‘Steijn zal zeker niet schromen om in Europese duels een keer wat realistischer te zijn’

door NielsOpdam 343

‘Steijn zal zeker niet schromen om in Europese duels een keer wat realistischer te zijn’

door NielsOpdam 343

Kees Luijckx hoopt dat Maurice Steijn zichzelf blijft bij Ajax en duidelijkheid gaat geven aan de spelersgroep. Als de nieuwe hoofdtrainer die duidelijkheid geeft, verwacht Luijckx dat Steijn in staat is om het beste uit de meeste Ajax-spelers te halen. ‘Alleen de crux is: durf je dit bij Ajax ook te doen? Durft hij keuzes te gaan maken? Durft hij hard te zijn voor jongens die altijd gespeeld hebben?’

Eerst gaan we terug naar het seizoen 2009-2010, toen Steijn assistent-trainer was van Raymond Atteveld bij ADO Den Haag. Daar werkte hij samen met Luijckx. Vier wedstrijden voor het eind van de competitie kreeg Atteveld de zak en werd Steijn de interim-trainer. Het was zijn eerste klus als hoofdtrainer in het betaald voetbal. Luijckx noemt de situatie van de club in 2010 ‘heel rommelig’ en ‘heel chaotisch’. ‘Maar hij nam het eigenlijk heel geruisloos over. Hij is sympathiek. Je kunt hem volgens mij vertrouwen als trainer. Hij speelt geen spelletjes. Ik denk dat iedereen daarin wel op hem vertrouwde, waardoor hij het eigenlijk heel makkelijk overnam. Er was niemand die daar gek van opkeek.’

Luijckx, die tegenwoordig werkzaam is als analist bij ESPN, vertelt dat Steijn destijds ook netjes was richting Atteveld. Zijn voorganger liep in de eerste twee weken na zijn ontslag soms nog op het trainingsveld rond. ‘Het was een hele gekke situatie, maar hij was wel heel collegiaal richting Atteveld, en ook richting de groep was hij geloofwaardig. In zulke situaties kan iedereen zich op een gekke manier profileren, wat niet geloofwaardig is of waar je snel doorheen prikt, maar dat heb ik bij hem helemaal niet gehad.’

Toen Steijn het overnam als hoofdtrainer voerde hij geen grote wijzigingen door bij ADO Den Haag. Luijckx vertelt dat de trainer vooral bezig was om iedereen weer bij de ploeg te krijgen. ‘Van de nummer 1 tot en met de nummer 25. Als je met hem mee wil, dan heb je een hele goede aan hem. Dat geldt voor wie dan ook, dus ook voor de nummer 24 van de selectie.’

De oud-profvoetballer vertelt dat Yuri Cornelisse destijds al een jaar niet meer speelde bij ADO Den Haag, maar dat Steijn hem toch een mooi afscheid bij de club gaf. ‘Hij betrok Yuri er weer bij. Dat deed hij heel goed. Hij maakte iedereen weer belangrijk en dat is wel een kunst, want wissels zijn over het algemeen niet zo happig om dan mee te gaan. Hij maakte de groep wel even duidelijk van: We hebben nog een hele strijd te leveren en iedereen moet meehelpen. Dat deed iedereen ook.’

Tekst gaat verder onder de foto.

‘Steijn zal zeker niet schromen om in Europese duels een keer wat realistischer te zijn’
Maurice Steijn als interim-trainer van ADO Den Haag tijdens het seizoen 2009-2010. 'Als je met hem mee wil, dan heb je een hele goede aan hem. Dat geldt voor wie dan ook, dus ook voor de nummer 24 van de selectie', vertelt Kees Luijckx.

‘Steijn is sympathiek en betrouwbaar, maar hij kan ook wel hard en duidelijk zijn’

Dertien jaar na hun samenwerking bij ADO Den Haag is Steijn benoemd tot hoofdtrainer van Ajax. Luijckx vertelt dat hij de eerste berichtgeving in eerste instantie niet geloofde, maar die verbazing had niet zozeer met Steijn te maken. ‘Een topclub als Ajax moet dat namelijk wel durven. Tegenwoordig worden vaak trainers met een grote naam aangesteld. Clubs denken vaak dat ze daarmee tijd kopen om een bepaald beleid te kunnen voortzetten. Trainers met een minder grote naam krijgen vaak wat minder tijd.’

‘Maar ik vind het eigenlijk wel een hele stoere keuze, en ook een keuze waar ik veel respect voor heb, want ik heb wel het idee dat ze nu onafhankelijke mensen aanstellen bij Ajax’, vervolgt de oud-profvoetballer zijn verhaal. Luijckx vindt het op technisch gebied ‘een nieuw begin’ voor Ajax en denkt dat dit precies is wat de club moest doen. ‘Maar je kunt hier ook kneiterhard en snel mee op je bek gaan, zo is Ajax natuurlijk ook weer. Als je een grotere naam aanstelt, dan krijg je misschien wel wat langer de tijd…’

Na hun gezamenlijke periode in Den Haag is Luijckx zijn oud-trainer altijd blijven volgen. Hij kwam Steijn in de jaren daarna ook nog vaak tegen. ‘Mijn ervaring met hem is dat hij heel betrouwbaar en sympathiek is, maar topvoetbal is geen sociale instelling, dus hij kan ook wel hard en duidelijk zijn. Hij is ook wel een vechter in dat opzicht. Hoe sympathiek hij ook is, hij laat zich de kaas niet van zijn brood eten. Ajax is wel van een andere grootte, maar dat is precies wat hij ook moet doen en durven bij Ajax.’

‘Durft Steijn hard te zijn voor jongens die altijd gespeeld hebben?’

De oud-speler van onder meer AZ en NAC Breda hoopt dat Steijn ‘zichzelf kan blijven’ bij Ajax. Luijckx hoopt daarnaast dat de trainer duidelijkheid gaat geven. ‘Als hij duidelijkheid kan geven aan spelers, zodat ze weten waar ze aan toe zijn en op welke positie ze zich moeten richten, dan is hij wel in staat om het beste uit heel veel spelers te halen. Dat ga je dan in de basiself zien, maar waarschijnlijk ook met de wissels. Hij gaat daarin dan onafhankelijk zijn keuzes maken, dat is hoe ik hem ken. Alleen de crux is: durf je dit bij Ajax te doen? Durft hij keuzes te gaan maken? Durft hij hard te zijn voor jongens die altijd gespeeld hebben? Dat je echt laat zien aan de groep: Het maakt me niet uit of je 30, 20 of 16 jaar bent. Iedereen vecht weer voor zijn plek.

