Kroes legt werkwijze uit: 'Spelers moeten trots zijn om het Ajax-shirt te dragen'

door Timo Suur 118

Bron De Telegraaf

Kroes legt werkwijze uit: 'Spelers moeten trots zijn om het Ajax-shirt te dragen'

door Timo Suur 118

Bron De Telegraaf

Alex Kroes weet dat er nog heel veel moet gebeuren om Ajax weer terug te brengen waar het hoort: meedoen om de prijzen. De titulair technisch directeur is vastberaden om van Ajax weer Ajax te maken, maar door drie zware jaren op financieel gebied kost dit tijd.

Volgens Kroes zijn de uitdagingen bij Ajax nóg groter dan hij bij binnenkomst had verwacht. Hij weet dat de problemen niet binnen een paar dagen opgelost zullen zijn. 'Sleutelposities zijn te lang onbemand of niet goed bemand geweest', legt Kroes uit in een interview met De Telegraaf. 'En als je zoals nu twee jaar op rij geen Champions League speelt, maar wel een Champions League-begroting hebt, dan hakt dat er financieel natuurlijk in. Wetende dat Ajax daarvoor in de coronaperiode allerlei omzet misliep en tegemoetkomingen heeft gedaan naar supporters. Dus eigenlijk zijn het al drie financieel zware jaren.'

Aanvankelijk werd Kroes aangesteld als algemeen directeur, maar na een schorsing door de aandelenkwestie is de bestuurder teruggekeerd als technisch directeur. Hij ziet deze rol niet als een degradatie. 'Ik ben erg blij dat Menno Geelen nu de functie van CEO bekleedt. Onze samenwerking is goed en ik kan me volle bak op het voetbalgedeelte focussen', aldus Kroes. 'Alleen is deze functie wat meer korte-termijn-gedreven. De druk zit er nu vol op met de nieuwe trainer, de samenstelling van de selectie en drie keer winnen of verliezen.'

Kroes vergelijkt zichzelf als technisch directeur met Marc Overmars. 'Als je onderhandelt, moet je er naar streven dat je degene met wie je onderhandelt blij maakt, maar ook dat je er alles aan doet om het zo strak mogelijk in te richten', legt Kroes zijn werkwijze uit. 'Waarom te veel weggeven als iemand tevreden is met minder? Dat was mijn instelling als eigenaar bij Go Ahead Eagles, AZ had dezelfde manier van werken en Ajax moet daar naartoe, want anders ga je nat met z’n allen. Spelers moeten trots zijn om het Ajax-shirt te dragen.'

Kroes wil met Ajax snel weer meedoen om de prijzen

Kroes wil niets liever dan komend seizoen weer meedoen om de prijzen met Ajax, maar het is de vraag of dit realistisch is. 'We doen ons stinkende best om de voorwaarden te creëren, maar ik kan er nu nog geen zinnig woord over zeggen', aldus de bestuurder. Hij denkt na het sluiten van de transfermarkt een redelijk beeld te hebben. 'Maar er moet écht van alles gebeuren. Natuurlijk is het kampioenschap de stip op de horizon, want Ajax moet daar altijd naar streven. Het ligt aan ons als directie of we deze transferwindow kunnen doen wat we willen doen. Dat is cruciaal.'

Door de zware financiële jaren is het devies bij Ajax duidelijk voor de transferperiode: eerst verkopen, dan kopen. 'Moet je op sommige spelers dan maar je verlies pakken? We kunnen namelijk niet tot half augustus wachten met het aankopen van spelers, omdat we de nieuwe staf ook de tijd willen en moeten geven om een speelwijze te ontwikkelen', blikt Kroes vooruit. 'Hoe eerder we dus van sommige spelers af komen, hoe beter het is. Zelfs als dat soms met verlies zou gebeuren. Al proberen we er het maximale uit te halen. Vanuit de financiële situatie zullen we met minder geld meer moeten doen: creatief zijn.'

Meld je hier aan voor de EK-poule van Ajax Showtime en win mooie prijzen!

Lees meer over:
Plaats reactie

Allegriadopovo +1119

Als je CL begroting hebt en je haalt geen CL voetbal kun je twee dingen doen:
1) je zorgt dat je investeert een zo snel mogelijk weer op CL niveau bent
2) je past je uitgaven aan - en daarmee ook de ambities.

Ajax kies vorig jaar al voor 2) en maakte het Mislintat bij voorbaat al onmogelijk. Kroes lijkt dezelfde lijn door te zetten, het was het beleid dat hij bij GA ook al voerde.

19-05-2024 13:31

Lekkerhoor +3379

Het klinkt alsof Kroes is begonnen met het voorbereiden van wat ons te wachten staat. Met het EK en voorrondes in het vooruitzicht moet er snel gehandeld worden. De selectie is duur gekocht en prestaties waren niet best. Ze moeten snel verkopen zodat er nog tijd is om spelers te halen. Ook als het met een beetje verlies is. Zo lijkt hij het te zeggen. Volgend jaar is kwalificatie CL de prijs voor Ajax.

19-05-2024 10:08

ach ja +5798

Slim van Kroes om met de telegraaf te praten dan heb je hun steun, zo kinderachtig werkt het. Ik snap dan ook niet dat er veel meer dialoog is met de pers want die schrijven dan wel hun eigen onzinverhalen

19-05-2024 09:06

Indy2 +15254

Klerry:
"Kroes is een onderhandelaar pur sang.
De “uitverkoop” zal clubs en agenten in een rij laten staan, en hoe groter de rij des te duurder de spelers worden.
Een koehandelaar zal deze rij uitbuiten."

18-05-2024 21:36

HStorm +3140

De TG heeft een field day met ome Alex.

18-05-2024 20:53

Myriad +7045

Interessant dat snelheid van handelen wordt verkozen boven het maximale er uit halen.

Mislintat koos voor laat handelen, zodat Kudus en Alvarez meer opleverden, maar vervolgens was het inkopen ook duurder én liep de voorbereiding in het honderd, met een waardeloze seizoenstart als gevolg.

Vroeg in de transferzomer verkopen heeft als nadeel dat het minder oplevert, maar het team is eerder rond en er is wat meer tijd om goed in te kopen.

Benieuwd of we met deze strategie een betere transferzomer beleven.

18-05-2024 17:01

GNBL +89881 moderator

"Mislintat koos voor laat handelen, zodat Kudus en Alvarez meer opleverden, maar vervolgens was het inkopen ook duurder én liep de voorbereiding in het honderd, met een waardeloze seizoenstart als gevolg."

Dat was niet de keuze van Mislintat.

18-05-2024 17:31

twynestar +28241

So he says

18-05-2024 18:17

GNBL +89881 moderator

That is widely known.

18-05-2024 18:20

Sti Jn +3101

Volgens mij was eerst verkopen en dan kopen widely known. Niet dat Mislintat de spelers lang vast moest houden.. Ook niet dat hij dat moedwillig gedaan heeft trouwens. De goede biedingen kwamen pas laat binnen en dat is eigenlijk altijd zo.

Ergo: gaat nu weer gebeuren want we gaan eerst verkopen en dan pas kopen.

