Wijffels heeft vraagtekens rondom Ajax: 'Aan wie trekken de nieuwe spelers zich op?'

door NielsOpdam 61

Bron AD Voetbalpodcast

Wijffels heeft vraagtekens rondom Ajax: 'Aan wie trekken de nieuwe spelers zich op?'

door NielsOpdam 61

Bron AD Voetbalpodcast

Laatst geüpdatet

Maarten Wijffels vraagt zich af aan wie de nieuwe spelers zich moeten optrekken bij Ajax, zo vertelt de journalist in de AD Voetbalpodcast. Donderdagavond ontbraken spelers als Josip Sutalo, Gaston Ávila, Chuba Akpom en Georges Mikautadze tegen Ludogorets Razgrad. Aanstaande zondag kan Maurice Steijn wel beschikken over een aantal nieuwelingen.

Wijffels verwacht dan ook wat andere spelers in de basisopstelling tegen Fortuna Sittard en dat zorgt voor vragen bij de journalist. 'Aan wie trekken de nieuwe spelers - die er zo inkomen - zich op? Je kunt toch moeilijk zeggen: we halen een heleboel nieuwelingen, die zetten we bij elkaar en dan gaan jullie maar een hiërarchie verzinnen met elkaar.'

Volgens de voetbaljournalist moeten Steven Berghuis en Steven Bergwijn jongens zijn waar de nieuwe spelers zich aan kunnen optrekken. 'Maar dan krijg je meteen het probleem. Aan Steven Bergwijn ga jij je toch niet optrekken? Dat is een individualist die nu ook wellicht geblesseerd is, dus dan kom je toch ook wel weer bij de aanvoerdersvraag uit...'

'Voor je gevoel voelt één verkeerde pass gelijk als tien verkeerde passes'

Donderdagavond verloor Ajax in eigen huis van Ludogorets en Wijffels merkt wat cynisme bij het Amsterdamse publiek. 'Het Ajax-publiek vindt het eigenlijk al niks dat de ploeg niet meer in de Champions League speelt. Voor je gevoel voelt één verkeerde pass in de Europa League dan eigenlijk gelijk als tien verkeerde passes. Dat gaat ook wel werken en dan komt dat cynisme boven.'

Denk jij dat Ajax en Fortuna Sittard gelijk staan in de rust, maar Ajax uiteindelijk wel wint? Zet in en krijg 4,90 keer je inzet terug!

Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+!

Lees meer over:
Plaats reactie

DieLange +1024

Wie the fuck is wijfels nou weer dan? Nog zo’n debiel die even populair moet overkomen… het publiek ging bij 0-1 achter nog even los pannenkoek! Maar buiten dat, ik hoop eerder dat de huidige groep zich op gaat trekken aan het niveau van de aankopen!

02-09-2023 17:00

rich67 +6658

De pikorde moet in een nieuwe groep als vanzelf ontstaan. Wat hoop ik dat er een sterke, homogene groep verschijnt binnen afzienbare tijd

02-09-2023 14:23

Rock69 +8411

Mensen die er gelijk staan en blijven staan, daar trekken de andere zich aan op. Dat hoeft niet 1 speler te zijn. Ik zeg bij voorbaat al, dat de gehele nieuwe as bij Ajax, zal bestaan uit sterke voetballers. Daar trekken andere spelers zich aan op. Iedereen die op voetbal heeft gezeten, weet dit van nature al. Wijffels niet, maar we weten nu waar dit van komt

02-09-2023 14:16

marceldenb +2299

In de winter is Sutalo wellicht aanvoerder en gaan ook de rest vande miskopen naar de uitgang

02-09-2023 13:18

Jarisuarez +1537

De wedstrijd tegen Ludogorets lag puur aan mentaliteit dit valt Steijn en de staf aan te rekenen.

Er is bij mij absoluut geen paniek en zeker niet met de aankopen in het verschiet, maar met deze mentaliteit wint geen enkele ploeg.

