Gaaei moest rood krijgen volgens Dijkhuizen: 'Gaaei zet zijn voet heel bewust over de bal'

door Jari Perridon 95

Bron ESPN

Gaaei moest rood krijgen volgens Dijkhuizen: 'Gaaei zet zijn voet heel bewust over de bal'

door Jari Perridon 95

Bron ESPN

Laatst geüpdatet

Marinus Dijkhuizen vond dat Ajax niet één, maar twee keer rood had moeten krijgen tijdens het duel tussen Ajax en Excelsior (2-2). Anton Gaaei maakte in de tweede helft een stevige overtreding waarvoor hij een gele kaart kreeg. De trainer van Excelsior is van mening dat deze overtreding een rode kaart waard was.

'Het is honderd procent rood', beklaagt Dijkhuizen zich voor de camera van ESPN. Scheidrechter Sander van der Eijk en de VAR vonden de overtreding van Gaaei op Julian Baas geen rode kaart waard. 'Ik weet niet wat meneer Van der Laan (VAR, red.) aan het doen was, maar tien dagen geleden heeft iemand van ons (Troy Parrott, red.) nog rood gekregen, omdat hij aan iemands oor trok', vertelt Dijkhuizen woedend.

'Als je een beetje verstand van voetbal hebt, zie je dat Gaaei zijn voet heel bewust over de bal zet. Hij heeft geen enkele intentie om de bal te spelen en raakt Julian vol op zijn enkel', stelt Dijkhuizen. 'Als dit bij grote clubs gebeurt, is het hek van de dam en staat alles in brand. Nu is dat niet zo...', vervolgt hij.

Ook voor de camera van RTV Rijnmond laat Dijkhuizen zich uit over de beslissing van Van der Eijk. 'Wat de VAR zit te doen mag Joost weten. Een duidelijkere rode kaart kun je niet krijgen in je leven. Daar word je echt schijtziek van. De VAR heeft het echt niet goed gecheckt. Onbegrijpelijk', reageert hij ziedend.

Geschorste Ajax-spelers

Wie wel een rode kaart kreeg bij Ajax was Steven Bergwijn. In de eerste helft haalde hij een doorgebroken speler van Excelsior neer waarna hij een rode kaart te zien kreeg. Zodoende moet Ajax hem missen tijdens de uitwedstrijd tegen FC Volendam. Ook Benjamin Tahirovic is geschorst voor het duel met FC Volendam. De middenvelder pakte tegen Excelsior zijn vijfde gele kaart in de Eredivisie waardoor hij een wedstrijd aan de kant zal zitten.

Scoor nu jouw items in de final sale in de Ajax Shop!

Lees meer over:
Plaats reactie

JanBiesbos +28913

Vandaag gezien hoe handsballen van trauner weggewuifd worden door de scheids en var en de twee overtredingen die hij maakt rest my case , bij espn geen woord bij studiosport wordt het toch even aangehaakd

26-04-2024 01:32

vandenhaas4 +15028

Als je iemand ongelukkig raakt is het alleen rood als je onbesuist in komt. Dat was niet het geval, dus geel lijkt me redelijk.

25-04-2024 20:09

MarkP +21514

Gaaei voortaan rechtsbuiten zetten is prima.

25-04-2024 18:03

KeesHermans +422

En wat heeft ie te zeggen over de handbal bij de actie van Godts!!!!

25-04-2024 16:51

Krullen +8025

Rood eens. Dat ie dat bewust doet vind ik onzin, kan hij in z'n hoofd kijken?

25-04-2024 16:50

VichoWazig +3440

Baas zet zijn voet heel bewust onder die van Gaaei…

25-04-2024 16:46

Momo +16233

Gaaei speelt de bal niks aan de hand geen eens een overtreding

25-04-2024 16:32

Jariebombarie +926

We kennen Gaaei natuurlijk inmiddels wel een beetje. Het is een ontzettende klootzak. Je ziet ook duidelijk dat hij eventjes een enkeltje wilde breken. Je ziet hem ook teleurgesteld kijken toen het hem niet gelukt was. Geen uitstekend stuk bot door een sok, geen vleeswond, speler niet met een brancard van het veld af. Dat viel hem behoorlijk tegen, want dat was absoluut wel zijn intentie. Zo is hij.

