Analyse: Ajax moet tegen Jagiellonia Białystok niet in dezelfde val trappen als tegen NAC Breda

door Brent Tomassen 137

Bron Ajax Showtime

Analyse: Ajax moet tegen Jagiellonia Białystok niet in dezelfde val trappen als tegen NAC Breda

door Brent Tomassen 137

Bron Ajax Showtime

Ajax treedt donderdagavond in Polen aan tegen Jagiellonia Białystok voor het heenduel in de play-offs van de Europa League. Op bezoek bij de Pools kampioen hoopt de ploeg van Francesco Farioli zich een goede uitgangspositie te verschaffen voor de return een week later in de Johan Cruijff ArenA. Ajax Showtime analyseert de voor velen onbekende club, die in de vorige voorronde een oude bekende van Ajax trof.

Allereerst meer informatie over Jagiellonia Białystok. De ploeg werd in het seizoen 2023/24 voor het eerst in haar clubhistorie kampioen van Polen en liet topclubs Legia Warschau, Wisla Krakow en Lech Poznan achter zich. In een eerder verschenen stuk op deze site is meer te lezen over de ontwikkeling van de ploeg de laatste jaren.

Waar Ajax met Farioli afgelopen zomer een jonge trainer van 35 jaar binnenhaalde, daar werden de Polen landskampioen onder leiding van een nog jongere oefenmeester: de 32-jarige Adrian Siemieniec. De Pool heeft net als zijn Italiaanse collega geen verleden als prof, maar timmerde de laatste jaren vooral aan de weg als assistent-trainer in Polen en was voor zijn aanstelling als hoofdcoach trainer bij het belofteteam van Jagiellonia Białystok.

Onder SIemenic speelt Jagiellonia Białystok in de eigen competitie in een 4-3-3-formatie, al komt het geregeld voor dat tegen sterke tegenstanders gekozen wordt voor een behoudender 4-4-1-1-systeem. Dit was ook het geval in de derde voorronde van de Champions League tegen FK Bodø/Glimt, waar Ajax vorig seizoen met pijn en moeite mee wist af te rekenen. De Noren wonnen in Polen met 0-1 en maakten thuis het karwei af door een 4-1 zege te boeken.

Ajax wacht herkansing na aanvallend debacle tegen NAC

Zondag bleek NAC Breda een ware plaag voor het team van Farioli. Ajax gaf uit open spel niet veel weg, maar creëerde zelf ook nauwelijks kansen. NAC Breda besloot de linies kort op elkaar te houden en in te zakken bij balbezit van Ajax. Dit spelbeeld vormt een groot contrast met de eerdere tegenstanders van de Amsterdammers. FK Vojvodina, Panathinaikos en sc Heerenveen kozen ervoor om hoog druk te zetten en met enige regelmaat voetbalde Ajax zich hier goed onderuit. Zeker in de thuiswedstrijd tegen de Grieken wist Ajax een hoop kansen te creëren en was het bijna een wonder dat de Ajacieden in 120 minuten voetbal niet tot scoren kwamen.

Jagiellonia Białystok besloot tegen Bodø/Glimt, dat net als Ajax vanuit balbezit kansen wenst te creëren, terug te plooien in een formatie, waarbij één diepe spits voor de bal speelt en de rest van de ploeg gegroepeerd tegenhoudt. De Noren hadden hier zeker in hun uitwedstrijd veel moeite mee. In onderstaande afbeelding is een veelvoorkomende situatie goed te zien. Jagiellonia Białystok, spelend in het rood en geel, staat bijna met de hele ploeg in het eigen strafschopgebied. De bezoekers krijgen het amper voor elkaar om zich door de dubbele muur aan spelers heen te combineren en moeten het voor rust vooral doen met afstandsschoten.

Analyse: Ajax moet tegen Jagiellonia Białystok niet in dezelfde val trappen als tegen NAC Breda

De Noren hebben de hulp nodig van Jagiellonia Białystok om tot scoren te komen, want een eigen doelpunt van verdediger Adrián Diéguez blijkt de enige treffer van het heenduel. Hierna worden de Polen gedwongen om meer aan aanvallen te denken en geven hiermee direct meer ruimte weg aan de tegenstander. Onderstaande situatie geeft vervolgens een interessante situatie weer. Hierbij maakt de spits een diagonale loopactie in de diepte, maar blijft een steekpass uit. Wat volgt is een makkelijk te pakken afstandsschot. Ook bij Ajax blijkt het herkennen van dit soort loopacties nog een probleem aan het begin van het seizoen.

Analyse: Ajax moet tegen Jagiellonia Białystok niet in dezelfde val trappen als tegen NAC Breda

Farioli hamert er al langer op dat hij meer loopacties zonder bal van zijn spelers verwacht. Tegen NAC Breda gebeurde dit allerminst door met name middenvelders Branco van den Boomen en Kristian Hlynsson, hoewel het spel zonder bal juist de grote kwaliteit van de IJslander is.

Jagiellonia Białystok is een goed op elkaar ingespeeld team

In de return in Noorwegen is het juist Jagiellonia Białystok dat uit de startblokken schiet. Hierbij blijkt een loopactie van spits Afimico Pululu wel op waarde geschat door een ploeggenoot. Bodø/Glimt probeert de tegenstander in de hoek vast te zetten, maar Pululu loopt zich slim vrij achter de vier Noorse verdedigers die drukzetten. Met een handige steekbal wordt de Angolees bereikt, die hard op de paal schiet. De rebound caramboleert vervolgens knullig in eigen doel.

