Farioli zag Traoré en Fitz-Jim uitvallen tijdens training Ajax: 'We checken donderdag hoe erg de schade is'

door Jon van Dam 214

Bron ESPN

Farioli zag Traoré en Fitz-Jim uitvallen tijdens training Ajax: 'We checken donderdag hoe erg de schade is'

door Jon van Dam 214

Bron ESPN

Laatst geüpdatet

Francesco Farioli heeft op de persconferentie voorafgaand aan het duel tussen Slavia Praag en Ajax ingezoomd op de afwezigheid van Jordan Henderson, Bertrand Traoré, Wout Weghorst en Kian Fitz-Jim. De vier Ajacieden kampen met blessures en volgens de Italiaan liepen Traoré en Fitz-Jim een kwetsuur op tijdens de laatste training in Nederland.

Farioli wordt op het persmoment gevraagd naar het veelvuldige rouleren in zijn basisopstelling. De Ajax-trainer plaatst echter geen vraagtekens achter zijn werkwijze. 'Het is een hele simpele en logische beslissing voor mij', zo legt Farioli uit, geciteerd door ESPN. 'Er zijn wat evidente factoren die meespelen in deze keuze. We moeten niet vergeten waar Ajax vandaan komt.'

Al sinds geruime tijd is Farioli op de hoogte van de fysieke ongemakken bij Ajax. 'Uit één van mijn eerste analyses bleek dat Ajax vorig seizoen de gewenste intensiteit van wedstrijden niet aankon en heel veel blessures had. Dat proces proberen we nu te verbeteren, maar het helpt ook om spelers hun energie te laten verdelen en iedereen zich onderdeel van de groep te laten voelen. In dat opzicht zijn we op de goede weg.'

Blessuregevallen Traoré en Fitz Jim

Vervolgens komt de oefenmeester te spreken over Traoré en Fitz-Jim, die niet meegereisd zijn naar Tsjechië. 'In het laatste gedeelte van de training zijn we twee spelers verloren. Traoré had een klein contact in zijn knie. Fitz-Jim heeft een spierblessure. We checken morgen (donderdag, red.) hoe erg de schade is.'

Jordan Henderson is eveneens afwezig wegens een blessure, zo gaat Farioli verder. 'Henderson heeft ook een spierblessure, maar ik verwacht niet dat dit ernstig is.' Ajax heeft door de blessures van Henderson en Fitz-Jim slechts vier middenvelders ter beschikking. Verder kan Farioli ook geen gebruik maken van jongeling Jorthy Mokio, die uitviel bij Jong Ajax.

De niet speelgerechtigde Davy Klaassen is wél met Ajax naar Praag gevlogen. Farioli ziet voor de teruggekeerde routinier alsnog een rol weggelegd. 'We hebben vrijdag een belangrijke trainingssessie hier in aanloop naar de volgende wedstrijd. Daar wilde ik Davy graag onderdeel van uit laten maken', zo besluit de trainer.

Lees meer over:
Plaats reactie

Jayq +3339

De blessures van dit seizoen. Veel kleine blessures, die ontstaan buiten de wedstrijden
(datum is van artikel dat blessure bekend werd)
* = nog steeds geblesseerd

18 aug
Kaplan | spier | training | 3 wedstrijden gemist

22 aug
Fitz-Jim | schouder | wedstrijd/training? | 1 wedstrijd gemist

28 aug
Berghuis* | onbekend gewricht | contact op training | 6+ wedstrijden gemist

10 sep
Mannsverk* | enkel | interland | 5+ wedstrijden gemist

18 sep
Brobbey | onbekend | contact op training | 1 wedstrijd gemist

21 sep
Baas | onbekend | wedstrijd/training? | 1 wedstrijd gemist

25 sep
Gaaei | enkel | training | 2 wedstrijden gemist

29 sep
Weghorst* | hamstring | wedstrijd | 2+ wedstrijden gemist

2 okt
Henderson* | spier | wedstrijd/training? |
Traore* | knie | contact op training |
Fitz-Jim* | spier | training |

03-10-2024 11:46

Tazman23056 +190

Ik vind niet dat farioli wat aan die blessures kan doen we hebben ook 6 vooronde wedstrijden gespeeld dat hakt er ook in

03-10-2024 10:19

OpaHooligan +3593

Veel blessures komen door onderlinge wedstrijdjes op de training. Misschien moeten we daar ietsje voorzichtiger zijn? Ja je moet net zo fel spelen om de training als in de wedstrijd wordt dan gezegd, maar je kunt ook overdrijven hier. Dus volgens mij wel iets wat een oorzaak heeft bij Farioli. Ik denk niet dat als je twee wedstrijden in de week speelt, je onderling elkaar ook nog onderuit moet gaan tackelen.

03-10-2024 10:31

Amp +37534

Scheelt dat we ons op die posities op tijd hebben versterkt.

03-10-2024 09:34

Ajaxxx19003 +128

Er raken er wel echt veel geblesseerd op de training. Mischien ook maar een roulatiesysteem voor de trainingen optuigen?

03-10-2024 09:19

frank1977 +767

Misschien ben ik dom ofzo, maar ik zie meerdere reacties waarin mensen stellen dat Ajax minder wedstrijden heeft gespeeld dan PSV en Feyenoord. Waar komt dat idee vandaan? Ja, in de eredivisie hebben ze minder gespeeld, maar daarentegen ook al 6 potjes voorronde EL.

03-10-2024 09:10

Ajax4proud +10808

De ziekenboeg zit bij Ajax weer vol. Het zijn prof voetballers, ze hebben minder wedstrijden gespeeld dan de andere topclubs in de Eredivisie, voorbeeld is PSV.

Bij PSV is het niveau veel hoger en zij hebben op dit moment meer wedstrijden gespeeld, echter minder blessures.

