Krol vreest: 'Met die kwetsbaarheid wordt het toch lastig tegen PSV'

door Bart Veenstra 76

Bron De Telegraaf

Krol vreest: 'Met die kwetsbaarheid wordt het toch lastig tegen PSV'

door Bart Veenstra 76

Bron De Telegraaf

Laatst geüpdatet

Ruud Krol vreest voor de defensieve kwetsbaarheid van Ajax tegen PSV. Zaterdagavond komt de Eindhovense koploper op bezoek in de Johan Cruijff ArenA en hoewel Ajax in de afgelopen periode op meerdere vlakken beter is geworden, is Krol er toch bang voor dat het heel lastig gaat worden tegen PSV.

'De vorige keer deed Ajax het voor rust helemaal niet slecht, maar miste Brian Brobbey een paar opgelegde kansen', vertelt Krol in een interview met De Telegraaf. 'Zulke kansen zal hij nu niet missen, want hij is in de tussentijd flink gegroeid. Ik vind dat Ajax als geheel ook vooruit is gegaan, zo’n jongen als Kristian Hlynsson ontwikkelt zich bijvoorbeeld heel goed.'

Tot zover de positieve ontwikkeling van het huidige Ajax. In verdedigend opzicht is het team namelijk nog altijd broos, zo ziet ook Krol. 'Defensief is het team nog steeds zo kwetsbaar. Dat is niet iets van de laatste tijd. Eigenlijk speelt dat al sinds de tijd van Alfred Schreuder. Dat heeft ook John van ’t Schip er nog niet uitgekregen en met die kwetsbaarheid wordt het toch lastig tegen een goed voetballend team als PSV, verwacht ik.'

Inbreng Jordan Henderson

Een speler die voor meer balans in het elftal moet gaan zorgen, is Jordan Henderson. Mogelijk maakt de Engelsman zijn debuut tegen PSV. De verwachtingen omtrent Henderson zijn hoog. Krol heeft vertrouwen in de oud-speler van Liverpool, al weet hij ook dat de problemen niet meteen opgelost zullen zijn. 'Ik denk dat Ajax zo’n type als Henderson wel goed kan gebruiken, want in de defensieve organisatie staat het nog steeds helemaal niet goed. Ze geven nog altijd zoveel weg. Zo’n ervaren speler kan er een bijdrage aan leveren om dat te verbeteren, maar dat zal ook hem niet één-twee-drie lukken. Dat heeft ook even tijd nodig.'

Het duel tussen Ajax en PSV begint zaterdagavond om 20.00 uur. Het elftal van Van 't Schip hoopt dit seizoen nog op de derde plek. Die plek levert aan het einde van de rit een ticket voor de voorronde van de Champions League op. FC Twente (nummer drie) en AZ (nummer vier) hebben respectievelijk vier en één punt(en) meer dan Ajax op dit moment.

Lees meer over:
Plaats reactie

maxwellstyle10 +4773

Prima, 4-3, 5-4, 6-5.. Het maakt me geen moer uit zolang we maar winnen van psv.. kunnen ze niet zo arrogant proberen om ongeslagen kampioen te worden.. daar hou ik niet zo van..

02-02-2024 14:17

Sunny_Boy +859

Zoals Johan vroeger zei: Je moet altijd zorgen dat je een doelpunt meer scoort als de tegenstander. Laten we ons daarop maar konzentreren.

02-02-2024 12:16

PH2BOT +40642

Rulli dan maar als linksback proberen?

02-02-2024 03:22

Ajax14AMS +25205

PSV is ook uitermate kwetsbaar. Het is dat de rest van de Eredivisie ongelofelijk zwak is dit jaar, maar anders stonden zij nooit ongeslagen bovenaan.

Vorige pot konden we ze met 3-0 de rust in sturen als we scherp waren het eerste kwartier.

01-02-2024 11:48

PH2BOT +40642

...en wij behoren inmiddels ook tot ' de rest'

02-02-2024 03:23

Ajax14AMS +25205

Yup, daar doelde ik ook op.