Analyse: Ajax moet tegen Jagiellonia Białystok niet in dezelfde val trappen als tegen NAC Breda

De wedstrijd in Bodø eindigt uiteindelijk in een 4-1 zege voor de Noren. Na de openingstreffer volgt eenzelfde spelbeeld als in Polen, maar dit keer lukt het Bodø/Glimt wel om met een schot van afstand te scoren. Het betekent dat Jagiellonia Białystok moet komen en daar profiteert de kampioen van Noorwegen uiteindelijk van.

Thuis tegen Cracovia volgt enkele dagen later misschien wel het mooiste voorbeeld van de kwaliteiten van de Polen aan de bal. Wanneer de ploeg van Siemieniec voor de aanval kiest, wat nog maar de vraag is tegen Ajax, speelt het in een 4-3-3-formatie met de punt naar voren. Jagiellonia Białystok heeft vorig en dit seizoen al laten zien over handige aanvallers te beschikken.

Analyse: Ajax moet tegen Jagiellonia Białystok niet in dezelfde val trappen als tegen NAC Breda

Vooral linksbuiten annex linkshalf Darko Churlinov is een speler voor Ajax om in de gaten te houden. De Noord-Macedoniër wordt gehuurd van Burnley en staat aan de basis van een werkelijk schitterende treffer tegen Cracovia, waarbij de vijf voorste spelers in de situatie hierboven betrokken zijn.

Analyse: Ajax moet tegen Jagiellonia Białystok niet in dezelfde val trappen als tegen NAC Breda

Churlinov dribbelt vanaf links naar binnen, waarna hij de combinatie zoekt met een middenvelder. Wat volgt is een tiki-taka-aanval over meerdere schijven, waarbij iedereen de bal één keer raakt. Churlinov is in deze de speler die zorgt voor diepgang zonder bal door het strafschopgebied in te lopen.

Analyse: Ajax moet tegen Jagiellonia Białystok niet in dezelfde val trappen als tegen NAC Breda

Deze loopactie wordt op waarde geschat, want de combinatie eindigt ook weer bij Churlinov. De behendige rechtspoot kopt de bal uiteindelijk voor op nummer tien Jaroslaw Kubicki, die de 2-1 voor zijn ploeg binnenwerkt.

Zwaktes van Jagiellonia Białystok: zonedekking en balgeoriënteerd verdedigen

Ondanks het verzorgde spel aan de bal en de mogelijkheid tot gegroepeerd verdedigen, heeft Jagiellonia Białystok zeker zwakke plekken. Ten eerste is het de afgelopen wedstrijden meermaals kwetsbaar gebleken bij spelhervattingen tegen. Hieronder is de aanleiding van een tegentreffer thuis tegen Bodø/Glimt te zien. De Polen kiezen duidelijk voor zonedekking en zetten het liefst zo veel mogelijk spelers in het eigen vijfmetergebied bij een corner van de tegenstander. Hoewel er nog eens drie spelers zijn die twee inlopende Noren moeten opvangen, kan de bal simpel worden ingekopt, waarna de toegestane rebound een prooi is voor een speler van de bezoekers. Uiteindelijk wordt het doelpunt wegens buitenspel afgekeurd op advies van de VAR.

Analyse: Ajax moet tegen Jagiellonia Białystok niet in dezelfde val trappen als tegen NAC Breda

Een andere zwakte van Jagiellonia Białystok werd meermaals blootgelegd door Cracovia, dat na een 2-1 achterstand van het veld liep met een 2-4 overwinning. Jagiellonia Białystok blijkt namelijk behoorlijk balgeoriënteerd te verdedigen. Al in de derde minuut blijkt dat de trainer van Cracovia deze zwakke plek goed gezien heeft. De oefenmeester gooit snel de bal naar één van zijn spelers toe om in te gooien en verzoekt zijn spits om diep te gaan. Jagiellonia Białystok kijkt vooral naar de man met de bal in zijn handen en ziet de diepgaande aanvallen compleet over het hoofd.

Analyse: Ajax moet tegen Jagiellonia Białystok niet in dezelfde val trappen als tegen NAC Breda
Analyse: Ajax moet tegen Jagiellonia Białystok niet in dezelfde val trappen als tegen NAC Breda

Wat volgt is een één-op-éénsituatie met de keeper, die van dichtbij volmaakt kansloos is: 0-1.

Vlak voor rust staat het 2-2 als Cracovia een vergelijkbare kans krijgt. Ditmaal is er voor Jagiellonia Białystok geen excuus van snel ingooien van de tegenstander, maar staat de volledige achterste linie te kijken naar de bal. Daarbij wordt de rechtsbuiten niet kort genoeg gedekt, waarna deze de bal achteloos over de verdediging legt. Met de nodige mazzel wordt vervolgens voorkomen dat Jagiellonia Białystok niet met een achterstand de rust ingaat.

Analyse: Ajax moet tegen Jagiellonia Białystok niet in dezelfde val trappen als tegen NAC Breda

De wedstrijd tegen NAC Breda is voor Farioli en Ajax een mooi voorbeeld van hoe het tegen Jagiellonia Białystok absoluut niet moet. Verwacht wordt dat Ajax, net als Bodø/Glimt veel meer de bal zal hebben dan de Polen en dat de thuisploeg zich vooral zal laten inzakken om vanuit de tegenaanval toe te slaan. In Breda ontbrak het Ajax vooral aan creativiteit en de bereidheid om loopacties te maken zonder bal. In Białystok zal men vooral hopen dat Ajax niet op tijd geleerd heeft van deze misstap.

