Vink verklaart mindere start Šutalo bij Ajax: 'Kwam terecht in instabiel team'

door Bart Veenstra 107

Bron ESPN

Vink verklaart mindere start Šutalo bij Ajax: 'Kwam terecht in instabiel team'

door Bart Veenstra 107

Bron ESPN

Laatst geüpdatet

Marciano Vink denkt dat Josip Šutalo nog altijd kan slagen bij Ajax. De Kroaat kende een moeizaam eerste halfjaar bij de club, al heeft dat volgens Vink ook te maken met enkele omstandigheden binnen- en buiten het veld.

Vink zag dat heel Ajax slecht begon aan het seizoen. 'Het was een instabiel team en alle nieuwe spelers moesten worden ingepast', vertelt Vink in gesprek met ESPN. 'Dat is zeventig procent. De overige dertig procent ligt aan Šutalo zelf. Ik heb (breedte)passes gezien waarvan ik denk: dit kan echt niet. Ik twijfel erover of hij de speler is die bij het Ajax-spel past. Een centrale verdediger van Ajax hoort comfortabel aan de bal te zijn en moet kunnen verdedigen met ruimte in zijn rug. Dat zijn juist twee aspecten die hij (nog) niet beheerst.'

Volgens Vink heeft Šutalo niet de snelheid om met zoveel ruimte in de rug te voetballen. 'Hato kan dat wel, die is sneller. Šutalo is wel een aardige kopper en hij heeft het in zich om een leider te worden, maar nu was hij vooral bezig met z’n eigen spel. Aan de hand van Šutalo kon je zien hoe goed Ajax was. Na twaalf wedstrijden werd hij en ook Ajax iets stabieler.'

Komst van een 'enorm goede zes' bij Ajax lijkt noodzaak

Dat Šutalo nog niet uit de verf komt bij Ajax, komt volgens Vink deels omdat er weinig stabiliteit is bij de club. 'Als geheel geven ze voor en achter de verdediging veel ruimte weg. Daardoor lijkt Šutalo ook zwakker. Hij is in de omschakeling niet snel. Boscagli en Ramalho zijn bij PSV ook niet de snelsten, maar zij hebben Schouten voor zich als controleur die de afstanden bewaakt.'

Als het aan Vink ligt, komt er deze winter dan ook een 'enorm goede zes' om op die manier de verdediging te verlichten. 'Ik denk ook dat Šutalo moeite heeft gehad met z’n overgang naar Amsterdam. Er was ook veel onrust tussen Steijn en Mislintat, wat doorwerkte naar de ploeg. Bij Kroatië speelt Šutalo wat compacter. Daar is hij meer op z’n plek met andere controleurs voor zich. Bij Ajax zijn Tahirović en Taylor verdedigend zwak. Šutalo komt hierdoor op een eiland. Het is voor hem moeilijk om in een zwalkend Ajax zich staande te houden. Ik vraag me wel af of de scouting van Ajax heeft gekeken naar hoe Šutalo is aan de bal en hoe hij is met ruimte in z’n rug.'

Toch wil Vink Šutalo absoluut geen miskoop noemen. Hij ziet dan ook nog toekomst voor de Kroaat bij Ajax, al zal de club zelf ook beter moeten gaan presteren. 'Als Ajax compacter speelt (wat meer zoals Kroatië) en een goede controleur haalt dan zal hij beter in z’n vel komen te zitten. Het kan snel gaan in het voetbal. Als Ajax de finale van de Conference League haalt dan zal z’n marktwaarde van rond de 20 miljoen blijven staan of zelfs iets omhoog gaan, maar als Ajax teleurstelt kan z’n waarde zomaar zakken naar bijvoorbeeld acht miljoen euro.'

Lees meer over:
Plaats reactie

brullie +7035

Het is niet vreemd ook....als je er 8 hebt rondlopen die er geen kloot van kunnen.

10-01-2024 06:59

MarcelvTol1971 +15383

Het grootste manco van Sutalo is taal.
Ronduit belachelijk dat een CV geen engels spreekt, alleen daarom had Ajax hem nooit moeten halen.

08-01-2024 21:33

Sunny +9553

Sutalo maakte met zijn geklungel Ajax nog instabieler dan het al was.
Zal me zeer verbazen als dit een internationale topper wordt

08-01-2024 20:36

RonaldMcDonald +5072

"Ik heb ondertussen toch ook al veel situaties gezien waar Sutalo heeft laten zien wel degelijk wat met een bal te kunnen. Heb hem bijvoorbeeld meerdere keren heel rustig en comfortabel tussen 3 man uit zien spelen met de bal aan zijn voeten."

Zou een andere televisie kopen.

08-01-2024 20:01

WeirdAJAX +12253

Wat een hoop excuses lees ik hier. Ongelofelijk. Hij presteert heel dik onder de maat. Laten we hopen dat hij snel bijdraait.

08-01-2024 19:05

Ajaxfan31183 +16391

Tis maar goed dat het nog steeds instabiel is, en dat de helft ongeïnteresseerd is als je zag wat ze belangrijker vonden tijdens de oefenpotjes. Met name de spelers die op de bank zaten . Dat er een hoop alleen maar op hun mobieltje zaten . Zegt ook meer dan genoeg dat de staf niets durft te zeggen van opritten met die mobieltjes

08-01-2024 17:28

ratje +3507

Ach, niet groter maken dan het is. Eens dat het er niet professioneel uitzag, maar het is dan ook een oefenwedstrijdje tegen een duitse 2e klasser, niet zo boeiend. Als de jongens op het veld maar hun best doen (laten we vooral daar meer aandachf aan besteden).

