Van Basten geeft complimenten aan Baas: 'Daar begint het voetbal mee bij Ajax'

door Jon van Dam 124

Bron Rondo

Van Basten geeft complimenten aan Baas: 'Daar begint het voetbal mee bij Ajax'

door Jon van Dam 124

Bron Rondo

Laatst geüpdatet

Marco van Basten en Wesley Sneijder zijn erg positief over Youri Baas. De 21-jarige linkspoot won afgelopen week met Ajax van Feyenoord en PSV en volgens Van Basten is de verdediger een belangrijke schakel in het spel van Francesco Farioli. Ook komt Ajax' aanvoerder, Jordan Henderson, ter sprake.

Rafael van der Vaart zat zaterdag in de skybox van Sjaak Swart en had een 'heerlijke avond' bij Ajax - PSV. 'Dit is de beste wedstrijd die ik tot nu toe van Ajax gezien heb', zo klonk de voormalig Oranje-international bij Rondo.

Sneijder zag eveneens hoe Ajax imponeerde in de gewonnen thuiswedstrijd (3-2) tegen PSV. De oud-Ajacied zag Ajax ook eens positief opvallen in aanvallend opzicht. 'Er werd goed opgebouwd', constateert Sneijder, die een duidelijke uitblinker zag tegen de Eindhovenaren. 'Tegen Besiktas had je ook wel een aantal voetballende momenten. Maar ja, Henderson was geweldig. Die heeft zijn beste wedstrijd gespeeld voor Ajax.'

'Ajax begon ineens te voetballen en wisselde ook vaak van kant'

Van Basten genoot afgelopen zaterdag van een andere Ajacied tegen PSV. 'Weet je wie ik goed vind? Die Baas. Hij brengt voetbal, bij hem begint het voetbal.' Ook Sneijder zag Baas, die afgelopen seizoen nog op huurbasis bij NEC speelde, een sterke indruk maken. 'Ja, die speelde ook heel vaak die rechte ballen naar Brobbey. Ajax begon ineens te voetballen en wisselde ook vaak van kant.'

Ten opzichte van afgelopen seizoen ziet Van Basten dat Ajax een totaal ander team lijkt. Hij erkent dat trainer Farioli zijn strijdplan heeft weten over te brengen op de grotendeels zelfde selectie als een seizoen terug. 'Baas is erbij, die is dan goed. Sutalo doet nu mee, Hato stond er ook al in, Rensch stond erin. En voorheen was het toch een probleem om die bal van achter naar voren te krijgen.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Robbie en de Kock +11118

Regeer terughalen!

05-11-2024 20:16

SpursAjax +6669

Ik hoop dat Ajax vaker talenten verhuurt! Zo een Baas maar ook een Fitz Jim hebben daar echt een hoop aan gehad vorig seizoen!

05-11-2024 19:11

Stefansuarez +19011

Vertonghen en blind ook destijds

05-11-2024 19:54

Ajax1969 +4162

Reiziger 30 jaar geleden. Sven Botman ook, want door zijn verhuurperiode kon hij voor goed bedrag verkocht worden. Noah Lang liet tijdens zijn korte verhuurperiode bij Twente (door Corona) zien dat hij helemaal klaar was voor de eredivisie, maar werd vervolgens volledig genegeerd door ten Hag. En dat is denk ik het grote probleem. Als er meer geld te besteden is en dat geld wordt niet al te slecht besteed, krijgen jongens als Baas en Fitz-Jim geen kans. Hetzelfde voor een Godts, die nog wisselvallig is, maar kansen blijft krijgen omdat er geen alternatief is.

05-11-2024 20:17

ProperFootball +14453

Precies. Maar als we niet "kopen kopen kopen" dan begint men her en der te brullen en dus krijgt de jeugd vaak te weinig kansen. Kapitaalvernietiging.

07-11-2024 20:21

PeterLarsson +13211

Fitz Jim heeft amper gespeeld bij Excelsior

05-11-2024 20:51

JohnDylan +21757

Wat heeft Fitz-Jim dan aan dat halve seizoen bij Excelsior gehad? Daarna speelde hij bij Jong Ajax niet beter als daarvoor.

05-11-2024 23:10

SpursAjax +6669

Fitz Jim had zelf aangegeven dat hij veel heeft geleerd bij Excelsior! En dan vooral in verdedigende taken uitvoeren en strijdlust!

06-11-2024 08:05

JohnDylan +21757

Hoe komt het dan dat hij daarna minder (of in ieder geval niet beter) voor Jong Ajax speelde dan daarvoor? Welke statistiek geeft aan dat zijn strijdlust omhoog ging? Want het aantal drukzettende acties, sprints, tackles, dichtgelopen passlijnen, duels, etc. ging allemaal niet omhoog.

06-11-2024 10:29

JoeBlow +8154

Ja wacht eens even. DAT past niet in het narratief.

09-11-2024 15:42

JoeBlow +8154

Fitz Jim heeft volgens mij iets van 400 minuten gespeeld bij Excelsior.

09-11-2024 15:40

eros +4777

Ajax neemt naar mijn mening veel te vroeg afscheid van bepaalde spelers. Salah Edine, Regeer, Martha, Vos, Hansen, Unuvar, Q. Timber,… ik had ze graag nog bij Ajax gezien. Ze hebben toch een bepaalde basis die andere spelers missen.

Er wordt miljoenen uitgegeven aan Kristensen, Sanchez, Gaaei, Avila, Sosa,…. Ik ben van mening dat we beter eerder genoemde spelers een kans hadden kunnen geven. Kost je minder, betere basis.

En tuurlijk zullen zij ook fouten gemaakt hebben.

05-11-2024 18:07

BakkalBijter +11624

Quinten Timber niet te vergeten

05-11-2024 21:33

ProperFootball +14453

Die kon echt blijven, maar wilde zelf weg omdat hij meer perspectief op spelen in het 1e had bij Utrecht. Helaas.

07-11-2024 20:22

JoeBlow +8154

Nee. Ajax zag hem als verdediger. Hij zag zichzelf als middenvelder.

09-11-2024 15:44

tdecler +3302

Daarom is het nu eigenlijk een zegen dat het geld op is. Nu krijgen spelers als baas, fitz en godts de kans. Vind het jammer dat unuvar en vos weg zijn. Benieuwd hoe die het hadden gedaan onder farioli. En misehouy natuurlijk

05-11-2024 22:50

JoeBlow +8154

Geen twijfel over het talent van Vos en Misehouy. Wel over mentaliteit en drive. En laat Farioli daar nou juist een groot belang aan hechten.

Hij wil goede voetballers, maar ook spelers die bereid zijn de pollen uit het gras te lopen. Bij zowel Vos als Misehouy had Ajax daar twijfels bij.

09-11-2024 15:49

Eurysaces +29498

Hopelijk hebben we met Baas, een nieuwe Daley Blind in huis. Voor het spel (en de prijzen) van Ajax zo ontzettend belangrijk!

In de afgelopen 20 jaar, is Ajax nooit kampioen geworden zonder Daley Blind in de selectie.

