Graat: 'Ajax heeft nu een verdediging die simpelweg niet van Champions League-niveau is'

door Cristian de Jong 58

Bron Trouw

Graat: 'Ajax heeft nu een verdediging die simpelweg niet van Champions League-niveau is'

door Cristian de Jong 58

Bron Trouw

Laatst geüpdatet

John Graat concludeert dat Ajax ver weg is van een Champions League-waardig team, zo valt te lezen in Trouw. Ajax verloor dinsdagavond met 1-6 van Napoli. Dit betekende de grootste nederlaag in Europa voor Ajax. In de Johan Cruijff ArenA liet Napoli zien waar de zwakke punten van Ajax liggen.

'Ajax oogt meer als los zand dan een hecht collectief. Dat heeft niet alleen met weggeglipt vertrouwen te maken. De belangrijkste reden blijft dat Ajax tegenover vorig seizoen veel kwaliteit heeft ingeleverd', schrijft Graat. 'Ajax heeft nu een verdediging die simpelweg niet van Champions League-niveau is. Bij lange na niet.'

Graat schrijft verder dat Devyne Rensch het moeilijk had tegenover Georgiër Khvitsja Kvaratskhelia. Ook concludeert Graat dat Rensch aan de bal duidelijk minder is dan zijn voorganger Noussair Mazraoui. Ook wordt Calvin Bassey onder het vergrootglas gelegd. 'Bassey is opbouwend nog ver verwijderd van het niveau van Lisandro Martínez en maakt tactisch te vaak nog verkeerde keuzes.'

Blind en Tadic

Verder schrijft Graat dat Daley Blind in het systeem van Ajax tekort komt op verdedigend gebied. 'Wat bij Oranje als "wingback" nog wel gaat, omdat hij daar minder met een directe tegenstander te maken heeft, kan bij Ajax niet meer.' Ook Dusan Tadic krijgt veel kritiek. Dat terwijl Blind en Tadic in 2018/19 nog zo belangrijk waren voor Ajax in de Champions League.

Tot dusver staan er maar twee nieuwe aankopen in de basis bij Ajax: Bassey en Bergwijn. 'Ocampos, Wijndal, Conceiçao, Lucca en Grillitsch houden echter vooral de bank warm', aldus Graat.

Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+.

Lees meer over:
Plaats reactie

Eppo.R +1119

In het goede jaar cl moeten we ook niet vergeten dat wij door onana veel wedstrijden hebben gewonnen

08-10-2022 10:02

HeldenVanAFCA +904

Als er bijna continu 2 en soms wel 3 van je 4 verdedigers "weg" zijn uit je verdediging word het ook lastig om goed te verdedigen als je er moet staan. Dat zie je al tegen een bijv Go Ahead Eagles

06-10-2022 22:06

Artemio +31750

Heel de verdediging klopt niet. Ik vind dat Timber zich vocaal meer mag laten gelden. Zoals Virgil van Dijk dat bij het NL elftal doet. Virgil is constant bezig met het coachen en goed neerzetten van zijn verdediging.
Bij Ajax zie je dat helemaal niet. Iedereen doet maar wat en verdedigt vooruit zonder enige vorm van aandacht voor de ruimte die diegene achterlaat.

06-10-2022 21:59

Welja +712

Ajax heeft alleen maar spelers die goed zijn als ze zelf druk geven, maar niet in staat zijn om onder druk uit te voetballen.

Centrale man Alvarez is goed in vooruit uitverdedigen, bal veroveren, afgeven en de druk erop bij balverlies.
Wat hij niet kan is uitdraaien en de ruimtes zoeken zodat er vooruit gevoetbald kan worden. Staat altijd te kijken als Bassey of Pasveer de bal hebben.

Desondanks staan de voorhoede en half spelers aan de zijlijn om het veld groot te houden, waardoor alle spelers verdeeld staan over het veld. Dan moet Pasveer dus een hele precieze hoge pass geven, die altijd makkelijker te verdedigen als te controlen is, zelfs als hij wel aankomt.
En dus kom je meteen weer onder druk te staan.
Misschien wat dichter bij elkaar gaan staan als je dan toch een lange bal geeft. Kun je de afvallende bal nog veroveren zonder eerst 10 meter te moeten lopen om druk te zetten.