Volgens Luijckx is het geven van duidelijkheid cruciaal voor Steijn. Hij denkt dat de trainer dat kan, omdat de Hagenees dat in het verleden al heeft bewezen, maar Steijn heeft het nog niet laten zien bij een topclub. ‘Ik weet wel dat het bij een topclub een stuk lastiger is. Je moet niet bang zijn dat je op andermans tenen gaat staan of dat je een ander teleurstelt… Hij is een ervaren Eredivisie-trainer. Hij kan echt heel goed inschatten wat hij straks aan welke speler kan hebben. Alleen moet je dat wel durven te vertellen.’ Luijckx denkt dan ook dat dit tegelijkertijd het grootste gevaar is voor de kersverse Ajax-trainer. ‘Als hij dat niet doet, dan denk ik dat er een grote kwaliteit van hem - het smeden van een team - wegvalt.’

‘Je moet echt wel wat meer snufjes en tactische dingen uit de hoge hoed toveren’

Bij Ajax is aanvallend voetbal belangrijk. Sterker nog, het wordt eigenlijk gewoon geëist. Steijn werkte tot nu toe bij kleinere clubs en speelde lang niet altijd aanvallend voetbal. Luijckx zag het Sparta Rotterdam van Steijn toch regelmatig goed voetbal spelen. ‘Als hij tegen gelijkwaardige of iets mindere tegenstanders speelde, dan speelde Sparta echt fantastisch, ook aan de bal met de opbouw van achteruit. Alleen koos hij daar niet voor als hij met Sparta tegen Ajax-uit speelde, dan is hij realistischer.’

Luijckx heeft echter nog wel wat twijfels of Steijn nu iedere wedstrijd aanvallend en aantrekkelijk voetbal kan laten zien bij Ajax. ‘Dat moet wel blijken. Het is gewoon een hoger niveau. Je moet echt wel wat meer snufjes en tactische dingen uit de hoge hoed toveren.’ De analist ziet daarin ook een belangrijke rol weggelegd voor assistent-trainer Hedwiges Maduro. ‘Hij heeft bij Ajax gespeeld, de hele jeugd doorlopen, dus hij weet precies hoe het werkt. Hij heeft ook bij Almere City de rol gehad dat hij heel veel mee mocht praten over het tactische deel.’

Steijn wordt door velen omschreven als een ‘realistische trainer’. Denkt Luijckx dan ook dat de oefenmeester bij Ajax het systeem zou aanpassen als de wedstrijd daar om vraagt? ‘In de Eredivisie ga je vanzelf zien dat Ajax altijd de bovenliggende partij zal zijn. Maar misschien moet je in Europese wedstrijden een keer wat realistischer zijn. Ik denk dat hij dat niet zal schromen, zeker niet zelfs.’

Volgens Luijckx is het ook slim om soms eens iets behoudender te spelen. Niet alleen als Real Madrid de tegenstander is, maar ook als Ajax in de Europa League speelt. ‘Dan kun je als trainer ook zeggen: Bij Sevilla-uit kun je een periode hebben dat we op de eigen helft spelen, accepteer dat en dan zijn dit de afspraken. Dat kan hij wel, maar je moet wel je spelers mee zien te krijgen.’

Tekst gaat verder onder de foto.

‘Steijn zal zeker niet schromen om in Europese duels een keer wat realistischer te zijn’
Maurice Steijn tijdens zijn presentatie als trainer van Ajax. Kees Luijckx denkt dat de oefenmeester het systeem zou aanpassen als de wedstrijd daar om vraagt. 'Misschien moet je in Europese wedstrijden een keer wat realistischer zijn. Ik denk dat hij dat niet zal schromen, zeker niet zelfs.'

‘Ajax heeft in potentie veel meer dan Feyenoord of PSV’

Als Luijckx aan het einde van dit gesprek de vraag krijgt wat hij verwacht van het tijdperk-Steijn in Amsterdam, dan vertelt hij dat hij dat heel lastig vindt te voorspellen. Volgens de analist heeft Ajax ‘qua namen nog steeds de beste selectie’ en daarnaast denkt Luijckx dat er ook goede jeugdspelers aankomen. ‘Alles is eigenlijk wel aanwezig om er iets heel moois van te maken. Alleen, kan hij de groep weer bij de hand nemen? Kan hij iedereen weer met blijheid laten trainen? Kan hij ervoor zorgen dat er een groepssfeer komt die heel positief is?’ De ESPN-analist denkt namelijk dat het groepsproces afgelopen seizoen niet goed liep bij Ajax. Luijckx ziet dat als een belangrijke oorzaak van het tegenvallende seizoen. ‘Dat moet hij weer goed zien te krijgen. Als dat weer goed komt, dan denk ik dat Ajax kampioen wordt.’

Dat sterkhouders als Jurriën Timber, Edson Álvarez en Mohammed Kudus misschien vertrekken, gaat volgens Luijckx geen probleem worden voor Steijn. ‘Bij Ajax staan er altijd andere spelers op. Ajax kan van alle Nederlandse clubs nog steeds de beste spelers halen. Bij Ajax komen er nog een paar fantastische spelers door uit de jeugd. Het zijn vaak de beste talenten van Nederland, dus er dienen zich altijd weer nieuwe spelers aan… Ik denk dat het vertrek van de sterkhouders het probleem niet gaat worden voor Ajax. Zij worden ieder jaar weer vervangen en vaak ook goed.’

Luijckx denkt dat dit voor Ajax het moment is om ‘terug te veren’. De ESPN-analist gaat er niet vanuit dat de Amsterdamse club twee seizoenen op rij ondermaats presteert, maar waarschuwt de club wel. ‘Het kan wel hè. Als je op dezelfde voet verder gaat, dus dat de onduidelijkheid binnen de selectie bijvoorbeeld blijft… Daarnaast zal het moeten blijken of de aankopen succesvol zijn, maar ik denk dat Ajax daarin zo veel mogelijkheden heeft. Plus wat ze nog hebben staan in de selectie. Ajax heeft in potentie veel meer dan Feyenoord of PSV.’

Niels Opdam (email: n.opdam@ajaxshowtime.com)

Ajax speelt voor het eerst sinds de jaren tachtig in een wit uittenue! Bestel nu het nieuwe uitshirt voor het seizoen 2023/24!

Lees meer over:
Plaats reactie

Berghuis +14361

Bij Sevilla uit... Met alle respect, maar ook dit Sevilla is echt geen geweldige ploeg.. Het is wel voornamelijk een team en dat zag je ook aan Feyenoord in 21/22. Als je een team bent, heb je al die individuele kwaliteiten niet altijd nodig en kan je ook zonder dat tot grote hoogte stijgen.

05-07-2023 08:27

Eurysaces +29527

Hoe vaak hebben we dat realistische verhaal wel niet gehoord, elk seizoen is het weer een onzinnig thema. Het komt er dan vaak op neer dat gevonden wordt dat er opeens verdedigend gespeeld moet worden. Precies wat 90% van de clubs doet. Maar ook waar 90% van die clubs op traint.
Laten we eens proberen dat realistische verhaal los te laten! Hoe realistisch was Schreuder wel niet? We hebben alleen maar achteruit gelopen met dat zogenaamde "realistische" voetbal.

