Sneijder ziet omgekeerde wereld bij Ajax: 'Je wilt toch weer de Champions League in?'

door Jesse ter Haar 142

Bron Ziggo Sport

Sneijder ziet omgekeerde wereld bij Ajax: 'Je wilt toch weer de Champions League in?'

door Jesse ter Haar 142

Bron Ziggo Sport

Laatst geüpdatet

Wesley Sneijder is het niet eens met het roulatiesysteem dat Francesco Farioli hanteert bij Ajax. De analist van Rondo zag de Amsterdammers moeite hebben tegen RKC Waalwijk en is bang voor misstappen in het vervolg van het seizoen. Sneijder benadrukt verder het belang van het kwalificeren voor de Champions League.

In de uitzending merkt Jan Mulder op dat Ajax het positiespel tegen RKC Waalwijk veel te traag uitvoerde. Sneijder gelooft niet dat dat aan de opleiding van de spelers ligt. 'Ik denk dat het komt door een gebrek aan automatismen. Dat zijn spelers die lang met elkaar spelen en een team worden. Dan weet je: als Baas de bal heeft, dan maak je die looplijn vrij, speel je Brobbey aan en dan komt Fitz-Jim eronder. '

'Maar als jij maar blijft rouleren…', vervolgt de oud-Ajacied. 'Kunnen deze spelers niet twee wedstrijden spelen? Dat is juist het lekkere als speler, dat je Besiktas hebt verslagen op donderdag en op zondag weer mag. Nee, dan moet je even plaatsnemen, want die andere spelers moeten ook voetballen. Dan krijg je geen automatismen.'

Bovendien gelooft Sneijder dat er een andere manier is om RKC Waalwijk te bestrijden en tegelijkertijd spelers te sparen. 'Met je topspelers sta je binnen een halfuur met 0-3 voor tegen RKC. Dan is er ruimte voor. Voor hetzelfde geld ga je de bietenbrug op. Voor Ajax is op dit moment de competitie belangrijker dan de Europa League. Je wilt toch weer de Champions League in? Tegen Go Ahead verspeel je het en hetzelfde gebeurde bijna tegen RKC. Dan moet je doordeweeks tegen Slavia Praag en spelen de sterkste spelers weer. Je moet het omdraaien.'

'Ajax won met 0-2, maar het loopt niet'

Bovendien kan Sneijder, zeker in het begin van het seizoen, moeilijk begrijpen dat de spelers van Ajax niet meerdere wedstrijden in een week kunnen spelen. 'We zijn net begonnen en oké, er zijn zestig wedstrijden, maar laat die jongens lekker voetballen. Laat er vastigheden ontstaan. Ze hebben gewonnen met 0-2, maar het loopt niet. En met alle respect: dit is RKC. Er komen straks tegenstanders aan en als je dan weer zo speelt, sta je bij rust misschien al achter. Ga het dan maar eens rechtbreien.'

Niet alleen voor het gevoel gelooft Sneijder dat de Ajacieden er baat bij hebben om vaker in dezelfde samenstelling te spelen. Ook ziet hij een voordeel op fysiek vlak. 'We zijn net begonnen. Nu moet je een basis gaan leggen. De fitheid moet je nu gaan creëren en dat creëer je door wedstrijden te spelen. En je komt in een lekkere flow terecht. Ik kan me niet voorstellen dat Brobbey na gisteren denkt: ik heb weer een topweekend gehad.'

'Geduld' van Ajax

Mulder hoorde Farioli na RKC Waalwijk - Ajax zeggen blij te zijn met het geduld dat Ajax wist te betrachten. 'Ik kan daar niet meer tegen', reageert hij. 'Het is zo’n doorlopende ergernis van het moderne voetbal. Het aantal van dat soort wedstrijden is verdubbeld sinds de nieuwe spelregel dat de keeper de doeltrap over drie meter naar een verdediger mag passen. Dan zap ik weg. Ik kan het niet meer verdragen!'

'Het komt door de inbreng van moderne datatechnieken', voegt de oud-voetballer eraan toe. 'Elke pass wordt genoteerd en het balverlies wordt bijgehouden. De spelers worden voorzichtig, anders worden ze eruit gezet. Ze hebben graag achter hun naam staan: weinig balverlies. Daarom krijg je dat Frenkie de Jong-getik.'

Lees meer over:
Plaats reactie

AlexIbarra +19238

We hebben al jaren belachelijk veel blessures terwijl er matig en soms futloos wordt gevoetbald.
Nu wil Farioli dat de spelers méér energie in de wedstrijd stoppen (en ze erop afrekenen als ze dat niet doen) maar ook minder blessures.

Hoe wil je dat voor elkaar krijgen door elke week dezelfde 11 spelers uit te putten en dan 15 spelers met nul wedstrijdritme op de bank te hebben? Ook in de tijd dat wij nog degene waren die CL speelden, heb ik een EL-programma altijd 'oneerlijk' zwaar gevonden tov CL.

Veel mensen lijken te denken dat een voetbalwedstrijd zoiets is als een halve marathon uitlopen. "Kijk lieverd, ik heb de finish gehaald!"
Maar het gaat om kleine dingetjes. Als je een topfitte en gretige Taylor bent kom je misschien 100 keer per wedstrijd ff los van je man om je aan te bieden. Heb je een pijntje of 'beetje moe' dan is dat 80 keer.

Ik heb echt niks met Bergwijn maar ik had bij hem ook altijd het idee dat hij na 2,5 jaar banken helemaal niet klaar was om elke minuut te spelen als recordaankoop. Nooit eens een lekkere frivole actie, altijd maar dat plichtmatige.

Gezien het vorige seizoen vind ik het prima dat Farioli iedereen als een soort Jong Ajax spelers behandelt, waarmee je zuinig moet zijn.
Berghuis, Brobbey, Traore, Godts, Fitz-Jim, etc. zijn allemaal jongens die een meerwaarde kunnen hebben maar ook blessuregevoelig zijn of in het geval van de jongeren, nog niet gewend zijn aan 2x pw alles geven op het hoogste niveau.

