'Als je niet dé ideale buitenlandse trainer kan halen, dan moet je het niet doen'

door Gino Haverkamp 95

Bron Voetbal International

'Als je niet dé ideale buitenlandse trainer kan halen, dan moet je het niet doen'

door Gino Haverkamp 95

Bron Voetbal International

Laatst geüpdatet

Ajax moet enkel een buitenlandse trainer aanstellen als diegene écht een meerwaarde is ten opzichte van een Nederlandse coach. Dat zegt Freek Jansen in de Pak Schaal Podcast van Voetbal International. Jansen betwijfelt of een trainer uit de 'hoogste categorie' überhaupt wel aan de slag wil in de Johan Cruijff ArenA.

Jansen is stellig: de absolute top onder de trainers komt niet naar Ajax. 'Die willen niet in de Eredivisie trainer zijn en al helemaal niet bij een club die niet eens in de Champions League speelt', legt hij uit. 'En die kans is aannemelijk bij Ajax', vervolgt de verslaggever. 'Je moet heel eerlijk zijn: de categorie-Nagelsmann gaat niet naar Ajax. Dan kom je uit bij de categorie daaronder en dan vraag ik me af of die categorie daaronder beter is dan wat je nu hebt.'

De relatief jonge Nagelsmann, hij is 35 jaar oud, zit sinds eind maart zonder club nadat hij ontslagen werd bij Bayern München. Eerder was de Duitser eindverantwoordelijk bij TSG Hoffenheim en RB Leipzig.

Een Nederlander of een buitenlandse trainer?

Als de beste internationale trainers niet beschikbaar zijn of niet naar Ajax willen komen, kan Ajax volgens Jansen het beste voor een Nederlandse trainer gaan. John Heitinga zou daarbij ook een optie zijn. 'Met een voorbereiding richting het nieuwe seizoen', zegt hij. 'Of je hebt het over een andere trainer in Nederland. Dat is aan Ajax om te beslissen. Ik heb er mijn twijfels bij. Als je niet dé ideale buitenlandse trainer kan halen, dan moet je het niet doen.'

Weet Ajax zich tegen AZ te herpakken na dubbele teleurstelling tegen PSV?

Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+!

Lees meer over:
Plaats reactie

AFCAjaxMidNineties +12844

Zet nou Wim Jonk er neer met Johnny als veldtrainer en Bogarde erbij. Wat een amateurs bij Ajax nu.

07-05-2023 10:40

MPAjax +8478

Freek Jansen familie van az coach Pascal Jansen geeft een tip want az

07-05-2023 02:22

Psychevore +21187

Waarom moet een buitenlandse trainer van de buitencategorie zijn? Volgens mij moet een buitenlandse trainer vooral beter zijn dan de andere kandidaten, waar ze dan ook maar vandaan komen.

Maar om nou bij Heitinga uit te komen omdat je een trainer van het kaliber Nagelsmann niet kan halen is natuurlijk je reinste flauwekul. Daar zit nog heel wat tussen.

06-05-2023 12:33

jordy0605 +218

Kjetil Knutsen of wouter vrancken leuke opties
geen grote trainers wel trainers met een idee

06-05-2023 08:19

DaNaRWaL +4368

Ook echt een foto van Nagelsmann erbij 🤣

05-05-2023 16:27

Aurelius1 +19736

Als je genoeg betaalt, is iedere trainer bereid naar de eredivisie te komen. Men was ook bereid om van de PL naar PSG te gaan. Iedere trainer en speler gaat voor het hoogste financiële aanbod.

Het betalen van flinke salarissen aan trainers is echter totaal overbodig. Je moet investeren in de spelersgroep, want het gaat om de kwaliteit van spelers. Heitinga is goedkoop, dus een prima optie.

05-05-2023 12:50

Berghuis +14473

Nagelsman zou de ultieme droom wezen. Ook niet eens slecht voor z'n carrière. Nu ontslagen bij de absolute top. Nu een stap na een Europese sub-topper (ja dat is Ajax de afgelopen jaren), daar succes mee boeken en opnieuw proberen in de top. Ajax gaat alleen nooit z'n salaris voor een topper betalen, helaas.

