Branie: ‘Ajax moet vasthouden aan het systeem met vijf verdedigers’

door Wessel Kroon 205

Bron Ajax Showtime

Branie: ‘Ajax moet vasthouden aan het systeem met vijf verdedigers’

door Wessel Kroon 205

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Wéér een nederlaag voor Ajax, nu bij AZ (2-0). De derde plaats is uit zicht, de vierde wordt ook lastig en het gevaar dat Ajax weer uit de top 5 zakt, is reëel. Maar de ploeg moet wel verder, want het seizoen is nog lang. Branie richt de blik vooruit: hoe moet Ajax verder?

John van ’t Schip deed in Alkmaar waar Paroolverslaggever Jop van Kempen in Branie al eerder voor pleitte: hij liet zijn ploeg starten in een 5-3-2 (of eigenlijk 5-4-1) formatie. Die keuze was opvallend, al was het maar omdat Ajax slechts één keer op het nieuwe strijdplan had getraind. 'Dat had tijdens de winterstop al moeten gebeuren', vindt Van Kempen.

Toch zijn Van Kempen, presentator Menno Pot en Ajax Showtimeredacteur Wessel Kroon het erover eens: Ajax moet de komende tijd even aan dit strijdplan met vijf verdedigers vasthouden, ook al wijkt het af van de ‘huisstijl’. De statistieken in Alkmaar boden op dat vlak aanknopingspunten, vooral na rust.

Ajax moet door

Aan de Branietafel komen vooral verdedigers ter sprake. Anton Gaaei, die een pijnlijk vroege wissel kreeg. Ahmetcan Kaplan, die eindelijk debuteerde en een prima indruk maakte. Josip Sutalo, die in niets lijkt op de rijzige, zelfverzekerde verdediger van Dinamo Zagreb die je op YouTube kunt zien. En wat zijn aan de Branietafel de gedachten over Aston Villa, de volgende tegenstander in de Conference League?

Ajax moet door. Branie zal volgen. Volgende week maandag is er weer een aflevering.

Branie is dit seizoen elke maandagmiddag om 12.00 uur te beluisteren via Spotify, iTunes en onze website. Luister de nieuwe aflevering nu!

Wessel Kroon (X: @Wessel_Kroon | E-mail: w.kroon@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

ajaxfan1972 +2473

Dit seizoen gaat helaas niks meer worden
We hebben met schip een trainer die hoort bij het kliekje die bij voorbaat tegen alles is waar de naam mislintat bij staat
Als die jongens al na steijn nog een greintje zelfvertrouwen hadden dan heeft schip dat er inmiddels wel vakkundig uitgesloopt
Schip is net als steijn vriendjes met de telegraaf dus zal hij nooit afgevallen worden maar ligt het aan anderen
En ik heb ondertussen schip en z'n staf nog niet kunnen betrappen dat ze kwa spel en tactiek enig idee hebben wat ze aan het doen zijn

Ron jans is een trainer die gewoon met deze selectie vorgend seizoen wel om het kampioenschap speelt
Denk dat hij helaas niet gaat komen omdat hij geen zin heeft in de hetze die Valentijn dan samen met Mike gaat ontketenen
En daarbij weet dat kroes onze nieuwe ad ook een telegraaf vriendje is en dus geen enkele steun in de rug hoeft te verwachten

28-02-2024 13:35

Oempaloempa +1475

Het is bezopen dat AJAX de bus gaat parkeren.
Wat vreten ze in godsnaam uit in die opleiding?
Waarom kan AJAX geen spelers opleiden die goed genoeg zijn voor een AJAX 1, dat nog geen deuk in een pak boter kan schieten?
Wat een blamage is dit.
AJAX is echt helemaal naar de kloten.

28-02-2024 09:02

Heldhaftig +11424

Ik dacht niet dat ik het zou zeggen maar ik kan niet wachten tot Bergwijn terug is. Ik zeg niet dat het dan gelijk opgelost is maar huiswijn zijn toch wel erg belangrijk voor dit team. Dan gewoon weer 4-3-3 met Boomen en Henderson. Het is gewoon jammer dat onze verdedigende linie zou ontiegelijk slecht is, zolang dat niet staat ga je niks stuk spelen.

27-02-2024 13:27

Hijosdedioses +6540

Die spelers moeten het uit hun kop halen dat ze een mooie stap maken naar een Europese topclub! Ze mogen verdomme al dankbaar zijn dat ze nog steeds dat mooie wit-rood-wit shirt mogen dragen

26-02-2024 23:25

Allegriadopovo +1119

Het gaat om veldbezetting, niet om het systeem. 5 verdedigers kan, maar als ze met zijn vijven op mijn staan heb je ze toch met een steekpassje allemaal in een keer uitgespeeld, daar zit weinig winst in. Als de de wingbacks achterin op lijn gaan staan verdedigen hou je nog steeds het vederlichte middenveld over.

