Kroes gaat schorsing aanvechten: 'In augustus vorig jaar Ajax erop gewezen dat ik dit pakket had'

door Bart Veenstra 1032

Bron Linkedin

Kroes gaat schorsing aanvechten: 'In augustus vorig jaar Ajax erop gewezen dat ik dit pakket had'

door Bart Veenstra 1032

Bron Linkedin

Laatst geüpdatet

Alex Kroes heeft middels een statement op LinkedIn gereageerd op zijn schorsing bij Ajax. De Raad van Commissarissen heeft de algemeen directeur van de Amsterdamse club geschorst, omdat er zeer sterke aanwijzingen zijn voor handel met voorwetenschap. Ajax schrijft dat het besluit is genomen nadat de RvC vernam dat Kroes - een week voor de publicatie van zijn voorgenomen benoeming op 2 augustus 2023 - ruim 17.000 aandelen Ajax heeft gekocht.

Ajax is voornemens om de samenwerking permanent te beëindigen en zodoende komt er naar verwachting al heel snel een einde aan het tijdperk van Kroes bij de Amsterdamse club. De geboren Utrechter heeft op zijn LinkedIn-pagina gereageerd op het nieuws. 'Met pijn in het hart laat ik weten dat de Raad van Commissarissen (RvC) van Ajax heeft aangegeven mij per direct te schorsen als Algemeen Directeur van Ajax. Vorige week zijn er door enkele media vragen gesteld over de aandelen Ajax die ik in mijn bezit heb. Onder meer is gevraagd of ik deze als tekengeld van Ajax had gekregen of zelf heb gekocht. Dat laatste is het geval. Ieder aandeel Ajax heb ik zelf gekocht', reageert Kroes.

'Na beantwoording van deze vragen heeft de RvC aanleiding gezien om zich nader te buigen over mijn aandelenpakket. Een pakket waarvan zij ten tijde van het rondkomen van mijn benoeming in augustus 2023 al op de hoogte waren', geeft Kroes aan. 'In die periode heb ik uiteraard volledige openheid van zaken gegeven aan de RvC over relevante bezittingen waaronder 42.500 aandelen in het kapitaal van Ajax.'

'In de periode van 6 april 2022 tot 26 juli 2023 heb ik met stukjes en beetjes Ajax aandelen aangeschaft, oplopend tot 42.500 stuks (van de in totaal 18,33 miljoen bestaande Ajax aandelen). Op 31 december 2022 had ik reeds 20.000 stuks. Een ander deel heb ik bijgekocht in de maanden april, mei en juni van 2023. Het laatste deel (circa 17.500 stuks) heb ik op 26 juli 2023, kort voor mijn aanstelling op 2 augustus 2023, aangeschaft', geeft Kroes toe.

'Op dat moment was ik nog niet rond met Ajax'

'Op dat moment was ik nog niet rond met Ajax, maar ik had – door mijn eigen intenties - er een goed gevoel bij', vervolgt Kroes zijn verhaal. 'Het leek mij een positief signaal om vertrouwen in de club en naar aandeelhouders uit te stralen. Om daar ook - letterlijk en figuurlijk - onderdeel van te zijn. Ik geloof erin dat je vertrouwen uitstraalt naar je medeaandeelhouders en stakeholders als je zelf aandelen koopt en daarmee ook zelf financieel risico loopt. "Skin in the game", zoals dat heet.

'Na 26 juli 2023 en, ter voorkoming van misverstanden, sinds ik toegang heb tot enige vertrouwelijke informatie, heb ik geen aandelen Ajax meer gekocht of verkocht', schrijft Kroes. 'Hoewel het niet onmogelijk is dat ik op langere termijn met deze aandelen geld zou kunnen verdienen, is dat zeker tot op heden niet het geval geweest. Er zit ook zeker geen ‘quick win’ gedachte achter, ik wilde eerst zorgen dat het weer heel goed zou gaan met Ajax op allerlei vlakken. En hier heel positief aan bijdragen.'

RvC wist van aandelenpakket Kroes

'Van het feit dat ik dit aandelenpakket heb, heb ik nooit een geheim gemaakt. Sterker nog, ik heb in augustus vorig jaar Ajax erop gewezen dat ik dit pakket had en dat ik graag zou horen hoe hiermee om te gaan, omdat ik mij de specifieke regels nog niet eigen had gemaakt. Die vraag is tot op heden niet beantwoord. En hoewel de RvC maanden de tijd heeft gehad (nog vóór mijn officiële benoeming (op 27 december 2023) en mijn feitelijke indiensttreding (op 15 maart 2024) om alsnog iets te vinden van het feit dat ik deze aandelen heb aangeschaft, ben ik hier niet op aangesproken en zijn er ook geen vragen gesteld.'

'Afgelopen vrijdag heeft de RvC mij plotseling laten weten geen vertrouwen meer in mij te hebben', schrijft Kroes. 'Mij is gemeld dat ik in de ogen van de RvC met de aanschaf van de aandelen op 26 juli 2023 en de timing daarvan, kwade opzet voor ogen had. Ik zou voorwetenschap hebben gehad en daarmee hebben gehandeld. Dit is niet ingegeven door een signaal van de bevoegde toezichthouder, de Autoriteit Financiële Markten (AFM), maar naar eigen zeggen op basis van het eigen ‘moreel kompas’ van de RvC.'

'Wat ik daarvan vind en wat ik vind van de timing van dit besef, heb ik aangegeven in een gesprek met de RvC', aldus Kroes, die nogmaals zijn positieve beweegredenen voor de aanschaf van het laatste pakket heeft aangegeven. 'Hoe zeer ik ook overtuigd ben van mijn goede intenties, snap ik inmiddels na overleg met mijn advocaat, dat ik op 26 juli 2023 niet de meest verstandige beslissing heb genomen door de schijn van de situatie. Dit neemt niet weg dat er nog de nodige vraagtekens gesteld kunnen worden bij de kwalificatie als “voorwetenschap” en daarmee zeker de zwaarte van de beslissing van ontslag op staande voet door de RvC.'

Kwestie voorleggen aan de AFM

'Het lijkt ons, nog steeds, veel verstandiger en in het belang van Ajax om gezamenlijk de kwestie in alle transparantie voor te leggen aan de AFM', doelt Kroes op de Autoriteit Financiële Markten. 'De AFM kan dan onafhankelijk oordelen of ik al dan niet in strijd met de wet heb gehandeld en de zwaarte hiervan. Vanzelfsprekend zal ik daar de consequenties van dragen. De RvC kan daarna zelf nog bepalen welke volgende stappen zij in deze kwestie zou willen zetten. Dit heb ik zowel mondeling als op schrift aangegeven bij de RvC.'