05-05-2023 12:43

ArnoAjax +1705

wat een geneuzel hier. Haal gewoon Bosz!

05-05-2023 12:39

Craain +5010

Klopt, zolang vd Sar daar zit komt Bosz niet.

07-05-2023 06:56

FWAjacied +3899

Werden in podcast wat namen genoemd op basis van VI-artikel. Hoofdredacteur Jansen kende ze allemaal niet en concludeerde toen dat deze namen dus niets voor Ajax zouden zijn. Nog paar keer gezegd dat Bosz de enige logische keuze was en hij had zijn verhaal voor deze week weer compleet. Echt bizar dat iemand die zo'n beperkte kijk op voetbal heeft de hoofdredacteur is.

05-05-2023 12:35

BillSplate +9757

Heel erg gek idd, maar ja vriendjespolitiek.

07-05-2023 09:59

Koekie87 +21032

Tuurlijk gaan veel van dit soort zogenaamde analisten voor een Heitinga als hoofdtrainer bij Ajax aangezien de kans op falen zeer groot aanwezig is met een onervaren trainer als Heitinga aan het roer. Heeft gewoon met angst te maken.

05-05-2023 12:22

Hwb +1544

De categorie onder Nagelsmann is een klasse of 2 beter dan wat je dit seizoen voor de groep hebt gehad.

05-05-2023 07:11

caspervans +5351

Hoezo moet dat überhaupt worden meegenomen? Het gaat er niet om waar een trainer vandaan komt, het gaat erom hoe hij Ajax wil laten spelen en of hij dat ook kan. Dat is alles.

04-05-2023 23:56

SCHREUDERNOPARTY +2509

Ook al is de kans 1% voor een Nagelsmann kan echt wel een poging voor gewaagd worden... aan de taalbarriere tussen mislintat en nagelsmann zal het niet liggen..

04-05-2023 23:39

twynestar +28777

Een beetje raar om te denken dat er tussen Nagelsmann en Heitinga niets zou zitten?
Ik ben het er wel mee eens dat een buitenlandse trainer geen gokje a la Heitinga mag zijn en als het verschil met je beste Nederlandse optie niet zo evident is dan ga je voor de Nederlander.

Een trainer moet een track record hebben qua autoriteit, bouwen aan elftallen, presteren in grote wedstrijden en de jeugd een kans geven. Maar hij hoeft nog niet de Bundesliga of Europea League te hebben gewonnen. Ik kan me voorstellen dat er buitenlandse jongens rondlopen die beter passen dan bijv. Peter Bosz.

04-05-2023 23:38

profoff +8408

Pascal jansen,

04-05-2023 22:53

Babangida83 +24004

Nagelsmann heeft toch haar op zijn kop? Dat wordt m dus niet. Toch zou ik het gewoon proberen. In het slechtste geval heb je er weer een contact bij.

Verder denk ik dat hij super goed bij Ajax zou passen vanwege zijn spelvisie. En iets minder bij de vedetten van Bayern.

04-05-2023 22:23

AjaxPositivo +6972

Dan toch Zidane.

04-05-2023 22:31

Hziyech15 +2197

Ik weet niet echt of Zidane een trainer is voor een club als Ajax. Zidane is echt een trainer voor clubs als Real, PSG etc. Een coach die van wereldtoppers een team kan maken. Ik weet niet hoe hij presteert als hij een team echt op moet bouwen.

05-05-2023 01:16

WantAmsterdam +116434

Ja joh, als Nagelsman niet naar Ajax komt moeten we voor de een of andere oer-Hollandse faalhaas gaan.
Echt een grap wat zich in Nederland “journalist” noemt.

04-05-2023 22:21

Intec2.0 +12445

Categorie Nagelsmann wordt ook veel te veel gehypet is geen people manager dat bleek bij Bayern. Ook kan hij slecht met druk omgaan.