02-02-2024 03:28

brullie +7063

Dat ziet iedereen toch? Ik zou niet verbaasd zijn als pisvee wint met 1-3. En toch ga wedden op Ajax, levert gelijk iets op.

01-02-2024 06:47

Erik20 +7441

Ik ben ook bang voor zoiets. Ajax heeft veel de bal en het ziet er misschien aardig uit, maar PSV speelt weer ouderwets op de counter en maakt elke kans gelijk af. Domme fout van één van de backs... De Jong die makkelijk de verdediging klopt met koppen... we hebben het vaker gezien helaas.

01-02-2024 13:07

PH2BOT +40642

Hopen staat vrij.

01-02-2024 00:46

PH2BOT +40642

Onze verdediging is Emmenthaler gatenkaas. Martha kan het niet aan, Hato maakt steeds meer grote fouten en zit als bijna 18 jarige nu fysiek aan einde seizoen ..waar niks vreemds aan is maar waar de Ajax leiding en scouts vooral jaren hebben liggen slapen. Rensch dekt verdedigend veel.te vaak aan de verkeerde kant en dan is 't hoppataaaa tegengoal. Middenveld is max voor hem. Tja en Gooijer is prima toekomst maar nu mag je nog weinig stabiliteit en kracht van hem verwachten: dus brandt die gast niet af a.u.b.

01-02-2024 00:44

Babangida83 +24004

Wat mij betreft kan t alle kanten op. Ajax is sowieso goed in topwedstrijden en met de snelheid van Bergwijn en Brobbey gaat PSV het ook moeilijk hebben. Hun middenveld is nu niet echt van niveau op t moment, laat staan ingespeeld. Dat hun aanval beter is dan onze verdediging, is aan de andere kant ook waar. Het kan zomaar 4-4 worden en dan is de toeschouwer de winnaar. Maar we hoeven echt niet bang te zijn voor onze verdediging. Iedereen klaagt over Martha, en hij verdedigt ook niet altijd goed. Maar hij heeft wel snelheid en in die zone lost Hato heel veel op, verdedigend. Waardoor Martha hogerop de tegenstander meer pijn kan doen. Het kan een zwakte worden, maar ook een sterkte. Ik heb er in ieder geval veel zin in.

Beide ploegen gaan vol op de aanval en dus zal men in Nederland wel weer klagen dat de verdedigers slecht zijn.

31-01-2024 22:22

Cosey2 +7210

Saibari is helaas terug van Afrika Cup, brengt zoveel duel kracht en power dat het middenveld niet van ons zal zijn.
Zou lekker zijn voor het vertrouwen als we een puntje kunnen stelen.

01-02-2024 11:25

Babangida83 +24004

Aah, dat is nou jammer. Hopelijk niet helemaal wedstrijdfit dan :-)

01-02-2024 12:48

Dusbaba +15444

Ik heb geen idee wat er zaterdag allemaal gaat gebeuren. Wat ik wel weet , is dat ik er lekker voor ga zitten.

31-01-2024 20:49

Dolblij +45766

En dat is misschien wel het beste wat je kunt doen. Ik kan niet kijken helaas, maar wens jou en alle andere Ajacieden een mooie pot voetbal en 3 punten.

31-01-2024 20:52

Web +178830

Ik denk dat iedereen dit heeft
Gezien het seizoen zou je weinig kans hebben
Maar aan de andere kant, kregen wij heel veel kansen in Eindhoven

31-01-2024 22:05

Dusbaba +15444

Ik las veel reacties hieronder van mensen die zeker wisten dat we gaan verliezen en ook waarom. Daar was dit bericht een beetje op bedoelt.

31-01-2024 23:34

Dolblij +45766

Hoewel er weinig tegen de stellingen van Krol in te brengen is, hoop ik zaterdag op een scherp Ajax en 3 punten. Die Hoffnung stirbt zuletzt.