Zet je vooraan nog een speler op de verkeerde plek om een andere speler die niets toevoegd op zijn favoriete plek te zetten, waardoor er geen enkele bal voorin blijft, zelfs als je eens een keer wel voorin te vinden bent.

Napoli stond met 9 man op de middenlijn tijdens de aftrap. Dat alleen moet al duidelijk maken wat het probleem is bij Ajax.

06-10-2022 21:19

Aspers73 +3188

Omdat er één speler vertrokken is? het middenveld en aanval houd geen bal vast!

06-10-2022 21:18

thajax +7423

Who the f is Graat?

06-10-2022 20:57

fc Barcelona_ke +19239

Ik snap zijn punt wel. Het is ook ontdekt dat bijna veel goals via in het buurt van bassey/blind. Allebei missen hun snelheid, alleen heeft bassey beetje voordeel met zijn fysieksterk...
Ik zou blind op de bank zetten. Geef wijndal/baas een kans.
Rensch maakt soms wel indruk en soms liet hij toch gaan als rechtsback. We hebben ook geen serieuse concurrentie voor hem. Die mexicaan is goed in defensieve taak. Die hebben we alleen nodig als we de voorsprong moet verdedigen..

06-10-2022 19:18

Simpelishetmoeilijkst +25108

Denk dat je Vsn Conceicao snel onze rechtsbuiten moet maken, en met hem werken asn het oog voor medespelers. Die hingen kan een verdediger uitspelen, en heeft ook zelf scorend vermogen op den duur. We modderen teveel aan de laatste weken. Er moeten besluiten worden genomen.

06-10-2022 16:27

Oxxer +163834 moderator

Volledig eens met jouw post, alleen de eindpass en schot van Conceicao kan net als bij Antony beter, toch zou ik hem zoals jij zegt per direct rechtsbuiten nummer 1 maken. Gaat alleen niet gebeuren zolang Schreuder er zit.

06-10-2022 19:00

Juichtoon +32338

Flauwekul. Pasveer, Blind, Timber, Bassey, Rensch, Alvarez zijn goed genoeg. Maar dan dien je wel afspraken met elkaar te maken en na te komen en verbeteren etc
Zoals het nu gaat is iedereen zwak. Dan is de oorzaak dieper te vinden. De apathie na rust sprak boekdelen. Er totaal geen chemie en sturing. Oorzaken zijn waarschijnlijk velerlei.
Er dient wel aan 5 knoppen te worden gedraaid voordat het weer beter en van beter goed gaat.
Afspraken, inzet (attitude roept TH nu steeds bij ManU), spelers op de juiste plek, geloof in elkaar en trainer moet omhoog, en herhaling van dit alles.

06-10-2022 15:29

Web +178830

Het word tijd dat wij ons realiseren dat wat er is gebeurt uniek was
Ajax zal niet structureel aan haken
En ook wij hebben dit team te hoog ingeschat
Nu de echte tegenstanders komen zie je de zwakte van dit team
Te veel spelers die op de tenen lopen

Dat neemt niet weg dat het wel beter kan
Maar niet met deze laffe trainer
Zet eens de spelers op de goede plaatst en durf eens vol druk naar voren te geven. Linies kort op elkaar. Zo dat je weer aan voetballen komt, weer driehoekjes kunt creëren, en de vrije man zoeken . Nu heb je een vergrootglas nodig om een speler te zien in je buurt. En het is zo train baar
Vol stoppen met opdrachten en vergeten te voetballen

Kijk eens hoe geïsoleerd Tadic staat
Vind je het gek dat hij niet goed speelt?
En wat is zijn sterke kant
Bal afschermen en door spelen
Zet spelers in de kracht
Geld ook voor Blind
Ik vind het zo vermoeiend

Ajax draait slecht door de slechte Tadic en Blind
Oogkleppen af
En het lult maar mee met elkaar
Ik niet klaar

06-10-2022 14:46

Artemio +31750

Ajax kan de Europa League winnen mits er een trainer is die daar in gelooft en Ajax beter maakt.