25-04-2024 15:44

Balgevoel +30817

Klopt, in Denemarken at hij altijd gefrituurde baby in een sausje van levend fijngemalen puppies en hij schijnt voor de lol op haai te vissen met pasgeboren kittens...

25-04-2024 15:55

Dolblij +44779

Je maakt hopelijk een ietwat misplaatste grap?

25-04-2024 16:51

JariJari +15044

Hartman daarentegen 😅

Maar die mag alles. Helemaal wanneer hij Ajacieden kapot trapt.

25-04-2024 17:11

fc Barcelona_ke +19239

Ik ben mee eens met dijkhuizen.
Alle scheids zouden hier (met var) ingrijpen..
We hebben gewoon mazzel dat hij slechts geel kreeg en gelijkmaker weet pakken

25-04-2024 15:07

Roy Derksen +1080

Marinus, heeft een oogklep op! Hoe maakt hij nu op dat Gaaei bewust op de voet gaat staan?

25-04-2024 15:00

BogusOperandi +323

Kijk de beelden nog ff terug anders. Dieprode kaart, dat ziet een blind paard nog.

25-04-2024 15:24

AjaxNWH90 +1854

Dat het bewust of onbewust gaat, heeft er niks mee te maken. Overtreding is overtreding. Andersom zou je er ook een rode kaart voor willen zien

25-04-2024 16:11

Roy Derksen +1080

Tuurlijk wel! Anders had hij rood gekregen, dus anders beoordeeld

25-04-2024 16:24

AjaxNWH90 +1854

Hoe kan je zoiets beoordelen dan? Dat is toch totaal niet objectief? Onzin dus.. Dit is totaal verkeerd beoordeeld door de Var en scheids.. Iemand zijn enkel breken of flink beschadigen is rood, bewust of onbewust..

25-04-2024 16:28

rooie fred +275

En die van Excelsior ook met de handsbal?maar was weer niet best

25-04-2024 14:49

Chalana1984 +4393

Wat een onzin. Gaaei speelt de bal. Lijkt mij dat penalty + rood te zwaar bestraft was en daar hoor ik Dijkhuizen niet over.

25-04-2024 14:41

JariJari +15044

Dat hij durft te klagen. Hij kreeg gratis penalty en rode kaart mee in de eerste helft wat een aanvallende fout was.

25-04-2024 14:30

PaulEast +7805

Als je verstand van voetbal hebt??? Als je zelf op niveau hebt gevoetbald dan zie je dat Gaaei de bal met de voet naar zich toe wil trekken. Het is geen voet over de bal om iemand bewust te willen raken.

25-04-2024 14:20

AjaxNWH90 +1854

Hij raakt toch die enkel of niet? Bewust of onbewust, smerige overtreding waar rood op hoort te staan. Even je roze bril af doen.

25-04-2024 16:09

Aldert Boersma +399

Dan had Excelsior ook rood moeten hebben , nl. de speler die bewust hands maakt anders kon de speler van Ajax er ook zo doorlopen , werd ook met geel bestraft .

25-04-2024 14:15

rooie fred +275

Klopt doorgebroken speler,hij gleed uit zeggen die kakkies

25-04-2024 15:03

Balou +1830

Dat is absoluut waar en daar hoor je Marinus Zeikhuizen niet over.

25-04-2024 21:13

LichaTheButcher +3769

Godts tikte de bal onder de zittende verdediger van Excelsior door (slim) alleen hij deed net alsof die heel lomp was en trok zijn armen naar beneden. Leek perongeluk maar in mijn ogen zeer bewust. 1 op 1 ging Godts anders. Rood dus.

