Analyse: Dit leert Ajax van de Europese monsterzege van Feyenoord

door Thijs Zwagerman 142

Analyse: Dit leert Ajax van de Europese monsterzege van Feyenoord

door Thijs Zwagerman 142

Laatst geüpdatet

Feyenoord imponeerde donderdagavond door in de Europa League met maar liefst 7-1 over Shakhtar Donetsk heen te walsen. Aan de vooravond van De Klassieker is het interessant om te analyseren welke lering Ajax uit deze indrukwekkende zege van Feyenoord kan trekken. Een tactische uiteenzetting van waar Ajax zondagmiddag voornamelijk voor moet waken tegen Feyenoord: het goede drukzetten van de Rotterdammers.

Ajax-trainer John Heitinga is vooralsnog foutloos in de Eredivisie. De eerste zeven wedstrijden onder zijn leiding werden allemaal gewonnen, waardoor Ajax van de vijfde plek in de Eredivisie opklom tot runner-up en het gat met koploper Feyenoord wist terug te brengen tot drie punten. Zondagmiddag in de Johan Cruijff ArenA wacht Heitinga zijn eerste Klassieker als trainer van Ajax. De jonge hoofdtrainer zal, om zijn eigen ploeg zo goed mogelijk te prepareren voor de cruciale topwedstrijd, aandachtig hebben zitten kijken naar Feyenoord - Shakhtar Donetsk. Daarbij moet hem een grote kracht van de Rotterdammers zijn opgevallen: de uiterst succesvolle manier van hoog drukzetten, waarmee Feyenoord de wedstrijd overtuigend naar zich toetrok. De ploeg van trainer Arne Slot liet tegen Shakhtar Donetsk zien hoe je kunt domineren zonder veel de bal te hebben en boekte de grootste overwinning ooit in een achtste finale van de Europa League. Vijf van de zeven doelpunten kwamen daarbij, direct of indirect, voort uit omschakelmomenten na goed drukzetten.

Feyenoord domineert met weinig balbezit

In de eerste helft tegen Shakhtar Donetsk had Feyenoord lange tijd slechts dertig procent balbezit, maar in de rust stonden de Rotterdammers toch met 3-0 voor. De sleutel voor dat opvallende gegeven ligt in het drukzetten. Vanaf de eerste minuut grijpt Feyenoord tegenstander Shakhtar Donetsk bij de strot, om de Oekraïners pas na het zevende doelpunt ietwat los te laten. De manier waarop Feyenoord dit donderdagavond deed moet alle alarmbellen bij Ajax doen afgaan.

Eén van de uitgangspunten in het drukzetten van Feyenoord is dat aanvallende middenvelder Sebastian Szymański zich naast spits Santiago Giménez positioneert. Samen zetten zij vervolgens de twee centrumverdedigers van de tegenstander vast en proberen zij opbouwen door de as van het veld onmogelijk te maken. Als de veldbezetting van Feyenoord anders is en de afstand tussen Giménez en Szymański nog te groot is, dan kiest het team van Slot er ook weleens voor om met een buitenspeler door te dekken op een centrumverdediger en Szymański in de as van het veld te houden.

Aanvallende middenvelder Szymański komt naast spits Giménez om de as van het veld dicht te zetten.
Aanvallende middenvelder Szymański komt naast spits Giménez om de as van het veld dicht te zetten.
Hier is Szymański nog te ver weg en dekt buitenspeler Idrissi door op de centrumverdediger naast Giménez.
Hier is Szymański nog te ver weg en dekt buitenspeler Idrissi door op de centrumverdediger naast Giménez.

Door de as van het veld dicht te bouwen en hoog druk te zetten op de centrale spelers van een tegenstander probeert Feyenoord de opponent naar de zijkant te dwingen. Tegen de zijlijn worden tegenstanders vervolgens door meerdere Feyenoorders vanuit verschillende richtingen ingesloten. Vanuit deze situaties wint Feyenoord vaak de bal.

Onder hoge druk van Kökçü, Szymański en Idrissi verplaatst Shakhtar de bal naar de rechtsachter. Hij kan er in deze situatie vervolgens weinig mee.
Onder hoge druk van Kökçü, Szymański en Idrissi verplaatst Shakhtar de bal naar de rechtsachter. Hij kan er in deze situatie vervolgens weinig mee.
In aanloop naar de 2-0 van Kökçü wint Feyenoord de bal eveneens op de flank. Via Geertruida en Szymański komt Kökçü aan de bal, die vervolgens met veel ruimte kan opstomen en van afstand raak schiet.
In aanloop naar de 2-0 van Kökçü wint Feyenoord de bal eveneens op de flank. Via Geertruida en Szymański komt Kökçü aan de bal, die vervolgens met veel ruimte kan opstomen en van afstand raak schiet.

Feyenoord voert de door Slot gewenste manier van drukzetten tegen Shakhtar Donetsk nagenoeg tot in perfectie uit. Niet alleen is de intensiteit van drukzetten uitstekend - hierin gaat aanvoerder Kökçü vaak voorop in de strijd - ook de looplijnen en onderlinge afstanden van de spelers zijn goed. Het leidt ertoe dat Shakhtar Donetsk nauwelijks van de eigen speelhelft af komt. De doelman en centrale verdedigers van de Oekraïners mogen de bal van Feyenoord hebben, waardoor de grote verschillen in balbezitpercentages ontstaan. Maar zodra Shakhtar Donetsk de weg naar voren probeert te zoeken, gooit Feyenoord de deur dicht.