05-11-2024 16:57

Amsterdamnoord +6003

Bizarre gedachte inderdaad. Sws zijn er sinds eind jaren 80 weinig kampioenschappen zonder een Blind in de selectie

05-11-2024 17:31

Asociaal +2769

Los van de complimenten die ze aan Ajax uitdeelden, kon Sneijder het toch niet laten om te zeggen dat de overwinning tegen Feyenoord onverdiend was. Ik zeg zeker niet dat Ajax heer en meester was tegen Feyenoord, maar over de hele wedstrijd gezien, deed Ajax niet onder voor Feyenoord. Je krijgt al snel het beeld dat Ajax deze zege cadeau kreeg omdat Ajax bij beide goals, wel hulp kreeg van Feyenoord.

05-11-2024 15:51

KingJames23 +11422

Ajax dwong die fouten van de keeper af. Zo kun je het ook zien.

05-11-2024 18:51

Asociaal +2769

In mijn ogen dwongen zij die sowieso af, Lebron 😉

06-11-2024 09:01

tdecler +3302

Ajax speelde aanvallend zeker niet groots, maar dat hoefde ze na die 0-2 niet meer. Daarna gewoon klasse verdedigd, waardoor Feyenoord aanvallend onmachtig was. Dus dikverdiende overwinning wat mij betreft.

05-11-2024 22:55

jokers +1172

Die gasten zijn stoned of dronken.
Stond met open mond te luisteren, dat verhaal over Henderson met ruimte bla bla bla,
ik citeer

Tegen Feijenoord en PSV moet je hem opstellen tegen Willem 2 niet want daar haalt hij de bal van de voet bij Baas, en dat moet niet.
Ze hebben het drie keer over Willem 2 zowel van der Vaart als Snijder....

Wat snuiven die gasten onder het analyseren, echte vaklui 5 mensen, en niet 1 die zegt ehhh die speelde pas vanaf minuut 80 mee

05-11-2024 13:46

Kryptonite +76738

Hey wat gek, met meer technisch vaardige spelers zoals Baas en Fitz Jim (die je vorig jaar ook tot je beschikking had!!!!) loopt het allemaal veel smoother, wie had dat gedacht?

Kappen met spelers als Gaaei, Tahirovic en Hlynsson (op 10). Altijd scouten op technisch begaafde spelers. Ook dan kan er soms een miskoop of mismatch tussen zitten, zoals Mikautadze, maar je vergroot wel de kans op slagen. Stel een profiel op van een Ajax speler (branie, techniek, slim, wendbaar, niet per se fysiek heel sterk, etc.) en scout exclusief daarop.

05-11-2024 12:32

AlexIbarra +19215

Ik ben juist tegen eenheidsworst scouten. Ten eerste hebben we een opleiding om typische Ajax-spelers op te leiden.

Momenteel hebben we te weinig 'voetbal' wat natuurlijk een schande is voor Ajax maar ook in deze situatie is bijvoorbeeld een Weghorst al heel belangrijk geweest. (Of Henderson)
En heb je een lekker voetballende selectie met veel Eitings, Mazraouis en Dolbergs en daarachter nog technisch onderlegde jeugd, dan is misschien juist die grote, sterke verdediger of een geweldige pingelaar / draver met iets te weinig overzicht een goede aanvulling.

Kijkend naar de Mislintat aankopen zijn de jongens die nog wel aardig kunnen voetballen zoals Sosa, Mikautadze en Tahirovic eigenlijk nog minder bruikbaar gebleken dan bijv. houthakkers Gaaei, Forbs en vdBoomen.

Akpom is ook geen klasbak maar bankt zonder te zeiken en draagt wat bij als hij erin komt. Waar je soms meer aan hebt dan een groot talent als Conceicao die na 3 weken banken ongelukkig is en misschien toch terug naar pappie wil.

Maar voor nu heb je gelijk, doe eerst maar ff 5 Ajax-spelers voordat we weer koppers, sprinters, work rate en grinta gaan kopen.

05-11-2024 15:35

Robbie en de Kock +11118

Baas en Fz had je juist niet tot je beschikking verleden jaar.

05-11-2024 20:18

JohnDylan +21757

Het vreemde is dat een groot deel van de fanbase na de “plotselinge” doorbraak van Baas en Fitz-Jim nog steeds niet hebben geleerd meer geduld op te brengen voor de eigen jeugd. Ik lees hier nog steeds vele berichten over talenten die al worden afgeschreven (inclusief Hlynsson en Rijkhoff). Hopelijk blijft Ajax even krap bij kas zodat ze eigen jeugd noodgedwongen meer kansen krijgt.

05-11-2024 12:30

Tadic84 +1348

Wat een flauwe kul verhaal kerel. Baas (NEC) en Fitz-Jim (Excelsior) waren allebei verhuurd vorig jaar. Daarin hebben ze fysiek op een hoger niveau veel van opgestoken en daar plukt Ajax nu de vruchten van. Niet ieder talent is direct voor Ajax inzetbaar of van exceptionele kwaliteit dat deze maar meteen in de basis van Ajax horen te komen. Het zou daarom voor “veel” Ajax jeugdspelers interessant moeten zijn om voor hun daadwerkelijke doorbraak een jaar of meer te worden verhuurd aan een eredivisie club ipv vanuit jong Ajax meteen de stap naar Ajax 1 te moeten maken. Punt is alleen dat veel jeugd hier vaak het nut niet van in lijkt te zien.

05-11-2024 13:32

JohnDylan +21757

De meerderheid van de mensen die hier actief zijn vonden dat Ajax al lang afscheid van Baas en Fitz-Jim hadden moeten nemen. De meeste van die mensen hebben nu ook al talenten als Hlynsson en Rijkhoff afgeschreven en dus nog steeds niet geleerd veel meer geduld te hebben met de ontwikkeling van talenten.

Fitz-Jim heeft fysiek helemaal geen stappen gezet in dat halve seizoen bij Excelsior en was in de tweede seizoenshelft gewoon Ajacied. Was je dat alweer vergeten ofzo?

05-11-2024 13:44

AINIESTA +44284

Fitz had je in 2021/2022 al kunnen brengen, die is idd echt niet ineens getransformeerd naar een brede kerel ofzo. Hij is snel, wendbaar, lichtvoetig en redelijk explosief. Dat zijn belangrijkere kwaliteiten dan fysiek sterk zijn.

05-11-2024 14:36

Tadic84 +1348

Fysiek betekend ook de weerstand die je hebt gehad tegen betere tegenstanders. (Fysieke weerbaarheid).
En op trainingen natuurlijk bij Excelsior ipv jong Ajax. Gaat niet om de bouw van Fitz-Jim, want dat zijn de punten die jezelf al aangeeft.

05-11-2024 20:21

ProperFootball +14453

@JohnDylan Precies. FJ heeft sinds einde vorig / begin dit seizoen echt fysieke stappen gezet, en dat heeft vooral ook te maken met volwassen worden van een niet al te stevig gebouwde jonge speler. Soms heeft dat gewoon tijd nodig.

07-11-2024 20:24

AINIESTA +44284

De jeugd die noodgedwongen kansen krijgen moeten natuurlijk wel echt talent hebben. Zie een Banel echt niet opeens doorbreken als ie kansen krijgt.

