NB: 'Farioli heeft de ideale samenstelling van de Ajax-achterhoede gevonden’

door Jon van Dam 145

Bron AS

NB: 'Farioli heeft de ideale samenstelling van de Ajax-achterhoede gevonden’

door Jon van Dam 145

Bron AS

Laatst geüpdatet

Na iedere wedstrijd die Ajax speelt, valt er weer genoeg na te bespreken. Mooie doelpunten, vervelende momenten, vreugde en verdriet. Ajax Showtime kijkt iedere week met één van de redacteuren terug op de wedstrijd én wekelijkse actualiteiten in De Nabeschouwing. Vandaag: Ajax boekt op bezoek bij RKC Waalwijk de eerste uitzege (0-2) in de Eredivisie dankzij invallers Bertrand Traoré en Mika Godts. Ditmaal met Jong Ajax- en jeugdwatcher Wessel Kroon. Lees hier zijn blik op de wedstrijd én praat mee!

Bestel het nieuwe derde shirt van Ajax in de Ajaxshop!

Stelling: Francesco Farioli moet gaan oppassen met zijn keuzes in zijn roulatiesysteem bij Ajax.

‘Met de stelling ben ik het eens, al wil dat niet zeggen dat ik het een slecht idee vind. Het is niet realistisch om te denken dat je elke wedstrijd met je beste opstelling kan starten. Er valt over te twisten of je moet rouleren op het middenveld. Fitz-Jim is niet gewend om zoveel volledige wedstrijden te spelen, dus moet je hem dan om de drie dagen laten spelen? Ik vind het vooral risicovol om op de flanken te rouleren. Maar zoals iedereen weet, heb je met Traoré en Godts twee flankspelers die het niveau van Ajax 1 aankunnen. Ik denk dat iedereen het erover eens is dat Rasmussen en Banel dat niet kunnen. Maar Traoré en Godts kunnen niet elke wedstrijd negentig minuten spelen. En als een van hen geblesseerd raakt, moet je telkens met Rasmussen of Banel beginnen.’

Wie was volgens jou de beste Ajacied tegen RKC Waalwijk?

‘Allereerst wil ik aandacht geven aan Rensch. Ik vind hem drastisch verbeterd onder Farioli en hij speelde ook een sterke wedstrijd in Waalwijk. Maar uiteindelijk kan je er niet omheen dat Godts en Traoré bepalend waren voor Ajax. Traoré was natuurlijk erg belangrijk met een doelpunt en assist, maar ik denk dat ik Godts qua prestatie de echte man van de wedstrijd vond. Het gevaar nam na zijn wissel erg toe met acties binnendoor en hij wist constant zijn tegenstander te passeren. Toen werd Ajax voor het eerst in de wedstrijd pas écht gevaarlijk.’

Ajax kwam voorin met twee onervaren buitenspelers te spelen. Kan dat nog op dit niveau?

‘Eigenlijk niet, maar iedereen kent de situatie. Ajax is er helaas niet in geslaagd om de selectie te versterken op die posities. Hoewel ik dus vind dat spelen met twee onervaren buitenspelers niet kan bij een club als Ajax, zul je moeten dealen met de situatie. Het valt Farioli te prijzen dat hij niet zijn onvrede uit over de selectie zoals Steijn dat vorig jaar deed. Hij handelt gewoon met de opties die hij heeft en kraakt niemand af. Hij zal er intern ongetwijfeld iets over gezegd hebben, maar hij moet het er maar mee doen. En dan zijn dit misschien wel de beste opties die je kan inzetten.’

Van den Boomen kreeg de kans op de positie van Henderson. Hoe deed hij het?

‘Ik was erg benieuwd naar Van den Boomen omdat hij nu op zes speelde. We hebben hem nu een aantal keer op acht gezien, maar daar is hij te traag voor en heeft daar ook de handelingssnelheid niet voor. Maar ik vond hem toch tegenvallen. Over zijn traptechniek wordt gezegd dat die fenomenaal is, maar dat is er tot nu toe nog niet uitgekomen. Hij scoorde bijna met zijn vrije trappen, maar verder brengt hij weinig. Hij leed veel balverlies en veel ballen kwamen niet aan. Dus hij heeft zijn kans niet gegrepen vandaag.’

De achterhoede bleef wel staan. Heeft Farioli achterin de ideale samenstelling gevonden?

'Ja, daar lijkt het wel op. Ik denk dat Farioli ook geen problemen wil krijgen in de counters en dat krijgt Ajax ook niet. Natuurlijk kostte deze overwinning best wel wat moeite, maar je bent in verdedigend opzicht geen moment in de problemen gekomen. Op dat momentje van Sutalo na heb je niets weggegeven. Het is mooi om te zien hoe de hand van Farioli ertoe heeft geleid dat Hato en Baas in twee compleet andere rollen zijn komen te spelen dan we gewend waren. En Sutalo is dit seizoen een van de meest dragende spelers en een compleet andere speler dan vorig seizoen. En wat ik eerder al zei: Rensch speelde ook heel solide vandaag. Dus ik denk wel dat je nu de ideale achterhoede hebt gevonden.’

Ajax kwam moeilijk tot kansen. Hoe kwam dat volgens jou?

'We weten dat creativiteit echt ontbreekt bij Ajax. Berghuis is eigenlijk je enige creatieve middenvelder. Maar wie vervangt hem als hij geblesseerd is? Je weet dat je tegen ploegen als RKC - die inzakken en proberen de boel achterin dicht te timmeren - moeite gaat krijgen om erdoorheen te komen. Dat viel me in het eerste half uur nog mee, want Ajax had best wat combinaties in een hoog tempo waarmee ze er doorheen kwamen. Maar in de fase daarna tot de eerste wissels ging het toch wat moeizamer. Je miste echt het gevaar vanaf de flanken, al vond ik dat Rasmussen het niet eens heel slecht deed. Maar Banel bracht totaal geen gevaar. Ik heb hem niks zien doen wat tot een doelpunt of een grote kans had kunnen leiden.’

