Kroes spreekt duidelijke taal: 'Spelers die het alleen om het geld te doen is: stop maar'

door Timo Suur 226

Bron De Telegraaf

Kroes spreekt duidelijke taal: 'Spelers die het alleen om het geld te doen is: stop maar'

door Timo Suur 226

Bron De Telegraaf

Laatst geüpdatet

Alex Kroes staat voor een belangrijke taak in de zomerse transferperiode: de selectie van de Amsterdammers op orde krijgen. De bestuurder is na de aandelenkwestie teruggekeerd als titulair technisch directeur en zodoende moet hij een cruciale rol gaan vertolken in de transferperiode.

Het devies is duidelijk voor Kroes tijdens de transferperiode: eerst verkopen, dan kopen. 'Ik moét gewoon spelers kwijt. Als er niemand weg wil, dan zal de nieuwe trainer het met dit aantal moeten doen', vertelt de bestuurder in gesprek met De Telegraaf. 'Gelukkig hebben we nog even de tijd. In een ideale wereld hebben we een selectie van 24 man, die goed in balans is en waarvan een groot deel door Ajax is opgeleid. De selectie bestaat dan uit zes of zeven jonge talenten uit de eigen jeugd, een groep die eigenlijk altijd basisspeler is, een paar jongens die op meerdere posities kunnen spelen én drie of vier spelers die het verschil maken om kampioen te worden.'

Het lastige voor Ajax is dat de spelers die de club het liefst wil behouden vaak de grootste transferwaarde vertegenwoordigen. 'En in sommige gevallen hebben zij ook nog eens de laagste boekwaarde', vult Kroes aan. 'Jorrel Hato, bijvoorbeeld, wil ik absoluut niet kwijt. We willen hem pas verkopen als hij het Europees en nationaal ontzettend goed doet in een winnend Ajax, want dan is zijn prijs nog hoger. Hij heeft nu de hoogste boekwaardewinstpotentie, maar mag niet weg. Net als Brian Brobbey, Kenneth Taylor en onze andere eigen jongens.'

Kroes wil nog meer eigen jeugd in Ajax 1

Een ander belangrijk onderdeel is volgens Kroes het verbeteren van de jeugdopleiding. Hij wil nog meer spelers vanuit de eigen jeugd in de hoofdmacht aan het werk zien. 'Ook al was dit seizoen vaak meer dan de helft van de basisopstelling hier opgeleid. We zijn nu bezig om onze toptalenten langer vast te leggen en een beter voetbalprogramma aan te bieden', vertelt de titulair technisch directeur. 'Dat doen we heel transparant met zaakwaarnemers en spelers. We schetsen de sportieve stappen en de financiële kaders, die we wel weer wat gaan normaliseren. Spelers die het alleen om het geld te doen is: stop maar. Ze moeten graag voor Ajax willen spelen en beseffen dat Ajax de beste club is om je te kunnen ontwikkelen.'

Dit komt erop neer dat de salarissen bij Ajax flink naar beneden zullen worden gedrukt. 'In onze huidige situatie mag het allemaal best wat minder', aldus Kroes. 'Als een speler niet het gevoel heeft dat Ajax voor hem de club is en hij in het buitenland meer kan verdienen, dan moet hij dat doen. Maar wij gaan proberen ze de allerbeste opleiding te geven en in ze te investeren. Nog meer dan we de afgelopen jaren al deden. En bij Ajax krijgen jeugdspelers kansen. Kijk bijvoorbeeld maar naar Rensch, Hato, Hlynsson, Taylor en Brobbey.'

Ajax wil de toptalenten nog meer uitdagen door middel van talentengroepen, waarin er extra accenten worden aangebracht. Op deze manier worden ze klaargestoomd voor het eerste elftal. 'Dat wil niet zeggen dat we nooit meer spelers uit het buitenland halen, maar Ajax is nog steeds dé opleider', legt Kroes uit. Directeur voetbal Marijn Beuker speelt hierin een belangrijke rol. 'Op elk team komt idealiter een procestrainer én een oud-profvoetballer, dus een theoreticus en een practicus. Die combinatie versterkt elkaar. Zij moeten samen met de individuele trainers zorgen dat de talenten optimaal worden ontwikkeld.'

Meld je hier aan voor de EK-poule van Ajax Showtime en win mooie prijzen!

Lees meer over:
Plaats reactie

BokkieBokstra +11372

Vond dat Kroes goede teksten had je over waar het heen moet met Ajax, dit verwacht je. Misschien is hij juist op zijn plek zit als TD. Hij heeft veel verstand van geld!

20-05-2024 12:35

myway25 +2458

Kroes zegt gewoon hoe hij het ziet. Hij is hard bezig met de plannen en je kan niet iets wat nu jarenlang misgaat in een paar maanden oplossen. Ook onder overmars werd de jeugd minder snel ingezet in verloop van tijd. Ik hoop dat kroes jonk en tahamata terughaalt!

19-05-2024 22:53

Amp +38318

Leuk hoor al dat jeugd, maar begin eerst de kwaliteit daarvan omhoog te helpen voordat je meer jeugd in 't eerste wilt.

