Borst hoort dat Farioli trots is op spelers van Ajax: 'Waarop dan?'

door Bart Veenstra 27

Bron Algemeen Dagblad

Borst hoort dat Farioli trots is op spelers van Ajax: 'Waarop dan?'

door Bart Veenstra 27

Bron Algemeen Dagblad

Laatst geüpdatet

Hugo Borst ziet niet in waarom Francesco Farioli trots kan zijn op zijn ploeg na de nederlaag van Ajax tegen AZ. De Italiaanse oefenmeester liet na het duel weten dat hij trots is op zijn spelers. 'Waarop dan?', vraagt Borst zich af in zijn column in het Algemeen Dagblad. 'In de eerste helft schoot geen van zijn spelers op doel. Zijn disfunctionerende ploeg verloor dikverdiend. Voor wie het nog niet wist: Ajax wordt dit seizoen geen landskampioen.'

Borst zag dat de spelers van Ajax na eerder wanprestaties tegen PEC Zwolle, Real Sociedad, NEC en FC Utrecht tegen AZ wéér niet thuis gaven. 'Misschien dachten de godenzonen dat geluk - alleen tegen de Spanjaarden werd verloren, voor de rest werd Ajax veel te ruim gehonoreerd - iets is dat je in de schoot geworpen krijgt.'

'Vergeet het maar', gaat Borst verder. Hij zag in Alkmaar een 'armoedig zooitje'. 'Ajax stak, wederom, in een gebrekkige vorm, toonde een gebrekkige instelling, voetbalde traag en onsamenhangend met veel balletjes terug en zo. Op de schaal van het eeuwige, goddelijke Ajax scoorde dit Ajax een 3-.'

'Farioli heeft de mazzel dat Weghorst wordt beschouwd als een matige spits'

Borst kan nog niet inschatten waar Farioli precies voor staat. 'Farioli rouleert als een malle. Hij zegt om iedereen zo fit mogelijk te houden, maar ik heb de indruk dat hij zo iedereen een beetje te vriend denkt te houden', deelt Borst een vermoeden. 'Wat niet zo is. Wout Weghorst gelooft zijn trainer niet, en kijkt bijna permanent verongelijkt of met een blik vol verachting. Farioli heeft de mazzel dat Weghorst wordt beschouwd als een matige spits, een outsider, niet iemand die je serieus kunt nemen.'

Tekst gaat verder onder de foto.

farioli az ajax
Farioli raakt niet in paniek na de nederlaag van Ajax tegen AZ.

Al met al vindt Borst het voetbal van Ajax meestal 'gewoontjes of lelijk'. 'Bij De Telegraaf, een medium dat Johan Cruijff nooit zal verloochenen, hebben ze liever dat hij vertrekt. Omdat verondersteld wordt dat Nederlands cultuurgoed behouden moet blijven. Een tijdsverschijnsel, natuurlijk.'

'Farioli zou misschien iets minder moeten lullen'

Als het aan Borst ligt, mag Farioli gewoon blijven. Ook als het straks nog slechter zou gaan. 'Dit is een overgangsjaar. Hij voert crisismanagement. Farioli haalt eind dit seizoen bij gebrek aan serieuze concurrentie nipt Champions League-voetbal. Hij zou misschien iets minder moeten lullen. Zeggen dat je trots bent na een waardeloze wedstrijd, na een nederlaag, is eigenaardig. Hij bleek trots op de inzet van Ajax tegen AZ. Dat was helemaal eigenaardig, want die inzet werd slechts twintig minuten geleverd', oordeelt de columnist.

'Wat me pas echt bevreemdde, is zijn besluit om bij zijn godenzonen te blijven, terwijl in Italië zijn tweede kindje geboren gaat worden', besluit Borst zijn column. '"Ils sont fous, ces Romains", zei Obelix altijd. Oftewel: "Rare jongens, die Romeinen".'

