Preseason: Linksback Hato speelt goed, Fitz-Jim laat zich weer zien aan Farioli

door NielsOpdam 271

Bron Ajax Showtime

Preseason: Linksback Hato speelt goed, Fitz-Jim laat zich weer zien aan Farioli

door NielsOpdam 271

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

In de serie Preseason observeert Ajax Showtime de voorbereiding van Ajax op het seizoen 2024-2025. In de tweede aflevering aandacht voor de oefenwedstrijd tegen het Belgische Sint-Truidense VV (STVV).

Francesco Farioli heeft zijn eerste overwinning als trainer van Ajax binnen. De Amsterdammers wonnen dinsdagavond met 4-0 van STVV. In de eerste helft was het spel van Ajax bij vlagen nog wat slordig, maar in de tweede helft was de ploeg van Farioli nauwkeuriger. Uiteindelijk liep de Amsterdamse club gemakkelijk weg bij STVV.

Ajax kwam na acht minuten al op voorsprong. Linksback Jorrel Hato zette de aanval zelf op, kreeg de bal terug van Julian Rijkhoff en schoot goed raak. Bij Ajax werd er - vooral in de beginfase - te vaak een lange bal gespeeld, die de aanvallers niet konden winnen. Verdedigend stond Ajax prima en het drukzetten verliep eveneens goed. Farioli zijn spelpatronen waren bij vlagen ook weer zichtbaar, maar de uitvoering liet regelmatig te wensen over door onnodig balverlies. Op de momenten dat Ajax wél nauwkeurig was, kwam het makkelijk tot kansen.

De Amsterdammers begonnen uitstekend aan de tweede helft. Kian Fitz-Jim gaf een goede pass op Carlos Forbs, die Jaydon Banel wist te bereiken. Hij kon de 2-0 direct binnentikken. In het begin van het tweede bedrijf zag het spel van Ajax er beter uit. Daardoor kwam de ploeg van Farioli ook redelijk eenvoudig tot kansen. Na 55 minuten was Forbs de doelpuntenmaker na een prima actie en pass van Anton Gaaei. De Portugees nam de bal niet goed aan, maar stiftte hem uiteindelijk wel goed binnen.

Na 67 minuten wisselde Farioli en bracht hij de sterkhouders binnen de lijnen. Opvallend was dat het spel toen wat inzakte en STVV gevaarlijker werd. De Belgen kregen namelijk twee grote kansen. Waar STVV niet wist te scoren, deed Ajax dat na 81 minuten wel. Jordan Henderson stuurde Christian Rasmussen met een prachtige pass weg. De Deen ging de doelman voorbij en gaf de bal aan Kenneth Taylor die overtuigend raak schoot.

Net als tegen PEC Zwolle creëerde Ajax weer veel kansen, maar deze keer werden ze wél benut. Dat is fijn voor Farioli, die weer fanatiek en passievol langs de lijn stond. Zelfs in minuut 91 moedigde hij zijn ploeg nog aan om druk te zetten. Het moge duidelijk zijn: er is een andere wind gaan waaien in Amsterdam. Farioli heeft een duidelijk plan, verwacht veel van zijn spelers, zit er kort op en dan is dit pas het begin...

Fitz-Jim brengt voetbal en laat zich zien aan Farioli

Fitz-Jim viel dinsdag positief op bij Ajax. De 21-jarige middenvelder werd vorig seizoen verhuurd aan Excelsior, maar moest na een half jaar alweer terug naar Amsterdam. Daar speelde hij echter vooral zijn wedstrijden in Jong Ajax. Afgelopen vrijdag mocht Fitz-Jim als linksbuiten invallen tegen PEC Zwolle. Dat deed hij - op een nieuwe positie - goed. Tegen STVV begon de Ajacied op het middenveld en liet hij zich weer zien.

Fitz-Jim stond 68 minuten binnen de lijnen en bracht het voetbal bij Ajax. Het talent heeft een fijne techniek, draaide een aantal keer goed weg bij zijn tegenstander en had een paar fijne passes in huis. Het beste bewijs was zijn voorassist bij de 2-0. Direct na rust legde Fitz-Jim de bal - in één keer - precies goed neer voor Forbs. De Portugees wist uiteindelijk Banel te vinden, die de tweede goal maakte. Fitz-Jim was aan de bal de beste Ajacied. Hij liet zich zo zien aan Farioli. De Ajax-middenvelder zal hopen dat hij onder de Italiaan wél kansen krijgt.

Hato speelt goed, maar blijft hij ook linksback?

Hato speelde dinsdag een goede wedstrijd tegen STVV en wist zelfs het net te vinden. Vorig seizoen speelde de achttienjarige verdediger als linker centrale verdediger en als linksachter. Farioli zette Hato afgelopen vrijdag op de linksbackpositie tegen PEC Zwolle. In Oldebroek begon het toptalent daar wederom. Dat is best opmerkelijk, omdat linksachter Youri Baas in de tweede helft juist als centrale verdediger aantrad.

Als linksback speelde Hato een sterke wedstrijd. Na acht minuten rondde hij een goed een-tweetje met Rijkhoff prima af. Direct na zijn doelpunt liet hij zich ook in verdedigend opzicht gelden. Met een goede sliding voorkwam hij een vrije doortocht voor STVV. Hato liet zich de hele wedstrijd zien, in verdedigend en aanvallend opzicht. Na afloop gaf de jonge Ajacied bij Ziggo Sport toe dat hij liever als centrale verdediger speelt. Het wordt interessant om te zien wat Farioli gaat doen met Hato. Het Ajax-talent heeft laten zien dat hij op beide posities uit de voeten kan en lijkt daarmee in ieder geval zeker van een basisplek.

Rijkhoff heeft het lastig tegen centrale verdedigers STVV

Waar Hato en Fitz-Jim zich lieten gelden, had Rijkhoff een lastige avond in Oldebroek. De Ajax-spits mocht in de basisopstelling beginnen tegen STVV en stond tegenover de lange Bruno Godeau. Het duel begon goed voor Rijkhoff. Bij de 1-0 van Hato was de negentienjarige aanvaller belangrijk in een een-tweetje met de verdediger.

Maar verder had de spits het lastig tegen Godeau en de andere centrale verdedigers van STVV. Rijkhoff won bijna geen duel met de sterkere en grotere verdedigers. Het hielp de aanvaller ook niet dat Remko Pasveer in de eerste helft regelmatig de lange bal speelde. Bij Ajax 1 krijgt Rijkhoff opnieuw te maken met Brian Brobbey en Chuba Akpom. Daarmee lijkt de jonge aanvaller als derde spits te gaan fungeren. Komend seizoen zal hij zijn meeste wedstrijden dan ook waarschijnlijk in Jong Ajax gaan spelen.

Banel mist grote kans, scoort later, maar komt over de hele wedstrijd tekort

Een opvallende naam in de basisopstelling was die van Banel. Hij mocht vorig seizoen onder John van ‘t Schip zes wedstrijden in Ajax 1 spelen, maar kwam vooral in actie in de Keuken Kampioen Divisie. Banel speelde dinsdagavond als rechtsbuiten tegen STVV. De Ajacied maakte geen onuitwisbare indruk in het eerste elftal. In de zeventiende minuut kreeg Banel een gigantische kans. Na een lange bal van Pasveer kon de aanvaller zo doorlopen richting de keeper, maar hij schoot de bal recht op de uitkomende doelman van STVV.

Vlak na rust wist de aanvaller wél het net te vinden. Hij tikte een voorzet van Forbs goed binnen bij de tweede paal. Toch komt Banel - over de hele wedstrijd gezien - tekort om een rol van betekenis te spelen in Ajax 1. De Ajacied had soms simpel balverlies en liet zich regelmatig kinderlijk wegzetten. Zijn contract loopt nog tot de zomer van 2025. Het is dan ook de vraag wat Ajax deze zomer met Banel gaat doen.

'Good old' Pasveer straalt rust uit en is niet te passeren

Pasveer was dinsdagavond de enige Ajacied die de hele wedstrijd op het veld mocht blijven staan. De veertigjarige doelman staat sinds de zomer van 2021 onder contract in Amsterdam. Hij beleefde er mooie momenten, zoals bijvoorbeeld de thuiswedstrijd tegen Borussia Dortmund in 2021, waarin hij Erling Haaland drie keer de baas was. Inmiddels is Pasveer de tweede doelman. Vorig seizoen kwam de ervaren keeper geen minuut in actie.

In Oldebroek kreeg hij speeltijd. En één ding is duidelijk: good old Pasveer is het keepen nog niet verleerd. De Ajax-goalie liet zich een aantal keer positief gelden met goede reddingen. Zo verkleinde hij zijn doel een keer goed en voorkwam hij op die manier de gelijkmaker. Verder straalde de doelman rust uit en was hij druk aan het coachen. Het lijkt erop dat Pasveer dit seizoen opnieuw geen eerste keeper gaat worden. Maar het is wel fijn om te zien dat Ajax met hem een goede, ervaren tweede keeper achter de hand heeft.

Niels Opdam (email: n.opdam@ajaxshowtime.com)

Lees meer Preseason:

#1 - Fanatieke Farioli laat zich horen, Rensch trapt steeds in dezelfde val

Bekijk de samenvatting van Ajax - STVV hieronder, of klik hier:

Lees meer over:
Plaats reactie

appiehappie +3035

Wat mij echt verbaasd is dat er nog steeds geen echte versterkingen voor Ajax-1 zijn aangetrokken.
Wat met deze selectie mogelijk was, is inmiddels bekend.
Er komt wederom een dramatisch seizoen aan.

11-07-2024 11:48

TeringHenkie +28301

ER is helemaal geen geld, snap dat dan!!!

11-07-2024 11:56

maxwellstyle10 +4691

Het is voor het eerst denk ik dat ik het met je eens ben Henkie.. maar het is lastig voor sommigen om ook te beseffen dat Ajax er miss wel weer aan komt.. ik zeg niet dat het gaat gebeuren, maar ik denk wel dat als je nu slecht speelt dat er van die straf trainingen volgen onder Farioli. Hij zit er iig kort op en dat bevalt me wel..

13-07-2024 09:12

Masterdamxxx +870

Fitz Jim is beter geworden fysiek en body zien er beter uit. Vos Taylor Fitz Jim

11-07-2024 10:31

Wouter.H +11156

Ik wil Fitz minimaal elke wedstrijd zien invallen.

10-07-2024 22:12

Dolblij +45025

Wel mooi om te zien hoe Fitz voor zijn kansen lijkt te vechten. Goeie mentaliteit.

10-07-2024 19:30

3sterren +20205

Goede voetballer ook.
Fijne techniek, fijne Ajacied …

10-07-2024 19:33

Dolblij +45025

Precies, hij wil graag.

10-07-2024 19:43

3sterren +20205

Ik denk dat hij zijn kansen krijgt onder Farioli en dat hij dan ook zijn kansen zeker zal pakken …

10-07-2024 19:52

Dolblij +45025

Gun ik hem !

10-07-2024 19:53

3sterren +20205

Anche io …

10-07-2024 20:08

debetweter +10062

Ja inzet is top. Hopen dat hij zich staande gaat houden tegen de grote jongens straks.

10-07-2024 20:22

3sterren +20205

Uit de duels blijven, zou Johan Cruijff hem hebben geadviseerd …

10-07-2024 20:29

Dolblij +45025

En voor dalijk een spannende pot, Orange rule the Brits.

10-07-2024 20:45

3sterren +20205

Enjoy the game ! Champ …

10-07-2024 20:54

Robertini +39146

Ik vind het begin overigens wel echt hoopgevend, meer energie, meer variatie in de aanvallen. Hoop dat ze dit doorzetten. Wie weet kan het met minimaal 1 extra creatieve speler toch een leuk seizoen worden.

10-07-2024 19:29

Robertini +39146

Je grootste talent moet gewoon op z'n beste positie spelen, dat is Hato en z'n beste positie is centraal. Kaplan op RCV of bank, jammer maar helaas voor hem.

10-07-2024 18:53

twynestar +28269

de beste speler voor iedere positie opstellen. dan moeten de talenten maar laten zien dat ze beter kunnen of een andere positie beogen. jammer maar helaas voor hem

10-07-2024 19:01

Robertini +39146

Hato is ook de beste LCV. Of wil je beweren dat Kaplan beter is?