Ik lees uit zijn plannen en die beuker ook had voor de jeugd eigenlijk vooral ideeën die lijken op wat cruijff en jonk voor ogen hadden en wat bergkamp met ouaali weer om zeep hielpen

19-05-2024 11:44

erwtenpeller +2058

Mensen het wordt tijd om te stoppen met afgeven op Kroes .ik weet zeker dat hij de boel gaat keren slechter als de laatste twee jaar kan het niet worden.het belangrijkste wat nodig is je moet een kanjer van een trainer halen die er bovenop zit.aanwezig zijn van 9 tot 5 de trein gaat rijden wie niet wil kan vertrekken wat we nodig hebben is positieve mensen die alles geven voor Ajax.

19-05-2024 11:21

NW23 +5094

Klinkt mooi, maar zo raak je al je talenten kwijt. Je moet wel ook een competitief salaris bieden.

19-05-2024 10:16

Jeugd +24962

Zodra de Telegraaf schrijft; "Kroes spreekt duidelijke taal"
Of welke andere naam ook dan weet je dat er een lijntje loopt, dat er een media deal is is.
Als je met gezond verstand besluit überhaubt niet met een roddelblad te praten en achterbakse mensen als Driessen te negeren dan zou het een onruststokende kop zijn geweest .

19-05-2024 08:42

karlhof +4728

Dat moet vooral Kroes zeggen. Wat een nitwit. Totaal niet geschikt voor Ajax. Veel woorden, geen daden.

19-05-2024 06:48

patrick37 +1746

Wat onzin zeg.
Kroes is de redding van Ajax

19-05-2024 07:12

TheSpecialOne +8995

Maar...jullie opleiding schiet overduidelijk tekort. Qua techniek, handelingssnelheid, fitheid, mentaliteit en voetbalintelligentie.
Het is niet best Alex. Hoe ga je dat veranderen op korte termijn?
Het papier is geduldig en Ajax heeft geen tijd te verliezen.

Ajax is hardleers en gaat weer op de jeugd inzetten die allerlei kwaliteiten ontberen om in de top succesvol te kunnen zijn.

18-05-2024 21:07

ElSandrini +18250

Jullie opleiding of onze opleiding ?

19-05-2024 23:19

Spelverdeler +4664

Haal Cerny maar weer terug. Speelt nauwelijks bij Wolfsburg en kan je bijna of een beetje als eigen jeugd beschouwen. Want een rechtsbuiten moet sowieso gehaald worden. Forbs slijt je wel voor boven de 10 miljoen.

18-05-2024 20:59

PuntNaarAchterSVP +5524

Precies, juiste leeftijd, kwaliteiten en mentaliteit. En hij kent de club ;-)

18-05-2024 22:17

FlyingDutchMan +17318

Goed idee, mini Robben altijd nuttig!

19-05-2024 02:54

Freddy +11567

Is toch qua niveau niet wat we zoeken

19-05-2024 07:35

JariLitmanen87 +7934

Zeer veel nieuwe anti-Kroes trolletjes op deze website te bekennen.

18-05-2024 20:33

NipeB +15855

Net zoals er heel veel nieuwe pro Kroes trolletjes zijn. Wat wil je nu eigenlijk zeggen?

18-05-2024 23:06

Picard +3632

Misschien dat Kroes 4D-chess speelt en ik het niet snap, maar ik heb nog geen fatsoenlijke tekst van hem gehoord, dit heeft ook weer een erg hoog Lala-land gehalte. De enige momenten waarop hij indruk maakt is wanneer hij plannen uitlegt die van Beuker komen.

18-05-2024 20:27

RadheAjax2021 +18028

Meer eigen jeugd….dan moeten ze wel de kwaliteit leveren. Dat is op dit moment ver te zoeken. Leuke ambities hoor van Kroes. Maar ik vrees dat we ook volgend seizoen achter de feiten aan zullen lopen.

18-05-2024 20:22

DEELM +11891

Maar moet hij dan geen ambitie uitspreken?

19-05-2024 07:48

Kake +136

Die kroes doet het zelf ook alleen om geld. Krenterige cheap gast. Beetje hypocriet dit.

18-05-2024 20:20

Kake +136

Die kroes doet het zelf ook alleen om geld. Krenterige cheap gast. Beetje hypocriet dit.

18-05-2024 20:19

Tommyshelby +130555

Ik heb laatst ook een selectiecompositie gemaakt, en ik kwam tot 14 vertrekkers. Daarvan kun je er 5 intern vervangen, en voor de andere 9 moet je de markt op. Ben benieuwd hoe Kroes dit gaat doen.

Ik wens hem veel succes aangezien de omstandigheden heel zwaar zijn.

18-05-2024 20:05

Volh1983 +743

Welke spelers dan? Ben oprecht benieuwd.

19-05-2024 00:37

Craain +5013

Ben niet zo zeer mee eens met Kroes. Het gaat simpelweg om de kwaliteiten. Tegenwoordig is het voetbal ook anders geworden, meer uithoudingsvermogen, conditie, fitheid. Veel jonge spelers hebben die (nog) niet, wel volgroeide voetballers... Dat zijn vaak de leeftijd tussen 20 en 24.

