Branie: Michael van Praag: ‘Heitinga onervaren? Dat was Van Gaal ook’

door Timo Suur 184

Bron Ajax Showtime

Branie: Michael van Praag: ‘Heitinga onervaren? Dat was Van Gaal ook’

door Timo Suur 184

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Geen Ajax afgelopen weekend, maar wel een nieuwe Branie-podcast. Ajax bouwt aan een nieuwe beleidsstructuur voor volgend seizoen, dus is het hoogste tijd om iemand uit te nodigen die zowel voorzitter van de KNVB als van Ajax was: Michael van Praag. Hij is te gast bij presentator Menno Pot en Paroolverslaggever Dick Sintenie in een speciale aflevering van Branie.

Van Praag is van mening dat Van der Sar nog stevig in zijn stoel zit bij Ajax. 'Hij wordt beoordeeld op zijn interviews, maar is een uitstekende directeur', zo zegt de erevoorzitter van Ajax. Daarnaast denkt hij dat Ajax er goed aan doet om John Heitinga aan te stellen voor de lange termijn als trainer van Ajax en trekt de vergelijking met Louis van Gaal. 'Waarom zou Ajax hem niet permanent aanstellen? Onervaren? Dat was Van Gaal ook', zo zegt Van Praag.

De veiligheid van stadions komt ook aan bod, terwijl ook de omstreden steun van de KNVB aan de FIFA-voorzitter Gianni Infantino wordt besproken. 'Ik vind dat Infantino te veel ‘verblattert’. Maar je kunt niet alleen maar tégen hem zijn. Als je zo fel tegen hem bent, lever dan zelf een kandidaat', zo zegt Van Praag over de steun die Infantino krijgt.

Als laatst hebben ze het ook nog over AZ. De Alkmaarse club vindt dat de KNVB te veel naar de wensen van Ajax, PSV en Feyenoord luistert, maar Van Praag is het hier niet mee eens. 'Even los van de vraag of hij gelijk heeft: ik vind het niet goed dat AZ-directeur Robert Eenhoorn ervoor kiest om dit te lekken naar de media. Waarom belt hij de KNVB niet? Zo verspeel je sympathie', zo denkt de erevoorzitter van Ajax over het standpunt van de Alkmaarders.

Branie is dit seizoen elke maandagmiddag om 12.00 uur te beluisteren via Spotify, iTunes en onze website. Luister de nieuwe aflevering nu!

Lees meer over:
Plaats reactie

debarbaar +8257

Laten we de gladde, corrupte en wereldvreemde Michael van Praag nou niet serieus nemen. Zonder zijn pappa was hij ook nooit voorzitter van Ajax geworden en daarna van de KNVB en had hij geen functie bij FIFA of UEFA gekregen. Van Praag is zo incompetent dat hij Fortuna al dood had verklaart. Een man die zelf geen verantwoordelijkheid draagt moet zich niet uitlaten over trainers en incompetente directeuren bij Ajax. Er zijn namelijk mensen die imposters nog steeds serieus nemen. Van praag was nooit serieus, wel baantjes geil.

31-03-2023 10:10

Lekkerhoor +3385

Lekker opportunistisch gelul hehe. Ja Guardiola was ooit ook onervaren. Maar er zijn ook een hoop onervaren trainers die je liever niet voor de groep ziet staan. Sommige Ajacieden worden snachts nog gillend wakker van de ervaring uit het recente verleden.

28-03-2023 20:15

Raoul14 +3094

Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Er sneuvelen meer onervaren trainers dan die succes hebben. Daarbij is een horrorseizoen genoeg lijkt mij.

28-03-2023 18:32

AFCAjaxMidNineties +12818

Is van Praag trouwens niet iemand waar Ajax nu behoefte aan heeft? I.p.v. flaterkoning Flappie.

28-03-2023 12:44

Ferd +38681

nee. Laat die charlatan lekker wegblijven.

29-03-2023 05:02

AFCAjaxMidNineties +12818

Beste voorzitter ooit voor Ajax geweest misschien wel. Redde de club nagenoeg van de ondergang in de jaren negentig. En jij zet hem weg als charlatan. Schaam je.

31-03-2023 07:39

Ferd +38681

Jij bent echt blind he? De man met z'n achterkamertjespolitiek. De man die de F-Side uit elkaar trok en voor een sfeerloos stadion zorgde. De man die Ajax naar de beurs bracht. De man die het Ajax logo veranderde naar de clown die het nu is. De man die Adidas binnen haalde en het shirt verneukte met 3 strepen. En jij zet hem wel als beste voorzitter ooit. Schaam je.

31-03-2023 08:24

AFCAjaxMidNineties +12818

Ajax was op sterven na dood. Via hem klom Ajax op de apenrots tot het hoogste steentje. De allerbeste club ter wereld. Heeft hij ongelukkige keuzes gemaakt onderweg? Ja, vast ook!

31-03-2023 11:09

Ferd +38681

Hij was een charlatan. Hij heeft de ziek van de club verziekt. Jij kijkt naar 95, maar vergeet de enorme dip daarna die hij ook heeft veroorzaakt

01-04-2023 11:57

Gewoon Gijs +18455

Van Gaal won de Europa cup in zijn 1e seizoen. Heitinga werd in 1e Europese wedstrijd tegen middelmatige Duitse ploeg kansloos uitgeschakeld

28-03-2023 08:49

BillSplate +9750

Dat was Wouters ook en dat werkt niet altijd even goed. Gelukkig doet Heitinga het aanzienlijk beter dan Wouters met een mindere selectie.

28-03-2023 06:38

Robertini +40037

Ik zie het nog niet zo zitten met Heit. Toen hij net begon was Alvarez net van het middenveld afgehaald, dat was de juiste beslissing. Helaas maakte hij dat na de eerste tegenslag al ongedaan. Daarna is het weer helemaal de verkeerde kant op gegaan.

Ajax moet drie spelers met voetballende kwaliteiten hebben op het middenveld. Als een trainer dat niet ziet, dan moet hij niet bij Ajax trainen.

28-03-2023 04:24

thelordjoshua +10641

Alvarez is de sleutel v het spel geweest afgelopen wedstrijden. Geloof dat jij het niet ziet, de verdediging klopt niet. En wat doe je? Vanuit achter voetballen, geloof niet dat je in t midden of voorin begint. De verdedigingsdiepte is zo beperkt om mee te werken dat Heitinga daar vrij weinig mee kan. Niemand kan wat met een Wijndal, Bassey, Sanchez en Rensch. Heeft niks met John te maken.

28-03-2023 10:24

IndoorNinja +1858

Dat is toch juist het probleem. Dat hij die sleutel is. Hierdoor zijn we überhaupt teveel bezig met verdedigen in plaats van aanvallen. Met voetballers op het middenveld, zoals Robertini aangeeft, voetbal je veel sneller onder de druk uit en wordt Alvarez minder nodig.

Maar goed, aan de andere kan geef ik je gelijk in dat we op dit moment gewoon niet de voetballers hebben om het op deze manier in te richten.

