'Als Bestuursraad willen wij Kroes terug, op wat voor positie dan ook binnen de club'

door Bart Veenstra 666

Bron Scoren Zonder Bal

'Als Bestuursraad willen wij Kroes terug, op wat voor positie dan ook binnen de club'

door Bart Veenstra 666

Bron Scoren Zonder Bal

Laatst geüpdatet

De Bestuursraad hoopt dat de rust bij Ajax snel terugkeert. Giovanni Fränkel, lid van de Bestuursraad van Ajax, spreekt erover in de podcast Scoren Zonder Bal. Het hele seizoen is het al onrustig rondom Ajax en de laatste gebeurtenissen - lees de schorsing van algemeen directeur Alex Kroes - hebben ervoor gezorgd dat het nog onrustiger is in Amsterdam.

In de podcast vertelt Fränkel hoe hij het nieuws omtrent de schorsing van Kroes vernam. 'Ik werd wakker en ik las het in de groepschat van de Bestuursraad. Wat is er nu weer aan de hand, werd er gezegd. Toen kreeg ik een pushbericht. Ik reageerde op dezelfde manier: het is 2 april, geen 1 april', aldus Fränkel, die daarna telefonisch sprak met voorzitter Ernst Boekhorst en de RvC.

'Het was een klap voor iedereen binnen Ajax, want iedereen heeft hoge verwachtingen van Alex', vervolgt Fränkel. 'Alex is een jongen van de club, loopt en voetbalt hier zijn hele leven al, is succesvol ondernemer en had duidelijke plannen met wat hij met de club wilde.'

Bestuursraad heeft veel macht binnen Ajax

De Bestuursraad heeft veel macht binnen Ajax. De groepering vertegenwoordigt de Vereniging Ajax, die 73 procent van de aandelen in handen heeft. 'Wij zijn in staat om duidelijk onze stempel te drukken op het beleid dat gevoerd wordt', zegt Fränkel, die ingaat op de rol die de Bestuursraad speelt in het conflict tussen Ajax en Kroes.

'Wij hebben feitelijk afgelopen vrijdag als Bestuursraad onze mening gegeven over hoe wij kijken naar de situatie', zegt de Amsterdammer. 'Als Bestuursraad willen wij Kroes terug, op wat voor positie dan ook binnen de club. Daarna moeten we kijken hoe het verdergaat. Voor ons is het belangrijk om de rust te bewaken. Er wordt zoveel geroepen, er gaan zoveel geruchten en iedereen geeft zijn mening. Wij proberen ons bij de feiten te houden en spreken met én Alex Kroes én met de RvC.'

'Er wordt veel geroepen over Ajax, maar de helft klopt niet'

'Er wordt veel geroepen, maar de helft klopt niet', zegt Fränkel. 'Afgelopen zaterdag is het enige officiële vanuit de Bestuursraad naar buiten gekomen. Dat is via de leden bij de pers gekomen. Als Bestuursraad willen wij zoveel mogelijk bezig zijn met de vereniging en maar voor twintig procent met de club. In de afgelopen zeven tot acht maanden is het onrustig geweest. Daar moeten wij wat mee. We hebben de leden gevraagd hoe zij ernaar kijken en wij moeten er iets van vinden. Iedereen kan zijn zegje doen, maar de voorzitter doet het woord naar buiten toe.'

Ook de leden hebben hun mening over de situatie omtrent Kroes. Ara Heuvel, lid van Ajax, is eveneens te gast in de podcast en zegt het volgende over de gemoedstoestand van de leden. 'Gelaten. Zeker als je wat langer bij Ajax speelt, ben je wel wat gewend. Maar het is nu heel pijnlijk omdat het ook sportief heel slecht gaat. Het is de combinatie en dat gaat mensen aan het hart.'

Scoor nu jouw items in de final sale in de Ajax Shop!

Lees meer over:
Plaats reactie

sucre +15287

En de impasse duurt maar voort... Dit duurt allemaal te lang, allemaal ten koste van ons aller Ajax! Hoe lang moeten we nog wachten op een oplossing? Wanneer kunnen we beginnen op het voorbereiden op het volgende seizoen? De tijd vanaf half maart was al kort, maar nu wordt het echt kort dag. Hopelijk zijn ze echt goed bezig met een trainer, de belangrijkste beslissing voor volgend seizoen! Moeten we nu echt wachten tot 21 mei voordat we weten hoe we verder gaan?!

19-04-2024 12:12

Stamhoofd +11555

Weinig nieuws deze week. Hoop dat er snel meer duidelijkheid komt

19-04-2024 00:31

Babangida83 +24008

Hoe langer ik over deze teksten nadenk, hoe amateuristischer ze worden.

"Ons maakt t niet in welke functie Kroes terugkomt, als hij maar blijft". Het gaat niet om competenties, maar omdat hij één van "ons" is. Dus zet m maar ergens neer. Dan hebben wij ook eens onze zin. Want die gaan we kosten wat kost krijgen. Wij zijn namelijk de club.

Ohja, en het is Van Praag zijn schuld dat Kroes voorkennis had. Hoe, is niet belangrijk.

18-04-2024 23:19

Amsterdam Loyals +2030

Nee joh, dat echt toch niemand?? Het gaat erom dat Kroes zijn plannen kan doorvoeren. Of dat nu als TD, AD of adviseur is.. dat is wat ze zeggen.

Maar goed MvP houdt op z’n 78e Ajax in gijzeling. Winnaars in Rotterdam en Eindhoven. En wellicht zelfs ook al in Alkmaar en Enschede. Ajax betaald een hele hoge prijs voor het ego van uefa maffia bobo MvP

19-04-2024 08:41

Babangida83 +24008

Als TD kan hij natuurlijk nooit dezelfde plannen doorvoeren als dat hij dat als AD kan doen.

En als adviseur moet je in mijn ogen een track record hebben, waarbij is aangetoond dat je adviezen helpen, of waarbij jouw ervaring dusdanig kan bijdragen aan een goed advies. Dat is bij Kroes helemaal niet het geval. Heeft nog alles te bewijzen. Heeft bovendien nooit op topniveau meegedaan. Sterker, bij de eerste vorm van basiskennis die hij organisatorisch moet hebben, gaat hij hard de mist in. Waardoor hij geschorst werd en Ajax weer op pauze staat.

Is gewoon allemaal wishful thinking, waarbij iemand die nog moet beginnen bij Ajax hoog op een podium wordt gezet en iedereen die er nu werkt ergens laag in een kelder weggestopt.
'
Kortom: puur emotie, nul rationaliteit. Er is echt nul over nagedacht. Oftewel, onbewust onbekwame gedachte.

En het grappige is: er is net een rapport uit, waarbij de conclusie ook is dat we niet iemand alleen zijn gang moeten laten gaan. Want dat beeld zie ik ook ontstaan. Alle ballen op Kroes. Dat is echt paniekvoetbal van het zuiverste soort. What could possibly go wrong?

19-04-2024 09:17

Joke +6791

Door de media op te zoeken bewaar ook jij niet de rust heh. Hahaha ongekend toch

18-04-2024 22:43

DeMeer1976 +3095

Snap het probleem dan niet. Hij heeft toch al een positie binnen Ajax…
Bij zaterdag 5 volgens mij.

18-04-2024 21:08

AjaxDeBesteClub +18786

Zullen ze al bijna een algemeen directeur hebben?

