Diepe Zakken: Kroes weet knap binnen de krappe lijntjes te kleuren

door José de la Verde 370

Bron Ajax Showtime

Diepe Zakken: Kroes weet knap binnen de krappe lijntjes te kleuren

door José de la Verde 370

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Nu de transferperiode is afgerond, kan de financiële balans opgemaakt worden. Niet letterlijk, maar wel kunnen de inkomende en uitgaande transfers bekeken worden in vergelijking met de mogelijkheden die er waren. De stroeve start was te verwachten. Daarna lijkt Alex Kroes de takenlijst die hij meekreeg grotendeels afgevinkt te hebben, op papier althans. Gezien de strikte beperkingen die waren opgelegd én de moeilijke markt, is dat knap te noemen. Deze editie van Diepe Zakken neemt de transferperiode onder de loep.

De opdracht op de transfermarkt was om geld te besparen en tegelijkertijd de selectie (gericht) te versterken. Het klinkt alsof die twee elkaar bijten, maar in bijna elk ander seizoen was dat een normale en realistische opdracht voor een technisch directeur van Ajax. Sterker nog, het was bijna vanzelfsprekend dat er ook nog flink winst gemaakt werd. In de Overmars-jaren en de twee seizoenen daarna waren de spelers van Ajax gewild, was er veel geld in de markt en bood Ajax financieel en sportief gouden bergen voor potentiële aankopen. Hoe anders is dat dit seizoen.

Geen Football Manager: bezuinigen, huurmarkt en deflatie

Het verhaal is bekend; Ajax moet bezuinigen. Minder salaris en minder transferuitgaven zijn nodig om niet elk jaar verplicht grote verkopen te moeten doen én Champions League te halen. Maar de marktomstandigheden om te verkopen zijn verre van ideaal. Dit jaar komt er geen zilvervloot uit China of Saudi-Arabië om de transfermarkt te spekken. Ook liggen de clubs in de Premier League aan de financiële kettingen. In Frankrijk hangt bij acht clubs faillissement boven het hoofd. Italiaanse clubs worstelen al jaren met geldproblemen. En FC Barcelona behoeft geen uitleg. Alleen Manchester City - deze winter ruim 200 miljoen pond - pompt geld in de markt.

Tekst gaat verder onder de foto.

alex kroes ajax
Zo makkelijk als het gaat in Football Manager, zo moeilijk is het werk van een technisch directeur in de echte voetbalwereld.

Daarom houden alle clubs de hand op de knip en wordt er overal veel gehuurd. Ajax wil wel verkopen, maar zonder gewillige kopers kan het simpelweg niet. Het is dus geen Football Manager spelen voor Alex Kroes. En er speelt nog een ontwikkeling een rol: deflatie. Waar de prijzen in de supermarkt alleen maar stijgen, daar lijken de prijzen van spelers de piek voorbij te zijn, deels door het Diarra-arrest. De garantie dat een club later een aankoop zeker weer van de hand kan doen voor meer geld, is weg. Reden dus voor clubs om voorzichtiger te handelen: minder kopen, lagere prijzen en meer huren. En dat was terug te zien bij Ajax.

Alex Kroes heeft niet het takenpakket van Marc Overmars

Nu is deflatie niet de meest spannende term in het voetbal, maar corporate governance doet daar misschien nog een schepje bovenop. Simpel gezegd gaat dat over hoe een organisatie goede beslissingen kan nemen. Denk bijvoorbeeld aan of een directielid statutair of titulair is, wanneer de RvC akkoord moet geven over een transfer, of wie er allemaal een handtekening moet zetten onder een transfer. Deze governance is bij Ajax dit jaar flink gewijzigd, om bekende en begrijpelijke redenen.

Dat maakt dus dat Alex Kroes zeker niet hetzelfde mag en kan doen als Marc Overmars destijds. Zo is Marijn Beuker verantwoordelijk voor scouting, football analytics en de jeugdopleiding, zo is te lezen op de website van Ajax. Alex Kroes is meer een ‘dealmaker’ die zich vooral richt op transferzaken en samenstelling van de technische staf. De oude rol van technisch directeur is zo in tweeën gesplitst. Daarbij zijn de interne processen rondom transfers veranderd, waar financiële, juridische én sportieve aspecten meer gezamenlijk afgewogen worden.

Waar Marc Overmars vrijwel van begin tot eind de transferbeslissingen nam, komt Alex Kroes dus pas later in het proces in actie. Daarbij is hij meer afhankelijk van de input van de financieel directeur, de juridische afdeling en andere, technische adviseurs als Danny Blind en Louis van Gaal. De prestaties van Alex Kroes moeten dus ook in dat perspectief beoordeeld worden; geen zak met geld en geen volledige vrije hand in technische keuzes.

De gewenste versterkingen komen voor kleine transfersommen

Dan de uitwerking van dit alles; de vertrekkende en inkomende spelers. De vorige editie van Diepe Zakken ging al in op de details van de transfers van Devyne Rensch, Naci Ünüvar, Gastón Ávila, Sivert Mannsverk, Kristian Hlynsson en Youri Regeer. Daarna was er in het staartje van de transferperiode nog voldoende activiteit. Niet onlogisch, gezien Ajax zich vooral afwachtend moest opstellen en gebruik moest maken van de druk van de transferdeadline bij andere clubs.

Tekst gaat verder onder onderstaande tabel.

Diepe Zakken: Kroes weet knap binnen de krappe lijntjes te kleuren

Bovenaan de takenlijst stond een linksbuiten en een rechtsback. Zo kwam Oliver Edvardsen van Go Ahead Eagles voor zo’n 3 miljoen euro met een contractduur van drieënhalf jaar, met de optie tot nog een jaar extra. Zijn jaarsalaris zal rond de 750.000 tot 1 miljoen euro uitkomen, vergelijkbaar met Youri Regeer. En Lucas Rosa werd voor viereneenhalf jaar overgenomen van Real Valladolid voor 2 of 3 miljoen euro, met een half miljoen aan mogelijke bonussen. Zijn salaris zal boven de miljoen euro uitkomen. Als laatste kwam keeper Matheus op huurbasis, aannemelijk is dat Ajax dit half jaar zijn salaris overneemt.

Meer uitgaand dan inkomend levert besparingen op

Uitgaand werden er drie verkopen gedaan. Diant Ramaj werd voor zo’n 5 miljoen euro (inclusief of exclusief bonussen) verkocht aan Dortmund. Voor dat bedrag blijft er zo’n half miljoen aan transferwinst over. Jaydon Banel verliet voor 1 miljoen euro de club voor Burnley. Daarvan gaat ongeveer 850.000 euro als winst in de boeken. Als laatste verkocht Ajax Benjamin Tahirovic voor 2,75 miljoen euro (plus 1 miljoen bonus) aan Brøndby IF. Daarmee wordt zo’n 3 miljoen euro aan transferverlies genoteerd.

Tekst gaat verder onder onderstaande tabel.

Diepe Zakken: Kroes weet knap binnen de krappe lijntjes te kleuren

Bij alle drie de verkopen is mogelijk een doorverkooppercentage bedongen. Daarnaast bespaart het salaris, samen net onder of boven de 1 miljoen euro voor dit half jaar. En voor Tahirovic en Ramaj scheelt het afschrijvingslasten van 1,25 miljoen euro dit boekjaar.

Dan werd Chuba Akpom verhuurd aan Lille OSC met een koopoptie van 12,5 miljoen euro. Komend half jaar scheelt dat zijn salarislasten, driekwart tot 1 miljoen euro waarschijnlijk. Zijn afschrijving van 2,5 miljoen euro blijft staan, maar mocht de koopoptie gelicht worden, dan vervalt deze en schrijft Ajax volgend boekjaar zo’n 2,5 miljoen euro transferwinst.

Kleine kanttekening is dat er ook enkele contracten verlengd zijn dit jaar (o.a. Mika Godts, Youri Baas, Gerald Alders, en misschien Rayane Bounida?). Daar zijn extra salariskosten (inclusief mogelijk tekengeld) mee gemoeid.

Dichter bij de financiële doelstellingen gekomen

Onder de streep resulteert dit in salarisbesparing. Naar schatting 1,5 tot 2 miljoen euro aan inkomende salarislasten in het komende half jaar, en mogelijk het dubbele aan uitgaande lasten. De transferlasten in de vorm van afschrijvingen blijft ongeveer gelijk met wie er gekomen en gegaan zijn. Wel is er een (voor Ajax-doen) kleine transferwinst geboekt van zo’n 2,5 miljoen euro.

Tekst gaat verder onder onderstaande tabel.

Diepe Zakken: Kroes weet knap binnen de krappe lijntjes te kleuren

Wat dit in het grotere plaatje betekent, is dat Ajax dus nog verdere besparingen gedaan heeft in navolging van de zomer. Qua doelstellingen komen ze zo in de buurt van de eerder gestelde eenderde besparing op salaris.

De eindjes werden aan elkaar geknoopt

Hoewel het in de eerste weken van de transferperiode leek alsof er te weinig gebeurde, is na afloop wel te stellen dat de takenlijst afgevinkt is. Met name vanuit financieel oogpunt is het interessant om te zien hoe er aan de strikte richtlijnen gehouden is.

Zo is er elke keer eerst verkocht of verhuurd om ruimte te maken voor aankopen. Er was vooraf zo’n 5 miljoen euro beschikbaar en als daar de 40% van de binnengehaalde transfersommen (13,75 miljoen euro) bijgeteld wordt, komt dat uit op een totaal van 10,5 miljoen euro. Dat is vrijwel gelijk aan wat er uitgegeven is aan de drie aanwinsten (9,5 tot 10 miljoen euro).

Verder brengen de vervangers of nieuwelingen minder lasten met zich mee dan de vertrekkers. Dus worden de bezuinigingen doorgezet en waarschijnlijk een recordverlies voorkomen. Gezien de marktomstandigheden lijkt het maximale eruit gehaald te zijn door Alex Kroes. Hij kreeg maar een krap budget mee, maar heeft uiteindelijk alle eindjes aan elkaar weten te knopen.

José de la Verde (X: j_berden)

Diepe Zakken seizoen 2024/25:

- Diepe Zakken: Financiële details van de transfers van Rensch, Avila en Ünüvar
- Diepe Zakken: De beperkte middelen van Ajax voor deze (en volgende) transferperiode(s) uitgelegd
- Diepe Zakken: Selectiewaarde Ajax steeg met zeker 20 miljoen in drie maanden Farioli
- Diepe Zakken: 'Onwaarschijnlijk dat Ajax nog evenveel inkomsten uit transfers kan genereren als voorheen'
- Diepe Zakken: Waarom transfersommen de grote uitdaging worden deze winter
- Diepe Zakken: Een financiële inhaalslag van PSV en Feyenoord is nog ver weg
- Diepe Zakken: Het jaarverslag toont het meerjarenplan om de club op de rit te krijgen
- Diepe Zakken: Waarom 35 miljoen euro kostenvermindering nog niet voldoende is

Diepe Zakken seizoen 2023/24

- Diepe Zakken: De Europa League begroting: kwalificatie belangrijker dan transferwinst
- Diepe Zakken: Waarom Ajax niet het meeste betaalt aan zaakwaarnemers
- Diepe Zakken: De Malenovic-miljoenen en de lessen voor Kroes
- Diepe Zakken: Verdiensten van verkoop jeugdspelers laten dalende trend zien
- Diepe Zakken: vijf kostenbesparingen om volgend seizoen verlies te beperken
- Diepe Zakken: Europese inkomsten bepalen mogelijkheden voor volgend seizoen

Lees meer over:
Plaats reactie

Ferd +38449

qua besparingen heeft hij het goed gedaan, maar qua inkomende transfers is het extreem matig. Spelers voor plekken waar niemand nodig was (Regeer), een jong talent inruilen voor een speler waarbij de supporters van de vorige club blij zijn met z'n vertrek (Matheus), een linksbuiten van 25 die pas een half seizoen opvalt (Edvardsen, 7 assists in 81 wedstrijden) en een rechtsbenige linksback voor de rechterkant.

09-02-2025 05:29

Artemio +31934

Je gaat haast denken dat het duo Beuker/Kroes alles goed op de rit hebben.

07-02-2025 17:16

InDeKolkendeJCA +446

Was ik nog vergeten we blijven samen lekker lachen😂😂😂

07-02-2025 16:41

Mijnclub33x +9849

Zonder CL geen diepe zakken.

07-02-2025 16:27

Mung +1393

Nee, wel heel diep zakken

07-02-2025 19:08

barry1988 +24005

Financieel lijken er prima stappen gezet te zijn. Dat is goed werk en hebben Kroes en co goed gedaan.

Al schrik ik wel een beetje van de salarissen van Edvardson en Rosa. Voor breedte aankopen die vanuit de middenmoot eredivisie en een degradatiekandidaat in La Liga komen best veel. Bij Rosa snap ik nog een beetje gezien dat hij uit La Liga komt maar een miljoen voor Edvardson is best hoog gezien de financiële situatie.

Ook was het bijzonder om te horen dat Edvardson al vrij vroeg op het lijstje stond maar dat het zo lang duurde voordat er doorgeschakeld werd. Heeft dit bijgedragen aan het hoge salaris voor Edvardson gezien hoe klem je zat met de situatie Godts?
Hopelijk pakken ze dit soort dingen ook mee in de evaluatie van de transferperiode.

Als je alleen naar de transfers kijkt dan een zesje voor deze transfermarkt, door het groot aantal breedte aankopen.
Met alle randzaken er om heen erbij opgeteld dan een 5. Te veel van de hak op de tak beleid (waarom eerst Regeer halen terwijl er een rechtsback en linksbuiten nodig waren) en gelek naar de media (wie daar ook voor verantwoordelijk is) met alle gezeik als gevolg.

07-02-2025 16:20

4Ever14 +6603

"Financieel lijken er prima stappen gezet te zijn. Dat is goed werk en hebben Kroes en co goed gedaan."

Volgens mij valt dit ook wel mee.
Ze hebben nu veel spelers van de loonlijst, alleen komen de meeste van de zomer weer terug, dus het is meer een kwestie van het probleem verschuiven.