28-03-2023 15:51

Robertini +40037

De sleutel van het spel, waar we terecht verloren hebben. Dan ben je geen geweldige sleutel.

Overigens kan Alvarez dan lekker op Cv.

28-03-2023 19:11

thelordjoshua +10641

Nee dat is niet het probleem, het probleem is dat we geen betrouwbare 6 (buiten Alvarez), 4 of 5 hebben. Dat zijn nou juist exact de driehoekjes die cruciaal in je spel zijn, waarnaast je ook nog is met een Taylor op 8 en Bergwijn op 11 speelt. Als je ernaar kijkt herken je een patroon, spelers met weinig intelligentie en creatie, dat is eerder het probleem dan Alvarez. Bassey, Wijndal, Taylor en Bergwijn. Alvarez is de enige consistente en betrouwbare in de achterste linie die je hebt, dus geef je die liever de verantwoordelijkheid op de positie waarin je iemand het meest nodig hebt, zodat die enigsinds balans en overzicht houdt, die anderen zijn daar niet tot toe in staat. De anderen opgenoemden profileren buiten hunzelf en dat werkt averechts. Alvarez is Alvarez. Alvarez schuift vaak genoeg terug de 3/4 in. was altijd heel kritisch op Edson, maar de afgelopen wedstrijden vind ik hem voetballend ook fantastisch. Blijft altijd stug en lomp, maar verliest minder ballen dan de meesten en houdt mentaliteit erin.

De balans is té verkeerd opgezet dat je hier niks mee kan tot de zomer. Met alle punten en zeges moeten we blij zijn. Het is een grote chaos binnen de selectie en de organisatie. Dat voelt iedereen ook.

29-03-2023 00:47

Robertini +40037

Ik ben het niet met je eens wat betreft Alvarez, hij is in niks een middenvelder en is zelfs als hij individueel goed speelt een strop op het aanvalsplan. Met hem als controleur is het erg moeilijk om aanvallend voetbal te spelen. Het kan wel, maar dan moet je erg veel compenseren, zoals begin vorig seizoen.

Hij is origineel gehaald als verdediger en ik vind dat zijn enige positie.

Dat gezegd, ben het wel met je eens dat het een chaos is die niet met 1 wisseling op te lossen is.

29-03-2023 08:53

thelordjoshua +10641

Kijk, ik heb ook liever een andere 6. Alleen voor wat je nu op het moment hebt, heb je niemand anders om op 6 te zetten. Alvarez is daarbij je meest stabiele schakel. Daarnaast de laatste wedstrijden is hij vaak ook de enige die echt wel wat durft en een balletje er doorheen geeft ipv continu breed.
Hij is een fantastische 6 voor een ander systeem. Maar je moet kijken voor wat je nu hebt en alles in verhouding en overzicht trekken, want Alvarez is je enige stabiele optie op 6 op t
moment.

29-03-2023 10:27

Robertini +40037

Ik denk niet dat we het eens worden helaas, ik zie bijvoorbeeld veel liever Fitzie een kans krijgen, maar dat is ook niet erg, iedereen mag z'n eigen mening hebben 😊

29-03-2023 13:15

thelordjoshua +10641

Ik zie dat ook grager gebeuren, maar niet met deze selectie, je kan niet zomaar de kern uit een team halen. Dan moet je álles omgooien en niet 1 speler. En zeker niet Alvarez op het moment.
Kijk Alvarez gaat deze zomer hoogstwaarschijnlijk weg. Ikzelf bevind Fitz net iets te licht op bepaalde vlakken, zie liever Vos ervoor terug.
In mijn ogen zou je Vos, Regeer en Hato moeten prepareren voor volgend seizoen, ook Salah-Eddine terugnemen. Maar dat kan pas vanaf de zomer, nu ga je anders een nog groter gat slaan dan er al is.

29-03-2023 16:38

Robertini +40037

Ik denk dus dat met Alvarez als Cv en Bassey op de bank, het alleen maar beter wordt.

29-03-2023 18:30

thelordjoshua +10641

Hebben we toch mee gespeeld? Was niet beter of slechter.

29-03-2023 18:45

Craain +5008

Van Gaak had wel ervaring met grote groep in de klas. Hij heeft de opleiding voor gymnastiekleraar aan de plaatselijke Academie voor Lichamelijke Opvoeding gedaan. Daarnaast was hij ook altijd in de kerk te vinden, vroeger. Hij kent mensen door en door, zo heeft ie ontwikkeld om iedereen te begrijpen en te communiceren. Dat is niet te vergelijken met Heitinga, van Praag! Blijf bij de feiten. Het is bekend dat Heitinga een feestvarken is vroeger...

28-03-2023 01:09

BillSplate +9750

Dus omdat Heitinga en feestvarken is, kan hij niet geschikt zijn omdat hij geen opleiding gevolgd heeft of in de kerk gesproken heeft? Inmiddels heeft Heitinga al wat jaren voor de groep gestaan bij Ajax en bij JA met veel spelers te maken gehad, omdat de samenstelling continu verandert.

28-03-2023 06:40

thelordjoshua +10641

Er is een groot aantal spelers die erg in zn vel zit met Heitinga en ik zie eventuele verlengingen van Kudus en Timber. kijk jij maar is Heitinga docu bij Jong/O19. Hoor je dan wel weer. Spreek niet waar je geen kennis over hebt.

28-03-2023 10:26

BennievdBuurt +891

Stop eens met dat vergelijken. Is niet te doen. De 1 heeft meer talent dan de ander.

27-03-2023 23:44

thelordjoshua +10641

Ander soort talent. Je vergelijkt zelf dus ook, haha.

28-03-2023 10:26

BennievdBuurt +891

Het gaat erom dat er genoeg voorbeelden zijn van beginnende trainers die het goed doen, maar ook genoeg voorbeelden waarbij dat niet zo is. Kortom het heeft geen zin om te vergelijken. En ik zie nergens waar ik dat doe trouwens..

28-03-2023 12:15

thelordjoshua +10641

Ben ik het mee eens.

28-03-2023 12:37

Spielmacher +10862

Hij kan Heitinga i.p.v. met Van Gaal ook met Jan Wouters vergelijken, ook zo´n "zelfopgeleide" coach. Die man is daarna nooit meer zichzelf geweest en staat nog steeds onder behandeling voor PTSD.

27-03-2023 23:31

4-3-3 +3515

Van Praag die Heitinga met Van Gaal vergelijkt?!
Bizar!

27-03-2023 23:17

Babangida83 +24004

Met Van Gaal in zijn beginjaar inderdaad. Wij hebben trainers altijd de kans gegeven. En daar zijn onze beste trainers uit voortgekomen. Sterker, legendarische trainers.

28-03-2023 13:25

Spielmacher +10862

Gewoon alle registers open: eerst het A-segment proberen, dus Slot, Gallardo of Nagelsmann. Als dat niet lukt, door naar het B-segment, Pascal Jansen, Peter Bosz of Ron Jans. Heitinga is te onervaren en maakt ook een wat dommige indruk.

