Deens voetbal data-expert lyrisch over Gaaei: 'Zijn ontwikkeling is echt hard gegaan'

door Bram Bark 195

Bron AS

Deens voetbal data-expert lyrisch over Gaaei: 'Zijn ontwikkeling is echt hard gegaan'

door Bram Bark 195

Bron AS

Laatst geüpdatet

Anton Gaaei is de nieuwe rechtsback van Ajax. De twintigjarige Deen kwam over van Viborg FF en stond in Denemarken te boek als groot talent. Sven Mislintat sprak zelfs over ‘een van de beste op zijn positie in Scandinavië.’ De Duitser staat erom bekend data nadrukkelijk te betrekken in het scoutingproces. Ajax Showtime sprak met Kasper Pedersbæk van het Deens voetbaldata-bedrijf Nordic Football Data over de kwaliteiten van Gaaei en waarom Mislintat juist hem naar Amsterdam heeft gehaald.

Gaaei heeft pas één seizoen als rechtsachter gespeeld. De Deen is van buitenspeler omgeturnd tot verdediger. Volgens Pedersbæk is hij dan ook geen doorsnee rechtsback. ‘Hij is een aanvallende back met heel veel snelheid. Hij is niet zozeer een dribbelende speler, maar echt een speler die met zijn aanvallende loopacties voor gevaar zorgt. Hij combineert dat met een geweldig uithoudingsvermogen, een stoomtrein die blijft gaan langs de zijlijn.’

Ook met bal is Gaaei vaardig. ‘Hij heeft vertrouwen aan de bal, beschikt over een secure passing en hij is comfortabel in een team dat veel balbezit heeft’, aldus Pedersbæk. ‘In de Deense competitie behoort hij tot de top van de verdedigers die de meeste kansen creëren, zo niet één van alle spelers. Hij heeft een erg goede voorzet in huis.’ Een aanvallend sterke vleugelverdediger dus. Een niet geheel onbelangrijk aspect van vleugelverdediger zijn is verdedigen. Ook dat zit goed bij Gaaei. ‘Hij is verdedigend erg goed in de één tegen één duels. Hij heeft geen centrale verdediger nodig die hem rugdekking verschaft.’

Data onderschrijven kwaliteiten van Gaaei

Van Mislintat is bekend dat data een belangrijke rol spelen bij het uitzoeken van de juiste spelers. Pedersbæk is met zijn bedrijf Nordic Football Data gespecialiseerd in het maken van spelers- en teamanalyses op basis van data. Zo maakte hij ook een analyse van Gaaei. De voetbaldata-expert noemt de Ajax-aanwinst een ‘waardevolle data speler zonder negatieve kanttekeningen.’ Op X deelde het bedrijf van Pedersbæk een analyse over Gaaei. Hierin werd de jonge Deen vergeleken met de vleugelverdedigers Kevin Mensah, Blas Riveros en Sebastian Sebulonsen. Allen spelend voor elfvoudig landskampioen Brøndby IF.

Een aantal gegevens valt positief op. Gaaei kan zowel verdedigend als aanvallend goede cijfers overleggen. Zo valt te zien dat de Deen verreweg de meeste voorzetten (crosses) geeft en het hoogste aantal expected assist (Xa) heeft per negentig minuten. Dat Gaaei verdedigend zijn mannetje staat valt ook op te maken uit de gepubliceerde data. De twintigjarige vocht de meeste defensieve duels uit. Van deze duels wist hij ten opzichte van de drie Brøndby IF verdedigers het hoogste winstpercentage te behalen.

‘Het zou me niet verbazen als Gaaei sneller dan verwacht een basisplaats verovert’

‘Gezien de prestatie van Gaaei het afgelopen seizoen kwam een transfer natuurlijk niet uit de lucht vallen. Hij was uitzonderlijk voor Viborg FF vorig jaar. Hij was te goed om nog een binnenlandse transfer te maken’, gaat Pedersbæk in op de transfer van Gaaei. ‘Ajax is een mooie stap omhoog voor hem. Kenmerkend voor hem is dat hij altijd hard werkt en grote stappen maakt in zijn ontwikkeling. Het zou me niet verbazen als Gaaei sneller dan verwacht een basisplaats verovert. Het hangt er wel vanaf of Ajax hem in zijn kracht laat spelen.’ De eerder bepsroken kwaliteiten van Gaaei komen volgens Pedersbæk het best tot uiting wanneer hij een vleugelaanvaller voor zich heeft die graag naar binnen komt.