18-04-2024 20:59

Indy2 +15262

Wie zou daar willen instappen, nu de bestuursraad, de leden en de supporters Kroes terug willen?

18-04-2024 23:01

WantAmsterdam +116448

Ik wil Kroes niet terug, het is een deel van de supporters.

18-04-2024 23:06

patrick37 +1746

Jij wilt natuurlijk huichelaar van Praag aan boord houden.
Knettergek ben jij , die bejaarde maken Ajax kapot

19-04-2024 06:15

AjaxHoorn +32989

Rustaaaaaagh Patrick. Iemand kan niet pro Kroes zijn en ook geen voorstander van Praag zijn. Heb een beetje respect voor een andere mening man.

Ik wil Kroes overigens wel terug. Niet omdat ik hem te gek vindt maar ik denk dat die een hoop goed werk kan verrichten wat bij gemiddelde bestuurders heel anders verloopt. Of hij de ideale man is valt zeker te betwisten.

19-04-2024 06:31

Indy2 +15262

Fränkel (lid van de Bestuursraad van Ajax): "We hebben gepeild wat de leden vonden van ons standpunt over Kroes. Dat werd eigenlijk zeer positief ontvangen; 99% was het met ons standpunt eens."

Dat lijkt te betekenen dat Kroes terugkomt. Deze overmacht kan Van Praag niet keren.

- - - - -
Uit de brief van de bestuursraad aan de leden:
"De bestuursraad van Ajax wil dat de Raad van Commissarissen haar besluit over het voorgenomen ontslag van Alex Kroes heroverweegt."

18-04-2024 20:22

wijzijndebeste123 +166726

Van Praag trekt zich hier niks van aan. Die speelt t keihard en gaat alleen weg als de bestuursraad de gehele RvC wegstuurt. Dan zijn we nog verder van huis. Daarom gaat Van Praag ervan uit dat ze dit niet doen en hij de strijd wint.

18-04-2024 20:35

AjaxDeBesteClub +18786

Welke overmacht. De overmacht aan kliekerige lichtgewichten zul je bedoelen.

18-04-2024 21:00

wijzijndebeste123 +166726

Idd. De bestuursraad, leden en harde kern zijn krachtenvelden van niks.

Kroes heeft geen enkele steun.

18-04-2024 21:28

Indy2 +15262

De druk op Van Praag om plaats te maken moet enorm zijn.

18-04-2024 21:34

AjaxDeBesteClub +18786

Ik denk dat dat wel meevalt. Het zijn allemaal lichtgewichten die niks te vertellen hebben. Als ze de RvC wegsturen maken ze de club stuurloos en zichzelf voor eeuwig belachelijk. Daarom zijn ze afhankelijk van de stemming die ze al weken, over de rug van Ajax, proberen te maken.

En kliekvorming omdat de leden en de bestuursraad Kroes kennen vanuit de verenging. Daarom zijn ze met hem gekomen en daarom verdedigen ze hem nu tot het belachelijke. Dat geven ze zelf ook aan in hun verklaringen. De fanmedia laat zich door ditzelfde groepje informeren en beïnvloeden. En daar raakt de harde kern weer door beïnvloed. Die wilden ook dat Overmars terug kwam en dat is toen ook niet gebeurd.

18-04-2024 21:38

Amsterdam Loyals +2030

Waarom heb jij überhaupt Ajax in je nickname? Ieder z’n eigen Ajax beleving hoor, maar jij komt mij over als de ober.l van de Titanic die zich druk maakte of het servies wel goed lag op moment dat het schip al bijna ik twee stukken brak.

18-04-2024 21:45

wijzijndebeste123 +166726

Lol. Dus de bestuursraad heeft niks te vertellen maar kunnen tegelijkertijd de RvC wegsturen? Dat valt lastig te rijmen.

Verder hang je n heel verhaal op over wie wat beïnvloedt. Maar dat staat totaal los van de hoeveelheid invloed. Als de bestuursraad, aanzienlijk deel leden en harde kern pro Kroes zijn is t inbinden of wegwezen. Er zal volgende week n dringend beroep op Van Praag worden gedaan zn keutel in te trekken omdat ze anders gedwongen worden de gehele RvC weg te sturen. Als Van Praag dan niet inbindt dan duwt hij Ajax de afgrond in en gaat hij van succesvol voorzitter naar persona non grata

18-04-2024 21:52

AjaxDeBesteClub +18786

In tegenstelling tot jullie denk ik dat het helemaal niet goed is voor Ajax als Kroes terug zou komen.

Voor de rest mooie beeldspraak. Wat past in de stemmingmakerij die ik net beschrijf. Het gaat al langere tijd slecht met Ajax. Op bestuurlijk niveau en ook op sportief niveau. Mede doordat ook Kroes het verstandig vond om Van het Schip trainer te maken tot het einde van het seizoen. Eerst zeiden veel mensen dat we dit dramatische seizoen maar moesten uitzitten. En nu moeten we opeens met zijn alle paniek gaan maken omdat het vriendje van de leden is ontslagen?

18-04-2024 21:53

AjaxDeBesteClub +18786

Ze kunnen inderdaad niks. Behalve de RvC wegsturen. Daarmee maken ze de club kapot en zichzelf volledig belachelijk. Dus de hoeveelheid invloed valt reuze mee.

Als Van Praag een beetje sterk in zijn schoenen staat, handelt hij dit zaakje gewoon af. Dan is dit hele ordinaire Kroes gebeuren weer verleden tijd. En dan kan Ajax door, hopelijk met de juiste mensen.

18-04-2024 21:58

wijzijndebeste123 +166726

Nogmaals. Als de bestuursraad Van Praag volgende week dringend verzoekt zijn keutel in te trekken omdat ze anders gedwongen worden de gehele RvC weg te sturen en Van Praag bindt niet in dan is Van Praag degene die de club kapot maakt.

18-04-2024 22:04

AjaxDeBesteClub +18786

Van Praag wilt doorschakelen naar een nieuwe AD. In jouw scenario zou het echt de schuld van de bestuursraad zijn. Zij zijn het dan toch echt zelf die de RvC wegsturen die ze net hebben aangesteld. Puur omdat ze willen dat hun vriendje terugkeert.

18-04-2024 22:34

MichelAngelo66 +22337

Wat jij zegt is... de bestuursraad is een kliek, de 700+ leden zijn gek en lopen achter een manipulator aan.
Wat je ook zegt.... van Praag moet de bestuursraad schofferen en daarmee de leden van Ajax en daarmee als einzelgänger zijn zin doorzetten, want ze kunnen hem toch niks maken.

Dat is wel een goede tijdelijke RvC voorzitter (die nog uit drie leden bestaat), waarvan hij over twee weken naar eigen zeggen weer terugtreedt. Hij pleite en de club boos achterlatend met een AD die niemand nog kent en nog niet de plannen heeft die Kroes schijnbaar al klaar had liggen.

Goed plan. Mooie move ook van de voormalig voorzitter en zoon van de befaamde ouwe van Praag. Denk niet dat Michael een standbeeld krijgt dan.

18-04-2024 22:45

wijzijndebeste123 +166726

Tis wel grappig dat jij de steun van de bestuursraad, leden en harde kern afdoet als steun van niks. Prima hoor. Maar van wie heeft Van Praag eigenlijk steun? Zelfs mede RvC lid Blind sprak geen openlijke steun voor m uit bij Ziggo. En tevens meldde De Boer dat goede vriend en RvC adviseur Van Gaal waarschijnlijk pro Kroes is.

