'Hamstra deelde eerst mee dat Reiziger en Heitinga samen Ajax 1 zouden doen'

door Bart Veenstra 226

Bron Algemeen Dagblad

'Hamstra deelde eerst mee dat Reiziger en Heitinga samen Ajax 1 zouden doen'

door Bart Veenstra 226

Bron Algemeen Dagblad

Laatst geüpdatet

Michael Reiziger was in januari 2023 in de veronderstelling dat hij mogelijk de opvolger zou zijn van de ontslagen Alfred Schreuder. Bij ESPN sprak Reiziger al eerder over het feit dat hij uiteindelijk niet werd aangesteld en het Algemeen Dagblad komt op maandagochtend met enkele details.

'Michael Reiziger rijdt op 27 januari 2023 van Diemen naar De Toekomst, zoals hij dat al 6,5 jaar doet', begint de krant zijn verhaal. 'Maar deze vroege ochtend voelt anders dan anders. Alfred Schreuder is de avond ervoor ontslagen bij Ajax en Reiziger houdt er rekening mee dat hij het stokje als interim-coach moet overnemen. Daar voelt de assistent zich inmiddels ook klaar voor.'

Het loopt echter anders als staf en selectie zich verzamelen bij Ajax. 'Technisch manager Gerry Hamstra vertelt dat Reiziger én Jong Ajax-coach John Heitinga als interim-duo na zeven duels zonder zege de boel vlot moeten trekken. Samen dus. Dat verandert als de andere technisch manager, Klaas-Jan Huntelaar, Heitinga even naar de gang roept. Als ze terugkeren, deelt de oud-spits begeleiders en spelers mee dat Heitinga voorlopig eindverantwoordelijk is.'

'Reiziger kan wel door de grond zakken'

'Reiziger kan wel door de grond zakken. Niet hij, niet samen, maar Heitinga alleen. Hij voelt zich gekleineerd', vervolgt de krant. 'Heitinga bivakkeerde onderin de Eerste Divisie met Jong Ajax. Reiziger was zelf de eerste die een belofteploeg kampioen maakte in de Eerste Divisie. Vervolgens was hij drie jaar assistent van Erik ten Hag en kende de groep. Maar met Heitinga kiest Ajax juist voor een frisse wind, hoort hij later.'

Reiziger deelde vervolgens zijn teleurstelling ook in een gesprek met Heitinga. Later, als de woede is gaan liggen, drijf het clubbelang in hem weer naar boven. Tegenover ESPN sprak hij in oktober 2023 over de kwestie. 'Als je van tevoren communiceert: dit zien wij in jou of dat zien wij in jou. Dan is de teleurstelling natuurlijk heel anders', zei hij onder meer.

'Hoe het precies gegaan is laat ik in het midden. Er waren wat dingen die niet duidelijk waren. Daar zaten we die ochtend mee, hoe gaan we het doen? Doen we het met z'n tweeën (Heitinga en Reiziger, red.)? Naar die duidelijkheid zocht je op dat moment', zei Reiziger ook nog. Inmiddels is iets meer duidelijk over hoe het die dag zou moeten zijn gegaan.

Lees meer over:
Plaats reactie

Myriad +7053

De club werd destijds schandalig slecht geleid.

Freek Jansen zei het toen al duidelijk. Peter Bosz moest gehaald worden en daar had hij volkomen gelijk in.

Helaas liet vd Sar de boel weer compleet ontsporen.

Los van de keuze van je coach, een AD moet er ook voor zorgen dat clubmensen als Reiziger niet zwaar teleurgesteld raken.

15-10-2024 00:07

Aurelius1 +19722

Waarom zou je een coach halen die drie keer achter elkaar ontslagen was?

15-10-2024 01:06

Myriad +7053

Is dat een criterium? Schijnt het PSV toch heel aardig te doen.

15-10-2024 10:19

Aurelius1 +19722

Ja, dat heeft natuurlijk helemaal niets met de kwaliteit van het elftal te maken lol, het zijn de magische brandnetels van Bosz die hij in de soep doet.

15-10-2024 10:23

FelixGassenlicht +8954

Je kunt een hoop van vd Sar, Huntelaar etc zeggen maar een racist, kom op jongens

14-10-2024 19:50

JoltTrommels +772

Volgens mij was ene Dusan Tadic groot fan van Heitinga, hoorden we toen Heitinga moest vertrekken. Ik sluit niet uit dat zijn mening serieus werd genomen, en dat Tadic een kort lijntje had met KJH.

14-10-2024 19:48

tijger19 +123

Het blijft wel echt een ding hoor die periode met Hamstra. Communicatie was zwaar sub-optimaal, met dit soort zaken als gevolg. Een schande!

14-10-2024 19:43

tijger19 +123

Ik mis de tijd van duimpjes naar beneden

14-10-2024 19:40

Spielmacher +10715

Te idioot voor woorden om hier de racismekaart te trekken. Een paar plausibelere verklaringen: 1) Ajax wilde een nieuw gezicht voor de groep en Reiziger was als assistent van Schreuder ongewenst 2) Vanuit de spelersgroep kwamen geluiden dat de spelers liever een ander hadden dan Reiziger 3) John Heitinga werd intern als een groter talent gezien dan Reiziger, in het midden latend of dat terecht was 4) Rob Janse had als zaakwaarnemer van Heitinga én Van der Sar een vinger in de pap 5) Heitinga heeft binnenskamers beter gelobbied dan Reiziger om aangesteld te worden 6) Onder Van der Sar ging bijna alles mis, dus dit ook 7) Bedenk zelf wat.

Dit toeschrijven aan "racisme" is echt heel vreemd. Ik had zelf overigens, net als de meesten hier, liever Reiziger gezien.

14-10-2024 19:25

MosesD +14651

Ajax is regelmatig niet alleen een amateurclub, het is gewoon een amateurclub. Dit gebeurde allemaal onder bezielende leiding van van der Sar. Totaal bizar. Buiten dat, Reiziger heeft imo veel meer kwaliteit dan de overigens lieve clubjongen Heitinga.

14-10-2024 18:45

edalm +4930

Ik heb het stukje drie keer gelezen. Kan er niet uit opmaken dat het AD Reiziger en/ of Heitinga recentelijk hebben gesproken? Heeft deze , toch Rotterdamse krant, geen berichten over de lokale Sport Vereniging? Dacht dat het bezig zijn met Ajax alleen bij de supporters is.