De analist ziet ook een aantal punten waar Gaaei nog aan moet werken. ‘Hij is niet slecht in de kleine ruimte, maar bij een grotere club en in een betere competitie moet hij deze vaardigheden wel gaan verbeteren.’ In het verleden heeft Ajax vaak vleugelverdedigers gehad die in het middenveld kwamen. Noussair Mazraoui is een goed voorbeeld. De inmiddels speler van Bayern München zorgde vaak voor een overtal op het middenveld door zich daar aan te bieden. Dit is iets waar Gaaei volgens Pedersbæk minder bedreven in is.

‘Gaaei is echt opgebloeid nadat hij werd omgeturnd tot rechtsachter’

‘Zijn ontwikkeling is echt hard gegaan. Hij stond in Denemarken al langere tijd bekend als veelbelovend talent. Maar Gaaei is echt opgebloeid nadat hij werd omgeturnd tot rechtsachter.’ Pedersbæk vergelijkt de U21 international qua speelstijl met oud-Ajacied Rasmus Kristensen. De speler van AS Roma werd bij Ajax nooit een onbetwiste basisspeler. Na zijn vertrek uit Amsterdam heeft Kristensen zich stormachtig ontwikkeld. Via RB Salzburg en Leeds United heeft hij een transfer naar AS Roma afgedwongen. Pedersbæk is benieuwd of Gaaei bij Ajax al de ontwikkeling kan maken die bij Kristensen pas later kwam. ‘Gaaei heeft zeker de potentie’, sluit Pedersbæk af.

Bram Bark (Twitter: @Bram_Bark | E-mail: info@Ajaxshowtime.com )

Lees meer over:
Plaats reactie

Ajaxtrouw +6341

Ik ben niet tegen het gebruik van data-analyse, ik vraag me alleen wel af of de complexiteit van een voetballer, tis een mens (dus grillig) en geen ding, zich daar altijd goed voor leent. En als ik dit verhaal lees vraag ik mij ook af of de context wordt meegenomen. De Deense competitie is toch wat van een ander niveau dan waar Ajax op wil spelen. Opkomen en veel voorzetten geven is nu eenmaal makkelijker als de weerstand ook minder is.

28-08-2023 07:53

Ferd +38479

er wordt daarom niet alleen maar naar data gekeken. Waarom denken zoveel mensen dat het of alleen puur data is, of helemaal geen data? Data is gewoon een onderdeel van het complete plaatje

28-08-2023 12:05

3sterren +20205

Zie het maar eens als volgt: Koeman en andere vrije trapspecialisten, oefenden met een kunstmatig muurtje, dus geen menselijke muur, maar een ding, net zolang tot ze de bal over de ’hoofden’ konden krullen, precies in de hoek buiten bereik voor de keeper. Die er niet eens stond ; )

Hoeveel weerstand gaf dat kunstmatige muurtje denk je ?

Oefening baart kunst ...

28-08-2023 12:14

Ajaxtrouw +6341

Uhh ja…ik snap niet helemaal wat je daarmee wilt zeggen in het kader van context en data?

28-08-2023 13:21

3sterren +20205

Laat mij dan een poging doen om het te verduidelijken. Het heeft alles te maken met jouw slotzin:
”Opkomen en veel voorzetten geven is nu eenmaal makkelijker als de weerstand ook minder is.”

Ik probeerde te weerleggen dat de mindere weerstand van de competitie niets te maken hoeft te hebben met de nauwkeurigheid van zijn voorzetten. Het kiezen van het juiste moment van opkomen ook eigenlijk niet.

Ik hoop dat mijn toelichting voldoende voor je is ; ) ...

28-08-2023 13:44

Okocha078 +13785

Ik heb vertrouwen in deze gast. Helemaal toen ik las dat Brighton ook interesse had, die hebben echt een goede scouting.Kan echt goed gaan werken Gaaei die de hele wedstrijd opstoomt met een hangende rechtbuiten voor zich. Hij schijnt snel te zijn, en heeft een hele goede, harde, lage voorzet. Rensch kan aan de bak.

27-08-2023 07:11

afct +8946

Rensch kan achterover gaan leunen op de bank

27-08-2023 09:14

Mijnclub33x +9857

Gaaie, dat zullen we dan binnenkort wel zien hoe goed hij is als hij opgesteld wordt

27-08-2023 01:48

NeeI +107716

Geef m maar 90 minuten tegen Ludogorets.

26-08-2023 23:58

DEELM +11891

Nou als ik dit zo lees hebben we de nieuwe Dani Alves in onze selectie. De praktijk zal waarschijnlijk anders uitwijzen.