PSV:
Gemiddelde leeftijd: 25,1

Ajax:
Gemiddelde leeftijd: 24,9

0,2 leeftijd verschil, dit kan het ook niet zijn.

Je zou zeggen dat vorig seizoen incidenteel zou moeten zijn. Spelers waren niet fit van Ajax, ook het NL elftal gaf dat aan. Dit seizoen Brobbey kwam niet fit terug maar wordt toch boven het gemiddeld betaald. Maar ook al zouden ze niet boven het gemiddeld betaald worden ik kan me nog seizoenen terug herinneren dat dit veel minder was.

Blessures komen wel voor maar ik vind het bij Ajax wel heel vaak voorkomen en een problematiek aan het worden. Zelfs als de trainer rouleert heeft Ajax weer een blessuregolf, hier klopt gewoon iets niet.

03-10-2024 08:57

davy14 +1690

Minder wedstrijden gespeeld dan PSV? Tip: tel niet alleen de eredivisiewedstrijden, maar ook de Europese.

03-10-2024 09:05

frank1977 +767

Hoezo heeft PSV meer wedstrijden gespeeld?

03-10-2024 09:07

nuff-said +1640

Fitz jim is nog niet gewend om op deze hoge niveau te spelen, traore is fit aan het raken en heeft lang niet constant gespeeld op hoog niveau en dan heb je Henderson dat gwn oud is.

03-10-2024 09:16

Ajax4proud +10808

Heb je ook excuses voor Mannsverk en Berghuis?

03-10-2024 09:22

Ajax4proud +10808

Fitz jim heeft gewoon 2,121 minuten gemaakt weliswaar een niveau lager. Daar train je op. Er zijn wel meer jeugd spelers die snel de overstap maken.

Hato bijvoorbeeld, maakte ook de overstap van Keukenkampioen divisie en was zelfs jonger.

03-10-2024 09:28

nuff-said +1640

Berghuis weten we ook is heel blessuregevoelig ja en mannsverk eigenlijk ook haha. Voor een half jaar was mannsverk weg. Ik zat te twijfelen, zal ik em als vermist melden bij de politie of zal ik nog even wachten? Maar uiteindelijk werd ie gevonden. Dus jah Al deze blessures they make sense. Maar miss moeten ze ook rustiger aan doen in de training ofzo

03-10-2024 09:43

Ajax4proud +10808

Correctie:
PSV - 10 wedstrijden
Ajax - 12 wedstrijden

Echter de Europese wedstrijden van PSV zijn van hoger niveau en intensiever dan die van Ajax op sportief gebied.

Aan Eredivisie wedstrijden heeft Ajax wel minder gespeeld en zelfs meer rust gehad.

03-10-2024 09:19

lexy88 +8816

Je vergeet even het reizen naar godvergeten oorden in Servië (nog 2u met de bus) en Polen wat ook in je benen gaat zitten. Dan is business class vliegen naar Turijn en een thuiswedstrijd tegen Sporting wel ff wat makkelijker.

03-10-2024 09:24

Ajax4proud +10808

Ohjah het reizen dat is zwaar.. dat is een part of the job.

03-10-2024 09:30

trodat4030 +96403

Dat het part of the job is maakt het niet minder zwaar. Een baksteen is voor een metselaar net zo zwaar als voor een trambestuurder of ijsverkoper..

03-10-2024 10:28

Ajax4proud +10808

Daar gaat het niet om. Ik weet dat Suarez nog even heen en terug ging zonder echt last gehad te hebben van de reis. Maar dat was dan ook echt een topper.

Daarnaast heb ik nog geen één topsporter in de voetballerij horen klagen over het reizen. Wel over het voetballen bij je nationale elftal en dat ze daarvoor op late leeftijd voor bedanken.

03-10-2024 11:06

Ajax4proud +10808

Het zou wel bizar zijn als top voetballer een blessure zou krijgen of van invloed zou hebben op een blessure aan je benen van een verre reis met de bus.

03-10-2024 11:09

DeMagere +23140

Rasmussen, Hlynsson en Branco moeten vanavond hun kans grijpen en Farioli overtuigen dat ze ook in een volledig fitte team basis horen te spelen. Hopelijk weten ze ons allemaal te verrassen met goed en effectief spel.

03-10-2024 08:25

gi0vanni +7123

Boomen heeft vooral wat aan spelers met diepgang en snelheid maar daar hebben we er niet zoveel van.

03-10-2024 08:49

trodat4030 +96403

Lastig lastig, ja ik wil dat ze vanavond zo goed spelen, maar ik wil ook weer niet dat FF ze gaat zien als serieuze opties om in de basis te zetten, want daar zijn ze intrinsiek gewoon niet goed genoeg voor. Laat ze maar enorm boven zichzelf uitstijgen en laat FF alsjeblíeft inzien dat dat een eenmalig iets is, geen doorsnee prestatie!

03-10-2024 09:32

DEELM +11891

Is maar goed dat het niet gelukt is om al die spelers te slijten afgelopen zomer. Ziekenboeg zit alweer flink vol, dus je hebt al die gasten gewoon nodig.

Blijf het bijzonder vinden hoeveel spelers er bij Ajax altijd geblesseerd zijn. Avila, Mannsverk, Berghuis, Traore, Fitz Jim, Weghorst, Henderson. Mis ik nog spelers?

03-10-2024 08:03

MV3 +2668

Opzich is het bijzonder inderdaad. Maar is het bij andere clubs anders? Hebben zij structureel minder mensen in de lappenmand.. Ik gok van niet eigenlijk.

03-10-2024 08:31

NipeB +15790

Als je transfermarkt even raadpleegt zie je bij ons 7 blessures op dit moment. Feyenoord en PSV 4 elk, AZ 3 en Twente 2. Dus we hebben wel degelijk meer blessures dan onze concurrenten. Die hebben meer wedstrijden gespeeld, 2 spelen in de CL en ze hadden ook geen maand vrij.