14-10-2024 18:19

rodnet +10269

Met Reiziger hebben we een uitstekende hoofdcoach gemist. Liet Jong Ajax fantastisch voetballen en geeft ook met Jong Oranje blijk van een visie die uitstekend bij Ajax past. Verbijsterend dat Heitinga de voorkeur kreeg.

14-10-2024 18:09

patrick37 +1746

Reiziger is van het zelfde niveau als Heitinga.
Dus ook ongeschikt als trainer voor Ajax.
Dus praat geen onzin met Ajax heeft een uitstekende hoofdcoach gemist.
Wat een lariekoek zeg.

14-10-2024 18:15

rodnet +10269

De toekomst zal mij gelijk gaan geven en dan zie ik je excuses voor je merkwaardige commentaar graag tegemoet.

14-10-2024 21:21

Injotef +154

Jeetje, het is maar een mening hoor! Ik vind Reiziger zelf een hele rustige betrouwbare man die zijn emoties onder controle heeft en met zijn ploegen altijd leuk voetbal speelt. Hij bouwt zijn carrière rustig op (ook omdat de grote club nog niet is geweest) en is een echte Ajacied die met veel goede coaches heeft gewerkt. Lijkt mij in de toekomst een geschikte coach voor Ajax 1!

15-10-2024 07:45

ajaxfan83 +3444

Aldus het AD . Ok en door

14-10-2024 17:40

KarimB +11507

Dat verandert als de andere technisch manager, Klaas-Jan Huntelaar, Heitinga even naar de gang roept. Als ze terugkeren, deelt de oud-spits begeleiders en spelers mee dat Heitinga voorlopig eindverantwoordelijk is.'

Vind dit wel bijzonder zeg...

14-10-2024 16:28

AFCAWormerveer +4447

Hamstra zegt jullie gaan het samen doen, Huntelaar roept Heitinga naar de gang en zegt vervolgens dat Heitinga trainer wordt.
Ik ben er uiteraard niet bij geweest, maar als het echt zo gegaan is kan ik dat niet geloven. Dan was Ajax nog zieker dan we allemaal dachten. Wat een armoedig en in en in triest beleid is dat geweest.

14-10-2024 16:01

MarcelS16 +1694

Heitinga is hier ook niet zuiver in geweest. Die had het niet alleen moeten doen. Reiziger had naast hem op de bank moeten zitten. Met zijn tweeën hadden ze het moeten klare.

14-10-2024 15:45

Dapperestrijders +4597

Reiziger wel, Heitinga niet. Bovendien, twee kapiteins op een schip dat werkt niet. Over Schip gesproken trouwens, dat was net de Titenic waarin bijna heel Ajax maar net z'n hoofd boven water kon houden.

14-10-2024 15:15

Aurelius1 +19722

Schip is de best presterende Ajax trainer ooit, met 13 positiestijgingen.

14-10-2024 17:04

OpaHooligan +3830

Drie kapiteins is anders twee keer prima gegaan! 1985 kampioen, 1988 EC2 finale.

14-10-2024 17:13

FelixGassenlicht +8954

Denken jullie echt allemaal dat Reiziger niet is aangesteld vanwege zijn huidskleur? Dat is weer een voorbeeld was van mismanagement is duidelijk, maar kom op zeg!

14-10-2024 15:02

Koekie87 +20973

Zal idd meer met dat laatste te maken hebben, vergeet ook niet dat Ed en Sjonnie dezelfde zaakwaarnemer hebben. Zal eerder een soort handjeklap zijn geweest met elkaar.

14-10-2024 15:10

Aram +17964

Wat had Heitinga dat Reiziger niet had? Dat is de vraag waar Sar nog steeds geen antwoord op heeft gegeven.

Het kan racisme zijn geweest, en dat moeten we kunnen bespreken hier. Ik vind het dan jammer dat menigeen dan meteen “racismekaart” begint te roepen. Dan heb je geen discussie en die discussie is volgens mij juist wel nodig en goed.

14-10-2024 19:18

Amsterdamnoord +6042

Dramatisch proces is dit geweest. Reiziger heeft duidelijk veel meer in zijn mars dan Heitinga.

14-10-2024 15:00

OpaHooligan +3830

Ik zei toen al, driemanschap met Heitinga, Reiziger en Bogarde. Had ik namelijk nog goede ervaringen mee: Tonny Bruins Slot, Spitz Kohn en Cor van der Hart werden kampioen!

14-10-2024 14:39

Balgevoel +30849

Reiziger maakte integraal onderdeel uit van de staf van Alfred Schreuder die de spelersgroep totaal, volledig, compleet en verzin nog een synoniem, was kwijtgeraakt. Als assistent ben je logischerwijs geen eindverantwoordelijke, maar er viel aanvankelijk wat voor te zeggen dat er gekozen werd voor een 'frisse wind' van buitenaf. Als ik me niet vergis, had Reiziger de keuze al gemaakt om weg te gaan. Hoe dan ook is het zonde dat het zo gelopen is. Heitinga is nooit een echte Ajax-trainer geweest (ook met Jong al niet) en wat Reiziger heeft gepresteerd met Jong (met een matige lichting, sorry), was uitmuntend. Achteraf was het logischer geweest om hem dus toen naar voren te schuiven in plaats van Heitinga, maar ja, achteraf is het mooi wonen. Reiziger vind ik nu bij Jong Oranje overigens een verademing ten opzichte van Van de Looi.

14-10-2024 14:36

JohnDylan +21997

Heitinga was goed in de individuele omgang met talenten. Ik denk dat hij daarom een goede jeugdtrainer en assistent is maar volgens mij mist hij het voetbal IQ wat nodig is om in het moderne voetbal een goede hoofdtrainer te zijn.

14-10-2024 14:50

Balgevoel +30849

Ja, eens, dat idee heb ik ook. Maar ook 'qua stijl' is hij natuurlijk geen Ajax-trainer. Het verschil tussen Jong onder Heitinga of (na een paar weken al) onder Vos was ook fors. Ook is Reiziger zoveel anders (verder) in z'n omgang met de media. John acteerde altijd wat nonchalance, beetje meepraten met de boys, over knokken, strijd, discipline... Inhoudelijk was het gewoon matig op z'n best.