26-08-2023 23:09

Ajaxfan31183 +16391

Die laatste zinnen , dat gaai op kristensen lijkt, nou hopelijk niet de kristensen van de periode ajax

26-08-2023 22:40

YRGI +32928

Alsnog denk ik dat die Kristensen beter is dan Rensch.

26-08-2023 23:04

AjaxHoorn +32989

Verweij: de frinkandellen voorraad is harder gegaan.

26-08-2023 20:19

MichelKudus +4812

Veel te stil vandaag! Waar blijft m'n Ajax dopamine shot??😳

26-08-2023 19:06

Bijgoochem +186

Moet je leren te mediteren, kun je "overvloed" genereren in je lijf terwijl je niks hebt. Doe ik tijdens interlandperiodes altijd :D

27-08-2023 09:23

Lullo +6072

https://twitter.com/FabrizioRomano/status/1695460531052724677?s=2

Sanchez nog niet rond..

26-08-2023 17:48

MPAjax +8405

Gaat om bankgarantie

27-08-2023 00:08

Ferd +38479

in tegenstelling tot Mike Verweijfd, die heeft zoveel frikadellen gegeten dat hij wel rond is

28-08-2023 12:06

Aankoper +1778

Komen er nog transfers? Hoor zo weinig😝😝

26-08-2023 17:28

Ozymandias +159568

Ik ben ook wel weer toe aan een geruchtje. Het liefst over iemand die ik nog totaal niet ken.

26-08-2023 17:56

Ajax34 +4019

Ik ben pas lyrisch als ie een jaar lang de pannen van het dak speelt.

26-08-2023 16:34

Cruyffie +2403

Data is belangrijk. Sterker nog, het is onmisbaar. Alleen weet elke statisticus: data zonder theorie is niks. Wat simpelweg betekent: naar welke data kijk je, en waarom? Dumfries heeft fantastische data, daarom speelt ie een CL-finale. Zinchenko heeft ook fantastische data. Maar Zinchenko zal het bij Inter Milan veel minder goed doen dan zijn data suggereren en andersom: Dumfries zal bij Arsenal compleet door de mand vallen als ie telkens moet opbouwen en moet omgaan met kleine ruimtes.

Oftewel: data zegt absoluut iets, maar je hebt theorie nodig om te weten wat het zegt. En in voetbal is de theorie: de context van de club, het team. Speel je aanvallend of verdedigend? Speel je op de counter of op balbezit? Kijk je dus naar data over kracht, gewonnen duels, aantal gelukte slidings, sprints, voorzetten? Of kijk je naar data over spelinzicht, positionering, balaannames, passing onder druk, balverlies in kleine ruimte en progressive dribbels? Het is nogal een verschil, en afhankelijk van wat je wilt als club.

Je zou kunnen tegenwerpen: “je kijkt toch naar alles!”. Ja, ok. Maar zo werkt het niet, geen enkele spelers scoort op alles een 8, of zelfs een 7. Want dan heet je Camavinga en speel je op je 19e bij Madrid. Je zult altijd een afweging moeten maken: waar focus ik op als TD, als scouting. En het lijkt mij toch dat we als Ajax zijnde meer zouden moeten letten op “data” over spelinzicht en techniek/passing, dan op kracht, loopvermogen em fysiek.

26-08-2023 16:18

wijzijndebeste123 +163712

Goed betoog. Helemaal eens.

26-08-2023 16:29

Slang3 +45870

Data is ook wat je er zelf van maakt. Je kan stoppen bij goals en assists. Maar je kan er ook dieper op in gaan, welke passes geeft hij in een bepaald gebied van het veld. Hoe snel passt hij onder pressie. Algoritmes daarvan zorgen ervoor dat je niet 500 clubs hoeft te volgen elke week. Data is puur een filter om de daadwerkelijke scouting meer focus te kunnen geven beelden te kijken

26-08-2023 17:04

MPAjax +8405

Met data is nogsteeds zo in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst kortom de bal is rond

27-08-2023 00:09

Ferd +38479

maar data kan wel een trend voorspellen

28-08-2023 12:07

MPAjax +8405

Speler in vrije rol kan je bijna geen trend door spotten

28-08-2023 15:21

Thaschja +10242

Die chico hoor ik weinig meer is ie al weg of geblesseerd weer. En die vd ven van de spurs doet het uitstekend heeft ajax die nooit bekeken.