06-10-2022 21:54

Simon1 +2959

Mazraoui - De Ligt - Blind - Tagliafico was in 2018/2019 erg sterk. In de afgelopen seizoenen waren Mazraoui - Timber - Martínez - Blind ook erg goed, maar werd alleen Blind steeds vaker het struikelblok door zijn snelheid. Maar het hart van de defensie stond als een huis. Nu met Rensch - Timber - Bassey - Blind is het een grote gatenkaas. Niet goed, heel goed, (nog) niet goed en te oud om ze maar te betitelen.

06-10-2022 14:26

TeringHenkie +28261

.............het probleem is Schreuder!

06-10-2022 13:47

LL +1299

Al die verheerlijking van Martinez. Heb m dit weekend zien schutteren tegen City. Veel te traag voor de absolute top. Als spelers weg zijn worden ze altijd groter gemaakt dan ze waren. Bekerfinale tegen PSV nog maar eens terugkijken. Heeft ook hele goede wedstrijden gespeeld, maar kom op zeg... das toch geen wereldtop.

06-10-2022 13:29

OwenStevenDalberg +27464

Nee, maar voor Ajax een hele goede verdediger. Een verdediger die ook nog eens verdedigen kon. Die zijn momenteel erg schaars bij Ajax.

Plus, je kunt die gast na die paar weekjes nog niet afserveren, net als de aankopen van Ajax.

06-10-2022 13:35

wimdep +1298

Magallan erin is een echte verdediger!!

06-10-2022 15:31

Hebbendiekip +4741

Dezelfde Martinez die in zijn eentje voor City alles dichtliep en in zijn eentje de volledige opbouw verzorgde? Lukte United voor hij kwam namelijk precies niet. Lekker makkelijk om een speler altijd na 1 pot tegen by far het beste team ter wereld (zijn op elke positie beter dan United) afteschrijven als geen wereldtop. Timber kan er ook geen klote meer van, net als van Dijk.

06-10-2022 13:51

Simon1 +2959

1-0 geen fout Martínez
2-0 geen fout Martínez
3-0 geen fout Martínez
4-0 geen fout Martínez
5-1 dekkingsfout Martínez
6-1 dekkingsfout Lindelöf

06-10-2022 14:36

vandenhaas4 +15047

Het probleem is dat Ajax de laatste jaren graag onder druk werd gezet zodat ze ruimte kregen, maar nu niet meer onder druk uit kunnen voetballen en dus maar de lange bal gaan hanteren waar de selectie totaal niet toe uitgerust is.

06-10-2022 10:01

Jutter1 +4311

JA, vandaar ook die uittrappen van Pasveer, die overigens steevast in de voeten van de opponent belandden! Geen normale opbouw dus, en dat is bepaald niet des Ajax. Je hebt er, afgezien van Timber, momenteel ook niet de spelers voor. Je kan er vanuit gaan dat daar de komende tijd geen verandering in gaat komen!

06-10-2022 14:36

Mudjie.M +1779

Ben benieuwd volgende week wat de uitslag zal worden uit tegen Napoli..🙄

06-10-2022 09:21

Ajacied33 +36661

Kijk er nu al tegenop. Je moet echt hopen dat Napoli niet met haar sterkste 11 komt

06-10-2022 13:23

arantes1234 +1759

Ik moet zeggen dat ik er zonder Tadic en hopelijk (maar dat is valse hoop) zonder blind er wel vertrouwen in heb dat we er minimaal een puntje uit kunnen slepen.

06-10-2022 14:22

Schip +23351

Ook met deze spelersgroep moet je beter spelen dan nu. Er stond gewoon geen team meer, maar een apathisch geheel. En dat patroon tekende zich al sinds Liverpool af. De vraag wat daar aan de hand is mag Schreuder beantwoorden.

Dat er niet optimaal is ingekocht was al duidelijk. Bergwijn is geen Antony en heeft meer ruimte nodig. Hij is geen handenbinder en buitencategorie. Maar de hysterie hier op AS was niet te beheersen. Hoe meer er wordt betaald, hoe opgefokter en blijer de meute hier.