'Aan een onafhankelijk oordeel van de AFM zijn we helaas niet toegekomen', baalt Kroes. 'De RvC heeft al geoordeeld dat ik kennelijk niet over het "juiste moreel kompas" beschik. Een kompas dat ik omgekeerd de afgelopen maanden juist graag door de RvC gehanteerd had gezien. De RvC die de aankoop van het laatste deel aandelen eerder deze week nog als niet meer dan “ongelukkig” bestempelde.'

'Ajax moet weer Ajax worden'

'Vanaf mijn negende ben ik Ajacied. Ik ben altijd betrokken geweest bij de club, als speler en als lid. In mijn hart en later ook via deze aandelen. Aandelen die ik kocht uit betrokkenheid bij de club. Uit vertrouwen in de club. Niet om er snel geld mee te verdienen, maar als positief signaal naar alle stakeholders', schrijft Kroes, die in de afgelopen periode aangaf dat alle aandacht uit moest gaan naar Ajax en niet naar Kroes zelf. 'Maar mijn moreel kompas zegt dat ik mij niet zomaar bij deze beslissing van de RvC kan neerleggen. Ik zal nu zelfstandig naar de AFM stappen om mijn kwestie voor te leggen om tot een onafhankelijk oordeel te komen.'

'Dit alles levert onrust op voor Ajax en dat spijt mij oprecht', besluit Kroes. 'Hopelijk is deze periode snel voorbij. Vanaf vandaag zal ik, met pijn in het hart, op afstand, bekijken wat er bij Ajax gebeurt. Ajax moet weer Ajax worden.'

Lees meer over:
Plaats reactie

JanBiesbos +28025

Gewoon fout kroes net als die duitser, jij herkende dat foute gedrag omdat je weet hoe dat werkt en net doen of je handel met voorkennis niet kent. Ongeloofwaardig en dan zeggen zgn dat ze het wisten om daarmee de schijn van slechte controle bij de rvc te leggen, dat zijn pas vieze spelletjes.

06-04-2024 10:04

arjen_van_lierop +199

Ze moesten hem wel naaien. En alles wat daarvoor nodig was, is door Kroes zelf aangereikt.

03-04-2024 00:49

Errie.L +50

Heel goed Alex! Pak dat RvC tuig aan. Zij zijn verantwoordelijk voor het slechte beleid. Revolutie willen we, allemaal nieuwe bestuurders

02-04-2024 22:41

PJS +4985

Succes Alex.

02-04-2024 20:51

WeirdAJAX +11545

Ook de RvC komt er niet lekker af. Waarom nu ineens acteren? Bang voor kritische vragen van de pers waarom ze niet eerder hebben opgetreden?

En onder de streep staat AJAX weer vol-le-dig in het hemd. De ellende houdt maar niet op.

02-04-2024 20:04

Ferd +37896

waarom nu? Omdat Quote er achter kwam dat Kroes de aandelen met voorkennis kocht, dat wist de RvC niet.

03-04-2024 08:49

Oempaloempa +1467

Kroes heeft dom gehandeld door aandelen te kopen toen het al bekend was dat hij de aanstelling zou krijgen. Dat pleit niet voor zijn bestuurlijke kwaliteiten.

De RvC heeft dom gehandeld, of achterbaks gehandeld, door Kroes te schorsen.
In beide gevallen zit de RvC fout en in het verdachtenbankje.

Ik geloof niet in de naieviteit van de RvC.
Deze gasten kennen de regeltjes donders goed en hadden dus veel eerder moeten of kunnen ingrijpen door Kroes zijn aandelen te laten verkopen.
Ze hebben m.i. moedwillig dit mes in hun riem gehouden, om Kroes onder de duim te houden.

Ik vraag me af waarom hij nu ineens geofferd moest worden.

In ieder geval heeft AJAX geen tegenstanders meer nodig om te verliezen, ze verliezen van zichzelf en dat is hartbrekend.

02-04-2024 19:25

EinSteijn +4718

Ajax gaat niet een half jaar lopen bedelen bij AZ om Kroes eerder aan het werk te krijgen en hem dan ‘offeren’ nadat hij pas twee weken in dienst was. Kroes had moeten weten dat hij voorkennis had op het moment dat hij het laatste pakket aandelen kocht. Ik geloof dan ook niet in een of ander complot; Ajax heeft zich simpelweg als beursgenoteerd bedrijf te houden aan de wet- en regelgeving van de AFM.

02-04-2024 21:07

Ajaxtrouw +6295

Even goed naar de feiten kijken graag!

03-04-2024 00:00

JanBiesbos +28025

Geofferd? Echt niet.

06-04-2024 10:06

Henkjanklaas +20493

Hij heeft verzuimd het laatst gekochte aandelenpakket toen hij al een deal had met Ajax als AD aan de slag te gaan te melden bij Ajax. Dat staat immers als een paal boven water en dat verzuim is hem aan te rekenen en is strafbaar. Hij had dit kunnen en moeten weten. De man blijkt regelmatig in aandelen te zitten dus beetje onzin mocht hij beweren dat hij het niet wist. Ook wel weer naief van de RvC door geen data en opgave aandelen te bedingen voor zijn def. aanstelling

02-04-2024 19:00

DatKanNiet +2125

Waar haal je dat vandaan dan? Want hij beweert toch in augustus medegedeeld te hebben die aandelen te hebben gekocht? Echt een teringzooi weer...

02-04-2024 19:02

arigold +7790

Dit staat in zijn eigen statement.

02-04-2024 19:25

Henkjanklaas +20493

Het gaat om de laatste portie aandelen, de datum van de aankoop versus de datum in dienst treding. Vandaar de constatering voorkennis en dat is domweg strafbaar.

02-04-2024 19:46

arjen_van_lierop +199

Hij beweert, en dat zal juist zijn, dat hij in augustus heeft verteld, dat hij 42500 aandelen bezat. Hij beweert niet dat hij toen heeft verteld de laatste 17000 van die 42500 op 26 juli 2023 gekocht te hebben. Hij weet het zo te verwoorden dat menigeen, en vooral slechte lezers, wel dat laatste denken.

02-04-2024 23:54

Ajaxtrouw +6295

Precies, goed lezen en ook dingen snappen is voor sommigen soms een hele uitdaging!

03-04-2024 00:03

DatKanNiet +2125

Ja dat is zo. Weet niet of het met slecht lezen te maken heeft of met onwetendheid. Ik heb namelijk werkelijk waar geen idee hoe het zit met wat er precies bekend is als het gaat om de aanschaf van aandelen en het delen met de RVC in dit geval. Hij suggereert namelijk weldegelijk dat hij die aandelen heeft gekocht vóór het officieel was en het als blijk van vetrouwen moest gelden.