Wat heb je eraan als een of meerdere van die jongens geblesseerd raakt tegen RKC en je straks een hele serie tegen PSV, Feyenoord, Utrecht, AZ en Europees met Banel, Rasmussen of Wijndal op de vleugel moet spelen omdat je iemand anders hebt?
Dus zowel medisch als qua teambuilding (iedereen in de selectie is belangrijk blabla) maar ook gewoon zakelijk gezien voor het beste resultaat, snap ik dat Farioli voor deze aanpak kiest.

Als je 10% meer intensiteit in de wedstrijd wilt zien maar (inmiddels) geen tijd meer hebt om tussen wedstrijden in flink conditioneel te trainen, kun je niet simpelweg roepen 'Iedereen nu ff 10% erbij!'

02-10-2024 20:42

WZAWZDB14 +4620

Ik snap wat hij zegt, alleen aan de andere kant zie je nu weer de spelerinteresses opduiken vanuit de Italiaanse (sub)top door een goed potje te spelen tegen Besiktas. Dat krijg je niet met een potje tegen RKC.

02-10-2024 08:55

Laudrup10 +17054

Farioli vond het kennelijk nodig. Prima tegen RKC zou het nog kunnen maar ging ook al net goed. Ben vooral benieuwd hoe hij het straks gaat doen. Tegen Feyenoord in de sterkste 11 en tegen PSV met een b-team ?

02-10-2024 08:23

Copa077 +2761

Groot gelijk het enige doel dit jaar is Top 2 CL veilig stellen niks anders!

01-10-2024 23:07

HStorm +3140

'Maar als jij maar blijft rouleren…', vervolgt de oud-Ajacied. 'Kunnen deze spelers niet twee wedstrijden spelen? Dat is juist het lekkere als speler, dat je Besiktas hebt verslagen op donderdag en op zondag weer mag. Nee, dan moet je even plaatsnemen, want die andere spelers moeten ook voetballen. Dan krijg je geen automatismen.'

Nee Wesley, als je niet helemaal fit bent na een wedstrijd of ongeinspireerd lijkt tegen mindere goden dan zet hij je gewoon oo de bank en niks vriendjespolitiek of neppe vedette status of vaste plaatsen.
Dan komen er ook automatismen bij de andere spelers en die worden srerker zodat die zogenaamde vedettes nog harder moeten lopen. Is wat werk maar dat moet soms moet je maar denken. Is misschien iets anders maar zo goed was jouw tactiek de afgelopen tijden niet onder meerdere coaches.

#LetFarioliCook!

01-10-2024 22:04

Nr.10 +111029

De enige serieuze reactie die ik heb gezien op Farioli’s roulatie systeem tot nu toe, is die van VI. Daar namen ze in de analyse mee dat het drukzetten niet goed ging tegen GAE omdat Traoré en Godts niet voldoende intensiteit hadden. Dan snap je ook ineens de op het oog rare wissel van Gaaei voor Traoré. Dat drukzetten is belangrijk, dat is ook waar de verdediging begint.

01-10-2024 21:52

Laudrup10 +17054

Hebben gezien wat dat voor effect had. Na de wissel van Traore was het helemaal belabberd.

02-10-2024 08:19

Nr.10 +111029

Ik zeg niet dat het goed heeft uitgepakt, ik zeg dat de keuze daardoor inzichtelijk wordt.
En je hebt geen tweede helft zonder die wissel gezien, misschien had GAE dan wel veel meer het balbezit gedomineerd bijvoorbeeld. Zulke wedstrijden hebben we vorig jaar genoeg gezien.

02-10-2024 08:30

B2tob4 +12078

Sneijder was een voorstander om Steijn als trainer bij Ajax aan te houden, ondanks dat een ieder kon zien wat een totale onkunde Steijn bij de aanpak van Ajax liet zien. Op zo’n moment is het tijd om de mening en analyses van zo’n persoon niet meer serieus te nemen..!

01-10-2024 20:49

Copa077 +2761

Houd toch op met het lijstje streijn was je niet te kijk gezet vorig seizoen en toen was het geld er nog voor. Nee het werd het lijstje mislintat bedankt!!

01-10-2024 23:05

AlexIbarra +19238

Neem er nog eentje!

02-10-2024 08:45

MichelBoerebach +29176

Wesley heeft in grote lijnen gelijk. Deze keer.

01-10-2024 18:42

Hersenspinsel +8001

Nee hoor
@Geus
Vorig jaar geen enkele kritiek op Steijn, maar moet je die bitterbal nu horen..:

01-10-2024 21:21

Copa077 +2761

Steijn is geen slechte trainer alleen past helemaal niet bij ajax en daarbij met het lijstje steijn ipv lijstje mislintat had je er beter voor gestaan. En toen was het geld er ook nog voor!!

01-10-2024 23:06

Kijker +3382

Als dit tegen RKC al niet kan, dan kan het nooit.

De winnende coach heeft gelijk, om er maar een cliché in te gooien. En tegen NAC dan dus ongelijk. Boeie.

01-10-2024 18:18

Eurysaces +29515

In een omgekeerde wereld was Sneijder een goede analist, maar een dramatische voetballer.

01-10-2024 16:35

Aetim +1364

We hebben gewonnen omdat onze beste spelers - waar we heel zuinig op moeten zijn gezien het programma en de dunne selectie - even het veld in kwamen om een moegestreden RKC te killen. Hoe bewijst dit niet het gelijk van de trainer?

01-10-2024 16:32

Rock69 +8411

Wat een blamage zeg, met deze uit de klauwen gegroeide bitterbal. Kijk, ik hou van zinnige uitspraken, maar dit breekt alle records. Om te gieren!

01-10-2024 14:40

Berryhupajax +700

Snap wel dat farioli dit probeert tegen RKC wel een risico natuurlijk. Masr kijk wat voor programma eraan komt, dan moet iedereen fit zijn . Het is super belangrijk voor ajax om ook Europees goed te presteren. Mijn inziens net zo belangrijk als in de competitie. We moeten onze naam weer een beetje oppoetsen. Tegen de sterkere ploegen in de competitie starten de sterkste 11

01-10-2024 14:26

TheSpecialOne +8880

Ik blijf het zeggen. Farioli is een echte Italiaan qua spelopvatting; je wacht geduldig af totdat de tegenstander een fout maakt en dan sla je toe. Italianen spelen om niet te verliezen in plaats van spelen om te winnen. Dit gaat zo tegen de aard van Ajax in.
De jongens uit de jeugdopleiding weten niet zo goed hiermee om te gaan. Het gekke is dat Farioli alleen tijdens competitiewedstrijden deze tactiek lijkt toe te passen. Waarom? Tijdens de Europese wedstrijden krijgen de spelers veel meer ''vrijheid'' om intuïtief te spelen.