Ocampos vond iedereen ook prima als aankoop, let wel, niet eens als huurling maar miljoenenaankoop. Zegt genoeg hoe de oordeelvorming op AS plaatsvindt.

Wat er tegen Napoli gebeurde mag gewoon niet. Dat is permanente schade dat je niet meer weg wast. Ik gun Schreuder op zich een seizoen de tijd, maar dit was zo ver onder de ondergrens, omdat het team totaal implodeerde. Ik heb het bij Ajax gelukkig zelden gezien. Ja, tegen Red Bull. Nog zo'n feest.

06-10-2022 09:11

jaripettersson +9448

Ik, en velen, vonden ocampos een domme paniek-actie. Gelukkig zat er nog enig benul in de club. De verkeerde mensen hebben de portemonnee in handen met hun dwaze aankopen. Zo zie je hoe snel een zorgvuldig gebouwde succesperiode in een poep en een scheet teniet kan worden gedaan. Nog 2 jaar van dit en het is weer eind jaren 90.

06-10-2022 09:21

Dennis129 +11877

Ja het is dramatisch, maar je bent nog steeds gewoon titelfavoriet hoor. En je gaat een transferwinst boeken die nog nooit eerder gemaakt is. Dus terug naar eind jaren 90 slaat helemaal nergens op.
Zelfs met een eventuele tweede plaats heb je dankzij de geweldige prestaties van de afgelopen jaren een geplaatste status in de voorronde CL. Dus niet gelijk doorslaan na een paar verschrikkelijke weken.
Ocampos, Grillitsch en Lucca zijn huurspelers dus die kunnen na dit jaar indien niet goed genoeg gewoon weer wegwezen. Je hebt heel veel jeugd met potentie waarvoor het volgend jaar aan- of afhaken wordt en van het rijtje Unuvar, Hansen, Rasmussen, Regeer, Fitz Jim, Baas, Salah Edinne zullen zeker 4-5 jongens de definitieve stap naar de eerste selectie gaan maken.
Dit jaar heb je een extreme leegloop gehad, maar volgend jaar zullen hoogstwaarschijnlijk alleen Timber en Alvarez verkocht worden en Blind en Tadic en Pasveer doorgeselecteerd worden. Ga je weer een enorme transferwinst maken.
Vervanger van Blind (wijndal, Baas, Salah Edine), Alvarez (Grillitsch, Regeer, Fitz Jim) en Tadic (Conceicao, Hansen, Rasmussen) hebben we al in huis namelijk.

06-10-2022 09:54

Ajaxxx2021 +361

Grillitsh heeft toch een contract voor twee jaar getekend!

06-10-2022 11:37

Simpelishetmoeilijkst +25108

Dennis mooi opgesteld. In Wijndal zie ik weinig totnogtoe, en ikkijj al uit Nasr Hansen, Van Axel Dongen met .Conceicao in de voorhoede met Fitz-Jim erachter voor de aanvoer.

06-10-2022 16:38

VoorAltijdNummer14 +25322

Hee Johan Graat, in principe zeg je gewoon niks wat eerder deze week niet door een andere columnist is gezegd. Maar blijf je best doen kerel!

Nous van 24 was vorig jaar (in zijn 5e seizoen Ajax 1) beter dan Rensch van 19.
Licha was in zijn 3e seizoen bij Ajax veel beter dan Bassey in zijn eerste maanden bij Ajax.

Nou poeh poeh! Ik val bijna van mijn stoel van deze bevindingen.

Altijd maar dat herhalende gelul in de ruimte in de hoop clicks te vergaren. Waar zijn de onderscheidende columnisten gebleven? Oja, het voetbal-journalistieke landschap is niet meegegroeid met het hedendaagse spelletje.

Halfspaces, gegenpressing, inverted wingbacks, allemaal te moeilijk voor ze. Gewoon voetballen en winnen! En als je verliest kunnen we niks meer benoemen dan dat spelers slechte mentaliteiten hebben en er naïef gespeeld wordt.