26-08-2023 15:40

Sjaakvaak +26583

Ongetwijfeld wel maar die ging destijds van FC Volendam naar Wolfsburg voor dik 10 miljoen euro, dat bedrag zouden we bij Ajax niet snel uitgeven voor een speler uit de KKD. Vervolgens vanuit daar voor 40 miljoen naar Spurs, dat hadden we al helemaal niet kunnen rechtvaardigen.

26-08-2023 15:47

Danielson +50317

Was geen 10M.

26-08-2023 16:08

Sjaakvaak +26583

Je hebt helemaal gelijk. Lijkt erop dat transfermarkt het 15% doorverkooppercentage aan de transfersom heeft toegevoegd. Het was inderdaad 3 miljoen + 15%.

Nog steeds flink voor een speler uit de KKD maar had destijds inderdaad een optie kunnen zijn.

26-08-2023 17:02

Chesterson93 +3315

Zeker als je beseft dat je er met Schuurs niet ver vandaan zat, qua transfersom.

26-08-2023 18:12

JanBiesbos +29047

En dan conceicao ook op rechts dan hebben we de snelste TGV OP rechts van de ED 😜

26-08-2023 15:15

JanBiesbos +29047

Waarom spelen we niet morgen?

26-08-2023 15:05

Carrerdecasp +8167

Rust voor Ludogorets

26-08-2023 15:07

MPAjax +8405

Rust voor nieuwe transfers 😀, 💎💎

27-08-2023 00:11

Ajax14AMS +25205

"Pedersbæk vergelijkt de U21 international qua speelstijl met oud-Ajacied Rasmus Kristensen"

Hebben we het bonnetje nog? 😜

26-08-2023 15:02

WZAWZDB14 +4620

Ik laat me positief verassen, veel slechter verdedigen dan onze Rensch wordt heel lastig

26-08-2023 14:44

lexy88 +8818

In Rensch' defense; dat is een jongen die jarenlang als centrale verdediger heeft gespeeld en nu langs de lijn moet draven en ook goed moet kunnen verdedigen. Ik vind het niet zo gek dat hij niet de topper is die we hoopten (vooralsnog). Ben wel benieuwd naar Gaaei en met dit soort berichten helemaal

26-08-2023 14:30

aschja +20588

Want dat slapjanus gedrag is minder nodig op cv? 🤦‍♂️

26-08-2023 14:57

AFCACruijff14 +161387

Het gaat niet eens altijd om zijn niveau, maar om zijn instelling. Lekker op 2 meter dekken, lekker de bal steeds inleveren, lekker sloom rond lopen. Er zit geen pit en instelling in die jongen.

Hij heeft 10x meer klasse dan Sanchez, maar ik zie toch liever hem omdat hij er wel alles aan doet.

26-08-2023 17:20

Lullo +6072

Ik ben blij dat het er binnen een week op zit, al dat transfergelul elke keer. Trek het inmiddels slecht. Hoop echt op Almada.

26-08-2023 14:24

Rockanje23 +37037

Inderdaad, even een maandje rust en dan gaan we ons alweer voorbereiden op de januari transferperiodegeruchten. Nu al zin !!

26-08-2023 14:59

gi0vanni +7196

Een rb die vanaf het begin zowel goed is in verdedigen als aanvallen? Als dat zou kunnen! De laatste echt goede was in het tijdperk van Trabelsi? Zelf Mazraoui was in het begin niet goed in beide.

26-08-2023 14:24

Ozymandias +159568

Inderdaad, en Mazraoui is verdedigend zelfs nog steeds kwetsbaar.

26-08-2023 14:33

3*stars*3 +23423

Pfff Trabelsi, beste rechtsback die ik na 2000 in een Ajax shirt heb zien lopen.
Onbegrijpelijk dat het na Ajax misging met hem.

26-08-2023 15:03

Ferd +38479

het ging tijdens zijn laatste Ajax seizoen al mis. Na z'n arbitragezaak was het niets meer.

28-08-2023 12:10

gi0vanni +7196

Volgens mij heeft hij toen ook een tijd thuis gezeten. Was kwalitatief daarvoor zeer goed alleen was Henry een maatje te groot voor hem. Die gast was zo goed dat hij 2 of 3 Ajacieden kon bezig houden.

28-08-2023 12:32

Ajaxforever07 +260

Graag nog een cvm cam en rechtsbuiten

26-08-2023 14:23

barry1988 +24013

Zou mooi zijn dan kan die parel uit de basis en op het bankje. Misschien dat het kwartje dan uiteindelijk gaat hallen bij Rensch.

Als je de beoogde basis verdediging neemt dan past Gaaei daar heel goed in en lijkt heel complementair aan de rest.