Daarnaast heeft Ajax de laatste jaren weinig talenten weten te maken. Het valt me op dat er in de jeugdopleiding helemaal niet is gewerkt aan de conditie, uithoudingsvermogen en fitheid. Alleen maar op basis van techniek en aanvallende voetbal.

Heel vroeger is het vaak zo dat aantal spelers aan het wandelen was en of niet meedoen met verdedigen. Tegenwoordig moet iedereen meedoen. Als je niet meedoet is het al dodelijk. Dat was vroeger veel minder.

18-05-2024 20:04

Aurelius1 +19736

Zoveelste gelul in de media. Als je niet de juiste bedragen betaalt, komen niet de juiste spelers. Zo simpel is het. Kroes denkt even de matrix de kunnen verschuiven.

18-05-2024 20:02

Bijlmerboy93 +2521

Popie Jopie doen. Scoort goed hier!

18-05-2024 19:59

Danielson +50662

Valt wel mee. De Kroes volgelingen lijken wat op hun retour.

18-05-2024 23:20

Moonlight +2225

Alleen hato , brobbey en misschien Taylor zijn talentenbeurs rest zijn niet goed genoeg .

18-05-2024 19:51

Moonlight +2225

Gaan we dan amateurs halen ? Na mijn idee spelen wij profvoetbal en dan verdienen spelers geld of niet?

18-05-2024 19:46

Qajax +794

Vooral terug naar Ajax waar de parels uit de jeugd de beste en duurste spelers worden. Dit is het we het hebben gedaan en moeten blijven doen. Twee jaar herpositionering en doorselecteren wel nodig helaas.

18-05-2024 19:19

Bijlmerboy93 +2521

Twee jaar houd op man.

18-05-2024 20:00

TheSpecialOne +8995

Bedoel je van het niveau Bergkamp, Van Basten, Rijkaard, de broertjes De Boer, Davids en Seedorf soms? Waar ga je die vandaan halen? Droom maar lekker verder.
De opleiding en scouting moeten veel beter worden wil Ajax weer aan de top terugkomen want met alleen spelers uit Jong Ajax ga je het zeker niet redden. Het woke gehalte moet uit de opleiding worden gesneden. Ben je niet goed genoeg, dan word je weggestuurd. Zo blijven uiteindelijk alleen de echte toppers over. Het is net als bij de commando's. Alleen de allerbesten worden commando. Punt uit.

18-05-2024 21:16

NipeB +15855

Er zit in de bovenbouw niks dat parel genoemd gaat worden dus met 2 jaar ben je er nog lang niet. Onze opleiding is helemaal niet zo fantastisch.

18-05-2024 23:13

Odysseus +14485

Steur toch wel? Janse misschien ook?

18-05-2024 23:26

NipeB +15855

Steur viel bij de Future Cup erg tegen. Kan het nog niet echt zeggen of hij dat is. Janse wel goede verdediger ja.

19-05-2024 07:43

Robertini +40101

Om meer eigen jeugd in Ajax 1 te zien moet de kwaliteit wel omhoog. Vooral aanvallend is het best tegenvallend. Wanneer is immers de laatste buitenspeler doorgebroken?

18-05-2024 18:40

NipeB +15855

Of begaafde middenvelder. Het is al jaren middelmaat.

18-05-2024 23:13

Robertini +40101

Alleen verdedigers lukken nog.

19-05-2024 09:37

NipeB +15855

Ja heel raar is dat. En al zo lang dat het allang niet meer aan lichtingen kan liggen. Moet Ajax echt eens goed naar kijken.

19-05-2024 11:53

Myriad +7182

Dat verklaart het afvallen van Misehouy, maar het blijft zuur als jeugdspelers weggaan.

Wel positief dat Ajax investeert in een goed programma voor elke speler. Hopelijk overtuigt dat.

18-05-2024 17:06

Bounce77 +2469

Ik lees we hebben tijd, snap dat de transferperiode nog niet is begonnen maar over 2 maanden spelen we kwalificatie voor de EL dus om nou te zeggen we hebben tijd, lijkt mij niet

18-05-2024 16:40

TheRiviera +5516

Het zijn leuke woorden van Kroes maar niet echt realistisch als je wilt blijven strijden om prijzen. Natuurlijk wil je dat je elftal zoveel mogelijk bestaat uit zelf opgeleide spelers. Het probleem is alleen dat het algemene niveau van jonge spelers in Nederland dusdanig laag is dat je nooit genoeg toptalenten zal hebben om te laten doorstromen. Spelers zoals Rensch en Taylor zijn geen toptalenten die je team naar een hoger niveau tillen.

Je kan makkelijk genoeg jeugd laten doorstromen dat is niet de issue. Maar de kwaliteit van je elftal zal dan afnemen als je perse een grote hoeveelheid jeugd in de selectie of basisopstelling wilt hebben.

18-05-2024 16:09

rambie +1087

Zal Unuvar weer aansluiten na zijn periode bij Twente? Of zal hij verkocht gaan worden?

