Wat Ajax kan leren van het mislukte avontuur van Mislintat bij Arsenal

door Bart Veenstra 420

Bron Ajax Showtime

Wat Ajax kan leren van het mislukte avontuur van Mislintat bij Arsenal

door Bart Veenstra 420

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Sven Mislintat is al enige weken te zien op de tribunes van de Johan Cruijff ArenA, al treedt hij vanaf vrijdag 19 mei pas écht officieel in functie als de nieuwe directeur voetbalzaken van Ajax. Over de Duitser, die groot werd bij Borussia Dortmund, is in de afgelopen tijd al veel gezegd en geschreven. Mislintat werkte in het verleden onder meer bij Arsenal en juist bij die club, die destijds in een vergelijkbare periode zat als dat Ajax nu zit, ging het mis op meerdere fronten.

Na jaren hoofdscout te zijn geweest bij Borussia Dortmund werd Mislintat in december 2017 aangesteld als head of recruitment bij Arsenal. In die rol was hij bij de club uit Londen verantwoordelijk voor het identificeren en scouten van potentiële transfertargets. Bij zijn komst was toenmalig Arsenal-manager Wenger lovend over de komst van de Duitser. ‘We zijn verheugd dat Sven zich bij ons voegt. Het identificeren en ontwikkelen van talent is een kernonderdeel van onze filosofie en Sven heeft een uitstekende staat van dienst opgebouwd gedurende vele jaren.’

Net als Ajax staat Arsenal bekend om het aantrekken van jonge talentvolle spelers om die vervolgens tot bloei te laten komen. In het tijdperk van Wenger werden veel spelers gehaald die op dat moment niet eens zo heel bekend waren, maar in de loop van de tijd uitgroeiden tot de beste spelers van de Premier League. Denk aan spelers als Kolo Toure, Patrick Vieira, Robert Pirès, Freddie Ljungberg of zelfs Thierry Henry. 'We don't buy superstars, we create them', was dan ook het motto in die periode. Met Mislintat, die hoofdscout Steve Rowley opvolgde bij Arsenal, wilden de Londenaren die trend voortzetten.

Dat Arsenal bij Mislintat uitkwam, was logischerwijs niet zonder reden. De Duitser was eerder succesvol bij Borussia Dortmund. Daar haalde hij jonge spelers als Pierre-Emerick Aubameyang, Shinji Kagawa, Sokratis Papastathopoulos, Henrikh Mkhitaryan en Robert Lewandowski naar de club. Zij groeiden uit tot sterren in Duitsland en werden in veel gevallen in een later stadium voor veel geld verkocht.

Na enkele succesvolle jaren - met name in de periode onder trainer Jürgen Klopp - kreeg Mislintat ruzie met toenmalig trainer Thomas Tuchel. Dit ging over het wel of niet aantrekken van de Spaanse middenvelder Oliver Torres. Mislintat vertrok bij Dortmund en stak de Noordzee over om bij Arsenal aan de slag te gaan. Daar ging hij, zoals gezegd, aan de slag als head of recruitment. In combinatie met de benoeming van Raul Sanllehi als hoofd voetbalrelaties werd duidelijk dat Arsenal koos voor een nieuwe aanpak, waarin Wenger - die in mei 2018 zou stoppen bij Arsenal - minder macht zou gaan krijgen.

Heel lang zou Mislintat niet blijven bij Arsenal. Al in februari 2019 - iets meer dan een jaar na zijn aantreden - vertrok de Duitser alweer bij de Londense club. Over dat conflict volgt later meer. Eerst kijken we naar de aankopen waar Mislintat verantwoordelijk voor was in zijn periode bij Arsenal. Er werden onder zijn bewind acht spelers gehaald en over hun prestaties zijn de meningen verdeeld. De meest succesvolle aankoop bleek Aubameyang, die veel goals wist te maken voor Arsenal en de club in de zomer van 2020 aan de winst van de FA Cup hielp. De spits uit Gabon verlengde niet veel later zijn contract om vervolgens zijn beste niveau nooit meer te halen. Aubameyang vertrok naar FC Barcelona en naar verluidt kostte deze transfer Arsenal zelfs geld in plaats van dat het de club geld opleverde.

Ook over de overige zeven spelers zullen veel Arsenal-supporters een gedeelde mening hebben. De spelers hebben hun waarde gehad voor de club, maar van enorm grote successen kan niet gesproken worden. Ze konden Arsenal niet helpen om de club terug te brengen in de Champions League, terwijl ze de Londenaren ook geen enorme transfersom opleverden bij hun vertrek.

De aankopen van Mislintat bij Arsenal

Naam Aankoopsom Verkoopsom Winst/verlies
Konstantinos Mavropanos 2,1 miljoen  3,2 miljoen 1,1 miljoen (+)
Henrikh Mkhitaryan Geruild met Alexis Sánchez (ManU) Transfervrij Geen
Pierre-Emerick Aubameyang 63,75 miljoen Transfervrij 63,75 miljoen (-)
Stephan Lichtsteiner Transfervrij Transfervrij Geen
Bernd Leno 25 miljoen 3,6 miljoen
Sokratis Papastathopoulos 16 miljoen Transfervrij 16 miljoen (-)
Lucas Torreira 28,65 miljoen 6 miljoen 22,65 miljoen (-)
Mattéo Guendouzi 8 miljoen 11 miljoen 3 miljoen (+)
Totaal 143,5 mijoen 23,8 miljoen 119,7 miljoen (-)

Uiteindelijk liep het avontuur van Mislintat bij Arsenal uit op een teleurstelling. Hoe kwam dat? De talentenontdekker kwam bij Arsenal terecht in de periode dat de club zijn manager - Wenger - na 22 jaar zag vertrekken. In de laatste jaren onder de Franse trainer eindigde Arsenal al twee keer niet meer in de top-vier, terwijl de concurrentie alsmaar sterker leek te worden. De vraag was hoe Arsenal zich tegen deze grootmachten kon wapenen, terwijl de club na het vertrek van Wenger nogal stuurloos leek.

Situatie Arsenal van destijds vergelijkbaar met huidige situatie bij Ajax

Net als bij Ajax nu heerste er in die periode bij Arsenal een machtsvacuüm. Dat werd - zeker na het vertrek van Wenger - vooral ontwikkeld door Ivan Gazidis, de toenmalig algemeen directeur van de club. Hij was de man die Mislintat en Sanllehi had aangesteld en juist die twee konden het maar niet eens met elkaar worden over bepaalde zaken. Zo wilde Sanlehhi dat er een technisch directeur kwam die een band moest hebben met Arsenal, ervaring had in rol van technisch directeur en eerder met toenmalig Arsenal-manager Unai Emery had gewerkt.

Het betekende slecht nieuws voor Mislintat, want hij voldeed aan geen enkele van deze drie eisen van Sanllehi. De Duitser voelde zich gepasseerd. Immers, toen hij door Gazidis werd aangesteld, zou hem zijn beloofd dat hij (op termijn) de technisch directeur zou worden. Onder de nieuwe algemeen directeur - Vinai Venkateshem - golden er andere regels en daarnaast bleek steeds meer dat Mislintat en Sanllehi er andere visies op nahielden.

Mislintat was bij Arsenal in zijn functie een voorstander van data-analyse. Sterker nog: zijn eigen tool - dat nu door het leven gaat als MatchMetrics - verving het interne data- en analysteam van Arsenal. Voor Wenger was deze manier van werken een belangrijke reden om Mislintat aan te nemen. De aanpak van Mislintat - lees: het meerdere keren scouten van een speler, een grondig profiel maken van een speler en een speler ontmoeten om zo zijn persoonlijkheid te leren kennen - vond Sanllehi niet nodig. Sanllehi was voorstander van een andere manier van werken. Hij had er de voorkeur voor om te vertrouwen op zijn goede relaties met zaakwaarnemers zoals Jorge Mendes en Kia Joorabchian in plaats van talenten op te sporen door middel van gegevens en analyses. Te tijdrovend, zo zou Sanllehi hebben gevonden.

Bijnaam van 'Data Duitser' onterecht?

Vanwege zijn data-gebruik wordt Mislintat de 'Data Duitser' genoemd. Volgens Mislintat zelf is die bijnaam niet terecht, omdat je het dan maar over tien tot vijftien procent van zijn werk hebt. ‘Data zijn niet leidend, maar ze zijn wel belangrijk. We kunnen niet vijftig wedstrijden van één speler bekijken. Dat is te duur en onmogelijk’, zei hij laatst in een interview met Voetbal International.

'De traditionele manier van werken bestaat nog steeds, met livescouting, video-analyse, persoonlijke gesprekken en discussies met mensen over bepaalde spelers. En ja, er zijn data. Je bent ook gek als je geen gebruik maakt van data’, ging Mislintat verder. ‘Door de jaren heen is data steeds beter geworden. Heeft iemand zeven geslaagde passes van de negen? Is dat dan goed of slecht? Tegenwoordig hebben we de middelen om veel dieper in te zoomen op wat een speler kan. Daardoor kun je als het ware 360 graden om een speler of team heen kijken.'