25-04-2024 14:12

insectenverdelg +23365

en was Godts niet dooegebroken Marinis? of keek je toen even de andere kant op?

25-04-2024 13:52

MPAjax +8371

Dijkhuizen moet rood krijgen omdat hij na de wedstrijd loopt te zeiken over een beslissing die niet valt terug te draaien en alleen maar is om te manipuleren, lekker op de tribune laten zitten de volgende wedstrijd als KNVB ballen heeft maar dat hebben ze niet. KNVB bestaat niet is een shill. Hoofdkantoor wordt tegenwoordig verhuurt aan expats. Scheidsrechters tegenwoordig zijn ZZPers met een eenmans BV en KNVB word slechts gebruikt als symbool alsof het zou bestaan.

Hij wilt dit alleen maar doen om de volgende wedstrijd de scheids nog meer beslissingen te laten nemen tegen Ajax maar volgens mij las ik hieronder dat de tegenstanders van Ajax sinds Corona niet meer rood hebben gekregen. Match fixing is gedoogd hier in Nederland.

25-04-2024 13:52

daslogisch1 +10028

Gewoon een totaal idioot deze Dijkhuizen, en een Calimero bovendien.

25-04-2024 14:29

musicradio +3893

ook zo'n onbenul die dijkhuizen

25-04-2024 13:42

musicradio +3893

allemaal van die kakkerlakken onder elkaar

25-04-2024 13:47

Adrian.V +786

Dat het een rode kaart is voor Gaaei is wel duidelijk. Maar je hoort meneer Dijkhuizen hier niet over de onterecht gegeven rode kaart voor Bergwijn. Het wedstrijd verloop met 11-tegen-11 was waarschijnlijk (lees: hopelijk) anders geweest. Maarja er worden altijd van die onzinnige dingen opgehaald.

25-04-2024 13:41

JanBiesbos +28913

En die handsbal in de 67 min van horemans dat is alleen bij Feyenoord een rode kaart toch? (Etienne vaessen tegen fey)

25-04-2024 13:34

AFCAHoorn +22598

Dijkhuizen moet zijn smoel houden.

25-04-2024 13:29

Sjaak Polak +1836

Hopelijk vindt de aanklager het wel drie wedstrijden waard. Zelfde voor Bergwijn

25-04-2024 13:15

Superscoorder +3710 editor-in-chief

Hopelijk niet. Met Gaaei kwam er tenminste wat beleving in de ploeg en hij gaf nog bijna een assist op Taylor (en had de voorassist op Rensch bij de 1-2). Die gaan we echt nog nodig hebben de komende wedstrijden, als rechtsback of rechtsbuiten. Bergwijn mag wel vijf wedstrijden krijgen en alvast onderhandelen met de oliesjeiks over een transfer

25-04-2024 13:22

JanBiesbos +28913

31,5 milj dikke schande

25-04-2024 13:38

musicradio +3893

hou je domme kop polak

25-04-2024 13:39

trodat4030 +96403

Rood had het zeker kunnen en misschien ook wel moeten zijn, daar ben ik het wel mee eens.

'Hij heeft geen enkele intentie om de bal te spelen'

Hier ben ik het dan totaal mee óneens. Het was lomp en ongelukkig, maar het hele voorval komt juíst voort uit het idee dat hij de bal nog wil spelen terwijl hij er al half voorbij was..

25-04-2024 13:15

Musica Merlo +8189

Calimero Dijkhuizen: Wij zijn klein en jullie zijn groot en dat is oneerlijk huilie huilie

25-04-2024 13:12

Mijnheer Jansen +192

Was geen rode kaart. Was vooral door druistigheid gedreven. Geen intentie om een overtreding te maken. Zeg maar onbesuisd. Wordt na afloop door espn gebruikt om stemming te maken en om die eerdere rode kaart te rechtvaardigen.

25-04-2024 13:04

trodat4030 +96403

Intentie speelt helemaal geen rol, zie bijv de rode kaart van Muller bij zn high kick bij Nico in 2018. 0 intentie, maar wel terecht rood.