18-05-2024 15:58

TheRiviera +5516

Hoogstwaarschijnlijk verkocht of nogmaals verhuurd. Hij heeft niet echt potten kunnen breken bij Twente dus hij zal Ajax ook niet naar een hoger niveau kunnen tillen.

18-05-2024 16:11

Ajaxsupporter02 +14533

Vond hem bij Twente wel vaak goed spelen als hij speelde. Wellicht wel eerst een kans geven in de voorbereiding.

18-05-2024 17:08

GNBL +90766 moderator

Doe maar verkopen. Heeft simpelweg het niveau niet.

18-05-2024 17:25

TheRiviera +5516

Goed spelen is geen indicatie van goed genoeg zijn. Hij speelde maar 557 minuten verspreid over 24 wedstrijden wat neerkomt op ongeveer 23 minuten per wedstrijd. Hij was met 4 doelpunten en 2 assists in totaal maar 6 keer betrokken bij een doelpunt. Op basis van zijn speelminuten is dat 1 keer per 92 minuten betrokken bij een doelpunt en omdat hij zo weinig speelde zou dat 1 x per 4 wedstrijden zijn.

Bij Twente waren ze niet van hem overtuigd en de eisen bij Ajax zullen hoger liggen. Hij speelt als linksbuiten wat hem een directe concurrent van Bergwijn maakt. Om Bergwijn uit de basis te houden zou hij veel beter moeten presteren dat hij op dit moment kan.

Desondanks heeft Ajax in Godts en Forbs twee alternatieven voor links. Er zou simpelweg geen plek zijn voor hem behalve als Ajax besluit Forbs te verkopen. Maar dan alsnog is de kans groot dat hij op de bank beland of bij Jong Ajax zijn wedstrijden speelt. Het klinkt misschien koud maar sommige talenten hebben gewoon niet het niveau.

18-05-2024 20:31

NipeB +15855

Tuurlijk niet. Ontwikkelt zich al tijden niet meer goed en heeft niet wat nodig is om een goede prof te worden. Leek heel goed in de jeugd maar nu stokt het. Gebeurt wel vaker.

18-05-2024 23:15

DD +6423

Misschien moet Kroes eerst maar eens zijn geroemde netwerk inzetten om spelers zoals Sosa en Forbs fatsoenlijk te verkopen. Een goede TD verkoopt deze gasten voor aanschafwaarde hoor.

Die loze inhoudsloze kreten kopen we niets voor....

18-05-2024 14:50

Broodjebal44 +5727

Is de transferperiode al open dan? Seizoen is nog bezig man, pak je rust en laat Kroes zijn ding niet. Klagen doen we achteraf.

18-05-2024 15:22

DD +6423

De waarde van je spelers in de media onderuit halen lijkt mij niet echt handig voor een TD. Ik heb liever dat die in de luwte doet wat die moet doen dan dat populistisch gelul in de media. Maargoed ik ga hem een eerlijke kans geven en zal hem pas beoordelen op zijn transfers

18-05-2024 15:32

Broodjebal44 +5727

Je heb hem al beoordeeld dus je geeft hem geen eerlijke kans .. je bent bevooroordeeld!

18-05-2024 18:01

1818 +1039

Troep lozen dat kon onze Sven wel erg goed alleen hij kocht er vuilnis voor terug.

20-05-2024 10:27

Aram +18291

Op Sosa maak je makkelijk winst. Die is goedkoop gehaald. Forbs is honegrown en heeft unieke wapens, die is gewoon veel waatd.

18-05-2024 19:32

TheSpecialOne +8995

Dus dat...
Hij begint zich alvast in te dekken.

18-05-2024 21:18

barry1988 +24100

Je kunt wel heel makkelijk zeggen: " wij gaan minder betalen en ze moeten echt voor ons kiezen omdat wij zo goed opleiden".
Maar zo werkt de voetbalwereld niet. Als je te weinig salaris wil betalen dan gaan toptalenten gewoon ergens anders heen.

Je kunt wel serieus en kritisch kijken naar wie wat betaald krijgt. Soms moet je gewoon wat meer betalen om de juiste spelers te behouden of vast te leggen.

18-05-2024 14:47

NipeB +15855

Precies. Dit heeft niks met visie te maken. Kruideniersmentaliteit. AZ zit om de hoek. Feyenoord en PSV zijn er. Vanuit het buitenland kun je ook doorbreken. Ajax beweert wel dé top te zijn, maar dat is allang niet meer zo. Alleen om geld doet maar weinig jonge spelers het, maar ze hebben zaakwaarnemer, ouders, entourage. We gaan spelers verliezen. Dat is wat er gebeurt. Toptalenten? Ik vraag me echt af wie we dan bedoelen. De komende lichtingen hebben geen toptalenten. Investeer gewoon in de jeugdopleiding verbeteren en accepteer dat je daar pas over 5-7 jaar iets van gaat merken. Dat is visie.

18-05-2024 15:18

RonaldMcDonald +5072

Hij zegt toch niet dat ze niks meer gaan betalen, maar dat de huidige salarishuishouding eigenlijk niet past bij een club als Ajax. Het is niet voor niets dat ze nu ze in de problemen zitten. Geloof dat ze bij Ajax twee keer zoveel aan salaris kwijt zijn dan PSV.