Uiteindelijk waren er wissels nodig om te winnen van RKC Waalwijk. Wie maakte voor jou vooral het verschil?

'De wissels van Godts, Traoré en Fitz-Jim waren het belangrijkst. Godts en Traoré al helemaal, omdat zij de doelpunten maakten en Traoré daarnaast ook nog een assist leverde. De acties op snelheid en de diepgang van Godts veranderden de wedstrijd. Toen werd Ajax veel gevaarlijker en kreeg RKC er veel meer moeite mee om stand te houden. Dus dat veranderde wel wat.’

Tot slot: hoe is jouw beeld van het huidige Ajax na een week met twee totaal verschillende wedstrijden?

'Mijn beeld is best goed na deze twee wedstrijden. Natuurlijk leg je geen super wedstrijd op de mat, maar dat wist je van tevoren. Het is niet realistisch om elke drie dagen met je beste buitenspelers aan te treden. Je wist dat het lastig kon worden met Banel en Rasmussen. Je wist dat het geen flitsende wedstrijd ging worden en dat werd het ook niet. Maar met zo’n druk schema is het belangrijk dat je er een vinkje achter kan zetten en dat je deze wedstrijden wint.’

‘Het is een hele grote plus dat je een clean sheet haalt in een uitwedstrijd. De laatste clean sheet in een uitwedstrijd was al een jaar geleden. Dat benadrukt ook nog eens dat de verdediging stabieler staat dan ooit. Dus ik houd een goed gevoel over aan deze week. Met de beste elf domineerde je tegen een serieuze tegenstander. En de wedstrijd, die eigenlijk als een tussendoortje gold en die je moest winnen, werd gewonnen. Dus ik ben vrij positief na deze twee wedstrijden.’

Jon van Dam (Twitter: @DamVanJon | e-mail: j.dam@ajaxshowtime.com)
Jesse ter Haar (X: @jesseterhaar | E-mail: j.terhaar@ajaxshowtime.com)

Lees meer van De Nabeschouwing van dit seizoen:

#ajavoj: ‘Farioli moet eruit krijgen dat Ajax na rust als een kaartenhuis in elkaar stort’

#vojaja: ‘De ervaren wissels van Farioli zorgden ervoor dat de wedstrijd kantelde’
#panaja: 'Berghuis in vorm is absoluut een topspeler voor een selectie als die van Ajax'
#ajahee: 'Er lijkt echt een andere Šutalo te staan onder Farioli'
#ajapan: 'Na zo’n penaltyreeks is iedereen alweer vergeten dat de wedstrijd heel slecht was'
#nacaja: 'Op deze manier worden er geen vastigheden gecreëerd in het elftal'
#jagaja: 'Berghuis zijn creativiteit is wat er ontbrak in Breda'
#ajajag: 'Over een langere periode kunnen we pas echt zeggen wat Ajax’ sterkste voorhoede is'
#ajafor: ‘Taylor nam na wissel Henderson echt de leidersrol op zich’
#gaeaja: 'Een wedstrijd als deze hoort bij het proces waarin Ajax zit’
#ajabes: ‘Farioli maakt spelers beter en daarvan is Sutalo het voorbeeld’

Lees meer over:
Plaats reactie

Heldhaftig +11456

Ik vond Van den Boomen helemaal niet sterk om eerlijk te zijn. Ik begrijp dat we weer met een '6' spelen, maar hij weet zich alleen vrij te spelen achter of op de verdedigende lijn, en is ook niet de type speler om vanaf daar met een actie het spel open te breken. Het is enorm voorspelbaar en vertragend.

01-10-2024 10:59

Heldhaftig +11456

Farioli heeft als geen ander begrepen dat verdedigen al aan de bal begint. We raken veel minder dan andere seizoenen de bal kwijt op onmogelijke situaties en organisatorisch staat het fantastisch. Baas is nogsteeds geen 'echte' centrum verdediger, maar Farioli laat hem renderen. Binnen dit systeem heb je, zolang de rest van het team zijn werk doet, daar gewoon een balvaste, betrouwbare voetballer nodig die zijn kop er 90 minuten bij kan houden.

01-10-2024 10:56

Sjaakie +5811

Hoeveel fatsoenlijke verdedigende acties van Diefijn hebben we nu eigenlijk gezien dit seizoen? Dat de verdediging tot nu toe weinig doorlaat ligt aan een opgefleurde Sutalo én het niveau van de tegenstanders. Rensch is en blijft de zwakste schakel en dat zal niet veranderen.

01-10-2024 09:26

AjaxSoCal +2003

Ik hoop dat Van Axel Dongen blessurevrij blijft en uiteindelijk een extra optie kan worden.
Amo is een groot talent maar het lichaam lijkt vooralsnog niet mee te werken.
Daarnaast lijkt Faberski zich ook leuk te ontwikkelen.

30-09-2024 19:29

nightgoat +31026

Nu de rest nog.

Ik zou bijna gaan denken dat er te weinig kwaliteit is om serieus te kunnen rouleren.

30-09-2024 16:57

peterVKV +6451

Duimen dat van Axel Dongen op niveau komt en fit blijft. In tegenstelling tot Banel is hij een groot talent. Minder zorgen op rechts met Rasmussen maar vooral Faberski. Op de linkerkant kan je ook nog rouleren dmv de combinatie Fitz-Jim / Wijndal

30-09-2024 16:52

chriseverhard +3559

Wel heel erg opvallend dat ajax met 9 eigen opgeleide spelers aan de wedstrijd begonnen.
Dat zie je niet bij psv en feyenoord.
Ondanks dat het niet allemaal toppers zijn staan ze er wel

30-09-2024 15:27

Danielson +50402

Ajax blijft Ajax, ondanks alles.