03-10-2024 08:35

Ajax4proud +10808

@NipeB, 7 geblesseerd terwijl Ajax eigenlijk niet op alle posities dubbel bezet heeft. Komt daarbij opgesteld dat ze lang niet zoveel gespeeld hebben als PSV. En aangezien het vorig seizoen ook niet goed ging zou het iets structueel niet goed gaan oftewel het is een problematiek bij Ajax geworden.

03-10-2024 08:48

TeringHenkie +28261

Wat een onzin met je die hebben meer wedstrijden gespeeld!!

PSV en Feyenoord waren rechtstreeks geplaatst voor CL terwijl Ajax eerst nog 6-7 voorrondes moest spelen!!

03-10-2024 09:18

lexy88 +8816

Als je zelf ook nog een keer Transfermarkt checkt, dan zie je de volgende statistieken:

PSV: 10 wedstrijden
Feyenoord: 9 wedstrijden
Twente: 10 wedstrijden
AZ: 8 wedstrijden
Ajax: 12 wedstrijden.

Dat scheelt toch. En dat is inderdaad met een paar weken geen wedstrijd, wat betekent dat Ajax meer wedstrijden in minder tijd heeft gespeeld. Dus ik snap jouw reactie niet echt.

03-10-2024 09:20

DEELM +11891

Ajax heeft inderdaad meer wedstrijden gespeeld, maar onlangs heeft Ajax wel wekenlang geen competitie gehad itt de andere ploegen. Dan zou je verwachten dat er in die periode spelers uit de ziekenboeg terug zouden komen en de rest op gecontroleerde manier verder bouwt aan conditie en intensiteit. Niet dat er 4 wedstrijden later 4 geblesseerden bij zijn gekomen.

03-10-2024 09:46

gi0vanni +7123

Baas speelt ook met een lichte blessure, heeft daarom al een wedstrijd op de bank gezeten.

03-10-2024 08:50

NoPants +7471

De mensen hier die nu zeuren om het rouleren hebben er écht weinig van begrepen.

De spelers waren niet fit. Een top fitte selectie zoals in 2018-2019 die kan inderdaad alles spelen, maar we hebben toch allemaal gezien hoe slecht de fitheid vorig seizoen was? Dat spelers bij oranje kwamen en de bondscoach meteen aangaf dat ze helemaal niet wedstrijd fit waren? Je kan best in een paar weken wedstrijdfit worden, maar topfit om wekenlang meerdere wedstrijden te spelen is wat anders. Spelers als FJ en Traore hebben vorig jaar amper 10 wedstrijden gespeeld, maar zouden nu even 2x per week moeten kunnen vlammen. Tuurlijk joh zo werkt dat..

Verder spelen we over een paar weken een heeel belangrijk blok tegen alle concurrenten voor de top 3. Ik ben heel blij dat farioli daar rekening mee houdt en nu spelers rust geeft. Tegen rkc kan je wegkomen met banel en rasmussen, met een half uurtje godts en traore. Tegen az en psv niet.

Denken jullie echt dat hij nu FJ, Traore, Henderson rust geeft? Dat dit rouleren is? En dat hij ze gewoon thuis laat? Als ze een soort van fit waren en een half uur hadden kunnen spelen had hij ze meegenomen op de bank. Ze gaan niet mee, dus laten we even vertrouwen op de mensen die dagelijks met hen werken dat ze niet fit genoeg zijn, ipv van je ruk kamertje te beoordelen dat ze te voorzichtig zijn zonder enige kennis of informatie ervan te hebben.

- rant over -

03-10-2024 07:53

NipeB +15790

Prima maar lees even mijn post hier boven. We hebben vroeg in het seizoen alweer duidelijk meer blessures dan andere teams in de eredivisie. Iets gaat er nog steeds niet goed. Meeste blessures op de training namelijk. Van overbelasting kan geen sprake zijn. Intensiteit is laag en we hebben een maand extra vrij gehad.

03-10-2024 08:38

Ajax4proud +10808

@NipeB, Ik ben het vaak niet met je eens maar in dit geval zeker wel. De blessures bij Ajax lopen op terwijl het ook jeugd spelers zijn. Ze hebben op dit moment veel minder wedstrijden gespeeld en ook meer rust gehad. De trainer rouleert veel meer dan elk ander club en toch is de ziekenboeg vol.

03-10-2024 08:46

NoPants +7471

Hoeveel spelers van die andere club hebben vorig jaar

03-10-2024 08:51

NipeB +15790

Ik zeg alleen maar dat het duidelijk meer is dan bij andere teams, heel vroeg in het seizoen en vaak bij de training. Lijkt me iets om te analyseren en ik ga er van uit dat de staf dat ook doet.

03-10-2024 08:56

NoPants +7471

En ik zeg alleen maar dat een mogelijke, heel simpele verklaring is dat de selectie niet fit was. En dat de blessures gebeuren wanneer een niet fitte selectie ineens veel moet spelen.

03-10-2024 09:31

NipeB +15790

Ajax speelde inclusief oefenwedstrijden 18x dit seizoen. Twente 17x, AZ 16x en PSV en Feyenoord 14x. Wij hadden als enige team een pauze van een kleine maand met alleen tweeluik Bialystok. Dus dat ineens veel spelen is niet anders dan voor andere teams, sterker nog wij hadden een lange pauze. Andere teams zijn fitter, ook AZ en Twente, hebben minder blessures en meer ritme. Bovendien spelen een aantal van deze concurrenten voetbal met meer beweging en intensiteit. De selecties van de anderen zijn fit, die van ons nog steeds niet? Dat is inderdaad wat je ook op het veld ziet waar nog steeds vooral wordt stilgestaan dan wel gewandeld. Ajax is vast iets fitter dan vorig seizoen maar heel veel scheelt het niet. Anders speelden we met meer intensiteit en hadden we niet meer dan dubbel zoveel blessures dan alle concurrenten.

