Perez ziet tevredenheid Ajaxpubliek om hardwerkende ploeg: 'Nooit zo geweest bij Ajax'

door Brent Tomassen 46

Bron ESPN

Perez ziet tevredenheid Ajaxpubliek om hardwerkende ploeg: 'Nooit zo geweest bij Ajax'

door Brent Tomassen 46

Bron ESPN

Laatst geüpdatet

Kenneth Perez ziet een grote verandering bij Ajax in de manier waarop men tegenwoordig wedstrijden benadert dan enkele jaren geleden. De analist vindt dat er weinig meer over is van het idee dat Ajax altijd maar mooi voetbal moet spelen en ziet de visie langzaam verschuiven naar hard werken en gaan voor een resultaat.

‘Als Mika Godts speelt, dan heb je nog wat schwung', begint Perez bij Dit was het Weekend op ESPN. Als hij niet speelt of zoals vandaag op de bank begint, is er eigenlijk geen creativiteit. Berghuis is teruggekomen, wat wat hij doet lijkt helemaal nergens op. Hij doet wel zijn stinkende best, maar dit is een speler die lang geblesseerd is geweest en heel graag de hoofdrol wil hebben. Maar je ziet wel als Godts erin komt, niet omdat hij scoort, iemand die een speler passeert, waardoor iemand van AZ een andere keuze moet maken.’

‘De kwaliteit van Ajax in die vier wedstrijden waarin het goed was, dat was het tactische, het teamgebeuren. Iets samen voor elkaar krijgen. Dat is de laatste vier wedstrijden ver te zoeken’, vervolgt de Deen, die bijval krijgt van collega Karim el Ahmadi. ‘Vanaf de wedstrijd tegen PEC Zwolle is het een beetje het Ajax van vorig seizoen dat we te zien krijgen. Ik zie Sutalo dingen doen die ik hem ook vorig seizoen zag doen. Vorige week ook tegen NEC. Toen stapte hij elke keer dom in. Dat deed hij vorig seizoen ook. Baas heeft vandaag ook heel veel simpele ballen verloren.’

Tekst gaat verder onder de foto.

Perez ziet tevredenheid Ajaxpubliek om hardwerkende ploeg: 'Nooit zo geweest bij Ajax'
Het optreden van Josip Sutalo in Alkmaar kon Karim el Ahmadi niet bekoren.

‘Het verschil is dat als ze vorig seizoen 1-0 achterkwamen, het helemaal klaar was'

Daar is Perez het niet mee eens. Hij ziet wel degelijk verbetering bij de Amsterdamse ploeg. ‘Zo slecht als vorig jaar vind ik het niet, want toen was het zo lek als een mandje. Ieder balverlies was toen een soort kans voor de tegenstander. Dat is nu niet het geval.’ El Ahmadi geeft Perez deels gelijk: ‘Het verschil is dat als ze vorig seizoen 1-0 achterkwamen, het helemaal klaar was. Nu zie je ze er nog gewoon voor gaan.’

Ook ziet Perez inmiddels dat er een nieuwe realiteit is ontstaan in Amsterdam. ‘Je moet even afstappen van wat Ajax is geweest. Dit heeft niks met Ajax te maken. Dit heeft met hard werken en goed staan te maken, maar niks met frivoliteit en mooie spelers. Trainers vinden dat ook niet belangrijk. Ajax komt van ver, dat is zo. Dat was met frivoliteit, maar misschien zonder restverdediging. Maar dit is een ander uiterste en het is bijzonder hoe het Ajaxpubliek dit oppakt. Zo tevreden, alles is oké als ze maar hard werken en af en toe wat punten pakken. Dat is realistisch, maar nooit zo geweest bij Ajax.’

Lees meer over:
Plaats reactie

henkie58 +2063

Vorig seizoen is Ajax door een paar minkukels kapot gemaakt in vele opzichten! Het herstel hiervan gaat altijd langer duren. Klaar! Kijk waar men nu staat! Dat is zo slecht nog niet hoor! Heb geduld. Wat de supporters betreft…………….?????? Chapeau !!

10-12-2024 00:24

RuudKroket +1056

We hebben jaren onder FdB gruwelijk saai tikkie breed voetbal verdragen,
Perez lult maar wat voor zijn 2500 per avond..

