Branie: ‘Het collectief druk zetten van Ajax was in Waalwijk zorgwekkend zwak’

door BadembaBarrie 151

Bron Ajax Showtime

Branie: ‘Het collectief druk zetten van Ajax was in Waalwijk zorgwekkend zwak’

door BadembaBarrie 151

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Ajax won afgelopen zaterdagavond met 4-1 van RKC Waalwijk en concurrenten PSV, Feyenoord en AZ lieten allen dure punten liggen. Zodoende staat Ajax nu minimaal vier punten 'los' op de rest. Toch is er in de podcast Branie van Het Parool en Ajax Showtime altijd ruimte voor een kritische noot. Presentator Menno Pot bespreekt het met Ajax-watcher Dick Sintenie van Het Parool, Jong Ajax-watcher Bademba Barrie van Ajax Showtime en analist Sam Planting.

'Zodra Ajax voorin de bal verliest en het op hoog druk zetten aankomt, weet niemand bij Ajax wat hij doen moet en is er totaal geen organisatie', spreekt Sintenie zich uit. Planting is het eens met zijn collega in de podcast: 'Qua onderliggende data was dit een zorgwekkend slecht optreden van Ajax. Het wint dankzij twee uitblinkers, maar deze wedstrijd had echt anders kunnen aflopen. Qua defensieve organisatie had Ajax onderhand wel verder mogen zijn. Het is bijna november.'

Kian Fitz-Jim

In de podcast laat Jong Ajax-watcher Barrie zich uit over Kian Fitz-Jim. De jonge middenvelder zat op de bank tijdens het uitduel met RKC Waalwijk. Barrie blikt ook vooruit op de wedstrijd tegen Liverpool. De Engelsen kennen een mindere periode en het collectieve druk zetten wil, net als bij Ajax, op dit moment ook niet écht lukken. 'Ajax heeft eigenlijk niets te verliezen tegen Liverpool en nog wel iets te winnen.'

Planting ziet voor Ajax mogelijkheden om te 'counteren' naar een overwinning. Ajax moet met twee goals verschil van Liverpool winnen, wil het nog kans maken op overwintering in de Champions League. Anders rest maximaal de Europa League. Hoe dan ook: donderdag is Branie er weer en dan wordt teruggeblikt op de wedstrijd tegen Liverpool.

Branie is dit seizoen elke maandagmiddag om 12.00 uur én op de ochtend na Champions League-duels te beluisteren via Spotify, iTunes en onze website. Luister de nieuwe aflevering nu!

Bademba Barrie (Twitter: @Bademba__Barrie | E-mail: B.Barrie@Ajaxshowtime.com)

Weet Ajax nog hoop te houden op de knock-outfase van de Champions League door met twee doelpunten verschil te winnen van Liverpool?

Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Lees meer over:
Plaats reactie

Sprinter +2427

Ik maak mij ernstige zorgen over de aanstaande cruciale wedstrijden tegen Liverpool, Rangers (uit) en PSV.

Ik vond men hier na zaterdags na een redelijke 2e helft wel heel positief. Feit is dat we geen collectief druk zetten, we niet in staat zijn compact te verdedigen en in bijna elke counter een ondertal situatie krijgen. We zijn gewoon kanonnenvoer! Gelukkig hebben we nog redelijke aanvallers die ons in de eredivisie kunnen redden.

25-10-2022 19:29

willem1958 +8740

Komt omdat Ajax op dit moment niet compact genoeg speelt waardoor er bij balverlies teveel ruimte is en daarnaast zetten niet alle spelers altijd even goed druk om de bal terug te veroveren.

25-10-2022 11:03

brullie +7031

Alleen tegen Rangers was het collectief druk er. Daarna in geen 1 wedstrijd meer gezien.

25-10-2022 06:53

Lazell +16983

Een kinderhand is snel gevuld, maar ik vond het in de 2e helft ook wel acceptabel. We zagen eindelijk weer rossen naar voren en een paar onderscheppingen op hun helft.

Goede opbouw icm goede druk is zó cruciaal. Dan dring je ze ver terug en heb je de bal direct terug. Speel je de hele wedstrijd op hun helft. Dan hebben we wel de individuele kwaliteiten om daar doorheen te breken.

25-10-2022 10:13

Chrismokum020 +16394

Het middenveld in het seizoen 18/19 heeft aangetoond dat een speler als Alvarez volledig overbodig is. Uiteraard in balbezit, maar ook bij balbezit tegenstander. Schone, Frenkie en Donny; allen niet bijzonder groot en sterk en al helemaal geen "grinta", maar het druk zetten liep als een trein. Schreuder kan wel opnieuw kiezen voor Tadic, Klaassen, Alvarez en Blind, maar daarmee maak je jezelf (en Ajax) compleet belachelijk. Nul loopvermogen en snelheid. En zet dat eens weg tegen Liverpool of Napoli, volledig kansloos. Ook in de Eredivisie is het mede daardoor een gatenkaas, dat stond de 2e helft tegen RKC al een stuk beter dankzij Grillitsch op 6 en Bassey in de as, waarna Wijndal achter Bergwijn kwam te spelen. Het begint echter ook voorin en daarin komt Tadic helaas, want het blijft een held, ook gewoon tekort. De voorhoede Bergwijn - Brobbey en Conceicao gaan die lampen zoveel pijn doen, maar dat wordt weer lekker goochelen zolang Tadic maar op links staat.

24-10-2022 21:55

El Pistolero +4932

"Het middenveld in het seizoen 18/19 heeft aangetoond dat een speler als Alvarez volledig overbodig is".

