Ajax wacht examens: 'Het is tot nu toe resultaatvoetbal geweest'

door Jesse ter Haar 51

Bron Pak Schaal Podcast

Ajax wacht examens: 'Het is tot nu toe resultaatvoetbal geweest'

door Jesse ter Haar 51

Bron Pak Schaal Podcast

Francesco Farioli laat Ajax nog niet sprankelen, zo stellen Lentin Goodijk en Freek Jansen vast in de Pak Schaal Podcast. Wel heeft de Italiaan het voor elkaar om de Amsterdamse verdediging betrouwbaarder te maken, waardoor een groot deel van de wedstrijden worden gewonnen.

'Het is tot nu toe een beetje resultaatvoetbal geweest', stelt Ajax-watcher Goodijk vast. 'Hij heeft wel twaalf van de zestien wedstrijden gewonnen en twee keer gelijkgespeeld en twee keer verloren. Dat is een hoger puntengemiddelde dan Louis van Gaal. Wel moeten de topwedstrijden nog komen.'

'Uiteindelijk denk ik dat hij heeft gekeken naar wat hij met deze selectie kan', gaat de verslaggever verder. 'Dan is het eerst achterin alles dichtgooien. Aan de bal heeft het ook een beetje met kwaliteit te maken. Hij heeft de spelers niet om echt hoog één-op-één druk te gaan zetten. Het is iets meer kiezen voor zekerheid.'

Collega Jansen denkt het hetzelfde over. 'Door de tactiek van Farioli sprankelt het niet, maar het deurtje kan wel weer op slot achterin. Je hebt veel meer degelijkheid. Maar de bal gaat vaker terug dan vooruit en vaker terug dan je lief is. Tegelijkertijd is dat de fase waar je doorheen moet. Je komt van een spelopvatting waarin je van alles wilde, maar waarin de tegenstander met blinddoek het veld met de bal kon oversteken.'

Examens voor Ajax

Wel waakt Jansen voor te veel enthousiasme bij de Ajax-fans, want een fase waarin de Amsterdammers echt getest gaan worden is nu aangebroken. 'Er komen cruciale examens aan. Als je met 4-0 verliest van Feyenoord en je hebt niets te vertellen, dan maak je weer even een flinke pas op de plaats. Je wilt wel zien dat ze in staat zijn om daar een wedstrijd van te maken en daar niet als aangeschoten wild naartoe gaan.'

Verder komt het spel dat Ajax etaleerde tegen Qarabag FK nog ter sprake. Brian Brobbey deed niet mee en volgens Goodijk was dat duidelijk te merken. 'Het is de reden waarom Brobbey normaal gesproken wel start in wedstrijden. Als je wat meer wilt combineren, dan heb je veel meer aan Brobbey als aanspeelpunt. Hij houdt verdedigers bezig en daardoor komt er meer ruimte voor de aanvallende middenvelders en buitenspelers. Nu ontbrak het daaraan. Fitz-Jim en Taylor zagen er daardoor een heel stuk minder uit.'

Ajax - Willem II

Komende zondag wacht Ajax - Willem II in de Eredivisie. Mika Godts, de uitblinker van afgelopen donderdag, wordt door Goodijk niet aan de aftrap verwacht. 'Ik kan me niet voorstellen dat Godts gaat starten. Hij heeft heel veel minuten gemaakt en hij is een jonge speler die nog aan de intensiteit moet wennen. Ik kan me goed voorstellen dat hij bijvoorbeeld Banel op linksbuiten zet. Traoré zal wel weer starten en Brobbey heeft ook rust gehad. Klaassen kan weer op het middenveld en Baas achterin.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Aurelius1 +19690

Verlies tegen PSV en Feyenoord, en het gemiddelde na 20 wedstrijden is evenveel als Schip. Met ook nog eens even slecht spel. Dan zal het hier losbarsten van de mensen die Farioli eruit willen terwijl ze vier weken terug lyrisch waren. Want hetzelfde riedeltje als bij Schip herhaalt zich.

27-10-2024 11:09

driehoekjes +3333

Voor sprankelend voetbal is een sprankelende selectie nodig!

27-10-2024 10:28

Hebbendiekip +4722

Vreemd dat alleen ajax examens heeft in “mooi” voetbal, heb ik bij de overigen clubs nooit gehoord.