14-10-2024 15:04

AjaxNWH90 +1856

Mensen hebben het over dat de huidskleur van Reiziger de reden zou zijn dat hij niet is aangesteld. Hoezo denken mensen dat? Waar is dat op gebasseerd? Lekker makkelijk om de racismekaart te trekken. Misschien speelde er heel iets anders waar we geen weet van hebben.

14-10-2024 14:35

twynestar +28285

Ik zie vooral veel mensen ontkennen dat het iets met kleur te maken zou hebben gehad, net zo opvallend.

14-10-2024 19:20

AjaxNWH90 +1856

Kan je mij dan uitleggen waarom mensen over de huidskleur beginnenvan Reiziger en de racismekaart trekken?

Het woord racisme verliest hierdoor totaal zijn kracht en raakt ongeloofwaardig.

Miss een reactie op de mensen die er een rassen en racismekwestie van maken?

Of ben jij er ook zo 1 die nog steeds jankt om het slavernijverleden van Nederland omdat 200 jaar geleden je voorouderen zijn verhandeld?

Heerlijk die slachtoffermentaliteit. Dezelfde mensen die zo hard staan te schreeuwen genieten ondertussen wel van alle zorg die de staat voor ze regelt. Die mensen mogen van mij lekker opdonderen naar een ander land als ze denken dat ze het daar beter zullen hebben dan hier. Stel verwende nesten zijn het.

14-10-2024 20:22

vandenhaas4 +15078

Haha, "opdonderen naar een ander land". Dat zal ook niets met huidskleur of afkomst te maken hebben zeker?

14-10-2024 21:51

AjaxNWH90 +1856

Meer dat mensen telkens kritiek op Nederland hebben en dat we zo'n racistisch land zijn.. Of je nou wit of zwart bent, het is compleet debiel om mensen zomaar als racist of wat dan ook te bestempelen.

14-10-2024 22:05

TheSpecialOne +8889

Lekker makkelijk om de racismekaart meteen naar het Rijk der Fabelen te verwijzen.
Hoe voelt zo een jijbak nou?

14-10-2024 20:05

AjaxNWH90 +1856

Oh het doet me zo'n pijn. Hoezo is het makkelijk? Ik stel toch gewoon een vraag. Ik snap oprecht niet dat mensen hier over beginnen. Is hier aanleiding toe dan om te denken dat er racisme in het spel is?

14-10-2024 20:24

TheSpecialOne +8889

Wat is het volgens jou dan wel? Ik hoor graag jouw analyse. Het kan in ieder geval niet aan het cv van Reiziger liggen.
Reiziger heeft het hoogste trainersdiploma in zijn bezit, heeft Jong Ajax kampioen gemaakt, is jaren assistent geweest bij Ajax 1 en last but not leest heeft hij als voetballer grote prijzen gewonnen met Ajax en was basisspeler bij Barcelona en Milan. Dat is een ongelooflijk cv!

14-10-2024 22:51

AjaxNWH90 +1856

Knap de vraag ontweken maar ik zal wel antwoord geven op je vraag. Ik zou het niet weten maar ik trek niet meteen de conclusie dat het komt door zijn huidskleur.

15-10-2024 08:00

HStorm +3144

Is altijd en van oudsher het geval. Toevallig deze keer misschien ook weer. Misschien zijn er teveel grijs/witte bolletjes die het voor het zeggen hebben en nu eenmaal een andere opvoedingen kregen dan andere generaties na hen?

14-10-2024 20:26

Ajax4proud +10841

Zouden ze bij Liverpool ook racistisch zijn?
Heitinga doet het anders wel goed bij Liverpool maar alle credits gaan natuurlijk naar Slot.

Waarom zijn er geen zwarte coaches in de Premier League?

https://www.voetbalprimeur.nl/nieuws/430616/-hoe-kan-het-dat-er-nog-zo-weinig-zwarte-trainers-zijn-het-is-een-probleem-.html

14-10-2024 14:19

JohnDylan +21997

“Waarom zijn er geen zwarte coaches in de Premier League?”

Omdat Engeland ook een racistisch land is.

14-10-2024 14:27

FTS95 +16046

Er zijn er ook niet zoveel.

14-10-2024 14:28

JohnDylan +21997

Hoe komt dat? Er zijn namelijk wel vele zwarte Engelse oud-voetballers. Willen die geen carrière maken als trainers of is het voor hun zoveel moeilijker dat andere opties een betere keuze zijn?

Racisme begin onderaan, kijk bijvoorbeeld hoe lang Bogarde heeft moeten smeken om een baan in het voetbal tot Ajax hem een kans gaf. Terwijl hij tijdens zijn stage bij Ajax een enorme indruk had gemaakt om de spelers die hij trainde. Alderweireld noemde hem samen met Simeone de belangrijkste trainer in zijn ontwikkeling als verdediger. Toch moest hij ZEVEN jaar wachten op een kans als specialistentrainer in een jeugdopleiding.

14-10-2024 14:30

Ajax4proud +10841

Het hoeft niet persé racistisch te zijn maar het is opvallend. Er zijn in meerdere landen waar hetzelfde zo is. Het kan ook zijn dat ze specifiek op zoek zijn naar een bepaalde intelligentie.

Wie weet gaat Mbappe in de toekomst het verschil maken.

14-10-2024 14:32

Ajax4proud +10841

@JohnDylan , Een vrouwelijke president zie je ook niet veel. Dit kan zoveel redenen zijn. Halsema bijvoorbeeld wordt als burgemeester van Amsterdam vooral uitgekotst.

14-10-2024 14:34

JohnDylan +21997

“Het kan ook zijn dat ze specifiek op zoek zijn naar een bepaalde intelligentie.”

Als dat een bepaalde intelligentie is die specifiek is voor witte mensen is dat juist het perfecte voorbeeld van hoe het een racistische samenleving is.

@Ajax4Proud
Dat is ook gewoon sexisme. Niet dat een speficieke vrouw (Halsema) wordt uitgekost maar dat het voor vrouwen tot nu toe zo goed als onmogelijk is om minister president te worden toont het sexisme van het systeem aan.

Individuele gevallen hebben specifieke redenen maar als al die individuele gevallen allemaal dezelfde uitkomst hebben (dat het voor zwarte mensen en vrouwen moeilijker is om carrière te maken) is er iets mis met het systeem als geheel.

14-10-2024 14:34

Ajax4proud +10841

Ik denk dat Frank Rijkaard makkelijk bij een club aan de slag had kunnen gaan. Kluivert heeft toch ook bij PSG gewerkt en het verkloot.