03-04-2024 02:08

DatKanNiet +2125

@ajaxtrouw fijn dat jij ook zonder enige toevoeging van info of inhoud ook even je plasje eroverheen hebt kunnen doen! Hoop dat het oplucht. Ik baal hoe dan ook namelijk.

03-04-2024 02:10

Ferd +37896

maar hij gaf niet aan wanneer hij die aandelen had gekocht, dat maakt juist het grote verschil in deze zaak

03-04-2024 08:49

Henkjanklaas +20493

Dat was precies rond de datum dat hij een akkoord had met Ajax over zijn functie als AD. Hij ontkent dat ook niet.

03-04-2024 08:55

Henkjanklaas +20493

Het eerste pakket aandelen had hij al. Die laatste pakweg 17000 heeft hij gekocht toen hij wist aangenomen te zullen worden. Daar de man veel ervaring heeft in het zakenleven mag verwacht worden dat hij wist dat dit een duidelijk geval is van handelen met voorkennis in de zin der wet. RvC had wel kunnen doorvragen wanneer dat laatste pakket precies was aangeschaft. Dat hebben ze domweg verzuimd maar dat pleit hem nog niet vrij.

03-04-2024 08:58

JanBiesbos +28025

Naief of juist te goed van vertrouwen, ik zou me als rvc en ajax genaaid voelen dat hij dit heeft gedaan . En dan gaat ie ook net doen die kroes of het de schuld is van de rvc. Gehandeld met voorkennis , eigenlijk twee keer, en tegen regels licentie commisie. Hij heeft bewust info schtergehouden gedacht dat niemand erachter zou komen nou dom dus zon bestuurder hoef ik niet!

06-04-2024 10:11

svg +1791

Mislintat ❌
Kroes ❌

3x scheepsrecht toch?

02-04-2024 18:59

dp92 +10908

Ongeacht wat je vind van de rvc, is dit gewoon een gigantische blunder van Kroes. Misschien is het dan wel beter dat hij uiteindelijk niet de AD wordt.

02-04-2024 18:57

JoeBlow +8060

Als we nou toch een beetje samenzweringstheorieën aan het verzinnen zijn:

Altijd de vraag stellen: wie had er een financieel of machtsbelang bij beschadiging of ontslag van Kroes?

Volgens mij is het antwoord niet de RvC maar de Nederlandse zaakwaarnemers. Die waren bang voor de relaties van Kroes met SEG en een groot verlies van macht en inkomsten als gevolg.

Inderdaad, dezelfde gasten die ook Mislintat in de wielen hebben gereden omdat hij zijn eigen netwerk had.

02-04-2024 18:51

Ajaxtrouw +6295

Nou ik denk eerder aan de huidige waspoeder leverancier want het schijnt dat Kroes wilde overstappen op een ander merk….

03-04-2024 00:05

Allegriadopovo +1119

"het gaat niet om Alex Kroes, het gaat om Ajax", uitspraak van Alex Kroes in een recent interview. Laat hem die uitspraak ten harte nemen en zijn ontslag accepteren zodat Ajax verder kan zonder een soap opera voor de rechter, of het nou terecht of onterecht is ...

02-04-2024 18:47

Fredschuit1 +1524

En weer lopen we enorme vertragingen op richting het nieuwe seizoen. Schiet niet op zo.

02-04-2024 18:43

Kijker +3325

Twee keer vals starten is diskwalificatie.

02-04-2024 18:43

AFCAjaxJP9 +1272

Jij kijkt te veel schaatsen haha

02-04-2024 19:32

DannyAdam2 +3386

De politiek correcte RVC helpt onze club om zeep.

Als ze van deze mug weer een olifant weten te maken, stop ik ermee.

Vraag gewoon om het pakket te verkopen als je geen ownership mag hebben.

Dat skin in the game concept begrijp ik goed als ondernemer.

Dit is gewoon gezeik en de reactie is weer eens zwaar overtrokken.

Gooi ze eruit die rechtsgeleerden en bestuurskundigen. VOETBAL willen wij!

02-04-2024 18:30

arjen_van_lierop +199

Dat 'skin in de game'-verhaal is natuurlijk onzin. Het aandeel Ajax is geen serieuze belegging en het verband tussen beurskoers en prestaties op het veld is geen zekerheid. Als 'skin in de game' de bedoeling was, had Kroes zijn aandelenaankopen en -bezit van de daken moeten schreeuwen. Dat deed hij niet. 'Ownership hebben' is niet het probleem. Ownership verwerven (aandelen kopen dus) als je over koersgevoelige informatie beschikt die nog niet aan de markt gecommuniceerd is, is dat wel: handel met voorwetenschap. Strafbaar. Daar is de AFM voor (en die geven niets om voetbal). Daarnaast natuurlijk vertrouwenskwestie tussen RvC en Kroes.

03-04-2024 00:00

Ferd +37896

Jij probeert van deze olifant een mug te maken.

Skin in the game is prima, maar handelen met voorkennis niet.

03-04-2024 08:51

Toramanggg +6902

Kroes was voor mij de ideale man voor Ajax in deze periode maar met zijn kennis en ervaring is dit toch gewoon super dom.. zo eerlijk moet je zijn .. Heel erg jammer voor hem zelf maar ook voor Ajax.

Zulke kinderlijke fouten kan je niet maken , wat je intentie ook is.
Dan ben je blijkbaar niet geschikt voor die functie , liever dat dit nu dan plaats vind, dan in de zomer

02-04-2024 18:09

Joke +6752

Kroes noemde Mislintat een oplichter om vervolgens zichzelf zo dom in de vingers te snijden. Ook wel apart

02-04-2024 18:06

Joke +6752

Haha maar lees nu alweer dat van Praag weg moet. Koekoek.

02-04-2024 18:05

JoeBlow +8060

Clubliefde kan, maar is geen afdoende argument. Als je deze regels onbewust overtreedt mis je de vaardigheden om een beursgenoteerd bedrijf te leiden.

Hetzelfde gold overigens voor gebruik van termen als “meester oplichter en charlatan” voor een voormalig werknemer van Ajax en de aankondiging dat “het mes in de organisatie gaat” voor je überhaupt bent begonnen.

Een straatvechter als CEO bij een beursgenoteerd bedrijf is vrijwel nooit een goed idee.

02-04-2024 18:03

goajaxgo +14078

Sowieso de komende twee seizoenen geen kampioen.

02-04-2024 18:01

Toramanggg +6902

Ik snap dat dit zo voelt nu na al die tegenslagen en toch kan het zomaar gebeuren dat Ajax kampioen wordt omdat je in de eredivisie voetbalt .. De rest is namelijk ook niet zo goed.. Ajax moet vooral echt een hele goede trainer aanstellen

02-04-2024 18:13

dp92 +10908

Dat weet je niet. Een goede trainer kan wonderen doen.