05-11-2024 14:35

JohnDylan +21757

Het gaat me niet om de kansen die de talenten krijgen maar om het geduld wat Ajax en de fans met talenten moeten hebben. De kansen komen als ze het juiste niveau hebben wel MITS de club voldoende geduld heeft. Het komt door een gebrek aan geduld dat Ajax een talent als Regeer door Gaaei vervangt en er zo sportief en financieel op achteruit ging. Het komt door een gebrek aan geduld dat een talent als Vos voor een habbekrats wordt verkocht en dat door een groot deel van de fanbase werd toegejuicht.

05-11-2024 18:23

AINIESTA +44284

Ja oké, daar heb je zeker gelijk in. Niet iedereen is ala de Ligt al klaar voor een serieuze kans op z'n 18de. Bij sommigen duurt het gewoon even. En sommigen komen gewoon tekort.

We gaan sws altijd wel de fout in met backs aankopen, bijna altijd speelt een jeugdspeler de back die aangekocht is eruit. Tagliafico is 1 van de weinige voltreffers de laatste 10 jaar van alle aankopen die we daar hebben gedaan. Misschien wel van deze eeuw samen met Maxwell en Trabelsi. De rest allemaal flops van rond de 5 miljoen euro. En zelfs Wijndal 10 miljoen.

We hadden van den Boomen moeten verkopen natuurlijk en Vos moeten behouden.

05-11-2024 19:10

JoeBlow +8154

Vos had zichzelf eigenlijk onbewust in een onmogelijke situatie gemanoeuvreerd. 1M per jaar pakken en nog twee jaar in Jong Ajax moeten spelen voor je echt klaar bent, kan niet - en al helemaal niet gezien de financiële huishouding van 2024.

Ik neem aan dat Ajax Vos liever had gehouden als hij een normaal contract had gehad. Maar 5 jaar tegen 1M (waarvan de eerste 3 als JA speler) waardoor je hem eigenlijk in jaar 4 meteen moet verkopen omdat hij anders gratis de deur uitloopt, geeft niet zoveel mogelijkheden.

En dan had Ajax ook nog eens het gevoel dat Vos er de kantjes een beetje afliep. Tja.

09-11-2024 15:57

Baco123 +6032

Baas is een echte baas aan het worden
Opbouwend goed
Verdediger moet i nog wat beter onder de knie krijgen, maar dat i beter en beter aan het worden is dat zien we wekelijks

05-11-2024 11:25

MichelAngelo66 +22149

Ajax speler met durf. Die miste je vorig jaar om allerlei redenen. Dan je zie… het scheelt een slok op een borrel. Voetbal van achteruit hoort bij onze club. Leuk dat er altijd wel weer ergens een jonge verrassing opduikt die zich openbaart bij de juiste omstandigheden.

Dit begint weer als Ajax te voelen.

05-11-2024 11:00

The Future +5516

Helemaal mee eens, maar dit is ook gewoon de hand van de trainer. Er is hier iemand die structureel aangeeft dat trainers geen verschil maken, maar Baas is een voorbeeld waarin een trainer zomaar je carrière kan maken én met zijn keuze ook de ploeg zelf beduidend beter maakt. Weinig andere trainers hadden Baas, maar ook een FJ, zo aan de praat gekregen en zich laten verbeteren. Die zagen het talent/de specifieke kwaliteiten niet, bleven voor zulke spelers vasthouden aan bepaalde posities.

Gelukkig kijkt Farioli verder dan zijn neus lang is. Hij durft te experimenteren, kijkt niet naar statussen en eist ook van iedereen de volle toewijding. Een Bergwijn met zijn lakse instelling had het nooit volgehouden onder Farioli. Die is gewend op basis van zijn status altijd te spelen. Ongeacht zijn vorm of inzet. Een Godts is qua kwaliteit nog minder, maar haalt er tot nu toe wel meer uit op basis van inzet/gretigheid. Dat moeten we hebben en dat Farioli dat aanwakkert in alle spelers is echt een fantastisch iets.

05-11-2024 12:18

Ans B +19809

'Weinig andere trainers hadden Baas, maar ook een FJ, zo aan de praat gekregen en zich laten verbeteren'.

Zonder ook maar enige afbreuk te willen doen aan Farioli, ben ik het niet helemaal met je eens. Ten eerste is Beuker degene geweest die achterliggende data van Baas heeft ingezien/geanalyseerd, mede waardoor Farioli hem als LCV opstelde.
Maar Baas heeft altijd al laten zien, ook in ca. drie voorbereidingen dat hij in potentie Ajax 1-materiaal was (op LB-positie).
Voor FJ gold hetzelfde: een heel duidelijk profiel die hem uitermate geschikt maakte voor het probleem dat Ajax de afgelopen twee jaar jaar had in de opbouw.
Genegeerd inderdaad door middelmatige trainers, en/of trainers met te weinig lef (Heitinga m.n. die hem nota bene onder zijn hoede had).

Dus Farioli dan zien als 'één van de weinige trainers die...' omdat vorige trainers hebben gefaald, dat zie ik zelf toch anders. Ik vind het normaal dat een trainer al op de trainingen ziet, eventueel bijgestaan door beelden (ik zou als nieuwe trainer ook videobeelden van voor mij onbekende spelers willen zien) wat een speler voor kenmerken heeft en wat hij goed en minder goed kan. Als ik (en anderen met mij) spelers als FJ en Baas kunnen inschatten dan moet een trainer dat toch ook kunnen?

Maar oké: je moet als trainer ook enig lef hebben om die jonge talenten in competitieverband op te stellen. Als geluk bij een ongeluk hebben de financiële omstandigheden ook geholpen daarbij.

05-11-2024 13:18

MichelAngelo66 +22149

Ik denk dat Baas ook wel wat sterker is geworden afgelopen jaar. Dus of een ander de kwaliteiten niet zag waag ik te betwijfelen. Maar zeker, Farioli heeft hier sterk aan vastgehouden. Deze coach weet zeker psychologisch hou hij het moeten inpakken. Ik wordt wel eens moe van zijn gewauwel, maar dat doet hij zeker erg goed.

05-11-2024 17:02

The Future +5516

Leuk en aardig, maar de afgelopen jaren verschillende trainers gehad en geen een zag het in ze zitten. Ook in hun verhuurperiode werden ze nooit zo goed dat ze genoemd werden als potentie Ajax-spelers. FJ zelfs lang banken bij Excelsior dat zelf teleurstelde... Ze kwamen zelf ook (terecht) bij de selectie dit jaar met het idee dat het er zeer waarschijnlijk niet in zat... Dus ja, als Farioli ze dan kansen en vertrouwen geeft, ligt dat zeker aan de trainer.

Dat Beuker Baas analyseerde wist ik dan weer niet, dus die krijgt hier dan ook heel veel complimenten voor! Super inbreng van hem!

05-11-2024 19:31

caspervans +5336

Hoe weet je dat Beuker dit was, als ik vragen mag?

06-11-2024 10:23

ProperFootball +14453

Ik weet zeker dat Sutalo ook zéér blij is met een speler naast hem waar ie altijd de bal bij kwijt kan.

07-11-2024 20:25

SneekAjax +2085

Baas is voor mij ook echt de verassing dit seizoen. Wat een jaartje verhuur kan doen... Destijds hebben we het ook gezien bij Vertonghen.
Een recenter voorbeeld is Timber, daar hadden we een terugkoopclausule moeten afspreken.
Het nieuwe voorbeeld kan Regeer wel eens zijn. Doet het erg goed bij Twente, gelukkig hier wel een clausule!

