Farioli wijt weggeven meer kansen aan gebrek aan scherpte: 'Niet iets om op het veld aan te werken'

door Bart Veenstra 53

Bron AS

Farioli wijt weggeven meer kansen aan gebrek aan scherpte: 'Niet iets om op het veld aan te werken'

door Bart Veenstra 53

Bron AS

Laatst geüpdatet

Francesco Farioli hoopt dat Ajax zijn verdedigende scherpte snel terug kan vinden. De Amsterdammers stonden er dit seizoen verdedigend vaak goed op, maar in de laatste duels werden er vaker kansen weggegeven dan de Italiaanse trainer zou willen. Tijdens de persconferentie geeft hij aan dat dit vooral te maken heeft met een gebrek aan scherpte.

'Het is een feit. We hebben veel wedstrijden gehad waarin we niets toelieten, zelfs geen schoten op doel. Dat is ook ons doel. De lange vakantie die Remko (Pasveer, red.) had, om het maar zo te noemen, is voorbij. Nu hebben we hem nodig en hij is klaar om het team te helpen.'

Volgens Farioli heeft het meerdere oorzaken dat Ajax plots vaker kansen moet weggeven. Zo weet hij dat teams die tegen Ajax spelen de wedstrijd van hun jaar spelen. 'Tegen NEC was het ook de fysiek zwaarste wedstrijd van het seizoen. Er waren veel "runs" met en zonder bal. Dat vraagt om extra inspanning.'

Daarnaast zijn de spelers van Ajax inmiddels ook niet zo fris meer nadat zij al 24 duels hebben gespeeld dit seizoen. 'Daar moeten we mee omgaan. We moeten zoeken naar de energie om tegen teams te spelen die de wedstrijd van hun leven spelen. Daarnaast heeft het mogelijk ook tactische oorzaken. We vragen spelers om op andere posities dan normaal te spelen. We moeten iedereen goed en fit houden en we kunnen niet nog meer spelers missen.'

Tekst gaat verder onder de foto.

remko pasveer nec ajax
Remko Pasveer wist tegen NEC liefst zeven reddingen te verrichten.

Farioli mist vooral scherpte in het verdedigen

De vraag is nu of Ajax extra traint om defensief minder kwetsbaar voor de dag te komen. Het antwoord op die vraag is eigenlijk simpelweg nee. Tussen de wedstrijden en het herstellen door is daar amper tijd voor en daarnaast heeft Farioli nog een reden. 'Ik zie het niet als iets om op het veld aan te werken. Het gaat om scherpte. Je moet beter zijn in de duels. De goal van NEC was een gevolg van gebrek aan communicatie.'

Farioli vindt niet dat het ligt aan de positionering van zijn spelers. 'Verdedigend hebben we het eerder goed gedaan. In de laatste wedstrijden waren we zonder bal niet scherp, maar ook aan de bal was het minder. We verloren de bal vaker. Soms was de opbouw niet goed en ook was er niet de mogelijkheid voor ons om op de helft van de tegenstander te spelen. Het is niet gelukt om een defensieve organisatie te bewaken als we in de eindfase van het veld speelden.'

Dat ligt volgens Farioli niet alleen aan het ontbreken van Jordan Henderson in sommige wedstrijden. 'Branco (Van den Boomen, red.) brengt ook veel kwaliteitein, ook aan de bal. Het is eerder ook dat sommige middenvelders op andere posities zijn gaan spelen. Kenneth speelde nu als linksbuiten en leverde daar drie assists. Wat kun je nog meer van hem vragen?', zegt Farioli, die met een metafoor aangeeft dat het schuiven van spelers niet ideaal is. 'Wanneer je het deken uitrekt, is deze altijd te kort om aan eisen te voldoen.'

Farioli wil geen pingpongwedstrijden met Ajax

De trainer wil logischerwijs dat Ajax minder kansen gaat weggeven. Hij wil meer stabiliteit in het spel van zijn elftal. 'Ik houd niet van pingpongwedstrijden. Dat willen wij niet en hebben wij ook niet nodig. We zijn echter niet alleen op het veld. We hebben ook te maken met een tegenstander. Soms forceren zij een bepaald type wedstrijd', zegt Farioli.