Even een voorbeeld hoe snel het kan gaan in het voetbal.

16/17 Finale EL
17/18 uitgeschakeld voorronde EL
18/19 op 1 sec na finale CL.

02-04-2024 18:15

ajaxminimax +5220

Wat ben ik hier doodziek van. Ik zit nu echt met de gedachte, hoe nu verder? Zelfs vooruit kijken naar komend seizoen heb ik al geen zin meer in. Hoe diep is de gifbeker in vredesnaam? Ik ben diep teleurgesteld in de RvC en Alex Kroes, want ook Kroes had ik wat slimmer verwacht. Maar kan iemand mij vertellen hoe het nu in zijn werk gaat? In feite moet nou toch de aandeelhouders gaan beslissen over Kroes? En wat nu wanneer die de RvC terug fluit? Ja ik acht dat onwaarschijnlijk, maar in de soap Ajax is niets uit te sluiten.

02-04-2024 17:58

lexy88 +8633

Er roepen hier een paar mensen heel hard dat Kroes handelt met voorkennis en dat het strafbaar is enz. Maar wat zou iedereen ervan vinden als hij 10 of 100 aandelen had gekocht? Dan is het ook handel met voorkennis. Maar nog steeds zo zwaar bestraffen?

02-04-2024 17:38

JoeBlow +8060

Ajax ligt onder een vergrootglas van de VEB door het KPMG rapport en vooral het niet publiceren ervan.

Het laatste waar Ajax op zit te wachten is een formeel onderzoek van de AFM en wellicht een rechtzaak van de VEB voor insider trading.

Maar formeel maakt het aantal aandelen niet uit.

02-04-2024 18:08

Kijker +3325

Volgens mij ligt de grens bij 1.

02-04-2024 18:40

arjen_van_lierop +199

Ja. Of sowieso de deur uitwerken omdat de man door deze manier van doen aantoont weinig te snappen van de ins en outs van het leiden van een beursgenoteerde (voetbal)onderneming: ongeschikt!

03-04-2024 00:06

SiegiEd14 +2177

Er zitten een aantal slangen in de RVC van Ajax en Kroes is zo dom geweest om hun een stok te geven waarmee ze hem kunnen ontslaan. Wat een teringzooi is het bij onze club en ik ben hier doodziek van. Ben zo ziek van Ajax dat dit mij enorm in de weg zit en denk er gewoon aan na ruim 50 jaar mijn lidmaatschap wat ik ooit van mijn opa heb gehad, op te zeggen… Mss zeg ik dit omdat ik nu emotioneel ben, maar het is echt van de ratten, dat dit gebeurd bij ooit een ooozo mooie club!

02-04-2024 17:37

ProfessorX +19827

Er hoor hij heeft het gemeld !
Er zitten er een paar die nog weg moeten !

02-04-2024 18:16

SiegiEd14 +2177

Eerste zin begrijp ik niet Professor?

02-04-2024 18:18

ProfessorX +19827

Ik ook niet ?

Zal wel auto correct zijn geen idee , maar ik bedoel dat hij het in eerste instantie gemeld heeft dus van verzwegen of fraude kan niet .

02-04-2024 18:23

arjen_van_lierop +199

Handel met voorkennis kan wel. Melden verandert er niets aan. Hij heeft die bewuste handel (17000 aandelen) overigens toen niet gemeld, hij heeft alleen gemeld dat hij een pakket aandelen bezat (48000 aandelen).

03-04-2024 00:08

Ferd +37896

hij heeft gemeld dat hij de aandelen had. Hij heeft niet gemeld dat hij ze kocht toen hij wist dat hij directeur ging worden.

03-04-2024 08:53

ProfessorX +19827

Maar wat is waar ?
Het verhaal Kroes of het verhaal van Praag (RvC) ?

Er gaan steeds meer geluiden op dat de RvC erachter zit er wordt namelijk geen miljoenen geclaimd door de aandelen en iedereen die ervan weet tenminste elke aandeelhouder die weten dat er vrijwel geen rendement te behalen valt .

Nee er speelt veel meer mee machtsspel op de achtergrond en ik nijg naar van Praag en zijn boezemvrienden van Os en Henrichs oa.

03-04-2024 17:18

AjaxNr1 +1679

Ik weet precies wat je bedoelt. Ik ben er ook doodziek van. Had vertrouwen in Kroes en dan gebeurt dit. Ik zit er ook echt aan te denken om mijn seizoenskaarten niet te verlengen. Je kan toch niet onze hele club naar klote helpen door dit wanbeleid. Ajax heeft ook weer veel te snel gehandeld. Ze hadden toch naar buiten kunnen brengen. We schorsen Alex tijdelijk en stellen een onderzoek in. Dit is pure paniek en er zit meer achter. Er zitten ratten in de RVC die op het pluche willen blijven zitten ten koste van alles

02-04-2024 18:41

SiegiEd14 +2177

Ze brengen het mij te snel! Met andere woorden lijkt het erop dat ze blij zijn bij de RVC, dat ze nu een stok hebben gevonden om hem eruit te zetten en dat ze zelf kunnen blijven zitten. Een andere reden zie ik niet. Wat een verrotte club is het en dit doet mij zeer om te zeggen.

02-04-2024 19:44

Joke +6752

Maar kroes heeft dus na een gesprek gekocht, daarna weer wat gekocht. Toen officieel benaderd en gesprekken gehad en weer gekocht.

Dat is natuurlijk wel fout. Zeker dat laatste wanneer je kennis beschikt mag je dat niet doen.
Maar de RVC ook lekker liggen slapen, dat ze hem op non actief zetten snap ik maar hij heeft het 8 maanden geleden gemeld. Waarom duurt dat zolang dan? Of was van Praag de enige die het niet wist aangezien die later is gekomen en is hij er voor gaan liggen.

02-04-2024 17:32

JoeBlow +8060

De laatste zin komt waarschijnlijk dicht bij de waarheid.

De RvC V1 (Eringa) was geïnformeerd maar de vraag is hoe compleet die informatie was. De RvC V2 (Van Praag) leerde van de aankoop en dan met name de precieze datums waarop die hadden plaats gevonden door het artikel in Quote.

Van Praag had toen weinig andere keuze dan om Kroes op non-actief te stellen.

02-04-2024 18:14

SiegiEd14 +2177

RVC van Ajax kan weleens de doodsteek voor de club zijn!

02-04-2024 18:17

arjen_van_lierop +199

Uit niets blijkt dat hij toen gemeld heeft dat hij die laatste 17000 aandelen op 26 juli 2023 gekocht had.

03-04-2024 00:09

RSM +3884

Er is weer intern iets heftigs gaande.....dat gaat nog spannend worden....over enkele jaren, Ajax the movie....based on a true story...

