Berghuis duidelijk: 'Voor nieuwe spelers geen hele goede basis geweest om te presteren'

door NielsOpdam 59

Bron NOS

Berghuis duidelijk: 'Voor nieuwe spelers geen hele goede basis geweest om te presteren'

door NielsOpdam 59

Bron NOS

Laatst geüpdatet

Steven Berghuis vindt dat mensen nog geen eerlijk oordeel kunnen vellen over de nieuwe spelers van Ajax, zo vertelt de aanvaller in gesprek met de NOS. Tijdens de afgelopen zomer kocht Ajax twaalf nieuwe spelers en veel aankopen worden in sommige media al afgeschreven. Berghuis vindt dat niet fair.

'Voor de nieuwe spelers is het niet een hele goede basis geweest om te presteren', begint de Ajacied duidelijk aan zijn verhaal. Berghuis vertelt dat hij dat zelf ook heeft ervaren bij een nieuwe club. 'Ik kwam hier twee jaar geleden in een groep, die was al bij elkaar en de spelprincipes stonden al klaar, dus voor mij was het gewoon instromen. Dat hebben deze jongens gewoon niet, dus daar kun je nog geen eerlijk oordeel over geven. Op het trainingsveld zie ik gewoon kwaliteit. Dan ben ik blij dat bijvoorbeeld een Akpom zo'n mooie kopbal maakt.'

Volgens de ervaren Ajacied heeft de Amsterdamse club momenteel 'best wel een mooie groep', maar Berghuis maakt daar wel direct een kanttekening bij. 'Het moet nog wel naar elkaar toegroeien. We hebben mooie kwaliteiten en er komen weer een paar jongens aan, zoals Kaplan en Rulli. Dat zijn ook belangrijke jongens voor de groep.'

'Zaak is om het vast te houden en alle kikkers in de kruiwagen te houden'

Met John van 't Schip heeft Berghuis inmiddels de 25e trainer in zijn carrière. Daarmee herkent de aanvaller ook een bepaalde tendens. 'Waarin iemand nieuw voor de groep staat en iedereen weer nieuwe energie heeft. Zaak is om dat vast te houden en alle kikkers in de kruiwagen te houden. Dat proces gaat in de komende weken weer beginnen en bewegen. Hopelijk kunnen we het met z'n allen doen.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Sense of.H +5455

Aldus de medelijdende Berghuis

05-11-2023 08:38

j0rnnn +5104

Wanneer staat Berghuis eens op? Mensen roepen vaak; hij is de echte aanvoerder. Maar het is vooral gebakken lucht. Berghuis mist die laatste paar procenten om een echte kwaliteitspeler te zijn.

05-11-2023 10:45

Schip +23463

Berghuis zit gewoon een charmeoffensief te voeren, nadat hij anti reclame voor zichzelf heeft gemaakt tegen Utrecht en de berichten over hem naar buiten komen over hoe hij zich opstelde intern. Berghuis wil nu constructief en positief overkomen, maar als je zo speelt als tegen Utrecht ben je een spel aan het spelen en niet constant het beste uit de groep aan het halen.

VdBoomen is een stuk objectiever als een van de nieuwe aankopen en die zegt het al een aantal keren duidelijk, dat de groep versterking nodig heeft.

04-11-2023 20:22

Artemio +32000

Mislintat haalde 2 spitsen terwijl je al een spits in de gelederen had. Hij heeft een rechtsback gehaald die veel gelijkenissen heeft met Rasmus Kristensen.
Wat mij het meest verbaasd heeft is dat Mislintat middenvelders heeft gehaald die niet echt comfortabel zijn in de kleine ruimte/onder druk.
Teveel naar data gekeken en te weinig naar de kwaliteiten van een speler die iets kan toevoegen aan het spel van Ajax.

03-11-2023 23:47

j0rnnn +5104

Grotendeels mee eens. Maar een spits die vaak de 90 minuten niet haalt als enige 9 in je selectie is niet handig.
Dus een extra spits begreep ik zeker.

