Sneijder ziet rol voor Blind: 'Zou hem misschien wel voor de verdediging zetten'

door Jesse ter Haar 112

Bron Veronica Offside

Sneijder ziet rol voor Blind: 'Zou hem misschien wel voor de verdediging zetten'

door Jesse ter Haar 112

Bron Veronica Offside

Laatst geüpdatet

Wesley Sneijder ziet in Daley Blind een goede speler voor in de huidige rol van Edson Álvarez. De oud-Ajacied is van mening dat de Mexicaan niet goed genoeg kan voetballen en dus zou hij hem een linie terugschuiven en Blind op het middenveld in het elftal brengen.

'Als je de bal vrij hebt, dan verwacht je van iemand die bij Ajax speelt dat hij de bal naar voren kan spelen', begint Sneijder bij Veronica Offside over Álvarez. 'Je hebt Bassey die niet kan opbouwen, Timber die niet in goeden doen is en dan heb je ook nog eens geen controlerende middenvelder die wil opbouwen. Dan wordt het toch vrij lastig in de opbouw en kom je toch niet aan voetballen toe? Álvarez pakt veel ballen af, maar levert ze ook in.'

De recordinternational van Oranje heeft wel een oplossing voor het gebrek aan voetbal van achter uit bij Ajax. 'Blind kan in de opbouw heel belangrijk zijn. Verdedigend is het allemaal moeilijk, maar misschien zou een positie vlak voor de verdediging wel iets voor Blind kunnen zijn. Misschien kun je Álvarez dan wel een linie terughalen.'

Wim Kieft komt eveneens over Calvin Bassey te spreken. De linkspoot maakt zeker voetballend geen indruk op de oud-spits. 'Over het algemeen moeten de verdedigers bij Ajax goed kunnen voetballen. Dat is altijd een principe geweest. Ik vind hem een slechte verdediger én hij kan niet zo goed voetballen. Het is best lullig dat je niet goed kunt voetballen als je bij Ajax speelt.'

Blind erin, Bassey eruit

Intussen heeft Sneijder verder nagedacht over zijn idee om Blind op het middenveld te posteren en dat ziet hij wel zitten. 'Zeker, want er is geen opbouw. Je moet iemand hebben die wél de bal tussen de linies kan inspelen op een Berghuis. Ik zou hem misschien wel voor de verdediging zetten. Bassey eruit en Álvarez een linie terug. Verdedigen is het enige wat Álvarez kan. Een linie terug kan hij heel belangrijk zijn voor Ajax.'

Weet Ajax tegen FC Emmen eindelijk weer eens te winnen met een clean sheet? Zet in en verdien 2,50 keer je inzet terug!

Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Lees meer over:
Plaats reactie

brullie +7035

Met Blind heb je geen Nico op links. Nico kwam altijd mee op en had je een 2e links buiten. Een opkomende rechter back, uuh, nee. Hadden Nico nooit moeten laten gaan.

14-11-2022 07:29

Soccerskins v2 +43348

Als zelfs Sneijder het beter ziet dan de coach van Ajax zijn we er wel heel slecht aan toe

13-11-2022 11:10

Rockanje23 +37069

Zo simpel kan het zijn, maar… dan moet je er wel een beest van een verdediger achter zetten, maar die heeft Ajax niet. Met Timber en Bassey gaat dat zeker niet lukken.

13-11-2022 09:24

Tinus +10367

Persoonlijk vind ik Bassey juist wel een beest van een verdediger. Die gozer wint normaalgesproken al zijn 1 tegen 1 duels. Blind ipv Alvarez lijkt mij een prima oplossing. Mits de linies niet te ver uit elkaar staan en Ajax dus als een team speelt. Van mij hoeft Alvarez niet eens een linie naar achteren, mag ook op de bank.

13-11-2022 21:42

HenriR +480

Precies, blind vóór de verdediging zetten, hoe moeilijk is dat toch (=zowel verzinnen / inzien als doen)????

12-11-2022 18:39

Nelloe +1837

Blind direct trainer maken.
Alfred heeft niets te zoeken in deze ploeg.

12-11-2022 15:40

Telamon +9192

Haha houd toch eens op met die man zó extreem belangrijk maken, alsof het een Cristiano Ronaldo is die moét spelen. Blind was altijd een goed voetballende verdediger met een heel erg goede passing. Een beetje een Pirlo-light. Niet groter maken dan het is.

Op 6 heb je de jongere, snellere, vlottere en langere versie van Blind, Grillitsch. Als je Blind ook al boven hem verkiest, dan is het duidelijk dat er op naam wordt gekozen, en niet op kwaliteit/juiste kwaliteiten, waarmee je Ajax dan benadeelt.

Maar goed, Alvarez, de slechtste voetballer ooit bij Ajax voor zover ik heb meegemaakt, staat ook boven Grillitsch in de pikorde. Hopelijk alleen voor in de etalage, maar dat zou bizar zijn, en dat geloof ik niet, daar Ten Hag er ook al fan van was.

12-11-2022 14:59

tijssenajax +13950

Ik vind dat Sneijder het qua idee in ieder geval wel goed ziet. Hij wil een voetballende 6.

Ben het wel met je eens dat je niet geforceerd door moet willen met Blind. Ik vind wel dat als je Grillitsch op 6 zet, dat Alvarez dan kan banken. Ik laat Bassey voorlopig gewoon staan als investering in de toekomst.