14-10-2024 14:37

JohnDylan +21997

Kluivert kreeg die baan dan ook niet van een witte persoon maar van een Arabier en Rijkaard is een van de weinige uitzonderingen. In de VS waren er zwarte politici ten tijde van slavernij, was de VS toen geen racistisch land? Uitzonderingen bestaan er altijd.

14-10-2024 14:39

OpaHooligan +3830

Misschien zijn ze gewoon niet zo goed!

14-10-2024 14:41

JohnDylan +21997

Reiziger en Bogarde zijn niet zo goed? Natuurlijk joh, daarom werden ze kampioen met een Jong Ajax spelersgroep zonder toptalenten en spreken vele verdedigers (Alderweireld, De Ligt, Timber, etc.) over de invloed van Bogarde op hun ontwikkeling.

14-10-2024 14:43

Ajax4proud +10841

@JohnDylan, Stanley Menzo is ook bij verschillende clubs trainer geweest.
Henk fraser zit nu bij RKC Waalwijk alleen heeft hij geen goed spelersmateriaal. Kon eerder onder assistent bij Louis van Gaal trainen maar is daar weg gegaan.

Edgar Davids nog een voorbeeld is wel trainer geweest maar heeft gekke capriolen uitgehaald. Echter niet in de EPL.

Davids wist als speler/coach Barnet niet in de League Two te houden.

14-10-2024 14:45

JohnDylan +21997

Inderdaad, dat zijn zo veel voorbeelden dat je helemaal gelijkt hebt en dan heb je ook Maduro nog!! Kom nou toch, Trouwens, Menzo heeft zelf gesproken over hoeveel moeilijker het voor hem is als zwarte trainer.

14-10-2024 14:47

Ajax4proud +10841

@JohnDylan, kampioen worden met Jong Ajax stelt niet veel voor. Dat is hetzelfde als Steijn met Sparta erin slaagde om degradatie te voorkomen naar de Eerste divisie. In het seizoen 2022/23 werd hij zesde met Sparta en dwong hij play-offs om de tweede voorronde van de Conference League af.

14-10-2024 14:50

Ajax4proud +10841

@JohnDylan, Er is zeker iets mis met het systeem. Ik denk eerder dat het ook te maken heeft met vriendjes politiek. Als je naam hebt in de voetballerij kom je vaak veel verder.

14-10-2024 14:53

Ajax4proud +10841

@JohnDylan, Noa Vahle, dochter van Linda de Mol en laat ik het maar niet over de man hebben.
Echter vind ik Helene Hendriks een uitzondering. Die heeft onderaan moeten vechten. Al die schuine grappen weg moeten werken. Wat Hans Kraaj jr deed vond ik dan weer niet kunnen op ESPN. Echter vind de kijker dat wel mooi om te zien.

14-10-2024 14:57

Ajax4proud +10841

Jan van Halst, hebben ze niet gezien wat hij bij Fc Twente heeft uitgespookt en dan aannemen bij Ajax.

14-10-2024 14:59

Koekie87 +20973

Ze zouden meer naar de kwaliteiten van een persoon moeten kijken en of iemand daadwerkelijk geschikt is voor een bepaalde functie dan dat iemand die functie krijgt puur op basis van naam of een mooie voetbalcarriere. Want laten we nou als we echt heel realistisch gaan kijken en eerlijk zijn gaan kijken hoeveel echte topvoetballers zijn na hun voetbalcarriere nou echt geslaagd in allerlei bestuurlijke functies, technische functies maar ook als trainer. Zijn er echt maar een paar, waarvan een Rijkaard er eentje van is, het zijn vaak toch echt de mindere goden op voetbalgebied die het later veel beter doen in dat soort functies. Kijk maar naar een Louis van Gaal een Arne Slot etc.

14-10-2024 15:04

Sjaakvaak +26583

Bogarde is gedelete vanwege zijn dubieuze omgang met vrouwen in de privésfeer. Grove veroordeling maar logisch dat clubs daar hun handen niet aan willen branden.

14-10-2024 16:36

patrick37 +1746

Wat een zielige woke antwoord zeg.

14-10-2024 18:18

Koekie87 +20973

Zo werkt het natuurlijk wel gewoon in de praktijk.

14-10-2024 18:31

DeMagere +23140

Eens. Rijkaard kreeg de baan overigens van Johan Cruijff. Maar dat is logisch. Jopie zag zijn talent ver voordat anderen het doorhadden.

14-10-2024 18:55

TheSpecialOne +8889

Het feit dat je een opmerking maakt over een "bepaalde intelligentie" geeft haarfijn aan waar het probleem zit. Immers zwarte mensen zijn nou eenmaal minder intelligent dan blanke mensen. Toch?!

14-10-2024 20:08

TheSpecialOne +8889

Ik ken een aantal witte Nederlandse trainers die overal waar ze komen een grote puinhoop ervan maken, maar toch elke keer weer bij een mooie club terechtkomen. Hoe kan dat?!

14-10-2024 20:11

TheSpecialOne +8889

Stanley Menzo is met Volendam gepromoveerd naar de Eredivisie maar moest daarna weg.

14-10-2024 20:13

Ajax4proud +10841

Bepaalde intelligentie wil niet gelijk zeggen dat de één minder slim is.

14-10-2024 20:16

Ajax4proud +10841

Frank de Boer op uitzondering van Ajax.

14-10-2024 20:19

Ajax4proud +10841

@TheSpecialOne, zou ook leuk zijn als je de namen opnoemt.

14-10-2024 20:20

Sjaakvaak +26583

Slechts een deel wilde Overmars terug en dat is hen ook niet gelukt.

15-10-2024 13:30

tijger19 +123

Waarom zijn er zo weinig witte/blanke trainers in Afrika?

14-10-2024 19:39

Ajax4proud +10841

Is Afrika zo ver in de voetballerij en willen voetballers graag naar Afrika omdat de competitie zo sportief is?

Wil een goede trainer met naam in een competitie van Afrika werken?
Dat heeft ook een grotendeels met het salaris te maken.

14-10-2024 20:12

TheSpecialOne +8889

Bijna elk nationaal team uit Afrika heeft een witte trainer. Meestal uit Frankrijk.

14-10-2024 20:15

Ajax4proud +10841

Ik volg Afrika niet. Ik weet dat alleen Vonk in Afrika heeft gewerkt.