04-05-2023 21:40

twynestar +28777

Klopt, al is die Tuchel pas echt gestoord volgens mij.

04-05-2023 23:38

LimboGodenzoon +251

Ik wordt gek van het gezeur van Peter Bosz.
We hebben met hem geen prijzen gewonnen. En hij had beter materiaal dan John nu.

04-05-2023 21:39

AFCA-Driebergen +22429

Een Europese finale halen is gewoon heel knap en dat heeft ons uiteindelijk ook net de competitie gekost. Plus dat hij ook even de tijd nodig had om het naar zijn hand te trekken. Dus heeft Bosz het goed gedaan? Ja.

04-05-2023 21:50

Gewoon Gijs +18514

ja hoewel ik dat gehype ook slecht trek

04-05-2023 23:08

Patrick78 +53123

Beter materiaal? Nee.

Sinkgraven als linksback was een idee van Peter.
Schone als CVM was een idee van Peter
Dolberg als eerste spits was een keuze van Peter
Onana op de doel was een keuze van Peter
Ziyech was een keuze van Peter
Traore was een keuze van Peter

Bosz is gewoon een fantastische trainer.

04-05-2023 21:54

WantAmsterdam +116434

Beter materiaal?
Ja!
Frenkie zo goed als geen minuten? Keuze van Peter
Nouri nauwelijks minuten? Keuze van Peter
Van de Beek veel te weinig minuten? Keuze van Peter
Klaassen de belangrijkste speler maken? Keuze van Peter
Een middenveld met twee 10en en een zeer trage 6? Keuze van Peter
Tegen PSV met een totaal vermoeide ploeg aantreden inplaats van toptalenten te kans geven? Keuze van Peter.

Bosz is gewoon een totaal matige trainer die enkele negatiefrecords heeft opgesteld bij Dortmund en Lyon.

04-05-2023 22:25

Patrick78 +53123

17 rijen van banaliteiten.

Vooral de laatste drie.

Chapeau!

04-05-2023 23:00

WantAmsterdam +116434

Sterk argument man. Keuzes die ons het kampioenschap en de EL hebben gekost “banaal” noemen. Chapeau!

04-05-2023 23:06

Artemio +32435

Bosz is passé. Het zegt genoeg dat hij die praatprogramma’s nodig had om zich zelf weer op de kaart te zetten.

04-05-2023 23:07

Patrick78 +53123

Keuzes die bracht ons naar een Europese finale.

04-05-2023 23:14

WantAmsterdam +116434

Keuzes waardoor we compleet kansloos waren tegen Manu in de finale. Keuzes waardoor we elke ronde maar nipt doorgingen en al tegen Kopenhagen hadden kunnen eruit liggen. Keuzes waardoor we mede het kampioenschap verspeelden.

04-05-2023 23:20

insectenverdelg +23608

gudelj, el Ghazi, Bazoer, tete en Riedewald allemaal uit de kruiwagen gesprongen bij Peter Bosz ( en dat in 1 seizoen) . Bosz heeft dingen goed gedaan, maar lang niet alles. Wil ik Bosz ten koste van alles? Zeker weten niet. Wil ik Bosz liever dan onze Sjon. 1000% Ja.

04-05-2023 23:34

twynestar +28777

Haha, er heeft er een een woord van de dag kalender hier. Banaliteiten roepen tegenover precies dezelfde retoriek als hij zelf gebruikt.

04-05-2023 23:40

Hziyech15 +2197

Dat Bosz hier op AS zo gehyped wordt is overdreven, maar om hem een matige trainer te noemen vind ik ook een beetje ver gaan.

Die man was trainer van Vitesse. Elk jaar kreeg hij een nieuw huurlingen legioen in de schoot gesmeten en elk jaar stond er voor Oktober een team dat kon voetballen.