18-05-2024 16:28

NipeB +15855

Dat is Henderson, Bergwijn, Brobbey en Berghuis. Zie https://salarysport.com/nl/football/eredivisie/afc-ajax/ waar je de grote verschillen met de andere clubs ziet. PSV klopt niet want daar verdienen ze echt wel meer dan er staat want daar betalen sponsoren mee en ze hebben ook flinke bonussen gehad. Een Sosa en Van de Boomen verdienen salarissen die niet bij bankzitters horen. Ik vind ook Bergwijn, Berghuis en ook Brobbey veel teveel verdienen voor wat ze leveren. Je ziet aan de andere spelers dat het reuze meevalt. Dat heeft Mislintat over het algemeen aardig gedaan. Onder Overmars was het veel erger.

18-05-2024 17:01

Spielmacher +10863

De informatie op die website klopt niet. Mikautadze 250K per jaar moet onzin zijn.

18-05-2024 18:29

NipeB +15855

Hoezo? Is verhuurd. Kan best kloppen toch?

18-05-2024 18:49

papflapjes +7297

Zo werkt de voetbalwereld wel. Je hoeft niet alle toptalenten van de wereld vast te leggen. Er zijn genoeg talenten te vinden die hun ontwikkeling boven hun salaris verkiezen. De financiële middelen van Ajax zijn beperkt. Wanneer we qua geld alles op orde hebben kunnen we weer gek gaan doen.

18-05-2024 15:26

Mankemenno +1159

Toptalenten met hersenen doen dat niet. De Ligt, Frenkie, Mazraoui, Timber etc. Kijk waar zij nu staan.

Hersenlozen doen dat wel. Bouy, Kluivert, Kishna en nu ook Misehouy. Kijk waar zij nu staan.

Als ze weg willen voor het geld, lekker laten gaan. Kunnen wij missen als kiespijn.

18-05-2024 19:01

Lullo +6154

Populistisch gelul. Kroes heeft al veel te veel uitspraken gedaan waarvan ik denk: hou gewoon je bek. Nu weer een volledige mispeer met het in de etalage zetten van alle spelers tegen Action-prijzen en het jeugdverhaal (wat een stuk genuanceerder ligt dan zoals het gesteld wordt). Ik heb echt vrij weinig vertrouwen in Kroes.

18-05-2024 14:36

Wendy.H +7234

Daarom heet je ook Lullo

18-05-2024 14:47

JSTWST +651

Ik hoop dat hij een deel van de selectie zekerheid heeft gegeven. Moet je nagaan als je ergens werkt en je hoort (in de media) dat je op zoek mag naar ander werk. Tegelijk lijkt dit vrijblijvend, zou jij weggaan?

18-05-2024 17:08

ajaxfan1972 +2527

Tjonge wat mis ik onze surf dude die lulde niet maar verkocht de rommel met winst
Paste alleen niet in het tg plaatje daardoor
Hetze gestart moest een foute trainer komen met wel een goede hadden we volgend seizoen gewoon cl gespeeld
Nu alleen maar lekken en loze praatjes en de spelers in de aanbieding doen en dan bij niet presteren sven de schuld geven die gewoon dik plus scoorde met z'n transfer window
Nou de enige die deze window gaat plussen is de seg en zullen we over een jaar weer geen cl spelen
Maar wat een topper die kroes!

18-05-2024 14:18

Ajaxsupporter02 +14533

Sven lulde alleen maar. Kijk even naar wat hij allemaal zei over zijn aankopen. Tahirovic 1 van de grootste talenten op het middenveld die hij ooit had gezien. Sosa heeft de trap van David Beckham, Ramaj is 1 van de beste keepers na de top 3 keepers in Duitsland, Mikautadze kan op alle posities voorin spelen en nog meer. Wat heeft die vent een hoop geluld.

18-05-2024 15:23

Broodjebal44 +5727

Nu al afschrijfen, je bent er één van de zovelen. Ongelofelijk triest. Laat die man nou eerst zijn werk doen en ga achteraf beoordelen.

18-05-2024 15:24

Ans B +20047

Dit is dus gericht beleid. Natuurlijk moeten we de kwaliteit van dit gerichte beleid nog afwachten, maar dit is precies waar Ajax al jaren achter de feiten aanloopt, óók in de tijd dat het wel goed ging.
Dat proces is gestopt door het doodbloeden van de Fluwelen Revolutie, en het vertrek van mensen die wél met beleid bezig waren. Mensen als Jonk en Ruben Jongkind (hoe je ook over hem denkt; hij was wel degene met een brein, die kennis van anderen kon vertalen naar beleid) zijn nooit vervangen.

Sindsdien ontbreken niet alleen beleid en de mensen die dat beheersen, maar ook de waarborgen die maken dat je ergens op terug kunt vallen, bijvoorbeeld in de vorm van: spelersprofielen, schaduwlijsten voor elke belangrijke job (van spelers t/m video-analist en bestuurder), databanken of vaste adviesstructuren, interne opleidingstrajecten, enz.