Beetje onzinnige reactie omdat de oorzaak van de problemen waar Ajax op dit moment mee te maken heeft juist moeten worden gezocht in het feit dat dat team inmiddels bijna geheel ontmanteld is. Een speler als Frenkie de Jong zou de aanwezigheid van Alvarez inderdaad overbodig maken, maar het probleem is dat Ajax zo'n speler niet heeft en het met aanzienlijk minder kwaliteit moet doen. Ik heb de behoefte naar het aanwezen van zondebokken nooit begrepen. Ook dit keer begrijp ik er niets van aangezien iedereen toch zou moeten kunnen zien wat ik ook kan zien en dat is dat Ajax te maken heeft met een collectief probleem en dat de linkerhand geen enkel idee heeft wat de rechter doet. Het team faalt opzichtig in zaken die tijdens het bewind van Erik ten Hag bijna vanzelfsprekend waren geworden zoals de linies dicht op elkaar houden en compact staan bij balverlies, collectief druk zetten als de tegenstander in balbezit is, de bal zo snel mogelijk terug veroveren als die verloren is, zorgen dat de restverdediging op orde is als dat het geval is. Daar zie je sinds het vertrek van Ten Hag en al die sterkhouders werkelijk helemaal niets meer van terug en dat is natuurlijk niet te wijten aan een individuele speler. Sterker nog de spelers die de problemen het meest wordt verweten zijn uitgerekend de spelers die voortdurend staan te coachen en in ieder geval nog pogingen doen om de boel bij elkaar te houden of te krijgen. Het is zonneklaar dat er teveel spelers zijn die vooral met zichzelf bezig zijn en het eigen belang boven het teambelang laten prevaleren en gemaakte afspraken niet nakomen.

Er is niets meer over van het team dat Ajax ooit had omdat de huidige spelers niet meer denken en handelen als een team en geen rekening meer houden met elkaars plus- en minpunten. De linies vloeien niet meer bijna naadloos in elkaar over als het geval was toen Ten Hag nog de scepter zwaaide bij Ajax, de boel hangt als los zand aan elkaar waardoor zelfs ploegen in de marge als RKC en Go Ahead er af en toe doorheen snijden als een mes door de boter. Dat is natuurlijk niet te wijten aan een individuele speler en het aanwijzen van een zondebok gaat de oplossing dan ook geen milimeter dichterbij brengen, maar zal het probleem alleen nog maar verder verdiepen omdat het vooral de spelers zijn die inspanningen doen om de scherven weer bij elkaar te rapen die de meeste verwijten naar hun hoofd geslingerd krijgen. De problemen bij Ajax zitten veel dieper dan veelal wordt aangenomen en de veronderstelling dat ze op korte termijn zouden kunnen worden opgelost door een trainerswissel en het elimineren van de zondebokken, is kinderlijk naïef. Dergelijke maatregelen zouden het team alleen maar verder terug werpen waardoor het nog langer zou gaan duren voordat de problemen helemaal zijn opgelost. Dat gaat sowieso nog wel even duren omdat het veel trainingen zal vergen om de patronen er weer in te slijpen en het ook niet echt helpt dat het seizoen gaat worden onderbroken door een WK waardoor de coach de meeste van zijn spelers 5 tot 6 weken kwijt is en er in die tijd niet aan het herstel gewerkt gaat worden. Mijn verwachting is dan ook dat het dit seizoen behelpen blijft en de focus vooral moet worden gericht op het behalen van zoveel mogelijk resultaten.

25-10-2022 09:29

willem1958 +8740

@El Pistolero

Klopt wat je zegt dat Ajax geen Frenkie heeft en het middenveld teveel gaten laat vallen maar je mag wel verwachten als je ruim 100 miljoen uitgeeft dat er dan betere spelers lopen die wel de kwaliteit hebben die nodig is.
Napoli en Benfica krijgen het ook voor elkaar dus waarom Ajax niet, da's toch een kwestie van goed of slecht scouten.
Daarbij stelt Schreuder spelers die niet in vorm zijn toch op en daar wordt het elftal ook niet beter van uiteindelijk en Kudus durft ie maar niet op tien te zetten met Berghuis op acht, dan krijg je ook meer voetbal.

25-10-2022 11:18

Opperhoofd +12565

Ben wel benieuwd welke podcast jullie beter vinden, branie of pak schaal ?

24-10-2022 20:29

Tommyshelby +128454

Momenteel geen van beiden. Pak schaal was vroeger op zich nog wel grappig. Maar de gebrekkige kennis van Freek Jansen is stuitend en die andere gozer is altijd depressief als de pest. Daarnaast bewandelen ze steeds meer zijpaden de laatste tijd, maakt het niet echt leuker.

Branie is alleen beter als Thijs er zit, die voegt heel veel toe. Maar Pot en Sintenie kan ik amper serieus nemen de laatste 6 weken, kwam enorm veel onzin uit.

24-10-2022 21:37

Alexander40 +6104

Beide leuk om andere redenen. Pak schaal is meer emotie en lachen, branie is meer inhoudelijk. Afhankelijk wie erin zitten vind ik de pantelic podcast ook wel leuk. Of de peesjevee podcast als psv verloren heeft

24-10-2022 23:21

Qifesh +24917

Eigenlijk zijn ze allemaal niet zo inhoudelijk man.. soms denk ik waar heb ik nr geluisterd?

25-10-2022 04:37

Alexander40 +6104

Ach, als je met plezier luistert is het al geslaagd vind ik.

25-10-2022 07:44

Yorick.D +146

Beide niet. De pak schaal podcast met dat vervelende lachen werkte storend. Ik luikster lieverd de Pantelic podcast. Realistisch en to the point.

25-10-2022 05:57

michaellaudrup +4660

Top opstelling dit, maar je weet Schreuder heeft zich gecompromitteerd aan de oude hap dus let op woensdag ; Tadic, Blind, Klaassen, Berghuis en Alvares zullen in de basis staan. Dus krijgt Ajax wederom een pak rammel.

24-10-2022 20:07

louis60 +11472

Helaas zit Schreuder woensdag op de bank. Dat wordt dus kansloos met Alvarez, Klaassen en Blind. Verdediging zal weer ineen storten. Dan is het echt einde Schreuder. Ik zou inderdaad Bassey op CV. Kudus voor Klaassen en Wijndal voor Blind inzetten. Verder Tadic, Brobbey, Bergwijn en Berghuis. Die kleine portugees op rechtsbuiten. Sanchez op rechtsback en Timber RCV.