Brent Tomassen (X: @Brent_Tomassen | E-mail: b.tomassen@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

Ajax4proud +10986

Dat wordt weer een anti voetbal wedstrijd, maar toch ga ik kijken. Ben benieuwd hoe lang ik het vol houd.

22-08-2024 19:07

pedder12 +1512

Rug recht, gewoon gaan ballen vanavond. Een goede wedstrijd en gewoon 3-0 winnen. Speciaal voor onze Italiaanse vriend💪
Dat heeft hij verdiend na die zenuwslopende penalty reeks🥵

22-08-2024 18:37

Betuwe85 +21312

Nog serieuze geruchten vandaag ?

22-08-2024 17:07

AjaxMiddelburg +2957

Belangrijke pot om te winnen. Zeker met de return en Feyenoord op het programma. Je beland anders wederom in een negatieve spiraal, zowel op het veld als in de pers enz. Dat gezeik hebben we vorig jaar al meer dan voldoende gehad. Dus koppen omhoog de bal naar hetzelfde shirt en werken voor elkaar. En niet onbelangrijk 1 keer meer scoren dan de tegenstander.

22-08-2024 16:10

Dolblij +45842

Kan helaas niet kieken, wens iedereen een fijne wedstrijd. Een Fariolo stoot zich niet twee keer aan dezelfde steen.

22-08-2024 16:09

3sterren +20205

Grazie 1000 ! Peccato.
Dan kiek ik wel voor twee ...

22-08-2024 16:37

Dolblij +45842

Dan hoop ik echt dat je een mooie pot gaat zien !

22-08-2024 16:40

3sterren +20205

Het is altijd een slecht idee om in vallen te trappen, ongeacht hun naam …

22-08-2024 15:26

Brooklyn +4161

Mijn hoop is gevestigd op het feit dat Ajax voor de Polen een grote club is om tegen te spelen. Die zullen tevreden zijn met een gelijkspel vanavond. Dan zijn we weer een week verder en kan een fitte(re) Bergwijn/Traore of een Berghuis het verschil maken thuis.

22-08-2024 15:12

PiqueBlinders +9

Ik ben juist niet blij met dat feit. Als ze enorm gaan inzakken zoals NAC deed, dan hebben wij juist meer moeite als team. Ik denk juist dat we meer kans maken als de ruimtes bij de tegenstander groter zijn.

22-08-2024 15:18

ajaxfan1972 +2528

Een basis probleem bij de selectie is dat bij een heel aantal spelers en dan met name het ajax dna de absolute wil om te winnen ontbreekt
En als Taylor of fj z'n mannetje weer es laat lopen en daardoor de man van sutalo scoort is hij de gebeten hond
Ik vind t heel tekend voor t karakter dat elke ek ganger alweer hele wedstrijden speelt behalve bergwijn en brobbey
Met de voetbal kwaliteiten van deze selectie kun je als ze allemaal alles geven elke wedstrijd gewoon meedoen voor t kampioenschap
Maar dan zal wel de omslag moeten komen in karakter

22-08-2024 14:08

Aurelius1 +19736

Kaplan ook niet

22-08-2024 15:22

ronnievanajax +222

Ga nou eens gewoon aanvallen ipv dat gebrei en gelok . Hier moet je gewoon met 0-5 overheen walsen

22-08-2024 12:45

vak114 +5546

Dan moet je daar wel de kwaliteit voor hebben 3n die ontbreken zowel op het middenveld als in de aanval.

22-08-2024 16:34

EscudeGrygera +641

Zo zit onze trainer niet in elkaar, dus dat zal niet gauw veranderen. Is ook niet erg als onze aanvallers wat scherper omgaan met de kansen die ze krijgen.

22-08-2024 19:18

Thaschja55 +1751

Tip ,, mocht het volgende week weer gelijk zijn naar verlenging dan Brobbey niet een Penaltie laten nemen. 😉

22-08-2024 12:30

Ajax4proud +10986

Gewoon wisselen voor een speler die wel meer kans maakt om een penalty erin te schieten.

22-08-2024 19:09

Harrier Du Bois +39203

Liepen we in een val of waren we matig in het afronden van eigen kansen en zelfs in de afrondende fase van kansen creëren? Zoals de topcomment aangeeft missen we creativiteit, in aanvallende fases en het afwerken. En als je maar niet scoort, dan gaat alles lastiger, we belonen goede fases te weinig, veel te weinig. En als je dan wel op een 1-0 of 2-0 komt, voetbalt het veel makkelijker natuurlijk, dan heb je een buffer dat een matig team als de onze wel nodig heeft.

22-08-2024 12:22

ronnievanajax +222

Opbouw is veel te traag

22-08-2024 12:51

Rock69 +8411

Heb het al vaker gezegd. Als je niet scoort, win je in de meeste gevallen ook niet. Dat is het grootste probleem bij Ajax. Ze scoren heel moeilijk. En het is een oude gezegde. Scoor je zelf niet, dan scoort je tegenstander. Dan ruikt je tegenstander gewoon zijn kans!

21-08-2024 16:04

PiqueBlinders +9

Dan zou ik je een geheim verklappen: Als je niet scoort als team, dan win je nooit.

22-08-2024 15:17

3sterren +20205

In alle gevallen win je niet als je niet scoort ; )

Je kunt hoogstens gelijk spelen met uiteindelijk de brilslang op het bord …
; )

22-08-2024 15:31

Dolblij +45842

Ik heb een brilslang op het bankstel.

22-08-2024 16:08

3sterren +20205

Speeltje van je vrouw ?
Ik weet, te gemakkelijk ...