08-01-2024 17:38

Hans Verhagen +14122

Moeilijk om in deze maatschappij na een paar slippertjes geen standaard kritiek te krijgen bij elke ademhaling. Probleem is het slappe middenveld en dan krijg je veel te doen als verdediger. Zie dat Sutalo wekelijks beter wordt.

08-01-2024 16:59

ProperFootball +14684

'Ik vraag me wel af of de scouting van Ajax heeft gekeken naar hoe Šutalo is aan de bal en hoe hij is met ruimte in z’n rug.'

Dat hebben ze vast niet, Marciano. Beetje Transfermarkt club- en speeldata bekijken, Youtube scouten, en wat Duitse data gaven de doorslag.

08-01-2024 16:52

Hans Verhagen +14122

Ruimte in de rug van de verdedigers ontstaat door balverlies van de vooste linies. Als je van Dijk in dit Ajax zou zetten zou hij ook een dramatische periode doormaken.

08-01-2024 17:01

ProperFootball +14684

Klopt. Ik ben dan ook totaal geen fan van van Dijk, nooit geweest ook.

Wat voor centrale verdedigers wel? Hato. Timber. Martinez. De Boer. Blind (zowel de oude als de jongere). Ondanks dat die laatsten ook niet hard kunnen lopen, kunnen ze wel voetballen.

Maar voetballend vind ik van Dijk niet veel. Ook geeft ie rondom de 16 veel te veel ruimte weg aan verdedigers. Opbouwen kan ie alleen goed als ie echt heel veel tijd heeft. Zijn grootste kracht is (weg)koppen.

08-01-2024 17:17

robbertvd +2415

Eens, maar wij leiden dan ook verkeerd op! Het begint al bij de jeugd, gezonde winnaarsmentaliteit mag al niet meer.
En bij verdedigertjes, leer ze eerst de basistechnieken voetbal, en echt verdedigen. Maar wij willen allemaal voetballen, voetballen voetballen. Echt mandekken kunnen de meeste niet meer.

08-01-2024 17:26

Qifesh +24917

van dijk is best goed met de lange passing, dat moet je in al die jaren vast wel hebben gezien

10-01-2024 11:56

ProperFootball +14684

Zeker. Als ie lekker veel tijd heeft om te kijken, en rustig aan te leggen.

10-01-2024 17:50

robbertvd +2415

Dat is inderdaad een punt, wie en wat scout en waar letten ze op? Echter is je aanvaller je eerste verdediger, want zij(tegenstander) spelen ook natuurlijk.

08-01-2024 17:23

DrFootball +15144

Iedereen, maar dan ook iedereen zag voor de komst de potentie van Sutalo. Iedereen binnen Ajax zei unaniem Ja. Sutalo heeft alles wat een Ajax verdediger nodig heeft. Echter door oorzaken; de staat vd selectie, de resultaten, de onrust van boven naar beneden in de club, maar ook het wennen aan een nieuw land en cultuur. Hij gaat over een paar jaar als een hele grote meneer door de voordeur naar buiten bij Ajax en de supporters staan in de rij om te zeggen: "ik heb altijd al gezegd'.

08-01-2024 17:50

ProperFootball +14684

Niet iedereen. Maar heel veel dachten simpelweg: doet het goed bij Zagreb (van horen zeggen, we kijken nooit naar die comepetitie), is al een tijdje international! Enne.... Modric kan ook voetballen en Kroatië speelt altijd goede toernooien, hij moet ook meer dan 20 miljoen kosten. Kortom, 1 + 1 = 2, zal wel een goede aankoop zijn. Is Kroaat, dus vast ook een stoere man en een leider.

Of zoiets. De bekende denktrant, zoals gebruikelijk niet gespeend van een dosis whishful thinking natuurlijk.

Maar het gros kende hem natuurlijk niet of nauwelijks want kijken helemaal geen Kroatische competitie, ze hebben hem hoogstens een paar keer bij het nationale team gezien. Dus dat de hardste schreeuwers / analisten / journalisten elkaar nariepen dat zegt me op zich niet zoveel. Dat Steijn of Mislintat hem wilde zegt me al helemaal weinig.

Of Sutalo alles heeft wat een Ajax verdediger nodig heeft? Laten we het hopen. Uiteraard kan ie van alles sowieso een beetje, hij is immers profvoetballer en verdediger. Maar ik kan nu met de beste wil van de wereld geen aspect verzinnen waarvan ik zeg: ja, dát is nu iets wat hij echt goed kan en wat hem echt typeert als Ajax verdediger. Tot nu toe heb ik ook geen aspect kunnen ontdekken waarbij ik denk: kijk daar is ie beter in dan Hato. En dat zou je toch wel mogen hopen.

Ik hoop natuurlijk van harte dat het wonder zich voltrekt en dat hij zich tot sterkhouder van Ajax ontwikkelt en dan in ieder geval nog een jaartje of 2 blijft. We gaan het zien.

