[Update] 'Ajax houdt bijna één miljoen euro over aan Setford'

door Jon van Dam 79

Bron De Telegraaf, Fabrizio Romano

[Update] 'Ajax houdt bijna één miljoen euro over aan Setford'

door Jon van Dam 79

Bron De Telegraaf, Fabrizio Romano

Laatst geüpdatet

Ajax en Arsenal hebben een akkoord bereikt over een overgang van Tommy Setford naar de club uit Londen, zo schrijft De Telegraaf dinsdag. De achttienjarige keeper tekent, zodra het papierwerk in orde is gemaakt, een contract tot de zomer van 2028 bij The Gunners. Setford keepte het afgelopen seizoen vijftien duels voor Ajax O18.

Bestel het nieuwe Ajax-thuisshirt in de Ajaxshop!

Ajax wilde de jongere broer van Charlie Setford, die met Ajax 1 mee is op trainingskamp op de Wageningse Berg, in eerste instantie liever behouden, zo weet de krant. Maar gezien het feit dat de jongste Setford in Amsterdam nog maar een contract had tot medio 2025, besloot Arsenal een poging te wagen om de Engels jeugdinternational aan te trekken.

De Engelse grootmacht bood in eerste instantie een bedrag van vier ton plus bonussen. Dit zou gelijkstaan aan het opleidingsbedrag dat Ajax zou ontvangen voor Setford als hij in 2025 uit zijn contract zou lopen. Technisch directeur Alex Kroes heeft er volgens De Telegraaf enkele tonnen extra weten uit te slepen. Het exacte transferbedrag wordt overigens niet genoemd.

Setford kiest voor sportieve plaatje bij Arsenal

Arsenal hoopt Setford deze week nog medisch te keuren, voordat hij een vierjarig contract zal tekenen. In Amsterdam had de jonge doelman de concurrentiestrijd kunnen aangaan om eerste keeper van Jong Ajax te worden, maar Arsenal bood hem een sportief plaatje voor meerdere jaren voor. Dit zou de belangrijkste reden zijn geweest voor Setford om naar het thuisland van zijn vader te vertrekken.

Een voordeel voor Setford bij zijn toekomstige club is dat hij bij Arsenal samen kan werken met dezelfde keeperstrainer die hij heeft bij de vertegenwoordigende elftallen van Engeland. In maart jongstleden maakte Setford zijn debuut voor Engeland O19 en in juni mocht hij ruiken aan een debuut bij de O20-lichting. Hier bleef hij twee wedstrijden op de bank.

Update - 9.10 uur (woensdag 17 juli) - 'Ajax houdt bijna één miljoen euro over aan Setford'

Ajax en Arsenal hebben een akkoord bereikt over de transfersom die Tommy Setford de Amsterdammers zal opleveren. De club houdt bijna één miljoen euro over aan het vertrek van de achttienjarige doelman, zo meldt transferjournalist Fabrizio Romano op X. Setford zal snel medisch gekeurd worden in Londen, waarna hij een contract gaat tekenen dat geldig is tot de zomer van 2028.

Lees meer over:
Plaats reactie

HJC +8078

1 miljoen! Mooi bedrag. Dat is bijna genoeg om Sutalo 3 maanden van te betalen.

18-07-2024 10:21

Kingoffdatoilet +17281

Hetzelfde bieden als de opleidingsvergoeding is ook best wat te weinig

17-07-2024 23:51

RSM +3922

Mooi dat er ergens nog wat geld binnenkomt.

17-07-2024 23:48

Hersenspinsel +8286

Dan moeten we hem in de zomer van 2028 weer transvrij ophalen.
?

17-07-2024 13:52

ajax4perez +9568

Nee dan hebben we Charlie klaar staan

17-07-2024 19:49

Hersenspinsel +8286

Charlie is de veel oudere broer met minder talent.

17-07-2024 19:53

SuperMidoGodenzoonBananenpuddingTainio +4475

Het belangrijkste is hoe hoog het doorverkooppercentage is.

17-07-2024 13:40

Volh1983 +743

Break a leg Tommy!
Weet alleen niet of ik het letterlijk of figuurlijk het hem wens...

17-07-2024 12:58

BillSplate +9741

Je spoort toch niet als je het letterlijk bedoelt?

