'Als Ajax Haller kan verkopen en Brobbey houden, wordt de ploeg alleen maar sterker'

door NielsOpdam 118

Bron De Telegraaf

'Als Ajax Haller kan verkopen en Brobbey houden, wordt de ploeg alleen maar sterker'

door NielsOpdam 118

Bron De Telegraaf

Laatst geüpdatet

Wim Kieft denkt dat Ajax sterker wordt als de club Sébastien Haller goed kan verkopen en Brian Brobbey kan behouden. Dat schrijft de oud-spits in zijn wekelijkse column in De Telegraaf. Bondscoach Louis van Gaal nam Vincent Janssen op in de voorselectie van het Nederlands elftal. Volgens Kieft ziet Van Gaal Brobbey over het hoofd.

'Ajacied Brian Brobbey laat zich meer gelden met iedere 53 minuten een doelpunt sinds zijn terugkeer naar Nederland in januari', begint Kieft in zijn column. 'Hoewel Brobbey bij RB Leipzig nauwelijks aan spelen toekwam, is hij dat half jaar in Duitsland gegroeid als spits. Misschien is zo’n ontwikkeling normaal op zijn leeftijd, net 20 jaar, maar Brobbey zat daar in Leipzig niet lekker in zijn vel. Los van zijn doelpunten heeft hij zich ontwikkeld als aanspeelpunt.'

Kieft vindt dat Brobbey het bij Ajax beter doet dan Haller. 'Haller steeg boven zichzelf uit in de Champions League en kan terugkijken op een geweldige campagne, maar daar is het bij gebleven. Sterker, in de Eredivisie lijkt Haller met de week minder te worden in de combinatie en als aanspeelpunt. Als Ajax Haller goed kan verkopen en Brobbey houden, wordt de ploeg alleen maar sterker.'

'Van Gaal kwam echter niet bij Brobbey uit, maar bij Janssen'

Ondanks dat zit de Ajax-spits niet in de voorselectie van Oranje. 'Van Gaal kwam echter niet bij Brobbey uit, maar bij Janssen. Het verhaal is nagenoeg bekend. Hij kwam van Almere City naar AZ en begon daar in z’n eerste seizoen ineens aan de lopende band te scoren. Danny Blind selecteerde hem voor het Nederlands elftal en ook daar ging hij als de brandweer. Maar de stap het seizoen erop van AZ naar Tottenham Hotspur, van de Eredivisie naar de Premier League, bleek te hoog gegrepen voor Janssen.'

Let op: Gokken kan verslavend zijn, speel bewust 18+, hands24x7.nl.

Lees meer over:
Plaats reactie

ProperFootball +14763

Kieft ziet het goed. Maar goed, die weet zelf ook wat een Ajax spits hoort te kunnen.

15-05-2022 18:23

Ferd +38681

en weet ook wat het is om net niet goed genoeg te zijn voor Ajax.

16-05-2022 06:47

Oxxer +165749 moderator

Met alleen de vooralsnog blessuregevoelige Brobbey gaat Ajax het een heel seizoen niet redden, een extra spits zou welkom zijn.

15-05-2022 17:38

DiAngelo +2411

Een goed moment om Haller te verkopen, maar Kieft is erg voorbarig wat Brobbey betreft. Brobbey heeft de druk van 1e spits nog helemaal niet noch de ervaring. Verder is Haller amper tot niet geblesseerd geweest....en 10 goals in de Championsleague...ik denk dat Brobbey blij mag zijn met 3 of 4 CL goals volgend seizoen...let maar op...kunnen beter n goede spits er bij halen....

