NB: 'Het is voor Ajax te hopen dat Godts tegen AZ weer wedstrijdfit is'

door Jon van Dam 141

Bron Ajax Showtime

NB: 'Het is voor Ajax te hopen dat Godts tegen AZ weer wedstrijdfit is'

door Jon van Dam 141

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Na iedere wedstrijd die Ajax speelt, valt er weer genoeg na te bespreken. Mooie doelpunten, vervelende momenten, vreugde en verdriet. Ajax Showtime kijkt iedere week met één van de redacteuren terug op de wedstrijd én wekelijkse actualiteiten in De Nabeschouwing. Vandaag: Ajax verzuimt na matige tweede helft uit te lopen op FC Utrecht. Ditmaal met redacteur Timo Suur. Lees hier zijn blik op de wedstrijd én praat mee!

Stelling: een zege voor Ajax op FC Utrecht was volstrekt onverdiend geweest.

‘Hier kan ik het op basis van de tweede helft alleen maar mee eens zijn. Na rust was Ajax niet om aan te zien, voornamelijk vlak na rust. In de slotfase kreeg FC Utrecht meerdere hele grote kansen en ontsnapte Ajax meermaals aan meerdere tegentreffers. Voor rust had Ajax de wedstrijd wel onder controle, maar hier was in de tweede helft helemaal geen sprake meer van. Zodoende mag Ajax zich gelukkig prijzen met een 2-2 gelijkspel in de strijd om de tweede plek.’

Wie was jouw Man of the Match tijdens het duel Ajax - FC Utrecht?

‘Voor mij was Kenneth Taylor de beste man aan de kant van Ajax. Hij was erg belangrijk met zijn loopacties die hielpen om Akpom in een een-tegen-een-situatie te krijgen aan de linkerkant, maar er werd te weinig gevaar gesticht uit deze situaties. Daarnaast leverde Taylor ook in defensief opzicht veel arbeid. Verder wil ik ook Pasveer benoemen, want in de tweede helft was hij belangrijk met een aantal cruciale reddingen.’

Anton Gaaei speelde als vervanger van Devyne Rensch. Hoe deed hij het?

‘Hij oogde regelmatig onzeker aan de bal, maar beloonde zijn kans in de basis met een geweldige, en bovendien heel belangrijke, treffer. Het was een logische beslissing van Farioli om Gaaei op te stellen als rechtsachter met de beschikbare spelers en hij deed het redelijk. Hij kwam in de eerste helft regelmatig goed door aan de rechterkant, maar zijn voorzetten waren niet goed genoeg vandaag.’

Het middenveld bestond uit Jordan Henderson, Kenneth Taylor en Kian Fitz-Jim. Hoe pakte dat uit?

‘Dit is de samenstelling van het middenveld waarmee Ajax dit seizoen haar beste wedstrijden heeft gespeeld, maar tegen FC Utrecht lag het tempo aan de bal te laag. Met Fitz-Jim is er meer voetbal op het middenveld bij Ajax ten opzichte van bijvoorbeeld Klaassen, maar Fitz-Jim kon zichzelf vandaag (woensdag, red.) niet onderscheiden. Hij wist zijn stempel niet te drukken op het spel van Ajax.’

Tekst gaat verder onder de foto.

kian fitz jim ajax fc utrecht 24 25
Ook Kian Fitz-Jim kon het verschil niet maken tegen FC Utrecht.

Ajax was voor rust vast aan de bal, maar verloor dat compleet na rust. Wat ging er mis volgens jou?

‘Voor rust oogde Ajax geconcentreerd, zowel in balbezit als in verdedigend opzicht. Maar na rust was deze scherpte compleet verdwenen. Aan de bal werden er onzorgvuldige keuzes gemaakt en FC Utrecht wist steeds gevaarlijker te worden. Van buitenaf is het niet te verklaren waarom Ajax na rust de concentratie verloor en de club mag van geluk spreken dat het duel eindigde in een 2-2 gelijkspel, want een verliespartij was in de tweede helft aannemelijker.’

Hoe speelde Chuba Akpom als linksbuiten?

‘Hij deed het redelijk als linksbuiten, maar hij had meer uit de een-tegen-een-situaties kunnen en moeten halen. Voor de rest oogde het logischerwijs onwennig, maar dat is logisch voor iemand die zelden als linksbuiten speelt. Het is voor Ajax te hopen dat Godts tegen AZ weer wedstrijdfit is, want het verschil tussen Godts en Akpom als linksbuiten is erg groot.’

Francesco Farioli greep nog enkele keren in met wissels, maar wist het tij niet te keren. Had jij iets aan te merken op zijn wisselbeleid?

‘Alleen de wissel in de slotfase waar Van den Boomen inviel voor Taylor begreep ik niet. Voor de rest heb ik niets aan te merken op het wisselbeleid van Farioli. Fitz-Jim en Traoré waren allebei erg onzichtbaar en het was logisch dat zij na een uur werden gewisseld voor Klaassen en Berghuis, al veranderde het spelbeeld niet na deze ingrepen van Farioli. Ook de invalbeurt van Brobbey was logisch te verklaren, maar ook hij wist de wedstrijd niet om te draaien.’

Tot slot: hoe beschouw jij Ajax’ huidige uitgangspositie in de Eredivisie?

‘Ajax staat er met het oog op de strijd om de tweede plaats nog steeds goed voor. Het seizoen is nog lang, maar het belangrijkste is om Champions League-voetbal voor volgend seizoen veilig te stellen en dit gaat vooralsnog de goede kant op, al zijn de verschillen klein. Het is erg belangrijk dat er in de winterstop extra kwaliteit aan de selectie wordt toegevoegd, want het ontbreekt momenteel aan creativiteit op het veld.’

Lees meer van De Nabeschouwing van dit seizoen:

#ajavoj: ‘Farioli moet eruit krijgen dat Ajax na rust als een kaartenhuis in elkaar stort'