27-03-2023 22:54

TheSpecialOne +8985

Van Gaal had zich toen al op allerlei mogelijke manieren ontwikkeld. En bovendien had Van Gaal een zeer duidelijke visie over hoe hij Ajax 1 als team wilde laten functioneren. Daar week hij niet van af.
Toen ik tijdens mijn studie stage liep bij een bedrijf in 1994 werkte zijn neef toevallig ook bij dat bedrijf. Die neef zei toen tegen mij dat zijn oom(Van Gaal) tegen hem had gezegd dat binnen een jaar Ajax het beste team ter wereld zou zijn. En verdomd...Ajax won in 1995 op superieure wijze de Champions League en werd ook nog wereldkampioen in Tokio. Ik ben dat nooit meer vergeten. Van Gaal in optima forma.
Heitinga zie ik dat nog niet zo snel bewerkstelligen.

27-03-2023 21:17

Aurelius1 +19736

Nee hèhè, Heitinga heeft ook een elftal met 10x zo weinig kwaliteit. Met clubs die 5x zo'n hoge begroting hebben als Ajax, terwijl dat vroeger hooguit maar 1.5-2 was. Een compleet manke vergelijking.

28-03-2023 04:35

TheSpecialOne +8985

@Aurelius1 Volgens jouw redenering zou dus de rijkste club van Europa elk jaar de Champions League moeten winnen want zij hebben immers het meeste geld. Toch?!
Of komt er toch iets meer bij kijken?

28-03-2023 13:53

ajax2004v2 +2041

Sstevig in het zadel, maar wel op oud paard met gebroken poot

27-03-2023 20:59

Steffenhagen +38243

Ajax kan zich geen fout veroorloven in het nieuwe seizoen .Heitenga biedt net zoveel zekerheid als Van Nistelrooy . Beide beginnende trainers die te weinig vlieguren hebben gemaakt . Niet doen dus ..,,

27-03-2023 20:51

tdecler +3331

En hoeveel zekerheid bied een ervaren trainer?

28-03-2023 09:48

Intec2.0 +12442

Van Gaal had ook tijd nodig die hij kreeg omdat er geen geld was.

27-03-2023 20:15

Spielmacher +10862

Ja, en Jan Wouters ook.

27-03-2023 19:56

Dusbaba +15444

Is Hamstra nou al een keer boven water weer?

27-03-2023 19:48

AFCAjaxMidNineties +12818

Haal nou gewoon Wim Jonk. Heitinga veldtrainer. Lekker ervaring opdoen. Bogarde erbij voor de pupillen gatenkaas achterin.

27-03-2023 19:00

Sportvolgert +41023

Misschien betere verdedigers halen of opleiden.

27-03-2023 19:17

Intec2.0 +12442

Laat Jonk maar heel ver weg van de club. Brengt alleen maar moeilijkheden met zich mee en dan neem hij de benen.

27-03-2023 20:35

AFCAjaxMidNineties +12818

Laatste die de echte Cruyff visie bij de jeugd bewaakte anders!!!

27-03-2023 21:54

C14 +22524

@intec

Spreek maar niet als je er niks van meegekregen hebt, je maakt jezelf zo belachelijk

28-03-2023 01:42

C14 +22524

@AFCA

En neergezet heeft

28-03-2023 01:42

AFCAjaxMidNineties +12818

Precies. Jij snapt het!!

28-03-2023 07:45

Jeremias +1661

In de huidige tijd waarin Ajax moet presteren

27-03-2023 18:46

Vik86 +42397

Doe maar toch een topcoach ..Heitinga zal 90 procent van de wedstrijden winnen met ajax maar tegen sterkere teams komt hij te kort . Hij heeft geen plan b.

27-03-2023 18:41

AFCACruijff14 +163157

Wat is toch altijd dat befaamde plan b?

Dat is een lange kopsterke spits inbrengen.

Ik heb liever een goed plan a.

Heitinga mag 2 topduels verloren hebben maar ik neem hem niet al te veel kwalijk. Hij doet het met de selectie van Schreuder die totaal niet in balans is.

27-03-2023 18:48

MarcHogervorst +35303

Lucca is plan B!

Niet echt een sterk plan.

27-03-2023 18:56

linksbinnen +8251

Heb hier al eens eerder gezegd: al zet je Guardiola voor deze selectie die totaal niet klopt, was het echt niet veel beter gegaan.

27-03-2023 19:20

Vik86 +42397

Makkelijk om te zeggen..met deze selectie had je boven aan gestaan als je niet al die wedstrijden gelijk had gespeeld..

27-03-2023 19:23

patrick37 +1746

Heitinga is totaal ongeschikt als trainer van ajax.

27-03-2023 19:40

TheSpecialOne +8985

Plan B is dat je een ijzersterk plan A hebt. En een ijzersterk plan A wordt namelijk niet vlak voor het begin van de wedstrijd bedacht. Nee, Dat plan begint al in de bestuurskamer. Een doordenkertje...

27-03-2023 23:17

Craain +5008

Tegen Union Berlin bijvoorbeeld. Was totaal niets aan te zien. Terug naar de tijd Frank de Boer. In de competitie tegen Feyenoord bijvoorbeeld... Vreemde wissels ook.

28-03-2023 01:13

Jeyson.R +1776

Laatste 4 trainers hadden ook geen plan b.

Met een brobbey en luca heeft die plan b en c btw.

Je kan heitinga niet afreken op de ene verlies tegen 010.

27-03-2023 19:22

Vik86 +42397

Waarom wil je heitinga?

27-03-2023 19:23

Gewoon Gijs +18455

plan A schiet al tekort

28-03-2023 08:53

Spelvreugde +4659

Heitinga geen gogme? Dat had Van Gaal.. oh wacht.

27-03-2023 18:39

Rock69 +8411

Van Gaal was echt al een stuk verder op dezelfde leeftijd als John. Dit is appels met peren vergelijken wat van Praag doet. Haal een goede trainer en zet John naast deze man.

27-03-2023 18:38

Delaney +14926

Dit is appels met peren vergelijken aangezien ze allebei niet dezelfde soort type trainers zijn.
Tevens waren dat ook andere tijden, tegenwoordig is er heel erg veel veranderd in het voetbal.
Ik denk dan ook niet dat Ajax zich kan veroorloven om weer een onervaren trainer voor de groep neer te zetten.

27-03-2023 18:21

TheSpecialOne +8985

@Delaney Dus eigenlijk zeg dat Heitinga in de tijd Van Gaal ook de Champions League en de wereldbeker in één jaar had gewonnen. Oja, En daarbij ook Real Madrid werkelijk op een hoop had gevoetbald, maar door een onvoorstelbare scheidsrechter een absolute vernedering bespaard bleef. Bedoel je dat soms?

27-03-2023 23:21

MarkP +21836

Van gaal was als speler al een coach, hij is geboren voor dit vak. Vergelijking raakt kant noch wal v praag. Het is nog de vraag of heitinga ooit een goede coach wordt voor de top.

27-03-2023 18:20

Balgevoel +31353

Overigens vind ik Van Praag een foute, baantjesgeile en babbelzieke bobo geworden, maar dat terzijde.

27-03-2023 18:15

JanBiesbos +29417

Schei uit man als topclub zet je grote ervaren trainer voor de groep !