26-08-2023 14:16

AJAXINMYHEART +21813

Gaaei
Rensch
Sanchez


https://twitter.com/BvanR89/status/1692045858563310079?t=_7MbYWdYcQKct3up9WmJPw&s=19

26-08-2023 13:49

Turbo +41936

Ik weet dat dit bedoeld is om te kijken naar Gaaei vs Rensch maar mijn god, welke blinde lamlul heeft Sanchez gescout?

26-08-2023 14:03

Thaschja +10242

Hamstra heeft Sanchez bekeken 😉

26-08-2023 14:50

Omar +17166

Iemand die van tackles houd zo te zien

26-08-2023 14:58

Bky +56454

Sanchez lekker veel tackles, grinta alles!

26-08-2023 14:33

AJAXINMYHEART +21813

De tackles daar draait alles om.

26-08-2023 14:35

Rockanje23 +37037

Ben je niet in de war met tekkels ?

26-08-2023 15:00

Ferd +38479

Tete is nog altijd populair bij een deel van de Ajacieden, puur vanwege zijn tackles

28-08-2023 12:10

BaasBaas +8312

Wel apart dat hij nog geen minuut heeft gemaakt. Dat is wat ik nog wel vind tegenvallen van Steijns. Hij had bijvoorbeeld Godts en Gaaei al echt wel wat meer minuten kunnen geven. Hij moet wel snappen dat je bij Ajax jonge spelers veel kansen geeft dat is waar we bekend om staan en ons succes aan te danken hebben.

26-08-2023 13:32

Sportvolgert +40403

Die jongen.is er net een week. Rustig

26-08-2023 13:43

Invincibles +5203

Rustaaaaagh

26-08-2023 14:42

MarkP +21679

Te grote belangen om ff hen wat minuten te gunnen, gaaei is er net.

26-08-2023 13:59

linksbinnen +8142

Ook als je na 60 minuten 0-4 voorstaat?

26-08-2023 14:19

MarkP +21679

Zo goed ging het daarna niet meer, het had zomaar 3-4 kunnen staan, om dan gaaei ff wat speelminuten te gunnen is niet slim. Beter tegen fortuna ofzo bij 0-3…

26-08-2023 14:28

mokum007 +6522

Rensch speelde een goede pot, dan is toch onnodig om hem te wisselen, toch?

26-08-2023 14:17

Ajax14AMS +25205

Gaaei heeft pas 1 wedstrijd op het wedstrijd formulier gestaan... 😅

26-08-2023 15:07

aschja +20588

De topcomment is erg goed vandaag. Ik meen eenzelfde iets te hebben gelezen toen Knutsen als trainer in beeld was. Als de aanval over links gaan weer er een 3-mans verdediging gecreerd waarbij de RB naar binnen schuift. Aanval over rechts juist omgekeerd. Je 6 zou dan een dynamische rol voor de verdedigers hebben. Datzelfde beschrijft Jesper op aanvallend gebied ook.

Ik ben namelijk helemaal klaar met Rensch. Daar zit geen greintje grinta in. Het wordt tijd voor wat meer pit en snelheid op de flanken en het middenveld. Mocht Almada ook komen heb je een potentieel waanzinnig elftal.

26-08-2023 13:30

Bobje99 +7082

Op zich een goed verhaal maar ook vrij basis tactiek toch. Dit is toch verre van revolutionair?

27-08-2023 23:10

aschja +20588

Je zou zeggen van wel he.

27-08-2023 23:24

Dolblij +45060

Ben benieuwd naar zijn werkelijke prestaties als het om de punten gaat. Ik hoop dat hij de pannen van het data-dak speelt, en Rensch uit de basis knikkert.

26-08-2023 12:59

Sergei77 +494

Als hij vergeleken wordt met Kristensen vraag ik me af of het wel de juiste speler is voor ons…

26-08-2023 12:55

Muddy +2436

Qua tempo van ontwikkeling toch? Dat heeft verder niet zoveel met z'n spel te maken

26-08-2023 13:01

Bergkomp +1399

Tsja dat is ook een back uit Scandinavië. Verder totaal andere voetballer.

26-08-2023 13:02

JanBiesbos +29047

Vergelijkingen gaan altijd mank

26-08-2023 15:11

4EVERAJAX +8393

Laat je potentie maar zien! Ben benieuwd

26-08-2023 12:48

Spelvreugde +4611

Data-Deen eens met Data-Duitser.

