Branie: ‘De tijd is rijp voor Kudus naast Álvarez op het middenveld’

door Thijs Zwagerman 201

Bron Ajax Showtime

Branie: ‘De tijd is rijp voor Kudus naast Álvarez op het middenveld’

door Thijs Zwagerman 201

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Ajax blijft na winst op Vitesse (1-2) in het spoor van koploper Feyenoord, maar het spel was zeer matig. Branie, de Ajaxpodcast van Het Parool en Ajax Showtime, buigt zich over het probleemdossier dat Ajax heet. Presentator Menno Pot spreekt er in de nieuwste aflevering van Branie over met Dick Sintenie en Thijs Zwagerman.

‘Heitinga verricht heel knap werk, vind ik’, zegt Het Parool-verslaggever Sintenie. "Hij heeft in korte tijd veel goed gedaan. Voetballend mankeert er veel aan, maar qua vechtlust stond in Arnhem echt een team.'

Voetballend blijft Ajax zoeken naar de juiste balans op het middenveld, tussen defensieve stevigheid en voetballend vermogen. Sintenie: ‘Kudus is rechts voorin blij vlagen een fenomeen, maar het is zonde dat hij soms zo weinig bruikbare ballen krijgt vanaf het middenveld. Ik denk dat de tijd rijp is voor een koppel Álvarez en Kudus op het middenveld.’

Veel tegengoals Ajax uit corners

Ajax incasseerde al voor de elfde keer een tegengoal uit een hoekschop. ‘Ajax kiest bij corners nog voor mandekking," weet Ajax Showtime-redacteur Zwagerman. ‘De meeste topclubs hanteren zonedekking.’

En verder: De UEFA Youth League. De kwartfinale in de KNVB-beker. Jong Ajax. De titelrace in de Eredivisie. Het komt allemaal aan bod in Branie.

Branie is dit seizoen elke maandagmiddag om 12.00 uur te beluisteren via Spotify, iTunes en onze website. Luister de nieuwe aflevering nu!

Thijs Zwagerman (Twitter: @ThijsZwagerman | e-mail: t.zwagerman@ajaxshowtime.com)

Bestel diverse items, waaronder het derde shirt, in de Ajaxshop nu met liefst 50% korting!

Lees meer over:
Plaats reactie

michaellaudrup +4660

Ik vind Taylor niet overtuigen te weinig rendement, ik vind ook dat Berghuis zich te vaak verstopt dus mis je 2 spelers op het middenveld.

21-03-2023 14:13

JantjeVanAmsterdam +2510

Bergwijn Brobbey Chico
Kudus Álvarez Berghuis
Wijndal Hato Timber Rensch
Rulli

28-02-2023 20:26

STARK +856

Braziliaanse aankoop- Tadic - Conceicao

Berghuis

Alvarez. Kudus

Baas. Hato. Timber. Regeer

Rulli

Bergwijn verkopen, net als Daramy en Sanchez

28-02-2023 20:01

STARK +856

Voorzichtig aan Hato in gaan passen op LCV, op 1 of andere manier is Ajax altijd goed als er een sterke LCV staat uit eigen jeugd (oke en Chivu).

Verder ff hier spullen; Schreuder was 100% procent het lek. Je leest nergens meer gekke interne dingen. Wat niet wilt zeggen dat er niks gebeurt uiteraard

28-02-2023 19:57

Eppo.R +1119

het is tijd om verdedigers door te sellecteren...
regeer... timber ....baas ...wijndal(gebrek aan beter)

28-02-2023 13:32

kor_ting +63

Als ik lees: Veel goals uit corners... dan denk ik: Heitinga is zelf verdediger geweest. Hoe dan?

28-02-2023 13:06

mvdk +43742 moderator

Julian Alvarez is zijn reserverol zat. Poging waard? Die gaat Haaland niet uit de basis spelen.

28-02-2023 12:43

Nr.10 +110984

Moeten we zeker proberen. Ik neem aan dat Julian ons zal verkiezen boven Real Madrid, Bayern München, Liverpool, Manchester United en de overige opties waar hij uit zal kunnen kiezen.

28-02-2023 12:53

mvdk +43742 moderator

Hij wil speeltijd. Ik zie hem alleen bij Manchester United in aanmerking komen voor een basisplaats, maar... Van City naar United?

28-02-2023 15:12

Nr.10 +110984

Ik zou het heel leuk vinden, maar die jongen is volkomen onhaalbaar voor ons.

28-02-2023 15:14

mvdk +43742 moderator

Als je een mail naar moderators@ajaxshowtime.com en daarbij je oude gebruikersnaam stuurt wel. Zonder die gegevens kan ik niks voor je betekenen.

28-02-2023 17:46

Danny.S +2245

Uiteraard 😉

Ajax is de club

01-03-2023 09:51

MM1974 +1438

maakt niet uit meer dit seizoen is klaar, we winnen niet van psv, psv maakt feyenoord kampioen

28-02-2023 12:31

Eurysaces +29499

Heitinga heeft met een vaste basis willen werken aan betere resultaten. Ik denk dat dit gelukt is, er wordt gewonnen en dat heeft een goed effect op het elftal.

Het is nu tijd voor de volgende stap, en dat is een afscheid van Klaassen en (tot hij weer presteert) Bergwijn als basisspeler. Dit zal John vanwege hun ervaring moeilijk vinden, maar het is noodzakelijk om stappen te kunnen maken.