05-11-2023 10:47

Artemio +32000

Klopt. Hij had in mijn optiek 1 extra spits moet halen en geen 2 extra spitsen. Nu zit je met 3 spitsen opgescheept waarvan er 1 nooit veel zal spelen. Fout van de beleidsmaker.

05-11-2023 16:14

MPAjax +8427

S-c-o-r-e-n !

03-11-2023 21:39

Oempaloempa +1477

Steijn was niet de favoriet van Mislintat, die liever een buitenlander wilde of anders Bosch, wat niet mocht.
Mislintat werd tegengewerkt omdat hij eerst geld moest verdienen, voordat hij kon uitgeven (waardoor de selectie te laat bij elkaar was) en bij de wens Spertysan te halen. Dank u wel RvC.
Daley Blind werd door iedereen afgezeken en Klaasen was een ouwe opa, maar wat missen we het inzicht en de ervaring van die gasten.
Had men Mislintat gewoon een budget gegeven en zijn gang laten gaan, had men Daley Blind terug gehaald en had men Klaasen behouden, dan stonden we nu gewoon in de top drie.
Mislintat is volgens mij onterecht de zwarte Piet in de schoenen geschoven.

03-11-2023 17:30

NW23 +5057

Ja klopt. Mislintat was geweldig...

Kom op zeg. Mislintat heeft er een grote klotezooi van gemaakt. Een selectie zonder balans, zonder spelers die er direct staan. Teveel buitenlanders. Dat kan niet bij een club die kampioen moet worden.

Svenboys kunnen blijven proberen tot ze een ons wegen, maar het is gewoon echt niet goed te praten. Ook al verkopen we Mikautadze, Forbs, Avila, Sosa en Akpom nog voor 50m per stuk. Dan nog heeft hij gefaald. Simpelweg omdat Ajax nu moet presteren en niet over 2 jaar. Nu presteren is onmogelijk met de selectie zoals die nu is.

03-11-2023 17:51

Andersen de man +2000

Om nou meteen Sven boy te zeggen.. hij nuanceert wat met de omstandigheden van bovenaf voor Sven. En dat zijn gewoon feiten. De samenstelling en vooral dat het niet meteen een groep kon zijn, dat is hem zeker aan te rekenen

03-11-2023 19:24

niquedegraaff +5292

Onzin. Mislintat heeft zijn werk gewoon gedaan.
Dat Ajax zo slecht presteert is omdet er geen groep is. Geen team en geen leiding. Gelukkig veranderd dat met de tijd.

03-11-2023 20:05

NW23 +5057

@nique

????

Er is geen groep, geen team, geen leiding maar toch heeft Sven het goed gedaan? Hoe dan precies?

Dat is namelijk precies zijn verantwoordelijkheid. TD zijn is niet alleen maar het halen van goede spelers. Een TD moet een selectie samenstellen waarmee realistisch gezien de doelstellingen gehaald kunnen worden.

Bij Ajax is het kampioen een realistische doelstelling. Ook afgelopen zomer was dit een realistische doelstelling.

Mislintat heeft het gepresteerd om een selectie/staf samen te stellen waarmee deze doelstelling op een nooit eerder vertoonde manier buiten beeld is geraakt. Mislintat heeft er voor gezorgd dat wij ons nu afvragen of wij binnen een jaar of twee a drie wel weer mee zullen doen om de titel.

Hoe kun je dan blijven beweren dat hij het goed gedaan heeft? Nogmaals, ook al zou blijken dat 8 van de 12 aankopen op lange termijn topaankopen zijn, dan nog doet het daar niets aan af. Dan nog heeft hij gefaald. Natuurlijk zal de eindconclusie dan milder zijn, maar dan nog heeft hij gefaald. Ajax moet, zoals gezegd, namelijk ieder jaar meedoen om de titel. Dat was ook echt wel realistisch met de randvoorwaarden voor dit seizoen. Alleen was dat het niet meer na het transferseizoen wat Mislintat heeft afgeleverd. Daarna was er, in jouw woorden, geen team, geen groep en geen leiding. Ik zou er zelf aan toevoegen, totaal geen identiteit en balans in de groep. Dat is een onmogelijke mix als je topprestaties moet leveren.