10-07-2024 19:18

twynestar +28269

Yes! Hij speelt daar beter.
Wie de meeste potentie heeft is leuk voor de jeugdscouts.

10-07-2024 19:22

Robertini +39146

Dat ben ik totaal niet met je eens. Kaplan loopt teveel nutteloos uit positie, waar regelmatig een doelpunt uit viel vorig seizoen. Ik vind Hato een stuk beter op LCV.

Overigens zeg ik daarmee niet dat Kaplan geen potentie heeft hoor, hij heeft een geweldige tackle en is goed in de 1 op 1, als hij leert positioneren dan kan hij ook een grote worden.

10-07-2024 19:31

debetweter +10062

Hato is de beste linksback en beste LCV. Kaplan is idd de beste RCV op het moment.

10-07-2024 20:23

twynestar +28269

ik vind de hato van ruim een jaar geleden ook beter dan kaplan. ik vind nu kaplan beter dab de huidige hato

10-07-2024 21:26

Robertini +39146

Waarom is Hato slechter geworden? Omdat hij constant op de verkeerde positie gebruikt werd.

10-07-2024 22:09

twynestar +28269

nee genoeg centraal mogen blunderen en twijfelen afgelopen seizoen. ja daar was iedereen nogal slecht. kaplan een stuk minder slecht

10-07-2024 22:14

Robertini +39146

Ik ben bang dat we het hier niet over eens worden.

10-07-2024 23:11

gi0vanni +7168

PSV heeft de geblesseerde Dest gratis overgenomen. Niet slecht, een besparing van 11 mil.

10-07-2024 18:34

Robertini +39146

Waar lees je dat? Dat zou wel een mooie actie voor ze zijn.

10-07-2024 18:54

Ajaxfan31183 +16391

Wel met een kanttekening dat als psv hem verkoopt dat er van die transfersom 25% naar Barça gaat dus

10-07-2024 19:11

Robertini +39146

Dat vind ik nog steeds een behoorlijk goede deal, pas bij 44 miljoen begin je er een buil aan te vallen, dat krijg je niet voor hem hoor.

10-07-2024 19:17

debetweter +10062

Prima deal met die 25% idd. Doe mij dezelfde deal maar voor Barghji naar Ajax

10-07-2024 20:28

gi0vanni +7168

Barca vroeg oorspronkelijk 11 mil maar ze moeten spelers kwijt op spelers in te schrijven. Daarom mocht hij gratis weg met inderdaad een groter doorverkoop percentage. Dus dat is geen slechte deal voor ze. Dest is geen wereldtop maar beter als wat wij hebben.

10-07-2024 20:30

gi0vanni +7168

Het bedrag maak niet uit, PSV zal altijd winst maken. Dest is geen wereldtop maar nog steeds beter als wij hebben. Kan prima mee in de ED.

10-07-2024 20:33

stopperspil +11175

Jaa, ik ben 24+, gekmakend die permanente pop-ups

10-07-2024 18:16

Cesc88 +6189

Al 2 jaar dat ik het roep, Fitz-Jim is misschien wel het grootste pareltje dat er bij Ajax rond loopt in de selectie. De voetballende kwaliteiten druipen er werkelijk aan alle kanten vanaf, kan ala frenkie de jong een man uitschakelen door een lichaamsbeweging maar ook door een korte versnelling aan de bal. Dat zijn spelers die je wil zien bij Ajax, hij wordt ook steeds sterker in zijn duels, geef deze jongen nou aub vertrouwen.

10-07-2024 18:07

gi0vanni +7168

Aan de bal zal hij wel goed zijn maar is hij ook zo gestoord snel als Frenkie? En is hij ook net zo kopsterk als Frenkie? Kan hij beter afwerken als Frenkie?

10-07-2024 18:33

Ans B +19823

Je kunt ze niet 1-op-1 vergelijken vind ik, maar ik zie wel Frenkie-achtige kenmerken: het lichtvoetige en het makkelijk wendbare (in m.n. het wegdraaien).
Ik vind Frenkie verdedigend beter, maar FJ juist aanvallend doelgerichter.
Beiden hebben in principe een grote actieradius; Frenkie vind ik het best tot zijn recht komen op 6, naast een andere controleur. FJ zou dat ook kunnen, maar die past beter op 8 (vind ik) dan Frenkie.
Ik denk overigens dat FJ op termijn - vanwege dat meer doelgerichte - efficiënter zal zijn dan Frenkie. Dichter bij het doel bedoel ik. Hij schiet eerder dan Frenkie, die altijd eerst kijkt of hij een ander kan aanspelen. FJ scant ook veel, maar schiet vaker.

Beiden hebben het in zich om heel teamgericht te spelen. Dat zag je in de eerste wedstrijd ook toen hij op links speelde. In die wedstrijd kreeg Wijndal eindelijk de kans om weer een paar keer buitenom te gaan (het enige waar hij in mijn ogen goed in is). Dat lukt niet met Bergwijn en met Godts heb ik dat evenmin nog gezien.
FJ dóet dat gewoon. Teamgericht, terwijl Bergwijn en Godts veel meer op hun eigen acties zijn gericht.

10-07-2024 18:45

gi0vanni +7168

Klinkt goed maar dan blijven er dus problemen in de huidige situatie. Bergwijn indien beschikbaar gaat altijd spelen. Dus FJ zal dan op het middenveld moeten. Maar aangezien de zwakste linie de verdediging blijft en Henderson redelijk traag is is het jammer dat FJ in verdedigend opzicht niet sterk is. Dit team zal bij balverlies zeer zwak blijven en zonder nieuwe rv zal de aanval ook niet top zijn. Naast Henderson hebben we iemand nodig die verdedigend sterk is en iets met een bal kan. In principe moet Berghuis achter de spits maar als die het slecht doet kunnen ze misschien FJ daar testen? We beginnen vanaf 0 en talenten zullen meer als een seizoen nodig hebben om op niveau te komen. Reken maar dat als er niets bijkomt we weer een wisselvallig seizoen ingaan en dat het een jaar of 3 zal duren. Het kan misschien sneller als de concurrentie zwakker wordt maar met het CL geld dat vanaf dit jaar te verdienen is zullen ze veel mogelijkheden op de transfermarkt krijgen. Triest dat Ajax door succes de andere clubs heeft voorzien, ze hebben het goed verpest. We hebben een goede trainer, conditie en inzet zien er goed uit de manier van spelen ook alleen de kwaliteit niet.

10-07-2024 20:52

stopperspil +11175

Geld uitgeven aan rechtsbuiten, een linksback met Hato hebben we al. Benieuwd ook naar Dies Janse

10-07-2024 18:04

stopperspil +11175

Fitz ipv Taylor

10-07-2024 18:02

Ajaxsupporter02 +13996

Samen op het middenveld.

10-07-2024 18:49

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25342

Lekkere speler Fitz Jim

10-07-2024 17:14

WeirdAJAX +12161

Zou een centrum met Hato en Kaplan ECHT niet kunnen??

10-07-2024 16:07

Soccerskins v2 +43280

Nee, vooral niet met Farioli. Onze nieuwe trainer wil graag heel dichtbij de goal opbouwen en de tegenstander lokken om vroeg druk te zetten op onze verdediging zodat er ruimte op het middenveld komt te liggen als je eronderuit kan spelen.

Hierdoor komen de centrale verdedigers vaak in kleine ruimtes te spelen en met een linkspoot aan de rechterkant zijn meteen een paar passlijnen afgesloten. En als de centrale verdediger daar een fout maakt is het vaak een grote kans of een goal voor de tegenstander. Met de speelstijl van Farioli is het echt niet gunstig.

Het kan natuurlijk wel als die linkspoot met zijn rechterbeen net zo goed is als met zijn linker, maar dat gevoel heb ik bij Kaplan niet.

10-07-2024 16:10

Orangesoul +5988

Dat was bij Alfred Schreuder ook. Ajax werd heel de wedstrijd vastgezet op eigen helft en kon totaal niet onder druk uit voeballen.

10-07-2024 16:14

WeirdAJAX +12161

Ik heb lang gevoetbald. Kan jij me uitleggen welke passlijnen er onmogelijk zijn met een rechtsbenige LCV of een linksbenige RCV? Je kunt toch beide kanten op passen?

10-07-2024 17:08

Soccerskins v2 +43280

Ze zijn niet onmogelijk, maar je maakt ze moeilijker. Wanneer je als rcv met je linkerbeen een pass op bijvoorbeeld de rechtsback (die vaak hoger staat) wil gegeven speel je de bal meer richting de middellijn dan wanneer je dat met je rechterbeen doet.

10-07-2024 17:11

linksbinnen +8135

Duidelijk dat Sutalo hier niet in past.

10-07-2024 18:23

WeirdAJAX +12161

Dat snap ik nooit zo goed. Strak passen op dit niveau mag toch een basiskwaliteit zijn? Zo'n pass die jij beschrijft lijkt me geen probleem. Je bedoelt denk ik omdat je met rechts dan een beette met binnenkant geraakt zou passen met een curve?

En zeker als, zoals je zegt, onder Farioli onze centrumverdedigers in de kleine ruimte komem te spelen, dan zullen ze over korte afstand met het chocoladebeen ook wel iets kunnen.

10-07-2024 18:33

Barra +5529

Het is niet voor niks dat bijna overal een linkspoot lcv en een rechtspoot rcv staat. Het opendraaien en het spel verleggen gaat dan allemaal net iets makkelijker. Er zijn uitzonderingen, maar vooral onder druk maakt het het allemaal iets makkelijker.

10-07-2024 19:29

Moooo +3965

Jazeker kan dat.
Kaplan kan ook op rechts uit de voeten.
Voetballend zijn ze ook de meest complementair aan elkaar.

Als je Sutalo goed verkoopt zou je het geld in je zak kunnen houden i.p.v herinvesteren.
Sutalo past niet in het plaatje, Farioli is voetballend een stuk minder dan een Hato en en een Kaplan.

10-07-2024 16:44

Cosey2 +7000

Farioli geeft de voorkeur aan een cv die goed is in de kleine ruimte, en dat gaan we proberen met Šutalo??? Ook met Medic soms?
Krijg het nu al Spaans benauwd, wat een gruwel, zeg dat ik straks wakker word.

10-07-2024 18:03

twynestar +28269

schrijft ie toch niet?

10-07-2024 19:04

Cosey2 +7000

@WeirdAjax

10-07-2024 21:06

Moooo +3965

Leer lezen gap

11-07-2024 10:28

Slang3 +45815

Natuurlijk wel, uiteindelijk heb je je beste opbouwer nodig. En dat is Hato

10-07-2024 17:57

WeirdAJAX +12161

En Kaplan, die beschikt over een feilloze strakke inspeelpass.

10-07-2024 18:36

chriseverhard +3558

Fitz heeft meer talent in zijn grote teen dan taylor en hlynsson bij elkaar

10-07-2024 15:36

TheRiviera +5476

Talent dat zo te zien alleen eruit komt in momenten die er niet echt toe doen.

10-07-2024 16:46

Ajaxsupporter02 +13996

Wanneer heeft hij gespeeld toen het er toe deed? Onzinnige opmerking.

10-07-2024 18:50

TheRiviera +5476

Wanneer je bij Jong Ajax speelt moet je juist aantonen dat je het niveau ver overstijgt. Dat is in het geval van Fitz-Jim nooit het geval geweest. Met 4 seizoenen en 100+ wedstrijden kan je hem onderhand de veteraan van Jong Ajax noemen. Hij is onderhand al 21 en op deze leeftijd hebben sommige talenten van Ajax hogere niveaus bereikt en dat soort talent is juist waar Ajax op moet focussen.

De dingen die Fitz-Jim laten zien is niks om warm van te worden. Hij heeft in alle jaren dat hij bij Jong Ajax speelde nooit iets laten zien waardoor je zou denken dat hij Ajax naar een hoger niveau gaat tillen.

10-07-2024 20:08

Barra +5529

Ben fan van een type als FJ en hoop dat hij zijn kans krijgt en pakt, maar we moeten ook niet overdrijven. Taylor begon ook geweldig, maar klom de laatste paar wedstrijden pas weer uit een diep dal.

10-07-2024 19:34

C14 +22367

Fitz-Jim was ook zonder bal een van de beste. Schat situaties goed in, en zorgt dat ie er tijdig komt. Ook als hij een medespeler in de problemen ziet komen, snelt hij er naar toe, en helpt hem uit de brand. Ook die sprint bij dat schot dat over ging was daar een voorbeeld van. Maar ook defensief positioneren, defensieve arbeid zijn prima.