26-02-2024 22:01

Hijosdedioses +6540

Klopt. Het middenveld moet ook meewerken

27-02-2024 08:10

RvhC74 +5371

Ajax moet met spoed op zoek naar een hoofdcoach die wel durft in te grijpen, die wel een team kan bouwen, die wel tactisch inzicht heeft, die spelers wel beter kan maken, die spelers wel vertrouwen geeft in plaats van afbrand, die wel goede wissels kan toepassen

Ajax moet op zoek gaan naar een vaste kern van assistenten met toegelaten waarde zoals een Bogarde, Frank de Boer, Witschge, Jonk, Litmanen

Ajax moet op zoek gaan naar een echte hoofd jeugd opleiding die weer Ajax door laten stromen en parels aflevert zoals een Bergkamp, Rijkaard, Seedorf, Sneijder, Kluivert, Stekelenburg

Ajax moet op zoek gaan naar beleidsmakers en leden RvC zonder eigen bv, opzouten met die wijven die niks met Ajax hebben en alleen er zitten om politiek correct te zijn. We zijn gvd een beursgenoteerde onderneming, de club van Nederland, geen theekopje

Echt aan alle kanten hebben Sar, Hendriks, Halst, RvC maar nu ook Praag en Gaal gefaald, wat hebben de laatste twee nu laten zien aan neerwaarde de laatste jaren

Ajax is volledig kapot gemaakt door financiële wanbeleid.

Heg wordt tijd voor maart, Kroes, hopelijk gaat het met knuppels slaan en school schip maken in deze tering benden

Ik kan helaas niet anders stellen dat er een grote teringzooi van is gemaakt door de huidige beleidsbepalers!!!!!

26-02-2024 21:13

MarcelvTol1971 +15269

Wat van Gaal voor nut heeft die snap ik ook ff niet.
Schop die tenniser van de bank en zet Louis er een paar weken bij.

26-02-2024 22:18

BokkieBokstra +11291

Het is lastig ben voor het Ajax systeem met buitenspelers, ooit groeiden spelers daarin op. Maar als je alles wegdoet en je haalt in ene zoveel nieuwe spelers dan wordt het niet makkelijk. Wat had je Klaassen blind en tadic goed kunnen gebruiken. Toch, ben voor het klassieke systeem. Denk ook niet dat 5 verdedigers minder kwetsbaar is

26-02-2024 20:25

NatteKrant +1752

---------------------------Ramaj
--------Rensch - Sutalo - Kaplan - Hato
--vd Boomen - Henderson- Mannsverk
------------------Hlynsson - Akpom
----------------------------Brobbey

26-02-2024 20:16

MarcelvTol1971 +15269

Ook als Bergwijn en Bergwijn fit zijn ?

26-02-2024 22:20

Epiret +4345

De aanval is de beste verdediging, dat was altijd de Ajax filosofie.
Ajax heeft zelden een echt goede verdediging gehad en nu is het helemaal om te janken.
Kortom 5-3-2 wordt dus ook niks, zoals we trouwens al in Alkmaar zagen.....

26-02-2024 20:06

JoshuaSmits +9302

Juist! En je ziet ook, welke poppetjes je ook neerzet, je blijft enorm veel kansen tegen krijgen. Zet dan gewoon je beste aanvallende spelers neer, om in iedergeval aanvallend wat teweeg te brengen. Dit defensieve gedoe brengt je helemaal niks.

26-02-2024 21:44

Hijosdedioses +6540

Misschien moeten ze gewoon een schop onder een reet hebben. Schip blijft ook maar kalm. Soms wenste ik dat we ook zo’n gek langs de kant hadden zoals Simeone

27-02-2024 08:14

Suavimani +11850

Ik zou dan eerder voor een 4-4-2 gaan, met eerst Akpom en Brobbey in de spits en later Bergwijn en Brobbey. Berghuis op 10 erachter. Van den Boomen en Tahirovic op de half posities en Henderson erachter om de boel te controleren. Verdediging van Gooijer, Kaplan, Hato en Rensch. Ramaj op goal.

3-4-3 / 4-3-3 heeft geen zin zonder vleugelspelers, 4-5-1 leidt er alleen maar toe dat je nog meer achteruit gaat lopen (contraproductief). 5-3-2 zou nog kunnen, alleen heb je daar ook de backs niet voor.

26-02-2024 20:03

YugoVik +33026

Ondanks dat van 't schip en valkanis waardeloos zijn, komen de komende kaplan, mannsverk, berghuis, henderson en bergwijn er weer bij.. Dat is een halve elftal daar moet hij wel mee kunnen presteren hopelijk..

26-02-2024 19:57

Giovanni36 +1059

Volgend jaar afscheid nemen van de volgende namen:
Sutalo
Sosa
Gaaei
Akpom
Tahirovic
Bergwijn
Avila
Rulli
Medic
En dan hopen dat je rond de 90mil vangt voor de bovenste namen en de helft kan investeren.

Kijk dan of je madueke een jaartje kan huren van Chelsea.
Nico kan kopen.
De vrij eventueel polssn
Amrabat kopen/huren
Summervill van leeds kopen

26-02-2024 19:39

YugoVik +33026

Nico is een oldtimer heb je niks aan

26-02-2024 20:02

MarcelvTol1971 +15269

Precies, dat is weer puur op sentiment. Heel vermoeiend dat nostalgische gezever om Nico......
De talenten die toen rond Nico liepen zijn er in de verste verte niet, en Tagliafigo gaat echt de kar niet trekken..