05-11-2024 10:29

FrancescosRavioli +15083

Quinten Timber is het ultieme voorbeeld dat als je selectie compleet en erg goed is, je een groot talent alsnog nooit zomaar moet laten gaan.

05-11-2024 10:33

Bobje99 +7032

Volgens mij wilde hij uiteindelijk zelf weg om meer kansen te krijgen. Bij Ajax was er alleen plek op rechts back wat hij zelf niet zag zitten. En als ik het me goed herinner had hij terug kunnen keren maar koos hij zelf voor Feyenoord. Een terugkoopclausule had daarbij dus niet geholpen helaas. Tja, soms laat je spelers gaan die via een omweg alsnog de top halen. Op zich is dat ook wel logisch bij een club als Ajax. Als je het schopt tot Jong heb je dusdanig talent dat de stap naar het betaald voetbal niet onrealistisch is. Dat er dus zo nu en dan iemand tussendoor glipt die het via een omweg alsnog redt is onvermijdelijk.

Dat Baas deze stappen zou maken had ik ook niet verwacht overigens. Ik kan alleen niet zo goed inschatten of hij het plafond van Vertonghen heeft.

05-11-2024 10:45

ijzerchef +3135

Timber zat op een leeftijd dat hij moest spelen, maar op zijn plek stond Gravenberch al. Je zou dan een roulatiesysteem moeten hebben, maar Ten Hag is daar niet zo goed in.

05-11-2024 11:03

Lars93 +899

Een terugkoopclausule was niet echt mogelijk bij Quinten. Die liep uit z’n contract namelijk, dus werd niet verkocht aan FC Utrecht, maar ging transfervrij.
Dan had ‘ie eerste moeten verlengen, om verkocht te kunnen worden met een terugkoopclausule. Kan me weinig situaties voorstellen waarin je dat doet als speler.

05-11-2024 11:32

JohnDylan +21757

Quinten was op dat moment ook gewoon minder als middenvelder dan Regeer (die hem uit de basis van Jong Ajax gespeeld). Dus zelfs als Ten Hag had gerouleerd was Quinten niet in beeld gekomen.

05-11-2024 12:22

FrancescosRavioli +15083

Je had hem kunnen verlengen en kunnen verhuren. En garanties kunnen geven dat hij na dar seizoen een eerlijke kans voor het eerste zou krijgen.

05-11-2024 13:20

SneekAjax +2085

Ah, daar was ik niet van op de hoogte.
Dan is dat zeker een andere situatie idd.

05-11-2024 13:29

Juan62 +46067

Voor de zoveelste keer in onze geschiedenis is het dat we in slechte tijden weer op onze jeugdopleiding hebben teruggegrepen om succesvol te zijn.

Daarvoor moet je Farioli ook veel credits geven

Ik vermoed dat we nooit leren , en als we centen in de zak hebben weer gaan kopen
Maar nu ben ik trots als ik naar ons elftal kijk en zie hoeveel eigen jeugd er weer in staat.

05-11-2024 10:24

ajaxfan83 +3351

Baas is onze nieuwe Daley blind

05-11-2024 10:10

Hersenspinsel +7992

Jorrel haalde 33km\h bij eeen rush, dat haalt Baas nooit en Hato zijn voorzet\assist zijn goed.
Youri zijn passen en rushes door de linies door zijn verademend, dat doet Hato Baas nooit na.

Kortom, de positie wisselingen die Farioli doorvoerde waren geniaal.
Ik ben zo blij met onze filosoof.

05-11-2024 09:46

ijzerchef +3135

Bizar dat Hato geen vrije trap kreeg.

05-11-2024 11:06

Jeugd +24585

Baas speelde een prachtige pot. Heeft zich dit seizoen sowieso enorm ontwikkeld. Het lijkt wel hoe meer hij durft hoe beter het wordt.
Hopelijk is de rek er nog lang niet uit.

05-11-2024 09:42

Nr.10 +110893

Heb zeker het idee bij hem dat de rek er nog niet uit is.

05-11-2024 10:13

Ans B +19809

Zoals Baas m.n. tegen PSV speelde was voor mij bijna een openbaring. Ik heb altijd gezien hoe makkelijk hij voetbalde en mee kon in het eerste in de voorbereidingen en bij invalbeurten, maar toen hij onder Schreuder even een basisplek veroverde viel hij in mijn ogen door de mand door een gebrek aan lef. Op dat moment achtte ik hem daarom nog niet rijp genoeg.

Dat hij het dit seizoen zo goed doet vond ik uitermate knap, vooral omdat hij niet in de valkuil trapte van zovéél jonge spelers (zoals ook Salah Edine) die zich dan kost wat kost willen bewijzen en daardoor (in overconcentratie) juist veel fouten maken. Maar echt verrast was ik niet vanwege die eerder al geconstateerde makkelijke manier van voetballen.

Maar wat ik tegen PSV van hem zag ontsteeg dat niveau. Ik zag veel meer verbetenheid, bezieling, lef en zelfvertrouwen bij hem dan ik ooit eerder zag in één (ik zie heel weinig van Jong, dus het kan zijn dat hij het daar ook al etaleerde). En dat betaalde zich uit in zijn spel: hij héérste als een veldheer. Eerder constateerde ik al dat hij verdedigend steeds beter is geworden en dat hij b.v. veel kopduels wint. Als hij deze ontwikkeling doorzet (verdedigend en mentaal dus) dan kan zijn plafond wel eens héél hoog komen te liggen. Hele fijne speler om te volgen.

Baas en FJ zouden zo maar eens de volgende pareltjes van Ajax kunnen worden. Beiden kunnen voetballend heel veel, maar zijn qua persoonlijkheid geen spelers die altijd vooraan staan. Dat is m.i. hun enige 'zwakte', in de zin dat ze ook tijd nodig hebben om 'op te staan' en volledig tot bloei te komen.

05-11-2024 09:40

Spuit11 +1281

Johan Neeskens was ook niet een type voetballer die vooraan wilde staan. Ik zie het grote nut ook niet. Er is niks mis met bescheidenheid.

05-11-2024 10:02

Ans B +19809

Je weet een boodschap wel uit z'n verband te rukken.
Je hebt het over Neeskens: iemand die desondanks van nature met alle vuur in zijn spel speelt, met geen enkele terughoudende bescheidenheid. Jan Wouters idem.

Er is helemaal NIETS mis met bescheidenheid, tenzij dit in iemands SPEL is terug te zien en hij daardoor minder tot bloei komt. Bescheidenheid in iemands persoonlijkheid is dan één van de eigenschappen die daarbij een rol kan spelen. Ik noem eveneens andere, ook daarom vind ik dat je met jouw commentaar 'bescheidenheid' uit zijn verband rukt in mijn totale verhaal.

05-11-2024 10:25

4xEC1 +7711

Ik denk meer dat het om persoonlijkheid gaat, dat is toch wat anders dan bescheidenheid. En persoonlijkheid had Neeskens 100% natuurlijk, net zoals een Jari Litmanen, die ook altijd bescheiden was. Hopelijk hebben FJ en Baas ook een sterke persoonlijkheid om ooit te slagen in het buitenland, maar dat is hopelijk nog ver weg..