De Italiaan ziet desondanks een verschil met vorig seizoen. 'Vorig jaar zouden de resultaten anders zijn. Nu gaat het nog niet helemaal op de manier zoals wij willen, maar we halen alsnog resultaten. Dat maakt ons trots en blij, want dat is ook onderdeel van de evolutie. We willen ook financieel beter worden en dat gaat zonder resultaten niet lukken.'

'Resultaat moet gevolg zijn van goed spel'

Farioli krijgt later in de persconferentie de vraag of hij wel mooi voetbal met Ajax wil spelen of dat hij vooral 'op z'n Italiaans' wil winnen. 'Nee, dat is niet mijn filosofie', is hij duidelijk. 'Ik zeg altijd dat je prestatie goed moet zijn en dat het resultaat een gevolg moet zijn van die prestatie. Als je veel wedstrijden in Europa kijkt, zie je veel teams moeite hebben met het drukke schema. En dat zijn teams die veel geld hebben uitgegeven en toch komen zij niet waar ze willen zijn.'

'Als je kijkt naar wat wij uit konden geven en waar wij nu staan, dan kan ik best tevreden zijn', zegt Farioli, die wel altijd ruimte ziet voor verbetering. 'We need to stay humble en we moeten kritisch naar onszelf kijken. We willen allemaal meer laten zien en we maken ook een evaluatie binnen onze staf. Sommige wedstrijden waren heel goed, zoals tegen Besiktas, Feyenoord, PSV en Maccabi Tel Aviv. We zouden altijd wel showtime willen hebben. Maar als het niet mooi kan, dan moet het soms lelijk', zegt de trainer, die de vraag krijgt wanneer we Ajax weer 'in een pak' zien voetballen. Hij lacht: 'Dat hangt ervan af wanneer de was schoon is, anders moeten we onze werkkleding weer aantrekken.'

Lees meer over:
Plaats reactie

DeKes +3223

Wát een vreselijke verslaggever is dit…….!!!!

04-12-2024 21:42

Rock69 +8411

Farioli zal vandaag vast zijn sterkste opstelling op het veld zetten. Je kunt na vandaag 4 punten losstaan van Utrecht. Dat moet iedereen binnen het team extra energie geven. Rensch speelt dan wel niet mee, maar Gaaei kan deze rechtsback positie prima invullen. Deze jongen heeft een geweldige trap in zijn benen. Daarbij komt ook dat Ajax in werkelijkheid niet eens goede backs heeft. Alle backs zijn eerder middenvelders

04-12-2024 15:51

Blava2 +163

Allemaal onzin. Berghuis is de storende factor doordat hij zijn verdedigende taken niet uitvoert. VdB is volkomen ongeschikt, te langzaam en handelingssnelheid is niet optimaal. Ajax moet weer terug naar de vaste basis elf en alle twijfelgevallen niet meer laten spelen. Banel, Rasmussen en Hlynsson moeten eerst in JA uitblinken voordat zij in Ajax 1 mogen spelen. vdB hooguit in de slotfase inbrengen en Berghuis eerst maar eens 100% fit laten worden en hem dan langzaam brengen, om te beginnen met een inval beurt van 15 minuten.

Vanavond met Weghorst, Traore en Akpom in de aanval, FJ, Henderson en Taylor op het middenveld en Gaaie, Sutalo, Baas en Hato in de verdediging.

04-12-2024 11:33

Rock69 +8411

Klopt ook. Berghuis zorgt ervoor dat anderen harder moeten werken en gaten moet dichtlopen.

04-12-2024 15:52

Steffenhagen +38287

Als je met berghuis en Branco in een ploeg speelt dan weet je dat je wordt weggelopen . Vooral Verdonk liep constant weg van berghuis die het helemaal kwijt was en totaal niet mee kon in deze wedstrijd .

04-12-2024 09:23

brullie +7063

Scherpte is al weer even ver te zoeken. Macabi was een uitzondering denk ik.

04-12-2024 07:08

Ferd +38681

PSV? Feyenoord?