10-07-2024 14:20

sucre +15132

Ik hoop dat Farioli Forbs aan de praat krijgt. Ziet er op 1e gezicht niet slecht uit, kan een groot wapen zijn met zijn snelheid als hij zachtere voeten krijgt. Overzicht heeft hij al. Als Dumfries zich kan ontwikkelen, waarom Forbs niet? Echt niet te snel afscheid van nemen, zeker niet onder de aankoopprijs.

10-07-2024 14:20

WeirdAJAX +12161

Het spijt me echt. Maar kijk nog even de samenvatting tegen STVV terug. FJ laat constant middenvelders bij zich weglopen en laat het daarbij. Dat kan niet op die positie.

10-07-2024 13:52

Ajaxsupporter02 +13996

Ik weet niet wat jij ziet, maar geen enkele keer werd zijn directe tegenstander gevaarlijk.

10-07-2024 14:24

WeirdAJAX +12161

Daar gaat het niet om. Dat is de onkunde van deze amateurs. Maar kijk de eerste 5 minuten van de samenvatting en vertel me dan dat je het echt niet ziet.

10-07-2024 14:26

Ajaxsupporter02 +13996

Ten eerste speelt de tegenstander gewoon in de Belgische competitie en kan je even een specifiek moment aanwijzen in de samenvatting waarvan jij vindt dat hij had moeten ingrijpen?

10-07-2024 14:30

behangdelul +32599

Die amateurs speelde wel 2-2 tegen Twente.

10-07-2024 14:36

WeirdAJAX +12161

1.57. Zij aan de bal en in aanval. 3 man van hun voorin, FJ dekt lucht en wenkt naar de verdedigers, zo van, overnemen oid.
2.11 staat FJ helemaal verkeerd, kiest om door te dekken hoewel dat kansloos is want hij staat veel te ver weg. De tegenstander in zijn rug laat hij helemaal lopen. En sjokt daar dan een beetje achteraan.
3.12 uitbraak. Uit positie en sukkelt terug. Zijn man krijgt alle tijd en ruimte.
Je kunt je hooguit afvragen of er geen 6 daar in de buurt moet staan op die momenten.

10-07-2024 15:51

Ajaxsupporter02 +13996

Mannsverk was de 6..

Sowieso waren dit geen fouten van hem. Bijzondere conclusie.

10-07-2024 16:16

C14 +22367

Is niks van waar, misschien dat het een enkel keer gebeurde in de samenvatting toevallig, maar ik heb de hele wedstrijd op hem gelet, ook zonder bal, en deed uitstekend zijn werk, ook qua positionering. Soms is het ook opdracht of je taak om een speler te laten lopen, die dan daarachter wordt opgevangen, en jij wat dieper blijft, voor de omschakeling.

10-07-2024 14:27

komopajax777 +13224

FJ speelt samen met de anderen.Hij kan in zijn eentje niet achter elke speler aanlopen.Zelf liet hij zien goed genoeg te zijn voor Ajax.Een typische Ajaxspeler,
die nog wel meer rendement moet gaan halen uit zijn spel.

10-07-2024 14:31

xstaniox +15071

Weet iemand hier waarom Naci Ünüvar gisteren niet bij de selectie zat?

10-07-2024 13:05

Soccerskins v2 +43280

Heeft een half uur met Jong meegespeeld (en gescoord) tegen Telstar. Hij komt net terug van een kleine blessure. Hopelijk is hij er tegen Rangers aanstaande zaterdag wel bij.

10-07-2024 13:14

xstaniox +15071

Weet je dat zeker trouwens? Ik lees namelijk dat Emre Ünüvar scoorde.

10-07-2024 13:56

Soccerskins v2 +43280

Volgens AS heeft Emre gescoord inderdaad. Ik hoorde op twitter van meerdere mensen dat het Naci was.

10-07-2024 13:58

xstaniox +15071

Geen idee hoe die mensen zouden moeten weten wat er tijdens een besloten oefenwedstrijd is gebeurd hahah.

10-07-2024 14:10

Koekie87 +20967

Denk dat Unuvar zijn rol wel een klein beetje is uitgespeeld bij Ajax.

10-07-2024 14:03

WeirdAJAX +12161

Wordt best een lastige voor Farioli. Kaplan en Hato beide LCV. En zijn daar beide echt goed.

10-07-2024 13:04

C14 +22367

Hato zal wel op linksback komen te spelen, helaas.

10-07-2024 14:28

tijssenajax +13937

Heb het al eerder gezegd, Hato is in niets een Ajax back. En als CV legt hij het af tegen Kaplan. Op de andere CV hebben we een een ervaren leidertype nodig. Sutalo kan/moet gaan.

10-07-2024 14:59

Soccerskins v2 +43280

Hoezo is Hato geen Ajax back?

10-07-2024 15:57

linksbinnen +8135

Hij zal niet als wingback gaan functioneren. Meer een inverted back die het middenveld inschuift. Liet hij gisteren ook zien.

10-07-2024 18:30

Ans B +19823

Zijn rol als back wordt wel een andere dan de backs in voorgaande seizoenen.
Van wat ik gisteren zag doet hij dat uitstekend en lijkt hij op dit moment de beste kandidaat: afwisselend doorschuivend naar het middenveld, en in sommige gevallen aan de flanken blijvend - o.a. als de linksbuiten naar binnen trekt?

Baas moet ook zo kunnen functioneren, maar wordt vreemd genoeg (vanwege etalage Wijndal?) tot nu toe alleen als LCV gebruikt. Hij had trouwens een paar mooie passes in die eerste wedstrijd. Gisteren misschien ook één, maar ik kon niet goed zien wie die pass gaf. Was wel vanaf diens positie.

10-07-2024 19:31

C14 +22367

Klopt, deed ie prima, maar acht daar Baas nog wat beter in, dat is echt een type 'middenveld-back' ofwel inverted. Die vind ik nog wat makkelijker combineren en voetballen.

11-07-2024 14:38

C14 +22367

@Ans

Inderdaad, en mee eens dat hij dat uitstekend deed, maar wat je al schrijft, Baas kan dat ook, en in mijn ogen in potentie beter. Is meer óók een middenvelder, combineert heel vlot en is lichtvoetig.

Uiteindelijk acht ik de CV positie ook de meest natuurlijke voor Hato, dus zie ik hem daar ook graag doorontwikkelen. Gaf zelf ook aan dat ie zich beter voelt op CV, dat zegt vaak wel wat.

11-07-2024 14:40

Hans Verhagen +14116

Hoop dat Weghorst nog steeds van plan is naar Ajax te komen. Denk dat we met hem echt iemand binnen halen die de rest oppept.

10-07-2024 12:52

WeirdAJAX +12161

Ik hoop dat we daar geen aanjaag clown voor nodig hebben maar dat het in het team is ingebakken.

10-07-2024 13:06

Mitchjo +6179

We hebben toch afgelopen seizoen gezien dat dat niet zo is?

10-07-2024 13:32

Omar +17166

Er stonden ook een paar tamme kastanjes aan de zijlijn en aan Bergwijn heb je ook niks. Farioli brengt wel dat vuur, hopelijk snel ook een nieuwe aanvoerder

10-07-2024 13:37

WeirdAJAX +12161

Afgelopen seizoen is niet echt de norm wel? Vuur en werklust moet in het team zitten en worden aamgewakkerd door de coach.

10-07-2024 13:43

C14 +22367

@Mitchjo

Totaal andere omstandigheden dit seizoen, totaal andere trainer ook

10-07-2024 14:29

Hans Verhagen +14116

Dat is een goeie zaak. Schippie haalde hem voor Jan l..l terug van Excelsior. Soms kost het wat langer tijd dat iemand zijn talent verzilverd.

10-07-2024 12:50

C14 +22367

Soms kost het wat langere tijd voordat mensen kwaliteit en talent herkennen. Sommigen zullen het nooit herkennen. Dat is gewoon een kwestie van er geen oog voor hebben, of trainers die liever een ander type zien, die minder willen voetballen.

Fitz-Jim was the missing linke vorig seizoen op het middenveld, had Ajax veel beter laten draaien, maar ja, kansloze trainers.

10-07-2024 14:30

tijssenajax +13937

Echt kansloos. Deze speler had al seizoenen terug stelselmatig minuten moeten maken in Ajax1. Maar willen we eigenlijk wel Ajax voetbal spelen of gaan we graag hout hakken op het middenveld.

10-07-2024 15:01

Standby +9914

Jammer dat er weinig over Forbs en Gaaei wordt gezegd. Vooral Forbs is goed begonnen deze voorbereiding. Ook Tahirovic speelde ook goed in de korte tijd die hij heeft gespeeld, zijn passing is wel een goed wapen.

Echte wedstrijden zullen natuurlijk anders zijn. Ik vind het ook geen goed idee om conclusies te trekken op basis van nietszeggende oefenwedstrijden. Iedereen moet nog in hun ritme komen en de speelwijze van Farioli onder de knie krijgen.

10-07-2024 12:06

Ans B +19823

Ik vond de voortzettingen van Forbs in de eerste wedstrijd dramatisch. Zodra hij geen ruimte had (en dat was vaak zo) ging vrijwel elke bal tegen een tegenstander aan.
Gisteren ging dit een stuk beter - mede omdat hij meer ruimte kreeg.
Ik ben sowieso tegen een verkoop in dit jaar, omdat Bergwijn wsch vertrekt en ik Godts nog veel te onrijp vind. Terwijl we ook op rechts weinig te kiezen hebben vooralsnog. Rasmussen vond ik vorige wedstrijd beter functioneren op rechts dan Forbs, maar gisteren had hij slechts één goed moment (toen hij de keeper omzeilde en goed voorgaf op Taylor). Toch zie ik dat er iets bij Rasmussen is veranderd ten goede, Ik zie hem knokken voor z'n plek en dat zag ik eerder nooit bij hem.

Over Gaaiei heb ik al wel iets gezegd (kun je zien als je op mijn naam klikt). Dat stuk begint met de zin dat Hato het zo goed deed.

Ben het trouwens met je eens over de sterke passing van Tahirovic in die paar minuten die hij speelde. Komt m.i. veel beter tot zijn recht op 8 dan op 6.

10-07-2024 12:20

Standby +9914

Op basis van 2 oefenwedstrijden ga ik geen conclusies trekken. Wat ik hiervoor heb gezien van beide spelers, heb ik wel een voorkeur voor Forbs. Dit komt doordat Forbs altijd wel gevaar veroorzaakt met zijn snelheid en het is een fijne speler voor een middenvelder om te "lanceren". Rasmussen vind ik een net niet voetballer, redelijke actie, redelijk snel, vrij sterk, redelijk technisch etc.. Maar ik ben het wel met je eens dat we niemand moeten verkopen. Laat ze het aankomende seizoen de concurrentie aangaan en dan volgend jaar bekijken wie er kunnen blijven.

Over Gaaei (bij je andere comment), ben ik het met je eens. Het is natuurlijk afwachten hoe hij het doet in de echte wedstrijden, ik hoop wel dat hij het een aantal wedstrijden achter elkaar mag laten zien. Tahirovic zou ik inderdaad ook als 8 gebruiken, hij is ook nog een vrij goede afmaker (ook gezien zijn verleden als spits), dus ik zou hem ook wat vaker in de zestienmetergebied willen zien opduiken.

10-07-2024 13:09

Ans B +19823

Rasmussen heeft mij in vorige voorbereidingen nooit weten te imponeren. Ik las over zijn talent, dus ik was welwillend in mijn blik, maar het kwam er gewoon nooit uit. Ik zag ook totaal geen beleving bij hem. Ik had hem eerlijk gezegd al afgeschreven. dus in die eerste wedstrijd verraste hij mij echt. Alsof hij ineens een andere voetballer was geworden, mét spirit en wilskracht en behendig aan de bal en in zijn beweging. Niet dat hij de sterren van de hemel speelde, maar zeker goed genoeg om hem ineens weer als optie te zien. En ik vind het altijd leuk als een speler mij toch nog weet te verrassen.

Geen idee of het goed genoeg is (ik neem dit seizoen echt genoegen met 'goed genoeg' op sommige posities; het is niet anders momenteel - al verwacht ik nog steeds een nieuwe rechtsbuiten en die moet dan in principe wel íets beter zijn dan 'goed genoeg').