We trainen op aanvallend voetbal, nog nooit hebben we iets gepresteerd in Europa met realistisch voetbal. Er was geen verschil tussen de Europese wedstrijden bij Louis, Bosz en ten Hag. Het ging bij ten Hag pas mis in Europa toen hij het belang van voetballers naast zich neer legde met het niet compenseren voor Alvarez.

Liever onderuit met aanvallend voetbal, dan onderuit met angst.

04-07-2023 10:13

ProfessorX +19827

Het klinkt positief en zo stap ik ook het nieuwe seizoen in .

Europees realistisch spelen is normaal tenminste als je iets wil bereiken .

In de thuiswedstrijden en rechter rijtje lekker aanvallend en tegen psv Feijenoord az realistisch om erna er op te klappen heerlijk .

03-07-2023 17:35

Ajax14AMS +25205

Goed. Realisme is ook nodig in het voetbal tegenwoordig wil je een serieuze kans maken.

De mensen die hier volledig totaalvoetbal willen gaan spelen zonder enige concessies te doen vinden het leuk om een pak slaag te krijgen ofzo, want dat is wat er dan gebeurd.

Dat werkt tegenwoordig niet meer. Zolang Steijn attractief voetbal speelt mag hij van mij realistisch zijn wat hij wilt.

03-07-2023 16:43

Jeugd +24780

Maurice Steijn schijnt gewoon naar de wc te durven als hij moet poepen. Hij is vrij realistisch als het gaat om zijn stoelgang. Hij accepteert naar eigen zeggen niet dat het laatste velletje aan de ril blijft zonder te wisselen.
#komkommertijdjournalistiek

03-07-2023 13:05

FissaDeGekste +3374

Steijn zal zeker niet schromen om het trainingsveld op te stappen!

Hij zal niet schromen om te wisselen!

Hij zal niet schromen om naar de WC te gaan als het moet!

Zoveel open deuren :'(

03-07-2023 12:32

wijzijndebeste123 +163973

Volgens sommige figuren viel de schade door H2 en Vd Sar wel mee. We kunnen nu geen aankopen doen doordat we vorig seizoen ruim 100 miljoen hebben uitgegeven aan prutsers en geen CL gehaald hebben. De selectie heeft n grote metamorfose nodig maar we moeten eerst verkopen en lopen n groot risico onze targets mis te lopen. En daar krijgt Mislintat dan onterecht de schuld van.

03-07-2023 12:14

nightgoat +31026

En zo zit het.

03-07-2023 13:33

Nr.10 +111137

Het is inderdaad bizar hoeveel er vorige zomer verneukt is.

03-07-2023 14:35

PH2BOT +40294

èn Edje zit er nog tot 01 augustus.... 'it ain't over till the fat lady sings..'

03-07-2023 14:54

Ajax14AMS +25205

Welke targets lopen we mis die we normaal wel hadden kunnen halen dan...?

03-07-2023 16:53

ProfessorX +19827

Dat vraag ik ook steeds af en wel spelers die in het plaatje passen .

Maar eerst verkopen we zijn geen PSG , MC MU etc

03-07-2023 17:37

Ajax14AMS +25205

Denk dat we die wel kunnen halen alsnog

03-07-2023 21:08

Ajax4ever1900 +1016

Gaat er nog wat gebeuren vandaag??

03-07-2023 11:32

thepower1990 +35726

Iedereen die dacht dat we vandaag wel even los zouden gaan omdat het nieuwe boekjaar is gestart gaat denk ik weer een teleurstellende week tegemoet. Kennelijk zijn de gevolgen van 1 jaartje geen CL spelen zo groot dat we eerst flink wat zullen moeten verkopen voordat Sven überhaupt het groene licht krijgt om iets te mogen doen.

03-07-2023 11:41

OleguerPresasRenom +393

Off topic:

Ik lees veel berichten dat Sevilla grote financiële problemen heeft waardoor ze genoodzaakt zijn om veel spelers te verkopen. Dit biedt natuurlijk mogelijkheden om spelers onder gunstigere voorwaarden over te nemen. Nu staat Tanguy Nianzou bij Sevilla onder contract, waarvan ik weet dat hij in zijn tijd bij Bayern München als groot talent werd gezien. Ik ben hem het laatste jaar redelijk uit het oog verloren, dus geen idee op wat voor niveau hij momenteel zit. In ieder geval wel een verdediger met de juiste randvoorwaarden lengte, snelheid en kracht.

Zijn er hier mensen die het Spaans voetbal beter volgen en iets over deze speler kunnen vertellen? Zou dit iets voor Ajax kunnen zijn?

03-07-2023 09:39

Duggoutdennis +6344

En qua voetballend vermogen/techniek? Bassey heeft nl. ook de 3 genoemde kwaliteiten maar dat bleek ook alles behalve te werken afgelopen seizoen😅

03-07-2023 10:00

OleguerPresasRenom +393

Vandaar mijn vraag of er mensen zijn die hem beter hebben gevolgd en weten hoe hij voetballend is. Ik kan daar eigenlijk niks over zeggen, omdat ik Sevilla niet volg. Het enige dat ik weet dat hij bij Bayern te boek stond als een groot talent zowel verdedigend als aan de bal, maar het lijkt erop dat het er (nog) niet helemaal is uitgekomen.

03-07-2023 10:05

Duggoutdennis +6344

Wat dat laatste betreft heeft ie nog een overeenkomst met Bassey😅 Hoop overigens nog steeds dat hij op de een of andere manier ingepast gaat worden want de 3 genoemde kwaliteiten zijn zeker bruikbaar... Zou ook niet de eerste speler zijn die na een moeilijk jaar alsnog zijn waarde zou bewijzen...

03-07-2023 10:40

OleguerPresasRenom +393

Die hoop heb ik ergens in mijn achterhoofd ook nog steeds. Al wordt het wel steeds moeilijker voor Bassey. Ook gezien het feit dat die op een positie speelt die goed bezet is met Hato, Kaplan en Milovanovic.

03-07-2023 11:12

afct +8969

De vraag is wel of wij afgelopen seizoen een goede indruk hebben gemaakt op spelers van sevilla kwa omgang met spelers.

03-07-2023 10:45

Ajax14AMS +25205

Misschien is die rechtsbuiten wel wat voor ons..? Zijn naam begint met de letter O dacht ik..

03-07-2023 16:54

OleguerPresasRenom +393

Misschien eerst maar een jaartje huren....

03-07-2023 17:14

DeBankzitter +2596

Echt, het niveau op deze site is om te huilen soms. Emoties schieten van links naar rechts en de helft van de posts is gebaseerd op aannames die slaan als een tang op een varken.