Mislintat geeft aan dat data een objectief beeld geven, terwijl je in een stadion al snel een subjectief beeld kan krijgen van een speler. ‘Als de eerste actie van een speler slaagt en je raakt direct geïmponeerd, maar daardoor zie je niet dat de tweede, derde en vierde actie mislukken. Data zijn niet bevooroordeeld. De moderne manier van werken is om data als extra te gebruiken. Scouting is niet klaar als je twee wedstrijden van een speler hebt gezien.'

Clashes met Emery

Terug naar de fricties met Sanllehi. De Spanjaard was van mening dat meerdere aanwinsten uit de koker van Mislintat niet succesvol bleken voor Arsenal. Aanwinsten als Stephan Lichtsteiner (kon het tempo van de Premier League niet aan), Sokratis (kwam op bepaalde vlakken tekort), Lucas Torreira (voornamelijk heimwee) en Mattéo Guendouzi (recalcitrant gedrag) wisten om verschillende redenen niet te slagen bij Arsenal. Zodoende waren er vraagtekens omtrent de capaciteiten van Mislintat en bovendien zou Mislintat zijn werk graag alleen hebben gedaan, terwijl Arsenal juist veel scouts had werken over de hele wereld. Zij werden in die periode geregeld buiten het proces gelaten.

In de periode onder Emery ging het meerdere keren mis tussen de (toen) nieuwe manager van Arsenal en Mislintat. Laatstgenoemde was een voorstander van de komst van Torreira, terwijl Emery veel liever Steven Nzonzi zag komen. Zodoende botste het tussen de twee en eigenlijk zorgde het ervoor dat het al snel duidelijk werd dat er van een langdurige samenwerking geen sprake kon zijn.

Mislintat werkt het liefst in het geheim

Over Mislintat is het inmiddels algemeen bekend dat hij graag buiten de structuur van zijn werkgevers en meestal in het geheim werkt om op die manier te voorkomen dat anderen op de hoogte worden gebracht van zijn potentiële doelwitten. Bij Borussia Dortmund werkte die methode perfect en daarom is zijn bijnaam ‘Diamantenauge’ meer dan terecht. In Engeland waren ze geen voorstanders van zijn geïsoleerde manier van werken en zodoende kreeg hij daar de bijnaam ‘Lone Wolf’. Emery en Arsenal raakten in die tijd geregeld gefrustreerd omdat ze af en toe niet wisten waar Mislintat mee bezig was of waar hij uithing. Voetbal International-journalist Freek Jansen gaf vorige week al aan dat Mislintat bij Ajax in zijn keuzes weinig mensen toe laat. 'Dat vind ik risicovol. Er liggen behoorlijk wat dingen op zijn bordje', zei Jansen.

Het ging bij Arsenal op het laatste moment wederom mis toen de club in de winterse transferperiode in 2019 op aanraden van Emery Denis Suárez huurde van FC Barcelona. Mislintat was daar geen voorstander van en had liever gezien dat men de voorkeur gaf aan toenmalig jeugdspelers Bukayo Saka en Joe Willock. Dat gebeurde niet, terwijl Suárez een enorme flop bleek te zijn tijdens zijn periode bij Arsenal. Niet veel later, in februari 2019, vertrok Mislintat bij de Londense club. Niet veel later kwam naar buiten dat Mislintat forse kritiek had geuit op Arsenal. Hij zou aan mensen hebben verteld dat het ‘een enorme puinhoop’ was bij de club, terwijl er moeilijk te functioneren viel en er geen duidelijk plan zou zijn geweest.

Inmiddels is bij Arsenal veel veranderd. Ook Sanllehi en Gazidis zijn niet meer werkzaam bij The Gunners. Sinds voormalig spelers van de club, technisch directeur Edu en manager Mikel Arteta, de club in handen hebben genomen, zit er een enorm stijgende lijn in de prestaties van Arsenal. De club stond dit seizoen maandenlang lang bovenaan in de Premier League, maar in de slotfase van het seizoen moest het de koppositie aan Manchester City laten. Wel kwalificeerde Arsenal zich voor het eerst sinds het seizoen 2016/17 voor de Champions League.

Voor Ajax zijn er genoeg lessen te leren uit de periode van Mislintat bij Arsenal. Zo wordt duidelijk dat Mislintat graag alleen werkt en veel zaken geheim wil houden. In dat opzicht lijkt zijn manier van werken wat weg te hebben met die van Marc Overmars. Daarnaast zal het voor Ajax zaak zijn om ervoor te zorgen dat iedereen één weg wil bewandelen. Zodra er te veel verschillen van mening zijn en Mislintat zijn werk niet voor de volledigheid kan uitvoeren, lijkt er sprake te zijn van een onwerkbare situatie.

Ondanks zijn mislukte avontuur bij Arsenal zijn er genoeg redenen om te geloven in een succesvol verhaal van Mislintat bij Ajax. Zijn staat van dienst op het gebied van het werven van spelers spreekt voor zich en het is duidelijk waarom Ajax hem heeft aangesteld als de nieuwe directeur voetbalzaken. Mislintat heeft een reputatie als het gaat om het identificeren van talentvolle spelers tegen relatief lage kosten en dat is cruciaal voor een club als Ajax, dat voor een groot deel afhankelijk is van het ontwikkelen en verkopen van spelers.

Bart Veenstra (Twitter: @Bart_Veenstra | e-mail: b.veenstra@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

Ajacied1981 +17412

Is Mislintat al afgeserveerd of krijgt hij nog een kans?

19-05-2023 18:49

Lazell +16973

"Voetbal International-journalist Freek Jansen gaf vorige week al aan dat Mislintat bij Ajax in zijn keuzes weinig mensen toe laat. 'Dat vind ik risicovol. Er liggen behoorlijk wat dingen op zijn bordje', zei Jansen."

Dit is juist weer tegenstrijdig met wat hij zelf aan heeft gegeven (korte lijntjes met Huntelaar voor de aanstormende jeugd en met de scouting). Vraag me altijd af hoe journalisten aan zulke quotes komen dat hij weinig mensen toelaat. Dat zal niet van Mislintat zelf komen...

19-05-2023 15:39

Robbie78 +3786

Freek mocht waarschijnlijk niet binnen komen..

19-05-2023 18:37

JanBiesbos +28964

Nog geen witte rook???

19-05-2023 14:22

JanBiesbos +28964

Neem alvast een wit wijntje ….koude Grune veltliner….

19-05-2023 14:24

Lazell +16973

Schandalig, er zijn al zeker 6 uur om in zijn officiële dienstverband bij Ajax. #MislintatOut

19-05-2023 15:09

Balgevoel +30817

En nóg geen nieuw elftal en toptrainer? Weg met die gozer!

19-05-2023 15:12

wijzijndebeste123 +163057

Ik durf AS nauwelijks te openen uit angst voor n bericht dat Mislintat heeft laten weten dat Sjon volgend jaar ook voor de groep staat.

19-05-2023 13:38

Vik86 +42397

Ik had wel iets officieels verwacht over zijn aanstelling vandaag

19-05-2023 13:44

Lazell +16973

Ik niet. Gebeurt denk ik pas na de competitie, of als er niks meer is om voor te spelen. Heitinga heeft het al moeilijk zat, dan zet je alleen maar extra druk op de ketel. Verwacht nog steeds dat die ervaren buitenlander komt.

19-05-2023 15:11

Vik86 +42397

Ik bedoel meer over Mislintat zelf

19-05-2023 15:11

TeringHenkie +28242

Hij zal net als Antony en Neres eerst een half jaar moeten "acclimatiseren"

19-05-2023 13:15

MissAjax75 +3123

😂😂😂

19-05-2023 13:33

Nr.10 +110907

Eerst ff een paar maanden bij Jong Ajax meedraaien.

19-05-2023 15:19

MissAjax75 +3123

Proost lieve Ajacieden vandaag is dan officiceel onze coole surfboy begonnen graag een nieuwe trainer en minimaal 5 nieuwe aankopen😂en 5 a 6 verkopen whoop whoop goed weekend en Zondag onze Steek een waardig afscheid gunnen én graag met publiekswissel en 3 punten niet zoveel gevraagd toch😏

19-05-2023 13:08

TeringHenkie +28242

Wie zegt dat ik lief ben?

19-05-2023 13:19

MissAjax75 +3123

aan jouw naam te lezen de liefste

19-05-2023 13:27

JanBiesbos +28964

Steek laatste 4 min inbrengen ofzo bij 4-0

19-05-2023 14:23

PalFischerArmy +2617

Paniek! 19 mei, zijn zogenaamd eerste werkdag, en nog steeds geen nieuws over transfers. Aaaaaaarghhh, ik word leip!!

19-05-2023 13:08

aschja +20588

Chapeau voor dit stuk. Mooi leesvoer.

Viel Spaß Sven! WSAWSDB.

19-05-2023 11:04

niquedegraaff +5289

Zo dan, die maakt dus miljoenen verlies. Past helemaal bij het Ajax van nu. Op naar het faillissement.. zoals jaren geleden bijna het geval was, als gevolg van hetzelfde soort beleid. Raar hoor, dat een ezel zich telkens weer aan dezelfde steen stoot.

19-05-2023 11:00

Drukwerk1968 +7110

U heeft nu al een waardeoordeel zonder dat die man ook maar iets heeft gedaan.