17-07-2024 13:05

Volh1983 +743

Daarom, wil het niet, alleen aan de andere kant heb ik zoiets van die gast die naait Ajax op deze manier ook...(Gevoelsmatig)

17-07-2024 13:07

Popper +597

Werk jij nog bij het bedrijf waar je ooit hebt stage gelopen?
Het bedrijf dat jou de kans gaf om aan het échte werk te ruiken?
Of bij je allereerste bijbaan, het bedrijf dat er voor zorgde dat je voor het eerst iets kon kopen van je zuurverdiende centen?
En zo nee, hoeveel heeft jouw huidige werkgever betaald aan de mensen die jouw hebben ingewerkt? Destijds hebben geïnvesteerd?

Supporterpraat alom.
Als Ajax het in je ziet zitten en je gaat weg ben je een naaibal.
Als Ajax het niet in je ziet zitten en je wilt blijven, ben je mislukt, een profiteur en moet je vooral ophoepelen.
Als je jaren voor Ajax hebt gespeeld en toch ergens anders wilt voetballen, dan doe je dat alleen maar voor het geld en heb je geen clubliefde...
Enzovoorts, enzovoorts.
Het is gewoon werk voor deze mensen en ze kiezen datgene waar ze het beste bij voelen, net als jij en ik.

17-07-2024 13:58

BillSplate +9741

Hulde voor je post Popper. Echt klasse! Kan me er volledig in vinden.

17-07-2024 14:48

AjaxHoorn +32989

Zelfs de Ligt werd hier beschimd als geldwolf omdat hij voor Juventus koos.

18-07-2024 10:34

JesusZoonVanGod +5934

Tjah, een miljoen is altijd beter dan geen miljoen. Hij tekent niet bij, dus dan moet hij gewoon weg. Als hij nog een jaar was gebleven dan had je circa 4 ton ontvangen.

17-07-2024 12:53

Koningtoto +60691

Back!

Sorry als ik mensen tegen het hoofd heb gestoten met een nare opmerking zaterdag!

17-07-2024 09:40

AjaxHoorn +32989

Jij weer. OMG.

17-07-2024 09:43

Koningtoto +60691

Gerapporteerd!

17-07-2024 09:49

AjaxHoorn +32989

Dan rapporteer ik jou lekker ook.

17-07-2024 09:56

Jeugd +24913

Wat zei je precies?

17-07-2024 10:49

Koningtoto +60691

I see what you did there :p

17-07-2024 10:58

Koekie87 +21012

Heb liever dat ze Jay Gorter van de hand doen.

17-07-2024 09:36

kay.e +1095

Ook voor 1 miljoen ? Haha

17-07-2024 09:41

AjaxHoorn +32989

Ja of nog voor minder. ADHD Gorter is niks voor bij ons op goal.

17-07-2024 09:43

komopajax777 +13328

Minder?Dan ben je geen Ajax supporter.

17-07-2024 09:50

Woutert.v +187

Waar is die Gozer uberhaupt? Je ziet hem niet op de trainingsvideo's, zit niet bij de wedstrijdselecties, en zit daar dan ook niet langs de lijn... Ik gok dat ie al bij een club (ik denk in België of FC Utrecht) zit.

17-07-2024 10:15

barry1988 +24085

Jammer dat een redelijk talentvolle keeper vertrekt. Maar gezien zijn contract een prima deal. Hopelijk ook iets van een doorverkoop percentage voor het geval dat.

17-07-2024 09:30

gi0vanni +7342

Talent had hij zeker wel maar in Ajax 1 was het niet goed genoeg.

17-07-2024 11:50

Lunsdale +6396

Als het je ambitie is om de komende drie jaar verhuurd te worden aan League one clubs om vervolgens de overstap te maken naar Zwolle snap ik dat je kiest voor 'het sportieve plaatje'.

17-07-2024 09:28

Yeshyeshyall +11001

Mwhoa volgens mij zijn er met Zirkzee, Aké en Malen inmiddels best een paar voorbeelden van spelers die het wel gewoon halen. Het aantal spelers dat de top haalt is uberhaupt heel klein maar vroeg naar een internationale topclub gaan is volgens mij inmiddels niet meer per se een route die niet werkt

17-07-2024 09:48

Lunsdale +6396

En nu de lijst van spelers die het niet waar hebben gemaakt? Malen en Zirkzee moeten zich in de absolute top nog maar bewijzen.