Verder mogen we nog hopen dat er tussen al die aankopen nog een paar parels zitten. Dat is helemaal geen garantie, maar laten we het alsjeblieft hopen. Als dat niet zo is, dan heeft Sven namelijk helemaal een gigantische puinhoop achtergelaten.

03-11-2023 23:50

Schip +23463

Het is een clowneske babbelaar met een algoritme. Je had ervaring nodig? Vooral Tadic ontmoedigen met je middelmaat beleid. Steijn is de keuze voor een Nederlandse trainer van hem. Met werkelijk idiote constateringen die alleen idioten slikken. Als hij had gezegd dat Steijn iets geniaals had, dan had half AS dat opeens ook gezien, met allemaal nieuwe onderbouwingen die als paddenstoelen uit de grond zouden zijn geschoten.

Mislintat is een omhooggevallen scout met dezelfde babbel als Hyballa. Iedere TD met dat budget zou het zowel qua trainer als aankopen beter hebben gedaan.

03-11-2023 21:14

TheSpecialOne +8906

Sommige mensen kunnen het gewoon niet zien. Je gaat het pas zien als je het doorhebt....

04-11-2023 04:34

Ferd +38497

Bosch, die van de elektronica? Goeie ovens, ik heb er thuis ook eentje.

06-11-2023 07:58

Skajhigh +2278

Ramaj is beter dan Rulli naar mijn mening, zou hem gewoon laten staan.

03-11-2023 14:52

Ferd +38497

ik ook, en dan Rulli verkopen aan een Spaanse ploeg

06-11-2023 08:01

Suavimani +11993

Fijn dat nu ook iemand uit de spelersgroep dit uitspreekt. Ik roep dit al een tijdje. Als je kijkt naar de wanorde waarin die 12 aangekochte spelers zijn beland, dan kun je ze nu gewoon nog niet eerlijk beoordelen. Zelfs de winterstop wordt door de omstandigheden nu wat vroeg. Ik zou zeggen, bekijk alles in maart nog eens, met open vizier. Ik denk dat menigeen dan over 70% van de aankopen anders zal denken dan dat ze nu of in de afgelopen maanden deden.

03-11-2023 13:43

NW23 +5057

Snap de negativiteit rondom Berghuis niet zo. Heeft de juiste mentaliteit. Zegt ook gewoon de juiste dingen. Speelt niet op z'n best op dit moment, maar dat geeft hij zelf ook toe. En wie doet dat wel?

Berghuis is in dit Ajax de speler die je als eerste opstelt. Een speler met de juiste drive en creatieve kwaliteiten die juist zo missen in dit team.

03-11-2023 13:17

LukaLitmanen +82098

Jij snapt het! Had gisteren ook de meeste key passes van het veld + assist. (Vooral 2e helft beter)

https://twitter.com/Squawka/status/1700097691747791326?t=i-iqxMCqTAWS5LPjCXYTjQ&s=19

03-11-2023 19:36

Ajacider +4921

Zijn zelfreflectie in het interview was ontwapenend om te zien want speelde ondermaats. Dat die het zo voor zijn nieuwe ploeggenoten opneemt, en wat er aan ontbrak, is exact een kerntaak van de trainer/directie. Dat mogen ze zich allemaal aanrekenen.

Berghuis, toch socialer dan menigeen beweerd.

03-11-2023 13:17

freak31 +5676

Wist ik al lang, geboren aanvoerder wat mij betreft...

03-11-2023 13:20

Andersen de man +2000

Beetje veel rottigheid voor die rol. Z'n gif is nuttig, maar niet als captain

03-11-2023 19:27

AlexIbarra +19283

Met name bij Berghuis vind ik het mooi wanneer hij kritiek geeft in de media. Net een politicus, hij kent de regels.