27-03-2023 18:11

JanBiesbos +29417

Vroeger is niet meer verloren seizoen afmaken oké thats it!

27-03-2023 18:14

kakhoofd3 +4173

Genoeg clubs doen dit niet overigens.. Het kan, maar is geen garantie voor succes. Het enige wat uitmaakt is of iemand goed genoeg is, niet hoeveel ervaring hij heeft. Guardiola had nul ervaring voordat hij Barcelona fantastisch liet voetballen. Cruijff was al trainer voordat hij trainer was. Nagelsmann heeft Bayern naar een kampioenschap geleid vorig jaar en een halve finale. Mourinho heeft vanaf het begin van zijn carrière topclubs geleid en de CL meerdere keren gewonnen..

Hiermee wil ik niet zeggen dat Heitinga tot dit rijtje behoort of kan behoren, dat is nog afwachten. Maar als Ajax zijnde moet je nooit talenten uit het oog verliezen. Niet in de directie, niet in het elftal en niet bij de trainers. Ajax staat voor jong talent. Ik hoop daarom ook echt wel op Nagelsmann. Ik hoop dat Ward zich wil bewijzen en hoog gaat inzetten deze zomer.

27-03-2023 18:31

MarcHogervorst +35303

Cruijff was helemaal geen goede trainer. Sorry.

Hij kon met Koeman, Rijkaard en van Basten geen kampioen worden in de jaren tachtig, en liet ze onrealistisch voetbal spelen, alsof we nog in begin jaren zeventig waren met een team met dezelfde kwaliteiten. Mijn gedachte dat het niet per se altijd even mooi hoeft te zijn komt juist uit die tijd.

27-03-2023 18:41

kakhoofd3 +4173

Besef wel dat Psv in die tijd was wat Ajax nu wat meer is geworden. Psv haalde ajax spelers in bosjes uit het buitenland en direct van Ajax. Daarnaast was Cruijf wel een moeilijk mens die ook goede spelers af heeft gestoten met zijn dwarsheid, maar vind het nog steeds een geniaal mens en trainer. Misschien wat trainer zijn betreft niet lang heel consistent gebleven, maar staat toch hoog bij mij.

27-03-2023 19:10

Aspers73 +3247

Van Gaal heeft jaren les gegeven op een school voordat hij Ajax trainer werd.

27-03-2023 17:41

Oxxer +165740 moderator

Jawel, Louis was gymleraar.

27-03-2023 18:05

Aspers73 +3247

Lijkt me héél belangrijk als je daarna aan (verwende) kinderen voetballes gaat geven. Rinus Michels was óók eerst gymleraar.

27-03-2023 18:15

Qifesh +24917

Begrijp niet waarom men denkt dat een ex speler automatisch dezelfde capaciteiten heeft als een pedagogisch ingestelde coach.

27-03-2023 18:16

Aspers73 +3247

Pedagogisch ingesteld zijn bij Ajax levert je meer op dan ex-speler zijn geweest. Zoals ik al zei heb je bij Ajax vaak met zéér jonge spelers te maken.

27-03-2023 18:36

Oxxer +165740 moderator

Omdat Heitinga een clubman is.

27-03-2023 20:40

debarbaar +8257

Van Praag moet zich helemaal niet bemoeien met dit soort zaken. Heitinga zou een prima assistent zijn van een serieuze trainer. Het is geen speeltuin en van Praag gaat er niet over. Die moet z'n mond houden en de nieuwe TD niet voor de voeten lopen. Voorlopig lijkt het voetbal helemaal nergens naar. Ik zie elke keer maar dezelfde kerels lopen prutsen en geen jeugdspeler krijgt de kans. De verdediging is nog steeds een gatenkaas.

27-03-2023 17:38

slumpf +4586

De interviewer stelt wat vragen en v Praag geeft daar antwoord op. Is dat vreemd? Nee. Hoe kan iemand zonder functie bij Ajax met zijn antwoorden een nog aan te stellen TD voor de voeten lopen?

27-03-2023 18:25

Keizer11 +937

Maar van Gaal (net als Bosz, Slot, Jansen/az, ten Hag) weten van een drol een gebakje te maken.
Zij maken van elf spelers een team.
En dat ontbreekt bij Heitinga. Het is los zand (Berlin & feyenoord). Een elftal stond er in het veld…geen team.

27-03-2023 17:28

Balgevoel +31353

Dat reken ik John niet aan, ik had dit seizoen geen voetbalmachine meer verwacht. Wel meer jeugd, minder twijfelaars (Rensch, Wijndal, Taylor) en Kudus op het middenveld. Het niet wisselen van een dramatische Bassey in de allesbepalende pot, maar hem juist op een positie zetten waar hij nóg minder uit voeten kan, maken voor mij dat ik, als ik erover zou gaan, wel de knoop zou doorhakken en voor een andere hoofdtrainer zou gaan. Geen kwaad woord over John, iedereen maakt fouten. Maar een paar jaartjes als assistent, Go Ahead, Heerenveen en wie weet... Maar niet nu.

27-03-2023 18:10

MarkP +21836

Zijn presentatie en voorkomen zijn armoedig.

27-03-2023 18:18

Balgevoel +31353

Valt ook moeilijk doorheen te kijken. Maar, je presenteren is ook een ervaringsvak. Ik sta regelmatig voor grote groepen mensen en geef weleens training aan lokale politici. John komt vaak veel te defensief over, als een halve hooligan en grijpt veel te vaak naar cliché's, maar dat kan echt wel verbeteren op den duur.

27-03-2023 18:20

appiehappie +3120

Het aanstellen van Johnny Heitinga voor een langere periode als hoofdtrainer van Ajax is een grote gok. Bij LvG is het goed uitgepakt maar Ajax-1 barstte toen uit z'n voegen van talent en dat is nu wel ffff anders. Er moet grote schoonmaak gehouden gaan worden: Bassey, Wijndal, Grillitsch, Luca, Sanchez moeten sowieso in de etalage c.q. uitverkoop. Deze 5 heren gaan Ajax-1 niet verder brengen c.q. voegen echt niets toe en komen schromelijk te kort. Dan hebben we nog Dusan Tadic, blijft hij volgend jaar bij de selectie en zo ja in welke rol ?
Op het middenveld komt Ajax creativiteit c.q. kwaliteit te kort. De ontwikkeling van Taylor is tot stilstand gekomen en Davy Klaassen is een harde werker maar komt nu echt snelheid te kort.
Moet Ajax deze metamorfose op de schouders leggen van Johnny Heitinga ? Ik zou liever een ervaren coach zien komen bij Ajax maar wel Johnny als zijn 1e assistent, zodat hij klaar gestoomd kan gaan worden voor een eventuele opvolging in de toekomst.
Edwin vd Sar zit stevig in het zadel ????? Zittend in dit zadel heeft Sar grote fouten gemaakt en zich bemoeit met zaken waar hij geen verstand van heeft (semi TD). Sar had bij de RVC moeten aandringen op een TD van kaliber en met ervaring na het vertrek van Marc Overmars. Sar en H&H hebben er een puinhoop van gemaakt en Ajax onwaardige spelers binnengehaald. Ocampos had men willen kopen voor 23 miljoen waarvoor de onbenullen, lees RVC, gelukkig een stokje voor hebben moeten steken.
Na de klassieker werd definitief aan dit trio de rekening gepresenteerd. De rekening was al opgemaakt, maar de "havenslaven" hebben de status "hold" in "print" veranderd.
Ajax doet nog mee aan de KNVB beker maar dan zal er moeten worden afgerekend in Rotterdam met wederom "de Havenslaven" en daarna in de finale met pisvee. Lijkt mij met dit elftal een bijna onmogelijke opgave. Er is veel geld over de balk gegooid. Schreuder werd aangesteld die voor het WK al de laan uitgestuurd had moeten worden. Dat was niet goed voor het ego van dit trio, dus uitstel van executie was het besluit.
Hoe groot is die stoel van Sar eigenlijk ?