31-01-2024 20:48

microfoonannabool +5849

Maand of 3 terug werden Bergwijn en Brobbey nog weggestuurd bij Oranje omdat ze niet fit / overbelast waren. Eerstgenoemde heeft afgelopen weekend vast weer en of andere Burger King challenge gedaan.

31-01-2024 20:43

erwtenpeller +2058

Ik roep dit al 2jaar weg sturen die conditie trainer ze zijn niet vooruit te branden.

31-01-2024 20:29

Rockanje23 +37212

Waarom heeft Brobbey dan wel een veel betere conditie dan de afgelopen twee jaar ?

31-01-2024 22:17

RuffRhythim +24837

Ja ik maak me eigenlijk al een tijdje geen illusies dat we zullen winnen zaterdag hoor...

Zou het als een daverende verrassing zien als we punten gaan halen zelfs.

Maar gelukkig is die pot bij verlies voor Ajax niet bepalend voor de eindstand in mei.

31-01-2024 18:57

Jutter1 +4322

Ik weet haast wel zeker dat hij absoluut niet de enige is wat dat betreft. Een grote miskleun intern bij Ajax, eigenlijk niet te geloven, en een enorm groot zwaktebod!!, Daar zitten nu toch mensen met het Ajax DNA en realiteitszin.; of is de interne verstandhouding al net zo vertroebeld als onder ene Mislintat en co?.

31-01-2024 18:05

Rockanje23 +37212

Zelfs door een psv zonder Lang, Veerman, Tillman en Saibari gaan we compleet geslacht worden zaterdag. Ondanks de aanwezigheid van Henderson. Een verdediging zoals Ajax die momenteel heeft is compleet belachelijk voor een profclub. Zelfs op het niveau van een fatsoenlijke amateurclub kom je dit niet tegen. En het ergste is nog , dat er helemaal niets wordt gedaan om het op te lossen. Een volle maand de tijd gehad en niet verder gekomen dan Henderson en een wisselspeler van Excelsior terug halen. Van der Sar, H2 en Mislintat hebben de club naar de verdommenis geholpen maar ik had van de huidige verantwoordelijken wel meer daadkracht verwacht dan ze tot nu toe tonen. We gaan nog 4 verschrikkelijke maanden tegemoet.

31-01-2024 17:34

Jutter1 +4322

Ik vrees met je dat in jouw relaas een hoop waarheid/realiteit steekt, helaas moet ik zeggen.

31-01-2024 17:58

Cosey2 +7210

Saibari speelt toch wel? Marokko immers uitgeschakeld, of mis ik iets. Als Veerman en Lang dan ook niet spelen ben ik op voorhand voorzichtig optimistisch!

01-02-2024 11:28

BokkieBokstra +11372

Niet te somber, heb net 4-3 voor Ajax voorspeld. Het is achterin niet zuiver Ajax heeft Brobbey.

01-02-2024 13:43

AjaxTillIDie +1389

Henderson moet gewoon optreden zoals Krol als de rest niet doet wat is afgesproken. Die sloeg Ophof gewoon op zijn bakkes.

31-01-2024 15:08

Rockanje23 +37212

Was Cees Zwamborn, niet Ophof. Krol heeft zelfs nooit met Ophof gespeeld bij Ajax

31-01-2024 17:36

Dolblij +45766

juist Rockanje23, ken je klassiekers.

31-01-2024 20:45

BokkieBokstra +11372

Ja god uh ik uh ben het uh wel eens met uh Krol.

31-01-2024 11:23

Rockanje23 +37212

Haha, dat is er één voor het historisch besef.

31-01-2024 17:36

niquedegraaff +5296

Deze pot gaan we winnen.

31-01-2024 10:39

MichelBoerebach +29384

Dat kan, al acht ik de kans wel klein.

31-01-2024 18:29

HarryHarHar +3019

Het word lastig??.. Met deze verdediging word het hopelijk geen afstraffing, weer terug bij af.
Ik wil tekenen met een hele dikke dikpunter voor een gelijk spelletje maar ook dat zal wel meer hoop dan wijsheid zijn.. normaal begint het op woensdag al een beetje te borrelen maar nu ben ik al drie keer naar de plee geweest...

