Ogararu mist Ajax-DNA bij Oranje: 'Belangrijke mensen hebben de club verlaten'

door Jesse ter Haar 104

Bron Ajax Showtime

Ogararu mist Ajax-DNA bij Oranje: 'Belangrijke mensen hebben de club verlaten'

door Jesse ter Haar 104

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

George Ogararu merkt op dat het Ajax-DNA dit EK niet groots vertegenwoordigd is bij het Nederlands elftal. De voormalig rechtsback van de club is geboren en woont in Roemenië en dus kijkt hij desondanks uit naar het treffen met het land waarin hij tussen 2006 en 2010 actief was als profvoetballer. Vandaag de dag timmert Ogararu aan de weg met de jeugdopleiding van Steaua Boekarest, maar ook hij legt zijn focus deze zomer op het EK. We spreken de 44-jarige bestuurder over Roemenië – Nederland, het Ajax-DNA en meer.

Bestel het nieuwe Ajax-uitshirt in de Ajaxshop!

Allereerst vertelt Ogararu dat het goed gaat met hem, zeker na afgelopen woensdag. Roemenië speelde toen met 1-1 gelijk tegen Slowakije en dat bleek uiteindelijk genoeg voor de koppositie in Groep E op het EK. Vanuit Nederland werd de ontwikkeling met gejuich ontvangen, want omdat Georgië van Portugal won, werd niet Engeland maar Roemenië de tegenstander van Nederland in de achtste finale. In Roemenië is men echter vooral blij en trots met de prestatie in de groepsfase. ‘Het gaat geweldig na woensdag. Het is knap om bovenaan te eindigen in die groep, al is het raar gelopen met vier landen op vier punten. We kunnen er nu van genieten en ons voorbereiden op de wedstrijd tegen Nederland. Het gaat leuk worden, dat weet ik zeker. Het is voor ons erg speciaal, want wij als familie hebben nogal een geschiedenis in Nederland. We zijn behoorlijk gehecht aan het land.’


‘Het is een klassieker’, omschrijft Ogararu het treffen met Nederland. ‘Voor mij persoonlijk is het speciaal. Ik hoopte eigenlijk niet tegen Nederland te spelen, want twee van zijn kinderen zijn in Nederland geboren en dat levert thuis problemen op. Mijn kinderen steunen Nederland.’ Hoe dat, ondanks dat de familie Ogararu in Roemenië woont, zo tot stand is gekomen, legt hij vervolgens uit. ‘De jongste is zeven jaar oud en in Amsterdam geboren. Hij voetbalt bij Steaua Boekarest en vertelde me: als we tegen Nederland spelen, steun ik Nederland want daar ben ik geboren. Ik zei: maar je bent Roemeens, waarop hij zei: ik ben half Roemeens en half Nederlands, dus ik kan zelf kiezen. Ik vertelde hem dat hij inderdaad altijd kan kiezen, maar dat hij ook thuis nog mee moet eten. Het gaat leuk worden. Het kunnen hongerige dagen worden voor de kinderen.’

Ogararu ontwikkelt talent

Eerst doen we een stapje terug, want hoe vergaat het Ogararu zelf eigenlijk? Hij werkte in 2016 en 2017 nog in de jeugdopleiding van Ajax, waarna hij in 2019 weer aan de slag ging in Roemenië. Na werkzaamheden bij FC Viitorul heeft de voormalig rechtsback nu een eervolle baan te pakken bij Steaua Boekarest. ‘Ik ben nu de sportief directeur van Steaua Boekarest, ik heb de leiding over de jeugdopleiding. Ik houd me bezig met het ontwikkelen van de talenten en probeer ze bij de nationale teams te krijgen. We hebben veel jonge spelers bij het nationale team, dus we bouwen aan de toekomst.’

‘Ik kan veel gebruiken uit mijn Ajax-tijd’, voegt Ogararu, die weet dat Steaua Boekarest in Roemenië nog niet toonaangevend is op het gebied van jeugdontwikkeling, eraan toe. Zijn tijd in Amsterdam helpt hem om de volgende stappen te zetten met de – zo vertelt Ogararu zelf – meest succesvolle club uit het land. ‘Zoals de manier waarop je een talent herkent en hem vervolgens ontwikkelt, hoe je een filosofie neerzet en hoe je met uitdagingen omgaat. Ik heb het bij Ajax geleerd en probeer dat hier te implementeren. Het talent is overal, alleen je moet ermee omgaan en er het beste uit zien te halen. Talent alleen is niet genoeg.’

Roemenië - Nederland

Hoewel de voorbereidingen op het nieuwe seizoen al lang en breed weer lopen, kijkt ook Ogararu deze zomer veel naar het EK. Als vanzelfsprekend volgt hij de verrichtingen van Roemenië op de voet, maar ook de duels van het Nederlands elftal kijkt hij. ‘De wedstrijd tegen Oostenrijk heb ik ook gezien. Ik zie veel veranderingen bij Oranje. In Roemenië denkt men spanning in de spelersgroep te zien. Het is absoluut geen technisch probleem bij Oranje, al waren andere teams van Nederland op dat vlak beter dan het huidige team. Je kunt iemand als Schouten niet vergelijken met De Jong en Reijnders niet met Sneijder.’

