Duarte tempert verwachtingen rond Henderson: ‘Nog zo’n twee spelers nodig’

door Jesse ter Haar 114

Duarte tempert verwachtingen rond Henderson: ‘Nog zo’n twee spelers nodig’

door Jesse ter Haar 114

Lerin Duarte gelooft dat Ajax er goed aan zou doen om nog zeker twee gearriveerde spelers aan te trekken om Jordan Henderson te helpen. De oud-Ajacied, die eraan denkt om na het huidige seizoen officieel een punt achter zijn carrière te zetten, hoopt dat de Amsterdamse club – die hij al van kleins af aan support – op die manier weer de weg omhoog kan vinden. Te beginnen met Heracles Almelo, eveneens een voormalig werkgever van Duarte en komende zaterdagavond de tegenstander van Ajax.

We spreken de linkspoot op woensdagmiddag, ruim drie dagen voor de wedstrijd tegen de club uit Almelo. Het gaat goed met Duarte, zo vertelt hij zelf. Hij komt in eerste instantie over het voetbalaspect te spreken. ‘Ik ben teruggekomen uit Griekenland en heb het twee keer bij een amateurclub geprobeerd. Eerst bij ASWH en daarna bij Noordwijk, omdat Donovan Slijngard daar speelde. Hij vroeg of ik daar kwam voetballen, maar uiteindelijk was het toch niets voor mij. Ik vond Noordwijk te ver en eigenlijk kwam het op dat moment ook niet echt uit. Mijn vrouw was hoogzwanger en ik had al twee kinderen. Het kwam beter uit om thuis te zijn en er voor mijn gezin te zijn.’

Zodoende is Duarte er een jaar tussenuit in de voetbalwereld. Tegelijkertijd sluit hij niet uit dat het eigenlijk al zijn definitieve vaarwel is. ‘Ik heb lang niet gespeeld, heb ook een blessure gehad aan mijn knie. Ik ben een beetje uit de picture, dus het is heel moeilijk om in deze tijd aan een club te komen. Ze willen liever jongere spelers. Ik weet dat ik het nog zou kunnen, maar ik ga niet bij clubs zitten slijmen over of ik mee kan doen. Het ziet ernaar uit dat het einde voetbalcarrière is. Ik zie het niet voor me dat er nog iets op mijn pad komt. Ik ben nu 33 en in de voetbalwereld ben je dan niet meer de jongste.’

Ondertussen is de oud-speler van Ajax zich aan het oriënteren over de toekomst. Het volgende hoofdstuk uit zijn leven lijkt eraan te komen en dus weegt hij meerdere opties af. ‘Er zijn wat dingen die op je pad komen. Je zet alles op een rijtje, want als ik ergens aan begin, moet het voor honderd procent zijn. Ik moet er dus ook honderd procent achterstaan. Ik wil gelijk weer aan de bak. Dat was met voetbal zo en na mijn carrière ook. Die kleine wordt dan alweer één jaar, dus dan komt er ook meer ruimte om andere dingen te doen. Het is voor mij ook de eerste keer, want ik heb alleen maar gevoetbald. Ik kijk er wel naar uit.’

Toekomst Duarte

‘Het kan nog alle kanten op’, zo laat Duarte weten. ‘Ik heb ideeën in de sport, maar ook ideeën die niets met sport te maken hebben. Ik heb altijd gevoetbald, dus ik vind het wel leuk om totaal iets anders te gaan doen. Nu kom je erachter dat er veel leuke dingen zijn naast het voetbal. Voetbal is niet het hele leven. Voetbal is leuk, want je wordt bekend en verdient je centjes met je hobby, maar het is niet alles. De voetbalwereld is ook een hele vieze wereld. Naarmate je ouder wordt, ga je die dingen herkennen. Ik heb heel veel vrienden gehad en daar zijn er niet veel van overgebleven.’

Het reilen en zeilen rond Ajax volgt hij nog altijd. Het is voor Duarte een speciale club en bovendien blijkt hij als toeschouwer nog altijd erg goed op de hoogte van de clubs wiens shirt hij in het verleden heeft gedragen. ‘Ik volg Ajax, Sparta Rotterdam en Heracles Almelo – de clubs waarvoor ik langere tijd heb gespeeld - nog steeds. Als de wedstrijden bezig zijn en ik ben thuis, dan kijk ik sowieso. Als ik het niet kan kijken, zoek ik er zo veel mogelijk over op. Ik blijf fanatiek. Ik kom zelf uit Rotterdam, maar was van kleins af aan al Ajacied. Er kwam een droom uit door voor de club gespeeld te mogen hebben.’

Het is de aanzet voor een gesprek over zijn tijd bij Ajax. Hij speelde tussen 2013 en 2016 voor de club uit de hoofdstad en noemt zijn eerste seizoen als het hoogtepunt. ‘We werden kampioen en ik speelde in de Champions League in Camp Nou. Het zijn dingen die je voor altijd bijblijven. Dat jaar speelde ik tegen AC Milan mijn beste wedstrijd, alleen toen raakte ik geblesseerd. Ik werkte samen met Frank de Boer. Hij was niet per se een prater, maar ik vond zijn trainingen wel altijd heel goed. Als mensen aan mij vragen wie mijn beste trainer is geweest, dan zeg ik Peter Bosz en daarna komt Frank de Boer.’