Maar we kunnen allemaal praten wat we willen, maar ik denk dat toch dat er eerst een trainerswissel moet komen, wil je weer vooruit kunnen kijken.

12-11-2022 15:43

debetweter +10078

Bassey altijd achterin blijven. Blind heeft de snelheid niet om mee naar achter te komen, dat moet toch. Ook al heb je een voetballende 6. Alvarez doet dat altijd goed en maakt hem waardevol. Grilitsch zit een beetje tussen Alvarez en Blind in als type speler. Ik zou dus kiezen voor Grilitsch kan daar de concurrentie aangaan met Blind. Alvarez kan gaan kijken of hij de plek van Timber kan veroveren, RCV is geen onbekende positie voor hem. Timber mist daarnaast scherpte en is daarom uit vorm. Zowel Alvarez als Timber mag ook rechtsback gezet worden want ben nog steeds niet tevreden over de andere opties op die positie. Blind is gewoon een hele leuke wissel, ik hoop dan ook dat Ajax hem het bot voorhoud en zich gaat storten op de ontwikkeling als trainer. Blind kan dat prima vanaf de bank doen want brengt wat Schreuder bij Klaassen denkt te zien. Klaassen is naae mijn inziens niet meer nodig, en mag van mij gaan solliciteren voor een plekje in de selectie bij NEC.

12-11-2022 17:18

tijssenajax +13950

He, kerel ik ben voor Ajax maar geboren Nijmegenaar. Geen Klaassen naar NEC hoor :-)

12-11-2022 18:13

Rockanje23 +37069

Grillitsch, stop maar. De zoveelste miskoop.

13-11-2022 09:25

Tinus +10367

Ik ben het vaak met je eens, maar met deze achterhoede heb je toch meer aan de opbouwende kwaliteiten van Blind op 6 dan aan wat meer snelheid en lengte van Grillitsch?
Tov Alvarez zou ik overigens ook Grillitsch kiezen.

13-11-2022 21:51

Robeerke +1219

Heb de #6 positie altijd als de beste positie gezien voor Blind. Z'n defensieve tekortkomingen heeft ie altijd gemaskeerd door zich goed te positioneren, dat kan op die plek veel beter dan in de defensie. En z'n voetballende kwaliteiten zullen daar ook meer tot hun recht komen.

12-11-2022 14:56

Jeyson.R +1772

Zoveel vertrouwen heb ik niet meer in schreuder. Met aankopen gaat die het ook niet op de rails krijgen.

Dan liever f. De boer ofzo. Is ook niet ideale man. Maar hij is 4x kampioen geworden. Met een slechter spelers materiaal en met nog heel wat bestuurlijk gezeik er bij tijdens de jc revolutie.

Tenminste een trainer die chago is na een gelijk spel. En zn speler gewoon preek geef. Ook al staan ze 5-0 voor.

Bij schreuder lijkt het dat die allemaal wel best vind.

12-11-2022 14:28

Steffenhagen +37865

En straks tijdens het WK gaan - serieus waar- hier allerlei lui gaan oreren dat blind onder Van Gaal veel beter tot zijn recht komt . Je moet het wel willen zien hè

12-11-2022 14:27

Steffenhagen +37865

De oplossing is zo simpel . Driemansblok centraal en blind als de buitenste linker van de drie . Dan heb je rugdekking voor hem . Maar dat mag hier niet van de hardcore fans . Maar wat zou dit elftal opknappen van 3-5-2 . Ben je ook van die rechtsbuitendiscussie af

12-11-2022 14:24

tijssenajax +13950

Dat lijkt me best interessant met deze selectie. Speel je dan zoiets:

------------------- Pasveer -------------------
--------Timber -- Grillitsch -- Bassey
--------------Berghuis----Blind --------------
Rensch--------------------------------Wijndal
----------------------Kudus -------------------
------------Bergwijn ---------------------------
-------------------------Brobbey---------------

12-11-2022 18:10

Steffenhagen +37865

Dat is inderdaad een variant . Zoveel logischer

12-11-2022 18:17

Eurysaces +29528

Je kan van alles proberen, en natuurlijk is Blind een betere optie dan Alvarez, maar Schreuder zal alles verpesten. Die heeft geen vezel in zijn lichaam die voor het voetbal gaat.

12-11-2022 14:06

Enoh25 +1828

Door ten Hag geprobeerd en het werkte niet. Blind moet kijken naar een club die met z'n kont tegen de achterlijn geparkeerd staat.

12-11-2022 13:30

AlexIbarra +19286

Nu het team toch nog niet staat, zou dit een mooi moment kunnen zijn om Edson weg te werken. Dat bedoel ik positief voor Alvarez.
Je speelt namelijk of wél met een 'breker' of niet. En hij dwingt gewoon af dat Ten Hag, Schreuder en zijn bondscoaches hem opstellen.
Zonder Alvarez is de keuze simpel: We hebben geen breker.

Dan kom je tactisch weer uit bij een middenveld met voetballers en lijken Blind en Grillitsch me logische opties als achterste man.
Ik waardeer Edson zeker maar als het team niet staat, kan hij ook geen gat van 100 bij 55 meter dichten. Daarom hoop ik dat hij een goed WK speelt en er weer een serieus bod uit de PL komt deze winter.

Een verdediging met de voetballende kwaliteiten van Mazraoui-Timber-Martinez-Blind, zie ik ons niet in 1-2 seizoenen neerzetten. Maar we kunnen wel investeren in een creatief middenveld vóór onze wat fysieker ingestelde verdediging.
Benieuwd wat de nieuwe coach daar voor ideeën over zal hebben.