19-05-2023 11:03

Lazell +16973

Heb een goed gevoel bij Mislintat, maar dat track record bij Arsenal is echt om te janken. Compleet waardeloos en heeft een hoog bord-op-schoot gehalte.

19-05-2023 15:14

Lullo +6051

Eerste dag van Sven, succes!

19-05-2023 10:48

Sunny +9528

Wat Ajax in deze fase moet doen is zowel bestuurlijk als sportief bewezen KWALITEIT in huis halen.
Gokjes kunnen we ons na een desastreus seizoen gewoon niet veroorloven.
Mislintat, Heitinga, Bosz zijn met alle respect geen "zekerheden".
Op sportief zijn er een hele tris spelers op wie hetzelfde van toepassing is.
We moeten nu (helaas) prioriteit geven aan aan de korte termijn en zorgen dat we niet verder afdalen.

19-05-2023 10:27

401Middenweg401 +5977

Waar blijven de kanonnen?

19-05-2023 10:18

Drukwerk1968 +7110

Dan moet je naar Antwerpen, het was overmars die dat zei

19-05-2023 11:04

Psychevore +21186

Nee joh. Dat was Valentijntje.

19-05-2023 17:59

Oxxer +163797 moderator

Hoe laat is de persco over het vertrek van Heitinga naar Feyenoord als opvolger van Slot?

19-05-2023 10:17

vanreenen +10211

Sven, vandaag je 1e officiële werkdag. Wij zijn ontzettend benieuwd welke trainer Ajax de komende 2 jaar gaat trainen en welke nieuwe spelers er zullen komen.
In elk geval suc6.

19-05-2023 10:13

Ajaxfan31183 +16391

https://www.footballtransfers.com/nl/transfernieuws/nl-eredivisie/2023/05/ajax-ziet-opvallende-rol-weggelegd-voor-sneijder-bij-komst-van-internationale-toptrainer dit zal toch niet waar zijn ??

19-05-2023 10:07

XRaY +18970

Broodje aap.

19-05-2023 10:13

Oxxer +163797 moderator

Het is een hele fijne bron , ik klik op een topic over Chelsea wat interesse schijnt te hebben in een Belgische speler en dat wordt door gelinkt naar een foto van ETH.

19-05-2023 10:24

XRaY +18970

Haha absoluut. Ik heb hem gelijk onder mijn favorieten geplaatst. Goede bronnen zijn schaars vandaag de dag.

19-05-2023 10:54

LukaLitmanen +81896

Peter Bosz wordt de nieuwe trainer

https://twitter.com/AFCAjax/status/735207521112215553?t=M-k-8HULe9aTms3nCCW13g&s=19

19-05-2023 10:00

XRaY +18970

Zou gelijk doorrijden naar het casino.

19-05-2023 10:10

Ajaxfan31183 +16391

Dit bericht dateert uit 2016

19-05-2023 10:17

barry1988 +23986

Zou hij zijn eerste officiële bakkie koffie al op hebben? Dan kan die daarna mooi Heitinga "duidelijkheid" geven dat hij volgend seizoen geen hoofdtrainer meer zal zijn.

19-05-2023 09:40

Drukwerk1968 +7110

Hij wacht tot na het seizoen. Dat je dat niet snapt

19-05-2023 11:04

barry1988 +23986

Dat snap ik wel maar hoop dat die toch ons verrast en eerder beslist.

19-05-2023 11:46

Drukwerk1968 +7110

En hoe denk je dat dat met 2 wedstrijden te gaan gaat vallen in de groep en bij heitinga

19-05-2023 11:55

Vranzie +1456

Een aantal noemen het al. Goed om op dit podium eens een goede en "gezamenlijke" analyse te maken wat Ajax te doen staat. Plaats in een reactie je eigen visie en bekritiseer niet die van anderen. Laten we eens kijken of wij er, anders dan het Ajax bestuur, er wel uit komen. En voor de AS redactie, denk ook mee?

19-05-2023 09:36

Vranzie +1456

Ik zal beginnen.

Op bestuurlijkniveau moet er een controlerende structuur komen: Vergelijkbaar als in de commerciële wereld. Het moet niet kunnen dat mensen zonder vakkennis bepaalde richtlijnen en keuzes maken. Voetballer zijn goed in voetbal en directieleden moeten besturen.

Rust en regelmaat: binnen Ajax1 moet weer rust, structuur en regelmaat komen. Het lijkt wel alsof er in dit seizoen een soort virus is geslopen en die alle spelers langzaam in zijn grip hield. Met diverse wedstrijden op het netjes waarbij spelers nog geen 60% inzet geven, taken niet nakomen en alleen maar met hunzelf bezig zijn. Mag niet meer gebeuren. Stoorzenders mogen vertrekken en ervarenheid en winnaarsmentaliteit mak teug komen.

Een juiste coach hoort hier ook bij. Een ervaren coach. Geen Heitinga dus. Maar ook een frisse coach. Met visie en durf. Die het team motiveert. Geen Bosz.

Verterkingen en jeugd. Ajax is heeft aandeelhouders die willen verdienen. Helaas maar waar. Dis nog een tussenjaar is onacceptabel. Dus opnieuw bouwen met jeugd is utopie. Het zal dus en en worden. Dat er verterkingen gehaald moeten worden is helder. Dat we moeten erkennen dat er aankopen niet renderen is ook helder. Doorgaan en je verlies pakken.

19-05-2023 09:44

Drukwerk1968 +7110

Welke aandeelhouder heeft aan ajax verdiend

19-05-2023 11:05

Psychevore +21186

Natuurlijk ga je daar niet op in. Want wat jij roept is natuurlijk weer flauwekul.

19-05-2023 18:00

Mijnclub33x +9769

Wat Ajax kan leren van een mislukt seizoen? Niet mislukken😠. Kijk naar Antwerp, die gaan heel ver komen volgend seizoen onder het koppel Overmars/v. Bommel. Zo'n koppel missen wij nu, nu Overmars/ten Hag weg zijn.

19-05-2023 03:25

Vik86 +42397

Lekker boeiend wat Antwerpen doet..

19-05-2023 11:18

Steffenhagen +37732

Wat Ajax kan leren van Mislintat is nog niet aan de orde . Ik hoop dat mislintat geleerd heeft van zijn periode in Londen . Je moet je natuurlijk wel verbinden met de club waarvoor je werkt .

18-05-2023 23:40

Danielson +50149

Over 51 minuten begint Svens eerste werkdag!
Hup Sven!

18-05-2023 23:09

BasseyAdriaan33 +13604

Pijnlijk verhaal wel bij Arsenal…. Kan bij ons aller Ajax zomaar helemaal misgaan

18-05-2023 22:40

Ferd +38308

kan bij ons aller Ajax ook helemaal geweldig gaan.

19-05-2023 03:16

Ajacied33 +36629

Ben alleen heel bang dat hij Heitinga laat zitten als coach van Ajax 1. Dat zou echt een regelrechte ramp zijn. Ik hoop echt dat m'n voorgevoel helemaal op niets is gebaseerd

18-05-2023 21:53

Danielson +50149

Een voorgevoel is nooit ergens op gebaseerd. Daar is het een voorgevoel voor.

18-05-2023 23:26

Ajacied33 +36629

Klopt, maar soms komt een voorgevoel uit

18-05-2023 23:33

Danielson +50149

Dat wel..

18-05-2023 23:38

ZwartNazareth +1409

Heel simpel: NIETS. Geef deze man gewoon de tijd.

18-05-2023 20:36

Ozymandias +159568

Over leren van fouten gesproken, ik schreef zo'n twee jaar geleden dat Ajax na een korte periode van Europees succes altijd dezelfde fout maakt door te vergeten wat het fundament van dat succes had gelegd (de jeugdopleiding, later in combinatie met een creatief transferbeleid) en door middel van het transferbeleid de aansluiting bij de top van Europa te behouden. Ik voorspelde dat Ajax die fout weer zou maken en dat dit uiteindelijk zou leiden tot hele dure miskopen die de ontwikkeling van de eigen jeugd zou doen stokken. Gelukkig maar dat ik het fout had en Ajax deze keer niet zo dom was om weer dezelfde fout te maken...

18-05-2023 20:33

sucre +15102

@Ozy, ik kan me die post nog goed herinneren..Ik dacht dat dit met Overmars niet zou gebeuren...hoe kon ik weten dat hij er niet meer zou zijn.

18-05-2023 22:41

Eurysaces +29499

Ik vraag me af hoe het uitgepakt was met een fatsoenlijke trainer. Neem Bergwijn, die kwam geweldig binnen, maar ook hij werd slechter en slechter. Brobbey liet vorig seizoen ook veel meer zien, ik was echt tevreden met zijn komst. Bassey speelde een EL finale, ik ben er nog steeds van overtuigd dat daar veel meer in zit. Conceicao zat dit seizoen ook veel meer in. Rulli is volgens mij ook een goede aankoop.

Dit seizoen is in mijn ogen verpest door de keuze van Schreuder en vervolgens een onervaren trainer die bij jong Ajax moeite had met het pakken van punten.