04-12-2024 09:04

Petterson +25319

Opmerkelijke en interessante analyse van onze trainer. Had zelf zondag ook het idee dat het aan gebrek aan energie en scherpte lag. Lijkt wel alsof onze ploeg al hard te is aan winterstop.

03-12-2024 22:40

AINIESTA +45880

Wat een onzin zeg. Misschien dat je wat kan doen aan de verschrikkelijke opbouw? Of het positiespel? Hoe kom je tot fatsoenlijke aanvallen met die raketten van Pasveer steeds? Misschien kan je je vleugelspelers in betere posities aan de bal laten komen? Een man meer op het middenveld creëren door een driehoekje en de tegenstander uitspelen? Hij zit hier echt compleet mis.

En hou eens op met Branco, welke kwaliteiten???

03-12-2024 16:21

ElSandrini +18257

Helemaal mee eens..... Farioli lult maar wat in dit interview. Ik mag hem wel, goede man die keihard werkt voor de club en verdient daarom respect. Maar het voetbal is zeer matig. Geen enkele lijn zit er in het spel, precies wat jij zegt

03-12-2024 18:39

kesselcity +1314

Farioli beschermd zijn spelers, of wil je dat hij ze openlijk voor de bus gooit? Hou toch op met je gezeik. Een beyete trainer kunnen we ons niet wensen op dit moment

03-12-2024 19:44

31xAjax +8029

Farioli lult in ieder interview, het zou bijna gênant zijn als het niet zo lachwekkend was....

03-12-2024 23:05

AINIESTA +45880

Je kan ook gewoon zeggen dat dingen beter moeten, zoals de opbouw en het positiespel. Ga geen onzin verkopen aan de supporters. Daar prik je zo doorheen, tenminste als je niet dat alsof Farioli the second coming of Jesus is.

04-12-2024 00:44

ElSandrini +18257

Ik ben het met je eens dat Farioli momenteel de juiste man is op de juiste plaats bij Ajax..... Spelers voor de bus gooien moet ie zeker niet doen, dat werkt averechts. Maar wat meer kritiek op het spel zonder spelers af te vallen kan best toch ?

Het is ook mijn held na Feyenoord en psv maar daarna ook weer wat drama potten die je net zo goed had kunnen verliezen.
Je zou denken hoe langer er getraind wordt het spel beter gaat worden. Dat zie ik vaak niet terug.

04-12-2024 11:40

twynestar +28777

Heb je hem weer. Die had na 3 wedstrijden zijn mening over Farioli en het spel gevormd en wil er niet meer vanaf.

04-12-2024 01:03

AINIESTA +45880

Wat een onzin. Ga eens in op de inhoud zou ik zeggen.

04-12-2024 02:04

paulis +10342

Je blijft in herhaling vallen, dus doe ik dat ook. Dat Pasveer hem naar voren peert heeft meer te maken met feit dat hij hem niet kwijt kan of durft te spelen aan diegende die voor hem staan.
Branco, Gaaei, Kaplan bijv allemaal te matig en onzeker om in de drukte aan te spelen. Zelfs Berghuis in huidige vorm speelt verstoppertje en Klaassen sowieso alleen een man voor in de 16.

Als de beste spelers 11 beschikbaar zijn en iedereen is topfit kunnen we best aardig ballen, de tweede garnituur is subtop eredivisie op zijn meest. Daar kan Farioli niets aan doen, dat we stevig tweede staan en overwinteren in Europa is een topprestatie van hem.

04-12-2024 08:58

Rock69 +8411

Als ik een raket had, dan kwam ik je persoonlijk ophalen en bond ik je vast. Schoot ik je voor 20.00 uur vanavond naar Saturnus. Daar komt de komende 500 jaar toch geen mens. Enkele reis welteverstaan

04-12-2024 15:55

C14 +22544

Fout, gebrek aan onder druk uit kunnen voetballen en nog lang niet goed genoeg in het zo laag en onder druk op zien te bouwen.

Sowieso als je speelt met twee van de middenvelders Henderson, Klaassen, Van den Boomen, etc. kan je dat vergeten.