30-09-2024 17:44

AjaxAmsterdamnn +4198

Zoveel ouderwetse meningen over dat dat rouleren niet goed is. Het is gewoon logisch dat er gerouleerd wordt, al helemaal met de flankspelers die blessure gevoeliger zijn. Het probleem is alleen dat de wisselspelers het niveau niet hebben. Maarja, beter 60 minuten die slechte spelers laten spelen, hopen dat je in 30 min nog kan winnen, dan dat je straks 8 weken lang 90 min lang die slechte spelers moet opstellen.

30-09-2024 14:55

Qajax +774

Godts lekker laten ballen gewoon hoor, kom op, jonge gozer moet gewoon lekker spelen en in de flow komen. Dan gaat ie draaien, net als FJ. Door de perikelen krijgt de jeugd weer een kans, nog beter gezegd pakt zijn kans, dat zie je nu. Toch ook gewoon veel leuker om te zien toch? Die ontwikkeling van onze eigen jeugd, net als vroeger?

30-09-2024 14:37

papflapjes +7166

Het ironische is dat Ajax weer Ajax wordt dankzij de waardeloze transferzomer. Als Ajax geld had dan hadden Godts en Fitz-Jim nooit de kans gekregen.

30-09-2024 13:57

BakkalBijter +11635

Zo gaat het eigenlijk altijd

30-09-2024 15:52

jerryisthename +31816

Klopt
Geluk bij een ongeluk.
Oude tijden herleven. Zoals het hoort.

30-09-2024 16:40

stopperspil +11176

Farioli heeft de ideale samenstelling van het hele elftal gevonden maar met het rouleren dus weer niet, de continuïteit en de automatismen ontbreken dan: de bank is kwalitatief te smal en met die B-spelers (zoals Branco, Kaplan, Banel, Rasmussen) gaat dat niet

30-09-2024 13:53

Bruno04 +15779

Alle spelers achterin zin ook in vorm: met name een uitstekende sutalo die nu gesetteld is in Amsterdam.

30-09-2024 13:52

Simpelishetmoeilijkst +25230

Kudos aan Wessel Kroon, want hij is heel realistisch. Misschien komen er buitenspelers uit de jeugd binnenkort. Fsberski?

30-09-2024 13:42

tripleA +3895

Als Berghuis weer fit is kan die op rechts mocht Traoré geblesseerd raken. Op links is het billenknijpen want Godts is snel goed geworden en een gelijkwaardig alternatief hebben we niet.

4-4-2 is een optie als je buitenspelers geblesseerd zijn en je geen alternatief hebt. Dit kan werken als Rensch diep gaat op rechts en Hato op links. Die zie je al regelmatig bij de 16 opduiken.

30-09-2024 13:26

Soccerskins v2 +43325

Het probleem met Hato en Rensch als backs in een 442 is dat ze veel beter tot hun recht komen aan de binnenkant. Als je dan ook nog met twee ‘echte’ spitsen speelt mis je spelers die het breed kunnen houden. Ik geloof niet dat Hato en Rensch zich comfortabel voelen in die rol.

30-09-2024 13:39

tripleA +3895

Dat zal inderdaad moeten blijken, maar de potentie om diep te gaan is er op zich wel. Ik verwacht niet dat ze veel goede voorzetten gaan afleveren maar combineren op de flank en een leuke inspeelpass in elk geval wel. Op dit moment hebben we ook geen buitenspelers met een echt goede voorzet vind ik.

30-09-2024 13:45

Bruno04 +15779

Ik zou dan Taylor als Lm zetten en berghuis als Rm. Hato en Rensch erachter

30-09-2024 13:53

tripleA +3895

Kan, maar ik vind ze allebei beter als ze rand 16 spelen. Niet aan de achterlijn.

30-09-2024 13:56

daslogisch1 +10199

Banel en Rasmussen kun je de volgende keer tegen Groningen niet meer mee aan komen, dat moge duidelijk zijn. Er zijn vast betere stand in's voor Traore en Godts te vinden in de selectie.

30-09-2024 13:07

komopajax777 +13235

Wie dan?Van Axel Dongen is op de weg terug maar blijkbaar nog niet wedstrijdfit.Hij heeft wel het talent voor die posities.Faberski komt pas kijken.Ajax 1 is wel heel wat anders dan een jeugdwedstrijd.

30-09-2024 13:25

daslogisch1 +10199

Faberski kan het niveau van 1 best aan, zeker bij de wedstrijden tegen 'de kleintjes', dan doe je op links Akpom. Probeer gewoon wat. Maar Banel en Rasmussen is het aller aller slechtste scenario voor als je spelers wilt sparen.

30-09-2024 13:29

DonQ +6008

Akpom op links is al geprobeerd, dat is niks. Dan kan je net zo goed 4-4-2 spelen. Farioli heeft dankzij Kroes geen opties.

30-09-2024 14:04

Rymesyt +7974

Ik denk dat ik liever Rasmussen op de flank zie dan Akpom. Komt tekort, maar viel tegen Besiktas best aardig in en die kan iig nog iets als hij het op zijn heupen heeft. Banel gaat hem inderdaad echt niet worden.

30-09-2024 14:04

FWAjacied +3864

Naar mijn idee was het juist de wissel van Fitz-Jim die ervoor zorgde dat er tenminste wat gebeurde in de opbouw en het niet zo statisch/voorspelbaar was. Dat Godts en Traore wat meer acties maakten dan voorgangers klopt wel, maar het echte verschil werd naar mijn idee gemaakt door de versnelde opbouw en het vinden van de spelers tussen de linies door Fitz-Jim.

30-09-2024 12:50

Hersenspinsel +8052

Het valt Farioli te prijzen dat hij niet zijn onvrede uit over de selectie zoals Steijn dat vorig jaar deed. Exact!
Verder is FitzJim natuurlijk ook een creatieve middenvelder.