22-08-2024 16:35

werner86 +316

Met de huidige selectie hoef je er niet op te rekenen dat er gewonnen wordt van deze ploeg. Is gewoon een sterke tegenstander, verwacht geen wonderen.

21-08-2024 11:34

Ajaxdebeste35 +15599

Tegen wie?

21-08-2024 00:03

PH2BOT +40642

Wie denkt dat we met deze selectie wel even van de Poolse kampioen -èn inmiddels koploper- zullen gaan winnen is niet goed bij zijn/ haar hoofd. Met wat we afgelopen zondag bij NAC hebben kunnen constateren verwacht ik niet dat we over 2 wedstrijden als uiteindelijke winnaar tevoorschijn zullen komen.

20-08-2024 22:24

FlyingDutchMan +17318

We shall see!

21-08-2024 01:47

Cafeoostindie +2781

naar mijn inziens, is ajax is zijn eigen val gelopen, we moeten niet gaan doen alsof nac nou zo geweldig speelde. ajax moest risicos nemen, omdat onze trainer het nodig vond met een halvegare opstelling te starten.
als je deze wedstrijd tien keer overspeeld met de beste formatie win je er 9.
zo zie ik het.

overigens ben ik minder optimistisch over de kansen van ajax tegen de poolse tegenstander. die club blijft de kampioen van hun land, daarvoor heb je altijd bepaalde kwaliteiten voor nodig die ajax totaal niet heeft.

1-1 thuis, uit 2-1 voor jagiellonia

20-08-2024 20:32

Tazman23056 +190

Hallo allemaal ik snap een ding helemaal niet de meesten vinden het middenveld slecht, maar ik vind juist de aanval slecht want die verliezen continu de bal waardoor je bal verlies lijd en tegengoals kan incasseren. Akpom is helemaal geen spits. Ik had een middenveld opgeteld met Fitz jimm als cvm daarvoor henderon en berghuis. Verdediging youri regeer (kopen) sutalo hato youri baas. Aanval forbs spits? Mika Godz rechts buiten en misschien wel vink in de spits jeugd.

20-08-2024 20:32

Weloveajaxxx +1209

Forbs in de spits lijkt me echt een no go.
Maar wie weet heb je gelijk.

20-08-2024 22:51

Ajax4proud +10986

Forbs die alleen weet hoe hij moet rennen, koppen kan hij niet en schieten op goal is ook geen sterkste kant.

22-08-2024 19:14

Hebbendiekip +4865

Als Ajax donderdag 100% ervoor gaat dan winnen ze deze pot met 3-0. Alles minder dan 100% is het kansloos, reken maar dat die polen wel 100% geven namelijk.

20-08-2024 20:27

Cafeoostindie +2781

nee man!! dit is een kampioen he

20-08-2024 20:35

Hebbendiekip +4865

Ben met mn bierteam ook wel is kampioen geworden

20-08-2024 22:36

MarkP +21856

En welke cijfers vallen er bij de lotto?

21-08-2024 01:06

ck69 +13221

Onze spelers geven wel 100%, alleen veel kunnen er gewoon niet veel van op dit niveau.

22-08-2024 12:11

Hebbendiekip +4865

Mwah je ziet de echte gretigheid bij een hoop spelers nog wel ontbreken hoor.

22-08-2024 13:39

ck69 +13221

Jawel, maar ik denk dat de mate van inzet hoger is dan de kwaliteit

22-08-2024 14:02

Hebbendiekip +4865

Dat er te weinig kwaliteit is dat is wel duidelijk haha

22-08-2024 15:57

AFCACruijff14 +163330

Verlies nou maar niet donderdag en hoop dan maar weer dat het thuis mee zit over 1,5 week. Dit zijn wel allesbeslissende potjes in een seizoen, hangt veel geld van af.

20-08-2024 19:04

3sterren +20205

En mijn gemoedstoestand ...

20-08-2024 19:14

superajax +11655

Zou wat zijn,op een paar dagen tijd verliezen van de nr.8 van KKD en van een Poolse club waar niemand ooit nog van gehoord heeft.

20-08-2024 18:10

LasseAjax +195

Normaal is Brobbey 100 keer balvaster dan Akpom maar hij wordt alweer gelijk afgeserveerd. Best treurig weer.

20-08-2024 17:45

Zuiderling +2226

Alleen met zijn uitstraling vraagt hij er al om...

20-08-2024 21:24

LasseAjax +195

Makkelijk zeggen als niemand die van jou ziet

20-08-2024 21:27

PH2BOT +40642

Brobbey heeft zichzelf al meermaals afgeserveerd bedoel je te zeggen.

20-08-2024 22:31

nevs11 +1147

Brobbey is helemaal niet balvast. Slechte aanname, gebrekkige techniek, weet het lichaam niet goed te gebruiken. Hoe kan het met zo’n lichaam dat in elk duel de verdediger een kans heeft?

21-08-2024 01:26

Steeph +3871

Bewust verliezen doe je nooit, maar verliezen is hier toch de beste optie. In de EL hebben we niets te zoeken en bovendien is de ConfL beter voor de coëfficiënten.

Het zijn waarschijnlijk kutwedstrijden om te kijken en naartoe te gaan, maar ik denk onderaan de streep beter voor iedereen.

20-08-2024 16:47

OpaHooligan +4326

Als je per se in de CoL wil komen kun je toch ook derde worden in de EL groep? En met Ajax en coëfficiënten zit het voorlopig toch nog wel goed.

20-08-2024 16:49

Tommyshelby +130591

Er bestaan geen groepen meer, en je kunt ook niet meer Europees degraderen.