Maar ik kijk niet alleen naar dergelijke gevallen, maar vooral naar zijn potentiële kansen. Ramsdale gaat hij er niet uitspelen. Tegelijkertijd zie ik Ramsdale niet zo snel nog een stap hogerop zetten. Grote kans dat hij lang bij Arsenal blijft en mocht hij om van reden dan ook vertrekken zal Arsenal er eerder voor kiezen om een keeper aan te trekken die zich al bewezen heeft.

Bij Ajax zal hij op termijn moeten concureren met Ramaj. Bij Ajax vertrekken sterkhouders (helaas) relatief snel en geeft Ajax waar kan jeugdspelers een kans.

17-07-2024 09:58

gaalmeister +952

Malen is een slecht voorbeeld, die was 22 en had 81 wedstrijden voor PSV gespeeld toen hij vertrok.

17-07-2024 10:48

twynestar +28656

er zijn ook genoeg hyperdepiepertalenten die braaf blijven maar nooit vast in Ajax 1 terecht komen. de realiteit is gewoon dat zon jongen via de Engelse top vrijwel net zoveel kans hebben om alles uit hun carrière te halen alleen via een andere route, misschien minder romantisch maar als ze het niet redden hebben ze al wel voor hun financiële toekomst gezorgd, als ze ermee om kunnen gaan.

17-07-2024 10:49

Popper +597

Malen ging weg uit de jeugd van Ajax naar Arsenal en is daarna naar PSV gegaan, goed voorbeeld dus. Heeft het alleen via een omweg nog wel gehaald.

17-07-2024 11:17

Jojaygio +1299

We ontvangen 1 miljoen maar betalen zelf vaak rond de 3 miljoen voor Scandinavische talenten. Dat us een verschil..

17-07-2024 09:27

HertogH +15926

1 miljoen is toch goed uit onderhandeld gezien het eerste bod van 4 ton, en een aflopend contract. Blijf het echter zonde vinden dat hij vertrekt.

17-07-2024 09:23

Breuk +25415

Maar geen bonussen meer?

17-07-2024 09:44

HertogH +15926

Zie liever percentage doorverkoop.

17-07-2024 09:47

Breuk +25415

Ik ook.

17-07-2024 10:32

xerr +2516

Onana destijd van Barca naar ons was maar 150k. Voor een speler die nog 0 heeft bewezen dan alleen talent laten zien. Is 1 mil best wel prima.

17-07-2024 11:31

ajaciedje90 +60545

Prima deal dan. Loopt anders transfervrij de deur uit en zo heb je in elk geval weer wat extra geld wat je de opleiding in kan pompen.

17-07-2024 09:15

xstaniox +15211

Die kiest dus niet voor het sportieve plaatje

16-07-2024 21:36

Ajaxsoul +3349

Waarom niet? Hij heeft een Engels paspoort, zijn vader is Engelsman en hij en zijn broer spelen hun wedstrijden voor de Engelse nationale jeugdteams. Dan is het toch niet zo heel gek als je toehapt als je een aanbieding krijgt van een Engelse topclub? En daar ook nog eens trainers tegen komt met wie je ook werkt bij je nationale team? Engeland is misschien wel de sterkste competitie ter wereld en het lijkt mij niet meer dan logisch dat je daar als Engelsman graag wilt spelen en de kans om dat te doen met beide handen aan grijpt als die zich aandient.

17-07-2024 09:20

Popper +597

Aldus een teleurgestelde/rancuneuze/primair reagerende Ajax supporter.

Feit:
Ajax leidt veel spelers op die uiteindelijk in het betaald voetbal terechtkomen.
Ook feit:
Veruit de meeste spelers in het betaald voetbal zijn niet door Ajax opgeleid.

Met andere woorden: er zijn heel veel opties om tot een mooie voetbalcarrière te komen en veruit de meesten hebben dat niet via Ajax gedaan.
Het is prima dat hij kiest voor Arsenal en wellicht dat hij daarna 3x wordt verhuurd. Nog altijd is het dan mogelijk dat hij verder is / meer heeft geleerd dan spelen in Jong Ajax om vervolgens te worden verhuurd aan pak m beet NEC / Go Ahead Eagles of Excelsior, omdat men vindt dat hij op 19 jarige leeftijd nog niet klaar is voor spelen in Ajax 1.