Ook de backposities moeten onder de loep genomen worden. Rensch en Wijndal vooral, doen het niet goed. John moet keuzes maken, de 11 die er tegen Vitesse stonden, worden geen kampioen.

28-02-2023 10:57

Nr.10 +110984

Rensch en Wijndal spelen inderdaad dramatisch, maar er zijn ook weinig alternatieven. Jammer dat Baas zo lang geblesseerd is, en dat we ene Daley Blind even hebben weggedaan in de winter. Hato met z'n 16 jaar is nu het enige alternatief, geen idee of hij klaar is voor een basisplek, maar je kan het in elk geval tegen de Graafschap eens uitproberen.
Op rechts is het ook een drama, want het alternatief voor Rensch is Sanchez. Dat is van hetzelfde laken een pak. Wat ik me wel afvraag, is waarom Regeer niet eens daar neer wordt gezet. Die kwam er onder Ten Hag eind vorig seizoen al in als rechtsback, is toen zelfs een paar keer (of één keer?) in de basis begonnen daar en deed het niet onaardig.

28-02-2023 12:56

Yeshyeshyall +10926

Baas speelt weer inmiddels dus zou een optie moeten zijn

28-02-2023 18:00

TontoKarnaggel +42418

Bassey centraal achterin, Alvarez verpatsen, Jerdy Schouten halen

Het is allemaal echt geen hogere wiskunde hoor....

28-02-2023 10:17

Professor Trabelsi +342

Jerdy Schouten zou top zijn als ie uit Italië wil terugkeren.

01-03-2023 08:47

Schip +23360

Dan gaan mensen Berghuis er weer naast zetten, maar dat is hetzelfde als KLaassen. Dat werkt niet in de restverdediging, omdat het te hoog staat. Je moet er meer een echte middenvelder hebben, meer box to box, en liefste eentje dat prima kan passen. Berghuis is fysiek zwak en verricht amper controlerend werk. Die kun je niet meer van achteruit laten spelen. En je wilt ook iemand naast Alvarez hebben, misschien in een staffel en niet ernaast, die wel sterk is in opbouwen. Type Koopmeiners of Schone.

Anders krijg je weer een kloof tussen ALvarez en de twee aanvallende middenvelders.

28-02-2023 09:29

Belnaarhuis +4944

Bergwijn Tadic Conceicao
Berghuis Kudus Alvarez
Wijndal Bassey Timber Regeer
Rulli

28-02-2023 08:23

Belnaarhuis +4944

Waarbij de rechtsbuiten en back posities echt een zorgenkindje zijn. Bij elk ander team had hij met 2 spitsen gaan spelen en met kudus en berghuis als halven.

28-02-2023 08:24

Ajax95Duivendrecht +24072

Zolang je met Taylor als 'lone 6' speelt en Alvarez achterin, blijf je keer op keer tegen dezelfde problemen aanlopen. Zet Taylor als de bliksem terug op 8 en Alvarez terug op 6, met Bassey achterin.

Daarnaast zou ik de huidige backs stevig laten prikkelen door Hato en Regeer regelmatig minuten te geven, zodat ze het signaal krijgen dat het 5 voor 12 voor ze is. Klaassen zou ik primair nog gebruiken als extra aanvallende impuls bij zeer defensieve teams die 3-5-2 spelen.

Volgens mij moet Ajax toewerken naar 2 'smaakjes' qua formaties, waarvan Heitinga afgelopen wedstrijden al glimpjes heeft laten zien.

Eén voor tegen ploegen die gewoon met 4 man achterop spelen:

Bergwijn - Tadic - Kudus
Taylor - Berghuis
Alvarez
Wijndal - Bassey - Timber - Rensch
Rulli

En één voor tegen ploegen die in 3-5-2 spelen. Ik zou dan een verdediger (Wijndal) inwisselen voor een extra mid, dat zou dan prima Klaassen met zijn diepgang kunnen zijn:

Bergwijn - Tadic - Kudus
Klaassen
Taylor - Berghuis
Alvarez
Bassey - Timber - Rensch
Rulli

28-02-2023 01:22

Qifesh +24917

Je kunt niet zonder Taylor - Berghui-Alvarez op middenveld? Matig hoor.

28-02-2023 06:28

Robertini +39093

Half juist. Ik zie Alvarez liever achterin.

28-02-2023 00:25

kakhoofd3 +4171

Wat me heel vet zou lijken, is als Ajax Di Maria voor een jaar of twee binnenhaalt. Contract bij Juventus loopt af, en is nog steeds een fantastische voetballer. Afwisselen met Conceicao en even de eredivisie aan gort schieten.

27-02-2023 23:40

Qifesh +24917

Hopen dat hij ocampos niet om raad vraagt. Maar rulli ff checken of ie wat kan lobbyen

28-02-2023 06:29

MPAjax +8394

Als je alvarez naast kudus zet moet grillitsch erachter dan kan kudus naar voren anders niet

27-02-2023 23:19

nelkboyzz +670

Bergwijn Tadic Conceicao
Vos Kudus Alvarez
Hato Bassey Timber Rensch
Rulli

Zo moeilijk is het allemaal niet ;)

27-02-2023 23:19

NeeI +107651

Ik hoop vooral dat we even rustig aan doen met Hato. Die jongen wordt straks voor de leeuwen gegooid omdat een aankoop niet voldoet, terwijl hij beter in de luwte nog even op zijn eigen positie kan rijpen.