18-05-2024 22:58

80HD +1550

Ik weet dat de meningen er hier over verdeeld zijn, maar ik hoop echt dat Taylor niet weg gaat. Die gaat ons volgend jaar echt nog wel verbazen, zeker met een aantal betere spelers om hem heen. Zelfde geldt natuurlijk voor Brobbey, maar dat zou ik echt achterlijk vinden als hij nu al Ajax weer achter zich laat liggen.

18-05-2024 15:44

rodnet +10267

Als we om te beginnen maar weer eens leuk en interessant Ajax-voetbal gaan spelen, zodat ik me niet iedere wedstrijd bij tijd en wijle kapot hoef te ergeren, dat zou al een hele verbetering zijn.

18-05-2024 15:12

DD +6392

Pff 3 jaar geleden: ver komen in de CL is de lat......

18-05-2024 14:31

WeirdAJAX +12143

Leeg en nogal open deur tekst.

18-05-2024 14:07

Praagout +1268

Als vriend Kroes zo doorgaat met interviews geven snap ik dat 'ie dagen van 17 uur draait.

18-05-2024 13:21

Redrum +96048

Precies, 7 uur daarvan is alleen al interviews geven.

18-05-2024 13:30

WeirdAJAX +12143

En vooral open deuren intrappen.

18-05-2024 14:07

Danielson +50258

Komt bij dat hij TITULAIR technisch directeur is. Kennelijk snapt ie het verschil niet, maar als tit. directeur voer je geen beleid, maar voer je uit wat anderen je opdragen.
Interviews zou hij dus in mijn optiek tot het minimum moeten beperken.

18-05-2024 18:01

Dit is mijn club +10135

Mensen die nog nooit in de positie van een Kroes hebben gezeten weten weer alles beter. Hij moet dit en mag niet dat . Zo vermoeiend allemaal. Wees blij dat er eindelijk een organisatie op poten wordt gezet en er vanuit een visie gewerkt gaat worden.

18-05-2024 13:10

Nr.10 +111024

Ja we zouden het allemaal al genoeg moeten vinden dat er überhaupt een TD is.

18-05-2024 13:17

Redrum +96048

Het klinkt allemaal best goed en hoopvol wat hij zegt, maar het moet allemaal nog blijken wat er in de praktijk van gaat komen. Tot nu toe is er in principe nog weinig gebeurd, al lijkt er wel op de achtergrond van alles geregeld te worden nu. Ik wacht met spanning af.

18-05-2024 13:31

FysioPat020 +25657

Mij stemt het niet hoopvol dat hij überhaupt aan LvG als optie dacht..

18-05-2024 13:35

Redrum +96048

Ja ik weet het eigenlijk niet helemaal wat ik daar van moet denken. Een laatste kunststukje van Louis was wel interessant geweest. Als iemand een groep kan motiveren is hij het wel, maar hij is misschien wel gewoon te oud ook inmiddels.

18-05-2024 13:43

Ajax-Amsterdam +4191

@Redrum Louis brengt een bak met ervaring, maar heeft niet meer de drang om zichzelf te bewijzen. Soms is een hongerige coach beter.

19-05-2024 10:57

NipeB +15790

We hadden liever een TD gehad met ervaring. Dit is niet meer dan een slecht compromis om de muitende F-side, bestuursraad en andere Kroes aanhangers tevreden te stellen. Voor Ajax is dit niet beter. Ik had nog liever Vivell gehad. Die snapt tenminste wat hij doet. Wat hij hier zegt over onderhandelen is bijna aandoenlijk. Alsof hij aan zichzelf uitlegt hoe onderhandelen werkt. Hij heeft er nauwelijks ervaring mee want het grootste hun GAE waar hij zijdelings bij betrokken was was een speler van 1 miljoen op de NL markt. We kiezen niet voor het beste. We polderen om die achterlijke kampen in deze club tevreden te houden.

18-05-2024 15:26

Odysseus +14252

Touché.

18-05-2024 21:15

Babangida83 +23867

Een zaakwaarnemer die niet weet wat onderhandelen is. Het moet niet gekker worden.

18-05-2024 21:28

NipeB +15790

Het is nooit een zaakwaarnemer geweest. Hij deed interne zaken en financiën bij SEG en was geen zaakwaarnemer. Dus onderhandelde ook niet. Hij heeft bij GAE wat onderhandeld. Duurste was een NL speler van 1 miljoen op de NL markt. Bron: Alex Kroes in Ajax in crisis. Zie verder ook: Kroes liet deal schieten om 180 euro. Echt een onervaren man die nooit ergens TD was of een voetbaltechnische functie had. En als je altijd praat en daarna nadenkt weet iedereen al dat je slecht bent in onderhandelen. Dan moet je het andersom namelijk perfect beheersen. Het zakenman aspect is alleen maar dat hij aandelen koopt en investeert met het geld van de uitkoop uit SEG. Met onderhandelen of commercie heeft dat verdomd weinig te maken.

18-05-2024 23:01

Amp +37595

Sommigen snappen nog steeds te verschil niet tussen oprichter van een zaakwaarnemerskantoor en zaakwaarnemer zijn

19-05-2024 11:50

NipeB +15790

Nee inderdaad.

19-05-2024 11:52

DeBankzitter +2587

Slim van Kroes om het spelletje zo te spelen. Iets met vraag en aanbod. Er zullen genoeg clubs zijn die interesse hebben in spelers als Forbs, Sosa en Mikautadze. Deze clubs weten ook: hoe langer ik de onderhandelingen kan rekken, hoe beter de prijs voor ons. Want Ajax moet verkopen.
Door te roepen dat je zsm tegen zelfs lagere prijzen (want daar staat Ajax zeker niet om bekend) je spelers wilt dumpen breng je vraag op gang. Veel vraag betekent een betere onderhandelingspositie tov prijs en snelheid van verkopen. Hoe eerder verkocht, hoe sneller wij kunnen investeren.

18-05-2024 12:53

NipeB +15790

Ja die komen dan met een heel laag bod en kijken gewoon verder als dat niks wordt. Voor het EK gebeurt er nagenoeg niks. Hooguit spelers die er niet heen gaan en transfervrij. Snel verkopen is een illusie in een zomer met een EK.

18-05-2024 15:28

Odysseus +14252

Heel slim om een spelletje te spelen en je daarbij zo in je kaarten te laten spelen. Beetje als pokeren en zeggen dat je gaat bluffen omdat je slechte kaarten hebt.

18-05-2024 21:16

Babangida83 +23867

Dat ben ik niet met je eens. Ik onderhandel veel voor mijn dagelijkse werk. Maar als je zelf de lat laag gaat zetten, gaat niemand een hoog bod doen.

Ik ben het wel met je eens dat concurrentie een hogere prijs oplevert. Maar dat bereik je in mijn ogen niet op deze manier. Dan zou ik zeggen dat je graag met spelers mee wilt denken oid. Verzin een mooie one liner. Maar nooit roepen dat je met verlies genoegen neemt. Dan krijg je de koopjesjagers. En die gaan sowieso niet hoog bieden. Sowieso gaan mensen dan niet voor de zekerheid hoog bieden. Omdat ze weten dat in zijn algemeenheid niet hoog geboden gaat worden. Op dat moment aangeven dat er veel concurrentie is, kan een beetje schelen. Maar de lat staat dan al lager met de budgettering van kopende partijen en de perceptie van de markt.