03-10-2024 10:29

NoPants +7471

Die andere teams waren fit, en ajax niet. Dus dan moet je ineens veel spelen en raak je sneller geblesseerd. Wat verwacht je dan? Jongens als fj en traore hebben nu al meer gespeeld dan vorig seizoen, daar hangt een risico aan.

Geen idee waar je die intensiteit vandaan haalt. Ajax maakt echt veel meer meters dit seizoen dan vorig seizoen.

03-10-2024 13:37

Jariiii +21838

Mij overtuigt hij volkomen met zijn verhaal. Volste vertrouwen in deze man.

03-10-2024 07:02

Godenzoon24 +15271

Alleen pech met die blessures. De kortzichtige kritische media zullen dit onterecht aangrijpen hun gelijk te halen!

03-10-2024 07:38

Jariiii +21838

Die man weet wat hij doet. En hij heeft de Turkse (voetbal)pers al meegemaakt, dus wordt niet snel zenuwachtig.

03-10-2024 10:12

Godenzoon24 +15271

Oh maar dat hij zich niet gek laat maken geloof ik wel. Maar ik gun het ze niet dat ze überhaupt maar denken dat ze gelijk hebben!

03-10-2024 23:08

Rob1976 +9460

Geeft Farioli rugby les ofzo tijdens trainingen? De 1 na de ander valt uit tijdens zijn trainingen. Maar gelukkig rouleert hij wel goed😂
Gaat leuk worden morgen met een half elftal vervangers.

02-10-2024 23:41

driehoekjes +3334

Bij farioli is iemand al snel niet fit (gelukkig) in tegenstelling tot vorig seizoen

03-10-2024 06:44

Jariiii +21838

Heel goed. De vorige seizoenen was er veel te weinig aandacht voor.

03-10-2024 07:03

JanBiesbos +29012

Berhuis traore op de knie geschopt wie dan? Hato of wijndal?

02-10-2024 23:40

WijZijnAjaxAmsterdam +11618

Net een beetje fit aan het worden is die weer geblesseerd die Traore

02-10-2024 23:25

Nr.10 +110981

‘We moeten niet vergeten waar Ajax vandaan komt.'

‘Uit één van mijn eerste analyses bleek dat Ajax vorig seizoen de gewenste intensiteit van wedstrijden niet aankon en heel veel blessures had.’

Misschien kunnen deze quotes voorlopig een permanent plekje krijgen op de site, en misschien kan iemand ze ook even met graffiti op het gebouw van de Televaag spuiten. Dank.

02-10-2024 23:25

DEELM +11891

Nu ook weer een bak aan blessures, dus in die zin is er nog niet zoveel veranderd.

03-10-2024 08:05

Robertini +39075

En dat is nu beter?

03-10-2024 11:39

Nr.10 +110981

We hebben momenteel ook veel blessures ja, maar je hebt denk ik kunnen zien dat we qua intensiteit op een heel ander niveau beginnen te komen dan de afgelopen twee jaar.

03-10-2024 11:51

Myriad +7031

Beetje off-topic maar een jaar na Mislintat stond er nog maar 1 speler van hem in de basis in Ajax’ beste wedstrijd ( tegen Besiktas).

Heb je 110 miljoen uitgegeven en staat een jaar later alleen nog maar die te dure RCV in de beste opstelling.

Ramaj, Gaaei, Tahirovic in Jong, Avila is geblesseerd. Mannsverk, Akpom en van de Boomen reserve. Sosa, Medic, Forbs uitgeleend omdat geen club de transfersom wilde betalen. Mikautadze hoeven we het niet over te hebben.

En dan degenen die ten onrechte weggingen (en soms weer terugkwamen): Conceicao, Regeer, Baas, Fitz Jim, Klaassen.

Ik weet het, het is bekend. En toch blijft het ongelooflijk.

02-10-2024 23:17

JanBiesbos +29012

Ja en van het jaar daarvoor alleen brobbey als ie fit is wat is je punt?

02-10-2024 23:42

KarimB +11347

Na 1 jaar 12 spelers halen waarvan er 1 of 2 spelers is idd gwn genant scouten. Dat wil die zeggen. En ben t eens

03-10-2024 01:01

NoPants +7471

Ik zou sutalo niet als ‘die te dure rcv’ omschrijven. Hij laat nu gewoon zien dat hij inderdaad een hele goede verdediger is. Hij werd ook omschreven als ‘te goed voor ajax’ en alle analyses waren louter positief. Maar hij is ook een jonge jongen xie nog nooit in t buitenland had gespeeld en in een waanzinnige chaos terecht kwam waardoor niemand kon presteren.

Verdedigers van zijn kwaliteit, potentie, en leeftijd kosten nou eenmaal geld.

Verder zijn er best nog een paar prima spelers, maar gewoon waanzinnig slechte balans destijds.

03-10-2024 07:42

trodat4030 +96403

En dan vergeet je nog het fenomeen genaamd Butera die al bijna 2 jaar geen grasspriet van dichtbij heeft gezien... Ik snap overigens dat je die vergeet, de enige bij Ajax die die gozer nog kent is degene die het salaris overmaakt..

03-10-2024 09:46

Knakworst +546

Wat heeft Weghorst eigenlijk?
En is er al een update over Berghuis?

02-10-2024 23:16

Danielson +50198

Kroes heeft Weghorst aangetrokken, zodat Farioli, als Weghorst geblesseerd is, nog altijd kan kiezen tussen Brobbey en Akpom.
Dat heet uitgekiend beleid!