25-04-2024 13:18

MPAjax +8371

appels met peren vergelijken, was dit dan een overtreding met een high kick? nee, was velen malen minder en zeker geen rood waard

25-04-2024 13:57

Eurysaces +29498

Ik denk niet dat Rijhuizen een begenadigd voetballer was als hij denkt dat Gaaei hier niet voor de bal ging.

25-04-2024 13:04

Bravoure +2250

Hartstikke rood en hartstikke onbewust

25-04-2024 13:00

afcaslb80 +1464

Tuurlijk was het 100% rood voor Gaaei. Ajax had met 9 moeten staan en excelsior met 10. Want die handsbal van excelsior is een iemand een 100% scorings kans ontnemen, want iedereen stond op dat moment op 1 lijn bij excelsior. Was het toen ook niet de zelfde scheids als toen bij Utrecht thuis, met rood voor rensch....

25-04-2024 12:52

Dennisvm +1745

In die wedstrijd trapte iemand van Utrecht ook zo over de bal op Taylor. Gevolg: geel. Volgens de regels kan je hier rood voor geven maar Gaaei wil gewoon z'n voet ervoor zetten en de tegenstander zet hem toevallig ook daar. Ongelukkig. Geel. Prima. Het is geen bewuste schop, geen sliding met gestrekt been, geen tackle van achter. Ik zou hier geen rood voor geven.

25-04-2024 13:00

BokkieBokstra +11291

Niet eens geel. Baas zijn eigen schuld.

25-04-2024 13:26

TontoKarnaggel +42370

Dan speel je ongeveer je 100e wedstrijd op rij zonder een rode kaart voor de tegenstander, iets wat statistisch eigenlijk onmogelijk is en dus ook nog nooit eerder is gebeurt, krijg je een penalty en een bijzonder makkelijk gegeven rode kaart tegen, onsnapt je tegenstander aan een mogelijke rode kaart....en dan nog mag je gaan zitten aanhoren hoe jij als grote club toch altijd maar weer bevoordeeld word....

25-04-2024 12:51

Redrum +95916

Krankzinnig is het gewoon.

25-04-2024 13:00

Amsterdam Loyals +2019

En dan hebben we het maar niet over de bijgetrokken blessuretijd... Maar goed, het idee dat Ajax de arbitrage altijd mee heeft gaat er in als zoete koek.

25-04-2024 13:03

w86 +9336

Ik weet ook niet wat ik erger vind: het verschrikkelijke seizoen van Ajax of dat nu alle (voornamelijk) Rotterdammers weer uit hun holletje komen om over de KNJB te klagen. Die zijn Hartman 2 weken geleden tegen Utrecht alweer vergeten met een vergelijkbare overtreding.

25-04-2024 13:23

JanBiesbos +28913

En tegen kudus ben ik niet vergeten

25-04-2024 13:40

Soccerskins v2 +43195

114 inmiddels in officiële Nederlandse wedstrijden.

1083 dagen en de club die daaronder het langst geen rode kaart heeft gekregen is AZ met 334 dagen. Dit zou iemand eens voor de neus van de KNVB moeten houden want dit is echt op geen enkele manier uit te leggen.

25-04-2024 13:26

MPAjax +8371

Kan je zien wanneer de agenda bij de KNVB is begonnen, precies na dat mislukte seizoen dat ze kampioenschap niet aan Ajax gunde in het corona jaar.

25-04-2024 13:49

Jayq +3337

Vraagje, waar kun je dit soort statistieken vinden/opvragen?

25-04-2024 15:40

Soccerskins v2 +43195

Ik zou het zo ook niet weten. Toevallig heeft het Twitter kanaal van ESPN NL dit een maand geleden gepost en vervolgens heb ik de dagen erbij opgeteld.

25-04-2024 15:45

Juichtoon +32267

Ajax wikipedia..