30-09-2024 12:45

komopajax777 +13235

Fitz -Jim doet het goed ,maar het moet nog beter.Hij is zich nu goed aan het ontwikkelen.

30-09-2024 13:26

Rob1976 +9498

Vast een rare stelling, maar is Wijndal in potentie niet een betere back dan Hato? Ik vind Hato als back echt matig in ieder geval.

30-09-2024 12:39

AjaxYahudi +3087

Denk dat het ook deels zijn taak is om achter te blijven en als 3e centrale verdediger te fungeren en Rensch wat meer vrijheid te geven om verder vooruit te spelen maar ik vind Hato ook vaak 1 van de minderen tijdens een goede wedstrijd maar geen reden om hem eruit te halen vooralsnog.

30-09-2024 13:22

DonQ +6008

In de huidige tactiek is Hato een veel betere optie dan Wijndal. Die is technisch veel te matig om aan de binnenkant te kunnen spelen. Was bij AZ op zijn best toen ie loopjes buitenom kon maken en teruggetrokken voorzetten kon geven.

30-09-2024 14:06

j0rnnn +5103

Rouleren is geen probleem, maar om 5 spelers tegelijk te rouleren, is gewoon wat veel en dat zie je terug op het veld.

30-09-2024 12:34

Hersenspinsel +8052

De eerste uitwedstrijd zonder tegendoelpunt en een mooie 0-2 uitslag logenstraft je stelling.
We hebben iedereen nodig, helaas ook Banel en Rasmussen, maar misschien doen deze nu wel 200% hun best op de training om de volgende keer wel het Ajax niveau te kunnen aantonen.
Win Win

30-09-2024 12:51

tdecler +3312

Stukje scorebord journalistiek.

Het was tegen rkc. En tegen nac liep het wel verkeerd af. Hij had ook 1e helft 2 spelers kunnen sparen en 2e helft 2 spelers. Dan wissel je het meer af. Maar 4/5 in 1x is gewoon te veel.

30-09-2024 13:39

Hersenspinsel +8052

Dat heet dus de opbouw van een team. Als je het goed doet dan wordt het spel steeds beter. Doe je het niet goed dan blijf je stil staan en ontwikkel je niet.

30-09-2024 14:05

MaxPower +2609

Ik was ook heel benieuwd naar vd boomen op 6. In theorie zou dit ook heel goed kunnen werken. Maar het zag er niet goed uit. Zijn vrije trappen waren niet op doel en ook zijn paar lange passen kwamen niet aan. Dan blijft er helaas te weinig over om hem nog een nuttige speler te maken voor Ajax. Hij zou met zijn leeftijd en salaris een voortrekker moeten zijn maar het tegendeel is waar.

30-09-2024 12:32

Dolblij +45169

Inderdaad, de beste kwaliteit van dit Ajax lijkt verdedigen. Heel belangrijk, maar scoren is een nog schonere zaak.

30-09-2024 12:29

MaxPower +2609

Als Berghuis terug is, Fitz Jim en Godts zich goed blijven ontwikkelen en Traoré en Brobbey hun beste vorm vinden dan is er aanvallend ook weer meer gewicht. Daarnaast hoop ik dit seizoen ook op het debuut van Faberski en heel misschien de rentrée van VAD. Dan kunnen er weer mooie tijden aanbreken.

30-09-2024 12:40

driehoekjes +3347

nee, want Hato kan nog niet alles spelen

30-09-2024 12:11

Runnerlex +1733

Nou de voorhoede nog 💪

30-09-2024 12:09

Er.G +12

Farioli probeert de spelers fit te houden door te rouleren. En zo doet iedere speler ritme op en kans op minder overbelasting van de spelers.

30-09-2024 11:52

Schöne82 +215

Banel op links lijkt een hele andere speler dan Banel op rechts. Daar kwam hij direct door met een snaarstrakke voorzet. Helaas voor hem heeft ie op rechts betere alternatieven voor zich. Op links is het armoe, daar zal ie nog wel eens een kans krijgen, maar dan moet het wel met meer overtuiging dan gister gaan.

30-09-2024 11:46

Soccerskins v2 +43325

Ik denk dat er nog maar 1 vraagteken is bij de ideale opstelling van Farioli. Gaat Taylor of Fitz-Jim plaatsmaken voor Berghuis op het middenveld? Zelf denk ik dat Taylor blijft staan, maar hoop ik op Fitz-Jim. Ik vond Kian gisteren veel dwingender spelen dan Taylor. Stond ook aan de basis van de 1-0.

30-09-2024 11:43

Godenzoon24 +15295

Ik ben bang dat ze beide plaats moeten maken en dat Klaassen en Berghuis spelen. Al wisselt v Farioli regelmatig.

30-09-2024 12:18

TeringHenkie +28382

Farioli heeft gisteren Klaassen echt wel mega door het ijs zien zakken. Klaassen brengt al jaren 0,0 bij Ajax en ik snap echt niet dat hij nog aanvoerder was ook nog. Dat hoort een echte leider te zijn na Henderson. Pasveer!

30-09-2024 13:00

Godenzoon24 +15295

Kan je nagaan. Vorige periode was het al niks meer en toch nog aanvoerder maken. Banel stond er ook in en die kan echt helemaal niks. Farioli doet veel goed maar niet in alles kan ik hem volgen!

30-09-2024 14:00

Slang3 +45938

Taylor lijkt de enige die 2x in de week kan spelen, dus die keuze zal niet moeilijk zijn

30-09-2024 12:35

Myriad +7088

Prima analyse en dit was wel de uitsmijter: "De laatste clean sheet in een uitwedstrijd was al een jaar geleden."

Laten we ons daar aan vasthouden.

Je hebt nu het niet het gevoel dat de tegenstander in de laatste minuten nog even kan scoren, zoals vorig jaar. Het zit gewoon dicht.