Achteraf mag je m.i. best stellen dat m.n. het financiële beleid (eigen kapitaal opbouwen), de intuïtie van Overmars op spelersgebied en de kunde van de trainers Bosz en TH, plus natuurlijk de producten van de jeugdopleiding die nog op het goede beleid steunden, niet alleen de club succes brachten, maar tevens hebben verhuld hoe slecht Ajax op de toekomst was voorbereid.

18-05-2024 14:14

Ajaxsupporter02 +14533

Eens. Lijkt er eindelijk op dat er duidelijk beleid gevoerd gaat worden. Precies wat er nu nodig is.

18-05-2024 15:25

Lekkerhoor +3387

Leuk verhaal en het klinkt ook alsof de club weer een strak beleid met goede transfers wilt maken. Alleen goede en ervaren spelers krijgen flink betaald. Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan inrichten. Dit is iets waar Ajax eerder tegenaan liep. Jonge talentvolle spelers maken fouten. Hoe haak je dan aan bij de Europese sup top?

18-05-2024 14:02

Spuit11 +1302

We moeten niet bang zijn om salaris ook als investering te zien. Kijk wat Tadic, Blind en co teweeg brachten. Die voetbalden ook niet voor een appel en een ei, maar als je met zulke kwaliteit spelers weer weet te halen, worden je eigen talenten ook weer meer waard.

Daar moeten we weer naartoe. Alstublieft geen type Boerrigter of Poulsen meer erbij. Maar gelijk iemand die op het veld, laat zien wat prof voetbal inhoud. Dus karakter is net zo belangrijk als talent bij die spelers.

En daarnaast, voetbal is een spel van fouten. Foutloos een wedstrijd spelen gebeurt misschien, voor Ajax begrippen, 1 x in de 30 jaar? Madrid uit bijvoorbeeld. En dan bedoel ik jaren 90 was nog beter..toen klapte zelfs Madrid voor Ajax.

18-05-2024 14:18

KleineReus +6612

Poulsen en Boerrigter in één opsomming. Ok.🤔

18-05-2024 15:17

ProfessorX +19827

Jaren 70 ook het balletje hooghouden Gerrie Muhren bij Madrid

18-05-2024 16:32

PJS +5005

Duurt nog wat jaartjes voodat we terug zijn.

18-05-2024 13:52

Redrum +96371

Misschien wel, misschien niet. In Nederland kan je vrij snel weer terug zijn aan de top, dat hebben psv en feyenoord wel laten zien.

18-05-2024 13:58

Rob1976 +9641

Kroes zet de kroescontrol uit bij ajax en zet alles weer op manueel zoals het hoort.

18-05-2024 13:42

Ans B +20047

Beuker is nog veel belangrijker voor nu en de toekomst met zijn beleidsontwikkeling, methodologie en de waarborgen die daar bij horen, zoals o.a. spelers- en trainersprofielen.

18-05-2024 14:17

NipeB +15855

Hij klinkt met ieder artikel steeds meer als het inhoudsloze ego dat je in Ajax in crisis al kon lezen. Beuker is veel interessanter en heeft wel iets te vertellen. Alex moet maar gewoon geen interviews geven en zijn werk doen: onderhandelen. Nu al waarschuwen dat het tot verliezen leidt, maakt duidelijk dat hij ook daar weinig van kan. Overmars boekte winst op bankzitters, Mislintat verkocht prima. Afgang als dit ego dat niet lukt. Nul ervaring ook.

18-05-2024 15:21

Mitchjo +6244

Op 1 september zullen we zien hoeveel waarde zijn woorden hebben gehad. Veel valt of staat met het aanstellen van een goede trainer en het aankopen van een aantal goede spelers. Van de huidige selectie zou een jaar of 5 geleden heel misschien alleen Brobbey en/of Hato in de basis staan. En waarschijnlijk die 2 niet eens.

18-05-2024 13:23

Rockanje23 +37236

Hato absoluut niet. Brobbey hooguit als invaller. De rest heeft het niveau niet.

18-05-2024 13:30

papflapjes +7297

"Veel valt of staat met het aanstellen van een goede trainer en het aankopen van een aantal goede spelers."
Goed dat je het even meldt.
Over welke woorden van Kroes heb je het trouwens? Wat hij zegt over de transferzomer is vooral realistisch en niet bepaald hoopgevend.

18-05-2024 13:31

PuntNaarAchterSVP +5524

Vanaf nu moeten we alles zetten op het feit dat we iedere wedstrijd moeten winnen

18-05-2024 13:33

Mitchjo +6244

Ja het is een open deur, maar sinds het vertrek van Overmars was "het aanstellen van een goede trainer en het aankopen van een aantal goede spelers." blijkbaar nog vrij lastig ;)

18-05-2024 13:49

Redrum +96371

Het zijn wel hele duidelijke teksten in ieder geval. Nu hopen dat hij het ook waar kan maken. Meneer Kroes lijkt in ieder geval bereid puin te gaan ruimen en actie te ondernemen.

18-05-2024 13:17

DeKes +3223

Als je dit allemaal leest dan begint het weer te kriebelen van binnen!!
Je voelt dat er wat staat te gebeuren!
Duidelijke taal, fanatieke trainer, fanatieke Kroes,
Dús fanatieke voetballers, hopelijk,
Ajax gaat weer bruisen en domineren!!