Daarnaast hebben de aankopen van Kroes een hoge salaris voor wat ze kunnen/brengen. Dus wat je initeel bespaard aan salaris, komt er ook weer bij.
Ik geef hem persoonlijk een 4 voor deze window, dat heeft meer te maken met de keuzes die hij heeft gemaakt en het erop lijkt dat hij geen oog heeft voor het sportieve gedeelte. Het grootste probleem met dit Ajax is creativiteit, hiervoor ben je momenteel voornamelijk afhankelijk van Henderson en normaal gesproken Berghuis mits hij in vorm is (zoals tegen Feyenoord).

07-02-2025 19:07

Dennisjez +1110

Huh Henderson is toch totaal niet creatief. De creativiteit moet inderdaad van berghuis komen. Maar toch ook van Godts en in wat mindere mate van fritsie. Ook traore heeft het in zich om creatief te zijn in zijn dribbels. Maar die laat maar erg weinig zien op het moment

08-02-2025 10:32

4Ever14 +6603

Van de spelers die jij noemt is alleen Traoré af en toe creatief. Godts en Fitz-Jim zijn misschien creatief in hun dribbel maar daar houdt het bij op.
Met creativiteit doel ik op spelers die een kans weten te creëren in verschillende situaties, zo zie je vaak bij Henderson (wanneer er ruimtes zijn) dat hij in 1 keer (in een snel tempo) de bal naar voren speelt richting de buitenspelers en hiermee een situatie creërt waar weer een kans uit komt.
Kortom je hebt spelers nodig als een Ziyech, Tadic of Antony, spelers die een defensie weten open te breken met hun passes of dribbels.
Henderson valt hier natuurlijk niet onder, maar toch is hij een van de weinigen die het consistent doet met zijn passes.
Daarom is het problematisch dat er in de voorhoede of op het middenveld geen speler is gehaald die deze kwaliteiten heeft. Kortom je gaat tegen de kleine clubs die de bus parkeren, nog altijd lastige wedstrijden krijgen.
En als Henderson wegvalt wordt het alleen maar moeizamer.

08-02-2025 11:48

Hwb +1460

Ik lees hier steeds over een moeilijke markt, waarin clubs minder geld uitgeven.

Volgens de FIFA is er een dik transferrecord gebroken voor de winterwindow. Bijna 50% meer uitgegeven dan in 2023:
https://www.vi.nl/nieuws/fifa-januari-levert-transferrecords-op-in-zowel-mannen-als-vrouwenvoetbal

07-02-2025 15:32

WantAmsterdam +116101

Verschrikkelijk dat AS nu ook klakkeloos narratieve overneemt zonder bron/cijfers.
Niet alleen het niveau kwa reacties gaat omlaag. Het niveau van de artikelen zelf ook.

07-02-2025 15:42

Hwb +1460

Nouja, dit artikel is geschreven voordat dit nieuws naar buiten kwam. Het verrast mij ook, was niet het beeld dat ik had. Maar zo zie je dat beelden niet altijd de realiteit weerspiegelen.

07-02-2025 15:46

InvertedBack +355

Ik heb het idee dat kritisch inhoudelijke posters of een ban hebben opgelopen of er hoofdschuddend bij zijn weggelopen. Beetje Trump politics.

07-02-2025 15:55

WantAmsterdam +116101

Ja, maar AS kan ook zelfs de cijfers zoeken.
Het kan toch niet dat je iets zonder feitelijke basis en data beweert??

07-02-2025 16:19

Odysseus +14274

Hear, hear! Ik zit hier alleen voor nieuwsvergaribg, maar vooral voor reacties van jou, 123, Oz, krypto, Oxxer, Shelby, c14, Petterson, danielson en maxpower (misschien ben ik iemand vergeten). Jullie reacties zijn eigenlijk altijd interessanter en inhoudelijker dan het artikel zelf. Alleen Wessel Kroon is een positieve uitzondering.

08-02-2025 07:57

Hwb +1460

AnsB vergeten denk ik. Verder enorm eens met jouw lijst.

08-02-2025 08:47

WantAmsterdam +116101

Ik voel me erg gevleid en het doet goed om dit te lezen, bedankt voor de lieve woorden, allebei jullie.

En ja AnsB mag je niet vergeten.

08-02-2025 14:55

InvertedBack +355

Dat is lastig aan deze stukjes. Suggereert soort kwaliteitsjournalistiek wat AS nooit kan waarmaken. Zelfs het economisch nieuws van een NRC of FD rammelt doorgaans aan alle kanten.

Wel kan de auteur/AS eens bij zichzelf te rade gaan waarom hij schreef over een dichtzittende markt. Komt dat door Kroes, eigen waarneming? En hoe kan een dergelijke stelling gecontroleerd worden?

07-02-2025 15:54

Ferd +38449

dat werd over afgelopen zomer ook constant opgevoerd als reden waarom Kroes alleen maar kon verhuren, terwijl het de op één na duurste transferzomer was ooit.

09-02-2025 05:30

Multi +33237

Wat mij betreft zijn er gewoon 2 dingen die ik vooral jammer vind van deze transfer periode.
1) dat van de Bomen niet weg is met dat riante salaris van hem, maar dat kan je kroes moeilijk verwijten.
2) dat er niet nog een creatieve middenvelder erbij is gekomen die ook op de rechtsbuiten eventueel kan spelen.

Voor de rest heeft Kroes het aardig gedaan. Het was van sommige hier ook een utopie om te denken dat we alle rommel wel even kwijt zouden raken. Daarnaast kon je gewoon weten dat er pas op het einde van de transferperiode echt actie ondernomen zou worden. Dat is altijd al zo geweest bij Ajax en zeker nu je zo financieel afhankelijk bent van andere die vertrekken had je dit al kunnen voorspellen.

07-02-2025 15:02

WantAmsterdam +116101

Farioli gebruikt Branco volop dus die zou sws niet verkocht worden.

Waarom utopie? Ik had graag gezien dat we Meerveld hadden gekocht en Ünüvar gehouden inplaats van Rosa, Edvardsen en die keeper te halen, dan hadden we de creativiteit en aanvallende/middenveld opties die we nodig hadden en hadden we zelfs geld gespaard.
Hoe is dat een utopie?

07-02-2025 15:08

TontoKarnaggel +42491

Goed en duidelijk stuk, ik zou sommigen AS'ers aanraden het rustig en met een open blik door te lezen ( en nee...kroes doet imo ogen zeker niet alles goed )

07-02-2025 14:57

WantAmsterdam +116101

Ik zou je aanraden eens te lezen wat mensen die kritiek hebben inhoudelijk schrijven inplaats van deze indirecte nietszeggende reacties. Beetje vermoeiend, altijd dat indirect wijzen inplaats van gewoon op die “sommige ASers” direct te reageren met inhoud.

07-02-2025 15:02

TontoKarnaggel +42491

Lieve schat, ik waardeer je betrokkenheid en vind jouw/jullie kritiek op kroes ook helemaal niet zo erg ( wel vaak erg op de man, maar goed ) sterker nog, met sommigen punten kan ik een heel eind met je meegaan. Waar ik wel moeite mee heb is jullie denigrerende en boze reacties op iedereen die enige nuance in de kritiek probeert te brengen, dan vliegen de clownemojies je gelijk om de oren. Dat vind ik nou vermoeiend. Het enige wat ik met mijn eerste post probeerde te zeggen is dat het niet zo zwart wit is als jullie vaak stellen. En vandaar dus mijn wens dat iedereen het artikel met een open blik leest. Kroes is imo ogen zeker niet foutloos en moet zich ook bij mij nog bewijzen, maar er zijn weldegelijk factoren waarom er gebeurd wat er gebeurd, en het niet enkel gebeurd omdat kroes een idioot, charlatan, debiel, mol, of weet ik wat ik nog niet meer gelezen heb, is. En dan kan je zeggen dat je inhoudelijk moet reageren maar kom op, elke post van zowel de voor als tegenstanders zijn gewoon meningen voornamelijk gebaseerd op aannames. Tsja, dat kan je inhoudelijk noemen, ik noem het een persoonlijke mening gevormd door wat je wil zien.
Kortom, rekening houden met de omstandigheden, je niet vastgraven in je eigen gelijk en vooral, andere meningen ook de ruimte geven...

07-02-2025 16:07

WantAmsterdam +116101

Hiermee kan weer niemand iets. Schrijf dan niks

Je brengt geen nuance. Je brengt niks. Je gaat inhoudelijk op helemaal niks concreet in en maakt een stroman van andere meningen/reacties en verzint gewoon dingen.

Ik heb het over het feit dat Kroes zijn aankopen veel verdienen, dat we sommige spelers te snel van de hand doen (Ünüvar bijv) dat we goedkope talenten over het hoofd zien (Meerveld), het feit dat Kroes zelf aangeeft dat clubs Brobbey alleen maar willen huren.
Inhoud. Dus.

Laat dat schat maar zitten. Ik ben jouw indirecte inhoudsloze reacties zat. Je bent niet de enige natuurlijk dus niet alleen aan jou gericht.

Er zijn hier heel veel mensen die tijd en moeite erin steken om feiten gebaseerde inhoudelijke reacties met data en bronnen te schrijven. Als je het niet eens bent, kom met betere argumenten.

07-02-2025 16:18

TontoKarnaggel +42491

We doen Unuvar te snel van de hand, we hadden meerveld moeten kopen...jij mag het feiten noemen of een inhoudelijke reactie, ik noem het een mening...
Maar goed, voor de rest vind ik het wel gezegend, succes met je heilige oorlog en blijf vooral in de waan dat jouw mening de enige goed onderbouwde waarheid is, dat pakt in het echte leven ook altijd zo lekker uit...

07-02-2025 16:31

WantAmsterdam +116101

Ik zeg inhoud. En iets later feiten gebaseerd.
Het is feiten gebaseerd dat Ünüvar kwa rendement en creativiteit prima cijfers haalde bij Twente.
Het is feiten gebaseerd dat Meerveld haalbaar was kwa transfersom en salaris.
Ik geef een menig gebaseerd op feiten.

Jij klaagt alleen maar indirect over mensen die een andere mening hebben dan jou.
Snap niet zozeer wat voor nut dat heeft. Behalve de gewoonlijke “Kroes doet het goed, de anderen moeten wat te zeiken hebben en hebben geen geduld of realistische voorstellingen” circle jerk.

07-02-2025 16:38

DeKenner +9292

Ik kan me wel vinden in de woorden van Tonto. Hij of zij brengt wat nuance aan op een AS dat tot de laatste week van de transfermarkt compleet scheef getrokken was. Het was massaal afgeven op Kroes, op basis van onderbuikgevoelens. Men had geen flauw idee wat er zich achter de schermen afspeelde. Ik ben zelf ook niet pro Kroes. Ik ben wel anti de anti Kroes mensen die maar wat lullen. Unuvar als serieuze optie voor Ajax 1 is natuurlijk ook onzin. Zoals je zijn ‘goede statistieken’ bij Twente als feit ziet, zo zijn het ook feiten dat hij onder meerdere trainers in Amsterdam geen fatsoenlijke kans in Ajax 1 kon afdwingen, en dat zijn 2 buitenlandse avonturen op complete flops zijn uitgedraaid. Het is maar net welke ‘feiten’ je voorkeur hebben, waardoor het naar een mening neigt. Als Ajax interesse had gehad in iedere willekeurige andere speler met de statistieken van Unuvar, dan was dat reden voor je geweest om Kroes af te zeiken. Nogmaals: het is gewoon een hoop gelul. Net als het Meerveld argument overigens. Dat JIJ zo’n speler graag bij Ajax ziet, dat mag. Iedere supporter kan wel een persoonlijke mening hebben over welke speler Ajax moet halen. Daar heeft Ajax natuurlijk geen enkele boodschap aan.

07-02-2025 19:07

Knalpot +3610

Hoe is Meerveld een goedkopere optie dan die moet ook gewoon tussen de 4 a 5m kosten en zal ook gewoon salaris vragen rond Regeer (en dus ook Edvartsen) https://www.voetbalbrabant.nl/2025/01/ringo-meerveld-willem-ii-zet-zinnen-op-transfer-naar-feyenoord/

En unuvar tja leuk dat jouw onderbuik vertelt dat het talent er allemaal wel nog uit zal komen. Naci heeft 900 minuutjes gespeeld op het hoogste niveau in 2,5 jaar tijd denk je dat er wat mankeert aan al die trainers die hem niet opstellen of zal het misschien toch wat te maken hebben dat die jongen wat mist om op het hoogste niveau mee te komen? Dit is toch ook gewoon speculeren op een resultaat uit het verleden wat een junior aan talent heeft laten zien? En ik geloof ook best in ontwikkeling alleen is die er lang niet altijd (voorbeelden legio) en vertrouw ik eerder op mensen die elke dag met hem werken. En ja scorebordtechnisch heeft Naci het best aardig gedaan met 3 goals en 3 assists in 500 minuten maar dat waren wel voornamelijk potjes als invaller waarin de moegestreden tegenstander ruimtes weggaf en als je dan wat dieper inzoomt en je ziet slechts 3 goals op 25 doelpogingen en veelal potjes rond de 6,5 op sofa dan moet je je toch afvragen of dat de schakel gaat zijn die gesloten defensies open gaat breken voor ons.

"Je brengt geen nuance. Je brengt niks. Je gaat inhoudelijk op helemaal niks concreet in en maakt een stroman van andere meningen/reacties en verzint gewoon dingen."

"Laat dat schat maar zitten. Ik ben jouw indirecte inhoudsloze reacties zat. Je bent niet de enige natuurlijk dus niet alleen aan jou gericht."

Ik heb je al eerder aangegeven niet zo hoog van de toren te blazen en eens zelfreflectie toe te passen veel mensen irriteren zich andersom ook aan jou en je alterego WZ123 en dit soort reacties is precies waar ik op doel met het verschil dat jij direct een discussie probeert dicht te slaan met "schrijf dan niks" "inhoudelijk en feiten bla bla bla" "onderbuik zus en zo" jij doet net zoveel aan aannames, speculatie en feiten als eigen waarheid te brengen als ieder ander als je die spiegel ziet die voor je neus staat.

07-02-2025 20:53

WantAmsterdam +116101

Ja natuurlijk kun je dat. Circlejerk en likes. Betere bestaat niet.

Tja, zelfde geld voor Baas en Fitz. Nee, ik dus minder serieus. Verder zie ik hem als invaller niet als basisspeler. Maar de Ajax trainer zagen dat niet in hem.