30-09-2024 10:24

Danielson +50402

Erg geruststellend inderdaad. Na de 0-1 was het gelijk bekeken. Vorig jaar bleef het voortdurend billenknijpen.

30-09-2024 11:44

NipeB +15800

RKC had een xG van 0,1. Het is ook niet zo dat die ook maar iets gedaan hebben qua aanvallen. Ligt aan Ajax maar natuurlijk ook aan RKC. Bijzondere conclusie ook van jou als NAC in de 91e minuut recent de winnende scoort.

30-09-2024 11:56

Myriad +7088

Toch heb ik bij corners tegen nu het gevoel dat we hem wel wegwerken. Vorig jaar was het 'alle hands aan dek' en 'als dat maar goed gaat'. Dat ging het vervolgens niet...

30-09-2024 12:10

VichoWazig +3453

Je kunt die Banel niet eens een onvoldoende geven na gisteren, want hij speelde naar zn kunnen en deed echt wel zn best. Hij snapt alleen het spelletje niet en maakt continu de verkeerde keuzes.

Rasmussen heeft meer in zijn mars maar speelt nog te vaak als een blind paard. Gaat dribbelen als er iemand vrij staat en bracht in de 2e helft zelfs een keer de bal hoogstpersoonlijk naar Hato.

Kortom, kappen met Banel, ook in Jong. Geef daar maar echte talenten de kans. Rasmussen wil ik nog wel vaker zien, maar laat hem vooral veel beelden van zichzelf zien.

Ik weet dat het vroeg is, maar wat mij betreft mag in dit soort wedstrijden Faberski de kans krijgen boven Banel. Hopelijk komt AMO daar als optie bij.

30-09-2024 07:40

Slang3 +45938

'Geef daar maar echte talenten de kans' is wel een beetje een dooddoener, het is niet dat Banel speelt ondanks dat er 5 talentvollere linksbuitens rondlopen

30-09-2024 11:42

Soccerskins v2 +43325

Kalokoh en Wolff hebben allebei veel meer potentie. En buiten die twee denk ik dat je zelfs beter Bounida, Messori of O’Niel daar een kans kunt geven.

30-09-2024 11:46

Slang3 +45938

Kalokoh is niet eens wedstrijd fit, en Wolf is een domme kracht die te kort komt voor Jong Ajax. En de andere 3 noem je alleen maar voor het noemen.

30-09-2024 11:47

Okocha078 +13821

Ik hoop dat Skaarud die gehaald is een toptalent blijkt te zijn.Volgend jaar naar JA hopelijk?

30-09-2024 11:51

lexy88 +8818

Kalokoh lijkt me de enige realistische optie. Wanneer is hij weer fit?

30-09-2024 11:57

VichoWazig +3453

Ze zijn nu niet allemaal fit, maar Amo, Konadu, Kalokoh en Faberski sla ik allemaal wel wat hoger aan dan Banel. Wolff wordt hier ook nog geopperd, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik die nog te weinig heb gezien.

En anders evt wat vanuit de u19 doorschuiven.

30-09-2024 15:25

Slang3 +45938

Banel presteert al ruim 3 seizoenen beter dan Amo, Konadu op de flank dan kan je net zo goed Akpom daar zetten, Kalokoh is niet fit en niet duidelijk beter dan Banel en Faberski had gemogen maar is geen linksbuiten

30-09-2024 15:37

Danielson +50402

Eens. Rasmussen is een speler bij wie je zo nu en dan toch ziet dat hij wel wat (meer) kan.

30-09-2024 11:45

Sense of.H +5454

Wrm hebben ze een Rugani gehaald, om te kletsen in het Italiaans op de bank of wa

30-09-2024 07:38

DonaldDBXL +237

Omdat er een alternatief voor Sutalo op de bank moet zitten. Stel je voor dat Sutalo zich blesseert.

30-09-2024 09:09

NipeB +15800

Beetje duur alternatief als je Medic voor 500.000 al had en nu grootverdiener Rugani voor 3,9 miljoen salaris hebt gehuurd. Dacht dat we op de centjes gingen letten.

30-09-2024 11:57

driehoekjes +3347

ik geloof dat ajax niet dat volledige salaris betaald

30-09-2024 12:19

Hamstelaar +15031

Denk dat niemand had verwacht dat Baas het goed zou doen. Anders hadden we duo Sutalo-Rugani gekregen

30-09-2024 11:39

Danielson +50402

Tegen de tijd dat Rugani werd aangetrokken was dat wel duidelijk.
Overigens is Rugani meer een RCV.

30-09-2024 11:46

NipeB +15800

Nee want alhoewel Rugani ook LCV heeft gespeeld in het verleden wil Farioli zoals hij vorige week zei liever een links en rechts poot achterin.

30-09-2024 11:58

lexy88 +8818

Omdat je niet met Medic als reserve rechter centrale verdediger het seizoen in wilt. Dat leek me wel duidelijk

30-09-2024 11:56

Hans.D88 +3780

De verdediging van Ajax is de minst gepasseerde in de Eredivisie tot nu toe, maar als ze wel gepasseerd worden, kost het direct punten. Het zou enorm schelen met wat meer creativiteit en goals.

30-09-2024 07:03

Danielson +50402

Nice vorig jaar? Minst gepasseerde verdediging, weinig goals voor.
Ik denk dit jaar aan een doelsaldo van 75-20 of zoiets. Een beetje Ivic-achtig.

30-09-2024 11:48

NipeB +15800

Van de eerste 5 in de eredivisie stand scoren we ook het minste. Is inderdaad zoals Danielson zegt precies wat je kunt verwachten van Farioli. Weinig tegengoals en weinig goals en weinig spektakel of leuk voetbal.

30-09-2024 12:01

ajax2004v2 +2027

Hoe wil je spektakel krijgen met deze spelers? Hopelijk wordt het leuker met berghuis. Vond het donderdag overigens best aardig

30-09-2024 12:12

driehoekjes +3347

dan hebben we eerste een leuke en spectaculaire selectie nodig!