Baas is hierin ook belangrijk.

Voormalig pispaal Taylor is ook onmisbaar.

03-12-2024 15:57

AINIESTA +45880

Dit idd.

03-12-2024 16:22

HendrikAjax +16927

Tegen PSV en Feyenoord ging dat inderdaad ook dramatisch dat onder de druk uit voetballen. Oh nee toen bleek dat dit elftal dat wel degelijk kan.

Tuurlijk waren de afgelopen 3 potten zwaar ondermaats maar we moeten niet gaan doen alsof we met dit team niet onder de druk uit kunnen voetballen of dat de opbouw van Farioli van geen kant deugd. Dat is even overdreven als dat er na die paar goede potten gedaan werd alsof alle problemen van vorig seizoen waren opgelost.

03-12-2024 19:31

AINIESTA +45880

Tegen Feyenoord onder de druk uit gevoetbald? Met de lange bal ja... 60 minuten tegen PSV en ook een half uur met de rug tegen de muur. We hebben 5 wedstrijden aardig gevoetbald, de rest was erg matig of gewoon slecht.

03-12-2024 22:02

twynestar +28777

wel 5 wedstrijden waar we jou niet hoorden

04-12-2024 01:04

AINIESTA +45880

Haha jawel hoor, maar leuk dat je me volgt!

04-12-2024 02:05

StevenAFCA +3106

Met alleen Henderson is dat opbouwen gewoon prima tot goed. Het driehoek Baas-Sutalo-Henderson waren alle 3 top in de wedstrijden waarin we prima voetbal hebben laten zien. Met Branco op die plek ga je er gelijk 80% op achteruit.

03-12-2024 17:32

ElSandrini +18257

Dan moet Farioli Henderson opstellen. Met mazzel win je tegen Nec... Dan kun je spelers sparen voor Utrecht maar als je van nec niet wint heeft spelers sparen weinig nut om dan tegen Utrecht wel punten te halen

03-12-2024 18:41

C14 +22544

Henderson is wat dat betreft ook een zwakke schakel. Als een tegenstander druk zet, laten ze de mindere opbouwers vaak ook meer vrij. Henderson krijgt geregeld meer ruimte, of komt gewoon niet aan de bal, en in dat laatste geval kanhij dus ook geen fout maken, en lijkt het alsof hij niet zo slecht in onder druk uit voetballen is.

Je weet dat hij dat is door te kijken naar zijn individuele kwaliteiten. Je ziet te vaak toch een gebrek aan handelingssnelheid, maar vooral ook balgevoel, vlot of handig voetenwerk, techniek. En dat kan je soms nog enigszins goedmaken middels explosiviteit en wendbaarheid, maar dat heeft hij ook niet.

Voor dit seizoen is het nog prima, en niet slim om dat uit elkaar te halen, maar volgend seizoen wil je daar een veel betere voetballer hebben staan. Wat mij betreft wordt dat Fitz-Jim. Met dan Taylor en een nieuwe, creatieve middenvelder daar vóór.

Ajax heeft zijn successen altijd behaald met goed en makkelijk voetballende 6-en. Het duo Frenkie en Schöne was ook dé kracht van het Ajax dat de halve finale CL haalde. En onder Bosz ook Schöne op 6.

03-12-2024 18:45

HendrikAjax +16927

Jij hebt je mening al gevormd over Henderson maar in de wedstrijden tegen Feyenoord en PSV liet Henderson duidelijk blijken dat hij genoeg handelingssnelheid hebt om een belangrijke spil in de opbouw te zijn en ook wanneer de tegenstander hoog druk zet.

03-12-2024 19:33

31xAjax +8029

Helemaal mee eens. Maar deze trainer gaat Fitz Jim niet op 6 zetten want dat vloekt met zijn zeer behoudende spelopvatting.....

03-12-2024 23:09

C14 +22544

@Hendrik

Heb ik ook, mag ook wel na hem maanden aan het werk gezien te hebben, maar ik wist dit aan het begin al wel.