20-08-2024 16:56

OpaHooligan +4326

Jemig, weer anders? Komt het nog eens voor dat die toernooien een jaar hetzelfde zijn? Je hebt wel gelijk zie ik, en dat verandert de zaak dan wel een beetje.

Dan maakt het me weinig uit, want ik kijk toch alleen naar Ajax, en hoop dat Ajax wint. Een 'mooi affiche' doet me niks.

20-08-2024 17:10

JanBiesbos +29458

Goh en welke ajax speler heeft daar gevoetbalt?

20-08-2024 16:45

JanBiesbos +29458

Ze hebben nu genoeg rust gehad dus ee gaan geen gekke dingen gebeuren

20-08-2024 16:31

Thaschja55 +1751

Ik zou die pool lekker meenemen van jong ajax

20-08-2024 16:31

JanBiesbos +29458

Die komt daar vandaan lol

20-08-2024 16:45

Thaschja55 +1751

Bij de selectie van het eerste donderdag 😉🙈

20-08-2024 17:58

Tommyshelby +130591

Ik maak mij zorgen over het spelen tegen lage blokken. Zowel over het materiaal als over de manier van spelen. Er moet echt aan gesleuteld worden.

We gaan 20-25 potjes spelen tegen zulke ploegen en de eerste hebben we al verloren (met wat pech, maar het was heel erg matig).

20-08-2024 16:13

PuntNaarAchterSVP +5524

Komt goed, en wel net de volgende opstelling

Godts. - Akpom - Berghuis
- Taylor - Henderson
--------- Fitz Jim
Hato - Rugani - Sutalo - Gaaei
---------- Ramaj

20-08-2024 16:50

Tommyshelby +130591

Ik word hier niet bepaald rustiger van. En Farioli gaat dit niet doen.

20-08-2024 16:55

Hebbendiekip +4865

Waarom zie jij graag Akpom in de spits?

20-08-2024 20:29

PuntNaarAchterSVP +5524

Liever niet, maar Brobbey lijkt ook nog niet fit. En ik zie met Berghuis, Henderson, Gaaei en Godts allemaal spelers die hem prima op de kruin van Akpom kunnen leggen, dat kan denk ik ook wel van pas komen als het combineren niet lekker loopt.

Als Bergwijn fit zou zijn zou die misschien wel op de plek van Taylor staan. Nu zijn hij en Brobbey dan maar even wissels die het tij nog kunnen keren als het niet mocht lopen

20-08-2024 20:35

Cafeoostindie +2781

los van dat het een oostblokland is, is het ook de kampioen van polen.

ga je niet uitschakelen met dit team. ik schat de poolse kampioen nog steeds hoger in dan een nummer 4/5 van de eredivisie, en zoals ajax nu speelt, een middenmoter.
ik hoop dat ik er naast zit, maar meestal kan ik teams goed tegen elkaar afwegen en inschatten.

we gaan het zien

20-08-2024 20:42

OpaHooligan +4326

Het is vooral de kampioen omdat de rest het af liet weten, en dan met een heel laag punten aantal. Ajax wint dit wel.

20-08-2024 22:26

Altijdindestraat +40449

Ajax was qua statistieken velen malen beter dan NAC, maar die zeggen niks als je de kansen niet verzilverd.

NAC vs AJAX
Schoten = 6 / 16
Schoten op goal = 3 / 5
Balbezit = 24% / 76%
Passes = 232 / 703
Passnauwkeurigheid = 68% / 89%
Hoekschoppen = 1 / 8

20-08-2024 15:51

Ajaxamsterdammmmm +1240

en toch: 1-2, de cijfers die tellen

20-08-2024 16:35

JanBiesbos +29458

Falende aanvallers

20-08-2024 16:46

PH2BOT +40642

De waarde van dergelijke data en %s worden zwaar overgewaardeerd. Bij sport komen heel wat eigenschappen kijken die beslissend zijn maar waarvan je de exacte betekenis in het geheel niet kunt vastleggen in data. Dus veel gepiel in de marge waar je totaal niks mee aankunt mbt het sportgebeuren zelf.

20-08-2024 22:49

nightgoat +31460

Billetjes dicht.

20-08-2024 15:45

MarkP +21856

Gewoon rouleren farioli, b team opstellen.

20-08-2024 14:42

MichelBoerebach +29515

Ik zou een stuk of 8 spelers van Jong Ajax doorschuiven naar het eerste. Ik pleit dus meer voor een C-team tegen die Polen. Dan kunnen de heren van het A-team 10 dagen op vakantie naar Ibiza.

20-08-2024 15:26

JanBiesbos +29458

Ik ook schijt met je EL

20-08-2024 16:47

Artemio +32489

Het zou mij verbazen wanneer Ajax meer dan 1 goal maakt.

20-08-2024 14:16

MichelBoerebach +29515

Dat zal dit seizoen niet al te vaak gebeuren, ben ik bang. Kijk naar Farioli's track record...

20-08-2024 15:27

afcaman +2929

Vind wel dat we eigenlijk best makkelijk mogelijkheden creëren. Laatste pass in de zestien, of het benutten van een kans gaat erg moeizaam. Daar heeft Farioli dan weer het minste invloed op.

20-08-2024 16:03

JanBiesbos +29458

Vorig jaar ook niet zeg niks man

20-08-2024 16:47

JohnnyDoodle +2590

Prima analyse maar het voelt wat onzinnig tegen een tegenstander van dit formaat. Je moet uitgaan van eigen kracht, vanaf minuut 1 het gras opvreten en volle bak pressie spelen. Dan vallen de doelpunten vanzelf.

Wat we zeker niet moeten doen is de tegenstander gaan lokken. Het tempo gaat daardoor zo vreselijk omlaag, samen met je kans om het direct af te maken in de eerste pot.