02-04-2024 17:21

Balgevoel +30528

Tsja. Aandelen kopen toen er sprake was van een aanstelling als TD... Aandelen kopen toen er sprake was van een aanstelling als AD (als er niet al een akkoord lag)... Aandelen (Ajax) kopen terwijl dat bij z'n eigenlijke werkgever, AZ, reden is tot ontslag... Een contract tekenen bij AZ met concurrentiebeding... Zou het, heel misschien, kunnen dat onze Nieuwe Messias gewoon niet zo slim is als z'n 14 miljoen op de bank doen vermoeden en de RvC simpelweg geen keuze had? Pijnlijk.

02-04-2024 17:19

023Haarlem +3067

Offtopic: Ajax denkt aan Xavi als coach voor volgend seizoen.
Wat vinden jullie hiervan??

02-04-2024 17:14

Rockanje23 +36548

1 april is al geweest

02-04-2024 17:18

023Haarlem +3067

Ajax denkt aan Xavi als opvolger van John van 't Schip. Met dat opvallende nieuws komt de Catalaanse krant Diario SPORT dinsdag op de proppen. De Spaanse trainer, die aan het einde van het seizoen stopt bij FC Barcelona, moet de Amsterdamse club 'uit de as laten herrijzen', klinkt het.

Het is geen geheim dat de komst van een nieuwe trainer de hoogste prioriteit heeft in de Johan Cruijff ArenA, ook na de schorsing van algemeen directeur Alex Kroes. Vele namen passeerden al de revue, waaronder Frank de Boer, Pascal Jansen, Pepijn Lijnders, Dick Schreuder en Joseph Oosting, maar Xavi werd nog niet genoemd. Daar brengt Diario Sport dinsdag verandering in.

Xavi staat 'op de kandidatenlijst' van Ajax om vanaf de zomer aan de slag te gaan, aldus SPORT. Concreet is het niet: in de omgeving van de Spaanse trainer zou tot nu toe alleen geïnformeerd zijn.

02-04-2024 17:19

Ajax-Amsterdam +4149

Dit is ook een 2 april grap, die zijn veel slechter.

02-04-2024 17:35

AjaxSoCal +1917

Amateurisme ten top. Ajax is de laatste jaren een soort slangenkuil geworden, op deze manier wil er helemaal niemand voor onze mooie club werken.

02-04-2024 17:08

twynestar +27556

Altijd goed, meteen een schuldbekentenis doen...

02-04-2024 17:07

Joke +6752

Geen AD, geen TD en nog altijd geen trainer voor volgend seizoen.

Kan je alvast vertellen dat volgend seizoen ook weer een ruk jaar gaat worden. Sportief gebied maar zo langzamerhand ook zorgen gaan maken om de financiën. Zeker als je ziet dat de kakkies en psv een behoorlijk inhaal slag aan het maken zijn. Zeker met de premies van de CL voor 2024/2025

02-04-2024 16:56

Mikki02 +2319

Geeft weer meer onrust
Het seizoen van de gifbeker zonder bodem..

02-04-2024 16:51

JoeBlow +8060

“Van het feit dat ik dit aandelenpakket heb, heb ik nooit een geheim gemaakt. Sterker nog, ik heb in augustus vorig jaar Ajax erop gewezen dat ik dit pakket had en dat ik graag zou horen hoe hiermee om te gaan, omdat ik mij de specifieke regels nog niet eigen had gemaakt”

Het is niet verboden om aandelen te hebben van het bedrijf waar je werkt. Sterker nog, dat is prima.

Het is wel verboden om aandelen te kopen als je over belangrijke informatie beschikt die niet ter beschikking staat van het publiek / de beurs. Dat is de definitie van het handelen met voorkennis. De vraag zal dus zijn geweest:

1. Wanneer begonnen de onderhandelingen tussen Kroes en Ajax over een dienstverband als CEO.
2. Wanneer zijn door Kroes welk pakket aandelen van Ajax gekocht.

Als Kroes heeft gekocht toen hij verregaand in gesprek was met Ajax of misschien zelfs al overeenstemming had bereikt als CEO, lijkt het een behoorlijk duidelijk geval van handel met voorkennis.

Het feit dat de RvC al dan niet tekort is geschoten in haar rol als toezichthouder, geeft Kroes geen vrijbrief om te handelen met voorkennis.

Overigens vind ik het idee dat iemand gaat tekenen als CEO bij een beursgenoteerd bedrijf en zich “de regels nog niet eigen had gemaakt” ook te bizar voor woorden.

02-04-2024 16:39

Joke +6752

Het was een week voor zijn aanstelling, dus dan had hij natuurlijk al wat gesprekken erop zitten. Hij heeft de schijn dan niet erg mee.

02-04-2024 16:49

JoeBlow +8060

Precies. Hij wist dus op dat moment al dat hij CEO werd (maar de buitenwereld niet) en dat maakt het verhaal redelijk duidelijk denk ik.

02-04-2024 16:51

Postmus +1101

#TeamKroes

02-04-2024 16:34

arjen_van_lierop +199

"Ga direct door naar de gevangenis, ga niet langs start, je ontvangt geen €200"

03-04-2024 00:13

JesperDeVlo +5379

Ik vind dat Ajax direct een extern onderzoek moet instellen naar Kroes, net als bij Overmars en Mislintat.....

Dan krijgen we over 24 maanden in een klein berichtje in de zijlijn wel te horen hoe de vork echt in steel zat.

02-04-2024 16:30

Artemio +30201

Nou de enige winnaar zal dan KPMG zijn… fijne cashcow dat Ajax voor onderzoeksbureaus.

02-04-2024 18:32

Ajax95Duivendrecht +23925

Hoe lang duurt het ongeveer voordat de AFM voor zoiets uitspraak doet?

02-04-2024 16:08

Lekkerhoor +3303

Nederland kennende waarschijnlijk 2 jaar.

02-04-2024 16:09

Chesterson93 +3265

De laatste zaak die ik gezien heb mbt de AFM (ging over een niet-publicatie van voorwetenschap, wat in de lijn van deze zaak ligt) ging om een issue op 22 september 2023, en de uitspraak vond plaats op 7 december 2023. Dus het kan snel gaan.

02-04-2024 16:30

023Haarlem +3067

Wat een gezeik voor niks zeg.
Heel veel bedrijven geven als 13e maand aandelen van hun bedrijf aan hun werknemers.

02-04-2024 16:05

Lucianos +207

Dat is wel iets anders dan nog even extra aandelen kopen vlak voordat jij aangesteld wordt als CEO van een bedrijf.
Wat je zegt klopt wel, dus ik snap niet waarom hij daar niet gewoon op gewacht heeft, hij had al genoeg aandelen die meer waard zouden gaan worden als hij zijn werk goed zou doen.
Niet echt integer gehandeld van Kroes, dat is gewoon heel onhandig bij een beursgenoteerd bedrijf.