14-10-2024 20:24

Ajax4proud +10841

@Ramaj, Nee, hoewel ik het WK Senegal destijds wel volgde vind ik de Afrika Cup niet echt interessant. Maar dat gaat om landen.

Maar ik vind bijvoorbeeld de Belgische competitie ook niet interessant.

15-10-2024 18:01

Mocrodammerr +23007

Had het toen ook al gezegd. Heitinga belonen was een schande.
Voor mij was het meteen duidelijk. Reiziger had zn huidskleur niet mee.
Er is geen reden te bedenken waarom je Heitinga boven Reiziger zou moeten verkiezen.

14-10-2024 14:14

wijzijndebeste123 +163603

"Er is geen reden te bedenken waarom je Heitinga boven Reiziger zou moeten verkiezen."

Wel als de AD die ook voor TD speelde en dus over de trainer gaat dezelfde zaakwaarnemer heeft als Heitinga. Ene Rob J.

14-10-2024 14:16

TeringHenkie +28324

Wat uitstraling betreft wel. Reiziger ziet eruit als een clown, een trainer van Ajax moet naast kwaliteiten ook uitstraling hebben.

Fariolo heeft die uitstraling als Italiaan perfect!

14-10-2024 14:50

Woutert.v +177

Henkie, shhhht. Racist.

14-10-2024 16:20

TheSpecialOne +8889

Schreuder uitstraling? Ten Hag uitstraling? Frank de Boer uitstraling? Jij bent een clown!

14-10-2024 20:17

vandenhaas4 +15078

Heb je gezien hoe Heitinga eruit ziet?

14-10-2024 21:54

Sjaakvaak +26583

Goh ja het was zo basaal als huidskleur, tuurlijk man. Je weet overigens dat Heitinga half-Indo is?

14-10-2024 16:37

Mocrodammerr +23007

Wat heeft zijn halve afkomst met zijn huidskleur te maken?
Ik heb het volgens mij niet gehad over etnische afkomst.

14-10-2024 18:11

Sjaakvaak +26583

Jij hebt het over racisme. Ga je nou serieus racisme afbrokkelen tot een simpel gegeven over hoe donker je huid is? Racisme komt op vele manieren voor, en overstijgt huidskleur. Walgelijk dat notabene jij dit ontkent, jij die overal racisme achterzoekt.

15-10-2024 13:31

Ajax4proud +10841

Van Reiziger en Bogarde hoor je niks meer van. Ik ben niet bij zijn trainingen geweest en kan dan ook niet oordelen of hij echt goed is. Maar het is zeker niet netjes dat ze eigenlijk zo weg gezet zijn. Dat zou een club niet moeten uitstralen. Echter discriminatie is overal in de wereld, racisme wordt meestal in een doofpot gestopt. Ik weet alleen niet of dit met kleur te maken heeft gehad aangezien Brobbey bijvoorbeeld ook is terug gekocht en vele miljoenen verdient. Denk ook aan Promes destijds en natuurlijk Ajax beste talent op dit moment Hato.

Wat ik wel weet is dat donker en blanke spelers gescheiden zaten, ook in 1995 bij Ajax. Dit heeft ook te maken met cultuur verschillen. Johan Derksen heeft het ooit weleens aangekaart maar is gelijk op de schavot neergezet. Het blijft helaas anno 2024 een ding.

14-10-2024 14:09

TheSpecialOne +8889

Nee, Het had te maken met het beleid van Ajax om de zwarte jongens zwaar onder te betalen op instigatie van Van Gaal die met A-, B, en C-contracten op de proppen kwam. Eén keer raden wie de A-contracten kregen en wie de C-contracten. Het was een schande!
Gelukkig hadden de zwarte jongens goede zaakwaarnemers en tekenden later dikke, vette contracten in Spanje, Italië en Engeland.

14-10-2024 20:24

DaNaRWaL +4322

Reiziger heeft de clubleiding van Ajax in de zomer van '22 al laten weten dat hij zijn loopbaan als hoofdtrainer wil vervolgen. Omdat hij bij de Ajax na het vertrek van Ten Hag al niet in beeld was voor een promotie, wilde hij zijn geluk ergens anders beproeven. Hij heeft destijds in de zomer al aangegeven niet content te zijn met de gang van zaken. Er is veel meer achter de schermen voorgevallen dan dat er nu maar buiten komt.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het super zonde maar Reiziger liep volgens bronnen al met een aardig chagrijnig gezicht rond in de zomer van '22 na te zijn " overgeslagen" bij het aanstellen van Schreuder en had al een hengeltje uitgegooid bij o.a. de KNVB.

14-10-2024 14:08

Woutert.v +177

Terecht chagrijn. Wie stelt Schreuder dan ook aan...? Zal wel zo gebeurd zijn dat Overmars die belofte deed aan Reiziger en dan Hamstra en Hunt overstag wilden met Schreuder.

14-10-2024 16:22

DaNaRWaL +4322

Dat zou best eens de waarheid kunnen zijn, jammer dat destijds de verkeerde mensen aan het roer de grote centen hebben mogen uitgeven

14-10-2024 17:40

Mokum87 +2435

Schaamteloos gedrag. Reiziger had het meer verdiend dan Heitinga op basis van zijn resultaten en ervaring. Zelfde voor het wegsturen van Bogarde. Het is gissen naar de werkelijke reden maar dit verdienen zij niet.

14-10-2024 13:41

Aurelius1 +19722

Reiziger werd geen hoofdtrainer vanwegeze z'n donkere huidskleur. Zelfde reden dat Bogarde nu thuiszit en slechts als privécoach wordt ingehuurd door spelers. Donker wordt door het menselijk brein geassocieerd met gevaarlijk en dom/gebrek aan tactisch vermogen, blank met ongevaarlijk en intelligentie/tactisch vermogen, en op een gegeven moment krijg je zelfs een self fullfilling prophecy. In de voetballerij is het nog erger, er loopt geen enkel donker persoon in een bestuurskamer of RvC, bijna alle hoofdcoaches zijn blank (en ze voegen niets toe behalve babbeltjes). Elke andere verklaring = met enorme boog om de olifant in de kamer heen lopen.