Deze manier van drukzetten is niet nieuw en werd door Feyenoord ook al gehanteerd in de vorige Klassieker, inmiddels twee maanden geleden. In De Kuip had Ajax toen ook al grote moeite om hier onderuit te komen en sindsdien heeft het team van Slot alleen nog maar meer stappen gezet op het gebied van fitheid, intensiteit en de onderlinge balans. Middenvelders Kökçü en Mats Wieffer herkennen de momenten waarop zij door moeten dekken, evenals verdedigers als Lutsharel Geertruida, Quilindschy Hartman en David Hancko.

In de afgelopen Klassieker zette Feyenoord al op dezelfde manier druk. Spits Danilo en aanvallende middenvelder Szymański zetten Ajax’ centrumverdedigers Timber en Álvarez vast.
In de afgelopen Klassieker zette Feyenoord al op dezelfde manier druk. Spits Danilo en aanvallende middenvelder Szymański zetten Ajax’ centrumverdedigers Timber en Álvarez vast.
Feyenoord zet de as van het veld dicht. Na een laconieke pass van Berghuis en gebrek aan controle van Sánchez verliest Ajax de bal. In de omschakeling en na een fraaie knal van afstand scoort Feyenoorder Paixão.
Feyenoord zet de as van het veld dicht. Na een laconieke pass van Berghuis en gebrek aan controle van Sánchez verliest Ajax de bal. In de omschakeling en na een fraaie knal van afstand scoort Feyenoorder Paixão.

Typerend voor de trainer die Slot is en hoe hij ‘zijn’ Feyenoord wil laten voetballen, zullen de Rotterdammers zondagmiddag in de Johan Cruijff ArenA niet opeens hele andere dingen gaan doen. Feyenoord is de koploper en reist met vertrouwen af naar Amsterdam, waardoor Ajax zich kan opmaken voor hoge en intensieve Rotterdamse druk.

En dat is dan ook één van de voornaamste punten waar de aanstaande Klassieker interessant wordt. Het onder hoge druk uit voetballen is namelijk één van de grote knelpunten bij Ajax dit seizoen. Afgelopen weekend tegen sc Heerenveen, dat Ajax ook hoog vast wilde zetten, kwamen de Amsterdammers weliswaar sterk voor de dag, maar dat kwam ook doordat de afstanden tussen de verschillende linies bij sc Heerenveen niet bepaald op orde waren. Dit zal Feyenoord zondagmiddag beter doen.

Dit zal Feyenoord vermoedelijk niet overkomen. Álvarez loopt weg uit de rug van zijn directe tegenstander en doordat de afstand tussen het middenveld en de verdediging van sc Heerenveen te groot is kan Berghuis de diepgaande Álvarez eenvoudig vrijspelen.
Dit zal Feyenoord vermoedelijk niet overkomen. Álvarez loopt weg uit de rug van zijn directe tegenstander en doordat de afstand tussen het middenveld en de verdediging van sc Heerenveen te groot is kan Berghuis de diepgaande Álvarez eenvoudig vrijspelen.

Ingrediënten voor succes tegen Feyenoord

De grote kracht van Feyenoord in oogschouw nemend is het aannemelijk dat Heitinga in De Klassieker andermaal zal kiezen voor het opstellen van Kenneth Taylor ten faveure van Davy Klaassen. Tegen sc Heerenveen maakte Heitinga deze keuze naar eigen zeggen ook, omdat hij verwachtte dat de Friezen hoog druk zouden zetten en Heitinga daarom meer voetballend vermogen aan zijn middenveld wilde toevoegen. Met Taylor en Steven Berghuis heeft Ajax dan twee beweeglijke spelmakers voor controlerende middenvelder Edson Álvarez staan, waarmee Ajax aan voetballen toe wil komen.

Taylor en Berghuis zullen zondag tegen Feyenoord een belangrijke rol moeten vertolken. Twee maanden geleden in De Kuip lagen er op momenten wel degelijk ruimtes om naar voren te voetballen, maar maakte Ajax achterin en op het middenveld te vaak de veiligste keuzes. En hoe goed Feyenoord afgelopen donderdag ook speelde, Shakhtar Donetsk kreeg op momenten ook ruimte om vooruit te voetballen. Op deze momenten was de veldbezetting echter niet goed of de technische uitvoering ondermaats.

Shakhtar Donetsk heeft de ruimte om op te stomen, maar ondanks het gat op het middenveld maakt geen van de Shakhtar-spelers aanstalten om hier vrij te komen.
Shakhtar Donetsk heeft de ruimte om op te stomen, maar ondanks het gat op het middenveld maakt geen van de Shakhtar-spelers aanstalten om hier vrij te komen.
Szymański staat net verkeerd en Giménez is te laat, waardoor Shakhtar Donetsk het middenveld kan bereiken. De aanname is vervolgens onzuiver, waardoor Feyenoord de bal alsnog kan veroveren.
Szymański staat net verkeerd en Giménez is te laat, waardoor Shakhtar Donetsk het middenveld kan bereiken. De aanname is vervolgens onzuiver, waardoor Feyenoord de bal alsnog kan veroveren.
Feyenoord geeft felle en goede druk, maar er ligt voor Shakhtar Donetsk wel degelijk ruimte om het spel naar de rechterkant te verplaatsen. De bezoekers slagen hier niet in.
Feyenoord geeft felle en goede druk, maar er ligt voor Shakhtar Donetsk wel degelijk ruimte om het spel naar de rechterkant te verplaatsen. De bezoekers slagen hier niet in.

Dergelijke situaties zullen voor Ajax zondagmiddag ook ontstaan. Aangezien er in de Ajax-aanval met Mohammed Kudus, Dusan Tadić en Steven Bergwijn weliswaar balvaste, maar geen kopsterke spelers staan, zal het hanteren van een snelle lange bal weinig succesvol zijn. Ajax zal ondanks de hoge Feyenoord-druk daardoor wel moeten durven te voetballen van achteruit. Hierin zullen de spelers lef moeten tonen in het vrijlopen en eenmaal aan de bal vooruit moeten durven draaien of spelen.