19-05-2023 00:20

Bruno04 +15719

Dat brobbey een bal vanaf 3 meter er wekelijks niet in krijgt heeft weinig te maken met een trainer. Ja een spitsen trainer wellicht😂. Zijn timing en keuzes zijn soms zo gehaast en onoverzichtelijk. Zoiets gaat er pas met jaren uit als je geluk hebt.

19-05-2023 01:55

Ferd +38308

het heeft veel te maken met een trainer, Brobbey met vertrouwen scoort die bal, Brobbey zonder vertrouwen mist. En hij is z'n vertrouwen kwijt door de trainer.

19-05-2023 03:17

Ajax14AMS +25205

Dat is niet de fout, als je gewoon een beetje oplet... De fout is dat we de sterkhouders van dat succesvolle elftal verkopen en ze vervangen met slappe spelers als Rensch en Taylor.

Dus nee, je hebt het niet goed gezien Ozymandias.

19-05-2023 00:55

Sunny +9528

Wat Ajax kan leren v.d geschiedenis?
- Dat je in een paar jaar tijd van topclub naar de vergetelijkheid kan degraderen!
- Dat nieuwe namen niet persé een garantie op succes zijn.
- Dat we ons niet nog zo'n rampseizoen kunnen veroorloven.
- Dat Louis het eigenlijk altijd overal goed deed.
Oftwel .... Luis kom naar huus

18-05-2023 20:19

LukaLitmanen +81896

Waarom heb ik zo’n heel naar voorgevoel dat Heitinga onze trainer blijft?

Als Mislintat een eigen trainer mocht aanstellen, waarom dan pas 19 mei laten beginnen?

Vanaf eind juni begint al de voorbereidingen voor het nieuwe seizoen dus dan is het erg kort tijd om een trainer te kunnen aanstellen.


Hopelijk is Mislintat beloofd een nieuwe trainer aan te stellen, mits Heitinga GEEN prijs zou pakken of geen 2e wordt

18-05-2023 19:30

wijzijndebeste123 +163057

Intern schijnt Heitinga nog steeds een hele belangrijke kandidaat te zijn. Ze zijn werkelijk compleet gestoord. Feyenoord had Kuyt beloofd dat hij hoofdtrainer mocht worden maar brak die belofte en haalde Slot. ADO flikkert Kuyt na n aantal maanden prutswerk eruit. Ajax doet t tegenovergestelde en maakt onze eigen Johnny Kuyt die zowel id KKD als Eredivisie er niks van bakt hoofdtrainer.

18-05-2023 20:12

YRGI +32897

Dat kan makkelijk aangezien Bosz een open sollicitatie heeft gedaan. Die is al beter.

18-05-2023 21:36

Ozymandias +159568

Ajax heeft Heitinga tot het einde van het seizoen de tijd gegeven om zich te bewijzen. Het lijkt me niet meer dan netjes om dan ook niet al voor het einde van het seizoen met andere trainers te gaan praten. Daarom lijkt het me ook geen probleem dat Mislintat officieel pas morgen begint. Hij zal zijn lijstje met potentiele kandidaten vast al klaar hebben liggen waar hij mee in onderhandeling kan zodra het seizoen is afgelopen en ze een eindgesprek met Heitinga hebben gevoerd.

Mislintat heeft alleen de controle over het transferbeleid en de vormgeving van de technische staf (het jeugdbeleid en alle ondersteunende afdelingen vallen onder Hendriks). Dan zal hij heus wel zijn eigen hoofdtrainer willen aantrekken aangezien het succes van zijn transferbeleid daar ook vanaf hangt.

18-05-2023 20:21

wijzijndebeste123 +163057

Bart Sanders redeneerde dat Mislintat op safe speelt door Heitinga aan te stellen. Immers is er nu al kritiek dat er teveel buitenlanders gehaald worden (Mislintat, Kindermans) en t Ajax-DNA verdwijnt. Door Heitinga en geen buitenlandse trainer aan te stellen verstompt die kritiek. En dan kan hij als Heitinga faalt alsnog zn eigen trainer halen. Haalt hij nu direct n buitenlandse trainer en de start is niet geweldig zal de media frontaal de aanval op hem openen.

18-05-2023 20:36

Ozymandias +159568

Alleen in de hoofden van Nederlanders is het aanhouden van een matige trainer 'op safe' spelen. Duitsers begrijpen dat ze daarmee juist hun hoofd door een lus steken. Hij zal namelijk worden afgerekend op basis van de resultaten en niet op basis van wat de media over hem schrijft en zegt.

18-05-2023 20:39

wijzijndebeste123 +163057

Ik hoop dat je gelijk hebt, Ozy.

18-05-2023 20:41

ajaxcied4life +26020

Kindermans is toch allerminst zeker dat hij komt?

19-05-2023 05:16

RadheAjax2021 +17846

Nou morgen gaat hij dan officieel in dienst van Ajax. Ben benieuwd of er dan al wat nieuws naar buiten komt wat er gaat gebeuren in het nieuwe seizoen.

18-05-2023 19:10

Ghs +414

Onzin. Zijn staat van dienst op het gebied van het werven van spelers spreekt voor zich.??????????
Bij Dortmund. Eeuwen geleden. Bij Arsenal absoluut gefaald. In het geheim werken? Als je levert kan dat maar de resultaten van Overmars waren dermate goed dat je dat geheime voor lief neemt.
Ik ben van nature niet negatief maar ik geloof er helemaal niet in.

18-05-2023 18:26

TeringHenkie +28242

Jouw geloof is zwaar negatief. Verdiep je er nu eerst in hoe Arsenal toen in de competitie zat en wie er allemaal vertrokken.

18-05-2023 18:52

Ozymandias +159568

Bij Stuttgart was zijn transferbeleid ook goed. Er lopen daar meerdere door Mislintat aangetrokken spelers die nu ook voor Ajax interessant zijn.

18-05-2023 20:23

Odysseus +14243

Het grootste risico dat ik zie is dat Mislintat door conflict voortijdig vertrekt en dat er op technisch bestuursniveau nog meer chaos ontstaat en dat deze te lang voortduurt.
Dit kun je ondervangen door echt de sleutels aan Mislintat te geven en hem z’n gang te laten gaan.
Overigens ben ik wel positief over z’n profiel en kwaliteiten. Alleen moet hij echt vrij spel krijgen en dat is lastig bij Ajax.

18-05-2023 17:56

ajaxcied4life +26020

Ik denk dat hij dat ook wel heeft geëist tijdens de onderhandelingen.

18-05-2023 19:05

Odysseus +14243

En ik hoop dat ze het dan ook waarmaken.

18-05-2023 19:33

ajaxcied4life +26020

Dat is nog veel belangrijker.

19-05-2023 07:47

Bruno04 +15719

Het grootste risico is dat hij foto’s van zijn pielemuis naar werknemers stuurt in zijn eerste week. Maar dan weten we in elk geval dat onze vrouwelijke medewerkers het er ook om doen. A win is a win.

19-05-2023 01:57

Odysseus +14243

Ik hoorde in de pantelic podcast het gerucht dat Gerardo Seoane (ex-trainer Luzern en Leverkusen) op de socials Vd Sar en Ajax is gaan volgen. Is een man die vaker op de shortlist van Mislintat heeft gestaan.
Mocht dit de nieuwe trainer worden, dan wordt de voetbalstijl gegenpress met heel veel defensieve risico. Ik hoop dat het niet waar is.

18-05-2023 17:52

wijzijndebeste123 +163057

Zet idd hoog druk maar lijkt verder absoluut geen Ajax trainer. Zijn build-up play bestaat bv. uit t hanteren van de lange bal 😵‍💫

He believes in attacking in numbers and using long balls from deepish positions. We can see 4 players operate parallelly upfront with any one of them available to make a run for goal. Since the central midfielders and full backs tend to deliver long balls from far out, their attacking players, especially the front two are compelled to have good aerial technique.

Daarnaast meldde Bart Sanders in de Pantelic Podcast dat Heitinga intern nog steeds een hele belangrijke kandidaat is. Ik denk dat hem beloofd is door Vd Sar dat hij hoofdtrainer wordt en dat ze wachten met t bekend maken hiervan vanwege t negatieve sentiment momenteel. Dus bv. eind vh seizoen gedurende de Nations League.

18-05-2023 17:55

Odysseus +14243

Ik vind het ook geen Ajax trainer.

18-05-2023 17:57

Odysseus +14243

@Dutchbat: ik snap je punt niet.

18-05-2023 18:14

TeringHenkie +28242

Maar dat is gvd Heitinga helemaal niet!!

18-05-2023 18:53

TeringHenkie +28242

Dat is in ieder geval een visie. Heitinga heeft verdomme helemaal geen visie en doet maar wat.

18-05-2023 18:54

Odysseus +14243

@dutchbat: generatieconflict? Ik weet niet hoe oud je bent en jij ook niet hoe oud ik ben.

18-05-2023 19:34

Odysseus +14243

@teringhenkie: ik vind Heitinga totaal ongeschikt als hoofdcoach, heb ik eerder hier meermaals onderbouwd.
En ik kan niet goed peilen of hij het wel of niet wordt. Ik ga er nog steeds maar vanuit dat ze niet met hem doorgaan, maar dat niet gaan melden voordat het seizoen ten einde is.