28-02-2023 01:21

Krullen +8040

Eens. Dit is niet het moment om een 16-jarige te vragen om de problemen op te lossen. Vind wat Heitinga nu doet prima, waar kan minuten geven. Maar basis nog wel iets te vroeg.

28-02-2023 05:43

Mike1 +5342

Een ideale opstelling heb ik niet maar ben wel voorstander van om spelers die al wekenlang ondermaats presteren te passeren. Een beetje gezonde concurrentie op iedere positie kan ervoor zorgen dat spelers wakker geschud worden onder het mom "als jij niet presteert, hebben we voor jou 2 of 3 anderen". Heitinga weet welke jeugdspelers het niveau aankunnen en dit was altijd de kracht van Ajax, dat een jeugdspeler verrast en een basis-speler uit de basis speelt.

27-02-2023 21:15

Gewoon Gijs +18346

Inderdaad.
Daarnaast is een beetje serieus omgaan met corners voor en tegen

27-02-2023 20:04

Moooo +3962

Wat een gelul weer van "Branie"
Kudus is je beste man, geef hem een vrij rol en Ajax moet hopen dat hij er wekelijks 1 inschiet.
De rest kan er gewoon geen ene klopt van op een effectieve Tadic na misschien.

Ajax heeft geld zat om volgend seizoen weer een competitief goed team op te stellen met de jongens die nu soms goed spelen en dan weer minder.
Taylor, Brobbey, Bergwijn, Berghuis, Wijndal, Rulli, zullen allemaal blijven waarschijnlijk en zit nog meer in.
* Bassey (klasse mandekker) wordt een hele grote

Mogelijk krijgen we Grillitsch, Vos, Hato, Misehouy en hopelijk van Axel Dongen een kans.

Met het verkoop van Kudus, Timber, Alvarez en de grote pot geld wat nog in het pakhuis staat zal Ajax een Mbappe en Haaland kunnen kopen.

27-02-2023 19:13

Belnaarhuis +4944

Zou even naar de stukken m.b.t de financiën kijken.

28-02-2023 07:36

pro14 +785

Zet gewoon eens 3 middenvelders neer die een bal vooruit kunnen spelen. Best opties met Kudus, Fitz, Berghuis, Vos, Grillitsch, Regeer en eventueel Taylor (als hij weer een beetje in vorm komt). Dat geschreeuw over een breker slaat nergens op.

27-02-2023 19:01

Belnaarhuis +4944

Je ziet toch wat er gebeurt in een elftal wat niet loopt en er is niemand die zonder bal uitmuntend is: gapende gaten.

28-02-2023 07:37

Belnaarhuis +4944

Puns incoming!

28-02-2023 07:37

RuffRhythim +24837

Elke basisopstelling zonder Bergwijn verdient mijn absolute voorkeur!

27-02-2023 18:50

Qifesh +24917

Weet je wat me echt tegenvalt? Dat vechten enzo.. je ziet eruit als een lief beertje dat goed kan voetballen maar je speelt als een tadic in zijn slechtste periode bij Ajax. Ook Berghuis wordt me net iets te assertief. Teken van heel veel zwakte en radeloosheid

28-02-2023 06:14

DrFootball +15141

Tegen De Graafschap met de volgende 11 spelen
Rulli;
Timber, Alvarez, Bassey, Hato;
Fitz J, Kudus, Taylor;
Conceição, Brobbey, Tadic

- In iedere geval zonder 'de beste linkerkant' van Europa;
- voetbal op het middenveld'
- en met voorin meer logische invulling.

27-02-2023 18:50

LukaLitmanen +81964

Want Taylor Brobbey en Timber zijn fantastisch in vorm

27-02-2023 20:54

Qifesh +24917

Want timber zou je laten banken?

28-02-2023 06:15

burwatti +14212

Idd gewoon Kudus op 8, taylor/berghuis zijn ook goed voor 15x balverlies per wedstrijd, dus het geluk dat Kudus meer risico is op die plek kan ook de prullenbak in.

27-02-2023 18:21

Spelvreugde +4607

*gelul

Helemaal eens overigens.

27-02-2023 18:36

burwatti +14212

Was idd gelul, autocorrect… xD

27-02-2023 19:36

Qifesh +24917

Dit is wat ik bedoel, de man heeft mussiala dribbels en mensen zeuren hier op zijn overzicht. Ik zou zeggen geniet eens van onze gruwelijke speler die Marc zelf zijn beste transfer vond. Neem effe alles in je op want de komende jaren gaan we niet zomaar dit soort spelers scouten.

28-02-2023 06:18

MennoJerry +4104

De tijd is rijp voor de zomerstop wat mij betreft 🙂

27-02-2023 18:18

Ajaxonedamsko +417

Berghuis nooit aanspeelbaar verlies elke bal en zorg niet voor andere spelers dat ze kunnen scoren verlies zeer vaak de bal geen explosie en geen power

27-02-2023 18:10

LukaLitmanen +81964

Vandaar dat hij meeste keypasses en na Tadic meeste assists heeft..

27-02-2023 18:40

Qifesh +24917

Minste balaanrakingen gisteren eerste helft. Lekker joggen en een drafje.. leuke speler man.

28-02-2023 06:19

Ajaxonedamsko +417

Geen enkel gevaar levert die kerel

28-02-2023 14:08

DrFootball +15141

Waarom komt dat enorme vertrouwen in Grillitisch bij sommigen toch vandaan? 'In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst' lijkt bij hem van toepassing. Zowel Schreuder als Heitinga heeft hij kennelijk niet kunnen overtuigen op de training.