Bij ons had hij aan het begin een elftal dat vooral bestond uit fysieke spelers. Gudelj, Bazoer, Klaassen, Tete. Hij heeft zoals hierboven aangegeven spelers als Dolberg, Sinkgraven, onana, etc de kans gegeven.

Je geeft aan dat van de Beek en andere jeugdspelers te weinig kansen kregen. Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Van de Beek viel helemaal de 2e seizoenshelft vrijwel elke wedstrijd in. Daarnaast speelde hij regelmatig basis, onder andere thuis tegen Schalke.

Het enige wat ik echt een fout vond van Peter was de wedstrijd tegen PSV. Alhoewel dat ook geen hele gekke keuze was. Had hij een B elftal opgesteld en we hadden verloren dan had je nu dezelfde verhalen. “ hoe kan je nou voor de belangrijkste wedstrijd een B elftal opstellen. Het klopt dat het 1e elftal vermoeid is, maar ze zitten in die winning flow.”

Ik vind Bosz zeker niet de beste keus, maar om iemand die erg belangrijk voor Ajax is geweest ( ook al was het maar 1 jaar) een matige trainer te noemen vind ik erg overdreven.

05-05-2023 01:25

WantAmsterdam +116434

“ Je geeft aan dat van de Beek en andere jeugdspelers te weinig kansen kregen. Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Van de Beek viel helemaal de 2e seizoenshelft vrijwel elke wedstrijd in. Daarnaast speelde hij regelmatig basis, onder andere thuis tegen Schalke. ”
Als ik het goed heb opgezocht, was Schalke een van 2 of 3 wedstrijden waar hij basis stond. Van de Beek kreeg inclusief beker zo een 1.300 minuten, dat zijn minder dan 15 hele wedstrijd in minuten, over de hele seizoen.

“ Had hij een B elftal opgesteld en we hadden verloren dan had je nu dezelfde verhalen. “ hoe kan je nou voor de belangrijkste wedstrijd een B elftal opstellen. Het klopt dat het 1e elftal vermoeid is, maar ze zitten in die winning flow.” ”
Hij had niet een heel B elftal hoeven op te stellen, maar wel een paar frisse spelers erin brengen.

“ Ik vind Bosz zeker niet de beste keus, maar om iemand die erg belangrijk voor Ajax is geweest ( ook al was het maar 1 jaar) een matige trainer te noemen vind ik erg overdreven”

De boer was ook enorm belangrijk voor Ajax en die vind ik een ronduit slechte trainer. Dat ik hem een matige trainer vind betekent niet dat hij niks goed deed.

05-05-2023 14:57

Tadic84 +1403

Dan maken we er toch Peter Boszovic van. Iedereen tevreden.

04-05-2023 21:16

NeeI +108422

Dat overleeft Jaapie niet.

04-05-2023 21:29

Ricoteb +53178

Dus als een buitenlandse trainer geen 10 maar een 8 is, kunnen we beter genoegen nemen met een 6je die Nederlands is? Ik snap echt dat probleem niet met buitenlandse trainers. De helft van de spelers is ook niet Nederlands, is dat opeens ook een probleem dan?

04-05-2023 21:07

Intec2.0 +12445

Mocht je meer Spaans sprekende spelers willen halen lijkt het me ook verstandig om trainer te halen die de taal machtig is.

04-05-2023 21:43

Bc te P +22130

En toch ben ik van mening dat een top trainer het juist een uitdaging zou vinden om ons (terug) te brengen naar de Europese top.

"Hier heb je de sleutels en maak er wat van de komende 3 seizoenen"

04-05-2023 21:00

Ozymandias +159568

Inderdaad, daarbij heeft Ajax zeer recent laten zien wat het potentieel van de club is. Dat zullen de meeste trainers vast nog wel herinneren.

04-05-2023 21:05

Slang3 +46257

Waarom altijd dat gefocust op nationaliteit. Er werkt 1 NL trainer in de Europese topcompetities, wanneer gaat de media beseffen dat het helemaal niet zo goed gesteld is met het trainers talent hier

04-05-2023 20:55

Ozymandias +159568

Omdat Nederland een zeer bekrompen land is wat nauwelijks over de grenzen kijkt. Alleen hebben Nederlanders zichzelf wijs gemaakt dat ze kosmopolitisch zijn.