Tegelijkertijd maakt Ogararu zich geen illusies en weet hij dat het Nederlands elftal op papier de betere partij is. Toch acht hij Roemenië zeker niet kansloos en dat heeft alles te maken met de vele verschuivingen bij Oranje en het speelplan van de Roemenen. ‘Nederland moet oppassen op de counter, want daar is Roemenië goed in. Op dit EK is dat zeker zo geweest. Ze hebben snelheid voorin, dus je moet voorzichtig zijn. Ik denk niet dat Roemenië de wedstrijd zal controleren tegen Nederland, dat hebben ze nooit gedaan. Niet toen ik speelde, de generatie na mij niet en nu nog altijd niet. Het is voor weinig teams weggelegd om meer balbezit te hebben tegen Nederland.’

Toch verwacht de voormalig speler van Ajax niet dat Roemenië zich negentig minuten lang zal terugplooien rond het eigen strafschopgebied. Volgens hem roep je de problemen dan over jezelf af. Het gaat om het herkennen van momenten. ‘Waarschijnlijk zal de situatie afhangen van hoe sterk Nederland is in balbezit. Roemenië werd door de tegenstanders in de groep ook gedomineerd. België was ook de dominante partij, al hadden we wel onze kansen. Tegen Oekraïne liep het hetzelfde, maar na het doelpunt veranderde de wedstrijd. Ik zeg altijd: ieder team heeft een plan, totdat je een tik op je kin krijgt. Daarna maakt het niet uit hoe sterk je bent, het heeft invloed op je. Je hele speelplan valt dan uit elkaar.’

Kritiek op Oranje

Juist het Nederlands elftal heeft tijdens de laatste wedstrijd op het EK die tik tegen de kin zeker gehad. Het leverde Oranje geen knock-out op, want de derde plek in de groep gaf recht op deelname aan de achtste finale, maar het kwam de ploeg op veel kritiek te staan. Eén van de oordelen gaat over het gebrek aan leiderschap en daar kijkt Ogararu enigszins gek van op. Hij ziet in iemand als Virgil van Dijk immers de aangewezen persoon om de leiding in een defensie op zich te nemen. ‘Je teamgenoten moeten je respecteren en naar je luisteren en volgens mij is dat wel het geval bij Van Dijk. Maar je moet ook in kwaliteit boven iedereen uitstijgen als het fout gaat. Desnoods doe je het dan in je eentje. Je moet een leader by example zijn en de capaciteiten hebben om de wedstrijd te begrijpen. Te zien waar het misgaat.’

In Nederland was het voor velen een verrassing dat Roemenië boven een land als België eindigde in de groepsfase van het EK. Onder de Roemenen echter, heerst er een groot vertrouwen in de huidige generatie van het land. Het is een generatie die enthousiasme losmaakt bij het volk. ‘Je ziet het ook in de stadions. Je ziet de gele shirts overal, net als de oranje shirts. Het zal een mooie strijd worden tussen de fans. Ik denk niet dat het enthousiasme uit het niets komt.’

‘Deze generatie verrast met hun kwaliteit, maar ook door de kracht van het team. Ondanks alle individuele kwaliteiten vecht iedereen voor elkaar, vooral om de kracht van de eenheid niet te verliezen. Als je dat constant doet en je hebt ook nog eens momenten van individuele klasse van spelers als Hagi, Dragus, Stanciu of Marin, dan biedt dat hoop. We geloven dat we van Nederland kunnen winnen en verder kunnen gaan op het EK. Voor de wedstrijd van woensdag geloofden we ook dat we Slowakije zouden verslaan en eerste zouden eindigen in de groep. In de EK-kwalificatiereeks werden we ook eerste, in een groep met Zwitserland. De Zwitserse spelers zijn individueel gezien ook veel beter dan die van Roemenië. Het geeft je de hoop dat je Nederland ook kunt verslaan.’

Ogararu waarschuwt Roemenië

De mindere prestatie van het Nederlands elftal tegen Oostenrijk kan die overtuiging nog eens kracht bijzetten. Tegelijkertijd weet Ogararu echter dat de 2-3 nederlaag van Oranje juist ook voor nieuwe wil en energie kan zorgen bij de mannen van Koeman. ‘Dat is ook tricky. Ze hebben van Oostenrijk verloren, maar dat zegt niets over hoe moeilijk het tegen Nederland zal zijn. We moeten niet te veel naar de wedstrijd tegen Oostenrijk kijken, want zulke dingen kunnen gebeuren. In de achtste finale moet je gewoon alles wat je hebt in de wedstrijd stoppen. We zijn ook blij dat we als eerste zijn geëindigd, want dat levert twee dagen extra rust op. Het zal een erg uitdagende wedstrijd worden voor Roemenië.’

Vervolgens komt de oud-Ajacied te spreken over de spelers van Roemenië om in de gaten te houden. De eerste naam die hem te binnen schiet, is die van Radu Dragusin – verdediger van Tottenham Hotspur. ‘Ik vind Dragusin erg goed. Zijn houding is erg goed en zijn duelkracht ook. Hij wint zo’n beetje honderd procent van zijn duels. De rechtsback, Ratiu, vind ik ook erg goed. Ik denk dat hij de eerste interessante transfer gaat opleveren. Ik zou hem goed in de gaten houden als ik clubs uit Europa was. Je kunt hem niet missen, de jongen met de blauwe haren. Hij is tot nu toe de revelatie van Roemenië. Hij blijft gaan en heeft een groot hart. Hij is goed in de duels en heeft snelheid. Verder is Stanciu de leider van deze generatie. Hij werkt hard, al heeft hij ook geweldige aanvallende kwaliteiten. Hij is het perfecte voorbeeld. Hij stopt al zijn energie in de wedstrijd om het team te helpen en de ruimtes op te vullen. Hij is het hart van het team.’