27-03-2023 17:26

Qifesh +24917

Barstte uit hun voegen n van het talent. Nou ik denk dat niemand is vergeten hoe hard er werd getraind onder Haarms als je niet normaal meedeed. Dan voelden ze het wel effe in de voorbereiding, maar zoveel wisselingen als dit jaar hadden we destijds niet.

27-03-2023 18:19

Beachboy +2924

Goede dingen en mooie resultaten ontstaan in een veilige, duidelijk gestructureerde omgeving. Dat John het nu al voor elkaar krijgt dat er rust en duidelijkheid is in de spelersgroep vertelt mij dat hij getalenteerd is als coach. Zaak is nu om ook die rust en duidelijkheid in de lagen erboven te krijgen, zodat focus weer op het voetballen komt en niet de randzaken. Persoonlijk geloof ik er veel meer in om het juiste talent op te stellen of verantwoordelijk te maken in plaats van zogenaamde zekerheidjes. Met de kennis van nu Heitinga vooral laten zitten, ook volgend seizoen. Organisatie opnieuw structureren en vooral talent uit de jeugd de ruimte geven. Nu al mee beginnen, want je hebt een aanloop nodig. Alleen spelers halen met uitzonderlijke kwaliteiten, die naadloos passen in de Ajax stijl of op plekken waar je vanuit de opleiding tekort schiet.

27-03-2023 16:45

Web +178830

Hele goede en realistische post
👍

27-03-2023 16:46

BokkieBokstra +11372

Prima, Heitinga de kans geven en laten zitten en gaan voor eigen talenten. Dat is niet het beleid dat afgelopen jaren is gevoerd. Als AJax daarvoor staat prima, maar dat kan betekenen dat je meedoet in de EL of Conference League. Vooral duidelijkheid vanuit Ajax is van belang en als je niet verder komt dan strucureel top Europa dan zegt dat wat over de leiding en dat weinig hoop is.

27-03-2023 17:11

Vik86 +42397

Ik heb persoonlijk weinig vertrouwen in heitinga ondanks dat de selectie niet in orde is. Ook al zal hij betere spelers aankomend seizoen krijgen, hij zal het niet beter laten spelen. Wij zijn ajax en gegroeit en nog steeds moet de norm zijn volgende sommige hier op AS dat er veel jeugdspelers moeten worden toegepast en een trainer voor de leeuwen gooien met weinig ervaring. Ik ga er van uit dat alvarez en kudus een aardige bedrag gaan opleveren en dat er van dat geld geïnvesteerd gaat worden. We gaan een hele nieuwe selectie zien aankomend seizoen en hopelijk met een coach met meer ervaring dan heitinga.

27-03-2023 18:16

Web +178830

Heitinga is opgescheept met zeer onevenwichtige selectie
Ook nog eens te veel spelers die geen winnaars zijn

Rensch, Wijndal, Taylor, Brobbey, Bergwijn, Berghuis

En dan ook nog een leider/ aanvoerder Tadic ( uitstekende speler ) die een 👍 geeft als er een kut bal gegeven word
Man dan moet je ziedend worden als Ajax speler
Veel te lief voor elkaar

Ga er maar aan staan als trainer

27-03-2023 16:43

Ajaxfan31183 +16391

Van Gaal had veel betere spelers om mee te werken

27-03-2023 16:23

Sportvolgert +41023

Dit dus en daarbij een hele andere periode in het voetbal. Nog voor het bosmanarrest, en het zelfs nog maar mogen opstellen van 3 buitenlanders in Europese wedstrijden. Totaal ander speelveld.

27-03-2023 16:28

MarcHogervorst +35303

Nostalgie naar die jaren! Speelden er nog Nederlanders in Nederlandse teams, en Italianen in Italiaanse teams.

27-03-2023 18:01

Web +178830

Ajax heeft een trainer nodig die in de filosofie van de club wil denken
Daar gaat het om
Als er een ervaren buitenlandse trainer komt die wil niet wachten op jonge spelers, die wil vandaag nog succes. Raak kopen dus
En werkt het niet? Zit je financieel in de problemen, en zit je met allemaal speler die de volgende trainer weer vanaf wil
Want zo werkt het in de voetbal
Ajax AUB blijf doen waar wij groot mee zijn in geworden
En dat heeft niets met de tijdgeest te maken
Allemaal onzin wat ik hier veel lees

Het probleem is dat 90 procent dacht dat Ajax onaantastbaar was in Nederland, en dat men zo maar jaarlijks op CL niveau mee kan doen
Een goede spelopvatting met mindere spelers kun je al kampioen worden, want dat flikt Feyenoord met een jawel een jonge trainer
Die oude ervaren Advocaat bakte er niets van

Er gingen te veel spelers in een keer weg, en daar kun je ook nog niets aan doen als er belachelijke grote bedragen op tafel worden gelegd. En bv een Antony gaat dwars liggen omdat Overmars hem heeft beloofd dat hij met een paar jaar de stap mocht maken

Ajax heeft te snel gekocht omdat het succes zo lekker was, een stap terug was schijnbaar geen optie

In de club daar hoort ervaring rond te lopen die niet van de kaart raken als het even minder word
Dat WAS altijd zo en BLIJFT altijd
Realistisch is het waar je op moet drijven als club

Nu krijgt van Praag er weer van langs, oude mensen zijn niet zo snel in paniek
Want die weten hoe het met Ajax in de geschiedenis ging

En ik kan het niet vaak genoeg zeggen
Nederland smult er van dat het minder gaat met Ajax, die hebben jaren lang gezocht om tegen ons aan te trappen, en nu hebben ze wat gevonden

Maar VEEL erger, je eigen mensen doen er aan mee. Maar mijn ervaring was wel
In het stadion is de sfeer veel positiever dan hier als Ajax aan het spelen is

Ajax komt echt weer bovendrijven

27-03-2023 16:21

MosesD +14730

Zoals zijn vader zei: “Ajax is als riet. Het buigt in een storm, maar het komt altijd overeind.”