Vorig jaar gooide hij Schreuder keihard onder de bus maar zei absoluut niets onacceptabels. "Het is voor de spelers gewoon erg onduidelijk wat we moeten doen." (Na 4 of 5 maanden onder Alfred.)
Daar kun je iemand nooit voor schorsen of zo maar het geeft perfect weer wat een teringbende het was.

03-11-2023 13:14

Cojones16 +672

Ik geloof ook echt dat er volop kwaliteit in het team zit. Het enige wat je nu echt mist is een leider in het veld. Berghuis is dat misschien een beetje, maar je ziet ook dat hij bij tegenslag de boel niet bij elkaar houdt (integendeel). Hopelijk wordt in de volgende transferperiode een echte leider aangetrokken.

03-11-2023 12:01

mkAFCA +1338

Het is toch een grove schande wat die Steijn binnen onze club heeft gedaan. Wat een schade en wat een onkunde. Ik ben echt overtuigd dat er een paar briljantjes tussen de aankopen zitten.

03-11-2023 11:51

GAjax31 +16132

Mooi dat Berghuis dit zegt. Het is inderdaad nog te vroeg om te oordelen over de kwaliteiten van de aankopen. In de media werd er door sommige het beeld neergezet dat het allemaal waardeloze spelers waren en dat Steijn niets aan de slechte prestaties kon doen. Ik vind het extra jammer dat het voornamelijk oud Ajacieden waren die hieraan mee werkte.

03-11-2023 11:43

BokkieBokstra +11318

Heel onterecht zoals ik lees om alles bij steijn neer te leggen. Mislintat en degene die hem zijn gang hebben laten was een groter probleem. Heel goed interview berghuis was dat

03-11-2023 11:20

AjaxAmsterdamnn +4198

Steijn stelt Ramaj niet op omdat hij Olij niet krijgt. Hij saboteert dus duidelijk de boel, want Ramaj is duidelijk beter. Dan ga je nadenken over wat Steijn nog allemaal meer heeft kunnen doen uit racune, en dan kan je toch echt wel alles bij Steijn neer leggen.

03-11-2023 11:31

B2tob4 +12084

Juist dat! Zijn consequente geroep naar de pers dat hij B-spelers had toebedeeld gekregen is eigenlijk te gek voor woorden. Praktisch iedere speler liep blijkbaar in het veld, zonder vooraf te weten wat nou eigenlijk de afspraken echt waren.

03-11-2023 11:44

Stamhoofd +11548

Met een nieuwe trainer zie je nu toch een totaal ander team staan? Zijn dezelfde aankopen van Mislintat alleen met een andere trainer ziet het er toch een stuk beter uit.

En dan hebben ze pas 2 trainingen gehad.

03-11-2023 11:42

NipeB +15802

Maar Steijn is degene die spelers had moeten verwelkomen en een team had moeten smeden. Die heeft dat totaal niet gedaan. Mislintat heeft teveel jong talent aangetrokken en weinig leiderschap. Je moet wel zo eerlijk zijn dat dat leiderschap gewoon is verkocht (moest dus vanuit directie) en de resterende groep Ajacieden nauwelijks kwaliteit en al helemaal geen leiderschap heeft. Laat je de spelers zich thuis voelen en richt je je op een team waarin je elkaar zwakke punten opvangt, dan ga je zien dat we meer kwaliteit hebben dan tot nu toe te zien was. 2 leiders erbij zijn wel nodig. Tadic en Alvarez had je natuurlijk niet moeten laten vertrekken.

03-11-2023 12:59

B2tob4 +12084

Goed dat Berghuis nog even aanstipt dat de basis voor presteren voor de nieuwe spelers niet aanwezig was. Des te meer blijkt dat Steijn er eigenlijk zéér weinig van gemaakt heeft de afgelopen 4 maanden. Blijft ook nog dat je als Steijn het niveau voor Ajax niet hebt is 1 ding, maar dat je je eigen falen consequent afschuift op de (nieuwe) spelersgroep is werkelijk misselijkmakend...!
Ook de reactie van Perez is daar duidelijk in: zag dat Ajax voor het eerst dit seizoen probeert te voetballen en vraagt zich hardop af met welk tacktisch plan Maurice Steijn de wedstrijden in ging.