31-01-2024 10:27

Oxxer +165719 moderator

Niet alleen defensieve kwetsbaarheid, ik vind Ajax conditioneel heel zwak, begon onder Schreuder en Steijn deed er niets aan. Conditie was onder ETH juist 1 van de sterke punten waardoor Ajax in slotfases van wedstrijden vaak de bovenliggende partij was.

31-01-2024 10:18

Nr.10 +111766

Dit is een van de grootste problemen van dit en vorig seizoen.

31-01-2024 15:02

Pietsnot +15019

Is het vandaag open deuren dag ofzo? Derde artikel op rij

31-01-2024 10:16

GGXIII +6516

Dat het verdedigend zo kwetsbaar is komt omdat bijna de helft die op het veld staat niet of nauwelijks terug verdedigt of de verdediging ondersteund.

Taylor, Berghuis, Bergwijn en in mindere mate Hlynsson, Brobbey en ook Tahirovic. De eerste 3 vertikken het gewoon veelvuldig en Berghuis gaf het al een beetje aan waarom. Ze worden dan te moe.
Hlynsson en Tahirovic verdedigingen nog wel maar staan of uit positie of zijn net te langzaam terug of kunnen het niet belopen.
Brobbey is de spits, die hoef je niet zo vaak terug te zien. Toch zou hij ook ondersteuning kunnen bieden. Maar ook hij wordt dan te moe.

Al met al heeft het deels te maken met de fitheid, die is gewoon niet op orde. En ook bereidheid, dat schort er ook aan.
Zo anders dan bij PSV en Feyenoord, daar zijn de middenvelders en (vleugel)aanvallers wel fit en bereid genoeg hun verdedigende taken te doen.

Dit heeft natuurlijk ook te maken met de trainers en wat ze die jongens doorgeven en trainen. Daaruit blijkt dat we een aantal hele matige op rij hebben gehad. Ook van t Schip hoort daar eigenlijk bij. Maar hem neem ik dat minder kwalijk en Heitinga ook

31-01-2024 10:16

SwissAjaxFan +3972

Ruud, ik vrees helemaal niks en wij gaan winnen van die pisvingers.👊🏻👊🏻👊🏻😂😂😂

31-01-2024 09:36

Aspers Art +2772

PSV is zwaar overrated.

31-01-2024 08:51

Ajaxdebeste35 +15598

Idd ze kunnen der helemaal niks van, lijkt maar zo

31-01-2024 11:06

Sjaakie +5827

Krol (74) i.p.v. Rensch. Gaan we er toch op vooruit.

31-01-2024 08:49

wijzijndebeste123 +166578

Traint Sutalo alweer mee? En Bergwijn? Kan Henderson spelen en hoe lang?

31-01-2024 08:21

mvdk +44600 moderator

Als Forbs zich blijft ontwikkelen kan hij met zijn snelheid een enorm wapen worden. Als hij de bal beter weet te controleren en vast kan houden, de diepte in kan worden gestuurd en balletjes op Brobbey blijft geven heb je misschien zelfs meer aan hem dan aan Bergwijn. Want Bergwijn trekt alleen maar naar binnen om met rechts te schieten. De hele wereld weet van te voren wat hij gaat doen.

En ja hopelijk kan Henderson spelen. Zou fijn zijn als hij minimaal 45 minuten mee kan doen, maar misschien lukt ook wel meer.

31-01-2024 08:23

mvdk +44600 moderator

Er is nog 1 geheim wapen: Onderschatting. Vorige keer leek PSV verrast en had het in de eerste helft zomaar 4 of 5-0 voor Ajax kunnen staan. Brobbey was nog niet scherp, maar is dat nu wel... Misschien moet je er gewoon vol bovenop klappen, want de verdediging van PSV is ook niet sterk en dan krijg je wellicht een soort Ajax-Lyon pot met 4-3, 3-4 ofzo. We hebben in ieder geval een aanval en een aardige doelman. Ik zie ons in de Arena niet kansloos, maar ik verwacht wel dat we doelpunten tegen krijgen.