Als ik het goed begrijp heeft Ajax het probleem van een liquiditeitstekort. Als je een speler verkoopt, dan is hij direct uit je salarishuis. Dus uit je begroting. De transferinkomsten worden over het algemeen in termijnen betaald. Dus daar heb je dit jaar niet zoveel aan. De noodzaak om vroeg te verkopen, verbaast me daarom. En ik vind het een vreemde prioritering, die je alleen nog maar meer geld laat verliezen. Waarschijnlijk ingegeven door de boekhoudertjes die de voetbalwereld niet goed begrijpen. Als je een boekenkast verkoopt, dan levert die namelijk evenveel op nu als na het EK.

18-05-2024 21:32

Ricoteb +53174

Self-fulfilling prophecy. Als je al publiekelijk gaat roepen dat je desnoods spelers met verlies gaat verkopen, weet je zeker dat je spelers met verlies gaat verkopen. Hij zal vast goed zijn in z’n werk, want een hoop mensen binnen Ajax hebben zijn kant gekozen, maar die vent is echt te achterlijk in de media. Goed dat Kroes voor de club behouden blijft, maar als CEO was het 1 groot drama geworden.

18-05-2024 11:55

Transvaalkade +1630

Echt he. Ook Van Gaal zal echt niet blij zijn dat zijn afzegging publiekelijk is geworden door Kroes.

18-05-2024 12:28

WantAmsterdam +116101

Zijn kant werd niet gekozen omdat hij goed is in zijn werk. Dat moet allemaal nog blijken. De bestuursraad koos zijn kant omdat heel veel leden vriendjes zijn met hem, onder andere van Ajax zaterdag.

18-05-2024 12:55

Odysseus +14252

Ik ben niet overtuigd dat hij als TD veel beter gaat zijn. Verre van.

18-05-2024 21:17

Adam24 +39089

Kroes is zo een domme flapuit, het is echt ongelooflijk. "Moet je op sommige spelers dan maar je verlies pakken? ... Hoe eerder we dus van sommige spelers af komen, hoe beter het is". Lekker handig flapdrol, zet anders de selectie eventjes t.e.a.b. Totale devaluatie van de selectie is al een jaar lang aan de gang. De selectie is uit balans maar er zijn echt wel spelers met kwaliteit waar je een behoorlijk bedrag voor kunt krijgen. Maar Kroes zegt liever dat we deze kut spelers voor een dumpprijs weg gaan doen. Wat een domme, domme man is dit met zijn populistische gezever.

18-05-2024 11:48

BillyAjax +1253

Hoezo dom? Wil jij weer wachten tot eind augustus om een paar miljoen meer eruit te slepen? Dan is de selectie te laat op peil en potentiële spelers zijn niet meer beschikbaar. Staan we straks eind augustus weer op achterstand.

Dan maar wat toegeven en de selectie eerder op peil.

Daarnaast kent iedereen de situatie van Ajax. Denk je dat de clubs veel meer gaan bieden als Kroes dit niet gezegd zou hebben? Bovendien kan Ajax gewoon Nee zeggen als een bod echt niet bevalt.

Die focus op alleen maar iets meer geld (want geens een zekerheid is door de prestaties afgelopen seizoen van de spelers) zou je juist duur kunnen komen te staan. En Ajax weet ook wel welke spelers goed in de markt liggen en zal dat echt wel gebruiken in de onderhandelingen. Denk bijvoorbeeld aan Akpom. Maar voor sommige spelers zal
er ook door langer wachten niet veel meer in zitten.

18-05-2024 11:54

Indy2 +15254

Precies. Slim om iedereen te laten weten dat Ajax wil verkopen (voorzover ze dat al niet wisten). Laat ze allemaal komen en flink tegen elkaar opbieden.

18-05-2024 12:25

Adam24 +39089

@BillyAjax, zo werkt dat dus niet. Door aan te geven dat je graag wilt verkopen kan het zelfs langer duren voordat je daadwerkelijk verkoopt doordat clubs ver onder de marktwaarde gaan zitten en bereid zijn om tot het eind van de transferzomer te wachten omdat ze weten dat Ajax toch wel van die spelers af wil.

18-05-2024 12:41

WantAmsterdam +116101

“Hoezo dom” serieus?
Je moet nooit roepen dat je spelers “desnoods met verlies” wil verkopen. Niet alleen domme, oliedom.

18-05-2024 12:57

NipeB +15790

Maar als je zelf wel eens onderhandelt, weet je dat je nu extreem lage biedingen krijgt en dan komt er gewoon geen deal als dat wordt afgewezen. Dat is gewoon een slechte TD die dit doet. Je moet niet veel verkopen en ook niet veel kopen. 2-3 aankopen die voltreffers zijn en verder met een goede trainer en staf het snot voor de ogen trainen aan automatismen, restverdediging, aanvallen etc. Het is onzin wat hij verkondigt. Hij heeft kennelijk geen idee. Beuker mag ik hopen wel.

18-05-2024 15:30

AFCACruijff14 +161156

Flapdrol omdat hij een eigen visie heeft die afwijkt van jouw verhaaltje?

Misschien leef je nog in 2019, maar het Ajax van nu heeft geen ongelimiteerde budgetten en moet gewoon eerst verkopen. Maar niet ten koste van alles. Sowieso gaat deze zomer de markt vermoedelijk pas echt op gang komen na het EK.

18-05-2024 12:54

Odysseus +14252

Dat zal allemaal wel, maar je gaat anderen toch niet vertellen dat je moet verkopen en desnoods met verliess? Hoe zou je het vinden als je makelaar op die manier je huis wil gaan verkopen?

18-05-2024 21:20

KarimB +11440

"Hoe eerder we dus van sommige spelers af komen, hoe beter het is"

Bro doe ff alsof het wel mensen zijn. Hoe Ajax onwaardig ook qua kwaliteit.

18-05-2024 11:36

FysioPat020 +25657

Ga ze maar zoeken. Nieuwe spelers die trots zijn ons shirtje te dragen. Buitenlandse spelers zien Ajax altijd als een springplank ipv eindstation. Clubliefde bestaat niet eens meer bij de eigen kweek, de afgelopen 2 seizoenen hebben qua aantrekkingskracht schade aangericht. Cruciaal gaat zijn wie er de komende 3 jaar voor de groep staat. Als ik dan lees dat Kroes Louis van Gaal had willen zien als trainer heb ik helemaal geen vertrouwen in deze man.

18-05-2024 11:26

Indy2 +15254

Hoe meer clubs weten dat Ajax van spelers af moet en bereid is met minder genoegen te nemen, hoe meer belangstelling voor de Ajax-spelers. Hoe meer belangstelling voor Ajax spelers, des te hoger de prijs ....
Het is misschien enigzins paradoxaal, maar geen hogere wiskunde wat Kroes hier doet.

