Driessen kritisch op Ajax-defensie: 'De bal is hun grootste vijand op het veld'

door Cristian de Jong 46

Bron De Telegraaf

Driessen kritisch op Ajax-defensie: 'De bal is hun grootste vijand op het veld'

door Cristian de Jong 46

Bron De Telegraaf

Laatst geüpdatet

Valentijn Driessen ziet dat de defensie van Ajax 'zo lek als een mandje' is. De Amsterdammers wisten ook tegen FC Twente niet te winnen en gaan zodoende met vijf punten achterstand op koploper Feyenoord De Klassieker in.

Driessen is kritisch over de defensieve spelers van Ajax. Vooral Calvin Bassey en Jorge Sánchez krijgen er flink van langs. 'Opbouwend geven de Ajax-verdedigers niet thuis en dat zullen Bassey en Sánchez ook nooit doen. De bal is hun grootste vijand op het veld', schrijft de columnist in De Telegraaf.

Het tweetal maakt niet bepaald indruk op Driessen, zo schrijft hij. 'De positie links centraal in de verdediging zou Bassey uit zijn lijden verlossen, of liever nog een plaats op de reservebank. Met Bassey keer op keer opzichtig de hand boven het hoofd te houden als overbetaalde aankoop maakt Alfred Schreuder zich niet geloofwaardiger.' Ook Sánchez weet Driessen niet te overtuigen. De chef voetbal van De Telegraaf vraagt zich af hoe Ajax groen licht voor de transfer van de Mexicaan heeft kunnen geven. 'De Amsterdamse standaard moet veel hoger liggen dan bij een ordinaire enkelschopper uit Midden-Amerika', aldus Driessen.

'Dure misrekeningen bij Ajax’ beleidsbepalers'

Verdedigend is Ajax niet wat het geweest is, weet Driessen. De journalist is van mening dat de Amsterdammers te snel verdedigers als Perr Schuurs en Sven Botman heeft laten gaan. 'Torino FC betaalde Ajax eind augustus 2022 negen miljoen euro voor Schuurs. Vijf maanden later is hij zo’n 25 miljoen euro (!) waard.' Ook Botman is in waarde gestegen sinds zijn vertrek uit Amsterdam. 'In Frankrijk werd hij kampioen en vertrok vorige zomer voor bijna veertig miljoen euro naar Newcastle United. Niet toevallig doet hij evenals bij Lille OSC uit het niets mee om het kampioenschap in Engeland. Dure misrekeningen bij Ajax’ beleidsbepalers.'

Met het oog op De Klassieker staat de druk er wederom op bij Schreuder. De oefenmeester zal moeten winnen, wil het nog zicht houden op de landstitel. 'Lukt dat niet, dan ziet het er slecht uit voor Ajax en Schreuder. Halverwege de competitie rest dan slechts de strijd om plaats twee voor een plaats in de voorronde van de Champions League met AZ, PSV en FC Twente.'

Lees meer over:
Plaats reactie

DeMagere +23140

Ik luister bijna alle podcasts en volg veel sportpraatprogramma's en het blijft mij verbazen dat niemand maar dan ook echt niemand de vinger op de zere plek legt. Je kunt noch de voorhoede noch de achterhoede momenteel iets kwalijk nemen met zulk een betonnen middenveld. Schreuder blijft spijtig genoeg volharden in het gezamenlijk opstellen van Klaassen en Alvarez. Hoe vaak hij zijn neus ook stoot. Ik ga Bassey pas echt beoordelen als deze twee vervangen zijn met voetbalvaardige spelers.

16-01-2023 17:30

Cruijffiaann +2958

Tijdens de oefenwedstrijd tegen Volendam speelde Bassey met 3 voetballers voor zich op het middenveld en toen bakte hij er ook helemaal niks van.

16-01-2023 17:54

DeMagere +23140

Poeh, dat is te ver weg voor mij om me te herinneren. Maar ik geloof je op je woord.

16-01-2023 17:56

wijzijndebeste123 +164151

Waarom wordt nooit benoemd dat ons beton-middenveld met Alvarez en Klaassen een net zo groot probleem is?

16-01-2023 16:01

Miskopabal +2918

Bassey kan een grote worden als hij in zijn kracht word gebruikt en in een duidelijk systeem speelt. Sanchez daarintegen doet niets dat bijvoorbeeld een Regeer niet kan.

16-01-2023 14:45

HJC +8033

Het probleem is dat het overgrote deel van de media wil dat Schreuder blijft zitten. ESPN, het AD, Valentijn Driessen, hebben sympathie voor deze ex feyenoorder.
Daarom voelt geen druk om hem te ontslaan

Ze richten hun kritiek daarom vooral op de spelers. En benoemen niet dat veel spelers op de verkeerde plek worden gezet. Bassey is met zij fysiek en koopkracht vooral een centrale back, Tadic brengt geen diepte op linksbuiten, Bergwijn wel. Tadic was briljant op 10 in 2019. En bewees dit jaar tegen Groningen dat weer.