18-05-2023 19:37

Bruno04 +15719

Bosz dus😂

19-05-2023 01:58

Odysseus +14243

Ik vraag me af of hij ons verder gaat brengen.

19-05-2023 07:45

Strawb Choco +1643

Hou toch op met deze onzin. We zijn dood en doodziek als club en daar heeft deze gozer geen moer mee te maken. Het blijft een raadsel wtf er allemaal aan de hand is sinds vorig jaar zomer. Wat een ellende.

18-05-2023 17:47

Rock69 +8404

Conclusie is hierop ook van: Ajax, haal een goede coach die gelouterd is in Europese competities en je hebt samen met Mislintat een duo die Ajax weer op kunnen bouwen!

18-05-2023 17:46

komop +2145

Op zich wel interessant om in het verleden van iemand te duiken.
Maar net als bij iedere functie (bij elke club, bij elk bedrijf zelfs) moet de betreffende persoon zich gaan bewijzen in de komende 1-2 jaar.
Succes in het verleden geeft geen garantie. Fouten geven ook niet aan dat het slecht zou moeten gaan. Sterker nog. Van fouten leer je het meest (als het goed is.)

18-05-2023 17:10

RN +14719

Wanneer start deze man echt?

18-05-2023 17:09

Libero +19050

Morgen officieel in dienst.

18-05-2023 17:10

soewares +2502

Ben tevreden met iemand als mislintat. Zeker omdat hij niet te boek staat als iemand die het schoothondje van de directie wordt, hij kent het reilen en zeilen van de top en hij heeft een oog voor jonge talenten.

18-05-2023 16:21

C14 +22316

Ajax zou moeten leren van zijn succesperiodes/-momenten, waarin de beste en meest gebalanceerde selecties werden samengesteld, met een goede mix van (het liefst creatief gevonden) directe en gerichte aankopen, en vooral ook jeugd, en die voor de leeuwen durven gooien. Dus niet pas gedurende een seizoen nadat dat zoveelste miskoop een miskoop blijkt, maar vooraf aan die aankoop, dus gewoon vanaf begin seizoen op vertrouwen.

Als je dan terugkijkt, waren die succesperiodes met de beste selecties en die gewenste mix de periode onder

-Van Gaal rond '94-'95 (sterk gevonden aankopen, talenten als Kluivert, Davids, Seedorf, etc.)
-Koeman (met sterke, creatief gevonden aankopen en talenten als Van der Vaart, Sneijder, De Jong, Pienaar, Heitinga, etc.),
-Ten Hag (enige successeizoen). Met een paar ervaren spelers zoals in '95, en 5 recent doorgebroken talenten in de basis.

In die periodes had Ajax veruit de beste selecties, met name ook door jeugd, aangevuld met hele goede aankopen, waarvan een paar met ervaring. En ook het beste voetbal, los van onder Koeman, maar dat lag vooral aan Koeman, met dat spelersmateriaal met ook Ibra, Chivu, Trabelsi, Maxwell, etc., was er veel beter en succesvoller voetbal op de mat te leggen.

Dat is wat Ajax altijd zou moeten nastreven. Uiteraard niet zomaar jeugd erin gooien omdat het jeugd is, maar goede en topjeugd is aanwezig, dus wél erin gooien. En sowieso nooit aankopen doen die slechter zijn dan eigen talent, alleen als deze beduidend verder en beter zijn dan eigen jeugd.

Dit alles gebeurt de laatste jaren niet bij Ajax. Daar zou Ajax weer naar toe moeten.

18-05-2023 16:06

C14 +22316

Ik heb misschien inderdaad te snel de conclusie getrokken dat die berichtgeving over Mislintat op waarheid berust. Denk deels vanuit wat frustratie en irritatie, en gevoel van uitzichtloosheid wat Ajax betreft, gezien het jarenlange wanbeleid, en het vooral voorbij gaan aan jeugd.

Iemand van buitenaf en die bij Europese topclubs heeft gewerkt, die normaliter heel weinig jeugd inpassen, zie ik ook niet zo snel relatief veel jeugd inpassen bij Ajax. Dat gevoel leek met berichtgeving bevestigd te worden.

We gaan het zien.

18-05-2023 15:57

Libero +19050

Uiteindelijk hangt het voor een groot/het grootste deel af van welke coach je voor de groep krijgt.
Maar dat Mislintat oog voor de Toekomst (hoofdletter T!) heeft is bij mij juist wél de algehele indruk.

18-05-2023 16:10

C14 +22316

@Libero

Hij schijnt wel aangegeven te hebben bij verschillende mensen dat het in de toekomst inderdaad de bedoeling is dat er meer naar de jeugd gekeken wordt. Maar dat zijn praatjes, daar vertrouw ik niet meer op. Maar nogmaals, we gaan het zien. Ik verwacht met hem wel betere aankopen, in ieder geval minder van die complete misperen.

Dat eerste wat je schrijft, kan zijn, maar zou niet moeten mogen natuurlijk. Dat hoort lange termijn clubbeleid en visie te zijn natuurlijk, en mag niet afhankelijk zijn van een passant. Vanuit de club moet de selectie vooral samengesteld worden, met alleen wensen van de trainer daarin meegenomen, maar die dus niet bepaald leidend zijn, en niet meer dan dat.

Een trainer van Ajax moét dan ook graag met jeugd werken en daarin geloven.

Blijkt dat na aanstelling toch niet of te weinig, heb je beleid die ervoor zorgt dat de trainer wel met jeugd moét werken.

18-05-2023 16:16

Libero +19050

Tuurlijk helemaal mee eens, trainer moet in het beleid van de club passen en niet andersom. Maar veel te vaak gaat het niet zoals het moet en moet het maar zoals het gaat.
Heb je eenmaal een goeie te pakken komt ineens Dortmund langs bv.

18-05-2023 16:31

trodat4030 +96403

Je kan je ook vasthouden aan het feit dat Mislintat liever jeugdspelers Willock en Saka wilde laten doorstromen ipv een Denis Suarez te huren. Vooral de laatste bewijst wel het gelijk van Mislintat (vaste basis Arsenal en geschatte marktwaarde 100 milj+). Willock doet het goed bij Newcastle, ook vaste basis en inmiddels zo'n 30 milj waard. Suarez heeft 67 minuten gespeeld bij Arsenal in de PL....

18-05-2023 16:29

C14 +22316

@trodat

Mooi voorbeeld.

Laten we ons daaraan vasthouden ;).

Ik blijf er wel bij dat dit clubbeleid moet zijn, dus ook niet afhankelijk van een TD, wat uiteindelijk ook een passant is, wel langer bij de club dan een trainer normaal gesproken, maar alsnog een passant. Overmars mocht er ook enorm van afwijken, en van Ajax een koopclub maken. Dat zou niet moeten mogen, zeer riskant voor de club, en ook gewoon niet leuk, want Ajax verliest daarmee zijn gezicht.

18-05-2023 16:31

Bruno04 +15719

Als ze bij Ajax goed genoeg zijn komen ze vanzelf in de basis dat is altijd zo geweest. Het is nu ook niet dat we talenten van het niveau saka (of Frenkie of de ligt) op de deur hebben kloppen.

Zo’n godts, vos en hato komen vanzelf als ze echt goed zijn. Daar maak ik me echt never nooit zorgen over bij Ajax.

Alleen volgens vele moet het morgen al zijn terwijl het nog verkapte jeugdspelers zijn die het bij jong nog lastig hebben.

19-05-2023 02:02

C14 +22316

@Bruno

Timber, Mazraoui, Gravenberch, Hato, Salah-Eddine, Reageer, etc. Zijn geen Frenkies, maar waren bij aanvang seizoen al vele malen beter dan de aankopen die voor hun positie gedaan werden. Waarom dan niet meteen het vertrouwen geven? Waarom eerst met tientallen miljoenen smijten, om dan alsnog eigen jeugd op die plek te hebben staan?

Spel bij Jong Ajax zegt weinig. Taylor blonk daar ook niet per se uit, maar speelde Ajax bij eerste serieuze kans naar het kampioenschap.

Hato, Vos, Fitz-Jim zijn toptalenten die er klaar voor zijn. Voor Godts, Misehouy en nog een paar talenten, is er ook een rol weggelegd, in de breedte, wellicht ook basis gedurende het seizoen.

Deze spelers waren overigens veel verder geweest en gewend aan de druk en niveau, als ze verdomme eens geregeld serieuze minuten hadden gehad dit seizoen en ook al vorig seizoen.

Doordat dit nooit meer gebeurt, krijg je dit giswerk.

19-05-2023 02:22

Sjonnie +18814

Ook al is hij officieus al aan de gang maar hij gaat/kan/mag vanaf morgen officieel beginnen ...
Dus vanaf morgen mag zijn handtekening op overeenkomsten ... etc
En ik zou zeggen vlammen, Svenno!!

Ja, je gaat het heel druk krijgen: sterker, geen zomervakantie voor jou dit jaar!

18-05-2023 14:52

RN +14719

Steek stopt er mee!

18-05-2023 14:03

Slang3 +45700

laatste thuis wedstrijd keepen

18-05-2023 14:12

LukaLitmanen +81896

Als Luis Enrique komt, ga ik een gat in de lucht springen.