Lees meer over:
Plaats reactie

JanBiesbos +29417

Hij zit nu met Steijn opgescheept bij sparta, oh nee die zal wel weer op ibiza zitten

09-12-2024 18:28

Ajacied33 +36972

Ik ben nog steeds gewoon blij met Farioli. Maar dat rouleren begint wel irritant te worden en zo hebben we onnodig van Nac en AZ verloren. Feyenoord winnen was lekker en Psv was prima spel. Voor de rest weinig leuke potjes gezien. Ja in de EL maar dat waren tegenstanders van kaliber middenmoot ED. Ik verlang naar prachtig voetbal gecombineerd met keiharde punten. Dat laatste telt nu alleen, voor mooi voetbal moeten we ook bij Kroes zijn. Als hij Farioli betere (creatieve) spelers geeft, zal Farioli ook leuker gaan spelen. Hij moet het ook met deze selectie doen. Als je 2e wordt heb je gewoon hele goede zaken gedaan

09-12-2024 16:35

Jeugd +24959

Farioli is een pleaser.
Je hoort het hele seizoen al dat ze allemaal mee tellen, zet ze ook allemaal in. Al gaat er 1 op de middenstip ziten schijten dan zegt Farioli waarschijnlijk dat hij goed druk zette.

09-12-2024 15:51

Eurysaces +29583

Als die rare kronkel, waarmee hij elke week zijn volledige basis omgooit, er uit gaat, is Farioli gewoon een uitstekende trainer voor Ajax. Als de beste spelers in het veld staan, kan ik echt wel met plezier naar Ajax kijken en dat is lang geleden.

Maar die kronkel, het gaat ten koste van automatismen in het veld en het zorgt uiteindelijk ook voor frustratie omdat niks lukt. Waar moeten de spelers vertrouwen uit halen als ze met Klaassen, Branco en Weghorst aan een wedstrijd beginnen? Dan kijken ze naar de bank en zien ze Brobbey, FJ, Traore, Godts en Henderson zitten. Je beste spelers, terwijl je tegenover AZ staat.

09-12-2024 13:40

Rockanje23 +37212

Ajax heeft een hemeltergend slechte selectie waarvan meer dan de helft vroeger niet eens goed genoeg was om ballenjongen te mogen zijn. Wat dat betreft is Farioli natuurlijk gigantisch in de steek gelaten door Kroes. Hij moet echter ook de hand in eigen boezem steken. Steeds wisselende opstellingen, rare combinatie van spelers die totaal niet complementair zijn elkaar toch een basisplaats geven. Farioli moet het gewoon simpel houden De besten spelen. Punt.

09-12-2024 12:17

Babangida83 +24004

Een trainer moet de boel nu weer op de rails krijgen voor donderdag. Hij wil in de positieve flow blijven, en terecht. Dus ik begrijp zijn uitspraak wel. Dat is ook om de spelers een beetje te beschermen. En vergeleken met vorige wedstrijden, liepen spelers nu wel constant mee met hun spelers. Iets wat heel slecht ging de afgelopen wedstrijden en dat was de grootste winst gisteren en dat wil hij vasthouden. Ondanks het onnodige verlies, wat mijns inziens vooral een tactische reden had.

09-12-2024 11:45

tijssenajax +14208

Hij hoeft zijn spelers niet af te vallen, maar zeggen dat het fantastisch was terwijl Ajax als een zak hooi over het veld liep wordt irritant. Mensen prikken daar wel doorheen en vinden je niet meer geloofwaardig. In die zin heeft Hugo Borst het juist opgemerkt.

09-12-2024 19:07

Babangida83 +24004

Heb even gemist dat hij zei dat t fantastisch was

09-12-2024 19:20

tijssenajax +14208

Ja vrij vertaald naar hij was trots.

09-12-2024 19:21

Amp +38184

Dat heel heel heel trots zijn over de inzet is ook gelul van de bovenste plank. Die inzet is wel het minste wat je mag en moet verwachten. Laat m het hebben over zijn tactische plan, want dat sloeg wederom nergens op. Als je met weghorst en akpom wil spelen, helemaal prima. Maar dan moet je niet traag gaan opbouwen in je eigen zestienmetergebied, al helemaal niet als er niemand is die geen fatsoenlijke voorzet kan geven. En als je per se wil opbouwen laag op t veld, moet je al helemaal niet met klaassen en vd boomen gaan spelen. Ga dan de lange bal spelen met directe aansluiting of in een andere formatie als je de geschikte spelers voor je spel niet hebt. Dit is gewoon aankloten zonder idee.