05-11-2024 10:32

Spuit11 +1281

Je hebt het zelf over bescheidenheid als persoonlijkheid. Johan Neeskens was een beest op het veld. Schuwde een elleboog niet en kon ook incasseren indd. Maar buiten het veld hoefde hij niet in de schijnwerpers te staan. Daar zijn wij het over mee eens.

Je kan niet anders met mij eens zijn dat Fitz Jim juist een speler is die veel de bal af jaagt en druk op spelers heel goed begrijpt. Baas speelt in mijn ogen juist als Blind deed, met slimheid zodat hij niet als een Brobbey erin hoeft te kleunen.

Lees ik dan jouw boodschap verkeerd over bescheidenheid als persoonlijkheid verkeerd of breng jij het zelf niet helemaal goed over?

05-11-2024 10:32

Ans B +19809

Hier heb ik het idd over persoonlijkheid en wijd ik daar niet verder over uit. Ik neem het woord 'bescheidenheid' niet in de mond, maar hieronder ergens (in een reactie op Schip) noem ik het wel, in een reeks en dan gaat het over FJ ("... qua persoonlijkheid (nog) te weinig 'body' heeft: hij is soms nog aarzelend, durft nog geen ballen op te 'eisen', is nog te bescheiden"). Misschien heb je dat ook gelezen.

Voor mij is de bescheidenheid in de karakters van Baas en FJ één van hun persoonlijkheidskenmerken in het 'niet vooraan staan'. Het zit 'm ook in terughoudendheid in de bal opeisen (FJ), en altijd voluit gáán, in de zin van verantwoordelijkheid durven nemen, volledige bezieling en overtuiging (Baas).
Beiden spelen af en toe nog alsof ze nog niet helemaal meetellen, nog niet overtuigd dat ze meer dan volwaardig Ajax 1-spelers zijn. En dat zit m.i. dus verborgen in hun persoonlijkheid van 'niet altijd vooraan staan'. Ik noemde het zo als tegenstelling tot spelers die van nature heel veel bravoure en zelfvertrouwen in hun spel hebben, voor wie het bijna vanzelfsprekend is dat ze in één voetballen'. Op die manier zijn zij eerder in staat om voluit tot bloei te komen.
Spelers als Baas en FJ hebben vaak meer tijd nodig om vol tot bloei te komen, maar als ze genoeg talent hebben dan komen zij er net zo goed.
Ze lopen wel meer risico om genegeerd te worden door trainers dan die spelers met bravoure, omdat ze minder ´rijp´ zijn qua persoonlijkheid. Zo zie ik het althans. Maar o wee als ze écht los komen, zoals ik bij Baas dus zag tegen PSV, dan zie je dat ze nog véél meer in huis hebben mét die overtuiging, dat lef, dat zelfvertrouwen.

Bij FJ zie ik het zeker ook, bij vlagen, maar bij hem had ik al veel eerder het idee dat hij een toptalent is en dat hij nog véél beter kan. Hij zou m.i. puur o.b.v. zijn talent c.q. zijn profiel met eigenschappen altijd bij de uitblinkers kunnen behoren. Dat hij dat nog niet altijd is, heeft m.i. dus te maken met nog niet helemaal uit zijn schulp te zijn gekropen. Wat overigens ook van invloed is of kan zijn is dat hij onder Farioli wel anders moet spelen dan hij gewend is (meer naar voren, meer diepgaand). Maar hij pikt dat héél goed op.

05-11-2024 11:58

AINIESTA +44284

Waar anderen soms te bang of voorzichtig zijn is Baas in elke situatie of wedstrijd altijd zichzelf, altijd durven en blijven voetballen. Gaf zaterdag ook een signaal daarmee af, niet van dat bange gedoe omdat het PSV is maar gewoon indribbelen, kappen, draaien. Ik ben fan!

05-11-2024 09:38

Ans B +19809

Haha, ik heb (hierboven) nét een andere invalshoek dan jij, maar desondanks zijn we het volkomen eens: hij is een echte voetballer.

05-11-2024 09:43

AINIESTA +44284

Haha, nou ik ken 'm vooral van dit seizoen en ik zie hem wel vaker indribbelen, iemand uitkappen, uitstellen etc.

05-11-2024 12:16

Ans B +19809

Ja zeker, hij heeft al vaker goede en hele goede wedstrijden gespeeld, maar ik zag tegen PSV toch nog een andere dimensie die ikzelf in elk geval nog niet eerder bij hem zag.
Ik heb zijn plafond nooit goed kunnen inschatten, maar o.b.v. deze wedstrijd, de verandering in de m.i. dan meer mentale/persoonlijkheidsaspecten (meer bezieling, meer overtuiging e.d.), dat voegt heel veel toe aan zijn reeds aanwezige voetballende talent. Dat zijn volgens mij net de ingrediënten die (net als gogme en volwassenheid) van een talent een groot talent en van een een groot talent een toptalent kunnen maken.

05-11-2024 12:46

Sampaoli +39150

Het betrekken van Baas en Fitz-Jim is een van de meesterzetten van Farioli. Samen met het opstellen van Pasveer en positiewisseling van Hato.

05-11-2024 09:13

JariHeijden +5584

Vooral dat Farioli zag dat Baas juist als centrale verdediger goed uit de verf zal gaan komen en dat Hato heel sterk zal zijn als inverted back. Dat vind ik echt een meesterzet. Ik heb nooit gedacht aan Baas als centrale verdediger. Hato als inverted back, daar kon ik me vooraf wel in vinden. Maar Baas als centrale verdediger positioneren was echt de konijn in zijn hoed!

05-11-2024 12:19

Pauw +2187

Regeer kan vergelijkbare dingen. Terughalen dus. Koopje.

05-11-2024 08:19

PD119 +102

Bovendien heb je een vervanger voor Rensch, met daarachter Alders uit Jong.

05-11-2024 08:24

Ans B +19809

Zó mee eens!

05-11-2024 09:43

Koscar +5388

Van Basten die iets positiefs zegt?? Wauw

05-11-2024 07:38

Tinus +10257

Waar had hij positief over moeten zijn vóór de week van de klassieker?

05-11-2024 10:05

AmsterdamsTrots +1967

Nou dat je nog maar 5 punten had laten liggen dit seizoen met zo’n beetje dezelfde spelers als die vorig jaar laatste stonden. Dat was al een prestatie van formaat, laat staan wat ze nu laten zien. Van Basten is gewoon als echte Ajacied extreem kritisch maar mag ook best wel eens de complimenten uitdelen. Dat doet hij nu gelukkig.

05-11-2024 11:03

Koscar +5388

1) 30x gescoord in 10 wedstrijden.
2) Defensie weer op orde
3) Punten binnen halen (met beperkt materiaal)
4) Goede sfeer in en rond het team
5) Ajax - Besiktas, waar we heel goed waren
6) Individuele spelers die zich duidelijk ontwikkelen
enz. enz.

Iedereen doet alsof het een en al kommer en kwel was, maar dat was echt niet zo. Willem 2 en Qarabag was dramatisch ja, maar het is toch echt een wereld van verschil met een half jaar geleden.