26-08-2023 12:47

RepoocElad +9880

Gaaei dus rechtsback, Berghuis rechtsvoor, en hopelijk Almada op 10. Kan Berghuis naar binnen, Gaaei er overheen, en heb je zowel Berghuis als Almada die de steekpass kunnen geven of van afstand uithalen. Op papier klinkt dit perfect

26-08-2023 12:45

michaellaudrup +4660

Een welkome aanwinst van Rensch komt helemaal niets af, lijkt wel of hij geen meter harder loopt als dat zijn salaris hoog is.

26-08-2023 12:40

Job.j79 +104

Moest deze zin 3x lezen voor ik begreep wat er stond

26-08-2023 14:52

Ferd +38479

misschien moeten we hem dan een salarisverhoging aanbieden

28-08-2023 12:12

Noam +4102

Ik ben ook enthousiast over deze gast maar waarom speelt Rensch nog!?!?!

26-08-2023 12:12

twynestar +28308

Vergelijkingen met andere spelers in de toch wel bedroevende Deense competitie. Fijn om te zien dat hij daar de beste was maar zegt niets natuurlijk.

26-08-2023 11:54

j0rnnn +5102

Ik had graag de vergelijking gezien met Kristensen.

26-08-2023 11:43

Dirk +7021

Hopelijk mag hij na al die mooie woorden en cijfers het laten zien van Maurice..

26-08-2023 11:20

AFCAHoorn +22669

Ik had er eigenlijk op gehoopt dat hij tenminste in zou mogen vallen tegen Ludogorets, maar helaas..

Hopelijk zal dat in de volgende wedstrijd wel zo zijn.

26-08-2023 11:33

Turbo +41936

Als hij niet op zn minst comfortabel aan de bal is bij lichte druk of in kleinere ruimtes gaat hij het alsnog zeer moeilijk krijgen. En dat is iets waar helaas vaak aan voorbij wordt gegaan.

Heb best goede hoop, maar alles wat bij hem als pluspunt omschreven wordt was ook een pluspunt bij bv Kristensen en die kon er geen reet van vanwege een gebrek aan voetballend vermogen, wendbaarheid en voetbal intelligentie. 3 punten die nauwelijks uit te drukken zijn in data.

Benieuwd of hij Rensch eruit speelt. Die is weliswaar niet populair maar was gewoon prima in 2 van de 3 wedstrijden tot dusverre.

26-08-2023 11:02

Rockpotje +9560

Zoek even een filmpje van hem op. Hij kapt heel vaak een tegenstander uit op zijn eigen helft. Lijkt mij dus dat hij prima onder druk uit kan voetballen.

26-08-2023 12:54

NoPants +7489

Zijn techniek en voetballend vermogen is juist wat alle analisten uitlichten bij hem.

Kristensen was echt een totaal ander type back. Veel meer een dynamische zoals sanchez.

26-08-2023 13:20

Turbo +41936

Waar worden zijn techniek en voetballend vermogen geroemd? Ik heb niet alle opinie stukjes over die jongen gelezen maar ik lees vooral over zijn overlappende spel, uithoudingsvermogen, dynamiek en voorzet.

Ook in dit stukje worden zijn skills in de kleine ruimte in twijfel getrokken en dat is op een lager niveau en een minder geavanceerde speelwijze.

26-08-2023 13:38

NoPants +7489

https://www.vi.nl/pro/van-aanvaller-naar-moderne-back-ajax-ziet-potentie-in-anton-gaaei

Ik zal wat regels citeren die ik bedoel, als je geen pro hebt.

“Analyse van een nieuwbakken back met een flinke dosis techniek en explosiviteit”

“Wat Gaaei bijzonder maakt, is dat hij op lastiger momenten zelf tot oplossingen kan komen met zijn technische vermogen. Neem onderstaande situatie, waarin hij een klassieke ziekenhuisbal op hoogte moet controleren, terwijl een middenvelder van FC Kopenhagen op volle snelheid op hem uitstapt. Met een fraaie eerste aanname en dito kapbeweging controleert hij niet alleen de bal, maar ontdoet hij zich ook van zijn pressende tegenstander”

“ Toch heeft Gaaei meer dan Sánchez de specifieke technische kwaliteiten die zo'n complexe rol aan de binnenkant vereist. Zo is de jonge Deen nu al bedreven met passes accuraat versturen in kleine windows. Onderstaande inspeelpass op zijn spits Alassana Jatta is van een hoge moeilijkheidsgraad. Op volle snelheid aan de bal moet Gaaei zijn pass tussen twee naderende opponenten van Kopenhagen versturen, en dat ook nog eens in de loop bij Jatta.”