14-05-2022 21:51

Berghuis +14473

Je moet natuurlijk altijd een degelijke spits achter je 1e spits hebben. Het probleem is echter dat zulke spelers vaak geen tweede fiool willen spelen bij een club als Ajax (in de Eredivisie). Hoe de situatie nu is, is hij eigenlijk uitstekend. Maar iedereen weet dat Haller volgend seizoen niet deze cijfers gaat overleggen. Dan moet je een moeilijke keuze maken en ik vrees toch dat die valt op het feit dat Haller nu héél dik verkocht kan worden als je het goed uit onderhandeld. Als je Brobbey dan voor 7 a 10 miljoen kunt terug halen en hij genoegen neemt met een laag salaris (dat is wel het minste) en je kan terug vallen op Tadic in de spits, heb je het goed gedaan denk ik. Brobbey is wel echt volle bak erin, die lijkt niet echt met de druk te leven.

15-05-2022 11:23

DiAngelo +2411

Ben t met n aantal dingen wel eens in je verhaal maar persoonlijk vind ik dat velen vergeten waar Haller vandaan kwam, enkele succesvolle jaren in Bundesliga, Belangrijke speler WHU, huidige top 6 Premier League, 10 goals in CL.....Brobbey is bij lange na zo ver nog niet.....uit jou verhaal krijg ik toch meer t idee dat we n eerste spits moeten halen ipv 1 achter Brobbey ....
Ik denk dat velen Brobbey bijzondere kwaliteiten toe dichten omdat ie net de dingen doet die Haller niet heeft zoals vechten voor n bal, diep gaan , veel meer zn eigen kansen creëren...wat we wel vergeten is dat Haller er dan 10 gemaakt heeft in CL..., blessurevrij is gebleven, succesvol is geweest in de grotere competities waar Brobbey gewoon op t bankie bleef zitten. Bij Leipzig had Haller gewoon basis gespeeld....net als straks bij Dortmund...

15-05-2022 11:40

Ajacio (de echt +311

De beste stuurlui staan aan wal
En Kieft doet en deed wel vaker voorspellingen die niet uitkwamen of niet klopten
Analisten zitten lekker veilig achter hun tafeltje, en weten achter alles precies
Ze zouden het een vantevoren moeten proberen

14-05-2022 15:40

Qifesh +24917

"Sterker, in de Eredivisie lijkt Haller met de week minder te worden in de combinatie en als aanspeelpunt"


Zonder mazraoui was die rechterkant verantwoordelijk voor de aanvoer... Speelde tadic kut.. Antony viel ook tegen icm rensch en timber. Klaassen wacht meer ballen af en heeft nog geen enkele assist gegeven in de Eredivisie.. Haller is onze topscorer en kan me niet herinneren dat ie geblesseerd was.. zo snel wordt ie afgeschreven.. Ohja 7 assists dat zijn er 3 meer als Antony

14-05-2022 11:13

Het_Olympisch_Stadion +5631

Brobbey is echt nog een talent. Met rare fratsen naar Leipzig, vaak moe na een half uur. Seb is echt wel wat gearriveerder. Heeft ene mindere periode gehad zeker, maar ook een onwaarschijnlijk sterke met een constante prestatie. Dat zie ik Brobbey echt nog niet doen.

14-05-2022 07:44

Henkjanklaas +20686

Laten we gewoon vaststellen dat beide spitsen heel veel waarde voor onze club hebben. Laat kieft even niet vergeten wat haller met name in de poulefase CL heeft geflikt nml onwaarschijnlijk veel goals gemaakt.
Brobbey is echt een scorend beest maar blessuregevoelig . Daar we toch alle posities zo veel mogelijk dubbel bezet willen hebben moet er toch weer eentje bij komen mocht Haller alsnog vertrekken. Tadic in de spits is trouwens ook prima maar dan moet Daramy wel een echte kans krijgen en het echt waar gaan maken en dat is nog steeds onduidelijk.

Praten we over 40 miljoen plus dan is een vertrek van haller natuurlijk bespreekbaar.

14-05-2022 03:03

barry1988 +24100

Van Gaal wil stiekem de prijs van Brobbey niet opdrijven. Daarom selecteert die hem nog niet. 😜

14-05-2022 00:57

Nr.10 +111831

Wat als Gerry en de Hunter gewoon ineens een meesterlijk duo blijkt? Dat ze het nog beter doen dan Overmars? Haller voor een enorme bak geld verkopen, Brobbey, Wijndal en Bergwijn binnenhalen. Verder iedereen binnenboord houden en verlengen, en nog, het aller- allerbelangrijkste: een topkeeper erbij.

