Van der Vaart ziet Tadić en Blind worstelen: 'Dan moet je ze er ook uit halen'

door Jesse ter Haar 41

Bron Ziggo Sport

Van der Vaart ziet Tadić en Blind worstelen: 'Dan moet je ze er ook uit halen'

door Jesse ter Haar 41

Bron Ziggo Sport

Laatst geüpdatet

Rafael van der Vaart zag Ajax woensdag opnieuw niet door Daley Blind en Dusan Tadić bij de hand worden genomen. De routiniers gelden al jarenlang als steunpilaren van het Amsterdamse succes, maar volgens de oud-Ajacied is daar even geen sprake van.

'Ik heb het vaker gezegd: Blind en Tadić waren jarenlang de belangrijkste pionnen bij Ajax en hebben nu een mindere fase', oordeelt Van der Vaart bij Ziggo Sport, waarna hij niet naar de spelers maar vooral naar de technische staf wijst. 'Dat is helemaal niet erg, maar dan moet je er ze ook uit halen.'

Brian Brobbey kon Van der Vaart woensdag wel bekoren. Desondanks moest hij na een uur naar de kant, omdat de jongeling er volgens Alfred Schreuder doorheen zat. 'Brobbey speelt best een prima eerste helft. Hij was balvast en je zag het publiek op hem reageren. Hij wordt dan gewisseld. Dan denk ik: joh, je staat 0-3 achter. Laat Kudus en Brobbey dan gewoon spelen. Dat doet hij dan niet', oordeelt de oud-international.

Gedurende de wedstrijd merkte Van der Vaart dat hij medelijden kreeg met Tadić. 'Hij heeft zoveel aan deze club gegeven. Hij is een voorbeeld, maar bij een 0-3 achterstand stond hij nog steeds heel overdreven te coachen. Dan luistert ook niemand meer naar hem, heb ik het idee. Je kunt nog zo goed zijn en door de trainer in bescherming genomen worden, maar iedereen in de kleedkamer heeft toch zoiets van: we zijn toch allemaal gelijk? Dat is dus niet zo.'

Pijnlijke Champions League-campagne

Zodoende leverde de wedstrijd tegen Liverpool de zoveelste tik op voor Ajax in de Champions League. Van der Vaart zag de ploeg ook simpelweg tekortkomen. 'Het is heel pijnlijk. Dit had niemand verwacht. Natuurlijk weet iedereen dat dit een moeilijke wedstrijd wordt, maar dit is gewoon kansloos. De spelers die het zouden moeten doen, zijn niet in vorm en blijven toch maar opgesteld worden.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Ron6 +3496

Ga alle tegengoals van de afgelopen weken na en de conclusie is dat Blind in 80% van de goals op 1 of andere manier stond te klungelen. Hij kan niet meer in een 4-3-3 achterin spelen. Op het middenveld vind ik hem ook niet goed genoeg meer, dus hoe onwijs jammer ik het ook vind, tijd om plaats te maken. Blijft voor mij wel een top Ajacied!

28-10-2022 13:14

Noam +4078

Gaat Schreuder niet dooooooeeeen

28-10-2022 09:43

RobDAZ +2726

Tadic doet het prima op links, worstelt enkel met bizarre wisselingen coach.

Blind ander verhaal. Voegt weinig meer toe, verdedigend kwetsbaar.
Denk dat hij bij Ajax en Oranje beschermde status heeft door Pa.

27-10-2022 14:10

zlatan85 +371

Tadic is op links op zijn best, maar Bergwijn is (met Wijndal in zijn rug) gevaarlijker en beter op links. Dan moet Tadic gewoon banken en niet dan maar Bergwijn op rechts zetten omdat Tadic altijd moet spelen. Wie levert moet spelen! Ook al is Tadic in mijn ogen een absolute held. Als hij niet levert moet ook Tadic (tijdelijk) op de bank plaats nemen…

Zelfde geld natuurlijk voor Blind. Levert momenteel 0,0! Dan is het ook voor Daley gewoon banken…

27-10-2022 14:24

NW23 +5022

Tadic en Blind nemen Ajax op dit moment niet bij de hand, dat klopt. Maar waarom moeten zij er daarom uit? Dat zij Ajax niet bij de hand pakken betekent niet dat zij de minste spelers zijn.