26-02-2024 22:22

Hijosdedioses +6540

Volgend jaar pas? Doe deze zomer maar verkopen. Van mij mogen ze lekker zuid-Amerikanen halen zoals tagliafico, martinez en alvarez. Gasten die met passie en strijd spelen. En gasten met de topsportmentaliyeit van Tadic

27-02-2024 08:17

Joelveltman123 +4637

Ron Jans lijkt mij een uitstekende optie presteert overal boven verwachting.

Ook bij lastige clubs als Utrecht.

Bij Twente de 4e club van Nederland extreem goed gepresteerd ik zal hem gewoon halen

26-02-2024 19:28

Bky +56229

Met dat stelletje ongeregeld kun je 3, 4, 5, 6 of 7 verdedigers opstellen, het boeit allemaal geen drol.

26-02-2024 19:24

slot +2046

normaal blijven we in de eredivisie alléén maar aanvallen en heeft onze keeper weinig te doen.

nu stellen we 5 verdedigers op.

26-02-2024 19:09

FelixGassenlicht +8934

Was t maar alvast zomer

26-02-2024 18:53

RFHK +12871

Bergwijn - Brobbey
Berghuis
Branco - Henderson
Forbs - Hato - Kaplan - Sutalo - Rensch
Ramaj

Probeer maar van Forbs een soort wingback ala Frimpong te maken. Hij heeft iig genoeg gif en snelheid om die hele linkerkant te belopen. Dan kan je aanvallend ook met hem doorschuiven en naar een viermans achtehoede switchen als het nodig is.

Sosa doet al een tijd aan werkweigering en wil ik eigenlijk nooit meer in een Ajax shirt zien. Vreselijke speler.

26-02-2024 18:50

YugoVik +33026

Mannsverk voor henderson

26-02-2024 20:02

HJC +7940

Vier verdedigers is genoeg als je die saborteur Sutalo maar uit het elftal laat.

26-02-2024 18:44

Robertini +38950

Vijf verdedigers, prima, maar dan wel met twee spitsen. Niemand in de wereld speelt 5-4-1 en dat heeft meerdere redenen, dat systeem werkt gewoon niet.

26-02-2024 18:42

IboAFCA +16171

Leverkusen speelt 3-4-2-1 met twee middenvelders rondom de spits.

26-02-2024 18:44

Robertini +38950

Klopt, uitzondering die de regel bevestigt, mede mogelijk gemaakt door een geweldige Wirtz en Grimaldo, maar je hebt gelijk, zij hebben daar nu succes mee in de Bundesliga en Europa League.

26-02-2024 19:01

NeeI +107618

Op basis waarvan zou je in hemelsnaam vasthouden aan dat lamlendige 532??! Omdat het schijnzekerheid biedt of omdat Van Gaal tien jaar geleden eens heeft geroepen dat het super mega fantastisch is en iedereen dit hersenloos na gaat papagaaien?!

Laf, risicomijdend gedoe hoort niet bij Ajax. Tyf op.

26-02-2024 18:35

Robertini +38950

Omdat we zonder Bergwijn en Berghuis geen fatsoenlijke buitenspelers hebben.

26-02-2024 18:42

Indurain +852

Oh, maar we hebben wel zoveel andere spelers die het zo goed invullen als ze in het veld staan dit jaar 🙈

26-02-2024 18:45

FTS95 +15936

Ik vind het echt een schande. Je hele clubcultuur zwaar verloochenen een laf verdedigend systeem gaan spelen. Mijn Ajax hart huilt. Ik vind dit nog erger dan de slechte prestaties.

26-02-2024 18:51

NeeI +107618

532 in combinatie met het huidige shirt en Van Gaal dirigerend op de achtergrond. Brrrrrrrrr

26-02-2024 19:30

Sunny +9526

De tering naar de nering zetten / Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald
Op dit moment is het aller-allerbelangrijkste punten halen zodat je volgend jaar Europees speelt.
Dat is broodnodig wil je inkomsten te genereren, spelers ervaring op laten doen en aantrekkelijk blijven voor aankopen. De rest is next step en ook belangrijk

Ik zag los v.d. individuele fouten / zwakheden gisteren wel aanknopingspunten met dit systeem waarmee je zeker ook goed en aantrekkelijk voetbal kan laten zien en punten kan halen.
Variatie kan nooit kwaad en afhankelijk v./d. tegenstander moet je als profclub meerdere systemen beheersen

26-02-2024 18:25

JGAjaxx +1212

Als iedereen fit is:

Bergwijn-Brobbey-Godts
———- Berghuis ———
Henderson—Manssverk
Rensch-Hato-Kaplan-Gooijer
————-Ramaj——————

26-02-2024 18:22

C14 +22310

Haha ongelooflijk, zelfs als aangetoond wordt dat het nog veel erger is dan in 4-3-3 en meer vooruit, nog steeds aan willen vasthouden. Gewoon voor een gevoel van schijnzekerheid.