16-01-2023 13:15

Dusbaba +15407

Ik zit nu naar de skills van Bassey te kijken en daarin laat hij vreemd genoeg toch wel heel aardige dingen zien. Ook daar valt mij trouwens op dat hij iets met de linksbuiten positie heeft. Bij Ajax zie ik hem daar ook de hele tijd lopen. Toch wel apart voor een laatste man.

16-01-2023 12:51

LOCAmpos +10509

Tot de u17 of u18 als linksbuiten gespeeld. Dus dat kan wel kloppen

16-01-2023 14:03

Adam24 +39142

Ik vind Magallan beter dan Bassey en Sanchez.

16-01-2023 12:25

TeringHenkie +28450

Maar waarom in godsnaam laat hij anti-voetballer Klaassen de hele wedstrijd staan en wisselt hij de laatste 15 minuten niet met Berghuis?

Berghuis zat op de bank dus fit genoeg om te spelen.

16-01-2023 11:55

Nr.10 +111233

Klaassen speelt tot nu toe alleen als Taylor of Berghuis niet fit is.

16-01-2023 12:12

TeringHenkie +28450

Is dat dezelfde Driessen die zeer kritisch was over Schuurs een tijdje terug en zei dat hij geen CL niveau had?

https://www.rtlnieuws.nl/sport/voetbal/artikel/5194742/driessen-wederom-kritisch-hij-komt-tekort-voor-het-niveau

16-01-2023 11:50

RuffRhythim +24837

Haha wat een gast ook

16-01-2023 12:36

TeringHenkie +28450

Ja ofniet.

16-01-2023 12:54

nelkboyzz +670

Als grillitsch fit is zet die man aub centraal neer gaat veel beter zijn speelde bij Hoffenheim ook daar.

16-01-2023 11:19

sebastiaan1900 +5341

Bassey en Sanchez snel verkopen. Bassey kan vast naar de onderkant van de PL. En Sanchez naar Spanje.

16-01-2023 11:12

Aeter +6632

Even snel twee spelers verkopen en verlies lijden helpen ons niet echt uit de brand, wel?

16-01-2023 11:27

sebastiaan1900 +5341

Sanchez levert vast 5-8 miljoen op. Spanje zijn ze gek op zulke spelers. Mexicaans international. PL kan speler als Bassey goed gebruiken. 20 miljoen leggen daar zo neer. Engelsman bovendien.

16-01-2023 13:04

Ajaxisart +18768

Bassey is geen linksback die ook nog de opbouw moet gaan verzorgen op links. Bassey is gehaald voor in het centrum, alleen onze debiele trainer zet hem weer linksback. Als je Bassey een paar wedstrijden vast in het centrum zet, kan hij nuttig zijn.
Sanchez is inderdaad een enorme miskoop. Die jongen timed verkeerd, staat vaak verkeerd en is aan de bal niveautje Keukendivisie. Zo snel mogelijk een speler uit de jeugd hier inpassen. Wijndal op links en Bassey in het centrum of wissel.

16-01-2023 10:14

TeringHenkie +28450

Bassey staat tegen Feyenoord gewoon weer in het centrum. Heel Nederland en zelfs Schreuder heeft gezien dat Rensch 1 grote flop is.

16-01-2023 11:52

Mehmet Cimtay +405

Valentijn Driessen laat weer eens zien hoe geloofwaardig hij is.

Bericht van 21 februari 2021 in de Telegraaf: Sven Botman zou volgens Valentijn Driessen geen basisplaats hebben gehad bij Ajax, "bij Ajax had hij zich niet zó ontwikkeld als dat hij nu heeft gedaan"

Bericht van 4 november 2020: Schuurs komt te kort voor dit niveau.

Mister alles achteraf beter weten….

16-01-2023 09:56

Aeter +6632

Waarom ben je nog verbaasd? Dit doet Driessen altijd. Zolang het maar smeuïge artikelen oplevert voor de Telegraaf, zal het hem worst wezen. Driessen heeft nooit iets om zijn geloofwaardigheid gegeven. Zijn functie is sensatie creëren en vooral negatief nieuws produceren, want dat levert het meeste op. Een goed artikel wordt nou eenmaal slechter gelezen dan een clickbait sensatie artikel.

16-01-2023 11:30

Gewoon Gijs +18409

Het ligt gewoon aan Schreuder. En je mist Blind

16-01-2023 09:33

RN +14719

Depay niets voor als spits?