24-10-2022 19:46

Jojo.14 +3658

Tadic Brobbey Bergwijn
Berghuis Kudus
Grillitsch
Wijndal Bassey Timber Sanchez
Pasveer

Zo dus? Ik hoop(te) zelf hierop:

Bergwijn Brobbey Conceição
Berghuis Kudus
Grillitsch
Wijndal Bassey Timber Rensch
Pasveer

24-10-2022 19:48

Qifesh +24917

Prima wisselingen maar die zal Alfred pas rond de 85e minuut inbrengen

25-10-2022 04:39

PetrusKeizer +10739

collectief druk zetten. Lijkt me dubbelop. Of kan je zowel in je uppie als met zn allen goed druk zetten?

24-10-2022 19:29

JanBiesbos +29005

Zorgwekkend zwak ja

24-10-2022 19:12

RobDAZ +2726

Zelf zou ik met volgende basis starten tegen Liverpool
Je moet dus winnen met 2 goals verschil.

Pasveer goal.
Achter vlnr Wijndal - Timber - Alvares - Rensch
Midden vlnr Bergwijn -Klaassen - Berghuis
Voor vlnr Tadic - Brobbey - Conceicao

Ps
T zal m niet worden, want Blind speelt sowieso. Verder Taylor optie voor Bergwijn als het 2-0 staat

24-10-2022 19:06

JanBiesbos +29005

Zet timber op middenveld op thiago

24-10-2022 19:12

Denswillegeon7 +1547

Met dit middenveld zullen we echt overklast worden

24-10-2022 19:13

RobDAZ +2726

Denk dat middenveld en verdediging wel compacter moeten spelen, anders word je uitgecounterd.

Je kunt ook voor sloper Bassey achterin kiezen, dan lever je voetbal in.
T is aan de coach

24-10-2022 19:42

Psychevore +21186

'Dan lever je voetbal in'

Maar wel Klaassen in je opstelling. Ok.

24-10-2022 22:20

Geus +4748

Een opstelling die je vlnr opschrijft is sowieso kansloos

24-10-2022 21:18

MichelBoerebach +29161

Wat mij het meest zorgen baart is dat er totaal geen progressie in het spel zit. Het is iedere week weer net zo slecht.

24-10-2022 18:36

JanBiesbos +29005

Precies schreuder #fail

24-10-2022 19:13

Yeshyeshyall +10924

Beste Ajax podcast in mijn ogen

Ocampos is denk ik afgeschreven? Speelt nooit en is een speler die er meteen zou moeten kunnen staan. Dan Conceicao er in

24-10-2022 18:28

MichelBoerebach +29161

Mag hopen dat ie is afgeschreven. Een van de meest idiote transfers van de laatste jaren.

24-10-2022 18:38

Flaco +19583

Ik ben oprecht benieuwd wiens idee het was om Ocampos te halen en hoe het in zijn werk ging. Ik kan niet eens beoordelen hoe goed hij nog is aangezien hij nooit speelt. Maar waarom haal je een speler van zijn statuur dan om hem te laten banken?

24-10-2022 20:05

WillyBrokamp +11117

Is er nog geen spuitbus uitgevonden tegen branie...?

24-10-2022 18:25

Bassey +8195

Tegen Liverpool zo spelen

Pasveer

Sanchez timber bassey
Alvarez gril
Taylor
Berghuis. Kudus
Brobbey bergwijn

24-10-2022 18:02

AlexLitmanen10 +14361

Wat is dit nu weer voor een systeem?3-5-2?
Foei! 😉

24-10-2022 19:06

Geus +4748

1-3-2-1-2-2 systeem. Daar verras je Klopp wel mee!

24-10-2022 21:20

Tommyshelby +128454

Het drukzetten is trouwens werkelijk bezopen ja. Klaassen die Brobbey probeert te dekken, Alvarez die bang is voor de bal en in de middencirkel blijft.
Sanchez switchte gisteren al een paar keer met Timber, dat ging op zich nog vrij aardig, Timber z'n voortzetting was vrij goed tegen RKC.
Maar zo verschrikkelijk veel ruimte in de counter. Bassey staat diep op de andere helft met de andere back. Nummer 10 die in de spits staat. Berghuis/Taylor/Gravenberch komen echt al 2-3 jaar in een eiland terecht, en er verandert ook maar niks.
Laat Wijndal/Baas maar de aanvallende back zijn, en Regeer de back die wat meer knijpt en blijft hangen zoals Mazraoui dat deed. Sta je gelijk een stuk beter.
Daarnaast de nummer 10 een paar meter naar achteren, en een normale nummer 6 die beter kan positioneren, en de bal wil hebben. Dan kan je als team druk zetten en ben je minder kwetsbaar.
Nu speelt zelfs Emmen er nog onderuit.

Ik heb geen diploma's dus ik weet niet of ik dit mag zeggen van meneer Schreuder.

24-10-2022 17:52

Mike1 +5342

Als Schreuder het niet ziet, of wil zien, laat dan eindelijk eens de assistent trainers hun mond opentrekken!

24-10-2022 17:44

Danielson +50189

Die begrepen waarschijnlijk niet waar Ten Hag het over had toen hij het over drukzetten had.

24-10-2022 19:03

QueSera +1706

Überhaupt niet uitfluiten, tenzij iemand er met de pet naar gooit

24-10-2022 17:44

Tommyshelby +128454

Na 3 podcasts op rij pleiten voor een 5-3-2 houden Sintenie en Pot eindelijk hun bek daarover.

24-10-2022 17:26

AlexLitmanen10 +14361

Dat mag ik hopen.

Ik luister er niet naar en ga dat dan ook zeker niet doen. 3-5-2 heeft niks met Ajax te maken

(Ik lees het wel hoor)

24-10-2022 19:07

Tommyshelby +128454

Ik ben veel buiten dus dan luister ik naar deze onzin, bizar wat er soms uit komt. En dan ben ik nog gestopt met die Freek Jansen podcast, de Schreuder pijperij houdt maar niet op.

24-10-2022 21:00

Geus +4748

Ajax is 4-3-3 inderdaad.