#vojaja: ‘De ervaren wissels van Farioli zorgden ervoor dat de wedstrijd kantelde’
#panaja: 'Berghuis in vorm is absoluut een topspeler voor een selectie als die van Ajax'
#ajahee: 'Er lijkt echt een andere Šutalo te staan onder Farioli'
#ajapan: 'Na zo’n penaltyreeks is iedereen alweer vergeten dat de wedstrijd heel slecht was'
#nacaja: 'Op deze manier worden er geen vastigheden gecreëerd in het elftal'
#jagaja: 'Berghuis zijn creativiteit is wat er ontbrak in Breda'
#ajajag: 'Over een langere periode kunnen we pas echt zeggen wat Ajax’ sterkste voorhoede is'
#ajafor: ‘Taylor nam na wissel Henderson echt de leidersrol op zich’
#gaeaja: 'Een wedstrijd als deze hoort bij het proces waarin Ajax zit’
#ajabes: ‘Farioli maakt spelers beter en daarvan is Sutalo het voorbeeld’
#rkcaja: 'Farioli heeft de ideale samenstelling van de Ajax-achterhoede gevonden’
#slaaja: ‘Als Brobbey zijn kansen benut, win je deze wedstrijd gewoon'
#ajagro: 'Brobbey is ook zonder goals belangrijk voor het aanvalsspel van Ajax'
#heraja: 'Het karakter van Ajax is echt veranderd, ze zijn bereid om voor elkaar te vechten'
#qaraja: 'Met het oog op Ajax’ drukke speelschema valt het sparen van Brobbey goed uit te leggen'
#ajawil: 'Tegen Feyenoord en PSV wil je als Ajax wél met een zo sterk mogelijk team starten'
#feyaja: 'Farioli is veel meer dan een simpele Italiaanse trainer'
#ajapsv: 'Het zou gek zijn als Ajax geen rol gaat spelen in de titelrace'
#ajamac: 'De 2-0 van Taylor toont aan dat Ajax het geweldig kan doen tegen teams met een laag blok'
#tweaja: 'Henderson kreeg het tempo er niet in tegen FC Twente'
#ajapec: 'Ajax' kinderziektes van vorig seizoen komen af en toe nog aan de oppervlakte'
#rsoaja: 'De diepgang en het loopvermogen van Taylor en Klaassen werden gemist'
#necaja: 'NEC heeft tegen Ajax vanaf de eerste tot de laatste minuut de dienst uitgemaakt'

Jon van Dam (X: @DamVanJon | E-mail: j.dam@ajaxshowtime.com)

Jesse ter Haar (X: @jesseterhaar | E-mail: j.terhaar@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

Ajax34 +4033

"Met 22 zeges voor Ajax en 12 voor AZ
(46 duels) is de balans flink in het
voordeel van de Amsterdammers." (nosttext)
Dus morgen gaan we voor nr. 23

07-12-2024 22:35

vanreenen +10247

Als Godts niet meedoet, om hem te sparen voor tegen Lazzio, dan zie ik het tegrn AZ somber in. Als ik de spelers over het veld zie bewegen, lijkt het wel of zij de avond ervoor aan het stappen zijn geweest en lam naar bed gingen.

06-12-2024 15:34

Juichtoon +32526

Als jou lees, lees ik een trol..

07-12-2024 11:51

Babangida83 +23918

Omdat we in een goede flow zaten, gaat het nog nét niet fout iedere keer. Daarin zie je toch dat het respect bij tegenstanders weer is gegroeid. Dat is nu weer aan het afbrokkelen. Ik vind AZ toch wel van een ander (lager) niveau dan Twente of Feyenoord. Deze zouden we wel moeten winnen. Hopende dat Brobbey weer kan spelen, want we missen de dreiging met zijn snelheid om van onze eigen helft af te komen. Dan zijn we ook minder makkelijk vast te zetten omdat een tegenstander daarop anticipeert.

We zitten alleen niet in onze beste fase, dus dan is AZ-uit erg lastig. Het aantal kansen tegen baart zorgen. Het lijkt wel alsof sommigen na Feyenoord en PSV denken dat we wel weer op halve kracht kunnen verdedigen. Dat kunnen we dus niet. Heel benieuwd hoe Farioli daar op gaat acteren. Hij kan zich vanaf nu gaan onderscheiden van een ok-trainer en een goede trainer.

Godts kan helpen, maar je gaat iemand na een hamstringblessure niet geforceerd brengen. Zo zie je maar ook hoe belangrijk zijn dreiging op de flank is. Hierdoor staat een tegenstander ook standaard 5-10 meter achteruit en zal er bovendien meer ruimte komen voor andere spelers.

06-12-2024 12:33

Redrum +96117

Het niveau is flink gekelderd de afgelopen weken, waarbij blessures, schorsingen en vermoeidheid duidelijk een rol lijken te spelen. De onnavolgbare opstellingen van Francesco beginnen ook wel een klein beetje zorgelijk te worden. Komende zondag wordt weer een hele vervelende wedstrijd, waarbij alles opnieuw valt of staat met de instelling van de spelers.

06-12-2024 12:39

Babangida83 +23918

Ik vind dat eerlijk gezegd geen excuses in december. Enkel uit bij Sociedad, misten we wel heel veel spelers. Dat je in december al zoveel wedstrijden hebt gespeeld, vind ik op dit moment een voordeel omdat je dus extra op elkaar ingespeeld bent.

Wat mij betreft is de hoofdoorzaak instelling/mentaal. Sommigen zie je gewoon niet meelopen, of te laat meelopen. Ook vroeg in de wedstrijd. Tegen NEC vond ik dat heel duidelijk. Toen werden we wat feller toen we een doelpunt tegen kregen en maakten we ook snel gelijk. Tweede helft was beter, maar ook nog af en toe gewoon te makkelijk.

06-12-2024 13:24

OuweDibbes +11865

Als mensen nog gaan stemmen op de top 2000, voeg Jiskefet toe met dit is mijn club..
Denk dat we dat allemaal wel verdiend hebben na de afgelopen 2 jaar.

06-12-2024 11:20

stopperspil +11176

Forbs mag niet eens invallen, niet goed genoeg voor de nr 19 vd PremierLeague

06-12-2024 11:17

Redrum +96117

Als ik denk aan alle bizarre miskopen die we hebben gedaan de afgelopen jaren moet ik echt even rustig gaan liggen, in het donker. Dan wil ik even met rust worden gelaten. Het grenzeloze amateurisme dat hier heeft huis gehouden valt eigenlijk niet te bevatten.

06-12-2024 12:34

JBxxx +543

@ Kroes, haal Amsterdammer Sandler a.u.b zo snel mogelijk op bij NEC. En vergeet Regeer niet terug te halen. 2 eigen jongens terug zou heel een grote meerwaarde zijn in deze fase.

06-12-2024 10:53

Babangida83 +23918

Sandler, die staat ook gewoon op 2 meter te verdediger, net zoals onze grote vriend Hato af en toe. Dat valt bij NEC minder op, maar bij Ajax gaan we ons straks afvragen met z'n allen wat Kroes in Godesnaam bezielde om hem terug te kopen.

06-12-2024 12:34

gi0vanni +7233

Wat een vreemde titel, de volgende kan zijn "Het is te hopen dat Hato voor 200 mil verkocht gaat worden."