Van het tot in den treure blijven wijzen naar externe factoren ben ik wel een beetje moe. De man is bijna 24, dat is een ervaren leeftijd in de eredivisie, speelt bovendien in het nationale elftal en nu ak een half seizoen in de eredivisie. Dan wordt het hoog tijd dat je eens laat zien dat je de eredivisiespitsen wel aan kan, je rust in de verdediging brengt en dat je het spel kan verdelen zoals de tiener naast je. En je duels wint: dus niet half het duel ingaan, niet traag reageren, je tegenstander niet een paar meter ruimte geven en zodra je de bal hebt die meestal heel snel inleveren bij je tienercompaan in de verdediging.

08-01-2024 18:13

DrFootball +15144

Niet iedereen past zich even makkelijk aan in het buitenland. Heel veel mensen van 24 jaar zouden nog steeds roepen om hun moeder.

08-01-2024 18:17

ProperFootball +14684

Ja okee. Dat snap ik. Ik vast ook niet. Maar mij kopen ze ook niet.

Maar Sutalo kost meer dan 20 miljoen en een godsvermogen aan salaris, is al een tijdje international, komt bij ons spelen, de grootste club van Nederland en zeker een top 25 club van Europa. Dan mag je wel iets verwachten hoor, als hij eredivisie wedstrijdjes staat te ballen.

Als ons beleid gebaseerd is op 20+ miljoen uitgeven aan een nieuwe 'topper' in zijn prime jaren, waarbij we heel hard mogen hópen dat ie zich in 1/2 seizoen een beetje kan aanpassen aan ons kikkerlandje en onze kleine competitie, zodat ie daarin goed kan meekomen... dan is dat wel matig beleid.

08-01-2024 18:27

DrFootball +15144

Martinez en Alvarez waren 21 en bijna 22 toen ze naar Ajax kwamen. Kan jij de commentaren van de mensen nog herinneren? Precies het was helemaal niets. Een paar jaar later waren ze 1-2 seizoenen lang een grote meneer bij Ajax. Voordat ze ons een idioot hoge transfersom opleverden. Geduld! Het komt goed, heb vertrouwen! Met dat laatste ga je zien dat Josip een hele goede verdediger gaat worden bij Ajax.

08-01-2024 20:22

ProperFootball +14684

Dat is toch weer zo'n 2 jaar jonger. Martinez is nooit kop van jut geweest, zeker niet in de publieke opinie. Uiteraard moest hij ook een paar wedstrijden wennen aan het spel van Ajax, en uiteraard heeft hij een paar fouten gemaakt, en uiteraard zal er kritiek zijn geweest toen ie in het begin een van zijn paar verdedigende foutjes maakte c.q. op het middenveld een keer niet optimaal uit de verf kwam. Om onduidelijke redenen mocht ie een aantal wedstrijden banken onder ten Hag, maar die is daar snel van teruggekomen.

Bij Martinez heb ik zelf nooit het idee gehad dat het niets was, voetballend vond ik hem van het begin af aan uitstekend en qua instelling ook. Nooit lafjes, nooit traag en afwachtend, en doorgaans echt sterk en beslist in de duels

Alvarez is een ander verhaal, die is altijd omstreden gebleven. Een deel loopt met hem weg, een niet onaanzienlijk deel ook niet. Dat ligt vooral aan het feit dat het geen typische Ajax speler is. Zelf ben ik ook nooit met hem weggelopen, hoewel ik het een hele goeie gozer vind en hem de transfer naar de PL van harte gunde.

Bij Sutalo heb ik helaas nog nauwelijks iets gezien waar ik hoop uit put. Maar ik hoop dat je gelijk hebt. Ik vind wel dat we de tweede seizoenshelft echt ontwikkeling moeten gaan zien bij hem. We kunnen het niet blijven gooien op 'wennen'. Hij zal de handschoen moeten oppakken. Maar zo zijn er wel meer.

08-01-2024 22:50

Ricoteb +53174

Ik ben dit niet met Vink eens. Sutalo is namelijk een echt wel snel voor een centrale verdediger. Ook positioneel en qua anticipatievermogen heeft hij echt wel kwaliteiten. Bij Dinamo is hij ook gewend om met ruimte in de rug te spelen en met de bal aan de voet. Vergeleken met jongens uit de opleiding zoals Hato en Timber is het voetballend niet bijzonder, maar ook zeker geen Magallan of Bassey niveau.

Zijn grootste problemen liggen ergens anders. Ten eerste, is hij niet fel genoeg in duels. Te vaak zit ie er simpelweg niet kort genoeg op waardoor de spits voor m kan komen of dat hij en schot niet kan blokken. Dit was ook al een probleem bij Dinamo. Een ander probleem komt omdat hij als leider is binnengehaald, maar zeker mentaal nog niet klaar voor is. Het lijkt een introverte jongen, en dan wordt er in een wespennest als dit Ajax verwacht dat je een leider bent. En dat terwijl het voor jou ook je eerste club buiten Kroatië is en er vooral aan de bal nog wel meer wordt gevraagd dan ie gewend was.

Mensen die hem vergelijken met Magallan of Bassey, kan ik echt niet serieus nemen. Nee hij is (nog) niet het niveau wat we voor 22 miljoen moeten verwachten, maar er zit wel echt veel meer Ajax-potentie in deze jongen dan in die eerste 2.

08-01-2024 16:27

ProperFootball +14684

Sutalo snel?! Bewijs graag. Wij hebben het niet gezien. Toch?

(Bassey was overigens ook helemaal niet zo snel, werd er o.a. in een wedstrijd tegen Feyenoord tig keer op snelheid uitgelopen door zijn directe tegenstander.)