30-09-2024 12:21

NipeB +15800

Donderdag was het leuk, maar had je ook minder balbezit dan de tegenstander en alle ruimte. Onze fouten van weinig bewegen, traag en gat middenveld zag je ook daar maar Besiktas strafte dat niet af. Berghuis is wel erg kwetsbaar geworden en in deze speelwijze weer meer rechtsbuiten want werkt niet hard genoeg voor het middenveld. Leuk kan het zonder creativiteit ook zijn als je de bal snel rond laat gaan en veel beweegt. Als je daar veel op traint kan ook een minder goede ploeg dat bereiken. Dat zie ik tot nu toe niet. Misschien komt dat nog. In de eredivisie heb ik Ajax nog niet goed zien spelen, behalve dan met veel ruimte en tegen 10 man.

30-09-2024 12:43

FdJMdL +4505

nooit gedacht dat Hato-Baas-Sutalo-Rensch de beste verdediging van de eredivisie zou zijn, maar het is wel zo

30-09-2024 04:14

Danielson +50402

Met nog goede alternatieven op de bank.

30-09-2024 11:49

Francesco +5696

waar blijft de speeltijd voor Rugani....is nog een mysterie....

30-09-2024 00:37

Wouter.S +459

Ik denk dat niemand binnen Ajax de ontwikkeling van Sutalo had verwacht. Anders had hij ipv Sutalo in de basis gestaan. Nu zal hij vooral voor de coaching tijdens de training zorgen en een stand in zijn.

30-09-2024 08:51

Danielson +50402

Denk dat ie tegen Groningen weer minimaal een helft gaat spelen, ook om Sutalo niet over te belasten.

30-09-2024 11:50

Alexander40 +6114

ik denk dat Hlynsson op linksvoor het beste alternatief is voor Godts. Herstel, dat denk ik niet alleen, het is zo. Banel speelt als een junior, best een aardige techniek maar steeds verkeerde keuzes en schieten in kansloze posities.

29-09-2024 23:23

Gaza +4413

Hlynsson mag je niet aan de buitenkanten neerzetten. Dat is niet goed voor die jongen.

Het is gewoon wachten op Faberski.

30-09-2024 00:46

Danielson +50402

Op zich eens maar liever Hlynsson dan Banel.

30-09-2024 11:51

Jww +2330

Ik ben van mening dat Taylor het beste alternatief is voor Godts op linksbuiten

30-09-2024 11:54

Thomas15 +438

Mee eens.

30-09-2024 13:56

Petterson +25059

Branco was wederom de grote dissonant. Komt simpelweg veel tijd tekort. Beter deze speelminuten investeren in Mansverk en/of Mokio.

29-09-2024 22:58

Gaza +4413

Mannsverk is geblesseerd. Mokio kan je er bij halen. Maar dan zou je Henderson wel er naast/onder moeten zetten voor sturing.

30-09-2024 00:46

Danielson +50402

Mokio en Branco zijn twee totaal verschillende spelers. Zou wel voor Mannsverk kiezen ipv Branco.

30-09-2024 11:52

Petterson +25059

Eens. Maar Mokio op 6 als vervanger van Hendo had ik liever gezien dan Branco. Ook had ik liever Benji gezien, maar begrijp dat die door onze technische staf naar de uitgang wordt gewerkt.

Edit: laat Mokio maar vlammen tegen Dordt vanavond dan.

30-09-2024 13:00

Danielson +50402

Eens met Tahirovic.

30-09-2024 15:36

TeringHenkie +28382

Branco samen met Klaassen!

30-09-2024 13:08

Petterson +25059

Verdediging staat inderdaad prima. Daar kun je op bouwen. Voor wat betreft het rouleren. Niet alleen geef je daarmee je zogenaamde A spelers de broodnodige rust (die ze om verschillende redenen allemaal hard nodig hebben) ook krijgen de B spelers daarachter serieuze tijd om zich te moeten ontwikkelen. Prima dus dat Farioli zijn spelers daarvoor het vertrouwen geeft. Zal niet altijd goed uitpakken, maar er is geen alternatief.

29-09-2024 22:56

BackInBlack +14506

In de winterstop hopelijk talentvolle creativiteit bijhalen

En tevens hopelijk Faberski en misschien wel Steur laten meedoen af en toe

29-09-2024 22:30

95 +2169

Na de winterstop Steur erbij halen om af en toe in te vallen voor Taylor. Zal het heel goed doen!

29-09-2024 22:22

Danielson +50402

Die jongen is pas 16. Eerst maar kijken hoe het in Jong gaat.

29-09-2024 22:55

driehoekjes +3347

nee voor de leeuwen gooien!

30-09-2024 12:23

Laudrup10 +17090

Farioli heeft de ideale samenstelling van het hele elftal al gevonden. Wedstrijd tegen Besiktas speelde hij met zijn beste 11 en dat zag er goed uit. Vandaag speelde Ajax B en banel, Rasmussen, Klaassen en vd Boomen hebben duidelijk laten zien dat ze niks te zoeken hebben bij de eerste elf.

Het is wachten op Berghuis dan hebben we eindelijk ene concurentie strijdt. Verder vindt ik Akpom ook oke als tweede spits. Met ramaj heb je een meer dan prima alternatief voor Pasveer en Rugani en Kaplan kunnen ook prima mee.

De rest is kwalitatief bij lange na niet goed genoeg.

29-09-2024 21:58

stopperspil +11176

Over 3 maanden wat huren!

29-09-2024 21:34

stopperspil +11176

Berghuis is al jaren zwak, ziek en misselijk en dat voor 4 miljoen per jaar. Zijn contract loopt af, verlengen voor 2 miljoen per jaar of een nieuwe creatieve middenvelder kopen/huren?