Schop onder hun reet moeten ze krijgen!

Steijn moet even laten zien wie de baas is en gewoon doorselecteren.

02-09-2023 03:10

Bergkam +4671

Kan na twee wedstrijden bekeken zijn. Ik hoop nu dat Sutalo dat in zich heeft naar de verhalen die je over hem hoort. Maar eerlijk is eerlijk, nog niet gebaseerd op feiten. Heeft al genoeg problemen denk ik, om de waarschijnlijk nieuwe verdediging naar zijn hand te zetten.

01-09-2023 23:43

jaripettersson +9489

Gelukkig heeft de helft al het volste vertrouwen in Sutalo als nieuwe aanvoerder voor de komende 5 jaar. Ze zouden hem op straat niet herkennen al zouden ze er over struikelen. Gelukkig kun je hier een minuut later je inzicht volledig herzien, dus al die verwachtingen zij super waardevol!

01-09-2023 19:23

RobbertB +2187

Geen idee wie die Wijffels is. Maar hij heeft geen ongelijk. Echter, zijn frame is armetierig.

Want hij kan zich wel afvragen aan wie de nieuwelingen zich op kunnen trekken… maar aan wie zou de veelbesproken jeugd dat dan moeten doen?

En volgens mij is er nadrukkelijk gescout en ingekocht op mentaliteit. Als je Sven hoort over Mannsverk, dan gaat het over discipline, weerbaar, ingetogen, groot talent.

Ook Mikautatze en Avila. Stuk voor stuk gasten die er zijn om te strijden. Ze haten verliezen harder dan dat ze houden van winnen.

Ik moet nog wel zien of het op z’n plek gaat vallen. Maar iedere nieuwe Ajacied zie ik liever dan bijvoorbeels Noa Lang, met z’n maniertjes.

01-09-2023 19:16

Jarisuarez +1537

Slecht voorbeeld met Lang, kan zeggen wat je wilt maar die gast heeft tomeloze inzet en kan voetballen. Ik had hem graag weer bij Ajax gezien

02-09-2023 03:00

Qifesh +24917

Ajax de club met Alleen maar nette spelers..

02-09-2023 17:08

Ajacider +4909

Wat een loos getwijffel van de beste man. De nieuwe jongens kunnen sowieso zich aan elkaar optrekken. Er worden drie nieuwe kroaten aangetrokken. Het speelveld ligt open. Bewijs maar dat je de beste bent. Leiderschap is ook meer een eigenschap dat je van nature hebt of niet. Daar ontbreekt het sowieso al aan bij de huidige zelf opgeleide of Nederlandse jongens. Bergwijn als aanvoerder was een atypische keuze (lees gok) om hem te stimuleren maar lijkt mislukt. Jammer maar niet rampzalig. Verwacht dat Sutalo zich snel profileert en binnen 6 maanden de band draagt.

Singing dont worry!

01-09-2023 18:06

Jarikoning +7205

Tadic had dat geheel zo mooi kunnen leiden. Zo jammer dat die man weg is.

01-09-2023 18:02

Jarisuarez +1537

Daar heeft hij zelf voor gekozen onze "zogenaamde " leider

02-09-2023 03:01

Jarikoning +7205

Ja hoe kwam dat?

02-09-2023 07:06

Jarisuarez +1537

Omdat hij te trots is om te banken en te laf was om te blijven toen "zijn" droomclub in zwaar weer zat/zit

02-09-2023 08:12

Jarikoning +7205

Banken voor Bergwijn? Ja dan ga ik ook weg. Je zal moeten banken voor die slapzak zeg.

02-09-2023 11:09

Dirk +7014

Ik denk echt dat Sutalo DE leider moet worden ,ok ik ken die jongen niet maar lijkt me toch aangezien zijn status , Kroatisch internationaal, finale in de benen er toe moet in staat zijn

01-09-2023 16:42

Siemjo +7883

Aan de oude garde hoeven ze zich niet op te trekken, die pronken gisteren weer van afwezigheid.