'Veel wedstrijden van Ajax met gevoel van irritatie gekeken'

Waar Duarte dus met een warm gevoel terugkijkt op zijn periode in Amsterdam, kijkt hij met een minder positief gevoel naar het Ajax van nu. ‘Ik heb dit seizoen veel wedstrijden van Ajax met een gevoel van irritatie zitten kijken’, geeft hij toe. ‘Soms wilde ik niet meer kijken, omdat het er echt niet uitzag. Gelukkig zijn ze wel alweer een beetje omhoog geklommen. Er is een technisch directeur (Sven Mislintat, red.) geweest die er een puinhoop van heeft gemaakt. Als ik naar Ajax kijk, zie ik niet veel spelers meer waarvan ik denk: daar ga ik voor zitten. Ik heb Ajax nog nooit zo gezien. De club heeft weleens mindere jaren gekend, maar dat betekende dan dat ze tweede werden. Ajax blijft een grote club, dus ze komen er wel weer bovenop. Het is zaak om weer wat leuke spelers te halen, jongens met ervaring ook.’

De mindere prestaties hebben volgens de oud-speler van onder meer ook het Griekse Aris Saloniki niet alleen te maken met de kwaliteit van de huidige spelers van Ajax. Ook zet hij zijn vraagtekens bij de mentaliteit. ‘Vroeger was het totaal anders. Het was knokken, je had ervaren spelers en de jonge jongens luisterden naar de ouderen. Nu heb je heel veel jongeren, ze verdienen een beetje centjes en geven niet hun hele hart meer. Zo lijkt het in ieder geval van buitenaf. Al heb je nu ouderen in de kleedkamer, de jongeren geven gewoon een grote mond terug’, aldus Duarte, die aangeeft dat de jongere spelers dat in zijn tijd bij Ajax niet eens durfden. ‘Je ging meters maken voor de ouderen en jongens met status. Dat was het voetbal. Nu hebben alle jongeren een grote bek. Het lijkt alsof ze geen vuile meters willen maken. Ik denk dat het een generatieding is.’

Toch heeft Ajax nog enkele spelers in de gelederen die de kar zouden moeten kunnen trekken. Steven Berghuis wordt geregeld genoemd, maar heel veel verder dan dat komt Duarte eigenlijk niet. ‘Nu moet ik een speler als Berghuis noemen, maar vroeger had je echt hele andere namen. Er is nu maar weinig over. Bergwijn ook wel, maar hij is nog niet heel oud. En met alle respect, maar Van den Boomen vind ik ook niet echt een grote naam. Vroeger had je sowieso drie of vier grote namen in het team. Nu moet je naar een speler als Hato gaan kijken om de kar te trekken. In mijn tijd waren spelers als Niklas Moisander, Christian Poulsen, Siem de Jong en Daley Blind de leiders van het team.’

Ervaring is een veel gebruikte term in de voetbalwereld. Door de jaren heen doen spelers het, in binnen- of buitenland, op, om het vervolgens weer over te brengen op de volgende generatie. Maar wat brengt het nu echt concreet met zich mee? ‘Het komt terug in het herkennen van situaties, maar het heeft ook te maken met de manier van dingen overbrengen en de sfeer in de kleedkamer. Als je een jongere speler bent en je hebt jongens met ervaring in het team, dan voel je dat. Je gaat er automatisch anders mee om als je weet dat je spelers in het team hebt die het allemaal al hebben meegemaakt. Als je in een team komt waarin spelers al vier keer kampioen zijn geworden en in de Champions League hebben gespeeld, dan kijk je er heel anders naar als jongen die net komt kijken.’

jordan henderson persconferentie ajax
Jordan Henderson en John van 't Schip op de eerste persconferentie van de speler als Ajacied. 'Hij kan het niet alleen', zegt Duarte over de routinier.

Het team van Ajax blijft jong, maar met de komst van Jordan Henderson is de eerste dosis ervaring naar de club gehaald. De middenvelder speelde bijna vijfhonderd wedstrijden voor Liverpool, won de Champions League en Premier League én heeft zijn werkvergunning inmiddels binnen. ‘Ik denk wel dat hij iets kan gaan betekenen, maar hij kan het niet alleen’, zegt Duarte over zijn komst. ‘Het is een speler met naam, die veel dingen heeft meegemaakt, maar ik weet niet hoe zijn staat nu is. Hij is niet meer de jongste. Ik denk dat je om hem heen nog zo’n twee spelers nodig hebt om het helemaal te gaan laten draaien bij Ajax.’ Hij ziet in Henderson een grote naam en Duarte weet dat een dergelijke speler niet zomaar wordt gehaald, maar toch zou hij in de voetbalwereld niet de eerste grote speler zijn die met hoge verwachtingen wordt binnengehaald en het uiteindelijk niet kan bolwerken. ‘Het is in ieder geval iemand die niet heel snel balverlies zal lijden en de juiste keuzes maakt’, zo veel weet hij zeker. ‘Dat kan een wedstrijd bepalen.’

De eerste wedstrijd waarin Henderson mogelijk zijn invloed kan gaan uitoefenen, is het uitduel met Heracles Almelo van zaterdag. Het is een directe ontmoeting tussen twee van Duarte’s oude werkgevers, maar met erg veel emotie beleeft hij dat niet. ‘Ik ben voetbal eigenlijk heel neutraal gaan kijken. Ik ben altijd voor Ajax geweest, maar ik kijk nu ook wedstrijden van bijvoorbeeld Feyenoord. Ajax – Heracles kijk ik ook neutraal. Ik ga er altijd vanuit dat Ajax wint, al weet je het nu niet. Alles kan gebeuren. Heracles is ook niet in hun beste doen. Ajax is juist weer een beetje aan het klimmen, het vertrouwen komt terug, dus dan denk ik dat Ajax wel gewoon moet kunnen winnen. Als ze blijven winnen, kunnen ze zomaar nog derde worden.’

Champions League-voetbal voor Ajax?