“Áls de jonge Deen op positioneel vlak flink en snel kan groeien als verdediger, heeft zijn eerstvolgende club goud in handen. Want in aanvallend opzicht is Gaaei met zijn explosiviteit, techniek en trap nu al een hoopgevende speler.”

We moeten zien of hij het qua niveau gaat redden, maar op basis van zo’n analyse denk ik wel dat hij het juiste type is. Zeker als berghuis rechtsbuiten staat kan hij er lekker overheen. Met Avila op links staat er een meer conservatieve back.

26-08-2023 14:48

Turbo +41936

Thanks. Dat klinkt goed. Eens ook wat betreft de optie met Avila en Berghuis.

26-08-2023 14:56

Slang3 +45870

het fijne aan Rensch is zijn linkerbeen, in de opbouw. Als je ziet hoe vaak Wijndal moet terug draaien omdat hij alleen met links kan spelen vertraagt het zo veel soms. Rensch kan en durft met links een middenvelder aan te spelen als hij aan de lijn staat. Benieuwd hoe Gaaei daarin is, want hij zal niet alleen maar kunnen opstomen nu

26-08-2023 10:50

Qifesh +24917

Ik vond hem op linksback best stabiel die paar wedstrijden.

26-08-2023 11:09

AFCAHoorn +22669

Niet gerelateerd ofzo, maar ik blijf Deens een ongelofelijke klote taal vinden. De manier hoe je het schrijft is nog tot daar aan toe, maar hoe die mensen het uitspreken.. je verstaat helemaal niets.

Noors en Zweeds is in dat opzicht een begrijpelijkere taal.

26-08-2023 10:46

Vaantje +31

"Je verstaat helemaal niets" ... daarom ... "een ongelofelijke klote taal" ... Sterk punt!

26-08-2023 11:04

Qifesh +24917

Moet je eens aan mensen met een mooie taal (fransitaliaansportugees) vragen of ze Nederlands mooi vinden klinken. Kans is groot dat ze bv duits mooier vinden.

26-08-2023 11:11

AFCAHoorn +22669

"Noors en Zweeds is in dat opzicht een begrijpelijkere taal."

Het is ook de manier hoe Denen het uitspreken. Ik ken meerdere mensen die het met mij eens zijn, waaronder een aantal uit Noorwegen.

Goed lezen, zal je goed doen. @Vaantje

26-08-2023 11:12

Oeroeboeroe +18355

Ik werk in een internationaal team, met velen uit Zuid-Europa, maar ze vinden unaniem Duits by far de meeste gruwelijke taal.

26-08-2023 12:17

stopperspil +11176

Mijn italiaane vriendin vindt Nederlands klinken "alsof je aan het eten bent"

26-08-2023 12:34

Ferd +38479

grappig. ik vind Italiaans klinken alsof ze allemaal Karens zijn die klagen bij de manager.

28-08-2023 12:14

twynestar +28308

het is wel droger en directer dan Zweeds of Noors inderdaad. Het houdt de mondhoeken ook strak dus komt daarom misschien strenger over. maar iedere taal heeft zijn charmes. Behalve Fries

26-08-2023 11:53

Ajaxhartt +10712

Behalve Fries 🤣
Zit de nederlaag tegen Cambuur je nog dwars?

26-08-2023 13:22

Oeroeboeroe +18355

Ik heb 4 Deense collega's. Ik vraag me regelmatig af, of ze geen klaplong opgelopen hebben 🙈

26-08-2023 12:15

nlvcmn +5808

En toch wel geinig dat al die Denen andersom in een half jaar Nederlands spreken

26-08-2023 12:30

Ferd +38479

Net als West-Fries dus, het dialect van Hoorn

28-08-2023 12:13

jerryisthename +31763

Kijk! Dit is wat we willen lezen over de voor velen (waaronder ik) onbekende Deen. Klinkt echt héél goed, van iemand die er kijk op heeft in eigen land.👍🏼
Zeer benieuwd naar deze jongen! Had het niet meer zo op Denen bij Ajax, maar laat dit gewoon een uitstekende uitzondering zijn en ik kan er uitstekend mee leven! 😉
Ben bang voor Rensch dat hij niet lang meer gaat spelen in de basis, als hij niet als de bliksem veel beter gaat spelen. Jammer, als echte Ajacied, maar het is nu écht wel genoeg geweest imo.

26-08-2023 10:36

Patrick67 +9624

Dit zijn berichten die we over Sanchez nooit gelezen hebben.