24-10-2022 21:21

nevs11 +1124

Inhoudelijk is Branie echt prima hoor, maar ik erger me echt aan constant dat ‘uuuuh’ en ‘uuuhm’ in elke zin. Wellicht eens een sprekerscursus doen voor de heren?

24-10-2022 17:20

Turbo +41820

Dan moet je Kudus, Taylor en Conceicao opstellen. Dat zijn de enige spelers waar je mee kan pressen. De rest is te traag of heeft er simpelweg de motor niet voor. Oh en geen 10 opstellen die in de spits loopt en CM die tussen de CVs hangt.

24-10-2022 17:15

Orangesoul +5984

Wordt tijd dat die Taylor het laat zien.. Iedereen loopt weg met deze gast maar vindt 'm een slechte versie van Gravenbergh en iets betere versie van Carel Eiting..

24-10-2022 19:07

Turbo +41820

Taylor doet het prima. Is alleen niet van hetzelfde niveau als Gravenberch.

24-10-2022 21:00

Sunny +9537

Klopt. Hij heeft meer mogelijkheden

24-10-2022 22:43

alvin01 +845

Het was de slechtste 1ste helft van dit seizoen.
Dat je door kansen missen van RKC, die hadden echt ajax in hun greep, nog mazzel.
Door goede momenten van Berghuis en Brobbey win je de pot nog.
Maar als je zo tegen Liverpool begint as woensdag wordt je wederom geslacht, kortom het lek is verre van boven.

24-10-2022 16:57

AlexLitmanen10 +14361

Slechtste helft van het seizoen? Bij lange na niet

1-1 was wel zeker een terechte ruststand. RKC deed het erg goed en Ajax was onzeker en liep achteruit.
Toch hadden we makkelijk ruim voor kunnen staan.

We gaan niet elke uit wedstrijd met 2 vingers de neus met 0-4 winnen.
We zullen er iedere keer hard voor moeten werken en moeten investeren. Dat is van alle tijden

24-10-2022 19:11

7172AFCA7395 +10271

Het is eigenlijk knap hoe Schreuder het voor
elkaar krijgt dat de tegenstanders bosjes aan
kansen aanelkaar rijgt. Zelfs fokking Rkc slaagt
daarin. Lijkt wel sabotage.

24-10-2022 16:44

barry1988 +23997

Het valt wel op dat Bergwijn veel minder presteert nu Antony weg is. Op Antony moest de tegenstander altijd 2 spelers zetten waardoor er voor Bergwijn meer ruimte was. Conceição heeft de potentie net zn handenbindertje te zijn. Gewoon met de voorhoede Bergwijn Brobbey Conceição beginnen. Met als middenveld Kudus Berghuis en Alvarez/Grillitsh. Laat Tadic dan maar de concurrentie aangaan met Bergwijn en Kudus.

Ook het niet kunnen druk zetten is bijzonder het meerendeel van de spelers die nu spelen konden het vorig jaar onder ten Hag wel. Het lijkt er misschien op dat Schreuder ze andere opdrachten geeft?

24-10-2022 16:22

Rock69 +8411

Met je eens. Conceicao moet spelen. Hij kwam erin tegen RKC en het werd gelijk meer gevaarlijk en het spel ging sneller. Alvarez speelt anders dan onder ten Hag. Schreuder ziet het of hij ziet geen bliksem. Ik hou het voorlopig bij het laatste. Wie schudt deze man wakker!

24-10-2022 16:54

WillyBrokamp +11117

Klopt. De hele dynamiek van de kantwissel is weg. Nu hoeven ze op rechts geen dubbele dekking te geven...

24-10-2022 18:23

stopperspil +11156

Wijnberg ook een keer banken?

24-10-2022 16:16

stopperspil +11156

Helaas vorig jaar overleden

24-10-2022 18:48

WillyBrokamp +11117

Ja en Bergdal ook...

24-10-2022 18:21

Aurora +4549

Voor Napoli had ik de volgende suggestie gedaan omdat het verdedigend bij Ajax niet klopt. Dan maar eventjes afstappen van het Ajax 443 systeem als je een trainer hebt die dat systeem ook al niet snapt.
Voor: Brobbey en Bergwijn
Midden: Berghuis Kudus en Taylor(op zes)
Achter: Wijndal, Bassey, Blind, Timber en Sanchez
Zorg eerst dat het achter niet zo lek is als een mandje en ga vanuit daar voetballen. Maar het is een moeilijk systeem(zie van Gaal) dus onze Alfred zal dit niet aandurven. Ik vrees met Schreuder aan het roer weer een ferm en fiks pak slaag aanstaande woensdag.

24-10-2022 16:16

Betuwe85 +20540

Klopt maar dat is al weken zo . Dat was bij ten hag altijd 1 van de sterkste dingen schreuder lijkt het gewoon overboord te zetten.

24-10-2022 16:14

ajaxmastery +1439

Vind Grillitsch een leuke speler om naar te kijken.
Maar hij staat de minuten van Fitz-Jim in de weg.

Fitz-Jim is een speler die Ajax weer dominant kan laten voetballen.

24-10-2022 16:05

TeringHenkie +28261

Dat ligt niet aan Grillitsch, dat ligt aan Schreuder. Net als dat Klaassen jeugdspelers in de weg zit.

24-10-2022 16:09

Alexander40 +6104

Eens, maar…..laten we het niet tegen Liverpool proberen…

25-10-2022 08:02

Psychevore +21186

Als er tegen Liverpool ook zo verdedigd wordt dan rammen die er gewoon 10 in. Misschien houden ze op bij 5 uit barmhartigheid ofzo.

24-10-2022 15:59

Cafeoostindie +2734

Heren.
Als ajax wint van liverpool met 3-1, en liverpool verlist van napoli, is ajax dan door? Gaat het om onderlinge resultaat of doelsaldo?

Bij voorbaat dank toppers

24-10-2022 15:55

AlexIbarra +19238

Voor zover ik weet is het bij gelijk aantal punten eerst het onderling resultaat waar naar wordt gekeken, daarna pas het doelsaldo over de gehele poulefase.

24-10-2022 15:58

7172AFCA7395 +10271

@cafe Nee. Ajax moet dan ook nog effe op Ibrox winnen.