Ik heb hem te vaak in de problemen zien komen zodra hij aan de bal is en er een man op hem afkomt, of twee, dan weet ie het vaak niet meer. In de wedstrijden tegen Feijenoord en PSV kreeg hij óf geregeld nog redelijk wat tijd en ruimte, óf hij kwam gewoon niet aan de bal, óf hij peerde de bal vaak maar meteen naar voren, naar de buitenspeler.

Als je straks echt weer een stap wil zetten, qua opbouwen, onder druk uitvoetballen, via het middenveld voetballen en creëren, dan moet je toch echt hoger gaan mikken. Sowieso moet je het beste nastreven.

04-12-2024 15:33

Dissident +557

Op 6 moet je een spelverdeler hebben die handig is maar ook positie houdt.
Types als Busquets, Schone etc.

Fitz-Jim dribbelt graag en kan imo niet als enkele 6 uit de voeten, dan haal je hem ook uit z'n kracht.

Hij is een type zoals Frenkie, een soort opbouwende 8.

03-12-2024 19:55

C14 +22544

@Dissident

De ideale positie voor hem zou inderdaad die van de 8 zijn bij de punt naar voren, zoals Frenkie met daarnaast dan Schöne.

Maar Farioli speelt graag met de punt naar achter, en daar ben ik ook helemaal voor.
Fitz-Jim heeft de discipline en het spelinzicht om zich meer in die rol te schikken.

Hij kan het sowieso, alleen moet hij wat minder zwerven. Maar ik geloof dus dat hij die discipline heeft.

Fitz-Jim brengt op die 6 natuurlijk dan ook wel veel extra's, zoals redelijk wat versnelling en snelheid (tov Busquets/Schöne), behendigheid, slimme acties, heel bedrijvig aanspeelbaar maken, makkelijk wegdraaien, etc.

04-12-2024 15:31

VoorAltijdNummer14 +25481

Dit siert Farioli natuurlijk weer enorm, want het mag geen geheim zijn dat het juist met een schrijnend kwaliteitsgebrek te maken heeft bij het vervangend personeel.

Zolang hij dit maar intern enorm hardmaakt jegens Kroes, Beuker en De Lang en extern zijn spelers in bescherming blijft nemen!

03-12-2024 15:18

MisterAFCA +6472

Precies, als er blessures zijn die vervangen moeten worden met slechte spelers ga je natuurlijk niet beter voetballen… kijk naar de tweede helft in sociedad. Krijg je vd boomen, rasmussen, hlynnson en Banel in het veld. Dat zouden bij Nec niet eens basisspelers zijn…

Het is echt te hopen dat we dit laatste blok zonder al teveel puntverlies doorkomen.

Er zijn misschien wat spelers die wat meer in de etalage staan nu waardoor ze gesleten kunnen worden.

Kroes moet gas geven deze window. Ja, natuurlijk is de financiële situatie belabberd. Maar Ajax mag best een beetje risico nemen. Zie de lampjes vorig jaar. Gaven ook wat meer uit en dat bracht ze wel iets.

Tweede plek is heilig dit jaar. Met die 70mio startpremie doe je dan weer helemaal mee.

03-12-2024 15:54

willem1958 +8939

Ik mag toch hopen dat ze morgen en zondag scherp beginnen, dé wedstrijden om de concurrentie op achterstand te zetten en dan na de winterstop met hopelijk een paar goede transfers een mooie tweede seizoenshelft met minder terugval bij een blessure.

03-12-2024 15:10

ElSandrini +18257

Ik rekening op weinig transfers, misschien zelfs geen 1...... Brandhout verkopen we wederom niet.

03-12-2024 18:42

Rockanje23 +37238

Je zou zomaar gelijk kunnen hebben maar dan gooit Ajax z’n eigen glazen in. De 2e plaats ligt voor het oprapen. Zonder ook maar één versterking in de winter gaan we om plaats 4 of 5 spelen. Het is ook waardeloos dat er in Jong Ajax niet één speler loopt die een versterking voor het eerste is.