Ja, welke feiten. Het feit dat “de oh zo geweldige Ajax trainers die het talent van meerdere andere talenten over het hoofd hebben gezien zagen het niet in hem, dus zal kloppen”.
Dit is gewoon lui. Zwaktebod. Je hebt zelfs geen echt argument, dan maar komen met het argument van autoriteit komen.
De rest is weer gelul, rant en onzin.
En heeft helemaal niks met de kritiek van mijntje maken.

Als dit je definitie van inhoud. Het niet over Ünüvar als speler hebben maar hem puur erop beoordelen dat hij geen kans kreeg. Tja, niet mijn koek?

07-02-2025 23:18

WantAmsterdam +116101

Waar zeg ik dat Meerveld goedkoper is? Hij was financieel haalbaar geweest, zeer goed haalbaar zelf.



“ Naci het best aardig gedaan met 3 goals en 3 assists in 500 minuten maar dat waren wel voornamelijk potjes als invaller waarin de moegestreden tegenstander ruimtes weggaf en als je dan wat dieper inzoomt en je ziet slechts 3 goals op 25 doelpogingen en veelal potjes rond de 6,5 op sofa dan moet je je toch afvragen of dat de schakel gaat zijn die gesloten defensies open gaat breken voor ons.”

Als een beetje verder zou kijken, dan zou je zien dat Ünüvar 15 van de 25 doelpogingen BUITEN de 16 had.
Zijn goal conversion rate is 12%, met 60% doelpogingen buiten de 16. Haller had een goal conversion rate van 21% in zijn beste Eredivisie seizoen, met 97% in box schoten en maar 3% buiten.

Naci zijn in box conversion rate is 30%. Die van Haller 21%. Naci heeft de inbox conversion rate van een Harry Kane.
Je weet dat dat getal voor een invaller met gemiddeld 26 minuten per wedstrijd een gemiddeld getal van 6.84 heel erg knap is?
Om een getal boven de 7 te halen in die tijd moet je echt zeer goed leveren. Hij is maar net eronder.


Tja. Je kunt over ons inhoudelijke mensen janken, maar je toont ook hier weer dat jij gewoon de argumenten niet snapt.

07-02-2025 23:29

WantAmsterdam +116101

Maar ja, weer het volgende zwaktebod. Van jullie allebei. Alledrie. Maar ja. Lekker op likes blijven hinten met lege frasen en alles slikken. Niet dat AS hier in het artikeltje gewoon aantoonbaar alternative feiten levert. Die door de FIFA zelf ontkent worden.

Lekker achter de leider aanlopen, een bewezen oplichter een leugenaar, weet Stefan de Vrij alles van.

07-02-2025 23:32

Ferd +38449

'op basis van onderbuikgevoelens', dat is pas op basis van onderbuikgevoelens want alle kritiek op Kroes was goed onderbouwd en zeker geen onderbuikgevoel.

09-02-2025 05:33

Ajaxcbs123 +1252

Je gunt Ajax/Kroes een goede zomer;
50mil uit CL - plek 1/2
Verkoop van;
Brobbey 30+ Mil
Hato 35+ Mil
Taylor 25+ Mil

Inkorten salaris van;
Henderson
Wijndal
Vd Boomen
Sosa
Akpom
Forbs

Weer wat meer stabiliteit in de financiële huishouding.

07-02-2025 14:43

JohnDylan +21980

Waarom zou je Hato verkopen? Hij is een van de enige belangrijke spelers die tot ten minste 2028 vastligt. Die moet Ajax tot in ieder geval de zomer van 2026 bij de club houden. Ik zou proberen de contracten van Brobbey en Taylor te verlengen maar als dat niet mogelijk is kan ik begrijpen dat ze worden verkocht.

BTW, 25+ miljoen voor Taylor en 35+ miljoen voor Hato zijn (veel) te lage minimum bedragen. Daar moet bij beide minstens 10 miljoen bij.

07-02-2025 14:44

FrancescosRavioli +15193

Ik ben het eens mbt Hato. Maar die bedragen die je roept zijn nergens op gebaseerd. Ajax speelt al 3 seizoenen geen CL en tot dit seizoen lieten Hato en Taylor geen topniveau zien (qat geen schande is).

Pas als je kampioen wordt of deze spelers loodsen je door de vCL heen, kan je misschien die bedragen vangen.

Taylor is sowieso weg. Dat heeft zn zaakwaaernwmer al gezegd. Brobbey zou ik idd wel verlengen of in ieder geval nog een seizoen houden

07-02-2025 14:48

JohnDylan +21980

Ik baseer me onder andere op de modellen van CIES die een goede succes rate hebben en afgelopen december Hato op 50 miljoen en Taylor op 30 miljoen zetten.

“Taylor is sowieso weg. Dat heeft zn zaakwaaernwmer al gezegd.”

En dat heeft die woorden heeft hij inmiddels in de media in moeten slikken.

07-02-2025 14:52

Danielson +50278

Hato is niet te houden vrees ik.

07-02-2025 14:56

Aabd +443

Het liefst zie ik Taylor en Hato blijven 👌

07-02-2025 14:56

AINIESTA +44615

En dan is het maar de vraag wie de vervangers van Hato, Taylor en Brobbey zullen zijn. Met z'n 'winnaar' fetisj.

07-02-2025 15:29

Knakworst +546

Ik zat net even te kijken op Tranfermarkt.nl naar transfervrije buitenkansjes en mij viel de naam Rafinha op. 31 jaar, broer van Thiago Alcantara en in de zomer van 2022 van PSG naar Al Arabi gegaan.
Met zijn ervaring in La Liga, Seria A en Ligue 1 een bruikbare speler, als weet ik niet hoe fit hij is.
Kan volgens Transfernarkt.nl op CM, CAM en Rechtsbuiten. Met het wegvallen van Regeer geen gek idee lijkt mij?

07-02-2025 14:06

WantAmsterdam +116101

Lekker, weer een oude over the hill speler met een erg hoog salaris maar geen restwaarde of groeipotentieel.
Hebben we al zo weinig in de selectie.

07-02-2025 14:09

FrancescosRavioli +15193

Henderson zal wsl wel weggaan. Klaassen gewoon verkopen en Berghuis niet verlengen. En daarbij zie ik het ook wel zitten in Rafinha

07-02-2025 14:50

WantAmsterdam +116101

Klaassen hoef je niet te verkopen, Contract loopt af. Berghuis zal verlengen.
Dan heb je nog steeds Berghuis, Traoré, Branco, Weghorst en Pasveer als (relatief) dure oudjes. Akpom komt er mogelijk weer bij. Kans bestaat dat Klaassen zijn contract verlengt. Rugani bestaat de kans dat we hem kopen.
Dus nee, nog steeds te veel oudjes.
Rafinha heeft de laatste 2 1/2 jaar 3100 minuten gemaakt en sinds meer dan een half jaar niet meer gespeeld. Lijkt me niet dat dat een geweldige toevoeging is.

07-02-2025 15:00

TeringHenkie +28301

"Rugani bestaat de kans dat we hem kopen."

Denk je dat echt?

07-02-2025 15:33

WantAmsterdam +116101

Helaas wel. Ajax is tot nu toe zo matig en voorspelbaar gebleken in het aantrekken van spelers dat ik het als mogelijkheid zie.
Ze wilden Rugani van de zomer al als opvolger van Sutalo kopen maar dat lukte niet ook omdat Sutalo snel een belangrijke kracht onder Farioli werd.

07-02-2025 15:36

Knakworst +546

Vorig jaar snakten we naar een beetje ervaring in het team.
Er van uitgaande dat Pasveer en Klaassen sowieso, en Branco en Henderson hoogstwaarschijnlijk weggaan deze zomer kom je dan weer ervaring te kort in je basis 11.

Daarnaast, Traore speelde in de voorgaande 3 seizoen maar 2100 minuten en Farioli heeft hem in korte tijd ook behoorlijk fit gekregen.
Scoort niet altijd een 8 maar heeft met zijn 9 doelpunten en 5 assists toch een leuk aandeel dit jaar.

07-02-2025 15:45

WantAmsterdam +116101

We snakten niet naar ervaring maar creativiteit en vleugelspelers. Al die ervaring die er nu instaat (op Pasveer na) zakt of als eerste door het ijs als ze eigenlijk moeten opstaan, en/of brengen ons niet naar hoger niveau.
Traoré doet het leuk, zou ik mee tevreden zijn als het een jong talent zou zijn, maar niet voor 2.5 miljoen plus waarschijnlijk bonussen en tekengeld.
Pasveer zal echt niet gaan verwacht ik, Branco denk ik ook niet. Klaassen weet we nog niet.
Veel hangt van Farioli of een nieuwe trainer af.

07-02-2025 16:35

Ajaxcbs123 +1252

Liever investeren in Bounida.

07-02-2025 14:43

Knakworst +546

Dat sowieso.
Maar het zou voor zo'n jongen toch ook top zijn om op zijn positie een Rafinha te hebben als leermeester.

07-02-2025 15:26

JohnDylan +21980

Qua salaris is er dus nog niets structureel bespaard als de huurspelers straks weer terugkeren? Dat betekent dat er sinds het vertrek van Mislintat nog steeds nauwelijks structureel is bespaard op het salarishuis (met name door het contracteren van Henderson).

De mensen die onder de indruk zijn ruimen thuis waarschijnlijk op door alles onder de bank te schuiven. Nee, zonder dollen, heel knap dat Kroes de door hem gecreëerde problemen van een spits te veel en een linksbuiten te weinig heeft opgelost.

07-02-2025 13:56

kampioenenjood +5049

In de zomer wordt er natuurlijk gewoon weer verder gewerkt aan de selectie, dus dat is nogal een onzinnig statement. Ajax bespaard gewoon geld in de tussentijd en van de zomer komen spelers wellicht sterker terug waardoor een inkomende transfer niet nodig is, worden weer verhuurd of definitief verkocht. Het gaat gewoon stukje bij beetje en deze winter is er mooi voorgesorteerd op komende zomer. Er valt niet te ontkennen dat Ajax sportief weer in de lift zit en hopelijk wordt daar komende zomer weer een boost aan gegeven.

07-02-2025 14:10

JohnDylan +21980

In de zomer kan Kroes wel opeens veel spelers verkopen? Ik betwijfel het. Dat wordt dus weer verhuren en dan ben je hun salaris misschien tijdelijk kwijt maar je maakt wel nog kosten of de afschrijf kosten van hun transfersommen. Om in de 1.5 jaar na het vertrek van Mislintat nog steeds niet een behoorlijke structurele hap uit het salarishuis te hebben genomen vind ik teleurstellend.

Sportief gaat het (qua prestaties) goed omdat Ajax een geweldige resultaat trainer heeft. Dat heeft nauwelijks met het transferbeleid te maken. De terugkeer van eigen jeugd Baas en Fitz-Jim is belangrijker geweest voor Ajax dan de aanwinsten van Kroes.

Hoeveel zekere basisspelers heeft Kroes tot nu toe aangetrokken? Traoré en …? Kroes heeft acht spelers aangetrokken en daar zit tot nu toe maar een zekere basisspeler bij. Zelfs als Edvardsen, Regeer en Rosa alle drie in de basis doorbreken is dat geen geweldige score (vier basisspelers vier breedte spelers).

07-02-2025 14:14

Aabd +443

Niemand had van tevoren gedacht dat het zo goed zo gaan. En Weghorst werd nog uitgelachen omdat hij zei voor het kampioenschap te willen gaan. Maar het blijft Nederland, weten altijd wel weer te zeiken 🤦‍♂️

07-02-2025 14:20

JohnDylan +21980

Ik herhaal: “Sportief gaat het (qua prestaties) goed omdat Ajax een geweldige resultaat trainer heeft. Dat heeft nauwelijks met het transferbeleid te maken. De terugkeer van eigen jeugd Baas en Fitz-Jim is belangrijker geweest voor Ajax dan de aanwinsten van Kroes.”

Farioli verdient een goede technisch directeur. Stel je voor wat er dan mogelijk is. Als Ajax niet ondanks de technisch directeur goed kan presteren maar dankzij.

Kroes is zo’n zwakke onderhandelaar dat hij eerst zoveel spelers moest verhuren dat Ajax niet meer spelers mocht verhuren omdat hij zichzelf dan niet zou laten verleiden tot de verhuur van andere spelers. En dat probeerden de media te verkopen als een slimme strategie. 😂😂

07-02-2025 14:24

WantAmsterdam +116101

Niemand kon ook weten dat Feyenoord zo zou instorten na het vertrek van Slot. Dat Slot een geweldige trainer is, is al jaren duidelijk maar dat Priske zo een achteruitgang zou zijn had denk ik niemand verwacht.
Zelfs als Feyenoord alles wint in de ED hebben ze uiteindelijk 6 punten minder dan onder Slot. Slot haalde 84 punten afgelopen seizoen. Dit seizoen is dat waarschijnlijk ruim genoeg om kampioen te worden.

Nauwelijks iemand had ook kunnen verwachten dat PSV zoveel moeite zou hebben. Ook zij kunnen hun 91 punten van laatst seizoen nu al vergeten. Als ze alles blijven winnen staan ze op 89.

07-02-2025 14:30

kampioenenjood +5049

Het aantrekken van Farioli is ook de verdienste van Kroes, of mogen we alleen mislukte transfers op dat lijstje zetten? Kroes werkt met extreem beperkte middelen en een transfermarkt waar veel minder in omgaat als daarvoor. Komende zomer zullen vast een aantal spelers Ajax weer verlaten en nieuwe spelers binnen komen, aangevuld met jeugd. Ik zie de vooruitgang wel.

07-02-2025 14:50

JohnDylan +21980

Kroes heeft zelf gezegd dat hij op Ten Hag wilde wachten en dat Beuker toen vol voor Farioli is gegaan. Dus nee, dat zie ik niet als het verdienste van Kroes. Het is goed dat Ajax door hem Farioli op het oog is gekomen (dat las ik ooit) maar Beuker is degene die ervoor heeft gezorgd dat hij ook daadwerkelijk naar Ajax is gekomen. Kroes wilde op Ten Hag wachten die surprise surprise bij SEG zit.

07-02-2025 14:55

WantAmsterdam +116101

Farioli was de keuze van Beuker.