04-05-2023 20:58

Bc te P +22130

En ze overal wat over te klagen hebben

04-05-2023 21:01

insectenverdelg +23608

Amen. Wat zijn betere opties in Nederland dan in het buitenland. Slot, maar die komt niet. Heb je pascal Jansen of Bosz over. Zie niet in waarom die beter zijn dan een aantal mogelijkheden uit het buitenland

Kies de beste of iig de minst slechtste. Nationaliteit is imo geen graadmeter daarvoor.

04-05-2023 23:37

NeeI +108422

Als Guardiola of Nagelsmann niet komen, dan maar Heitinga.

Tuurlijk joh.

04-05-2023 20:55

Eurysaces +29583

Inderdaad, alsof je de keuze probeert te maken tussen een Porsche of een Ferrari en dan uiteindelijk kiest voor een afgedankte stationsfiets.

04-05-2023 21:03

insectenverdelg +23608

Heitinga heeft N kans gehad, en die niet gegrepen. Gewoon omdat er meerin deze groep zit en hij er totaal niets uit heeft gehaald. verder dan goedexstrijd komt Sjon niet. Kortom, verder kijken

04-05-2023 23:40

HStorm +3184

Heitinga had alle gelegenheid om JA-spelers van n.b. zijn vorige team in de Ajax traditie sneller te laten aansluiten. Dat lijkt mij zijn grootste blunder.

04-05-2023 23:51

insectenverdelg +23608

kijk is hoeveel nbeter Jong Ajax is gaan vpetbsllen onder een maandje dsve Vos...

04-05-2023 23:55

Nr.10 +111815

Het maakt mij dus echt geen reet uit waar de coach vandaan komt. Echt helemaal niets. Volgens mij is dat ook een breed gedeeld sentiment onder de supporters, of niet? Heb het idee dat alleen een aantal van deze 'journalisten' (Jansen, Driessen, Verweij) het belangrijk vinden dat de coach een Nederlander is.

04-05-2023 20:19

Amp +38291

Je ziet er hier genoeg die niks van een buitenlandse trainer willen weten

04-05-2023 20:28

Nr.10 +111815

Ja? Dat heb ik tot nu toe dan ff gemist.

04-05-2023 21:12

Amp +38291

Ja, helaas wel, zelfs td mislintat was bij een aantal al tegen de tenen stotend. Weet niet of t per se tegen duitsers was, maar leek vooral tegen een buitenlandse trainer. Werk zelf in Amsterdam en met veel ajacieden. Ook daar hoor je nog best wat tegen buitenlandse coaches, tenzij t om onhaalbare opties als een guardiola gaat

04-05-2023 22:48

4Ever14 +6656

Nationaliteit boeit mij geen hol, ik wil iemand hebben die de filosofie van Ajax begrijpt en het weet uit te voeren en bovendien de ballen heeft om spelers door te selecteren die niet presteren. Daarnaast moet hij ook gewoon presteren en dus elke jaar mee doen aan de Champions League.

04-05-2023 20:29

Patrick78 +53123

Bosz is een meer dan logische en misschien de enige keuze voor Ajax.

#Petermoetterugnaarajax!

04-05-2023 20:13

GNBL +90726 moderator

Nee Peter doen we toch maar niet 🤡

04-05-2023 20:19

Patrick78 +53123

G: ga
N: naar
B: bed
L: loser

04-05-2023 20:24

CruijffLegend +4976

Hahaha 🤣

04-05-2023 20:25

Lullo +6154

Staat het niet voor Gallardo Nagelsmann Bielsa Lucescu?