De intuïtieve Kudus in een vrije rol vanaf rechts, de vaak slim uitzakkende Tadić en de dynamiek van Berghuis en Taylor vanaf het middenveld moeten Ajax’ antwoord vormen op Feyenoords grootste kracht: het drukzetten. Als het Ajax lukt om de stijgende lijn onder Heitinga door te zetten en met veel beweging en technisch verzorgd spel de vrije ruimtes te vinden, dan heeft het een goede kans om te winnen. Maar als Feyenoord met het gewenste drukzetten de angel uit het Ajax-spel weet te halen, dan wordt het een frustrerende middag en is het landskampioenschap na De Klassieker heel ver weg voor Ajax.

Thijs Zwagerman (Twitter: @ThijsZwagerman | e-mail: t.zwagerman@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

Sprinter +2427

De indrukwekkende cijfers van de afgelopen 11 wedstrijden van de wonderploeg uit Rotterdam. Ik zie vooral een ploeg die het geluk aan de reet heeft hangen en voor hetzelfde geld 10 punten minder had gehad. Door de zomeravondwedstrijd van donderdags zijn ze er nu zelf in gaan geloven. Laat ze maar komen en laten we zien waarom wij de recordkampioen zijn en zij eens in de 15 jaar een schaal pakken.

Shakhtar thuis: 7-1
Volendam thuis: 2-1
Shakhtar uit: 1-1 (gelijkmaker ‘88)
Groningen thuis: 1-0 (rood Groningen, winnende ‘88)
Heerenveen uit: 0-1 (winnende ‘80)
Fortuna Sittard uit: 2-4
AZ thuis: 2-1 (winnende ‘90)
Heerenveen uit: 1-2
NEC thuis: 4-4
PSV thuis: 2-2 (rood psv, gelijkmaker 90+6)
Twente uit: 1-1

19-03-2023 10:52

Bapinho +3418

Je zou maar zon wedstrijd van die kakkies serieus moeten analyseren bleegh
het enige wat je van die wedstrijd kan leren is dat shaktar er niks van bakt daaag. vandaag gewoon weer ouderwets 4-0

19-03-2023 09:45

NoPants +7489

Eerst onrealistisch hoge verwachtingen scheppen zodat je daarna kan zeiken als ze niet uitkomen. Dit wordt gewoon een lastige pot.

19-03-2023 13:51

Ajaxtrouw +6344

Belangrijkste is dat zij de euforie van de grote overwinning mee hebben! Het wordt gewoon een verrekt moeilijke pot.

19-03-2023 09:05

Andronixos.c +8148

Goedemorgen allemaal,
De dood of de gladiolen. Vele zullen in de Arena zijn.
Vanaf minuut één vlammen 🔥 en steun ons clubbie. Wij willen allemaal dit seizoen in stijl afsluiten met een titel!!!

19-03-2023 06:57

LukaLitmanen +82012

Feyenoord heeft betere backs dan Ajax !!

Nummer 6 is ook kwetsbaar bij ons

Timber is slechter qua verdedigen dan Geertruida/Trauner

19-03-2023 06:42

tijssenajax +13937

Precies, daar dacht ik ook meteen aan bij de analyse. Het te weinig voetballend vermogen bij de backs en de 6. Kan echt een groot probleem gaan vormen bij drukzettend Feijenoord.

19-03-2023 08:29

HJC +8016

Maar ook Berghuis met zijn voetballend vermogen verspeelde de laatste 2 klassiekers onder druk de bal waar een direct doelpunt uit voortkwam

19-03-2023 11:59

tijssenajax +13937

Ja, hij is soms te laconiek.

19-03-2023 12:24

redfella +1327

Op naar het kampioenschap!
90 minuten lang!

19-03-2023 04:08

FrankRijkaard4 +1855

Het zijn maar Kutkakkerlakken

19-03-2023 01:37

wijzijndebeste123 +163794

Lekker Franklin!

19-03-2023 04:00

Koningtoto +60332

Matchday!!! We gaan ze slopen vandaag. Vandaag is Ajax weer koploper. Niemand kan ons stoppen feyenoord gaat er aan.

19-03-2023 00:10

redfella +1327

Tijdstip van plaatsen heb je goed uitgekozen 00:10🤣

19-03-2023 04:06

Aurelius1 +19722

De kwaliteitsverschillen tussen Ajax en Feyenoord zijn erg klein. Wel is het zo dat Feyenoord tot nu toe een beter seizoen draait. Ze hadden de eerste helft van het seizoen ook een matige aanval. Nu begint hun spits beter te draaien, en ook Ballaude vind ik geen slechte speler. Daarnaast is Wieffer erbij gekomen als verdedigende middenvelder/stoplap. Ajax kan deze wedstrijd winnen, maar heeft gewoon een moeilijker programma, met AZ en PSV erbij, die ook voor de titel meestrijden nog steeds.

18-03-2023 19:24

DTM1970 +1506

Ajax moet net als Real Madrid diep inzakken op het middenveld. Zowel onder druk als bij balbezit Feyenoord. Zodra de bal bij onze middenvelders komt moet je er razend snel uit en diepte zoeken. Bergwijn en Kudus hebben de snelheid en techniek om dan gevaarlijk te worden. Die je dat een paar keer dan zal Feyenoord meer uitzakken en kunnen ze hun spel niet meer spelen…

18-03-2023 18:54

Joke +6791

Wat het probleem is, is dat feyenoord niet hoeft. Gelijkspel is al prima. Denk juist dat zij op de omschakeling gaan spelen en wij veel de bal hebben en daar maak ik mij het meeste zorgen om.