29-09-2024 21:34

JTajax +10718

Gewoon lekker laten gaan wat mij betreft

29-09-2024 22:53

JoshuaSmits +9469

Nooit verwacht dat Hato de zwakste schakel zou zijn in onze defensie dit jaar. Maar van Hato, Baas, Sutalo, Rensch, is hij daadwerkelijk de minste onder Farioli.

29-09-2024 21:21

Laudrup10 +17090

En Hato is niet eens slecht. Zegt vooral wat over de andere spelers. Hato haalt donderdag en vandaag een prima niveau.

29-09-2024 21:29

JoshuaSmits +9469

Ik vind Hato echt heel erg tegenvallen. Waarom hij het label 'toptalent' heeft gekregen is voor mij nog steeds een raadsel.

29-09-2024 21:35

Laudrup10 +17090

Eens maar vorig jaar was het ook gatenkaas met hem in de verdediging. Speelde hij vaak matig maar werd hem de hand boven het hoofd gehouden omdat ie zo jong was. Dit jaar heeft ie een aantal assists gegeven en speelde tegen Besiktas prima.

29-09-2024 21:38

NipeB +15800

Hij voegt weinig toe. Hij is geen goede inverted linksback en hij is duidelijk een mindere LCV dan Baas. Is bezig aan een lange dip die begon in de tweede seizoenshelft en zich voortzet tot nu. En Farioli wisselt iedereen maar niet een oververmoeide jongen van 18 die het al een hele tijd niet kan bijbenen. Moet gewoon op de bank en je moet gaan nadenken over een andere LB die de inverted back rol kan invullen.

29-09-2024 22:00

WZAWZDB33 +798

Een sterke rechtsback kopen zodat Rensch naar de linkerkant verhuisd.

30-09-2024 04:14

PD119 +118

Alders zit achter Rensch. Die moet een kans krijgen als Rensch naar links gaat of rust krijgt.

Laten wij aub is ophouden met roepen om versterkingen. Er is geen geld en het geld wat er is moet besteed worden aan nieuwe spelers op plekken waar geen serieuze vervanging voorhanden is.
Het maakt mij trots dat er zoveel spelers uit eigen jeugd in het 1ste spelen. Natuurlijk zie ik ook dat Banel, maar ook Rasmussen en vd Boomen het niveau niet halen. Op dit moment is dit het. Ga achter ze staan. Ze doen wel hun stinkende best. Het zal niet helpen als wij deze spelers massaal afmaken.

30-09-2024 09:15

driehoekjes +3347

hij oogt vermoeid

30-09-2024 12:24

daslogisch1 +10199

Rasmussen en Banel combi moet je niet meer willen na vandaag. Dat project is ten einde want gefaald en dat is een understatement. Beter starten met Akpom in ieder geval.

29-09-2024 21:05

Amp +37723

Ondanks de beslissingen van godts en traore vond ik rensch wel echt de beste. Lijkt afgelopen wedstrijden veel vaster in aanvallend en ook verdedigend opzicht, met name qua concentratie en discipline. Nog steeds niet dé man of niveau waar ajax weer heen moet uiteindelijk, maar wel een van de beteren dit seizoen net als de rest achterin eigenlijk.

Dat er onervaren vleugels stonden is hét probleem helemaal niet. Zo een banel hoort er op dit niveau niet eens in te staan. Hij was dus gewoon 4e keus als linksbuiten aan t begin van dit seizoen, en zelfs akpom werd daar onlangs nog twee keer neergezet. Maar als je lekker twee linksbuitens gaat verkopen zonder wat achter de hand te hebben op t eind moet je weer van 't schip-capriolen uithalen. Rasmussen leek af en toe in de voorbereiding nog iets te kunnen maar is t niveau ook niet. En bij hem gaat t niet eens op zijn voetbalkwaliteiten maar alleen om zn mentaliteit en instelling helaas. Als je dit in de basis kan opstellen, dan kan je faberski hier en daar ook 15 minuten gunnen om te proeven en aan te haken.

Hato is ook wel rijp voor roulatie, want hoe hij er soms bij loopt om terug te sprinten lijkt me ook niet gezond voor hem. Die lijkt af en toe op omvallen te staan. Wissel m dan wat vaker rond de 60e. Was bv tegen besiktas juist ideaal voor geweest

29-09-2024 21:02

debetweter +10077

Zo'n banel en Rasmussen. Die jongens kunnen wel voetballen. Maar moeten echt gretiger zijn. Je krijgt een kans bij Ajax 1 verdomme. Gas geven dus.

29-09-2024 21:07

Amp +37723

Ik zie echt niks in banel, ook bij jong ajax niet. Rasmussen, daar zit t echt in zn kop want de technische kwaliteiten bezit hij wel. Alleen de urgentie en drive en felheid heeft hij maar 1 op de 5 wedstrijden ofzo. En zelfs in die ene pot fluctueert het

29-09-2024 22:17

JTajax +10718

Banel heeft gewoon niet genoeg talent. Is ook in de jeugd nooit een uitblinker geweest. Zelfs bij JA nu voegt hij weinig toe.

29-09-2024 22:56

DrFootball +15144

Fitz-Jimm passes zien geven die je ook van Berghuis ziet. FJ is veel technischer dan menig één denkt. En dan heb je Steur die zich als een komeet aandient. Faberski was vandaag al mee met het eerste, dus deze jongens gaan kansen krijgen. We moeten niet weer in de 'koop-val' trappen. Al kan 1 extra buitenspeler aantrekken geen kwaad.

29-09-2024 21:00

debetweter +10077

Een linksbuiten is wel echt meer dan welkom. En ik vind Barghji nog steeds een hele leuke speler om erbij te halen op rechts. Nog maar even de vraag hoe hij straks terugkomt naar zijn blessure.

Ik hoop voornamelijk dat we nog een paar spelers verkopen in de winter. Maar dan niet weer zoals bij Bergwijn, te kort komen op een positie.