07-02-2025 15:10

kampioenenjood +5049

Beuker gaat niet over het eerste team, dus dat gaat helaas niet op. Maar ik snap het inmiddels. Dingen gaan fout = schuld Kroes. Dingen gaan goed = verdienste Beuker en Geelen. Enige nuance, realiteitszin of begrip over bestuurlijke functies is verder niet nodig.

07-02-2025 16:12

WantAmsterdam +116101

https://www.ajaxshowtime.com/bijzaken-en-geruchten/kroes-is-bereid-om-nog-een-maand-te-wachten-op-mogelijke-komst-ten-hag

07-02-2025 16:47

WantAmsterdam +116101

https://www.ajaxshowtime.com/hoofdnieuws/tg-ajax-shortlist-met-ten-hag-op-een-farioli-en-potter-daarachter-club-sprak-uitgebreid-met-xavi

07-02-2025 16:48

ProperFootball +14586

Zomertransferperiode is natuurlijk wel een heel ander verhaal dan de winter.

Winter is toch meer een periode waarin sommige spelers noodgedwongen verkassen c.q. clubs hier en daar een noodverbandje halen.

In de zomer maken veel teams en spelers echt een nieuwe start: nieuwe club, nieuwe ronde, nieuwe kansen.

We zullen zien hoe het gaat, maar in principe (ver)koop je in de zomer meer dan in de winter.

08-02-2025 11:33

ajasibu +757

haha, het blijft aan Kroes liggen. ongelofelijk

07-02-2025 15:18

JohnDylan +21980

De koop en verkoop van spelers is zijn primaire verantwoordelijkheid. Het idee dat spelers niet te verkopen zijn door dure contracten geld alleen voor Vd Boomen. De rest verdient helemaal niet zoveel. Kijk naar Tahirovic die zelfs betaalbaar was voor een club met nog geen 1/3 van het budget van Ajax.

07-02-2025 15:19

401Middenweg401 +5990

Met de redenering dat dat de primaire verantwoordelijkheid is van Kroes kan je de statement niet drooghouden dat Farioli op conto Beuker moet.

07-02-2025 16:49

JohnDylan +21980

Wat heeft de komst van Farioli te maken met de koop en verkoop van SPELERS?

07-02-2025 16:54

ProperFootball +14586

Akpom was ook duur hoor.

08-02-2025 11:35

TeringHenkie +28301

" sinds het vertrek van Mislintat nog steeds nauwelijks structureel is bespaard op het salarishuis (met name door het contracteren van Henderson)."

Eens, maar anders komen dit soort gasten niet. En een type Henderson met zijn ervaring had Ajax nu net nodig voor de wederopbouw. Je kunt ze wel goedkoper krijgen, maar dan vis je in een andere vijver en moet je denken aan een Rosario. ALS die wel wil komen. Als Ajax straks de selectie weer op orde heeft, heb je niet meer dure gasten zoals Henderson nodig.

Ben blij dat hij er is, ondanks zijn salaris.

07-02-2025 15:37

Odysseus +14274

Hahaha, mooie beeldspraak. En zo is het precies.

08-02-2025 08:13

komopajax777 +13223

Alex Kroes is gewoon de juiste man op de stoel van TD.Hij doet het erg goed onder zeer moeilijke omstandigheden.

07-02-2025 13:13

WantAmsterdam +116101

9 miljoen salaris voor Wout, Rugani en Bertje is goed onder moeilijke omstandigheden?
Regeer kopen terwijl volgens Kroes hemzelf het geld hard nodig was voor een echte RB is goed onder deze omstandigheden?
Edvardsen halen terwijl volgens Kroes zelf Moro target nummer 1 was en hij blijkbaar nog steeds in de picture staat voor de zomer is goed?
Ünüvar laten gaan en Meeerveld niet halen terwijl we creativiteit missen is goed onder deze omstandigheden?

Tja. Ik heb een andere idee van goed maar goed.

07-02-2025 13:17

SamW +1443

Want met Weghorst, Rugani en Traoré erbij gaat het heel slecht?
Achter de koop van Regeer zit een idee. Kijk even naar het interview met Kroes.
Moro is geblesseerd en voorlopig niet inzetbaar. Zonder Edvardsen hadden we weer niemand achter de kwetsbare Godts gehad.
Ünüvar heeft nog nergens (in de subtop of lager) een basisplaats afgedwongen.

07-02-2025 13:41

WantAmsterdam +116101

“ Want met Weghorst, Rugani en Traoré erbij gaat het heel slecht?”
Twee van de drie hebben (netto) nauwelijks sportieve waarde en Traoré is dat geld ook nooit waard.

“ Moro is geblesseerd en voorlopig niet inzetbaar. Zonder Edvardsen hadden we weer niemand achter de kwetsbare Godts gehad.”
Lezen. Moro blijft volgens Kroes nog steeds een target, waarom haal je dan Edvardsen voor de komende 3,5 jaar?
Verbouw je toch juist het uitzicht van iemand als Bounida?

07-02-2025 13:45

Sjaakvaak +26583

Weghorst is fijn om erbij te hebben als pinchhitter in de laatste 15-20 minuten. Speelt hij in de basis, of überhaupt begin tweede helft; dan verzuipt hij volledig. Tegen Feyenoord liet hij het ook afweten.

Rugani is een solide back-up maar eigenlijk onnodig met Kaplan en Mokio in de gelederen. En Hato die ook nog terug kan schuiven.

Traoré is natuurlijk wel lekker om erbij te hebben!

07-02-2025 13:51

WantAmsterdam +116101

Het ergste is dat ze allemaal zo duur zijn en kwa type gewoon in niks Ajax spelers.

07-02-2025 13:52

ProperFootball +14586

Wout en Rugani vind ik ook niet te begrijpen dat die gekocht zijn inderdaad. Die hadden nooit mogen komen.

Voor Henderson heb ik nog begrip, gezien zijn waarde voor dit Ajax: stabiliteit en leiderschap. Bertje kan ik me ook nog wel voorstellen omdat die in het verleden bij Ajax gepresteerd heeft, transfervrij was op te halen en een goede buitenspeler gewoon niet voor het oprapen ligt.

50/50 dus.

08-02-2025 11:38

WantAmsterdam +116101

Gaat om wat je ervoor betaald. Henderson is nooit 4.6-7.2 miljoen waard. Traoré al helemaal niet 2.5 miljoen.

08-02-2025 14:54

Daminem +401

Ik mis nog wel de inkomsten uit doorverkoop percentage en opleidingsvergoeding van o.a. Salah Edine. Dat is toch ook transfer winst?

07-02-2025 13:10

Andronixos.c +8142

Breaking news: https://www.vi.nl/nieuws/pepi-dit-seizoen-niet-meer-in-actie-voor-psv

07-02-2025 12:35

4-3-3 +3512

Eerst maar eens zien of de nieuwe aanwinsten Ajax daadwerkelijk sterker maken.
Met al die verhuur- constructies heeft Kroes alles alleen maar uitgesteld tot de zomer en begint het hele spel opnieuw. Daar bovenop zullen van de zomer VdB, Henderson en Brobbey wel verkocht moeten worden vanwege hun salaris en de zaakwaarnemer van Taylor heeft ook al aangegeven dat dit zijn laatste seizoen is bij Ajax. Er staan op de meeste van deze posities nog geen spelers klaar om het stokje over te nemen, dus voor de langere termijn lijkt er vooralsnog niet zoveel progressie geboekt. Ik hou nog even een slag om de arm.

07-02-2025 12:20

Amsterdam4ever +2364

Ik denk dat er een korte en lange termijn plan is.
Korte termijn is Rosa en Edvardsen gaan op korte termijn helpen en gaten vullen. Die kunnen ook rol spelen bij inpassende jeugd. Voor lange termijn zie ik ze tekort komen.

In de zomer zie ik Henderson, Taylor en Brobbey gaan van de basis. Daarmee komt enorm veel salaris vrij en met de 1e ook veel afschrijving.
De vraag is hoe we dat gaan opvullen, ik zou een nieuw profiel Henderson verwachten, ervaren leider die kleedkamer gaat leiden en prof mentaliteit op peil houdt.

Van de zomer zal er ook veel jeugd ingepast gaan worden denk ik. Zeker met CL en goede verkopen komt er ook weer budget vrij om versterkingen te halen.

Maar denk het idee echt is ervaring in te passen icm jeugd, tijd dat we een spits van 20m halen die er gelijk moet staan is denk ik voorbij.

07-02-2025 13:56

WantAmsterdam +116101

“ Korte termijn is Rosa en Edvardsen gaan op korte termijn helpen en gaten vullen.”
Waarom leg je Edvardsen en Rosa dan voor 3.5-4.5 jaren vast als ze korte termijn zijn?

“ Die kunnen ook rol spelen bij inpassende jeugd.”
Uitleg? Die zitten toch juist de jeugd in de weg? Breedte aankopen die kwa type niet echt bij Ajax passen en die ons op de langere termijn niet beter maken.

“ Maar denk het idee echt is ervaring in te passen icm jeugd, tijd dat we een spits van 20m halen die er gelijk moet staan is denk ik voorbij.”
Sinds Kroes/De Lange/Beuker is het vooral ervaring in passen en weinig jeugd.
De enige spits in onze geschiedenis voor die rond de 20 miljoen hebben betaald en die er gelijk moest staan was Haller.

07-02-2025 14:25

WantAmsterdam +116101

Wel heel interessant die bewering dat er minder geld de markt in wordt gepompt. Schetst de Data dat beeld dan ook?
Ik zie veel van onze concurrenten spelers voor goed geld verkopen, en club over het algemeen aardig uitgeven.
Waar clubs bij ons zelfs spelers als Brobbey alleen maar willen huren.

Verder is dit natuurlij selectief omdat je alleen maar de winter bekijkt. “Geen voetbal manager”. Kroes heeft afgelopen zomer spelers voor rond de 10 miljoen per jaar vastgelegd en daarvoor al Hendo. Dan zijn financiële doelstellingen halen moeilijk, zonder Rugani en Wout hadden we de doelstellingen kwa salarissen (die al niet heel conservatief zijn) gehaald.

Btw de geschatte Salarissen hier voor spelers als Tahirovic, Ramaj en waarschijnlijk Rosa zijn volgens capology te hoog.
Uiteindelijk gaan we vrij marginaal op vooruit terwijl geen grote transfers deden (vooral breedte spelers) en er van de zomer heel wat huurlingen terug zullen komen. Volgende zomer zullen het gros van de sterkhouders vertrekken en als we CL halen moet dan ook het een of ander uitgegeven worden.

07-02-2025 12:17

WeirdAJAX +12161

Had jij verwacht dat ze voor Brobbey in de rij stonden met miljoenen in de hand?

07-02-2025 12:18

WantAmsterdam +116101

Had jij verwacht dat Clubs een 22 jarige Oranje international die vorig seizoen nog topscorer van Ajax was alleen maar willen huren?
ja, ik had verwacht dat er clubs zouden zijn die voor Brobbey miljoenen zouden willen uitgeven. Sterke, snelle spelers met een degelijke basis techniek en met een aardig plafond zoals we afgelopen seizoen hebben gezien. Toen hadden we het nog over minsten 50 miljoen.

07-02-2025 12:29

Koscar +5388

Data ondersteunt het enigszins: https://www.vi.nl/nieuws/recordaantal-transfers-deze-window-totale-uitgaven-58-miljard-euro#:~:text=In%20het%20mannenvoetbal%20is%20in,verdubbeld%3A%206%2C2%20miljoen.

Wel meer transfers afgelopen zomer, maar wel 0,9 mrd minder dan het jaar ervoor. Je hebt het over concurrerende clubs, maar ik vind het juist heel veelzeggend dat het (sterke) kampioenselftal van PSV (met veel internationals) van vorig jaar nagenoeg volledig intact is gebleven afgelopen zomer. Normaal gesproken zou dat redelijk leeggekocht zijn.

07-02-2025 12:37

WantAmsterdam +116101

Dit artikeltje is van 3 september.

07-02-2025 12:51

Amsterdam4ever +2364

Precies. De laatste grote transfer (30m +) van PSV was Sangare, dat is zomer van 2023.

Feyenoord nu Gimenez, maar dat gaan in NL echt uitzonderingen worden ben ik bang.

07-02-2025 14:41

WantAmsterdam +116101

PSV heeft dit seizoen voor 31 miljoen verkocht.
Drie spelers, waarvan de duurste 12 miljoen, en dat voor de 29 jarige Lozano. Die is ouder dan Traoré.
Dat is nog steeds zeer aardig gezien dat PSV een niet zeer waardevolle selectie heeft met heel wat spelers die al in het buitenland geflopt zijn en ietsje ouder.

07-02-2025 14:45

WantAmsterdam +116101

Feyenoord heeft dit seizoen (zomer en Winter) beter verkocht dan ooit.
85 miljoen voor 3 spelers. Dan zou zelfs in de vroegere tijden voor ons heel goed geld zijn.

07-02-2025 14:51

WantAmsterdam +116101

https://www.vi.nl/nieuws/fifa-januari-levert-transferrecords-op-in-zowel-mannen-als-vrouwenvoetbal

07-02-2025 15:40

Koscar +5388

De vorige transferwindow is nu echt zo ontzettend vreemd om te noemen? Ook retorisch wel weer heel erg zwak om dan een artikel van een 'tegenstander' een 'artikeltje' te noemen. Als je zo de redelijkheid en nuance bent, gedraag je er dan ook naar. Verder ben je nogal aan het cherry-picken en neem je heel veel variabelen niet mee. Je kunt toch niet ontkennen dat het verrassend was dat Veerman, Schouten, Bakayoko, Saibari zelf niet werden verkocht? Op veel plekken was daarnaast te lezen dat er wat raars met de transfermarkt was. Saudi viel (t.o.v. jaar ervoor) stil, City kocht niks en iedereen zat op elkaar te wachten - ook door het EK toen en de hangende uitspraak over Diarra. En ja, nu misschien weer meer investeringen dan eerder in de winter, maar het maakt nog geen trend.

07-02-2025 18:09

WantAmsterdam +116101

Wat ben ik aan cherry picken?
Onze concurrenten, niet alleen PSV en Feyenoord maar ook AZ en Twente net met Peer en ASE weer, verkopen gewoon vele beter en spelers wel voor tientallen miljoenen?
“ Ik zie veel van onze concurrenten spelers voor goed geld verkopen, en club over het algemeen aardig uitgeven.”
Dat is wat ik schreef. Dat klopt gewoon. Dat niet elke club hun beste transfer periode/seizoen ooit,beweer ik toch niet?