De voormalig jeugdinternational van Nederland benoemt het al even: de strijd om de derde plek. Het is volgens Duarte voorlopig het hoogst haalbare voor Ajax en hij is dan ook van mening dat de Amsterdammers er vol voor moeten gaan. ‘De derde plek zou voor Ajax gewoon mooi zijn en het is mogelijk. De derde plek geeft nu recht op de voorronde van de Champions League en dat zou heel goed zijn. Als ze de Champions League echt halen, dan komt er geld binnen. Ze hebben er dit seizoen een zooitje van gemaakt, maar als je in dat toernooi speelt, willen er ook weer spelers komen. Er komen dan bepaalde spelers die je los kunt weken. Jongens bijvoorbeeld die al ergens Champions League spelen, daar minder aan spelen toekomen en wel gewoon een goede speler zijn. Bij Ajax kunnen die spelers zich dan weer doorontwikkelen. Het is voor volgend seizoen écht belangrijk om dit seizoen de derde plak te pakken.’

Jesse ter Haar (X: @jesseterhaar | E-mail: j.terhaar@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

Jarikoning +7203

Aldus miskoop Duarte

29-01-2024 07:22

BaasBaas +8306

Taylor jongen wat ben jij shit

27-01-2024 22:46

HJC +8014

Martha moet morgen als hij de wedstrijd terugkijkt even kijken naar Gooijer, hoe het wel moet

27-01-2024 22:31

Dolblij +45019

Kutbal van Rensch.

27-01-2024 22:07

Ajacied1981 +17412

Wat is het toch met al die c voetballers die hier een platform vinden voor het spuien van hun mening?

Is het al bekend wat tante Truus vindt van Henderson?

Who gives a fuck?

27-01-2024 20:44

Ajaxbrl +13693

Mijn idee…

27-01-2024 20:09

S_020 +4104

Lerin Duarte, onze befaamde linksback thuis tegen Salzburg. Legendarische wedstrijd. Heb ik helaas bijgewoond.

27-01-2024 19:26

Dick +854

Vink hem ook af….

27-01-2024 20:57

RuffRhythim +24837

Ik vraag mij eigenlijk eerder af waarom ik zo'n kneiterlang verhaal met Lerin f*cking Duarte in de hoofdrol zou willen lezen....

27-01-2024 18:47

KleineReus +6431

Omdat men het feit hem te spreken te krijgen waarschijnlijk al journalistieke prestatie genoeg vond

27-01-2024 19:09

S_020 +4104

Het is ook nog hoofdnieuws 😆

27-01-2024 19:27

MichelBoerebach +29176

Een Martha vindt het inderdaad belangrijker dat zijn broek tot aan zijn kousen naar beneden getrokken is, dan achter zijn tegenstander aan te rennen. Dat bedoel ik dus.

27-01-2024 18:41

Sammy Sosa +741

Wat een leuk interview! Lees het altijd met meer interesse als de wat mindere goden worden geïnterviewd. Herken je toch meer in dan de clichés van de sterren. Mentaliteit van generatie Z is echt om te huilen inderdaad. En dat is dan onze toekomst..

27-01-2024 18:28

Raoul14 +3090

Ik denk dat de meesten hier dromen van een ‘beetje centjes’.

27-01-2024 17:23

Orangesoul +5986

Misehouy ook! Om vervolgens zn rijkdom te showen op Tiktok.. Gelijk heeft ie.. Spelen in Ajax 1 ook jeugdspelers die miljoenen verdienen maar die niet eens Ajax1 waardig zijn. Misehouy ziet dat ook en wilt dat ook!

27-01-2024 18:10

Cello +52925 moderator

@Orangesoul

Je zegt:
Om vervolgens zn rijkdom te showen op Tiktok.. Gelijk heeft ie

For real??. Het gaat dus uiteindelijk om uiterlijk vertoon?.

Er zijn jeugdspelers die miljoenen verdienen in Ajax-1?. Nope, wel enkele honderduizend, maar geen enkele jeugdspeler van 17-18 jaar verdient bij Ajax miljoenen per jaar.
En de enkeling die een paar honderdduizend wegtikt heeft geluk gehad, dat het gebeurde in een tijd, dat dat door de toenmalige beleidsmakers (leiding) werd toegestaan. Maar er is een nieuwe leiding, zoals je wellicht hebt meegekregen. De Lange, die Beuker en op zeker op de achtergrond Kroes laten een nieuwe wind waaien door de JCA en De Toekomst. Dergelijke contracten met dergelijk hoge salarissen voor jeugdspelers, die na hun 18de een langere verbintenis dan 3 jaar mogen afsluiten zullen tot het verleden behoren èn heel misschien in een zeer uitzonderlijk geval nog eens een keer voor komen. Misehouy heeft gewoon pech!, ten minste....als hij al voor een dergelijke beloning in aanmerking zou komen. Uiteindelijk.... wat heeft Meneer nu bewezen?. Pech had ie dat ie geblesseerd raakte, want zonder dat had ie wellicht allang gedebuteerd en had ie, als dat succesvol was verlopen, een punt gehad met iets hogere eisen te stellen. Echter heeft ie dat alles niet.
Gewoon het aanbod, wat overigens ook al helemaal niet slecht schijnt te zijn, accepteren.... lekker gaan spelen en alleen daardoor afdwingen (als je goed speelt en je basisplekkie hebt veroverd), dat men over een jaar of zo vervroegd je contract wil openbreken, verbeteren en verlengen.... een beetje zoals men nu wilt doen met Hato. Zo gaat dat!. En niet zoals meneer Misehouy het graag wilt zien gebeuren......

27-01-2024 18:29

Orangesoul +5986

War een lap tekst.. Met jeugdspelers bedoel ik Rensch en Taylor.. Hato wil zn contract openbreken en tot de grootverdieners horen!