20-08-2024 13:59

Koningtoto +60956

Kampioen van Polen lijkt me niet iets dat je moet onderschatten...

20-08-2024 15:19

JohnnyDoodle +2590

Ik zeg niet dat we ze moeten onderschatten natuurlijk. We moeten ons veldspel aanpassen op de tegenstander. Tegen NAC hadden we veel dwingender moeten spelen, met de urgentie om te scoren. Dus hoge druk en een hoog baltempo. PSV krijgt dit weekend ook een doelpunt tegen. Maar na 85 gevaarlijke aanvallen en 32 doelpogingen vallen de doelpunten vanzelf en dan winnen ze alsnog makkelijk. Wij zaten tegen NAC op de helft…

20-08-2024 15:45

afcaman +2929

Verwacht dat de tegenstander bij volle druk gewoon alle ballen lang schiet. Dan komen we toch weer in de situatie waarin we door twee bussen moeten spelen.

20-08-2024 16:03

JohnnyDoodle +2590

Precies. En dan moet je kunnen terugvallen op aanvallende automatismen. Veel lopende spelers, dynamiek en een hoog baltempo. Dan speel je ze altijd kapot. Op rechts met koppeltje Berghuis/Gaaei werkt dat prima bijvoorbeeld. Dan kan je binnendoor en buitenom.

20-08-2024 16:33

Jutter1 +4329

Het huidige Ajax heeft het tegen iedere ploeg moeilijk, dus meer dan waarschijnlijk ook tegen deze nietszeggende ploeg uit Polen. De financiele situatie is dermate pijnlijk slecht dat evt. goede aankopen bij voorbaat al uitgesloten zijn. Want de vorig jaar aangetrokken spelers ontstijgen nauwelijks het amateurnivo zo vreselijk slecht, die gasten raakt de club aan de straatstenen niet kwijt, of tegen een verhuur of met sterk gereduceerde prijzen t.o.v. hun aankoopbedrag met ook nog eens langlopende contracten (2028!!). Het is niet te vatten deze ongekende janboel, Ajax totaal onwaardig!. Zo zie je maar dat een eenling (die vermaletijde Duitser) met grote volmachten op transfergebied een club als Ajax in het verderf kan/kon storten, in de rug gesteund door ene van der Sar die inmiddels ook al is vertrokken, maar net zo schuldig is aan de ongekende puinhoop bij Ajax, het lijkt wel opzet.! Het gaat jaren duren voor dat de club weer enigzins op poten staat door de enorme puinhoop die beiden hebben achtergelaten! We gaan het zien met hele lede ogen!!

20-08-2024 13:25

Aurelius1 +19736

Uhmm... hamstra en huntelaar hebben net zoveel uitgegeven aan troep. Alledrie hebben ze alles uitgegeven wat Overmars had opgebouwd qua buffer.

20-08-2024 13:38

JanBiesbos +29458

Vergeet niet dat ze eerst 200 miljoen verkochte en spelers tranfervrij weg lieten gaan onder druk van muitende spelers

20-08-2024 16:49

Aurelius1 +19736

Dus ze hebben het goed gedaan?

20-08-2024 16:57

stopperspil +11264

Alders en Faberski mee laten trainen met Ajax1.
Faberski komt trouwens van..Jagiellonia Białystok!

20-08-2024 13:15

JanBiesbos +29458

Ja las het net op VI

20-08-2024 16:50

appiehappie +3121

Dat NAC ook al een val kan opzetten voor Ajax-1, getuigt van het feit dat Ajax DIEP gezonken is.
Beter had zijn geweest: Eigenwijze Farioli moet gewoon altijd spelen met het strekste elftal en automatisme inslijpen zodat er een echt basisteam gaat ontstaan. Waar deze Italiaanse praatjesmaker nu mee bezig is slaat werkelijk nergens op. Anton Gaaei gaat tegen NAC 2x verdedigend in de fout.
Sutalo ging al naar zijn man en Anton dacht laat ik dat ook maar doen. Hij zag een een mannetje met een geel shirt ocer het hoofd die alle vrijheid kreeg. Bij de cornerbal, bleef hij zoals de TV commentator zei..... aan de grond genageld staan waardoor ene v.d. Berg, "who the fuck is
v.d. Berg simpel diagonaal kon inkoppen. Gewoon ook met de aanvaller meespringen is toch zo simpel. Hoffenheim is in hem geïnteresseerd. Ik moet morgen ri. Hoffenheim, hij kan eventueel meerijden. Branco vd Boomen nam 3 corner ballen, gewoon simpel een balletje voor het doel neer leggen. Ook dat was niet aan hem besteedt. Bergwijn enthousiast gapend op de bank. Brobbey die helemaal van slag is. 83 % balbezit in Breda en 2-1 verliezen. Dat geeft toch te denken zou ik zeggen. Ik ben benieuwd of de Italiaanse praatjesmaker de kerst wel gaat halen....

20-08-2024 13:14

afcaman +2929

Denk je niet dat het cruciaal is dat spelers eens fit worden? Dan kan Farioli wel doodleuk een gapende Bergwijn in de basis zetten omdat dat zo'n grote naam is, maar daarmee geef je dus het signaal af dat ook dit jaar fitheid niet belangrijk is. Dan krijg je dus weer zo'n selectie met een licht vetrandje boven de broekrand die eind tweede helft niet meer over de middenlijn kunnen komen. Dat heb ik nu wel genoeg gezien. Niet fit is geen 90 minuten spelen. Dat is duidelijkheid. Daar moeten we eerst naartoe. Iedereen die niet mee wil, kan vertrekken.