Omdat het artikeltje het toch over deze winter had? Waarom zouden we het dan over de laatste transferperiode hebben? Jij begint erover.
Ook de laatste transferperiode was het niet rustig. Het was minder dan de record periode een jaar vroeger, maar het was nog steeds bijna 6 miljard.

Jij bent vooral aan het cherrypicken. En afleiden. De FIFA zelfs geeft aan dat deze window het record met gemak verbroken werd. Data schetst deze winter een heel ander beeld.

07-02-2025 23:08

afct +8946

Bij Brobbey ging het over huur met verplichte koop oftewel gewoon verkoop maar pas later je geld. Dit zal met de regels in Engeland of het budget op dat moment van die club te maken hebben.

07-02-2025 12:46

WantAmsterdam +116101

Heeft Kroes niet gezegd. Lijkt me ook niet logisch, transfersommen worden zelden allemaal in één betaalt. Dus dat je geld later krijgt is heel normaal.

07-02-2025 12:54

Hwb +1460

Nee, er is deze window juist een record gevestigd. En fors ook:
https://www.vi.nl/nieuws/fifa-januari-levert-transferrecords-op-in-zowel-mannen-als-vrouwenvoetbal

07-02-2025 15:34

ajaxfan1972 +2473

Dat kroes nu de hemel in geprezen zou worden was in december al bekend

07-02-2025 12:16

Maarten111 +1215

Kroes lijkt deze transferperiode beter uit de verf te komen dan de afgelopen zomer. Hopelijk zet hij deze leercurve komende zomer door.

Al met al een voldoende voor Kroes voor nu.

07-02-2025 12:15

Mung +1393

Kroes heeft een hele duidelijke opdracht: ticket CL en serieuze versterking. 1 september 2025 kun je pas met rapportcijfers gaan strooien.

07-02-2025 12:13

TeringHenkie +28301

"Kroes heeft een hele duidelijke opdracht: ticket CL en serieuze versterking."

Maar maar de geruchten gaan dat hij sneaky onze belangrijkste man Henderson wou verkopen? Hoezo CL ticket?

07-02-2025 16:38

Mung +1393

Hendo zal zijn verhaal nog een keer moeten doen. Alleen waar? Van de media hier moet hij niks hebben, ook in UK niet - die maakte hem destijds voor alles uit toen hij naar die zandclub ging

07-02-2025 18:06

Henkjanklaas +20619

In dit artikel wordt beweerd dat Engelse clubs aan de ketting liggen. Maar de andere kant van de medaille is dat bijv. spelers van Liverpool grofweg tussen de 120k en 250k per week, ja per week, verdienen. Van enige financial fairplay zoals zo gepropageerd door de UeFa is totaal geen sprake. Het ongelijke speelveld is nog steeds in volle hevigheid aanwezig. Trouwens, qua uitgaande transfers, hoewel de meeste verhuurd zijn, is het wellicht oké gegaan maar qua inkomende transfers moeten we afwachten of de gehaalde spelers echt iets gaan toevoegen. Om dan nu al te concluderen dat Kroes het goed gedaan heeft, is veel te voorbarig. Gaan de, ik meen, 4 gehaalde spelers werkelijk iets toevoegen aan dit Ajax. Dat is de grote vraag los van het feit dat Kroes door spelers hoofdzakelijk te verhuren in de salariskosten wist te snijden.

07-02-2025 12:08

Sander31 +7691

Dus iedereen ingeschreven voor de europa league?

07-02-2025 12:08

Musica Merlo +8202

Op een na, want er is een maximum aan het aantal inschrijvingen, dus een speler niet, stel voor dat het Regeer is die ligt er toch de eerste twee maanden uit

07-02-2025 12:32

WantAmsterdam +116101

Regeer kan op de B lijst, dus die is niet relevant. Met Klaassen hebben we 4 potentiële spelers om in te schrijven. Dus eentje valt af, of Klaassen, of een van de nieuwe aankopen.

07-02-2025 13:08

WeirdAJAX +12161

Ik benijd hem niet. Het is veel leuker om TD te zijn in een fase dat er een volle zak met geld staat om te spenderen.

Mooi trouwens dat het artikel en passant ook aanstipt hoe de transfermarkt op dit moment is. Lastig; dat wordt door sommigen niet erkend.

07-02-2025 12:01

Francesco +5518

Eens.

Daarom ben ik als fan bv ook dankbaar dat Van het Schip in stapte op 1 van de meest trieste momenten ooit van Ajax om de club te helpen..

en bv nu Kroes, Beuker zijn ingestapt terwijl Ajax er zo slecht voor stond en dat er zoveel puin geruimd moest worden. Niet te benijden en vooral ook met de dagelijks kritiek en gemekker van iedereen.

07-02-2025 12:17

WeirdAJAX +12161

Precies.

07-02-2025 12:19

Prometheus +1018

Heel sympathiek idd, dat Kroes erin is gestapt toen Ajax er zo slecht voor stond. Alleen…maakte Ajax reeds op 2 augustus 2023 bekend Kroes te gaan aanstellen en startte het seizoen pas daarna op 11 augustus 2023. Dus toen was er nog geen sprake van een mislukt seizoen en was er ook nog niet duidelijk hoe de aankopen van Mislintat het zouden gaan doen. Dus die vlieger gaat niet op.

07-02-2025 13:56

Francesco +5518

Prome@
sure maar dat jaar onder Schreuder /heitinga was al dramatisch...
daarna werd het nog erger.......

07-02-2025 16:38

WantAmsterdam +116101

“ Mooi trouwens dat het artikel en passant ook aanstipt hoe de transfermarkt op dit moment is.”
Bron?

07-02-2025 13:14

WeirdAJAX +12161

Wordt toch behoorlijk concreet uitgewerkt?

07-02-2025 13:25

WantAmsterdam +116101

Nee, het zijn vage teksten met geen enkele cijfers of data en zonder bron.

07-02-2025 13:26

JesperDeVlo +5419

Ik hoop dat Bounida onderstaande ook mee krijgt:

"Gabriel Misehouy begon afgelopen zomer voortvarend bij Girona, maar heeft inmiddels al een tijd geen wedstrijden meer gespeeld in Spanje. In de Spaanse pers spreekt men van een 'verdwijning' van de oud-Ajacied.

'De cijfers spreken voor zich', klinkt het bij Sport. 'De nummer 27 van Girona heeft sinds 14 december geen wedstrijd meer gespeeld. Tot nu toe heeft hij in totaal 315 minuten achter zijn naam staan, verdeeld over negen wedstrijden. In bijna alle wedstrijden kwam hij als invaller binnen de lijnen.'

De huidige situatie staat in schril contrast met de vliegende start van Misehouy, die afgelopen zomer Ajax verliet voor de club uit Catalonië. De 19-jarige aanvallende middenvelder was bij zijn debuut in augustus nog direct trefzeker. 'Slechts een minuut nadat hij in het veld kwam, scoorde hij al tegen Real Betis.'

Sport lijkt Misehouy overigens weinig te verwijten. De aanvaller oogt gemotiveerd en traint hij goed, klinkt het. 'Hij geeft alles in elke sessie. Hij wacht op zijn kans.' Misehouy is de dupe van de drukte op het Girona-middenveld, menen de Spanjaarden dan ook."

'De terugkeer van de spelers met wie hij een positie deelt - Iván Martin, Donny van de Beek en Yaser Asprilla - maakte een einde aan zijn progressie. De komst van Arthur zorgt bovendien voor een extra opstakel.'

07-02-2025 11:58

AINIESTA +44615

Is ook geblesseerd geweest.

07-02-2025 12:31

AllyAjax +4042

Die zal binnen nu en 1,5 jaar wel bij PSV opduiken.

07-02-2025 12:33

WantAmsterdam +116101

Beetje rare reactie gezien dat hij bij ons geen enkele minuut in Ajax1 heeft gespeeld en het geen gegeven was geweest dat hij dit seizoen significant meer had gespeeld bij ons. Welke jeugdspeler maakt dit seizoen serieus minuten in Ajax 1?

07-02-2025 13:23

ijzerchef +3142

Betreft spelers die in de Toekomst zijn begonnen: Taylor, Baas, FJ, Godts, Hato, Rensch.

07-02-2025 14:35

WantAmsterdam +116101

Je weet dat is niet wat ik bedoel toch?
Geen van die spelers is dit seizoen gedebuteerd en alle deze spelers hadden daarvoor al zeer aardig prof en Eredivisie spelers. Btw, Godts heeft nooit lager dan Jong Ajax gespeeld.
Welke jeugdspeler die dit seizoen is gedebuteerd heeft significant minuten gemaakt?

07-02-2025 14:39

driehoekjes +3344

Kroes heeft een voldoende gescoord! De huilende kindjes hier op AS die net deden alsof hun speelgoed afgepakt is (door Kroes) nu hopelijk weer even stil en misschien zelfs gematigd positief..

07-02-2025 11:44

Sjaakvaak +26583

Omdat één journalist beweert dat hij binnen de lijntjes heft gekleurd, moeten we accepteren dat dit voldoende is? Laten we eerst even kijken hoe de aankopen gaan spelen.

Hoop dat we komend transferwindow echt gaan doorpakken op creativiteit en bravoure in plaats van enkel naar winnaarsmentaliteit kijken.

07-02-2025 11:49

InDeKolkendeJCA +446

Met het rechtstreeks bereiken van de Champignons League is dat goed mogelijk!

07-02-2025 11:52

Mung +1393

Dus dat

07-02-2025 11:56

Henkjanklaas +20619

Zo is het maar net. Eerst maar eens zien of de nieuwelingen voldoen voordat we prematuur reageren.

07-02-2025 12:14

driehoekjes +3344

Wij mogen achteraf oordelen. Kroes en zijn collega's moeten dat vooraf doen

07-02-2025 12:59

driehoekjes +3344

nee omdat het een realistische winter window is geweest. En er met een team gewerkt wordt bij ajax

07-02-2025 13:00

driehoekjes +3344

wij mogen aankopen achteraf beoordelen, Kroes en zijn collega's moeten dat vooraf doen

07-02-2025 13:02

Sjaakvaak +26583

Ik hoop het van harte @InDeKolkendeJCA! Het wordt wel weer tijd voor mooi technisch voetbal.

07-02-2025 13:48

TeringHenkie +28301

Dat bij jou als supporter de lat zo laag hangt, kunnen wij als echte Ajax supporters niets aan doen.

07-02-2025 11:53

WeirdAJAX +12161

Zullen we elkaar niet aannaaien wie een ECHTE AJAX supporter is? Ik denk dat we hier allemaal dat gemeen hebben, liefde voor onze club.

07-02-2025 12:16

driehoekjes +3344

We zijn allemaal echte supporters. De een met voorkeur voor veel financiële schulden en de ander niet..

07-02-2025 12:58

driehoekjes +3344

nee hoor ik wil ook 10 keer achter elkaar de champions league winnen

07-02-2025 13:03

AFCAHoorn +22660

Kroes heeft helemaal geen voldoende gescoord.

07-02-2025 12:01

4Ever14 +6603

Vroeg of laat zal het ergens mis gaan, dan komen ze erachter waarom.

07-02-2025 12:19

Sjaakvaak +26583

Een belangrijk missend stuk in dit aritkel is het feit dat er nergens gesproken wordt over transferkosten voor een nieuwe keeper. Ja, je verkoopt Ramaj en huurt nu Matheus maar deze zomer zal je ofwel Matheus ofwel een andere keeper moeten aankopen.

Stel je koopt Matheus (koopoptie 3 miljoen), dan zit je dus alweer in de rode cijfers.

Dat in ogenschouw nemende heb je dus eigenlijk een zeer matige transferwindow. Rensch draait een topseizoen, is al 10 jaar Ajacied en zit bij Oranje. Wilde verlengen maar ipv ruilen we hem in voor Lucas Rosa waarvan we nog moeten gaan zien of hij beter kan worden.

Ramaj ruil je dus in voor Matheus. Kan niet oordelen over Matheus maar Ramaj was vorig jaar een lichtpuntje en staat te boek als groot Duits talent, 5 miljoen is erg karig voor hem. Had dan hem verhuurd als hij het echt zo zwaar heeft momenteel.

Akpom ruil je in voor Edvardsen, prima, niet zo spannend.

Tahirovic en Mannsverk ruil je in voor Regeer, die eerstgenoemde speelden allebei niet dit seizoen dus prima versterking. Alleen niet de meest benodige positie.

Waar zijn de creatieve spelers en toptalenten? Ik vind het toch tegenvallen als je het zo uiteenzet.

07-02-2025 11:16

Zlaat +2418

Tenzij je Gorter klaarstoomt voor het grote werk en/of 1 va n de jongens die eraan komen, bijvoorbeeld Setford. Dan ben je blij dat je nu gehuurd hebt.

07-02-2025 11:53

WantAmsterdam +116101

Setford is een zeer matig talent en ik hoop niet dat je serieus denkt dat Gorter ooit nog een grote rol bij Ajax zou moeten spelen.

07-02-2025 13:34

Sjaakvaak +26583

Gorter is er niet klaar voor. Als er iemand wél verhuurd moet worden dan is hij het wel. Kijk maar of hij bij een club als basisspeler de juiste ervaring op kan doen.

Setford heb ik mijn twijfels over, lijkt ook voorbijgestreefd te worden door Reverson maar die gaat ook tijd nodig hebben. Dikke kans dat Pasveer afzwaait en dan kan je niet vooruit met alleen Gorter / Reverson / Setford.

07-02-2025 13:42

Lavie +2271

Het is vooral een financieel verhaal. Kroes zorgt ervoor dat Ajax de rijkste Nederlandse voetbalclub blijft, terwijl we langzaam afkomen van de rotzooi van Edwin en Sven.

De duurste spelers van de selectie qua salaris zijn Henderson, Berghuis en Brobbey. Qua afschrijvingen Akpom, Avila, Brobbey, Forbs en Sutalo. Met Champions League inkomsten kunnen we Henderson nog wel een jaartje betalen. Het contract van Berghuis loopt deze zomer af waardoor zijn afschrijving stopt en zijn salaris lager zal worden als hij niet alsnog wordt weggestuurd. Brobbey wordt deze zomer verkocht. Het is vrij duidelijk dat Ajax daar afgelopen periode niet onwelwillend tegenover stond.