"mAaR nEe zO zIt dE vOeTbAlLeRiJ nIeT iN eLKaAr, dE wErElD iS fAiR eN eErLiJk HiHi"

14-10-2024 13:35

Rockanje23 +37025

Opvallend weer dat er zelfs nu nog mensen zijn die van der Sar verdedigen als het om de verantwoordelijkheid mbt de terugval van Ajax de afgelopen 2,5 jaar gaat.
Die man heeft compleet gefaald en Ajax in een poel van verderf gestort met zijn beleid. Werkelijk iedere beslissing van hem heeft rampzalige gevolgen gehad.

14-10-2024 12:54

CDX +3164

Zonder Overmars geen succes, dat is wel duidelijk. Alle onkunde is verbloemd door de juiste spelers bij elkaar te krijgen op het juiste moment. Overigens heeft ook Overmars uiteindelijk gefaald door geen goede stucturen te bouwen. Die gasten met hun Ajax dna hebben er een zooitje van gemaakt en geen toekomstbestendig Ajax gebouwd.

14-10-2024 14:12

TheSpecialOne +8889

Maar niemand die aan zijn intelligentie twijfelt. Hoe zou dat toch komen?

14-10-2024 20:26

JariJari +15215

Heitinga en Reiziger zijn beide ongeschikt maar als ik er toch per se 1 moet kiezen dan Reiziger natuurlijk.

14-10-2024 12:43

Ajax4proud +10841

Heitinga is anders wel bij Liverpool Assistent-trainer..

14-10-2024 14:12

JariJari +15215

Mooi voor hem. Daarnaast is dat ook een andere functie.

Terrible hoofdcoach in ieder geval. Daar heb je nu eenmaal een minimum intelligentie voor nodig en dar heeft John nooit gehad.

14-10-2024 14:18

Ajax4proud +10841

Ik vond Heitinga niet slecht met de spelers die hij voorgeschoteld kreeg. Heel veel supporters vergeten eigenlijk dat een interim trainer geen keuzes krijgt om spelers te halen en met de spelersmateriaal van zijn voorganger het moet doen.

De spelers maken vaak de trainer. Hij moest het vak nog leren en werd voor de leeuwen gegooid. Vond hem wel rechtstreeks en vaak eerlijk overkomen.

14-10-2024 14:26

JariJari +15215

Hij snapt er werkelijk niks van.

14-10-2024 15:59

TheSpecialOne +8889

Ja, Assistent.

14-10-2024 20:27

HStorm +3144

Als je geen spelers van Jong, jouw eerdere elftal weet te vinden en in te zetten in de 1 wat ruk draait op dat moment dan ben je een waardeloos trainer in mijn ogen.

14-10-2024 20:31

Dolblij +45041

Het is allemaal achteraf en er is niets meer aan te doen. Reiziger had deze kans moeten krijgen, dat is alles.

14-10-2024 12:33

Simpelishetmoeilijkst +25191

Misschien wel de grootste blunder geweest van Ajax, om Reiziger geen kans te geven. Denk dat hij het prima had gedaan bij het eerste. Veel beter dan Heitinga of Schippie.

14-10-2024 12:28

JohnDylan +21997

In mijn ogen is de grootste blunder geweest dat ze niet direct een ervaren interim aantrokken toen Overmars opstapte en Vd Sar de hoofd verantwoordelijkheid over het technische beleid gaven.

14-10-2024 12:31

Koekie87 +20973

Ze gokte liever op twee onervaren nobodies op dat vlak zonder enige tekenbevoegdheid en onder het mom van een soort stage aangezien die tekenbevoegdheid bij v.d. Sar lag.

14-10-2024 12:32

Simpelishetmoeilijkst +25191

Sar is een icoon als doelman van de club, maar als CEO heeft hij het niet zo goed gedaan volgens mij. Aardige vent, maar vond hem niet geschikt. Denk dat we nu veel beter zitten met Geelen.

14-10-2024 12:42

JohnDylan +21997

Vd Sar is de reden waarom ik als kleinste jongetje van mijn team (ik kreeg pas als 16 jarige een groeistuip waardoor ik uiteindelijk 1,83 meter lang ben geworden maar toen ik een peuter was werd er voorspeld dat ik maximaal de 1,70 zou halen) per se op doel wilde spelen en dat nu ik weer een beetje ben ga voetballen weer het liefst doe (keepen). Ik heb als kindje enorm gehuild toen ik van mijn nieuwe jeugdtrainer (Ouaali) niet meer op doel mocht spelen. Vd Sar zal voor mijn altijd een voetbalheld blijven maar het is voor mij dan ook erg makkelijk om zijn onkunde als directeur mijn beeld van hem als speler niet te beinvloeden.

14-10-2024 12:45

henkie58 +2043

Tja! Hamstra!!!!!!!!

14-10-2024 12:21

Ajax34 +4010

Ik had Reiziger wel zien zitten. Had het goed gedaan met jong Ajax. Was/is een stuk verder dan Heitinga in zijn trainers ontwikkeling

14-10-2024 12:21

Ajacider +4909

Nog steeds een bizarre keuze natuurlijk. De heitinga saga is het ultieme bewijs dat je sterk staat met een goed netwerk. De Telegraaf meet elk micromanagement stuk tot in de treure uit maar geen onvertogen woord destijds over het besluit Heitinga over Reiziger. Haagse kliekjes met trojan Horse Steijn als toetje.

14-10-2024 12:17

Koekie87 +20973

Ene Robbie Jansen kreeg na het vertrek van Heitinga ook nog eens lekker paginagroot interview in diezelfde Telegraaf over welk onrecht zijn cliënt Heitinga wel allemaal niet was aangedaan omdat Mislintat helemaal geen zin had om zich aan de vage afspraken van Edwin v.d. Sar en zijn cliënt Heitinga te houden.

14-10-2024 12:26

BokkieBokstra +11305

Hier op showtime werd reiziger amper genoemd. Had na ten hag al gekund

14-10-2024 12:16

Jeugd +24732

Bijzonder weer (of eigenlijk ook niet)🤣 om te lezen hoe iedereen zijn eigen gelijk probeert te halen zonder de ins en outs te kennen.
Je bent er totaal niet betrokken bij geweest intern maar je wet alles. Natuurlijk.

Grofweg komt het erop neer dat Sar wat suffig overkwam in de media en doordoor vormen mensen een beeld en vervolgens hun mening.
Allerlei complexe zaken bij het besturen van zo'n club op politiek vlak, financieel, juridisch, organisatorisch etc.
Nee we hollen het uitgekotst van social media of nog erger de Telegraaf achterna en we verklaren hem incompetent zonder er ook maar een dag bij te zijn geweest. Het geeft zo'n lekker gevoel.