06-10-2022 09:03

Whoots007 +4158

Dit is idd niets meer dan kretologie van de bovenste plank. Als we Nous, Martinez etc. direct hadden willen vervangen hadden we alleen aan salariskosten al 20 miljoen meer per jaar moeten betalen dan we nu doen. Om maar even te zwijgen over de transferkosten.

Het is wel jammer dat iemand als Gravenberch niet nog 1 seizoen wilde blijven, hem had je echt heel goed kunnen gebruiken nu. Ik denk ook dat Antony was gebleven als Ten Hag niet zo hard aan hem had getrokken maar 100 miljoen kan je natuurlijk nooit weigeren.

06-10-2022 11:12

VoorAltijdNummer14 +25322

Volmondig met je eens 🤝

06-10-2022 11:18

Litmanen1986 +23

Er zullen harde beslissingen genomen moeten worden, niemand is groter dan ajax.

Het is niet erg om te vallen, het gaat er nu om wie er opstaat

06-10-2022 09:02

Ajaxxx2021 +361

Zo'n harde beslissingen hoeven er echt niet genomen te worden. We hebben gewoon veel kwaliteit verloren tov vorig seizoen. Het heeft gewoon weer even tijd nodig om weer naar dat niveau te groeien. De Eredivisie kunnen we met dit team goed winnen vooral als we weer beter met elkaar zijn ingespeeld.

06-10-2022 11:41

Babangida83 +23821

In slechte tijden leer je mensen kennen. Jan Graat is ook zo'n onderbuik successuporter.

06-10-2022 08:55

Bramble1988 +9251

Maar hij heeft, als je het geheel nu bekijkt, wel gelijk!

06-10-2022 08:59

Whoots007 +4158

Trapt gewoon open deuren in, en het is ook nog eens een oppervlakkige "analyse" die nergens op slaat als je iets dieper gaat kijken naar de zaken. @Vooraltijdnummer14 legt het prima uit in zijn reactie. Je kan de vervangers onmogelijk 1 op 1 vergelijken, ze gaan namelijk met een reden naar absolute topclubs die moeiteloos 10 miljoen salaris neerleggen en transfersommen van 60+ miljoen. Je bent toch een complete debiel als je verwacht dat de vervangers die Ajax haalt meteen dat niveau zullen halen.

06-10-2022 11:15

Bramble1988 +9251

Helemaal eens, maar volgens mij verwachtte niemand dat! Een afgang van 1-6 Napoli staat natuurlijk totaal los van deze kwestie. Verliezen kan, maar niet op deze manier

06-10-2022 11:59

Babangida83 +23821

@whoots, dank voor de heldere uitleg :-). Ongelooflijk dat een journalist nieuwe spelers met getransfereerde spelers vergelijkt. Lekker niveau weer aangetikt.

06-10-2022 15:47

OwenStevenDalberg +27464

Als je kritisch bent of de vinger op de zere plek legt, ben je een successupporter? Wéér wat geleerd!

06-10-2022 13:33

Babangida83 +23821

Nee, hoor. Mits goed onderbouwd. Maar hij ratelt puur vanuit onderbuikgevoel. Hij vergelijkt bijvoorbeeld appels met peren en trekt dan de conclusie dat de appelen beter waren.

06-10-2022 15:50

Sunny +9528

Who the fuck Johan Graat zegt hier gewoon wel ware dingen.
Gaat om de inhoud en niet de verpakking toch?
Ik mis TH en Antony.
Jansen's contract loopt af !

06-10-2022 08:55

karlhof +4702

Regeer als rechtsback is een betere optie. Regeer heeft nooit ruzie met de bal en is sneller. Gewoon vertrouwen geven. Blind is een gevaar voor zijn eigen team en Tadic moet op 10 of op de bank. Misschien past een 442 formatie beter bij dit Ajax. een echte rechtsbuiten is er nog niet. Conceicao lijkt een sensatie te worden maar moet rustig worden gebracht.