09-12-2024 20:34

jos.L52 +147

Zoiets van de vinger op de zere plek 100%eens

09-12-2024 18:05

Jeugd +24959

Ajax moet gewoon winnen. Het liefst met mooi voetbal. Farioli doet beiden niet.
Denk niet dat mensen tevreden zijn. Denk wel dat mensen zich realiseren dat de selectie matig is en dat we niet teveel kunnen verwachten.
Zodra er nog zicht is op plek 2 zal het meevallen met de teleurstelling dit jaar

09-12-2024 15:53

peterVKV +6492

De Meer was te klein geweest als er zo werd gespeeld als nu.....

09-12-2024 14:45

Ajaxxx19003 +128

De lat ligt inmiddels op de bodem van de bodem van de marianentrog. Het argument we staan 3e slaat echt nergens op. Laten we niet vergeten dat we nog 2e werden in het 'rampseizoen' onder schreuder. Het is spel is echt verschikkelijk. We zijn pas echt in de problemen als we een soort van underdogpositie gaan cultiveren zoals ze al jaren in rotterdam doen.

Ieder jaar dat we niet de beste zijn in nederland is gewoon niet goed genoeg. Dat staat los van de huidige staf die met een moeilijke situatie moeten dealen. Hetgeen dat mij het meeste zorgen baart is dat er een toch een soort van gelatenheid lijkt te zijn hierover. Je bent weggespeeld door een matig AZ en dan zeggen 'het is maar een slechte fase'. Liggen de eerste DVD's van onze overwinning in de kuip dit jaar al in de fanshop?

09-12-2024 13:20

AINIESTA +45871

Eens. Alleen werden we in het jaar van Schreuder nipt 3de natuurlijk.

09-12-2024 21:00

Aeneas +1202

Wat een onzin man. Ja, de vreugde was groot dat we van Feyenoord en PSV wonnen omdat de kans daarop realistisch gezien klein was én omdat we in beide wedstrijden gewoon aanvallend en verdedigend de betere ploeg waren, met mindere spelers. De lat richting de toekomst ligt echt wel hoog, maar er is enige gelatenheid er het besef is dat we het op dit moment gewoon moeten doen met minder spelersmateriaal én omdat de club goede stappen neemt om uit het dal te komen. Dat is een proces dat tijd nodig heeft, en terwijl dat proces bezig is, staan we er minder slecht voor dan verwacht met een (vooral in de breedte) magere selectie.

09-12-2024 22:29

Rockanje23 +37236

Ik ben het volkomen eens met Perez. De lat is ontiegelijk laag komen te liggen. Dat merk je ook hier op AS. Ik heb zelf de jaren 70 nog meegemaakt. In die tijd werden de spelers al uitgefloten als het na een kwartier nog 0-0 was. Ook Cruijff en Keizer.

09-12-2024 08:22

Babangida83 +24004

Ik vind dat niet normaal, eerlijk gezegd. Heeft niets te maken met een lat hoger of lager, maar vooral met onrealistische verwachtingen. Die zijn nu gewoon beter gemanaged.

Het is wel zo dat steeds meer fans niet fan zijn omdat Ajax zo mooi voetbalt, maar omdat we de grootste club zijn of een andere reden. Uiteraard gaat de lat weer omhoog, waar dit mogelijk is. Eén van die zaken is dat er bij het aanvalsspel weinig idee achter lijkt te zitten en vrij statisch is (ook vanwege de trage opbouw). Een andere is dat we linksbuiten niet dubbel bezet hebben en drie spitsen. Daarnaast zijn er nog meer details, die constant verbeterd zullen worden, maar dit zijn de hoofdzaken. De conditie/inhoud van de spelers, dat kun je nu niet meer verbeteren. Daar zetten we dit seizoen ook gewoon een grote stap mee, waardoor de lat volgend jaar weer een stuk hoger kan.

Tactisch gezien beginnen tegenstanders zich op ons in te stellen. Dus ook daar zullen we nu een volgende stap in moeten maken. En dat was het risico met een patronentrainer als Farioli. Als andere trainers je patroon door beginnen te krijgen, dan moet je iets anders gaan verzinnen. Dat gebeurde in Frankrijk ook en toen kon hij dat niet. Hopelijk gaat Farioli hier Vos voor gebruiken of een ex-voetballer die hier verstand van heeft.

09-12-2024 11:18

Vak420 +993

Ik ben ook helemaal niet tevreden. Maar wel realistisch.

" Ik heb zelf de jaren 70 nog meegemaakt. In die tijd werden de spelers al uitgefloten als het na een kwartier nog 0-0 was. Ook Cruijff en Keizer."

Dat is heel leuk en aardig, je kan het ook nu doen maar je ziet zelf toch ook wel dat het niet realistisch is nu?