04-05-2023 20:49

DankzijCruijff +48731

😂😂😂

04-05-2023 23:44

Vik86 +42397

Waarom bosz

04-05-2023 20:30

WantAmsterdam +116434

Langzaam wordt het vermoeiend

04-05-2023 22:28

stopperspil +11264

Buitenlandse trainers zijn wellicht minder gevoelig voor hiërarchie en gevestigde namen en patronen.

04-05-2023 20:13

C14 +22534

Als je niet vol voor Jonk of Bosz gaat, snap je het al niet, of Van der Sar zit in de weg. Dat zou enorm egoïstisch en kleinzielig zijn.

Ajax wordt teveel gezien als een standaard club, men hanteert ook een standaard aanpak en standaard visie, dus er komt waarschijnlijk ook een standaard trainer. 'Als hij maar aanvallend speelt en 4-3-3' zal het devies zijn.

Ajax moet een trainer hebben die bezeten is van het positie- en combinatiespel, van achteruit, die ook beseft dat dat met zo technisch mogelijke spelers moet gebeuren dus zonder zwakke schakel daarin en dus geen voetballend matige breker op 6, diepte boven breedte speelt, en met lef aanvalt en verdedigt, etc.

04-05-2023 20:03

Vik86 +42397

Jij snapt het ook echt met je jonk en Bosz..

04-05-2023 20:41

WantAmsterdam +116434

Jonk zou een geweldige optie zijn, centrale verdediger op het middenveld, weinig lijn in het speel en lekker leunen op individuele kwaliteiten en als hij het ff niet weet lekker 4-4-2 en ballen pompen richting Veerman. Oh ja, en een beetje onrust binnen de club kan ook geen kwaad man, anders wordt het saai.
Misschien gaan dan ook de performance coaches de opstellingen bepalen :)

04-05-2023 23:16

C14 +22534

@Want

Flauw zeg, die ene wedstrijd waarin hij wat aanpassingen maakt met dreigende degradatie tegen een vele malen sterker team naar voren halen om hem te cancellen, en de rest van het seizoen achterwege te laten.

Speelt normaliter nooit met een centrale verdediger op het middenveld, heeft juist altijd lijn zijn spel, heel herkenbaar, en goed aanvallend voetbal vanuit verzorgd en vlot combinatiespel. Leunt totaal niet op individuele kwaliteiten, en ballen pompen richting Veerman heb ik nog nooit gezien.

Je baseert je 'mening' op een enkele wedstrijd, hebt duidelijk Volendam niet geregeld live zien spelen. Tot zulk goed voetbal komen met dat materiaal is zeer knap, en ook nog een succesvol.

En die onrust bij Ajax kwam niet door hem, hij was de enige die zich aan Plan Cruijff en de afspraken hield, en was de enige die dat Plan bewaakte en daar voor op kwam, samen met Cruijff.

En je kan lacherig doen over die perfomance coaches, maar sindsdien wordt er geregeld moeilijk gedaan over gebrek aan fysiek bij talenten van Jong Ajax, krijgt zo'n Regeer kramp in Ajax 1, hebben verschillende talenten te weinig inhoud om geregeld om te schakelen en mee te verdedigen, etc. En gaat men nu doodleuk ook meer aan de slag met mentaliteit en kracht.

05-05-2023 14:32

C14 +22534

@Vik

Jonk is de absolute topkandidaat. Is het meest Cruijffiaans, streeft het mooiste en meest aanvallende voetbal na vanuit zo goed mogelijk combinatiespel van achteruit. Wil veel voetbal in iedere linie, beseft dat spel bij balbezit verdedigend gezien nog veel belangrijker is dan spel bij balverlies.

Liet de A1 van Ajax en Jong Ajax al bizar goed en aantrekkelijk en ook succesvol spelen, en daarna Volendam met veel jeugd en al prima voetbal steady naar promotie geloodst, en nu ook weer met aanvallend goed voetbal en een matig team met vooral matige afmakers Volendam in de eredivisie gehouden.

