overkomen..zeker als er nog meer blessures en/ of schorsingen bij komen.

07-03-2025 13:49

ElSandrini +18250

Heb je er nog zin in ?

07-03-2025 13:50

Mung +1802

Als Ajax het niveau van gister laat zien in alle resterende wedstrijden vd eredivisie ben je einde rit gewoon kampioen. EL hoeft afgezien van blessures helemaal niet ten koste te gaan van de eredivisie. Sterker nog, kijkend naar het niveau vd wedstrijd tegen Almere zou dit een perfecte opwarmer moeten zijn voor PEC.
Daarnaast is het laten lopen van EL helemaal geen optie. Premie kwartfinale is 2,5 mil en halve finale 4,2 mil. Die euro's zijn broodnodig, plus de hogere marktwaarde van je spelersmateriaal.

07-03-2025 14:06

KarimB +11983

we hebben 23 punten nodig van de 30. Dus AZ en PSV mag je nog verliezen

07-03-2025 16:29

Newbee34 +6750

Gewoon wedstrijd voor wedstrijd want het is niet te voorspellen hoe Ajax aan een wedstrijd begint.

07-03-2025 20:08

Kreugerrand +912

Je mag nooit laten schieten !
Kijk hier zit het verschil met bv Bundesliga en Nederland.

Gewoon voor de winst gaan daar leren ze enkel van en doen ervaringen juist op .

Buitenland spelen ze ook veel wedstrijden

08-03-2025 08:41

C14 +22527

Als je gewoon was begonnen met Fitz-Jim, in plaats van Mokio, die niet meedeed, en lef had getoond, had je gewoon gewonnen.

Je speelde met Mokio aan de bal gewoon met een man minder, sjokte maar wat, 3 keer aan de bal geweest in 80 minuten ofzo. En dat op zo'n belangrijke positie.

Frankfurt leek beter dan het is door ze te laten voetballen, ook teveel in te zakken, te weinig voetballend vermogen en dynamiek op je eigen middenveld, etc.

07-03-2025 13:23

Artemio +32414

Welk middenveld Ajax ook opstelt. Frankfurt zal altijd een betere middenveld hebben.

07-03-2025 13:25

driehoekjes +3699

Dat weet je of dat hoop je?

07-03-2025 22:01

C14 +22527

Europees, met name tegen de top, tref je altijd fysiek sterkere tegenstanders, ga je dan altijd zo redeneren en je principes over boord gooien?

Mokio is helemaal niet sterk aan de bal voor een middenvelder. Iemand als Steur is sterk aan de bal, Taylor, Fitz-Jim (indien niet in twijfelmodus), Bounida, etc. Mokio is een veredelde CV met wel vlot voetenwerk in de kleinere ruimte.

Mokio maakte ook helemaal geen deel uit van het spel, nog nooit een speler zo weinig balcontacten zien hebben in een wedstrijd, was gewoon bizar. Misschien 3 keer de bal gehad in 80 minuten.

En gewoon laten staan ook. Puur omdat Farioli het slot op de deur wilde houden. Dát is de reden, fysiek en geen gekke dingen doen. Dat verschil toen Fitz-Jim erin kwam, die energie, beweging vrijlopen, aanbieden van Fitz-Jim en ook aanvallend loopacties maken en positioneren, wereld van verschil. Mokio liep maar een beetje te sjokken. Mogelijk ook deels opdracht.

07-03-2025 13:20

PH2BOT +40642

Vergeet de EL ..daar zijn we helemaal nog niet klaar voor ......de titel ligt nu letterlijk voor het grijpen....die kans missen zou pas ècht een blamage zijn ...nog veel méér dan die 5e plek van vorig seizoen

07-03-2025 13:56

MichelBoerebach +29483

2e worden levert precies hetzelfde op. Is op dit moment net zo mooi.

07-03-2025 18:05

wijwarendebesten +28

2e is echt nooit net zo mooi als de Schaal. Er zijn vast seizoenen dat we er vrede mee kunnen hebben. Maar we maken hier geen DVD’s van de 2e plaats.

08-03-2025 08:55

C14 +22527

@PH2

Gaat me niet om de EL hoor, zou een hele leuke extra zijn. Gaat me om het idee Mokio te brengen en het idee daar achter

08-03-2025 14:35

C14 +22527

@wijwaren

Michel neemt de omstandigheden mee, en waar Ajax vandaan komt. Niemand had verwacht dat Ajax nu alweer de tweede plek zou kunnen bemachtigen. Of niemand, ik zag die mogelijkheid wel mits de juiste keuzes zouden worden gemaakt. Maar tweede is al heel knap na die ellende van de afgelopen jaren.

Dan is CL gaan spelen volgend seizoen en bijbehorende inkomsten heerlijk

08-03-2025 14:37

Soccerskins v2 +43614

Waar komt het fenomeen dat Baas ijzersterk is aan de bal eigenlijk vanaf? Als er ruimte ligt kan hij leuk indribbelen, maar zijn passing is echt niet bijzonder. Hij ziet het vaak wel, alleen is de uitvoering niet goed.