De afgelopen twee, misschien wel drie, seizoenen zijn er een hoop fouten gemaakt. En dat is echt niet alleen Mislintat. Het 'verwaarlozen' van de jeugd en scouting gaat verder terug. Het totale gebrek aan fysieke fitheid etc etc.

Ik ben verre van tevreden. Maar ik ben wel blij dat er het besef is bij de club dat er zaken anders moeten en dat zaken anders gaan. En we nog realistisch uitzicht hebben op de tweede plek in de eredivisie.

Ik wil ook wel weer terug naar 2018-2020 of de jaren 90, of de jaren 70. Maar daarvoor moet er wel een hoop op orde zijn. En dat kan snel gaan maar niet in een half seizoen.

09-12-2024 11:34

Dennis129 +11894

Ik ben net zo verbaast als Perez. Het spel is niet om aan te zien, terwijl we toch een elftal vol (jeugd) internationals hebben. Dit is gewoon de 2e/ 3e selectie van NL. We worden weggespeeld door ploegen van het kaliber NEC en GAE.
Een stilstaande tafelvoetbal opbouw, drukzetten lukt voor geen meter. Geen automatismes en vastigheden.
Dankzij heel veel gestolen punten staan we nog derde.
Het is krankzinnig dat het enige criterium om te spelen fit zijn is. Geen enkel weldenkend mens zou Boomen en Berghuis opstellen na de wanprestaties van de laatste wedstrijden. Bij Farioli krijg je een basisplaats.

09-12-2024 07:59

Vak420 +993

"Het is krankzinnig dat het enige criterium om te spelen fit zijn is. Geen enkel weldenkend mens zou Boomen en Berghuis opstellen na de wanprestaties van de laatste wedstrijden. "

Wel als de alternatieven niet fit zijn

09-12-2024 11:35

Dennis129 +11894

Die waren gewoon fit hoor. Ik heb traore (en Rasmussen). En ook Fitz Jim in zien vallen.

09-12-2024 12:05

emieltjuhh +18178

Kenneth heeft gelijk

09-12-2024 07:58

Magic1963 +491

Kenneth vergeet, dat Ajaxsupporters realistisch kunnen zijn, terwijl andere supportersgroepen dat over het algemeen niet kunnen zijn. Die zien AZ nu bij voorbeeld als grote uitdager van PSV, terwijl het eigenlijk gewoon 2-2 had moeten zijn. Dank aan fluitist Nachtegaal......

09-12-2024 07:49

Keizer11 +937

Eindelijk slaat Perez de spijker op de kop.
Toch complete waanzin dat het Ajax spel er compleet uit is, spitsen die geen enkele uitgespeelde kans krijgen.
Tegenstanders die in de JC ArenA met DRIE aanvallers spelen.
Ajax blijft spelen met spelers (alleen aangekocht door Mystlintat) die werkelijk niets toevoegen.
Je knijpt m als Tahirovic terugkomt want die zal ongetwijfeld ook gaan spelen.
Die opbouw van achteruit, Top Oss niveau.
Sutalo, als die betaald wordt voor elke breedtepass die hij speelt, verdient hij een godsvermogen bij Ajax.
Alles kan tegenwoordig, je ziet steeds minder Ajax het moment zal weldra zijn als Farioli zichzelf gaat opstellen.

09-12-2024 07:36

Amp +38307

Hij heeft blijkbaar niet zoveel van de ajax-aanhang gesproken

09-12-2024 07:35

Betuwe85 +21302

Ik ben ook kritische en de laaste weken echt niet tevreden. Je hebt 2 goede potten gespeeld dit seizoen dat was het. Zondag tegen Almere wordt het weer stroop

09-12-2024 07:19

brullie +7063

Wat wil die Perez nou? Ons opstoken of zo? Is al weken bezig met ons als publiek neer te zetten als makke lammetjes die snel tevreden zijn. Wij kunnen bij vlagen ook tevreden zijn.

09-12-2024 06:55

Okocha078 +14281

Nee Perez, we zijn gewoon realistisch.
Met Baas hebben we in potentie een Ajax verdediger:opbouwend en indribbelend. Maar dit is zijn 1e jaar op die positie, dus gaat met vallen en opstaan. Zelfde geld voor Fitz-Jim.
Maar zodra er 1 basisspeler wegvalt gaat het niveau drastisch omlaag, bank is gewoon dramatisch.