24-10-2022 16:39

Rock69 +8411

Je zegt het helemaal goed. Ajax moet winnen van Liverpool en Rangers. En dan bidden dat Liverpool er ook tegen Napoli niks van gaat bakken..

24-10-2022 16:47

Cafeoostindie +2734

Het is niet geheel onmogelijk.
Een kleine kans, maar napoli kan gewoon van liverpool winnen, of ajax van liverpool kan winnen en van rangers ,dat maakt het een kleine kans. Dan moet alles kloppen

24-10-2022 17:15

Schip +23351

Ajax gaat met grote cijfers de boot in. Zulk slecht veldspel kom je niet mee weg.

24-10-2022 18:49

stopperspil +11156

Middenveld en verdedigers staan te hoog en bij terugverdedigen hobbelen die meesten in rustige draf terug: dat zou bestraft moeten worden door coach (en sprinttrainer als die aanwezig is)

24-10-2022 15:49

WillemvH +1610

Vind ook dat het druk zetten schrikbarend slecht is. Zeker vergeleken met de periode onder Ten Hag. Waarom? Bijna niemand (!) loopt hard op een tegenstander af als de bal daar in de verdediging is. Sterker, plichtmatig lopen spelers naar een tegenstander met als gevolg dat die alle ruimte krijgt af en in te spelen. Zelfs de mindere ploegen in de eredivisie. Het is treurig om te zien. Óf je loopt collectief op de tegenstander af, en jaagt ze op, óf je vangt ze als een blok bij de middellijn op. Maar op deze manier geef je ook nog eens alle ruimte achter je weg waar een tegenstander in kan lopen of spelen. Pijn aan mijn ogen om deze tactische knulligheid te zien.

24-10-2022 15:48

Nick14 +25889

Hebben de heren Sintentie en Pot nog geroepen dat Martinez voetballend ook niet goed was in zijn eerste jaar?

24-10-2022 15:47

RuffRhythim +24837

Wat ze o.a. ook in de podcast zeiden was het feit dat Ten Hag ook eerst een tijdje nodig had om het team neer te zetten, ff wat uitproberen maar op een gegeven moment stond het gewoon.

Met Schreuder zit je nog steeds te hannessen met alles. Geen enkel signaal dat het licht gezien wordt wat dat betreft. Alsof je nog steeds in de voorbereiding van juli zit.

24-10-2022 15:21

Tov +1763

Je begint welgeteld met drie nieuwe spelers, die al ruim drie maanden meedraaien, tegen RKC. Hoezo zijn dan al die ingeslepen patronen van 4 jaar Ten Hag ineens als sneeuw voor de zon verdwenen.

24-10-2022 14:58

Juichtoon +32345

Omdat Nico, Mazraoui, Gravenberch, Haller, Antony en Martinez deze zomer zijn vertrokken. Daarmee verlies je veel kwaliteit én automatismen.

24-10-2022 15:35

Doediemaar +1001

En heel veel kwaliteit terug gekocht!!!

24-10-2022 15:38

Tov +1763

Nico speelde nauwelijks en Gravenberch had niet het niveau van het jaar daarvoor. De reserves van toen die nu basis staan draaiden vorig jaar toch ook gewoon met het inslijpen van de automatismen.

24-10-2022 15:49

Juichtoon +32345

@Doodlemaar
Niet dus . En dan heb daarnaast je niet in een paar weken automatismen...

24-10-2022 16:13

Juichtoon +32345

We komen gewoon veel kwaliteit tekort .. we zijn er dan ook 150 mln op achteruit gegaan en dat zie je.
En Schreuder zit natuurlijk ook niet mee...dat is waar.

24-10-2022 16:18

Masz +3731

Whoo, ha. ha, ha.
Wij zijn al verder dan verleden jaar. Meer punten, ja al 4 punten los van de concurrentie. Als we van PSV winnen dreigt de competitie zelfs saai te worden. 'Ajax heeft eigenlijk niets te verliezen tegen Liverpool en nog wel iets te winnen.' Ja de kans van verder in CL is niet kleiner dan de kans van uitschakeling voor plaatsing in de Europa League. Alles koek en ei dus?
Nee, de jongens moeten echt op elkaar ingespeeld raken of........
Is het Schreuders fout omdat hij zowel Klaasen, Alvarez en Blind op die niet kunnen of willen verdedigen of niet kunnen of uit de druk willen spelen(tikkie terug op Pasveer)

24-10-2022 14:56

Oxxer +163839 moderator

Aadje is klaar met Obispo,😂😂😂😂

https://www.ed.nl/video/productie/einde-oefening-voor-obispo-bij-philips-speeltuin-vereniging-335937

24-10-2022 14:46

Redrum +95943

Hahahaha prachtig dit, echt puur genieten zo op de maandagmiddag.

24-10-2022 15:16

Oxxer +163839 moderator

Is toch geweldig, Aad gaat helemaal los en spaart zijn club niet, Elferink de wanhoop nabij😂😂

24-10-2022 15:22

Redrum +95943

Ja Aad is er helemaal klaar mee, die maakt zijn clubje echt met de grond gelijk. Hij zegt wel een paar goede dingen trouwens, namelijk dat alles bij psv met maar met de mantel der liefde wordt bedekt. Zo'n Ruud die dan gewoon trots is op een 1-0 verlies tegen Arsenal en het tegen Groningen eigenlijk ook nog wel goed vond. Ja, dan gaat het ook nooit beter worden.

En die Elfrink haha, wat een gek mannetje is dat. Die weet het eigenlijk ook allemaal niet meer en zit maar een beetje ongemakkelijk te glimlachen de hele tijd.

24-10-2022 15:33

Oxxer +163839 moderator

Zolang RvN zich zo blijft manifesteren mag hij wat mij betreft nu al een contractverlenging krijgen tot 4050.

24-10-2022 15:41

DeWijsneus +25657

Die man is echt niet serieus te nemen. Hoop ergens dat hij een typetje speelt, maar vrees het ergste.