12-11-2022 13:10

insectenverdelg +23473

Wes je eigen trainer, TD, Personal coach, vakantieganger met verwaande volkszanger, tv analist, auto daken danser en voormalig prof voetballer in 1.

12-11-2022 12:56

Koewinten +34

Dit is gelukkig nog nooit eerder geprobeerd...

12-11-2022 12:24

Bruno04 +15783

Alsjeblieft niet weer deze discussie. Blind op 6 is 3x niks want als hij door moet dekken issie de lul.

12-11-2022 11:17

trodat4030 +96856

Ik zou Alvarez geen linie terughalen, maar een linie opzij zetten (bank), want juist hij is niet goed met ruimte in zn rug. Te log, grote draaicircel voor een CV. Laat daar de atletische Bassey gewoon naast de eveneens atletische Timber staan. Die zijn tevens beide een stukje sneller dan ome Grinta. En zo goed is Alf verdedigend ook helemaal niet, dat is een beeld dat bestaat puur op zijn energieke manier van spelen, maar de cijfers laten nou niet weergaloze stats zien ofzo. En Blind idd gewoon op 6, daar pleit ik nu al 3 jaar voor.. Eindelijk wat medestanders...

12-11-2022 10:59

Carrerdecasp +8167

Ik ben het helemaal met je eenx, heb hier ook meerdere keren gepost dat Blind op 6 moet

12-11-2022 11:04

Ferd +38535

Dat is al meerdere keren gebeurd en is iedere keer mislukt. Waarom zou je dat nog een keer proberen. Ben je soms een ezel en is 6 een steen?

12-11-2022 12:04

trodat4030 +96856

'is iedere keer mislukt'

Dat is gewoon niet waar.

12-11-2022 12:35

TeringHenkie +28450

Dat is wel waar..2 seizoenen geleden al meerdere malen geprobeerd onder TH en finaal mislukt.

12-11-2022 12:42

trodat4030 +96856

6 wedstrijden verspreid over het hele seizoen. Met steevast minimaal 1 vd 3 nonvoetballers om zich heen uit de rij Alvarez, Klaassen en Ekkelenkamp. En zelfs geregeld met 2 vd 3. Overigens 5 gewonnen, alleen Liverpool verloren (de wedstrijd waar Kudus geblesseerd raakte en vervangen werd door Promes die er dat seizoen geen ene kut meer van bakte zonder Ziyech).

12-11-2022 13:05

Carrerdecasp +8167

Wat bazel je nou. Blind was onder andere tegen Lille en Bayern, op het hoogste niveau dus, de beste man van het veld. Dat weegt voor mij zwaarder dan een potje tegen Fortuna. Beter nadenken voordat je iemand een ezel noemt, halve gare.

12-11-2022 13:55

Ferd +38535

dat is gewoon wel waar. Ja, misschien dat het 8 jaar geleden een paar keer gelukt is, maar na zijn terugkeer is iedere poging als 6 gefaald.

12-11-2022 14:23

Ferd +38535

beter nadenken voordat je iemand een halve gare noemt. Ik noem jou namelijk geen ezel, ik vraag of je er eentje bent. En die vraag heb je net beantwoord.

12-11-2022 14:24

trodat4030 +96856

Gelukt of mislukt hangt natuurlijk enorm af van wat je van een 6 verwacht. Anno 2022 verwachten we verdedigerskwaliteiten van een 6.. Maar we zijn Ajax! Wij voetballen met onze 6.

12-11-2022 14:31

Ajax95Duivendrecht +24134

Amen v.w.b. dat eerste deel over Alvarez, helemaal mee eens! Maar Blind als 6 gaat toch ook niet werken? Qua omschakeling niet goed en qua vermogen onder druk uitkomen al helemaal niet.

Grillitsch of Taylor als 6 eens een aantal wedstrijden, met Kudus en Berghuis als halven (waarvan eentje wat meer aanvallend ingesteld dan de ander). Dan ben je i.m.o. veel beter bestand om onder hoge druk uit te voetballen.

12-11-2022 11:15

Tinus +10367

Daarnaast, ik vind Alvarez vaak heel lomp in de 16. Veroorzaakt regelmatig bijna of helemaal een penalty door onnodig een tackle te maken.

13-11-2022 21:57

denke +16

Eindelijk dat een bekend voetballer het ook roept, beste positie bij Ajax was toen Frank hem op 6 zette voor z’n vertrek naar Manchester, meteen doen!!

12-11-2022 10:56

trodat4030 +96856

Won ie nog even de gouden schoen ook voor beste speler vd ED..

12-11-2022 11:00

TeringHenkie +28450

Dat was jaren geleden en was Blind zelfs ïets"sneller of iets minder traag dan dat hij nu is. Met Blind op 6 en Klaassen op 10 ( hoog) zal dit middenveld zelfs door Emmen overlopen worden!

Nok ermee met dat gelul met Blind op 6...en nok eens een keer met dat gelul om met een 10 hoog te spelen zoals Klaassen!!

12-11-2022 12:44

trodat4030 +96856

Daarom moet je Klaassen ook nooit meer in de basis zetten, duh...

12-11-2022 13:06

Ferd +38535

en blind nooit meer op 6

12-11-2022 14:25

Ferd +38535

en hoeveel jaar is dat geleden? Sjaak Swart was ook ooit de beste rechtsbuiten van Ajax, moeten we die nu ook maar op 7 in de basis zetten?