Als er gesproken wordt over realistisch voetbal wordt er niet gezegd: we moeten Getafe-achtig afbraakvoetbal spelen, 4-4-2 implementeren of met drie Alvarez-en op het middenveld een wedstrijd tegen Volendam spelen. Wat er wel wordt gezegd is dat Steijn op momenten die
er om vragen de speelstijl kan aanpassen om resultaat te behalen. Daarmee wordt er niet gezegd dat hij dan geen aanvallend voetbal speelt, maar wel dat er misschien iets minder hoog druk wordt gezet als je daarvoor al 4 keer een gevaarlijke counter om je oren hebt gehad. Dit is exact hoe Ten Hag ook naar iedere tegenstander keek en zijn plan erop af stemde en kon bijsturen na een helft waarin de speelstijl niet werkte.
Daarnaast gaat het hier om een mening van een ander en niet een uitspraak van Steijn zelf. Geef de beste man wat tijd, kijk eens drie wedstrijden aan en geef dan een genuanceerde opinie.

03-07-2023 08:54

ouweman +4969

Echt he.
Een oud-collega denkt dat Steijn misschien waarschijnlijk vermoedelijk wat 'realistischer' gaat zijn.
En iedereen rolt over elkaar omdat we ineens zijn veranderd in een counter- of schopploeg. Apart.

Freek Vonk denkt dat misschien waarschijnlijk vermoedelijk ooit een dinosaurus weer zal terug komen.
AS : WAT??!! Lopen er dinosaurussen op de Albert Cuyp ??!!

2023......

03-07-2023 12:46

HarryHarHar +3018

Met welke spelers gaat Stein dat doen dan, hij heeft niks te wisselen, of hij moet wat b-junioren bij de selectie gaan halen!.. wat een armoede zeg!..............

03-07-2023 08:33

NoPants +7489

Ja en de transferwindow is nog hoelang open? Wat is de laatste keer dat ajax haar selectie in de eerste week van juli op orde had?

We spelen EL, maar willen aankopen op CL niveau. Dan moet je op sommige spelers langer wachten.

03-07-2023 10:48

johanisajax +8836

Waar zijn de kannonen?

Oh nee, het is Maurice.

03-07-2023 08:31

pcknaller +17

Wij zijn Ajax, wij zijn Amsterdam.

Wij hebben een grote bek en gaan altijd voorop in de strijd,, tegen wie dan ook met onze eigen identiteit.
4-3-3 aanvallend voetbal met hoog druk zettend, maar altijd goed verzorgd en psotioneel sterk.
Samen als 1, en verliezen we? Dan doen we dit met het mooiste voetbal op aarde. Technisch en tactisch en verzorgd.
En ALS we ooit verdedigend moeten spelen? Doen we dit met hetzelfde concept alleen en wellicht met de punt naar achter.

Fugg realisme, we gaan hard of we gaan dood.

Wij zij Ajax…… wij zijn Amsterdam!

03-07-2023 07:46

AFCAjaxMidNineties +12753

Nou. Die grote bek heb ik mij anders wel afgeleerd. Totaal niet meer gepast na afgelopen seizoen. Lijkt mij verstandig als meer mensen zich dat beseffen.

03-07-2023 08:31

Breuk +25195

Met een Bergwijn en Brobbey? Hahaha.

03-07-2023 09:13

Jeugd +24780

Pc knaller ziet ze vliegen 🤣 net een uppertje genomen?
Keihard, grote bek, voorop in de strijd pfffff vermoeiend hoor. Ik vond een type Frenkie ook wel leuk om te kijken, niks keihard, grote bek en dood ging ie ook niet.🤣

03-07-2023 13:02

BxM +4079

Off: wat vinden jullie van de nieuwe buitenspelregel?

Ik vind het persoonlijk maar niks; dwingt ploegen alleen maar om met een lager blok te spelen en je blijft dezelfde lijnspellen met de VAR houden maar dan of er overlap is ja/nee. Liever de oude buitenspelregel. Jullie?

03-07-2023 07:26

YRGI +32950

Effe gemist. Wat is er anders?

03-07-2023 07:46

BxM +4079

https://twitter.com/433/status/1675597068839124994?s=46&t=hvlgcfj_mxx_2i4N5UgOiA

Hele lichaam van de aanvaller moet voorbij de laatste verdediger zijn anders is het geen buitenspel.

Edit: wordt aankomend seizoen geïmplementeerd in Nederland, Italië en nog een land. Nog niet in de andere competities

03-07-2023 07:49

YRGI +32950

Ja. Het wordt er voor de VAR waarschijnlijk makkelijker op, maar qua spel is het echt niet bevorderend voor het aanvallende team. Eerder voor het counterende team, vaak dus de tegenstander van Ajax.

03-07-2023 08:02

johanisajax +8836

Domme regel. Ik roep al 20 jaar dat je gewoon naar de voeten moet kijken. Voet aanvaller voorbij aan voet verdediger, buitenspel. Het is niet voor niks voetbal. Doe een chip in die schoenen en klaar is kees.

03-07-2023 08:30

AjaxHoorn +32989

Op zich voor, maar voor mij zouden voeten leidend zijn. Een hand of hoofd buitenspel vind ik onzin. Zou je nu bijvoorbeeld met je hele lijf buitenspel kunnen staan, maar met je arm nog niet, dus is het geen buitenspel?

03-07-2023 09:55

karlhof +4711

Eerst maar de team discipline verbeteren en elke dag een bosloop van 10km. Misschien worden de heren dan wakker.

03-07-2023 07:08

insectenverdelg +23454

Sinds wanneer is mening van Kees Luijckx hoofdnieuws?

03-07-2023 06:44

Artemio +31984

Upcoming analist.

03-07-2023 09:11

3sterren +20205

Misschien een idee om eerst even af te wachten hoe Steijn de eerste twee maanden zijn visie gaat overbrengen op de selectie en dan pas de vraag stellen of zijn ideeën gezond ”realistisch” zijn of wellicht té romantisch.

”Realistisch” is slechts een begrip, een woord, die zoals de reacties hieronder tonen, multi interpretabel is.

De één ziet het als een woord dat een negatief beeld oproept, en de ander ziet het als iets positiefs. Ik behoor zelf tot de laatste categorie.
Maar per saldo is het maar een woord, dat een eigen leven is gaan leiden hier op AS.

Sommigen reaguurders vinden Steijn na het browsen, ik zeg bewust niet lezen, van bovenstaand artikel niet geschikt om Ajax 1 te trainen en te coachen, terwijl niet hij, maar nota bene Luijckx het woord ”Realistisch” gebruikt.

Ik heb vaak genoten van het aanvallende voetbal onder Bosz en Keizer, in de eredivisie wedstrijden. De mooie afrondingen na weer een vloeiend verlopen aanval.

Maar eerlijk is eerlijk de finale EL was niet om aan te gluren.
De visie van Bosz was wellicht té romantisch ( dat is het tegenovergestelde van ”realistisch” ).