25-04-2024 18:50

Juichtoon +32267

111e keer op rij.
Dat komt omdat Ajax nooit iets terug zegt...wat jij zegt kan Schip ook zeggen..ik denk dat hij het niet eens weet .
Heb Ajax Life al 10 jaar terug gevraagd om het standaard publiceren van dexe statistieken. Dan kan iedereen het zien en zien aankomen.
Het is echt heel simpel..

En je ziet wederom dat onze tegenstanders meteen piepen als er ergens een corner aan Ajax wordt gegeven die wellicht niet terecht is en dat Ajax altijd maar zwijgt .

25-04-2024 18:47

Tizo +1828

Het was absoluut niet bewust!

25-04-2024 12:50

AjaxNWH90 +1854

Boeit niet.

25-04-2024 16:15

Rondo64 +3332

Natuurlijk was het rood, maar het is absoluut belachelijk om te zeggen dat gaaei heel bewust deze overtreding wilde maken. Dan beschuldig je zo'n speler ook wel van iets vrij serieus, lijkt mij niet heel normaal om te doen terwijl je als trainer een voorbeeldfunctie hebt

25-04-2024 12:47

Robertini +38932

Gaaei doet helemaal niks bewust, dus dit ook niet.

25-04-2024 12:46

AFCA-pride +17311

Onbewust onbekwaam dus…. Haha

25-04-2024 13:37

Gonzalez75 +5862

Een Excelsior speler had in de tweede helft rood dienen te krijgen. Godts breekt door en Excelsior speler gaat als laatste man onderuit en maakt liggend op de grond extra hands. Een mogelijke scoringskans word hem ontnomen. Als Ajax spelers eens wat mondiger in dit soort situaties waren had het misschien ook een rode kaart nog kunnen zijn. Wat Gaaei deed was ook dom.

25-04-2024 12:41

apeldoorner +644

1 zei er wat van, die kreeg meteen geel. Snap ook niet dat VAR daar niets mee deed. liggen op grond bal met hand raken is GEEN voetballende actie, en anders was Ajax 1op1 met de keeper

25-04-2024 12:43

w86 +9336

Inderdaad ook geen intentie om de bal te spelen en dat is precies het argument wat altijd tegen ons wordt gebruikt.

25-04-2024 13:25

ovopiet +1439

Tahirovic zei er toch wat van. Nou die kreeg na zijn eerste woord meteen geel.
Dapper van deze onbenullige scheidsrechter.

25-04-2024 13:20

MPAjax +8371

Dat is het ook sinds Tadic en Blind weg zijn trekt niemand zn bek open omdat ze bang zijn voor de scheidsrechters, slap zooitje

25-04-2024 14:01

AjaxNWH90 +1854

Mensen moeten ook hun bek houden tegen de scheids want het helpt je niks behalve aan een kaart .

25-04-2024 16:16

Gonzalez75 +5862

Een aanvoerderag dat wel, met alle respect voor Hato. Geef die aanvoerdersband aan een volwassen vent, een kerel. Voor mijn part van den Boomen als die speelt.

25-04-2024 16:28

TheMagicalLion +313

Dat noemen ze bal afschermen

25-04-2024 12:41

hendo +4769

Jullie hadden ook 2 keer rood moeten krijgen

25-04-2024 12:35

leeke +10375

Gaat het daarom......hij heeft toch 199% gelijk. Soms lijkt het erop dat ze bij de var Ajax willen sparen,zoals Bergwijn tegen 010 met zijn slaande beweging

25-04-2024 12:37

Redrum +95916

Even de rode kaart van Bergwijn gemist?

25-04-2024 12:38

leeke +10375

Was 100% rood,had totaal niet de intentie om de bal te spelen. Zegt meer over onze lompe aanvoerder dat hij zo een domme overtreding maakt

25-04-2024 12:40

Burg +1292

leeke is een troll

25-04-2024 12:49

Redrum +95916

Het was absoluut lomp, maar het was niet het ontnemen van een scoringskans. Penalty was genoeg straf geweest.