06-10-2022 08:27

MarcoB1971 +4772

We hebben 7 vette jaren gehad en dan komt er altijd een mindere tijd. De mensen die na Rangers Ajax de hemel in prijsden, zijn dezelfde mensen die Ajax nu de grond in boren. Eens het is slecht, maar het is nu niet opeens allemaal slecht. Net zoals met Liverpool moet Ajax terug naar de basis. En ja dan moet je ook wat hardere beslissingen nemen door een aantal spelers uit de basis te halen wat hun status ook is. Trainer ontslaan is geen optie. Dat zei men ook in het begin bij EtH. Wel moet er wat gebeuren dat is duidelijk. Ook heb je echte supporters nodig die achter de club gaan staan. Niet mensen die vooraan staan als het goed gaat en de club laten vallen als het slecht gaat. De zgn. successupporters, die ook veel op showtime zitten. roepen van alles zonder een onderbouwing.

06-10-2022 08:06

AFCA-Driebergen +22068

Ik ben het best wel eens met je. Maar ik vind 1 ding wat je zegt niet helemaal kloppen. Je hebt het over spelers uit de basis halen, wat hun status ook is. En je zegt de trainer ontslaan is geen optie. Maar juist de trainer presteert het al weken om ze op te blijven stellen en ze te laten staan in een wedstrijd van een enorme afgang, waar die 2 toch wel echt bedroevend waren, alweer. Hij ziet het niet of hij durft het niet. Dan houd het voor mij op met hem. Ik ben 1 van de laatste die zal zeggen dat een trainer eruit moet, want ondanks alles, moeten de spelers het gewoon doen. Maar 1 seconden na rust kon onze trainer niet meer verdedigen. Niet ingrijpen en vervolgens dan je 2 best spelende spelers er als eerste uit in plaats van je 2 minst spelende spelers. Om vervolgens na de wedstrijd ook nog eens domme uitspraken te doen over ons en de tegenstander, waar onze eigen spelers dus ook niet mee eens waren. Het werkt gewoon niet en hij past hier niet. Ik heb hem een kans gegeven, maar zoals vooraf gedacht is het voor mij meer een assisten.

06-10-2022 08:12

Ajaxxx2021 +361

Heb eens geduld. Zei je dit ook na de wedstrijden die we voor Liverpool speelde? Het gaat even wat slechter en ineens kan de trainer er niets meer van. Geef hem de tijd.

06-10-2022 11:44

MarcoB1971 +4772

Trainer ontslaan op dit aantal wedstrijden vind ik echt absurd. Wel vind ik dat hij niet moet gaan leveren en dan bedoel ik spelers eruit halen die niet het niveau halen

06-10-2022 13:20

PeterLarsson +13212

Tijd voor een volgende wedstrijd nu we weten wat John Graat er van vindt, inmiddels heeft toch wel iedereen met een link naar voetbal zijn of haar mening gegeven.

06-10-2022 08:06

Ajacied33 +36661

Wie is deze gast nou weer? Over Conceicao kun je nog geen oordeel vellen. Verder heeft ie wel een punt

06-10-2022 08:05

RadheAjax2021 +17856

Dit was al duidelijk sinds Liverpool uit. Schreuder moet eruit. Hoe langer ze wachten hoe erger het gaat worden.

06-10-2022 08:02

12eman +5878

Dit gaat over tekortkomingen in de selectie en jouw eerste reactie gaat over een trainer die ontslagen moet worden.

Los van of Schreuder de schuldige is, reageer even op t artikel.

06-10-2022 08:04

RadheAjax2021 +17856

Dat zeg ik toch dat het sinds Liverpool duidelijk is? Zal het even beter noteren. Sinds Liverpool uit zie je de tekortkomingen van dit elftal. Als er druk wordt gezet valt dit elftal om.

06-10-2022 08:28

PetervanAmsterdam +2086

Geen speld tussen te krijgen. Precies zoals het nu is. Bijna iedereen kan dit zien. En ook de trainer overtuigt in meerdere opzichten (nog) niet.

06-10-2022 07:55

flavente +166

Als Who the Fuck Johan Graat het zegt moeten we dat direct aannemen.

06-10-2022 07:43

PetervanAmsterdam +2086

Degene die dit niet ziet, mag met recht ronduit voetbalblind worden genoemd. En dan ga je het pas zien als je het 'doorhep'.

06-10-2022 07:56
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.