06-12-2024 10:35

chriseverhard +3559

Als we deze winnen tegen az is plek 4 sowieso al gegarandeerd dan staan we 11 punten voor

06-12-2024 10:16

Babangida83 +23918

Precies; check

06-12-2024 12:35

Amp +37716

Benieuwd wat de beste wedstrijden waren volgens timo suur en waarom. Tegen fey en psv was het middenveld namelijk anders dan fj met hendo en taylor. Die vond ik van beter noveaubdan tegen maccabi of een besiktas bvb

06-12-2024 00:23

JS16 +2866

Zou ondervastandig zijn om nu risico met Gods te nemen.

05-12-2024 19:07

arufred +9811

Ik begrijp wat je bedoeld.

05-12-2024 20:30

JS16 +2866

Hahah auto correctie.. top dat je het snapt.

06-12-2024 19:09

Breuk +25190

Inderdaad. Als hij te vroeg wordt ingezet en het gaat mis ben je hem voor 3 maanden kwijt. AZ moeten we zonder Godts ook kunnen pakken. En dan ga ik er wel vanuit dat Farioli en de selectie een revanche willen voor de wanvertoning van gisteren.

05-12-2024 23:10

HJC +8020

Sutalo had al na 5 minuten gewisseld moeten worden . Geen enkele goede pas gegeven , meestal vertragend door alles bij Baas , 3 meter links van hem, in te leveren .
Verdedigend positioneel een drama.

05-12-2024 18:31

Slang3 +45935

heb je de wedstrijd niet gekeken? Baas was in alles slordiger, kostte Ajax beide goals ook

05-12-2024 18:48

BarryJanssen +14179

Ja maar die komt uit de eigen opleiding, dus daar gelden hier kennelijk andere maatstaven voor..

05-12-2024 18:59

Patrick020 +22409

Ja en wie had je erin willen gooien voor Sutalo?

Dan had t echt niet beter geworden.

05-12-2024 19:02

NatteKrant +1776

Zeg dat wel. Anders Berghuis op links en Traoré op rechts?

05-12-2024 17:15

Andronixos.c +8151

Het is te hopen dat Ajax aankopen kan doen in de winter
Met wat we nu hebben ga die plek 2 kwijt raken als er niet nieuwe spelers komen

En er moet afscheid genomen worden van de spelers die het niet hebben gebracht

Wijndal
Akpom
Kaplan
Rijkhoff
Van Axel Dongen
Tahirovic

05-12-2024 16:52

ElSandrini +18171

Axel Dongen is by far de best van dit rijtje.....
Begenadigd talent als hij speelt..... De man is alleen van glas. Maar dit is typisch zon speler die we wegdoen en over 2 jaar bij psv de pannen van het dak speelt

De rest eens + vd Boomen

05-12-2024 17:16

Ajax412 +1325

Als we de rest kunnen slijten dan blijft er misschien geld over om dat gokje te nemen. Hij heeft wel heel veel talent en is nog steeds jong, ongeacht alle voetbal ervaring die hij de laatste jaren mist. Als ik moest kiezen, koos ik voor een zelf opgeleid talent. Maar goed, we hebben het geld ook wel hard nodig nu.

05-12-2024 21:57

ElSandrini +18171

Toen Steijn hem opstelde tegen Feyenoord thuis.... Die middag dat hij weer heel lang geblesseerd raakte. Zo hoort een Ajacied een wedstrijd in te gaan.... Veel blessureleed gehad, weinig gespeeld. Je krijgt de kans in de klassieker voor een volle arena. In de eerste minuut direct gezicht naar voren en de actie maken en de tegenstander opzoeken. Dat is bluf en bravoure zoals een echte ajacied betaamd.
Noa Lang heeft soms vervelende maniertjes maar zon kerel missen we in dit Ajax.

06-12-2024 10:01

AllyAjax +4050

Dat was niet tegen Feyenoord, maar twee weken later thuis tegen AZ (toen die na een halfuur voor de verandering weer eens geblesseerd uitviel)

06-12-2024 14:19

YugoVik +33200

Kort lijstje mogen er wel meer bij

05-12-2024 18:44

gi0vanni +7233

Als die spelers niet weg willen dan gaan ze nergens heen.

06-12-2024 10:38

stopperspil +11176

Huren?
Jesper Karlsson, voormalig speler van AZ, wordt in verband gebracht met een overstap naar FC Twente. De linksbuiten is op een dood spoor beland bij Bologna FC, dat in de zomer van 2023 nog meer dan elf miljoen euro voor hem neerlegde. Twee jaar geleden werd Karlsson nog door Voetbal International benoemd tot speler van het seizoen in de eredivisie. Hij zou mogelijk al komende winterse transferperiode de Italiaanse club gaan verlaten. FC Twente wordt genoemd als een van de opties.

05-12-2024 16:51

Slang3 +45935

een speler zit niet zomaar 2 jaar op dood spoor bij een Italiaanse middenmoter, was in zijn laatste AZ seizoen ook niet meer van het niveau daarvoor

05-12-2024 18:49

Ajax412 +1325

Wat denk je van Justin Kluivert? Op het moment misschien onbetaalbaar, maar misschien ook niet als je Akpom goed weet te verkopen bijvoorbeeld. Wellicht een mooi moment voor beide partijen om weer bij elkaar te komen. Hij zal vast salaris in moeten leveren, maar het levert hem misschien eindelijk een plek in Oranje op. Who knows, schoot me deze week ineens te binnen dat dit wellicht het juiste moment kan zijn.

05-12-2024 21:59

gi0vanni +7233

Nu er een financieel tekort is is het door de regels helemaal geen goed moment.

06-12-2024 10:40

Ajax95Duivendrecht +24122

OT: Dat PSV heeft toch wel weer schijtmazzel met blessures van tegenstanders hè. Nu Unnerstall en Wolfswinkel weer een groot vraagteken voor morgen.

05-12-2024 15:24

Tommyshelby +129034

Wees blij, afstandje met Twente vergroten is beter

05-12-2024 15:39

AjaxDordt +14047

Wat mij betreft wint PSV met 5-0, zijn geen concurrent dit jaar

05-12-2024 16:21

RayJordaan +6849

Altijd hetzelfde idd

05-12-2024 21:40

Tinus +10317

PSV heeft zelf de afgelopen maanden Schouten en Paling moeten missen. Schijtmazzel is dus wel een beetje overdreven op blessuregebied .

06-12-2024 07:02

daslogisch1 +10199

Vraag me af of Godts wedstrijd fit is want hij speelde geen enkele wedstrijd de afgelopen weken natuurlijk.

05-12-2024 14:38

Dolblij +45157

Gevoeld speelt Ajax de ene topper na de andere.

Denk dat Godts, als hij fit genoeg is, volgende week hooguit in de tweede helft binnen de lijnen komt.

05-12-2024 14:26

Simpelishetmoeilijkst +25224

Goede observatie. Zonder Godts is er nsuwelijks creativiteit te bespeuren in het elftal.