07-03-2025 13:13

Balgevoel +31440

@Soccerskins v2

Uit een gemiddelde passnauwkeurigheid van 89%? 92% op eigen helft, 82% op de helft van de tegenstander. Dat is net zoveel als Blind (zelfde positie) in '18/'19. Tuurlijk kan het beter, maar z'n potentie als 'vier' kunnen we toch moeilijk ontkennen? Van gelegenheidslinksbuiten bij NEC tot basisspeler bij Ajax, ik vind hem sowieso een verademing in vergelijking met onze blinde maaier, Kaplan.

07-03-2025 13:20

Soccerskins v2 +43614

Gaaei heeft ook 92% passnauwkeurigheid op de eigen helft, en hij staat totaal niet bekend als enorm sterk aan de bal. Zoveel zegt dat dus.

Zoals ik zeg denk ik dat Baas leuk kan indribbelen, maar zijn passing vind ik absoluut niet bijzonder.

07-03-2025 13:33

PH2BOT +40642

Kaplan is een betere verdediger. Baas is veel meer een middenvelder.

07-03-2025 13:59

Oeroeboeroe +18579

Ik vind beide niet het gewenste Ajax-niveau hebben, maar we hebben het er nu mee te doen 🤷‍♂️

07-03-2025 15:21

Balgevoel +31440

@Soccerskins v2

Vind ik een moeilijke vergelijking. Ten eerste omdat Baas gemiddeld twee keer zoveel balcontacten heeft als Gaaei. Ten tweede omdat Baas balcontacten heeft in een druk centrum, Gaaei aan de zijkant. Klein beetje appels met peren in mijn optiek, maar begrijp je punt. Ik ben wel fan van Baas op 'vier', juist omdat ik vind dat hij een meer dan prima pass heeft (mag wel meer crossballen geven), steeds slimmer wordt in de duels (gister even niet, dat kan een keer) en heel aardig aanvoelt wanneer hij kan/moet indribbelen waardoor we tussen de linies komen. Tegelijkertijd is het natuurlijk gewoon zo dat hij, net als Fitz-Jim, in z'n 'brugklasjaar' zit, waar het gaat om topvoetbal in Ajax 1. Ik zie hem liever dan Kaplan, die vind ik namelijk verdedigend niet beter en voetballend eigenlijk ronduit armoedig. Het oogt allemaal een stuk krachtiger, dat wel. Anderzijds: we hebben even niet beter, haha...

07-03-2025 16:04

Kreugerrand +912

Juist gezegd en ze zijn beide nog jong en onervaren.

Ik zou zeggen laat ze zich goed ontwikkelen dit seizoen dan kunnen ze volgend seizoen beter worden

08-03-2025 08:45

JanBiesbos +29457

Laten we eerst proberen te winnen van pec wedstrijd voor wedstrijd ,
MJ zou gezegd hebben:” the harder you work, the luckier you get” volgens slot!

07-03-2025 12:11

Artemio +32414

Ik maak mij echt zorgen over het middenveld. Dat is niet toekomstbestendig. Volgende week heb je dan Klaassen terug, maar die is minder dan Hendo op het gebied van passing/fysiek/positioneel. Fitz/Taylor/Mokio.

Ik zou volgende week starten met Fitz/Taylor/Klaassen als middenveld. Mokio laten invallen. Je moet lef tonen en voetballen. Achteruit lopen tegen dit dynamische elftal van Frankfurt is vragen om problemen.

Middenveld moet voor volgend seizoen echt grondig veranderd worden.

07-03-2025 11:57

Redrum +96371

Ik vind de passing van Klaassen eigenlijk beter dan van Henderson. Die leverde gisteren ook weer een heleboel ziekenhuisballen af.

07-03-2025 12:07

Ajaxcbs123 +1266

Lekker focussen op PEC, vele malen belangrijker. En dan kijken we daarna wel weer naar Frankfurt.
Je hebt een loodzwaar schema. En PEC en AZ winnen wordt echt heel belangrijk!

07-03-2025 12:14

Artemio +32414

Ik vind Frankfurt uit net zo belangrijk als Pec. Wanneer je het ene belangrijker maakt dan het ander ben je niet geschikt voor topsport. Overal het maximale uithalen. Niet alleen in de eredivisie.

07-03-2025 12:24

Breuk +25540

Dus je vond de wissel van Brobbey ongepast

07-03-2025 12:37

Ajaxcbs123 +1266

Vraag naar mij?
Wat dan?

07-03-2025 12:56

Ajaxcbs123 +1266

Heb het idee dat Brobbey, Traore en ongetwijfeld nog meer spelers, toch moeite hebben met de fitheid van het spelen van 2 wedstrijden in de week. Dan liever meer focus op de eredivisie.
Kans dat je de Europa League wint is toch vele malen kleiner dan de eredivisie.
En dan moet er in de zomer toch echt kwaliteit bij. Vooral op rechtsbuiten + creativiteit op het middenveld.

07-03-2025 12:58

Redrum +96371

Dat zie je denk ik goed Ajaxcbs123. Brobbey lijkt na een half uur al op zijn tandvlees te lopen en Bertje speelt ook nooit twee wedstrijden op rij goed.

07-03-2025 13:22

Artemio +32414

Dat was nodig ivm fitheid begrijpelijke wissel.