Nee idd Van Praag zijn move wordt enorm breed gedragen en hij geniet volop steun. Kroes staat er alleen voor. 😂

18-04-2024 22:50

AjaxDeBesteClub +18786

Ja klopt. De bestuursraad en de leden hebben continue in hun statements aangeven dat Kroes één van hun is.... Over amateurisme en netwerkcorrupte gesproken.

Jullie nemen allemaal maar aan dat bestuursraad zich zo onvolwassen gaat gedragen. Ze zullen opheldering vragen,. iedereen zal zijn zegje doen, en uiteindelijk besluit de voorzitter. Dat staat zelfs in dit artikel.

Een andere aanname is dat iedereen in de club vind dat Kroes terug moet komen. Dat is stemmingmakerij vanuit het Kroes kamp. De meningen zijn uiteraard verdeeld.

Van Praag blijft nog 2,5 jaar in de RvC zitten. Dat heeft hij van te voren gezegd. En voor het ontslag van jullie held was iedereen daar ook tevreden mee. In Nederland zijn we niet goed in het respecteren en vereren van mensen. Dat zie je hier in de reacties ook wel terug. Dus dat standbeeld had er überhaupt niet gekomen.

Vooralsnog gaan Van Gaal, Blind, De Lange en Beuker door op te plannen van Kroes. En als er straks een nieuwe AD wordt aangesteld, gaat die zijn eigen plannen maken. Dus zo ingewikkeld of lastig is het allemaal niet.

18-04-2024 22:56

AjaxDeBesteClub +18786

Ten eerste is dat allemaal van horen zeggen. Ten tweede heeft Van Praag heeft geen steun nodig, want het besluit is al genomen. Kroes kan straks met waanzinnig veel steun weer gaan voetballen bij de zaterdag amateurs. Iedereen blij.

18-04-2024 22:58

wijzijndebeste123 +166726

“Van Praag heeft geen steun nodig.”

Als n ware dictator kan Van Praag dus doen wat hij wil ondanks alle weerstand?

Lol. Dat is louter op papier zo. Daarnaast is het niet dat Van Praag geen steun geniet. Er is zelfs enorm veel weerstand. Als je ingrijpende beslissingen neemt waar grote weerstand tegen is breekt de pleuris uit. Zo simpel is t.

18-04-2024 23:12

AjaxDeBesteClub +18786

We zullen het inderdaad meemaken.

Alleen het is speculeren of Van Praag 'alleen' zou staan. Daar hebben wij onvoldoende zich op. En we weten ook niet over wat voor informatie iedereen beschikt.

Daarbij is Van Praag geen baas bij Ajax. Hij is slechts een controleur. Hij was er niet bij toen Ajax Kroes had aangesteld, en dus moest controleren. Nu kwam er achteraf informatie naar boven. En daar heeft Van Praag een keuze in moeten maken. Sommige zijn het daar mee eens en sommige niet. Maar het is niet meer dan dat.

18-04-2024 23:24

AjaxHoorn +32989

Vergis je niet dat er binnen de club zelf grote voor en tegenstanders zijn. Hij staat niet als enige met supporters en bestuursraad tegen Ajax.

19-04-2024 06:35

AjaxHoorn +32989

Ik snap niet dat je nog de moeite steekt in discussiëren met mensen die zo graag dezelfde mening blijven verkondigen.

Aurelius is ook zon persoon die elk topic zijn mening moet geven wat een herhaalrecept is van de 5000 posts daarvoor. Beetje hetzelfde met deze poster.

19-04-2024 06:37

WantAmsterdam +116448

Zal mogelijk terugkomen in een andere functie ja. Maar vertrouw niet blind een Kroes vriend, hij zal behoorlijk overdrijven.

18-04-2024 23:17

Altijdindestraat +40436

Ondertussen op burelen Ajax 🩸🪓🤯🤬😵☠️🩸

18-04-2024 20:15

Henkjanklaas +20686

Het is muisstil bovenin. Wanneer worden er knopen doorgehakt … iedere week uitstel is verloren tijd en brengt een volgend seizoen ernstig in gevaar. Ja weer

18-04-2024 20:08

Altijdindestraat +40436

Stilte voor de storm?

18-04-2024 20:06

Jeugd +24959

Kroes zal waarschijnlijk op 19 mei terugkeren.
De dag dat de heilige geest over de apostelen neerdaalde.
Is ie al heilig verklaard?🤣

18-04-2024 19:42

YugoVik +33427

Kan wel eens lang duren Hemelvaart op 19 mei..

18-04-2024 19:47

Jeugd +24959

Uhm, Pinksteren?

18-04-2024 19:48

YugoVik +33427

Deze Messias stijgt op en zal nooit meer terug keren

18-04-2024 19:49

karlhof +4728

de schijnheilige geest

18-04-2024 20:14

YugoVik +33427

Qua shirtjes verkoop gaat het goed, we staan op de 14e plek.. Dat we zijn altijd nog een grote club en zullen groot blijven..

18-04-2024 19:15

Flaco +19597

De hele voetbalwereld is druk bezig geweest met een paar fantastische wedstrijd uit de CL en wij zitten nog rustig te navelstaren over Alex Kroes en Van Praag.

18-04-2024 18:22

AjaxTheGreatest +329

Alex Kroes moet zich niet laten piepelen,hij moet zeggen ik accepteer geen andere functie het is algemeen directeur en anders helemaal niets. Alex Kroes is de enige die Ajax nog kan redden zodat het weer helemaal goed komt met ons Ajax. En van Praag moet gewoon oprotten

18-04-2024 18:03

Belnaarhuis +5131

Mooie troll account, ban pls

18-04-2024 18:50

AjaxTheGreatest +329

Dus je vind zelf toch ook dat je een trol account bent, dan zijn we het daar toch over eens.

18-04-2024 21:16

Belnaarhuis +5131

Absoluut, het neefje van Kroes én van Praag.

19-04-2024 09:11

Babangida83 +24008

Dat vat het betoog van onze amateurs in de vereniging wel goed samen. Een beetje kinderen die om een lolly vragen, en als ze die niet krijgen boos worden.

18-04-2024 23:28

Nogmaals +796

Lekker weekje jongens. Drie puntjes afgelopen weekend en even nauwelijks berichten uit de bestuurslaag. Gewoon zoals het hoort. Hoop dat er aan een oplossing gewerkt wordt en dat we pas iets horen als men er uit is met elkaar.

18-04-2024 17:50

YugoVik +33427

Heeft iemand de Messias gezien of gehoord het is een beetje stil..

18-04-2024 17:33

Tinusz +2171

Dat is toch juist een goed iets? Hoe meer rust des te meer kans op een spoedige oplossing. Wat dat dan ook moge zijn.

18-04-2024 17:43

YugoVik +33427

Ik wil actie zien en horen.. Nieuwe trainer, duidelijkheid etc.

18-04-2024 17:53

Amsterdam Loyals +2030

Nee jij wil MvP en Frank de Boer al trainer

18-04-2024 18:19

Tinusz +2171

Dat wil ik ook. Maar daar lijkt me rust voor nodig zodat zowel Kroes als Van Praag de club eens op een zetten en zoeken naar een oplossing. Dat constante moddergooien in de media zorgt alleen maar voor vertraging.