05-11-2024 12:28

Tinus +10257

Dat weet ik ook. Maar het is ook niet zo dat vBasten alleen maar loopt af te geven op Ajax. Dat was vooral het punt dat ik wilde maken.

05-11-2024 13:50

karlhof +4697

Baas was al goed in JA als linksback. Jaartje NEC heeft hem goed gedaan. Hetzelde met FJ.

05-11-2024 06:39

Schip +23345

Ik vind JA de beste leerschool. Als je daar uitblinkt, kun je de stap naar Ajax 1 maken. Niet als basiskracht, maar wel als selectielid. Dan heb je competitie ervaring en tegen broodvoetballers gespeeld.

Je zag het aan vdBeek, Frenkie, Lang, Timber, Brobbey, Eiting, FJ. Kom je boven drijven bij Jong, kun je de stap maken. NEC zal uiteraard enkel goed zijn geweest, omdat je eredivisie wedstrijden speelt. Vraag me af of FJ erg veel geleerd heeft bij Excelsior. Belang van het spel en de arbeid zonder bal waarschijnlijk. Iets dat Farioli er nu wel in heeft geramd.

05-11-2024 08:13

Ans B +19809

Uitlenen (mits goed doordacht) is m.i. juist wel goed als je Jong bent ontgroeid en in het eerste te weinig speelminuten krijgt c.q. nog niet helemaal kunt aanhaken.
Zowel Baas als FJ zeggen zelf ook dat ze veel geleerd hebben bij hun uitleenclubs. Ünüvar idem.

Veel speelminuten maken in de ED kan net dat extra zetje zijn om wél die speelminuten af te dwingen of wél aan te haken, om verschillende redenen. Bijvoorbeeld omdat ze zelfvertrouwen hebben getankt, meer ervaring op dat niveau hebben (en daardoor minder beginnersfouten maken), mentaal een stap hebben gezet, andere dingen van hun werden gevraagd dan bij Ajax...

Ik ben er heel erg van overtuigd dat je per speler een traject moet uitstippelen wat passend is, afhankelijk van rijpheid/volwassenheid in het spel, eventuele mentale barrières of leerpunten, talent uiteraard, maar ook de interne concurrentie. De vraag moet steeds zijn of die betreffende speler daadwerkelijk voldoende speelminuten kan krijgen in één (ook gezien de concurrentie), of dat die speler vooral gebaat is bij speelminuten maken überhaupt. Je kunt daar tevoren een aantal criteria voor vaststellen en per speler meerdere mensen over laten meepraten.

Ook vind ik het uitermate belangrijk dat je de juiste clubs voor ze vindt én dat ze daar het grotere deel van de voorbereiding kunnen meemaken, dus niet geconfronteerd worden met een team dat er al staat. En er moet natuurlijk niet worden geconcurreerd met een sterkhouder van de club (zoals Salah Edine bij Twente: Smal en Sadilek voor zich).
Daarnaast kan Ajax in principe incentives bedenken die de kans op speelminuten vergroten. Beleid, beleid, beleid en geen ad hoc beslissingen.

05-11-2024 09:19

Schip +23345

Dan ontbreekt het binnen Ajax ronduit aan voetbalkennis. Is Van 't Schip daar juist niet voor aangetrokken? Ik snap die bias naar de eerste divisie nooit. Je zag destijds al dat Van Gaal bij AZ gemakkelijk spelers kon inpassen als Moisander, terwijl AZ onder zijn leiding de titel pakte.

Dat was al een eye opener. Voorheen werden tussenstappen aangeraden, net zoals Stam en Van Nistelrooij via H'veen of WII naar de top gingen. Maar dat was enkel omdat de topclubs lagen te maffen.

Was ook zo bij Mertens, Chadli en Honda. Zo vaak toen aangegeven dat die spelers lieten zien de techniek, inzicht en handelingssnelheid hadden om een kans te krijgen.

Als je gewoon meedoet zonder je te onderscheiden, ben je nog niet klaar voor een stap. Zie een Martha, Banel etc. Maar als VdBeek en Nouri erin kwamen, versnelde het spel van JA. Als Brobbey erin kwam, was er opeens een kapstok voor het team en wijzigde het spelbeeld. Lang maakte het spel en indruk. Eiting idem, FJ liet al zien makkelijk weg te draaien en in te spelen en was daarin vaak een van de spelers die wel een goed niveau haalde.

Als je ziet wat er onder Reiziger allemaal is doorgebroken...

05-11-2024 09:25

Schip +23345

@ Ans: Bij uitlenen krijg je het gevaar dat er te weinig speeltijd is. Zie FJ. Dijkhuizen kan wel zeggen dat hij FJ er niet klaar voor vond, maar een mede Ajax fan en goede vriend van mij zit daar op de tribune en zei al dat FJ in zijn ogen een van de beteren was op de momenten dat hij mocht spelen.

En Dijkhuizen hield zijn riedel vol nadat FJ was teruggekeerd naar Ajax. Zou daar niet aan toe zijn. Ik vond het onzin, omdat je in Jong zag dat FJ bij de beteren hoorde. En Excelsior speelde bepaald niet op een beter niveau hoor.

Je ziet het nu. Want FJ is echt geen andere speler geworden hoor. Niet qua spel, niet qua fysiek. Hij heeft vertrouwen gekregen. En dat krijg je in Jong automatisch en bij andere profclubs niet.

Gebruik Jong nou maar. Als iemand daarna nog tussen wal en schip valt, zoals Lang destijds, kun je altijd nog verhuren.

05-11-2024 09:28

Ajax27 +19075

Wat je in je laatste alinea schrijft is toch ook exact wat er bij Ajax al tig jaren gebeurt? Geen enkel talent wordt na een half seizoen Jong al naar de Eredivisie verhuurd. Het zijn allemaal spelers die minimaal 1,5-2 seizoenen als Basisspeler in Jong staan. Degene waar we echt potentie in zien maar simpelweg door de concurrent op hun positie (of andere reden) nu niet aan bod komt, die mag in de eredivisie minuten maken zodat de ontwikkeling niet stagneert.

05-11-2024 09:34

Ans B +19809

FJ is een verhaal apart. In mijn ogen had hij helemaal niet uitgeleend 'hoeven' worden en had hij onder Schreuder al speelminuten moeten maken. In dat seizoen openbaarde zich voor het eerst dat probleem van niet onder druk uit kunnen voetballen. Met FJ zou dat op papier een stuk beter hebben gekund. Voor Heitinga gold natuurlijk hetzelfde en in hem was ik nog méér teleurgesteld op dit vlak omdat hij FJ zelf onder zijn hoede had gehad.
Als Schreuder of Heitinga meer lef hadden gehad, had FJ in principe nooit uitgeleend hoeven worden.

En dat wordt hij uitgeleend aan Excelsior... bepaald niet de beste club om aan uitgeleend te worden, tenzij... (kom ik nog op terug). Hij kwam evenwel veel te laat in de voorbereiding bij Excelsior én was nog niet fit (naweeën van een blessure), met als resultaat dat het team al stond, én vrij goed begon aan de competitie.
Beide hebben zijn instroom sterk vertraagd. Van de rest van dat seizoen, hoe vaak hij wel speelde weet ik alleen dat hij op den duur wel een basisplek had, niet wanneer dat was.