07-03-2025 13:24

PH2BOT +40642

Wanneer we de titel verpelen a.g.v. extra blessures opgelopen in de EL zijn we zeker wèl goed bezig? Wakker worden Artemio.

07-03-2025 14:01

Artemio +32414

Hoezo? CL voetbal halen is het doel waar maak je je dan druk om. 14 punten voor op de nummer 3.
Niet zo angstig je lijkt net een supporter van een provincieclub.

07-03-2025 15:18

kampioenenjood +5083

Precies dit soort wedstrijden zijn zo belangrijk in de ontwikkeling van jonge spelers, juist om te beseffen dat echt slagen en meedoen meer vereist dan je wedstrijdjes in de eredivisie winnen. We kunnen alleen maar hopen dat ze dit ook op die manier meenemen in hun ontwikkeling en volgend jaar weer wat volwassener op het veld staan. Ajax heeft al meer gepresteerd in Europa dan ik had verwacht in augustus. I hoop dus ook dat Ajax een goede wedstrijd op de mat legt in de return, maar als ze eruit vliegen dan kan er gefocust worden op het kampioenschap, in een minder zwaar programma.

07-03-2025 11:54

Hamstelaar +15409

Baas is voor de eredivisie gewoon prima en leuk. Maar Europees komt hij zwaar te kort.

07-03-2025 11:52

Gajes +334

Eerste seizoen als basisspeler in de eredivisie . Moet inderdaad nog groeien maar een hoger niveau maar zie hem dit zeker doen . Stelt zich erg goed op en is voetballend prima, nu nog fysiek sterker worden .

07-03-2025 12:44

MarkP +21852

Niks met fysiek te maken, meer met talent, inzicht, mentaal.

07-03-2025 13:13

Artemio +32414

Je mag van Taylor wel wat meer verwachten in dit soort wedstrijden. Hij was in mijn ogen niet bepalend genoeg op het middenveld van Ajax.

07-03-2025 11:52

Redrum +96371

Taylor neemt nog steeds wel eens een snipperdag en gisteren was het weer raak. Daarom is het ook nog lang geen tijd voor hem om te vertrekken. Laat hem eerst nog maar eens een heel seizoen goed spelen.

07-03-2025 12:18

MarkP +21852

Taylor moet nog minimaal 2 jaar blijven, hij voetbalt pas dit seizoen goed, vorig jaar werd hij hier wekelijks afgebrand en niet geheel onterecht.

07-03-2025 13:15

AllyAjax +4130

Dik 12 uur na afloop nog steeds enorm gefrustreerd van al het tijdrekken van Frankfurt wat gestraft werd met maar liefst 5 hele minuten aan blessuretijd. Zolang tijdrekken vrijwel alle wedstrijden 'beloond' wordt zal dit probleem helaas nooit worden opgelost.

Gelukkig is er niet zoiets als zuivere speeltijd ofzo om dit te verhelpen.. Stel je toch eens voor.

07-03-2025 11:47

Redrum +96371

Het laatste half uur speelden we weer tegen Getafe en ook deze scheids vond het allemaal prima.

07-03-2025 11:49

AllyAjax +4130

Yep, heb me groen en geel geërgerd. Gele kaart Hendo was extreem dom, maar kan hem die woedeuitbarsting echt niet kwalijk nemen. Was volledig terecht.

07-03-2025 11:53

Redrum +96371

Ja dat was gewoon pure frustratie, volledig terecht en begrijpelijk in het heetst van de strijd.

07-03-2025 11:55

Andronixos.c +8232

Misschien is het te veel gevraagd om ver te komen in Europa.
We moeten alles op de titel zetten!

07-03-2025 11:44

Rock69 +8411

Iedere speler leert van dit niveau bij Ajax. Gaaei, Taylor, Brobbey, Sutalo, Baas en ga maar door. Daar zijn deze wedstrijden voor. Frankfurt is een goed team. De media mag graag een team verzwakken. Maar ff dit. De wedstrijd is nog niet afgelopen. Volgende week de tweede helft. Jammer dat Pasveer weg viel. Met hem erbij was het winst geworden gisteravond. Ook omdat Matheus niet speelgerechtigd is in Europa.

07-03-2025 11:40

Sjoerd.T +827

Volgend seizoen zorgvuldig doorselecteren en een team vormen van ajax legends, talenten en ervaring.
Ik zou Veltman en Blind graag terug zien, niet eens perse voor de basis, maar zou een mooie aanvulling zijn voor Ajax.

07-03-2025 11:34

Sunny +9589

Gisteren werd weer duidelijk dat we in z'n algemeenheid op de onderdelen fysiek, techniek, creativiteit en snelheid volgend seizoen moeten verbeteren wil je geen modderfiguur slaan in de CL.

De hype rondom een a la Blind opbouwende Baas mag inmiddels wel afgelopen zijn want die splijtende passes zijn van way back en daarnaast is hij in de duels teveel pussy. Zoals hij dat duel kinderlijk naïef aanging (niet voor het eerst) kan toch niet op dit niveau en was de oorzaak waardoor je de match verliest. Hato was dit echt niet overkomen.

Sowieso een Edvardsen (of hetzelfde type) erbij halen als extra spits. Die is met zijn drive, vechtlust en fysiek een pain in the ass voor elke verdediging en technisch ook acceptabel. Zal het all over beter doen dan breekijzer Weghorst en heb je met Konadu en Brobs 3 verschillende types.