Bij PSV zijn ze allemaal fit. Zelfs de jongens die een EK hebben gespeeld zijn al weer volledig inzetbaar. Bij ons duidelijk niet. Daar gaat het al mis. Fitheid is zo belangrijk, dat hebben we onder Steijn en Schreuder wel gezien denk ik.

20-08-2024 16:08

Petterson +25319

Branco “kaatste” iedere inspeel-bal keihard terug naar zijn verdedigers; en Hlynson speelde verstoppertje. Dan kom je inderdaad niet aan voetballen en creëren van kansen toe. Zeker niet als je buitenspelers ook onzichtbaar zijn (Godts had een off-day hoop ik). Op dit moment zijn je beste opties voor het middenveld Fritzie en Taylor. Leuker kan ik het helaas niet maken.

20-08-2024 13:13

BasseyAdriaan33 +13765

En zelfs met die laatste 2 is het behelpen

20-08-2024 13:41

afcaman +2929

Fitz laat bij de 0-1 wel mooi z'n mannetje lopen. Daar begint het toch bij.

20-08-2024 16:09

Petterson +25319

Koud in het veld. Maar je hebt een punt. Balverlies bij Godts en heel het team ligt open. Deed denken aan spoken van vorig jaar. Had gehoopt dat dit er nu al uit zou zijn.

20-08-2024 17:59

afcaman +2929

Ja ik had dat ook gehoopt inderdaad. Dat was wel m'n grootste teleurstelling. Maar het is al wel flink verbeterd.

20-08-2024 22:22

RJB1979 +26148

Hoe laat is de aftrap trouwens? In Polen dus ergens rond 19:00?

20-08-2024 11:51

Ajax34 +4134

Do 22 aug 20:45 word bij mijn ticket aangegeven.

20-08-2024 12:13

RJB1979 +26148

Da's flink laat dan daar voor de boys.

20-08-2024 12:17

JanBiesbos +29458

Weer fucking laat en zondag zeker weer spelen irritante gedoe

20-08-2024 16:31

OpaHooligan +4326

Nee zondag niet volgens mij.

20-08-2024 17:18

Kampioensoverwinning +1776

Jagiellonia Białystok, de grote angstgegner.

20-08-2024 11:45

driehoekjes +3712

dan komen we in kleine ruimtes te spelen op de helft van de tegenstander en hebben we techneuten nodig op het middenveld.
Huren of transfervrij halen dus, want in de eredivisie gaat ook de helft van de ploegen met 11 man voor de goal liggen tegen ajax

20-08-2024 11:32

tijssenajax +14288

Precies, een 6 met techniek een behendige aanvallende middenvelder.

20-08-2024 14:25

driehoekjes +3712

Ik zou voor 1 topspeler op 8 gaan, ipv 2 halfbakken

20-08-2024 14:43

tijssenajax +14288

Ja, probleem is wel een beetje dat als je geen goede 6 hebt de verbinding tussen verdediging en middenveld een stuk lastiger gaat. Ook met het onder druk uit voetballen. Maar ik teken in ieder geval voor een goede aanvallende middenvelder.

20-08-2024 15:02

ProfessorX +19827

een middenveld Henderson ,Berghuis, Fitz Jim is comfortabeler dan met een Taylor !

Je voorhoede zal toch echt Traore Akpom Forbs moeten zijn ,zodat je de 2e helft wat makkelijker in kan laten vallen voor een Brobbey bv en Mika Godts een Bergwijn zou je ook spits kunnen zetten .

20-08-2024 11:27

Gert Tolenaars +507

Oftewel een tegenstander die kapot gespeeld kan worden mits je voldoende creativiteit in de ploeg hebt. En laat dat nou net hetgene zijn wat binnen deze selectie ontbreekt. Een type Eriksen / Spertysan zou prioriteit nummer 1 moeten zijn voor Kroes, want alleen met Rugani en Weghorst (ook nodige versterkingen overigens) gaat het opnieuw een klote seizoen worden.

20-08-2024 11:24

Ajaxbrl +14068

Jajoh gewoon weer 8 wijzigingen, komt goed!

20-08-2024 11:21

OpaHooligan +4326

Hoeveel scheelt het financieel eigenlijk? Euro League, of Conference League? Ik had gelezen in een commentaar van iemand hier dat Champions League of Euro League een groot verschil is, maar Euro League of Conference League, daar zou dat verschil meevallen. Dan hoor ik van iemand anders weer, het is een verschil van tien miljoen. Wat in de huidige situatie van Ajax beslist geen 'wisselgeld' is. Hoe zit het nou?

20-08-2024 10:33

wijzijndebeste123 +166879

https://www.ajaxshowtime.com/hoofdnieuws/hoe-groot-zijn-de-verschillen-tussen-europese-toernooien-voor-ajax-op-financieel-gebied

20-08-2024 10:38

Hijosdedioses +6744

We zijn gewaarschuwd (zoals altijd)!

20-08-2024 10:19

BrianBribbey +226

Waarom nergens seinen dat Ajax bezig is met een speler waar het publiek enthousiast van wordt?

20-08-2024 10:13

Hijosdedioses +6744

Omdat Ajax financiële problemen heeft. Eerst verkopen en/of verhuren en daarna pas kopen/huren. Hierdoor heeft Ajax geen luxe om die interessante spelers te kopen.

20-08-2024 10:22

BrianBribbey +226

Zelfs nac haalt betere spelers dan Ajax

20-08-2024 11:33

driehoekjes +3712

wat is er erg aan een jaar verlies maken als club (met groot eigen vermogen)?