12-11-2022 14:25

Nr.10 +111234

Ik zie zelf graag wat meer complete middenvelders, zoals Taylor. Ja, ik weet dat hij nu wat mindere wedstrijden heeft, maar hij is ook nog jong, en heeft eind vorig seizoen en begin dit seizoen ook hele goede wedstrijden gespeeld. Ik zou graag zien dat we Donny vd Beek terug halen. Als je met hem en Taylor op het middenveld speelt, dan kan je misschien zelfs Berghuis, die heel weinig toevoegt als je de bal kwijt bent erbij spelen. Omdat vd Beek en Taylor all-rounders zijn. We spelen nu met allemaal specialisten op het middenveld: Alvarez doet de verdediging maar voegt weinig toe in balbezit; Berghuis verdeelt het spel maar heb je geen zak aan zodra je die bal kwijt bent; Klaassen… ja wat doet Klaassen eigenlijk? Zorgt voor een extra mannetje in de 16?

12-11-2022 09:27

Ajax95Duivendrecht +24134

Met Donny op 10 los je je problemen op het middenveld niet op. Sterker nog, die vergroot je dan alleen maar, omdat Donny standaard naast de spits staat. Betekent dat je in het combinatiespel een mannetje minder hebt en in de omschakeling (wat nu al een probleem is) idem.

12-11-2022 10:28

Nr.10 +111234

Nee ik bedoel Donny op 6 of 8.

12-11-2022 10:29

Ajax95Duivendrecht +24134

@Nr. 10:

Als dat zou kunnen, graag. Maar of dat nog mogelijk is, betwijfel ik. De jongen speelt nu al 4 seizoenen de facto als tweede spits, is door Ten Hag zo gevormd.

Ga hem op zijn leeftijd en met dat in het achterhoofd nu nog maar omturnen tot een 6 / 8 die een aandeel in het veldspel gaat hebben...

12-11-2022 11:02

trodat4030 +96856

Ik heb Donny leren kennen als 6, waar ik hem heel erg geschikt voor vond, vervolgens is Trustfull hem gaan omvormen tot diepgaande AM, maar wél een middenvelder die, wanneer de bal bij de 8 kwam (Appie), de diepte zocht zodat Ap hem kon wegsteken. Ik denk dat hij beide heel goed kan uitvoeren. Ajax 1 is hij onder TH toen echter op 10 gaan spelen omdat Frenkie als pure 6 niet het best tot zn recht kwam en Schone naast Frenkie werd gezet. Daardoor werd Donny de 10, maar heb je wel voetballend vermogen opgegeven hoog op het middenveld. Nou is Donny wel heel goed in de combinatie, ook in de kleine ruimte, véél beter dan Klaassen, maar het liefst zie ik hem ofwel als 6 (weten we nog hoe hij Schone geregeld verving onder Bosz op die positie?) of als rechter middenvelder die op de juiste momenten de diepgang zoekt (dus niet zoals onder TH al heel diep stond).

12-11-2022 11:11

Nr.10 +111234

Hij heeft onder Ten Hag ook nog vaak lager op het veld gestaan. Ik vind hem inderdaad ook veel completer dan Klaassen en zou hem ook graag op 6 of 8 zien. Hij heeft loopvermogen, duelkracht, gevoel voor positie, techniek… hele complete speler.

12-11-2022 11:15

Ajax95Duivendrecht +24134

Klopt, vroeger in de jeugd was het echt een geweldige speler lager op het middenveld. Jammer dat Bosz de enige was die dat zag en hem op 6 zette.

12-11-2022 11:28

Nr.10 +111234

Hij heeft onder Ten Hag ook regelmatig daar gespeeld hoor, met name in 19-20.

12-11-2022 11:31

trodat4030 +96856

Dat was niet op 6, maar meer als pendelaar, zoals Taylor vandaag de dag en Graaf in de voorbije seizoenen. En met een 10, niet met een 6.

12-11-2022 11:53

trodat4030 +96856

'Berghuis verdeelt het spel maar heb je geen zak aan zodra je die bal kwijt bent'

Optisch bedrog, tegen Vitesse haalde hij nog 2 counters eruit en kwam hij net te laat bij de 2e goal van Vitesse, maar hij kwám nog, itt vele anderen.

12-11-2022 11:05

Nr.10 +111234

Ik zag hem toen wel sprinten ja. Misschien wordt het beter.

12-11-2022 11:15

Nr.10 +111234

Blind heeft tegen Fortuna op het middenveld gespeeld, begin dit seizoen, en dat was een ramp. Hij kan het niet belopen, je hebt gewoon weinig aan hem in de omschakeling.
Alvarez is natuurlijk geen Pirlo, en dat is duidelijk. Dat ziet Schreuder, en eerder Ten Hag, en al hun assistenten natuurlijk ook wel. Het punt is dat hij enorme ruimtes kan verdedigen doordat hij een goed oog heeft voor defensieve ruimte, en de fysieke power om dat te belopen. Daarnaast brengt hij kopkracht, wat belangrijk is in zijn positie, als de tegenstander een lange bal speelt. Verder houdt hij het vrij simpel met balletjes breed, en levert hij juist helemaal niet veel in zoals Sneijder suggereert.
Zolang wij verder willen spelen met middenvelders als Berghuis, Kudus en Klaassen, die praktisch niets toevoegen aan de verdediging, en zolang wij onze backs als een malle naar voren laten rennen, heb je een Alvarez daar nodig. Het gaat er dus om de rol van Alvarez vanuit het team te bekijken.
En ja, als Alvarez ook nog zo goed aan de bal was als Lasse Schöne of Frenkie de Jong, dan was dat natuurlijk lekker, maar dan had hij maximaal twee seizoenen bij ons gespeeld omdat de Engelse top (die nu alsnog komt) al veel eerder voor hem had aangeklopt.