24-10-2022 15:30

RobDAZ +2726

Middenveld bezetting gewoon te zwak. Veel te makkelijk uitgecounterd. Als voorstopper paar stappen naar voren opschuift en nr 10 paar stappen naar achteren 'denkt' is probleem opgelost.

Trouwens ook de backs moeten meer collectief denken, meer compact, iets meer behoudend, vooral rechtsback.

Afin, coach zoekt het maar uit. Ben slechts amateur, meer verstand van andere zaken.

24-10-2022 14:39

Psychevore +21186

Welke zaken zijn dat dan?

24-10-2022 14:53

RobDAZ +2726

#goeievraag

24-10-2022 14:56

Psychevore +21186

#slechtantwoord

24-10-2022 18:02

Orangesoul +5984

Precies het middenveld is t probleem.. Gat tussen nr 10 en Alvarez is gatenkaas.. Alles gaat door t midden en Taylor die verzaakt ook elke keer want die blijft hangen op links en bij druk van de tegenstander is hij onzichtbaar.

24-10-2022 15:26

waayop +876

Het positiespel is ondermaats en de ingeslepen patronen van Ten Hag zijn verdwenen. Wat is daarvoor in de plaats gekomen? Alfred Schreuder is nu bijna 4 maanden bezig en ja er zijn veel spelers vertrokken maar het spel is nu wel heel pover.

24-10-2022 14:32

Helicon +137

Tja, zeg het maar. Ik heb natuurlijk geen zicht op wat er allemaal op de training gebeurt en wat er wordt besproken, maar niettemin heb ik de indruk dat de bereidheid om te presteren een stuk minder is dan voorheen. Los van de vraag hoe duidelijk de instructies van Schreuder zijn, hoe uitvoerbaar ze zijn en hoe tevreden de spelers zijn over Schreuder, moet een op het gebied van inzet ondermaatse prestatie zonder meer consequenties hebben. Denk aan Klaassen, die het keer op keer presteert om na balverlies werkelijk niets te doen dat op druk zetten lijkt. Het lijkt erop dat Schreuder veel minder gericht is op discipline; dat hoeft op zichzelf geen probleem te zijn, maar als spelers daardoor verslappen dan moet je iets als coach. En er gebeurt niets, hetgeen de situatie extra zorgwekkend maakt. Je hebt een trainer die ten eerste niet de juiste spelers opstelt, maar die daarnaast geen gezag wil of kan uitoefenen.

24-10-2022 15:27

Sampaoli +39155

Twee essentiële aspecten van het Ajax spel, namelijk de opbouw van achteruit en de pressie bij balverlies, beheerst deze groep spelers totaal niet. Droevig en Ajax onwaardig. Schreuder heeft een volledige voorbereiding gehad met vrijwel alle spelers die bij de eerste 14 horen. Dan hoort er meer te zien te zijn van spelpatronen met en zonder bal.

24-10-2022 14:17

Oxxer +163839 moderator

Ik ben heel benieuwd, kom jij uit Zuid Amerika of fan van Jorge Sampaoli?

24-10-2022 14:54

Sampaoli +39155

Aanhanger van Sampaoli's voetbalvisie en liefhebber van Argentijns en Braziliaans voetbal. Buitenom dat Ajacied in hart en nieren én geboren en getogen in Nederland.

24-10-2022 14:57

Oxxer +163839 moderator

'' liefhebber van Argentijns en Braziliaans voetbal'' 👍🏾👍🏾

Sampaoli heeft het heel goed gedaan met Chili door 2 x achter 1 de Copa te winnen , in de prime was dat een geweldige ploeg.

Heb jij nog iets meegekregen van de ontknoping gister in de Argentijnse Primera Division? Het was ongekend spannend. Braziliaanse Serie A is dit seizoen heel saai, Palmeiras staat een straatlengte voor.

24-10-2022 15:05

Sampaoli +39155

Vannacht bedoel je? Wat geweldig was het. Zo hoort een seizoensontknoping te zijn. Al denk ik dat Galvan van Racing Club hier anders over denkt, die gaat een paar onrustige nachtjes tegemoet.

Palmeiras en Flamengo hebben financieel gezien enorme voorsprong op de rest en dat is te zien in de selectie. Kopen slim ervaring in en betalen erg goed. Hierdoor is het inpassen van talenten ook makkelijker, want die hebben ze bij beide ploegen ook in grote hoeveelheden rondlopen.

24-10-2022 15:07

Oxxer +163839 moderator

Het was fantastisch, zoals ik gister schreef in het topic, de laatste 10 min draaide het plot een paar keer. Ik was er van overtuigt dat Galvan ging scoren, voor Racing jammer dat Rojas al gewisseld was, zoals hij de 1e pingel nam was zou hoort het. Net als jij ben ik Ajacied in h&N met op grote afstand Boca op 2.

24-10-2022 15:20

Sampaoli +39155

In dat geval gefeliciteerd met Boca Juniors!

24-10-2022 15:32

Doediemaar +1001

Je kan geen collectief druk zetten als er bij teveel spelers kwaliteit ontbreekt om te beginnen met de eigen taak naar behoren uitvoeren

24-10-2022 14:16

Telamon +9192

Het kan vooral niet als je veldbezetting niet klopt, en veel teveel man voor of gelijk aan de bal hebt. Drukzetten doe je met spelers áchter de bal en naar voren toe. Nu ligt het open of moeten spelers mee terug rennen.

24-10-2022 14:57

Doediemaar +1001

Dan heeft het nog steeds met de kwaliteit van de spelers te maken als die al moeite hebben om het eigen spel goed uitvoeren zal het drukzetten als collectief ten koste gaan van het eigen spel

24-10-2022 15:16

Telamon +9192

@Doediemaar

Ik denk dat het vooral met de veldbezetting en keuzes van de trainer heeft te maken.

Herinner je je nog de wedstrijd van Ajax tegen Barcelona onder De Boer? Dat was met niet bepaald de kwaliteit die Ajax nu heeft lopen. Werd geniaal drukgezet, met overtuiging, genoeg man achter de bal.