18-04-2024 18:21

YugoVik +33427

Amsterdam loyays praat voor je jezelf.

18-04-2024 18:28

WantAmsterdam +116448

Je hoort hem wel via zijn vriendjes, die maken lekker het geluid voor hem, hoeft hij zich niet te melden.
Verder heeft die op dit moment sws niks te melden. Hij is geschorst, hijzelf kan daar niks aan veranderen.

18-04-2024 18:16

JanBiesbos +29458

Geen Alex Showtime meer?

18-04-2024 18:35

hampy93 +180

Gaat Klaas Jan nog een keer aan de gang?

18-04-2024 17:29

driehoekjes +3701

Bestuursraad zijn dus ook een stelletje emotionele supporters die graag hun vriendje c.q. held Kroes terugwillen. Dezelfde bestuursraad die kort geleden van Praag installeerde als voorzitter RvC.
Bestuursraad moet zich niet uitlaten over 1 persoon (en tegen ingezet beleid ingaan). Bestuursraad moet WEL visie aangeven, namelijk lijn Cruijf! Want als iedere passant in RvC of directie zijn eigen visie bepaalt blijft het een soepzooitje.

18-04-2024 17:27

Ajaxfan31183 +16391

Maak van kroes de td'er , ik weet dat ze de lang gepromoveerd hebben maar schoenmaker blijf bij je leest. En probeer Kinsbergen te benaderen voor de functie AD . Maar ja dan moet opa Praag wel over zn trots heen stappen

18-04-2024 16:34

kaka1988 +2161

Akelig stil sinds afgelopen zondag. Tussen hoop en vrees. Zul je zien dat het volgende grote nieuws is dat van Praag een of andere nietszeggende CEO wil voordragen..

18-04-2024 16:34

Sense of.H +5484

Hoelang zit Klaas Jan al wel niet thuis, is hij nog in dienst?

18-04-2024 15:36

Balgevoel +31490

Goeie vraag. Kan hij, bij wijze van therapie, niet 'gewoon' met de spitsen aan de slag gaan? Geen bestuurlijk gezeik, geen bureau, gewoon: gras, voetbalschoenen en zorgeloos op doel rammen met die gasten.

18-04-2024 15:40

Stamhoofd +11555

Lijkt me sowieso een veel betere functie voor hem. Ik zie in hem geen directeur.

18-04-2024 16:07

YugoVik +33427

Functie thuis

18-04-2024 17:25

Pakschaal40 +2733

Kroes als wc juffrouw misschien?

18-04-2024 14:44

GNBL +90749 moderator

Stilte voor de storm?

18-04-2024 14:21

wijzijndebeste123 +166726

The deep breath before the plunge.

18-04-2024 14:35

StevenAFCA +3106

Zo diep zou die plunge niet meer kunnen zijn zou je zeggen hahaha.

18-04-2024 15:27

Moonlight +2225

Kroes moet terug als AD , Ik heb enorm veel vertrouwen in die gast. Van Praag moet eruit.

18-04-2024 13:31

Pocrap +957

En over drie maanden of door AFM of door KNVB geschorst. Goed plan! Deze zomer wat makelaarsfees doorspelen aan SEG.

18-04-2024 20:10

Moonlight +2225

Dan moet van Praag ook geschorst worden.

18-04-2024 20:20

robertomalone +1185

Diezelfde bestuursraad is hoofdverantwoordelijk voor alles wat er gebeurt. Het is de bestuursraad die de RvC aanstelt, die vervolgens de directie bepaalt. Die bestuursraad vertegenwoordigt een duiventil van leden die geen enkele kwalificatie hebben om de visie en indirect het beleid van een beursgenoteerde onderneming te bepalen.

18-04-2024 12:07

ahahaha2023 +705

In de bestuursraad zit René Zegerius. Dat is de man van Dilan Yesilgöz Zegerius, lijsttrekster van de corrupte VVD. Wat moeten al die corrupte figuren toch bij Ajax? Het is al met al dus geen toeval dat het zo slecht gaat met Ajax!

18-04-2024 12:22

Indy2 +15262

Heeft de bestuursraad Kroes geschorst, of was dat de rvc?

18-04-2024 14:19

robertomalone +1185

@Indy2 en @NoPants. De bestuursraad wordt gevormd vanuit de leden. De aanstellingscommissie, legt kandidaat RvC leden voor aan de Bestuursraad. Dus ik neem maar even een greep Pier, Jan van Halst en Georgette Schlick zijn door de Bestuursraad aangesteld. Als ik me niet vergis zaten van Wijk en van Praag in die periode in de aanstellingscommissie. Ongetwijfeld is er al dan niet expliciet een profiel van de ideale RvC-er van Ajax en ik ben benieuwd wat daar in staat. Ik zou hopen dat er een door de leden onderschreven visie op wat Ajax is, waar Ajax voor staat en waar ze naar toe wil aan ten grondslag ligt. Die is er echter niet en mocht die er wel zijn dan verandert deze telkens. Dat is de kern van het probleem. De identiteit van Ajax moet worden vastgesteld en er moet een schoonmaak komen in het ledenbestand. Je onderschrijft de visie of je kan geen lid van de Ajax organisatie meer zijn. Naar mijn mening zou die visie gebaseerd moeten zijn op de ideeën en visie van JC. Hij heeft Ajax heel sterk beïnvloed in de wijze waarop het decennia lang een voorbeeld voor en belangrijke speler in de mondiale voetbal wereld is geweest. Het Ajax waar ik trots op ben en me mee identificeer. En nu jullie specifieke vragen: @Indy2 dat was natuurlijk de RvC of nu nieuwe stroming (van Praag) binnen de RvC. Van Praag die nb eerder onderdeel was van de benoemingscommissie en door de bestuursraad getorpedeerd is tot in eerste instantie a.i. Voorzitter van de RvC. Ik vind dat dit proces aangeeft dat er binnen de leden verschillende machtsstromingen vechten voor een betere plek. Diezelfde bestuursraad neemt nu stelling tegen van Praag, hoewel van Praag binnen de regels die gelden voor Beursgenoteerde ondernemingen het juiste heeft gedaan om Kroes op non-actief te stellen. Het is dan ook amateuristisch van de nieuwe bestuursraad om middels een open brief van Praag en de door hem genomen beslissing aan de orde te stellen.

18-04-2024 15:15

NoPants +7536

Welke kwalificaties moeten zij dan hebben die zij niet hebben?

Je weet dat deze bestuursraad er pas een paar maanden zit? Welke beslissingen van deze bestuursraad ben je het allemaal niet mee eens?

18-04-2024 14:41

Ajax23071973 +546

Hahahaha ongelooflijk. Daar zijn ze de afgelopen paar jaar dan lekker in geslaagd. Wat een pannenkoek..

18-04-2024 11:51

Kluivert95 +1358

Deze bestuursraad is pas 20 september jl. aangesteld….
De vorige bestuursraad is opgestapt.
Kroes is in Augustus al voorgedragen.
De RvC zelf heeft van Praag en van Wijk voorgedragen en deze konden door de steun van de huidige bestuursraad worden aangesteld.
Door de zeer voorbarige en overdreven reactie van de huidige RvC (lees v Praag) op de aandelen van Kroes heeft de bestuursraad kritiek op het handelen van de RvC (lees v Praag).
Dus bovenstaande reactie raakt kant nog wal..