18-05-2024 11:14

WantAmsterdam +116101

Zo werkt het (normaal) niet. Als clubs weten dat we broodnodig van spelers af moeten en zelfs ZEGGEN dat we desnoods ook met minder genoegen nemen, dan weten ze ook dat ze niet met de hoofdprijs moeten komen.
Dit is voor al heel dom (weer!) van Kroes. Het beste wordt die tegen zichzelf in bescherming genomen.

18-05-2024 11:21

Indy2 +15254

Wat jij zegt kan Kroes niet bedenken. Dat is te ingewikkeld. Kroes is een hele domme man zonder enig zakeninstinct. 🤡

18-05-2024 11:33

WantAmsterdam +116101

Of hij het niet kan bedenken is niet het punt, punt is hij zegt hier iets heel doms (inderdaad clowns achtig) en jij probeert het nog steeds zo laten uitzien alsof hij hier iets heel slims aan het doen is.
Domme dingen zeggen of doen is inmiddels Kroes zijn metiers, van het kopen van aandelen, over het onterecht uitmaken van Sven als oplichter, over arrogante teksten tegenover Twente dat we nog wel ff derde worden, tot dit.
Waar komt dat onbeperkte vertrouwen vandaan?

18-05-2024 11:40

Indy2 +15254

Van "onbeperkt vertrouwen" is geen sprake, maar als ik in de Appie producten met "korting" zie liggen, dan ga ik er, in tegenstelling tot jou, niet meteen vanuit dat de directie van Albert Heijn achterlijk is.

18-05-2024 12:55

WantAmsterdam +116101

Je begrijpt wel dat daar een gigantisch verschil zit hè? Spelers zijn assets, elke speler is uniek en heeft een intrinsiek een waarde voor een langere periode. Je kunt spelers eerder met huisjes vergelijken dan met producten die je bij de Albert Heijn koopt. Dat zijn producten die in overvloed worden geproduceerd en vaak maar één keer kunnen gebruikt worden.
Als je een stel huizen/immobielen hebt, dan ga je ook niet roepen “desnoods verkoop ik ze met flinke korting zodat ik zeer zelf nog verlies op maakt”.

18-05-2024 13:03

w86 +9386

Indy2, als jij bij de appie spullen met korting ziet, kan dat 2 dingen betekenen:
1) korte houdbaarheid waardoor het product minder waard is (vergelijkbaar met aflopende contracten)
2) producenten willen hun producten onder de aandacht brengen. Hierdoor ga je dit product later vaker kopen. Appie betaalt daarvoor omdat jij naar hun winkel gelokt wordt en dus ook andere dingen gaat kopen. (Vergelijkbaar met een zaakwaarnemer die z'n fee verlaagd om later meer deals te maken)

In beide gevallen wordt de appie niet slechter van de lagere prijzen, dus nee de directie van de Appie is niet gek. Maar ik zie geen voordeel voor Ajax om spelers snel te verkopen voor weinig (behalve dat je later kan klagen dat de Mislintat-miljoenen zijn verdampt)

18-05-2024 14:03

NipeB +15790

Nee als de prijs laag is, pak je het mee. Maar ook alleen dan. Clubs bieden misschien als de prijs erg laag is, maar dan vooral daarom. Goedkope speler voor erbij. Niemand staat te springen om spelers van de nummer 5 eredivisie te kopen, ook niet als je Ajax bent, want daar kijkt iedereen meewarig naar hoe diep de club is gevallen. Je bent niet in de positie om veel te eisen en al helemaal niet na alle verhalen die van de aankopen komen om te verwachten dat je een goede naam hebt momenteel waar spelers graag naar toe komen. Van de Boomen is trots op het Ajax shirt. Dat is het genre dat je dan kunt krijgen. Lachwekkend als dit een visie moet voorstellen. Nul realiteitszin ook.

18-05-2024 15:34

Odysseus +14252

Ja, werkelijk? Ik weet niet of je ooit wel eens je huis hebt verkocht? Dan ga je dat niet doen, hoor?

18-05-2024 21:21

Kryptonite +76739

"Hoe eerder we dus van sommige spelers af komen, hoe beter het is. Zelfs als dat soms met verlies zou gebeuren."

Lekker bezig kerel, iedere club die interesse voor onze spelers heeft, weet nu zeker dat we geldproblemen hebben en dat we zsm af willen van spelers, ook al maken we er verlies. Nog meer Mikautadze-achtige deals incoming.

18-05-2024 11:03

DarkChild +3451

Daar heeft niemand de teksten van Kroes voor nodig om dat te weten. Jaarrekeningen zijn gewoon openbaar.

18-05-2024 11:23

WantAmsterdam +116101

Je moet dan nog steeds nooit roepen dat je desnoods met minder genoegen neemt. Dat is gewoon oliedom. Ook zijn jaarverslagen openbaar, niet financiële situatie precies op het moment.

18-05-2024 11:27

DarkChild +3451

Maakt geen fluit uit wat ie roept, omdat je uit zijn jaarverslag juist prima kan halen hoe de hazen lopen.

Je denkt toch niet dat in de grote mensenwereld iemand echt waarde hecht aan wat een Kroes hier in de krant zegt? Dat is voor ons, de supporters, het klootjesvolk.

De mensen die niet geacht worden zelf na te kunnen of willen nakijken. Want je hoeft bepaald geen groot rekenkundig of boekhoudkundig wonder te zijn om uit de laatste jaren op te halen dat als je aan het infuus ligt van CL gelden én verplichte verkoop van spelers om je begroting jaarlijks rond te maken, je een probleem hebt als bijvoorbeeld een CL niet haalt. Laat staan meerdere jaren op rij niet.
En dat het ook niet helpt als je zuurverdiende spaarcentjes uitgeeft aan weinig gelukkige aankopen.

Echt iedereen zou moeten kunnen zien dat Ajax een gigantisch financieel probleem tegemoet gaat als ze niets doen. En dat was al onder Overmars overigens dat je dit kon zien aankomen. Niks insider of doemdenkers aan, gewoon getalletjes optellen en aftrekken.

In theorie zou (vrijwel) iedereen dat moeten kunnen. Maar de praktijk blijkt weerbarstiger zoals altijd ;)

18-05-2024 11:32

Kryptonite +76739

Uit de jaarverslagen valt af te leiden dat a) Ajax wederom eerst moet verkopen en dan pas inkopen, b) niet kan wachten met verkopen en c) bereid is om verlies te maken? Geef maar de vindplaatsen dan.

18-05-2024 11:38

DarkChild +3451

jazeker. je kijkt namelijk naar de jaarlijkse opbrengsten en de jaarlijkse kosten. Daar zie je dat om break even en/of winst te draaien wij incidentele opbrengsten nodig hebben.

Incidenteel = CL deelname en incidenteel = transferopbrengsten.

Heb je die niet of onvoldoende, ga je de min in, ga je interen op je reserves

Allemaal niet zo ingewikkeld hoor, gebeurt in je eigen financiële situatie immers ook. Komt er minder binnen dan er uit gaat, gaat dat een keer schuren.