Al was dat dan wel meer soort van gegenpress. Ik denk dat kwaliteit (en de juiste trainer) er meer voor zorgt dat je overwicht kan creëren, onder druk uit kan voetballen, bal vast kan houden, zo aan kan sluiten als team, en zo de bovenliggende partij bent, en goed en hoog compact staat, waarna het beter en makkelijker drukzetten is bij balverlies.

Nu, onder Schreuder, en Ten Hag ook vaak, staan er veel teveel man gelijk aan of voor de bal. Als je dan de bal verliest, moeten de meeste spelers in de achteruit en ligt het erg open. Er is ook nauwelijks sprake van een middenveld. Dus niet compact genoeg.

Veel komt doordat ook Schreuder beide backs extreem hoog laat staan en spelen, en de 6 moet dan de derde CV/slot op de deur zijn. De andere middenvelders staan of gaan heel diep. Het middenveld wordt zo minder compact, en naast de twee CV's is er niemand, veel ruimte voor de tegenstander om in te duiken.

Ik zie liever gewoon één back die opkomt, de ander die dan inhoudt, en zo een 3-mansverdediging vormt met de CV's, waardoor de 6 niet alleen een goede voetballer en geen breker hoeft te zijn, en die meer kan aansluiten. Dan nog de andere middenvelders, met name de 10, minder diep, en je hebt een middenveld, een compact middenveld. Dan sta je veel beter bij balverlies en voor bij het drukzetten.

24-10-2022 16:25

linksbinnen +8105

Precies Telamon. Er kan op deze manier niet eens druk gezet worden! Elk balverlies voorin kan fataal zijn. We hebben dat tegen RKC de eerste helft kunnen zien en Liverpool weet daar op deze manier nog veel beter raad mee. Kluns van een trainer hebben we, die ook nog drogredenen verzint om zijn wissels te verklaren.

24-10-2022 17:02

thepower1990 +35726

We mogen vooral blij zijn dat PSV ( die toch als enigste van de traditionele top 3 deze zomer geen enkele sleutelspeler heeft verkocht) nog slechter bezig is dan het zwakste Ajax van de laatste 10 jaar. Cruciale pot over 2 weken in de Arena, als je die wint met daarna nog een thuis wedstrijd tegen Vitesse en een uitwedstrijd tegen Emmen ga je de winterstop in met 7 punten voorsprong op PSV en heb je een comfortabele marge voor de tweede seizoenshelft. Grote kans ook dat als je PSV op zo'n dikke achterstand speelt en hij een beetje opvalt op het WK Gakpo voor zijn transfer gaat in de winter en dat zullen ze zeker gaan voelen bij PSV. Volle bak knallen tegen die lampen in de Arena met 7 punten voor de winterstop ingaan en dan kijken of je in de maand Januari met 1 of 2 transfers je selectie nog wat sterker kan maken.

24-10-2022 14:11

jaripettersson +9451

Ja nog een paar erbij kopen..

24-10-2022 14:36

thepower1990 +35726

Als jij niet doorhebt dat er op het middenveld minstens 1 sterk voetballende 6 en een fatsoenlijke vervanger voor Antony bij moet komen moet je er niet raar van opkijken dat het voetbal kut blijft. En wat dacht je van in de winter al eens uit te kijken naar een nieuwe eerste keeper? Of wou jij volgend seizoen nog een jaartje door met Pasveer en Steek?

24-10-2022 14:50

Telamon +9192

@thepower

Het ligt echt niet aan alleen de afwezigheid van Antony, en als vervanger heb je Conceicao.

Grillitsch is een sterk voetballende 6, Taylor, Fitz-Jim, Vos en Warmerdam ook. Baas is ook een betere back dan Wijndal, en Regeer dan Sanchez. Grillitsch kan ook als LCV, en Taylor of Fitz-Jim op 6.

Moet je ze wél opstellen. De trainer maakt er gewoon een bende van.

24-10-2022 14:58

jaripettersson +9451

Die zijn er al. Ik vind de oplossing zoeken in die koopreflex onnodig.

Als je in de winter al een keeper vindt voor de komende jaren is dat uiteraard zeer welkom.

24-10-2022 15:23

Orangesoul +5984

Als jij terug wil naar Europa League / Conference Leageu niveau moet je vooral Fitz, Taylor, Regeer of Warmerdam opstellen. Met deze spelers kan je internationaal toch niet aankomen zetten. Dat is Keuken Divisie niveau. Zefs Stevie Wonder ziet dat!!

24-10-2022 15:29

thepower1990 +35726

Als jij het serieus wilt opvangen met Conceicao op de plek waar vorig jaar Antony stond, Fitz-Jim op 6 en Baas en Regeer als je backs dan moet je Europees je ambities wil terugschroeven naar Conference League niveau. Conceicao zal nog minstens 2 jaar nodig hebben als hij uberhaupt op het niveau van Antony zal komen ( zo blind en wild nog op dit moment) Regeer en Baas als backs dan zet je in op Groningen niveau en serieus Fitz-Jim op 6? Hoe zie je dat voor je in de Champions League? Die is 1 meter 52 en weegt 48 kilo, nou dan kan ik je 1 ding beloven dan gaat die 1-6 van tegen Napoli eerder regel dan uitzondering worden. Prima als jij heel graag eigen jeugd in de basis wilt hebben maar heb dan de komende 10 jaar ook maar beter geen ambities meer op CL niveau.

24-10-2022 15:39

jaripettersson +9451

Rustig aan jongen. Er worden ideeën uitgewisseld, geen paniek gemaakt.

24-10-2022 17:00

jeffrey_van_der_sluis +30363

Moet je nagaan hoe we er voor stonden met een trainer die WEL capabel is.

24-10-2022 14:11

Telamon +9192

Die heeft Ajax al 2 decennia of meer niet gehad ;). Bosz en Keizer wel de meest geschikte, maar beiden maar kort Ajax getraind. Wordt tijd inderdaad, maar heb er een hard hoofd in.

24-10-2022 15:04

jeffrey_van_der_sluis +30363

Dus jij vond Erik ten Hag niet capabel?