Maar inderdaad, conclusies zijn nu nog te vroeg, je kunt het hooguit over voorlopige conclusies hebben, als je b.v. vorig seizoen daarin meeneemt.

10-07-2024 13:40

Standby +9914

Een 10 heeft bij mij wel de prioriteit boven een rechtsbuiten, aangezien we daar alleen Hlynsson en wellicht Ünüvar voor hebben. Jammer van onze financiële situatie, anders had ik graag gezien dat we Baturina (van Dinamo Zagreb) aantrekken.

Maar ik weet niet of het realistisch is voor Ajax op dit moment om betere spelers voor die posities te halen die wij al hebben. Het mooiste zou zijn als Farioli het volgende seizoen goed kan presteren met (grotendeels) deze selectie. Dan creëer je weer waarde.

Wat je zegt over Rasmussen snap ik, ik zou hem ook gewoon de kans geven als hij het in de voorbereiding laat zien.

10-07-2024 18:19

Ans B +19823

Farioli speelt meer met twee 8-en dan met een 10. O.b.v. vorig seizoen zouden dat Taylor en vdBoomen zijn (die niet voldoet in mijn ogen), maar Berghuis kan natuurlijk ook op 8 (en dat is ook wat ik in eerste instantie verwacht, zodra hij wedstrijdfit is).

In deze voorbereiding laat FJ zich zien (Ik ben een fan) en ik hoopte ook op Ünüvar.
Puur kijkend naar wat we nu hebben kunnen Tahirovic (goede pass) en FJ de backups worden van Taylor en Berghuis - i.m.o. de eerst aangewezenen. Met ook nog Vos en vdBoomen erbij.
Ik verwacht (en hoop) daarom niet dat er nog een creatieve 10 komt, en die hoop heeft vooral te maken met Berghuis, FJ en Ünüvar. In principe hebben die drie, naast Taylor (in iets mindere mate), de creativiteit waar wij zo naar verlangen.
Taylor is in zijn ontwikkeling iets verder dan FJ en Ünüvar, maar beide laatstgenoemden hebben meer creativiteit (vind ik) en meer algemeen talent/wapens. Berghuis is voor mij onbetwist zodra hij naar zijn vermogen speelt.

10-07-2024 18:35

Standby +9914

Als wij echt met 2 8'en gaan spelen het gehele seizoen dan missen FJ, Ünuvar, Berghuis en Taylor loopvermogen en duelkracht vind ik. Bij Taylor vind ik ook nog dat hij óf spelintelligentie mist, óf moeite heeft om aan de tactiek te houden. Ten Hag zei toendertijd dat Taylor in de team-tactische orde moet blijven spelen (https://www.ajaxshowtime.com/hoofdnieuws/ten-hag-gaat-niet-rouleren-tegen-vitesse-wij-gaan-voor-alle-prijzen). Dat kun je nog steeds wel zien, maar ik geef hem ook wel de voordeel van de twijfel aangezien hij ook onder Steijn, Schreuder en van 't Schip heeft moeten spelen.

FJ heeft in de eerste wedstrijd als buitenspeler gespeeld en het zou mij niet verbazen als dat uiteindelijk zijn positie gaat worden. Zelfde geldt voor Ünuvar en Berghuis (die daar vorig jaar natuurlijk al heeft gespeeld). Óf je zou ervoor kiezen om alleen met 1 van deze spelers als 8 te spelen. Ik vind het nog steeds jammer dat Misehouy niet nog steeds bij ons speelt, in hem zie ik wel een goede 8.

10-07-2024 21:10

Ans B +19823

O, dat zie ik wel iets anders. Ik denk juist dat FJ en Taylor een hele grote actieradius hebben: beiden kunnen een groot deel van het veld bestrijken. Berghuis heeft ook een behoorlijk loopvermogen, als zijn instelling optimaal is. Hij moet wel bij de les zijn en Farioli is wel een trainer die daar alles aan zal doen.
Ünüvar weet ik niet zo goed; ik lees dat vaker, maar ik hebt nog niet zelf gezien.

Berghuis heeft inderdaad weinig duelkracht, maar FJ en Taylor vind ik technisch gezien juist wel goede passeerders. Zij spelen in principe niet op de actie maar op de combinatie, maar ze beheersen het wel als dat in hun ogen de beste optie is. Zij spelen zoveel mogelijk om de duels te ontwijken, zou je ook kunnen zeggen.

Ik vind Taylor juist sterk in de speintelligentie. Dat blijkt voor mij juist aan zijn combinerend vermogen - in mijn ogen één van zijn sterkste punten. Hij komt in zijn kracht te spelen als hij veel spelers om zich heen heeft die ook goed zijn in de combinatie, en daar ontbreekt het wel eens aan.

FJ deed het inderdaad goed op links, en het zou mij evenmin verbazen als hij daar kansen gaat krijgen. Dat zal mede afhangen van de prestaties van Godts en Forbs (als hij op links komt te staan en niet op rechts). En misschien ook met de wisselwerking met Hato die naar ik vermoed de LB gaat worden. Beiden zijn zeer teamgericht, veel meer dan vooral Godts, terwijl Forbs het vooral van ruimte moet hebben.
Maar ja, Ünüvar is inderdaad gewend om óók hangend op links te spelen, dus die komt voor mij ook zéker in aanmerking. Sterker, ik denk dat vooral daar zijn kansen liggen, meer dan op 8 (dan moet hij én Taylor én FJ voorbij, in mijn ogen).

Berghuis op rechts kan nog steeds als hij tenminste niet het veld vooral breed moet houden, want dan heb je niets aan hem, meer aan Forbs en misschien Rasmussen.

Ik kan niet wachten op het moment dat Ajax weer volledig is en we meer te weten komen over wie waar échte kansen krijgt. En wie er nog weg gaan en komen.

10-07-2024 23:42

behangdelul +32599

Ik hoop dat FJ en Unuvar echt gaan meedraaien dit seizoen. Zij het met invalbeurten of niet, ik wil echte voetballers zien en dat zijn deze gasten.

10-07-2024 11:58

Suavimani +11953

Ik denk dat ze bij Farioli in hele goede handen zijn en wel eens een grote stap konden gaan maken in hun ontwikkeling. Of het genoeg is voor een basisplek, dat weet ik nog niet, maar deze jongens zijn in mijn optiek verre van afgeschreven.

10-07-2024 12:53

C14 +22367

Fitz-Jim hoeft geen stap in zijn ontwikkeling te maken voor een basisplek, is namelijk als de beste, samen met Hato

10-07-2024 14:34

neutraaltje +366

Ik zie bij n echte voetballer meer mensen als kroos of griezman.. die kunnen ballen maar er ook inhakken als het nodig is.. fj en unuvar leunen alleen maar op hun techniek. Om een echte voetballer te zijn heb je meer nodig dan techniek alleen

10-07-2024 13:58

behangdelul +32599

Ik geeft het door aan Messi!

10-07-2024 14:35

C14 +22367

Totale bullshit. Fitz-Jim zat er altijd fel op in Jong Ajax, en deed deze oefenwedstrijden ook verdedigend gewoon zijn werk, positioneerde zich ook heel goed steeds.

Fitz-Jim is heel erg compleet, leunt allesbehalve op techniek. Had je gisteren alleen al kunnen zien, als je een beetje had opgelet.

10-07-2024 14:35

behangdelul +32599

Banel, Rasmussen en andere talenten die het nog niet(of helemaal niet halen) zou ik proberen uit te lenen aan Heerenveen. Denk dat van Persie echt goed met dat soort gasten is en snel genoeg kan filteren. Daarnaast kunnen ze daar nog wel wat spelers gebruiken.

10-07-2024 11:57

WillemvH +1618

Fitz Jim laat keer op keer zien hoe verfijnd zijn spel is. Kan de bal vasthouden en ziet opeens openingen die anderen of niet zien, of niet kunnen benutten. Hij doet me denken aan het spel van Eriksen. Het is onbegrijpelijk waarom er voortdurend wordt getwijfeld aan deze jongen. Kwalificaties als lichtgewicht en dergelijke zijn bullshit. Kijk naar zijn spel. En laat alle andere beschouwingen over deze jongen los. Dan zie je een prachtige intelligente voetballer!

10-07-2024 11:56

Jeugd +24728

Ik heb Fitz Jim de afgelopen jaren best intensief gevolgd maar ik moet de meute toch teleurstellen.
Iedereen wil hem al jaren zien, zelfs in 2019 werd er al om geroepen maar de realiteit is, hij laat het ook al jaren niet zien. Het is ook niet voor niets dat vele verschillende trainers in verschillende elftallen er voor kozen om hem geen basisspeler te maken. Dat is helemaal geen toeval of slecht gezien door al die trainers of soms klinkt het zelfs als een complot tegen FJ😅 als je de urgumenten ziet van sommigen hier.
Deze jongen heeft zo verschrikkelijk veel slechte wedstrijden gespeeld. Ook in Jong Ajax heeft hij vaker niet dan wel overtuigd.
FJ is talentvol, dat zeker maar hij mistte tot nu toe totaal de dynamiek, duelkracht, de beslissende actie, om nog niet te spreken over een goed schot, doelpunten, zijn stats (behalve zijn loopvermogen) zijn vaak ook niet indrukwekkend over een seizoen. Teveel gaat in 1 tempo, teveel is veilig en niet beslissend.
Ik hoop dat dit seizoen "het kwartje gaat vallen" nogmaals talent genoeg maar ga eens begrijpen wat profvoetbal op hoog niveau inhoudt en je maakt een kans.

10-07-2024 13:36

Ajaxsupporter02 +13996

In 2019? Toen was hij 16, dat lijkt mij enorm sterk.

En verschrikkelijk veel slechte wedstrijden gespeeld? Dat is wel echt enorme onzin haha. Dat matige trainers het niet in hem zien zitten en liever voor een betonmiddenveld kiezen zegt meer over die trainers.

Maar blijkbaar stel jij ook liever spelers op zoals Vd Boomen, Tahirovic, etc.

Als je ook een speler als FJ op statsitieken beoordeelt begrijp je niet helemaal wat voor speler dit is. Het is een speler voor de opbouw die wel geregeld assists geeft, maar weinig scoort. Kan ook in een veel hoger tempo spelen dan die middenvelders die vorig jaar speelden.

10-07-2024 14:29

C14 +22367

Haha, zit je te trollen? Dat hoop ik in ieder geval voor je, anders kan je beter een andere sport gaan volgen. Sorry, maar dit irriteert gewoon, zulke onzin.

En de meute? Die meute zag juist niks in Fitz-Jim, vanwege diezelfde, op niks gebaseerde onzin die jij nu weer post, maar zijn nu ineens om na zeer goed presteren in deze oefenwedstrijden.

In Jong Ajax speelde Fitz-Jim met twee vingers in de neus, leek verveeld, te makkelijk. Jong Ajax speelde ook niet best als team, valt ook weinig eer in te behalen.

10-07-2024 14:39

Jeugd +24728

FJ sloot in 2020 al aan bij de trainingen van Ajax 1 en ik volg hem al vanuit de jeugd. Dus ja in 2019 werd al geroepen dat hij rijp was voor het 1e elftal maar dat bleek totaal niet het geval. Niks mis mee, het hoeven niet allemaal Hato en de Ligt te zijn maar hij is inmiddels 21 en velen doen net alsof hij het al tijden afdwingt maar geen kans krijgt. Dat is niet het geval.
Ik heb hem zo vaak slecht zien spelen.

10-07-2024 16:32

Jeugd +24728

Ah ja tuurlijk hij is verveeld, het ligt aan Jong Ajax en alles behalve FJ zelf.👍

10-07-2024 16:32

7172AFCA7395 +10294

Hear hear Jeugd.

10-07-2024 16:52

Ajaxsupporter02 +13996

Hij had in ieder geval vorig jaar al veel meer kansen moeten krijgen als je dat middenveld zag. Leek helemaal nergens op toen.

10-07-2024 17:23

Jeugd +24728

Moeten pakken bedoel je?

10-07-2024 17:24

Orangesoul +5988

Forbs speelde ook goed gisteren.. Vooral dat lobje was subtiel en met gevoel.. Kan Brobbey nog wat van leren! 🤣🤣🤣

10-07-2024 11:51

C14 +22367

De bal sprong gewoon weer van zijn voet, kon het nog net goedmaken. Nee, Forbs past totaal niet bij Ajax.