Hij heeft inmiddels op AS ook een mooi plekje gekregen, maar José de La Verde kan het prima uitleggen, voor als je naast de basis wat meer verdieping wenst (bijvoorbeeld om te zien dat wat jij beschrijft als 'verlies maken' eigenlijk een kwestie van perspectief is in het grotere geheel)

https://twitter.com/j_berden

18-05-2024 11:40

WantAmsterdam +116101

Het maakt veel uit wat die roept, Ajax hoeft niet per se van spelers af, het is vooral als je nog veel wil kopen. Nu zegt ie dat je heel van spelers af wilt omdat hij snel nog nieuwe aankopen erbIj wil, en daarom desnoods voor minder verkoopt. Oliedom

18-05-2024 11:48

DarkChild +3451

Onjuist. Tenzij Ajax externe geldbronnen als een loslopende sjeik kan strikken, moet Ajax spelers verkopen. Das geen vraag, maar een uitroepteken. En dan niet om veel te kunnen kopen, maar puur om het gat in de begroting te beperken (en liefst te dichten)

Dat zou iedereen in de wereld simpel kunnen weten als ze zin hebben om het op te zoeken, maar als we het wat beperken mag je er vanuit gaan dat iedereen in de voetballerij dat gewoon weet hoor.

18-05-2024 11:51

Kryptonite +76739

En waarom zou Ajax bijvoorbeeld geen short term lening kunnen afsluiten om spelers te kopen, die pas wordt afgelost als spelers worden verkocht?

Je gaat me niet vertellen dat het niet ongelooflijk stupid is voor een TD om te roepen dat we zsm willen verkopen en teab. Kom op man, dit is echt de moeite niet waard om hier discussies over te voeren. Ook al valt het impliciet uit de stukken af te leiden, houd gewoon je mond daarover. Sterker nog, speel hard to get door bijvoorbeeld te zeggen dat spelers een 2e kans verdienen en dat je niet al te veel mutaties wilt van de zomer. Hij is gewoon een blaaskaak die ongeremd van alles roept zonder over de consequenties na te denken.

18-05-2024 12:09

DarkChild +3451

Ehm. Ajax moet 80 miljoen goedmaken. (30 miljoen CL deelname, 50 miljoen afschrijvingen)
Weinig impliciet aan, weinig hard to get. De denkfout is dat daadwerkelijk zaken doen afhankelijk is van geroep in de media.

Dit is puur voor ons, de supporters de buitenwereld, die hooguit op een andere manier stakeholder zijn.

En ben het op zich wel met je eens, mag best een tandje minder. En dan niet omdat het de situatie zal beinvloeden (want dat zal het niet) maar omdat ie ook best eerlijker mag vertellen hoe het zit. En wat mij betreft ook hoe het zo ver gekomen is.

Vind dat supporters daar best recht op hebben, ook al gaat het ten koste van het beeld van hun 'helden'.

18-05-2024 12:12

Kryptonite +76739

Ehm. Ajax kan makkelijk een line of credit krijgen bij welke bank dan ook. Sterker nog, Ajax gaat dat ook daadwerkelijk doen, dat is aangekondigd.

En hoe dan ook als TD moet je je mond houden over interne zaken, zelfs als die er dik bovenop liggen.

18-05-2024 12:15

WantAmsterdam +116101

Je begrijp het punt volgens mij niet.

18-05-2024 12:15

DarkChild +3451

klopt, want er is geen punt. De stellingname dat wat Kroes in buitenwereld al dan niet hierover roept, van belang is voor de uitkomst in de binnenwereld, is namelijk onjuist.

De mensen die dáár handelen weten dat namelijk allang. Kan je leuk vinden, kan je niet leuk, makes no difference.

18-05-2024 12:19

DarkChild +3451

dat eerste gaan we zien, dat tweede vind ik maar gedeeltelijk. Vergis je niet, de voetballerij is niet het normale bedrijfsleven. De buitenwereld (media/supporters) spelen een veel grotere rol. Kijk naar hoe de telegraaf subtiel en minder subtiel het beeld rond Mislintat heeft geschapen.

Kroes moet zichzelf verkopen naar die buitenwereld en daarmee bijvoorbeeld geen verwachtingen scheppen die ie niet kan waarmaken. Want anders komt ie sneller aan de beurt dan ie zou willen.

18-05-2024 12:21

Kryptonite +76739

Aldus emeritus hoogleraar DarkChild, gepromoveerd op het onderwerp "De psyche achter voetbaldeals en het eventuele effect van domme ondoordachte uitspraken van een bestuurder op de hoogte van de transfersom".

18-05-2024 12:23

DarkChild +3451

tja, je mag het in het belachelijke trekken all you want (wat overigens vaak een reflex is als de daadwerkelijke argumenten op zijn) en je mag op de messenger schieten evenzo (wat het volgende voorbeeld is van een drogredenering) maar of het dat echt beter maakt?

Misschien leg ik het niet goed genoeg uit, wat dan mijn tekortkoming is omdat het niet echt rocket science is.
Daarom nog een poging.

De financiële situatie van Ajax is binnen de voetballerij (laten we dat de binnenwereld noemen) prima bekend. De noodzaak om te verkopen daarmee ook. Partijen weten dus al dat Ajax niet in een positie van kracht zit.
Wat Kroes in de media daarover zegt (de buitenwereld) verandert aan dat uitgangspunt helemaal niets. Dat doet ie omdat de buitenwereld in de voetballerij wel degelijk invloed heeft, en veel meer dan in het gewone bedrijfsleven, maar op een andere manier.

In het kort: Kroes verkoopt hier vooral zichzelf mee. En ja, dat kan ie zeker anders doen. Ik persoonlijk denk dat het niet verstandig zou zijn om juist te doen alsof er niets aan de hand is en Ajax niets hoeft, omdat ie dat voor die buitenwereld toch niet kan waarmaken. (En de binnenwereld toch al lang weet hoe het zit)

Maar dat laat onverlet dat het allemaal wel met wat meer grandeur kan.

Of je gaat écht all out en noemt gewoon man en paard. Dit is er specifieker gebeurt, hierdoor zitten we nu in deze situatie. Maar ik begrijp het terwijl ik dit schrijf eigenlijk heel goed dat ie dat niet doet, want de binnenwereld is dermate klein en door geld verziekt dat je elkaar niet alleen altijd wel weer tegen komt, maar dat je met te veel eerlijkheid daar sowieso weinig vrienden zal maken :)

18-05-2024 12:26

Kryptonite +76739

Ik kom wel met argumenten als jij jouw uitspraken aan feiten of cijfers kunt verbinden. Tot die tijd neem ik jou niet serieus. Met alle respect verder.

18-05-2024 12:47

DarkChild +3451

oh ja, die laatste zin maakt me verder niet veel uit (omdat die vaak zo onoprecht is as can be)

Wat me wel, zeg ik eerlijk, beetje tegenvalt is het gemak waarop je dit wegwuift. Ik ken je natuurlijk niet daadwerkelijk, maar uit het beeld van je postings had ik wel het beeld van een kritische denker.