Verder eens met dat hij niet fel genoeg in duels en teveel ruimte geven. Het lijkt wat dat betreft wel zo'n typische verdediger uit rechterrijtje KKD.

Overigens geldt hetzelfde voor Gaaei. Die heeft wel drive naar voren en veel loopvermogen, maar verdedigend is het ook aarzelend en heel veel ruimte weggeven

08-01-2024 16:53

NoPants +7492

Hoe bewijs je zoiets?

Topspeed in nations league 31.8kmh volgens Uefa: https://www.uefa.com/uefanationsleague/teams/players/250100914--josip-sutalo/statistics/

Hoger dan Bergwijn en Brobbey.

08-01-2024 23:22

Talentje020 +20020

Sutalo kan er gewoon niet zoveel van, stond tegen Hercules ook weer te schutteren, is vaak net bambi op het ijs zoals hij verdedigd, wat mij betreft zet je nog eerder Rensch naast Hato,

08-01-2024 15:56

GNBL +90031 moderator

Rensch die weer een doelpunt weggaf gisteren?

08-01-2024 16:13

ProperFootball +14684

Zowel Rensch als Sutalo doen dit met grote regelmaat, dus wat dat betreft schiet je met beide weinig op.

08-01-2024 16:55

Talentje020 +20020

Tjaa het is lood om oud ijzer, maar vind Rensch met name voetballend dan nog wat toevoegen vanuit de as,

08-01-2024 17:11

AjaxHoorn +32989

Het is krankzinnig om elke speler te beoordelen in een nieuw zwalkend team voor het eerst in het buitenland. Het is voor de ervaren spelers al lastig om uit te blinken.

Kijk met Forbs zie je gewoon dat hij kan rennen en redelijk kan schieten. Voor de rest kan hij niks met een bal. Dat gaat hij niet leren.

Bij Zlatan (extreem geval) zag je de techniek, maar het mislukte vaak. Chivu was druisdig in het begin. Al waren Zlatan en Chivu wel 18 en Sutalo 23.

08-01-2024 15:43

ProperFootball +14684

Precies, Sutalo is in feb 24 speelde bij een 'topclub' in eigen land en ook al bij zijn nationale team, dus zou de eredivisie gewoon goed aan moeten kunnen. Wat dat betreft zijn er geen excuses. Zlatan en Chivu waren nog broekies. Sutalo zeker niet.

08-01-2024 16:59

Ewald +6727

Nou laten we hopen dat het een valse start is van hem. Kan wel gaan zeggen dat ik volop vertrouwen heb, maar dat is op basis van verhalen en niet op het spel dat we gezien hebben.

08-01-2024 15:41

ijzerchef +3152

Je kan de prestaties van een speler nooit los zien van het team en tactiek. Blind werd onder Schreuder aan alle kanten voorbij gelopen (en het zal nu bij Ajax ook zo zijn), maar hij staat nu gewoon bovenaan in Spanje.

08-01-2024 15:34

Sense of.H +5458

Geef hem nog een Half jaar...en anders met Ryanair terug naar Kroatië, minimum financial Damage

08-01-2024 15:29

DankzijCruijff +48712

Hij is voetballend normaliter juist echt prima en zonder bal is hij zeker niet langzaam, dus niet helemaal eens met Vink. Dat neemt niet weg dat hij dramatisch is gestart bij ons en iedereen veel meer van hem had verwacht.

Toch heeft Sutalo alles om te slagen bij ons. Met een beetje mazzel plus een trainer met visie gaat dat ook wel gebeuren.

08-01-2024 15:25

ProperFootball +14684

Zonder bal niet langzaam? Na een opstarttijd van een seconde of 5 bedoel je zeker? Dan is Hato al 10 meter verder.

08-01-2024 17:00

Harrier Du Bois +38908

Ik heb vaak kritiek op hem, maar dat wilt niet zeggen dat hij wel sterke punten heeft, ik denk alleen dat je in de Kroatische competitie daar mee wegkomt en bij het nationale team het wordt opgevangen door medespelers van een behoorlijk niveau en dan ook nog Modric voor je. Dus ik ben heel voorzichtig in hem het vertrouwen geven dat hier rondhing ook nog maar voor hij een transfer naar ons had, 2de seizoenshelft gaan we in, iedereen begint weer op 0 bij mij, zo aardig ben ik dan ook wel. Het is aan Sutalo zelf om ons te overtuigen in positieve zin, want overtuigen in negatief aspect heeft hij zeker al laten zien op 2 of 3 wedstrijden na

08-01-2024 15:15

Balgevoel +30888

Vooral met Branco voor hem vond ik hem zichtbaar opbloeien. Dat duurde helaas maar (héél) kort. Hopelijk is Van den Boomen snel weer fit, zonder hem vind ik de (voetballende) vooruitgang ronduit tegenvallen, zelfs met die twee (grote) fouten die-ie maakte.

08-01-2024 16:58

Harrier Du Bois +38908

Ja, juist de goede wedstrijden waren met Branco idd

08-01-2024 17:39

ProperFootball +14684

Alles is relatief. Bij een degradant in de KKD zou Sutalo vast opvallen met enkele sterke punten. ;-)

08-01-2024 17:01

LukaLitmanen +82103

Hij maakte ook veel individuele fouten wat niets te maken heeft met het team!

Had Timber vorig jaar ook.