Voor het middenveld zeker 1 technisch vaardige, kort wegdraaiend, spelverdelend type die ook snelheid heeft.

Voor beide vleugels ook echte kwaliteit met passeeractie en snelheid halen want Gods en Traore zijn te wisselvallig en Bergwijn is geen buitenspeler

07-03-2025 11:31

Hwb +1544

Ja, want wij zijn stukken minder dan PSV, Feyenoord of Club Brugge, die in de 8e finales van de CL staan.

07-03-2025 13:02

FarioliTactiek +686

Mokio nu al vlieguren laten maken is top voor zijn ontwikkeling. Ondanks hun gister niet geweldig speelde, denk ik dat we weer een groeibriljant hebben. En wat zou dat lekker zijn, een wereldtopper op het middenveld. Laat mokio maar onze nieuwe betrouwbare legend worden komende 5-7 jaar!

07-03-2025 11:29

Giovanni36 +1083

Probleem van Ajax is creativiteit en het missen van een creatieve middenvelder. Eind van het seizoen afscheid nemen van hendo en traore en gaaei kunnen op dit niveau niet mee. Ook twijfels over baas , in de ed prima, maar Europees een ei.
Eriksen en Veltman transfer vrij vastleggen volgend seizoen en een buitenspeler met een actie op rechts

07-03-2025 11:21

peter_kleinveld +2194

Eriksen komt niet terug en daar moet je ook niet meer aan beginnen. Scout nou eens goed en creatief!!!

07-03-2025 15:10

7172AFCA7395 +10413

Het probleem is dat Ajax in een " rondo" competitie speelt. Allemaal ploegen die het positiespel tot in de perfectie willen uitvoeren. Helaas is dat niet voldoende om in Europa bij de subtop te geraken. Jammer dat Ajax niet in de Bundesliga speelt.Incidenteel is er wel wat mogelijk zoals AZ en ook die andere twee uit de top 3 die het prima hebben gedaan in Europa dit seizoen.

07-03-2025 11:14

Wobbo +11618

Wat ik gisteravond wel een lichtpuntje vond was de invalbeurt van Edvardsen. Hij liet zien best bruikbaar te zijn. Ik zie in hem niet direct een CL speler die het verschil zal maken maar in een goed ingespeeld team kan hij best zijn waarde hebben.

07-03-2025 11:06

HJC +8194

Edvardsen kon prima meekomen op dit niveau. Hij bracht meteen snelheid en balvastheid. In tegenstelling tot Berghuis die in slowmotion speelde en daardoor veel balverlies leed

07-03-2025 11:27

NipeB +15855

Dat viel me ook op. Die haakte gisteren in zijn invalbeurt wel goed aan. We missen creativiteit. Met ons spel in de tweede helft verras je Frankfurt niet en het leidde ook maar tot 1 serieuze kans. Dat is te weinig om ergens aanspraak op te maken. Wel goed dat jonge jongens als Mokio ervaring opdoen.

07-03-2025 11:55

Odysseus +14485

Ik vond Berghuis ook zeer goed invallen. Vond hem voor het eerst het voortouw nemen, tamelijk sturend.
Verder Brobbey, Sutalo en Hato zeer sterk. Middenveld verzoop met een Mokio die gewoon nog heel jong is, een matige Henderson en een daardoor verzuipende Taylor.
Het middenveld heeft volgend jaar twee gerichte versterkingen nodig die direct toevoegen en voetballend vermogen brengen.
Idem voor de vleugelaanvallers.

07-03-2025 10:53

willem1958 +8927

Brobbey liet gisteren eindelijk het niveau zien waar we allemaal op hoopten maar meestal niet zagen, ik hoop dat ie dit niveau vaker gaat aantikken.
Ajax startte goed maar je zag dat Frankfurt toen ze gelijk maakten en Pasveer uitviel dat ze voetballend meer overwicht kregen en dan zie je waar Ajax vandaan komt en nog niet het niveau heeft wat nodig is om komend jaar CL te spelen.

In de tweede helft liet Ajax toch weer een periode zien toen ze wel moesten dat ze het Franfurt best lastig kunnen maken maar verschillende spelers haalden niet het niveau wat je hoopt te zien.
Frankfurt was overall beter maar Ajax is zeker niet weggespeeld, alleen zag je toen het moest dat Franfurt beweeglijker is en makkelijker de vrije man vindt en Ajax veel moeite heeft om voorin snel rond te spelen, dan komt Ajax te kort.
Ook van achteruit over het middenveld loopt het niet altijd even vlot en is het soms slordig, Mokio heeft gewoon nog meer ervaring nodig, FJ bracht te weinig net als Berghuis en ook Henderson is soms slordig en Traore en Godts waren ook niet echt gevaarlijk.

De Ajax staf en directie hebben kunnen zien dat komende zomer nog kwaliteitsspelers moeten worden aangetrokken, zeker ook omdat Henderson en Taylor weg gaan.
Aan de andere kant; als je weet waar Ajax vandaan komt dan zou het ook gek zijn dat ze komend jaar meteen weer de pannen van het dak spelen, we mogen al heel happy zijn dat ze al CL gaan spelen.