Was het strijdplan van zijn opponent Mourinho dan wel realistisch, of was die gewoon behoudend en laf ?
José was uiteindelijk wel de trainer die de bokaal mee naar huis nam en Peter stond met lege handen.

Kortom, ik ben heel benieuwd welke lading Maurice Steijn het woord ”realistisch” gaat geven ...

03-07-2023 00:34

AFCAjaxMidNineties +12753

Als hij geen 4 3 3 gaat spelen of verdedigend F. de Boer tikkie terug, tikkie breed voetbal. Mag hij na een week al opzouten van mij.

03-07-2023 08:33

3sterren +20205

Als hij net zoals Frank de Boer 4 titels pp rij wint en 1x tweede wordt, dan heeft hij van mij weer een trotse Ajaxsupporter weten te maken …

03-07-2023 09:13

AFCAjaxMidNineties +12753

Ik was niet trots op het Ajax onder de Boer. Schaamde mij zelfs voor die schandalige titels met 73 punten enzo. Lag aan de concurrentie dat we die titels op rij wonnen met dat schandalige spelniveau. Niet eigen verdienste. Was psv voetbal.

03-07-2023 11:25

ProfessorX +19827

Nou nou je schaamde voor Ajax !

Voor mij ben je nep , want je bent supporter in goede en zeker ook in slechte tijden anders ben je gewoon een succes supporter die nep is 🫵🏻🥹

03-07-2023 17:52

AFCAjaxMidNineties +12753

Wat jij wil. Ik was er al bij toen jij nog in de luiers zat te lezen aan je reactie. Als Ajax Ajax niet is schaam ik mij daar voor ja. Wij Ajacieden zijn kritisch. Niet volgzaam en snel tevreden met een prijsje. Ook fatsoenlijk spel graag. Ga jij maar lekker naa Eindhoven anders. Pas je perfect.

03-07-2023 18:13

eros +4803

Vooralsnog is het de vraag welke spelers hij ter beschikking krijgt.

02-07-2023 22:18

ditisdebeslissing +4180

Morgen gaat het gebeuren. Happy New boekjaar!

02-07-2023 22:11

Web +178830

Theo Palhplatz overleden, hele goede buitenspeler van Twente vroeger

02-07-2023 22:05

trodat4030 +96810

Oef, die ken ik nog wel, die is niet heel oud geworden dan of wel? Speelde toch ook voor PSV?

02-07-2023 23:56

Intec2.0 +12427

Die jij bedoelt is Boudewijn Pahlplatz

03-07-2023 00:32

Ferd +38491

dat is zijn zoon, Boudewijn. Theo speelde nog met Johan Cruijff in Oranje.

03-07-2023 05:12

Artemio +31984

In die tijd was fc Twente een geduchte concurrent van PSv (mid jaren 70).

03-07-2023 09:12

Ricoteb +53174

“Realistisch spelen” is echt een container begrip, wat op niks duidt. Ten Hag staat toch vooral bekend als “realistische” trainer. Die gaat met United nu niet rustig lopen opbouwen tegen een City. Guardiola heeft dit seizoen vaak met 4 van origine centrale verdedigers gespeeld, omdat iemand als Cancelo te veel risico gaf. Is Guardiola nu ook een verdedigende trainer omdat hij “realistisch” is. Dit soort uitspraken over Steijn zeggen me echt heel weinig.

02-07-2023 22:02

Breuk +25195

Realistisch spelen is rekening houden met je tegenstander. Dus in de eredivisie speel je aanvallender dan in Europa. Niks mis mee vind ik.

02-07-2023 22:25

Ricoteb +53174

Je houdt altijd rekening met je tegenstander. Guardiola kijkt in de FA Cup zelfs de beelden van de 7e klasser als ze daar tegen moeten. Ook hij houdt daar rekening mee. Daarom zegt het ook niet zoveel

02-07-2023 22:36

Jeremias +1661

Slechte voetbalresultaten is ook realistisch. Ook als je bij Ajax speelt.

02-07-2023 23:27

Dirk.v +15089

Wordt er al getraind op hoekschoppen?

Van de 100 van ons zijn er hooguit 8 gevaarlijk (gevoelsmatige cijfers).

Andere clubs lijken veel gevaarlijker met oa snelle counter na kans van tegenstander en hoekschoppen.

02-07-2023 21:59

Ricoteb +53174

We hebben Van den Boomen al binnen en wellicht komt Spertsyan ook nog, dus dan zal dat wel goed komen. Het zou al een hoop schelen als je tenminste mensen hebt die ze een beetje normaal kunnen nemen.

02-07-2023 22:03

Breuk +25195

En als er iemand is die kan koppen. Als Alvarez weg is wie?

02-07-2023 22:22

Ricoteb +53174

Daar is Tahirovic voor. En misschien dat Bakkati als geprezen veldtrainer ook oefeningen heeft die Brobbey leren te koppen

02-07-2023 22:34

Web +178830

Ja en ook nog vaak bij de keeper uitkomen

02-07-2023 22:06

Marko9 +893

Lekker inzakken als Ajax zijnde. Kijk er naar uit Maurice

02-07-2023 21:40

fluwelenlinker +11793

Ik lees daarnet dat Maduro de training stil legt omdat de spelers niet om de bal vragen en dat ze niet op het juiste been inspelen. Nou, dan is er nog héél veel werk aan de winkel. Als Steijn en zijn staf het voor mekaar krijgen om de titel te pakken dan zou dat een heel sterk staaltje overperformen zijn.

02-07-2023 21:29

GiiaAfca +9079

Wou dit net plaatsen idd, te gek voor woorden dat je dat die gasten nog moet leren. Goed om te zien dat Maduro er wel gelijk op zit.

02-07-2023 21:32

Web +178830

Dat moet je in de jeugd al onder de knie hebben.
Altijd strak op het goede been spelen

02-07-2023 21:43

Jeremias +1661

Veel voetballers die de jeugd bij Ajax niet hebben doorlopen?

02-07-2023 23:30

Devid87 +3534

Het zijn nog overwegend jeugdspelers. Ik zou me er niet te druk om maken.

02-07-2023 22:12

fluwelenlinker +11793

Als je niet op het juiste been kan inspelen, verdien je het dan wel om met Ajax 1 mee te trainen?

02-07-2023 22:29

ProfessorX +19827

Juist wel , want die zijn de toekomst .

03-07-2023 17:54

S_020 +4104

We gaan niet de bus parkeren als AJAX zijnde. Realisme doen we lekker bij ADO.

02-07-2023 21:21

C14 +22411

Spelers halen die beter zijn in de grotere ruimte dan in de kleine, wat Ajax juist niet moet hebben, een trainer die tegen sterkere tegenstanders op papier laf gaat lopen doen, dat moet Ajax ook niet hebben, heeft historisch ook tot niets geleid. Altijd is aangetoond dat Ajax succes heeft Europees als het maling aan de status van de tegenstander heeft.