05-12-2024 14:25

stopperspil +11176

Nog geen fan vooralsnog maar las dat Banel als linksbuiten gisteren tegen de Wolves wel succesvol was..

05-12-2024 14:20

tijssenajax +13945

Ben geen fan vooralsnog van Banel, maar ben ondertussen wel zover dat ik hem als buitenspeler toch gewoon backup van Godts zou maken. En niet van die kansloze dingen als Taylor of Akpom op links.

05-12-2024 14:31

jeffrey_van_der_sluis +30418

Liever een 1 op 1 vervanger dan inderdaad noodverbanden zoals Akpom of Taylor op linksbuiten. Ik ben voorstander van een speler laten spelen op hun "eigen" positie

05-12-2024 15:17

stopperspil +11176

Zag Banel voorheen meestal op rechtsbuiten en daar viel hij mij tegen, heeft wel stappen gemaakt

05-12-2024 15:49

stopperspil +11176

Weghorst 1.97m kreeg geen enkele (hoge) voorzet

05-12-2024 14:18

tijssenajax +13945

Wat mij betreft moet Ajax zo helemaal niet voetballen! Ajax heeft een behendige, meevoetballende spits nodig. Weghorst kan eigenlijk alleen maar gebruikt worden als breekijzer, wanneer je het daarvoor voetballend verprutst hebt.

05-12-2024 14:33

Tinus +10317

Daar ben ik het helemaal mee eens Tijssen. In principe moet Ajax altijd over de grond. Echter als hij er toch in staat, dan moet je hier ook naar handelen met meer opportunistisch spel.

06-12-2024 07:05

tijssenajax +13945

Inderdaad.

06-12-2024 10:15

Slang3 +45935

daarom is Weghorst geen basisspeler voor Ajax. Hoge voorzetten pompen doe je maar in de slotfase

05-12-2024 15:17

BarryJanssen +14179

Alleen ligt onze andere spits alleen maar op de grond.

Wellicht kan Akpom wat langer de kans krijgen in de spits. Die kan op zich wel aardig meevoetballen.

05-12-2024 19:14

Slang3 +45935

Akpom zet altijd een stap teveel met de bal. Hij moet aannemen en passen, maar hij probeert altijd nog een stap te dribbelen. En dan verliest hij controle. Brobbey viel gisteren in, eerste balcontact een perfecte kaats op de juiste snelheid voor de inkomende middenvelder. Hij scoort alleen niet

05-12-2024 20:29

stopperspil +11176

Prima kaatser inderdaad, lijkt meer een schaduwspits dan centrumspits, geen killer

05-12-2024 20:36

Arieajax +1153

Fit? In de ogen van onze trainer is er nooit iemand helemaal fit

05-12-2024 13:59

Eurysaces +29527

Godts heb je keihard nodig, maar ik denk dat als je Berghuis en Traore op de vleugels zet, je echt wel een stap kan maken tov Akpom.

05-12-2024 13:53

Tommyshelby +129034

Maar we moeten niet al onze hoop vestigen op de terugkeer van Mika. Dat schept ongezonde verwachtingen. Kan ie eigenlijk niet aan voldoen. Hij moet na een maand ook weer ritme opbouwen.

05-12-2024 13:41

tijssenajax +13945

Ja, daar wreekt zich weer het tekortgeschoten transferbeleid.

05-12-2024 14:33

Artemio +31983

Dat zie je aan Berghuis. Die raakt na 2 a 3 wedstrijden nog geen knikker.

05-12-2024 15:32

MichelBoerebach +29190

Als we nu ook al slecht beginnen te spelen met onze 'sterkste 11', zie ik het somber in.

05-12-2024 13:31

Laudrup10 +17068

Sterkste elf is niet met Weghorst, Akpom en Gaaei. Deze drie vervangen en je bent al vele malen beter.

05-12-2024 14:08

MichelBoerebach +29190

Vervangen met Brobbey, Godts en Rensch? Alleen Godts ipv Akpom is een vooruitgang. Verder niet, hoor.

05-12-2024 15:41

Laudrup10 +17068

Dan verschillen we van mening. Vond Gaaei ondanks zijn wereldgoal enorm matig zowel aan de bal als verdedigend. Die cathline had de dag van zijn leven. En met Wout hebben we stuk voor stuk verschrikkelijk slechte wedstrijden gespeeld. Brobbey is ook niet in vorm maar met hem hebben we tenminste een hoog niveau gehaald en veel gescoord(maccabi,besiktas, PSV, Fortuna).

05-12-2024 17:07

Keizer +30155

*Het is te hopen dat Kroes in de winterstop een aantal fatsoenlijke vleugelspelers haalt.

05-12-2024 13:28

Steffenhagen +37832

Je kunt na iedere wedstrijd hetzelfde commentaar geven : Ajax mist kwaliteit . Helemaal eens en vooral in onze belachelijk slecht technisch management , lees : de heer Kroes . Die heeft enorm verzaakt .

05-12-2024 13:15

AFCACruijff14 +161490

We geven jou een budget van 0 euro, benieuwd wat jij ervan had gemaakt.

05-12-2024 13:33

Eurysaces +29527

Zullen er toch weinig zijn die het seizoen in waren gegaan met 1 linksbuiten en een half elftal aan spitsen.

05-12-2024 13:48

ajaxrosenberg +1365

Ze moeten ook wel waarde toevoegen. Ik kan ook wel een paar transfervrije spelers vinden met het stempel linksbuiten maar dan kun je alsnog net zo goed niemand opstellen.

05-12-2024 14:41

Steffenhagen +37832

Ik had dus geen twee linksbuitens op een dag verkocht en in hun plaats een zwaargeblesseerde Ghanees binnengehaald . Nee goed bezig die Kroes

05-12-2024 15:06

Artemio +31983

Farioli houdt kroes uit de wind.

05-12-2024 15:33

ajax4perez +9554

Opstelling tegen az

Rensch -sutalo - Baas - Hato
FJ - Henderson Taylor
Klaassen
Akpom - Brobbey

Vond Weghorst gisteren erg tegenvallen en je kan altijd nog Berghuis,, Weghorst en Godts wisselen.

Wel beginnen met Godts als die fit is.

05-12-2024 13:05

BokkieBokstra +11312

Weghorst heeft zowat geen bal gekregen gisteren brobbey niet veel meer. Het sterke punt van ajax was het snel naar voren spelen, miste ik ook wat al haalde Utrecht alle diepte uit het spel

05-12-2024 13:15

AFCACruijff14 +161490

Wou zeggen. Weghorst heeft geen bal gehad, wat wil je hem verwijten.

Tegen NEC zag je wat hij kan als hij gewoon goede voorzetten krijgt.