27-01-2024 18:32

Cello +52925 moderator

@Orangesoul

Weet je wanneer Rensch en Taylor in een vergelijkbare situatie zaten als Misehouy nu?.
Weet je wanneer deze beide al debuteerden in Ajax-1?. Beide toevalligerwijs in seizoen 2020-21. 3 jaar geleden dus. En die wil je nu op dit moment gaan vergelijken met Misehouy?. Rensch en Taylor zijn 3 jaar verder in hun carriere.....dat kan je niet vergelijken.

27-01-2024 18:39

Orangesoul +5986

Taylor werd geadviseerd om verkocht of verhuurd te worden onder ten Hag. Onder Schreuder heeft hij een nieuw contract getekend waarin hij miljoenen ging verdienen terwijl hij niet eens vaste kracht was onder ten Hag. Ajax heeft niet geluisterd naar ten Hag en is opgelicht en in de mooie praatjes gaan geloven van zn zaakwaarnemer. Speelt al jaren slecht maar wordt elke keer opgesteld en verdiend ook nog eens miljoenen. Niet eens afgedwongen of basiswaardig vaste steunpilaar van Ajax1.. Misehouy ziet dat soort klungels ook voetballen en logisch hij wilt dat ook. Hato is het perfecte voorbeeld hoe t wel moet.. Vaste steunpilaar achterin, talentvol en op t punt om een miljoenencontract te tekenen en tot de grootverdieners te horen. Echte talenten komen eens in de zoveel jaar bovendrijven. Hato hoort daar bij. Rensch en Taylor niet.

27-01-2024 18:49

KleineReus +6431

Er is inderdaad een hele wereld naast het voetbal. Vooral in de constructiesector zijn veel mogelijkheden. Misschien kan Duarte iets met open deuren gaan doen.

27-01-2024 16:13

Tadic020 +1887

Duarte was ook een geweldige speler....

27-01-2024 16:09

BarryJanssen +14106

Duarte op linksback was toch ook wel een dieptepunt..

27-01-2024 15:55

Yeshyeshyall +10932

Leuk dat hij Ajacied is. Was een rare aankoop destijds omdat je al wel aanvoelde dat hij waarschijnlijk niet goed genoeg was maar wel een leuke voetballer die toen een heel sterk seizoen had gedraaid

27-01-2024 15:45

AFCAjaxMidNineties +12703

Dit is een maatschappelijk probleem. De watjes en grote bek en "ik ben beledigd" generatie van nu..

27-01-2024 15:19

BarryJanssen +14106

Wat zeg jij?!!!

Probeer jij nou mijn generatie te beledigen?.. Mijn generatie bestaat helemaal niet uit watjes!! Wat kwetst mij dit enorm!

Je bent zelf een watje!!! ;)

27-01-2024 15:56

CDX +3157

Ik weet niet of het een generatieding is. Ik doe aan kickboksen en zie gastjes van 16, 17, 18 zich helemaal de pleuris werken. Echt hard trainen en gaan, gaan, gaan anders haal je het niet. Voetballers zijn gewoon verwend en hebben het relatief makkelijk.

27-01-2024 15:13

Slang3 +45802

je denkt dat voetballers van 15 het zouden halen tot profvoetbal, laat staan de top van profvoetbal als ze er niks voor deden?

27-01-2024 15:17

AFCAMM +11337

Nou ja.. in vergelijking met andere topsporters hoeven voetballers ook niet zoveel op te offeren. Niet dat het makkelijk is, natuurlijk, maar in andere takken van sport leven en ademen ze de sport praktisch 24 uur per dag, 7 dagen per week. Desondanks moeten ook voetballers er hard voor werken en hun sociale leven voor een groot deel opofferen. In ieder geval tot ze prof zijn.

27-01-2024 15:21

Spielmacher +10695

Duarte moet ook niet zo hoog van de toren blazen, hij was zelf bij lange na niet goed genoeg voor Ajax.

27-01-2024 15:11

MennoJerry +4104

Ik ben ook niet goed genoeg voor welke profclub dan ook, maar dan heb ik nog wel een mening en zie ik ook dat de meeste spelers niet goed genoeg zijn.

27-01-2024 15:28

tijssenajax +13925

Vind niet perse dat hij hoog van de toren blaast. Hij is wel trots dat hij voor Ajax heeft gespeeld. Verder zegt hij geen gekke dingen en komt hij niet verwaand over.

27-01-2024 20:15

debarbaar +8219

Het kampioenschap open deuren intrappen is begonnen. Iedereen buitelt over elkaar heen. Van Ajax heeft in twee transferperiodes 220 miljoen verloren, er komt geen euro van terug. (Inmiddels blijkt dat er niet of nauwelijks verlies gelden zal worden) Tot Henderson is te oud, kan er weinig van, kan niets doen alleen. Dat laatste is slechts gedeeltelijk juist, het is 1 hoekstukje van een grote puzzel die gelegd gaat worden over de komende 8 maanden.

27-01-2024 15:08

jeffrey_van_der_sluis +30372

Volwassen mensen die geld "centjes" noemen, moeten per direct opgenomen worden.

27-01-2024 14:49

hugo.guldenaar +15

Ik verwacht al genoeg van Henderson en als ze er nog twee bij willen laten komen doe dan tadic en ziyech

27-01-2024 14:48

JaapStam +136705

Jammer dat zijn avontuur bij Aris Saloniki van korte duur was in Griekenland!!! Mooie club, maar na een jaar gespeeld te hebben blijkt er toch wat aantekeningen te zijn de bij club: je jaar salaris krijgje niet in 1x binnen!!! Aan het klimaat zal het heus niet gelegen hebben, alleen dit soort dingen zie je helaas wel vaker in Griekenland!!!

27-01-2024 14:44

Cohiba +2208

Maar het Griekse eten maakt dat weer goed.

27-01-2024 17:05

Mees.J +290

Who the F is Duarte? Die mislukte middenvelder van ons? Die mening neem ik heel serieus.