Maar dat lobje was sterk inderdaad :)

10-07-2024 14:40

Pakschaal40 +2722

Met zo’n snelheid als Forbs heeft, mag de bal best iets te ver van de voet stuiten.

10-07-2024 15:39

Orangesoul +5988

Forbs speelde anders wel als een kruising van Babangida, Bryan Roy en Peter Hoekstra bij elkaar.. Forbs moet blijven!

10-07-2024 16:10

7172AFCA7395 +10294

Eens. is altijd een dreiging voor de back.

10-07-2024 16:53

slot +2046

de eerste helft was beter met al onze talenten.
straks zullen ze weer op de bank plaatsnemen voor de grootverdieners.
wat jammer dit

10-07-2024 11:51

JesusZoonVanGod +5826

FJ is momenteel een speler waar veel over wordt gesproken op het moment. Er zijn mensen die hem een lichtgewicht vinden en er zijn mensen die vinden dat hij voetbal in de ploeg brengt.

Op basis van enkele oefenwedstrijden is het moeilijk om een hard oordeel te vellen. Maar ik vind hem persoonlijk een interessante optie voor op het middenveld. Het moge duidelijk zijn dat FJ voetballend wel wat toevoegt aan het spel tot nu toe. Was gisteren ook weer continu bezig met aanspeelbaar zijn, zoekt andere oplossingen dan het tikkie terug en durft wel wat risico in z'n passing te leggen.

Zo'n type speler hebben we afgelopen seizoen niet gehad, dus misschien dat dat ook een van de redenen is dat hij positief opvalt. Verleden jaar was het middenveld extreem statisch met weinig beweging tussen de linies, weinig afspeel punten en veel sjokkende spelers. Onze trainer lijkt dat goed geanalyseerd te hebben en daardoor terecht te kiezen voor FJ.

Of dat genoeg is voor een beter seizoen? Geen idee. Of we een soort gelijke speler met meer vlieguren moeten aantrekken? Geen idee.

10-07-2024 11:50

Invincibles +5194

Hoop echt dat we hem een kans geven. Altijd al een mooie voetballer gevonden in de jeugd en is een speler die de bal tussen de linies kan passen om het spel te versnellen ipv alleen naar de dichtsbijzijnde medespeler. Wat was het allemaal gezapig vorig seizoen. 😪

10-07-2024 12:00

C14 +22367

Kom op man, hoe duidelijk wil je kwaliteit en de juiste kwaliteiten voor je ogen hebben voordat je het ook ziet? Duidelijk nu al je beste speler, van de hele selectie, samen met iemand als Hato.

Mensen die hem een lichtgewicht noemden en noemen, snappen er niks van. Die schrijven een goede voetballer af omdat ie een wat ieler voorkomen zou hebben, hoe kansloos, zeker bij Ajax. En daarnaast is dat gewoon werkelijk nergens op gebaseerd. Hij oogt steviger dan Baas, Mannsverk, Reijnders, Schouten, etc. en heeft werkelijk nog nooit hinder ondervonden aan zijn fysiek, integendeel.

10-07-2024 14:44

JesusZoonVanGod +5826

Ik zie absoluut z'n kwaliteiten, maar dat moet er op het veld ook uitkomen. En dan bedoel ik niet tegen tegenstanders als PEC of STVV. We krijgen tegen Rangers en Olympiakos wat meer tegenstanders van formaat, dus daar ga ik eens rustig op hem letten.

Ik weet niet of je met hinder aan z'n fysiek blessures bedoelt? Maar hij heeft er vorig jaar even uit gelegen met een spier blessure en het jaar ervoor langer met een enkel blessure. Maar goed, dat kan iedere speler overkomen.

10-07-2024 15:43

AjaxDeBesteClub +18786

Er wordt op dit moment een beetje overdreven hoe goed Fitz Jim was in die 2 voorbereidings wedstrijdjes. Maar op dit moment zou hem wel opstellen in plaats van Taylor. Ook vorig seizoen was hij veel meer het type waar we behoefte aan hadden.

Bergwijn - Brobbey - Godts
-- Fitz Jim - Berghuis - Tahirovic
Sosa - Kaplan - Sutalo - Rensch
-------------------- Ramaj -------------------

10-07-2024 11:38

mdm89 +1526

Het wordt Hato ipv Sosa. Sosa is sowieso niet geschikt om aan de binnenkant te spelen.

10-07-2024 11:41

AjaxDeBesteClub +18786

Klopt alleen in normale doen zou ik Sosa opstellen. Aangezien Bergwijn de hele tijd naar binnen gaat matcht hij ook beter met Sosa dan met Hato.

Ik vond Hato het overigens goed doen gisteren. Alleen ik vond Kaplan gemiddeld beter in zijn wedstrijden. En als linksback vind ik Hato wel wat minder, ondanks de goede wedstrijd van gisteren.

10-07-2024 11:42

Ajaxsupporter02 +13996

Zonder Hato? Bijzonder. Ik weet sowieso dat je geen fan bent van Taylor.

10-07-2024 11:42

AjaxDeBesteClub +18786

Ja omdat Sosa een echte back is die hoog opkomt aan de lijn en een goede voorzet geeft. Dat past ook beter bij Bergwijn.

10-07-2024 11:45

Web +178830

Hato het grootste talent zet je op de bank?
En Sosa spelen?
Foutje hoop ik

10-07-2024 11:43

AjaxDeBesteClub +18786

Hato is zo een groot talent dat hij vanzelf wel aan speelminuten komt. Maar in eerste instantie vind ik een opkomende back als Sosa meer bij Bergwijn passen dan Hato die toch meer als een centrale verdediger speelt.

10-07-2024 11:46

Web +178830

Gaat niet gebeuren
Sosa rendeert alleen als hij kan rennen langs het veld, zijn opbouw kwaliteiten zijn heel matig
In een vijf mans verdediging past hij wel

10-07-2024 11:49

AjaxDeBesteClub +18786

Het gaat ook niet gebeuren. Maar ik denk in principe dat Sosa op dit moment een betere linksback is dan Hato. En dat Kaplan een betere centrale is dan Hato. En Hato is 17. Dan is het ook niet erg om even wat rust te pakken. Er zijn ook veel jonge spelers die te maken krijgen met ernstige blessures omdat ze teveel moeten spelen.

10-07-2024 11:52

Web +178830

Ik zie mogelijkheden voor zowel Taylor als Fitz Jim
Ook andere spelers
Taylor is een speler met diepte die er over een komt
Fitz is veel meer een spelmaker, die kan Taylor juist bedienen

10-07-2024 11:46

AjaxDeBesteClub +18786

Ja maar ik vind Taylor gewoon niet zo heel goed. Berghuis vind ik onze beste middenvelder. En Taylor, Fitz Jim en Berghuis samen vind ik te aanvallend. Dus ik zou kiezen tussen Fitz-Jim en Taylor en dan denk ik op dit moment dat Fitz-Jim meer het type is wat bij de andere spelers past.

10-07-2024 11:48

Ans B +19823

Misschien wel een béétje overdreven, maar dat komt vooral omdat FJ nooit serieus aan bod is gekomen onder de vorige trainers, terwijl degenen die hem een groot talent toedichten (waaronder ik) heel blij zijn dat hij tot nu toe precies laat zien waar hij goed in is (en volgens mij nog veel beter kan). In de hoop uiteraard dat Farioli hem wel serieus gaat gebruiken.

Persoonlijk vind ik dat hij best nog wat meer het spel naar zich toe kan trekken en bijvoorbeeld vaker weg kan draaien (op z'n Frenkie's).
Op ditt moment laat hij zich meer zien dan Taylor, en persoonlijk denk ik ook dat hij uiteindelijk beter kan worden dan Taylor op die positie, maar ik denk wel dat Taylor verder is in zijn ontwikkeling - puur omdat Taylor al meer dan twee seizoen basiservaring heeft in Ajax 1. Dus ik verwacht niet dat FJ de voorkeur krijgt.
In mijn ogen zou FJ tenminste een volwaardig Ajax 1-speler moeten zijn en veel minuten moeten krijgen. En mocht Hato geblesseerd of geschorst zijn en Wijndal zou spelen, dan kun je FJ eventueel goed gebruiken als hangend op links. Wijndal krijgt met FJ op die stek eindelijk de kans om veel buitenom te komen, terwijl FJ in die eerste wedstrijd liet zien dat hij zelfs daar van waarde kan zijn.

10-07-2024 12:33

WeirdAJAX +12161

Ahum. Taylor werd hier vorig jaar vooral afgerekend op het gebrek aan meeverdedigen soms.
Hoe zou FJ dat doen?

10-07-2024 13:09

C14 +22367

Tot nu toe prima

10-07-2024 14:45

Ans B +19823

Hato deed het erg goed als linksback en ik verwacht dat dit voorlopig zijn positie wordt onder Farioli. Niet vreemd ook, als je Kaplan en Sutalo als CV's hebt en gaat gebruiken.
Samen met FJ de beste gisteren, in mijn ogen. Ook Vos maakte een goede indruk overigens.

Opvallend ook dat Vos en Tahirovic beiden als 8 werden gebruikt. Voor Tahirovic wat mij betreft een veel betere positie als op 6. Maar dan wint vooralsnog Vos het van hem o.b.v. talent en atletische bouw c.q wendbaarheid - waarbij ik tevens meeneem dat Tahirovic een uitermate instabiele indruk op mij heeft gemaakt in het vorige seizoen. Zijn invalbeurt was overigens ultrakort (vreemd) en hij maakte een goede indruk op mij. Vos ken ik nog niet goed genoeg om te bepalen of 8 ook voor hem de beste positie is. Qua druistigheid misschien (nog) wel.

Jammer dat Ünüvar opnieuw ontbrak (evenals Berghuis, maar die heeft al een status). Hij moet zich toch echt in de voorbereiding bewijzen. Zijn blessures lijken steeds opnieuw uitermate slecht getimed. Zoals o.a. die in de voorbereiding in het seizoen met Ihatarren, toen zij samen uitblonken in het voorseizoen, maar toen de internationals weer instroomden was Ünüvar geblesseerd (en Ihatarren weer ontspoord).

Wat mij betreft is de rol van vdBoomen echt uitgespeeld. Ik was dan ook stomverbaasd dat hij gisteren voelde `dat hij dichtbij de basis zit. Op basis waarvan? Hij heeft één goede actie per wedstrijd en voor de rest klopt er weinig van, inclusief zijn spelhervattingen - wat zijn meerwaarde zou moeten zijn (is nog niet één doelpunt uit gevallen in mijn ogen, inculsief het vorige seizoen).

Over Henderson moet ik mijn mening iets bijstellen. Hij is nooit mijn type voetballer geweest, maar in het systeem van Farioli kon hij wel eens veel beter uit de verf komen op 6. Vooral door zijn strakke passes als er veel ruimte ontstaat. Hij is bovendien een belangrijke schakel geweest op momenten dat het baltempo aanzienlijk toeneemt.
Hij doet beter dan vdBoomen, wat van vdBoomen wordt verwacht. Henderson heeft een hogere handelingssnelheid, is sneller en wendbaarder, tactisch en positioneel sterker en is ook nog eens een echte leider/coach. Rosario heeft wellicht een lager salaris, maar ik verwacht niet dat hij het beduidend beter gaat doen dan Henderson, dus op dit moment ben ik pro Henderson op 6. Met Mannsverk als backup (al denk ik ook nog steeds dat Rensch op 6 kan, maar niets wijst er op dat Farioli dat eveneens zo ziet).

Gaaei dan, tot slot. Verdedigend nauwelijks getest, maar met zijn werklust, snelheid/loopvermogen en goede trap kán hij zich misschien nog doorontwikkelen tot dé rechtsback (mede omdat ik hem ook wel fanatiek zie uitstappen in drukfases én in de fase dat Ajax zich meer terug laat vallen en er fanatiek doorgedekt moet worden). Het ligt er ook een beetje aan hoe Farioli hem zou gebruiken en wie er dan voor hem staat. Ik volg hem in elk geval met belangstelling en nieuwsgierigheid.