Ik zie zelf wel een andere FJ. Ik vind hem een heel stuk feller geworden. Kan best zijn dat hij dat in Jong ook al etaleerde (ik kijk heel weinig naar Jong), maar niet eerder in één.
En dan kom ik toch terug op Excelsior. In theorie kan Excelsior een gerichte keuze zijn geweest - niet zozeer voetballend, maar vanuit mentaal oogpunt.
Want ik zie slechts één relatief 'zwak' punt bij FJ en dat is dat hij qua persoonlijkheid (nog) te weinig 'body' heeft: hij is soms nog aarzelend, durft nog geen ballen op te 'eisen', is nog te bescheiden. Gelukkig staat dat ook hele goede wedstrijden niet in de weg (dankzij zijn superieure voetballende kwaliteiten), maar het is m.i. wel een factor waarom hij niet in principe élke wedstrijd de beste van het veld is.

Ik ben zéker niet tegen 'Jong gebruiken', maar denk wel dat niet iedereen direct die stap kan maken. Soms heeft dat met de concurrentie bij één zelf te maken: als je Schuurs en Timber al hebt voor RCV, en Blind en Martinez als LCV, dan is er te weinig ruimte voor speelminuten voor Botman (even afgezien dat hij niet het ideale profiel voor Ajax heeft).

05-11-2024 10:10

Ajax27 +19075

Nou niet mee eens. Natuurlijk is Jong een goede vervolgstap. Maar als je simpelweg niet na 1,5-2 seizoenen basis in Jong gereed bent voor Ajax 1, maar je hebt wel de potentie, dan is het tijd om te verhuren.

Eredivisie is gewoon een sterkere competitie. Kun je daar een jaar voetballen, het liefst heel veel minuten maken, dan is dat een stuk ervaring in de benen krijgen. Die ervaring kan ontzettend belangrijk zijn.

Baas heeft het enorm geholpen, Blind jaren geleden ook. Er zijn meer gevallen bekend die dan juist buiten de groep vallen, maar voor sommigen is het net dat jaartje wat het verschil maakt. FJ is gewoon geluk hebben want die speelde juist niet in de eredivsie. Als Berghuis niet geblesseerd was geweest dan waren de kansen voor hem een stuk kleiner geweest. Nu is het een geduchte concurrent voor Berghuis en zie ik Farioli in bepaalde wedstrijden wellicht voor Berghuis én FJ kiezen, ipv Taylor.

05-11-2024 10:11

Schip +23345

Ja, maar wat er niet gebeurt en waar de discussie eerst om ging, is dat spelers die uitblinken of tot de beteren behoren in Jong, een kans dienen te krijgen bij het eerste.

FJ heeft echt geen kans gehad hoor van Schip. Die blauwe maandag is niet genoeg. Zelfde geldt voor Conceicao. Snap ook niet dat Schip of all people de doorstroming moet bewaken.

05-11-2024 10:48

Schip +23345

@ Ans: sorry, maar dan heb je FJ niet goed bekeken. Die felheid heeft hij altijd gehad. Niet voor niets heeft Schreuder hem op back geprobeerd in de De Lutte en daar was hij positief over. Bizar dat hij daarna nooit meer geprobeerd is op die plek.

05-11-2024 10:49

Dusbaba +15321

Klinkt vreemd voor iemand op zijn positie misschien, maar ik moet af en toe aan Van Basten denken als ik Baas zie voetballen. Beetje zelfde soort van souplesse herken ik.

05-11-2024 02:46

jaripettersson +9433

Ik vind het meer een combinatie maradona/beckenbauer.

05-11-2024 06:54

Simpelishetmoeilijkst +25091

Marco is altijd eerlijk, en ziet nu ook dat Baas het goed doet. Zelfs de trainer krijgt een compliment van hem. Goed nieuws.

05-11-2024 01:06

champhead +14301

Marco is altijd eerlijk, net zoals dat verhaaltje dat hij helemaal verdraaide over de individuele training met Brobbey? Wat Schip ook nog is recht moest zetten?

05-11-2024 02:44

jokers +1172

Is Marco die man die een mening had over de wedstrijd tegen Panathinaikos om wat later te vertellen dat ie in de auto zat, terug reed van het golfen

05-11-2024 13:48

DikDukdalf +339

Marco is altijd eerlijk... Hahaha... Lekkere timing.

05-11-2024 06:17

Patrick78 +51585

Van Basten geeft complimenten aan Baas

En complimenten aan Farioli? Erg moeilijk hè?

04-11-2024 23:57

Oxxer +163797 moderator

Dat gaat van Basten niet doen, Schip is zijn gabby, door Farioli te complimenteren geeft hij toe Schip heeft het slecht gedaan.

05-11-2024 00:13

TeringHenkie +28227

Dat valt reuze mee, bij Rondo deed Schip zijn verhaal over Brobbey en v Basten zat er als een geslagen puppy bij.

05-11-2024 00:23

Oxxer +163797 moderator

Daar doel ik hier niet op, van Basten zal nooit toegeven, Schip heeft als interim trainer van Ajax er niks van gebakken. Farioli bewijst in 4-5 maanden dat het veel beter kan, vergelijkbaar Arne Slot toen hij het overnam van Advocaat.

05-11-2024 07:48

daslogisch1 +10033

Nee nou begint het eng te worden bij al die normaal gesproken zure pessimisten aan zelfbenoemde analisten.

04-11-2024 23:56

Patrick78 +51585

Baas als LCV is gewoon een meesterzet van Farioli

De zoveelste….

04-11-2024 23:49

JohnDylan +21757

Baas ligt momenteel maar tot 2026 bij Ajax vast en lijkt me een van de talenten wiens contract Kroes de komende maanden moet verlengen. Hetzelfde geld voor de talenten van Rensch (2024), Hlynsson (2026), Taylor (2027), Brobbey (2027), Fitz-Jim (2027) en Godts (2027) maar die hebben op Rensch na minder haast. Dit is een talentvolle lichting (met ook nog Ramaj en Hato) die aangevuld met ervaren spelers die met woord en daad de leiding kunnen nemen ver kunnen komen.

Hopelijk kan de verkoop van overbodige spelers als Vd Boomen, Akpom, Wijndal, Ávila, Mannsverk, Gaaei, Kaplan en Tahirovic de inkomsten opbrengen die Ajax nodig heeft om de spelersgroep te versterken met een creatieve aanvallende middenvelder en twee buitenspelers. Ik denk dat Mannsverk en Kaplan voldoende talent hebben om bij Ajax te slagen maar als Henderson niet kan spelen zou ik Fitz-Jim de voorkeur geven als CVM (met Berghuis, Klaassen en Taylor als de opties voor links- en rechtshalf) en Baas, Janse en Hato hebben mijn voorkeur over Kaplan als LCV.

Trouwens verwacht ik dat Veltman en Rosario na dit seizoen transfervrij terug naar Ajax keren en de contracten van Pasveer, Berghuis en Klaassen worden verlengt.

04-11-2024 23:49

KleineReus +6424

Als je Veltman terughaalt, hoef je Rensch niet te verlengen toch?