Razvan Marin is één van de andere spelers die een goede indruk maakt bij Roemenië. De centrale middenvelder speelde tijdens het seizoen 2019/2020 in het shirt van Ajax, maar kon daar nooit echt indruk maken. Hij kwam vol verwachtingen over van Standard Luik, maar kon die nooit waarmaken. Ogararu is van mening dat Marin op een moeilijk moment naar Ajax kwam. ‘Hij moest het vertrek van Frenkie de Jong compenseren. Iedereen verwachtte dat Razvan het niveau van Frenkie aan zou tikken, maar dat is heel moeilijk. Geen van alle spelers die na Frenkie kwamen, kon dat gat opvullen. Razvan was de eerste die het mocht proberen. We kennen de Ajax-fans en ze hebben niet veel geduld. Het was erg moeilijk voor hem. Hij deed het bij Standard Luik erg goed. Dan kom je bij een andere club, een grotere club met hogere verwachtingen en een andere speelstijl. De speelstijl paste hem niet echt. Op dat moment was het niet de beste keuze voor hem.’

Ogararu mist Ajax-DNA bij Oranje: 'Belangrijke mensen hebben de club verlaten'
Razvan Marin als speler van Ajax. In Amsterdam kwam de Roemeen nooit helemaal uit de verf.

Het afgelopen seizoen was Marin als huurling van Cagliari een vaste waarde bij Serie A-club Empoli. Juist in een Europese topcompetitie houdt hij zijn hoofd wel boven water en dat kan Ogararu bekoren. ‘Ze waarderen hem in Italië. Hij doet het goed. Hij is een teamspeler, iemand die ook het verschil kan maken. Hij is niet spectaculair, maar erg efficiënt in zijn passing, het veroveren van de bal en het maken van doelpunten. Hij is een speler die je echt nodig hebt in je team. Hij is intelligent en kan zich aanpassen aan een wedstrijd of systeem. Hij is tactisch sterk. Italië past goed bij hem, zoals België ook goed bij hem paste.’

Oranje zonder Ajax-DNA

Bij het Nederlands elftal is er momenteel zo mogelijk nog minder Ajax-DNA op het veld te vinden dan bij Roemenië. Waar Marin daar een Ajax-verleden heeft, staan er bij Oranje dit toernooi steevast geen Ajacieden of spelers met een Ajax-verleden binnen de lijnen. Alleen over Donyell Malen kan dat worden gezegd, maar hij vertrok als jeugdspeler al uit Amsterdam. Ogararu probeert tot een verklaring te komen voor het ontbreken van het Ajax-DNA bij het Nederlands elftal. ‘Het zijn twee verschillende dingen: spelers die nu bij Ajax spelen en spelers met een verleden bij Ajax. Toen Gravenberch bij Ajax speelde, speelde hij ook bij Oranje. Hetzelfde geldt voor Matthijs (De Ligt, red.) en Frenkie de Jong, al zou hij nu ook spelen als hij fit zou zijn. Ik denk dat het te maken heeft met de slechte resultaten van Ajax dit seizoen.’

‘Het was erg lastig voor Ajax, want er is veel veranderd’, gaat de oud-international verder. ‘Het Ajax-DNA is verdwenen en veel belangrijke mensen die bij Ajax werkten, hebben de club verlaten. Het is lastig om hen te vervangen. De Ajax-filosofie wordt ook door die mensen doorgegeven, niet alleen door het merk dat de club is. Je hebt op dit moment simpelweg weinig redenen om de Nederlanders van Ajax in de basis te zetten, al is Brobbey een goede spits. Het verbaast me wel dat hij geen minuten krijgt. Hij heeft meer het profiel van een spits dan Memphis. Waarom de spelers met het Ajax-DNA op de bank zitten, weet ik niet. Het zijn kwaliteitsspelers en het heeft niets te maken met het seizoen van het huidige Ajax.’

Het is tot slot Matthijs de Ligt die eruit wordt gelicht door Ogararu. Als assistent-trainer van Jong Ajax maakte hij de verdediger van dichtbij mee en het verbaast hem dan ook dat de mandekker zo veel jaren later geen vaste basisspeler is bij Oranje. ‘Ik denk dat Matthijs één van de leiders is die je nodig hebt op het veld. Hij heeft de persoonlijkheid en is een captain. In dat opzicht mis je hem ook als hij niet op het veld staat. Maar misschien ben ik subjectief, omdat ik met hem heb gewerkt. Hij was mijn speler in Jong Ajax.’