Ik zie de waarde van Henderson voor onze ploeg,maar een echte voetballer op 6 zou ons spel ook veel aantrekkelijker maken.
We hebben geen technische spits in de selectie en Traore heeft de afgelopen jaren nauwelijks gespeeld. Berghuis is meer geblesseerd dan fit en is nog lang niet op niveau.
We hebben een 40jarige man op doel.
Mensen die om Ramaj gillen hebben de wedstrijd tegen W2 zeker niet gezien? Alleen maar onrust met hem op doel.

In de winter moet er sowieso een linksbuiten bij en het liefst ook een rechtsbuiten en een 6.

09-12-2024 06:48

Babangida83 +24004

Met Klaassen, Rugani, Akpom, Berghuis, Weghorst en Van den Boomen, hebben we echt een prima bank voor Ajax-begrippen. Sterker, een te dure bank zelfs nog. Er moet nu bovendien wel talent bijkomen om de breedte verder uit te bouwen. Jongens als Janse, Ugwu, Mokio en Faberski zullen langzaam gebracht moeten worden, zodat niet alles nieuw voor ze is volgend seizoen. Ook fysiek, want men onderschat dat fysieke onderdeel nog wel eens (zoals Schreuder en Steijn dat deden).

09-12-2024 11:29

FdJMdL +4505

perez is jaloers dat ie niet gewaardeerd werd bij Ajax

09-12-2024 00:24

AFCAWormerveer +4464

Misschien wel, maar hij heeft ook gewoon gelijk, het ziet er allemaal niet uit. Ajax onwaardig zooitje.

09-12-2024 00:26

FdJMdL +4505

klopt wel maar komt meer door de tds dan de trainer

09-12-2024 00:27

AFCAWormerveer +4464

Dat is zeker waar. De club is van bovenaf maar de klote geholpen en dit is wat er over is.

09-12-2024 00:28

trodat4030 +97495

Deels wel, deels zijn het ook de keuzes van diezelfde trainer die het in de hand werken. NAC, GAE, W2, PEC, NEC, Utrecht en AZ heb je punten laten liggen of ben je door t oog vd naald gekropen (en dan heb ik het alleen over de ED), vaak omdat je gewoon niet met je beste 11 start en pas bij een veilige voorsprong gaat rouleren. Iedereen heeft nu wel een (of meer) keer met iedereen gespeeld, maar ze zijn gewoon niet in elke samenstelling (lees 'bijna geen enkele') echt een team omdat ze geen tijd krijgen echt een team te worden...

09-12-2024 01:06

tijssenajax +14281

Daarom ziet het teamspel van bijna elke tegenstander er beter uit. Trainer is hier hoe dan ook verantwoordeljjk voor. Binnenkort zijn alle excuses op.

10-12-2024 17:23

leeke +10413

Perez heeft 100% gelijk

09-12-2024 04:58

trodat4030 +97495

Ik bepaal zelf wel wat ik ervan vindt en ik vind het vaak strontvervelend waar ik naar zit te koekeloeren.

09-12-2024 00:14

Laudrup10 +17211

Exact ditzelfde je ook bij supporters. Spelers als Klaassen en Weghorst worden hier door een aantal op handen gedragen. Deze spelers spelen week in week uit matig en maken af en toe een goal waar ze weer weken op kunnen teren. Bij Klaassen snap ik nog enigszins dat mensen sympathie voor hem hebben, immers echte Ajacied en een schat van een jongen. Weghorst daarentegen snap ik niks van. Enorm beperkte speler , heeft niks van een Ajacied en nog een irritant figuur ook. Ik baal van elke minuut die ik deze non voetballer in het Ajax-shirt zie spelen. Bij Feyenoord, psv, Twente en AZ zouden ze hem voor geen goud willlen ruilen met hun huidige spitsen en hier lopen ze de polonaise als die man weer in de basis mag beginnen en met z’n bijbeltje in z’n hand de camera zoekt.

08-12-2024 23:53

Hamstelaar +15442

Klaassen heeft wel enorm veel belangrijke dingen voor Ajax gedaan dus dat hij op handen wordt gedragen is logisch. Ik vind hem ook nuttig voor dit seizoen. Zonder hem hadden we er een stuk anders voor gestaan. Je ziet ook hoe dit elftal hem mist in de EL wedstrijden.

Over Weghorst heb je gelijk maar hij wordt gewoon verkeerd gebruikt en deels omdat Brobbey vaak pijntjes heeft. Kijk bijvoorbeeld deze week. Eigenlijk twee wedstrijden waarin Brobbey Weghorst aflost terwijl je het juist andersom nodig zou hebben.