13-05-2022 21:27

frenkiedejong53 +9792

Eens, behalve Wijndal

13-05-2022 21:35

Nr.10 +111831

Dus wel eens dat een topkeeper het aller- allerbelangrijkste is? Eindelijk een medestander!

13-05-2022 21:41

frenkiedejong53 +9792

Ja, je hebt gelijk! Pasveer te oud, Gorter had al lang een kans moeten krijgen, denk dat het een tweede Scherpen word. Ik weet een goede, Stefan Ortega van Arminia Bielefeld is een heel betrouwbare doelman die ik iedere week zie. Dat ze degraderen ligt niet aan hem, fantastische reflexen.
Fijn weekend Nr. 10

13-05-2022 22:37

Oxxer +165749 moderator

Niet vergeten dat Veldmate in andere continenten was, die zit daar niet onder een palmboom cocktails te drinken.

13-05-2022 21:59

Oxxer +165749 moderator

Dat lijkt mij wel, ik ben er van overtuigd dat er 1 of misschien meer verrassingen uit die richting komen.

13-05-2022 22:20

Nr.10 +111831

Ben benieuwd!

13-05-2022 22:23

31xAjax +8021

Gewoon Gorter, had al veel eerder ingepast moeten worden maar ten Hag verloochende de club en koos voor Onana.....

14-05-2022 07:17

afcaluxemburg +1019

Flekken van freiburg zou ook geen verkeerde zijn

14-05-2022 10:49

Web +178830

Een spits is te weinig
Want Brobbey gaat niet alles spelen, heel blessure gevoelig
Tadic blijft ook een optie

13-05-2022 21:14

Simpelishetmoeilijkst +25516

Een tweede goede spits is heel moeilijk te vinden voor ons, dus beter Tadic als back-up totdat we een spits in de jeugd kunnen klaarstomen, als daar iemand met talent aanwezig is.

13-05-2022 21:38

Jojo.14 +3658

Als Bergwijn ook zou komen ben je wel goed voorzien denk ik hoor:

Bergwijn/Daramy (Tadic) Tadic/Brobbey (Bergwijn) Antony/Ihattaren

En misschien dat een Rasmussen met wat peper in zijn reet nog wat kan worden.

13-05-2022 23:46

Nr.10 +111831

Ik denk ook dat het logisch is om Haller nu te verkopen, als je bedenkt dat wij nu eenmaal iemand moeten verkopen voor een slordige 40 miljoen.
Alleen moet je behalve Brobbey nog iemand hebben, want Brobbey heeft nog nooit de 90 minuten volgemaakt op hoger niveau dan KKD. Hij valt gewoon heel vaak uit. Dus dan is de vraag: wat vindt Schreuder van de Tadic variant? Hij was erbij in 18-19 toen we die in Europa gebruikten. Dat zou de opties al iets verbreden. Maar dan nog denk ik dat je nog een spits moet halen. Ik zie graag een sluwe ouwe vos erbij, een soort Huntelaar, maar kan niet bedenken wie. Misschien Suarez een jaartje, als die daar trek in zou hebben.

13-05-2022 20:40

Lex.P +1281

Heller verkopen nu hij geld waard is. Het kan eigenlijk alleen maar slechter gaan nu en om zijn spel is hij al niet geliefd wanneer hij WEL scoort.

13-05-2022 19:33

Jeugd +24959

Onzin, Haller gaat juist jaar op jaar 20 tot 30 doelpunten maken op eredivisie niveau. Niet goed genoeg voor niveau Bayern, wel goed genoeg voor Dortmund.
Haller altijd houden, garantie voor goals, nooit geblesseerd.
Iemand die roept Brobbey ipv Haller snapt er niks van. Brobbey is onbetrouwbaar, heel blessure gevoelig.
Brobbey en Haller snap ik wel, 2 verschillende types.