03-12-2024 18:54

Knalpot +3666

Dat is natuurlijk ook wel weer er zwart/wit kijken wat je doet Twente/ Feyenoord/ Utrecht hebben ook allemaal niet veel blessures gehad en op Utrecht na tonen die aan ook veel moeite te hebben met het drukke (europese) programma als daar spelers wegvallen hebben ze ook niet de klasse op de bank zitten om dat maar even op te vangen. Met die 14/15 spelers die we wel op redelijk niveau hebben, hebben we ook juist tegen de betere clubs laten zien dat we wel kunnen voetballen.

03-12-2024 20:06

NeeI +108438

We moeten ook niet doorslaan met dat rouleren en elkaar massaal dingen aan gaan praten. We zijn niet een of andere dagbesteding met hulpbehoevende zwakzinnigen. Als het kwartje even de andere kant op valt, kan dit ook tegen je gaan werken. Ook binnen de spelersgroep. Maar goed, kwaliteitsarme selectie dus nog ff aanrommelen tot de winterstop, en ik vermoed t hele seizoen. Verwacht wellicht één serieuze aankoop, al dan niet huur, en één last minute gokje. Daarna hopelijk stappen zetten en Farioli de middelen geven waar hij recht op heeft en iets mee kan bereiken. Want het is werkelijk schandalig met welke rommel hij opgescheept is.

03-12-2024 14:52

wijzijndebeste123 +166882

Als Farioli id winter niet krijgt waar hij recht op heeft zie ik hem id zomer vertrekken. Tis namelijk idd echt n schande waarmee hij is opgescheept.

03-12-2024 15:08

Breuk +25572

Dat wist hij toch van tevoren ?

03-12-2024 15:54

wijzijndebeste123 +166882

Onzin. Hem is niet verteld dat Kroes Bergwijn en Forbs last minute weg zou doen zonder daar iets normaals voor terug te halen en hij daarom Banel en Rasmussen als 1e stand in voor de vleugelposities zou krijgen.

03-12-2024 15:59

Simpelishetmoeilijkst +25536

Neel, met waardering voor jouw comment, denk ik dat veel afhankelijk is van het resultaat aan het einde van dit seizoen. Tweede worden lijkt me essentieel voor de toekomst, en ik heb veel vertrouwen in deze trainer, dat hij daar alles aan doet met een tweederangs selectie. Goede jeugdspelers komen er langzaam aan.

03-12-2024 15:31

Mentir +2525

@Simpelishetmoeilijkst
Denk ook dat er wat spelers in de etalage staan, dus die moeten wat minuten makken om verkocht te kunnen worden, en jeugdspelers die zich goed ontwikkelen dat zag je met Baas en Fits-Jim krijgen hun kans toch.

03-12-2024 15:34

Simpelishetmoeilijkst +25536

Mentrix, goed gezien.

03-12-2024 21:33

Ferd +38681

ik gok geen aankoop, maar dat Forbs eerder teruggehaald wordt, wellicht Unuvar ook

04-12-2024 09:06

noppenkoning +41678

We zouden altijd wel showtime willen hebben. Hij kent deze site nog niet.

03-12-2024 14:48

AFCA-Driebergen +22434

Nee Farioli, dat is niet waar. Je moest de reacties hier lezen. Het lag allemaal aan Kaplan zondag dat er zo veel kansen kwamen.

Wel knap, want die zelfde Kaplan speelde de afgelopen tijd niet, toen dit probleem ook al was...

03-12-2024 14:47

wijzijndebeste123 +166882

Ik snak naar de winterstop en 2-3 kwaliteitsinjecties erbij (desnoods huur). Tis echt overleven met de huidige selectie. T moeten opstellen van spelers als Branco Rasmussen Hlynsson Banel Wijndal komt mn neus uit.

03-12-2024 14:42

Petterson +25319

Vooral Branco. En eigenlijk alles wat op de plek van Godts moet spelen is ook ondermaats voor die positie.

03-12-2024 22:44

Koningtoto +60957

Pasveer is de nieuwe beer van de Meer

03-12-2024 14:41

Nr.10 +111836

De hyena van de Arena.

03-12-2024 14:44

Ferd +38681

dan is het maar goed dat hij nooit met Slot te maken heeft gehad, want dan was hij het knotje van slotje

04-12-2024 09:08
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.