Ajax na de wisseling van de wacht weer net zo kansloos bezig, het is hopeloos.

02-07-2023 20:52

ProfessorX +19827

Jij heb ze al zien spelen ?

Je bent wel erg geweldig op het scherm en in verdraaien in wat er staat .

Ik zou bijna denken dat je een D66 figuur ben die verdraaien ook alles .

03-07-2023 17:56

Henkjanklaas +20638

Ik zag toevallig net een filmpje met Ruud Gullit die Kluivert aanprees als trainer van Ajax.
Heel slecht idee was dat geweest zeg. Kluivert is nml niet bepaald de slimste …. En dat Ajax hater Gullit die met zijn naam aankomt zetten.
Een valstrik Haha

02-07-2023 19:49

profoff +8380

Ruud gullit is de personificatie van positieve discriminatie. Wat m.i. nogal een onnozel principe is.

02-07-2023 20:34

C14 +22411

Het moet inderdaad niet geforceerd diversiteit creëren zijn, maar gewoon iedereen dezelfde kans, ongeacht achtergrond.

Helaas is er wel sprake van racisme, ook subtiel, alleen weet je niet altijd wanneer, wordt soms te snel de racismekaart getrokken, maar net zo vaak veel te snel gedaan alsof er geen sprake is van racisme.

02-07-2023 20:50

Jeremias +1661

Begrijp ik het goed dat Gullit weer eens begint te generaliseren?

02-07-2023 23:36

ProfessorX +19827

Onderwijl loop je Steijn al voor kansloos uit maken , doe even normaal gap .

03-07-2023 17:58

TeringHenkie +28382

Gullit prijst alles en iedereen aan met een kleurtje!

03-07-2023 18:04

ajaxwestland09 +28978

Hahaha bij Rondo inderdaad wilde seedorf als Td, kluivert als trainer, Davids als assistent samen met Reiziger en bogarde en keeperstrainer menzo 😂

02-07-2023 21:30

Henkjanklaas +20638

Seedorf is altijd de intrigant gebleven. Waar hij komt wordt het hommeles. Ik proef iets onderhuids bij hem, controversieels. Bogarde menzo kun je best voor praktische zaken gebruiken zoals trainingen maar Kluivert zou ik nooit binnenhalen , niet bijster intelligent of wellicht toch als spitsentrainer maar meer ook niet.

03-07-2023 12:57

PH2BOT +40294

Ik denk dat de Europese wedstrijden dit seizoen van minder belang zullen zijn en dat het behalen van minimaal de 2e plek in de kleredivisie als hoofddoel dient te worden gesteld. Voordat we Europees weer een toontje van belang zullen gaan meezingen zijn we 2 - 3 seizoenen verder. Die tijd moet je een nieuwe coach ook durven geven. Vandaar ook het 3- jarig contract van onze nieuwe coach. Dat getuigt al van heel wat meer realiteitszin dan dat ad hoc beleid zonder enige toekomstvisie wat we de afgelopen jaren gewend zijn geweest. 16 maanden de tijd nemen voor het aanstellen van een nieuwe TD en ondertussen zelf maar wat aan lopen 'kleuteren' en 111M door de plee jassen. Zoals gesteld: gaat nog wel even duren voordat we de boel als Ajax weer stevig op de rit zullen hebben. Kampioen of minimaal 2e plaats moet dit seizoen het absolute hoofddoel zijn,..,.en dat natuurlijk 't liefst met Ajax voetbal maar wanneer het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan.

02-07-2023 19:15

Tommyshelby +129069

Off: Bogarde wordt assistent van Bogarde in Turkije.

02-07-2023 18:54

DeWijsneus +25724

FC Bogarde!

02-07-2023 19:00

Tommyshelby +129069

Haha, jezus.. ik ga het niet eens aanpassen 😂

02-07-2023 19:02

Tommyshelby +129069

❗️BREAKING News #Timber & @Arsenal: Understand it’s almost a DONE DEAL!

Last details between the clubs on verge to be clarified now.

New details:
➡️ Total agreement expected in the next 48 hours
➡️ Total package: €41m transfer fee
➡️ And €5m possible bonus payments.

Big deal for all parties!
@SkySportDE

02-07-2023 18:40

trodat4030 +96810

Al de 12e in 24 uur die gilt dat het 'bijna' rond is, je gaat bijna denken dat ze elkaar allemaal napraten..... ;-)

02-07-2023 18:45

Kuningaz +5340

41 miljoen is geen goeie deal voor Ajax. Als je vorig jaar gewoon een fatsoenlijke trainer en daardoor fatsoenlijk seizoen had gedraaid, dan was het zo 60 miljoen geweest.

02-07-2023 18:46

PH2BOT +40294

...dus dan is Timbert ons nu dus feitelijk gewoon 19M schuldig! Hij heeft de boel dus simpelweg het hele seizoen lopen te belazeren om zo een lagere transferwaarde voor zichzelf te genereren.

02-07-2023 19:18

remco.p +1158

Vind ik ook lever je auto maar in.

02-07-2023 19:21

Tov +1776

Volgens de Mirror 45 m engelse ponden

02-07-2023 19:53

Aurora +4553

Ongeduldige ajacied

02-07-2023 18:24

mokum007 +6522

Maar hoe dan ook Ajax is geen ploeg voor op de counter

02-07-2023 18:11

Ajaxadam1 +31667

Terugzakken bij Sevilla uit..... ik koop vast een wit zakdoekje.

02-07-2023 17:32

PH2BOT +40294

Sevilla speelt ons van de mat...100%. Wie geschoren wordt moet vooral stil blijven zitten.

02-07-2023 19:19

Cruyffie +2403

‘Realisme’. ‘Normaal doen’. Dodelijk. Iedere keer als Ajax de Europese top haalde - Michels 71-73, Cruyff 87, Louis 95-96, Bosz ‘17 en Ten Hag ‘19 - wat dat door juist niet normaal te doen, door innovatief te zijn, het anders te doen dan anderen. Wat betekent: een focus op inteligentie en techniek, ipv kracht en fysiek. Op ruimte en positiespel, ipv dicht zetten en verdedigen.

Wat concreet betekent: voetballende types als verdediger opstellen (alsook ‘middenvelders’ als verdedigers): zoals Suurbier, Neeskens, Krol, Rijkaard, Danny blind, frank de boer en daley, matthijs en mazraoui). En zeker intelligente, technische voetballers als middenvelders opstellen zoals Cruijff, Mühren (die “de meest technische voetballer ter wereld” werd genoemd), davids, seedorf, litmanen, frenkie, ziyech en schone.

Dat was toentertijd, en is nu nog steeds, juist NIET realistisch. Met realisme wordt vrijwel altijd fysieke kracht bedoeld, ‘mannen ipv jongens, brekers op het middenveld, ‘zekerheid inbouwen’ en ‘vaker de lange bal spelen’. Tja: dat kan iedereen wel blijven roepen, lekker vanuit intuïtie, maar het is niet zoals Ajax al 50 jaar de top van Europa bereikt. Sterker nog, het is compleet het tegenovergestelde: juist door niet realistisch te denken.