Begrijp de 'gok' overigens wel van Ajax, maar nu gewoon je verlies nemen en de optie niet lichten.

27-02-2023 18:00

Balgevoel +30849

Gevalletje hoop doet leven, al deed-ie het goed bij Hoffenheim. Met de grauwe middelmaat op ons middenveld, is het niet per se gek dat we maar zijn gaan veronderstellen dat het gras elders groener is...

27-02-2023 18:03

Ajaxonedamsko +417

Grillitz kosten geen drol en alvarez 50m op geboden deze kunnen ze niet laten banken anders kapitaal vernietiging.

De hele staf wil grillitz maar ze willen geen geld verliezen anders was deze keuze snel gemaakt

Ik en iedereen vindt alvarez minder

- geen inzicht
- geen Drive naar voren
- geen actie of splijtende pass
- wil liever geen bal

27-02-2023 18:08

DrFootball +15141

Alvarez speelt de laatste weken op de RCV plek, dus alle ruimte om Grillitsch op 6 de kans te geven. Taylor die beter tot zijn recht komt op 8 krijgt zelfs de voorkeur boven Grillitsch. Afscheid nemen en doooorrrr...

27-02-2023 18:13

burwatti +14212

Grillitsch kost toch wel degelijk een behoorlijke duit aan centjes, staat voor een giga salaris op de loonlijst.

27-02-2023 18:23

burwatti +14212

Ik zie 10x liever alavarez dan Grillitsch, die heeft nog geen minuut overtuigd in het Ajax shirt. Ik zie wel liever taylor banken voor Grillitsch

27-02-2023 18:24

stefanAFCA5 +2254

Eerlijk damsko, jij bent ook van de complottheorieën of niet?

27-02-2023 18:34

MarLuuk76 +3557

Volgens Fitz is Grillitsch de meest onderschatte voetballer van Ajax.

27-02-2023 18:18

Kijker +3374

Bij het horen van de naam Grillitsch, denk ik nog steeds gelijk aan zijn eerste actie bij zijn invalbeurt in Volendam: been terugtrekken waarna een tegendoelpunt viel. Heeft mij nog niet overtuigd.

27-02-2023 18:38

Merrick +6739

Iedere opstelling zonder Rensch is een verbetering.

27-02-2023 17:43

ProfessorX +19827

In mijn ogen blijft de rechtsback positie een groot struikelblok hier zou hij echt iets moeten vinden desnoods Regeer proberen !

Rulli

Regeer Timber Bassey Wijndal

Berghuis Alvarez Kudus

Conceição Tadic Bergwijn

Veel diepgang op de vleugels en niet op 1 kant !

Stevig middenveld ook hier geen dubbele dekking mogelijk , maar dan moeten ze wel 2 kanten kijken en niet een dit geld zeker ook voor Timber !

Youri geef die jongen eens een kans en maak het niet moeilijk , want ik zie dat ook Heitinga het te moeilijk maakt .

Hou het simpel !

27-02-2023 17:33

Ton.B +1644

Kunnen we dan in plaats van Wijndal, Hato doen ?

27-02-2023 17:50

ProfessorX +19827

Zou kunnen maar te snel dan kan je beter baas doen of als hij fit is Milovanovic

27-02-2023 18:15

Petterson +24887

Hato groot talent, maar pas op dat je hem niet te snel voor de leeuwen gooit. Maakt gisteren ook een aantal verdedigende slippertjes en onnauwkeurig in de opbouw. Komt allemaal nog wat te snel voor hem, zeker in een minder goed draaiend team. Voorzichtig zijn met hem voordat hij ook weer de hoon van de publieke opinie over zich heen krijgt na 3 wedstrijdjes. Dan zie ik liever Baas op die positie. Veel minder groot talent, maar speelt veel soberder en stabieler denk ik.

27-02-2023 21:22

nelkboyzz +670

Die heb ik niet gezien maar oké heb hato liever dan wijndal.

27-02-2023 23:13

ProfessorX +19827

Inderdaad dat juist eens !👊🏻

28-02-2023 15:59

YRGI +32921

Linksback is ook niks.

27-02-2023 18:08

ProfessorX +19827

Ja wie dan ?

Taylor vond ik wel een optie in de blind rol

27-02-2023 18:13

YRGI +32921

Baas maar opstellen als hij fit is. Hato is meer een CV.

27-02-2023 18:39

ProfessorX +19827

Hato kan zich dan beter ontwikkelen op links zoals vele goede lcv hem voor gegaan zijn of rcv .

Voorbeeld F de Boer , Ruud Krol , Danny Blind , Jan Vertonghen, Thomas Vermaelen om wat te noemen.

27-02-2023 19:09

gi0vanni +7123

Ziet er aardig uit. Maar dit elftal is niet ineens Europese top met wat talent erbij. Hier zullen we het dit seizoen mee moeten doen. Maar hopen dat ze in de zomer de juiste samenstelling maken.

27-02-2023 18:12

ProfessorX +19827

Ja zo dacht ik ook eerst dit seizoen .

27-02-2023 18:14

nelkboyzz +670

Hoe kan je dat weten dat "talent" was ook de sleutel voor 18/19

27-02-2023 23:13

gi0vanni +7123

Simpel in 18/19 hadden we al een redelijk team staan en de aanvulling waren talenten van wereldklasse. Dat niveau hebben onze nieuwe talenten duidelijk niet.