02-10-2024 23:27

ajaxfan83 +3395

Op aandringen van de heer van Gaal, zet dat er eventjes bij, net zoals die Noppert. Beuker en kroes wilde Weghorst in eerste instantie niet

03-10-2024 00:13

NoPants +7471

Hoe kom je erbij…

03-10-2024 07:42

Danielson +50198

Berghuis zou na de interlandbreak weer bij de selectie moeten zitten.

02-10-2024 23:28

Gouda +2031

Berghuis wordt na de interland periode weer terug verwacht op het veld begreep ik. Maar dan nog fit worden lijkt me...

02-10-2024 23:29

Breuk +25061

En Mannsverk? Vorig seizoen ook al een paar maanden geblesseerd.

02-10-2024 23:55

AFCA-1983 +17723

Vraag me echt af wat ze allemaal aan het doen zijn op die trainingen, de ene na de andere raakt geblesseerd ..
Misschien je trainingen wat aanpassen Farioli..

Het zijn allemaal teainingsblessures..

02-10-2024 23:11

Breuk +25061

Meer rouleren op de trainingen.

02-10-2024 23:56

Jariiii +21838

Dit is gewoon pech.

03-10-2024 07:05

LingScharenKing +533

Misschien intensiteit en lat wat hoger leggen? Het verbaast mij dat een speler die ruim twee maanden voor zichzelf traint fitter is dan een selectie die al twee maanden als groep traint. Zegt wat over de speler, maar ook over het fitheid-niveau bij Ajax.

03-10-2024 08:16

Jeffrey.W72 +462

Niet des Ajax maar met een 4-4-2 opstelling starten. Verdediging laten staan, wijndal taylor boomen hlynson middenveld en akpom Brobbey spits. Mocht je iets willen forceren kun je altijd nog faberski en godts inbrengen.

02-10-2024 23:09

Francesco +5454

GODTS______BROBBEY____RASMUSSEN
___TAYLOR______________
____________________BRANCO
____________BAAS__________
HATO___RUGANI___SUTALO___RENSCH


Hou het elftal zo veel mogelijk in tact. En met Rugani wordt je niet minder sterk achterin.
Maar goed, als trainer kan je zien wie nu het beste op 6 kan spelen. Hato, Baas, of Branco.
Branco doet het eigenlijk beter als hij een beetje naar voren mag gaan. Zie voorbereiding. Maar zoals de meesten al aangaven, valt hij nu gewoon tegen.

02-10-2024 23:00

Breuk +25061

Eens. Ik denk ook dat Rasmussen nog aardig kan verrassen. Die jongen heeft speeltijd nodig.

02-10-2024 23:58

Francesco +5454

viel goed in tegen Besiktas...wat al op was...
was tegen RKC wel minder...
Maar ja je moet wat...Faberski kan ook, maar je kan hem ook laten invallen

03-10-2024 17:18

Dondy +1877

Zou liever Faberski zien dan Rasmussen maar snap het als Ras basis begint. Hoop wel dat ie iig mag invallen

03-10-2024 02:16

driehoekjes +3334

Bedoel je niet eigenlijk branco doet het beter met ruimte om zich heen? (En dus op 6)

03-10-2024 06:39

trodat4030 +96403

Het ligt helemaal aan de opstelling en de opstelling vd tegenstander of de 6 wel of geen ruimte heeft. Verder komt er als 6 nog wel een taak bij waar hij VOLLEDIG ongeschikt voor is, terug verdedigen. Branco is gewoon geen Ajaxmiddenvelder, in hélemaal niets! Dat was al duidelijk toen hij bij Jong speelde en transfervrij vertrok. Toch voelde Sven zich om 1 of andere waanzinnige reden geroepen om die gozer aan te trekken en 4 jaar lang 2,5 milj te betalen... Aardige gozer verder, die Branco, en je ziet ook wel dat hij zich helemaal geeft als hij speelt, maar heeft voetbaltechnisch geen ene mallemoer te zoeken bij Ajax. Iedereen die lang bij de jeugd werkt wist dit allang! Jaap Stam nota bene wilde hem niet eens als 6, die zette m in Jong op 3! Nou, als er íets een teken aan de wand zou moeten zijn.....

03-10-2024 09:55

Francesco +5454

Ik zou Branco niet op 6 zetten, omdat hij niet dynamisch genoeg is.

03-10-2024 17:17

Dave +5840

Volgens mij wordt er tehard getraind elke dag, de een na de ander valt uit.❌️❌️❌️

02-10-2024 22:54

DaleyMOKUM +278

Rensch op 6 met Branco en Taylor ervoor?

02-10-2024 22:52

Nr.10 +110981

Van der Trees stond zondag al op 6, gaat morgen weer gebeuren natuurlijk, met Taylor en Hlynsson als de halven.

02-10-2024 23:27

DaleyMOKUM +278

Ik denk het ook maar vond het geen succes...

03-10-2024 12:54

stopperspil +11156

Trainingen te intensief?

02-10-2024 22:46

SwissAjaxFan +3972

Wij gaan winnen en met drie punten terug naar Amsterdam🤩🤩🤩

02-10-2024 22:46

Breuk +25061

Zo is dat.

02-10-2024 23:59

Myriad +7031

Fitz en Traoré hebben dit seizoen al méér minuten gemaakt dan hun hele voorgaande seizoen.

Dat doet natuurlijk wel wat met je belastbaarheid

02-10-2024 22:42

WeirdAJAX +12114

Kutzooi. Kansen voor ons morgen behoorlijk afgenomen zonder Hendo FJ en Bertje.

02-10-2024 22:32

Rodsje +14678

Mensen die baas en sutalo cv uitelkaar willen halen neem ik niet serieus. Je gaat niet meerdere positie wisselingen doen omdat je blessures hebt op andere posities? Gewoon Hlynson, Taylor en Boomen als middenveld, het is niet ideaal maar het is niet anders.