19-03-2023 04:05

Henkjanklaas +20623

De eis is veel sneller spelen van de bal en niets steeds terug spelen plus stations overslaan

18-03-2023 17:42

ProfessorX +19827

Ajax heeft de weg omhoog ingezet !

Zondag avond plek 1 🫵🏻👊🏻💪🏻💪🏻💪🏻💪🏻

18-03-2023 17:31

ProfessorX +19827

Dat Shakhtar miste nogal wat basis spelers en was gewoon niet in staat om een vuist te maken verschil was te groot .

Ajax is ondanks alles van een ander niveau met een steeds betere spelende Kudus , Alvarez , Tadic , Bergwijn , Bassey , Timber .

Wijndal Berghuis Taylor Rensch kunnen normaal wel een 6,5 of 7 scoren met soms een 8 eronder geloof ik niet meer in .

Rulli moet veel vertrouwen en steun krijgen hij pakt punten voor Ajax !

18-03-2023 17:28

Joke +6791

Volgens mij miste Shakhtar in de eerste wedstrijd de gehele verdediging in de tweede ontmoeting was iedereen juist weer terug. Bleek geen succes

19-03-2023 04:06

ProfessorX +19827

net andersom las ik

19-03-2023 10:28

Joke +6791

Heb het even opgezocht. De eerste wedstrijd miste Shakhtar 4 spelers.

19-03-2023 11:28

willem1958 +8768

ja, het hoog druk zetten door goede tegenstanders zorgde elke keer bij Ajax voor problemen en dat zal Feyenoord waarschijnlijk ook gaan doen.
Omdat op die manier de opbouw van achteruit wat toch al niet sterk is dit seizoen een probleem is en de spelers voorin niet aan de bal komen.

Ajax zal ipv veel breed spelen toch meer moeten proberen via Berghuis en Taylor die diepe bal of pass te geven zodat de mannen voorin wel aan de bal komen, hetzij in het centrum of op links of rechts.
Compact spelen en zorgen dat mensen zich aanbieden ipv in de dekking te lopen is dan heel belangrijk, tempo erin houden en de goede energie op het veld leggen.
Ik ga ervan uit omdat Ajax moet winnen dat het met de energie en instelling wel goed zal zitten, dynamisch spel met afwisseling ipv statisch af te wachten.

Als ze achterin te onzeker worden dan zie ik het somber in voor Ajax mede omdat Feyenoord het vertrouwen heeft dat als ze maar flink druk blijven zetten dat ze de wedstrijd over de streep trekken.

18-03-2023 16:30

ProfessorX +19827

Absoluut niet de bal halen , wel meer bewegen en aanbieden in de diepte dus het veld breed houden .

18-03-2023 17:29

Artemio +31976

Dat is geen probleem l, want dan krijg je een draak van een wedstrijd waarin je maximaal een handvol kansen krijgt. Met de individuele kwaliteiten van Ajax voorin moet dat toch wel het verschil maken.

19-03-2023 00:23

Weloveajaxxx +1204

7-1 is inderdaad knap. Morgen zal toch andere koek worden voor feyenoord. Ik verwacht dat ajax de wedstrijd gaat domineren en zeker 3x gaat scoren

18-03-2023 16:22

Ajaxfan31183 +16391

Wat leert ajax, dat de Oekraïense competitie zo goed als stil ligt en dat shaktar de beste spelers is kwijt geraakt vw de oorlog. Ik was iig niet onder de indruk van shaktar , zelf een lagere club als Feyenoord had nog gewonnen van dit shaktar . Ze zijn iig niet hetzelfde als voor de oorlog. Dat team had niet met zulke cijfers verloren

18-03-2023 15:48

Redrum +96107

Heel typisch dat ik nergens gelezen of gehoord heb in wat voor een staat Shaktar momenteel verkeert. Het is gewoon door niemand benoemd volgens mij. We moeten vooral allemaal geloven dat het een wereldprestatie is geweest van Feyenoord. Nou ja, als ze dat serieus zelf ook geloven is dat alleen maar in ons voordeel. Die mentale boost is snel uitgewerkt als ze vanaf de aftrap totaal overklast worden door een gretig Ajax.

18-03-2023 16:12

Ajaxfan31183 +16391

Laten we hopen dat dat ook gebeurt.

18-03-2023 18:01

JanBiesbos +29049

Ik zou bassy en Alvarez centraal zetten hoge ballen wegrossen , zet timber voor de verdediging, luca strak in de punt om onder de hogedruk uit te voetballen Tadic daar kort achter.

Rulli
Rensch Alvarez. bassy wijndal
Timber
Taylor. Berghuis
Tadic
Kudus
Luca

18-03-2023 15:40

JanBiesbos +29049

Of
.

Rulli
Timber Alvarez. bassy wijndal

Taylor. Berghuis
Tadic
Kudus. Bergwijn
Luca

18-03-2023 15:41

Robertini +39226

Ondanks dat het een fantastische zege was, waren de expected goals maar 1,72. Sterker nog, dat was beter in de heenwedstrijd. Tweede lijn goed afdekken en Bassey Gimenez op laten vreten. Ik maak me geen zorgen.

18-03-2023 15:21

Therealist2021 +2698

Duidelijk verhaal gaat heel lastig worden zegt mijn gevoel . Zie echt teveel optimisten maar als je gewoon naar vorm kijkt en wat wij verslagen hebben dit jaar en niet verslagen dan wordt het gewoon heel lastig morgen. Alleen maar aanvallen is dodelijk met ons verdediging , ik denk dat ze dat alleen maar fijn vinden. Hopelijk niet met Bassey morgen want dat is zelf moord met een ploeg die hoog druk zet.

18-03-2023 15:12

!AJAX1 +1108

Hoe dan ook Ajacieden, gefeliciteerd met de 123ste verjaardag en geef jezelf het kado door morgen de Klassieker winnend af te sluiten!