18-04-2024 13:37

Indy2 +15262

Leden van de bestuursraad moesten via het Parool horen dat Kroes geschorst was .... En toch zijn ze "hoofdverantwoordelijk"?

18-04-2024 14:34

NipeB +15855

Nee hoor Boekhorst werd voorzitter van de bestuursraad dankzij Van Praag en Van Wijk en als dank mochten zij terug in de RvC. Pure inteelt en vriendjespolitiek. Er komen ook 2 extra leden in de bestuursraad en dat zijn dan weer vriendjes van Kroes. De hele bestuursraad draagt enorm bij aan wat er mis is: onrust en vriendjespolitiek.

18-04-2024 16:13

DatKanNiet +2128

Als supporters willen wij Ajax terug, op maar één positie en dat is de nummer één positie.

18-04-2024 11:31

PuntNaarAchterSVP +5524

Vanaf nu moeten we alles zetten op het feit dat we alle wedstrijden winnen met veel jeugd en aanvallend attractief voetbal

18-04-2024 11:58

daslogisch1 +10199

Het is mij te rustig, zit te wachten op groot nieuws want elke dag is er nu 1, maar elke dag is het tot nu toe van een koude kermis thuis komen. Ik vrees dat die van Praag dit bewust doet om z.g.n. 'de rust te bewaren' maar hier bereik je juist het tegendeel mee.

18-04-2024 11:13

Sti Jn +3101

Mislintat heeft het (naast slechte aankopen) vooral niet gered omdat hij het Nederlandse zaakwaarnemersgilde buitenspel zette. Zij zijn de afgelopen jaren helemaal binnengelopen en vrijwel alleen “op Ajax” (diverse goede VI artikelen over verschenen).

In die zin zie ik Kroes op z’n minst als gevaar.

18-04-2024 11:11

Indy2 +15262

Is Kroes al terug? Wordt er weer gebouwd aan Ajax? Gebeurt er nog wat? Of wordt er door alle partijen rustig afgewacht?

18-04-2024 11:05

wijzijndebeste123 +166726

Van Praag gaat gewoon stoïcijns door met zijn plan om Kroes te ontslaan. Ondanks de druk van alle kanten (bestuursraad, leden, harde kern en allerlei prominenten) wil hij van geen wijken weten. Deze vreselijk zelfingenomen, machtsbeluste ijdeltuit stopt niet vanzelf. Die weet dat de bestuursraad hem alleen wegkrijgt als ze de gehele RvC wegsturen en dat gaan ze niet doen omdat je dan totaal stuurloos bent. De ondernemingskamer moet dan n RvC gaan aanwijzen. Dan weet je al helemaal niet wie je krijgt en heb je dus al die tijd geen directie. Van Praag speelt het keihard ten koste van Ajax.

18-04-2024 11:21

Ajax27 +19263

Wil je nu werkelijk niet snappen dat Kroes als AD gewoon geen optie is? Iemand die bewust een strafbaar feit pleegt Algemeen Directeur van zo'n grote voetbalclub maken... hoe denk je dat dit naar buiten uitziet? Wat voor effect dit kan hebben... stel dat 1 grote sponsor zich terugtrekt en dat dit voor een sneeuwbal effect zorgt. Kroes 'gewoon'als AD terug zetten roept meer ellende dan wanneer je bijv. Michael Kinsbergen op die plek neerzet.

Belangrijkere rol dan de AD is de trainer voor de komende seizoenen. Dat ze dat hoofdpijn dossier maar snel onder handen nemen.

18-04-2024 12:06

wijzijndebeste123 +166726

Er is echt al 100x uiteengezet dat de reactie van Van Praag voorbarig en buitenproportioneel is geweest. Dit gezien de aard van het Ajax aandeel en het feit dat het worden van AD geen koersgevoelige informatie is.

Daarnaast speelt Kroes een cruciale rol in de technische plannen van deze zomer. Daar heeft hij al enorm veel voorwerk voor verricht. Hem nu wegsturen zal de heropbouw ernstig verstoren.

18-04-2024 12:13

Indy2 +15262

"Iemand die bewust een strafbaar feit pleegt ..."

En deze onzin krijgt dan meteen weer vele likes ... Ondertussen is Ajax lamgelegd door vPraag en dreigt ook het volgend seizoen verloren te gaan. Triest.

18-04-2024 14:06

NipeB +15855

Je kunt iets 100x uiteenzetten en dan is het nog steeds onzin. Kroes is een slechte AD en dat blijkt uit meer dan aandelen. Hij zat er maar 2 weken. Hij kan geen voorwerk hebben verricht want dan was hij ook daarmee in overtreding met zijn concurrentiebeding met AZ. En hij kan ook niet cruciaal zijn omdat hij de ballen verstand heeft van de technische kant van voetbal. Hij heeft nooit een voetbaltechnische functie bekleed en was ook geen zaakwaarnemer. Het voorwerk is door Ajax verricht en die gaan daar gewoon mee door. Kroes is niks meer dan een passant die alweer weg is.

18-04-2024 16:16

wijzijndebeste123 +166726

Hij heeft wel degelijk voorwerk verricht. Je vriendje Van Praag heeft zelf meermaals gemeld dat ze in t diepste geheim alsnog overleg hebben gehad. Daarnaast is Kroes de laatste maanden met allerlei mensen koffie gaan drinken waaronder Potter en Vivell. Dat hij geen technische functie heeft bekleed is niet relevant want hij wordt AD. Daarnaast heeft hij door zijn eerdere werk een enorm netwerk.

Kroes komt terug gezien de aard van de overtreding.

18-04-2024 16:24

Balgevoel +31490

"Kroes komt terug gezien de aard van de overtreding." Dat geldt dan, al helemaal, voor Van Praag. Die kan je dan al helemaal niet wegsturen op grond van dat aandelenverhaal... Wat een shitshow is dit geworden.

18-04-2024 16:30

JariLitmanen87 +7934

Is van Praag nou al eens opgelazerd?

18-04-2024 11:04

daslogisch1 +10199

isvanpraagalopgelazerd punt NL zegt neen....

18-04-2024 11:14

GVR +3629

Kroes for steward!

Lijkt mij een geschikte positie

18-04-2024 09:55

Ajacider +4953

Pas maar op voor z'n knuppel ;)

18-04-2024 17:32

LOCAmpos +10511

Hoe harder dit soort figuren roepen dat hij terug moet hoe meer ik denk dat de juiste keuze gemaakt is.

18-04-2024 09:32

fanvooraltijd +6844

Kan iemand van Praag even vertellen dat het bij Ajax niet om hem draait maar om Ajax ?

18-04-2024 09:04

AjaxCitizen +2196

Kan iemand Kroes even vertellen dat het bij Ajax niet om hem draait maar om Ajax?

18-04-2024 09:44

ahahaha2023 +705

Dat kan toch ook nog steeds in combinatie als je aandelen hebt?

18-04-2024 09:59

Rentokill +4616

Kroes houdt zich behoorlijk afzijdig. Het is vooral van Praag die in de media treedt.

18-04-2024 10:02

rood-wit-hart +2281

Kroes speelt het gewoon slimmer door niet zelf zijn woordvoering in de media te doen, maar dat over te laten aan z'n vrienden.