27-01-2024 14:33

BillSplate +9693

Jij bent nooit prof geworden dus who the F is Mees.J? Die mening neem ik heel serieus. Not.

27-01-2024 21:28

Kale +1200

Dit hoor ik al sinds ik kan lopen

27-01-2024 14:29

Ajaxfan31183 +16391

Sinds vorige week dus🤣🤣🤣🤣🤣

27-01-2024 14:31

Kale +1200

Correct. Vorige week lopen, deze week schrijven, het gaat hard!

27-01-2024 14:40

mokum007 +6522

🤣🤣😜

27-01-2024 15:16

Ajaxfan31183 +16391

Was een inkoppertje hey hahahaha

27-01-2024 16:32

3sterren +20205

”Nu heb je heel veel jongeren, ze verdienen een beetje centjes en geven niet hun hele hart meer”.

De motivatie vloeit vanzelf uit je hart en je hoofd, als je de gekochte leeftijdsgenootjes keer op keer ziet falen op jouw positie waarvoor je bent opgeleid.

Daarmee wil ik niet beweren dat de eigen talenten er wel al klaar voor zijn, of dat ze beter zullen presteren, maar ik begrijp hun frustratie wel.

Ja, en dan komt die goederentrein met wagons vol geld langs waarop je dan uiteindelijk springt. Een groot deel van de aanhang roept moord en brand en noemt hen zelfs verraders.

Ze verdedigen de aankopen met hun ziel en zaligheid, en vereren degene, Sven Mislintat, die hen heeft gehaald als ware hij een held.
Maar o wee als een tiener uit de eigen jeugd een verkeerde pass geeft.

De oud-Ajacied gaat verder en formuleert de volgende zin:

”Het is zaak om weer wat leuke spelers te halen,”.

In dat geval zou Ajax juist de vroege leegloop alleen maar versnellen. Het perspectief van de talentjes verdwijnt nog verder naar de achtergrond, zo ver dat je niet eens meer kunt spreken van een perspectief.

Om zijn zin te eindigen met:

”jongens met ervaring ook”.

Dat is ook volgens mij het enige zinnige wat Ajax zou moeten doen. Goede en ervaren spelers halen en mondjesmaat eigen jeugd inpassen onder hun bezielende begeleiding.
En natuurlijk ieder seizoen de juiste balans in het team in de gaten houden.
Dat was Ajax vroeger en daar moet Ajax weer naartoe

Met de komst van Henderson is de eerste stap in de goede richting in ieder geval al gezet …

27-01-2024 13:38

Schip +23401

Geld heeft gewoon een slechte invloed op gedrag van mensen en dat geld neemt ieder jaar weer een stukje toe. Of het puur een generatieding is betwijfel ik. Van Rijkaard, Witschge, de Boertjes, Vink etc werd hetzelfde gezegd. Dromerig, geen goede mentaliteit, patatgeneratie (na Rijkaard dan).

Maar iemand als Taylor zou wel het gras uit de mat moeten lopen zoals Klaassen dat deed en vdBeek iets minder. Allen lopende spelers, geen verfijnde spelmakers. Taylor heeft wel een beetje die air alsof hij een spelmaker is met een beschermde rol. Maar goed, wordt hier wel flink hard aangepakt, vaak ook niet terecht.

27-01-2024 13:28

Orangesoul +5986

Daar schort t bij Ajax aan? Ajax heeft geen spelmakers en creatieve spelers die de lijnen kunnen uitzetten. Die het spelletje lezen en sublime balletjes geven en daarnaast nog over een verfijnde techniek beschikken. Het middenveld van Ajax bestaat voornamelijk uit lopers en dravers.. Ajax stond voorheen bekend als tikkie takka voetbal met een braziliaanse swing en samba.. Nu zie je ze ploeteren over t veld als een stel stugge boeren. Allemaal plichtmatig een nummertje afwerken en blij zijn als het fluitsignaal gaat. Zo voorspelbaar allemaal.

27-01-2024 14:03

Schip +23401

Ja, misschien was ik niet duidelijk. Taylor is geen creatieve spelverdeler en dus verwacht je dat hij zich rotloopt zoals Klaassen. Veel meer opofferingsloopjes, veel beter druk zetten etc.

Met de punt naar achteren heb je veel van dit soort AM's gekregen. De meer creatieve jongens gaan vaak naar de buitenkant. Misehouy was een welkome uitzondering, maar die wil lekker gangsta onderhandelen kennelijk.

27-01-2024 15:56

Babangida83 +23867

We staan 6 punten achter op de nummer 3. Natuurlijk is dat te halen. Zeker omdat t Twente is en AZ eronder. Die winnen niet tegen alle kleintjes. Ajax wél. Dat zit in onze cultuur, dat we die moeten winnen. Bij Twente en AZ laden ze zich helemaal op voor de wedstrijden tegen Ajax. Maar als clubs zich opladen tegen Twente en AZ, dan weten die clubs daar geen raad mee en verliezen ze punten.

Heracles vind ik daarom een belangrijkere wedstrijd dan straks Ajax-Twente (die ook niet onbelangrijk is). Maar Twente zal nog zoveel punten tegen de kleintjes laten liggen...dan is 6 punten niks. En we krijgen ze nog thuis, natuurlijk.

27-01-2024 13:19

3sterren +20205

“Ajax wél” ?

De afgelopen jaren waren het juist die zogenaamde kleintjes die het ons lastig maakten en ons punten wisten af te snoepen …

27-01-2024 13:42

Babangida83 +23867

Onder Heitinga en Van t Schip is dat niet zo. Onder Schreuder en Steijn wél.

27-01-2024 17:47

FysioPat020 +25656

Toen Tadic en Blind 2018 kwamen werd het opeens een bijna CL winnaar, en die twee hadden allebei verre van het standing en aanzien van Henderson.
Tadic was onopvallend bij Southampton en Blind een bankzitter bij ManU.
Nog ééntje vd categorie Hendo met een geluksgreep als trainer en je hebt een goeie groep.