18-03-2023 15:05

MarLuuk76 +3557

9-4 Feyenoord RKC, Kramer opstellen tegen Feyenoord zou regelrechte competitievervalsing zijn. Die dwaas is in staat voor open goal bewust te missen. Gezien zijn uitspraken van de week.

18-03-2023 14:19

Buitenspel +1521

Niet Calimero-achtig doen. In het Feyenoord-kamp werd vorige week ook niet gereageerd op de uitspraken van Nunnely. Hij werd overigens wel in minuut 37 gewisseld, want als je zo slecht speelt gaat het wel opvallen. Niet zo slim van hem.

18-03-2023 17:59

MarLuuk76 +3557

De zoveelste weer die over Calimero begint. Als er normaal was gefloten. Had Ajax nu gewoon bovenaan gestaan. En had Feyenoord minimaal 3 schorsingen gehad. Maar goed.

18-03-2023 18:05

rich67 +6661

Oke Calimero

18-03-2023 22:53

Jeremias +1661

Het moet 'm bij de Ajacieden tussen de oren goed, héél goed zitten.

De rest is aan JH.

18-03-2023 14:12

MarLuuk76 +3557

Is die foto bij dit artikel echt nodig?

18-03-2023 14:02

411 +2879

Dr opklappen en werkelijk niets heel laten van die pauperclub. Training was top vanmorgen! Morgen 16.30 staan we weer waar we horen. Op 1

18-03-2023 13:07

Artemio +31976

Als Ajax maar wint. Het maakt niet uit hoe als het maar gebeurt.

18-03-2023 13:04

411 +2879

Maakt mij wel, je moet ze helemaal naar de tering spelen zodat ze zonder zelfvertrouwen op de 2e plek staan. Programma zegt niets. Liever gemotiveerd tegen Az dan naar cambuur wat tegen degradatie strijdt

18-03-2023 14:55

Therealist2021 +2698

Programma zegt niets is natuurlijk onzin. We hebben afgelopen tijd een vrij eenvoudig programma gehad en 1 beetje tegenstander Union en die verloren we. Ik heb er een hard hoofd in morgen.

18-03-2023 15:09

YRGI +32930

Leerde vooral dat veel van hun spelers een aardig afstandsschot hebben.

18-03-2023 12:46

Redandwhitesuper +647

We gaan winnen en walzen door naar het kampioenschap!!!

18-03-2023 12:36

Keizer +30078

Zou niet weten wat we hier van moeten leren. Feyenoord deed niks anders dan anders alleen speelde nu tegen een onthutsend zwakke tegenstander. Was de heenwedstrijd ook al zo, alleen viel de bal toen net verkeerd.

Dat Shaktar in de groepsfase CL won van Real madrid zegt me ook niet zoveel. Real neemt wel vaker een snipperdag in de groepsfase want die gaan toch wel door. En kan me voorstellen dat de motivatie en wil om te winnen tegen Real groter is dan tegen Feyenoord.

18-03-2023 12:34

Buitenspel +1521

Ze hebben niet gewonnen van Real Madrid, maar gelijk gespeeld. Ze hebben gewonnen van RB Leipzig (no 3 van Dts). Verder hebben ze in de tussenronde Stade Rennes (no 5 van Fr)naar huis gestuurd.
Als je geen zin hebt om je huiswerk te doen, onthoud jezelf dan ook van malle conclusies. Dat kunnen we er nl nu net niet bij hebben.

18-03-2023 12:56

Keizer +30078

Ok wat betreft Real zat ik er naast, mijn conclusie blijft hetzelfde.

18-03-2023 12:57

Therealist2021 +2698

Lachwekkend dat je niet over je strot heen kan krijgen dat Feyenoord gewoon heel goed speelde. Is gewoon een taaie ploeg.

18-03-2023 15:10

Bijlmerboy93 +2521

Dat zeiden we ook toen ze vorig jaar Union oprolden...

18-03-2023 13:15

Keizer +30078

Union heeft nu een compleet ander elftal dan vorig jaar...

18-03-2023 13:23

Bijlmerboy93 +2521

En stonden op dezelfde plek op de ranglijst...

18-03-2023 14:45

rich67 +6661

Waar is die Amsterdamse branie gebleven? Alvast indekken voor morgen is zo GEEN Ajax.
Kom op mensen….en spelers, heb vertrouwen en straal dat ook uit!

18-03-2023 12:30

wendoo9 +8119

De 2-1 van Az tegen Lazio bekijken. Zo moet Ajax gaan spelen. Een keer raken en door. Niks aannemen , breien, kappen. En vaker en eerder schieten. Het is namelijk niet verboden. Dan liggen er kansen.

18-03-2023 12:28

IndoorNinja +1856

Dank je wel! We hebben teveel spelers van het aannemen, kijken, spelen. In plaats van kijken, spelen.

18-03-2023 21:25

tijssenajax +13937

Ja, wij spelen veel te sloom van achteruit. Daarom zeg ik ook al tijden om Alvarez eruit te halen, zodat je meer voetbal op het middenveld hebt. De backs zijn ook onder niveau helaas. Ik zie bijvoorbeeld wel hoger op het veld soms hele mooie combinaties. Dat komt er nu pas in, kun je nagaan wat we onder Schreuder gemist hebben daarin.

19-03-2023 08:45

Joke +6791

Het is jammer dat Pedersen eruit is. Dat is zo’n zwakke speler.

verder gaat het denk ik erg close worden. Verwacht dat wij beginnen met stormen en dan Feyenoord inzakt. Hoop dat de pijp na 60 minuten niet leeg is want daarna is Feyenoord vaak op zijn best.