Je zet jezelf keihard voor lul én je verliest, dubbel verlies. En dat totaal onnodig.

Ga gewoon eens 4-3-3 spelen, dat heeft Ajax onder Schip nog niet gedaan.

26-02-2024 18:04

Omar +17158

Wie zou je opstellen in een 4-3-3? Er is geen enkele buitenspeler fit op dit moment, tenzij je Banel of Martha goed genoeg vind

26-02-2024 18:07

Ajaxsupporter02 +13814

Berghuis is toch wel terug tegen Utrecht lijkt me? Links zet je dan gewoon Forbs neer. Mocht Berghuis er nog steeds niet zijn gooi je Kalokoh of Chourak voor de leeuwen die talentvol zijn. Dat 5-3-2 of 5-4-1 met die matige backs heeft helemaal geen zin.

26-02-2024 18:10

C14 +22310

@Omar

Wie je daar ook neerzet, alles beter dan 5-4-1. Als die positie maar bezet is. En dan uiteraard nog wel de beste optie kiezen.

Laat Fitz-Jim daar maar spelen, als je te laf bent om hem als middenvelder in te zetten.

26-02-2024 18:14

Ajaxsupporter02 +13814

Dat laffe gedoe van die trainers om geen enkel risico te nemen ben ik ook een keer klaar mee. Je ziet het met Kaplan die al lang moest spelen en gelijk goed speelt. Fitz-Jim zou het team ook een boost geven, maar dan komt Van t’ Schip weer aan met Tahirovic.. Dat die jongen nog in de basis staat is een groot raadsel voor mij. En dan FJ nog geen enkele minuut heeft gemaakt in 1 nog een groter raadsel.

26-02-2024 18:27

PytarJohanson +1678

4-3-3 of 5-2-2-1 maakt eigenlijk niet zo'n verschil. Het enige is dat je een verdediger steevast achterin hebt staan in plaats van een middenvelder die uitzakt naast de verdedigers voor de opbouw. Zo kan het ook voorkomen dat een van de verdedigers instapt of opkomt en zo op het middenveld terecht komt. Het gaat uiteindelijk om de veldbezetting bij verdediging, balbezit en bij de aanval.

Wat betreft dat laatste zijn Gooijer en Sosa je buitenspelers, Berghuis en Bergwijn je 'binnenspelers' en Brobbey je spits. Hetzelfde heb je ook bij 4-3-3 wanneer de backs er overheen komen. Met het enige verschil dat nu beide backs hoog kunnen staan. Het terughalen van een verdediger heeft dan ook die functie.

Ik zou het zo proberen trouwens:

Ramaj; Gooijer, Rensch, Kaplan, Hato, Sosa; Henderson, Van den Boomen; Berghuis, Bergwijn; Brobbey

Ik heb op zich nog wel vertrouwen in Sutalo. Maar nu niet. Wellicht komt het nog. Met Alvarez duurde het ook even.

26-02-2024 17:59

C14 +22310

Maakt weldegelijk een flink verschil, tenminste, als je totaalvoetbal en aanvallend combinatiespel wil spelen. Diep de flanken bezetten en daar breed houden, of naar binnen trekken om ruimte voor de back te maken, is essentieel als je aanvallend en dominant wil spelen, en gevariëerd wil aanvallen. Zonder dat wordt het veelal vroeg en opportunistisch voorzetten, en verder in een fuik lopen.

26-02-2024 18:07

DeHeerVanDeMeer +25164

Met Gooijer, Kaplan, Hato, Rench heb je de beste achterhoede op het moment.
5 man gaat niet een betere verdediging geven, gaat ten koste van de aanval.
Als je een ander systeem zou willen spelen, dan zie ik liever nog een 442 dan 532, om een compacter spel te krijgen.
Maar dat alleen bij toppers, rest gewoon 433 aanhouden.

26-02-2024 17:55

C14 +22310

4-3-3 kan je ook gewoon compact houden, ook hoger op het veld, de trainers kiezen daar alleen niet voor, en dat is absurd.

26-02-2024 18:08

Medoz +4322

Waarom vasthouden aan iets wat geen houvast gaf. Het enige lichtpuntje was niet het spelen met drie centrale verdedigers maar spelen met Kaplan. Een nieuw systeem geeft halverwege het seizoen geen vertrouwen aan een ontredderd elftal. Mijn voorkeur gaat uit naar het beter uitvoeren van wat vertrouwd is - met zoveel mogelijk de juiste poppetjes. De afwezigheid van Berwijn en Berghuis maakte de keus wel begrijpelijk. Maar eraan vasthouden lijkt me gezien het spel tegen AZ geen houvast geven.

26-02-2024 17:55

ArnoAjax +1663

Al stel je 10 verdedigers op, met deze groep ben je dan nog een gatenkaas en loopt de tegenstander er zo doorheen

26-02-2024 17:44

LukaLitmanen +81888

Je weet nu al dat Ron Jans zondag Schippie weer volledig tactisch gaat overklassen.

16 wedstrijden al niet verloren Utrecht

26-02-2024 17:40

Ajaxhartt +10702

Al zet je 10 verdedigers in, zolang ze 'afwachtend verdedigen', vliegen de tegengoals je om de oren.