27-03-2023 16:49

Web +178830

Kijk maar door de geschiedenis
Wel kundige mensen in de organisatie
Daar mis je wel wat op dit moment

27-03-2023 17:02

Hans.D88 +3787

Wat geeft jou op dit moment WEL de zekerheid dat Ajax wel weer komt bovendrijven? Prestaties uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. De tijdsgeest is nu eenmaal zo dat het voetbal sneller gaat, meer geld, en overvolle kalenders.

Ajax wil zich meten met de top van Europa, maar dan moet je snel en doortastend handelen. CL halen, selectie op peil, bestuurlijk op orde. Helaas, Ajax staat inmiddels al langer dan een jaar stil, geen TD, geen voetbal RvC, en Heitinga, wie het weet mag het zeggen.

Natuurlijk smult de rest van Nederland van de huidige situatie, we moeten nu gewoon een beetje nederig zijn en de boel weer snel op de rit krijgen.

27-03-2023 16:50

Web +178830

Ajax wil zich meten met de Europese top
Daar zeg je wat
En is dit realistisch?
Ajax zal weer jaren in de wachtkamer zitten tot er weer een goede lichting op staat met de goede ervaring er om een

Hoe lang duurde het dat Ajax onder Peter Bosz de EL finale haalde

27-03-2023 16:59

TeringHenkie +28801

"Hoe lang duurde het dat Ajax onder Peter Bosz de EL finale haalde"

Met de poulefase erbij 12 wedstrijden!

27-03-2023 18:05

Web +178830

Je weet wat ik bedoel

27-03-2023 19:20

TeringHenkie +28801

"Nu krijgt van Praag er weer van langs, oude mensen zijn niet zo snel in paniek "

Wanneer iemand het grandioos vind dat Infantino baas van de Uefa is en hem openlijk bijna pijpt...ben je in mijn ogen natuurlijk 1 grote LUL !

27-03-2023 19:00

Web +178830

Hier heb je zeker een punt
Maar dat heeft toch hier niets mee te maken
van Basten heeft ook te veel er achter aan gelopen

Van Praag blijft bij mij de voorzitter van het goede Ajax

27-03-2023 19:22

TeringHenkie +28801

Hij was in ieder geval beter en eerlijker dan die schurk van Ton Harmsen en beter dan sommige gevaarlijke mensen voor Ajax die daarna kwamen.

28-03-2023 09:48

FelixGassenlicht +9021

Altijd weer die goed nieuws show van Van Praag. Heitinga en Van Gaal vergelijken, pffff.
Als Heitinga afzet ten opzichte van Slot en ook een Pascal Jansen, wat een verschil.

27-03-2023 16:13

Rondo64 +3392

Hij zegt dan ook niet dat Heitinga de kwaliteiten heeft van Van Gaal, maar dat het niet perse slecht is om een onervaren trainer voor de groep te zetten, zoals Van Gaal ooit heeft laten zien.

27-03-2023 16:18

Web +178830

Nee van Praag moet in het negatieve mee doen, wat ben ik blij dat man kan relativeren

27-03-2023 16:22

Ajaxisart +18784

We hebben ervaring nodig, iemand die alles en iedereen binnen de organisatie weer op scherp zet. Heitinga als assistent behouden.

27-03-2023 15:43

Schip +23639

Zo lust er nog wel een paar.

Jan Wouters had ook geen ervaring toen hij van ons een kans kreeg.

Danny Blind had ook geen ervaring toen wij hem als hoofdtrainer aanstelden.

Wat wil hij nou bereiken met zo'n kansloze vergelijking. Van Gaal was al een trainer met een hele uitgesproken visie over aanvallend voetbal. Heitinga niet. Die richt zich meer op het motiveren van spelers.

Van Gaal maakte juist meer van een team dan de som van 10 veldspelers en een keeper. Heitinga met alle respect niet en dat kun je Heitinga niet kwalijk nemen. Die heeft goed materiaal nodig, wat hij niet heeft gekregen.

27-03-2023 15:36

Web +178830

Goed materiaal heeft de tijd nodig als er 7 bepalende spelers en een toptrainer weg zijn
Dat is de realiteit

27-03-2023 16:23

Schip +23639

De huidige ranglijst zegt wat anders Web. Slot heeft net zo veel bepalende spelers zien vertrekken en ving dat binnen drie maanden op. Het waren trouwens geen 7 bepalende spelers, maar 5.

En TH had geen drol beter gepresteerd. Je zag hoe hij liep te worstelen 2e seizoenshelft vorig jaar. Zeker toen Antony wegviel. Zelfs met Nico, Mazraoui, Gravenberch en Haller kon hij er niets van maken en ging hij van systeem wisselen.

Het heeft geen tijd nodig, het heeft goede spelers nodig. En een toptrainer versnelt dat proces.

27-03-2023 16:33

Web +178830

Dus conclusie
Heitinga staat voor een onrealistische taak
Toptrainers willen kopen alleen maar kopen
Ik schat dus jou ook verkeerd in
Ook geen Ajax filosofie meer

27-03-2023 16:36

Web +178830

Gravenberch, Nous, Antony, Haller, Martinez, Tagliafigo en Onana
Dat zijn er 7
Plus een Schuurs die er dicht tegen aan zat

27-03-2023 16:45

MosesD +14730

Duidelijk dat wat meer jaartjes meegaan. 😊

27-03-2023 16:52

Schip +23639

Onana was geen basisspeler meer en op weg naar buiten, Pasveer was de basiskeeper. Nico was evenmin vaste keus, laat staan een bepalende speler.

Vijf dus. Schuurs bepalend noemen is lachwekkend.

27-03-2023 17:51

Schip +23639

Je loopt een beetje te bazelen Web. Ik heb me juist verzet tegen aankopen als Wijndal, Bergwijn en Sanchez vooraf. Bassey was een grote onbekende voor mij.

Deze spelers vond ik te duur en ik had liever eigen jeugd gezien met gerichte aankopen op de buitenposities en centraal.

Lijkt me prima filosofie. Heitinga vind ik een aardige trainer, maar ik zie geen bijzondere trainer in hem. Hij kan niettemin trainer worden als het materiaal goed is. Daar moet je een betere scouting voor hebben, of een meer renderende scouting. Geen idee wat je verder bedoelt en concludeert.

27-03-2023 17:54

Balgevoel +31353

Daarom dus een echte Ajax-trainer halen. Marcel Keizer heet-ie, en hem de tijd geven met een paar gerichte aankopen. Hij gaat spelers beter maken. Maar goed, ik blijf drammen.

27-03-2023 17:57

mickey2602 +4800

Ik zou de vergelijking iets meer naar het heden halen. En dan vind ik het te vergelijken met Frank de Boer,ook hij kwam vanuit de jeugd en werd ineens midden in het seizoen voor het eerste gezet. Had tot dat moment ook alleen maar ervaring met de jeugd.
Sowieso vind ik als Ajax 2e wordt dus voorronde CL laat John dan maar blijven zitten. Na Schreuder was dat het maximale waarop gerekend werd en dat is het nu ook. Feyenoord gaan we denk ik niet pakken voor de beker dus blijft 2e worden als enige doel staan. Behaalt hij dat dan zou ik met John verder gaan.