01-10-2024 13:48

papflapjes +7072

Wel gek dan dat zo veel jongens van de jeugdopleiding nu uitblinken.

01-10-2024 13:52

TheSpecialOne +8880

Je bedoelt tegen RKC, NAC en Go Ahead?

01-10-2024 13:56

papflapjes +7072

Baas, Fitz-Jim en Godts waren prima tegen RKC toch?

01-10-2024 14:08

TheSpecialOne +8880

Het gaat om de teamprestatie tegen de eerdergenoemde clubs, niet om individuele spelers. Het was uiterst belabberd.

01-10-2024 14:22

papflapjes +7072

"De jongens uit de jeugdopleiding weten niet zo goed hiermee om te gaan"
Dan heb je het toch over individuele spelers?

01-10-2024 14:29

TheSpecialOne +8880

Je hebt helemaal gelijk. Ben je nu tevreden?! Haha.

01-10-2024 14:38

Aetim +1364

Jouw accountnaam gaat ook zo tegen de aard van Ajax in…

01-10-2024 15:56

TheSpecialOne +8880

Graag gedaan.

01-10-2024 16:45

Eurysaces +29515

Misschien zou je eens een wedstrijd kunnen kijken van Ajax onder Farioli.

01-10-2024 16:30

TheSpecialOne +8880

Bedankt voor de tip.

01-10-2024 16:43

Drukwerk1968 +7110

Wat u zegt is lulkoek. Hoe kan hij het baseren op hoe hij zich voelt? Zelf is hij ook lang bezig geweest om op niveau te komen voor het wk. En hoe hij zich voelt zegt totaal niets over hoe de selectie van ajax er voor staat in fysiek opzicht. Vorig jaar en het jaar daarvoor was het vet beneden peil. Dat trek je niet in 1 voorbereiding recht.

01-10-2024 12:52

Paulios +620

Ze kunnen wel 2 keer per week spelen hoor. Alleen niet een heel seizoen lang....

01-10-2024 12:22

Henkjanklaas +20617

Kraaij deed een poging maar spreekt te slecht Engels om tot Farioli door te dringen als het gaat om roulatie en vaste patronen inbouwen in het team. Farioli kan dan wel Banel en Rasmussen brengen maar ieder kind ziet dat die heel veel te kort komen voor het eerste van Ajax. We zijn natuurlijk geen speeltuin. We moeten tweede worden om de financiele huishouding weer een beetje dragelijk te maken en dan kun je niet gaan gokken met de opstelling op het gevaar of dat je een blauwtje loopt tegen clubs in het rechter rijtje. Ik las eerder dat supporters hier ervan overtuigd waren dat we toch wel gingen winnen tegen RKC maar dat blijft toch een gok. Blijft die goal langer uit dan krijg je tijdsdruk in een wedstrijd en dan weet je het maar nooit.
Puntverlies kan dan aan het einde desastreus zijn.

01-10-2024 12:16

Eurysaces +29515

Gokken met de opstelling, doe je door jongens die afgelopen seizoen weinig gespeeld hebben of blessures hebben gehad, niet direct om de 3 dagen een wedstrijd te laten spelen.
Gelukkig begrijpt Farioli de principes van trainingsleer wel. Een selectie met een geblesseerde Gods, Fitz-Jim of Traore maakt dat we het al moeilijk hebben tegen RKC.

01-10-2024 16:34

Henkjanklaas +20617

Als je met je beste 11 begint tegen een RKC dan kan na een paar doelpunten gewisseld worden en niet andersom.

02-10-2024 10:13

Eurysaces +29515

En als die doelpunten niet direct vallen? Hopen dat spelers als Klaassen, vd Boomen, Banel en Rasmussen het wel recht trekken?

Nee hoor, juiste keuze van Farioli. Spelers die het verschil kunnen maken, komen fris in het veld tegen een vermoeid RKC. Enige wat een punt van aandacht zou moeten zijn, is het gebruik van het thuisvoordeel. Geef middelmaat maar de ondersteuning van het thuispubliek, die hebben het harder nodig.

02-10-2024 10:27

henkie58 +2041

Sneijdertje! Houdt je kanis en geef die man de tijd en…………….? Wordt aub geen trainer!!

01-10-2024 11:34

tripleA +3882

Vergeet niet dat Farioli véél meer info heeft over de fitheid en belasting van Godts en Traoré (daarvan weten we al dat die te weinig wedstrijdritme heeft).

En Farioli ziet de hele groep aan het werk op de training. Hij vindt Banel en Rasmussen goed genoeg om te starten en ik geloof het op zich best. De jongens worstelen met de druk van een wedstrijd, vooral Rasmussen zie je doldrieste acties maken terwijl hij het gewoon rustig kan uitspelen tegen Besiktas bijvoorbeeld. Die moet nog veel leren. Daar moet je meters voor maken in echte wedstrijden.

01-10-2024 10:58

RSM +3918

Maar waarom doet hij dit op deze manier? Wie durft dit aan Farioli te vragen? Niemand eigenlijk.

01-10-2024 10:36

Eurysaces +29515

Als je Fitz-Jim, Gods en Traore (allen weinig gespeeld afgelopen seizoen) opeens elke 3 dagen een wedstrijd laat spelen, weet je zeker dat je je niet gaat kwalificeren voor Champions League voetbal. Overbelasting is geen fabeltje uit een sprookjesboek, maar ik kan me voorstellen dat Sneijder bij overbelasting alleen aan zijn eigen pens denkt..