Tadic presteert nog steeds beter dan Bergwijn. Blind speelt ook zeker niet minder dan Bassey en Wijndal gedaan hebben dit jaar.

Mensen doen net alsof Tadic en Blind wekelijks een 4 spelen. Dat is natuurlijk lariekoek. Wij zijn van Tadic en Blind een 8 gewend. Dan valt een 6/6.5 tegen. Maar een 6 is nog steeds een 6 en dat halen zij nog steeds in de meeste wedstrijden. Alleen als je wekelijks een 8 gewend bent, dan valt een mager zesje tegen (en dan gaan mensen praten alsof ze een 4 spelen - want het valt tegen/men is beter gewend).

Bergwijn speelt daadwerkelijk al weken een 4 of een 5 en doet het na zijn bliksemstart echt nog een heel stuk minder dan Tadic. Bassey en Wijndal halen ook echt geen hoger niveau dan Blind. Dus waarom moeten Tadic en Blind dan wijken? Dat zij er niet meer bovenuit steken is duidelijk, maar zij doen het zeker niet minder dan de concurrentie. Deze spelers hebben juist krediet verdient. De concurrentie moet duidelijk beter zijn voordat zij moeten wijken - en dat is niet zo.

27-10-2022 13:12

afca1985 +21210

Euh nee niet bepaald. Jij ziet het oprecht niet, brn jij familie van Alfred? Dan begrijp ik deze opmerking.

27-10-2022 13:54

RSM +3917

Het systeem zoals Ajax momenteel speelt werkt gewoon niet. Dan moet je andere de kans geven die dat misschien wel willen want is het vanzelfsprekend dat de wat oudere steeds minder worden. En omdat zij goed gepresteerd hebben in het verleden vergeleken met wat ze momenteel presteren is het meer dan logisch dat zij vervangen kunnen worden. Dan kun je zoals Scheuder beweert opbouwen aan een elftal. En zo ben je aan het afbouwen van het elftal van Ten Hag.

27-10-2022 14:07

NW23 +5022

Omdat ze minder zijn dan in het verleden moet je ze maar wisselen? Maar ze zijn nog steeds beter dan de concurrentie.

Blind is aan vervanging toe, maar er is nog geen betere. Tadic kan nog prima mee en een betere is er ook nog niet. Bergwijn is dat niet.

Ik snap je punt van bouwen aan een nieuw team. Daar zit wat in. Maar spelers als Blind en Tadic dank je niet af. Niet als er geen betere spelers zijn en die zijn er vooralsnog niet.

27-10-2022 16:01

RSM +3917

Tadic en Blind zijn geen afdankertjes. Maar in deze samenstelling komen de tekortkomingen flink naar boven. Hierdoor kunnen ook zij onzeker worden en zijn ze ook. Zij hebben hun bijdrage geleverd zoals enkele voorgaande toppers. Maar het is echt tijd dat andere nu hun kans moeten grijpen en ook echt die kans krijgen. Want de bank is niet zo slecht als we denken.

28-10-2022 08:24

Psychevore +21186

Het grootste mysterie in de Nederlandse sportpers is waarom er nooit iemand een vernietigende mening over Davy Klaassen heeft. Werkelijk de hele fucking ploeg wordt aangepakt, maar Davy blijft altijd buiten schot.

Misschien vergeten ze wel dat ie het veld staat ofzo, en dat kan ik ergens ook nog wel begrijpen ook :p

27-10-2022 11:57

tijssenajax +13921

Ja, ik die Davy Klaassen helemaal niet. Ik zie wel een f-je Deef steeds balletjes afwachten bij de 16 en het middenveld uit elkaar trekken.

27-10-2022 23:02

NouriVanderVaart +618

Blij met Raf en Wesley. Ze zijn kritisch en leggen de vinger op de zere plek

27-10-2022 11:46

HallelujahAmsterdam +10638

Ja , als je de Europa League in gaat , zijn de serieuzere doelstelling van Champions League niet bereikt.
En dan zou dat het moment moeten zijn om toch harde beslissingen te gaan nemen en te kunnen nemen.

Het is geen gebrek aan respect als je iemand bankt die zo belangrijk is geweest de laatste jaren , maar het nu niet (meer) brengt. Als je je zelf als topclub serieus neemt , dan zijn dit soort sentimenten secundair.
De dynamiek in zo'n ploeg verandert ook , als je maar voor breidt op oude automatismen die er dus duidelijk niet meer zijn.
Kampioen , dat moet je gewoon worden. Maar voor de rest is het 'gewoon een tussen jaar' , en dat moet Schreuder nuttig gebruiken.