05-12-2024 13:34

ajax4perez +9554

Eens dat Wout geen ballen heeft gehad maar daarvoor liep hij ook niet genoeg tussen de linies om zich aanspeelbaar te maken.
Dat is misschien ook wel zijn spel maar dan zie ik toch liever eerst Brobbey die wel aanspeelbaar is en wel tussen de linies zakt om dit te realiseren

05-12-2024 13:44

Eurysaces +29527

Weghorst was steeds wild aan het zwaaien dat hij de bal wilde, maar het was begrijpelijk dat hij die ballen niet kreeg. Weghorst heeft een waanzinnig gevoel voor de goal, maar dat gevoel ontbreekt volledig buiten de 16. Dan had je ook nog Akpom die buiten zijn comfortzone speelde en dan snap je wel waarom het zo moeilijk ging.

Brobbey kwam er in met Klaassen en vd Boomen achter zich, dat was dan weer het moment om juist Weghorst te brengen. Met Brobbey kan het team voetballen, met Weghorst heb je een spits die scoort. Je zet Brobbey dus in de basis en laat Weghorst invallen, als het voetballend niet lukt om tot scoren te komen.

05-12-2024 14:00

AFCACruijff14 +161490

Ik zou tegen AZ misschien met 2 spitsen spelen, aangezien je buitenspelers of niet fit zijn (Godts) of niet in vorm (Traoré, Berghuis).

Zet dan lekker Brobbey en Weghorst voorin en als Rensch fit is zet je Gaaei op rechtshalf voor voorzetten en op links bv Wijndal op diezelfde plek. Plus FJ/Taylor en Henderson voor de controle.

Goed voetbal zie ik al weken niet meer, maar resultaten zijn wel nodig. Je kan altijd na 70 minuten nog op 433 weer overschakelen mocht een Godts toch minuten kunnen maken.

05-12-2024 12:57

Breuk +25190

Goede oplossing.

05-12-2024 13:23

wijzijndebeste123 +163961

Mensen vergeten snel. Godts was tegen PSV natuurlijk ijzersterk en is een groot talent maar juist daarom nog erg wisselvallig. Dat zelfde geldt voor een Fitz-Jim. In mijn ogen hoort Fitz-Jim geen vaste basisspeler te zijn maar in de roulatie minuten te maken.

Je mist gewoon 2 kwaliteitsinjecties op t middenveld en voorin. Hopelijk zorgt Kroes hiervoor in de winter. Anders gaat de cruciale 2e plaats (zekere CL deelname en dus financiële armslag) heel moeilijk worden. Tis overleven tot de winter.

05-12-2024 12:36

Eurysaces +29527

Belangrijkste kwaliteitsinjectie is wat mij betreft een linksbuiten, daarmee word je gewoon 2e. Het kwalitatieve gat dat er na het wegvallen van Godts is gevallen op linksbuiten, is een veel groter probleem dan Fitz-Jim. Overigens zal FJ het ook makkelijker hebben als hij niet Akpom en Weghorst voor zich heeft staan, maar Godts en Brobbey. Ik ben er van overtuigd dat de wedstrijd tegen Utrecht gewonnen was met Godts.

Ik vraag me af of een versterking op de back posities niet meer prioriteit heeft. Berghuis kan ook op 10 spelen, wat ik gisteren een logischere keuze zou vinden dan Klaassen. Het ging voetballend mis, dan moet je niet Klaassen brengen om dat te veranderen.

05-12-2024 13:11

Steffenhagen +37832

Kroes gaat heel weinig doen vrees ik . Hij zal vooral gericht zijn op verkopen .

05-12-2024 13:15

Sampaoli +39201

Moeilijk om twee kwaliteitsinjecties toe te voegen in de winter hoor, Traore heeft bijvoorbeeld weken nodig gehad om aan te haken. Het talent van Godts is onmiskenbaar, maar de achteruitgang in spel en defensieve zekerheid bij de ploeg is niet alleen aan zijn afwezigheid op te hangen.

Overigens vind ik dat Fitz-Jim wel degelijk bij de basisspelers hoort, ik vind hem beter dan Klaassen. Maar we moeten vooral niet vergeten dat onze selectie héél ver weg is van het beoogde niveau en daar ligt het probleem.

05-12-2024 13:16

tijssenajax +13945

Ja, mee eens.

05-12-2024 14:35

daslogisch1 +10199

Gewoon een stukje focus wat ontbrak in de 2e helft. Teveel leunend op die voorsprong met het idee, het komt wel goed zo. Mag Fransje wel wat meer de nadruk op leggen dus.

05-12-2024 12:33

AFCACruijff14 +161490

Was niet alleen focus, maar ook gewoon geen organisatie en geen enkel voetbalniveau. Ze kunnen het wel, zie Feyenoord, PSV, Maccabi en een helft Twente.

05-12-2024 12:58

daslogisch1 +10199

Wat wel weer met ontbreken van focus heeft te maken in deze. Gewoon 110% scherp zijn 2x 45 minuten.

05-12-2024 13:12

AFCACruijff14 +161490

Nee, focus is niet genoeg. Het heeft gewoon te maken met kwaliteit en ik denk ook dat al dat rouleren zorgt dat je nooit ingespeeld raakt. Ook al is het misschien noodzakelijk.

05-12-2024 13:14

JanBiesbos +29059

Tis simpel
1. Spelers meer wedstrijden gespeeld dan andere ED teams ook internationaal (landen)
2. Utrecht speelt niet europees
3. Selectie door kroes niet in balans
4. Godts wonder en FFF dat we tweede staan
Logisch

05-12-2024 12:31

afct +8964

Punt 3 mag je zeker de voorgangers van kroes bijzetten. In mijn ogen heeft kroes het nog het beste gedaan van de Td's die we hadden.

05-12-2024 12:36

AFCACruijff14 +161490

Door Kroes? Die heeft met een lege portemonnee nog behoorlijke spelers gehaald. Hij heeft niet elk probleem gefixt, maar het is wel duidelijk dat je pas komende zomer echt meer kan doen, mits je CL voetbal behaald hebt.

05-12-2024 12:59

Steffenhagen +37832

Kroes heeft het enorm verneukt

05-12-2024 13:16

AFCACruijff14 +161490

Ahja, daar hebben we de vaste Kroeshater weer. Ja, allemaal Kroes zijn schuld. Ook de laatste 3 jaar.

05-12-2024 13:28

Dissident +557

Hamstra, Huntelaar en Mislintat hebben alles verneukt.

Kroes heeft onvoldoende reparatiewerkzaamheden verricht.

05-12-2024 13:56

b.hulshof +3754

Geen vertrouwen in Kroes dat hij versterkingen haalt in de winterstop. De contract verlenging van Berghuis is oliedom.