09-12-2024 11:02

komopajax777 +13350

Als Ajax verliest dan komen de negatieve zure commentaren heel snel naar boven.Farioli zegt niet dat Ajax goed speelde en dat hij zijn spelers daarom complimenteert.Hij looft alleen de inzet en de mentaliteit.Hij neemt zo ook zijn spelers in bescherming, want intern weet men al lang wie er te licht zijn.Hij kijkt naar de volgende wedstrijd en de lange termijn.En ondertussen roeit hij met de riemen die hij heeft.Elke Ajacied weet toch ook dat de terugkeer naar de top tijd in beslag neemt en dat de gebrekkige selectie en het ontbreken van geld een remmende werking hebben.
Het zal in de winterstop en in de zomer beetje bij beetje de goede kant op moeten gaan met de selectieopbouw zodat we volgend seizoen wel voor het kampioenschap kunnen gaan.

09-12-2024 10:51

AINIESTA +45657

Farioli moet gewoon benoemen wat er slecht gaat, daar is niks mis mee. Op deze manier verlies je heel snel je geloofwaardigheid. Kijkers zijn echt niet dom ofzo. Of denkt ie daadwerkelijk dat het wel oké was? Dan zijn we een stuk verder van huis.

09-12-2024 09:32

komopajax777 +13350

Farioli is geen Steijn die iedereen voor de bus gooit en daarmee de selectie tegen zich in het harnas jaagt.

09-12-2024 10:56

Amp +38184

aangeven dat het tactisch niet klopte, geeft aan dat ie ook hand in eigen boezem kan steken en dus niemand zomaar voor de bus gooit. Steijn gooide indivduele spelers voor de bus, dat is totaal wat anders

09-12-2024 10:59

AINIESTA +45657

Precies, je kan aangeven dat het druk geven niet goed ging of dat het positiespel slecht was. Spelers niet goed vrij liepen, de afstanden te groot waren. Zonder iemand voor de bus te gooien. Beetje overdreven om gelijk de Steijn lat tevoorschijn te halen.

09-12-2024 12:47

tijssenajax +14208

Dan krijg je ook vertrouwen in de trainer als hij dingen goed weet te benoemen. Nu begin ik te denken: komt het wel goed onder deze trainer?

09-12-2024 19:12

AINIESTA +45657

Precies! Dan weten we in ieder geval dat hij het ziet en er ook wat mee gaat doen.

09-12-2024 19:22

Babangida83 +24004

Wel dom genoeg om nu te gaan denken dat Farioli dacht dat alles perfect ging, kennelijk.

09-12-2024 11:46

AINIESTA +45657

Dat zeg ik niet. Het is maandagochtend, ik vergeef je.

09-12-2024 12:45

driehoekjes +3673

Wat een onzin er allemaal geschreven wordt na een verlies partij zeg. Zonder roulatie hadden we ook verloren. Enige oplossing naar beter voetbal zijn goede transfers komende winter, in elk geval extra buitenspeler.

09-12-2024 09:28

komopajax777 +13350

Met een fitte Godts een fitte Hendo en een fitte Traoré hadden we niet verloren.Berghuis is helaas nog lang niet de oude en ik vraag me af of het wel verstandig is om met hem door te gaan.

09-12-2024 10:59

WKtjee +692

Trots kan ook betekenen dat je achter de spelers staat en ze steunt. Niet zoals Steijn die z’n spelers en publique afvalt!!

09-12-2024 09:24

nightgoat +31343

Je kan "trots" zijn op je spelers ook al kunnen er weinig goed voetballen.

09-12-2024 08:53

komopajax777 +13350

Er zijn er een paar die niet voldoen.De rest kan op de eigen positie goed voetballen.
Gaaie,Rasmussen,Van den Boomen,Wijndal en Banel kun je beter afserveren.

09-12-2024 11:00

RadheAjax2021 +18003

Trots zijn op dit gaat wel ver. De laatste wedstrijden krijgen we weer veel tegendoelpunten. Er is geen creativiteit, snelheid niets. Als we deze bagger selectie houden moeten we gaan uit kijken dat we weer op plek 5 terecht komen.

09-12-2024 08:17

komopajax777 +13350

Het probleem was dat er geen kwaliteit voorin op de vleugels stond voor de entree van Mika en Bertrand.Toen begon het wel te lopen maar te laat.De goal van Brobbey was trouwens zuiver.Op deze wedstrijd had een Makkelie of een Nijhuis moeten staan en niet deze lichtgewicht.

09-12-2024 11:03

Johan1 +3033

Farioli moet niet zo dom lullen. Het was gewoon bagger. Benoem dat gewoon. De supporters zijn niet blind.

09-12-2024 08:14
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.