31-01-2024 08:20

Web +178830

Ruud Krol
De beste Ajax verdediger ooit
Eerst linksback als opvolger van Teo van Duivenvoorde die naar Feyenoord ging,
En later centraal
Wat een gigant
Wij hebben het over grinta en word minderwaardig over gedaan
Krol had grinta en heel goed voetballen samen
Dat was de standaard vroeger
Neeskens, Suurbiet, Hulshof maar ook gewoon de aanvallers en middenvelders
Ten koste van àlles WILLEN winnen

Jongens als Taylor zouden nooit geaccepteerd worden, die zouden ze verrot schellen niks geen duimpjes

31-01-2024 07:58

Dusbaba +15444

Krol was ook heel goed in de "lange bal". Iets wat niet bij Ajax schijnt te horen als ik de "kenners" van nu moet geloven.

31-01-2024 10:13

Web +178830

Precies, afwisseling is ook veel beter

31-01-2024 10:19

Rockanje23 +37212

Frank de Boer kon dat ook perfect

31-01-2024 17:38

FysioPat020 +26520

En wat dacht je van Lerby? Nog minder lang geleden. Die schold je dus helemaal tijdens de wedstrijd verrot het liefst van dichtbij zodat je helemaal onder de spuug zat. Heerlijk.
Dat enge duimpje van met name Tadic was toch om te janken.

31-01-2024 14:45

Web +178830

Een generatie later zelfs
Maar ik moet oppassen met mijn woorden

31-01-2024 14:54

Nr.10 +111766

Tadic kon z’n medespelers ook gewoon aanpakken als het moest hoor. Vraag maar aan Dest.

31-01-2024 15:05

FysioPat020 +26520

Klopt. Tegen Heerenveen uit. Was wel de enige keer geloof ik..

31-01-2024 15:15

AFCACruijff14 +163153

Als ik Taylor tot de grond afkraak wordt je boos op me en nu doe je het zelf? Maar Web, ben het met je eens hoor. Zulke kutspelers met hun klote mentaliteit hadden toen geen leven gehad binnen Ajax. Daarom wonnen we toen alles en nu niks.

31-01-2024 15:10

Web +178830

Ik zie zijn mogelijkheden maar ook zeker zijn min punten

31-01-2024 15:16

LukaLitmanen +82518

En Barry Hulshoff? Arie Haan?

31-01-2024 16:40

Edwin Oud +2327

Ik kan mij nog goed herinneren toen Cruijff trainer was toen kreeg Ajax ook veel tegentreffers maar scoorden we er meer. Dat was de manier van voetballen toen werd er niet over de verdediging gezeurd. Als Ajax zekerheid gaat inbouwen dan gaan we juist verliezen. Aanval is de beste verdediging. Men schrijft dat de aanval goed is en waar begint de aanval? Hetzelfde geldt andersom men zegt dat de verdediging slecht is maar waar vegint het verdedigen?
Misschien raar maar ik geef Ajax best een goede kans! Ze willen Ajax naar een verliespartij schrijven. Veel heeft met mindset te maken als je werkelijk gelooft dat je deze wedstrijd kunt winnen dan maak je een goede kans.

31-01-2024 07:49

Web +178830

Cruijff zegt altijd
Zorgen dat je meer maakt, dan vermaak je het publiek

31-01-2024 07:54

7172AFCA7395 +10402

We moeten die Cruyff terminologie uit het hoofd zetten.
Dateert uit de jaren 70, Niet meer realistisch.Je kunt beter zeggen " als wij de bal hebben kunnen zij niet scoren"Maar daarmee win je nog niet.

31-01-2024 08:02

7172AFCA7395 +10402

Ik hoef niet naar het stadion om verdedigers die niet kunnen verdedigen te zien.Het voetbal is de laatste decennia zoooo veranderd. Wil men hier kennelijk niet zien.Top trainers als die van Atletico hanteren een hele andere filosofie en een Mourinho ook.