Wij fans willen mooi voetbal zien, resultaat staat altijd op 1.

26-10-2024 20:51

Rock69 +8404

Volgens mij is het belangrijk dat je wint. Elke wedstrijd die je wint zorgt voor meer (zelf)vertrouwen. Verder is het voor de Nederlandse top ook moeilijk om in te schatten hoe Ajax tegen hun zal gaan spelen. Dat kan wel eens een aardige verrassing op gaan leveren. Farioli is een coach die ook goed naar de tegenstander kijkt. En daarom weet ik zeker dat hij de wedstrijden van Feyenoord, PSV, Utrecht, AZ zeer aandachtig bekijkt. Waar liggen de mogelijkheden. Zelf ben ik van mening dat Ajax nog niet het juiste middenveld heeft. Maar dit kan snel omslaan. Farioli is daar niet blind voor!

26-10-2024 16:39

Spielmacher +10677

"Een groot deel" is enkelvoud gasten!

"waardoor een groot deel van de wedstrijden worden gewonnen.".

Verder is worden gewonnen een Germanisme. Correct is dus: ...waardoor een groot deel van de wedstrijden gewonnen wordt.

26-10-2024 01:01

daslogisch1 +10033

Wat een gelul en groter maken dan het is met je 'examens' dat hoor en lees ik dan. Lekkere framing weer, we gaan het gewoon zien. Het zal niet slechter worden dan vorig jaar, dat sowieso niet. Zo wel, dan heb je dat aan jezelf te danken mede door het gebrek aan focus en de absolute wil om de tegenstander je jouw wil op te leggen. Dus het moet veel dynamischer en urgenter om doelpunten te scoren anders wordt je overlopen net als vorig seizoen.

25-10-2024 21:47

Dolblij +44782

Tijdens de examens doen wat lukte: resultaatvoetbal. Voor een flitsends Ajax is het te vroeg.

25-10-2024 20:57

Kijker +3373

Vorig jaar om deze tijd hadden we zo ongeveer alleen gewonnen van SpVgg Unterhaching en Heracles.
En 5x verloren van de top 5 met doelcijfers 7-18 als ik me niet vergis.
We gaan het zien de komende weken.

25-10-2024 19:04

Jeffrey.W72 +457

Met deze selectie kan je alleen maar resultaat voetbal spelen en juist nu wel doorgaan hiermee. Na de winterstop met enkele versterkingen kun je anders gaan voetballen

25-10-2024 18:43

OpaHooligan +3524

Of als ik Bertolt Brecht mag citeren: "Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral!". Dus eerst de punten, dan gaan we weer denken aan de typische Ajaxstijl.

25-10-2024 18:51

Aram +17835

Goeie linksbuiten ook, Bertolt Brecht.

25-10-2024 20:29

OpaHooligan +3524

Ja, dat was een linkspoot, dat klopt.

25-10-2024 20:45

Nr.10 +110893

Feyenoord gaan we gewoon pakken.

25-10-2024 18:43

Patrick78 +51583

Zou echt een probleem voor De Telegraaf en co. zijn…..

25-10-2024 18:47

Michael 1974 +21966

Mooi hoor, want wat mij betreft zonder druk als je v willem ii wint. Feijenoord kan hoogstens gelijk komen en bij gelijkspel of winst slaan heeft Feijenoord toch echt een probleem. En die moeten ook winnen v utrecht anders haken ze ook nog verder af…..

25-10-2024 19:12

Steffenhagen +37732

Zou kroes zijn winter aankopen al rond hebben ? Of wacht hij tot begin januari voor dat hij gaat zijn lijstjes maakt . En alsjeblieft geen Sulemana

25-10-2024 18:36

Nr.10 +110893

Kroes gaat in december een hoop wedstrijdjes kijken op de bank, met het welbekende bord op schoot.

25-10-2024 18:44

Bergkam +4653

Ga ervan uit dat al onze scouts hun werk hebben gedaan in de wereld. Zoniet, het bos in sturen.

25-10-2024 19:39

driehoekjes +3333

Moeten er ook spelers verkocht worden?