02-10-2024 22:21

Myriad +7031

Het is ook niet te verwachten dat Farioli zijn verdediging uit elkaar haalt.

Misschien dat Gaaei rechtsbuiten komt te staan of Rugani heel misschien backup als controlerende middenvelder, maar bij Farioli zie je duidelijk dat spelers niet het elftal worden rond gesleept.

02-10-2024 22:37

trodat4030 +96403

Je moet kijken naar wat het beste is voor je team en vd Boomen op het middenveld is gewoon nooit het beste voor je team. Baas, Rensch en Hato, zijn alle 3 veel geschikter als 6, gewoon omdat zij wél dynamisch zijn en een fatsoenlijke snelheid hebben. En een Rugani is een veel betere vervanger op 4 dan Boomen op 6. Ik zou echt 0 seconden twijfelen en hopsa die verdediging uit elkaar rukken! Baas als 6 of linksback met Hato op 6, zouden mijn eerste 2 opties zijn op dit moment.

03-10-2024 10:04

Dit is mijn club +10110

Ik zie het lijk alweer drijven met het volle programma in de komende maanden.

02-10-2024 22:11

arufred +9726

Achterin keuze zat en daarom zou ik Hato doorschuiven naar het middenveld.
Godts Brobbey Rasmussen

Taylor Branco
Hato

Baas Kaplan Sutalo Rensch

Pasveer

02-10-2024 22:09

Breuk +25061

Niet fit(z) Jim

02-10-2024 21:56

Aetim +1364

Nog nooit zo gelachen…

02-10-2024 22:19

trodat4030 +96403

Idd, ik lach me een breuk........

03-10-2024 10:09

Nr.10 +110981

Fitz naar de Gym om te herstellen.
Na het trainen gaat hij douchen en dan doet hij z’n nieuwe pak aan: Blits Jim.

02-10-2024 23:32

Chrismokum020 +16394

Pasveer
Rensch - Sutalo - Kaplan - Baas
Vd Boomen - Hato
Taylor
Faberski - Brobbey - Godts

Zoiets maar dan, want er moet wel wat voetbal bij op het middenveld zonder Fitz en Berghuis

02-10-2024 21:42

arufred +9726

@Chrismokum020 Ik had je opstelling niet gelezen maar denk er vrijwel hetzelfde over.

02-10-2024 22:10

NouridolbergNeres34 +1899

Misschien minder intensief trainen, als je zoveel wedstrijden achter elkaar hebt. Hoe is het mogelijk dat de spelers allemaal tijdens de training geblesseerd raken.

02-10-2024 21:40

Oeroeboeroe +18312

Juist op trainingen gaat het harder dan in wedstrijden. Wat denk je, op 50% trainen en de wedstrijd 100% geven? 🤣🤣🤣
Hoe had je dat gedacht?
Als je goed traint, is de kans op blessures nagenoeg net zo groot. Maar zonder intensief trainen kom je er niet.

02-10-2024 22:51

Jariiii +21838

De basisconditie was gewoon bagger. Het kost tijd die op peil te krijgen. Zo ingewikkeld is het niet.

03-10-2024 07:08

trodat4030 +96403

Dom gelul, je moet trainen zoals je speelt, anders heeft trainen totaal geen nut.

03-10-2024 10:11

Bonno1978 +6457

Laat je Henderson bijna hele pot op de bank zitten tegen RKC, raakt ie op de training geblesseerd. Vindt het best veel allemaal…

02-10-2024 21:23

JanBiesbos +29012

Tja kut masr tis nie anders ju moeten andere opstaan

02-10-2024 21:18

Juichtoon +32345

Laten we wel zijn alleen als we een strafschop krijgen en de tegenstander 2x in eigen doel schiet winnen we morgen...

En dit is eigenlijk niet grappig bedoeld...

02-10-2024 21:18

NoPants +7471

Vanwaar zo negatief? Ik zou vooral niet kijken;)

02-10-2024 21:28

behangdelul +32502

Toch raar voor een rasoptimist als jij

02-10-2024 21:36

Juichtoon +32345

Ja inderdaad :-).

02-10-2024 21:37

trodat4030 +96403

Gelukkig maar dat t niet grappig is bedoeld, anders heb je een enorm beroerd gevoel voor humor.

03-10-2024 10:12

Betuwe85 +20541

Lijkt me geen pech meer

02-10-2024 21:13

Juichtoon +32345

Als je zoveel lult over blessures.....

02-10-2024 21:15

JanBiesbos +29012

Spier blesures en contact blessures twee verschillende zaken, traore, mansverk, berghuis zijn contact blessures.

02-10-2024 21:21

Rockanje23 +37006

Waarvan twee op de training. Dat is onnodig. Mannsverk gebeurde wel in een wedstrijd. Met Jong Noorwegen.

02-10-2024 21:31

AINIESTA +44547

Sorry maar iedereen deel te laten voelen van de groep is toch geen argument om niet met je sterkste opstelling te beginnen?

02-10-2024 21:12

eenAjaxfan +20288

Nee? Jij laat liever de spelers op de bank zitten totdat een keer ècht nodig zijn...?
Ook al laten ze het op de training gewoon zien.
Lekker motiverend voor die gasten.
Dat gaat vast goedkomen.

02-10-2024 21:20

AINIESTA +44547

De besten mits fit horen gewoon te spelen. Hadden we in 2018/2019 Frenkie, Ziyech, Tadic moeten rouleren? En om de week moeten laten banken?

02-10-2024 21:39

NW23 +5024

Precies. Dit roulatiesysteem is echt onzin. Dat moet je pas doen als je veel beter bent geworden. Als het elftal beter is geworden door vastigheden, automatismen en daardoor meer stabiliteit. Dan kunnen 2 of 3 wissels ook veel makkelijker ingepast worden.