Toch nog even iets over Forbs. Ik zou hem in elk geval dit seizoen graag behouden, mede omdat Bergwijn waarschijnlijk vertrekt en ik Godts nog niet rijp vind voor een basisplek. Als Farioli hem Carlito noemt, dan heeft dat misschien een betekenis, in de zin dat hij hem een beetje onder zijn hoede neemt, en dat kan deze jongen wel gebruiken.

10-07-2024 11:34

Ajaxsupporter02 +13996

Ik vond Vos tegenvallen, kan zoveel meer. Waarom was je er tevreden mee?

10-07-2024 11:44

mdm89 +1526

Kan me in het hele stuk vinden, behalve het gedeelte over Vos. Ik vond hem vrij onopvallend gisteren en twijfel of hij creatief genoeg is om als 8 te spelen.

10-07-2024 11:57

Ans B +19823

Hij begon heel matig, maar verbeterde zich snel daarna. Ik vond hem sterk aan de bal en in de duels. En hij was daar vrij actief/dominant in.
Ik herinner me dat ik op dat moment nog dacht dat ik dit bij FJ miste, die dominantie/initiatief. Tot het moment dat FJ schitterend wegdraaide, ging elk balletje opzij en terug. Omdat ik fan ben, wil ik dat hij zich onderscheidt en meer laat zien (ik ben als de dood dat ze hem laten gaan). Gelukkig onderscheidde hij zich daarna nog meer, maar nog steeds denk ik dat hij zich nóg meer kan laten zien - al zie ik tegelijkertijd dat dit ook een valkuil kan zijn (te veel risico in het zijn spel legt b.v. of zichzelf voorbij loopt).
Uiteindelijk moet hij natuurlijk vooral zijn eigen spel spelen. Het is vooral mijn eigen 'angst' die dan een rol speelt. Gebaseerd op het feit dat alle trainers hem tot nu toe hebben genegeerd - tot mijn grote onbegrip, omdat ik hem juist de meest getalenteerde van alle middenvelders vind.

Vos is die andere die ik als talentvol zie, maar nog steeds ken ik hem minder goed dan FJ, omdat FJ al verschillende jaren in de voorbereiding speelt en voor mij véél herkenbaardere kwaliteiten heeft (ik kan zó een opsomming geven). Vos maakte een zéér goede invalbeurt in vorig seizoen, maar daarna zag ik hem als véél te onbesuisd - voortdurend op en over het randje van gele kaarten. Bij hem zie ik vooralsnog veel atletisch vermogen, goed aan de bal en de rest weet ik nog niet.
Kun jij zijn kwaliteiten beter schetsen? Ik ben erg benieuwd n.l. omdat ik nooit iemand een beschrijving zie geven van diens kwaliteiten.

10-07-2024 12:04

Ans B +19823

@mdm89
Nou ja, dat is ook iets dat ik nog niet bij hem gezien heb: creativiteit. Maar ik ken hem dus nog niet zo goed.
Maar wat ik wel zag bij Vos heb ik geschreven in mijn reactie op Ajaxsupporter02.

10-07-2024 12:09

Ajaxsupporter02 +13996

Vos mist voornamelijk nog inzicht en overzicht. Te vaak breed en terug wanneer het vooruit kan. Helaas ook geen creatieve speler die openingen ziet die anderen niet zien, maar dat hoeft ook niet persé als anderen dat wel hebben. Verdedigend nog wat te onbesuisd ja. Wel enorm explosief, sterk in de duels en kan uitstekende rushes maken (mag nog veel vaker). Passing is hij ook goed in, voornamelijk goede strakke passing over langere afstand. In de combinaties en korte afstand kan het allemaal nog beter. Positionering qua aanbieden en verdedigend mag ook nog veel beter. Mandekking zie ik ook nog verbeterpunten in, onderscheppingen zijn vaak wel goed.

Vind hem voor de basis nog tekort komen, maar kan groeien naar een basisplek binnen 1/2 jaar denk ik, mits hij aan zijn verbeterpunten werkt.

10-07-2024 12:13

Ans B +19823

Dankjewel, daar kan iets mee. Dat explosieve en die rushes, ja die herken ik zeker.

10-07-2024 13:43

DankzijCruijff +48706

Met Henderson op “6”, en dan zeker met de punt naar achter waar Farioli fan van is, ga je nooit fatsoenlijk Ajax-voetbal kunnen spelen. Henderson is nog kwetsbaarder onder druk dan hij al was, zal nooit weg kunnen draaien bij een tegenstander en is ook niet bepaald een Pirlo qua passing of in het verdelen van het spel.

Veel reputatie en persoonlijkheid maar daar is veel ook mee gezegd. Dat rechtvaardigt imo nooit een buitensporig salaris als absolute grootverdiener.

10-07-2024 12:29

Ans B +19823

Dat onderschrijf ik - precies de redenen waarom ik nooit voorstander van zijn komst ben geweest (m.u.v. dat leiderschap en zijn coaching).
Maar hij is er nu eenmaal en ik zie in zijn voorgenomen vervanging door Rosario (zo vat ik het althans op) geen meerwaarde, behalve de salariskosten. Terwijl ik van Henderson soms wél hele goede passes zie én snelheid van handelen. Mits hij goede afspeelpunten heeft binnen het systeem van Farioli (en die traint daar juist op) zie ik daarom in Henderson toch meer dan ik tevoren had gedacht - althans op dit moment (nog te vroeg voor definitieve conclusies).

Dat hoge salaris vind ik een echt minpunt, en dan hangt het in de praktijk af van hoe Rosario zich heeft ontwikkeld (ik hoor verschillende geluiden), maar daar zouden we pas achter komen als zijn komst een feit is. De Rosario van PSV vind ik echt niet goed genoeg: hij had de grootste moeite om de bal vooruit te spelen. En dat vind ik echt een must bij Ajax. Dan liever Rensch op 6, maar ja, dat is aan Farioli.

10-07-2024 13:52

C14 +22367

Ik vind het met persoonlijkheid eigenlijk ook wel meevallen.

10-07-2024 14:47

Soccerskins v2 +43280

In de basiself van gisteren zat veel meer dynamiek dan in het elftal wat later erin kwam, terwijl dat toch het eerste elftal hoort te zijn. Van de 11 die er rond de 70ste minuut inkwamen vond ik Wijndal een scherpe indruk maken, groot verschil met wat ik vorig jaar in de voorbereiding zag. Henderson vond ik ook prima spelen maar de rest was allemaal minder.

Fitz-Jim vond ik ook absoluut een van de uitblinkers. In tegenstelling tot Taylor is hij altijd aanspeelbaar en wil hij het spel echt naar zich toe trekken. Vormde een prima koppel met Hato aan de linkerkant. Alleen jammer dat Forbs door zijn slechte eerste aanname de snelheid uit bijna elke aanval heeft gehaald.

Hoop dat Farioli tegen Rangers begint met Ramaj; Rensch, Medic, Janse, Hato; Henderson, Mannsverk, Fitz-Jim, Forbs, Akpom en Godts.

10-07-2024 11:30

Web +178830

Een trainer gaat in de voorbereiding toch van alles uitproberen, je kan nog niet zeggen wat een A of B team is

10-07-2024 11:32

Ajaxsupporter02 +13996

Henderson - Mannsverk lijkt mij weer te statisch. Taylor > Henderson of Mannsverk en je hebt een goed, complementair middenveld.

10-07-2024 11:35

Soccerskins v2 +43280

Ik hoop Henderson eens als rechtshalf te zien. Denk dat hij daar onder Farioli beter past dan als 6.

10-07-2024 11:44

C14 +22367

Zo hoog op het veld? Daar heb je toch echt vele malen meer wendbaarheid, techniek, balgevoel, vlotheid nodig, daar is het in de meeste gevallen namelijk druk.

Op 6 is Henderson eigenlijk al te logjes en traagjes.

10-07-2024 14:49

Soccerskins v2 +43280

Ik vind Henderson helemaal niet zo traag. Misschien in een sprintduel maar zijn handelingssnelheid vind ik juist vrij hoog liggen. Verder weet hij zowel met als zonder bal precies waar hij moet lopen en heeft hij een prima afstandschot in de benen.

10-07-2024 14:55

Web +178830

Gisteren enorm genoten van Fitz Jim en Hato
Hato enorm comfortabel aan de bal, goed aan de binnenkant spelen, daar kom ook zijn goal uit voort

Fitz Jim zo makkelijk opendraaien, en weet wat er om hem een gebeurt. Straalt ook rust uit
En dan die bal op Forbs, de juiste snelheid en in de loop mee nemen
Wat heeft hij zich laten zien gisteren

Heel fijn om te zien dat Ajax weer een plan heeft, ook niet alsmaar rond spelen, ook vaak de diepte zoeken
Voorals nog ben ik enorm tevreden
Alleen de selectie is veel te groot, kost veel salaris en geeft onrust
Iedereen tevreden houden is gewoon lastig

10-07-2024 11:27

Danielson +50278

De opmerkelijkste conclusie wat mij betreft is dat Farioli tussen neus en lippen (en zonder diens naam te noemen) heeft laten weten dat Berghuis niet mee kan in deze voorbereiding. Ik heb daarnaast de indruk dat Berghuis zelf ook niet zo nodig hoeft.
Ik verwacht een spoedig vertrek.

10-07-2024 10:22

DankzijCruijff +48706

Dat heeft Farioli niet gezegd; dat is een conclusie die jij trekt uit een bewering die hij op anonieme basis heeft gedaan zonder een naam te noemen. Ik ben zelf nog steeds benieuwd wie hij bedoelde. Zou alsnog Berghuis kunnen zijn, hoor.

10-07-2024 10:24

Soccerskins v2 +43280

Welke uitspraak was dat?

10-07-2024 11:18

Jayq +3365

Op welke opmerking van Farioli doel jij nu?

10-07-2024 11:19

DankzijCruijff +48706

Interview van gisteren met Farioli na de wedstrijd tegen STVV.

10-07-2024 12:22

mickey2602 +4754

@Soccerskins,ik neem aan dat hij deze opmerking bedoelt. "In meer dan twintig trainingssessies was er misschien slechts één niet op het niveau dat we hadden verwacht.' Maar bij die zin kan je je afvragen of Farioli doelt op 1 speler of 1 trainingssessie.

10-07-2024 12:43

Web +178830

Ik denk juist het tegenovergestelde met Berghuis?
Dat hij heel erg werkt om hem fit te krijgen

10-07-2024 11:29

MosesD +14648

Mensen die het niet zien in Fitz Jim... echt verbijsterend. Passen sowieso in het rijtje Steijn en Schip. Wat een geweldig potentieeel heeft deze jongen. Zoveel spelintelligentie, ziet het spelletje als geen ander, fluwelen techniek, de beste middenvelder in de selectie. Maar je moet hem wel kansen geven. En die krijgt hij nu. Fitz Jim en Berghuis met erachter Mannsverk (of mogelijk toch Henderson?), daar zit voetbal in. En kijk eens naar Gaaei, werd volledig afgebrand. 21 jaar nog maar, fris en scherp. Voor nu: Ramaj, Hato, Kaplan, Gaaei, Fitz Jim, Brobbey, Godts in de basis. Dan mogen 4 het gaan uitvechten.

10-07-2024 10:14

DankzijCruijff +48706

En toch vrees ik dat hij nog steeds geen serieuze kansen krijgt, aangezien ook gister weer Henderson, Branco en Taylor als middenvelders bij het "A-team" werden gezet. De gevolgen daarvan voor ons veldspel werden overigens ook direct zichtbaar. Maar ik hoop heel erg dat ik het mis heb en Farioli idd in gaat zien dat FJ een serieuze kandidaat moet worden voor zijn basiselftal.

10-07-2024 10:23

Pauw +2223

Wellicht voor de etalage (los van Taylor)?

10-07-2024 10:32

DankzijCruijff +48706

Laten we het hopen.

10-07-2024 10:33

Hersenspinsel +8012

Farioli zou toch ook de gevolgen van de wisseling in het veldspel gezien hebben?

10-07-2024 11:07

DankzijCruijff +48706

Dat zou je toch hopen idd.

10-07-2024 11:14

MosesD +14648

Alleen Jan van Halst zag het niet.

10-07-2024 16:03

Menze.W +0

Hee MOZES Ik kan je goed volgen; behalve dat middenveld met jouw namen nog lang niet atletisch,krachtig en niet(Neesken)achtig genoeg is. Maar Fitz Jim moet en mag m.i een 1/2 jaar proberen.