29-09-2024 21:05

Ajaxlee +5560

Idd een interessante optie. Blijf het bizar vinden dat Yazici niet transfervrij overkomt. Ze hadden Yazici en Perisic gewoon moeten halen, nu spelen we met Banel en Rasmussen. Wie denk je dat het beter hadden gedaan?

29-09-2024 21:31

debetweter +10077

Ajax en Perisic kwamen er niet uit. Perisic wilde wel volgens mij. Zal dus wel een financiële kwestie geweest dan dus. Is ook 35, en geen ajacied zoals Klaassen.

Yazici met zijn leeftijd goede optie. Maar ik denk "te goed" met spelers als Taylor, Klaassen, Berghuis en Traore die daarmee moeten concureren. Als Berghuis fit is mis je niet iemand op de posities die hij speelt. Dus dan vind ik dat we prima voor de jeugd kunnen gaan. Jeugd moet kansen wel beter grijpen.

29-09-2024 21:46

TeringHenkie +28382

" Blijf het bizar vinden dat Yazici niet transfervrij overkomt."

Die speelt toch bij Olympiakos?

30-09-2024 13:10

TeringHenkie +28382

"en geen ajacied zoals Klaassen."

Dat zegt mij niets, bijna elke middenvelder is beter dan ëchte Ajacied"Klaassen!

30-09-2024 13:11

debetweter +10077

Klaassen is voor mij een echte ajacied. En daarom zou je eventueel een uitzondering voor hem kunnen maken. Natuurlijk moet je altijd naar de kwaliteit van een speler kijken, maar met het uitvallen van Berghuis niet heel gek.

30-09-2024 19:49

PD119 +118

Je vergeet VAD.

30-09-2024 09:18

ProfessorX +19827

Steur zat ik net ook aan te denken deze jongen maak ook een stormachtige ontwikkeling door net als Alders en Faberski

01-10-2024 10:32

LukaLitmanen +82062

Klaassen had in 84 minuten slechts 22 aangekomen passes...

Hoe krijg je het voot elkaar om één pass per 4min te versturen terwijl jij als middenvelder speelt met 70% balbezit?

29-09-2024 20:58

debetweter +10077

70% balbezit. Dus wel hadden de bal gewoon. Ook zonder bal kan je het spelletje spelen. Alleen wil je dan wel wat meer spannende situaties misschien...

29-09-2024 21:08

JoshuaSmits +9469

Klaassen is bruikbaar als invaller, wanneer je iets moet forceren, maar als basisspeler komt hij echt te kort.

29-09-2024 21:22

Laudrup10 +17090

Dat weten we ook al 4 jaar. De goeie wedstrijden met Klaassen in de basis zijn serieus op 1 hand te tellen. Hij heeft een enorme (negatieve) invloed op het spel. Al jaren. Is geen toeval dat het bergafwaarts is gegaan met Ajax vanaf het moment dat Klaassen terug is gehaald (voor de eerste keer).

29-09-2024 21:33

LukaLitmanen +82062

Laatste seizoen Ten Hag warem de beste wedstrijden met Berghuis en Gravenberch op middenveld

29-09-2024 21:56

BBAFCA +9764

Ongekende statistieken voor een Ajax middenvelder. Zou nooit meer moeten starten

29-09-2024 22:14

BackInBlack +14506

Klaassen kan niet voetballen

Ik roep dat jaren hier

Maar ja. Echte Ajacied hèh....

29-09-2024 22:32

stopperspil +11176

Selectie is kwalitatief te smal, ga je (noodzakelijk) rouleren dan ga je er toch op achteruit en dat was vandaag pijnlijk duidelijk.

29-09-2024 20:57

driehoekjes +3347

Ga je niet rouleren wordt selectie nog smaller

29-09-2024 21:09

debetweter +10077

Dat verschilt heel erg per positie. Geldt eigenlijk alleen voor de vleugels en je mist één creatieve middenvelder. Maar op het middenveld hebben we wel al te veel spelers die te goed zijn voor Jong.

29-09-2024 21:10

Tommyshelby +129066

Rensch en Baas voor de winterstop verlengen tot 2029.

29-09-2024 20:56

DrFootball +15144

Op die manier voeg je waarde toe. Komt uiteindelijk ook de financiële positie van Ajax ten goede. Vergeet Fitz-Jimm niet overigens.

29-09-2024 21:02

Tommyshelby +129066

Fitzie idd ook, al heeft hij vorig jaar nog een nieuw contract getekend tot 2027.

29-09-2024 21:15

driehoekjes +3347

Rasmussen ontwikkeld zich wel door te spelen in ajax 1 meer en sneller dan in jong ajax

29-09-2024 20:48

debetweter +10077

Maar Rasmussen gaat zich nooit ver genoeg ontwikkelen om boven het niveau van Traore te komen. Dus dan vind ik hem niet goed genoeg. Faberski daarintegen. Die zie ik nog wel verder komen (met de huidige dingen die ik gezien heb). Dus die zie ik liever spelen. Ook hebben we straks Berghuis weer, die staat daarboven. Gezien de brede bezetting op het middenveld. Op links missen we naast Godts ook een goed alternatief.

Dus prima dat je niet altijd met je beste 11 kan starten. Maar het is in een 4-3-3 niet altijd voldoende. Om erg van die tactiek af te stappen aan de aftrap, is en blijft wel een dingetje....

29-09-2024 21:01

driehoekjes +3347

Ander systeem zie ik sowieso niet zitten. Faberski gauw voor de leeuwen gooien!

29-09-2024 21:07

Dolblij +45169

Verdediging staat inderdaad als een huis. Rensch en Sutalo als herboren.

29-09-2024 20:47

Ajaxhartt +10715

Heel verstandig van onze Francesco om de verdediging in tact te laten. Als je wilt winnen, dan helpt ‘t nogal dat je de 0 houdt.

29-09-2024 20:46
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.