Met spelers als Brobbey, Hato, Sutalo en Taylor kan een enorme transferwinst worden gerealiseerd aankomend seizoen en misschien zelfs dit seizoen. I.c.m. Champions League inkomsten zal Ajax over 24/25 en 25/26 meer winst maken dan het verlies in 23/24.

Vooralsnog hebben we met Brobbey, Kaplan en Wijndal drie peperdure van der Sar aankopen op de loonlijst. Met Akpom, Avila, Boomen, Forbs, Gaaei, Mannsverk, Medic, Sosa en Sutalo nog 9 van de 12 Milslintat aankopen.

Met Akpom, Forbs, Gaaei, Mannsverk en Sutalo kunnen we in principe gewoon door aankomend seizoen. Ik heb er vertrouwen in dat we per saldo zonder verlies van deze spelers gaan afkomen. Ik heb er geen vertrouwen in dat we aankomend seizoen zomaar even bij de eerste twee eindigen.

07-02-2025 12:15

WantAmsterdam +116101

Kroes zorgt helemaal niet voor dat we de rijkste club blijven, wat betekent dat überhaupt? Eigen vermogen? Liquiditeit? Begroting?

Bij de eerste twee dingen doet het Kroes gewoon slecht omdat hij voor “rotzooi” gigantische salarissen betaald en weinig (toekomstige) financiële waarde creëert. We halen veel oude spelers en laten jonge spelers onder/niet veel hoger dan hun boekwaarde/ gaan.
Ook verhuurd Kroes veel, die spelers worden door hun verhuur mindere waard maar blijven maar blijven aan Ajax gebonden zonder dat Ajax er iets aan heeft buiten temporele sparingen kwa salaris.
Rugani verdient significant meer dan Brobbey, Weghorst en Traoré niet veel minder.
Wijndal verdient aardig maar is niet peperduur, Kaplan al helemaal niet.

Je noemt onze beste spelers die we zullen verkopen, dan moet je ook incalculeren dat we daarvoor heel wat terug moeten halen. Anders kun elke ambitie voor volgend seizoen bijstellen.

07-02-2025 13:43

Sjaakvaak +26583

Je bent inderdaad van een aantal spelers af maar financieel gaan we er niet op vooruit. De belangrijkste geldkoeien deze transferperiode waren Rensch (eigen jeugd en belangrijk) en Ramaj (geen rotzooi, vorig jaar een lichtpuntje en toekomsttalent). En alle winst is weer op gegaan aan de 4 nieuwe spelers.

Ik ben het er helemaal mee eens dat een Tahirovic en Banel geloosd worden, maar daar hebben we verder niks aan over gehouden. En het is nog de vraag of Rosa en Edvardsen het niveau aan gaan kunnen (laten we het hopen!).

Henderson heeft het hoogste salaris en het zou goed zijn om hem in de zomer door te selecteren, nu is hij nog te belangrijk. Overigens komt hij uit de koker van De Lang met fiat van Kroes.

Verder eens met je lijstje, Forbs nog twijfels over maar Akpom, Mannsverk, Gaaei en Sutalo kunnen allen waardevol zijn. Branco snel weg en Medic en Sosa ook lekker verkopen. Avila zijn we nog tot komende winter vanaf gelukkig. Ben wel benieuwd hoe hij het nu gaat doen, is natuurlijk overwegend geblesseerd geweest (na een zeer slecht begin).

07-02-2025 13:47

Lavie +2271

Ajax heeft sowieso de hoogste begroting als er Champions League wordt gespeeld. Qua rijkdom bedoel ik idd Eigen Vermogen. Daar komt geen Nederlandse club bij in de buurt. Europees gezien denk ik dat we best hoog staan ook. Die positie was wel serieus in gevaar door het wanbeleid van Edwin van der Sar en Sven Mislintat. Op Menno Geelen na is zo´n beetje iedereen weg die in deze periode betrokken gaat/is geweest bij directie en/of RVC.

Klaassen, Traoré en Weghorst (samen met Taylor onze topscoorders) verdienen misschien veel, maar hebben weinig tot niets gekost. Bergwijn, Conceicao, Mikautadze, Rulli en Sanchez verdienden niet alleen veel, er moest ook heel veel op hun transfersommen worden afgeschreven.

De rotzooi van Milslintat en Sar is nog niet in z'n geheel verkocht. Hiervoor moet je minimaal 2,5 jaar de tijd nemen. Deze zomer worden Brobbey, Kaplan en Wijndal verkocht en zijn we van alle peperdure Sar aankopen verlost (zonder veel verlies). Hetzelfde zal met de Mislintat aankopen gebeuren in 2026. Diarra enerzijds en de slechte twee seizoen hebben het voor Kroes toch veel moeilijker gemaakt dan voorheen.

Ajax moet deze zomer lekker cashen en opnieuw gaan bouwen en niet dezelfde fout maken als in 2022. Doelstelling moet blijven om het Bayern van NL te worden (structurele plaatsing CL, meedoen om het kampioenschap in Eredivisie en KKD)!

07-02-2025 15:14

Lavie +2271

Bergwijn is gekocht voor meer dan 30 miljoen en verdiende een Tadic-achtig salaris (30/5=6 afschrijving + 6 miljoen salaris = 12 miljoen). Door hem te verkopen is 12 miljoen bespaard (begroting van Almere City en RKC). Voor Brobbey is misschien wel 20 miljoen betaald en ontvangt ook zo'n 4 miljoen salaris per jaar. Ook hij kost zo'n 8 miljoen per jaar.

Het is jammer dat Rensch niet wilde verlengen. Kennelijk betaalt Ajax niet genoeg. Hij was bezig aan z'n vijfde seizoen en heeft 5 miljoen opgeleverd, Ik vind dat Ajax ernaar moet streven, om dit soort spelers langer te binden.

Ajax gaat zich kwalificeren voor Champions League, terwijl deze zomer een enorme kostenbesparing is gerealiseerd. Ook volgend seizoen zal het een loodzwaar seizoen worden. Ga daar maar vanuit.

07-02-2025 15:24

WantAmsterdam +116101

Nee, dat werd in gevaar gebracht door Overmars en de mensen die het nalieten om Mislintat en Sar voldoende te controleren.

Bergwijn voor dat bedrag te verkopen is geen prestatie. Kroes heeft zelfs van nog meer geld afgezien omdat hij dacht nog een linksbuiten te kunnen halen.
Je overdrijft en onderschat waar het jouw past. Mikautadze verdiende niet veel. 500k in een half seizoen, het verlies op hem kwa transfersom was 2.5 miljoen volgens mij.
Bergwijn verdiende 5 miljoen

Tadic heeft ons in totaal 36 miljoen gekost en dat is zonder inflatie met inflaties is dat voor vandaag meer dan 45 miljoen circa. Over 5 jaar.
Berghuis zal ons zonder inflatie meer dan 20 miljoen kosten over 4 jaar. Zonder inflatie
Klaassen heeft ons dankzij Marc zo een 22 miljoen gekost, zonder inflatie.

En dat is puur transfersommen en salarissen van enkele spelers.
Overmars betaalde absurde gelden aan zaakwaarnemers. In een seizoen zelfs 35 miljoen!


Kroes en co, gaan op dezelfde weg verder.
De Transfers van Rugani, Hendo, Weghorst en Bertje zullen ons over een periode van maximaal 2 jaar rond dik meer dan 20 miljoen kosten, dat terwijl de helft niet eens een meerwaarde is en de andere twee het geld ook lang niet waard.

Een transfers als Sanchez is daarentegen een grap.

07-02-2025 16:09

Lavie +2271

Overmars had een heleboel dingen beter kunnen doen. Het feit dat hij fotootjes van zijn geslachtsdeel naar vrouwelijke medewerkers stuurde zegt iets over zijn risicobereidheid en zelfoverschatting. Zijn vertrek is inmiddels drie jaar gelden en dus verleden tijd.

Interessant is dat de beoogde opvolgers van Overmars Alex Kroes was. Aandeeltjes GAE waren al verkocht, maar toen Edwin van der Sar Alfred Schreuder aanstelde als trainer zag hij toch af van de functie. Bergwijn, Brobbey en Wijndal werden voor belachelijke salarissen en transfersommen gehaald. Daarna kreeg de zaakwaarnemer van Schreuder en Tadic de credit card in handen. Danny Blind keerde niet terug als commissaris na het WK en de voorzitter van de RVC stapte op.

De door het APG mevrouwtje binnengehaalde Maurits Hendriks stelde samen met Edwin van der Sar Mislintat aan, maar verboden hem Peter Bosz aan te stellen die vervolgens onze grootste concurrent aan de titel en overwintering in de Champions League hielp. Ook kaapte hij Ajax waardige spelers als Dest, Lang en Schouten voor onze neus weg.

Ook Alex Kroes heeft een boel domme dingen gezegd en gedaan. Desalniettemin heeft hij een bijzonder trainertje aangesteld die ons heeft geholpen aan kwalificatie Europa League, overwintering in de beker en Europa. Het lijkt erop dat we volgend seizoen gewoon weer mogen deelnemen aan de Champions League. Daarnaast lijkt Alex een serieuze besparing te realiseren.

Ik ben ervan overtuigd dat Ajax in 2026 rijker zal zijn dan ooit (eigen vermogen) en ik heb meer vertrouwen in Alex dan in Overmars, Milsintat en van der Sar!

07-02-2025 16:29

godlike +3810

De vraag is vooral, hoe doen de aanwinsten het en zijn het überhaupt aanwinsten te noemen? Daar is de scouting natuurlijk ook voor maar het maakt wel of je kunt zeggen of deze periode uiteindelijk succesvol blijkt. Financieel worden er goede stappen gezet. Jammer van Moro, die zag ik graag komen. Nu jeugd vastleggen en door. Als supporters wachten met jullie oordelen, dat kan pas over een langere termijn. Rust kan ons wellicht de titel bezorgen dit jaar..

07-02-2025 11:14

De-King +20374

Kroes heeft zich redelijk herstelt aan het einde van deze transferperiode. Ook al had ik een aantal andere keuzes gemaakt, maar voor iemand die nog nooit TD is geweest heeft hij het oké gedaan.

Maar laten we aub een echte TD aanstellen. Ajax heeft niks aan een TD zonder ervaring.
Zoek voor Kroes de juiste positie in de organisatie, voor mij part terug als AD.

07-02-2025 11:05

ajaxfan83 +3427

Wist je dat kroes ook de transfers deed bij GAE in zijn tijd daar . Overmars deed nota bene zelf met hem de onderhandelingen over Gorter

07-02-2025 11:26

Hwb +1460

Bosvelt is al sinds 2018 de technisch manager daar. Al zou het kunnen dat Kroes ook mee heeft onderhandeld. Maar hij deed daar echt niet de transfers.

07-02-2025 11:29

ajaxfan83 +3427

Nou dan deed hij dus ook transfers als hij mee deed onderhandelen, Overmars zei iig toen dat kroes een lastige was om mee te onderhandelen

07-02-2025 11:35

TeringHenkie +28301

Dan ben ik benieuwd over welke speler van GAE het gaat in 2018-2019 ect waar ze over zaten te onderhandelen!

07-02-2025 11:55

4Ever14 +6603

Hij zei Gorter, alleen is Gorter gehaald door H2.
Kortom is dit complete onzin:
“ Nou dan deed hij dus ook transfers als hij mee deed onderhandelen, Overmars zei iig toen dat kroes een lastige was om mee te onderhandelen”

07-02-2025 12:26

ajaxfan83 +3427

https://www.voetbalzone.nl/nieuws/marc-overmars-komt-terug-op-beslissing-ajax-brengt-hoger-bod-uit/388990

07-02-2025 12:32

De-King +20374

Dat van Gorter daar ben ik in ieder geval niet van op de hoogte, maar ik lees net de bron die je hebt geplaatst, maar dat neemt niet weg dat Kroes nog nooit TD is geweest ergens. Bij Go Aheaf niet en bij AZ niet.

Hij heeft dus geen ervaring als TD. Dat hij zich een keer bemoeid heeft met een transfer moeten we dat als iets positiefs zien?

Laat Ajax gewoon een echte TD aanstellen aub dat is mijn wens.

07-02-2025 12:41

ajaxfan83 +3427

Ik zeg ook niet dat hij ooit td is geweest , hier zou hij ook AD worden en de transfers zou hij ook op zich nemen .

07-02-2025 13:25

WantAmsterdam +116101

Daar staat niks van onderhandelen, allen van Kroes zijn standpunt dat Gorter 750k waard was.

07-02-2025 13:51

InDeKolkendeJCA +446

Gelukkig had Overmars wel enorm veel ervaring toen hij begon. Wie zijn. geschiedenis niet kent….

07-02-2025 11:54

De-King +20374

Had Overmars al ervaring als TD voordat hij bij Ajax TD werd? Ik zal je helpen. Het antwoord op die vraag is: Ja, Overmars is jaren TD geweest bij Go Ahead..

Gewoon bij de feiten blijven. Wie zijn geschiedenis niet kent zegt hij dan. Hahaha.

07-02-2025 12:24

InDeKolkendeJCA +446

Ik blijf bij de feiten blijven Kroes zat daar ook en trok daar ook spelersxaan!! HAHA

07-02-2025 15:15

De-King +20374

De TD is ten alle tijden verantwoordelijk voor de aankopen. Laat Kroes nou nooit TD zijn geweest voordat hij bij Ajax in deze functie terecht kwam. Ben je nou zo dom of hoe zit dat? Bij de feiten blijven hé.

Vooral blijven lachen. Je maakt jezelf compleet belachelijk.

07-02-2025 15:21

InDeKolkendeJCA +446

Zeg kneusje, wie maak zich nou belachelijk. Welk punt wil je nou eigenlijk maken. Kijk de Cv’ s van beide na en trek dan de conclusie waarom de een wel en/of de ander niet geschikt zou zijn.
Maar goed jij zal vast met je geweldige ego vanuit de luiers een topmanagement functie hebben verworven.
Verder wens ik je met deze geweldige topfunctie veel succes!