28-02-2023 02:10

LukaLitmanen +81964

Ondanks dat Berghuis een paar weken zéér wisselvallig speelt, zou ik hem wel opstellen... bovendien zijn er een aantal spelers die al het hele seizoen vrijwel uit vorm zijn helaas (Timber Bergwijn Taylor).

Mensen vergeten echt hoe belangrijk hij is (geweest)

Beste speler eerste seizoenshelft en in CL enige lichtpuntje met Kudus...


- meeste keypasses
- meeste assists na Tadic
- meeste kansen gecreëerd na Tadic
- meeste voorzetten na Tadic
-meeste goals na Kudus en Brobbey

Al vind ik Klaassen het prima doen de laatste tijd. Minder verstoppertje dan voorheen.

Lastig lastig

27-02-2023 16:46

GAjax31 +16053

Ik ben niet vergeten hoe belangrijk hij is geweest de eerste seizoenshelft, maar ik zou hem nu wel (voorlopig) op de bank zetten. Ik zie veel liever een speler als Berghuis in de basis dan Klaassen, maar de realiteit is dat we nu 2 maanden verder zijn in 2023 en Berghuis daarin de meeste wedstrijden heel matig was. En ja dat geldt ook voor Bergwijn en Timber, maar er zijn minder alternatieven voor hun positie.

27-02-2023 16:50

LukaLitmanen +81964

Je hebt een goed punt, alleen gaat iemand zijn vorm terugvinden om hem nu opeens op de bank te zetten?

Heitinga houdt ook nog steeds (wel begrijpelijk) vast aan Taylor Bergwijn en Timber terwijl zij ook al langer minder in vorm zijn.

27-02-2023 16:52

nuff-said +1643

Timber begrijpelijk ja. Bergwijn en Taylor kan je zeker iets anders voor vinden. Bijv kudus in plaats van Taylor ja. Kudus, Alvarez en berghuis op 10. Voorin tadic, brobbey en conceicao

27-02-2023 17:01

GAjax31 +16053

Een speler kan zijn vorm dan weer terug vinden met invalbeurten. Als je bij een topclub meerdere wedstrijden op rij niet presteert, kun je op de bank belanden. Dat geldt ook voor Taylor. We hebben genoeg spelers die op het middenveld uit de voeten kunnen die ook een kans verdienen in mijn ogen.

Idealiter gezien geldt dat ook voor Bergwijn en Timber, maar daar zijn gewoon weinig alternatieven voor. Conceicao op linksbuiten was niets en als je Tadic daar gaat opstellen, moet Brobbey weer in de spits en die is ook niet in vorm. Die posities zijn dan ook gewoon lastiger om keuzes te maken.

27-02-2023 17:06

GAjax31 +16053

Ja dat is een optie, maar ik zou Tadic voor nu als spits laten staan omdat ie het daar best goed heeft gedaan sinds Heitinga voor de groep staat en hij onder Schreuder al zo vaak van positie is gewisseld. Bovendien is Brobbey ook geen zekerheidje op het moment, zeker niet voor 90 min.

27-02-2023 17:09

HJC +7999

Paar weken uit vorm, zeg maar paar maanden.
En dan alleen tegen RKC uit was het goed. Er zit totaal geen snelheid inij hem. Elke keer balletje onder zijn voet naar achter halen om dan voor zijn linkerbeen te leggen haalt elke snelheid uit een aanval.
Liever Conceicao op rechtsbuiten en Kudus op het middenveld.

27-02-2023 18:10

Psychevore +21186

Minder verstoppertje?

Touches 44
Acc. passes 28/33 (85%)
Key passes 0
Ground duels (won) 3 (1)
Aerial duels (won) 2 (1)
Possession lost 8
Fouls 0
Was fouled 0
Clearances 0
Blocked shots 0
Interceptions 0
Tackles 1
Dribbled past 1

En dat is dan ook nog eens een statistisch hele dikke wedstrijd van Klaassen. Meestal scoort ie meer nullen.

27-02-2023 18:22

CruijffLegend +4976

Zou het eens zo willen zien:
Tadic - Brobbey - Conceicao
Berghuis - Grillitsch - Kudus
Hato - Alvarez - Timber - Rensch
Rulli

27-02-2023 16:30

LukaLitmanen +81964

Hele mooie opstelling, alleen zijn Brobbey en Conceicao nog totaal niet klaar voor een basisplaats helaas.

Bij Brobbey wel schandelijk maar goed

27-02-2023 16:37

CruijffLegend +4976

Daarom heb je ook wissels :)

27-02-2023 16:40

GAjax31 +16053

Waarom is Conceicao nog niet klaar voor een basis plaats?

27-02-2023 16:43

LukaLitmanen +81964

Zij vallen altijd tegen als ze basisplaats hebben tov invalbeurt.

Bovendien heeft Conceicao geen rendement

27-02-2023 16:53

GAjax31 +16053

Klopt, maar hij is nog jong en ik denk/hoop als hij een tijdje de kans krijgt dat hij dat rendement wel ontwikkeld. Daarbij vind ik zowel Kudus als Berghuis beter op het middenveld dan op rechtsbuiten, dus ik denk dat Conceicao voor nu de beste optie is.

Het zijn in ieder geval lastige keuzes voor nu.. laat Heitinga het bekerpotje maar gebruiken om wat nieuws te proberen. Zal niet voor het eerst zijn dat een bekerwedstrijd tegen een kleine tegenstander resulteert in een goede opstelling.