02-07-2023 17:02

AFCACruijff14 +161627

Michels 71-73? Die was na de 1e Europa Cup weg.

En je komt aan pakweg 10 jaartjes in de hele historie van Ajax. In alle andere jaren lukte het dus niet op die manier. Los van het feit dat voetbal gewoon verandert. In de jaren 70 kon je gerust de afwas nog doen in een wedstrijd, zoveel tijd kreeg je soms. Verder is het vrij belachelijk dat mensen realistisch lezen als verdedigend. Het betekent reeel een wedstrijd spelen. Let op de organisatie, verdedig ook als het nodig is (schiet eens een bal de tribune in) en blijf als team functioneren. Maar oeh oeh oeh wat zijn ze hier boos als iemand eens iets af durft te wijken van het vaste plaatje. Ten Hag speelde in de slotmaanden ook een paar keer even 442 omdat Ajax voor geen meter meer presteerde in 433. Toen wonnen we weer potjes en pakten we de titel. Dat is realistisch zijn.

02-07-2023 17:58

AINIESTA +44855

Dat is aanpassingen doen. Overigens kon ie gewoon Kudus als rechtsbuiten gebruiken toen Antony geblesseerd was.

02-07-2023 18:10

Babangida83 +23919

Die andere jaren dat ze niet wonnen, lukte het toen wél op een realistische manier, wil je zeggen?

02-07-2023 18:27

AFCACruijff14 +161627

Geen idee want Ajax speelde meestal vol op de aanval.

Hier lijken mensen maar niet te beseffen dat 18-19 een incident is en dat je zo'n selectie eens in de 20 jaar maar hebt. Heb je mindere goden, dan moet je gewoon sterktes en zwaktes analyseren.

02-07-2023 18:46

AFCACruijff14 +161627

Kudus is geen rechtsbuiten. Ook geen 10 trouwens. Geen idee precies wat wel.

02-07-2023 18:46

Henkjanklaas +20638

De pijn zit m er gewoon in dat iedere beetje speler na succes meteen werd en wordt weggekocht. Vroeger bleven ze veel langer en kon je dus iets moois opbouwen

02-07-2023 19:59

Cruyffie +2403

Incident? Misschien. Of een gevolg van slim beleid en vooruitdenken. Er stonden vijf jongens uit de jeugd in de basis. De rest is slim gekocht (met focus op intelligentie en techniek). Dat kan je altijd doen, hoef je niet 20 jaar op te wachten. Jij doet alsof je als Ajax zijnde totaal machteloos bent, en het moet doen met spelers die in je armen worden geworpen.

Wat een gelul. Je hebt het als club grotendeels zelf in de hand. Maar dan moet je wel drie dingen doen: 1) accepteren dat Ajax de toppers niet kan betalen. Maar wel alles daaronder, plus zelf opleiden. Dus 2) geduld hebben, niet elk jaar top willen zijn. tussenjaartje of twee pakken. Dus niet zoals onder Hamstra/Schreuder 110 miljoen uitgeven en er ‘direct’ willen staan. En 3) focus op intelligente en technisch verfijnde jongens, qua aankopen (zoals tadic, ziyech en schone) maar ook in de opleiding. Die maken het verschil.

Dan volgt succes vanzelf. Maar daar is dus wel lef voor nodig.

02-07-2023 20:10

trodat4030 +96810

Klopt. Maar wat je ook vergeet is dat we 100x zo vaak zijn uitgeschakeld omdat we naief bleven aanvallen.... Dat negeer je voor het gemak.

02-07-2023 18:47

Cruyffie +2403

True, maar wat we zeker weten is dat we nooit met behoudend, ‘realistisch’ voetbal iets hebben bereikt als Ajax zijnde. Het was altijd innovatief, aanvallend, gedurfd. Tuurlijk hoort daar een zeker realisme bij (daley en matthijs beiden naar voren tegen tottenham is erg onverstandig). Maar dat is iets anders als ‘realistisch’, behoudend, controlerend voetbal. Daar bereik je niks mee, als Ajax zijnde. Fortuin is met de dapperen

02-07-2023 20:20

trodat4030 +96810

Op zich is er niks mis met Blind en De Ligt mee naar voren, dat heeft ons ook gebracht waar we waren (tegen Juve kopte Matthijs de winnende binnen uit een corner bijv) en dan is het gewoon een geval van de restverdediging goed organiseren. Neres stond in die tijd vaak op de middenlijn bij corners en gevaarlijke vrije trappen van ons omdat hij met zijn snelheid de counter eruit kon halen. Dat heeft hij ook menig keer gedaan dat seizoen en die pot ging het anders (ik weet ff niet of Neres nog steeds speelde op dat moment, maar íemand had die taak). Happens. Ik maak me dan ook niet zo ontzettend druk om dat moment en die keus an sich.

03-07-2023 00:11

Web +178830

Realistisch is in de halve finale van de CL met een veilige stand geen 2 centrale verdedigers mee naar voren gaan bij een corner

02-07-2023 19:41

Henkjanklaas +20638

Maarrrrr neeskens en Krol
Waren ook super verdedigers hoor vooral neeskens was een beest heb je gewoon nodig en kon nog uitstekend voetballen ook en dan Rep keizer Cruijff en eerder Swart niet normaal meer!

02-07-2023 19:55

Marko9 +893

Nu al klaar met deze trainer.

02-07-2023 17:01

slumpf +4563

Dus iemand geeft een interview, niet de trainer zelf, en dat is voor jou al voldoende reden om klaar te zijn met de nieuwe trainer die nog niets heeft gedaan, dus ook niets fout.
Als ik in een interview zeg dat Marko9 de allergrootste prutser is, zou dat reden zijn voor jouw collega's om klaar met je te zijn.

02-07-2023 17:58

Ferd +38491

nu al klaar met deze nieuwe AS'er

03-07-2023 05:16

Tommyshelby +129069

Fuck off met je realistisch. Misschien als je 2-0 voorstaat in een halve finale.

02-07-2023 15:39

stopperspil +11176

Eerst maar eens snelle sterke verdedigers kopen die niet terugsjokken bij bakverlies

02-07-2023 14:34

patrick82 +1041

Wij zijn Ajax 4-3-3. En jagen

02-07-2023 14:11

FrancescosRavioli +15241

Ik hoop vooral dat Steijn dezelfde aanpak hanteert als Bosz in het begin. Eerst gegenpressing erin slijpen. Naarmate de selectie dat onder controle heeft, langzamerhand ook gaan trainen voor een plan B, voor het geval we de Getafes en Tottenhams van deze wereld Europees loten.