27-10-2022 11:32

Stamhoofd +11514

Op de toekomst richten:

Nieuwe keeper
Rensch - Timber - Bassey - Wijndal
Berghuis - Taylor
Kudus
Conceicao - Brobbey - Bergwijn

27-10-2022 10:52

Freddy +11374

Zoiets zal het inderdaad wel moeten gaan worden

27-10-2022 10:59

linksbinnen +8105

Inderdaad. Dan vind ik Baas op linksback ook een mogelijkheid.

27-10-2022 17:48

Ajaxadam1 +31667

Langzaamaan Regeer de kans geven. Rensch is het gewoon niet. Zou niet eens opvallen bij Groningen of Utrecht.

27-10-2022 11:37

MichelAngelo66 +22194

Van der Vaart, de nieuwe Johan.... gas erop Raf!

27-10-2022 10:46

NeeI +107643

Blind, Klaassen maar ook Tadic moeten plaatsmaken. Je kan niet blijven pappen en nathouden. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

27-10-2022 10:36

Ans B +19809

Ik vrees dat je gelijk hebt.
Je moet op z'n minst anderen de kans geven om het beter te doen, en je hébt die spelers ook die het in potentie beter kunnen (gaan) doen.

Blind maakt véél te veel defensieve fouten en maakt het de verdedigers en het middenveld moeilijker door zijn gebrek aan snelheid. Dat kun je zeker in deze fase totaal niet gebruiken. Hij vergroot kortom de defensieve kwetsbaarheid. Zijn passing kan dat allemaal niet meer compenseren. De balans lijkt definitief te zijn doorgeslagen naar het negatieve. Maar op z'n minst voor dit team in deze fase zonder al te veel samenhang/afstemming en restverdediging.

Het gebrek aan snelheid van Tadic begint steeds meer op te vallen en hij is al een tijdje totaal uit vorm. De meeste voorzetten komen niet aan, zijn passes zijn onnauwkeurig en hij oogt onzekerder. Zijn kans is daar exemplarisch voor: schieten terwijl die verdediger zo ongeveer op z'n lip zat. De oude Tadic zou hem hebben uitgekapt en de bal aan Bergwijn/Brobbey hebben doorgespeeld of hij had zelf na die kapbeweging geschoten. Dat hij die rust niet had zegt mij heel veel. Er mankeert niets aan zijn spelinzicht of aan zijn formidabele kundigheid om een bal af te schermen, maar er komt veel te weinig uit voort.

Daarnaast loop je het grote risico op ontevredenheid bij de andere spelers over het feit dat zij continu in de basis staan en slechts sporadisch worden gewisseld.
Dat ondermijnt het groepsproces en de -samenhang.

27-10-2022 12:12

Modric36 +8224

Hoe goed ze ook zijn en hun best doen, Kudus, Brobbey, Taylor, Wijndal, Conceicao, Grillitsch, Fitz,, Lucca zullen NOOIT een eerlijke kans krijgen

Alles wordt in het werk gesteld om Deef, Dusan en Daley te laten spelen

Zelfs je RECORDAANKOOP Bergwijn wordt misbruikt op rechtsbuiten om Tadic te laten spelen

Het is misselijkmakend echt

27-10-2022 10:36

leeke +10380

Denk wel dat een andere trainer ook die gasten laat spelen,of jij moet er 1 weten die Blind en Tadic op de bank zet.......Snijder en Raffie,maar hebben geen diploma

27-10-2022 10:43

Ans B +19809

Zou het echt? Kijk eens naar mijn argumenten in mijn reactie onder Neel (hier vlak boven). Voor elke speler komt op een gegeven moment dat de balans naar de andere kant doorslaat. Het is niet te voorspellen welke trainer dat wel/niet tijdig ziet.

Blind in Oranje (met zoveel en zoveel goede verdedigers en middenvelders om hem heen) kan misschien nog, maar in dit systeem, met deze medespelers?

27-10-2022 12:16

leeke +10380

Ik ben het ook met je eens,maar je weet zelf hoe trainers zijn he,gevestigde namen laat je niet zomaar uit je team.