01-09-2023 16:32

insectenverdelg +23430

dat is alemaal tactiek. Door het niveau tikdelijk lasg te houden, hebben de aanwinsten het grvoel dat ze makkelijk mee kunnen komen en dst geeft ze een vertrouwenboost.

01-09-2023 19:04

Joko +5063

aan mij

01-09-2023 15:31

LOCAmpos +10484

Ik vraag me af wie Maarten Wijffels is

01-09-2023 13:31

RadheAjax2021 +17874

Kenneth taylor

01-09-2023 13:28

Jarivanheumen +5684

https://twitter.com/tib1969/status/1697332448965599232?s=20 . Wijndal aan iig niemand

01-09-2023 13:24

Jeremias +1661

Warboel Ajax
Onsamenhangende situatie zonder enige logica.

01-09-2023 13:04

MPAjax +8403

Wijffels staat gelijk aan twijfels dus als je kop met zijn naam ziet dan weet je het wel

01-09-2023 13:00

Bc te P +22130

Wijffels heeft gelijk

01-09-2023 12:54

KarimB +11494

1 pass voelt niet als 10 verkeerde passes. Het zijn er namelijk ook gewoon 10.

01-09-2023 12:51

Opperhoofd +12576

Aan Hato natuurlijk

01-09-2023 12:49

Henkjanklaas +20619

Tel Wijffels en en Gullit bij elkaar op en je hebt de grote vijanden van onze club.

01-09-2023 12:47

Kaatje +4798

Bergwijn was slecht. En de hoop die Steijn had bij Bergwijn tot aanvoerder maken is volledig mislukt.
Die jongen heeft het al druk genoeg om zelf overeind te blijven en dat is het.
Wat mij betreft laat Steijn hem de komende tijd op de bank en gaat Ajax gelijk doorselecteren. Taylor mag naast hem zitten net als vriend Brobby. Wijndal en SE einde oefening en nog proberen te slijten. Klaassen is al italiaans aan het leren dus dat komt goed.
Als Ajax dan toch opnieuw moet beginnen dan maar gelijk hiermee starten. Sutalo aanvoerder.

01-09-2023 12:35

en88ajaxfan +2125

Eens, ik zou ook Sutako aanvoerder maken.

01-09-2023 16:00

Vin +448

Ja godver, ik mis Tadic elke dag.........

01-09-2023 12:33

DEELM +11891

Die kreeg 't afgelopen seizoen anders ook niet voor elkaar. En die verongelijkte blik en smekende handjes heb ik nog geen seconde gemist.

01-09-2023 14:39

Vin +448

Allemaal bijzaak....hij was de leider op het veld en in de kleedkamer.... nu heb je Bergwijn rondlopen met Calimero oogjes, is dat wat je wil?

01-09-2023 14:42

en88ajaxfan +2125

En Blind niet te vergeten. Spijt komt helaas na de zonde.

01-09-2023 16:01

DEELM +11891

Als je mijn post over Bergwijn leest weet je dat ik geen fan van hem ben, maar dat heeft geen invloed op mijn mening over Tadic.

01-09-2023 17:11

Vin +448

luister vriend..je aanvoerder moet nu opstaan....ofniet?

01-09-2023 17:33

DEELM +11891

Ik ben je vriend niet en nogmaals ik ben totaal geen fan van Bergwijn. Zijn aanstelling als captain is een belachelijke keuze en van mij mag hij per direct vertrekken. 100x liever een gretige en misschien wat druistige Forbs en Godts op die positie. Dan Berghuis of Sutalo maar aanvoerder.

01-09-2023 17:45

Gert.P +924

Wijfels is toch die 010 man dan weet je toch dat ze lekker gaan stoken bij ajax.....pffff ik zal altijd ajax steunen ik zeg op naar een mooi seizoen ik kan je wel vertellen die noor is wel een spelertje die wat weg heeft van wouters...kwa mentaliteit.