18-05-2024 13:12

Flaco +19597

Ik ben echt heel benieuwd wat Kroes allemaal voor elkaar gaat krijgen, maar zijn interviews zijn niet heel erg hoopgevend. Als voormalige zaakwaarnemer zal hij toch moeten weten dat geld een belangrijke drijfveer is in het hedendaagse voetbal, voornamelijk gecreëerd door mensen als hij. En zelfs spelers als Tadic, Blind en Klaassen zijn teruggekomen voor gigantische salarissen.

18-05-2024 13:11

komopajax777 +13375

Heel goed dat Kroes zo denkt.We hebben het over jeugdspelers die al tonnen en miljoenen willen verdienen.Dat moet inderdaad genormaliseerd worden.De spelers
van Ajax 1 zullen altijd wel heel goed verdienen, maar dat kent ook grenzen en uit-
zonderingen.Echt voor Ajax willen spelen moet de insteek zijn!

18-05-2024 13:21

Steffenhagen +38279

Kroes praat vooral als een makelaar en minder als een voetbalkenner . Deze selectie is kwalitatief zo ondermaats en de instelling zo belabberd dat ik wel een analyse had verwacht van het nieuwe aankoopbeleid, maar het enige dat hij echt zegt is : ik moet spelers kwijt anders gaan we het hiermee doen . Over open deuren intrappen gesproken . Er is dus geen plan er is een financieel scenario en dat is heel iets anders

18-05-2024 13:07

komopajax777 +13375

Wat een ondermaats begrip heb jij.Kroes weet 100% wat hij doet en zijn visie is uitstekend.

18-05-2024 13:22

Dolblij +45836

Gewoon goed dit. Een van de kerncompetenties van Ajax was altijd eigen jeugd en een top voetbalopleiding. Meer bezinning daarop dan wellicht de laatste jaren het geval was is naar mijn idee een goede stap.

18-05-2024 13:07

AFCACruijff14 +163324

Ik vind dat Kroes voorlopig alleen nog maar zinnige dingen heeft gezegd.

Het enige wat ik soms denk is, ben je niet te open en eerlijk?

18-05-2024 12:40

thelordjoshua +10641

Wees maar open en eerlijk, klaar met de facades.

18-05-2024 13:18

FysioPat020 +26582

Zinnig en dan aan LvG als trainer denken.
Schei toch uit. Stenen tijdperk welkom.

18-05-2024 13:37

B2tob4 +12089

Hoor in geen enkel interview tot nu toe dat Mislintat de nieuwe contracten op prestatiebasis heeft afgesloten, en daarmee de salarishuishouding behoorlijk ingedamd heeft..! Komt nu tamelijk populistisch over als je als TD bij voorbaat gaat roepen dat “als je het alleen voor het geld doet”, je niet meer bij Ajax hoeft te zijn..!

18-05-2024 12:30

AFCACruijff14 +163324

Waarom? Hij heeft gewoon een punt. Kom naar Ajax als je hier echt komt voor een sportief avontuur. En laten we eerlijk zijn, ook bij Ajax kan je leuk verdienen. Maar de Misehouytjes mogen lekker oprotten.

18-05-2024 12:41

papflapjes +7297

Dit deed hij bij Go Ahead Eagles ook en het werkte. Het is geen populisme, het is goed beleid. Spelers beter maken en tegelijkertijd geld besparen is ideaal en gewoon mogelijk.

18-05-2024 12:59

Slang3 +46268

het werkte omdat er bij GAE geen hoge druk is om te presteren en de competitie alleen nationaal is

18-05-2024 13:02

papflapjes +7297

Dat de salarissen bij Ajax veel hoger liggen dan bij GAE spreekt voor zich, maar waarom zou het globale idee bij Ajax niet werken? Spelers als Misehouy kan je missen als kiespijn.

18-05-2024 13:13

Rockanje23 +37236

Het blijft bizar dat een speler als Van Axel Dongen gewoon 7 of 8 ton per jaar krijgt. En hij schijnt niet de enige te zijn. Geeft het verrotte beleid van Ajax de afgelopen jaren perfect weer.

18-05-2024 13:22

RepoocElad +9980

Leuk allemaal, Alex. We maken begin september de balans wel op. Nu klaar met praten in de media en actie graag.

18-05-2024 12:28

komopajax777 +13375

Hij werkt 17 uur per dag voor Ajax!Dat zou toch moeten weten als Ajacied.Hj was al met Ajax bezig voordat hij benoemd werd als AD en later als TD.

18-05-2024 13:24

MarkP +21855

Ik wordt wel een beetje moe van deze man.

18-05-2024 12:24

papflapjes +7297

Zo moe dat je de dt-regels vergat.

18-05-2024 12:26

ajax4ever001 +18774

Gerapporteerd

18-05-2024 12:27

komopajax777 +13375

Hoezo?Hij zegt alleen maar zinnige dingen die Ajax vooruit helpen.Er is eindelijk weer visie binnen de club en een hele goede zelfs.Ik word dus moe van MarkP en co die nooit iets schijnen te begrijpen...