27-01-2024 12:15

DEELM +11891

Haha zo herkenbaar die irritatie, maar toch blijf je kijken omdat je nou een fan bent. Vanavond zit ik waarschijnlijk ook weer ergens in een café te foeteren op alle kutballen die gegeven worden en te balen over het feit dat Henderson geen basis staat en in de 60e minuut nog steeds niet ingebracht is door Van 't Schip. Heerlijk, kan haast niet wachten tot 't weer vanavond is. 😉

27-01-2024 12:04

JesperOdeTovenaar +1211

Haha, goed omschreven 😄. De hele tijd je dood irriteren bij slechte ballen of niet meeverdedigen, slap een duel ingaan, en dan bij een mooie aanval toch weer hoop krijgen en direct denken: "Het wordt weer wat! Let's go!!!"

27-01-2024 12:35

DEELM +11891

Normaal ben je in de sport zo goed als je laatste wedstrijd. Bij Ajax is dat de laatste 2 minuten

27-01-2024 15:21

B2tob4 +12078

Ben het met Duarte eens, dat het mentale aspect bij jongere Ajax spelers steeds meer meespeelt bij het presteren. Op jonge leeftijd een contract van vele tonnen, maar in tegenstelling tot voorheen voor en na de training niet of nauwelijks extra inspanning leveren om "beter" te worden. Tadic was een rolmodel daarin die het goeie voorbeeld gaf. Bergwijn zei laatste keer heel duidelijk dat zoiets een verantwoording van de speler zelf was. En juist de eigen verantwoording ontbreekt het aan bij de jeugd. Talent genoemd worden betekent voor sommigen dat ze denken dat alles ze komt aanwaaien, juist die extra arbeid leveren buiten de trainingen om om beter te worden, komt bij de meesten niet meer aan bod...!

27-01-2024 11:03

Babangida83 +23867

Het juist de verantwoordelijkheid van de ouderen om de jongeren op te voeden. Part of the job description. En dat hoeft helemaal niet dwingend. Maar je kunt ze af en toe wel de waarheid zeggen, dingen uitleggen over wat er op topniveau gevraagd wordt en een voorbeeld zijn in je trainingsethos.

27-01-2024 13:23

Orangesoul +5986

Slaat de spijker op zn kop!

27-01-2024 11:00

caspervans +5348

Het stukje over dat generatie verschil is helaas wel de spijker op z’n kop, en ik denk ook binnen Ajax. Ten Hag was altijd bezig met die orde in balans houden, hopelijk doet Schip (en een toekomstig trainer) dat ook!

27-01-2024 10:45

DD +6392

Pfff Overmars heeft ook wel een hoop kutaankopen gehad hoor. Facking duarte

27-01-2024 10:37

thelordjoshua +10641

Vond Duarte geen kutaankoop. Was echt wel een leuke speler, alleen vaak uit roulatie of geblesseerd volgens mij en daardoor nooit echt stabiel geworden, kan me exht wel leuke dingen v hem heugen

27-01-2024 13:05

Robertini +39121

Een creatieve aanvaller is genoeg.

27-01-2024 09:51

RayJordaan +6838

Duarte op linksback tegen Salzburg, wat een geniale masterclass was dat zeg pff..

27-01-2024 09:45

Babangida83 +23867

Van Salzburg..voor de duidelijkheid.

27-01-2024 13:24

jerryisthename +31737

Duarte pakt hier de koe bij de hoorns wat nu al een tijdje gaande is bij Ajax, met name vorig en dit seizoen. Het is iets wat doorwerkt bij de meeste jeugdspelers en vooral talenten bij Ajax.
Hij benoemt het hele probleem van vandaag de dag in de hele maatschappij; Generation Z aka patatgeneratie aka pampergeneratie, die geboren is rond 2000 en niet is opgegroeid zonder internet, social media, computers, mobiele telefoons, tablets.
En niet te vergeten; de daarbij behorende vaak slappe ouders helaas. 🙄

Het probleem vind je dus met name overal wat met werken te maken heeft. Al zijn er uitzonderingen, die ik ook ken gelukkig.
Maar over het algemeen is het echt geen onzin.
Het het ook zo vaak meegemaakt om me heen op de werkvloer; verschrikkelijk irritant.
De meesten van hen willen niet hard werken of veel werken, hebben minder respect voor ouderen en mensen die meer ervaren zijn, hebben vaak ook nog een grote bek, weten alles beter, zijn eigenwijzer en weten duidelijk wat ze niet willen. Doen liever niets wat ze niet leuk vinden, al hoort dat ook bij het leven en leren omgaan met beproevingen. Willen meteen de top bereiken zonder onderaan de ladder te beginnen en heel hard te werken.
Jort Kelder (al vind ik hem maar een lullo) zei het treffend: "ze zijn zo gepamperd door hun ouders, dat áls ze dan een functioneringsgesprek krijgen, ze in tranen uitbarsten of een burn-out krijgen."

Ik zie het, net als Duarte, ook in het huidige Ajax. Het is verschrikkelijk irritant voor de oudere generaties in het veld (Tadic 👉🏼 Lang),de mensen op de tribune en thuis - is niet om aan te gluren gewoon.
En zo'n Misehouy bijv...pfff...vermoeiend. En velen voor hem en met hem nu vandaag de dag zijn ook zo.
Brobbey is een voorbeeld van een eerlijke jongen die zijn fouten uiteindelijk heeft ingezien en maar al te blij is bij Ajax, die zich kapot werkt om zijn carrière te redden. Er zijn dus uitzonderingen gelukkig.

Maar Duarte slaat hier imo wel degelijk de spijker op de kop.