18-03-2023 12:23

Redandwhitesuper +647

Feyenoord heeft een Europese wedstrijd in de benen dus denk juist dat ze minder goed zijn de laatste 20 minuten. Vorig jaar was feyenoord ook uitgestreden na 70 minuten door europees voetbal

18-03-2023 12:37

YRGI +32930

Hebben zich alleen totaal niet hoeven inspannen en veel spelers werden gewisseld.

18-03-2023 12:47

Joke +6791

Dat was wel na Marseille enzo.
Deze wedstrijd was na 45 minuten klaar, volgens mij zijn de belangrijkste spelers in het pressie voetbal vrij snel gewisseld

18-03-2023 13:19

DMDTagz +3277

Mede Ajacieden, gefeliciteerd met de 123e verjaardag van onze club!

18-03-2023 12:14

HarryHarHar +3018

Als je dit artikel leest dan zou je denken dat we (Ajax) zondag geen schijn van kans hebben, nou ik geloof wel in mijn cluppie verliezen of gelijk is geen optie, DUS,,, er moet gewonnen worden en dat gaat ook gebeuren!

18-03-2023 12:12

Helmond0492Ajax +888

Inderdaad, het lijkt allemaal een kansloze missie voor Ajax als ik dit artikel lees. We gaan gewoon winnen!

18-03-2023 12:22

KvD90 +1475

Ik zou deze wedstrijd toch echt Kudus op het middenveld zetten en Berghuis rechtsvoor.

Kudus is zo ontzettend balvast en draait zich altijd heel makkelijk weg bij zijn tegenstander. Wanneer Kudus de bal heeft en zijn directe tegenstander de bal niet kan afpakken, of hem zelfs passeert, dan lokt hij (bijna) altijd een tweede of zelfs derde tegenstander naar toe, waardoor er gaten komen te ontstaan bij de tegenstander.

18-03-2023 12:00

Matzet +5359

Ik snap je gedachte en ben het daar ook zeker mee eens. Ik zou zeggen, geef ze allebei de vrijheid om met elkaar voortdurend van positie te wisselen. Dan voeg je het 'verrassingselement' toe aan je tactisch arsenaal.

18-03-2023 12:34

Adam24 +39114

De lange bal hanteren bij het opbouwen is met Tadic juist wel een optie. Er is bijna geen speler die zo makkelijk een bal bij zich kan houden met de rug naar de goal.

18-03-2023 11:51

wendoo9 +8119

Lange ballen is geen optie, geen man die durft te koppen. Dus kansloos.

18-03-2023 12:02

Adam24 +39114

Bij het opbouwen gaat de lange bal niet om koppen maar om de bal controleren, vasthouden en aansluiten om door te combineren. Dit gaat niet over voorzetten van de zijkant of iets dergelijks.

18-03-2023 13:59

ajax4ever001 +18474

Lange ballen spelen hoort niet bij Ajax

19-03-2023 04:57

036AFCA97 +146646

Ik heb door Christian Visser zijn betoog in de Pantelic Podcast veel vertrouwen gekregen in zondag.

Aanrader om te luisteren: https://youtu.be/fo2woewb2A8

18-03-2023 11:50

Ajaxadam1 +31667

Welke minuut?

18-03-2023 11:55

Maxwell_5 +6977

Als je even zin hebt om je te ergeren kan ik je deze uitzending van fc Rijnmond van gisteren aanraden:

Vanaf minuut 17:30
https://youtu.be/2rlT5Suk9GA

Succes!

18-03-2023 12:00

Ajax1114 +19393

Na 1 minuut haak ik al af bij deze podcast

18-03-2023 12:07

Redrum +96107

Hopen dat Haaland zijn dag niet heeft en Alvarez moet de Bruyne uitschakelen. Oh wacht, we spelen slechts tegen Feyenoord morgen. Je zou bijna denken dat er een absolute wereldploeg op bezoek komt als je alles zo leest.

18-03-2023 11:30

kakhoofd3 +4173

Geen wereldploeg, maar 7-1 tegen een ploeg die 3e is geworden in een Champions League poule is niet niks toch hahaha.

18-03-2023 11:38

Redrum +96107

Dat zou je zeggen, maar de ploeg die donderdag speelde zou nog van Spakenburg verloren hebben.

18-03-2023 11:45

kakhoofd3 +4173

En ook dat zegt niet alles👀 Ik durf het aan om te voorspellen dat Spakenburg ook van Psv gaat winnen in eigen huis. Nee ik weet dat je wel gelijk hebt, Shaktar was heel matig, maar vind het nog steeds knap. Ben blij dat Feyenoord nu ook regelmatig goed presteert in Europa. Is voor Ajax ook cruciaal dat er altijd op zijn minst een andere ploeg is die punten haalt in Europa.

18-03-2023 11:58

Ajaxadam1 +31667

Wat ik eruit haal is juist dat ze goed voetballende ploegen onschadrlijk maken door keihard te werken en zelf helemaal niet zo goed zijn. Zelf bouwen ze van achteruit niet eens heel goed op.

Met zo een tactiek kan je met fatsoenlijke spelers het elke topclub (op City na misschien) het heel moeilijk maken.

Als een FC Emmen dit tegen ons zo uitvoert kunnen ze het ons zelfs moeilijk maken. Heereveen deed het, maar heel slecht uitgevoerd.

Ik vind het juist een middel voor ploegen die voetballend of individueel net wat minder zijn om het voetballen voor de tegenpartij onmogelijk te maken en van daaruit kansen te creeeren.

Marokko haalde daarmee de halve finale op het WK en schakelde grote landen met topspelers uit.

18-03-2023 11:58

ricky10 +5892

De sleutel ligt bij de 7-1 die sjachtar maakte, ruimte achter de verdediging van hun. Als je het middenveld in handen hebt en je krijgt veel beweging met lopende mensen rol je ze op. Vooruit en hoog druk zetten is een wapen van hun en ook best prima verzorgd, maar in de omschakeling zijn ze heel zwak met zoveel ruimte in de rug. Bij ons is dat ook een dingetje altijd, maar wij hebben in principe de betere voetballers.