18-05-2024 13:26

MarkP +21855

Doe je rustig aan vriend? Denk aan je bloeddruk.

18-05-2024 14:21

papflapjes +7297

Als je interviews terugluistert uit zijn Go Ahead Eagles periode had hij ongeveer hetzelfde verhaal: een betere omgeving bieden voor kleinere salarissen. Dat was hem daar prima gelukt. Ze presteren boven verwachting en het is de financieel gezondste club van de eredivisie.

18-05-2024 12:20

Jutter1 +4328

Wat mij betreft krijgt deze Kroes het voordeel van de twijfel. Hij roept nogal wat, vertrek van veel spelers e,d,, ik ben het eens dat veel spelers met het nodige verlies verkocht gaan worden, omdat die vermaletijde Duitser diverse spelers naar Ajax heeft gelokt met langlopende contracten (t/m 2028!) en veel te hoge transfersommen, en die dat vervolgens absoluut niet waarmaakten dit seizoen. Het is daarom voor deze Kroes een bijna onmogelijke taak, en zeker niet te benijden, om zijn werk naar behoren af te leveren! Dat er rigoreus in de selectie in moet worden gegrepen, en dat zullen velen met mij toch beamen, heeft het bijna afgelopen seizoen immers op een ondubbelzinnige manier bewezen!!. Gezien de momenteel bepaald niet rooskleurige financiele positie van de club lijkt het mij echter toch vooral iets dat in fases moet worden afgewerkt, dat gaat dus nog een poosje duren., dat zal mede afhankelijk zijn van de diverse verkopen, waarvan diverse dus meer dan waarschijnlijk met fors verlies gepaard zullen gaan! Dat daarbij ook spelers als Rensch Hlynsson en Taylor niet mogen worden ontzien lijkt mij ook meer dan duidelijk, ook die zullen normaliter voor een beperkt bedrag verkocht gaan worden, mag je aannemen. Dat er immens veel werk aan de winkel is staat dus vast, doe het echter niet te overhaast, zeker met het oog op de tijdsdruk (volgend seizoen)! We gaan het zien.

18-05-2024 12:20

B2tob4 +12089

Wat het afgelopen seizoen ondubbelzinnig bewezen heeft is dat de laatste bestuurders consequent de “verkeerde coaches” hebben aangetrokken. Een van Gaal wilde zelfs die faalhaas van Steijn laten aanblijven. Even ter herinnering: de eerste keuze van Mislintat was Peter Bosz, en niet die Steijn..!

18-05-2024 12:34

ratje +3524

Op wie ga je enorm verlies lijden?

18-05-2024 13:06

NIO +3143

We gaan het zien Alex of je een zelfverzekerde vakman bent. Of een arrogante prutser.. succes komende zomer

18-05-2024 12:18

Rockanje23 +37236

Kroes moet de puin opruimen die zijn voorgangers H2 en Mislintat veroorzaakt hebben. Dat gaat hem niet de populariteitsprijs opleveren. De Svenboys liggen waarschijnlijk al op de loer om hem neer te sabelen, maar bedenk wel dat Mislintat 12 aankopen heeft gedaan met in totaal 59 contractjaren. 59 !!

18-05-2024 12:27

B2tob4 +12089

Reageer je straks ook weer, als de gedane aankopen weer voor meer dan de aankoopprijs verkocht worden..?

18-05-2024 12:36

Rockanje23 +37236

Nou dat gaat echt niet gebeuren. Een enkele uitzondering daargelaten. En zelfs al zouden ze alle 12 voor het dubbele verkocht worden; ben je de 5e plaats die dit heeft opgeleverd alweer vergeten ? Ben je de in totaal 10-0 tegen Feyenoord al vergeten ?

18-05-2024 13:25

Dave +5946

Zo wil ik het horen Meneer Kroes.❌️❌️❌️ Wij Zijn Ajax De Beste Opleidingsinstituut Ter Wereld . For The Future

18-05-2024 12:18

DD +6423

Prima dat gelul voor de bühne... maar nu aan de slag! Hoppaaaaa

18-05-2024 12:09

Soccerskins v2 +43620

‘’Kroes wil nog meer eigen jeugd in Ajax 1’’

Blij om dit te horen. Wat mij betreft moet je jongens als Vos en Unuvar altijd eerst de kans geven voordat je een Tahirovic of Forbs gaat halen.

18-05-2024 12:00

Rockanje23 +37236

Probleem is dat de jeugd zo veel kwaliteit heeft. Er loopt in Jong Ajax en Ajax O18 niet één speler rond die direct een versterking voor het eerste zou zijn. Zelf niet voor het niveau wat Ajax 1 dit seizoen heeft. Teveel focussen op jeugdspelers levert weer een 5e of 6e plaats op. Geld om aankopen te doen is er niet. Kroes zit in een lelijke spagaat. Daar kan hij niks aan doen, het is de erfenis van zijn voorgangers.

18-05-2024 12:16

thelordjoshua +10641

Jetten zou er bijna tegen aankomen, voorderest inderdaad vrij mager.

18-05-2024 13:20
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.