14-10-2024 11:54

JohnDylan +21997

Vd Sar heeft Reiziger en Bogarde de club uit gewerkt. Ik moet misschien mijn lijst van fouten die Vd Sar als directeur van Ajax heeft gemaakt nog eens plaatsen. Die man kon er echt HELEMAAL niets van. Hij had een enorme mazzel dat Overmars en Geleen hun vak wel beheersen.

14-10-2024 11:29

Soccerskins v2 +43285

Opgeleid door Kinsbergen, jaren lang samengewerkt met Overmars en dan nog zo incompetent zijn als bestuurder. Dan ga je het ook niet leren.

14-10-2024 11:32

Soccerskins v2 +43285

Reiziger had niet de opvolger van Schreuder moeten zijn, maar de opvolger van Ten Hag. Belachelijk dat hij nooit een kans heeft gekregen als trainer van Ajax 1.

Ik geloof verder niet dat het iets met racisme te maken heeft, eerder gewoon incompetentie.

14-10-2024 11:28

Rock69 +8411

Reiziger werd als voetballer al onderschat, maar helemaal als coach. Als zelfstandige coach presteert hij nog beter. Niemand ziet het bij Ajax. Hij had idd ten Hag zijn opvolger moeten worden

14-10-2024 11:44

debarbaar +8245

Het is veel simpeler dan wordt gesteld. Van der Sar en Heitinga zitten bij dezelfde zaakwaarnemer, Rob Jansen, dus Reiziger was nooit een optie. Het gaat in die kringen niet om de meest geschikte persoon, maar om het aardigste vriendje. Je bent stapelgek als je een trainer hebt die al kampioen geworden is in de KKD en je passeert die voor een onbewezen jeugdtrainer. Van der Sar was een ramp voor Ajax. De hersenscheet van Cruijff dat voetballers per definitie in de top moeten zitten was absurd. Je zet geen mavo scholier op een CEO post. Sar was de trekpop van Meijaard.

14-10-2024 11:26

Boegroe +5850

Iedereen weet dat vd Sar heeft veel schade heeft aangericht binnen Ajax. Incompetent als bestuurder. Hij heeft dit zo gedirigeerd en geluisterd naar zijn zaakwaarnemer Rob Jansen die ook de zaakwaarnemer is van Heitinga.
Vd Sar goede keeper maar een waardeloze directeur.
Men heeft sympathie voor hem door zijn keepers prestaties in het verleden maar was totaal ongeschikt voor deze functie.
Groot gedeelte door hem zit Ajax nu in deze situatie.

14-10-2024 11:24

Juan62 +46179

Wat een vreemd stuk .

Ik snap dat de pers gebaat is bij onrust op de club, en als het er niet is creeren ze het zelf wel

Wat jammer is dat mensen hier erop los speculeren en gestoorde theorien zoals top reactie erop los laten. (racisme is de reden dat blahah)


Wij gaan dus vrolijk mee in die onrust creeren

Racisme bij Ajax.... zucht,

Denk na voor je wat roept ipv het geblaaht van andere te kopieren

14-10-2024 11:23

Ajaxadam1 +31667

Hekel aan de racismekaart. Maar als Reiziger hem nu zou trekken geef ik m alle gelijk van de wereld.

14-10-2024 11:21

Ans B +19823

Mensen hier verzinnen gelijk dat het een kwaadaardig complot is van 'dezelfde zaakwaarnemer' (vdSar en Heitinga), maar er is ook gewoon een normale verklaring mogelijk. Een manier van zakelijk denken, opkomen voor het belang van een cliënt (Heitinga) en overwegingen van vdSar die dan voor een dilemma wordt gezet en dan voor Heitinga kiest (frisse wind, hardere trainer, woorden in achterhoofd van Overmars die Heitinga heel talentvol vond).

Het is niet ondenkbaar dat vdSar simpelweg onder druk is gezet door Rob Jansen: Heitinga solo als hoofdtrainer en anders gaat het niet door.. Vanuit het oogpunt van Jansen en Heitinga is dat ook helemaal niet raar. (1) Als het goed was gegaan, dan is het veel lastiger om het als jóuw (cliënts) succes te claimen. (2) Je moet ook compromissen sluiten als duo, dus je kunt niet een geheel eigen koers varen.

Ikzelf kan me - los van wat ik zelf gedaan zou hebben - wel iets voorstellen bij die 'frisse wind' en kiezen voor een wat hardere trainer, om twee redenen: Reiziger was inderdaad onderdeel van de staf van Schreuder, en onder Schreuder was blijkbaar de communicatie niet goed, én de discipline was weg.
Daarnaast lijkt me cruciaal voor vdSar dat Overmars Heitinga hoog had zitten.

14-10-2024 11:17

TheSpecialOne +8889

Ach schei toch uit met diplomaat spelen! Onder Van Der Sar zijn heel veel talentvolle ''donkere'' jeugdspelers uit de club gewerkt door ze geen contract aan te bieden. De zelfbewuste jongens trokken hun conclusies en tekenden vaak bij buitenlandse clubs.
Hier op AS was de tendens altijd meteen dat het ''broodvoetballers'' waren en daarom voor het grote geld kozen in plaats voor hun kans te gaan. Welke kans dan? Onder Van Der Sar zouden ze die kans nooit krijgen. Mazraoui voetbalde jaren als amateur bij Ajax, zelfs toen hij in Jong Ajax speelde, kreeg hij nog geen contract. Dus praat me alsublieft niet over onzinnige excuses zoals compromissen sluiten en een zogenaamde frisse wind. Van Der Sar was deze spelers liever kwijt dan rijk en dat gold ook voor trainers.

14-10-2024 11:49

Juan62 +46179

Schaam je met je insinuatie/geblah dat VD Sar een racist is.
dit zijn opmerkingen van een troll of een heel heel dom iemand

14-10-2024 12:01

Koekie87 +20973

Kwam denk ik meer omdat men op een gegeven moment maar alles kocht was los en vast zat omdat men opeens over een heleboel geld beschikte. Want normaal gesproken is het totaal niet des Ajax om er elk jaar miljoenen door heen te jassen. Door al die successen en de enorme bergen geld die daartegenover stonden is de jeugdopleiding teveel ondergesneeuwd en op bepaalde vlakken misschien ook wel te veel en te vaak genegeerd.