18-04-2024 10:04

Danielson +50662

Zoals ahahaha2023

18-04-2024 10:07

Amsterdam Loyals +2030

Kan je ook 1 voorbeeld geven waarin Kroes zichzelf boven Ajax plaatst?

18-04-2024 11:20

rood-wit-hart +2281

Wat was het belang van Ajax toen Kroes meewerkte aan dat boekje van De Galan, en daarin nogal opmerkelijke uitspraken deed (antwoord: geen enkel)? En wat was het belang van Kroes (antwoord: zichzelf distanciëren van zijn voorgangers, presenteren als de sterke man)?

Voor de duidelijkheid: dit speelde in november 2023. Toen was Kroes al aangewezen als nieuwe AD per maart 2024.

18-04-2024 12:42

Tinusz +2171

Is er al een oplossing?

18-04-2024 08:50

Duggoutdennis +6480

Ik ben nog aan het roeren! ☕

18-04-2024 08:52

Tinusz +2171

Geef je het verschene visioen in je kopje daarna gelijk even door aan de mannen die onze club in een wurggreep houden?

18-04-2024 09:03

Duggoutdennis +6480

Sorry man, het is helaas alleen maar oploskoffie het geeft geen visioenen niks... Dan moeten we denk ik iets anders toevoegen maar om dat nou op donderdagochtend op kantoor te drinken...

18-04-2024 09:17

mvdk +44630 moderator

Oploskoffie die niks oplost😑

18-04-2024 09:29

Duggoutdennis +6480

Verwarrende tijden!

18-04-2024 09:30

Tinusz +2171

Zonde! Een visioen hadden we wel kunnen gebruiken in deze barre tijden, haha. Dan maar hopen op een wonder en wat beweging bovenin de club. Dit duurt mij allemaal net even te lang.

18-04-2024 09:41

Lekkerhoor +3387

"Terug in welke functie dan ook" nou die verzinnen een functie waar hij geen problemen geeft en dan op naar een nieuwe AD en eeuwige rust! Zo zal van Praag redeneren.

18-04-2024 08:07

Sti Jn +3101

En van Praag/de RVC zouden ook zo moeten redeneren, want als Kroes geen bestuurder is, gaat de RVC daar niet over. Ze gaan dan wel weer over de bestuurder die Kroes controleren moet.

18-04-2024 10:58

karlhof +4728

Dat de ledenraad incomptent is blijkt wel uit het verleden door al die nitwits die werden benoemd in de RvC met Eringa als absoluut hoogtepunt.

Het is van belang dat de directie competent is. Het biertje op zatermiddag in de kantine lijkt mij van minder belang. Blijkbaar wil de ledenraad meer invloed op het beleid uitoefenen via Kroes. Een ongewenste situatie.

Tijd om beslissingen te nemen. Nu gebeurt er helemaal niets (denk ik). Iedereen wantrouwt elkaar. Incompetente idioten roepen wat in de pers waar gelijk iedereen weer op reageert.

Meest stuitende van dit alles is dat eigenbelang voor Ajaxbelang gaat. Het is nu wel duidelijk dat Kroes niet geschikt voor de functie van AD. Een AD moet verbindend zijn. Via vriendjes veroorzaakt hij chaos. Een AD die door 50% van het bedrijf wordt gesteund is geen AD (mijn ervaring). de supporters van Kroes moeten dat beseffen. Indien niet, wordt Ajax van binnenuit kapot gemaakt. De nieuwe RvC (ja zonder van Praag en van Wijk) en AD (niet Kroes) moet voor verbinding en stabiliteit zorgen. Alleen dan komt Ajax er weer bovenop. Ik hoop dat de ledenraad dat allemaal beseft. Een benoeming van Kroes als AD zal desastreus zijn voor Ajax. Maar alleen dan kunnen sommige leden van de ledenraad zich via de zaterdagmiddag borrel laven aan macht.

18-04-2024 06:42

TheSpecialOne +8995

Hoe weet jij dat Kroes door slechts 50% van het bedrijf wordt gesteund?

18-04-2024 07:34

Hans Verhagen +14230

Beste jongen. Het gaat erom om welke vrienden je praat. Je hebt vrienden die gezamenlijk supporter zijn onder het genot van een biertje en samen het beste voor Ajax willen en je hebt vrienden die in verschillende commissariaten zitten maar niks met Ajax hebben. Die laatste vriendenclub heeft gezorgd voor heel veel ellende en de nasleep van deze Eringaanse ramp en zorgt voor waar we nu naar zitten te kijken. Want commissievrienden laten elkaar niet vallen maar zorgen ervoor dat ze mogelijk nog in andere commissies hun graantje mee kunnen pikken. Dit enge omhooggevallen wereldje heeft niks te zoeken bij Ajax. Dus doe mij Kroes maar met zijn vrienden, want dan weet ik zeker dat ze Ajax goed verzorgen en niet zichzelf. Of denk je dat Kroes geld nodig heeft?

18-04-2024 07:49

B2tob4 +12089

Hans Verhagen: Of denk je dat Kroes geld nodig heeft?

Dat is totaal het issue niet. Charlene de Carvalho-Heineken heeft "het geld" ook niet nodig, maar toch weet ze via belastingtrucjes haar portie belasting te ontwijken...!
Kroes ging als "een olifant in een porseleinkast" bij Ajax met zijn macht om, is dat de rust in de club terug brengen? Tot nu toe heeft de man alleen maar nog meer onrust veroorzaakt...!

18-04-2024 08:39

Sti Jn +3101

Ik ben niet voor het handhaven van Kroes maar dat Kroes van heel veel functies afwilde binnen Ajax (+100 posities) leek in beginsel me wel een goed idee.

18-04-2024 11:02

PuntNaarAchterSVP +5524

Welke functies moeten er volgens Kroes/jou bij Ajax precies verdwijnen?

18-04-2024 13:25

Hans Verhagen +14230

De man had geen onrust veroorzaakt als je gewoon met hem was gaan zitten. De onruststoker is toch echt van Praag.

18-04-2024 17:42

Lekkerhoor +3387

Heb jij ooit wel is naar de CV van Eringa gekeken? Die komt niet als stratenmaker binnen.

18-04-2024 08:03

freshman_nieuwe +463

Een AD die alleen maar vriendjes met iedereen is krijgt nooit iets vernieuwends voor elkaar. Die is goed om op de winkel te passen en om te zorgen dat het (hopelijk succesvolle) beleid goed wordt uitgevoerd. Als ik dit soort verhalen lees dan denk ik dat je blij was geweest als Cruijff nooit zijn revolutie had ingezet en Ajax nog steeds met middelmaat eens in de 7 jaar kampioen werd.

Als het niet goed gaat met een organisatie of club moet je iemand hebben die de boel opschut en impopulaire beslissingen durft te nemen om de boel weer op de rit te krijgen. Dat kan niet zonder vijanden te maken. Je gaat namelijk de status quo omver gooien en daar zijn altijd mensen het slachtoffer van. Bijvoorbeeld een RvC of een financieel directeur. Of een trainer, een fysio, een kantine juffrouw of een terreinknecht. Hoe hoger in de top de rot zit, hoe meer onrust en hoe meer publiciteit.