27-03-2023 15:36

Rondo64 +3392

Nou moet ik je wel zeggen dat ik al een beetje begon te dromen van een kampioenschap voor feyenoord thuis, maarja die viel net de verkeerde kant op, daar kun je heitinga ook niet op afserveren

27-03-2023 16:19

mickey2602 +4800

Klopt,hier ongeveer hetzelfde. Hadden we die gewonnen,dan was een kampioensschap niet onlogisch geweest,ondanks de verschillende programma's. Of je Heitinga er niet op af kunt serveren...de 2e helft was belabberd en niet voldoende ingegrepen door John ten opzichte van de wijzigingen die Slot had gedaan in de rust. Hij had daar anders moeten ingrijpen. Maar gezien hoe het dit seizoen in de toppers is gegaan,de rotzooi die Schreuder achter heeft gelaten had ik er geen rekening mee gehouden dat ze die wedstrijd zouden winnen.

27-03-2023 16:24

Ans B +20045

Heitinga doet het zeker niet slecht, maar ik verlang van een trainer toch iets meer.
Het meest teleurstellend vind ik dat ook hij risico's mijdt en o.a. geen structurele speelminuten geeft aan de Ajaxjeugd. Spelers als Fitz Jim, Regeer en Baas zijn m.i. allang rijp voor tenminste invalbeurten, en wellicht ook rijp genoeg om een basisplek te claimen - maar die kans krijgen ze niet eens via structurele speelminuten.

Daarnaast zet ook hij Kudus in als aanvaller (wat qua positie wel een verbetering is), geeft hij Grillitsch geen kans om zich versus Alvarez te bewijzen, noch zet hij voort waar zelfs Schreuder mee eindigde: Rensch als CV (zijn beste positie).
Voor mij allemaal tekenen van 'op safe spelen'.
Deels begrijp ik dat hij in eerste instantie vooral het team weer op de rails moest zetten, maar er zijn m.i. wel degelijk momenten/wedstrijden geweest waarin het wat meer 'avontuurlijk' had kunnen zijn.

Ik vind dit ook belangrijk met het oog op komend seizoen. Hoe kun je beoordelen of Grillitsch'contract verlengd moet worden? Of Baas, Regeer en Fitz Jim in staat zijn volwaardige spelers te worden - als basisspeler of voor de breedte?

27-03-2023 15:30

Web +178830

Heitinga wist dat Ajax alles moest winnen, en dat geeft enorm veel druk
Dan durf je niet iets uit te proberen
Bovendien heeft hij een hele onevenwichtige selectie met karakters die lang niet allemaal winnaars zijn

27-03-2023 16:28

Ans B +20045

Dat erken ik, die druk, en daarom begrijp ik deels ook de risicomijding.
Ook ben ik het met je eens dat de selectie deels onevenwichtig is, qua karakters.
Ik vind dan ook dat Heitinga over het algemeen goed doet wat hij kán doen.
Bovendien sluit ik zeker niet uit dat Heitinga andere keuzes zou maken in andere omstandigheden - zoals een nieuw seizoen. Of dat hij zich na verloop van tijd ontwikkelt tot een toptrainer.
Maar ik vind dat nu nog te onzeker en - zoals ik al zei - waren er m.i. wel mogelijkheden om andere spelers te brengen. Iets meer avontuur verwacht ik wel, óók in deze context.

Daar komt nog bij dat ik bij Ajax het liefst trainers zie die er echt bovenuit steken en die zie ik (nog) niet in Nederland - behalve Slot en wat jonge talentvolle trainers, die net als Heitinga nog meer meters moeten maken en zich nog in de (sub)top moeten bewijzen (waarbij Heitinga nu een voorsprong heeft).

Voor komend seizoen kan Ajax het zich m.i. niet permitteren om veel risico's te nemen qua trainerskeuze. Feit is dat de twee belangrijkste wedstrijden verloren zijn gegaan. De wedstrijden tegen PSV en AZ kunnen dat eventueel weer enigszins compenseren, maar vooralsnog zou ik niet bij voorbaat voor Heitinga kiezen en eerder verder kijken wie haalbaar zijn.

27-03-2023 18:44

NeeI +108378

Eens. Fijne uiteenzetting weer, Ans.

Heitinga kun je niet verwijten dat we de titel mislopen, natuurlijk. Hij probeert in eerste vastigheden te creëeren. En dat valt heel goed te begrijpen. Echter moet hij niet vast blijven houden aan de 'verkeerde' vastigheden. En dat is wat nu wel gebeurt.

Hij zegt (al dan niet voorbereid, zie briefje voorafgaand interviews) de juiste (clichématige) dingen, maar anderzijds wijst de praktijk soms anders uit. Helaas.

Hij doet het zeker niet verkeerd, hoor. Maar ik weet het (nog) niet. Voor nu zeg ik nee.

27-03-2023 16:29

wendoo9 +8148

Ga maar eerst zorgen voor een paar goede fatsoenlijke voetballers en dan gaan kijken wat voor een trainer erbij past. Dit elftal straalt geen power uit, is helemaal uit balans, een verdediging om te huilen, geen passie, wil om te winnen en te veel van dezelfde soort diva's. Grote bezem erdoor.

27-03-2023 15:20

en88ajaxfan +2125

Ja maar DAT (slechte verdediging ) kun je Heitinga niet aanrekenen. De spelers heeft hij vooraf niet kunnen kiezen, die ellende heeft hij toegeworpen gekregen.

27-03-2023 15:27

wendoo9 +8148

Ik reken hem dat ook niet aan, maar belemmer hem wel om betere resultaten te kunnen boeken. Maak jullie ogen open en zie gewoon dat dit selectie namen heeft maar verre van een goed elftal is. Iedereen moet meedoen en alles geven( dat doen sommigen niet) en je mist kwaliteit.

27-03-2023 15:40

MarcHogervorst +35303

Louis heeft vooral een heel andere persoonlijkheid dan Johnny. Van Gaal had over lak aan, Heitinga is een aardige gozer, maar kwam bij mij als speler altijd een beetje onzeker en acterend over. En tja van Gaal had natuurlijk veel kwaliteit. Al kan Heitinga die ook wel ontwikkelen.

27-03-2023 15:19

HarryHarHar +3019

Ajax zal eerst het scouten van de spelers op de schop moeten doen, voordat ze Johnny gaan vervangen!.. kijk naar 010 met minder dan de helft (euro's) als bij Ajax een team neerzetten wat blijft gaan tot de 96e minuut en dat als we de geleerden mogen geloven met heel beperkte voetballers... in het hedendaagse voetbal zal er gewerkt moeten worden blijven gaan tot het einde.. de instelling bij de Ajax spelers is helemaal zoek, laten ze daar eens naar kijken!!.. terug sjokken bij balverlies is dat de huidige Ajax stijl??..

27-03-2023 15:13

willem1958 +8918

Het lastige is natuurlijk dat er in Nederland geen goede coaches voor Ajax zijn.
Als Slot het goed doet en CL haalt dan gaat ie of met Feyenoord verder of krijgt een goede aanbieding van een goede buitenlandse club.