07-03-2025 10:43

DanieldaCruz +1055

Maar het is een spits. Die staat er toch ook om doelpunten te maken.
Heb je zijn schot gezien??
Ik verbaas me echt dat iedereen de lat zo laag legt hier.
Het is echt een leuke jongen. Werkt hard maar totaal geen Ajax niveau.
Goed voor Rangers of een sassiolo

07-03-2025 11:48

Amsteraaij +2272

Zo'n baas moet lekker de gym in. Lekker vreten en krachttraining. Bulken.

07-03-2025 10:38

DaNaRWaL +4368

Helemaal mee eens, alleen de scheids had wel mogen fluiten bij die 2e goal van Frankfurt gezien zijn ingrijpen bij eerdere acties.

07-03-2025 11:36

Amsteraaij +2272

Klopt. Maar deze gozer kan al gewoon heel goed voetballen. Alleen zijn lijf is nog niet dat van een topverdediger.

07-03-2025 11:47

AjaxFreak4live +296

Die laatste vraag had ik ook in mijn hoofd zitten. Voor Gorter en de verdediging zou het goed zijn als hij blijft staan, al vind ik Matheus wel de betere keeper van de 2... lastig.

07-03-2025 10:35

Rob1976 +9631

Zodra Brobbey meer energie in een wedstrijd legt is hij vaak snel geblesseerd en / of opgebrand..... zag je gister ook weer. Tis niet voor niks dat hij er vaak na een uur weer afgaat. Wel goed gedaan gister verder.

07-03-2025 10:28

GAjax31 +16434

Ik hoop dat Hato, Brobbey en Sutalo nog een jaar blijven. Zij waren gisteren echt goed. Taylor en Gaaei vond ik ook wel prima spelen.

Henderson, Mokio, Godts, Traore en Baas zaten helaas niet lekker in de wedstrijd, en dat is gewoon te veel tegen zo'n tegenstander.

07-03-2025 10:23

DaNaRWaL +4368

Je ziet dat een Gaaei best aardig mee kan komen als er verdedigend niet veel gevraagd wordt. Ik denk dat Kristensen een goed voorbeeld voor m kan zijn: trainen en sterker worden en vooral richten op rammen aan de zijkant naar voren toe

07-03-2025 11:38

GAjax31 +16434

Klopt, al vind ik hem verdedigend ook al lang niet meer zo slecht als vorig jaar. Gewoon een prima back nu.

07-03-2025 12:10

AFCACruijff14 +163297

Jammer gister, er zat echt meer in maar voorin niet altijd de juiste keuzes en het middenveld speelde te slordig. Maar Frankfurt is gewoon een goede tegenstander uit een sterke competitie.

Wel enorm triest voor Pasveer. Ik hoop dat Ajax gewoon deze week nog zijn contract een jaartje verlengt.

Hebben we nog kansen uit? Ja, maar ik denk dat we het niet meer gaan redden. Is jammer, maar ik zou eindigen met de landstitel toch wel belangrijker vinden. Kan alle focus op die doelstelling. Maar ik denk wel dat we uit kansen krijgen net als gister.

07-03-2025 10:04

Mijnclub33x +10155

Laten we wel wezen, de Duitse competitie is een klasse hoger dan de eredivisie, dat gaat Ajax normaal gesproken niet redden tegen het fysiek sterkere Frankfurt.

07-03-2025 10:02

Jeugd +24959

Alleen Sutalo speelde een goede pot.
Nog een aantal waren degelijk maar meer ook niet.

07-03-2025 09:57

b.hulshof +3818

Ik vond Edvartson ook sterk invallen, misschien zondag met hem starten aals rechtsbuiten.

07-03-2025 09:55

Wouter.S +483

Eens heel functioneel techniek en passing, kom direct mee in het tempo. Fout van Baas was zonde, mist echt nog fysiek /volwassenheid.

Verwacht niet veel van de return. Nu focus op competitie 🙏🏻🔥

07-03-2025 10:01

Nr.10 +111783

Ik hoop wel dat wij een ander transferbeleid gaan voeren waarbij we meer inzetten op ‘high-potentials’, zoals dat tegenwoordig bij ons heet. Oftewel, spelers die (snel) naar CL niveau kunnen groeien.
Ik tel nu een stuk of zes spelers in de gehele selectie, waarvan ik denk: daar kan je volgend jaar iets mee op CL niveau, en dan ben ik nog zo optimistisch om Pasveer en Henderson mee te rekenen. Van die andere vier (Sutalo, Hato, Brobbey en Taylor) kan je je ook afvragen hoeveel er nog bij ons spelen na de zomer.
Niet vergeten dat je dit jaar in de EL speelt en nog naar een niveau hoger moet. De aankopen die we afgelopen zomer en winter hebben gedaan, zit niet één speler bij die het niveau daarvoor heeft.

07-03-2025 09:35

Mung +1802

Mokio en Godts kun je daar ook bij rekenen.

07-03-2025 09:42

Aram +18288

Mokio wel en dan kun je Steur, Bounida en Janse daar ook alvast aan toevoegen - maar dat is allemaal niet voor volgend seizoen. Godts misschien maar die moet zichzelf niet te goed gaan vinden.