Ondanks alles maakt Ogararu zich geen enkele zorgen om De Ligt. Hij is – in tegenstelling tot een groot deel van de buitenwacht - dan ook niet van mening dat hij stilstaat in zijn ontwikkeling sinds zijn vertrek van Ajax naar Juventus. ‘Het gaat ook om de speelstijl van het team. Hij had de kwaliteiten om zich aan te passen en daarna verdiende hij een transfer naar Bayern München. Dat was niet voor niets. In het begin was het lastig, maar na een periode kwam hij aan spelen toe. Daarna raakte hij geblesseerd en raakte hij zijn plek kwijt. Als hij basisspeler zou zijn bij Bayern, dan zou hij boven De Vrij kunnen spelen. Toen hij vertrok bij Ajax, verwachtte ik dat hij één van de beste centrale verdedigers ter wereld zou worden’, geeft Ogararu tenslotte wel toe.

Zet nu in op de EK-wedstrijden! Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 24+!

Lees meer over:
Plaats reactie

AFCACruijff14 +161796

Hoe vaak wil AS dit artikel nog prominent in beeld plaatsen? Sjesus zeg.

02-07-2024 14:05

Simpelishetmoeilijkst +25261

wat ziet dee man het goed! Zou Koeman veel vn kunnen leren, mocht hij ooit leren te luisteren. Natuurlijk moet Matthijs spelen.

02-07-2024 08:55

RijkdeGooier +2875

Ogararu bewijst maar eens dat hij nog wel over Ajax-DNA beschikt!

01-07-2024 15:46

Balgevoel +30888

Dit Oranje heeft - zeker zonder Frenkie - geen greintje branie of brille, er spat vooral plezierloosheid en plichtmatigheid van af en dat kan ik niet los zien van Koeman. Ondanks z'n Ajax-verleden heeft hij in helemaal niets wat het Nederlandse voetbal ooit zo uniek en daarmee groot maakte. Eigenlijk is het een soort van godswonder dat de beste man een legende is bij Barcelona, daar moet je echt bewijs voor zien, anders zou je 't niet geloven. Naarmate het toernooi vordert, vind ik het ook steeds vreemder dat Berghuis niet eens voor op de bank is meegenomen. Op hem valt ook van alles en nog wat aan te merken en misschien was hij ook niet topfit aan de voorbereiding begonnen, maar als je dan zo'n Veerman bezig ziet...

01-07-2024 11:13

Bollenkemper +666

Ik ben ogarariu altijd een erg sympathieke speler gevonden. Ook na z’n carrière altijd vol lof over Ajax en altijd erg respectvol gebleven. Dit soort gasten moet je koesteren en zijn het visitekaartje om de club Ajax over de rest van de wereld positief uit te kunnen dragen.

30-06-2024 19:16

Breuk +25231

Lekker kort verhaal

30-06-2024 17:48

LukaLitmanen +82103

Ajax-DNA 🤡😂🤡😂🤡😂🤡

30-06-2024 15:57

Jozef14 +544

Wel vervelend, ja.

In de voetbalwereld ontbreekt er wegens een gebrek aan 'gogme' 'een stukje' originaliteit, waarschijnlijk omdat de goede 'focus' ontbreekt..

04-07-2024 08:29

slot +2046

de meeste sterren die we de afgelopen tijd hebben afgeleverd waren weggeplukt bij de concurrentie in nl.
dat is nou precies wat psv en feyenoord doen.
en we zien spelers als scouten timber wiefer beelen veerman.
allemaal spelers die bij ons konden spelen als we de peilen op de Nederlandse velden richten.

30-06-2024 15:04

w86 +9444

Alle vier niet goed genoeg voor het niveau wat wij zouden moeten nastreven

30-06-2024 22:32

Cesc88 +6195

Off Misehouy definitief weg

30-06-2024 14:57

wim_wenderson +1412

Off topic: Het Europees Hooggerechtshof zou een finale definitie moeten maken wat nou feitelijk buitenspel is, en wel om het volgende: Buitenspel impliceert dat je je buiten het spel bevindt. Echter zolang je nog niet 'Volledig' voorbij de laatste opponent (die de het buitenspel zijn bepaalt) bent, bevindt je je nog steeds in het spel en kun je dus niet buitenspel zijn. Deze duidelijke interpretatie wordt vreemd genoeg niet gehanteerd! Hoogst merkwaardig!

30-06-2024 14:34

Jozef14 +544

Daar zijn duidelijke regels voor en die worden nogal strikt gehandhaafd met beelden en lijntjes toch?

04-07-2024 08:30

wim_wenderson +1412

Een bal aan de buiten kant van de lijn nog de lijn rakende is toch ook niet buiten het spel?

04-07-2024 16:44

Jozef14 +544

Ik begrijp je, maar daar zijn andere regels.voor afgesproken.

05-07-2024 23:01

Raoul14 +3092

Er zijn hier blijkbaar veel meer mensen zonder Ajax DNA geinfiltreerd op deze van oorsprong Ajax fansite.

30-06-2024 10:17

UwSchipper +5634

George Ogararu heb ik altijd een fijne speler gevonden.
George Ogararu werd helaas door Jop van Kempen in het Parool wekelijks afgemaakt.
George Ogararu is de enige AJAX speler waarmee ik op de foto ben gegaan.
George Ogararu, onthoudt die naam.

30-06-2024 09:39

Arjuna +3732

ga ik doen

30-06-2024 11:17

slot +2046

was dat bij ajax cape town.