26-02-2024 17:39

Indy2 +15254

Pieter Zwart (VI):
"Internationals van NL en KROATIE zijn heus niet slechter dan de verdedigers NEC, GAE, etc.
Bij Ajax moet de oorzaak gezocht worden in de structuur. Verdedigend doen de spelers maar wat. Een geïmproviseerde systeemwissel lost dat probleem niet op."

26-02-2024 17:37

Japie27 +1720

Goed artikel, duidelijk met plaatjes dat Ajax tov Pisvee en fainord amateuristisch bezig is

26-02-2024 18:04

C14 +22310

Oorzaak zit inderdaad in de tactiek en spelerkeuzes technische staf.

Maar international zijn zegt niet zo veel. In Oranje heeft ook, zeker onder Van Basten, enorm veel pure middelmaat gespeeld, omdat er gewoon slechte lichtingen waren.

Ik acht Baas van NEC (Ajax) ook beter dan Sosa bijvoorbeeld, zeker opbouwend en aanvallend/voetballend. Het gaat ook om het juiste type, niet alleen het niveau.

26-02-2024 18:11

Ajaxsupporter02 +13814

Voor nu is dit gewoon het beste:

Ramaj (Rulli vind ik ook niet erg omdat ik het gewoon een goede keeper vind en heb nog wel eens wat aan te merken op Ramaj)

Gooijer - Kaplan (kan ook rechts centraal spelen) - Hato - Rensch (meer complementair aan Forbs)

Henderson - Fitz-Jim (eindelijk iemand die onder de druk uit kan spelen)
Taylor (beter dan Hlynsson)

Berghuis - Brobbey - Forbs (Godts of Bergwijn als ze terug zijn)

Hiermee kan je prima 4-3-3 spelen en dan hoef je het systeem niet aan te passen op matige wingbacks. Als ze enige kans tegen Utrecht willen hebben moet je zo spelen.

26-02-2024 17:35

tijssenajax +13901

Lijkt me wel ok. Wel iedereen in elke linie ook zijn verdedigende taak op pakken.

26-02-2024 19:50

Showie +102

Eens met Branie.

Echter, dit 5-verdedigers systeem enkel toepassen in “grote” wedstrijden, waarvan we op dit moment al weten kansloos te zijn en de schade kunnen beperken.

Grote wedstrijden:

Ramaj
Gooijer - Sutalo - Kaplan - Hato - Rensch
Mannsverk - Henderson
Berghuis
Brobbey - Bergwijn

In de “normale” wedstrijden (als die er nog zijn tegenwoordig):

Ramaj
Gooijer - Kaplan - Hato - Rensch
Mannsverk - Henderson
Forbs - Berghuis - Bergwijn
Brobbey

Met een terugkerende Godts zou je er ook nog voor kunnen kiezen om Mika op rechts te zetten natuurlijk, maar zo zit er in ieder geval voetbal in de ploeg.

26-02-2024 17:27

serero25 +1369

Zonder Bergwijnven Berghuis is 5-3-2 met de huidige selectie logisch. Een plan b is toch prima om te hebben.
Volgend jaar weer terug naar 4-3-3 met een selectie die wel enkele blessures op kan vangen.
Snap de negatieve reacties niet echt op dit systeem nu 4-3-3 belachelijk slecht uitpakt. Komend seizoen daarop terugvallen, voor nu zo veel mogelijk punten pakken en vertrouwen opdoen. Resultaat is ook belangrijk om spelers zonder al te veel verlies weg te kunnen doen.

26-02-2024 17:16

JanTa +15823

Zelfs met 7 verdedigers is het gatenkaas.

26-02-2024 17:14

Sniperbooya +1128

Als zelfs supporters al gaan schreeuwen om met 5 verdedigers te spelen zijn we als club echt af. Dan maakt het niet uit dat we met een smurf on de borst spelen, het thuis shirt alles behalve een Ajax shirt is, en we spelers als Sosa, Sutalo, Gaaie, Akpom en Forbes in het elftal hebben lopen. Dan kan je van Ajax net zo goed een 13 in een dozijn clupje maken dat zo nu en dan een titel wint.

Maar van eigen identiteit is dan totaal niets meer over.

26-02-2024 16:58

Afca21 +228

AZ moet Ajax gaan redden, omdat Ajax het zelf niet kan.

26-02-2024 16:46

Afca21 +228

Barcelona heeft meer respect dan Ajax voor Johan Cruijff.
Walgelijke 5-2-3 komt uit van gaal Contreien.

26-02-2024 16:44

KingJames23 +11422

Wat een gelul. Welke buitenspelers had jij opgesteld dan? Als ze er niet zijn valt er weinig op te stellen.

26-02-2024 17:08

Sniperbooya +1128

Forbes? En op rechtsbuiten had je toch ook gewoon Gaaei neer kunnen zetten? Verdedigen kan ie toch niet.