01-09-2023 12:32

Pingelaar +13254

Ik ben nog steeds van mening dat dit de beste aanval en middenveld zou kunnen worden:

Forbs - Akpom / Bergwijn - Mikautadze
Berghuis/Akpom (10)


Brobbey is voor mij nu wel door de mand gevallen. Daarom Akpom.

Bergwijn speelt (al meer dan een jaar) niks klaar op links, Forbs heeft al meer laten zien.
Ik wil Bergwijn nog wel zien als spits. Kan niet minder zijn dan Brobbey.

We hebben (nog) geen echte rechtsvoor. Benieuwd naar Mikautadze, die als vervanger van Kudus wordt gezien. Verwacht zowiezo meer dan wat er nu is op rechts.

Berghuis en Akpom zijn de enige die echt op de nr 10 positie kan spelen, vandaar Berghuis in de basis.

01-09-2023 12:31

gebakkenperen +3106

Kan geen enkel valide argument vinden dat rechtvaardigt dat hij onze aanvoerder is.

01-09-2023 12:24

DEELM +11891

Als nieuwe spelers zich niet aan de aanvoerder op kunnen trekken omdat die een individualist is dan heeft Ajax toch echt de verkeerde aanvoerder aangesteld. Dit wist iedereen natuurlijk al wel, maar bij Ajax zijn ze helaas niet zo snugger.

En dus zullen de nieuwe jongens zich inderdaad aan zichzelf moeten optrekken en hopelijk kan de oude garde zich aan de nieuwe optrekken.

01-09-2023 12:23

Ans B +19823

Nee hè, krijgen we dat gezeik direct weer. Al die voor- en makkelijke oordelen.
Mensen die hem kennen zeggen hele andere dingen over Bergwijn; dat hij juist heel sociaal is o.a.
Daarnaast is er al tig keer gezegd dat er meerdere aanvoerders zijn bij Ajax. Dat heeft iedereen gehoord en toch wordt steeds op dezelfde dingen terug gekomen. Het moet zo nodig honderd keer herhaald worden, uitgemolken en benadrukt. Zodat er weer een beeld gevormd, bevestigd en als 'waar' wordt gezien.

En hier wordt er onmiddellijk aan meegedaan, want het betreft een speler die toch al vaak onder vuur ligt.
Soms neem ik het voor lief, soms lach ik er om en soms ergert het me dermate dat ik er impulsief op reageer. Bij deze.

01-09-2023 12:20

De-King +20375

Dan kunnen wij elkaar de hand schudden Ans B. ik ervaar exact hetzelfde. Blijf je vooral uitspreken aub.

01-09-2023 14:36

RepoocElad +9880

Sorry Ans, maar in deze ben ik het met je oneens. Een aanvoerder moet niet sociaal zijn. Een aanvoerder hoeft ook niet de beste speler te zijn. Wat een aanvoerder moet zijn is een leider, iemand die het zich kan veroorloven om niet alleen met zichzelf bezig te zijn, maar die anderen kan coachen, die gasten die er niet bij zijn met hun hoofd kan wakker schudden, die een voorbeeld is waar anderen zich aan optrekken. Bergwijn is werkelijk alles behalve een leider. De man worstelt met zichzelf, geeft in zijn eerste interview als aanvoerder aan dat hij de jongens niet gaat zeggen wat ze moeten doen "want dat weten ze zelf wel". Hoe kom je erbij? Bergwijn weet zelf niet eens wat hij moet doen. We hebben een aanvoerder die zo onervaren en onvolwassen is dat hij denkt dat jochies van 19, 20, 21, 22 het "zelf wel weten". Onvoorstelbaar dat dit onze aanvoerder is. In niks is Bergwijn een voorbeeld voor andere spelers. In niks is hij iemand die opstaat als het tegenzit en anderen op sleeptouw neemt. Ik geef Steijn zeker nog niet op, maar Bergwijn aanvoerder maken is in mijn ogen echt een hele grote fout van hem geweest.