Hopelijk komen er nog 2 routiniers bij, op het middenveld en in de verdediging (LB + 10). 👍🏼

27-01-2024 09:40

4-3-3 +3512

Het is inderdaad heftig wat er nu gebeurt met die kids. Voor Corona werd het al steeds moeilijker om serieuze jonge mensen te vinden, maar nu is dat bijna onmogelijk geworden. Sommige van die kids nemen hun ouders mee naar sollicitatiegesprekken! En die ouders stemmen daarmee in... WTF! Komen die ouders dan elke dag mee naar het werk om hun kleine te beschermen tegen die oh zo gemene buitenwereld!? Wat moet er van dat soort mensen terechtkomen?

27-01-2024 11:28

jerryisthename +31737

Echt waar, joh?! Bizar....🙄

Precies...zorgwekkend!

27-01-2024 11:37

robbertvd +2407

Ja want die kindjes is geen verantwoordelijkheid geleerd en grote jongens zijn! Altijd een aai over bol etc.
Met die tere zieltjes moet je ooit een oorlog winnen.

27-01-2024 14:51

twynestar +28241

'Spelen niet meer met het hart'. Dat is natuurlijk een dooddoener van jewelste en geeft aan dat Lerin ook niet echt weet (uiteraard, als buitenstaander) waar het bij Ajax aan schort maar 'vol er voor gaan' 'strijd en passie' en 'met je hart' doet het goed bij supporters.
Daarnaast was hij zelf natuurlijk niet bepaald de afgetrainde modelprof, zeker niet in zijn Ajax tijd.

27-01-2024 09:28

DankzijCruijff +48682

Wel lachwekkend dat dit van iemand komt die zelf ook altijd een net wat te hoog vetpercentage had.

27-01-2024 09:11

Josey Wales +11658

Verschil is dat ze er toen uitgezeefd werden waardoor hij het niet redde. Nu staan ze gewoon in de basis .

27-01-2024 12:30

Web +178830

Hier mogen wij alleen een mening maar niet mensen die voor Ajax gespeeld hebben AS ten voeten uit
En je bent er wel of niet mee eens, of het zit er tussen in
Topreactie van de dag om te janken

27-01-2024 09:11

Web +178830

Duarte word gebeld, want wij spelen tegen Heracles
Wat vind jij van het huidige Ajax?
En het zou heel vreemd zijn als hij zegt
Ik geef mijn mening niet

27-01-2024 09:19

Robbie en de Kock +11150

Het gaat niet over Duarte zelf Web. Dat begrijp jij toch ook wel.

27-01-2024 09:31

Web +178830

Heel weing reageren op de inhoud hier
Duarte geeft antwoord op een vraag
En de minachting als na Schilder nu Duarte

27-01-2024 12:38

Robbie en de Kock +11150

Wie hebben we nu nog niet aan het woord gehad over Henderson? Ehh ..Peter Hoekstra?

27-01-2024 08:53

MetersBuitenspel +2935

Ik heb Atouba nog niet gehoord, maar dan zijn we er wel denk ik.

27-01-2024 09:08

robbertvd +2407

Kuffour blijft ook stil!

27-01-2024 14:52

robbertvd +2407

Ik zou Ismaël Urzaiz willen horen!

27-01-2024 14:54

Web +178830

En? Gooi deze site er uit dan
Want wij mogen wel ons zegje doen
Bizar

27-01-2024 09:11

Georginho14 +1294

Altijd realistisch die Web

27-01-2024 09:27

Odysseus +14251

Hebben we eigenlijk Jeroen Verhoeven gehoord over Ajax? Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar…

27-01-2024 08:53

Michael 1974 +21985

Rotterdamse ajacieden. Ik hou er wel van….boukhari, duarte, hato 🏆

27-01-2024 08:36

robbertvd +2407

Omdat er geen discipline is, er trainers zijn die de tere zieltjes niet willen aanpakken.
Omdat je geen kritiek mag hebben.
Omdat ze jong al veel te veel verdienen.
Waarschijnlijk altijd met fluwelen handschoentjes aan behandelt

27-01-2024 08:28

Babangida83 +23867

Ik denk dat t ook ligt aan gebrek aan methodiek. Iedereen functioneert anders en heeft andere pressure points. Een trainer die iedereen hetzelfde benadert, wordt uitgelachen tegenwoordig. Niet serieus genomen. Dat betekent niet dat er geen manieren zijn die gasten te raken. Heitinga is daar bijvoorbeeld wél goed in. Maakt met zijn staat van dienst ook indruk. Maar is sowieso een hele goede mentale coach.

27-01-2024 13:29

robbertvd +2407

Ow dat is zeker ook een punt hoor, maar toch!

27-01-2024 14:20

noppenkoning +41173

Niklas Moisander, Christian Poulsen, Siem de Jong, Duarte, Sigtorsson, ja dat was echt elke week genieten op de tv van flitsend combinatie voetbal.

27-01-2024 08:19

thelordjoshua +10641

als je t zo even opleest, haha. lache giere brullen maar ze deden t wel

27-01-2024 13:06

Rockanje23 +37016

Met alleen Henderson als versterking is het een utopie te denken dat Ajax weer snel de weg naar boven vindt. Om dat te bereiken hadden er nog drie of vier van dat kaliber spelers aangetrokken moeten worden. Nu dat niet gebeurt is wordt de druk op Henderson ook meteen al gigantisch. Die moet verwachtingen waarmaken waar zelfs Cruijff niet aan had kunnen voldoen.

27-01-2024 08:12

Koningtoto +60216

Weg omhoog vinden? 26 punten uit de laatste 10 wedstrijden. Volgens mij is die weg omhoog al bereikt hoor. Nu een kwestie van stabiliteit in het elftal krijgen.