03-11-2023 11:16

DankzijCruijff +48712

Steven leest zo te zien helaas de Telegraaf. Kikkers en kruiwagen, lol.

03-11-2023 11:10

Chalana1984 +4567

Helemaal met Berghuis eens en goed dat hij zijn vertrouwen in nieuwe spelers uitspreekt. Dat soort dingen helpen.

03-11-2023 11:10

rodnet +10313

Ik blijf zeggen dat de allerslechtste aankoop van Mislintat Steijn is geweest. Onder een tactisch enigszins begaafde trainer hadden we ook met deze selectie gewoon meegedaan om de bovenste plaatsen, in tegenstelling tot wat alle mediavrienden van onze incapabele Hagenees ons willen doen geloven.

03-11-2023 10:50

Aram +18065

Ja eens. Akpom past ook helemaal niet in hoe Ajax speelt.

En mag ik zeggen dat ik ook moe word van het gehak op Sutalo? Die speelde de laatste 3 wedstrijden alweer een stuk beter. Dat komt wel goed.

Met Branco, Forbs, Gaei, Ramaj erbij heb je dan al 5 ijzersterke aankopen. Sosa en Mikautadze geloven we ook in lijkt me. Medic handig voor als de tegenstander hoge ballen gaat pompen. Avila is nuttig om Hato soms wat rust te geven, die moeten ze niet over de kling jagen.

Blijft over Akpom, Mansverk en Tahirovic. Misschien prima spelers maar we hebben ze niet nodig.

03-11-2023 11:11

Habalaski +1097

Het ergste vind ik dat Mislintat daar ook nog eens heel weinig aan kan doen als we VI mogen geloven. Het schijnt dat Mislintat eigenlijk liever voor Knutsen of Bosz was gegaan maar dat dit werd tegengehouden door de RVC en Sar.

03-11-2023 11:13

AjaxGLM +1166

Sar heeft fouten gemaakt.. Blij dat die weg is. Kroes kan het amper minder doen.

03-11-2023 11:27

Nr.10 +111180

Hier ben ik het mee eens. Ik ben absoluut niet tevreden over Mislintat’s werk. Heb steeds gezegd: ik geef het een paar maanden en dan kan je oordelen over die spelers. En ik vind het nu nog steeds wel moeilijk, want je ziet dat het potentieel er bij velen nog niet uit komt, maar je kan wel constateren dat hij sowieso onvoldoende spelers heeft gehaald die er direct staan.
Maar dan nog, met een capabele trainer hadden wij gewoon 10 a 12 plaatsen hoger gestaan nu, en dan hebben we nu een makkelijk programma voor de boeg de komende tien wedstrijden geen tegenstanders uit de top 5.

03-11-2023 12:56

TontoKarnaggel +42520

Vaak wordt er in interviews na hun carrière aan voetballers gevraagd wat nu hun slechtste trainer ooit is geweest.
Over 15 jaar zegt deze volledige selectie, zonder enige uitzondering, dat dat zonder enige twijfel steijn is geweest, met afstand!!!
Daar ben ik 1000% zeker van

03-11-2023 10:50

mvdk +44037 moderator

En dan nu als goedmaker de Europa League winnen.

03-11-2023 10:49

Buitenspel +1521

Je weet dat Ajax laatste staat in een poule met subtopteams ?

03-11-2023 11:11

mvdk +44037 moderator

Nee ik heb geen flauw idee.

Maar kom op man. 2 punten verschil met nummer 2 AEK. Win je 2 wedstrijden dan is de wereld weer anders.

03-11-2023 11:31

Buitenspel +1521

Waar het mij omgaat is dat we onze verwachtingen wat beter moeten managen.

03-11-2023 14:33

Hersenspinsel +8061

Zou een mooie start zijn, dan hoeven we ook niet meer minimaal 3e te eindigen.