26-08-2023 10:54

jerryisthename +31763

Hahaha. Klopt, Patrick! Scherppp...😉

26-08-2023 12:36

Patrick67 +9624

Jerry 👊
Hoe is het met je gap?

26-08-2023 12:47

B2tob4 +12078

Tja, en dan roept die kneus Driessen van de T-graaf nog dat Ajax juist Dest had moeten kopen..! Gelukkig heeft Ajax TD Mislintat dat zelfs nog eens niet overwogen. Als zelfs Barcelona er geen heil in ziet, wat moet Ajax dan nog met Dest..!

26-08-2023 10:34

YRGI +32928

Barça is hoger niveau hè.

26-08-2023 11:23

Dondy +1877

Nee WZAWZDB

26-08-2023 12:20

Bergkam +4672

Wordt er nog geoefend met de nieuwe spelers deze week?

26-08-2023 10:31

Georginho14 +1294

Door deze man gaat Rench als de brandweer.

26-08-2023 10:10

10Sneijder10 +3031

Als de brandweer? Weinig van te merken...

26-08-2023 12:26

Juichtoon +32486

De nieuwe Trabelsi als je zo leest....

26-08-2023 10:01

Gaza +4381

Och, Trabelsi… de stoomtrein.
Dat was ook een lichting zeg! Hadden europees veel meer uit moeten halen!

26-08-2023 11:09

Jeugd +24753

Hoe vaak moet ik het nog zeggen.....
Rensch is geen back. Is hooguit RCV maar niet goed genoeg. Je kunt nooit een back zijn met de snelheid van Rensch.

26-08-2023 09:46

LOCAmpos +10490

Puur qua snelheid is rensch toch niet eens zo traag? Vind vooral zijn snelheid van denken en die slaapmomenten zo slecht

26-08-2023 10:19

Jeugd +24753

Snelheid is echt heel slecht.
Let maar eens op. Hij verliest ieder sprintduel tegen een snelle speler. Rensch is op de eerste 10 meter aardig. Daarna gaat zin hoofd omhoog en zie je dat het niet voldoende. Mark my words, als je erop gaat letten valt het op

26-08-2023 18:37

insectenverdelg +23433

De vraag is, heeft kasper diamant øjne

26-08-2023 09:39

Belnaarhuis +4946

Ligt het aan mij of lijken die statistieken behoorlijk mager. Bijvoorbeeld nog geen 2 progressive runs per 90 en 1/3 van de duels verliezen

26-08-2023 09:31

Psychevore +21186

Alvarez, die in de media altijd neergezet werd als 'slot op de deur', won in de Eredivisie 53% van zijn duels.

26-08-2023 10:14

Belnaarhuis +4946

Dank Psy, waar vind je deze info? Is dat opta punt nl simpelweg?

26-08-2023 10:33

Psychevore +21186

sofascore

26-08-2023 10:34

LOCAmpos +10490

Zonder vergelijk met rensch bijvoorbeeld heb je ook weinig aan die cijfertjes

26-08-2023 10:20

NegentigMinutenLang +1490

1/3 van de duels verliezen is niet per se slecht. En Viborg werd vorig seizoen regulier derde (van de twaalf) en vierde (van de zes) in de play-offs (zoals in België), dus een back kan daar ook niet zo vrij aanvallen als bij Ajax.

26-08-2023 12:17

Muddy +2436

Dat is belangrijke context waar je die data in moet plaatsen, net zoals de speelstijl van dat team. Wie heeft ie voor zich lopen, dat soort dingen. Uiteindelijk moet ie het gewoon op het veld gaan laten zien. Ben benieuwd naar de strijd tussen hem en Rensch en hoe Steijn em gaat brengen of wat kansen hij krijgt.

26-08-2023 13:08

oudzuid2 +7292

zou leuk zijn als we em een keer zien spelen...

26-08-2023 09:25

insectenverdelg +23433

was welgeteld 1 mogrlujkheid toe tot nu toe. Alleen Maurice koos, terecht, voor een publiekswissel voor Kudus.

26-08-2023 09:40

Bky +56454

Heel leuk die data maar op AS beoordelen we spelers op twee aspecten, namelijk rood hoofd (ja/nee) en grinta (ja/nee). Iemand daar uitsluitsel over?

26-08-2023 09:24

MK77 +6101

ik dacht ook op lengte?

26-08-2023 09:45

Dusbaba +15370

En Ajax DNA

26-08-2023 13:21

nummer14vooraltijd +372

Ik denk dat het niet snel slechter kan zijn dan Rensch als je de geluiden over hem hoord is het een rechtsback die we nodig hebben

26-08-2023 09:23
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.