Alex Kroes is niet binnen gekomen om het huidige beleid voort te zetten. Of wil je elk jaar 5e worden, en met een middelmatig bij elkaar gekocht zooitje het lachertje van de Eredivisie blijven? En qua jeugd voorbij gelopen worden door PSV en AZ?

18-04-2024 09:05

NipeB +15855

Alex Kroes is binnengekomen omdat hij vriendjes had. Hij heeft namelijk verder helemaal geen kwalificaties voor TD en werd om die reden terecht afgewezen en ook niet voor AD. We hebben al kunnen zien in die 2 weken en daarvoor dat hij ook daar niet geschikt voor is. Kroes hebben we alleen gehoord over flink bezuinigen in de organisatie en klappen in de nek en verder helemaal niets dat op een visie wijst. Lekker met SEG op stap en dat dan brengen alsof je zelf een visie hebt. De man is zo flinterdun dat ik totaal verbaasd ben dat zoveel hier daar niet lachend doorheen prikken. We worden om heel andere redenen ingehaald door andere clubs. Kroes heeft helemaal niks met de oplossing te maken. Gelukkig zijn er bij Ajax ook nog mensen die wel op een fout (aannemen Kroes) terugkomen.

18-04-2024 09:51

freshman_nieuwe +463

En dat weet jij na 2 weken al. Zonder dat je bij Ajax aan de tafel hebt gezeten? Op basis van wat? Volgens mij is er maar 1 mening flinterdun en dat is dat Kroes er niks van kan.

Louis van Gaal had geen track record als trainer, Marc Overmars niet als TD, dus wat is je punt eigenlijk?

18-04-2024 09:54

NipeB +15855

Ja dat wist ik zelfs al daarvoor. Als je Ajax in crisis hebt gelezen weet je al genoeg. Totaal ongeschikt. Ga het eens lezen, dan weet je waar ik het over heb. Deel RvC zag fout toen ook al in. Gelukkig maakt Kroes vaak fouten, zoals we uit de aandelenaankopen bij GAE en AZ en het zwijgen daarover, zijn anti Ajax concurrentiebeding, dan Ajax in crisis, AD met TD combineren terwijl je daar nul ervaring mee hebt want nooit voetbaltechnische functie gehad, met SEG op stap naar Vivell. Hij is geen verbinder maar splijt Ajax. Hij maakt zoveel fouten dat hij simpelweg ongeschikt is voor welke functie dan ook binnen Ajax.

18-04-2024 10:47

Sti Jn +3101

De Vrij situatie krijgt ook ook nog navolging…..

18-04-2024 11:04

freshman_nieuwe +463

Prima dat je vindt dat Kroes wegmoet vanwege allerlei administratieve fouten. Dan pleit je waarschijnlijk ook voor het opstappen van in elk geval Michael van Praag, die naast zijn eigen administratieve fouten ook nog eens zijn werk als RvC lid niet goed heeft gedaan. Hij kon namelijk alle feiten die jij over Kroes opnoemt weten en heeft hem desondanks aangesteld als AD, dan wel zijn aanstelling niet teruggedraaid in een eerder stadium. Deze zelfde Van Praag heeft overigens eerder een man met een strafblad, genaamd Arie Van Eijden (veroordeeld voor fraude en belastingontduiking) weer aangenomen. Dezelfde Van Praag vond het als voorzitter van de KNVB blijkbaar ook geen probleem dat dezelfde Arie van Eijden directeur werd bij de KNVB.

Met andere woorden: als we een morele maatstaf gaan hanteren waaraan bestuurders van Ajax moeten voldoen sneuvelt niet alleen Alex Kroes, maar ook Van Praag. Plus de rest van de RvC vanwege falend toezicht tijdens de aanstelling van Alex Kroes, de grootste voetbalcrimineel van Nederland volgens sommigen. Iets dat allang en breed bij vele AS leden, waaronder jijzelf, bekend was. Dan mag je verwachten dat het zeker bij de RvC van Ajax bekend was en dan hadden ze Alex Kroes nooit en te nimmer mogen aanstellen als AD.

18-04-2024 11:11

PietZwaar +605

Just remembered those times...
One time gone...4ever gone ?
https://www.youtube.com/watch?v=GzZWSrr5wFI

18-04-2024 03:15

Sjaakvaak +26610

AS/Bart Veenstra, waar blijven de artikelen over de uitingen van hoogleraren als:

- Marcel Pheijffer
- Manuel Lokin
- Rob van Eijbergen

Wel het pro-Kroes standpunt van Doorenbos meermaals berichten maar niet dat van zijn directe Stibbe-collega Lokin die tegen Kroes pleit.

Idem bij Marcel Pheijffer, wel berichten dat hij het raar vind dat belangrijke personen in het onderzoek naar Mislintat niet zijn gesproken maar niet berichten dat hij de actie van Kroes volstrekte domheid vindt.

Waarom iedere keer de eenzijdige berichtgeving?

18-04-2024 03:01

Psychevore +21187

Kroes is onze nieuwe Jezus, Sjaak!

18-04-2024 06:51

hmmm +1903

Jezus kroestus!!

18-04-2024 07:05

AjaxDeBesteClub +18786

Het is geen toeval meer. Er is geen enkel bericht geplaatst dat Kees Vos met Kroes mee is gegaan naar Vivel. Er is geen bericht geplaatst over de verloren rechtszaak van SEG tegenover de vrij. En zo zijn er nog meer belangrijke dingen die gewoon worden weg gelaten. Omgekeerd wordt elke scheet uit het Kroes kamp hier gretig als kop neergezet.

18-04-2024 07:23

rood-wit-hart +2281

Laatste poging die ik waag dan, want heb het al een paar keer aan je gevraagd, maar heb je een betrouwbare bron van die bewering dat Vos met Kroes naar Londen is meegereisd? Ik kan dit echt helemaal nergens terugvinden, behalve in jouw reacties. Dat zou echt groot nieuws zijn lijkt me als het bevestigd is.

18-04-2024 07:53

AjaxDeBesteClub +18786

Ja alleen ik heb al 2 keer op je gereageerd. Kijk het maar even terug als je wilt.

Hier staat het:
https://www.ajaxshowtime.com/opinie/derksen-en-driessen-van-praag-heeft-natuurlijk-wel-goed-gehandeld-door-kroes-te-schorsen?comment=6831367#comments

18-04-2024 07:58

PuntNaarAchterSVP +5524

https://m.youtube.com/watch?v=G8kd7TM2tA0&pp=ygUOZXNwbiB2YW4gcHJhYWc%3D

De bewering (ongeveer op 6 minuten) wordt gedaan door de espn-journalist, die zegt dat ie wat heeft 'gehoord'. Van Praag zegt hier niks van te weten. Toch apart dat die kwade berekenende van Praag geen gebruik maakt van deze kans om Kroes verder te beschadigen en nog krachtiger en machtiger te worden. Hoe zou dat nou komen?

18-04-2024 13:33

AjaxDeBesteClub +18786

De Kroes adepten zullen het niet geloven. Maar Van Praag heeft het op een aantal momenten in het interview juist zo klein mogelijk proberen te houden.

Voor sommige is het nogal hard aangekomen dat iemand heeft gezegd dat Kroes fouten heeft gemaakt. Ten eerste is dat de waarheid. En ten tweede moest van Praag aangeven waarom Kroes is geschorst en wordt ontslagen. Dan moet je daar wel een reden voor geven. Dus dat is heel normaal.