In deze fase iedere wedstrijd 5 wissels toepassen, waaronder je beste spelers is funest voor de ontwikkeling. Daarnaast bouwen ze geen inhoud op. Als je de grenzen niet opzoekt, zul je ze ook niet verleggen. De datawetenschappers vinden zichzelf en hun schema's veel te belangrijk, waardoor spelers - en daarmee het elftal - geremd worden in hun ontwikkeling.

02-10-2024 22:07

eenAjaxfan +20288

Het gaat mij om dit seizoen, met deze groep. Daar zitten niet veel spelers zoals Frenkie, Ziyech of Tadic tussen, toch.
Zodra er één die kant op gaat, dan speelt hij echt wel, hoor.

02-10-2024 22:13

AINIESTA +44547

Nee maar er zit echt wel een verschil tussen Fitz, Traore, Godts en van den Boomen, Rasmussen en Banel. Nogmaals de besten horen te spelen, we zijn geen vriendenteam ofzo.

02-10-2024 22:18

AINIESTA +44547

Als ze niet fit zijn is het een ander verhaal.

02-10-2024 23:07

NoPants +7471

Je vergelijkt fitte spelers met niet fitte spelers. Waarom?

Denk je niet dat als traore fitz en henderson ‘net niet fit genoeg maar zouden best kunnen spelen’ waren dat hij ze dan wel mee had genomen? Dat ze een half uurtje mochten invallen ofzo? Ze blijven thuis, dus zijn niet fit.

03-10-2024 07:46

Betuwe85 +20541

Hopelijk valt het mee fj is.je meest frivole speler nu . Maar als.hrtbseroeus is zo 4 weken kwijt bertje en zn knie blijft een ding. Zal morgen maar ook zondag lastig worden nu maar blij zijn met de interlands

02-10-2024 21:10

Aeneas +1186

Vooral op het middenveld komt het niveau ver onder de grens te liggen zonder Henderson, Fitz-Jim, Berghuis, Klaassen en zelfs Mokio als nog enigszins redelijke backup. Mogelijk wel een mooie kans voor Faberski nu, maar misschien moet men hem dat niet aandoen zonder enige ondersteuning vanuit het middenveld. Ben benieuwd hoe Farioli de puzzel gaat leggen.

02-10-2024 21:09

Man40 +1428

Hoeveel zouden er een zondag niet bij zijn?

02-10-2024 21:08

Rockanje23 +37006

Er zijn dit seizoen al 4 spelers geblesseerd geraakt op de training. Dat geeft te denken. Misschien zijn het er zelfs nog meer. Berghuis, Brobbey en nu FJ en Traore. Brobbey was snel terug, Berghuis ligt er al uit sinds 27 augustus, Traore en FJ is afwachten.

02-10-2024 21:05

BakkalBijter +11624

Het zit ook niet mee dat we gelijk weer eerst Berghuis moeten missen en nu 3 andere belangrijke basisspelers. Hoe kan dit nou 3 tegelijk?

02-10-2024 21:03

Broodjeaap020 +6125

Govderdomme zijn we nog zwakker nu.. hopelijk zijn ze weer goed voor de wedstrijd tegen feyenoord

02-10-2024 21:02

FdJMdL +4505

zonder bertje en fitz gaan we nooit winnen vrees ik

02-10-2024 21:00

FysioPat020 +25603

Het was te verwachten dat we al heel vroeg in t seizoen met blessures te maken zouden krijgen na 2 jaar zonder enige fitness. Farioli mag nu het huzarenstukje flikken om de belasting juist te doseren. Steijn en Schreuder zouden achteraf nu nog aansprakelijk gesteld moeten worden voor de puinhoop die ze achtergelaten hebben.

02-10-2024 20:59

ajaxfan83 +3395

Dat dus, de spelers moeten van heel ver komen

02-10-2024 21:07

Catenaccio +2752

En schip. Spelers met lichte blessures toch laten spelen bv

02-10-2024 21:17

Tommyshelby +128463

Eens met de topcomment, zoveel mogelijk spelers moeten zich afmelden voor interlands.
Wij krijgen een zwaar blok met o.a. 2 EL wedstrijden, Feyenoord-uit, PSV-thuis en Twente-uit. Daar moet alles voor wijken.

02-10-2024 20:56

NipeB +15790

Waar heb je het over? Brobbey en Weghorst houden de bank warm. Hato heeft niks te zoeken in Oranje. Sutalo is tenminste fit. Die kan dit wel aan. Verder hebben we niks bijzonders aan nationale teams te leveren. Gaat echt nergens over.

02-10-2024 21:12

Tommyshelby +128463

Ooit van Jong-elftallen gehoord? Dat zijn al 4-5 basisspelers.

02-10-2024 21:13

NipeB +15790

Ik had het over belangrijke internationals. Jeugdelftallen tellen niet mee.

02-10-2024 21:38

trodat4030 +96403

En Tommy heeft het over de basisspelers van AJAX! Die spelen ook gewoon in jeugdelftallen vd KNVB. Baas, Fitz-Jim, Tayor, Rensch is zelfs aanvoerder... Dat is al ruim 1/3e van je beoogde basis.. Gewoon massaal afmelden, voor jeugdinterlands ben je ook volkomen vrij om te weigeren je spelers af te staan. Het is niet dat Jong Oranje er nou heel penibel voor staat en onze spelers heel hard nodig heeft ofzo...

En zo pak je ook even de KNVB mooi terug voor het idiote programma die ze ervan maken door alle afgelaste wedstrijden er tóch per se in te moeten proppen voor de winterstop, fakking aso's daar! Laat Koeman die oortjesdichtstopper uit Brazilie maar lekker selecteren!