26-02-2024 17:10

Ajaxsupporter02 +13814

Gooi gewoon Kalokoh voor de leeuwen en speel met Forbs op rechtsbuiten. Of Forbs links Chourak rechts. Beter dan je systeem aanpassen op Gaaei en Sosa. Hoe verzin je het.

26-02-2024 17:28

Adam24 +39062

Dit zou juist heel dom zijn. Het seizoen is zo goed als gespeeld (alleen die verdomde conference league nog). Je moet nu juist in kaart kaan brengen welke spelers een meerwaarde kunnen gaan zijn en bij Ajax kunnen blijven en welke spelers je wilt verkopen. Daarnaast wil je nu ook geen grandiose kapitaalvernietiging dus zeker een Sutalo zou ik eventjes laten staan. Maar de vraag voor de aankomende periode moet zijn, wat kunnen Mannsverk, Henderson, Tahirovic, Sutalo, Sosa, Kaplan, Vos, Fitz-Jim, Akpom, etc. volgend seizoen nog voor meerwaarde hebben voor Ajax, wanneer Ajax ongetwijfeld weer 433 speelt. Er zijn nog zoveel vraagtekens omtrent veel spelers.

Het grootste probleem met 433 is dat Ajax al sinds het vertrek van Antony geen goede rechtsbuiten heeft gehaald. Dus achter Berghuis zit niks en laat dit nu ook al jaren de slechtst bezette positie van Jong zijn.

26-02-2024 16:36

Sniperbooya +1128

Sutalo moet je natuurlijk zo snel mogelijk lozen. Is een grote bron van onrust achterin. Speelt alles breed naar Hato of terug naar Ramaj.

26-02-2024 17:11

Adam24 +39062

Maar liever voor 18 miljoen dan voor 10 toch?

26-02-2024 17:20

JesperDeVlo +5410

Om door te gaan in een 3-2-4-1 (we speelden geen 5-3-2 bij het begin van de wedstrijd tegen Az) opstelling, dan dien je twee spelers te hebben in je selectie die uitblinken, zowel defensief als offensief, als wingbacks.

In de huidige selectie zijn onze wingbacks Sosa en Gaaei, en die hebben al vaak genoeg bewezen dat ze het niveau niet hebben.
Het lijkt me ook niet waarschijnlijk dat Ajax de komende transferperiode de markt op gaat voor wingbacks.

Ben er wel een voorstander van om met drie (centrale) verdedigers op te bouwen, met twee zessen ervoor.
Maar dat kun je ook door een van de backs door te schuiven naar de vleugel of als inverted back op het middenveld te laten spelen.

26-02-2024 16:33

Henkjanklaas +20595

Ajax moet van al die klote spelers af zien te komen en zeker die dromers als Sosa die er geen reet aan doet. Gaaei doet dan ten minste nog zijn best maar kan t gewoon niet.
Kaplan en Hato centraal en Sutalo eruit.
Tenenkrommende pest zooi. Wanneer komt dat rapport over Mislintat ?

26-02-2024 16:17

Aurelius1 +19689

Zal men niet gewoon eens beginnen goede spelers te halen (lees: juiste TD) in plaats van de fixatie en obsessie met systemen en coaches en 'meesterbreinen' en tactische 'superfreaks', en weet ik veel wat nog meer voor overanalyses.

26-02-2024 16:15

Multi +33131

Wat Ajax of beter gezegd van 't Schip moet doen is mensen eens vertrouwen gaan geven, ook daadwerkelijk spelers beter maken en als een team laten werken. Het maakt niet uit welk systeem hij speelt als de spelers er met 0 vertrouwen staan en alleen met zichzelf bezig zijn. Dat is zijn grootste probleem al vanaf het begin. Martha, Sosa, Martha, Sosa enzovoort, zeker wanneer je ze ook nog eens voor de bus gaat gooien.

Daarnaast moet hij stoppen met de tactische domme fouten:
- Door het opstellen van de jongens die in Jong Ajax nog niet eens opvallen; Martha, Banel, Gaaei. Als die jongens het daar al niet goed doen, dan zullen ze 1 ook niet verder helpen. Dan kijk je naar een andere optie.

- Door jongens die 1 wel beter maken eerder een kans te geven. Denk aan: Kaplan en Fitz-Jim. Kaplan heeft nu eindelijk een kans gekregen en foutloos was hij niet, maar het zag er al een stuk beter uit. Zo zal een Fitz-Jim ook veel meer voetbal brengen.

- Constante wisselingen door te voeren. Bedenk nu eens is in welke formatie je wilt spelen en welke speler je het beste vindt voor welke positie. En blijf eens vast houden aan die speler, ook wanneer hij 1x minder speelt. Zorg er niet voor dat het constant dezelfde spelers zijn die opgeofferd worden.

- Zorg met je wisselmomenten er eens voor dat spelers die qua niveau kort tegen hun concurrentie aan zitten ook minuten maken om wedstrijdritme op te doen. Zodat wanneer er een speler niet kan spelen er iemand staat die 0 wedstrijdritme heeft en dat mensen dan denken dat hij er maar direct kan staan. Zie nu ook Tahirovic, speelde de eerste helft erg zwak, maar logisch gezien zijn speeltijd. Vervolgens begon hij in de tweede helft beter te ballen, maar wordt hij gewisseld in plaats van Hlynsson die bijna alles fout deed.