07-03-2025 09:45

Nr.10 +111783

@mung. Nee, ik reken nu alleen even de spelers waarvan ik denk dat zij nu al hebben laten zien dat ze een niveau hoger dan EL aan kunnen. Mokio kwam gisteren niet mee en Godts vind ik ook echt nog niet goed genoeg wat dat betreft en veel te wisselvallig. Ik vind beiden nog erg licht om te zeggen: die kan je volgend seizoen gerust opstellen tegen Real Madrid.

07-03-2025 09:47

Nr.10 +111783

@aram. Ik had het over volgend seizoen inderdaad. Langer vooruitkijken heeft ook weinig zin, tegen de tijd dat een Steur klaar is voor de CL zijn die andere vier jongens die ik noemde allang vertrokken.

07-03-2025 09:48

Aram +18288

Ja eens. We zitten volgend jaar met een enorme selectie vol welwillende middelmaat. Met de groeten van Mislintat en Kroes.

07-03-2025 09:56

Mung +1802

Je hebt het over potentie. Jongens maken vreselijk belangrijke minuten. Je noemt net zo goed een Brobbey die gister zeer sterk was, maar eigenlijk pas voor het eerst een uur constant goed voetbal laat zien. Kijk je over het gehele jaar, zie je dat niveau niet. Ik zet liever mijn geld in op die twee jongens. Moet je maar eens na de zomer kijken waar ze staan.

07-03-2025 10:10

Nr.10 +111783

De vraag is niet waar je op inzet en je hoeft niet te kiezen tussen Brobbey of Godts.
Kan je gewoon proberen te zien wat ik zeg?
Ik zeg: als ik kijk naar welke spelers op dit moment laten zien dat ze CL niveau aan kunnen, dan tel ik er 4 (afgezien van Pasveer en Hendo). Daar horen Mokio en Godts mijns inziens niet bij, je kan toch niet zeggen dat die al Cl niveau laten zien? Daarmee sluit je niet uit dat ze dat op termijn wel kunnen, zeker Mokio kan dat denk ik zeker. Met zo weinig spelers die nu dat niveau laten zien, waarvan een deel ook nog zal vertrekken, moet je per direct investeren in jonge spelers die snel (dwz volgend seizoen) CL niveau aankunnen.

07-03-2025 12:11

Mung +1802

Op dit moment zeg ik je: Brobbey is geen CL niveau. Puur op basis van prestaties afgelopen seizoen. Ja, was gister sterk, maar een uur houdbaar. En kijkend aar de rest van seizoen heb ik mijn twijfels of hij dit ook op constant niveau in CL laat zien. Maar ik hoop dat ik ongelijk krijg!

Daarnaast vond ik Taylor niet heel veel beter dan Godts gister. Taylor ook een vraagstuk. In eredivisie absoluut van vaste waarde, maar tegen Real Madrid wat jij benoemd zal hij meer moeten laten zien.

07-03-2025 12:20

Ajax95Duivendrecht +24261

Ik heb het vaker gezegd, maar Godts en Traoré zijn beide veel te veel hit-or-miss-spelers om goed en verzorgd te kunnen spelen en aanvallen. Hebben geen slimheid en gogme in zich, kiezen altijd voor de moeilijkste oplossing waardoor ze veel te simpel de bal kwijt raken. Het is bij beide altijd kop omlaag, dribbelen, nog eens dribbelen, en dan is het bij hen ofwel een prachtige geslaagde actie maar vaker een mislukte actie met balverlies. Ze hebben geen overzicht, en dat breekt ons zo vaak op met het uitspelen van kansrijke aanvallen, die er ook gisteren (en dat is positief) weer te over waren voor Ajax. Daardoor zullen ze nooit consistent worden in hun spel.

Als Ajax echt weer een stap voorwaarts wil maken volgend seizoen, dan zou voor mij het upgraden van de twee buitenspeler-posities echt 1 van de prioriteiten zijn. Ajax moet daar echt spelers hebben die meer overzicht hebben, en die makkelijker een voorzet of steekpass op maat kunnen geven. Spelers zoals Tadic, Ziyech, maar zelfs zo'n Antman van Go Ahead heeft al veel meer overzicht (hoewel ik bij laatstgenoemde wel twijfel aan zijn vermogen om in de kleine ruimte te spelen). Berghuis voldoet op dit moment het meest aan dat profiel, maar die heeft het niveau en de explosiviteit niet meer om op de zijkanten te kunnen spelen (andere uiterste).

07-03-2025 09:30

debetweter +10153

Godts is jong en kan leren. Traore moet met zijn leeftijd volwassener, en zou je van verwachten dat hij wat constanter zou zijn in zijn spel.

07-03-2025 09:33

Mung +1802

Godts heeft die slimheid wel.

07-03-2025 09:47

Odysseus +14485

Ik vind Godts in potentie een waanzinnig goede voetballer, maar vind hem vooralsnog niet overtuigen qua slimheid. Vind hem zelfs vrij domme dingen doen.

07-03-2025 10:50

AjaxZionist +241

Die bal die hij met zijn hand pakte vergeten?

07-03-2025 11:49

Mung +1802

Godts heeft de creativiteit en techniek om een hele goede te worden. Jongen is pas 19 jaar oud. Hij zal keihard moeten werken, maar kunnen we nog heel veel plezier van gaan hebben.