30-06-2024 15:08

UwSchipper +5634

Nee, in de NL Eredivisie.
Onze opstomende linksback, nee rechtsback!, niet altijd even succesvol.
Wèl inzet en regelmatig een mooie voorzet.
Ik keek graag naar hem en ook een sympathieke gast.
AJAX won toen nog wel eens zonder dat je op de tribune met samengeknepen billen zat...

30-06-2024 16:42

w86 +9444

Zo'n fan en dan niet weten dat hij rechtsback was...

30-06-2024 22:35

UwSchipper +5634

Aangepast, merci.

30-06-2024 23:40

Bijlmerboy93 +2521

Wat een kolder is dit. Hadden Brobbey, Bergwijn, Taylor en Rensch nu het verschil gemaakt!?

We missen ons eerste keus middenveld. Daar wordt de slag nu verloren, terwijl de achterhoede graag wil inzakken en de voorhoede het liefst druk zet. Dat laatste is Koemans verantwoordelijkheid.

30-06-2024 00:28

Henkje +3495

brobbey had het in ieder geval niet slechter gedaan dan depay

30-06-2024 13:03

Bijlmerboy93 +2521

Speelde een prima pot de laatste wedstrijd.

30-06-2024 13:44

Ajax27 +19201

Die niet nee. Maar ik zie wel behoorlijk wat PSV'ers die Oranje hebben gehaald, of zouden hebben gehaald als ze niet geblesseerd waren en gewoon bij Ajax hadden kunnen spelen.

Schouten, Veerman, Lang, Dest.... allemaal toch een heel aardig seizoen gedraaid. En alle 4 beter dan wat wij op die posities hebben staan.

30-06-2024 15:23

DeHeerVanDeMeer +25194

Haha mooi die voetbal strijd binnen een gezin, een kind die weet wat die wilt👍
Neem aan dat wij van AS een voedselpakket naar Roemenië sturen om een Oranje supportertje te steunen..!?

29-06-2024 21:34

Oeroeboeroe +18384

Kijk, dat is nou opvoeden. Je kinderen gewoon uithongeren. Niks van dat gepamper, gewoon met de straffe hand! 😝

29-06-2024 21:07

Ajaxfan31183 +16391

Ik was blij dat ik al ruim anderhalve maand het woordje ajax-dna niet meer had gelezen of gehoord , en dan lees je dat onze oud Roemeense back het ajax-dna mist bij het Nederlands elftal . Ik hoop dat hij beseft wat ajax-dna überhaupt betekent

29-06-2024 19:35

TheMagicalLion +316

Ligt aan 2 factoren waarom spelers van Ajax er niet in staan. 1 te vroeg vertrekken naar het buitenland 22/23 jaar is nu al oud. Beter 25/26 jaar pas.

De snelheid van uitgaande transfers/transfervrij of stoppen carrière kan geen enkele club opvangen. Afgelopen 10 jaar 140+/- spelers.

2 is de coach maakt andere keuzes of de speler is geblesseerd

29-06-2024 19:21

Ajax1inmyheart +767

Met alle respect voor de Roemenen echt waar. Als Nederland gewoon 110% geeft en de Roemenen niet onderschat dan win je gewoon van ze. Ik zeg niet dat Nederland het EK gaat winnen maar een halve finale of zelfs finale is echt mogelijk. Alleen als onze wannabe vedetes maar met hart en ziel willen vechten voor elke bal en voor de eer van Nederland.

29-06-2024 17:57

MichelAngelo66 +22258

Wat lees ik nu!?….. Ogararu is geboren! Hij woont in Roemenië!

29-06-2024 17:32

UwSchipper +5634

Ik lees het ook net...
Ja, het is echt waar!

Hij is geboren!
Even op z'n Jaaps:

HIJ IS GEBOREN!!!

30-06-2024 09:33

Web +178830

Ajax had vroeger super talenten, ik weet niet anders, van Cruijff, Neeskens en Krol
Tot Rijkaard, van Basten, Kluivert, Bergkamp, Seedorf, Davids de gebroeders de Boer enz
Daarna met de Ligt en Frenkie
Wat daarna komt hele stukken minder

Elk goed Oranje door de geschiedenis had vele Ajacieden in het veld en nu geen een
Dat is de keiharde waarheid

En ik weet ook dat je met talent geboren word, en dat natuurlijk wel kan verbeteren

Van een werkpaard maak je geen renpaard
Brobbey had ook onder Cruijff en Guardiola vele malen minder geweest dan van Basten

29-06-2024 16:35

Web +178830

En ben ongelofelijk trots dat ik dit mee mocht maken
Op tijd in de Meer, anders mis je doelpunten
Bijna elke wedstrijd was het tegen elkaar
Hoeveel maken ze er vandaag
Nu zweet in de handen tegen clubs als RKC, Excelsior en Volendam
Om te janken is het

29-06-2024 16:46

UwSchipper +5634

Ja Web, de keiharde realiteit.
WZAWZ nu even niet DB...

30-06-2024 09:35

MichelAngelo66 +22258

Toch is er zat talent alleen velen missen de mentaliteit. Dat heeft met de huidige tijd te maken. Daarnaast moet het talent ook nog gezien en ontwikkeld worden. Daar ontbreekt het tegenwoordig ook vreselijk aan. Vele beleidsmakers en technisch verantwoordelijken hebben eerder Prive cq secundaire belangen.