20-08-2024 11:35

stopperspil +11264

Dit wordt al het derde jaar zonder voetbalsucces en als er nu niet geïnvesteerd wordt in nieuwe spelers zal ook 2025 verliesgevend worden

20-08-2024 11:50

ProfessorX +19827

ik sein met F5 oke ?

20-08-2024 11:21

Petterson +25319

Net als vorig jaar? Dat was een prachtige transferzomer met toppers als Sutalo, Gaaei, Tahirovic, Forbs. We werden zeker kampioen! Totdat we ze aan het werk zagen. Ergens bevalt deze rustige zomer me wel .. het heeft tijd nodig ..

20-08-2024 13:17

Fissah14 +226

Dit Ajax kan van iedereen verliezen net zoals vorig seizoen. Als het mee zit tijdens de wedstrijd gaat Ajax winnen, zit alles tegen dan loop je zomaar tegen een zeperd aan, maakt niet uit welke club de tegenstander is.

20-08-2024 09:51

ProfessorX +19827

Dit Ajax kan ook van iedereen winnen dat kan ook

20-08-2024 11:21

Fissah14 +226

Klopt, dat is een iets positievere uitleg, maar dat bedoel ik ook aan te geven in mijn comment

20-08-2024 14:09

7172AFCA7395 +10419

Een overwinning in Polen en het is weer even stil rond Ajax.

20-08-2024 08:58

Drent +252

Zeggen ze in de media dat Ajax beter kan verliezen en in de Conference League kan uitkomen ivm de coëfficiëntenlijst......ze bent niet wies.

20-08-2024 08:24

OpaHooligan +4326

Maar dat zou voor Ajax financieel toch weer 10 miljoen schelen of zo? Bovendien, wil jij in die Conference League, mag je ook derde worden in de Euro League groepsfase.

20-08-2024 10:31

Drent +252

Ja klopt dat nog wel met die derde plek? Ik vind krankzinnig idee van degene die dat schreef...... financieel zeker veel beter de EL.

20-08-2024 11:19

OpaHooligan +4326

Geen idee, die toernooien zijn onderhand ieder jaar weer anders.. Vorig jaar was derde ELgroep, play offs CoL.

20-08-2024 11:21

ProfessorX +19827

Conference league is zwaarder dan de EL

20-08-2024 11:24

Petterson +25319

Dat lijkt me inderdaad de meest waarschijnlijke route om na de poulefase nog actief te zijn in Europa: 3e worden in EL.

20-08-2024 13:19

OpaHooligan +4326

@ProfessorX:
In de zin van tweede worden in de CoL groep is zwaarder dan derde worden in de EL groep? Om dan door te gaan?

20-08-2024 16:51

JaapStam +137939

Je mist in dit soort wedstrijden een creatieve middenvelder en een 'echte' spits. En dat ontbreek jammer genoeg in dit Ajax1. Het wordt geen gemakkelijke klus donderdagavond. Eriksen, Sneijder en Van der Vaart waren middenvelders in het verleden die vaak op goal schoten van afstand. Zo'n type heb je nu niet rondlopen. Nu heb je een spits die de bal graag bij zich houdt, maar ik zie veel liever een spits die doelpunten weet te maken, dan een bal telkens aan te nemen en de bal te ver van zn voet laat springen zoals afgelopen zondag tegen NAC.

20-08-2024 08:14

Hijosdedioses +6744

Jaap, ik wil jouw kaart in FC25 bemachtigen.

20-08-2024 10:23

JaapStam +137939

😂🤣

20-08-2024 10:26

debetweter +10153

Farioli gelooft niet in schoten las ik ergens. Ben het wel mee eens. Haal nanasi en/of zet Berghuis op het middenveld

20-08-2024 11:09

driehoekjes +3712

de aanvoer is natuurlijk veel belangrijker dan de spits. Een balletje erin leggen kan brobbey echt wel

20-08-2024 11:37

Petterson +25319

Op zich vervulde Brobs de rol al aanspeelpunt over de grond nog best ok. Alleen was er totaal geen aansluiting van middenvelders of buitenspelers.

20-08-2024 13:21

driehoekjes +3712

Vind ik ook. Talylor kan er goed bij of overheen komen, maar die stond niet opgesteld inderdaad. Waarom lynson alle kanten op liep behalve richting brob is me een raadsel

20-08-2024 14:04

AjaxAficionado +1489

ik heb het idee dat het NAC scenario ons het hele seizoen gaat achtervolgen...

20-08-2024 07:25

tijssenajax +14288

Zeker als ze niet inzien dat er als prioriteit nr1 een creatievere 6 en een creatievere aanvallende middenvelder bij moet komen. Desnoods huren.

Misschien moeten ze Fitz-Jim maar op 6 proberen. Die is wel comfortabel aan de bal en kan een goede voortzetting geven naar voren. En dan Berghuis en Taylor als aanvallende middenvelder. Dan heb je maximale creativiteit neergezet op het middenveld in de aanwezige selectie. Je kan evt ook nog Bergwijn als aanvallende middenvelder proberen, die is balvast en kan ook een actie maken.

20-08-2024 08:33

AjaxAficionado +1489

je begrijpt duidelijk niet waar ik op doelde, deze opmerking schaal ik in het kader "ajax-dna" totaal uit het verband getrokken en niemand weet precies wat je bedoelt. dat bedoel ik met "het nac scenario"

20-08-2024 08:44

Bonno1978 +6551

Iets met ‘stoten aan dezelfde steen’ had een betere titel geweest…

20-08-2024 07:17
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.