31-01-2024 08:22

Sjaakie +5827

Het laatste wat we moeten doen is 'de Cruyff terminologie uit het hoofd zetten'. Ben je nou helemaal....

31-01-2024 08:46

7172AFCA7395 +10402

Ja Sjaakie Ik ga met de tijd mee itt velen hier.

31-01-2024 09:14

Web +178830

Cruijff zijn filosofie kun je hooguit bij stellen

Ik weet nog hij terug kwam bij Ajax
Hij was te oud, was op, kon het niet

Nog jaren de allerbeste
Zelfs bij Feijenoord een jaar

Cruijff was zijn tijd HEEL ver vooruit

31-01-2024 10:30

Oxxer +165719 moderator

@Web

Kan jij op jouw toon letten voor de zoveelste keer, ik heb jouw tekst aangepast, niet nodig anderen zo aan te spreken.

31-01-2024 12:37

Web +178830

Wat doe ik verkeerd hier?????
Als je niet weet hoe werkt vroeger
Krol gaf zelfs Ernie Brands een tik voor zijn kop
Hetze tegen mijn door het verleden

31-01-2024 12:41

Web +178830

Er zijn HEEL veel mensen hier die mijn posten waarderen
Neem je dit ook door met bv Cello en mvdk?????

31-01-2024 13:00

7172AFCA7395 +10402

Niemand voert hier een hetze tegen jou.
Anders hadden de mods jou wel anders aangesproken.
Maar wat is dat dan met " die Duitser " Mislintat, lijkt mij meer op hetze dan wat jij nu uitkraamt.

31-01-2024 13:15

Web +178830

Daar gaat het helemaal niet over
Kijk nu even naar boven, het gaat om de reactie op jou

31-01-2024 13:17

Oxxer +165719 moderator

@Web

Voor alle duidelijkheid web ik heb jouw tekst aangepast, beter lezen. Wat hebben likes te maken met jouw toon naar andere users als er iets is wat niet naar jouw wens is, hou daar mee op.

31-01-2024 13:47

7172AFCA7395 +10402

Nee JIJ komt hier met het woord hetze (tegen jou nog wel...).
Ik zou dat woord maar mijden in het vervolg.Dat is t punt hier.
Dat we het oneens zijn is prima, al stoor ik me wel aan jouw niet aflatende verafgoding van Cruyff.

31-01-2024 13:56

Web +178830

Of er mee kappen, ik laat mij niet als een kleuter behandelen

31-01-2024 13:58

Oxxer +165719 moderator

@Web

Vermeld er ook bij het deel van jouw reactie wat verwijderd is waarin jij in de discussie op de man speelt en die ander voor iets uitmaakt wat nergens voor nodig is.

31-01-2024 14:24

Web +178830

Plaatst even de post weer
En deel hem met de rest hier
Er speelt veel meer mee, en dat weet je donders goed

31-01-2024 14:26

El Grande Ghacied +1380

Ja met deze verdediging is het geen hogere wiskunde dat je het lastig gaat krijgen tegen psv. Zeker met de backs, maar vind Hato ook inzakken na de winterstop.
Wil je kans hebben op een resultaat, dan zal je zelf minimaal 3 a 4 keer moeten scoren. Niet onmogelijk voor deze aanval, maar t wordt wel echt lastig vrees ik.

31-01-2024 07:32

7172AFCA7395 +10402

" je moet er eentje meer maken dan de tegenstander dan win je" doet het op de juniorenvelden nog wel ja, maar hogerop al
langer niet meer.

31-01-2024 08:51

El Grande Ghacied +1380

nou ja deze verdediging staat nou niet bepaald bekend om dat ze de 0 houden. Dan zou je toch echt meer moeten scoren wil je kunnen winnen. Aanvallende kwaliteit van PSV is ook gewoon goed, dus je kan er vanuit gaan dat ze er wel meer dan één goal gaan maken. Dan is het hopen dat het kwartje de goede kant op valt, maar vrees dat het lastig wordt.

31-01-2024 12:39
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.