13-05-2022 19:52

Psychevore +21187

Haller verdient 5 miljoen euro per jaar. Alleen daarom moet ie al verkocht worden, want dat is gewoon te veel. Zeker met het oog op de nieuwe regels mbt salarishuishouding is 5 miljoen voor een Ajacied niet te verantwoorden.

13-05-2022 21:07

Tommyshelby +130536

Prima dat Brobbey niet bij Oranje zit, wij moeten hem snel vastleggen. Anders was ie weer duurder geworden.

13-05-2022 19:13

Op_een_oude_slof +4368

precies, alleen maar gunstig op dit moment

13-05-2022 20:52

Slang +14994

Overdrijven kan ook. Je gaat dan van 3 spitsen naar 1 spits. Waarvan Brobbey nog nooit een prof seizoen fit gebleven is. Er moet sowieso een spits bij. En liefst ook een in Jong Ajax of de U18

13-05-2022 19:13

ElSandrini +18250

Enem over 2 jaar is onze 1e spits

13-05-2022 19:13

Bc te P +22130

Rasmussen zal t nooit worden iig

13-05-2022 19:46

Slang +14994

Enem is 19 en speelt in de onder 18 en dat is niet uit luxe

13-05-2022 20:07

Tommyshelby +130536

Gewaagde uitspraak.

13-05-2022 21:00

gi0vanni +7381

Tadic kunnen ze ook als spits gebruiken want tegen goede backs is hij ook vaak waardeloos. Terwijl als spits kan hij als aanspeelpunt of bliksemafleider gebruikt worden. Ajax heeft 3 spitsen nodig. Een goede, Tadic en een goed talent als back up. De vraag blijft wel of Ajax Brobbey moet kopen want dat is een speler die niet happig is op bijtekenen. En het is de omgedraaide wereld. Je eigen talent niet verkopen maar opkopen.

13-05-2022 19:27

Freddy +11565

13 doelpunten en 18 keer een assist is behoorlijk waardeloos tegen een goede back

13-05-2022 19:34

036AFCA97 +146682

Eens. Brobbey is top.

13-05-2022 19:10

FlyingDutchMan +17318

Vincent Janssen erbij is echt weer zo'n Louis actie, als die gozer straks een verdwaalde intikker heeft gescoord dan kan Louis zeggen dat het zijn verdienste is pfff

13-05-2022 19:03

ditisdebeslissing +4236

Ik vind wijnaldum een aanwinst. Dus halen !

13-05-2022 18:52

Rob.C +8418

Dus niet!!!!

13-05-2022 18:53

noppenkoning +41668

Is toch veel te duur zowel qua transfersom als salaris.

13-05-2022 18:55

koenos1 +7978

Zou ik niet eens zo'n gek idee vinden

13-05-2022 18:55

superajax +11654

Pfff,aub niet zeg,koning verstoppertje spelen.

13-05-2022 18:58

Pakschaal020 +2124

Veel betwr voor Eriksen gaan dan.

13-05-2022 19:06

Oxxer +165749 moderator

Ga jij echt serieus vragen om Eriksen?

13-05-2022 22:04

Pakschaal020 +2124

Wat is er mis met Eriksen als ik vragen mag? Is toch een speler die op meerdere posities van waarde kan zijn.

13-05-2022 22:43

NeeI +108423

AUB niet, zeg. Met Klaassen hebben we al een verstoppertje spelende loper. Dat is meer dan voldoende.

13-05-2022 19:06

thajax +7423

Goede speler maar wel een tweede Klaassen. Dan liever Schouten

13-05-2022 19:09

Tommyshelby +130536

Hij is een stuk beter dan Klaassen, maar dezelfde ergenissen. Doe mij maar Jerdy Schouten.

13-05-2022 19:13

frenkiedejong53 +9792

In ieder geval vragen

13-05-2022 21:38

Oxxer +165749 moderator

Aanwinst voor de catering misschien, voetballend heeft hij niks te zoeken bij Ajax.

13-05-2022 22:02
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.