27-02-2023 17:12

PH2BOT +40088

Taylor voorlopig maar 'ns even niet in de basis zetten ...net als Bergwijn.

27-02-2023 16:22

YRGI +32921

En Wijndal.

27-02-2023 18:12

Freddy Ax +1386

Ik denk dat Kudus op rechtshalf met Berghuis voor hem goed kan ,
Alvarez centraal en Taylor vanaf links in 4-3-3.
Klaassen erbij als er weer een bus geparkeerd wordt waarbij er dan met een 3 mans defensie(3-4-3 met ruit) gespeeld wordt, Alvarez voor de verdediging op 6 .
Verdediging kan dan uit Bassey.Timber en Rensch bestaan.

27-02-2023 16:18

Beer +1652

Het belangrijkste is dat ze zich t/m de laatste wedstrijd het schompes werken en Bergwijn leert schieten. De beste opstelling laat ik aan anderen over.

27-02-2023 16:18

TheSpecialOne +8845

Het is tijd voor een trainer die al bewezen heeft dat hij zijn voorgaande teams aantrekkelijk en effectief voetbal heeft laten spelen. Ajax is weliswaar een club met een ijzersterke jeugdopleiding, maar zou geen trainers moeten aanstellen die nog niets bewezen hebben. Daarin zou Ajax absoluut geen compromissen moeten willen sluiten.

27-02-2023 16:07

Ajax4proud +10808

Het probleem is niet Kudus verplaatsen, het probleem is Bergwijn in de basis. Hij raak geen pepernoot. Als hij ooit in de 90 minuten een mannetje een keer voorbij komt dan presteert hij het om over te schieten. Tussen de palen schieten doet hij bijna niet. Als hij vaak schiet, dan weet de bal wel vervolgens de parkeerplaats te vinden.

Ook Berghuis speelt zeer matig net als Wijndal. Voor Wijndal kan je nog Hato vervangen. Echter als je dan ook Brobbey in de spits zet die 2 grote kansen om zeep helpt of niet afgeeft en zelfzuchtig is, ja dan wordt het wel lastig om een goal te scoren. Nog niet eens gesproken over hoe Ajax zo de goals tegen krijgt bij een counter.

27-02-2023 16:00

MrGreen +1715

Berghuis heeft voor mij z’n beste wedstrijden op 8 gespeeld. Ik zou hem neerzetten ipv Taylor.

27-02-2023 16:25

AINIESTA +44557

Tijd voor Fitz-Jim en Grillitsch. Middenvelders die de bal willen hebben, kunnen opbouwen zodat we iets van positiespel zien. Ipv steeds die gare opbouw via de backs.

27-02-2023 15:37

HertogH +15836

Donderdag in de beker maar proberen zou ik zeggen. Is het duo Schöne/Frenkie zo ook niet ontstaan?

27-02-2023 15:59

AINIESTA +44557

Nee zo was Schone als 6 ontstaan. Onder Bosz, idd ook in de beker tegen Willem 2. Debuut van Nouri, De Ligt en de Jong.

27-02-2023 16:14

Danielson +50245

De interessante vraag is natuurlijk: wie dan als derde middenvelder en RB? Op dit moment zou ik denken Klaassen en Conceicao.

27-02-2023 15:33

HertogH +15836

Hopelijk in de beker donderdag een keer met Grillitsch op het middenveld.

27-02-2023 15:21

YRGI +32921

Hopelijk blijft hij heel, want Graafschap gaat er op knallen.

27-02-2023 18:14

FrancescosRavioli +15172

Toch wel fijn dat je het met mij eens bent Thijs =).
Goed stuk.

27-02-2023 15:19

PetrusKeizer +10739

van gekkigheid weet onderhand niemand meer wat hiermee aanmoet. Hutspot van opstellingen.

27-02-2023 15:19

Artemio +31821

Ik zie Klaassen alleen nog maar wat toevoegen aan het spel van Ajax als een dubbele 6. Een zelfde soort rol zoals hij bij Werder Bremen vertolkte. Alleen gaat dat niet samen met Alvarez.

27-02-2023 15:14

PH2BOT +40088

Klaassen èn Alvarez trokken anders gisteren toch maar mooi de overwinning over de streep. Dat is dus alvast tegenstrijdig aan hetgeen jij hier stelt.

27-02-2023 16:26

Artemio +31821

Nee dat bedoelde ik niet. Het middenveld van Ajax bestaat nu uit 2 halven(waarvan Klaassen er 1 is) en een enkele 6 (Alvarez). Ze staan dus achter elkaar en niet naast elkaar.

27-02-2023 16:53

YRGI +32921

Ze maakten de goals. Alvarez speelde daarnaast ook prima. Klaassen weer verstoppertje, op de goal na. Dat kan niet als middenvelder.

27-02-2023 18:15

Belnaarhuis +4944

Ben bang dat hij niet gaat landen Artemio, eens iig.

28-02-2023 07:57

Artemio +31821

Ajax heeft op dit moment weinig goede koppers. Dus mandekking staat in dat opzicht als een uitnodiging om goals tegen te krijgen.