29-06-2024 17:42

Web +178830

Dat is ook waar, de tijden zijn anders
Het moet allemaal van zelf gaan
Maar wat waren wij verwend met de grote Cruijff

En van Basten en Rijkaard hebben heel veel opgestoken van Johan
Het conflict mat Rijkaard vergeet je nooit weer
En wat was hij Johan dankbaar achteraf

29-06-2024 18:07

MichelAngelo66 +22258

Ja inderdaad. Goed bevriend geraakt. Cruijff was natuurlijk van een andere planeet, maar de werk ethiek was ook zoveel anders. Nu zijn ze bezig met hun vlechtjes en haarbandje. Als er dan even niet meer over gesproken wordt zetten ze er een gouden 10 op om het gesprek weer over hun te laten gaan. Nu komt ie lamme weer met een afro kapsel. Schijtziek word je van die aandacht trekkerij. Iedereen loopt er achteraan en zo gaat het inmiddels niet meer over voetbal en wat je er voor moet doen en laten om je supporters te vermaken. Nee die supporters kijken zelf ook vooral wat een voetballer op tiktok zet. Gaat nergens meer over.

29-06-2024 19:49

Web +178830

En ze hangen hem aan zijn lippen, ze vinden Memphis een voorbeeld
Daar gaat het al mis

29-06-2024 20:10

slot +2046

psv en feyenoord hebben zich al op meerdere posities versterkt.

de nr 1 en nr 2 van vorig seizoen.
en wij zijn tevreden met het zelfde elftal.

29-06-2024 16:08

Web +178830

Wij zijn niet tevreden maar zitten op de blaren van de laatste 2 jaar

En dan is er een groep ( grote op AS ) die vinden dat de spelers veel beter zijn
Dat ze een kans moeten krijgen onder de nieuwe staf

Dan kun je dus niets kopen
Als ze dan straks ook maar niet klagen, dat je gewoon derde word

29-06-2024 16:39

KarimB +11571

Als we volgend jaar gewoon 3de worden en vCL halen mogen we god op de blote knieën bedanken hoor. We staan echt op een tweesprong als Ajax zijn. De nieuwe leiding is een grote gok die heel goed kan uitpakken. Of een Utd/HSV scenario gaat er gebeuren

29-06-2024 19:14

slot +2046

ik vind dat we te snel zinken en het ook accepteren terwijl we makkelijk weer de absolute nr1 kunnen zijn

29-06-2024 22:13

Artemio +32019

Naja het is duidelijk dat het Nederlands elftal geen succes zal hebben. Daarvoor mist men de creativiteit van (oud) Ajax spelers.

29-06-2024 15:39

AjaxPositivo +6958

Slim zoontje

29-06-2024 15:34

stopperspil +11191

Los van het gebrek aan kwaliteit bij Nederlands elftal is angstig tikkie-breed tegenwoordig ook het AjaxDna door gebrek aan kwaliteit. Hopelijk gaat dat veranderen

29-06-2024 15:16

Web +178830

Hoe wil je dan creatief vooruit spelen met de huidige middenvelders?
Het zijn geen van de Vaarts en Sneijders

29-06-2024 16:40

Ajaxfan31183 +16391

🤣🤣🤣🤣🤣🤣

29-06-2024 15:08

vanreenen +10280

Op de foto bij dit artikel zie je hem net uit de verf komen.

29-06-2024 14:03

vanreenen +10280

Goed gezien trouwens. Moeten ze het eens zonder Ajaxspelets doen, bakken ze er niets van. Dat middenveld van de club van de lampen bakt er toch ook niets van!

29-06-2024 13:59

Tecmessa +1753

"Everybody has a plan until they get punched in the mouth" - Mike Tyson

29-06-2024 12:46

MokumsParadijs +2332

De Ligt moet sowieso altijd in de basis.

29-06-2024 12:32

JanTa +15855

Het is allemaal net niet voetbal wat Nederland laat zien en zonder enigeAmsterdamse bluf. Koeman heeft er een modaal ploegje met ideale schoonzonen van gemaakt.

29-06-2024 12:21

Bruno04 +15783

Kunnen we het woord Ajax dna ff een half jaar links laten liggen. Heb t nu wel ff genoeg gezien.

29-06-2024 12:05

debetweter +10078

Waarom een half jaar? Kunnen we gewoon een team van mensen met zogenaamd ajax dna de definitie van Ajax DNA geven. Wat is het? Een manier van spelen? Een mindset? Uiterlijk? Ajax DNA is totaal uit verband getrokken en we gaan er nu opeens vanuit dat iedereen die langere tijd bij Ajax gespeeld heeft (zelfs chivu 4 jaar ajax, maxwell 4 jaar ajax, eriksen 5 jaar ajax) dat allemaal hebben terwijl ze in de jeugd allemaal niet bij ajax hebben gespeeld.

Of kan Ajax DNA zelfs bestaan in Farioli die aangeeft de denkwijze van Cruijf te hebben bestudeerd? Want als Ajax DNA cruijfiaanse stroming is. Dan maakt het het gesprek een stuk makkelijker

29-06-2024 12:24

Dolblij +45282

Mijn tomatenplant mist ook Ajax-DNA. De tomaten hebben de vorm van gloeilampen.