Als Bosz komt, zou ik gematigd tevreden zijn

Als Heitinga blijft, ga ik tijdje afstand nemen van Ajax. Geen zin om wéér te gaan ergeren aan keuzes en spel.

18-05-2023 13:57

wijzijndebeste123 +163057

Als Heitinga trainer wordt neem ik ook afstand. Ga dat niet trekken. De gedachte alleen al wekt frustratie op.

18-05-2023 14:08

Sjonnie +18814

Same here...
Als Sjonnie trainer blijft, dan gaat tijdens het werk m'n privé laptop eerder op Netflix dan op ajaxshowtime.nl

18-05-2023 14:40

wijzijndebeste123 +163057

Als t dan per se een Sjonnie moet zijn word jij t dan maar!

18-05-2023 14:42

Sjonnie +18814

🤪
Echt hè, ff terugkijkend: voor z'n aanstelling was ik sceptisch want ik zag het niet zitten in Sjon. Maar ik moet zeggen, de eerste weken heeft hij me echt heel prettig verrast. Maar bij de eerste de beste serieuze tegenstander zie je eigenlijk de beperkingen van Sjon.
Middenveld spel om te janken zo slecht. En hij ziet het gewoon niet
🤬

18-05-2023 14:46

trodat4030 +96403

Ajaxshowtime.nl... Wat valt daar te beleven? Ajaxshowtime.com lijkt me op voorhand veel leuker ;-)

18-05-2023 14:59

Psychevore +21186

@Sjonnie

Het contrast met Schreuder was gewoon zo ontzettend groot. Schreuder zei nooit iets over het voetbal, die lulde alleen maar over 'aanknopingspunten' die alleen hij gezien had.

John had het wél over voetbal na de wedstrijd. Ook ik was toen heel positief. Maar ook hij verzande als snel in clichés.

Het is nu inmiddels zo erg geworden dat ik niet eens meer weet wat ik erger vind. Dat domme gelul van Schreuder, of de wereldrecordpogingen open deuren intrappen van Heitinga.

18-05-2023 15:31

Sjonnie +18814

trodat:
Je hep helegaor gelijk man ...
🤪
bij .nl kom je wel heel ergens anders uit ... wedden?

18-05-2023 17:13

Sjonnie +18814

psycho:

'aanknopingspunten' en 'groei' ... of ... 'een goede trainingsweek'
ingestudeerde frasen idd
🤬

18-05-2023 17:16

soewares +2502

Heb vaak t gevoel dat trainers zoals Luis Enrique eerder bij een brighton, west ham, lazio of sevilla aan de slag gaan dan bij een Ajax. Hoop het natuurlijk wel

18-05-2023 16:18

Libero +19050

'Misleid bij Arsenal' lijkt me accurater dan 'mislukt'.
Je kunt het iemand moeilijk aanrekenen dat men zich niet aan de afspraken houdt en er buiten hem om spelers aangetrokken werden.
Dat achteraf gereken over zijn aankopen daar slaat na net iets meer dan een jaar in dienst ook nergens op. Hij kan nl. niets doen aan het feit dat spelers ver nadat hij al weg was transfervrij vertrokken of dat ze door de trainer genegeerd werden bv.
Aubameyang als grootste voorbeeld. Die werd, naast dat hij ze de beker bezorgde, topscorer van de PL, maanden nadat Mislintat er al weg was. Geen miskoop, me dunkt. Maar dat hij zoveel jaar later transfervrij vertrok toerekenen aan Mislintat, dan is er wel sprake van een enorm bord voor je kop of moedwillig kwaad spreken. (niet jij Bart, goed stuk man ;) )
Sven had trouwens aardig gelijk over Willock (30 mio opgeleverd en vaste waarde bij Newcastle nu) en m.n. Saka die vast een miljoentje of 150 op gaat leveren.
Die geheimzinnige MO bevalt me wel, deed me idd aan Overmars denken. Dick Sintenie had het er ook al over in de podcast van Branie gisteren. Eigen koers varen, data gebruiken als instrument en geen hoofddoel, grondig scouten en persoonlijk kennismaken met targets, veel focus op inpassen eigen jeugd, heel positief allemaal.
En je mag potjandriedubbeltjes toch wel verwachten dat er na ruim een jaar zoeken héél uitvoerig is gesproken over zijn rol, taken en bevoegdheden.

18-05-2023 13:54

debarbaar +8219

Ajax hoeft daar niets van te leren. Het is aan Mislintat om te concluderen dat de premier league geen Bundesliga is en dat er een andere mores geldt in Engeland. Als je gespecialiseerd bent in het vinden van jong talent dan ben je in Engeland simpelweg aan het verkeerde adres.

18-05-2023 13:50

Stefansuarez +19011

Laat sven aub Mavropanos,Sosa,en Ito meenemen van Stuttgart

18-05-2023 13:43

Simpelishetmoeilijkst +25096

Laat Sven werken zoals hij dat prettig vindt, zodat dit goed gaat uitpakken.
Denkt iedereen dat deAD van Ajax het hier mee eens is? We mogen hopen.

18-05-2023 13:41

C14 +22316

Volgens Mislintat is de aanstormende jeugd er nog niet klaar voor. Heeft hij even gezien van een klein afstandje in een paar maandjes. Met ook nooit speelminuten voor diezelfde talenten in Ajax 1, dus je kan niet eens echt een oordeel vellen. Spelers die in Jong niet zo bijzonder lijken, er niet echt bovenuit lijken te steken, kunnen veel beter tot hun recht komen in Ajax 1. Van Gravenberch, Timber, Taylor, etc., werd voordat zij uit nood er plotseling in werden gegooid, ook niet verwacht dat ze er meteen zouden staan, door velen althans, en door Ajax blijkbaar, want hen geen vertrouwen geven, maar eerste aankopen.

Toch stonden ze er vrijwel meteen, en vele malen beter dan de aankopen. Nou waren de aankopen ook niet best, bizar slecht zelfs.

Het is duidelijk dat er aan eigen talenten veel meer eisen worden gesteld dan aan aankopen. Een toptalent kan al eeuwig in Jong Ajax gehouden worden, omdat hij nog niet maximaal mee omschakelt/meeverdedigt. Maar een aankoop mag a-technisch zijn, een heel zwak balgevoel hebben, een slechte/matige motoriek hebben, tekort schieten qua handelingssnelheid, mag niet puur kunnen verdedigen als verdedigende speler, etc.

Er wordt puur tóch voor die aankoop gekozen op basis van een gevoel; een gevoel van 'zekerheid' en 'betrouwbaarheid'. En dat is allemaal bullshit. Wat ervaring is alleen van waarde en een pré, als het bovenop meer dan voldoende kwaliteit en ook de juiste kwaliteiten voor desbetreffende positie binnen het specifieke Ajaxspel.

En je kan inderdaad wat felheid in het team krijgen door wat Zuid-Amerikaanse bikkelaars erin te gooien, maar wat veel beter werkt, en wat je ook veel beter voetbal oplevert mét drive, is een trainer voor de groep zetten die niet twijfelt, die niet op twee gedachten hinkt, maar uitgaat van vertrouwen en eigen kracht, altijd dynamisch wil aanvallen en drukken, met wat 'risico', lef en bravoure. Dat spel haalt drive in alle spelers naar boven, en brengt spelplezier, en scherpte, want die diepte boven breedte betekent steeds een stapje vooruit denken, sneller handelen, in plaats van het vertragende balletje terug en breed, en dat afwachtende.

Een goed voorbeeld is het verschil tussen De Boer en Bosz, met slechts een zomerstop tussen hen in. Grotendeels zelfde selecties, maar qua drive, tempo, inzet en spelplezier een wereld van verschil, en dat zonder 'grinta' van buitenaf.

18-05-2023 13:34

Stefansuarez +19011

Ik voorzie een doorbraak van Vos,Hato,Godts, Misehouy

18-05-2023 13:37

C14 +22316

@Stefan

Dat zou inderdaad de bedoeling moeten zijn, hopelijk krijgt de jeugd dit keer wel echt een kans, en krijgen zo ook gewoon speeltijd om door te ontwikkelen in Ajax 1, ook als ze nog niet tot de beoogde basiself gaan horen.

18-05-2023 14:08

trodat4030 +96403

StefanSuarez. Die jongens zijn nog wel wat jong. Jonger en minder ervaren dan in de tijd van Bosz (uitgezonderd Dolberg, Onana zat al wat langer in Jong en is ook een jaar ouder). Donny, Frenkie, Appie en Cerny kwamen er nog maar mondjesmaat aan te pas en hebben echt nog veel gehad om in dat seizoen veel te spelen in de KKD. Pas onder Keizer braken ze écht door in 1. Op dit moment zijn Vos, Hato, Godts en Misehouy op het punt waar bovengenoemde waren onder het seizoen van Bosz qua leeftijd en ervaring. Hato kan je misschien zien als de Dolberg van toen, maar dat moet nog maar blijken volgend seizoen. Ik denk dat nog een jaar veel spelen in Jong voor die jongens echt nog van groot belang is.