Met Jonk zou er na vele jaren eindelijk weer sprake zijn van goed voetbal van achteruit, van een heel goede en gevarëerde opbouwen, onder druk uitvoetballen, voetballen op en via het middenveld, etc. Totaalvoetbal.

Ik ben helemaal klaar met het alleen maar via de flanken durven voetballen en non-voetbal op het middenveld, met kansloze spelers als Alvarez, en Klaassen daar dan bij. Dat totale gebrek aan oog voor de opbouw, voor het combinatiespel, het spel van achteruit, etc.

05-05-2023 14:40

WantAmsterdam +116434

Flauw dat je nog steeds denkt met je Jonk pijperij feiten en mijn mening te kunnen veranderen. Ik vind Jonk een Cruijff backstabber die heel weinig (meer) met de visie heeft. Ik vind elke zin die je over Jonk schrijft echt totale onzin, maar ik bemoei me niet, ik reageer nooit direct op jou berichten wbt Jonk, ik reageerde op Vik.

05-05-2023 14:48

C14 +22534

@Want

Bizarre kijk heb je erop, gebaseerd op niks, op onderbuik, op een enkele wedstrijd. Als er een Cruijff niet een mes in de rug heeft gestoken is het Jonk wel. Die heeft nota bene samen met Cruijff aan de jeugdopleiding gewerkt tot aan de laatste snik, terwijl De Boer, Overmars en Van der Sar Plan Cruijff vanaf dag 1 hebben verloochent en de afspraken hebben geschonden. Van der Sar die posters ter steun aan Cruijff op De Toekomst pissig van de ramen trok. Overmars die meteen op de stoel van TD ging zitten terwijl het een Technisch Manager was en onderdeel van het Technisch Hart, maar zich daar dus ook aan onttrok, aan Jonk steeds volledig voorbij ging, en De Boer zijn aankopen 'gunde'. En Van der Sar die het maar liet gebeuren.

Die mensen hebben Jonk én Cruijff weggewerkt. Cruijff heeft Jonk daarna gevraagd zijn visie te verspreiden, het liefst over de wereld maar vooral in Nederland, en zo is Team Jonk ontstaan. Er wordt gedaan alsof ze dat puur voor geld doen, maar Cruijff heeft dat aan Jonk gevraagd. En sinds wanneer mag je niet aan werk verdienen?

Nogmaals, als je meer van Volendam had gezien dan dat ene potje tegen Jong Ajax, waarin Volendam aanvankelijk weldegelijk heel veel over de grond probeerde op te bouwen, bijna alleen maar, maar dat te vaak fout ging door gebrek aan individuele kwaliteit, had je gezien dat je stelling nergens op gebaseerd is, ja op een enkele wedstrijd. En Volendam had alles op alles gezet om te promoveren dat jaar, dus zat ook wel flinke druk op.

Je kan wel op een bepaalde manier willen spelen, maar daar moet je ook het materiaal voor hebben. Zelfs met dat materiaal speelde Jonk in ieder geval zo tegen vrijwel iedere andere club, andere clubs pasten zich ook aan aan Volendam, was dé aanvallend sterke ploeg, maar Jong Ajax zette vol druk, en met het materiaal dat Volendam had, was dat blijkbaar geen doen. Men probeerde het een tijd lang, maar ging nogmaals te vaak fout door individuele tekortkoming (handelingssnelheid, techniek).

Ik heb meerdere wedstrijden live gezien dit seizoen, en heerlijk voetbal; tempo, drive en spelplezier, diepte boven breedte, heel veel combinatiespel, dynamisch, drukzetten, hoge backlinie, weinig opportunisme.

Wat vooral opviel was weer dat gebrek aan individuele kwaliteit, dus teren waarop? Zoveel kansen en mogelijkheden werden om zeep geholpen door slechte schoten en individuele keuzes voorin. Men had dan ook relatief veel kansen en mogelijkheden nodig om te scoren, wat des te knapper is, want het draait in de eerste plaats om kansen en mogelijkheden creëren, dat zegt wat over je veldspel.