Zeg maar niet het type voetbalvolger dat pakweg denkt dat wat er op transfermarkt staat aan transferwaarde daadwerkelijk ergens op slaat :D
(die kwalificatie is een grapje overigens, dat van transfermarkt zelf dan weer niet)

Jammer. Hier heb je (een voorbeeld van) cijfers btw

https://x.com/j_berden/status/1790032818849898620

18-05-2024 12:55

WantAmsterdam +116101

Er is heel duidelijk een punt.

18-05-2024 12:57

Kryptonite +76739

DarkChild, ik was oprecht toen ik schreef "met alle respect". Ik vind je bijdragen vaak ook doordacht, ook al kan ik me er soms niet in vinden. Maar hier sla je de plank imo gewoon mis.

Ik zie nu dat je je comments hebt aangevuld, nadat ik al had gereageerd. Daar leg je het beter uit, maar ik vind het allemaal nog flinterdun. Het is een feit van algemene bekendheid dat je je niet in de kaarten moet laten kijken bij het onderhandelen, ook niet als het er dik bovenop ligt en het voor derden al zo ongeveer duidelijk is. Als je het toegeeft, dan bevestig je het en kan je geen kant meer op.

Stel dat er nu een club komt voor Sosa. Sosa wil er graag heen en die club weet dat Ajax snel wil verkopen én bereid is verlies te nemen. Dan gaan ze toch met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een heel lag bod doen en proberen te traineren om Ajax zo onder druk te zetten? Ajax moet verkopen, is bereid verlies te nemen en Sosa is al overtuigd. Kroes heeft zo ongeveer ieder wapen uit onze hand geslagen. We kunnen niet zeggen "nee, dan wachten we op een andere club". We kunnen niet zeggen "op zn minst zijn aankoopprijs, want het is nog altijd een goede speler". We kunnen zelfs niet zeggen "we willen de speler liever zelf houden", want uit alles blijkt dat we zowat alle aankopen weer willen lozen.

Het is gewoon fucking dom. PSV opereert in stilte en ongehinderd. Bij ons zoekt de voormalig AD en nu TD steevast de media op om de was buiten te hangen.

18-05-2024 13:16

DarkChild +3451

Laat ik beginnen met een excuus, want ik kan natuurlijk niet bepalen voor jou wat jij wel of niet oprecht meent.

Het laatste wat je hierboven zegt klopt, maar heeft, naast sportieve wind in de zeilen, tevens te maken met rust en continuïteit in je organisatie. Kroes moet zichzelf -niet in het minst door zijn eigen gedrag- verkopen aan de achterban.

Wat ook weer komt, omdat de buitenwereld bij ons als grootste club in Nederland groter, anders en vooral veel dynamischer is dan bij de andere clubs die je noemt. Niet bedoeld als calimero, maar wij hebben het grootste aantal mensen dat graag zien dat we falen. Gunfactor bij Ajax = nul.
En dat boeit allemaal vrij weinig als je het als club gewoon goed voor elkaar hebt. Het is namelijk oorzaak en gevolg. Dat die gunfactor zo laag is, komt omdat wij daadwerkelijk zo fokking goed waren en niet te beroerd waren daar mee te koop te lopen.

We hebben daarnaast in de media zelfs te maken met een partij die invloed heeft of beter: die we toestaan om invloed te hebben, als een Telegraaf. Dat hebben die andere clubs niet. AD of ED krijgt echt niet voor elkaar dat er een opgeklopte sfeer of eigenlijk gewoon een hetze ontstaat tegen personen die niet in hun pulletje passen.

Begrijp dat het een dun koord kan zijn - gevecht aan gaan met de media is ook zo wat - maar toch, dat lijdzaam toezien hoe 'journalisten' als Verweij en Driessen zonder enig tegengas hun al dan niet opgedragen agendaatjes kunnen pushen, voelt gewoon niet goed.
Misschien werkt wat Kroes nu doet -er waren al wat voorzichtige positieve woordjes van Valentijn - wel goed hoor (keep your enemies close)

18-05-2024 14:51

NipeB +15790

Verkopen is dit niet hoor. Het is indekken omdat hij een onervaren TD is die niet zoals Overmars en Mislintat goed kan verkopen. Een financiële man is nog geen goede verkoper en onderhandelaar. Iemand die praat en dan nadenkt en geen helicopterview heeft is geen onderhandelaar. Hij noemt zich zakenman omdat hij met SEG (financiën, interne zaken) bij de uitkoop miljoenen heeft gekregen maar sindsdien zit zijn loopbaan in het slop. Hij kocht zich in bij GAE met zijn miljoenen en zat 6 maanden bij AZ en voor de rest thuis. Aan de beurt komt hij erg snel. Zagen we al als AD, 2 weken is echt knap en ik denk dat dit ook Max deze zomer duurt. Nog een verloren seizoen dan, maar dan kunnen we in het najaar tenminste een ervaren TD aanstellen. Dan ga je er op vooruit.

18-05-2024 15:39

DarkChild +3451

mwah. Als je er echt op inzoomt zijn de jubelverhalen over verondersteld goede verkopers als Overmars behoorlijk te nuanceren hoor ;)

Ik denk dat Kroes (veel) gehaaider is dan je hem nu credit voor geeft, maar dat gaan we vanzelf wel merken.

Daden is al waar het om draait uiteindelijk.

18-05-2024 16:06

Cojones16 +663

Zo stom is het niet om dit te zeggen, je vergroot zo potentieel je markt.

18-05-2024 11:32

Kryptonite +76739

Je vergroot je potentieel van kapitaalvernietiging.

18-05-2024 11:39

PuntNaarAchterSVP +5249

En hoe vaak kan je elke speler verkopen? Volgens mij maar één keer...

18-05-2024 11:40

Cojones16 +663

Precies! Dus dan heb je schaarste. En wat doet dat met de prijs?

18-05-2024 17:48

Jake the Snake +17345

Ik snap de gedachte van Kroes dat je snel wilt handelen, maar zo open en bloot zeggen dat je spelers desnoods met verlies van de hand wilt doen klinkt zorgelijk. Als ik een Mikautadze was zou ik op basis van deze teksten nog een oprot premie ook vragen van een miljoen om vervolgens dubbel te cashen bij een nieuwe club als Rennes.

18-05-2024 11:01

PuntNaarAchterSVP +5249

Samenvatting:

Je moet goedkoop kopen en duur verkopen. Maar ik ga goedkoop verkopen, misschien met onnodig verlies, want alles moet snel. Een paar miljoen korting geven voor een maand extra trainen lijkt mij erg verstandig. En ze moeten voor Ajax willen spelen en niet voor het geld. Daarom krijgt elke speler bij aankomst een aandelenpakket, dan hebben ze tenminste skin in the game en geven ze écht om de club. Ik ben integer!

18-05-2024 10:43

Schip +23401

Zo moet een TD handelen en denken. Dus teksten zeggen me nog niet veel, maar ik heb vertrouwen in Kroessie. Maar kan niet wachten op de aankopen. En op de verkopen eerlijk gezegd.