Ik schrijf hem zeker niet af maar ben nog niet overtuigd

08-01-2024 15:11

ProperFootball +14684

Timber vorig jaar vond ik nog wel een ander verhaal dan Sutalo tot nu toe. Timber was in het belabberde vorig jaar nog steeds een sterkhouder. In de verdediging is Sutalo dat tot nu toe niet. Alleen Hato is dat.

08-01-2024 17:02

willem1958 +8781

Ik had verwacht dat een man met zijn ervaring en met zo'n transferbedrag juist de verdediging zou aansturen en net als van den Boomen zich meteen zou laten gelden op het veld, anderen aanwijzingen zou geven en souverein in het strafschopgebied zou zijn.
Maar ik heb toch vooral een onzekere voetballer gezien die maar weinig initiatief nam en begrijp niet dat Ajax zo achter hem aan heeft gezeten voor zo'n groot bedrag.
Zo'n Medic bijv voor twee miljoen da's andere koek, da's een backup maar Sutalo is een vergissing geweest en ik heb wel het idee dat het allemaal wat beter wordt maar het zal nooit de leider worden die de anderen aanstuurt, daar heeft ie het karakter niet voor.
Ik zag bijv een Timber voetballen in z'n eerste wedstrijd voor Arsenal en de Engelsen verbaasden zich allemaal dat hij in een eerste wedstrijd zo comfortabel aan de bal was en initiatief nam, dat heb ik bij Sutalo totaal niet gezien, ook niet na 10 wedsrijden.

08-01-2024 15:10

ProperFootball +14684

Sutalo vergelijken met Timber is ook wel een recept voor teleurstelling. De enige die je serieus kan gaan vergelijken met Timber is Hato.

08-01-2024 17:04

willem1958 +8781

Ik vergelijk hem niet met Timber, Timber kon zichzelf ook geweldig vrij draaien en zo ruimte creëeren maar als Timber verkocht wordt dan verwacht je voor dik 20 miljoen wel iemand die leiding geeft in de verdediging, zeker met zijn ervaring en dat was ook de bedoeling.
Als dan blijkt dat een jongen van 17 jaar het beter doet dan valt dat aardig tegen en ik denk niet dat hij ooit de leider van de verdediging zal worden, wat dat betreft is er teveel uitgegeven.

08-01-2024 20:07

ProperFootball +14684

Ik ben het (helaas) met je eens hoor.

08-01-2024 22:55

robbertvd +2415

Jorginho van arsenal!

08-01-2024 15:06

Ajax14AMS +25205

Is die slechte start van Sutalo nog steeds bezig dan? Want hij bakt er nog steeds niets van.

08-01-2024 14:58

robbertvd +2415

Ajax doet veel niet goed: Als een Sutalo, of een Bassey gewend zijn dat de mentaliteit is, desnoods de bal het stadion uit, waarom moeten ze dan hier ineens meevoetballen?

Magallan was in niets waardig voor Ajax, totaal het niet niveau niet. Maar is het zijn schuld dat Ajax hem haalt? Nee! Hij stond al langer op de scout lijst, maar hoe kan dat? Magallan was een pure mandekker, vervolgens wordt je opgesteld in een belangrijke wedstrijd, in de zone dekking.

Maakt fouten, ja, was niet goed klopt, maar waarom haal je hem? En waarom doe dat als trainer?
Net als eeuwige spelers op andere plek zetten in de hoop dat het je ontdekking wordt.

Kap daar eens mee!

08-01-2024 14:58

Johan4ever +10914

In de topreactie staat : ´Heb hem bijvoorbeeld meerdere keren heel rustig en comfortabel´...

Rustig en comfortabel zijn juist de 2 eigenschappen wat ik dit seizoen nog niet heb kunnen ontdekken bij Sutalo ! En de actie waar hij bijna zijn 2 benen brak om de bal binnen te houden, was lachwekkend en armoedig...!

Je kan beter zeggen : Heb hem bijvoorbeeld meerdere keren heel onrustig en oncomfortabel...! 😇

08-01-2024 14:53

vandenhaas4 +15090

Vergeleken bij Sutalo leek Bassey op Cannavaro.

08-01-2024 14:47

robbertvd +2415

Bassey begon ook gewoon goed, echter zagen we al snel dat hij in de CL 2 man moest verdedigen en tegen Napoli 3, mede door andere die hun man lieten lopen.
Dan ben je gebroken en ipv dat er dan goede opvang is, nee breekt de rest van het team je ook met rare gebaartjes en ondanks vele fouten lieverdjes die blijven spelen. Dat gaat knagen!

Ajax nummer 1 in spelers slopen.

08-01-2024 14:51

ProperFootball +14684

Het breekpunt bij Bassey was de pot tegen Liverpool. Trillend als een rietje de bal naar Pasveer, en weer terug in ontvangst nemen, en vervolgens in paniek de bal wegschieten. En dat eindeloos op herhaling.

08-01-2024 17:05

Balgevoel +30888

Precies dat was de pot waarin Alfred Scheuder als tacticus werd afgeschminkt als een verzopen Bassie. Die nam de tactische masterclass van Klopp niet serieus en zag dat Liverpool iedereen vastzette, op Bassey na. En dat liet Alfred lekker zo staan. Dat was (voor mij al) het moment waarop ik wíst: dit wordt niks met deze trainer.

08-01-2024 17:08

robbertvd +2415

Hoe kwam dat? ik heb geregeld aanvallen van liverpool toen gezien waarin de back in geen velden of wegen te bekennen was. Dus tegen liverpool 2 man verdedigen minimaal, ik zou ook schrik hebben!!!!!