07-02-2025 16:40

De-King +20374

Kneusje? wie begint er nou kleinerend te doen? Met je wie zijn geschiedenis niet kent. Mafkees. Niet eerst uit de hoogte gaan doen en nu gaan lopen huilen.

Bij de feiten zouden we blijven toch? Wie is er verantwoordelijk voor de transfers? Juist de TD. Is Alex Kroes ooit TD geweest? Nee. Je maakt jezelf compleet belachelijk ja.

Je begrijpt nog steeds niet welk punt ik wil maken? Haha, je bent echt een lachwekkend figuur.

07-02-2025 22:53

InDeKolkendeJCA +446

Ha kneusje, ga nog lekker door met je verder belachelijk maken. Gewoon proberen begrijpend te lezen als het niet te moeilijk is voor je. Anders misschien een cursus Op je prikkie getrapt, gewoon blijven lachen knul. En niet zo met ego spelen!! Nou doei hoor😂😂😂

08-02-2025 00:02

De-King +20374

Met zulke domme reacties ben ik niet degene die jou belachelijk maakt. Dat doe je zelf. Daar heb jij van mij geen hulp bij nodig slimmerik.

Ik begin ook niet met schelden. Jij bent degene die iemand uit de tent wil lokken met en ik zal je citeren: ''Wie zijn. geschiedenis niet kent….'' en ''Maar goed jij zal vast met je geweldige ego vanuit de luiers een topmanagement functie hebben verworven.

Jij bent degene die Overmars erbij haalt. Ik wil een TD met ervaring. Dat is hetgeen wat ik heb gezegd en niks anders.

''Gewoon proberen begrijpend te lezen'' Je zou toch bij de feiten blijven en nu moet ik begrijpend lezen, haha. Je probeert je gezicht te redden. Neem je verlies als een man over ego gesproken.

Ik kan beter vragen terwijl het mij eigenlijk niks interesseert. Welk punt wil jij nou eigenlijk maken ''Kneusje'' om te sluiten in je eigen woorden, hahaha.

08-02-2025 00:32

InDeKolkendeJCA +446

Natuurlijke joh! Fijn weekend en dikke doei 👋

08-02-2025 08:50

De-King +20374

Dank u. U ook een fijn weekend gewenst. Geniet ervan.

08-02-2025 18:34

InDeKolkendeJCA +446

Thanks,! Laten we blijven lachen😃🙂🙂

08-02-2025 19:23

De-King +20374

Zo is dat, haha. Dat Ajax morgen maar de drie punten pakt.

08-02-2025 20:05

InDeKolkendeJCA +446

Zeker na vanavond 💪💪💪

08-02-2025 20:43

De-King +20374

Ja man. Zou weer een heel mooi weekend kunnen worden op deze manier.

08-02-2025 20:51

InDeKolkendeJCA +446

🤞🤞🤞

08-02-2025 21:05

mokum410 +3261

Leuk verhaal. Noem me 1 interessante speler die Kroes heeft gehaald voor de lange termijn.
Spoiler: 0

07-02-2025 10:58

PeterLarsson +13285

Lees het hele artikel nog eens weet je ook onder welke omstandigheden er zaken gedaan moesten worden. Voor de rest zullen we eerst spelers eens een aantal wedstrijden laten spelen voordat het afserveren begint

07-02-2025 11:10

Mokum<3destad +2310

Leuk verhaal. Noem me 1 wedstrijd waarin de spelers die Kroes in de winter heeft gehaald waarin ze slecht speelde?
Spoiler: 0 want ze hebben nog geen wedstrijd gespeeld.

07-02-2025 11:12

Babangida83 +23877

Mag Regeer?

07-02-2025 11:22

PeterLarsson +13285

Een invalbeurt van 20 min lijkt mij wel representatief om iemand af te serveren…

07-02-2025 11:24

Babangida83 +23877

Niet als je ook nog eens over de lange termijn praat ;-)

07-02-2025 11:27

PeterLarsson +13285

Mag ik je glazen bol lenen ? Kan ik het juiste staatslot ook nog kopen voor de 10e

07-02-2025 11:30

Babangida83 +23877

Dat is toch het punt? De lange termijn kennen we niet. Dus kunnen we ook niet oordelen nog. Regeer is een aankoop voor de toekomst. Net zoals de verhuur van Alders daar ook mee te maken heeft, zodat hij zo klaar mogelijk is voor de zomer.

07-02-2025 11:57

rafaelvandekaart +1763

Ben het wel eens met top comment, wij zijn niet bij de gesprekken en onderhandelingen dus het is makkelijk roeptoeteren vanaf de zijlijn.
Al met al een drukke transferwindow met veel uitgaande (huur) transfers.
Ik hou m'n hart vast mbt onze rechtsback positie, Rosa zal er meteen moeten staan en op niveau Rensch moeten acteren.
De rest (Edvardsen, Regeer, Mathieu) zijn breedte aankopen die op papier redelijk lijken.

07-02-2025 10:37

Breuk +25111

Nou je Regeer is voorlopig out. Ik heb hoge verwachtingen van Edvardsen. Ben ook benieuwd hoe lang Godts nog geblesseerd is. Traint hij alweer mee?

07-02-2025 10:50

Myriad +7048

De grootste winst is dat we weer een functionerend bestuur hebben, met aandacht voor de toekomst, samenwerkt en met gevoel waar Ajax voor staat.

Binnen een jaar zijn we aan het transformeren van een enorme puinhoop naar een winnend team en slimme organisatie.

Dan kun je klagen over de keuzes van Kroes, Farioli, het verdedigende voetbal, de traagheid van handelen op de transfermarkt én hebben we op het veld de nodige meevallers: meedoen voor het kampioenschap, de EL en weinig blessures. Maar al met al is de snelheid van ontwikkeling ongekend. Er wordt heel hard gewerkt bij Ajax, door veel mensen en met hetzelfde doel. Dat is lang geleden! En het voelt fantastisch.

07-02-2025 10:30

JanMolby +1480

Nou, ik ben niet zo snel euforisch. Maar t slaat nergens op om van alles zomaar rücksichtslos af te serveren. Dat had men dan maar moeten doen tijdens het interregnum van de Duitse Duitendief.

07-02-2025 10:51

HeldenVanAFCA +904

Het is nu helaas gewoon even wat het is. Met alle beperkte middelen vind ik dat hij het best prima heeft gedaan. Dit is voor mijn idee onderdeel van het rustig weer opbouwen

07-02-2025 10:29

AINIESTA +44615

Geschreven door Kroes zelf?

We moeten letten op wat we uitgeven maar we geven wel 4 miljoen uit aan Regeer voor een positie die momenteel totaal geen prio heeft en betalen 2,4 miljoen voor 3de spits Weghorst en geven hem een dik contract.

Je moet met een kleine portemonnee zo effectief mogelijk met je miljoenen omgaan. Kroes doet bijna het tegenovergestelde.

Verder is het maar afwachten hoe de aankopen het doen. Hij wil af van de middelmaat die Mislintat heeft gehaald maar haalt zelf voornamelijk breedteaankopen.

Mannsverk verhuren slaat ook nergens op. Je enige 6 in de selectie naast Henderson. Als Henderson geblesseerd raakt heb je een groot probleem. Farioli ziet van den Boomen namelijk als vervanger.

07-02-2025 10:20

Mitchjo +6179

Daarnaast een talentvolle keeper voor te weinig geld verkocht etc

07-02-2025 10:26

AINIESTA +44615

1 van de weinige Mislintat spelers met potentie en waar je winst op had kunnen pakken. Maar het is uitverkoop bij Ajax. En blijkbaar hadden we 'm moeten verkopen zodat we Rosa konden halen. Die moest gehaald worden want Farioli vond Regeer geen rechtsback. Goeie communicatie ook tussen trainer en TD.

07-02-2025 10:32

JanMolby +1480

Hij wilde zelf weg. Kroes had Ramaj op zn blote knieën, as over zn eigen hoofd strooiend, moeten proberen te bewegen om te blijven.

07-02-2025 10:54

AlexIbarra +19238

Als een speler weg wil laten wij hem dus meteen gaan tegen het eerste de beste bod?
Dat lijkt nu de realiteit maar het zou niet zo moeten zijn.

Maar goed, niemand van ons kijkt gezellig alle keeperstrainingen (denk ik) dus of we nou de onze eerste keeper voor de komende jaren voor 5 mln hebben verpatst of een goede deal a la Scherpen hebben gedaan, is moeilijk in te schatten.

07-02-2025 11:01

Prometheus +1018

Ramaj had een doorlopend contract en Dortmund bood een schijntje. Als Brobbey weg had gewild en een club had slechts 10 miljoen geboden, had je dan ook geen keus gehad? Of als Roma maar 2 miljoen had willen betalen voor Rensch?

07-02-2025 11:02

Myriad +7048

Als ASE voor 10 miljoen verkocht wordt aan AS Roma, dan moet je niet denken dat Regeer een cent goedkoper zal zijn deze zomer.

Regeer is een koopje en bedoeld als vervanging van vertrekkende middenvelders komende zomer. Dat heet beleid.

07-02-2025 10:33

AINIESTA +44615

Clausule van Regeer was geldig tot 1 juli. Was dan ook een koopje geweest. Had dan een creatieve middenvelder gehaald. Maar niemand binnen Ajax inclusief Farioli ziet dat we een ernstig gebrek aan creativiteit hebben. De nul houden en hopen op een goal.

07-02-2025 10:34

Myriad +7048

Jij hebt het contract gelezen? Ik hoor niet anders dan dat de deadline een paar weken achter ons ligt.

07-02-2025 10:38

AINIESTA +44615

Diverse websites en Twente watcher Ten Voorde hadden het over een deadline van 1 juli.

Waarom zou zo'n clausule 1,5 jaar geldig zijn? Midden in het seizoen?

Er was wel een deadline voor deze window ja. Geloof 10 dagen voordat de markt zou sluiten zodat Twente niet opeens op de laatste dag verrast kan worden door Ajax en geen vervanger meer kon halen.

07-02-2025 10:50

Knalpot +3610

Dan wordt Regeer dus hoger ingeschat dan Manssverk, Tahirovic en vd Boomen op die positie. Eentje ben je kwijt de ander wellicht ook nog wel, je bespaard iig wat salaris en mits ie niet geblesseerd had geraakt had je een betere back up dan je al had. Goede creatieve middenvelders liggen ook niet voor het oprapen en zeker niet in de prijsklasse waar wij in moeten zoeken dan worden het ook vooral gokjes waar we maar moeten hopen dat ze er direct staan. En kom op met berghuis die weer beter in vorm komt en evt godts kun je in de as ook wel voor extra creativiteit zorgen zeker tegen de kleintjes.

07-02-2025 11:00

Babangida83 +23877

Het is een misverstand dat we dan een creatieve middenvelder hadden kunnen halen. Dan kun je daarna Regeer namelijk niet goedkoop meer halen omdat het geld op is. Ik vind het geld van Regeer een hele goede investering in de toekomst. Tegelijkertijd win je nu wat tijd voor Bounida, verzwak je Twente en had hij je rechtsbackprobleem kunnen oplossen als een rechtsback niet gelukt was. Valt gewoon een hoop voor te zeggen.

07-02-2025 11:26

AINIESTA +44615

Een hoop smoesjes.

Je had bijv een Meerveld kunnen halen van dat geld. Een type middenvelder die we nog niet hebben. Je ook had een creatieve middenvelder kunnen huren.

Als Godts en Traore hun dag niet hebben(en dat is heel vaak het geval) zit er 0,0 creativiteit in dit elftal.

Dat probleem wordt helemaal niet erkent. Laat staan dat ze er wat mee doen.

Bounida is een creatieve speler maar zal dit seizoen never nooit de voorkeur krijgen boven een Klaassen of Berghuis.

Als hij het rechtsback probleem op had kunnen lossen waarom hebben we Rosa gehaald dan?

Het is allemaal niet echt logisch.

07-02-2025 12:02

AINIESTA +44615

We gokken toch ook op een Edvardsen? Een Meerveld bijv is niet veel duurder.

Berghuis is geen middenvelder.

Mannsverk en Tahirovic hebben amper of niet gespeeld. Van den Boomen zit na de winterstop ook alleen maar op de bank.

Tuurlijk is Regeer een vooruitgang op van den Boomen. Maar was het echt een prio om Regeer nu te halen? Mannsverk kon je ook gewoon behouden natuurlijk.

07-02-2025 12:10

Bensco +7168

Met een beetje mazzel heb je straks ook een kampioenschap op zak. Dat doet wat met je club. Je spelers zijn ineens meer in trek op de markt, je inkomsten stijgen (cl geld, commercieel etcetera) en je kan betere spelers aantrekken omdat je ze meer financiël en sportief kan bieden. Je kan veel sneller doorschakelen met halen van goede spelers omdat je garanties kan geven. Dat was anders geweest dan wanneer je voorrondes had moeten spelen

07-02-2025 10:11

Dusbaba +15358

Mijn ideale scenario is kampioen worden en dan meteen Brobbey kunnen verkopen. Liefst met winst, maar geen big deal voor mij als het met verlies gebeurt.

07-02-2025 10:31

Bensco +7168

Grappig, dat,was ook het eerste waar ik aan dacht. En dan met het verkooppraatje: "hij scoort weinig maar hij heeft ons kaatsend een kampioenschap opgeleverd"

07-02-2025 10:33

Hwb +1460

Financieel ga je ze niet heel veel meer bieden natuurlijk. Dat is nou juist het hele idee van deze operatie. Alleen ziet het er op korte termijn even beter uit, omdat het CL-salaris dan betaald wordt ipv het EL-salaris. Maar het contract blijft hetzelfde.

07-02-2025 11:04

willem1958 +8752

Kroes is qua doelstelling geslaagd terwijl de markt niet makkelijk is en Farioli heeft meer opties dus het ziet er goed uit, ook als er blessures zijn of gerouleerd moet worden zal het kwaliteitsverlies minder zijn en daardoor is de kans op CL voetbal komend jaar best groot met alle bijkomende voordelen.

Maar wat ik eigenlijk nog wat beter vind gaan is dat alle grote talenten in Ajax 1 en wat er net onder zit zo'n beetje heeft verlengd want dat gaat de komende jaren toch de successen brengen en als de Diarra effecten meevallen ook nog voor goede transfersommen zorgt, zeker met CL voetbal.