18-05-2024 10:35

Ajax-Amsterdam +4191

Ajax weer Ajax maken is wel dé slogan van Kroes haha.

18-05-2024 10:32

EdwinvanderSar +4362

Ik raak nog niet zo enthousiast van de teksten van Kroes. Vertelt gewoon even dat Farioli 4e keus is en dat ze allerlei spelers met verlies willen lozen. Niet zo fijn voor de nieuwe trainer en de spelers, en ook niet voor de clubkas. Zijn nieuwe aankopen MOETEN voltreffers worden anders stort hij ons van de regen in de drup…

18-05-2024 10:27

PakSchaalPakBeker +576

De teksten van Kroes zouden eigenlijk standaard moeten zijn voor spelers die bij Ajax spelen.
Het moet je niet om geld gaan, en je moet trots zijn om in jet Ajax shirt te spelen, zelfs met die modernistisch gemorfede dwerg op je borst.
Ik moet zeggen, ik ken Farioli niet, maar zn ploeg speelt wel goed voetbal.
En liever hem dan Potter voor een idioot bedrag..
En dan nog, ik denk dat het lijstje trainers dat nu in wil stappen sowieso heel kort is..
Aankopen moeten altijd iets toevoegen, zo ook nu, maar hij is hier niet alleen verantwoordelijk voor.
Ook z'n 2 kornuiten en de trainer hebben hier een hand in.

18-05-2024 10:34

Moooo +3965

Ach Ja, zo moeilijk hoeft het niet te zijn.
Veel verhuurde spelers en waardevolle spelers liggen goed in de markt.
Conceicao is al weg (weinig winst met loon en aankoop 5 miljoen), Rensch is zijn transfer al rond, had gehoopt op een een Kenny Tete alleen die heeft net verlengd.
Akpom wordt begeert, idemdito met Mikautatze, Sosa, Forbs, Sutalo ect ect.

Het is geen hogere wiskunde om hier een 80 miljoen uit te slepen.
Jongens als een Forbs en Akpom zijn gewoon boven gemiddeld duur door hun home grown positie.
Daarnaast krijgen de Engelse Premier League clubs allen weer 100/200+ miljoen om te spenderen.

Ajax gaat heeeel veel geld pakken alleen zal het over meerdere jaren uitgesmeerd worden bij clubs, Daarnaast heeft Ajax heel veel geld alleen word het steeds maar weer ontkracht.

Geen enkele bestuurslid laat een Mislintat 100+ miljoen uitgeven als Ajax zo onder water staat.

Ajax kan makkelijk dit seizoen "gewoon" weer 100 miljoen uitgeven, maar welke topper komt er nu naar Ajax, de scouting moet heeeeel goed zijn best doen om voor 15 miljoen die parel te vinden als rechtsbuiten..

Daar wringt het grote Ajax probleem, geld is bijzaak er is genoeg en de selectie is veel geld waard. De club staat financieel totaal niet in de fik maar is nog altijd de gezondste club van Nederland.

18-05-2024 10:06

Nr.10 +111024

Snap dit nog steeds niet, dat eerst verkopen dan kopen idee. Nu ga je dus inderdaad spelers voor te weinig geld verkopen, om niet weer, net als vorig jaar, tot augustus te moeten wachten met je aankopen.
Maak gewoon een realistische schatting, werk het even uit, van wat je minimaal kan verwachten dat er weggaat. Doe het voorzichtig, en dan ga je aan de slag.

18-05-2024 10:00

Schip +23401

Zullen ze ongetwijfeld ook doen - net als vorig jaar trouwens... - maar om een directie te dwingen kasdiscipline aan te houden en ook echt te verkopen, wordt dat spel gespeeld dat er anders geen fiat komt op een transfer.

18-05-2024 10:47

Nr.10 +111024

Ik snap niet in wiens belang dat nou is. Je kan er toch goede afspraken over maken in het bijzijn van iedereen? Hoe lang duurt het om een voorzichtige raming te maken van de bedragen die je wel ongeveer kan verwachten? Even een paar uurtjes goed ervoor zitten met de technische mensen en dan presenteer je dat aan de rest. Je kan al informeel contact hebben met spelers en clubs voor de transferperiode, etc. Natuurlijk kan er dan een tegenvaller bij zitten, maar je hoeft dus ook niet alles al uit te geven, het gaat erom dat je kan beginnen.

18-05-2024 10:53

Schip +23401

Ik denk toch echt dat men door schade en schande wijs is geworden. Als je een TD en trainer toestaat spelers te kopen voor de baat uit, dan zou een TD weleens moeilijk kunnen gaan doen als die ene belangrijke speler verkocht moet worden om inkomen te generen. Dan houd je bijv. een Martinez of Alvarez, ondanks dat je die miljoenen wil herinvesteren.

Dus dan zegt de RvC / fin directeur: eerst verkopen. Maar uiteindelijk laten ze dat wel los als de goede aankopen uitblijven. Was vorig jaar ook zo. Een goede TD kan daar wel een modus in vinden denk ik.

18-05-2024 11:03

Jopie +490

Prima artikel, je moet inderdaad binnenkort beginnen met de verkoop van spelers. Soms zal dat met verlies zijn en soms met winst. Echter is de vraag met hoeveel verlies je verkoopt.

De spelers moeten inderdaad trots zijn om dat shirt te dragen en moeten weten wat er gevraagd van je wordt als je bij Ajax komt te spelen. Alleen spelers uit de Ajax jeugd hebben afgelopen jaar laten zien wat Ajax inhoudt. De mentaliteit op dit moment in de club is helemaal verdwenen.

Snel Farioli binnenhalen, Hup Ajax!

18-05-2024 09:52

kaka1988 +2139

Volgens mij waren alle aankopen van afgelopen seizoen mega trots om voor Ajax te spelen, misschien wel een beetje té trots omdat ze het niveau niet aan konden...?
Liever een Braziliaanse broodvoetballer die uitspreekt: 2 jaar hier knallen en dan door naar de PL, want ik ben eigenlijk te goed voor Ajax. Daarbij heb je altijd de spelers die uit de jeugd doorkomen.

18-05-2024 09:43

YugoVik +33114

Spelers zijn beter dan wat ze laten zien.. Waren de omstandigheden..

Kan jij goed presteren op je werk als er chaos is en bepaalde zaken ontbreken?

18-05-2024 09:50

RuffRhythim +24837

Nee maar dan zou ik ook kijken naar mijn eigen functioneren want dat werkt namelijk twee kanten op en precies dat aspect ontbreekt verdomde hard bij een groot deel van de huidige selectie...

18-05-2024 09:56

YugoVik +33114

Sommige mogen inderdaad kijken naar hun eigen functioneren, maar de omstandigheden waren nog steeds niet goed..

Ajax moet er eerst voor zorgen dat de omstandigheden beter worden.. Je kunt wel spelers verkopen en kopen maar als de omstandigheden nog steeds niet naar behoren zijn dan word het echt niet beter..

18-05-2024 10:01

Lunsdale +6301

Ik snap wat je bedoelt, maar in plaats van je schouders te laten hangen moet je juist gaan knallen. Spelers als Rensch leken het maar te accepteren. Haast een excuus om een jaar kalm aan te doen.