Het is wel triest hoe ver we zonder die 3 terug vallen. Jongens als Klaassen, Rasmussen, vd Boomen en Banel zouden bij geen enkele top 5 club uit de eredivisie in de basis staan. Bedankt Kroes, die heeft er voor gezorgd dat we aanvallend gezien terugvallen naar een niveau dat geen kans kan creëren tegen de nummer laatst met de reserves. Gelukkig zitten we wel 36 spitsen op de bank..

Overigens ben ik er van overtuigd dat de 3 bepalende heren in de aanval steeds meer zullen spelen en als Berghuis terug komt, geeft dat ook weer wat meer ruimte. Dit is gewoon even een zware periode met de opbouw van de fitheid van veel jongens.

01-10-2024 10:02

MidMid +5682

Maar wat betreft zijn eerste punt heeft Sneijder gelijk: de competitie is dit jaar het allerbelangrijkste. We moeten er voor zorgen dat we eerste of tweede worden. Dus in de competitie doe je er goed aan om altijd je sterkste elftal op te stellen. Tegen RKC kon het een keer, maar straks tegen wat betere eredivisie-clubs ga je het niet redden met een half b-elftal.

01-10-2024 10:21

insectenverdelg +23428

Maar de pot trgen Besiktas geeft een morele boost. Dat had een 4-0 tegen RKC veel minder gedaan. En die boost is ook nodig voor het geloof en vertrouwen waartoe je in staat bent.

Blij als lBerghuis weer terug is, heb je 1 smaakje meer met kwaliteit voorin.

01-10-2024 11:01

insectenverdelg +23428

Ik ben het daar niet geheel meens. Zr spelen zo goed als nooit de volle 90 minutne. De minuten die je echt in het rood gaat zijn niet de eerste 60 minuten van een pot. 3x 60 minuten spelen in 8 dagen tijd moet gewoon kunnen imo.

Ik denk ook dat een Rasmussen om zich betrokken te voelen bij de groep meer heeft aan zijn invalbeurt tegen Besiktas an zijn basisplek tegen RKC. Daar houdt hij een veel beter gevoel aan over.

01-10-2024 11:00

Baco123 +6184

Gewoon met de beste 11 beginnen en kappen met dat gewisseld elke week
Als de stand het toelaat kan je altijd wisselen

01-10-2024 09:43

tijssenajax +13925

Voor zowel Sneijder als Farioli is wat te zeggen. Feit is wel dat we al 5 verliespunten hebben tegen kleine clubs. En we doen net alsof het kat in het bakkie was tegen RKC. Maar RKC is echt heel slecht en tot de 70e minuut was er geen schot op doel geweest en zij hadden ook nog een kans op 1-1. Maar de overwinning doet mensen dit weer vergeten.

01-10-2024 08:46

gi0vanni +7155

De realiteit is dat omdat er een nieuw team gemaakt moet worden, opbouwen kost je tijd en punten. Dat we veel talenten hebben. De selectie uit balans is en er een tekort aan kwaliteit is. Dus het kan in deze omstandigheden ten allen tijden minder gaan. Verder zal de media als er belangrijke spelers geblesseerd raken door overbelasting tot de conclusie komen dat ze meer hadden moeten rouleren.
Tot slot was Sneijder in 2010 wereldtop maar door zijn zeer slechte instelling ging zijn loopbaan in hard tempo achteruit. Hij had dus zeer veel talent en kwaliteiten maar geen inzet. Spelers als Sneijder en vd Vaart komen vaak met uitspraken die ik niet serieus kan nemen. Ze komen nog steeds over als mensen die voor een groot geld bedrag een voetbal praatje komen doen. Maar dan wel een wat ik ook nog wel kan verzinnen. Ze zouden beter gezellig naast Derksen gaan zitten voor kantine praat daar zouden ze beter passen.

01-10-2024 09:36

tijssenajax +13925

Al met al ben ik wel wat positiever over Ajax dan de afgelopen jaren. Maar we komen van ver.

01-10-2024 10:17

gi0vanni +7155

Klopt, ben van mening dat de vorige pogingen om op te bouwen meer sloopwerk waren. Dit seizoen is de opbouw pas echt begonnen. En het is geen klus die je even in een paar maanden kan doen. En door de financiële situatie zal het nog langer duren als een seizoen.

01-10-2024 10:30

Torcida +5615

"Voor zowel Sneijder als Farioli is wat te zeggen."

Voor Sneijder is helemaal niets te zeggen, in geen enkel opzicht. Patjepeeër van het niveau Steijn. Ver weg van de club houden.

01-10-2024 09:46

MidMid +5682

Zeker ver weg van de club houden. En toch heeft Sneijder op een punt gelijk: we moeten dit jaar alles op de competitie zetten. We moeten minimaal tweede worden zodat we CL kunnen gaan spelen en weer aantrekkelijker worden voor goede spelers.

01-10-2024 10:23

Torcida +5615

"En toch heeft Sneijder op een punt gelijk: we moeten dit jaar alles op de competitie zetten."

DIt is de denkfout waar PSV een patent op heeft. Ik vind het schrikbarend hoeveel mensen dit nablaten. Sneijder heeft het IQ en morele kompas van een garnaal, dus als hij iets zegt, is bijna altijd het tegenovergestelde waar.

Nee, je moet alles op de ontwikkeling van de spelersgroep zetten, en daarin is Europees voetbal cruciaal, ook voor je uitstraling en transferwaarde van de zelf opgeleide talenten.

Alles op de competitie zetten is uiterst riskant, want er is gewoon geen enkele garantie dat je daarmee CL-voetbal haalt. Als je de EL laat schieten én het gaat mis in de competitie, dan heb je helemaal niks meer. Geen CL-geld, geen dikke transfers, niks. Dan ben je net als PSV geworden en heb je hulp van sponsors en overheid nodig.

Hoofd koel houden en alles op de ontwikkeling van de spelersgroep (en de jeugd) zetten. Vooralsnog doet Farioli dit uitstekend.

02-10-2024 13:39

JanBiesbos +29043

Het is gelukkig 🍀 goed gegaan😅

01-10-2024 08:26

Ajax The Best +16484

Aldus de analisten die hun mening geven aan de hand van een TV uitzending. Dan zie je nog niet eens de helft van wat er gebeurt. Blijft bijzonder.