18-05-2023 14:51

Psychevore +21186

Zei Mislintat dat? Of was dat één van de vele verzinsels van de Telegraaf?

18-05-2023 13:45

C14 +22316

@Psyche

Dat werd breed in de media gedragen.

18-05-2023 14:07

Libero +19050

Ik heb een artikel hier nav een artikel van Johan Inan (AD) gevonden. Daarin staat "Echter worden veel talenten nog niet gezien als basisklant bij het eerste elftal. 'Insiders en talentenkenners achten de meeste beloften die interim-coach John Heitinga al liet nog niet rijp voor een basisplaats', schrijft het Algemeen Dagblad."
Hier gaat het dus om derden en niet wat Mislintat zelf gezegd heeft. Misschien heb je een andere link, want hetgeen jij schrijft komt echt niet overeen met het beeld dat door bv. Dick Sintenie en hier in dit artikel geschetst wordt.
https://www.ajaxshowtime.com/bijzaken-en-geruchten/mislintat-ziet-vooralsnog-weinig-ruimte-voor-jeugdspelers-nog-niet-rijp-voor-basisplaats
Check ook branie podcast.

Overigens zou ik het volkomen eens zijn met gerichte aankopen die er meteen staan en jeugd daarachter.
Je moet dat niet willen, alleen jeugd doorschuiven en dan maar hopen dat het stand houdt. Deze ploeg heeft routine en leiderschap nodig.

18-05-2023 14:47

trodat4030 +96403

Maar media lult elkaar ook heel graag na, C14.. De een gilt wat, de rest huppelt er braaf achteraan en doet of het dé absolute waarheid is. Het moet nog maar blijken in hoeverre dat daadwerkelijk klopt. De bron van zo'n verhaal is wel degelijk van belang in mijn ogen. Waar is dat gerucht begonnen?

Overigens zit er misschien wel een kern van waarheid in, zie ook mijn reactie hierboven op StefanSuarez. De grootste talenten van Jong zitten pas net in de KKD en té vroeg rekenen op die jongens kan ook funest blijken. Ik zou er rekening mee houden (door sommige aankopen niet direct langdurig vast te leggen, 2 jaar met een optie zou zomaar de oplossing kunnen zijn), maar niet op rekenen, dan kunnen ze alleen maar positief verrassen. Op die manier geef je spelers de ruimte om zich erin te spelen op korte termijn, maar heb je ook een backup als ze nog niet zo ver zijn als sommigen vermoeden, 16/17 kan echt een mooie blauwdruk zijn daarvoor.

18-05-2023 14:58

trodat4030 +96403

Ah kijk, het komt uit de koker van Inan. Dat baart me best enige zorgen, want vind hem nou niet overkomen als iemand die écht inside informatie heeft.

18-05-2023 15:02

JOKRO +518

Ik denk dat de strekking is dat de jeugd (Hato, Vos, Godst, Amo, Misehouy), op dit moment niet klaar zijn om een dusdanige rol te betekenen in de selectie waarin de kwaliteit omhoog gaat, op een manier die noodzakelijk is voor CL voetbal en een vol seizoen in de basis.
Dit moet je die jongens ook niet willen aandoen, dat ze allen vast bij 1 gaan aansluiten aankomend jaar heb ik geen twijfels over. Maar dat er kwaliteit aankopen moeten gaan komen in de leeftijd van 22-27 voor de benoemde posities lijkt me een feit.

Veel mensen schreeuwen om Ziyech-achtige aankopen (qua niveau), dan is een jeugdspeler in plaats daarvan niet realistisch.

18-05-2023 13:50

C14 +22316

@JOKRO

Sinds wanneer gooit Ajax geen talenten voor de leeuwen? Ja, sinds Ten Hag + Overmars, maar in die tijd was Ajax ook tot een ordinaire koopclub verworden, met niet eens speeltijd voor talenten om door te ontwikkelen.

Mazraoui, Van de Beek, De Ligt, Onana, Frenkie, Dolberg, Gravenberch, Timber, Taylor etc., daarvan werd dan ook gedacht dat ze er niet klaar voor zouden zijn, want jeugd.
Het bleek nogal anders, ieder van die spelers veruit beter dan aankopen die gedaan werden voor die posities.

Dus waar is dat toch op gebaseerd? Dat jeugd er nooit klaar voor zou zijn, want dat hoor je altijd.

Het gaat om kwaliteit, en belangrijker nog, de juiste individuele kwaliteiten voor desbetreffende posities. Dat hebben deze jongens. En Ajax jeugdspelers hebben de laatste 10 jaar veelal een 'goede kop', met veel zelfvertrouwen, geen plankenkoorts.

Dit soort jongens zou je dus moeten mixen met een paar topaankopen, zodat je weer een beetje die mix krijgt zoals in het enige successeizoen onder Ten Hag, met jongens als Frenkie, Onana, Van de Beek, De Ligt, Mazraoui (dus 5! talenten), en wat meer ervaring gekoppeld aan kwaliteit in de vorm van Tadic en Blind, en wat goede aankopen van buitenaf (Neres bijvoorbeeld).

Jeugd brengt naast kwaliteit die normaliter onbetaalbaar is voor Ajax om op iedere posities te kopen, ook enorm veel gretigheid en dus drive, vaak een goede teamgeest want minder vedetten, spelplezier. En dat gekoppeld aan wat ervaring in het veld, is dé mix. Zo is Ajax ook altijd het meest succesvol geweest, en met het beste voetbal. Geld dat je bespaart door die jeugd in te passen, kan je besteden aan échte topaankopen.

18-05-2023 14:19

leeuw58 +1938

Taylor is toch echt geen voorbeeld van een speler, die het wel kan in Ajax 1. Hij staat er bij gebrek aan beter en hoort gewoon niet thuis in Ajax 1. Niveau Heerenveen etc.

18-05-2023 13:52

trodat4030 +96403

Jij hebt vorig seizoen gemist? Taylor kan beter, dat hebben wij iig wél kunnen zien, maar misschien was jij toen al op vakantie ofzo.. Taylor bracht een stúk meer dan een Graveberch in de laatste maanden. De blessure van Graaf was bijna een zege voor het team.. Dat hij dit seizoen een veelal eenzaam zwemt in wedstrijden met Klaassen en Alvarez op het middenveld in zijn eerste volle seizoen als basisspeler, die nuance lijkt NIEMAND hier te bezitten..

18-05-2023 14:04

C14 +22316

Precies trodat!

18-05-2023 14:10

C14 +22316

@leeuw

Ik sluit me graag aan bij trodats reactie.

18-05-2023 14:10

leeuw58 +1938

Graaf is 10 klasses beter dan die onnozele Taylor. Alvarez is zeker beter dan Taylor daarom willen diverse topclubs hem ook overnemen. Zelfs de Klaassen is een stuk beter dan Taylor. Leuk dat je liefhebber bent van Taylor maar ga dan gerust een niveau lager kijken en daar supporteren want je hebt geen oog voor talent.

19-05-2023 16:38

C14 +22316

@leeuw

Gravenberch heeft in principe niks laten zien bij Ajax, beetje opstomen bij wat ruimte, en bal afgeven, en altijd de logische, voorspelbare keuze. Is beperkter dan Taylor, Taylor is meer de verbindingsman, passend en bewegend zonder en met bal.

Mij gebrek aan oog voor talent toebedelen, en dan Alvarez beter dan Taylor noemen, haha, oké...

Alvarez is minder dan mening KKD speler, heeft alleen waarde door lengte en door mentaliteit, verder niks.

19-05-2023 18:30

leeuw58 +1938

Je zult zien dat Alvarez voor + € 40 miljoen verkocht wordt. Taylor wordt je misschien kwijt aan Heerenveen voor een habbekrats. Mind my words. Ik heb heel veel vertrouwen in de eigen jeugd maar Taylor zakt gewoon iedere wedstrijd door het ijs. Dave Vos gaat veel meer bereiken.

21-05-2023 22:09

C14 +22316

@leeuw

Dat doet ie helemaal niet, als ie nu een foutje maakt wordt het uitvergroot, is de laatste tijd gewoon weer een van de betere, zo niet de beste.

En wat heeft Dave Vos ermee te maken? Onder Dave Vos zou Taylor veel beter renderen.

21-05-2023 22:52

leeuw58 +1938

C14, je bent waarschijnlijk een Citroen-rijder. Ikzelf ben een MB-rijder en kijk ook graag naar MB-voetballers ipv C-voetballers. Dat is gewoon het verschil tussen ons. Je houdt van mooi voetbal of niet. Taylor wil ook mooi voetbal maar heeft gewoon de capaciteiten niet. Kan hij niets aan doen maar de trainer wel door hem niet meer op te stellen. Wat Dave Vos betreft: die heeft het juiste karakter, inzet, techniek en het juiste Ajax-DNA.

22-05-2023 10:22

debarbaar +8219

Jij/Jullie weten een heleboel. Je moet vast met je oor aan de kamerdeur van deze man hebben gezeten. Niemand heeft hem nog wat horen zeggen anders dan hetgeen elke TD zou zeggen over zijn huidige trainer. Alles wat je hier optekent is gelogen, verzonnen en uit je dikke duim gezogen. (of is door je vrienden op je tijdlijn gezet als "alternatief" feit)

18-05-2023 13:52

C14 +22316

@debarbaar

Stond gewoon breed in de media. Dat jij het niet mee hebt gekregen betekent niet dat ik het uit mijn duim zuig. Waarom zou ik ook?