05-12-2024 12:20

jeffrey_van_der_sluis +30418

Oei, b.hulshof heeft geen vertrouwen meer in Kroes. Who the fuck cares

05-12-2024 13:11

RayJordaan +6849

Geef hem geen ongelijk..

05-12-2024 21:43

JesperOdeTovenaar +1211

Goede onderbouwing dat het dom is.... 👍 Berghuis was tijdens zijn blessure degene die ontbrak in het plaatje. Volgens iedereen die hier poste tenmiste. Nu is hij nog niet in vorm. In vorm is hij de ENIGE creatieve met een steekpass of prachtige lange dieptepass exact op maat en met de juiste snelheid. NOOIT WEGDOEN onze spelmaker!

05-12-2024 13:12

BokkieBokstra +11312

Niet goed als het zo op 1 voorhoede speler aan komt. Trouwens liever pas inzetten als hij helemaal fit is

05-12-2024 12:17

GNBL +89968 moderator

FJ komt op dit moment gewoon nog zwaar te kort. Kan zich voetballend al niet staande houden laat staan fysiek.

05-12-2024 12:10

AFCACruijff14 +161490

Ik snap ook niet dat een groep hier doet of FJ onze Pirlo is. Die jongen heeft echt talent en een paar goede potten al gespeeld, maar net zo vaak ook niet. Heeft inderdaad moeite met het tempo en het fysiek. En ja, dat is tegenwoordig erg belangrijk.

05-12-2024 13:01

tijssenajax +13945

Ok, en met wie ga jij de oorlog winnen op het middenveld dan?

05-12-2024 14:36

AFCACruijff14 +161490

Dat is dus het probleem, met niemand. Nou ja, Henderson is onmisbaar maar verder is niemand constant en compleet.

06-12-2024 12:58

Rikkie66 +22824

Een Godts wonder 🙏😇

05-12-2024 11:41

Danielson +50380

Godts is natuurlijk niet de oplossing voor de huidige problemen. Door de voorronden EL hebben we zes wedstrijden meer gespeeld dan in ieder geval PSV, Feyenoord en AZ en op enig moment breekt dat je op. Plus de idiote uitgestelde competitiewedstrijden dankzij die vd Brink.

05-12-2024 11:38

JoshuaSmits +9433

Ik denk dat het vele roteren ook een groot probleem is. Het middenveld Taylor, Henderson, Fitz-Jim speelde een tijd vaak samen en dat ging op een gegeven moment goed lopen. Op een gegeven moment kwam Klaassen steeds vaker te spelen ipv Fitz-Jim OF Taylor. Als ze nu weer samen spelen lijken die automatismen er een beetje uit. Ik zou dus niet te veel rouleren op het middenveld.

05-12-2024 11:02

Harold +10572

Nou dan zijn die automatismen er we erg snel weer uit

05-12-2024 12:08

Breuk +25190

Daarentegen heeft Klaassen wel een aantal belangrijk goals gemaakt

05-12-2024 13:26

tripleA +3895

Fitz Jim liet zich elke keer van de bal zetten de tweede helft, het was dus wel wat erger dan alleen "zijn stempel niet kunnen drukken". Hem wisselen was pure noodzaak.

Ajax liet het in de tweede helft na om aan te vallen via de flanken met ondersteuning van de backs, waardoor er door het midden geklooid werd en Ajax steeds balverlies leed. Ook omdat ze een soort voetvolleybal aan het spelen waren en alles onnauwkeurig werd. En als je dan ook nog eens met teveel besluiteloze mensen voor de bal staat vraag je zelf om de problemen. Ik snap wel dat Henderson fucking laaiend was want het was te idioot voor woorden eigenlijk,

05-12-2024 10:38

Alexander40 +6114

Baas en Sutalo maken op mij al sinds het begin een bange en onzekere indruk. Dan heb ik het over hun uitstraling en niet of ze goed spelen want dat is ook behoorlijk wat wedstrijden het geval. Ik zie graag cv’s met een zelfverzekerde uitstraling, zo van niemand doet me wat, ik speel met durf en hier komt geen muisje doorheen. Ik zie alleen maar bange en onzekere blikken.

05-12-2024 10:23

JoshuaSmits +9433

Exact. Daarom zou ik Rugani met zijn rust ook altijd opstellen als hij fit is.

05-12-2024 10:58

Rob1976 +9489

Ajax blijft het vroegere Feyenoord, 90% is afhankelijk van de teamspirit en inzet, want echte kwaliteit in veel opzichten (creatieve kwaliteit, verdedigende kwaliteit, etc) is er veel te weinig. Helaas zijn de financiën niet rooskleurig, dus een snelle verandering zie ik niet gebeuren. Veel brandhout spelers zullen waarschijnlijk weer lekker bij ajax blijven en clubs zullen niet overlopen van interesse in ajax spelers. Zonder Farioli was het zeer waarschijnlijk qua stand op de ranglijst net zo slecht als de afgelopen seizoenen. Het is pijnlijk dat we de onderliggende partij zijn tegen oa. een Utrecht, Nec en Zwolle. We domineren totaal niet en ik heb tot nu toe maar in 3 wedstrijden van ajax genoten: tegen Besiktas, Feyenoord en Psv.

Pasveer doet het naar omstandigheden goed, maar dat we een man van 41 op goal hebben is in niks ajax en Pasveer heeft best wel zijn beperkingen. Een Gaaei is een leuke cultheld, maar geen voetballer die we bij ajax moeten willen, Sutalo doet het goed voor zijn doen, maar is en blijft matig in de opbouw. Baas zit veel potentie in, maar zit aan het begin van zijn carriere, Hato idem. Henderson is een goede aanvoerder, maar blijft voetballend matig en dat hij bijna alle vrije trappen en hoekschoppen neemt is belachelijk. Fitz Jim hetzelfde verhaal als Baas en Hato. Taylor is eindelijk wat hij moet zijn. Akpom als linkervleugel aanvaller is armoe troef. Wout of Brobbey als spits is beide goed, al hebben ze beide hun beperkingen. Traore is nog erg wisselvallig en Berghuis idem. Berghuis zorgt elke keer voor onbalans in het team: verdedigend lui en qua passing komt veel niet aan. Klaassen is een harde werker, maar blijft voetballend matig. En op onze bank zit zo goed als geen kwaliteit. Zet dit allemaal af tegen wat PSV voor selectie heeft, dat zit veel beter in elkaar op bijna elke positie. Het is te hopen dat we in de winterstop wat kwaliteit kunnen toevoegen aan onze selectie en wat brandhout kunnen dumpen, anders zie ik een kampioenschap nog lang duren voor ajax.