17-07-2024 11:25

xstaniox +15211

Als je van Ajax naar een andere club gaat, terwijl je hier alle kansen krijgt, dan is dat niet voor het sportieve plaatje.

Voor een speler die niet aan spelen toekomt, is het een ander verhaal

17-07-2024 13:28

Popper +597

Ik ben het hier simpelweg niet mee eens. Vind dit echt een kortzichtige naar arrogantie neigende gedachte. Alsof er niets beters is dan Ajax.
Welke wereldspeler kwam de afgelopen 5 à 10 jaar uit de opleiding van Ajax?
We kunnen niet eens 5 spelers opnoemen die het afgelopen EK überhaupt opgesteld waren, laat staan onbetwist waren of van serieuze invloed waren op het team.

17-07-2024 13:52

xstaniox +15211

Hoe veel spelers breken er definitief door bij Arsenal?
Ik kom niet echt verder dan Saka.

Behalve qua competitie en salaris is Arsenal echt niet per se een stap vooruit tov Ajax.

En het is natuurlijk nog maar de vraag of Setford de Premier League haalt.
Bij ons was het ook de vraag geweest of hij de Eredivisie zou halen, maar die kans schat ik toch hoger in

17-07-2024 14:21

MelleAfca +14328

Ben inmiddels wel op het punt bijna geen waarde meer te hechten aan keepers uit de opleiding. Als je er eentje had moeten behouden, was het De Graaff wel. Vaak zijn ze in de jeugd veelbelovend en vanaf Jong zie je opeens de tekortkomingen. Bij de Graaff was het andersom.

16-07-2024 19:09

Moooo +3991

Chido Obi graag naar Ajax 16 jarige wonderkid!

16-07-2024 18:45

AFCA-pride +17464

Dat gaat Arsenal niet doen natuurlijk

17-07-2024 09:38

AjaxHoorn +32989

Daar heeft Arsenal weinig over te zeggen als Obi niet wil verlengen.

17-07-2024 09:44

AFCA-pride +17464

Is zijn contract afgelopen dan? Dan zou er inderdaad een kans zijn.

17-07-2024 10:04

Amp +38003

Wel altijd jammer dat schrijvers er dan altijd bijzetten dat een speler koos voor het sportieve plaatje, maar nooit erbij zetten hoe die er dan uitziet. Copy-pasten ze dan gewoon wat? Of vragen ze nooit door?

Prima dat die jongen gaat, maar in al die jaren alleen sczezny door zien breken wat je enigzins jeugd kon noemen daar. En martinez, maar die brak elders door. Ben dan ook benieuwd wat zijn plaatje dan is. Die okonkwo was ook wel een goeie, maar die speelt na steeds verhuren in de 2nd division ofzo bij wrexham. Neemt overigens niet weg dat er bij ajax nou ook niet per se zekerheid was op doorbreken, aangezien de laatsten stekelenburg en vermeer waren. En onana, maar die kwam niet echt uit de jeugd.

16-07-2024 18:42

Babangida83 +23969

En Onana stond eigenlijk op de nominatie om van de hand gedaan te worden. En toen deed hij het ineens beter dan verwacht in het eerste. De rest is geschiedenis.

Ik denk dat we daarom ook gewoon iets meer geduld moeten hebben met onze keepers. En ik vind Ramaj ook niet echt 100% voldoen, dus wie zegt dat Setford het slechter had gedaan vorig jaar?

16-07-2024 20:19

Amp +38003

Stond onana op de nominatie om van de hand te worden gedaan? Kan me daar niks van herinneren. Hij zou wel banken gezien krul kwam, maar die raakte geblesseerd of was al geblesseerd.

Setford vorig jaar was nogal jong, al helemaal in dit team met gammele mentale weerbaarheid en tactische genieën aan t roer

16-07-2024 20:29

Simpelishetmoeilijkst +25405

Amp, die laatste zin somt heel veel heel precies op.