01-10-2024 08:16

MelleAfca +14307

Ik dacht; leuke tafel, even stukje kijken…
Acht minuten lang pure onzin gezien. Kwalijk van zowel van Basten, Mulder als Sneijder. Besef je nou eens hoe waardevol het is als je achter de trainer gaat staan.

01-10-2024 07:54

NipeB +15790

Waarom moeten zij achter Farioli staan? Het zijn analisten. Bovendien slaat het ook nergens op de EL belangrijker te maken dan de eredivisie. Dat was even zo om te kwalificeren en nu is de eredivisie belangrijker want we moeten inderdaad 2e worden. De EL en de beker zijn gewoon bijzaak. Als je je alleen op de eredivisie focust kan deze zwakke en niet fitte spelersgroep het misschien net aan.

01-10-2024 08:06

Ajax-Amsterdam +4191

Is dat niet een mythe, dat alleen focussen op de Eredivisie we meer punten binnen zouden halen? In theorie klinkt dat heel logisch natuurlijk, maar voor de spelers zijn de Europese wedstrijden wel een grote boost in motivatie en goed voor de ontwikkeling. Als ze daar goed presteren en resultaten halen geeft dat weer een goed gevoel voor de volgende eredivisiewedstrijd. Het zouden allemaal winnaars moeten zijn, incl de trainer. Die willen altijd voor de winst gaan. Europa League is een mooie platform en ik zie vooral dat een Godts en Fits Jim zich goed ontwikkelen daar.

01-10-2024 08:47

NipeB +15790

Voor spelers en trainer/staf is Europa leuker en beter om een transfer te maken. Maar het belang van Ajax is de eredivisie dit jaar. Dat moet voorop staan. Farioli werkt nergens langer dan een jaar en neemt zijn staf steeds mee. Bij Nice vertrok hij want daar kon niks. Hier ook niet. Kan toch prima dat hij die conclusie al heeft getrokken en zich via prestaties in de EL richting top 4 competities wil werken? Dat snap ik allemaal wel, maar Ajax moet dat gewoon niet toestaan. De beste spelers opstellen in de eredivisie en EL is gewoon training.

01-10-2024 09:02

MelleAfca +14307

Ja laten we een keer Banel en Rasmussen tegen Besiktas opstellen en dan drie dagen later Godts en Traore tegen RKC. Kijken hoe men dan reageert.

01-10-2024 18:24

NipeB +15790

Lijkt me inderdaad een stuk beter. Iedereen bij Ajax weer wat belangrijk is, CL kwalificatie. Met een kwaliteitsarme en kleine selectie en weinig geld heb je niet de luxe om de EL belangrijk te vinden. Dat jij dat niet begrijpt is jouw probleem..

01-10-2024 22:08

Tony Emmanuel +524

Vorige jaar lieten we de slag in oktober al liggen om diverse redenen. Dit jaar brengt Farioli Ajax zo goed als het kan naar het slagveld einde vd maand. Tot die tijd moeten we alles winnen.
Zodra we die fase door zijn tikken we misschien al een nieuw niveau aan.
fey, psv, az en El.
Lekkere potjes man.

01-10-2024 06:16

Sjaakvaak +26582

Gek hoeveel mensen hier roepen dat Sneijder gelijk heeft, en hoeveel mensen dat vervolgens ook weer zo snel mogelijk proberen te ontkennen.

De waarheid ligt toch gewoon in het midden? Ja, Farioli heeft een punt om spelers af te wisselen en niet over te belasten. Nee, dat hoeft niet allemaal in dezelfde wedstrijd. Had gewoon een paar spelers rust gegeven en er was niks aan de hand geweest. Het probleem zat hem erin dat beiden vleugels en 2 middenvelders tegelijk rust kregen.

01-10-2024 05:57

cantharel +3523

Er was nu toch ook niks aan de hand.

01-10-2024 09:26

JanBiesbos +29043

Eens ED prio 1

01-10-2024 01:07

ajacied93 +911

Nu Sneijder het er ook niet mee eens is ben ik er eigenlijk wel zeker van.

Farioli heeft gelijk

30-09-2024 23:47

Rob1976 +9465

Farioli denkt waarschijnlijk dat hij professor Barrabas is, maar speelt keer op keer met vuur. Verliezen van Nac, gelijk tegen Go Ahead en met de hakken over de sloot tegen RKC. Daarnaast het overdreven veel basisspelers wisselen elke keer, het niet bouwen aan vastigheden, etc. Qua trainer ansich hoe Farioli met zijn team omgaat sanen met zijn assistenten is top, maar zijn wedstrijd start opstellingen zijn keer op keer raar. Maar de gedachtengang erachter is het eerst kapot spelen met onze b garnituur en vervolgens afmaken met de beste spelers. Farioli's vrouw zal ook wel blij zijn met zijn gepassioneerde voorspel.

30-09-2024 23:32

Danielson +50258

Jij kent de data en belastbaarheid van individuele spelers?

30-09-2024 23:35

Cosey2 +6993

Ik ben het volkomen met Robbie eens, volgens de data zal het allemaal dik verantwoord zijn, maar het katterige gevoel komt omdat je al vijf onnodige punten kwijt bent tegen laag vliegers.

01-10-2024 05:29

Danielson +50258

Tegen GAE startten we met Godts, FJ en Traore. Dat werkte niet en daarna werden we door de wissels niet echt sterker.

01-10-2024 09:47

TheSpecialOne +8880

Data moet ondersteunend zijn en niet leidend. De ingenieurs van Red Bull houden Verstappen voortdurend op de hoogte van de mogelijkheden van de auto, maar zeggen hem niet hoe hij moet racen.

01-10-2024 13:55

Tommyshelby +128586

Het is vrij simpel, als Farioli z'n verdiende versterkingen erbij krijgt (linksbuiten, rechtsbuiten, creatieve CM), dan hoor je niemand hierover.