05-05-2023 15:04

WantAmsterdam +116434

Waarom kom je altijd met een nieuwe account? Is dat je spelletje?

04-05-2023 22:47

Artemio +32435

Is dit Gedaante/Scofield?

04-05-2023 23:10

WantAmsterdam +116434

Is toch duidelijk?
Telamon was zijn laatste account.

04-05-2023 23:12

C14 +22534

Telamon acount was gebanned door posten van linkje voor mede-AS-er om Jong Ajax te kunnen kijken.

Scofield en geDaante zelfs verwijderd door teveel verschil in inzichten met andere mede-Ajacieden. Maar bleek wat verslaafd.

05-05-2023 14:34

WantAmsterdam +116434

“ Scofield en geDaante zelfs verwijderd door teveel verschil in inzichten met andere mede-Ajacieden. Maar bleek wat verslaafd.”
En verschil in inzichten gaan verdwijnen met nieuwe naam waar je precies hetzelfde typt?
Verslaafdheid komt niet meer terug onder een nieuwe naam?

05-05-2023 14:38

C14 +22534

Nee, dat verschil in inzichten is duidelijk nog aanwezig ;), maar interesseert me niet meer.

05-05-2023 14:42

Juan62 +46825

We vissen tegenwoordig in een andere categorie spelers.
Laten we dat ook eens met trainers doen.
Morten Olsen en andere buitenlandse trainers hebben ons veel plezier gebracht.
Het moet gewoon een trainer zijn die bij de Ajax filosofie past

04-05-2023 20:03

JaapStam +137937

Herr Peter Bosz = in coming boys!!!

04-05-2023 19:50

LimboGodenzoon +251

Ik hoop het niet. Als we prijzen willen weten dan kun je dit vergeten met Herr Bosz....

04-05-2023 21:43

Keizer +30339

Zo statement hoor!

04-05-2023 19:37

AFCAMM +11411

Alsof een middelmatige Nederlandse trainer beter is dan een net niet-topper uit het buitenland. Slap gelul.

04-05-2023 19:25

AFCAjax +17839

kan Peter Bosz niet een andere nationaliteit aannemen?

04-05-2023 19:21

1991 +7787

Boshard klinkt Duitser.

04-05-2023 19:23

1991 +7787

Nagelsmann
Alonso
Gallardo
Enrique
Pep
Bosz.
Deze volgorde svp 8)

04-05-2023 19:18

eenAjaxfan +20425

Dus als ik de tendens hier een beetje volg komt Bosz over een jaar of 6...?! 😅😉

04-05-2023 21:05

Hziyech15 +2197

Dat Nagelsmann boven aan staat kan ik nog wel inkomen, maar wat moeten we in godsnaam met Alonso? Die heeft het momenteel nog erg druk met zijn formule 1 carrière en met Taylor Swift.

05-05-2023 01:30

1991 +7787

Xabi?
Hoevaak gaat het voorkomen dat Ajax een nieuwe trainer zoekt en Jurgen vrij is?

05-05-2023 14:18

wijzijndebeste123 +166658

Heitinga hoort in geen 100 jaar n optie te zijn.

04-05-2023 19:14

barry1988 +24100

Ik las op Voetbalzone dat hij Pascal Jansen voorstelde.......aub niet zeg. Hij is tactisch maar matig, maakt rare keuzes en hij lijkt mij ook al zn slappe mentaliteit te hebben (dat laatste is puur mijn mening).

04-05-2023 19:13

AFCAWormerveer +4464

Vind het persoonlijk wel een goede optie. Veel ervaring, laat AZ mooi aantrekkelijk spelen en heeft een reële kijk op voetbal.

04-05-2023 20:09

Odysseus +14485

Je kunt veel van Pascal Jansen, maar tactisch is hij absoluut niet matig.

04-05-2023 23:14

WantAmsterdam +116434

Ik vind hem tactisch juist best sterk, zeker vergeleken met de rest van de Nederlandse coaches.

04-05-2023 23:22
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.