09-12-2024 00:05

trodat4030 +97495

Met Brobbey heb je minstens 3 kansen en een goal bij elkaar gevoetbald, met Weghorst 0.. Klaassen heeft 5 van zijn 15 passes verneukt. En dat waren geen steekballetjes in de 16 of ook maar érgens daar in de buurt..

09-12-2024 00:16

Patrick020 +22558

Klaassen was een maandje goed, maar lijkt het ook weer kwijt te zijn. Moet er niet aan denken als Klaassen en vooral ook Berghuis verlengen

09-12-2024 00:51

Magic1963 +491

Ik zou ook kiezen voor Brobbey, Fitz-Jim, Taylor en Godts. Samen met Traore en henderson heb je dan de voorste 6 al als basis klaar. Rensch, Sutalo, Baas en Hato met Pasveer er achter en je basis is top 2 waardig.

09-12-2024 07:53

AFCAjaxJP9 +1472

Perez zegt gelukkig niet iedere wedstrijd hetzelfde.
Man man man, doe mij ook is zo'n baan als analist, gewoon bij ieder puntverlies van ajax aangeven dat het publiek vindt dat ze hard werken en het pikken.
Terwijl iedereen kan zien dat het;
1, selectie in opbouw.
2, bijna dezelfde selectie als afgelopen rampjaar.
3, het ziet er ietsbeter uit qua resultaten maar alle ajacieden zien zelf ook wel datbhet verre van ajax voetbal is.
4. We moeten met zijn alle gewoon niet vergelijken met 2018/2019, dat gaat voorlopig niet voorgeschoteld worden.
Daarvoor heb je spelers met individuele klasse voor nodig en daar hebben we er eigenlijk maar 1 van die het bij vlagen laat zien, maar die alleen maar beter gaat worden Godts.
Daaronder hoop je op een FitzJim, Hato, Baas, Sutalo(verdedigend gezien) Daar bij kunne horen wanneer je weer betere spelers om je heen hebt.

08-12-2024 23:49

Dolblij +45820

Denk niet dat er zoveel supporters tevreden zijn. En zoals analisten een niet goed presterend Ajax nodig hebben voor frivole en creatieve zeikverhalen, heeft Ajax eerst frivole en creatieve spelers nodig om de analisten te doen zwijgen.

08-12-2024 23:42

Rob1976 +9634

Perez moet bij de telegraaf gaan werken, wat is hij vaak een bloedzuiger, echt verschrikkelijk. Het ajax publiek is juist alles behalve tevreden.

08-12-2024 23:26

JanBiesbos +29458

Wij zijn realisten perez waarmee dan perez? Welk geld? Gewoon erinwrijven van espn

08-12-2024 23:20

arjan.z +247

Perez heeft gelijk. Onze Italiaan heeft het steeds over de kelder reparen maar daar ligt ook de lat voor een hoop supporters. Altijd maar excuus: 'kijk waar we vandaan komen'. Daarmee sla je alles dood en dat ligt mijlenver af van hoe Ajax in ieder geval vroeger werd beoordeeld. Soort collectief trauma opgelopen na een paar slechte seizoenen. Farioli moet presteren met goed voetbal en anders moet 'ie lekker moven.

08-12-2024 23:17

Tizo +1887

Je moet inderdaad geen vergelijking, maar gewoon je eigen spel spelen en altijd voor de winst gaan!

08-12-2024 23:23

tijssenajax +14281

Inderdaad. Het is zijn verantwoordelijkheid om voetballend wat beters te laten zien, ook in de huidige omstandigheden.

10-12-2024 17:26

Breuk +25548

Vergeleken met blok 3 heeft de verdediging een jasje uitgedaan. Sutalo speelt sterk maar krijgt weer onzekere momenten als vorig jaar. Baas maakt de laatste wedstrijden steeds weer een fatale fout.

08-12-2024 23:16

Aram +18288

Hato ook.
Maar dat begint allemaal met het onbereikbare middenveld vol verstoppertjespelers.

08-12-2024 23:24

AFCAjaxJP9 +1472

De spijker op de kop, tel daar een dramatische vleugels bij op en je krijgt de bal nauwelijks waar je die wilt hebben.
Ja ik weet dat we Godts hebben maar de rest is echt dramatisch, bertje laat het ook zeer weinig zien.

08-12-2024 23:51

Sjjsudj.J +1803

Nou ben wel teleurgesteld maar ik kan gewoon zien dat deze trainer veel beter is dan we de afgelopen 20 jaar hebben gehad. Liefst wel kosten voor de baten deze winter zoals bij een normaal bedrijf want de selectie klopt van geen kant

08-12-2024 23:14
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.