27-01-2024 08:20

Rockanje23 +37016

En dat zijn er gewoon 4 te weinig als je kijkt naar de clubs waar we tegen gespeeld hebben. Bovendien afgegaan in de beker.

27-01-2024 09:24

Slang3 +45802

pure scorebord journalist, want er zaten een hoop moeilijke overwinningen tussen en je laat punten liggen bij Almere en PEC thuis. Om nog maar te zwijgen over de grootste schande in de bekerhistorie van de club.

PSV is de eerste echte test, als je die slaagt dan is de lijn omhoog

27-01-2024 09:39

Babangida83 +23867

Haha, de weg omhoog. Om bovenaan te staan, moet alles kloppen. De laatste stapjes zijn het moeilijkste en Henderson is daar één van de meerdere stapjes van.

Je moet ervaring ook niet overdrijven. In 1994/95 hadden we eigenlijk alleen Rijkaard en Blind.

27-01-2024 13:31

Daminem +401

Ik weet niet of het haalbaar is, maar een Matthijs de Ligt zou een goede oplossing zijn als keizer achterin. Berghuis vervangen door een andere rechtsbuiten en je hebt al behoorlijk winst. Desnoods huren, want die waarde haal je bij andere spelers er wel uit. Opties voor een ervaren rechtsbuiten? Vroeger had je bijvoorbeeld Laudrup.

27-01-2024 07:45

superajax +11437

De Ligt krijgt 15 miljoen per jaar bij Bayern

27-01-2024 07:50

maikelklaassen +742

Plus kan die jongen overal heen. En bulkt bayern van het geld

27-01-2024 07:54

Bky +56365

Ik weet niet of het haalbaar is, maar Bellingham zou ook wel een goede oplossing zijn voor ons op 10.

27-01-2024 07:57

Nr.10 +111023

De Ligt als keizer achterin. Mbappé is transfervrij straks, halen voor op linksbuiten. Met De Bruyne eindelijk een creatieve 10 halen, moet hij wel concurreren met de IJslandse De Bruyne.

27-01-2024 08:05

Babangida83 +23867

De Ligt is wellicht nog wat te vroeg nu. Maar het zou me zeker niet verbazen als die a la Rijkaard terugkomt.

27-01-2024 13:33

Daminem +401

Oke, waarschijnlijk is De Ligt niet haalbaar. Maar welke ervaren opties voor centraal achterin en/of rechtsbuiten zien jullie dan?

28-01-2024 12:42

Bky +56365

Ik vind het wel verrijkend dat we de mening van Schilder, Duarte, Boerrigter en Sepp van den Berg hebben gehoord over Henderson.

27-01-2024 07:40

WijZijnAjaxAmsterdam +11624

Kansloos idd 🤦🏻‍♂️

27-01-2024 07:47

thtbk +271

Omdat het niet de beste spelers zijn geweest wil niet zeggen dat ze er geen verstand van hebben. Ben het 100% mee eens, zonder nog twee aankopen blijft het een zeer moeizaam seizoen. De verdediging is zwaar onder de maat.

27-01-2024 08:20

jerryisthename +31737

Precies...👍🏼
Deze spelers hebben bij Ajax of elders in het buitenland ook met grotere en meer ervaren spelers gewerkt. En hebben hoe dan ook veel ervaring middenin, aan het eind of net na hun carrière.
Waarvan er één zelfs met hem heeft gevoetbald!
Dus ja...welke mening is in deze dan belangrijker. 😉

27-01-2024 11:09

AFCA1996L +15833

Ik dacht precies hetzelfde. Al jaren niks meer van deze personen gehoord en uit het niets krijgen zij een podium om iets over Henderson te zeggen.

27-01-2024 08:51

twynestar +28241

1 van die Nederlandse jongens heeft met hem samengespeeld (nou ja getraind vooral) en stond in de belangstelling van Ajax. Dat verhaal was gewoon logisch om te posten.

27-01-2024 09:26

Robertini +39121

Vd Berg snap ik nog, omdat hij met hem samen gespeeld heeft. Die anderen slaan echt nergens op.

27-01-2024 16:16

Petterson +24957

Mooi artikel. Eigenlijk zegt deze oud-speler en ED subtopper exact wat wij als supporters ook al tijden zeggen. Hoop dat ze achter de schermen hard aan het werk zijn om deze punten te verbeteren binnen de club en selectie. Voorlopig zie ik het nog niet echt, maar komst van Henderson is een goed signaal.

27-01-2024 07:15

ProfessorX +19827

Vind ik ook !

Heb net een lijstje neer gekwakt onder artikel Verweij , maar toen hij nog meespeelde van de Boomen gaf hij ook sturing je zag een natuurlijke leider en nu met Henderson een mooi duo .

Berghuis en Bergwijn blijf ik stoorzenders vinden je kan er niet op aan of ze nu goed of slecht spelen .

Oudere spelers als Pasveer , Rulli kunnen ook heel nuttig zijn in de kleedkamer enkel luisteren ze wel naar hun ?

2 ervaren erbij maar wie ?
Wat doen berghuis en Bergwijn deze zomer , want ik denk serieus als die vervangen worden Ajax beter zou draaien.

Waarom geen Kaplan ik zie dat hij echt heel goed is bezit alles wat een verdediger nodig heeft .
Overzicht , snelheid , kopkracht , mentaliteit , verdedigend zeer sterk , goede inspeel pass .

27-01-2024 07:47

Benjiben +4427

Wie bedoelt hij met jongeren bergwijn en berghuis ?

27-01-2024 07:07

Babangida83 +23867

Ik vind Berghuis de grootste pupillenfouten maken van de hele selectie. Waarom hij daar 4.1 miljoen voor krijgt, is mij een raadsel. Dat is te dure middelmaat, wat mij betreft.

27-01-2024 17:43
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.