18-05-2024 10:08

KarimB +11440

Hangt er van af. Als ik 5miljoen per jaar verdien mag je soms best wel ff alles er aan doen. Vind dit zo makkelijk he, totaal niet te vergelijken met een normale baan

18-05-2024 15:52

PakSchaalPakBeker +576

Moeten die wel ook structureel kans krijgen, en niet 5 minuten invallen 1x in de 5 wedstrijden en misschien een helftje in de beker.
Zit in jong best wel wat spelers die ik, zeker gezien de prestaties (of het uitblijven daarvan) van de basis spelers in ajax 1 wel gepromoveerd zou willen zien...maar ja, moet je ook een trainer hebben die er gewoon eens 3-4 jonkies in zet als bepaalde spelers week in week uit falen...

18-05-2024 10:37

YugoVik +33114

Wat een onzin.. Hoe kun je goed functioneren als er chaos is.. Dan ga je ook nog roepen dat spelers eigenlijk niet trots zijn om voor ajax te spelen en dan dan moet je als ajax zijnde maar je verlies pakken..

Als het niet loopt bij een club dan loopt het niet en dan ziet het er al snel ongeïnteresseerd uit.. Het zijn allemaal profs die het hoogst haalbare willen bereiken..

Met een goede trainer met een duidelijke visie en goede voorbereiding scheelt al een hele hoop..

Wat een td, dit gaat compleet fout aflopen met kroes als td..

18-05-2024 09:40

Rst +5242

Ja ik zie het ook fout gaan.

Want het gaat er niet om welke spelers Ajax kan verkopen. Ik snap heus ook wel dat je op Bergwijn geen winst maakt omdat hij als zo’n hoge transfersom had.

Maar veel andere spelers verkopen met verlies is gewoon dom. Want Ajax zal voor elke verkochte speler ook een nieuwe speler moeten aantrekken.
En zoals iedereen wel weet heeft elke aankoop bij Ajax gemiddeld 6-12 maanden nodig om te wennen.

18-05-2024 09:44

YugoVik +33114

Daarom weet je en wat als het aankomende seizoen ook niet loopt gaan we dan weer spelers verkopen onder hun markt waarde?

18-05-2024 09:45

Rst +5242

En alle Ajax supporters zullen de verkochte spelers dan wel goed zien spelen bij hun volgende club

Kijk alleen maar naar Conceicao en Mikautadze.

18-05-2024 09:48

YugoVik +33114

Ja daarom weet je.. Ik vind het een domme keuze als ze de spelers met verlies gaan verkopen..

18-05-2024 09:49

Vatorovic +0

dan zit je vast aan deze selectie en zal er niemand bijkomen

18-05-2024 09:59

Ajaxsoul +3349

Je leest dingen die er niet staan. Kroes zegt helemaal nergens dat spelers niet trots zijn om voor Ajax te spelen en hij zegt ook nergens dat Ajax maar verlies moet pakken. Wat hij wel zegt is dat spelers trots moeten zijn om voor Ajax te spelen en daarmee doelt hij natuurlijk op een speler als Misehouy die bij Ajax vertrekt omdat de club niet aan zijn financiële wensen wenst te voldoen. Wat hij er mee bedoelt te zeggen is dat als je een contract bij Ajax tekent als jonge speler, je dat niet voornamelijk voor het geld moet doen, maar ook andere, immateriële zaken in je overweging moet meenemen. Hij zegt ook niet dat Ajax maar haar verlies moet nemen, maar dat het door de tijdsdruk zou kunnen gebeuren dat je met minder genoegen moet nemen dan je graag zou zien. Dat is een even logische als realistische gedachtegang omdat je aan het eind van de transferperiode de beschikking zal moeten hebben over een evenwichtige selectie en je in dezelfde neerwaartse spiraal terecht kunt komen als tijdens het huidige seizoen als je te lang wacht met het nemen van besluiten. Bovendien is er een EK dat pas half juli is afgelopen en het is een publiek geheim dat de transfermarkt in een seizoen waarin er een toernooi is, pas op gang komt als dat toernooi is afgewerkt. Ik ben juist helemaal niet zo negatief over de uitspraken van Kroes, hij communiceert duidelijk en transparant en schildert de zaken niet mooier af dan ze zijn en geeft heel eerlijk toe dat de uitgaven van Ajax teveel uit de klauw zijn gelopen waardoor er stevig gesaneerd moet worden en er veel minder mogelijk is dan voorgaande jaren. Het is voor mij zonneklaar dat hij met Ajax weer terug wil naar het Ajax uit het tijdperk Louis van Gaal met een selectie met overwegend zelf opgeleide spelers en een beperkt aantal spelers die van buitenaf worden aangetrokken voor een minder hoge transfersom. En daar word ik persoonlijk heel blij van want met zo'n visie wordt Ajax weer echt Ajax. Dat gaat wel even duren, maar er is nog nooit een groot werk rot stand gebracht zonder dat daar offers voor werden gevraagd. Dat zal nu niet veel anders worden.

18-05-2024 10:26

Jeugd +24700

Ik hoor steeds meer een supporter lullen.
Blah blah blah.
We weten allemaal, iedereen is reuze trost en Ajax is een hele grote club etc, we kennen het wel bij aanstelling.
Na 1 goed seizoen en interesse vanuit een betere competitie gaat het kriebelen, 2 goede seizoenen en je bent weg bij een beter aanbod.
Realiteit van het huidige voetbal.

18-05-2024 09:39

AFCA-Driebergen +22177

Iets wat ik wel gemist heb op het veld. Taylor leek ook de enige uit bij feyenoord die het wat kon schelen en wie het pijn deed.

18-05-2024 09:39

YugoVik +33114

Ja en de half jaar ervoor liep hij als een zak aardappels rond op het veld die weigerde om mee te verdedigen..

18-05-2024 09:43

AFCA-Driebergen +22177

Veel meer respect voor hem dan voor onze aanvoerder. Taylor was de beste man van de 2de seizoenshelft. Je aanvoerder wandelt vanaf seconde 1 tegen feyenoord en probeert je nog te naaien door er tussenuit te willen stappen door een tegenstander te meppen. Terwijl je een dag van te voren door de supporters word aangemoedigd en bij het vertrek van de spelersbus voor de wedstrijd. Ben je de aanvoerder en ga je wandelen vanaf de eerste seconde en boeit het je allemaal niet. Dan kan je veel zeggen van Taylor, maar die is te trots en zag je tenminste dat hij ook als supporter op het veld staat.

18-05-2024 10:45

Lunsdale +6301

"Spelers moeten trots zijn om het Ajax-shirt te dragen."
Oef, dan hoop ik niet dat hij nog op vakantie gaat. Als dat een vereiste is blijft alleen Gaaei over.

18-05-2024 09:36

YugoVik +33114

Is gewoon onzin wat hij zegt..

18-05-2024 09:43

Lunsdale +6301

Allereerst voor de bühne, maar wel een streven waar we weer naar toe moeten.

18-05-2024 10:06
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.