16-01-2023 09:33

LOCAmpos +10509

Om het dramaspel compleet te maken?

16-01-2023 10:37

arjan_pelle +131

en wat vindt Driessen van Schreuder en zijn gebrek aan draagvlak bij de selectie?

16-01-2023 09:14

Tinus +10367

Sven Botman er nu nog bijhalen als argument. En Sanchez is niet goed genoeg, maar maakt hem dat ook meteen een enkelschopper? Wat een oelewapper die Driessen.

16-01-2023 09:09

Flaco +19583

Bizar dat de schuld alleen bij de verdediging wordt gelegd. Die hebben toch keihard gewerkt en de 0 kunnen houden. Het voetbal moet van het middenveld komen en daar ligt het grootste probleem. Met Klaassen, Alvarez en Taylor heb een heel zwak middenveld dat elkaar ook niet aanvult. Geen creativiteit, snelheid en passeervermogen. En niet te vergeten Tadic die geen bal heeft geraakt. Met een paar simpele omzettingen kun je al tot beter voetbal komen. Berghuis en Kudus op het middenveld en Bergwijn op rechts. Alvarez naar achteren en Taylor of Fitz-Jim op zijn plek.

16-01-2023 09:06

VinnieVega +2286

Helemaal eens!

16-01-2023 09:20

Sampaoli +39221

Het is niet alleen het middenveld, niet alleen de aanval, niet alleen de verdediging en al helemaal niet alleen een of twee specifieke speler.

Als geheel is dit Ajax helemaal niet op elkaar ingespeeld. Geen aanvalspatronen in de laatste fase, geen opbouwpatronen in de eerste fase. Het is óf de lange bal, óf Chico/Tadic aanspelen en hopen op het beste.

16-01-2023 09:25

nelkboyzz +670

Komt omdat Alvarez naar cv ging dat is eigenlijk ook ze echte positie miss hem laten staan anders grillitsch daar neerzetten.

16-01-2023 11:20

RuffRhythim +24837

Oh hebben wij een defensie?

16-01-2023 09:01

Petterson +25114

Argument over Botman en Schuurs slaat nergens op.

16-01-2023 08:48

RuffRhythim +24837

Inderdaad, Schuurs heeft vier jaar lang geen basisplek bij Ajax weten te veroveren.
En Botman was niet eens Ajax1 materiaal destijds.

16-01-2023 09:00

sebastiaan1900 +5341

Ja, sommige spelers (lang niet allemaal!) ontwikkelen zich vervolgens snel.

16-01-2023 11:11

Steffenhagen +37865

Je zou toch verwachten dat Ajax deze window zou aangrijpen om de verdediging te versterken . Krijg steeds meer het gevoel dat ze dat toch niet gaan doen .

16-01-2023 08:22

Harold +10579

In de vorm van een nieuwe keeper

16-01-2023 08:26

UfoPiloot +493

Dat had ik ook verwacht, maar ergens maar goed dat ze geen aankopen doen. Als je ziet wat ze afgelopen zomer met het geld hebben gedaan dan mag je de huidige beleidsbepalers geen aankopen meer laten doen.

Pas spelers als Baas, Regeer en Hato maar in. Die zullen vast hun fouten maken maar dat doen Sanchez, Wijndal en Bassey ook. Daarnaast zullen de spelers uit eigen jeugd aan de bal veel meer laten zien dan deze spelers

16-01-2023 09:17

nelkboyzz +670

Of zet grillitsch centraal speelde bij Hoffenheim ook als cv.

16-01-2023 11:21

Nr.10 +111233

De aankopen Sanchez en Bassey zijn natuurlijk wel problematisch, hoewel ik het nog maar moet zien met Bassey onder een andere trainer die hem in zijn kracht weet te gebruiken. Aan het feit dat zelfs Timber nu slecht speelt, kan je zien dat het niet per se aan die nieuwe jongens ligt, en dat er meer in zit. Timber had in 1,5 jaar onder Ten Hag nog nooit 5 minuten slecht gespeeld. Taylor wordt hier ook ineens afgeschreven door sommigen. Toen die eind vorig seizoen in het elftal kwam was dat een openbaring. Bergwijn is gewoon de beste aanvaller van de Eredivisie als hij in normale vorm verkeert. Een paar van de nieuwe jongens die nu erg tegenvallen, gaan denk ik nog wel verrassen onder een nieuwe trainer straks.

16-01-2023 08:20

Louis.K +2122

Bassey moet achterin blijven . niet opbouwen . hij zou van mij niet naar voren spelen .gaten dichtlopen . hij is sterk en snel . wordt verkeerd gebruikt .