18-03-2023 11:15

AjaciedKevin +223

Het ophemelen van de tegenstander, daar zijn we hier wel goed in. Wat ik zie: zelfs in onze meest zwakke periode van de afgelopen 40 jaar kon Feyenoord ons niet verslaan, nota bene in hun eigen stadion. Niet alleen dat: wij kregen in die wedstrijd ook nog eens de beste kansen om te winnen.

Morgen wordt het 4-1

18-03-2023 11:02

VakM +2185

Ik ben het met je eens. We winnen morgen maar waarom we kansloos zijn tegen Valencia, Getafe, Union etc terwijl Feijenoord en Az het juist beter doen internationaal? schiet mij maar lek.

18-03-2023 11:20

Redrum +96107

Valencia, Getafe, Atalanta. Allemaal ontzettend slechte wedstrijden van Ajax waarbij de tegenstanders ons succesvol uit ons spel haalden. Maar, het waren wel ploegen die op dat moment een sterk seizoen draaiden in de eigen competities. Ook Union Berlin beleeft een droomseizoen op dit moment, maar is natuurlijk totaal geen bijzondere ploeg. Ik zie alleen niet in hoe Feyenoord en AZ het beter doen dan wij. Kijk even naar die tegenstanders van Feyenoord vorig jaar tot aan de finale. Allemaal kneuzenploegen uit kleine competities, behalve Marseille dan. Alleen Marseille was echt verschrikkelijk slecht, die zaten er volledig doorheen. En dan AZ tegen Lazio. Knap gedaan hoor, absoluut. Alleen was het overduidelijk dat Lazio de Conference League niet serieus neemt en liet schieten zodat ze via de competitie Champions League kunnen halen. Ik wil AZ en Feyenoord wel eens zien in de Champions League. De laatste keer dat beide ploegen daarin meededen werden ze kansloos laatste in de poule.

18-03-2023 11:40

Oldstar +5270

Één van die kneuzenploegen uit een klein voetballand waar Feyenoord op weg naar de finale tegen moest, was Union Berlin waar 2 keer van werd gewonnen. Waar heeft dat Union dit jaar nou toch meer tegen gespeeld? Kan er even niet opkomen.

18-03-2023 12:38

VakM +2185

We zijn vaak thuis machteloos tegen negatieve ploegen. Dortmund, Glasgow : die wilden voetballen maar op die luizenploegen hebben wij thuis geen antwoord. Thuis tegen Real en Juventus ook niet trouwens om maar niet te spreken van F*cking Tottenham en Benfica. Misschien hebben wij een Europees thuiscomplex

19-03-2023 08:01

pookie020 +3898

Snel en door het midden aanvallen is de sleutel. De lopende kudus om Tadic heen en in mindere mate Berghuis en Bergwijn, gaat voor het succes zorgen. Zodra de heren druk zetten ligt er ruimte centraal op het veld, de uit wedstrijd was dit hetzelfde. Nu met een Ajax wat veel beter staat en beter in vorm is denk ik dat er nu wel geprofiteerd gaat worden. Rensch vs Idrissi en Wijndal vs Jahanbaksh zou ook geen issues moeten opleveren. Ik denk veel spanning en zo hier en daar wat strijd, maar uiteindelijk gewoon 3-1 voor AJAX, Bergwijn gaat weer scoren Alvarez en Tadic.

VAMOS AJAX!!!

18-03-2023 10:57

waayop +877

Denk dat Wijndal juist wel een issue is, zal vaak de bal krijgen onder druk en dan maar kijken of ie eruit komt. Zelfde gaat in mindere mate op voor Bassey. Neem echter aan dat hier flink op getraind is afgelopen week.

18-03-2023 13:13

Steffenhagen +37825

De analyse is goed, maar de oplossing : geen hoge ballen spelen en durven voetballen wat minder sterk. Als je tegen Ajax hoog druk geeft wordt het spel langzaam . Dus wordt er de lange bal gespeeld of teveel risico genomen met het inspelen van het middenveld . En nu? Balvaste spits erin of opbouwen via de backs. Dat kan Ajax niet

18-03-2023 10:52

waayop +877

Het gaat natuurlijk niet om hoge ballen maar om de bal diep te spelen dat is iets anders. Dat is juist best kansrijk, zeker als je kijkt naar de snelheid van Bergwijn en later in de wedstrijd Brobbey.

18-03-2023 13:15

Steffenhagen +37825

We gaan het zien

18-03-2023 14:12

Ans B +19827

Ik kwam al tot dezelfde 'analyse' (zo moeilijk was dat ook niet).
Al voegde ik het mentale element er nog aan toe.
Tegen Union o.a. bleek (niet voor het eerst), dat als men er niet in slaagt de bal snel vooruit te spelen zonder de lange bal te hanteren, alle dynamiek uit het Ajaxspel verdwijnt.
De voorwaartsen (de mensen die ertoe doen) krijgen dan zo weinig de bal dat zij - onbewust - steeds minder gaan bewegen, waardoor het voor de achterste linies steeds lastiger wordt om de bal kwijt te raken.

Daarnaast gaat het de voorwaartsen niet in de koude kleren zitten dat ze de bal zo weinig krijgen. Je ziet in dat soort wedstrijden vaak een groot gebrek aan scherpte - ik vermoed vanwege de beperkte mogelijkheid om lekker in je ritme te komen, waardoor de passing en aannames slordiger worden en de afronding tegenvalt.
De kansen die er wel degelijk zijn worden daarom sneller onbenut gelaten, ook door de extra druk die het oplevert (onbewust) - mentaal vergelijkbaar met de druk die underdogs hebben als ze hun spaarzame kansen MOETEN benutten. Voor veel spelers is het dan een stuk moeilijker om het hoofd koel te houden.