27-02-2023 15:11

Knalpot +3606

Zonedekking zal dat niet veel anders maken denk, in beweging naar een bal toe kun je je veel beter afzetten als dan dat je dat vanuit stilstand moet doen. Het probleem blijft dat je te weinig koppers hebt en te veel spelers die zich al dan niet fysiek laten piepelen in dat soort duels (Rensch, Wijndal, Klaasen, Berghuis, Taylor, Tadic, Timber is allemaal geen materiaal om een corner te verdedigen)

27-02-2023 16:52

johanisajax +8825

Dat zei ik een paar weken geleden al dat Kudus naar de 6 moet om de opbouw te verzorgen.

27-02-2023 15:05

Qifesh +24917

Bergwijn Brobbey Conceicao
---------Tadic---------
------Kudus Alvarez-----
Hato Bassey Timber Regeer
----------Rulli----------

Als iedereen normaal doet en in vorm is natuurlijk. twee powerhouses op het middenveld, tadic die perfect kan kaatsen en assists kan strooien. snelheid op de flanken. onze spits is nog steeds topscorer.

27-02-2023 15:00

Lazell +16983

In grote lijnen zit ik ook zo te denken. Kudus op 8 roep ik al vanaf het begin. Tadic op 10 kan als aanspeelpunt fungeren als hij wat dieper staat, met zijn passing het spel vormgeven en naar de flanken uitwijken om daar dynamiek toe te voegen of een mannetje extra. Je zet wel Berghuis op de bank en ben nog niet overtuigd dat Conceicao er nu al klaar voor is.

Het liefst zet ik ook nog Grillitsch erbij, maar laat hen maar eens fit blijven en zichzelf bewijzen.

27-02-2023 15:18

Qifesh +24917

Ben ook niet honderd procent overtuigd van chico maar hij heeft de grilligheid mee, en dat is iets wat ook op de rest afstraalt. Ben echt een teleurgestelde berghuis fan dat speelt ook mee. Gisteren liet ie echt helemaal niks zien en zie hem als een vd beste supersubs die we hebben want wanneer de man er een tweede helft inkomt doet ie er echt alles aan om de volgende keer in de basis te staan, om het vervolgens weer af te laten weten. Grillitsch mag ook wel iets meer minuten maken vind ik, maar weet niet hoe het nu met die fitheid zit.

27-02-2023 15:40

Lazell +16983

Berghuis was voor de winterstop een van de enige uitblinkers. Hij is het beste als hij een beetje getergd is, maar na de winterstop lijkt er wel een soort van laksheid af te stralen. Zonde.

27-02-2023 15:59

Bram +2042

Alleen wijdal vervangen voor Hato en Rensch vervangen voor regeer

27-02-2023 15:34

Qifesh +24917

eigenlijk ook wel he! Regeer heb ik laatst gezien, die man is echt stappen vooruit gegaan in de balbehandeling en snelheid van schakelen. Heb m aangepast, ziet er veel toffer uit. Gasten die allemaal geprikkeld zijn of altijd zijn.

27-02-2023 17:20

GAjax31 +16053

Ziet er goed uit. Al gaat mijn voorkeur denk ik er naar Tadic in de spits en Brobbey vooralsnog als invaller. Heitinga heeft met Kudus, Alvarez, Berghuis, Taylor, Fitz-Jim, Klaassen en Grilitsch eigenlijk al veel opties voor op het middenveld. Waarbij alleen Kudus voor mij een zekerheidje is. De rest kan dan gerouleerd worden afhankelijk van de vorm en de tegenstander.

27-02-2023 16:14

Qifesh +24917

begrijp ik.. het is ook meer wensdenken (als ze effe normaal spelen) Wil brobbey juist zien in deze opstelling, daar heeft ie nooit mee gespeeld. Tadic ook niet trouwens.

27-02-2023 17:19

WantAmsterdam +116037

Ik zou het met een middenveld:

Kudus-Grillitsch-Taylor/Berghuis

Proberen en FJ en Vos klaarstomen voor een serieuze rol bij het eerste.

27-02-2023 14:53

donkerblauw +2840

Zo niet mee eens......

27-02-2023 14:46

ShiekTakTiek +5907

Bergwijn Tadic Berghuis
Klaassen Kudus
Alvarez
Wijndal Bassey Timber Rensch
Rulli

Gewoon zo en dan Brobbey in de roulatie met Bergwijn (Tadic naar links), Taylor met Klaassen en Chico met Berghuis.

Berghuis én Kudus op het middenveld werkt niet, te aanvallend en neigen beide naar dezelfde ruimtes op het veld.

27-02-2023 14:42

Ricoteb +53174

Klaassen en Alvarez op hetzelfde middenveld werkt ook niet. Zeker niet met die verdediging. Op die manier zijn Kudus en Rulli de enige 2 van de achterste 8 spelers die een beetje acceptabel onder druk uit kunnen voetballen

27-02-2023 14:44

ShiekTakTiek +5907

Maar met het materiaal wat wij nu hebben en wat ook nog kan werken zie ik geen andere optie, wellicht Grillitsch erbij die voetballend goed is maar niet fit is. En timber ben je vergeten die speelt zich ook gemakkelijk onder druk uit.

27-02-2023 16:31

kakhoofd3 +4171

Ik voel steeds meer voor Timber op het middenveld. Gedraagt zich sowieso al vaak als middenvelder en kan goed onder druk uit voetballen. Maakt nu teveel fouten in de verdediging, zou hem zodra er weer meer alternatieven zijn(hoop dat Kaplan een goeie blijkt te zijn als ie fit is)willen zien op Alvarez zijn positie op het middenveld. Timber samen met Berghuis/Taylor en Kudus lijkt me best wel een goed voetballend middenveld.