27-10-2024 10:31

JanBiesbos +28947

Naar mijn idee is er tot de winter ook niet meer uit te halen of berghuis moet terug zijn snel en faberski moet kans krijgen

25-10-2024 18:34

Slang3 +45692

waarom zou het "resultaatvoetbal" nu veranderen in een periode waar resultaat het belangrijkste is

25-10-2024 18:20

Redrum +95917

Precies, je kan er nu net zo goed mee door gaan. Het resultaat is dit seizoen heilig. En elke Ajacied weet dat dit niet het Ajax is dat we willen zien, maar het is wel het Ajax dat we nu nodig hebben om er weer bovenop te komen. Met deze selectie is het de enige optie ook.

25-10-2024 18:24

JanBiesbos +28947

Precies en farioli ziet dat ook.

25-10-2024 18:34

Slang3 +45692

de meeste Ajacieden weten niet eens wat ze willen zien, er worden hier spelers toegejuicht die niet eens in lijn liggen met "attractief voetbal spelen". Uiteindelijk draait het om winnen & goals maken, want dat begrijpt iedereen

25-10-2024 18:44

Jeugd +24585

De topwedstrijden moeten nog komen?
We hebben 5 punten laten liggen tegen zwakke broeders en we zijn pas 7 wedstrijden onderweg.
Die toppers zal wel een probleem worden maar ik vrees dat AZ, Twente en Utrecht bijvoorbeeld ook een probleem worden als Ajax zo matig blijft voetballen.
Farioli is gewoon nog niet getest.
Ik wil iedereen wel eens horen als we wat subtoppers gehad hebben.

25-10-2024 18:11

Michael 1974 +21966

Besiktas ging toch goed? Als onze tegenstanders niet met zijn allen voor het doel liggen, kunnen wij ook beter gaan voetballen? Hoop ik….

25-10-2024 19:13

Jeugd +24585

Ja hoop hebben we allemaal maar vertrouwen heb ik niet. Ik vind het zo verschrikkelijk matig en stroperig allemaal

25-10-2024 19:27

Tommyshelby +128391

“Hij heeft de spelers niet om echt hoog één-op-één druk te gaan zetten.”

Ben het hier niet mee eens. De spelers zijn fit genoeg en je bespaart juist energie doordat je minder terug hoeft te verdedigen.

Qua resultaat doet Farioli het top, 10x op rij ongeslagen waarvan 8 zeges. Maar voetballend ontwikkelen we ons eerder achteruit dan vooruit. De hoge pressing moet in ieder geval weer terugkomen.

25-10-2024 18:11

Slang3 +45692

Daarnaast lukte het hoge druk zetten in de voorbereiding wel, toen spelers nog niet eens topfit/ingespeeld waren

25-10-2024 18:21

C14 +22310

Precies, met Taylor en Fitz-Jim heb je daarin ook aanjagers

25-10-2024 18:29

ijzerchef +3135

Ajax zet niet druk om zsm de bal te hebben (lange bal forceren), maar om zoveel mogelijk kansen te creëren. Dat doen ze met “pressing traps”, waarbij je de tegenstander lokt om in gevaarlijke zones de bal te passen. Eerste goal gisteren was exemplarisch.

Het team van Farioli vorig jaar stond in de middenmoot kwa snelle balveroveringen, maar ze stonden wel op plek 1 of 2 kwa meest gecreëerde kansen na balverovering op de helft van de tegenstander.

25-10-2024 18:35

Tommyshelby +128391

Heb je specifieke data van die laatste statistiek?

25-10-2024 18:44

ijzerchef +3135

Onderaan bron. Nog even een kleine correctie. Nice had zoals gezegd niet de meest snelle balveroveringen, maar ze hadden wel een van de hoogst aantal hoge balveroveringen en kansen uit hoge balveroveringen.

Samenvatting Nice-PSG is ook typerend. Vier grote kansen uit hoge balveroveringen. Let op dat een middenvelder vaak expres vrijgelaten wordt en dan vol op hem druk wordt gezet.

https://youtu.be/H1wEuebR4ck?si=sKGpZLKkJobIM48Z

https://www.vi.nl/pro/analyse/zo-functioneert-de-hoge-druk-van-francesco-farioli

Quote:
De hele stijl van verdedigen onder Farioli is gericht op het lokken van tegenstanders richting zones waar Ajax ze graag aan de bal heeft én de kans verhogen op veroveringen op de vijandelijke speelhelft.
'‘In Europa was er maar één team dat meer ballen veroverde op de helft van de tegenstander', refereert Farioli bij ESPN aan statistieken van Nice onder zijn leiding.