02-04-2024 16:36

JoeBlow +8060

Het hebben van aandelen als werknemer is niet verboden.

Het kopen van aandelen als je beschikt over belangrijke bedrijfsinformatie die niet beschikbaar is voor andere aandeelhouders / het publiek / de beurs, is wel verboden omdat je dan handelt met voorkennis.

02-04-2024 16:42

arjen_van_lierop +199

Misschien kunt u solliciteren voor een plekje in de RvC?

03-04-2024 00:15

Lekkerhoor +3303

Dit lijkt verdacht veel op de spelletjes die ze bij FC volendam hebben. Daar is de ruzie intern zo groot door verschillende visies dat ze elkaar eruit werken. Zouden de plannen van Kroes ervoor hebben gezorgd dat de RVC actie onderneemd? Die wisten van zijn aandelen pakket en hebben het achter de hand gehouden om hem eruit te werken mochten ze "het nodig achten"?

02-04-2024 16:04

DEELM +11891

Ik vermoed dat de RvC (die doorgaans bestaat uit door de wol geverfde wolven in schaapskleren) handig een stok achter de hand heeft gehouden voor 't geval Kroes te veel en te snel zaken wilde hervormen. Die stok hadden ze dus na enkele weken al nodig.

02-04-2024 16:41

El Grande Ghacied +1251

Dit dus idd.. Denk dat rapport Mislintat niet zo lekker uitpakte voor Rvc en dat Kroes dit publiekelijk wilde delen. Ik gok dat het ergens in die hoek zit iig...

02-04-2024 16:48

DEELM +11891

Er speelt inderdaad iets wat de RvC heeft doen besluiten om deze kaart te trekken. Het is alleen erg naïef van Kroes dat hij dit heeft laten gebeuren en niet het zekere voor het onzekere heeft genomen door z'n aandelen te verkopen.

02-04-2024 17:10

AjaxCitizen +2160

Of het is gewoon zoals het is:

Kroes heeft aandelen gekocht een week voordat het bekend zou worden en hiermee zichzelf in de nesten gewerkt ...

02-04-2024 17:15

arjen_van_lierop +199

Wel raar dat ze zich pas van die stok bewust werden, nadat Quote was gaan spitten en vragen stellen, waarna Ajax sowieso niet meer de keus had om zaken voorlopig onder de pet te houden (wat in uw complottheorie wel noodzakelijk is).

03-04-2024 00:18

arjen_van_lierop +199

Wat wisten ze dan precies?
Ze wisten dat hij aandelen had (geen probleem).

03-04-2024 00:16

linksbuiten14 +513

Maar is het uiteindelijk erg voor het eerste elftal en de jeugd vraag ik mij af? Van mij mag hij steenrijk worden als hij Ajax erbovenop helpt. Of ben ik nu erg kort door de bocht?

02-04-2024 16:04

Berghuis +14081

Ja als je naar de wetgeving kijkt is het te kort door de bocht. Of dit exact zijn insteekt is... Dat betwijfel ik toch wel aardig. De beste man had al 20.000 aandelen, of die nou wel of niet al wist van zijn komst tijdens de aankoop van nog is 22.500 aandelen, hij zat er al in. Volgens mij is het ook nergens verboden aandelen van een organisatie te hebben als je er ook werkzaam bent of word. Men draait het nu zo alsof hij kan sjoemelen met z'n eigen vermogen omdat hij directeur is. Ik persoonlijk vind het juist super positief dat iemand met een hoop aandelen het voor het zeggen heeft. Dit herinnerd hem eraan iedere ochtend als hij uit bed stapt z'n stinkende best te doen, daar hij anders zelf ook een hoop verlies kan leiden.

02-04-2024 16:09

JoeBlow +8060

Het gaat niet om het HEBBEN van aandelen, het gaat om het KOPEN van aandelen op een moment dat jij iets weet wat niet beschikbaar is voor andere aandeelhouders.

Het hebben van aandelen is prima, dat geeft inderdaad “skin in the game”.

Kroes weet het verschil in hebben VS kopen ook, daarom is zijn “emo argument” behoorlijk oneerlijk. Hij is namelijk niet geschorst omdat hij niet van Ajax houdt of geen Ajacied zou zijn, maar omdat hij AFM regels heeft overtreden.

02-04-2024 16:50

AjaxSoCal +1917

Kroes had gewoon weinig steun binnen de RVC en ze hebben dit gebruikt om hem eruit te gooien.

Die Ajax aandelen die hij met voorkennis gekocht heeft daalden zelfs naar een dieptepunt de weken nadat zijn aanstelling bekend was gemaakt door de slechte prestaties van Ajax.

02-04-2024 17:23

arjen_van_lierop +199

Handel met voorkennis is gewoon verboden.

03-04-2024 00:21

arjen_van_lierop +199

Iemand die zo handelt wordt niet langer vertrouwt binnen Ajax en geeft er, zelfs als hij integere bedoelingen had, blijk van niet geschikt te zijn als CEO. Hij toont zich een domoor. Daarnaast: er gelden wetten, waarom de AFM toezegt houdt. Dit is dus niet alleen een interne Ajaxaangelegenheid.

03-04-2024 00:20

joodforeverever +38

Als je het zo leest heeft Kroes niets verkeerd gedaan en was alles al bekend voor zijn aanstelling. Maar de Rvc slaat wel meer de plank mis met alle nutteloze uitgaven van Mislintat

02-04-2024 16:02

arjen_van_lierop +199

Niet alles was bekend: de kern van de voorkennis zaak was namelijk niet bekend. Bovendien: dat 'alles al bekend zou zijn', maakt niet dat de handelwijze van Kroes ineens wel deugt. Handel met voorwetenschap is handel met voorwetenschap, en dat is strafbaar. Zelfs als de hele organisatie ervan af weet.

03-04-2024 00:23

PJS +4985

Eindelijk iemand die schoon schip gaat maken en nu dit weer. Om moedeloos van te worden. Dus kappen met die onzin en Kroes z'n werk laten doen.

02-04-2024 15:42

niquedegraaff +5289

Ik sta in dit geval meer achter kroes. Vergeet niet wat Voor rol de rvc al decennia speelt bij onze club. Keer op keer betrokken bij ophef, schandalen ed. Het is een slangenkuil als je niet uitvoert wat zij willen en zeggen, dan wordt je aan het spit geregen.

Maar ik denk dat ze hun hand nu overspelen. Het verhaal van Kroes is plausibel. Het verhaal van de RVC is raar. De timing is ook opvallend. De reorganisatie plannen van Kroes zullen de tentakels van de rvc leden binnen de club raken. Dus maakt men in paniek rare sprongen en hoopt men deze man uit de club te werken, zoals ze al vaker hebben gedaan


Ik mag hopen dat meer mensen het zeilen van de rvc na zoveel jaar eens over de loep nemen en concluderen wat voor smerige spelletjes zij spelen voor behoud van geld en macht.