12-11-2022 09:18

Ajax95Duivendrecht +24134

Maar dat is juist het hele probleem: de teamstructuur functioneert niet goed, waardoor het blijkbaar steeds nodig wordt geacht om terug te vallen op een ordinaire fysieke breker zoals Alvarez als 6. Was onder Ten Hag ook al zo, maar dit jaar wordt het uitvergroot. De 6 wordt daardoor ook veel te leidend gemaakt verdedigend.

Als je Cruijff vroeg wat een 6 moest doen, zei hij altijd: de 1e opbouwfase verzorgen en uit balbezit positioneel goed staan om ballen te veroveren. Puur afhankelijk zijn van 6 die fysieke duels aangaat om de verdedigende organisatie op orde te houden, hoort niet bij Ajax.

12-11-2022 11:08

ajaxcied4life +26056

Waar hij tegen Fortuna speelde en ik hoopte op pirloachtig spel en hij compleet werd overlopen.

12-11-2022 09:08

Nr.10 +111234

Precies. Maar Pirlo had ook Vidal, Pogba en Marchisio bij hem op het middenveld, die zich het lazarus liepen zodat hij lekker onbekommerd met passjes kon strooien.

12-11-2022 09:28

ajaxcied4life +26056

True Nr.10 tegelijkertijd sta je daar ook op een positie dat je met de senioriteit van Blind ook mag verwachten dat hij mensen goed neerzet.

12-11-2022 09:33

Nr.10 +111234

Hij stond daar met Berghuis en Taylor op het middenveld. Dat sloeg nergens op. Berghuis heb je niks aan na balverlies (wel de beste speler in balbezit dit seizoen), en Taylor is nog heel grillig en positioneel zwak. Schreuder had moeten zien dat dit een instabiel middenveld is dat volledig kapot wordt gelopen. Het kan dus wel met Blind op 6, maar niet in plaats van Alvarez, die moet er dan dus naast om het vuile werk op te knappen, want dat gaan Berghuis en Taylor niet doen.

12-11-2022 09:59

Ajax95Duivendrecht +24134

@ Nr. 10:

"Het kan dus wel met Blind op 6, maar niet in plaats van Alvarez, die moet er dan dus naast om het vuile werk op te knappen, want dat gaan Berghuis en Taylor niet doen."

Of in een 3-5-2 formatie d.m.v. een extra (atletische) verdediger.

12-11-2022 10:35

Nr.10 +111234

Ja zoals bij NL elftal dus.

12-11-2022 11:32

Goldenlastra +1735

Daarom opper ik ook voor een 532 omdat Blind dan die centrale rol opzich kan nemen. Zou zelfs concenciao op rb kunnen. En past de duurste speler ook op zijn beste positie

12-11-2022 10:22

ajaxcied4life +26056

Je kan zelfs 5-2-3 of 3-4-3

Check:

Pasveer; Álvarez, Blind (libero), Timber; Rensch, Bassey: Taylor, Berghuis; Tadic, Bergwijn, Brobbey

12-11-2022 10:46

Web +178830

Ajax supporters die met Bassey willen spelen ipv Blind
Zijn geen Ajax supporters
De ouderen zien bijna allen Blind veel lever
Die hebben de goede tijd mee gemaakt, en weten waar Ajax voor staat
Hier geloven ze alles wat Cruijff zegt
Nou jongens ik weet wat Cruijff zegt
BLIND

12-11-2022 08:27

Amp +37800

Supporters die in de zomer schreuder tactisch sterk vonden moeten de arrogante bakkes lekker houden over wat een ajax supporter wel of niet is

12-11-2022 09:18

Babangida83 +23930

Schreuder is zeker weten tactisch sterk. Of hij een goede trainer/coach is, is weer een heel ander verhaal.

12-11-2022 21:22

Flaco +19583

De ouderen blijven een beetje in het verleden hangen. Blind is ingehaald door de werkelijkheid. De wedstrijden dat hij dit seizoen meedeed was het opbouwend ook een drama en dan speel je bij balverlies met 10 man. Je krijgt met hem erbij veel goals tegen en zijn toegevoegde waarde is ook niet meer te zien.

12-11-2022 10:14

trodat4030 +96856

'De wedstrijden dat hij dit seizoen meedeed was het opbouwend ook een drama'

Omdat je AM's moet hebben die de bal willen, geen Davy's die Kudus of Brobbey staat te schuren alsof hij in de IT staat (I know, bestaat niet meer, maar voor het beeld).

12-11-2022 11:20

Flaco +19583

Moet toch wel lachen om je opmerking over de IT. Was wel een mooie tent. Voor wat betreft Klaassen helemaal eens.