07-03-2025 12:26

Luuks2 +352

Brobby speelde goed, maar houd het niet vol de hele wedstrijd, kan zijn lichaam niet aan. Dus niet janken dat Weghorst zijn minuten maakt. En maar lachen, drie spitsen waarom. Nu kun je zien de komende weken géén hechte spits

07-03-2025 09:27

Maxwell_5 +6979

Slap geloel. Als je als coach spelers tot 60min laat voetballen, moet je er niet gek van opkijken als het lichaam het na 60 minuten wel welletjes vind. Dat geldt overigens niet alleen voor Brobbey, maar meerdere spelers die moeite hebben een volledige wedstrijd te spelen. Het is geen fictief computerspelletje.

07-03-2025 10:05

Hwb +1544

Brobbey en Akpom was prima en had je aan twee spitsen genoeg gehad. Maar Kroes moest Weghorst per se halen.

07-03-2025 13:08

Kluffster +539

Het was inderdaad een wedstrijd met positieve en negatieve zaken waar het team heel veel van kan leren. Volgende week is het denk ik wel klaar. Volle focus op de ED dan. Heb wel een heel groot minpunt gezien, na afloop op de F-side …. Kom op mannen, hoe triest om een beetje te lopen matten onder je eigen supporters???? Trouwens, de hele F-side had een complete off-day, geen sfeer gisteravond, beetje tam.

07-03-2025 09:25

caspervans +5351

Niet om knokken goed te praten, maar ging dat niet om Eintracht fans die vuurwerk gingen afsteken in het thuisvak…?

07-03-2025 09:57

Kluffster +539

Klopt, las het later in de krant

07-03-2025 15:31

AllyAjax +4130

Die gingen achter provocerende Frankfurt-supporters die vuurwerk op de lange zijde afstaken aan. Was zeker niet 'onderling'.

07-03-2025 11:50

Kluffster +539

Okay, las het inderdaad later in de krant..

07-03-2025 15:30

precies +253

In sommige fases van de wedstrijd was Ajax echt niet verkeerd. Dan heb je momenten die achteraf beslissend zijn, zoals: bal buitenkant paal, van richting verandert doelpunt tegen, slechte of niet genomen beslissingen van een even zo matige scheidsrechter.
Maar om nu al te zeggen dat we kansloos zijn volgende week vind ik ook niet in beton gegoten. Wel hier en daar wat extra ervaring op gedaan.
Dat er volgend seizoen een paar goede spelers bij moeten komen, wat talenten moeten aansluiten en afscheid genomen moet worden van een paar spelers, is op Europees niveau een must.
Op naar Zwolle.....en laten we daar nu ook eens een heerlijke pot spelen.

07-03-2025 09:24

Zollner +1598

AS ik krijg nu een advertentie in beeld die ik niet eens kan wegklikken. Het waren al veel advertenties maar als dit doorgaat ga je lezers verliezen.

07-03-2025 09:23

Nr.10 +111783

Browser gebruiken, gratis adblocker installeren.
Geen advertenties zien.

07-03-2025 09:38

Luuks2 +352

Zondag kun je wel spelen met Berghuis en Fitz-Jim .maar europees kunnen deze spelers niet mee. Ook Gorter en Traoré afscheid van nemen

07-03-2025 09:22

fanvooraltijd +6839

Fijn dat Brobbey zich zo eens in de 4 weken iets meer wil inspannen .

07-03-2025 09:21

Gert Tolenaars +507

Als je verder wilt zal je spelers als Baas, Gaaei, Traore voor de basis wel door moeten selecteren. Helaas zijn we nog niet zo ver. We moeten vooral niet vergeten waar we vandaan komen en blij zijn met de progressie. Wellicht dat je volgend seizoen met een paar gerichte versterkingen wel dit soort ploegen kunt verslaan. Competitie is nu gewoon heilig.

07-03-2025 09:21

Torcida +5835

Brobbey was boos, maakte een machtige sprint richting de keeper, en ontfutselde bijna de bal.

Wat heb ik genoten van dat moment. Ik stond te juichen en te klappen alsof er was gescoord.

07-03-2025 09:18

fanvooraltijd +6839

Geniet van het moment ,van zo vaak doet Brobbey dit niet . Het is altijd bijna of net niet.

07-03-2025 09:25

Torcida +5835

Misschien moet hij maar wat vaker boos worden, maar eerst nog wat meer zelfvertrouwen.

07-03-2025 12:14

Schip +23639

Zeker van Traore verwacht ik in dit soort wedstrijden meer. Godts vond ik bij vlagen ook goed. Die gaat langzaam weer naar zijn topvorm en voor de competitie is dat zeer goed nieuws.

Denk wel dat Traore ook niet geweldig gepositioneerd stond waardoor hij vaak dubbele dekking had. Maar maak dan meer diepteloopjes. Zal waarschijnlijk niet dieper hebben willen / mogen staan. Dan zie je wel de prijs van dit systeem.

Misschien gaan we er met 4-1 van af daar, maar ik geloof in een stunt. Denk dat Mokio wel beter uit de verf komt wat lager op het veld met de bal voor hem. Dus hij zou op Hendo's positie kunnen spelen. Weinig te verliezen.