30-09-2024 23:17

Danielson +50258

In Nederland zijn we in het voetbal vreselijk conservatief, in tegenstelling tot veel andere sporten waar innovatie normaal en geaccepteerd is.
Denk aan wielrennen bijvoorbeeld.
Alleen in het voetbal hebben fossielen als Derksen, Falentijn en noem ze allemaal maar op een belangrijke stem.
Farioli is een innovator en dat zijn we hier niet gewend. Zo'n rare Italiaan, dan kan toch niets zijn.
Types als Sneijder zijn te dom om te poepen maar hebben wel voortdurend het hoogste woord.
Rouleren daar doen we niet aan hoor! Terwijl belastbaarheid van spelers wel steeds meer een topic wordt met een steeds voller wedstrijdprogramma.
Nederlandse trainers presteren in het buitenland niet voor niets niets. De opleiding is hopeloos verouderd.

30-09-2024 23:48

Cosey2 +6993

Sven was ook zo’n innovator en data professor, ik ben in principe voor vernieuwing, maar als je na zes onnozele potjes op vijf verliespunten staat ben ik tegen, al zijn de spelers wel lekker uitgerust.

01-10-2024 05:38

NipeB +15790

Daar hebben Ajax spelers anders weinig last van. Wat hebben wij voor internationals die er toe doen? Nul. We spelen niet in een topcompetitie. En we spelen evenmin in de CL. Er wordt hier gedaan of het allemaal heel zwaar is. Ze hebben een kwalificatie voor de EL gespeeld met wat eredivisie en toen een maand geen wedstrijden en nu weer eredivisie en EL. Net als 2 andere teams en dan zijn er nog 2 die CL spelen. Die hoor je niet klagen. Eens dat het NL voetbal verouderd is. Of Farioli een innovator is weet ik niet. Waar blijkt dat dan uit? Niet in fitte spelers in ieder geval. Aardig wat blessures en kennelijk slechte data. Onder Ten Hag was iedereen steeds topfit. Die had dat beter voor elkaar.

01-10-2024 08:12

Godenzoon24 +15290

Juist Kroes heeft voor een tegenstrijdigheid gezorgd. We zijn zo zwak bezet op bepaalde posities dat je moet rouleren om ze fit te houden maar het eigenlijk niet kan omdat hun vervangers te slecht zijn. Ik snap hem dus wel ergens dat je dan denkt als het ergens kan is het tegen RKC. Laat je Godts wel spelen bv en hij raakt geblesseerd dan hebben we een groter probleem.

Al zou ik dan met 3 spitsen eerder 2 spitsen opstellen als dat Banel op de flank moet want die kan echt niks!

01-10-2024 10:31

TeringHenkie +28282

Sneijdertje heeft eens gelijk!

30-09-2024 23:12

Litmanen95 +1087

Denk het niet. Valt me op dat al die oud-spelers net doen alsof ze in hun tijd ploegen als rkc per definitie frivool van het veld speelden. Alsof elke wedstrijd in hoog tempo gespeeld (en gewonnen) werd. Ajax heeft honderden van dit soort wedstrijden tegen mindere tegenstanders gespeeld, en die lang niet altijd gewonnen, ook niet als de topspelers speelden. Verder lijkt iedereen vergeten dat we in eerste helft net zo goed 2, 3 x hadden kunnen scoren, uit open spel, met Rasmussen en Banel in de basis. Ook ik zie het liefst elke week een Madrid - Ajax 1-4, maar zo werkt het niet (en maar goed ook, dat maakt zulke wedstrijden speciaal).

01-10-2024 00:18

NipeB +15790

We spelen nooit tempo. De bal gaat niet snel rond en bewegen, passen, door bewegen zie je evenmin. Bijna alle spelers wachten vanuit stilstand op de bal. Dat deden ze de afgelopen 2 seizoenen ook al. Vandaar de duikvlucht naar beneden. Om van welke tegenstander dan ook te winnen moet je beginnen met tempo maken en de bal snel rond te laten gaan.

01-10-2024 08:14

tijssenajax +13925

Dat is waar, wij staan al jaren stil qua ontwikkeling.

01-10-2024 08:38

Professor +11131

Er zijn zeker verbeteringen zichtbaar maar wat jij hier zegt klopt 100%..
Dit is inderdaad een heel groot probleem.

01-10-2024 08:50

w86 +9387

En waar baseert professor Sneijder het op dat we met onze topspelers na 30 minuten met 3-0 voorstaan? Hoe vaak is dat de laatste 2 jaar gelukt?

30-09-2024 22:48

NouridolbergNeres34 +1903

Met Rasmussen ga je de oorlog niet winnen. Zelfs stevie wonder kan zien dat Godts en Traore 7 klasse beter zijn dan Banel en Rasmussen.

Je kan gewoon niet 5 man omwisselen per wedstrijd en hetzelfde resultaat verwachten, deze selectie is gewoon niet goed genoeg daarvoor. Start met je sterkste team, en bij een goede voorsprong kan je gaan wisselen. Natuurlijk kan je af en toe Godts een keer sparen na een zware week of een Traore of wie dan ook, maar niet je halve elftal.

30-09-2024 23:02

Martinez +26

Ok tell me what is your strongest team?

01-10-2024 07:29

tijssenajax +13925

Gevoelsmatig neig ik ook naar jouw idee. 5 verliespunten tegen niet zo sterke teams is gewoon te veel. Ik vind het wel goed dat Farioli voorzichtig met de belastbaarheid van spelers is. En hij heeft een onuitgebalanceerde selectie gekregen, waardoor rouleren moeilijker is zonder aan kwaliteit te verliezen.

01-10-2024 08:42

NouridolbergNeres34 +1903

Godts——Brobbey——Traore

Taylor———————Fitz-Jim

—————Mannsverk————

Hato—-Baas—-Sutalo——Rensch

—————-Ramaj———————-

01-10-2024 20:06

Litmanen95 +1087

Sterker nog: hoe vaak is dat in de historie van Ajax gelukt?

01-10-2024 00:20

Cosey2 +6993

Maar nu ook al twee keer niet, dit lijkt ook niet de heilige weg.

01-10-2024 05:33

MichelAngelo66 +22248

Sneijder heeft volkomen gelijk. Je hebt zondag gewoon mazzel dat ie nog binnen valt. Wat Mulder zegt is ook gewoon de waarheid. Dat belachelijke opbouwen op de achterlijn is de nieuwe hype. Veel km maken en veel passes complete zijn het nieuw adagium. Zogenaamd het geweldige en hoogstaande nieuwe voetbal. Schei uit.