Ik roep het al 15 jaar bijna. Ajax moet zsm van de beurs af. Opdoeken die RVC. Dan kan je ook weer opereren als een echte voetbalclub.

02-04-2024 14:58

Epiret +4180

Mee eens. De huidige RVC heeft ondertussen al heel wat steekjes laten vallen, die Ajax meer aantoonbare schade hebben toegebracht dan dit akkefietje met Kroes. En toch blijven de dames en heren van de RVC lekker op het pluche zitten.....

02-04-2024 15:14

Stijn.L +367

Helemaal mee eens zo snel mogelijk van de beurs af. Wat een vies spelletje wordt er weer gespeeld.

02-04-2024 15:22

Jayq +3307

Als Ajax van de beurs af gaat blijft de Ajax NV gewoon een RvC houden.

Ondernemingen hebben geen RvC omdat ze beursgenoteerd zijn, maar omdat het NV's zijn met ontelbaar veel aandeelhouders. De RvC vertegenwoordigd in principe gewoon de aandeelhouders.

Als je van de RvC af wil kun je beter veranderen in een BV waarbij alle aandelen in het bezit zijn van 1 of 2 of misschien 3 personen.

02-04-2024 15:35

AjaxCitizen +2160

Hoe is het verhaal van de RvC raar en dat van Kroes plausibel? Hij heeft zichzelf gewoon in de voet geschoten met het kopen van aandelen. Bij AZ kocht hij al aandelen van Ajax, terwijl dat niet mocht. De RvC is daar zeker ook verantwoordelijk voor geweest?

02-04-2024 17:18

arjen_van_lierop +199

Het verhaal van Kroes is raar. En onvolledig. Uitgaande van zijn integriteit, laat het feit dat hij op geen enkel moment zou hebben ingezien dat zijn manier van handelen wel eens bezwaarlijk zou kunnen zijn, zien dat hij ongeschikt is voor de functie waarin hij benoemd was. Het verhaal van de RvC is vooralsnog plausibel.

03-04-2024 00:30

AFCAWormerveer +4384

Domme vraag misschien. Kroes kocht die aandelen toen hij nog niet rond was met Ajax, wel had hij er een goed gevoel over dat het rond zou komen. Is dit dan ook voorkennis ?
En hoe kan het dat er 8 maanden overheen gaat voor dit naar buiten komt ?

02-04-2024 14:51

Aram +17423

Ja dat is voorkennis.
Ja het is raar dat dat nu pas naar voren komt. Daarom denk ik dat er iemand achter zit die er belang bij heeft dat dit nu naar buiten komt.

02-04-2024 14:58

lexy88 +8633

Als dat voorkennis is, hoe toon je dit dan aan? Hoe ga je vaststellen van: "ja je had een goed gevoel, daarom heb je die aandelen gekocht"?

Moet je niet gewoon zwart op wit hebben staan dat er een grote kans is dat hij aangesteld zou worden? Oftewel: wat is juridisch houdbaar als je wilt aantonen dat iemand handelt met voorkennis?

02-04-2024 15:52

Balgevoel +30528

Je verwart 'voorkennis' met 'daar profijt van hebben'. Oorzaak en gevolg, waarbij de regels zijn ontwikkeld om het gevolg tegen te gaan, uiteraard. Maar voor handelen met voorkennis is daar profijt van hebben niet nodig om het 'strafbaar' te maken.

02-04-2024 16:01

Jayq +3307

Is dit dan ook voorkennis ?
Ja

En hoe kan het dat er 8 maanden overheen gaat voor dit naar buiten komt ?
Omdat de RvC (van destijds) gefaald heeft.
Of ze zijn door Kroes maar half ingelicht en hadden destijds beter onderzoek moeten doen en moeten concluderen dat Kroes onwetmatig gehandeld heeft.
Of ze wisten dat Kroes net aandelen had gekocht, maar hebben zich door onwetendheid niet afgevraagd of dat door de beugel kon, of gehoopt dat het nooit aan het licht zou komen.

Echter heeft een journalist van Quote gedegen onderzoek gedaan en is er achter gekomen dat Kroes met voorkennis aandelen heeft gekocht. Gevolg is dat de RvC nu niets anders kan doen dan Kroes ontslaan.

De RvC-leden die tijdens de aanstelling van Kroes ook al in de RvC zaten (Van Oevelen, Mosman en Schlick) zullen nu ook wel aan de tand gevoeld worden of ze hun werk wel goed gedaan hebben.

Ik verwacht dat er binnen de RvC ook nog koppen gaan rollen, want daar is vorig jaar sowieso gefaald.

02-04-2024 15:43

JoeBlow +8060

Precies. Kroes handelt met voorkennis, de RvC heeft niet adequaat gehandeld. Ongerelateerde feiten die elk afzonderlijk consequenties zullen hebben.

02-04-2024 16:08

JoeBlow +8060

Zeker. 75% van het verhaal van Kroes is sympathiek maar lijkt me volledig irrelevant voor de reden van zijn ontslag.

Ook de inactiviteit van de RvC (als daar al sprake van is) geeft Kroes geen “free pass”.

Kroes betwist de feiten niet, hij zegt alleen dat ze eigenlijk minder erg zijn omdat iemand anders iets heeft nagelaten.

02-04-2024 16:04

Breuk +24582

En wordt dus terecht aan de kant gezet ?

02-04-2024 16:07

JoeBlow +8060

Ik denk dat er geen millimeter ruimte voor interpretatie is. De liefde van Kroes voor Ajax staat niet ter discussie. De feiten ook niet, ongeacht dat je misschien een RvC had die onvoldoende sterk toezicht heeft gehouden, voor wat voor reden dan ook.

Je kunt simpelweg geen aandelen kopen als jij over informatie beschikt die niet publiekelijk bekend is bij andere aandeelhouders (de beurs, het publiek) en die de beurskoers kan beïnvloeden. Dat is de definitie van het handelen met voorkennis.

02-04-2024 16:15

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25038

Heeft geen zin Alex brengt alleen nog maar meer schade mee.

02-04-2024 14:51

DieNase +7086

Het mooiste is dat het zwart op wit staat dat de RVC op minimaal 17-11-2023 al op de hoogte waren. Dit staat in de notulen van de AVA op die dag.

02-04-2024 14:48

Bruno04 +15644

Het gaat om die laatste 17500 shares. Daarvoor was hij nog niet betrokken bij koersgevoelige informatie.

Je mag zelf niet kopen als je weet dat je een week later gepresenteerd word en dat ja geen publieke informatie.