07-03-2025 09:16

Nr.10 +111783

Traoré is eigenlijk al de hele 2e seizoenshelft heel erg matig. Altijd al een grillige speler geweest, maar op basis van de laatste maanden is hij niet goed genoeg.

07-03-2025 09:30

Schip +23639

Nee, maar laatst was er dan weer een flits van de oude Traore. Maar verwacht veel meer van hem.

07-03-2025 09:34

Nr.10 +111783

Ik vind het voor dit seizoen een aardig bedachte oplossing, omdat hij transfervrij was, maar ik zou zorgen dat je een betere rechtsbuiten hebt volgend jaar. Als wissel kan hij z’n waarde hebben.

07-03-2025 09:40

peter_kleinveld +2194

Hij lijkt ook niet 100% fit...?

07-03-2025 15:15

AINIESTA +45855

'dat als het gaat en durft te voetballen, het zeker kansen heeft'

Alleen durven we dat amper.

07-03-2025 08:59

Balgevoel +31440

We zullen ons ongetwijfeld blijven afvragen waar de intensiteit ineens gebleven is als we tegen minder aansprekende tegenstanders spelen in wat minder energieke 'omgevingen' dan een veilig kolkende Arena. Heb gister wel weer wat combinaties gezien waardoor ik dacht: sommigen kunnen het dus wél...

07-03-2025 09:04

Aram +18288

Het verschil heet Fitz. Edvardsen kun je er voor de combinatie ook goed bij hebben, positieve jongen ook.

07-03-2025 09:48

Balgevoel +31440

@Aram

Bedoel je dit nou positief of negatief naar Fitz toe? Want vond hem gister niet slecht invallen en eigenlijk het hele seizoen al één van de betere en wat meer consistentere Ajacieden, naast de sterkhouders als Hato, Sutalo en Henderson. Fitz leert de regels van het topvoetbal in een soort spoedcursus en daar zitten momentjes verslapping tussen, waar hij aan moet werken. Maar heb 'm altijd een heerlijke voetballer gevonden, zeker nu hij ook fysiek aan zowel inhoud als body wint. Heeft net als Baas nog genoeg te leren, niet gek als je bedenkt dat beide heren met enige regelmaat op het bankie zaten bij mindere ploegen, vorig seizoen.

Edvardsen is, in mijn optiek, stabieler dan Godts en misschien ook wel gevaarlijker. Godts zit even vast, moet over een dood punt heen en de stap gaan zetten waarbij hij over de bal heenkijkt (zie Tadic) en meer met z'n linkerbeen gaat doen. Geen schande, maar Edvardsen vind ik een prima alternatief voor nu.

07-03-2025 09:56

AINIESTA +45855

Denk dat ie bedoelt dat Fitz de enige is die snapt hoe je positiespel moet spelen. Helaas is ie heel wisselvallig.

07-03-2025 10:18

7172AFCA7395 +10413

En valt in de categorie " junioren" tegen de eerste elftal spelers van Eintracht.Helaas is positiespel in Europa niet zo bepalend meer.Je leeft nog in de jaren 70.Het voetbal evolueert in een richting die niet des Ajax is en in A" dam doen ze alsof de neus bloedt.

07-03-2025 10:40

Balgevoel +31440

@AINIESTA

Ah, dat haalde ik er (nog) niet uit, maar als dat inderdaad bedoeld werd: zo zie ik het ook. Fitz is inderdaad wat wisselvallig, maar dat vind ik persoonlijk niet zo gek. Hij is, in het topvoetbal, bezig aan z'n brugklasjaar. Maar als ik zie wat hij al wint aan duelkracht, inhoud en werklust, blijf ik erbij dat we een pareltje in huis hebben. Maar ik heb een enorme zwak voor 'm, één van de (weinige) 'pure' voetballers in onze selectie.

07-03-2025 10:43

Balgevoel +31440

@7172AFCA7395

Gaan we weer. Fitz heeft toch al wel vaker laten zien een 'pain in the ass' te kunnen zijn voor fysiek veel sterkere tegenstanders? Natuurlijk zal hij een keer een duel verliezen. Wie niet.

07-03-2025 10:47

AINIESTA +45855

Ahh ja wat ze bij Barcelona, Liverpool etc doen heeft idd niks met positiespel te maken.

07-03-2025 12:15

AjaxMiddelburg +2956

Het was een waardevolle pot voor Kroes en de scouting. Als de CL gelden worden binnengehaald dan weet je waarin je moet investeren. Met name op 6 en op 10 FJ komt fysiek (nog) tekort heel zichtbaar de laatste periode. Zou ook afscheid nemen van Henderson als je een andere leider kan binnenhalen. Scheelt een bak geld. Wel moet je waken voor de balans in het elftal. Stel dat Pasveer en Hendo vlgd jaar wegvallen wie naait dan de jeugd op? Wout?

07-03-2025 08:59

Torcida +5835

Berghuis.

07-03-2025 09:13

AjaxMiddelburg +2956

Is wel een beetje karig. En hoe zal hij zich houden als hij vlgd jaar heel weinig gaat spelen.

07-03-2025 09:36

Nr.10 +111783

Berghuis is geen leider.

07-03-2025 09:40
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.