08-01-2024 17:18

robbertvd +2415

Inderdaad Balgevoel, coach had iets aan de wedstrijd moeten veranderen. Maar eerlijk gezegd zie je dat al jaren niet meer. 10 minuten voor tijd, 2-1 voor tegenstander drukt en drukt, en dan een rechtsback inbrengen terwijl je moet zorgen dat je onder de druk uitgaat komen, bedenk iets! Maar waar gaat dat over?

08-01-2024 17:21

Omar +17182

Zou Ajax Feyenoord van vorig jaar nog ff terugkijken

08-01-2024 16:37

ProperFootball +14684

Precies, toen werd de 'snelle' Bassey er tig keer uitgelopen door zijn middelmatige directe tegenstander. Ik denk dat Sutalo voetballend beter is. Maar hij is wel matig in kort dekken, vaak traag in handelen, niet doortastend. Dus of hij al met al echt een betere speler dan Bassey is, dat zou ik nog niet durven zeggen. Het ligt er maar aan.

08-01-2024 17:06

AjaxDeBesteClub +18786

'Bij Ajax zijn Tahirović en Taylor verdedigend zwak'

Laat Tahirovic er even buiten s.v.p.

08-01-2024 14:42

robbertvd +2415

Juist, ik hoop dat jij dit ook ziet en zo bedoelt, het valt mij op dat Tahirovic regelmatig meerder personen dient te verdedigen omdat andere hun man laten lopen.
Dit gebeurde ook bijvoorbeeld bij Bassey!

08-01-2024 14:46

AjaxDeBesteClub +18786

Yep Tahirovic is verdedigend vrij solide. Hij doet 9,5 van de 10 keer gewoon zijn werk. Volgens mij letten veel mensen daar niet echt op. Maar dan kunnen ze er ook lastig over oordelen.

08-01-2024 14:50

robbertvd +2415

Dat is het ook, er wordt niet objectief gekeken. Ook niet door trainers overigens.

08-01-2024 14:52

Babangida83 +23930

Sorry, maar een international van Kroatië zal altijd minstens rond de 15 miljoen waard blijven. 8 miljoen is wel heel weinig.

08-01-2024 14:37

vandenhaas4 +15090

Kostte Sosa niet acht miljoen? Daarbij kan Sutalo zijn plaats in het elftal kwijtraken aan zijn knipogende collega van AEK.

08-01-2024 14:43

Cosey2 +7061

Hoe vaak hebben we deze man over z’n eigen benen zien struikelen of een bal domweg bij een tegenstander in zien leveren?
Grootste tegenvaller wat mij betreft, de enige aankoop waar Steijn achterstond en moest de rots in de verdediging worden, een van de weinige gearriveerde spelers. In de praktijk een onzeker trillend juffershondje die telkens niet weet hoe snel de bal naar Hato moet, en dat is maar goed ook.

08-01-2024 14:19

Rockanje23 +37069

Sutalo had juist voor rust en stabiliteit in het elftal moeten zorgen. Daar is hij voor aangetrokken. Zijn capaciteiten zijn totaal verkeerd ingeschat door herr Mislintat.
Maar ja, hij zat er niet alleen bij Sutalo naast.

08-01-2024 14:01

Elayais +5070

Ik heb ondertussen toch ook al veel situaties gezien waar Sutalo heeft laten zien wel degelijk wat met een bal te kunnen.

Heb hem bijvoorbeeld meerdere keren heel rustig en comfortabel tussen 3 man uit zien spelen met de bal aan zijn voeten.

Denk zeker niet dat Sutalo een miskoop is. Maar natuurlijk wel iemand die voor het eerst buiten Kroatië voetbalt, daar hoor al een stuk aanpassing bij in een normale situatie, maar dan ook nog eens in een team dat gewoon ronduit slecht draait. Hij moet zich elementen van het Ajax spel eigen maken, dat heeft tijd nodig.

08-01-2024 13:58

ProperFootball +14684

Er is ook wel een Youtube filmpje beschikbaar waar Bassey mensen uitspeelt. Om maar een voorbeeld te noemen. Dus dat zegt nog niet alles.

08-01-2024 17:09

Steffenhagen +37865

Dan heb je meer gezien dan de meeste anderen. En als het al klopt dan wegen die momenten niet op tegenover het bijna beiachelijk aandoende balverlies en verkeerd positioneren . Even serieus : hij kan er geen kloten van . Raar volk hier op dit netwerk ; allemaal romantische pubers.

08-01-2024 19:58

PuntNaarAchterSVP +5303

Precies. Sommige supporters vinden het comfortabeler om iedereen af te fakkelen, maar hoe goed kan je echt spelen als je er rekening mee moet houden dat de spelers rechts en die voor je bijna gegarandeerd de fout ingaan?

08-01-2024 20:10

RSM +3918

Het belangrijkste vind ik is de zwakte van het middenveld. Alles op het middenveld moet vervangen worden.

08-01-2024 13:57

komopajax777 +13274

Vink kraamt onzin uit als hij zegt dat Sutalo in het slechtste geval slechts 8 miljoen oplevert.
De markt zal dat veel hoger inschatten door zijn prestaties voor Kroatie en zijn jonge leeftijd
en grote potentieel.Bij heel veel ploegen zal hij veel beter tot zijn recht komen.Zeker in de
grote competities met veel betere middenvelders en backs.Een bedrag van 40 miljoen is dan
niet denkbeeldig.