03-11-2023 11:34

Indy2 +15254

Het is belangrijk dat dit nu eindelijk eens duidelijk gezegd wordt. Aanvoerder Bergwijn, die gisteren een goed interview op ESPN gaf, mag dit ook weleens naar voren brengen.
Hopelijk komt er nu een kentering in het affakkelen van de nieuwe spelers.

03-11-2023 10:38

eenAjaxfan +20346

Dat laatste is een utopie.
Affakkelen van nieuwe spelers, maar eigenlijk alles bij Ajax, is hier bijna verplicht lijkt het wel.
Ik hoop al tijden op die kentering en het besef dat je je club, juist in moeilijke tijden, moet steunen.
Maar in ieder geval rustig moet blijven en niet iedereen maar affakkelen.

03-11-2023 10:45

BokkieBokstra +11318

Eens! Maar ook affakkelen oude spelers.

03-11-2023 11:17

Chrismokum020 +16431

Speelde gisteren niet zn beste pot, maar toch een assist en zeer belangrijk bij de 1-0 ook

03-11-2023 10:31

wijzijndebeste123 +164057

Hear hear!

Post dit al maanden. Maar was zogenaamd allemaal onzin volgens de vooringenomen zelfbenoemd kenners op AS. Haha!

03-11-2023 10:26

Odysseus +14307

Maar je weet toch, de nieuwe spelers kunnen niet voetballen, dat zagen alle kenners hier. En een trainer maakt helemaal geen verschil, die is zo goed als z’n materiaal. Toch? Toch?! TOCH?!?!??

03-11-2023 10:37

GNBL +89992 moderator

@Aurelius1

03-11-2023 10:37

MalleEppie +15157

Jij begrijpt het gewoon niet!!!11 Mislintat heeft zo slecht ingekocht dat de 18de plaats logisch is!! De absentie van spelpatronen of uberhaupt een tactisch plan heeft daar niets mee te maken!!11eeneen

03-11-2023 10:37

eenAjaxfan +20346

Die 18e plaats was ook gewoon een vertekend beeld met in nog twee westrijden tegoed.

03-11-2023 10:47

Balgevoel +30885

Een deel zal slagen, een deel niet. Zo makkelijk als het is om aankopen direct af te serveren na een slechte bal, zo goedkoop is het ook om nu de loftrompet te steken na een potje thuis tegen Volendam. Het was vooral vrij heftig hoe er gereageerd werd op veel nieuwe jongens. 'Troep', 'Rotzooi', 'Vuilnis' en weet ik veel wat er allemaal wel niet geschreven werd. Er zou 115 miljoen euro 'verdampt' zijn en Mislintat had twintigmiljoen miljard teveel betaald voor Akpom, wat-ie dan in z'n eigen zak stak, of zo.

Van 't Schip kwam hier, vond ik, terecht op terug en sprak over een 'splitsing' in de groep, met 'wat er allemaal gebeurd was'. Sowieso viel ook het verhaal van Brobbey op, die dus graag met een spitsentrainer aan de gang wil. Ramaj was gister héél goed, tegen PSV goed en tegen Brighton eigenlijk ook prima. Die zou ik gewoon laten staan nu, want ik vind hem voetballend eigenlijk nog een heel stuk beter dan Rulli, hij is jonger en straalt ook nog eens meer rust uit.

Ik hoop dat Ajax nu in de fase komt waarin ze zichzelf eens vroeg in de wedstrijd belonen en dat uitbouwen. Winnen is nu eindelijk weer eens gebeurd, de volgende stap moet zijn om eens met een 3-0 te gaan rusten en een potje uit te spelen. En dan kunnen we over de aankopen met speeltijd vast ergens in januari eens wat zinnigs gaan roepen...

03-11-2023 10:56

Soccerskins v2 +43346

Vooral als je een trainer hebt die gewoon uit rancune nieuwe aankopen niet opstelt ongeacht of ze beter zijn of niet gaat dat moeilijk worden ja.

03-11-2023 10:22
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.