Op deze manier kan je 100 dingen bedenken, maar zal niks werken wanneer het fundamenteel al aan een goede basis ontbreekt binnen dit team en de beslissingen van deze staf. Het lijkt echt of we er een paar mensen hebben staan die het allemaal maar voor de eerste keer mogen proberen.

26-02-2024 16:14

Henkjanklaas +20595

Heb je er wel eens aan gedacht dat die aankopen gewoon niet deugen. Weg ermee !

26-02-2024 16:18

Multi +33131

Ik zeg nergens dat de aankopen goed zijn, maar Van 't Schip helpt die jongens ook niet om daadwerkelijk beter te worden. Je gaat mij niet wijs maken dat je met dit team niet beter kan spelen dan ze nu doen.

Een Ron Jans krijgt het bij Utrecht ook voor elkaar. Of ga je me nu beweren dat zij een betere selectie hebben dan die van ons. Ja er zit rotzooi tussen, maar Van 't Schip maakt het er ook niet het beste van.

26-02-2024 16:21

Henkjanklaas +20595

Ja dat ga ik zeggen op Brobbey Bergwijn en -huis, ramjan en Kaplan na heeft Utrecht zeker geen mindere spelers.

26-02-2024 20:01

IndoorNinja +1854

Ik ben het echt in alles met je eens. Het zou de eerste les moeten zijn dat je nooit je eigen spelers voor de bus gooit, want dat gaat totaal tegen je werken. Van het Schip heeft allang bewezen gewoon geen goede trainer te zijn. We hebben de makkelijkste tegenstanders gehad en daar wist hij ternauwernood van te winnen en nu het wat zwaarder wordt is dat ook meteen over.

Voor de rest zie ik ook totaal geen visie terug en dus ook geen progressie. Het was een fijne man aan het begin die de groep weer wat dichterbij elkaar bracht, maar nu het iets minder gaat diezelfde groep meteen begint af te branden zonder ook maar enige zelfreflectie te tonen.

26-02-2024 17:18

RvhC74 +5371

Dit is nu precies het probleem. Iedereen die alleen maar loopt af te geven op de spelers snapt er echt helemaal niks van.

Je kunt met teamspirit, beleving, beetje gif in de ploeg, juiste mentaliteit een team smeden die enige vorm van vooruitgang boekt waardoor er een eenheid ontstaat die voor elkaar wil werken.

De trainer is verantwoordelijk voor dat Ajax allemaal slechter wordt!!!!

26-02-2024 20:21

BaasBaas +8301

Haha vasthouden aan opstelling met 5 verdedigers. Nou dit was laatste keer Branie voor mij. Leek werkelijk nergens naar. Speel gewoon met een dubbele 6 (bijv. Henderson + Tahirovic) en stel Rensch gewoon op als rechtsback. Dan staat het al stukken beter. Tevens laat Kaplan basis staan en Sutalo kan even in de wissel.

Tevens iedereen kan wel zeuren op de verdediging, maar de verdediging begint nog altijd bij de aanval. We zetten geen eens druk als collectief. Van 't Schip faalt hopeloos.

26-02-2024 16:10

Ajaxsupporter02 +13814

Bijna helemaal eens, maar Tahirovic moet gewoon niet meer in de basis. Van den Boomen, Fitz-Jim en Mannsverk zijn allen beter daar.

26-02-2024 17:45

BaasBaas +8301

Ben zelf totaal niet onder de indruk van Van den Boomen. Heel erg modale voetballer met een goede lange trap. Maar dat is het dan ook. Maar ja binnen zo'n matig elftal ben je dan ineens een "goede" speler. Het is gewoon een kut selectie wat wij hebben. Iedereen is matig met uitzondering van Hato, Berghuis en Brobbey. Misschien Henderson nog prima, maar tot nu toe is hij alweer geblesseerd.

26-02-2024 19:35

Ajaxsupporter02 +13814

Ik vind zijn handelingssnelheid veel te laag, maar dat geldt ook voor Tahirovic. En die heeft nog minder specifieke kwaliteiten. In potentie heb je meer goede spelers dan die 3, maar ook heel veel slechte spelers ja.

26-02-2024 19:58

BloeddonorAjax +849

Off topic: Overmars is nog tot november geschorst. Is het niet een idee om hem een tweede kans te geven en Kelvin de Lang dan de zomer transfer periode te laten doen?

26-02-2024 16:09

fluwelenlinker +11607

Nee. Vergeet Overmars, die komt niet meer terug. We moeten vooruit kijken, niet achterom.

26-02-2024 16:28

Balgevoel +30817

Een kat in het nauw... En de 5-4-1 van gister was zo'n sprong, net als het niet durven opstellen van Kaplan. Pas toen in de tweede helft Akpom en Rijkhoff erbij kwamen, begon het bij hele kleine vlaagjes nog érgens op te lijken. In de laatste fase van de wedstrijd, toen we 'niets meer te verliezen' hadden, durfden we nog iets, gingen er ineens wél ballen vooruit en het leverde op een letterlijke paar centimeters na zelfs nog een goal op.