08-01-2024 13:47

Capocapo +12001

40??? In deze vorm?
Als het zo doorgaat, gaat die ook bij Kroatie niet meer spelen. 8 Miljoen is weinig, maar realistischer dan 40.

08-01-2024 13:53

vandenhaas4 +15090

"Een bedrag van 40 miljoen is dan
niet denkbeeldig"

Een getal uit je duim zuigen is de definitie van denkbeeldig.

08-01-2024 14:45

ajax4ever001 +18565

Satulo gaat een betere speler worden als Ajax Bogarde eens terughaald. Dat zou ons een hoop tegengoals schelen

08-01-2024 13:42

leeke +10399

Nou dat leer je niet meer hoor met ruimte in de rug spelen.ook niet met Bogarde erbij

08-01-2024 13:50

ProperFootball +14684

De Bogarde, Overmars, ten Hag mythes vieren hoogtij op AS. Niet verwonderlijk. In het land der blinden zijn de eenogen koning.

08-01-2024 17:10

arnold076 +1246

Niet alleen Sutalo kwam in een instabiel team terecht, de rest van de aankopen ook. 8 miljoen lijkt me wel erg weinig voor een international van Kroatië. Als hij goed speelt is hij meer waard dan 8 miljoen. Was geen begeleiding en Steijn was niet de juiste trainer voor alle nieuwelingen.

08-01-2024 13:42

leeke +10399

Schip ook niet,moet je meer bij een Bosz,Slot zijn. Want je ziet nog steeds dat ze weinig tot niets toevoegen die spelers

08-01-2024 13:52

DeHeerVanDeMeer +25194

Vink heeft er altijd wel een goede kijk op spelers en team processen, welke spelers bij elkaar passen etc; kan hij niet aan de scouting toegevoegd kunnen worden, dit soort conclusies heb je wat aan.

08-01-2024 13:42

arnold076 +1246

Hij heeft zelf nooit een speler aangedragen, commentaar achteraf is makkelijk.

08-01-2024 13:46

leeke +10399

Is hij daarvoor dan.dacht dat hij nog nooit in de scouting heeft gezeten bij Ajax

08-01-2024 13:52

Cesc88 +6195

Zet Sutalo in de Serie A neer of PL en hij levert binnen NO-TIME 40 miljoen op. Hij is een klasse beter dan Bassey en Schuurs, het is alleen het zoveelste liedje bij Ajax. Scouting klopt niet, deze jongen PAST niet bij Ajax, net als zovele voorbeelden hiervoor die elders prima presteren. Bijv. Kristensen,Wober,Bassey,Schuurs,Daramy,Marin.

08-01-2024 13:40

arnold076 +1246

Klopt, kijk maar hoe Bassey en Schuurs in andere competities presteren zelfs Kristensen staat in de basis.

08-01-2024 13:48

ProperFootball +14684

Een klasse beter dan Schuurs? Ik heb ernstige twijfels.

08-01-2024 17:11

3sterren +20205

We kunnen verklaren en analyseren wat we willen, maar ik denk dat geen enkele speler daarvan beter gaat voetballen …

08-01-2024 13:31

Japie27 +1723

Komt wel kwestie van tijd en wennen. Zitten wel wat missers van Vink, Sutalo speelde juist bij zagreb met veel ruimte in de rug en is bovengemiddeld snel.

08-01-2024 13:30

Cesc88 +6195

Ja, daar had hij alleen middenveld/aanval voor zich die goed drukken wisten te zetten en met name het middenveld van Zagreb was in de omschakeling een stuk beter dan dat van ons. Het middenveld van ons gun je geen enkele verdediger met ruimte in de rug.

08-01-2024 13:38

WheermolenFC5 +2105

Zie het niet gebeuren; is een aardige verdediger, maar oogt enorm angstig en is niet comfortabel aan de bal. Gaat geen topverdediger worden en zal bij beter op de bank belanden.

08-01-2024 13:04

freak31 +5676

Maar we hebben het gehoord; dat er een 6 komt deze winter lijkt zo goed als uitgesloten omdat een goede geld kost en hij moet ook nog eens willen komen...Ik krijg niet het idee dat ze hier echt mee bezig zijn en zo ja of dat lukt...

08-01-2024 12:52

trodat4030 +96856

Ik denk wel dat ze er mee bezig zijn, maar met een (nagenoeg) lege portemonnee blijft het vooral windowshoppen..

08-01-2024 13:11

freak31 +5676

Nou dan weet je het resultaat al...helemaal niets.

08-01-2024 13:14

Okocha078 +13848

Denk dat Sutalo in bv de Italiaanse competitie helemaal tot zijn recht zou komen. Heb ook het idee dat hij het hier nog steeds niet zo naar zijn zin heeft, zie hem dan ook wel vertrekken in de zomer. Hopen dat hij en Sosa een goed EK spelen en hun marktwaarde hierdoor zal stijgen. Wmb halen we dan Veltman terug, ervaren jongen naast Hato en gewoon een degelijke speler.

08-01-2024 12:50

ProperFootball +14684

Ik denk dat ie het in de Kroatische competitie wel aardig zou doen. In de KKD trouwens ook.