12-11-2022 11:38

Sunny +9553

Lekker makkelijk dat vingerwijzen maar het klopt niet.
Het is in 1e instantie Blind die regelmatig verzaakte met zijn slordige getelefoneerde passing waaruit vaak gevaar kwam. Daarvoor is alleen Blind verantwoordelijk.
Maar jij legt de bal ergens anders neer en die teneur (het ligt aan anderen die tekort komen) lees ik hier wel vaker! Vreemde gedachtegang hoor.
En dan hebben we het maar niet over zijn uiterst zwakke verdedigen, meerdere blundertjes, bizar traag terug verdedigen, etc. etc.

12-11-2022 12:16

trodat4030 +96856

Weet je wat pas een vreemde gedachtegang is? Dat men denkt dat bij Ajax op het middenveld verdedigd moet worden. Dát is pas vreemd. Wij zijn Ajax en hebben voetballers op het middenveld! En dat gebeurt niet met de Alvaressen en Klaassens daar. Maar goed, je gaat het pas zien als je het doorhebt.

Wel mooi dat jij alweer begint over zijn verdedigen, terwijl Blind gewoon een middenvelder is die in de verdediging gezet werd. Maar dat is hij niet! Waarom begrijpt men dat nou niet?

12-11-2022 12:49

FransHoek +8977

Ik weet niet wat oud is..Cruijff heb ik in ieder geval niet meegemaakt, maar ik kwam wel als kleuter al in De Meer.
Toen was Louis de coach en door dat voetbal ben ik Ajax fan geworden. Om nu de huidige coach aan het werk te zien met spelers als Bassey, Alvarez en Sanchez doet echt pijn. Blind hoort altijd te spelen in mijn ogen.

12-11-2022 10:31

Sunny +9553

Je zwamt en hier is het bewijs; ik ben zo'n oudere uit '54, Johan adept en grote Ajax supporter maar ik zie Blind helemaal niet liever.
Mij gaat het om het hier en nu en niet om het verleden.
En in dat hier en nu is Blind ronduit matig zo niet slecht.
Zijn vermeende (wanneer was dat ook alweer??) passing is vaak slordig en getelefoneerd, hij is niet normaal traag maar absurd traag (noem me een vergelijkbaar trage speler die het maakt), is geen kopper, is fysiek niet sterk, heeft nauwelijks scorend vermogen, etc. etc.
Ja hij heeft een geweldige techniek en is slim maar dat voldoet vandaag de dag niet meer als je daarnaast geen agressie, snelheid en atletisch vermogen brengt.
Met Blind achterin zit je nooit relaxt op je stoel want het kan altijd tricky worden in zijn
1:1 tegen meestal snelle spitsen en moeten andere spelers hem rugdekking geven/anticiperen op zijn zwakte.
Wat maakt hem dan zo goed dat je hem broodnodig in je team moet zetten en andere spelers zijn vele gebreken moeten opvangen? Echt niet zijn passing hoor. En laat me anders die vele beslissende momenten van Blind in het afgelopen jaar zien.
Kom maar op maar let op: je gaat ze moeilijk vinden omdat die er momenten er nauwelijks waren.
Die momenten zitten blijkbaar nog in vele hoofden maar op het veld waren ze ver te zoeken.

12-11-2022 12:07

trodat4030 +96856

'noem me een vergelijkbaar trage speler die het maakt'

Pirlo? Busquests? Ooit van gehoord? Best aardige spelers dacht ik zo. Slechts wereldkampioenen....

12-11-2022 12:50

TeringHenkie +28450

Klopt..maar die hadden ook heel wat betere kwaliteit middenvelders om hem heen.
En je gaat Blind toch niet vergelijken met Pirlo of een Busquets? Dat zal echt totale onzin zijn!

12-11-2022 13:00

TeringHenkie +28450

Haha hier vergelijkt er 1 Blind met Pirlo of Busquets!! Hahaha

12-11-2022 13:01

TeringHenkie +28450

Wordt steeds lachwekkender hiero.

12-11-2022 13:01

trodat4030 +96856

Ja je kan me proberen belachelijk te maken, maar de feiten zijn dat het enorm trage zessen zijn die het gemaakt hebben. Kwestie van LEZEN. Eigenlijk maak je alleen jezelf enorm belachelijk, maar dat heb je niet door met je geschreeuw. Nieuw account, ToekomstTalent?

12-11-2022 13:35

jaripettersson +9517

Moeilijk he lezen. Simpele dwaas die henkie

12-11-2022 14:29

Sunny +9553

Dat je hiermee komt.
In welk tijdperk speelde Pirlo en was hij onbetwist?
Busquest kon wel koppen, verdedigen, fysiek prima en was niet heel snel maar alsnog veel sneller dan Blind.

12-11-2022 15:10

Sunny +9553

Maar meet alle respect; jij maakt echt jezelf belachelijk door de belachelijke vergelijking met een speler uit een ander tijdperk (Pirlo) en een speler die zo'n beetje alle kwaliteiten heeft die Blind ontbeert (Besquets) en dat deden die 2 ook nog eens vele jaren op (inter)nationaal zeer hoog niveau.
Kom op man

12-11-2022 15:17

Babangida83 +23930

Web, ik ben het uiteraard inhoudelijk met je eens. Maar heb je Blind zien verzaken tegen Liverpool-thuis? Dat ging wat mij betreft écht een grens over.

12-11-2022 21:19

Bobo020 +47

Simpel 4–3-3 is heilig maar ik zou 5-3-2 spelen met dit materiaal

12-11-2022 08:14

FTS95 +16076

Samen met de rest van de bobo's op het pluche #Bobo020out

12-11-2022 08:24

Odysseus +14307

3-4-3 zou ook kunnen met Wijndal en Regeer op de flanken.