Maar goed, da's mijn mening maar. Ieder zijn eigen kijk erop natuurlijk, hè.

01-09-2023 19:02

Ans B +19823

Ik heb ook een heel ander beeld van hoe een aanvoerder moet zijn, maar snap soms wel dat een trainer juist een andere keus maakt, b.v. om die speler te prikkelen, verantwoordelijkheid te geven en een boost te geven.
Ik vermoed dat dit soort gedachten een rol hebben gespeeld en was op dat moment niet echt tegen (ook niet voor).
Maar inmiddels is dit issue een geheel eigen leven gaan leiden, vooral door de pers die maar vragen blíjft stellen. En nu dus dit weer. Ik vind het buitengewoon storend, beeldvormend, bijna op het kwaadwillende af.
Voor Bergwijn zelf vind ik het nog vervelender.

01-09-2023 20:08

RepoocElad +9880

Ja, een beetje zoals toen met Suarez gebeurde. Ik snap wat Steijn wilde doen, maar alsnog is het een fout, vind ik. Suarez, daar zag je toen al aan dat hij wel charisma had, hij had het in zich. Net zoals een Ibrahimovic op jonge leeftijd al leiderschapskwaliteiten had ook al was hij nog een boefje. Bij Bergwijn zie je dat echt niet, imo.

En ja, eigen leven... Wie aanvoerder is van Ajax is een belangrijke issue in voetballand, en hoge bomen vangen veel wind, dus de aanvoerder van Ajax zeker. Ik zie voornamelijk een ploeg die schreeuwt om leiderschap. Dat zien die journalisten ook, dus dan is het logisch dat ze gaan zeggen dat de aanvoerder tekort schiet.

Wel balen verder voor Bergwijn, ja.

01-09-2023 20:18

Ans B +19823

Ik ben ook niet blij met z'n keuze, zeker achteraf.
Ik heb geen moeite met de extra aandacht an sich die het opleverde, wel met - op dat moment - zuigende, herhaalde vragen, dezelfde vragen die hij al tien keer had beantwoord. Als er een relevante nieuwe situatie was ontstaan, dan is het onvermijdelijk. Het zuigende, herhaald vragen vind ik niet normaal, dat is een reactie uitlokken waar vervolgens weer over heen gevallen kan worden.

Het gaat mij ook niet eens om de persoon Bergwijn (ik heb niets met hem), maar om het gedrag van dat type journalisten. Het onrechtvaardige er ook van naar voetballers toe. Val dan de trainer aan, want die is verantwoordelijk; een speler zal niet snel 'nee' zeggen - tenzij hij zeer mondig is en precies weet waarom hij het niet wil. Ik schaar Bergwijn niet onder dat soort spelers.

Ik heb heel veel moeite met hoe de pers in Nederland is verworden tot dit soort volstrekt uitmelken van specifieke thema's, hoe een te groot deel van de media door sensatie en verkoopmotieven wordt gedreven. Het gaat veel verder dan Ajax, of voetbal.
Voor mij went dat nooit. Ik vind dat er veel te veel journalisten zijn die zich gedragen als aasgieren - zonder ook maar enig verantwoordelijkheidsbesef. Iets dat ik ongelofelijk belangrijk vind voor iedereen die een podium heeft.
Maar laat ik er over ophouden, want ik kan makkelijk helemaal 'los' gaan op dit voor mij heel belangrijke thema en dan wordt het een tirade waar niemand op zit te wachten.

01-09-2023 22:23

Pingelaar +13254

Ik heb altijd vraagtekens wanneer Wijffels zijn mening weer geeft.

01-09-2023 12:19

w86 +9387

En toch leek het 2 weken geleden tegen Heracles nog best prima. Acties van Bergwijn gevolgd door een leuk interview. Maar er is alweer niks van over.