18-05-2023 14:10

Libero +19050

@C14 ook hier: doe eens een linkje. Ik kom slechts uit op een artikel van Johan Inan - die Mislintat NIET geïnterviewd heeft - en dat bol staat van suggestie en 'volgens insiders' etc.

18-05-2023 15:09

Libero +19050

Ook hier een citaat uit dat artikel: "Volgens de redacteur van het Algemeen Dagblad achten 'insiders en talentenkenners' de meeste beloften die interim-coach John Heitinga al liet snuffelen nog niet klaar voor een basisplaats. Een aantal talenten hebben echter wel uitzicht op een vaste plek in het eerste. "De al gepromoveerde Jorrel Hato staat buiten discussie. Ook Silvano Vos wordt gezien als een exceptioneel talent, wiens doorbraak niet lang zal uitblijven. Een andere middenvelder om in de gaten te houden is Gabriel Misehouy."
https://www.footballtransfers.com/nl/transfernieuws/nl-eredivisie/2023/05/mislintat-stelt-talenten-van-ajax-teleur-hij-ziet-daar-weinig-ruimte-voor

18-05-2023 15:10

Robertini +38975

Dat geheimzinnige klinkt als een goede scout, maar een slechte directeur. Daar is Overmars ook aan stuk gegaan, al voor dat schandaal. Ik hoop dat van Halst beter toezicht houdt dan zijn voorganger, want met betere documentatie waren we in een minder groot gat gevallen.

Ik geef Mislintat het voordeel vd twijfel, maar vooralsnog klinkt het niet veelbelovend.

18-05-2023 13:33

leeuw58 +1938

Documentatie? Overmars was een topspeler en beschikte over het juiste voetbalinstinct. Instinct zit in je en kun je niet documenteren/leren. Aan Huntelaar de taak om dat instinct te herkennen in zichzelf en dan te gebruiken. Alleen onderhandelen kun je leren maar meestal heb je koopmansgeest of niet. Voetbalinstinct en koopmansgeest is DE combinatie. Zelfs dat is geen garantoe om miskopen te voorkomen.

18-05-2023 13:55

trodat4030 +96403

Ja, documentatie. Marc wist niet eens meer dat Gravenberch geen clausule in zijn contract had en dat dit seizoen zijn laatste contractjaar zou zijn en een verkoop afgelopen zomer in feite een no-brainer was. Net als er met Antony bepaalde mondelinge afspraken waren gemaakt die nergens op papier bleken te staan (meedenken bij een vertrek na 2 a 3 jaar), maar wel gedaan waren en Ajax zich dus wel aan moest houden.. Dat hoort gewoon altijd bij elke TD gewoon ergens in een archief te zitten, niet slechts in het hoofd van een TD. Documentatie in een miljoenenbedrijf is van ENORM belang, zeker dit soort zaken waar miljoenen mee gemoeid zijn.

Dat hij een neusje had voor goede spelers en de kunst verstond om goedkoop te kopen en duur te verkopen, staat daar totaal los van.

18-05-2023 14:08

RJB1979 +25486

Hij is wel van de moeilijke namen. Arme fanshop medewerkers.

18-05-2023 13:05

ProfessorX +19827

Het is erg stil rond Nagelsmann !
Voor mij de ideale trainer bij Ajax samen met Gallardo , Conte

18-05-2023 13:03

Robertini +38975

Gallardo vind ik zo'n raar idee. De trainer hoeft niet per se Nederlands te kunnen, maar Engels is toch wel echt een noodzaak, vind ik. Gallardo spreekt het erg gebrekkig.

18-05-2023 13:38

JohanCruijf +2959

Maakt niet zoveel uit. Bielsa kan helemaal geen Engels en trainde in de premier league.

18-05-2023 13:43

trodat4030 +96403

Misschien heeft John in zijn tijd in Spanje wel zijn cursus Spaans met enig succes voltooid? Dat lijkt me sws een van de de beoogde assistenten, het hoeft niet een probleem te zijn. Daarbij kan Gallardo vast ook nog wel wat bijleren, zeker als hij in Europa iets wil bewerkstelligen is een beetje extra kennis van de Engelse taal absoluut geen overbodige luxe.

18-05-2023 14:16

ProfessorX +19827

Helemaal eens met je @ trodat en JC

Niemand is te oud om te leren en geloof best wel dat hij nu cursus Engels heeft gedaan of mee bezig is .

18-05-2023 14:54

wijzijndebeste123 +163057

Gallardo schijnt Engels aan t leren te zijn sinds zijn vertrek bij River. https://www.hitc.com/en-gb/2023/02/23/marcelo-gallardo-learns-english-as-leeds-and-southampton-eye-world-class-coach/

18-05-2023 17:42

Robertini +38975

Oh nice! Zal niet vloeiend, maar als het al 5 maanden (tegen z'n startdatum) is, dan zal voetbalvloeiend wel kunnen.

18-05-2023 17:48

Oxxer +163797 moderator

@ Prof X

Conte hoort qua voetbal niet in het rijtje Nagelsmann en Gallardo. Hij kan een ploeg opbouwen met financiele midden die onhaalbaar zijn voor Ajax, buiten dat hij vraagt heel snel om aankopen en zijn spelopvatting staat mijlenver van waar voor staat Ajax.

18-05-2023 13:49

ProfessorX +19827

Conté speelt om Italiaans met hoge druk en nee is niet mijn nr 1 trainer , maar Nagelsmann zeker wel en die García oud trainer red bull ook wel eigenlijk of gewoon Gallardo fan van

18-05-2023 14:59

Oxxer +163797 moderator

Dan kijk ik anders naar voetbalwedstrijden, naar mijn mening waren Chelsea, Internazionale en TTH onder Conte niet om aan te gluren, Catenaccio 2.0. WBT het roepen om Gallardo ben ik er zeker van dat veel fans die zijn naam noemen nog nooit Riever hebben gezien. Ik zou dat nooit doen.
.

18-05-2023 15:16

ProfessorX +19827

Moet je eens doen argentijnse competitie kijken echt leuk en soms spannend .

18-05-2023 15:20

Oxxer +163797 moderator

😂😂😂😂😂

18-05-2023 16:57

ProfessorX +19827

Je vindt er geen flikker aan 😂😂

18-05-2023 17:18

Oxxer +163797 moderator

Ironisch dat jij van alle users op AS juist tegen mij zegt dat ik de Argentijnse Primera Division eens moet volgen, ik vind het hilarisch.

18-05-2023 17:28

ProfessorX +19827

Moet je toch doen 🤗

Ik weet dat jij in de JC Arena 2 of 3 rijen van me vandaan zit .
moeten eens biertje pikke 🤗🍻
Laatste wedstrijd Bennink er niet bij ben voor een week weg , maar me Kleinzoon met me zoon gaat in mijn plaats 👍

18-05-2023 17:31

ProfessorX +19827

Trouwens verleng jij volgend seizoen. ?

18-05-2023 17:32

AFCACruijff14 +160831

Vermoed dat de Telegraaf 0 scoops gaat hebben deze zomer, dus zij zullen Mislintat wel heel kritisch en toxic benaderen in die flutpodcast met Driessen en Verwey. Hij is Duits. Hij lijkt op een hippie. Hij kent Ajax niet. Dat soort bullshitredenen zullen dan wel gebruikt worden, omdat ze hem inhoudelijk niet mogen volgen.

18-05-2023 12:56

trodat4030 +96403

En vergeet niet dat ook zo links en rechts Lenderink nog een sneer gaat krijgen, daar hebben ze ook een (vuil) oogje op om 1 of andere manier..

18-05-2023 12:58

AFCACruijff14 +160831

Ja, heel eng een vrouw bij Ajax. Alsof zij het beleid bepaalt. Ze moet zorgen dat er een budget is en transfers financieel afhandelen. Maar hee, 1 slecht jaar en het lag aan de vrouw. Driessen en Verwey zijn gewoon oude dino's.

18-05-2023 13:00

TeringHenkie +28242

Toen laatst Genee het over Gallardo had, moest Derksen en Gijp ook al lachen. En over Mislintat zeiden ze ooit..en komt Ajax met 1 of andere Duitse nietsnut aanzetten.

VoetbalVerstand van Derksen en Gijp reiken niet verder dan de grenzen.

18-05-2023 12:59

trodat4030 +96403

En dat verhaal kwam vanuit VZ, die zomaar wat namen hadden geopperd als zijnde talentvolle trainers die het elders goed doen. Vervolgens ging Genee roepen dat die namen dús rondzingen in Amsterdam. Typisch een redacteur van Genee's radioprogramma die dat artikeltje had gelezen en Genee die ermee aan de haal gaat. Namen kwamen ook exáct overeen, Gallardo, Knutsen en Postecoglou..

https://www.voetbalzone.nl/nieuws/ajax-zoekt-een-buitenlandse-trainer-drie-mogelijke-topkandidaten/418890

18-05-2023 13:13
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.