14-10-2024 12:06

Ans B +19823

@TheSpecialOne
Ik ga hier niet op in. Ik heb niets beweerd, dus voel me geenszins geroepen me nader te verklaren.
Jij beweert van alles, is jouw goed recht, maar op dit soort stelligheden over dit onderwerp reageer ik nooit.

14-10-2024 12:35

TheSpecialOne +8889

Ach, Dit soort reacties krijg je altijd te horen van mensen die slecht geïnformeerd zijn.
Oh ja, Ik noem nergens een Van Der Sar een racist. Maar kennelijk concludeer je op basis van de context van mijn reactie dat Van Der Sar een racist is.

14-10-2024 12:36

VoorAltijdNummer14 +25344

Moet voor Michael lekker hebben gevoeld dat Sven dat - door Rob Jansen opgezette - afspraakje van Heitinga en Sar genegeerd heeft. Zal van korte duur zijn geweest, omdat niet lang daarna de slechtste trainer uit de clubhistorie is aangesteld...

Ik ben blij dat we nu zo'n groot trainerstalent als Farioli voor de groep hebben staan, maar ik had niet uitgesloten dat Reiziger na, een interimperiode, een vaste aanstelling had gekregen. Zijn Jong Oranje speelt erg herkenbaar voor een ploegje wat maar incidenteel bij elkaar komt en de beste man is met een extreem matig Jong Ajax kampioen geworden.

Misschien dat hij ooit nog eens onze trainer wordt.

14-10-2024 11:14

Masterdamxxx +870

Ja reiziger en Heitinga wat moet je er van zeggen. Met bogarde erbij was dit misschien het juiste geweest. Maar in de kont kijken doen we niet. Dit is dus passé.

14-10-2024 10:58

Redrum +96076

Ik wil eigenlijk gewoon niets meer horen over wat er de afgelopen jaren allemaal is gebeurd. We weten nu wel dat het een extreem amateuristische teringbende is geweest. Laten we ons focussen op de toekomst.

14-10-2024 10:57

noppenkoning +41210

Reiziger is volgens mij een goede trainer, maar snap niet dat hij nu een veilige keuze maakt met Jong Oranje, was dan voor een Eredivisie subtopper gegaan en had jezelf daar bewezen.

14-10-2024 10:44

JohnDylan +21997

Hoe moest Reiziger voor een subtopper gaan? Zelf een club opzetten en die tot de subtop leiden? Eerst ergens directeur worden en zichzelf dan een baan als hoofdtrainer geven? Als er een subtopper hem een kans had gegeven had hij die kans heus wel gegrepen.

14-10-2024 10:55

Stamhoofd +11533

Jong Oranje is toch gewoon een hartstikke mooie kans voor een beginnende trainer?

14-10-2024 10:59

JohnDylan +21997

Niet voor eentje die al kampioen is geworden in de Eerste Divisie met Jong Ajax en assistent was van een Ajax wat de halve finale van de Champions League haalde.

14-10-2024 11:00

Breuk +25119

Maar toch vond geen één club hem goed genoeg om te halen.

14-10-2024 11:14

Stamhoofd +11533

Ja, Schreuder was ook assistent van dat Ajax en we weten allemaal hoe succesvol hij was als hoofdtrainer.

14-10-2024 11:18

TeringHenkie +28324

Ik lees net hier dat iemand vind dat hij geen club heeft omdat hij donker is !!

14-10-2024 11:37

Slang3 +45839

het is beide middelmaat, maar waarom nu zo veel later nog relevant maken

14-10-2024 10:42

Rob1976 +9468

Wat een vaag onzin verhaal. Steeds gekker hier op AS, riool journalistiek.

14-10-2024 10:35

JohnDylan +21997

Wat in het verhaal van het AD komt niet overeen met hetgeen wat Reiziger al had gezegd?

14-10-2024 10:37

Rob1976 +9468

Alsof Huntelaar in een gang gesprek de zaken ineens veranderd.

14-10-2024 10:38

JohnDylan +21997

Okay, neem dat eruit als informatie die we niet geloven. Dan is de rest toch nog steeds ongeveer hetzelfde verhaal en een schandelijke manier om met Reiziger om te gaan?

14-10-2024 10:39

Ans B +19823

Hij kan toch gewoon de boodschapper zijn geweest?
Ik geloof er in elk geval geen snars van dat Huntelaar de beslisser is geweest, maar vdSar had die bevoegdheid wel.

Hij (vdSar) kan onder druk zijn gezet door de zaakwaarnemer van Heitinga, onder het motto: Heitinga solo als hoofdtrainer en anders gaat het niet door. Waar overigens ook best iets voor te zeggen valt vanuit het oogpunt van een zaakwaarnemer. (1) Als het goed was gegaan, dan is het veel lastiger om het als jóuw (cliënts) succes te claimen. (2) Je moet ook compromissen sluiten als duo, dus je kunt niet een geheel eigen koers varen.

Mensen hier verzinnen gelijk dat het een kwaadaardig complot is van 'dezelfde zaakwaarnemer' (vdSar en Heitinga), maar er is ook gewoon een normale verklaring mogelijk. Een manier van zakelijk denken, opkomen voor het belang van een cliënt (Heitinga) en overwegingen van vdSar die dan voor een dilemma wordt gezet en dan voor Heitinga kiest (frisse wind, hardere trainer, woorden in achterhoofd van Overmars die Heitinga heel talentvol vond).

14-10-2024 11:06

JohnDylan +21997

Ik denk ook niet dat Huntelaar degene was die de keuze heeft gemaakt. Die bevoegdheid lag bij Vd Sar en alleen Vd Sar. Ik denk wel dat Rob Jansen een belangrijke rol hierin heeft gespeeld.

14-10-2024 11:07

Rob1976 +9468

Een schande is het absoluut

14-10-2024 11:12

TheSpecialOne +8889

Huntelaar was slechts de boodschapper. Van Der Sar is daar veel te laf voor.

14-10-2024 20:32

Bals +3764

Reiziger heeft altijd geleverd! Prima vent.

14-10-2024 10:31

jeffrey_van_der_sluis +30388

Waarom moeten over Ajax altijd dit soort berichten gepubliceerd worden? Wie heeft hier baat bij?

14-10-2024 10:31

Dude125 +1188

Goh. Joh. Nou. Meid toch.

14-10-2024 10:27
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.