05-12-2024 10:06

tijssenajax +13945

Klopt allemaal wat je zeg imo. Ik hoor mensen praten over Feijenoord als de havenslaven etc. als of zij werkvoetbal spelen. Inmiddels speelt Feijenoord al jaren voetbal met hoge intensiteit gecombineerd met voetballend vermogen. En wij lijken de afgelopen jaren meer op het vroegere werkvoetbal van Feijenoord. Er zijn veel supporters die dat soort voetbal verheerlijken ook nog.

05-12-2024 14:42

caspervans +5350

Toch is een gebrek aan creativiteit niet eens je grootste probleem in mijn ogen. Je moet echt iemand op de flanken erbij hebben en wat mij betreft ook een middenvelder die iets balvaster is. Ik kan ontzettend genieten van Fitz-Jim, maar het is soms zo ontzettend kinderlijk hoe hij balverlies lijdt. Dat mag gewoon niet op dit niveau en zorgt er ook voor dat je het middenveld niet kunt winnen.

05-12-2024 10:01

Louis.K +2117

Fits Jim was echt slecht
Wilt gemakkelijk doen.

05-12-2024 12:13

tijssenajax +13945

Fitz-Jim ontwikkelt zich prima. Maar hij zou eigenlijk gewoon minuten moeten maken in de luwte van een ervaren technische middenvelder, die er niet is. Balvaster is ook creatiever trouwens. Dat gaat wel redelijk gelijk op denk ik.

05-12-2024 14:43

GAjax31 +16127

Het niveau zakt nu al een paar wedstrijden zwaar door de ondergrens, maar ik heb nog steeds vertrouwen in Farioli.

Ik zie het vooral als fout van Kroes. Als hij nou gewoon een buitenspeler had gehaald ipv een derde spits, dan hadden we nu wat meer opties voorin. Akpom, die wel hard werkt, is gewoon geen linksbuiten maar hij had prima als backup kunnen dienen van Brobbey.

Zonder Godts, ben je gewoon heel afhankelijk van Traore en die wisselt altijd al goede momenten af met slechte. Als Taylor en Fitz-Jim dan ook nog eens niet lekker in de wedstrijd zitten en Sutalo/Baas beiden soms de meest simpele ballen inleveren, wordt het gewoon heel moeilijk.

Rugani lijkt mij verder ook wel een prima speler, maar ik snap de keuze voor een centrale verdediger gewoon niet als je iemand wil huren en je weinig salaris mag uitgeven.

Ik hoop dat Kroes deze winter nog iets kan doen, en in de zomer bewijst wel degelijk een goede TD te zijn, maar ik heb daar eerlijk gezegd weinig vertrouwen in.
Klaassen en Berghuis hebben beiden een aflopend contract. Die moet je sowieso niet verlengen, maar ik denk dat Kroes dat wel gaat doen. En je moet proberen spelers als Branco en Akpom te verkopen. Ik wil gewoon weer meer technische spelers bij Ajax zien. Spelers met een dribbel, die een mannetje kunnen passeren, etc.

Nu is het gewoon hopen op een bevlieging van Godts en Traore. En als die geblesseerd of niet in vorm zijn, krijg je ontzettend voorspelbaar en saai voetbal.

05-12-2024 09:24

Jopie +490

De derde spits die Kroes heeft gehaald heeft ons wel gewoon 9 punten bezorgd. Groningen thuis, Heracles uit en Nijmegen uit. Gewoon in de winter een linksbuiten en misschien een 10 halen. Afscheid nemen van Wijndal, Tahirovic en Rasmussen

05-12-2024 09:42

GAjax31 +16127

Klopt, Weghorst heeft belangrijke goals gemaakt, maar dat maakt het niet opeens een logische aankoop gezien de bezetting van de selectie.

Net zoals ik Rugani zelf geen verkeerde speler vind, maar ook daarvoor zie ik de logica niet.

05-12-2024 09:51

Jopie +490

Logische zet vind ik het wel, want je mist voorin gewoon een doelpunten maker. Akpom liet dat soms zien, maar heeft ook heel veel gemist. Denk dat ze ook hadden gehoopt dat Akpom zou vertrekken… Rugani is 100% vanuit Farioli. Je betaalt voor hem waarschijnlijk de helft van z’n juventus salaris voor een jaar, prima.

05-12-2024 11:12

GAjax31 +16127

Ja klopt, maar Akpom is niet vertrokken dus dan is een derde spits in mijn ogen onlogisch als je vleugels wel enorm slecht bezet zijn.

Dit jaar lukt het bij Brobbey inderdaad niet, maar vorig jaar heeft ie laten zien wel een doelpuntenmaker te zijn.

En je zag gisteren ook gewoon door een gebrek aan creativiteit op het middenveld en het ontbreken van een buitenspeler met een actie, dat zowel Weghorst als later Brobbey amper wat hebben kunnen doen.

05-12-2024 11:19

Vak420 +963

"De derde spits die Kroes heeft gehaald heeft ons wel gewoon 9 punten bezorgd. Groningen thuis, Heracles uit en Nijmegen uit. Gewoon in de winter een linksbuiten en misschien een 10 halen. Afscheid nemen van Wijndal, Tahirovic en Rasmussen
"

Tja en als we Weghorst niet hadden gehaald en wél een buitenspeler? Had de aanval met Brobbey en Akpom dan misschien wel beter gelopen?

05-12-2024 12:40

GAjax31 +16127

Ja, precies.. dat kun je dus onmogelijk weten.. ik zal dan ook niet ontkennen dat Weghorst waardevol is geweest.. maar desondanks vind ik het een slecht beleid van Kroes.

05-12-2024 13:20

Breuk +25190

Hoeveel kansen heeft Brobbey gemist?

05-12-2024 13:30

GAjax31 +16127

Wat doet dat er toe? Mijn punt is dat Brobbey ook dit seizoen eerste spits is. Akpom is een prima backup van Brobbey (heeft ie vorig jaar ook bewezen) en dan had ipv Weghorst een buitenspeler gehaald kunnen worden. Dan had je nu dus niet met Akpom, Taylor, Hlynsson, etc. op de vleugels hoeven spelen.

Nogmaals: ik vind Weghorst een prima spits en hij maakt inderdaad belangrijk goals.. maar gezien de bezetting van onze selectie was het totaal onlogisch om het beetje salaris wat je kon besteden uit te geven aan een spits en een CV.

05-12-2024 13:57

WijZijnAjaxAmsterdam +11631

Godts is onmisbaar! Met Akpom en Weggorst/Brobbey is het veelste statisch voorin.