Blijft bizar dat we hier 32 miljoen voor hebben betaald. Bij Haller vonden mensen 22 miljoen al veel, maar die leverde gewoon altijd en anderen konden zich daar aan optrekken. Bergwijn moet door een goed functionerend team bij de hand genomen worden.

01-09-2023 12:08

Capocapo +12001

Heracles ja ;) Over een paar weken twente en feyenoord, ik hou m'n hart vast

01-09-2023 12:13

jo1 +4584

Ja alleen het team functioneert niet

01-09-2023 12:26

FUNKADEL!C +4491

Zoals ik gisteren ook al los ging op hem, het is gewoon geen goede linksbuiten. Vraagt alleen maar ballen in de voet, haalt vervolgens alle tempo uit het spel en komt dan 9/10 keer met een tikkie terug. Hij is alleen goed als ie ruimte krijgt, het is een counterspeler, geen Ajax-speler.

Waar ik bij Kudus altijd op het puntje van mijn stoel ging zitten omdat je wist dat er iets kon gaan gebeuren, heb ik bij Bergwijn het tegenovergestelde en zak ik achterover gezakt in elkaar als hij de bal krijgt..

En ik vind daarnaast dat hij ook een kinderlijke houding heeft, is geen goed voorbeeld voor het team en de jeugd.

01-09-2023 12:06

AJAXINMYHEART +21813

Sutalo aanvoerder.


Bergwijn op de bank.

Forbs linksbuiten.

01-09-2023 12:06

Henk de Vries +11131

Ja want Forbs maakt al we lekker indruk...

01-09-2023 12:13

FlorisStempel +510

Ik vind dat die inderdaad nu al als 18-jarige in het buitenland meer indruk maakt dan Bergwijn ja. En dat op een positie die overduidelijk niet de zijne is. Als Forbs op links mocht en Bergwijn op rechts zou moeten spelen, zou het verschil nog groter zijn.

01-09-2023 12:17

S.Ajacied +5193

Komt meer dreiging vanaf dan Bergwijn en Forbs staat ook nog eens op rechts, de positie waar hij minder voor de dag komt dan linksvoor.

01-09-2023 12:18

jo1 +4584

Laat Sutalo eerst maar eens beginnen met voetballen

01-09-2023 12:27

MetersBuitenspel +2935

Bergwijn als aanvoerder voelt toch een beetje als een collega die teamleider wordt gemaakt, omdat die een bepaalde leeftijd heeft en jaren werkervaring heeft. Dit zijn natuurlijk geen (iig niet de belangrijkste) vereisten om een leider te zijn.

01-09-2023 12:02

Odin2710 +2067

Bergrijk gewoon out! Past niet bij Ajax als persoon en ook niet met zijn niveau

01-09-2023 12:01

BaasBaas +8312

Bergwijn gewoon wissel hoor binnenkort. Ik ga echt niet weer een hele jaar kijken hoe die gast er NIKS van bakt. Als Forbs beter is op links en Godts ook dan spelen die gewoon en kan Bergwijn gewoon bankie of op 10.

01-09-2023 12:00

DanTheMan +554

Best triest dat het seizoen al 5 wedstrijden bezig is en de halve beoogde A selectie nog op de tribune zit.

01-09-2023 11:59

S.Ajacied +5193

Wees blij dat we iets hebben gehaald, want gisteravond kan gewoon echt niet. Liever wat langer wachten en hopen dat deze jongens gaan presteren.

01-09-2023 12:20

MarkP +21671

Bergwijn heeft 32 miljoen gekost en dan moet hij kennelijk altijd spelen.

01-09-2023 11:59

Dolblij +45030

Je kunt wellicht zeggen dat Bergwijn de kans heeft verdiend. De achterliggende gedachte (dat het hem wellicht de juiste boost zou geven) was ook gewoon legitiem. En als hij het niet oppakt, dan ligt dat geheel aan Steven zelf, en gaat de aanvoerdersband naar iemand anders. Laat het Sutalo dan maar zijn. Waarom niet.

01-09-2023 11:57
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.