02-07-2023 14:04

noppenkoning +41262

Tegen wie zouden we realistisch moeten spelen, gare oostblok tegenstander in europa league of conference league?

02-07-2023 14:04

Noxin +15522

Liverpool, Roma, etc.

02-07-2023 14:29

AINIESTA +44855

Dan moet je dat juist niet doen. Roma😂

02-07-2023 18:12

Noxin +15522

Juist wel. Roma onder Mourinho vindt niks heerlijker dan als tegenstanders in het mes lopen.

02-07-2023 21:28

nuff-said +1647

Ik heb alle vertrouwen in maduro hahaha. Ik heb heel de artikel niet gelezen maar wat ik weet is dat ik alle vertrouwen in maduro heb. En ik hoop dat maduro ook zijn input mag geven en dat Maurice niet gaat voelen dat Maduro hem outshined ofzo

02-07-2023 14:02

Steeph +3867

Ik gun het hem van harte, maar hij heeft zo’n grote kans om te mislukken. Niet zozeer om de trainer, maar wel om zijn achtergrond. Als het even niet gaat lopen wordt de druk veel te groot voor een trainer met deze ervaring en staat van dienst. Een trainer met veel ervaring en ruime staat van dienst kan veel meer hebben dan een trainer die net van Sparta komt. Zie ook Heitinga. Sterallures als je net uit de Kkd komt. Óf je moet als voetballer al een ster zijn geweest, hoewel dat ook geen garantie is weten we inmiddels.

02-07-2023 13:52

MennoJerry +4105

Het is wel erg rustig zeg! Normaal word je kapot gegooid met geruchten en nieuws.

02-07-2023 13:47

FrancescosRavioli +15241

Nou, Mike en Valentijn zitten niet stil hoor. Maar je mag toch hopen dat die duimen onderhand leeg zijn gezogen

02-07-2023 14:00

Simpelishetmoeilijkst +25230

Hopelijk kan Steijn keihard zijn, en de selectie echt weer fit maken, zodat dat lamlendige vsn het verleden seizoen weg is, en ook niet bang zijn spelers op de bank te zetten, als ze dat verdienen. Ik denk dat Hedwiges een enorme steun zal zijn voor Steijn. Lijkt meteen comfortabel met de groep op het veld zag ik op de video van de eerste training. Zie het wel zitten voor het nieuwe seizoen.

02-07-2023 13:45

Yeshyeshyall +10948

Eerst maar eens kijken naar wat Steijn zelf zegt. Wat Luijkx allemaal zegt en denkt zal wel. Niks ten nadele van hem maar het zijn maar woorden. Dat Steijn een realistische trainer is is wel een enorme stempel, ik hoop voor hem dat hij, en Mislintat, begrijpt dat we niet aanvallend voetbal wensen maar verwachten en eisen

02-07-2023 13:35

AINIESTA +44855

Klopt wie weet heeft Steijn op dit moment gewacht en komt zijn inner Guardiola nu naar boven met spelers waar wel wat mee mogelijk is. Unleash the tiki taka beast Maurice! Zou mooi zijn.

02-07-2023 13:41

Chesterson93 +3322

Het zijn meer dan woorden, maar het is prima als de supporter zich dit vertelt. Het is afwachten of hij het beeld verandert.

02-07-2023 13:52

KudusDream +12972

Gelukkig zorgt dit bij de AS leden wel voor wat realisme. De nieuwe Klopp of van Gaal werd hij hier genoemd. Gaat echt een drama worden dit.

02-07-2023 13:31

NeeI +107776

Al komt Ajax met Pipo de clown en Kuyt met Heitinga als assistenten op de proppen, spelen we vervolgens in een groen-geel shirt en veranderen we t logo naar een regenboogvlag, dan nog zijn er zat die alles slikken onder t mom van je club steunen.

02-07-2023 13:39

AINIESTA +44855

Schapen.

02-07-2023 13:41

soewares +2504

Alles wijst erop dat we een kutjaar gaan beleven volgend seizoen. Nu al geen zin in. Wat een ellende. Psv met 2 vingers in de neus kampioen.

02-07-2023 13:22

AINIESTA +44855

Misschien kan je nog overstappen van club man. Dan kan je misschien nog juichen volgend seizoen.

02-07-2023 13:42

soewares +2504

Zal ik doen man

02-07-2023 13:45

AINIESTA +44855

Nee maar kom op, waar is dit op gebaseerd? Dat Bosz daar zit? Hun selectie? Hun selectie is om te janken op een paar spelers na. Simons(die misschien vertrekt), Bakayoko, Veerman. Die hebben ook nog genoeg te doen deze zomer.

02-07-2023 13:48

FrancescosRavioli +15241

Zit niet zo te huilen. Bosz werd hier ook verguisd. Had gefaald als TD bij de rivaal en zou niks bij ons kunnen. Nou, dat hebben we gezien.

02-07-2023 14:01

MelleAfca +14307

Daar was ik al bang voor. Het streven zou moeten zijn Ajax dusdanig te ontwikkelen dat we elke wedstrijd de baas zijn, niet op voorhand in de afbraakmodus te schieten. Bovendien schiet je er niets mee op; de clubs die momenteel successen boeken spelen allemaal op de aanval.

02-07-2023 12:46

AINIESTA +44855

Yep. Zelfs supporters gaan geloven dat realistisch behoudend voetbal het antwoord is. Misschien moeten we Alvarez gewoon behouden, nog 2 andere brekers halen en het middenveld vol beton storten. Lekker realistisch en vooral genieten geblazen.

Spertsyan
Vos-Tahirovic

Dan krijgen we maar eens flink op de broek. Dan zijn we in ieder geval bezig om ergens naar toe te gaan. In 2017/2018 was het ook met een Frenkie kommer en kwel soms. Kijk waar we een jaar later stonden met een paar gerichte aankopen. Liever dat dan alsnog ten onder gaan met 30 procent balbezit omdat onze verdediging alsnog gaat bezwijken als de tegenstander keer op keer kan aanvallen.

02-07-2023 13:04

soewares +2504

Misschien kan je nog een ander cluppie kiezen

02-07-2023 13:53

MelleAfca +14307

Dit zou ook mijn ideale middenveld zijn. Mits we een type rechtsbinnen (Güler/Ziyech) op rechts hebben staan, anders mis je denk ik wat voetballend vermogen in de voorste linie.
Vos en Tahirovic kunnen volgens mij een geweldig complementair duo worden. Vos is fysiek en technisch tamelijk compleet, maar ontbeert wellicht momenteel het bepaalde inzichtelijk vernuft dat Tahirovic juist bezit.
Qua veldbezetting zou ik dan met Vos in een Frenkie rol en Tahirovic in een Schöne rol spelen.

02-07-2023 14:34

AINIESTA +44855

Beetje jong nog maargoed we hebben ook de ervaren Klaassen en Alvarez naast elkaar gezien. Dat was om te janken.

02-07-2023 16:07
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.