05-12-2024 09:14

MarcoB1971 +4780

Niet helemaal eens met de analyse. Toen Berghuis en Klaassen er in kwamen was er weer een minuut o 20 controle. Daarna ebde dit weer weg. Wel mooi dat Fariola na de wedstrijden tegen PSV en dergelijke hij zei nu vind de media Ajax opeens weer terug. En hij zei daar zijn we nog lang niet. En nu hoor je de media weer roepen dat ajax een kleine opleving heeft gehad die wedstrijden en dat ze verwachten dat Feijenoord nog over Ajax heen gaat. Ik denk de enige die altijd realistisch is geweest is Farioli

05-12-2024 09:01

HStorm +3149

Teams met vleugelaanvallers, die het veld goed breed houden blijken het goed te doen tegen Ajax. Misschien een idee om zelf ook toe te gaan passen weer en wat meer aanvallende mogelijkheden voorin te hebben voor de afwisseling?

05-12-2024 08:51

Alexander40 +6114

Na de wedstrijd tegen Utrecht moeten we de eerste plaats nu echt vergeten. Niet meer naar kijken. Het wordt een spannende strijd met Feyenoord om de tweede plaats. Ik ga uit van 4 punten voorsprong in de winterstop. Je weet nu al dat we tegen AZ ook punten gaan verliezen maar Feyenoord gaat dat nog doen tegen Psv. We zijn gewoon niet goed genoeg op het moment. Ik vind vooral opvallend dat wij zeker in de tweede helft weer kinderlijk worden uitgespeeld als we druk zetten. Dat maakt ons moe en dat is de hoofdreden waarom we zoveel schoten tegen krijgen. Dit is ook een tactisch verhaal want dit zie je bij de ploegen van Bosz en Slot zelden. Of die ploegen zetten even geen druk (zelden) of ze zetten wel druk maar dan lukt het ook en worden ze niet via simpele driehoekjes uitgespeeld.

05-12-2024 08:30

Tecmessa +1743

Ik weet het nog niet met AZ hoor, die zijn ook redelijk brandhout dit seizoen. Kunnen ook 3 puntjes onze kant op zijn

05-12-2024 13:36

Rock69 +8411

Ajax vergat na de 2-1 door te drukken in de eerste helft. Utrecht was rijp voor de slacht. Utrecht speelde in de tweede helft alles of niets. Terwijl Ajax bij balbezit de bal snel kwijt was en dus niet in de ploeg hield. Daarbij viel mij op dat er geen middenvelder in goede doen was gisteravond. Traore speelde ook niet top.

05-12-2024 08:28

Sunny +9553

Het is een gegeven dat we dit seizoen over geluk niet te klagen hebben.
Ik denk dat we hooguit 4 wedstrijden echt overtuigend waren en de overige matig tot slecht.
Die 2e plek had ook pakweg 5e kunnen zijn dus koesteren is prima maar laten we reëel blijven.

Over de rol van Farioli ben ik ambivalent!
We halen de punten met laf en afzichtelijke catenaccio voetbal maar halen ze wel.
En de punten zijn van levensbelang om volgend seizoen te kunnen investeren.
Anderzijds mag je toch verwachten dat met deze inderdaad matige selectie echt wel beter en dominanter gespeeld kan worden. Het bestaat toch niet dat je tegen modale clubs zo vaak voetballend minder bent!

Ik beschouw het spel dit jaar dan maar als een noodzakelijk kwaad omwille van het grote belang maar betwijfel of Farioli meer smaken in huis heeft om ons op de langere termijn daar te brengen waar we horen; aantrekkelijk aanvallend voetbal met resultaat!

05-12-2024 08:21

Ans B +19832

Ik denk dat Farioli voor deze fase van Ajax een zegen is omdat hij van alles brengt waar het aan ontbroken heeft: een duidelijke visie, veel houvast en structuur voor spelers, fitheid en energie, en hij is een hele goede peoplemanager. Ik koester hem om die redenen.

Maar bij zijn voetbalvisie kan ik me te weinig aansluiten als het over Ajax gaat, en daar was ik vooraf al bang voor (ik had me in hem verdiept). Hij ontkent het zelf, maar ook ik vind het voetbal veel te verdedigend gedacht en te eenzijdig op o.a. uitlokken en looplijnen gebaseerd. Als dat lukt zijn de aanvallen leuk om naar te kijken, maar lijkt het verdomd veel op countervoetbal. Zodra de ruimtes klein zijn - en uiteraard spelen veel tegenstanders zo - worstelt Ajax als het vroegere PSV, omdat ze volledig afhankelijk zijn geworden van die enorme intensiteit/energie in het spel, en dat lukt niet op de vierkante cm.

Uiteraard moet je dan rekening houden met de omstandigheden: relatief weinig creativiteit, te veel spelers die in de breedte (m.n. Wijndal, vdBoomen) onvoldoende brengen. Leidersfiguren die voetballend te weinig brengen, maar wel een belangrijke rol hebben (Henderson, Klaassen), de blessures van eerst Berghuis (nog lang niet op niveau) en nu Godts, en de lacunes in de selectie (geen tweede linksbuiten, geen goede middenvelders in de breedte).

Desondanks: ook de keuzes van Farioli spelen hier een rol in. Zoals het consequent kiezen voor Henderson en vdBoomen op 6, terwijl ik denk dat b.v. Rensch, FJ, Baas en zelfs Hato daar beter uitgeprobeerd kunnen worden - zeker tegen kleinere clubs. Als de ruimtes groot zijn kan Henderson daar prima functioneren, maar zodra de ruimtes klein worden, speelt hij meestal niet goed genoeg of slecht. Om over vdBoomen maar te zwijgen.

Ik heb dus ook de nodige kritiek op Farioli qua keuzes en speelwijze, maar voor nu (gezien de problemen) en voor het grotere doel (CL halen) maak ik die kritiek ondergeschikt aan het belang van zoveel mogelijk resultaat halen. En dat doet hij goed, met of zonder geluk.

05-12-2024 10:30

YugoVik +33200

Meer voetbal.. Fitz jim en Taylor kunnen niet eens het middenveld van Utrecht kapot spelen.. Zo ver zijn we gezakt.

Vooral de overhypte fitz jim. Bakt er helemaal niks van..

05-12-2024 08:18

jeffrey_van_der_sluis +30418

Hahahaha wat een domme reactie ook weer, waar was je toen het wel goed ging

05-12-2024 09:26

YugoVik +33200

Toen was ik er ook.. Beide spelers hebben ruimte nodig als ze willen voetballen..

05-12-2024 09:57

Ajaxfan16 +27431

Ja de goede wedstrijden waren met Godts, de slechte wedstrijden zonder Godts. Bizar hoe die jongen het verschil maakt. Daarom is het zo belangrijk om nog een buitenspeler te halen, die een beetje hetzelfde profiel heeft. Verder zou een creatieve middenvelder ook geen overbodige luxe zijn.

05-12-2024 07:57
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.