Kan nog niet zolang er geen sterk alternatief is voor Timber in de verdediging, hoop dat er goed gekeken wordt naar het centrale duo door Ajax voor de komende jaren. Timber zou misschien kunnen vertrekken (ook al denk ik dat zn prestaties dit jaar ervoor gezorgd hebben dat buitenlandse topclubs nog even wachten). Ajax moet weer toewerken naar een middenveld met betrouwbare, makkelijk voetballende spelers die zowel verdedigend als aanvallend iets kunnen bijdragen.

Dat mis ik echt al zolang, een middenveld zoals in 18/19. Dat waren spelers die altijd meeverdedigden, geen gaten lieten vallen en lekker konden voetballen. Ik denk dat Kudus, Timber en Taylor/Berghuis/Fitz ook zo een middenveld kunnen vormen. Sowieso moet Kudus de 10 positie krijgen, dan blijft hij misschien nog wel een seizoen.

Het middenveld van nu is gewoon voetballend niet goed genoeg. Het zijn allemaal prima spelers, maar de samenstelling klopt niet.. Het effect daarvan zie je ook op de verdediging en de aanval, het middenveld moet de twee altijd blijven verbinden en nu valt het te vaak nog uit elkaar waardoor je niet als geheel voetbalt.

27-02-2023 14:19

Ricoteb +53174

Maar in wat voor rol dan? Want Timber op het middenveld zou alleen op 6 kunnen, maar dat is niet het type 6 wat we nu nodig hebben. Wat Taylor zo’n twijfelende 6 maakt in balbezit is dat hij niet snel de bal doorspeelt. Te lang lopen, te veel draaien, en daardoor maar terug. Timber kan goed dribbelen, maar is een erg matige passer. Ajax heeft op dit moment een spelverdeler op 6 nodig, en Timber is alles behalve dat

27-02-2023 14:47

kakhoofd3 +4171

Eigenlijk wel als 6(maar dan in een dubbele 6 rol samen met Taylor en Kudus als aanvallend ingestelde middenvelder). Timber is imo beter in het onder de druk uitvoetballen dan Taylor, dribbelt spelers vaak voorbij alsof ze er niet staan. Dat heb je meer nodig, dat missen nu teveel spelers op het middenveld. Er moeten spelers aan de bal komen waarvan je weet dat ze onder hoge druk aangespeeld kunnen worden zonder het gevoel te hebben dat je m kwijt raakt. Schöne en Frenkie hadden dat. Allebei liepen ze ook wel eens te lang met de bal, maar ook juist om medespelers in positie te laten staan. Misschien dat het helemaal geen match is, ik weet t ook niet, maar het lijkt me in ieder geval een interessante optie om te proberen mocht Kaplan zich goed ontwikkelen.

27-02-2023 15:49

Ricoteb +53174

Verschil is wel dat Schone vooral een passer was en Frenkie de dribbelaar. Taylor en Timber lijkt me in dat opzicht minder complementair. En denk eerlijk gezegd niet dat Timber en Kaplan samen gaan spelen. Timber zal wel weg willen deze zomer, en Kaplan is pas na dit seizoen terug

27-02-2023 15:54

kakhoofd3 +4171

Timber als de speler die de tegenstander uit positie speelt met zn dribbels en redelijk goede combinatiespel, Kudus als 10, Taylor als verbindingsspeler. Alledrie doen hun verdedigende werk goed (op Taylor na misschien, maar die lijkt het ook steeds beter te doen onder Heitinga). Misschien kijken of er in de jeugd iemand rondloopt die je al af en toe kan laten spelen in geschikte wedstrijden.

In de situatie dat Timber blijft, zie ik Kaplan als zijn vervanger als lcv. Timber voor Alvarez(die hopelijk voor een lekker bedrag verkocht wordt), en dan Bassey naast Kaplan. Ik maak me dan alleen nog zorgen om de backposities, daar missen we nu echt kwaliteit.

Ik hoop echt dat Heitinga de kans krijgt om volgend jaar ook voor de groep te blijven, zodat hij echt iets kan bouwen. Dan kan hij nu alvast zijn team smeden wat volgend jaar dan echt kan gaan lopen. Is ontzettend lastig om een slecht draaiende ploeg zomaar midden in het seizoen over te nemen. Ook ten Hag (wel met mindere spelers) had het heel moeilijk in zijn eerste seizoen.

27-02-2023 16:03

Rockpotje +9533

Ik zou hem een keer als inverted rechtsback willen zien. Een beetje zoals Geertruida dat onder Slot invulde als extra middenvelder of zoals Aké dat op links bij City doet in een driemans defensie.

27-02-2023 17:24

rondewaart +1838

Voor mij heeft Heitinga een slechte beurt gemaakt. Je kent de tegenstander, je kent de huidige zwakheden en dan begin je zonder Bassey en met Wijndal; dan ben je niet bezig met je team beter te maken, onbegrijpelijk 😈😈😈

27-02-2023 14:17

mick9997 +36

Prima keuze. Bassey is naast Sanchez de slechtste voetballer van de hele selectie. Lekker op de bank laten.

27-02-2023 14:28

burwatti +14212

Bassey is misschien niet onze beste voetballer maar wel onze beste verdediger.

Timber laat dit seizoen vrijwel elke wedstrijd zijn man lopen, Rensch en Wijndal laten zoveel lopen dat ik hoop dat ze schoon ondergoed mee hebben..

27-02-2023 18:37
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.