08-01-2024 17:12

trodat4030 +96856

Eens op elk puntje van kritiek, behalve dat het door de bonje tussen Steijn en Mislintat komt. Ook onder Schip laat hij het amper zien, alleen de 3 wedstrijden voor zn rugblessure waren voldoende (en dat is iets anders dan goed), van de 18 gespeelde wedstrijden, das veel te weinig. Je ziet de angst er vanaf stralen, durft na die verkeerde passes alleen nog maar obligaat en vooral zo snel als mogelijk de bal af te geven, doorgaans aan Hato, Rensch of Ramaj, zelden iemand voor m. En zodra de tegenstander de bal krijgt zie je hem (vaak als enige) al een paar pasjes achteruit zetten ipv dat hij blijft staan of zelfs druk gaat zetten, want hij lijkt als de dood eruit gelopen te worden. Tja, zo creeer je dus ruimtes in de ruggen van je mede-verdedigers die wel blijven staan, daar kunnen tegenstanders dus achter kruipen zonder buitenspel te staan...

En zn transfersom, tja. Volgens mij is er wederom enorm overbetaald, maar dat kunnen we over nog wel een handvol transfers zeggen... Hopelijk overleeft Kroatie de poule des doods, gelukkig kunnen er nu vaak 3 landen door, en speelt hij daar een opvallende rol zodat de halve wereldtop 'opeens' achter hem aankomt, anders kan je inderdaad fluiten naar een (groot) gedeelte van die 20 milj als hij zo doorgaat..

08-01-2024 12:45

Balgevoel +30888

Plus: bij Kroatië loopt er een zekere Modric aan wie hij de bal vrijwel altijd eenvoudig kwijt kan. En anders Majer. En bij Zagreb, Baturina. We mogen zeker meer van Sutalo verwachten, maar ik kan me voorstellen dat ook hij gebaat is bij een creatieve middenvelder die comfortabel is aan de bal en niet bang zich aanspeelbaar te maken/houden. Vond Sutalo op z'n best met Van den Boomen voor zich.

08-01-2024 12:50

trodat4030 +96856

Dat zou zomaar kunnen ja. En hij kan ook niet echt een (halve) linie overslaan, want de 10 is weer zo'n 'ik kruip achter mn man en ga de ruimte belopen, zo ver mogelijk weg van de bal'-10.

08-01-2024 13:07

Balgevoel +30888

Jup, het lijkt wel alsof dat de opdracht is. Hlynsson vind ik al wel wat meer bij (en dus aan) de bal komen en wat meer aanspeelbaar dan Klaassen was, of Bergwijn als-ie daar speelt, maar het is voor verdedigers (dat zien we ook soms bij Hato) inderdaad heel lastig om een middenvelder aan te spelen die niet het dichtste bij staat. Overigens zou ik daarom ook geen '6' halen, maar een ander type 'creatieve 10', als je toch wat wil doen. Eén die inderdaad geen verstoppertje speelt, maar daadwerkelijk wat kan (en doet) aan de bal. En zonder gekkigheid: als er geen geld is, zou ik daar 'gewoon' Halilovic neerzetten. Er moet toch een keer een gokje wél goed uitpakken, zou je zeggen...

Of Naci terug, ook prima. Alsof het wat uitmaakt dat hij 'fysiek niet zo sterk is'. Driekwart van onze spelersgroep kan niet langer dan één helft gas geven, dan maakt dat ook niet uit. Dan liever iemand die ook moe is, maar nog steeds een leep buitenkantje heeft.

08-01-2024 13:12

Slang3 +45959

Hij speelt op een manier zoals hij denkt dat hij moet spelen voor Ajax, maar het is niet een natuurlijke manier van spelen.

Het is een beetje zoals met Schuurs, die toen geforceerd in elk duel kleunde om vanwege de kritiek waardoor hij zichzelf nog meer in de zwakte bracht en het er nog slechter uit kwam te zien ipv doen wat je goed kan

08-01-2024 12:41

Steffenhagen +37865

Sutalo is in de kern geen goede verdediger . Dat ze dat bij Ajax niet hebben gezien …

08-01-2024 12:38

behangdelul +32798

Met andere woorden: prima verdediger maar gewoon kut gescout. We hadden D.Sanchez terug moeten halen. Die liep tenminste de 100m in 10 sec en kon tackelen.

08-01-2024 12:37

Slang3 +45959

nadruk op liep, 7 jaar geleden

08-01-2024 12:42

behangdelul +32798

Ik zou hem niet willen klokken, maar laat het 11 sec zijn geworden...

08-01-2024 16:50

Daneman +1387

Sanchez weer beschikbaar?

08-01-2024 12:42

behangdelul +32798

Begin van het seizoen wel, nu niet meer

08-01-2024 16:50

Jutter1 +4316

Die conclusie had ik al veel eerder getrokken, Sutalo moet daarom een hele inhaalslag bij Ajax maken. Gezien zijn voetbalcapaciteiten denk ik niet dat hij de typische Ajax speelstijl zich eigen kan maken, geldt overigens ook voor Sosa n.m.m.

08-01-2024 12:35

Balgevoel +30888

Een selectie heeft er wel degelijk last van als de trainer en technisch directeur verwikkeld zijn in een onderling wedstrijdje ver pissen. Ajax heeft daarnaast voor zichzelf absoluut geen reclame gemaakt bij z'n nieuwkomers. Neemt niet weg dat Sutalo wel héél zwak begon, overigens. Hoop toch dat hij zich écht herpakt na de winterstop.

08-01-2024 12:24

Knalpot +3618

Komt goed!

08-01-2024 18:14
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.