30-09-2024 22:29

papflapjes +7072

"mazzel"
Als je 23 keer schiet tegen RKC dan is het logisch dat er een paar in het net zitten

30-09-2024 23:33

Litmanen95 +1087

Mazzel? Was een volkomen logische overwinning, gezien het balbezit, het aantal schoten, de kansen, de druk naar voren en de probleemloze verdediging. Als we niet hadden gewonnen (wat nu eenmaal altijd een mogelijkheid is in voetbal) was dat een geval botte pech geweest. Nac-uit was ook pech, want die hadden we op grond vd kansen moeten winnen, maar tegen rkc speelden we beter, constanter. Enige echt slechte wedstrijd tot nu toe was Go Ahead-uit. Daar hadden we gezien het spelbeeld eigenlijk moeten verliezen, maar trokken we er met enig geluk een gelijkspel uit. Daar winnen, dát was mazzel geweest.

01-10-2024 00:31

MichelAngelo66 +22248

Ja we hebben altijd pech.

01-10-2024 10:39

driehoekjes +3344

Laten we weer net als vorig seizoen gaan ballen!

01-10-2024 06:21

MichelAngelo66 +22248

Ja dat is ook precies wat ik zeg hè. Toch?

01-10-2024 10:38

Geus +4753

Vorig jaar geen enkele kritiek op Steijn, maar moet je die bitterbal nu horen..:

30-09-2024 22:27

Francisco81 +4298

Ja bizar he. Amper een slecht woord over Steijn gehad Sneijder en van der Vaart. . Maar over Farioli kunnen sommige maar weinig positiefs kwijt. Terwijl hij echt geen betere selectie heeft. Maar zet de boel wel beter neer.

30-09-2024 22:45

Litmanen95 +1087

Scherp gezien. Het lag allemaal niet aan Maurice, maar aan de spelers… Sneijder is niet serieus te nemen als ‘analist’. Heeft zelfs geen motivatie om trainerspapiertje te halen. Was een geweldige voetballer, maar daarna… Vergelijk m bijvoorbeeld eens met Alex Pastoor.

01-10-2024 00:26

papflapjes +7072

Geus ziet omgekeerde wereld bij de sportjournalistiek

01-10-2024 00:37

cantharel +3523

Omdat hij dacht een rol te kunnen spelen bij Ajax onder Steijn

01-10-2024 09:31

4Ever14 +6601

Wat dan al helemaal bizar is, is hoe er vorig jaar werd gedaan net alsof we alleen spelers van KKD niveau hadden.
En nu wordt er beweerd dat de selectie goed genoeg is voor de top 3, terwijl de selectie grotendeels minder is geworden.

01-10-2024 17:54

axelAFCA1996 +817

Zeer eens met Sneijder dat je op deze manier veel moeilijker automatismen creeërt.

30-09-2024 22:22

Danielson +50258

Ook dat is onzin. Je zag hoe het liep tegen Besiktas. Kennelijk wordt daar zeer veel en goed op getraind. Hoe meer spelers in het systeem mee kunnen draaien hoe beter het is. Matige spelers kunnen in een elftal met een duidelijk speelplan en duidelijke taakomschrijvingen een heel eind komen. Zie Slot bij Feyenoord.
Ik sluit zelfs niet uit dat onder Farioli een twee jaar geleden al afgeschreven speler als Rasmussen ons nog positief gaat verrassen. Niet omdat Rasmussen opeens zo geweldig is (overigens zie je de potentie soms wel), maar omdat hij 'meegezogen' wordt met de rest.

30-09-2024 23:55

Jeugd +24706

Precies mensen. Spijker op de kop in dit artikel
Stoppen met dat Farioli gekwijl. Zeg gewoon waar het op staat.
5 verliespunten tegen de zwakste broeders van de eredivisie, dat zijn de feiten.

30-09-2024 22:16

Jegaathetpaszienalsjehetdoorhebt +1806

Dus dan de basis elke keer maar 90 minuten laten spelen zodat je met kerst een half elftal vol geblesseerden hebt en je dus gedwongen wordt met jongens als Banel en Rasmussen te spelen. Topidee!

30-09-2024 22:24

Jeugd +24706

Ja lekker zwart wit maken.
Er is ook nog zoiets als alternatieven.
Ga voor mijn part in Europa rouleren . 3e plaats is heilig dit seizoen.
Ga minder intensief trainen.
Rouleer als de wedstrijd gelopen is. Rouleer wat minder extreem. Bedenkt wat maar niet dit overduidelijk domme gedoe. Het werkt niet, het heeft nu al onnodig punten gekost.

30-09-2024 22:33

Danielson +50258

Farioli gekwijl? Waar heb jij het over? Wedstrijd tegen Besiktas was de beste in twee jaar. Voorlopig ben ik dik tevreden.

30-09-2024 23:58

Litmanen95 +1087

Jeugd, check de wedstrijd nog even en tel alleen in de 1e helft (met de wisselspelers in de basis) al het aantal kansen uit open spel. Hadden er zeker 2 ingekund.
Go Ahead behoort niet tot de zwakste broeders van de eredivisie. Sterker, Ajax heeft het daar al jaren lastig, ook met Tadic en Blind in de ploeg.
In verliespunten staan we overigens op het ogenblik (gedeeld) derde. Dus ‘het werkt niet’ lijkt mij wat extreem gesteld…

01-10-2024 00:38

Francisco81 +4298

Hoezo Farioli gekwijl? Het is toch een feit dat hij de boel beter voor elkaar heeft dan afgelopen seizoen met nagenoeg de zelfde spelers? Net zo vaak de nul gehouden als vorig seizoen bij elkaar. Organisatie staat tenminste en niet elke wedstrijd kans op kans tegen. . Goed voetbal is de volgende stap.

30-09-2024 22:49

Pingelaar +13240

Pak dan ook even alle relevante feiten bij elkaar. Dit is gewoon naar je eigen straatje praten.

Hoeveel buitenspelers en spitsen hebben we in de selectie?

Kroes trekt doodleuk Klaassen aan en Berghuis is nog steeds geblesseerd.

Je kan niet 3 wedstrijden per week met dezelfde 11 spelen. Dat is vragen om problemen en blessures.