16-07-2024 22:28

Moooo +3991

HG keeper, wel handig de komende jaren als 3de keeper.

Engeland kan geen goede keepers opleiden, snappen er ook niks van.
"Jordan Pickford, amaj"

Misschien goed om met een Arsenal wat deals te maken, talenten te stallen bij Ajax.
Ze hebben een aantal exceptionele talenten rond lopen.
Die jongens moet je eigenlijk bij Ajax aan het werk zetten.

Wij kunnen jongens van 18 jaar een niveau aanbieden waar ze in kunnen doorgroeien qua wedstrijden en training, Arsenal heeft het geld en zal veel beter zijn voor de grootste parels om zich bij Ajax te stallen.

16-07-2024 18:38

AFCA-pride +17464

Moet je er ook wat (financieel) aan overhouden. Sportief zal het nog niet alles brengen. Anders leiden we op voor een Arsenal. Mogen ze hier nog fouten maken en gaan ze meer ervaren terug.

17-07-2024 09:42

AjaxHoorn +32989

Je hoeft geen verkapte satelietclub te zijn. Je moet weer duidelijk laten zien dat er een goede begeleiding en doorstroom is. Dan kun je die gasten een contract aanbieden netals PSV met Madueke deed.

17-07-2024 09:45

JariLitmanen87 +7934

Setford kiest voor sportieve plaatje bij Arsenal

Ik moest lachen bij het lezen.

Setford heeft ook niets bij Ajax te zoeken hoor. Werelddeal dit.

16-07-2024 18:29

AjaxHoorn +32989

Ik heb het idee dat je geen flauw idee hebt waar je het over hebt. Tommy Setford heeft niks bij Ajax te zoeken? Misschien vervar je hem met zijn broer, die hier weinig te zoeken heeft.

17-07-2024 09:46

Nr.10 +111585

‘…maar Arsenal bood hem een sportief plaatje voor meerder jaren voor. Dit zou de belangrijkste reden zijn geweest voor Setford om naar het thuisland van zijn vader te vertrekken.’

Yeah, right…

16-07-2024 18:26

Tommyshelby +129927

Prima deal. Ik had ook eerder de andere Setford verkocht dan de Graaff.

16-07-2024 18:24

Sampaoli +39345

Sportief plaatje? Wat een onzin.

16-07-2024 18:24

RonaldMcDonald +5072

Gelukkig is de kans op speeltijd bij Arsenal enorm.

16-07-2024 18:20

ajaxcied4life +26091

'Enkele tonnen extra eruit weten te slepen' mooi staaltje PR hier voor de heer Kroes hier van het Krantje.

16-07-2024 18:19

Nr.10 +111585

Echt niet doorzichtig.

16-07-2024 18:27

ajaxcied4life +26091

Neeeuuuhhh

16-07-2024 19:06

JariLitmanen87 +7934

Michael je bent vergeten je depressie medicatie te slikken.

16-07-2024 18:29

Ajaxfan31183 +16391

Je zou haast denken dat we eerder wat gelezen hadden over setford en Arsenal ........

16-07-2024 18:14

Ajacied33 +36831

Prima toch, weer een miljoentje erbij

16-07-2024 18:10

036AFCA97 +146682

Geld harken en doorrrrr. Investerennnn.

16-07-2024 18:05

afca1985 +21528

Snel meer.......

16-07-2024 18:04

Toramanggg +7247

Goeie keeper maar snap ze keuze wel.. Bij Ajax zou die voorlopig nog geen eerste keeper worden ( bij Arsenal ook niet maar woont hij wel weer in Engeland en goed contract ).

16-07-2024 18:03

FCDuivendrecht +5489

"wel weer in Engeland"? Gast is geboren en getogen in Haarlem.

16-07-2024 18:11

Toramanggg +7247

Ah okay dat wist ik niet, ieder geval voelt hij zich wel meer verbonden met Engeland dan Nederland , aangezien hij in alle jeugd elftallen heeft gespeeld van Engeland.

17-07-2024 23:22

Litmanen_020 +50

Voor hoeveel? miljoentje?

16-07-2024 18:03

emieltjuhh +18054

7 miljoen!

16-07-2024 18:23

TeringHenkie +28708

En doorrrrrrr !

16-07-2024 17:57
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.