10-07-2024 10:27

YugoVik +33116

🤣🤣.. Fitz jim heeft nog niks bewezen en jij praat of hij de wereld talent van Ajax is.. Daarbij gebruik je de afgelopen 2 wedstrijden als graadmeter waar de tegenstanders niet van hoog niveau waren..

Er blijkt nog uit niks dat hij überhaupt een basisplaats gaat krijgen.. Je klinkt niet echt als een volwassen iemand..

10-07-2024 10:55

Ajaxsupporter02 +13996

Vik, dat jij het over volwassen hebt is wel heel ironisch. Als ik tegen jou praat dan lijkt het namelijk altijd alsof ik tegen een puber praat.

10-07-2024 11:27

YugoVik +33116

Nee hoor, ik leg uit wat ie niet goed doet en dan word ik betigt van dat ik niks heb met jeugdspelers.. Hij is redelijk goed met de bal alleen hij heeft nog te veel verbeter punten om überhaupt een basis plaats te krijgen.. Jij en nog velen negeren zijn verbeterpunten waardoor hij geen basis materiaal is voor ajax..

10-07-2024 11:32

Web +178830

Yugo heeft het niet zo op Ajax opgeleide spelers
Dat komt in bijna elke post naar voren

10-07-2024 11:33

YugoVik +33116

O jahwel ik ben voor jeugdspelers als ze goed genoeg zijn,maar velen zijn niet goed voor ajax 1 en dan hoor je namen wie er in moeten zoals fitz jim die überhaupt niet de indruk wekt dat hij klaar is voor een basis plaats bij ajax 1 en toch schreeuwen mensen hier dat hij erin moet, dan moet ik wel reageren.. 🤭

10-07-2024 11:36

Web +178830

Weet je wel waar Ajax voor staat Yugo
Ajax leeft van zelf opgeleide spelers, en ze later voor een groot bedrag verkopen
Dat is Ajax
Donny, de Ligt, Timmer enz
Straks Hato weer
Daar leeft onze mooie club op
En dat al door de geschiedenis een

10-07-2024 11:42

YugoVik +33116

Je praat over een andere catagorie dan fitz jim enzo

10-07-2024 11:50

C14 +22367

Fitz-Jim is inderdaad beter en ook completer dan Van de Beek.

Fitz-Jim is de beste speler die Ajax nu ook heeft, samen met Hato.

10-07-2024 14:52

MosesD +14648

Haha, mooi om dat laatste te horen op mijn leeftijd. :-)
PEC en STVV beide geen amateurclubs, dus het niveau valt mee.
FJ is wel een van de grootste talenten van Ajax. Farioli ziet dat imo ook.
Komt goed met deze jongen. Mark my words.

10-07-2024 16:05

MosesD +14648

De jongere generatie hier is erg van kopen, kopen (geen transfernieuwtje en hun dag is verpest), maar weten niet waar Ajax daadwerkelijk voor staat.

10-07-2024 16:05

AfcAjax30 +102

Had in een andere post de zelfde conclusie, kanttekening die ik zelf nog heb bij FJ is z'n spel zonder bal. Is daar toch niet altijd scherp. Maar dit kan gister ook aan Vos gelegen hebben. Toen Tahirovic erbij kwam stonden ze beter en daarbij FJ dus ook. Maar dat is nog wel een aandachtspunt...

10-07-2024 10:56

C14 +22367

Heb beide wedstrijden gelet op Fitz-Jim, ook zonder bal, en dat was overwegend uitstekend.

10-07-2024 14:53

MosesD +14648

Precies. Het is hetzelfde als dat geneuzel met spelen met ruimte in je rug. Als een speler niet snel is (qua lopen) dan kan dat niet. Dat is praten zonder kennis van zaken. Alles begint met snelheid van denken in het hoofd. De Boer, Blind, Beckenbauer, Baresi (om er maar een paar met een B te noemen) waren niet snel, maar wel slim. En dus toppers.

10-07-2024 16:09

Slang3 +45815

Uiterlijk, dat is de enige reden. Want zelfs de simpelste fan kan iemand op zijn uiterlijk beoordelen, iemand beoordelen op voetballende aspecten vereist meer kennis

10-07-2024 11:12

Ajaxsupporter02 +13996

Zou je Taylor niet op het middenveld zetten dan? Ik denk dat FJ en Taylor uitstekend samen kunnen spelen.

10-07-2024 11:26

AjaxDeBesteClub +18786

Wie zou je opstellen als je moet kiezen tussen die 2? Stel dat Berghuis op 10 staat en Manssverk of Tahirovic op 6. Dat er nog 1 plekje over is.

10-07-2024 11:35

Ajaxsupporter02 +13996

Ik zou niet kiezen tussen die 2, beiden horen wat mij betreft te spelen. Dan kan je een Mannsverk, Berghuis of Henderson er nog wel bij zetten, maar het liefst een goede aankoop.

10-07-2024 11:37

Ans B +19823

Ik ben ook benieuwd naar die combi, omdat ik beiden echte voetballers vind. Op voorhand heb ik er trouwens geen hoge verwachtingen van - intuïtie, want ik kan het niet direct onderbouwen (wat ik altijd graag doe). Fysiek misschien iets te licht, maar dat zijn normaal gesproken juist geen dingen waar ik het eerst naar kijk.

10-07-2024 11:46

AjaxDeBesteClub +18786

Maar je kunt toch moeilijk zeggen dat Taylor of Fitz Jim beter is dan Berghuis? En je kunt ze ook niet alle 3 opstellen, want dat is te aanvallend.

10-07-2024 14:35

Ajaxsupporter02 +13996

Berghuis is vrijwel nooit fit en kan ook nog op rechtsbuiten met een aanvallende back erachter. Met zijn 3en kan tegen mindere ED tegenstanders waar je alleen maar goed druk hoeft te zetten.

10-07-2024 14:49

MosesD +14648

Ik zou vooralsnog (dus als er geen aankoop komt) Berghuis naast Fitz Jim zetten. Erachter Mannsverk (of Henderson).

10-07-2024 16:10

Ajaxsupporter02 +13996

Maar waarom Taylor op de bank?

10-07-2024 16:18

MosesD +14648

Niet goed genoeg.

10-07-2024 16:26

Dave +5849

Wordt tijd

10-07-2024 10:12

C14 +22367

Dat trainers het eindelijk inzien inderdaad, en fans. Dat is hun gebrek.

10-07-2024 14:53

willem1958 +8752

Fitz Jim laat zien dat hij bij de selectie van het eerste hoort, heeft de goede mentaliteit en drive en brengt voetbal tussen de linies, ik neem aan dat Farioli hem ook er wel bij wil hebben.
Dat goaltje van Forbs zag er ook leuk uit, dat wippertje over de keeper, ik hoop dat ie door dit soort akties meer zelfvertrouwen krijgt en rust in z'n spel.

10-07-2024 10:10

C14 +22367

Fitz-Jim is de eerste die je op het wedstrijdformulier zet, samen met Hato. Doe je dat niet, heb je er geen kijk op.

10-07-2024 14:54

Robertini +39146

Zou mooi zijn als Fitzie alsnog doorbreekt! Hij is zo heerlijk aan de bal!

10-07-2024 09:53

C14 +22367

Ook zonder bal prima

10-07-2024 14:54

burwatti +14244

Telkens als ik Fitz zie spelen dan denk ik, deze man is toch niet beduidend slechter dan bijv een Taylor?
Is ook qua body flink gegroeid en toch heb ik het idee dat er nog een flink tandje bij moet als hij echt vast in de basis wil komen te staan.
Zeker verdedigend gaat het nog wel eens mis.

10-07-2024 09:49

DankzijCruijff +48706

Waarom zou je uitgerekend met Taylor de vergelijking trekken? Taylor is de enige van de overige middenvelders die nog iets van lichtvoetigheid en techniek in de kleine ruimte heeft.

Terechter is wmb de vraag: FJ is toch niet beduidend slechter dan Branco, Henderson, Tahirovic, Mannsverk, Hlynsson en Vos?

10-07-2024 10:26

burwatti +14244

Ik heb de vergelijking met Taylor getrokken omdat dat de positie is waar wat mij betreft Fitz het beste tot zijn recht komt.

Persoonlijk zie ik veel liever Fitz dan de andere namen die jij noemt (op Henderson na).

10-07-2024 10:30

DankzijCruijff +48706

Ok, bijna helemaal eens dan. Ik zie FJ ook veel liever dan Hendo. Hendo is vooral nog een grote naam, maar voetballend vind ik het echt ondermaats.

10-07-2024 10:32

burwatti +14244

Hendo is alleen wel een echte leider en die hebben we verder echt 0,0 in de selectie.

10-07-2024 10:34

DankzijCruijff +48706

Dat is ook waar.

10-07-2024 10:36

Aurelius1 +19722

Och, dat leiderschap weer. Wat wordt dat enorm overschat. Henderson voegt helemaal niks toe aan Ajax.

10-07-2024 11:28

C14 +22367

Farioli speelt met halven en de punt naar achter. Taylor en Fitz-Jim kunnen gewoon naast elkaar als halven.

10-07-2024 14:55

hendo +4769

Gaaei maar hier ook wel wat respect krijgen, de T*ring wat speelde hij goed..
Vergeleken bij vorig jaar...
Kut steijn

10-07-2024 09:20

Sampaoli +39169

Vond Gaaei helemaal niet bijzonder. Had ook 'last' van type buitenspeler voor zich. Met Banel ook aan de buitenkant komt Gaaei niet in zijn kracht. Dat is namelijk stomen en voorzetten geven. Aanvallend inschakelen.

De energie en urgentie bij Gaaei is wel heel fijn om te zien. Er zit een goede kop op die jongen, een echte winnaar en geen opgever.

10-07-2024 09:41

Aram +17937

Ik ben voor Fitz als valse rechtsbuiten voor Gaaei. Volgens mij wordt dat een mooie combi.

10-07-2024 09:48

hendo +4769

Klopt, aanvallend niet heel sterk, maar toch zag je z'n het wel bij z'n assist
Maar verdedigt stond hij heel erg sterk.. en dat is wel eens anders geweest.

10-07-2024 09:49

burwatti +14244

Gaaei heb ik ook zeker nog niet helemaal afgeschreven, tuurlijk was hij vorig jaar een paar x echt dramatische maar bij hem zag je met vlagen nog wel een aantal hele goede dingen ook.

Wat je zegt over de buitenspeler klopt natuurlijk, met een type Berghuis voor Gaaei kan hij er ideaal overheen denderen, alleen ziet Farioli volgens mij meer een middenvelder in Berghuis.

Gaeei als 2e rb in de selectie kan prima voor alsnog komt hij alleen nog wel te kort voor de basis.

10-07-2024 09:47

Hersenspinsel +8012

Body, body, body, body.
Aldus Farioli toen Gaaei begin 2e helft het 16 meter gebied uit draafde.

10-07-2024 11:11

Pizzapunt20 +9989

Ik denk dat Fits dit seizoen wel aan zijn minuten gaat komen. Is het niet basis dan genoeg als invaller. Goede speler.

10-07-2024 09:12

peterVKV +6445

Heb op een of andere veel vertrouwen dat Farioli spelers beter kan maken. Forbs is een voorbeeld maar ook Fitz Jim: aan de bal top maar wint niet genoeg duels. Als Farioli dat eruit kan krijgen heb je een top middenvelder.

10-07-2024 08:20

7172AFCA7395 +10294

Volgens de goegemeente hier is tien zijn beste positie. Je zult daar dus doelpunten moeten maken, hetgeen hij duidelijk niet in zich heeft.Ook fysiek valt er nog genoeg te winnen voor hem,die hier al eens werd gekenmerkt als : " De KKD ontgroeid" Whahaha kom op man.

10-07-2024 08:32

Piet Henk Kippenhof +2711

Huh? Wie vindt nou dat tien zijn beste positie is?
Lijkt me een kleine minderheid

10-07-2024 08:42

7172AFCA7395 +10294

De leden van de die-hard KFJ fanclub. Die altijd zo geweldig " opendraait" Dezelfde figuren die Excelsior 010 de schuld gaven dat hij daar niet direct basis werd. Een goede voetballer onderscheidt zich overal.