30-09-2024 23:17

driehoekjes +3344

Een vaste 11 had de punten ook ingeleverd

01-10-2024 06:22

Dolblij +45019

Hebben Andy en Raf hun zegje al gedaan of moeten die nog?

30-09-2024 22:15

Babangida83 +23867

Wat ik de omgekeerde wereld vind, is dat ze 60 minuten als leidraad nemen en daar de fitness op afstemmen ipv dat ze 90 minuten nemen. Dat hebben die aanvallers nog nooit gespeeld, 90 minuten.

30-09-2024 22:15

Kluivert95 +1342

In mei zullen we het zien

30-09-2024 22:08

cantharel +3523

Iedereen ziet PSV al als kampioen maar hebben nog niet tegen het linker rijtje gespeeld dus hoezo.

01-10-2024 09:35

Chalana1984 +4483

Met het rouleren neemt Farioli inderdaad risico's. Op termijn zal blijken of die risico's aanvaardbaar zijn.

30-09-2024 22:06

caspervans +5348

Haha, wat een verschrikkelijk azijn-gezeik zeg. Deze is toch wel het toppunt, al was het een flinke strijd, want Mulder en Sneijder kunnen er beiden wat van hoor...

"De spelers worden voorzichtig, anders worden ze eruit gezet. Ze hebben graag achter hun naam staan: weinig balverlies."

30-09-2024 22:02

Timo.H +224

Wie zegt dat hij gaat rouleren tegen betere tegenstanders in de Eredivisie? Tegen de nummer laatst is het gewoon heel nuttig wisselspelers tevreden te houden en basisspelers wat rust te gunnen. Ook al hebben ze dat niet echt nodig gehad.

30-09-2024 21:57

Babangida83 +23867

Zoals tegen GAE en NAC. Alhoewel het tegen NAC bittere noodzaak was op dat moment.

30-09-2024 22:16

papflapjes +7072

Tegen GAE was het ook noodzaak en werd er helemaal niet bijzonder veel gewisseld.

01-10-2024 00:41

Drukwerk1968 +7110

Sneijder begrijpt niet dat het onzin is om te stellen dat het rotatiesysteem er is om de belastbaarheid te vergroten van de spelers en dat dat niets van doen heeft met: het is nog maar het begin van het seizoen

30-09-2024 21:52

MichelAngelo66 +22248

Nee Sneijder zal het niet weten. Hij stond nooit op het veld. Deed zelfs aan korfbal. Wat weet hij er nou van!

30-09-2024 22:25

Drukwerk1968 +7110

Uit zijn verhaal op te maken snapt hij er inderdaad niets van. Hij was voetballer. Geen trainer, geen inspanningsfysioloog, geen td, gewoon niets

01-10-2024 00:26

Litmanen95 +1087

Sneijder was een geweldige speler die het vervolgens niet kon opbrengen een trainingscursus af te ronden en nu doet of ie het beter weet dan echte trainers. Hij moet eens naar Alex Pastoor kijken, om te zien hoe echt analyseren werkt.

01-10-2024 00:41

papflapjes +7072

Wat zeg je van Dirk Kuyt als hoofdtrainer met Rene vd Gijp en Derksen als assistenten

01-10-2024 00:45

MichelAngelo66 +22248

Wat een lulkoek allemaal hier. Wat hij zegt heeft niets te maken met analyse. Heeft niets te maken met trainer zijn. Het heeft met praktijk ervaring te maken op niveau. Hoe een speler zich voelt. Dat een speler wil spelen en in een flow wil komen. Overigens kent een speler meestal zijn eigen lichaam het beste. Inspanningsfysiologen…. schei uit. Wat een TD hier trouwens mee te maken heeft?

Allemaal reactie uit de onderbuik. Hij is niet aardig, hij wilde de trainerscursus niet doen, hij heeft geen sportlichaam blablablabla Ik ben niet specifiek Sneijder aanhanger, maar dit zijn allemaal kleuter niveau reacties. Als je geen papiertje hebt met de tekst trainer, dan kan je niks en weet je niks blijkbaar. Allemaal met non argumenten.

01-10-2024 10:32

papflapjes +7072

Sneijder staat zelf niet op het veld. Het is Farioli die elke dag met de spelers communiceert. Je hoeft geen inspanningsfysioloog te zijn om te zien dat Traore drie jaar nauwelijks gespeeld heeft, Brobbey structureel problemen heeft met blessures en fitheid en Fitz-Jim meer meters maakt dan Sneijder ooit gedaan heeft.

01-10-2024 13:40

AFCA1996L +15833

Tja ik kan het niet oneens zijn met Sneijder. Het werkt tegen RKC, maar tegen betere tegenstanders was je gewoon afgegaan met de spelers die aan de aftrap begonnen. Was Farioli ook met dezelfde spelers begonnen als we tegen pak 'm beet Utrecht hadden gespeeld? We zullen het nooit weten.

30-09-2024 21:44

NouridolbergNeres34 +1903

Mag hopen van niet, dan ga je er gewoon af in de eerste helft. Farioli speelt met vuur, hij moet kappen met rouleren en vastigheid creëren.

30-09-2024 22:56

papflapjes +7072

We weten het wanneer ze tegen Utrecht spelen.

01-10-2024 00:48

Breuk +25097

Wesley kent alleen de automatiek van de FEBO

30-09-2024 21:36

MichelAngelo66 +22248

Sterk argument weer.

30-09-2024 22:25

Aram +17904

Kunnen we de voetbalbabbelaars niet rouleren? Gewoon, dat je een weekje niet hoeft te luisteren naar Wes of naar Pierre.

30-09-2024 21:35

Schapenteller +104

Snijder in een beleidsfunctie bij Ajax is pas een omgekeerde wereld. Waarom gaat hij niet lekker de O16 trainen.

30-09-2024 21:31

Jariebombarie +940

Denk ik ook. Met Godts en Traore had je binnen 20 minuten met 0-4 voorgestaan. Die jongens zijn van wereldklasse.

30-09-2024 21:30

Myriad +7046

Dat lukte ze niet eens in 30 minuten tegen een vermoeide tegenstander.

30-09-2024 21:32
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.