25-04-2024 12:50

leeke +10375

Nee ik ben geen naprater,maar heb een eigen mening. Miss moeilijk voor een meelopertje als jou he.zeker om dan iemand direct een Trol te noemen,laat je moeser het maar niet horen

25-04-2024 12:52

leeke +10375

Het gaat om de intentie,dat hij de bal nooit kon spelen . Is gewoon een regel hoor,als je niet de intentie hebt om de bal te spelen is het ook rood erboven op.ik heb de regels helaas niet verzonnen

25-04-2024 12:54

Luie +1200

je mist alleen het gedeelte van de regel dat het een 100% scoringskans moet zijn.
niet iedere actie op het veld waarbij je de bal niet probeert te spelen is rood

25-04-2024 13:41

Grub +1329

wat is voor jou wel een scoringskans?

25-04-2024 13:44

leeke +10375

Dit was gewoon een scoring kans ....toch...

25-04-2024 15:51

leeke +10375

O maar wel zeiken dat een speler van exselsior rood moest hebben dan,op de overtreding op Gods....
.was dat wel een scoringskans...pfffff

25-04-2024 15:52

Freddy +11364

Vertel.

25-04-2024 12:38

edalm +4903

Wat een slechte verliezer. Denk dat de scheids wel genoeg heeft laten zien waar zijn voorkeur lag.

25-04-2024 12:34

leeke +10375

Vertel, toch niet bij die rode kaart van Bergwijn hoop ik,anders is het Calimero gedrag

25-04-2024 12:38

edalm +4903

Nee maar wel fluiten voor een duwtje van de 1 maar niet bij de ander. Vaak ingooi bij twijfel voor Excelsior etc. Rood van Bergwijn is volledig te wijten aan Bergwijn. Zoals hier in de commentatoren benoemt was het ook een overtreding, bewust hands in de 16 van Excelsior. Ergo toch genaaid

25-04-2024 12:44

leeke +10375

Ach noem ik Calimero gedrag (past prima bij Slot) als je als Ajacied moet klagen over een duwtje of ingooi is er iets mis,ik zou Persoonlijk daar niks over roepen . Ik zou eerder commentaar op de technische staf en spelers hebben.Een Bergwijn verdiend net zoveel als heel de begroting van Exselsior, dus alleen daarom zou ik al nooit de schuld bij een scheidsrechter leggen,zou me dan echt diep schamen

25-04-2024 12:50

MPAjax +8371

Jij bent een Calimero PSVer, Rot op naar eindhoven

25-04-2024 14:02

leeke +10375

O dat beslis jij....ik ben gewoon eerlijk en zeg wat ik er van denk. Zal je ook eens moeten doen,ipv iesereen napraten.O als ik überhaupt een hekel aan 1 club heb is het niet eens 010 maar aan de club die jij benoemd.

25-04-2024 15:54

edalm +4903

Ben ik niet met je eens. De arbitrage is in het algemeen inconsequent en hanteren niet dezelfde regels. Het geval bij Godts is daar een mooi voorbeeld van. Ben het wel met eens dat je daar niet over moet zeuren en dat een Ajax dit soort teams moet oprollen. Neemt niet weg dat de coach van Excelsior een slechte verliezer is. Dat was mijn opmerking. Excelsior heeft ten opzichte van de arbitrage niets te klagen gehad gisteren.

25-04-2024 16:52

xstaniox +15025

Lekker zeiken, maar niet doorhebben / niet willen benoemen dat je zelf ook weggekomen bent met geel ipv rood

25-04-2024 12:33

Soccerskins v2 +43195

Die van Horemans bij het moment waar Godts 1 op 1 kon gaan vond ik ook wel redelijk duidelijk.

Deze scheidsrechter bakte er de hele wedstrijd niks van. Verschrikkelijke uitstraling ook.

25-04-2024 12:30

Grub +1329

In de vorm van gisteravond had hij Godts best kunnen laten lopen.

25-04-2024 13:45
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.