27-10-2022 12:27

vanreenen +10234

Ik heb zeker een andere wedstrijd gezien. Ik vond Bergwijn al weer als een natte krant spelen. Hij zal wel het beste bewaren voor het Nederlands elftal, maar bij Ajax zie ik hem al weken ondermaats presteren. Nou ja, presteren mag ik het niet eens noemen.
E.e.a. is te wijten aan het feit dat Schreuder niet mijn opstelling heeft neergezet. Dus geen Blind in de laatste 4, maar Wijndal als linksback, de andere 3 prima. Er voor Grillitsch en daarvoor Berghuis, Taylor, Blind en de 2 spitsen Brobbey rechts van de aslijn en Tadic links van de aslijn en Bergwijn links of rechts op de bank.

27-10-2022 10:34

Freddy +11374

Bergwijn is net als Tadic geen rechtsbuiten. Hij komt in zijn kracht als hij linksbuiten speelt met een back die ruimte voor hem creëert door er overheen te denderen. Die klik heeft hij met Wijndal.

27-10-2022 11:00

Ans B +19809

Plus een spits als Brobbey. Bergwijn is slecht gaan spelen toen beiden wegvielen.
Ineens stond hij omringd door verdedigers zonder dat er dynamiek rondom was zodat er ruimtes vrij kwamen waar hij in kon duiken (of de bal naar een bewegende speler spelen, de combinatie aangaan). Als alles om hem heen statisch is kan een flankspeler geen kant op.
Helaas is dat zo aan hem gaan vreten dat hij er nu ook mentaal doorheen is gezakt.
Zijn opleving, dartelheid en levendigheid toen hij even (15 min) op links samenspeelde met Brobbey, Wijndal en Kudus) sprak boekdelen. Tegen Excelsior was dat. Het was van korte duur.

27-10-2022 12:25

JaapStam +136663

Sinds zijn hart problemen (zie Blind)!!! Speelt hij nooit volle 100% in de wedstrijd!!! Wie Manchester United volgt, zie je dat ook bij Christian Eriksen!!! Bakt er helemaal niks meer van!!! Echt sneu voor die jongens, maar die kunnen beter bij de amateurs voetballen, of een andere vak beoefenen binnen Ajax ofzo!!! ❌️❌️❌️

27-10-2022 10:19

MichelAngelo66 +22194

Dat mag je niet zeggen Jaap.

27-10-2022 10:45

MichelAngelo66 +22194

Moest ik er een wink bij zetten voor je?

27-10-2022 14:02

XRaY +18970

Een mindere fase, uit vorm, speelde een ongelukkige wedstrijd. Of wat voor zalvende woorden dan ook. Keer op keer lees je deze teksten over Blind en Tadic.

Pappen en nathouden omdat ze zoveel betekend hebben. Het is gewoon de leeftijd die parten speelt. Spijtig maar de koek is gewoon op. Benoem het dan ook zo.

27-10-2022 10:14

Multi +33194

Van der Vaart en Bogarde zijn op het moment de enige in de media die echt de waarheid durven te zeggen over beide mannen. Vraag me af of dit niet ook een van de redenen is dat Bogarde weg moest en dat Blind toch enigszins beschermd wordt.

27-10-2022 10:11

Modric36 +8224

vergeet Theo janssen niet

27-10-2022 10:37

LezDeBoer +566

Sneijder zegt het ook. Alleen is die niet meer zo populair onder de Ajacieden XD

27-10-2022 12:30

KudusDream +12972

Ze moeten niet eens starten. Maar volgende week staan ze er gewoon weer.

27-10-2022 10:06

noppenkoning +41111

Echt klote dat 2 toppers als Blind en Tadic zo snel in verval zijn geraakt en nog vervelender is dat we de knaken en scouting niet hebben om ff 2 van die toppers te vervangen.

27-10-2022 10:04

Roccomar +641

Het is echt een utopie te denken dat een club als Ajax zulke spelers kan vervangen. Je moet het denk ik als een uitzondering zien dat zulke toppers op hun leeftijd naar Ajax wilde komen en ook nog eens tegelijk. We hebben er jaren profijt van gehad en dat dus maar koesteren.

27-10-2022 10:11

Roccomar +641

Door wie zouden zij dan makkelijk te vervangen zijn? Met de uitgangspunten: financieel haalbaar qua salaris, wil ik de NLse competitie spelen en is van het niveau dat beide heren hadden in 18/19?

27-10-2022 20:47
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.