03-10-2024 10:19

NipeB +15790

Je hoeft ze niet af te melden want ze zijn toch wel geblesseerd. Ajax enige team met zoveel blessures alweer en niet heel veel wedstrijden extra en een maand pauze. Blessures ook vooral op de training. Dan zijn ze wellicht juist beter af bij Jong Oranje😉

03-10-2024 10:33

Amsterdamnoord +6008

Op zich prima,, beiden graag hier houden tijdens de interlands en dan weer extra fit voor Fey

02-10-2024 20:51

TooGoodToBeTrue +1910

Ik lees hier weer veel reacties die Kroes de schuld geven. Maar hoezo eigenlijk? Ja, hij heeft buitenspelers verkocht en geen directe vervangers gehaald, en ja, we zitten daardoor krap in die positie. Maar de man heeft simpelweg geen keuze. Er is een enorm gat in de begroting, zelfs na alle verkopen. Er is gewoon geen geld – helemaal niets. Niet nu, niet in de winter, en ook niet komende zomer.

Wat je hopelijk zult zien in toekomstige transferperiodes, is vooral verkopen, verkopen en nog eens verkopen. Misschien kan hij het bloeden stoppen, maar uitbreiding van de selectie en kwaliteitsinjecties zullen alleen kunnen komen van jeugdspelers (of transfervrije spelers) die voor een schijntje zijn aangetrokken, met de hoop dat ze uitgroeien tot talenten zoals bijvoorbeeld Frenkie. Zelfs als je in de winter een flink aantal spelers verkoopt en de Champions League haalt, blijft er een gat in de begroting. Dat moet opnieuw gedicht worden met nog meer verkopen. Pas daarna, als dat gat eindelijk opgevuld is, zou er misschien ruimte zijn om van het kleine beetje overgebleven geld één speler te halen.

02-10-2024 20:50

IndoorNinja +1854

Voor het gemak ga je er wel even aan voorbij dat hij wel Weghorst en Rugani haalde. Daar hadden we ook ander materiaal voor kunnen halen.

02-10-2024 20:52

TooGoodToBeTrue +1910

Rugani is gehuurd op voorspraak van Farioli. Kroes wil die tevreden houden nadat hij andere afspraken al niet kon nakomen anders loopt die straks ook weg. Weghorst 2,38 mil gekost en wilde meedenken in salaris. Ga voor dat geld maar iets terughalen.

02-10-2024 20:55

Bensco +7166

Het punt is dat je zowel weghorst als Klaassen niet nodig hebt binnen de selectie. Als je als club beperkte middelen hebt moet je niet een 3e spits halen, nog een middenvelder zonder creativiteit en had je je trainer ervan overtuigd dat je voor Rugani beter een aanvaller had kunnen zoeken. Ik denk dat Farioli zich behoorlijk zit te verknokkelen om het feit dat die wel een overvloed aan CV’s heeft maar voorin zit te knaken met spelers.

02-10-2024 22:29

Betuwe85 +20541

Deels geen keus . Hij had ook Weghorst niks kunnen beloven of pas als Akpom echt weg was . En daar heb je evt rijkhoff ook nog voor. Voor dat geld had hij een buitenspeler kunnen halen. Men had ook kunnen overwegen om een transfer vrije speler te halen

02-10-2024 21:13

NoPants +7471

“Er is een enorm gat in de begroting, zelfs na alle verkopen. Er is gewoon geen geld – helemaal niets. Niet nu, niet in de winter, en ook niet komende zomer.”


Ajax heeft een liquiditeitsprobleem, en koerst af op een vermogensprobleem. Vandaar dat ze nu ingrijpen.

Volgens het verslag dat vorige maand uitkwam heeft ajax een eigen vermogen van zo’n 220m. Dat betekent dat als je alle schulden bij elkaar optelt, en die aftrekt van alle bezittingen, dat je 220m overhoudt.

Dat betekent dus ook dat ajax nu een lening van 50m kan afsluiten, en een eigen vermogen van 170m overhoudt. (Alleen wordt het alleen maar moeilijker om de begroting dan sluitend te krijgen door rentelast en extra salaris en afschrijving als je dat geld gaat uitgeven.)

Ik zeg niet dat ze dat moeten doen, het is goed om nu even de broekriem aan t trekken en op de blaren te zitten, maar de gedachte dat we komende jaren helemaal niks hebben is echt onzin. We moeten ons even focussen om de begroting weer sluitend te krijgen zodat we weer verder kunnen groeien, maar er zijn nog steeds weinig clubs zo vermogend als ajax. (Ja olie sjeiks zijn vermogend, maar de clubs zelf niet).

02-10-2024 21:34

YRGI +32921

Helpt goed dus dat rouleren.

02-10-2024 20:50

ajax4ever001 +18407

Dat ze afgelopen weekend al niet in de basis speelden was al een signaal dat ze niet fit waren dus het is best kinderachtig dat je hierover begint te zeiken

02-10-2024 21:08

PH2BOT +40057

Wat veel coaches blijkbaar niet weten is dat je ook te veel kunt trainen in een periode van veel wedstrijden.

02-10-2024 20:50

Michael 1974 +21971

Pech , maar lijkt allemaal kortstondig dan. Deze hoef je niet per se te winnen….

02-10-2024 20:46

Rockanje23 +37006

Pech ? Nee daar geloof ik niet in. Er zit structuur in de blessures. Veel spierblessures, veel contactblessures op de training. Dat is te voorkomen.

02-10-2024 21:09

Michael 1974 +21971

Ze zijn v halffit al een paar jaar naar volledig fit aan het gaan; daar zit wel een risico in op zichzelf volgens mij

02-10-2024 21:16

Rockanje23 +37006

Ja, maar juist daarom moet das dus heel verantwoord gebeuren. Ik weet niet hoe intensief Farioli traint dus ik kan er geen oordeel over geven, maar ik vind het aantal trainingsblessures wel opvallend hoog.

02-10-2024 21:30
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.