12-11-2022 08:25

Ajax95Duivendrecht +24134

@Odysseus:

In een 3-5-2 of 3-4-3 moeten je backs wel echt diepte en snelheid hebben. Regeer is meer à la Mazraoui: inverted, als extra mid in balbezit. Meer een back voor een 4-3-3.

12-11-2022 10:38

Odysseus +14307

Snap je punt. Ik zou snelheid liever vervangen door loopvermogen. Dat heeft Regeer dan weer wel.

12-11-2022 11:09

Ajax95Duivendrecht +24134

Zeker, dat heeft hij. Vind het doodzonde dat hij geen kansen meer krijgt in het 1e, terwijl hij eind vorig seizoen prima potten neerzette in het 1e

12-11-2022 11:31

Flaco +19583

Wat een ingewikkelde oplossingen om Blind maar te laten spelen. Er is maar een oplossing en dat is de bank of de tribune.

12-11-2022 06:40

Web +178830

Flaco snapt het ook niet
Een troost
90 procent snapt het hier niet
Je bent dus niet alleen
Wel jammer dat je niet bij de 10 procent zit

12-11-2022 08:28

Flaco +19583

Wat jammer dat je op de persoon speelt Web. Had van jou juist meer verwacht. Blind kan echt niet meer. Blijf niet hangen en ga door.

12-11-2022 08:31

jaripettersson +9517

Blind kan heel prima en is zelfs hard nodig. Maar hij staat tussen het grootste b garnituur in jaren.

12-11-2022 14:32

Bc te P +22130

Sure, whatever

12-11-2022 04:50

Wodan +1399

Blind is aan de bal niet goed genoeg voor die plek.
Als cv inschuiven met het spel voor je is heel iets anders dan een linie verder aangespeeld worden met vaak je rug naar de situatie en tegenstanders in je nek.

Hij kan niet snel genoeg draaien en keren en heeft ook de handelingsnelheid niet aan de bal voor die zone.

12-11-2022 02:03

Odysseus +14307

Interessant gezichtspunt. Zou idd kunnen. Z’n passing is evenwel van wereldklasse.

12-11-2022 08:26

Wodan +1399

Zeker, maar hij moet wel tijd en ruimte hebben.

12-11-2022 11:52

Ajax95Duivendrecht +24134

Dat is mij ook idd opgevallen in de potten dat hij bij ons wel op 6 speelde. Zijn passing vooruit blijft nog steeds evengoed bovengemiddeld, maar hij komt dan vaker in situaties terecht waarin een tegenstander druk op hem zet. En hij heeft niet de souplesse daarvoor om zich hier onderuit te draaien of dribbelen. Met vaak balverlies tot gevolg.

Tel daarbij op zijn kwetsbaarheid in de omschakeling, zeker bij een team met toch al een gebrekkige organisatiestructuur, en Blind op 6 lijkt me geen goed idee om het middenveldprobleem te proberen op te lossen.

12-11-2022 10:42

trodat4030 +96856

Daarom moet je ook combinatievoetbal spelen, een AM inspelen die de bal laat vallen op Blind die vervolgens met zn gezicht naar de goal vd tegenstander staat. Daarnaast moet Blind na jaren achterin of aan de zijlijn ook natuurlijk een beetje wennen aan die positie, daar gaat hij echt wel in verbeteren. Maar dan moet je hem wel meer tijd geven dan slechts 45 hele minuten tegen Fortuna. En hem niet aanrekenen dat Schuurs op LCV als een RCV stond te dekken (dus aan de buitenkant ipv de binnenkant) en de tegenstander daardoor scoort. Dat was 80% de fout van Schuurs, slechts 20% de fout van Blind die daarvoor een duel verliest. Maar goed, 1 pass is genoeg om een speler volledig te elimineren op AS, dus dat opportune hoort hier wel een beetje.

12-11-2022 11:34

Wodan +1399

Ik baseer m'n mening niet op Fortuna.
Dat was gewoon weer een collectieve wanprestatie voor de rust.

Blind speelde regelmatig onder De Boer op 6.
Hij deed het niet perse slecht maar het was ook niet ideaal.
Toen Schone er wel eens speelde zag je echt duidelijk verschil qua draaien en handelen.
Blind heeft gewoon tijd en ruimte nodig om die (fenomenale) passes te kunnen geven.

Ik zou nu Grillitsch graag eens op 6 zien.

12-11-2022 12:03

trodat4030 +96856

Onder de Boer won hij de gouden schoen voor beste speler vd ED...... Op 6! Ook tegen Bayern in 18/19 speelde hij daar 2 hele goede wedstrijden, beide gelijkspel, mede dankzij een hele goede Blind. Geef hem tijd om die positie weer eigen te maken en je zal zien hoeveel waarde hij heeft voor de ploeg. Grillitsch vind ik op zich ook een goede hoor, maar Blind vind ik aan de bal nog steeds een flink stuk beter.

Maar eerst moet de hele mindset van de club om, op 6 moet een voetballer, geen verdediger als Alf die helemaal niet zo goed kan verdedigen.

12-11-2022 12:53

Wodan +1399

Het is ook gewoon mijn persoonlijke voorkeur.
Ik zie in hem niet de ideale 6 en denk dat Grillitsch geschikter gaat zijn.
Maar ik snap jou ook wel.