Je broer, zus, oom etc mensen die aan je geassocieerd kunnen worden mogen dat ook niet.

02-04-2024 15:27

Chesterson93 +3265

Alleen heeft hij doorlopend gevraagd of dit mocht, en kreeg maar geen antwoord. En uiteindelijk is dit officieel gemaakt.

02-04-2024 15:30

Bruno04 +15644

Hij vraagt het bij de verkeerde dan want hij had het bij de AFM moeten vragen en niet bij de RvC. Als hij specifiek naar dat antwoord opzoek was.

02-04-2024 17:26

RepoocElad +9780

Kroes kiest zijn woorden heel zorgvuldig hier, volgens mij, net als in zijn Ziggo interview. Hij zegt dat hij de aandelen kocht op 26 juli en "in augustus" de RvC informeerde over zijn aandelenpakket. Dat zal dus 1 of 2 augustus zijn geweest, gezien de tijdlijn. Dus enkele dagen later. Hij zegt echter nergens dat hij de RvC ook inlichtte omtrent de timing van zijn laatste grote aanschaf van aandelen op 26 juli. Dat is nogal belangrijke informatie, en de RvC heeft helemaal gelijk dat ze zijn moreel kompas in twijfel trekken, mocht het inderdaad zo gegaan zijn.

02-04-2024 14:47

Balgevoel +30528

Dít. Alleen dít. Heeft hij Ajax ook ingelicht over de aankoop van aandelen een week (!) voor z'n 'aanstelling'? Dat iemand aandelen in Ajax heeft, is één. Dat iemand ze koopt terwijl hij in onderhandeling is met datzelfde bedrijf/diezelfde club over de functie van nota bene algemeen directeur is dus twéé. Precies dáár draait het om. Ergens heerst bij mij het gevoel dat je er als RvC best van uit mag gaan dat iemand snapt dat-ie tijdens baanonderhandelingen geen aandelen koopt. Maar het is nu eenmaal in de mode om de RvC weg te willen hebben - ook al zitten daar nu toch echt Ajax-zwaargewichten in...

02-04-2024 15:32

lexy88 +8633

Ok, en dan de vervolgvraag: hoe ga je als Ajax aantonen dat hij met voorkennis heeft gekocht? Wanneer is tegen hem gecommuniceerd dat hij AD zou worden, en hoe is dit vastgelegd? En heeft hij pas na dat moment nog aandelen gekocht?

Al het andere zou je als achterbaks of onhandig kunnen bestempelen (al naar gelang hoe je over deze man denkt) maar is imo irrelevant.

02-04-2024 15:55

RepoocElad +9780

Hij geeft in zijn eigen post aan dat hij dacht dat het wel goed ging komen met zijn aanstelling toen hij die aandelen kocht. Dat is praktisch een schuldbekentenis.

02-04-2024 15:57

Balgevoel +30528

Dit is toch weer juist niet zó moeilijk? Er zijn toch maar twee feiten van belang hiervoor? Eén: vanaf wanneer liepen er gesprekken over het algemeen directeurschap? En twee: wanneer werden die aandelen precies gekocht... Is dat ná de datum waarop de eerste concrete gesprekken werden gevoerd, weet je op zich voldoende.

02-04-2024 15:57

Harrier Du Bois +38145

Even advocaat van de duivel: De RvC van Ajax is ook amateuristisch gebleken, overal waar weet bij nodig is, zijn ze te laat. Dit hoor je toch te weten en onderzoeken voor de aanstelling?

02-04-2024 14:46

henkie58 +2009

Heeft geen nut! Beslissing is al genomen. Dit riekt naar onraad. Haal Jonk Bergkamp Seedorf en Kluivert terug naar Ajax. Dit allemaal doet me als echte Ajacied erg veel verdriet!

02-04-2024 14:36

behangdelul +32016

Oke, om het snel op te lossen:
1) Kroes krijgt akkoord voor dit aantal aandelen en de toezegging dat er niets bij komt
2) Kroes krijgt de zak en doooorr

graag deze week nog een beslissing, dan kunnen we verder.

02-04-2024 14:34

Psychevore +21186

Als het inderdaad als handelen met voorkennis gezien wordt, dan zal Kroes zich ook voor de rechter moeten verantwoorden. Dat is namelijk een serieuze financiële misdaad waar je zelfs gevangenisstraf voor kan krijgen. Tot wel 10 jaar.

Nu zal Kroes echt de gevangenis niet ingaan voor dit, maar toch.

02-04-2024 14:41

LukaLitmanen +80954

10jaar? Hahah

6maanden

02-04-2024 15:06

godofajax1900 +4171

6 maanden is alleen voor moord
Jat je een zak chips krijg je levens lang
Welkom in Nederland

02-04-2024 17:27

Eriksen10 +4747

Los van het feit of het een slimme actie is geweest van Kroes, is het wel waanzin dat de RvC pas 8 maanden later overgaat tot deze beslissing.

02-04-2024 14:25

MarcHogervorst +35302

Je kunt het aanvechten, maar wat dan? Is er nog kans dat dit met een sisser afloopt, en dan kijk ik met name hoe de RvC hier insteekt. Die komen met gestrekt been in door gelijk te zeggen: We hebben de intentie de man te ontslaan. De kans om dit in de minne te regelen is dan wel weg.

02-04-2024 14:19

Cruyffie +2375

Dit snap ik dus ook niet. Waarom op de zaken vooruit lopen? Leg het voor aan AFM, en zie dan whats what.

Je gaat bijna denken dat er meer speelt.

02-04-2024 14:45

Dolblij +43798

Als Kroes de enige juiste beslissing van de RvC ook nog wil aanvechten na zijn eigen stommiteit, dan klinken al zijn voorgaande teksten over een Ajax-hart hebben en het beste voor Ajax willen, zo verschrikkelijk hol en achterbaks.

02-04-2024 14:12

MarcHogervorst +35302

Je denkt dat Kroes met deze actie tot doel had snel geld te verdienen. Kopen en verkopen, volgens mij is dat juist niet gebeurd. Gewoon misverstandje. Glas en een plas, en het was weer zoals het was. Hij heeft hier iets stoms gedaan, maar heeft er niks mee verdiend of zo.

02-04-2024 14:17

Psychevore +21186

Zelfs als het aandeel naar 0 zou gaan en Kroes dus zijn hele investering verloren zou hebben, dan nog is er sprake van handelen met voorkennis. En dat blijft strafbaar.

02-04-2024 14:28

Dolblij +43798

@MarcHogervorst: eens, en ik denk ook niet dat Kroes een buitenkansje of zo zag. Kroes heeft geld zat. Dit is peanuts voor hem. Dit was gewoon een enorme stommiteit.

02-04-2024 14:39
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.