Jansen van AZ laat ook goed voetbal zien en zal ook als de zegetocht van AZ verder gaat bij AZ blijven of een mooie aanbieding in het buitenland krijgen.

Voor de rest is er volgens mij geen trainer in Nederland momenteel die interessant is voor Ajax, de spoeling is gewoon te dun dus zal het eventueel een buitenlandse coach kunnen zijn zoals die Deense bondscoach, dat zou een goede zijn.

Maar elke coach die zich al bewezen heeft en die voor Ajax interessant is die is dat ook voor buitenlandse clubs en dan moet de Ajax filosofie maar net bij die coach passen als die de voorkeur geeft voor Ajax ipv een buitenlandse club waar hij 2 a 3 keer zoveel kan verdienen en dan is ook onze competitie minder interessant dan een aantal andere landen.

27-03-2023 15:08

nightgoat +31343

Johnny is mogelijk een Ajax1 coach in de dop maar zet er voorlopig maar een geslepen "grote meneer" boven dan wel naast, ter lering en vermaak.

27-03-2023 15:05

Dennish +3510

Zij het al gelijk, Heitinga is te vroeg hoofdcoach geworden. Heeft niet een bepaald plan als De Boer(die verbood zijn spelers de lange bal te spelen geloof ik(eerste seizoen)), Bosz (heel aanvallend en vol druk) of Ten Hag(goede druk met daarbij goede looplijnen over de vleugel en linies overslaan). John moet alleen niet ontslagen worden, zou een goede assistent kunnen worden en zo hopelijk ooit in de toekomst de juiste trainer voor Ajax. Nu ook nog geen grote wedstrijd gewonnen.

27-03-2023 15:02

Lazell +17016

Eens, kan als motivator de Bogarde rol op zich nemen. Maar coaches als Slot en Ten Hag zijn gewoon een paar stappen verder dan hem, wat niet erg is. Deze groep heeft een zwaargewicht nodig.

27-03-2023 16:04

DEELM +11891

Niets ten nadele van Johny, maar Ajax heeft in deze roerige tijden gewoon een goede ervaren trainer nodig a la Slot, Janssen of een buitenlandse.

27-03-2023 14:57

ST +23098

Het hangt er maar net vanaf welke coach je als alternatief voor Heitinga hebt. Ik denk dat er vrij veel betere coaches zijn dan Heitinga, maar zijn ze beschikbaar en willen ze? Daarnaast, passen ze wel bij Ajax? Roger Schmidt paste totaal niet bij PSV en de Eredivisie, maar was daar voor en daarna zeer succesvol met diverse clubs. Het gaat dus ook vooral om een match tussen club, trainer en selectie. Die match is er zeker met Heitinga. Dan is het enige aspect nog zijn gebrek aan ervaring. Hij heeft met die ouwe naast hem natuurlijk wel veel ervaring naast hem, maar niet op top niveau. Als hij iemand als Rijkaard of Van Gaal naast zich had zitten was dat een ander verhaal geweest. Die willen echter niet.

Ik denk dat er geen top coaches beschikbaar zijn die aantoonbaar goed bij Ajax passen en meer ervaring hebben. De enige is Peter Bosz, maar die heeft nog nooit iets gewonnen en is slecht met Van der Sar, die veel te stevig in het zadel zit als zou moeten. Daarom zou ik voor nu Heitinga het voordeel van de twijfel geven. Dat signaal zou ik overigens nu al afgeven aan Heitinga en Ward, zodat ze zich al bezig kunnen houden met volgend seizoen. Want daar moet je nu al mee aan de slag zijn.

27-03-2023 14:55

en88ajaxfan +2125

Zou kunnen inderdaad. Maar dan wel harde eisen stellen en als die niet worden gerealiseerd, dan einde oefening en doorschakelen. Daar moet nu al op worden geanticipeerd. Wil je dat niet, dan moet je nu hard zijn en een goede ervaren trainer aanstellen en Heitinga dan zijn assistent laten zijn.

27-03-2023 15:33

VanGillz.G +68

Roepen dat Heitinga een goede trainer is en alleen verloren heeft van feyenoord en union is voor mij onvoldoende.

Als er daadwerkelijk word gekeken naar het tactische gedeelte dan is Heitinga nog in ontwikkeling.

Heerenveen niet omgezet
Feyenoord niet omgezet om de winst binnen te halen /houden)
Union Berlin niet omgezet.

De ander wedstrijden worden op kwaliteit gewonnen en niet op een tactische zetten van Heitinga.

Dus met CL in het vooruitzicht denk ik dat het voor nu niet voldoende is.

27-03-2023 14:52

Oxxer +165740 moderator

Ajax heeft een ervaren trainer nodig, geen Heitinga , heel verstandig als hij eerst ervaring opdoet bij een kleine club of assistent onder een ervaren trainer. De belangen zijn tegenwoordig veel groter, totaal niet vergelijkbaar met de tijd van M van Praag. LvG was van een heel ander kaliber dan Heitinga, als actief speler was Louis al de coach op het veld en in de kleedkamer.

27-03-2023 14:36

thelordjoshua +10641

“Ervaren” vind dat zon onnozelige term. Weinig heeft met ervaring te maken, meer met intelligentie. En Heitinga zit boven een bepaalde lijn waar je echt wel wat kan. Hij heeft goede ondersteuning nodig, daar zit het de kern in. Alles binnen de organisatie moet kloppen, zodat Heitinga alleen zijn part hoeft te doen. En dat wat die kan, kan ie erg goed. LvG heeft een toplichting gehad in een hele andere tijdsgeest, kan je niet vergelijken, die 2 tijden. Als van Gaal Ajax nu zou doen, zou die het ook heeeel zwaar hebben. Ajax was destijds de tijd vooruit kwa spelersprofielen op eigen Ajax manier, Ajax probeert op moment aan te haken met het huidig profiel, alleen lukt dat niet aangezien Ajax een heel andere ideologie en filosofie heeft dan de gemiddelde voetbalclub. Ajax probeert teveel te kopiëren kwa scoutingsprofiel op moment. En dat past niet bij de club.

27-03-2023 17:02

Oxxer +165740 moderator

Weet jij wat ik onnozel vind een andere mening zo noemen.

27-03-2023 18:03

thelordjoshua +10641

Je snapt mn punt niet. Heeft niks met mening te maken, maar het rationaliseren en terminologeren van dingen die er weinig mee te maken hebben. Je spreekt erover uit alsof je de waarheid spreekt, niet een mening.

27-03-2023 22:21

Oxxer +165740 moderator

Ik lees meer reacties met dezelfde strekking, heb jij die ook zo een reply gegeven?

27-03-2023 22:27

thelordjoshua +10641

Nee, jij was toevallig topcomment.

27-03-2023 23:14

Capocapo +12001

Jij hebt gevoetbald met van Gaal en met Heitinga?
En welke belangen, Ajax stond op omvallen toen van Gaal kwam, valt nu wel mee. Flinke bankrekening en helaas een keer tweede. Van Gaal had een achtergrond als leraar, Heitinga een WK finale. Is het een beter dan het andere?

27-03-2023 18:47
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.