Mede daardoor ziet het er de komende jaren voor Ajax rooskleurig uit en zit men weer in het spoor van vroeger toen de doorstroming van talent een belangrijke factor was in het succes en Ajax ook in Europa qua jeugdopleiding als heel goed bekend stond.
Een heel verschil met de laatste jaren in ieder geval, men heeft duidelijk geleerd en bijgestuurd.

07-02-2025 10:07

Myriad +7048

De Diarra effecten gaan heel erg tegenvallen, maar Ajax is gelukkig tijdig aan het anticiperen op de nieuwe werkelijkheid. De afschrijvingen gaan gestaag omlaag, dat is een mooie ontwikkeling.

07-02-2025 10:36

Soccerskins v2 +43280

Dit is iets wat veel mensen niet willen horen, maar Kroes doet het naar omstandigheden zo gek nog niet. Hij doet niet alles perfect, en bij een aantal acties zet ook ik mijn vraagtekens, maar alles meegerekend kan ik niet zeggen dat hij het slecht doet. De financiële situatie en de staat waarin de selectie verkeerd maken zijn functie niet makkelijk. Hij heeft het een stuk lastiger dan H2 en Mislintat.

We kunnen van Kroes (nog) geen transferwindows verwachten zoals in de laatste 3 jaar Overmars. Ik denk dat we eerder moeten kijken naar de eerste paar windows van Marc, want die waren ook niet bepaald fantastisch.

07-02-2025 10:05

AjaxDUde123hk +595

Toen werd Overmars ook wel Marc Netto genoemd!

07-02-2025 10:52

Soccerskins v2 +43280

Klopt inderdaad. Alleen is dat het beleid wat je moet voeren wanneer je er financieel slecht voorstaat. Al stond Ajax er destijds nog een stuk slechter voor dan nu.

Als we dit seizoen CL halen en in de zomer iemand met veel verkoopwaarde verkopen (Hato, Sutalo, Taylor of Brobbey bijvoorbeeld), heeft Kroes wel weer wat om uit te geven.

07-02-2025 10:58

AlexIbarra +19238

Overmars werd al tijdens zijn spelerscarriere Marc Netto genoemd.

07-02-2025 11:02

BasseyAdriaan33 +13625

Alleen al het halen van Regeer is totaal nutteloos en bezopen in de situatie waarin Ajax zit. Weggegooid geld!

07-02-2025 10:03

AlexIbarra +19238

Dat weten we pas als die jongen weer gaat voetballen.
Dus volgend seizoen.

07-02-2025 11:03

BasseyAdriaan33 +13625

Ik heb al genoeg gezien bij Ajax, twente en nu ook weer tegen Feyenoord. Kan gewoon totaal niet!! Gaat Ajax niet helpen een niveau omhoog te gaan

07-02-2025 15:23

Ajax2024 +2117

Hulde voor het stuk.Alleen kennen we de echte cijfers niet. 1e meetpunt zullen de halfjaarcijfers zijn. Veel te vroeg om Kroes een voldoende te geven.Man straalt niks uit.En wat halen we ? Worden we daar beter van?

07-02-2025 10:03

Danielson +50278

Hij straalt narcisme uit.

07-02-2025 10:05

Rockanje23 +37016

Wat een schaamteloos stuk. AS zit er elleboogdiep in bij Kroes.

07-02-2025 09:59

Patrick1967 +1661

Opvallend veel mensen hier houden van deze metafoor. Heb er zelf niets mee.

07-02-2025 10:15

MokumsParadijs +2262

@Rockanje: Leg jij het eens uit dan. Ben oprecht benieuwd.

07-02-2025 10:16

Odysseus +14274

Misschien omdat het totaal kritiekloos is? Zou dat het kunnen zijn? Ik zeg ook maar wat.

07-02-2025 11:45

MokumsParadijs +2262

Ja zou kunnen, maar ik hoopte op een beetje onderbouwing.

07-02-2025 14:09

Knalpot +3610

Of zegt je onderbuik dat en moet je maar weer ff hoog van de toren blazen omdat je niet wil toegeven dat het allemaal wat genuanceerder ligt dan je dacht.

07-02-2025 11:05

Odysseus +14274

Het stuk is juist weinig genuanceerd en gericht op een snelle blik op de cijfers.

07-02-2025 11:45

Knalpot +3610

Voor veel van de reageerders hier bestaan cijfers niet eens, de nuance zit vooral in dat onze afzetmarkt behoorlijk op slot zit door FFP regels, financiele beslommeringen enerzijds en onzekerheid mbt de Diarra uitkomst anderzijds. Dat wij nog steeds een flink jasje uit moeten doen om die CL begroting los te laten en dat onze titulaire TD zeker niet zomaar iets uit eigen beweging kan en mag ondernemen. En dat de man niet alles goed doet dat weten wij allemaal wel maar er is nog een heel groot grijs gebied tussen je onderarm in de reet van kroes steken of ongenuanceerd iemand neersabelen die de tering naar de nering moet zetten.

07-02-2025 12:31

Zwaan1975 +3582

Het maakt dus niet uit wat er gezegd wordt, jij blijft bij je eigen mening en niks of niemand kan jou daarvan op andere gedachten brengen.

Dat is pas schaamteloos

07-02-2025 12:09

Prometheus +1018

Benieuwd waar de salarissen van Avilla en Mannsverk, maar vooral Ramaj en Tahirovic vandaan komen. Vooral die laatste twee lijken wel erg hoog ingeschat, althans vergeleken met Capology.

07-02-2025 09:50

Ajax1969 +4162

En die van Naci erg laag. Geruchten waren dat hij bijna een miljoen per jaar verdiende dus zeg 375.000 - 500.000. Ik krijg een beetje het idee dat de Mislintat-salarissen "naar boven zijn afgerond" en het salaris van Unuvar naar beneden.

07-02-2025 10:08

AlexIbarra +19238

Toen Wijndal zou worden verhuurd verdiende hij ook ineens 2,5 mln pj in plaats van 1,1 mln.
Heel kinderachtige spelletjes zijn dat, zegt ook veel over de mensen in de media die zich daar mee bezig houden.

07-02-2025 11:05

AFCAjaxMidNineties +12709

Goed stuk. Al- met al dus een ruime voldoende voor Kroes. Persoonlijk zou iker aan toe willen voegen dat zijn communicatie naar de buitenwereld echter onvoldoende is gebleken.

07-02-2025 09:49

DamskoStrijderss +9664

Wat is deze kroes-ophemel-campagne op AS?

07-02-2025 09:44

Prometheus +1018

Dat was toch al wat langer duidelijk.

07-02-2025 09:52

Kreugerrand +727

ik citeer "Denk bijvoorbeeld aan of een directielid statutair of titulair is, wanneer de RvC akkoord moet geven over een transfer, of wie er allemaal een handtekening moet zetten onder een transfer. " .

Welke Pipo zei tegen mij dat de RVC niets mee te maken heeft en ik zei van wel ?

07-02-2025 09:29

JanMolby +1480

Geen idee, Kreugerrand. Pipo de Clown misschien?

07-02-2025 09:38

Kreugerrand +727

ik vind dat trutje wel kom goed

07-02-2025 11:15

Aram +17936

Goede spelers onder de prijs verkopen vind ik geen geld verdienen. Zo wordt het in dit stuk en elders wel verkocht. De selectie wordt steeds maar groter en de toevoegingen zijn minder dan waar we mee begonnen en hebben veeelal geen restwaarde.

De problemen zijn vooruitgeschoven. Deze zomer wordt het 10 keer zo ingewikkeld als deze winter met vertrekkende sterkhouders en een blijvende selectie vol middelmaat, waaronder veel terugkerende spelers. Farioli is dan ook weg en geen trainer van nasm zal willen instappen.

07-02-2025 09:20

Kreugerrand +727

Pfff je wordt enorm moe van mensen als jou helaas .

Lees eens heel goed en lees je in in de materie waar het om gaat ipv weer stom wat te zeggen en dat gebeurd hier helaas veel te veel .

07-02-2025 09:31

JanMolby +1480

Tja. Inderdaad. Het is geeneens hardleersheid. Het leervermogen is totaal afwezig.

07-02-2025 09:39

Aram +17936

Ramaj -> Matheus
Rensch -> Rosa
Tahirovic -> Regeer
Bergwijn -> Edvardsen
Akpom -> Weghorst

Slechtere spelers en dramatische restwaardes.

07-02-2025 09:40

JanMolby +1480

Bergwijn en restwaarde. Applaus 😂

07-02-2025 09:42

JesusZoonVanGod +5826

Dat is echt koffiedik kijken en zomaar wat roepen. Rosa, Regeer en Edvardsen hebben nog geen seconde gespeeld. Hoe kun je nu dan al bepalen wat de restwaarde zal zijn? Zijn alle 3 spelers die qua leeftijd sowieso voor restwaarde zorgen normaal gesproken.

07-02-2025 09:45

Cocles +1881

Rustig aan, man. Doe eerst een cursusje zen meditatie voordat je reageert. We zijn hier om met elkaar te discussiëren en niet om iemand belerend neer te sabelen.

07-02-2025 09:47

AFCAjaxMidNineties +12709

Ramaj -> Matheus, weet je nog niet.
Rensch -> Rosa, weet je nog niet.
Tahirovic -> Regeer, betere speler.
Bergwijn -> Edvardsen, gelijkwaardig. Bergwijn was echt gênant slecht.
Akpom -> Weghorst, heel goede pinchhitter, ander type speler.

07-02-2025 09:51

Kreugerrand +727

Rensch eredivisie vs Rosa la liga en dan Rensch beter vinden zonder Rosa aan het werk gezien te hebben best knap
Geld ook voor Ramaj vs Matheus on ervaren tegen 372 wedstrijden ervaring zonder Matheus aan het werk gezien te hebben .
Bergwijn vs Edgardsen verrassend verkoop 25mio tegen paar mio inkoop plus hij is direct topscoorder

07-02-2025 11:14

Kreugerrand +727

waarom is dit nu weer een zen cursus ( linkse shit) waard ?
Ik ben voor kapitalisme niet voor een of andere goeroe .
en als je mee wil discussiëren doe het dan goed en onderbouw het normaal

07-02-2025 11:21

Odysseus +14274

Ik word heel moe van mensen die niet verder kijken dan het hier en nu. En ik bedoel daar niet Aram mee.

07-02-2025 11:47

Odysseus +14274

Toch nog 23 miljoen. Jij denkt dat Edvardsen meer gaat opleveren? We gaan het zien.

07-02-2025 11:48

Odysseus +14274

@nineties: ik bewonder je positiviteit. Ik vind het alleen weinig van realisme getuigen.

07-02-2025 11:49

AlexIbarra +19238

Wat er in de zomer gebeurt hangt van veel dingen af.
Waarom zou Farioli geen CL met Ajax willen spelen?
Waarom zou een andere coach geen CL met Ajax willen spelen?

Ik ben er ook allemaal niet zo wildenthousiast over als sommigen hier (met CL voetbal in zicht wilden wij gewoon een verdediger, de aanvoerder en onze 1e spits laten gaan, ipv doorpakken) maar een titel of in ieder geval een CL-plek en het bijbehorende geld helpt wel een stuk.

07-02-2025 11:10

tripleA +3882

Het stelt me wel gerust dat Edvardsen en Rosa óók gewogen zijn door Beuker, Blind en Van Gaal. Dat schept toch wel perspectief voor de toekomst van die jongens bij Ajax.

In elk geval geeft dit meer zekerheid dan het uit de heup schieten van Mislintat en H2. Al verlies je ook snelheid en daadkracht als alles in een comité besproken moet worden, kun je anticiperen door transfertargets al vroeg in zicht te hebben. Vooruitdenken dus.

De veranderde marktomstandigheden zijn ook een feit. Naast de dramatische trainers vorig jaar, de magere prestaties van een aantal aankopen en de domme uitspraken van Kroes in de media is het ook in het algemeen lastiger om spelers goed te verkopen. Eens te meer bevestiging dat we op de jeugdopleiding moeten leunen en minimaal plek 2 eredivisie elk jaar veilig moeten stellen.

Ik vind wel dat je ondanks de veranderde omstandigheden niet terug kunt naar al te zuinige salarissen, dan ga je nooit meer meedoen in de Europese subtop. En dat is wel waar Ajax thuishoort en met het juiste beleid om de 5 jaar of zo serieus resultaat moet kunnen boeken. Je moet sommige sterkhouders dan wel weten vast te houden en niet zoals vroeger het geval elke topper op zijn 20e de deur uit zien lopen. Die situatie mag niet meer ontstaan. Dat heeft al 20 jaar Europese droogte gekost.

07-02-2025 09:19

JanMolby +1480

als je spelers over een periode volgt moet er imho in principe altijd tijd zijn om evaluaties en beslissingen 'en plein comite' te nemen.

07-02-2025 09:45

Mijnclub33x +9849

Alles in de Kroes-controll🤗

07-02-2025 09:11

Dolblij +45022

Nuchter bericht. En dus onder de streep beter dan aanvankelijk gedacht. Toch netjes dan. De enige transfer echter die ik nog steeds niet begrijp is die van Ramaj. Echt zonde.

07-02-2025 09:11

Kreugerrand +727

Ramaj wilde zelf weg net als Akpom

07-02-2025 09:31

d2theDju +1638

Als dit geen vette bonus wordt voor Alex dan weet ik het ook niet meer. :D

07-02-2025 09:00

PaulEast +7866

Van beoogd Voorzitter naar TD en van TD tot Financieel Medewerker….🙄. Ajax heeft een olietanker organisatie ingericht . Begrijp nu beter waarom alles tot in de late uurtjes nog afgehandeld moest worden.

07-02-2025 08:50

Kreugerrand +727

Ik begrijp enkel niet waarom dat de meeste dit nu wel snappen en toen ik en wat andere het zeiden kroes aanhangers genoemd werden ?

Het grote probleem op sociale media is juist dat iedereen elkaar na roept zonder zich echt in te lezen en daar spinnen zogenaamde journalisten bij (telegraaf Driessen Verweij,VI Derksen / vd Gijp, AD Inan ,etc etc etc en de zogenaamde zelfbevlekkende analisten die ook niets weten hoe of wat Sneijder vd Vaart v Hooidonk , Perez Gullit van Basten etc.

07-02-2025 09:36
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.