Het systeem vind ik veel minder boeiend dan de intentie erachter. En de intentie was gister bijna tachtig minuten lang om vooral níét te voetballen. We hebben van een héél matig AZ verloren en niets laten zien dat bij Ajax hoort. Verliezen hoort erbij, maar is als Ajax zijnde toch echt net een flink tikkie erger als het gebeurt met een extra verdediger en zeer schamele voetballende intenties. Als het resultaat zo belangrijk is: ga dan proberen te voetballen, want de mazzel is na 'Noorwegen' echt wel op.

26-02-2024 16:05

Giovanni36 +1059

Ik vind dat je hier mee niet mee door moet gaan.
Sutalo en Sosa worden dan verplicht om te spelen, die verneuken het spel gewoon. Speel gewoon met 4 achter op kaplan hato rensch gooier met een blok van mansverk en Henderson.

26-02-2024 16:02

BaasBaas +8301

Dit is idd de beste verdediging op dit moment.

26-02-2024 16:11

Breuk +25024

Gooijer is geblesseerd . Anders had Gaaei niet gespeeld .

26-02-2024 17:07

Ajaxsupporter02 +13814

Hopelijk is hij zondag terug dan. Nooit meer Gaaei aub.

26-02-2024 17:47

Breuk +25024

Liever een paasei

26-02-2024 19:05

PietZwaar +605

fck off met je B movie !
Een Ajax hart wenst een beter script !
Duidelijk ?

26-02-2024 15:52

Soccerskins v2 +43196

Op dit moment is alles buiten bereik en kan je net zo goed van systeem veranderen om te zien of het op die manier beter gaat.

Tegen AZ waren er wel momenten waarop het goed stond, we enigszins aan het voetballen kwamen en we ook druk konden zetten, maar het leek enorm op een elftal wat niet op elkaar is ingespeeld en voor het eerst in een nieuw systeem staat. Taylor vond ik een lichtpuntje op die positie achter Brobbey. Als hij aan de bal kwam had ik het idee dat er wat kon gebeuren. Ook Kaplan viel goed in.

Ik zou verdergaan met:

- - - - - - - - - - - - Brobbey - - - - - - - - - - - - -
- - - - Taylor - - - - - - - - - - - - - Berghuis - - - -
- - Sosa - - Vd Boomen - - Henderson - Rensch - -
- - - - - Hato - - - - - Kaplan - - - - - Sutalo - - - - -
- - - - - - - - - - - - - Ramaj - - - - - - - - - - - - - - -

Het is jammer dat Gaaei geen 45 minuten voetbal kan spelen zonder dat hij drie 100% kansen weggeeft. Hij heeft wel de juiste drive voor die positie. Ik ben totaal geen fan van Rensch als wingback, maar je hebt daar geen andere opties. Dan moet je al gaan kijken naar FItz Jim, Hlynsson of Banel.

26-02-2024 15:46

Rockpotje +9523

Waarom zou je in vredesnaam vasthouden aan deze achterlijke opstelling? Je krijgt nog steeds twee goals tegen en je creëert helemaal niets. Ja de veldbezetting was achterin beter met Kaplan, maar dat komt niet door de wingbacks.

De principes van opbouwen vanuit drie verdedigers op lijn en een box midfield zijn goed. En die moet je er in houden. Maar dat kan ook met vleugelaanvallers. Ik zou zo spelen:

Ramaj

Sutalo - Kaplan - Hato

Rensch - Mannsverk

Berghuis - Henderson - vd Boomen - Forbs

Brobbey

Op papier is het een 4-3-3- met Rensch rechtsback en zo verdedig je ook. Maar in de opbouw moet je zorgen dat je centraal spelers aanspeelbaar hebt. De spelers je aan de buitenkant vrij krijgt moeten meteen in de 1v1 met hun back komen. Dus je moet je daar vaardige of snelle spelers hebben. Sosa en Gaaei zijn dat niet.

26-02-2024 15:45

JesperDeVlo +5410

Als je met een 'box ' middenveld wil spelen dan dienen de twee half tienen, spelers met:
- creativiteit te zijn en/of
- scorend vermogen

V/d Boomen en Henderson zijn geen spelers voor de 'half tien' positie

26-02-2024 16:24

Rockpotje +9523

Bergwijn is een goede optie om meer vanuit die positie te creëren als hij weer fit is. Maar heel veel andere smaakjes hebben we niet. Koopmeiners is nou ook geen typische nr. 10 maar die vult zo'n rol ook uitstekend in. Ik denk persoonlijk dat Henderson juist wat verder naar voren meer tot zijn recht komt met zijn loopvermogen.

26-02-2024 17:19

Dirk +7001

Volledig akkoord, maar wel met VERDEDIGERS ,..
Wat betekend dat woord nu weer..
Aja, is lopen waar ik zin heb , zeker niet communiceren met maats , mijn man de volledige ruimte geven zodat die rustig zijn ding kan doen en dan...
Verbaast zijn dat de nul weeg weg is

26-02-2024 15:42
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.