16-01-2023 09:15

El Pistolero +4932

Respect! Het is zoals Cruijff jaren geleden al zei, je gaat het pas zien als je het door hebt. En in tegenstelling tot die hijgerige opportunisme media en zelfverklaarde "analisten" lijk jij het aardig door te hebben. Wat Sanchez en Bassey laten zien is inderdaad problematisch, maar dat geldt dit seizoen ook voor de meeste spelers die er al waren, terwijl die voorgaande seizoenen hebben laten zien wat ze in hun mars hebben. En als zij het in hun mars hebben, maar dat er door de huidige omstandigheden niet uit komt, kan dat bij Bassey en Sanchez natuurlijk ook het geval zijn. Als de ballen van je voet springen hoeft dat niet perse met onkunde te maken te hebben, sterker nog in veruit de meeste gevallen is dat "gewoon" een kwestie van een gebrek aan zelfvertrouwen. En een blinde kan met zijn stok zien dat het hele elftal zich met de ziel onder de arm over het veld beweegt.

16-01-2023 10:24

Nr.10 +111233

Ik vind het altijd een beetje kinderachtig om dan achteraf te zeggen dat Ajax mis zat met Botman of Schuurs. Soms hebben spelers gewoon een andere club nodig om het waar te maken. Toen Botman de leeftijd had om te gaan spelen, was het 18-19, toen draaiden wij ongelooflijk goed en hadden we de Ligt en Blind achterin. Veltman was er toen ook nog. Martinez kwam kort daarna, die was ook veel beter dan Botman. Je had Botman misschien kunnen gebruiken als back-up, maar dan was hij ook nooit zo snel gegroeid als nu. In die tijd had je gewoon een goeie deal voor een speler die bij ons geen wedstrijd had gespeeld en niet in aanmerking was gekomen voor de basis.
Schuurs hebben we het jaren mee geprobeerd, en hij bleef toch steeds teleurstellen. Dat we hem verkocht hebben is gewoon volkomen logisch, hoewel ik 9 miljoen wat weinig vond, had eerder aan 15 ofzo gedacht, maar goed. Dat hij het dan nu goed doet bij Torino is alleen maar leuk, en goede reclame voor Ajax. Je kan niet zeggen dat Ajax hem dan dus niet had moeten laten gaan.

16-01-2023 08:17

RadheAjax2021 +17901

Het is achteraf makkelijk om te zeggen over Botman en Schuurs dat ze zich zo goed ontwikkeld hebben en ontwikkelen. Schreuder heeft met Bassey, Sánchez en Wijndal de plank volledig misgeslagen. Er is voor deze 3 teveel betaald, meer dan 45 miljoen euro en heeft tot op heden niks opgeleverd. Bassey en Sánchez zijn echt mega slecht aan de bal en verdedigen kunnen ze niet. Dan heb je Rensch die helemaal niet kan verdedigen maar wel als verdediger gezien wordt. Verbaasd me dat Timber volledig de weg kwijt is en een baltempo heeft van een veteraan. Los van de grote zorgen van de verdediging is het middenveld ook totaal niks. De creativiteit ontbreekt op elke vlak. Maar wat wil je als je vasthoudt aan 2 middenvelders als Klaassen en Taylor die het niveau niet aan kunnen. De voorhoede kan op dit moment alleen Conceicao een man voorbij, noch Tadic of Bergwijn kunnen een man passeren en Brobbey bedienen. Als je kijkt naar de laatste wedstrijden heeft Brobbey niet eens 1 fatsoenlijke bal gehad.

Dit is allemaal schreuder aan te rekenen omdat hij een voetbal denkvermogen heeft van een garnaal. Kaltenbach is de grootste mislukkeling als assistent die als een dooie op een tablet zit te kijken. Blijkbaar vind de Ajax leiding het prima dat we 5 punten achterstaan op die kakkerlakken. Zondag aanstaande worden de 5 punten 8 punten, dan zie ik het nog gebeuren dat Ajax via de playoffs zich moeten plaatsen voor de conference league…

Wat zal dan de vlag uithangen bij de Ajax directie en RvC
Ga je schamen met het wanbeleid die ze uitvoeren. Ajax is stuurloos en het is 1 grote fiasco. Schreuder mag gewoon blijven en doen waar hij zin in heeft.

16-01-2023 08:13

Henk de Vries +11133

Conceicao is een klein lichtpuntje, meer niet. Ik zie bij hem echt (nog) geen kwaliteiten zoals je die bij Antony wel meteen zag. Vind hem meer een speeltuinvoetballer..

16-01-2023 08:15

Gewoon Gijs +18409

plus de waarde van een speler wordt ook bepaald door rest duur contract, dus logisch dat Schuurs nu meer waard is

16-01-2023 09:35
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.