05-11-2024 00:34

DeKenner +9270

Jawel, Rensch wil je niet gratis de deur uit laten lopen. Verlengen met een opgewaardeerd salaris en dan in de zomer alsnog verkopen. Wordt iedereen er beter van.

05-11-2024 00:44

KleineReus +6424

Klinkt vrij optimistisch. Denk dat Rensch liever tekengeld incasseert en volledig vrij is in clubkeuze, ongeacht wie welk transferbedrag wil ophoesten. Daarnaast ligt ook de zaak van Diarra nog bij het Europese hof. Weet niet wanneer die uitspraak komt, maar dan is het vermoedelijk klaar met het hele verkopen.

05-11-2024 01:07

JohnDylan +21757

Veltman kan met Sutalo en Rensch rouleren. Dan is er geen vervanger voor Rugani nodig.

“Weet niet wanneer die uitspraak komt, maar dan is het vermoedelijk klaar met het hele verkopen.”

Uitspraak is geweest, was behoorlijk gunstig voor FIFA. Het huidige systeem is niet rechtsgeldig onder de EU wetgeving maar de rechters erkende dat de wet voor het sport anders is dan voor andere industrieën omdat de koop- en verkoop van spelers nodig is voor de voetbal industrie. Er moet dus veranderingen worden doorgevoerd maar de koop- en verkoop van spelers (of een vergoeding bij een transfer van een speler) blijft gewoon bestaan.

05-11-2024 01:36

NipeB +15786

Bijzonder dat je die conclusie trekt. Legioenen van advocaten zijn de implicaties van de uitspraak nog aan het bestuderen maar jij weet al dat het weinig voorstelt. Waarop baseer je dat? Ben jij een gespecialiseerd advocaat op dit gebied? FIFA is zelf nog druk bezig met de implicaties: https://inside.fifa.com/legal/football-regulatory/news/fifa-to-open-global-dialogue-on-article-17-of-the-regulations-on-the-status-and-transfer-of-players

05-11-2024 09:32

JohnDylan +21757

Ik ben zelf gespecialiseerd in publiek internationaal recht en heb mensen die gespecialiseerd zijn in EU law (inclusief professoren aan universiteiten in Londen) waar ik samen mee werk om hun expertise gevraagd. Het feit dat de rechters hebben aangegeven dat de voetbal industrie een uitzonderlijke positie heeft is opent enorm veel mogelijkheden voor de FIFA.

Ik zeg niet dat het weinig voorstelt. Ik zeg dat het niet het transfersysteem onderuit dreigt te halen.

05-11-2024 12:14

Praagout +1255

Akpom niet verkopen hoor.

05-11-2024 01:12

JohnDylan +21757

Waarom zou je Akpom houden als ze twee echte buitenspelers erbij halen? Voor een derde spits verdient hij véél te veel.

05-11-2024 01:43

leeuw58 +1938

Akpom is gewoon Keukendivisie-niveau.

05-11-2024 06:39

Rodsje +14638

Heeft meer goals dan alle spitsen bij elkaar dus even je mond spoelen

05-11-2024 09:06

JohnDylan +21757

Akpom is een goede tweede spits voor Ajax maar daar heeft Ajax er met Weghorst ook een andere speler voor en aangezien aan Akpom meer kan worden verdient lijkt hij me een logischere keuze om te verkopen.

05-11-2024 12:15

leeuw58 +1938

@JohnDylan Volgens mij kun je beter een andere voornaam aannemen en liedjes gaan schrijven.

05-11-2024 06:37

JohnDylan +21757

Ik ben vernoemd naar dezelfde poët als waar Bob Dylan zichzelf naar heeft vernoemd, Dylan Thomas.

05-11-2024 12:16

AllyAjax +4041

Hlynsson hoef je van mij niet te verlengen, die heb ik echt geen seconde gemist. Verder helemaal eens met je.

05-11-2024 08:08

JohnDylan +21757

Hlynsson haalde individueel afgelopen seizoen als 19/20 jarige een zeer behoorlijk niveau in een slechte Ajax. Dat alleen al lijkt me een goede reden om zuinig op hem te zijn.

05-11-2024 12:18

Babangida83 +23814

Als Rensch over een week nog niet verlengd is, zou ik hem lekker uit zijn contract laten lopen en vanaf de winterstop op de bank zetten. Regeer voor 5 miljoen terugkopen. Het is graag of niet.

05-11-2024 09:41

JohnDylan +21757

Ik zou die deadline op 31 december leggen. Dan kunnen ze dat daarna op Regeer overschakelen.

05-11-2024 12:19

Babangida83 +23814

Ik denk dat je de eerste helft van december wilt houden voor het maken van de definitieve compositie van de selectie. Dan wil je ook weten of Rensch daarbij hoort, of niet. Wat je niet wilt is tot het laatste moment aan het lijntje gehouden worden. Dan kiest Rensch, namelijk. Als je de deadline eerder zet, dan kies jij als organisatie. Rensch zal in december ook wat gaan leuren om te kijken of hij ergens anders een beter contract kan krijgen. Ik denk dat je daar buiten moet blijven. Bovendien is het niet goed als contractonderhandelingen zo lang duren. Je wilt wél, of je wilt niet. Daarnaast zou ik eerder duidelijkheid willen mbt de selectie van komend half jaar. Dat betekent dat de extra linksbuiten ook in de eerste helft van december al gepolst zou moeten worden. 1 januari begint het nieuwe jaar en dan wil je direct daar op focussen. Eventueel nog zaken afronden die je in december in gang gezet hebt, maar that's it. Hetzelfde geldt voor Regeer. Dat wil je in de eerste week januari rond hebben. Gesprekken zou ik dus al in december voeren. Liefst dat hij 1(2) januari gewoon start in Amsterdam.

Dat is in mijn ogen duidelijk beleid. Ook naar de rest van je jeugdopleiding toe. Niet tekenen, betekent afscheid nemen. Ajax heeft transfergelden nodig om in leven te blijven c.q. te groeien. We doen - over het algemeen - niet moeilijk als spelers wegwillen, maar de pijp moet ook roken.

05-11-2024 12:27

JohnDylan +21757

Maar je kan het plan toch al klaarleggen voor als Rensch ervoor kiest niet te verlengen? Zeker als Regeer het Plan B is dan is daar geen haast bij. De zaakwaarnemer van Regeer kan nu al worden gepolst. Europese topclubs onderhandelen zelfs regelmatig alvast contracten met spelers waarvan ze nog niet eens zeker zijn dat ze die ook daadwerkelijk zullen aantrekken. Ik neem aan dat Kroes van Sulemana heeft geleerd dat hij niet op een vertrek hoeft te wachten op een koopcontract alvast rond te krijgen (tot het punt van tekenen).

05-11-2024 12:32

Babangida83 +23814

Dat kan, maar dan ben je aan het hopen op Rensch. De club is altijd groter dan de speler. Vind ik een toonbeeld van niet daadkrachtig beleid. En dus dat je op 2 januari gewoon wilt weten met wie je lekker fris aan het jaar gaat beginnen.

05-11-2024 12:40

Tommyshelby +128392

De jeugdscout die de 15-jarige Baas heeft ontdekt en opgepikt voor 56k bij Excelsior verdient ook complimenten, en een bonus.

04-11-2024 23:48
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.