10-07-2024 08:44

Matts +2131

Er zijn natuurlijk ook voetballers die (relatieve) laatbloeiers zijn hè. Frenkie, Ribéry, Barry van Galen, Jerdy Schouten, Luca Toni, Pellè, Vardy, om er maar een paar te noemen. Het kan toch gewoon zijn dat Fitz-Jim dit seizoen of bijv. volgend seizoen pas doorbreekt en alsnog een mooie carrière heeft? Zelfde geldt misschien wel voor Ünüvar.

10-07-2024 09:03

MosesD +14648

Komt dat goed uit, Farioli speelt niet met een 10

10-07-2024 09:04

7172AFCA7395 +10294

Van mij mag je gelijk krijgen Matts.

10-07-2024 09:05

7172AFCA7395 +10294

Zie AS item: Ajax neemt het met Pasveer op doel en KFJ op tien op tegen STVV

10-07-2024 09:10

Matts +2131

Thanks, hoop het ook voor Ajax! :)

10-07-2024 09:16

Piet Henk Kippenhof +2711

Oja, die leden zeggen dat.
Zeggen de stemmen in je hoofd nog meer dingen of gaat het alleen over Fitz-Jim?

Je zou maar gaan lopen janken, omdat FANS op een Ajax-fansite FAN zijn van een speler van AJAX.

10-07-2024 10:18

Ans B +19823

Ik behoor tot de FJ-fanclub, maar ik heb nog niemand hier zien beweren dat op 10 zijn beste positie is. Dus dat zal dan een enkeling zijn, denk ik. Ikzelf beschouw hem als een halve 8, halve 6 (maar ik denk dan wel met een dubbele 6). Puur gebaseerd op zijn kwaliteiten: door zijn lichtvoetigheid en bijbehorende wendbaarheid, plus zijn actieradius en voetbalgogme kan hij als een Frenkie-achtige 6 uit de voeten, en van daaruit ook goed doorschuiven naar de 8-positie. Maar 'gewoon' op 8 kan hij ook prima functioneren. Zelfs hangend op links (als hij het veld niet breed hoeft te houden) zou in principe kunnen, hebben we gezien in zijn vorige wedstrijd. Je zag trouwens dat vooral Wijndal daar van profiteerde, want hij kon er eindelijk weer eens veelvuldig overheen gaan. Iets dat hem niet 'gegund' wordt bij Godts en al helemaal niet bij Bergwijn. Die zijn niet van plan hun eigen acties ondergeschikt te maken.

Maakt allemaal niet uit met Wijndal, want Hato wordt - zo lijkt voorlopig - de nieuwe linksback. Maar mocht Wijndal blijven en invallen, dan zou ik zeker overwegen om FJ (als hij geen basisplek krijgt) op links te zetten.

10-07-2024 11:04

7172AFCA7395 +10294

Ik voer hier geen persoonlijke kruistocht tegen Fitz Jim.
IK denk alleen dat hij niet klaar is voor een basisplaats zeker niet als het straks om het echie gaat.

10-07-2024 11:56

C14 +22367

Dat is jouw gebrek aan inzicht op dit gebied, is niet erg, maar ga dan niet zo bijdehand lopen doen.

Fitz-Jim is je beste en meest complete speler. Een goede voetballer onderscheidt zich niet overal, zeker een talent niet. Veel trainers kiezen voor ervaring, extra fysiek, degelijkheid, en ook voor een bepaald type in hun speelwijze. Bij Excelsior overigens gewoon basis, op zelfs een positie die niet de zijn is, en bij Jong Ajax spelen met twee vingers in de neus, bij Ajax 1 nu weer veruit de beste, meest volwassen ook als jongeling, met zoveel rust in zijn spel, inzicht, balvastheid, techniek, creativiteit, etc.

10-07-2024 15:01

7172AFCA7395 +10294

Bij Excelsior in het begin ook genegeerd. Die zagen kennelijk het zelfde als ik.

10-07-2024 16:19

Ajaxsupporter02 +13996

Begon daar op de bank omdat het team al draaide en hij terug kwam van een blessure. Best logisch dus. Uiteindelijk konden ze toch niet om hem heen en wilden hem heel graag behouden. Zegt misschien ook iets of niet?

10-07-2024 17:28

C14 +22367

?

Wint niet genoeg duels?

Er waren niet eens duels die hij uit hoefde te vechten. Hij handelt dusdanig snel dat hij er uit blijft, en verder zonder bal was het vooral goed positioneren en storen, zoals het Ajax betaamt.

10-07-2024 14:56

S.Ajacied +5193

Fitz-Jim kan een type Jerdy Schouten worden. Veel direct en kort spel over de grond, sterk in de combinatie, linies overslaan etc. Vond hem eerst weinig toevoegen, maar lijkt zich nu goed door te ontwikkelen.

10-07-2024 08:14

C14 +22367

Was vorig seizoen al net zo ver en goed, alleen zag men het niet, of verkoos men een ander, meer degelijk type.

10-07-2024 15:02

Sampaoli +39169

Hato, Fitz-Jim en Janse goed gespeeld. Voor KFJ en Janse al de tweede goede wedstrijd.

In tweede stuk viel Akpom positief op. Slim in duels, klasse beter dan Rijkhoff.

10-07-2024 07:57

Karel.L +527

Pasveer was inderdaad solide maar bracht Ajax ook een aantal keer in de problemen met het te lang wachten met spelen of opbouwen waneer het niet kon. Spelers aanspoelen in de dekking is vragen om problemen. Keepte verder inderdaad prima.

10-07-2024 07:52

JoshuaSmits +9363

Linksback Hato speelt goed? Hij speelt helemaal niet goed als Linksback.

10-07-2024 07:43

Hersenspinsel +8012

Volgens de meerderheid inclusief sommige met een behoorlijke kijk op het spelletje wel.

10-07-2024 11:16

JoshuaSmits +9363

Kun jij mij aantonen dat de meerderheid dat vind? En misschien kun je mij ook aantonen dat die mensen kijk op het spelletje hebben? Met bewijzen, niet slechts jouw mening? Bij voorbaat dank.

10-07-2024 11:53

Hersenspinsel +8012

Kun jij mij aantonen dat de meerderheid dat vind?
Antw: Nee dat kan ik niet.
Het valt me alleen op dat door velen Hato in hun lijstje van beste spelers geplaatst wordt.


En misschien kun je mij ook aantonen dat die mensen kijk op het spelletje hebben?
Antw: Nee dat kan ik niet.
Heeft Niels Opdam kijk op het spelletje? Ik weet het niet.
Heeft de verslaggever van Ziggo kijk op het spelletje? Weet ik ook niet.

Wel weet ik dat we hier voetbaldieren op AS hebben en dat het noemen van Hato een indicatie kan zijn.

Dus geen bewijzen, maar wat is bewijs?
Een pass? Een doelpunt? Een blok?
Ik weet het niet, jij wel.
Op sofascore kreeg Jorel een 7.5.
Alleen Carlos Forbs kreg met een 8.4 een hoger cijfer.

10-07-2024 12:09

JoshuaSmits +9363

Dankjewel. Ik weet voldoende. 👍🏻

10-07-2024 12:16

Ajaxsupporter02 +13996

Normaalgesproken niet, maar gisteren vond ik hem daar wel prima. Alleen moet hij dus veel vaker betrokken zijn bij aanvallen, want dat kan hij wel. Hij doet het alleen niet. Toch zie ik hem veel liever centraal.

10-07-2024 11:32

VanGillz.G +68

Zonde bal is hij niet goed maar ook dat kan je leren

10-07-2024 07:24

Runnerlex +1729

Gaat lekker met fitz-jim 💪💪💪

10-07-2024 07:17

7172AFCA7395 +10294

Net zoals de FJ-hype hier.

10-07-2024 08:37

C14 +22367

Eindelijk gaan mensen het inzien, nu jij nog :).

Laat je blindstaren op fysiek los, wat nergens op gebaseerd is. Fitz-Jim ondervindt er nooit hinder aan en heeft niet een minder fysiek dan Taylor, Mannsverk, Reijnders, Schouten, etc.

10-07-2024 15:03

7172AFCA7395 +10294

Ik vind het (nog) geen Ajax-1 materiaal.
Maar hopelijk voor jou denkt FF daar anders over.

10-07-2024 16:09

YugoVik +33116

Fitz jim aan de bal redelijk goed, als de tegenstander de bal heeft laat ie zich makkelijk passeren..

Hij volgt daarbij ook meer de bal dan de tegenstander als de tegenstander de bal rond aan het spelen is.. Ben benieuwd wat ajax met hem van plan is..

10-07-2024 07:15

DankzijCruijff +48706

Als hij een aankoop zou zijn geweest zou je hem de hemel in prijzen😂

Nu hij wederom zo overduidelijk onderscheidend is aan de bal kom je met een gezocht argument t.a.v. zijn spel zonder bal, wat aantoonbaar lulkoek is. Hij kan als geen ander druk zetten en staat verdedigend al heel lang zijn mannetje.

Jouw obsessie met aankopen en antipathie jegens jeugdspelers is van een onverklaarbare aard. Ongeacht de verklaring is het van een ongekende stompzinnigheid.

10-07-2024 07:31

YugoVik +33116

Nee helemaal niet, jullie zijn geobsedeerd, ik reageer op een artikel en op wat ik zie.. Hij liet zich paar x makkelijk passeren en hij liet paar keer zijn man lopen..

10-07-2024 07:32

fascino +1289

De enige die in 2 oefenmatches iets van echt voetbal laat zien van alle middenvelders en aanvallers en dan is dit je comment. Ongelooflijk, obsessed ben je zeker dan ja.

10-07-2024 08:31

YugoVik +33116

🤣🤣 Obsessed

10-07-2024 08:33

MosesD +14648

FJ presenteert zich nadrukkelijk. Geweldig om te zien

10-07-2024 09:06

Veli +1991

Leg dat eens uit! Hij zorgt dat hij altijd aanspeelbaar is. En is daar wanneer de pressing nodig is. Daarbij ook nog fel in de duels!
Een van de weinige spelers, met een hoge handelings snelheid en overzicht.
Hij weet waar de mogelijkheden zijn voordat hij de bal krijgt
De pass op Forbes waar hét doelpunt uitviel was een prachtig voorbeeld daarvan.
Een van de weinige echte Ajax spelers op het moment!

10-07-2024 07:36

YugoVik +33116

Ik ben niet overtuigd, want vond hem wel zwakjes als de tegenstander de bal had, hij liet zich paar keer als een junior passeren en dat tegen een sint truiden.. Rangers en olympiakos zijn van een andere niveau .

10-07-2024 07:37

OwenStevenDalberg +27486

Volgens mij moet je verdedigend ook naar de bal kijken. Als naar de man kijkt, trap je in elke simpele schijnbeweging.

10-07-2024 08:21

YugoVik +33116

Ik heb het er over als de tegenstander de bal dan let hij op de bal en dan vergeet hij zijn naaste tegenstander

10-07-2024 08:25

7172AFCA7395 +10294

Verhuren mag ik hopen.

10-07-2024 08:37

Ajaxsupporter02 +13996

Waarom verhuren? Doorgaan met jongens als Hlynsson, Tahirovic, Boomen? Of het hele middenveld verkopen?

10-07-2024 11:33

C14 +22367

Fitz-Jim aan de bal uitstekend, zoveel rust en inzicht, steeds de juiste keuzes afgewisseld met creatieve.

Zonder bal ook meer dan prima, goed positionerend, voldoende defensieve arbeid.

Liet zich helemaal niet makkelijk passeren. Ja, als je erop gaat letten, zal ie een enkele keer gepasseerd worden. Dat worden spelers continue, anders zou de bal nooit naar voren gaan.

10-07-2024 15:06

HertogH +15843

FJ was voor mij de opvallendste man. Die jongen is zo gemakkelijk aan de bal in tegenstelling tot het gros van onze andere middenvelders.

10-07-2024 07:10

YugoVik +33116

Maar aan de andere kant zonder bal niet echt goed..tis maar net wat je wilt als trainer..

10-07-2024 07:15

3sterren +20205

Je kunt gerust van mij aannemen dat trainers in het veld graag een speler willen die iets mét een bal kan en mét hun voeten.
Daarom noemt men het spelletje “voetbal” …
; )

10-07-2024 09:12

YugoVik +33116

Dat wil iedere trainer🤣, een professionele trainer verwacht wel meer dan alleen met de bal goed zijn, vooral op het middenveld

10-07-2024 09:37
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.