29-06-2024 11:29

Heisback +583

Komt spuit 11 aan

29-06-2024 10:58

Juan62 +46242

Vreemde reactie op een oud speler, die niets vreemds zegt

29-06-2024 10:59

TweeBenig2 +16273

❓🤔❓

29-06-2024 11:48

FlyingDutchMan +17314

Is het toevallig dinsdag Oranje vs Roemenië dat ineens Roemenen nu van zich laten horen?

29-06-2024 10:57

Tinus +10367

Ik zou het omdraaien. De Roemenen die in NL gevoetbald hebben worden nu waarschijnlijk het hemd van het lijf gevraagd door journalisten uit zowel NL als Roemenië .

29-06-2024 15:17

Juan62 +46242

Ik ben trots op Ajax DNA , heb het als Amsterdammer en Ajacied ook;)

Waarom er door sommige hier zo spastisch over wordt gedaan blijft mij een raadsel.

George heeft natuurlijk helemaal gelijk over dat ongeduld bij ons als fan.

Vond hem altijd een leuke speler, en een beetje de vreemde eend in de bijt.
Lekkere humor , dat bewijst zijn opmerking naar zijn zoon over thuis eten ook.

Misschien zien we hem ooit nog eens terug op de club, met alle ervaring die hij nu op doet,
Ik kan begrijpen als je weer eens naar Amsterdam verlangt
( Ik zit nu een maand in Polen en wil terug naar mijn hokkie in de Pijp)

29-06-2024 10:50

Robertini +39405

Leuke speler die door een halve bejaarde weggetikt werd.

Ik vind het een sympathieke gast, en wie weet is hij als bestuurder beter, maar als rechtsback was hij echt een van de slechtste die we ooit gehad hebben, samen met Jürgen Colin (die misschien iets minder slecht was in het centrum).

Overmars dacht daardoor dat hij misschien wel meekon in het moderne voetbal, maar in de KKD (toen nog Jupiler league) kon hij niet mee.

29-06-2024 11:01

Juan62 +46242

Ja hij was geen wereld voetballer, bedoelde het 'leuke speler'' meer als leuke persoonlijkheid

29-06-2024 11:10

Robertini +39405

Dat ben ik zeker met je eens, sympathieke kerel.

29-06-2024 13:34

Psychevore +21186

Volgens deze logica heeft Rinus Israël ook Ajax-DNA.

Boegbeeld van Feyenoord, geen seconde voor Ajax gespeeld, niet in de jeugd, niet bij senioren, gewoon helemaal nooit. Geen trainer geweest van Ajax of wat dan ook, maar is geboren in Amsterdam, dus Ajax DNA.

29-06-2024 11:08

Juan62 +46242

Dan snap je me niet helemaal

29-06-2024 11:11

Psychevore +21186

Dan moet jij duidelijker zijn, want ik ga alleen maar in op wat jij zegt.

29-06-2024 11:13

MokumsParadijs +2332

Dan moet je beter lezen want Juan62 zegt dat hij Ajacied is en dat geldt niet voor Israël.

29-06-2024 12:35

Tinus +10367

Ik denk dat je iets te ‘enthousiast’ bent met reageren. Als je nog een keer leest zal je zien dat je de logica van Juan niet helemaal helder hebt.

29-06-2024 15:20

MichelAngelo66 +22258

Rinus Israel kwam uit de Spaarndammerbuurt..... geen Ajax, maar DWS!

30-06-2024 00:22

Dirigent +6873

Die Roemenen denken echt dat ze gaan winnen! Het stijgt teveel naar hun hoofd!

3-1 Nederland 2 x Gakpo

29-06-2024 10:48

Juan62 +46242

Ik ben bang bang dat het bij ons al boven ons hoofd staat,
en draai de uitslag om 1-3
1x Gakpo
thats it

29-06-2024 10:52

4Ever14 +6613

"Die Roemenen denken echt dat ze gaan winnen! Het stijgt teveel naar hun hoofd!"

En met die mentaliteit zal Nederland verliezen.

29-06-2024 13:18

Ajaxisart +18768

Dat weten we nu wel. Nu gewoon verder, ook mensen zonder Ajax-DNA kunnen erg succesvol zijn, sterker nog…..het Ajax DNA is zwaar overtrokken en achterhaald.

29-06-2024 10:29

Lunsdale +6380

Mooie anekdote over zijn kinderen! Zou wat zijn als ze talent blijken te hebben en ze ooit voor Oranje uit gaan komen.

29-06-2024 10:17

Ricoteb +53174

Ik snap eerlijk gezegd die hele heisa rond het missen van (ex) Ajax spelers bij Oranje niet. Het is grotendeels ook een kwestie van pech, image vanuit club en lievelingetjes van Koeman.

Frenkie had sowieso gespeeld als ie erbij had gezeten. Timber normaal gesproken ook. De Ligt en De Vrij zijn internationaal gewoon goeie verdedigers, die twee doen niks van elkaar onder. Een Taylor had het niet slechter gedaan dan Wijnaldum. Gravenberch had het zeker beter gedaan dan Veerman. Bergwijn en Brobbey had je prima op de plek van Memphis kunnen zetten. Blind had Oranje juist goed kunnen helpen in balbezit. Berghuis in vorm had extra creativiteit kunnen brengen.