Hoewel in de Ligue 1 AS Monaco vaker de bal afpakte in het laatste derde, valt in de statistieken op dat Nice opvallend vaak tot doelpogingen kwam vanuit dit soort momenten. Ruim twintig procent van de hoge veroveringen van het Nice van Farioli leverde een doelpoging op.

25-10-2024 19:03

Tommyshelby +128391

Dank. Erg interessant. Ik refereer ook regelmatig naar die wedstrijd van tegen PSG.
Dit zal onze kansen vergroten om resultaat te halen in de topwedstrijden.

25-10-2024 19:05

wijzijndebeste123 +162999

Erg interessant ijzerchef. Dank!

25-10-2024 20:11

Breuk +25024

Zondag Willem 2 pakken met 3-0 en woensdag klassieker achterin dicht timmeren. Gelijkspel zou daar mooi zijn.

25-10-2024 18:10

Patrick78 +51583

Farioli heeft een probleem, een groot probleem .

Hij is Italiaans en hij heeft geen vrienden in de Nederlande media

Zou meneer Frank Van Fariolen deze kritiek nu niet hebben!


Lijkt mij duidelijk.

25-10-2024 18:08

Michael 1974 +21966

Gewoon Nederlandse media niet lezen….opgelost.

25-10-2024 19:15

Patrick78 +51583

Ja. Prima optie

25-10-2024 19:38

edalm +4903

Prima want nu telt alleen resultaat. Mooi voetbal komt dan vanzelf weer

25-10-2024 18:05

MarcoB1971 +4761

2 wedstrijden verloren. Tegen NAC en ? Bedoelen ze daarmee de thuiswedstrijd van Panathinaikos?

25-10-2024 17:47

Breuk +25024

ja, wat anders?

25-10-2024 18:01

Stoffel +18543

Het voetbal was vorig jaar onder Steijn en John "Ajax-DNA' van 't Schip zowaar nog slechter én bovendien werden er géén resultaten gehaald.

25-10-2024 17:42

The Future +5514

Exact. Als men dit vasthoudt dit seizoen en in de top 3 eindigt is er een uitstekende prestatie geleverd! Dan is er hopelijk een goede basis gelegd om volgend seizoen met wat gerichte aankopen weer beter te spelen en hopelijk mee te doen om de titel, maar ik kan mij ook voorstellen dat bovenstaande nog te positief ingeschat is.

25-10-2024 18:04

wijzijndebeste123 +162999

Schip liet Ajax na 8 maanden nog steeds zonder enig plan en structuur spelen. Hoorde je niemand over. Sterker nog. Schip haalde er t maximale uit want deze selectie was zogenaamd t niveau van uiteindelijke degradant Excelsior. Farioli daarentegen ontvangt na 2.5 maand en veel betere resultaten flinke kritiek op t spel. Ajax-DNA is toch wel fijn. T ligt namelijk altijd aan de buitenstaanders.

25-10-2024 17:42

The Future +5514

Mwah, als dit een Nederlander was geweest, had men dezelfde kritiek gehad. Steijn is toch ook helemaal afgebrand?

25-10-2024 18:05

caspervans +5336

Dat had ook veel te maken met zijn houding. Steijn heeft veel teveel tijd gekregen. Maar met name om zijn houding (tijdens en achteraf) heeft hij veel kritiek gekregen, terecht ook.

25-10-2024 18:25

wijzijndebeste123 +162999

Steijn werd helemaal niet door de media afgebrand. Hij werd tot in t belachelijke verdedigd door alles en iedereen. De Telegraaf, Wes, Raf, Andy, Ziggo, VI. Alleen Mossou en Van Hooijdonk bekritiseerden Steijn.

25-10-2024 18:29

Patrick78 +51583

Steijn 0,91 ppw

Farioli 2,56 ppw

De rest is geschiedenis

25-10-2024 18:34

Nr.10 +110893

Bijna drie keer zoveel 😂

25-10-2024 18:47
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.