En ik zou er natuurlijk direct voor tekenen om Blind op 6 te zien ipv fucking Alvarez.

12-11-2022 13:39

Intec2.0 +12427

Absoluut niet. Blind wordt overlopen door de lopende mensen. Kan niet snel genoeg omschakelen. Heeft geen handelings snelheid voor die positie. Kansloos ik zou Grillitsch daar een aantal wedstrijden willen zien.

12-11-2022 01:07

Orangesoul +5988

Alvarez toch ook niet? Heeft een handelingssnelheid van een slak een draaicirkel van een traktor. Alvarez rendeert met goede voetballers om zich heen maar die heeft Ajax momenteel niet. Bassey? Taylor? 2 aanspeelpunten die het ook niet kunnen brengen. Probleem bij Ajax is de verdediging en het middenveld.

12-11-2022 09:17

Ajax95Duivendrecht +24134

@Orangesoul:

Het een sluit het ander niet uit, toch? Alvarez is een blok aan het been op 6, maar dat wil niet zeggen dat Blind dat niet is. Beiden zie ik liever niet als 6 bij Ajax opereren.

Als we 4-3-3 blijven spelen, zou ik Grillitsch of Taylor graag een aantal wedstrijdjes op rij als 6 zien. Met Blind als LCV, omdat je daar nu opbouwend vermogen mist met Bassey. Of - en dat heeft mijn voorkeur - 3-5-2 gaan spelen gegeven het huidige spelersmateriaal. Dan Blind in de Oranje-rol als libero.

12-11-2022 10:49

trodat4030 +96856

Blind speelt bij Oranje niet als libero, daar speelt Frenkie. Maar wij hebben geen Frenkie. Blind bespeelt de linkerflank als 'winger' bij Oranje.

12-11-2022 11:36

Sjaakvaak +26588

Goh, naast de hele snackbar leeg weten te vreten heeft Wesley blijkbaar ook het talent om open deuren in te trappen.

12-11-2022 00:50

4EVERAJAX +8405

Dan moet je dus inboeten met je 2 cv's. Timber moet dan meer blijven achter blijven. Gaat gewoon tijd worden dat Blind defensief zn mannetje gaat staan.

12-11-2022 00:09

trodat4030 +96856

Jij verwacht van een speler die 32 is dat hij nog verdedigend flinke stappen gaat zetten? Hoe naief..

12-11-2022 11:37

4EVERAJAX +8405

Nee niet naief hoor (ik verwacht het ook niet in deze). Maar als je wil zeg maar, dan zal je t moeten laten zien. Dat geldt voor iedereen en ook voor Blind.

12-11-2022 15:25

Ajax95Duivendrecht +24134

Herinneren we ons Fortuna-uit eerste helft nog? Blind op 6, en hij leed toen alleen maar dom balverlies en was bij elke omschakeling foetsie.

Alles beter dan Alvarez als 6 imo, maar Blind gaat het probleem op de 6-positie niet oplossen. Je moet daar een press-resistentere speler hebben. Net als dat je een press-resistentere speler op 8 moet hebben dan Taylor. Daarom zie ik Taylor of Grillitsch het liefst op 6 en Kudus het liefst op 8. Dan ben je op twee posities tegelijk beter bestand tegen ploegen die hoog druk zetten.

Blind kan enkel nog op LCV, of als een libero in een 3-5-2 systeem. Voor andere posities vind ik hem niet meer geschikt.

11-11-2022 23:58

4EVERAJAX +8405

Buitenste linker winger in de 532 ook. In Oranje is hij daar de beste.

12-11-2022 00:12

trodat4030 +96856

'hij leed toen alleen maar dom balverlies'

Ben je een beetje biased?

Blind tegen Fortuna
Minutes played 90'
Goals 0
Assists 0
Touches 97
Acc. passes 79/87 (91%)
Key passes 1
Crosses (acc.) 1 (0)
Long balls (acc.) 8 (5)
Shots on target 0
Shots off target 0
Shots blocked 0
Dribble attempts (succ.) 0 (0)
Ground duels (won) 5 (3)
Aerial duels (won) 3 (2)
Possession lost 10
Fouls 1
Was fouled 2
Clearances 1
Blocked shots 0
Interceptions 1
Tackles 1
Dribbled past 1

helaas kan ik niet de stats van alleen de 1e helft vd 2e helft onderscheiden, maar op basis van een HALVE wedstrijd en in het achterhoofd natuurlijk de goal van Fortuna (wat veel meer de schuld was van Schuurs die verkeerd stond te dekken) die velen Blind aanrekenen, is het natuurlijk weer lekker opportuun. Ik kan je ook even verwijzen naar de 2 wedstrijden tegen Bayern in de CL poule in 18/19, daar was hij misschien wel de beste van het veld, maar nee, men blijft verwijzen naar de 1e wedstrijd van het seizoen met Blind op een positie waar hij in geen jaren lange tijd heeft gespeeld en niet meer gewend is. Opportunisme ten top natuurlijk. Maar dat is AS in een notendop.

12-11-2022 11:45

cl=5! +5376

Maakt allemaal geen reet uit zolang het brein maar optyft...

11-11-2022 23:55

JanBiesbos +29078

Eens en bassy moet banken en Alvarez achterin lekker koppen (ook weer opgelost) wijndal links en anders bassy
Rensch Timber Alvarez wijndal/bassy
Kudus Berghuis. Blind.
Conceicao. Brobbery. Bergwijn

11-11-2022 23:53
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.