29-06-2024 09:58

twynestar +28364

goeie post, tot berghuis

29-06-2024 09:59

Ricoteb +53174

Fair enough

29-06-2024 11:35

Ajax2024 +2130

Wat een onzin schrijf je. Het is volkomen logisch dat er geen Ajax spelers in de basis staan. Zo best is het allemaal niet.

29-06-2024 13:33

Aram +18074

We hebben nu een echte trainer. Als het mee zit worden we gewoon weer kampioen. En dan staan opeens een Taylor en Rensch in oranje. Niet dat ik daar nou op zit te wachten, maar om aan te geven hoe simplistisch bondscoaches, en zeker de huidige bondscoach, denken.

29-06-2024 09:56

peterVKV +6452

Onderschat Gravenberch niet. Hij zou een verademing en grote verrassing kunnen zijn op het middenveld. Maar ja, Koeman....

29-06-2024 09:39

Maracana +1974

In dit oranje is dat al gauw het geval.

29-06-2024 09:57

Craain +4968

Ik zou hem ook niet opstellen. Hij heeft geen sterke verdedigende werk wat op het toernooi heel belangrijk is. Daarnaast vertraagt hij het spel ook. Het is een 'auto-schakelaar' voetballer. Ik mis bij hem een 'automaat-schakelaar' voetballer...

29-06-2024 10:00

401Middenweg401 +6039

Alles beter dan wat Wijnaldum laat zien.

29-06-2024 10:15

Robertini +39405

Alles beter dan Wijnaldum, maar ik vind Gravenberch echt een overschatte voetballer. Het ziet er sierlijk uit wat hij doet, maar zowel verdedigend als aanvallend schiet je er weinig mee op.

Hoe vaak heeft hij nou een pass die echt het spel openbreekt? Of een tackle die een gevaarlijke situatie voorkomt? Volgens mij vrij weinig.

29-06-2024 11:04

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25405

Zonder (ex) Ajax spelers geen goed Nederlands elftal.

29-06-2024 09:00

Patrick020 +22416

Toch is het de beste selectie in jaren, ik mis alleen wel Frenkie en Teun

29-06-2024 09:03

4xEC1 +7741

Vind ik ook, zegt ook veel over Ronald Koeman vind ik.

29-06-2024 09:18

eenAjaxfan +20369

Leuk stukje . Sympathieke vent.
"Je kunt inderdaad kiezen, maar je moet thuis ook nog mee eten...."
Ik moest er om lachen.

29-06-2024 08:24

Runnerlex +1736

Leuk verhaal

29-06-2024 07:51

DeWijsneus +25725

⬜🟥⬜💦

29-06-2024 07:30

PeterLarsson +13307

Kunnen we voor de rest van het jaar het woord Ajax DNA in de ban doen? Gewoon hebben over goede, matige en slechte spelers wel of niet uit eigen opleiding

29-06-2024 07:27

driehoekjes +3355

nee, we moeten wel ajax blijven. met budget nummer 40 ongeveer in Europa kunnen we niet met de grote clubs mee en moet het op eigen manier. Verkoop van jeugd is noodzakelijk om te kunnen blijven investeren (in goede gerichte aankopen), en dus heeft jeugd een streepje voor

02-07-2024 09:21

WantAmsterdam +116147

De Ligt, Blind, Gravenberch, Brobbey, Malen, Bergwijn en Berghuis…

29-06-2024 07:10

DeWijsneus +25725

Vind Berghuis toch erg onzichtbaar dit toernooi.

29-06-2024 07:31

WantAmsterdam +116147

Bergwijn, Blind, Brobbey, Gravenberch en De Ligt ook…

29-06-2024 07:39

Ajax2024 +2130

Blind zijn laatste toernooi, Bergwijn slecht seizoen, Gravenberch zit er alleen bij vanwege meerdere geblesseerden, De Ligt was goed bij Ajax maar is wel een beetje stil blijven staan, Brobbey in potentie een topper maar moet veel op kracht doen waardoor hij veel geblesseerd is. Kortom er zijn momenteel meerdere betere spelers. Vroeger was Ajax hofleverancier. Dat zijn we niet meer. Beleid moet weer op orde komen.

29-06-2024 07:59

WantAmsterdam +116147

“Vroeger” was Ajax een Europese topclub. Of bedoel je de tijden waar spelers als Riedewald en Tete worden geselecteerd?
Gravenberch hoort er juist absoluut bij, De Ligt is nog steeds een hele goeie verdediger, Brobbey speelde een hele goeie tweede seizoenshelft.
Het is heel normaal dat als je zo een slecht seizoen draait, dat er niet veel spelers bij zitten.

29-06-2024 08:26

Ajax2024 +2130

Eens dat De Ligt nog steeds een goede verdediger is maar heeft hij zich echt ontwikkeld ? Gravenberch moet meer gaan spelen. Zit er alleen bij omdat er meerdere geblesseerden zijn. Brobbey was zeker 1 van de beteren de 2e seizoenshelft maar er is meer nodig. Teveel geblesseerd. Dat is in zijn nadeel.

29-06-2024 08:39

Dapperestrijders +4603

Klopt, Berghuis is namelijk niet geselecteerd😂

29-06-2024 09:30
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.