24-10-2022 16:26

Telamon +9192

Niet bepaald, sowieso niet des Ajax. Onder hem is er jarenlang niks gedaan aan de opbouw en het onder druk uit voetballen. Was net zo hard afgegaan als Schreuder tegen dit Liverpool en dit Napoli. Alhoewel, hij had wellicht wél Brobbey in de spits gezet voor de lange bal, zoals hij dat met Haller deed ;). Maar dan was je er nog steeds afgegaan, want Ten Hag gaf werkelijk niks om de opbouw en om het onder druk uitvoetballen, wat met name vorig seizoen werd afgestraft, maar gelukkig toch net kampioen, met meer geluk dan wijsheid, en enorm veel moeite.

24-10-2022 16:33

ck69 +13061

Met Keizer haalden we de EL niet eens..

24-10-2022 17:48

Nick14 +25889

Berghuis en die blinde linksback (drie kansen verneukt) van hun hebben zaterdag een hoop ellende voorkomen.

24-10-2022 13:48

Petterson +24863

Precies. Juist datgene wat trainbaar is, is momenteel ondermaats bij Ajax. Op individuele klasse en door gebrek aan klasse bij de tegenpartij win je het merendeel van de ED potjes nog wel. Maar zodra er wat meer gevraagd wordt valt het als een kaartenhuis in elkaar. Trainer is hiervoor verantwoordelijk en direct aanwijsbare hoofdschuldige ondanks al zijn geblaat en geschreeuw.

24-10-2022 13:48

DeWijsneus +25657

Klaassen zet de hele tijd druk. Daarom heeft 'ie zo'n rode kop. Drukt bijna in z'n broek.

24-10-2022 13:37

Rolo +13602

Dan weet je iig wat je woensdag tegen Liverpool niet moet gaan doen. Dan tikken ze je er helemaal vanaf.

24-10-2022 13:35

Flaco +19583

Het is onmogelijk om druk te zetten als je 5-1-4 speelt.

24-10-2022 13:15

DarkChild +3451

helemaal eens. Zo lang we zonder middenveld met daadwerkelijk 3 man blijven spelen, kun je het shaken tegen iets betere tegenstanders.

Oftewel: we kunnen het shaken onder Schreuder.

24-10-2022 13:37

Telamon +9192

Ja maarja, de 16 moet toch bestormd worden, aldus Schreuder ;). Kan beter bij Sturm Graz aan de slag gaan.

Zelfde probleem als onder Ten Hag, die meestal tegen inzakkende tegenstanders 2-1-7 zo'n beetje speelde, met 6-7 man op lijn voorin, haha. Van voetballen was dan ook geen sprake.

24-10-2022 15:08

DarkChild +3451

Ik snap hier ook oprecht niks van. Zo'n Kaltenbach moet toch op zijn tablet ook zien dat er van een middenveld geen sprake is? mochten zijn eigen ogen hem in de steek laten. Daarbij is er zoooo veel data beschikbaar. En dan heb ik het alleen nog maar over openbaar beschikbare data. Ik ga er vanuit dat Ajax nog veel meer mogelijkheden tot inzicht heeft.
Zonder dat voetbal in het echt FM of een Fifa is, maar sommige uitgangspunten en intenties zijn weldegelijk theoretisch.
En daar laat Schreuder heel veel steken vallen imho.

24-10-2022 16:00

ElFlaco +3644

Druk zetten doe je met zijn allen. Het moet een automatisme zijn bij balverlies en de linies mogen niet te ver uit elkaar staan. Nou dat zie je bij ons niet terug. Taak van de trainer. Compact staan en meteen druk zetten bij balverlies is een kwestie van afspraken en trainen. Ik zou zeggen hopelijk tegen Liverpool veel beter anders is het na 1 helft al gedaan.

24-10-2022 13:13

barry1988 +23997

Hoe kan het dat het verdedigen en druk zetten er nu nog niet inzit?
En ja je traint op meerdere dingen en ja er zijn nieuwe spelers. Maar ik neem aan dat ze dagelijks 1 a 2 keer trainen dus tijd zat om dit goed te oefenen. En het meerendeel van de spelers was er vorig jaar ook al daar kunnen de nieuwe spelers zich aan optrekken.

24-10-2022 13:09

Ajaxisart +18768

Klopt, maar dat heeft te maken met Klaassen die te diep staat en Alvarez die teveel achterin blijft. Tel daar het gebrek aan dynamiek en creativiteit van Klaassen en Alvarez bij op en je hebt een middenveld wat Ajaxonwaardig is én totaal ongeschikt om het Ajaxvoetbal te kunnen spelen. Zet Kudus ipv Klaassen en Grillitsch ipv Alvarez. Zeker in de Eredivisie moet dit makkelijk kunnen. Wijndal op links, Bassey in het centrum met Timber, Rensch of Sanchez rechtsback. Voorin Bergwijn op links, Brobbey in de spits en Conceicao op rechts. Later kun je het omzetten en Tadic weer op links zetten en Bergwijn op rechts. Berghuis op het middenveld met Kudus en Grillitsch.

24-10-2022 13:04

tijssenajax +13921

Dus Tadic zou bij jou op de bank beginnen en later invallen en dan Bergwijn naar rechts en Conceicao eruit. Ik vind eigenlijk dat Tadic en Bergwijn maar moeten concurreren voor de lv positie. De beste speelt meer minuten. Denk dan zelf dat Bergwijn dit wordt door betere dynamiek met Wijndal. En welke rol zie jij voor Taylor in dit geheel?

24-10-2022 17:21

Schip +23351

Sorry, maar Klaassen staat hooguit te diep in de opbouw.

Dat heeft op zich weinig te maken met drukzetten. Of bedoel je dat hij uit positie loopt? Als hij nou ergens een ster in is, is het wel drukzetten.

Alvarez kan dat ook prima.

Punt is dat de spelers te veel meters geven aan tegenstanders en te weinig druk op de bal geven in de linies daaronder.

Je kunt ook niet met twee aanvallende middenvelders spelen denk ik. Veel te aanvallend. Lukte TH ook niet. Kan alleen als een van de backs achterin blijft en de 6 uitzakt.

24-10-2022 19:46
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.