Ik hoop dat Heitinga ook rekening houdt met dit soort (onbewuste) mentale processen, want bewustwording helpt om beter voorbereid te zijn, je beter te wapenen tegen deze valkuilen: door te blijven bewegen, door het koppie er beter bij te houden en je vooral te concentreren op voetbaloplossingen, risico's durven nemen enz.
Helaas, helaas blijft dan nog steeds die kwetsbaarheid die er in potentie is met zowel Bassey als Alvarez in de as. Beiden hebben hun vorm herpakt en aan zelfvertrouwen gewonnen, maar ik vrees dat dit niet genoeg is om vaker dan af en toe onder die druk uit te kunnen voetballen.
En dan ligt het er wat mij betreft aan hoe dynamisch en scherp de voorwaartsen kunnen zijn én blijven. Ik zie dat puur als een mentaal proces, want voetballen kunnen ze.

Ik denk dat Ajax vooral kans maakt om te winnen als de hele ploeg op en top mentaal goed in z'n vel zit (en blijft; zich dus niet uit hun spel laten halen, wat er ook gebeurt). Want dan geeft de kwaliteit van de ploeg de doorslag, mits het ook tactisch goed genoeg staat (en beweegt).

18-03-2023 10:38

Harold +10572

Feyenoord staat slechts 3 punten voor op Ajax. Wij hebben onder schreuder een hoop wedstrijden gelijk gespeeld en een paar verloren. En alsnog maar 3 punten achterstaan op de koploper.

18-03-2023 10:31

wendoo9 +8119

Word men niet moe om Schreuder elke keer erbij te betrekken. Waarom heeft Ajax veel wedstrijden gelijk gespeeld onder Schreuder ? Nieuwe spelers inpassen, nieuwe spelers die er nog niet waren, die nog niet voldeden, affaire Blind, kansen die niet te missen waren Vitesse, Nec, Emmen, tegen de top vier gespeeld en nog denkt men hier dat Ajax een geweldige selectie heeft waar je van iedereen had moeten winnen, Nee, want Az, Psv fey, Twente zijn voetballend niet minder dan Ajax. Misschien zelfs nog beter wat stabiliteit in de ploeg betreft.

18-03-2023 11:53

waayop +877

Moe wordt ik er niet van, Ajax heeft meer dan een half jaar verspeeld met deze slechte trainer. Dat moet Heitinga nu allemaal inhalen. Met een fatsoenlijke trainer en zonder het losgeslagen beleid deze zomer had Ajax majestueus aan kop gestaan.

18-03-2023 13:19

HallelujahAmsterdam +10641

AJACIEDEN : Gefeliciteerd met onze 123e verjaardag.

18-03-2023 10:26

wimdep +1298

Ajax won in aanloop naar het seizoen ook vrij makkelijk van Shaktar.
Zelfs met onze falende coach!

18-03-2023 10:20

JanBiesbos +29049

Optimisme hier ik zie dat anders , ons zit helemaal niets mee en Feyenoord zit alles mee, rode kaarten, pingels, extratijd, de scheidsrechter, overwinningen in de laatste minuten. Die gasten hebben zoveel geluk , lucky Feyenoord, dat ze met de bus nog een keer onder de trein komen!

18-03-2023 10:16

Ans B +19827

Geluk dwing je af als je vol overtuiging speelt. Dat is geen dooddoener, want logisch.
Als je vol overtuiging alles in de strijd gooit, overtuigd ben dat die goal nog gaat vallen, dan speel je vol vuur, blijf je gefocust en voel je geen angst. Dan ben je dus superscherp en dat helpt enorm bij de nauwkeurigheid in de passing, de balaannames en het benutten van kansen.
Juist in de slotfase is dat nóg belangrijker omdat tegenstanders juist vermoeider worden (die hebben de hele wedstrijd al extra scherp moeten zijn) en - mogelijk - ook enigszins bezorgd zijn om dat puntje daadwerkelijk uit het vuur te kunnen slepen. Een foutje wordt dus sneller gemaakt in de slotfase.

18-03-2023 10:48

MarLuuk76 +3557

Volgens mij krijgen ze dat vertrouwen vooral door de KNVB. Als die normaal hadden gefloten, stonden we zelfs in dit seizoen nu op 1.

18-03-2023 14:31

Joke +6791

Dat ze in de laatste fase het zo goed doen is echt geen geluk. Als je dat denkt dan snap je er echt weinig van.

18-03-2023 12:19

JanBiesbos +29049

Luca erbij in de spits naast Tadic in een soort 4-4-2 met een ruit gelijk zo beginnen je hebt 5 wissels , denk nog even aan onze verloren EL finale tegen Mourinho hoe hij dat deed!!

18-03-2023 10:06

Ajacied33 +36706

Oke mooie analyse, nog steeds 3-0 Ajax. Dat mensen zo in de war raken van dit Feyenoord, gaat er bij mij niet in. Het is een sterk collectief, jazeker. Maar geen ploeg om bang voor te zijn. Sterker nog, wij zijn hun angstgegner,, die slapen vanavond niet lekker hoor die gasten.

18-03-2023 10:03

Ajax1114 +19393

je gaat het wel zien zondag. Echt iedereen onderschat Feyenoord . Hebben maar 1 keer verloren in de competitie.

18-03-2023 12:05

freak31 +5676

Shaktar had de doelman thuis gelaten. Volkomen geflatteerde uitslag.

18-03-2023 09:54

Lullo +6072

Is het al zondag? Tijd om de stand in de Eredivisie in ere te herstellen.

18-03-2023 09:51
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.