18-04-2024 21:07

patrick37 +1746

Van Praag oprotten.

18-04-2024 21:12

Ajacider +4953

Bedoel je het artikel van Lokin geuit op 2 april? Waarin die aangeeft

- begrijpelijke actie van RVC de directeur te schorsen
- te vroeg om Kroes af te schrijven.

Dat Kroes dom heeft gehandeld is niet de discussie, iets wat die zelf beaamd.

18-04-2024 08:03

Balgevoel +31490

De vraag stellen... Ook niets over de zaak SEG vs. De Vrij, Kees Vos mee naar Engeland of überhaupt iets van een kritische noot (vond zelf het Kortrijk-verhaal ook wel aardig). AS is ook gewoon geen Ajax Netwerk, helaas.

18-04-2024 08:44

Sti Jn +3101

En er komen nog veel meer De Vrij zaken!!!

18-04-2024 11:06

Balgevoel +31490

Laten we echt hopen van niet, maar ik durf dat ook niet uit te sluiten...

18-04-2024 11:40

sapp +642

Fränkel Meneer is maar liefst al 8 maanden part time lid van de raad..en hij denkt met zijn ervaring als sales manager en het Bijlmer krantje dat hij verstand heeft van het managen van een beursgenoteerd bedrijf. Het wordt met de dag triester..

18-04-2024 00:10

patrick37 +1746

Is die bejaarde huichelaar nog niet opgerot??

18-04-2024 06:13

cabenb +1604

Ik hoop van harte dat de Bestuursraad haar rug recht houdt

⭐️⭐️⭐️

17-04-2024 23:03

Danielson +50662

Dat zou knap zijn als die rug van nature al krom is.

18-04-2024 10:06

Robertini +40092

Ik vraag me af of Kroes wel rust kan brengen, eerlijk gezegd. Hij is nog erg onervaren en tot dusver heeft hij vooral onrust gebracht. Hij mag het van mij best nog eens proberen, maar ik ben niet vol vertrouwen.

17-04-2024 22:12

Arjuna +3732

eerst schoon schip maken dan komt de rust daarna vanzelf.

17-04-2024 22:14

Robertini +40092

Moet hij zelf wel stoppen met onrust maken, dit hele gedoe was te voorkomen geweest.

17-04-2024 22:21

freshman_nieuwe +463

Schoon schip maken zonder onrust te creeren. Je gaat dus mensen ontslaan die niet presteren of het door jouw ingezette beleid dwarsbomen en dat kan volgens jou zonder onrust? Wel eens een stevige koersverandering bij een grote organisatie meegemaakt? Of ontslagen wegens tegenvallende resultaten? Dat ging allemaal volledig zen en zonder enige vorm van onrust?

18-04-2024 09:00

Amsterdam Loyals +2030

Waarom rust? Alsof het zo lekker gaat met Ajax? Gewoon gas geven, Ajax weer Ajax maken en dan komt het goed

18-04-2024 09:16

Sti Jn +3101

Het gaat mij niet om de rust maar wel om het besmette blazoen en risico’s voor de toekomst.
- de vrij zaken
- AFM die optreedt
- op schoot bij zaakwaarnemers

Mislintat heeft het (naast slechte aankopen) vooral niet gered omdat hij het Nederlandse zaakwaarnemersgilde buitenspel zette. Zij zijn de afgelopen jaren helemaal binnengelopen en vrijwel alleen “op Ajax” (diverse goede VI artikelen over verschenen).

18-04-2024 11:10

Arjuna +3732

bestuurlijke rust

18-04-2024 11:45

Robertini +40092

Mislintat heeft het vooral niet gered omdat hij het heel slecht gedaan heeft. @sti, de rest is speculatie.

18-04-2024 18:44

Balgevoel +31490

Door al het gezeik en de bijbehorende stammenstrijd denk ik ook: nou, laat het hem maar laten zien, dan. Maar ergens wéét je gewoon: als-ie eenmaal weer zit, gaan er weer gekke dingen gebeuren en lijken uit de kast komen, het wordt een feestmaal voor de media en Ajax is weer de lul. Hopelijk onterecht, uiteraard, voor ik weer één van de heetgebakerde discipelen moet gaan uitleggen dat voor mij alleen Ajax belangrijk is.

18-04-2024 08:48

Kijker +3428

Serieuze vraag:
wat is de visie van Kroes?

17-04-2024 22:06

XXXFCA +2692

Moet je aan hem vragen

17-04-2024 23:33

Dondy +1879

Met of zonder bril

17-04-2024 23:39

Aram +18288

Een moderne trainer
Schoon schip maken
Inzetten op de jeugd

De dingen waar je populair mee wordt en die vaag en algemeen genoeg zijn om, als het niet lukt, ermee weg te komen.

17-04-2024 23:43

Ajax_026 +3091

Ik denk dat van het schip prima zelf onder de douche kan stappen.

18-04-2024 00:46

AjaxNr1 +1685

Vind het wel erg stil. Gaat de RVC nog reageren op het verzoek van de bestuursraad of wachten ze de BAVA af.
We moeten aan de slag. Er moeten gekeken worden na nieuwe spelers etc.
Van Praag. Pak je verlies. Vertrek en laat Alex Kroes zijn werk doen. Om Ajax weer op het juiste spoor te zetten. Actie nu..

17-04-2024 21:53

Jp777 +8983

Als van Praag doorzet, is het dan zo dat de RVC eerder kan worden weggestuurd dan Kroes kan worden ontslagen?

Als ze doorzetten dan gaat de hele RVC ook weg neem ik aan.

17-04-2024 21:51

Professor +11258

Misschien gewoon complete radiostilte tot de beslissingen allemaal genomen zijn. Dus ook niemand lekken naar de pers al zal dat wel een utopie blijken.
Maar zou toch mooi zijn over een paar weken één persconferentie met hoe het allemaal verder gaat met alle nieuwe personen op de juiste plek. Dromen mag!

17-04-2024 21:10

ajax4ever001 +18773

#Kroescomeback

17-04-2024 20:35

WillemvH +1654

Van Praag heeft op zijn oude dag wel wat anders te doen dan zich in een wespennest te steken. Tóch heeft hij dat gedaan. Al heeft hij heel veel te verliezen, dat wist hij van te voren . En ook zal hij nu vermoedelijk de nodige uren liggen draaien en piekeren in zijn bed. Desondanks vermoed ik dat hij voet bij stuk zal houden. Waarom? Hij weet als geen ander dat integriteit en duidelijkheid het begin is van succes. En ja, hij had het anders kunnen aanpakken met de aandelendeal van Kroes. Met meer begrip en compassie. Waarom Kroes zo grof en hard wegzetten?
Toch snap ik, hoe beroerd ook voor Ajax, dat hij geen keus had. Dus zal de ledenraad Van Praag moeten ontslaan als voorzitter van de RvC wil men Kroes toch behouden. En zal Van Praag ook als ere-voorzitter opstappen. En zal Ajax een valse start maken. En krijg je dit gerommel ooit weer terug voor je kiezen.

Alternatief: Stel eerst en vooral een trainer aan, die voor goed aanvallend voetbal zorgt en daarmee rust en enthousiasme onder de supporters brengt. Daarna zal iedereen zeggen dat Ajax een prima directeur heeft met een uitstekende visie. En een prima opleiding etc. Zo gaat het in het voetbal. Zie bijvoorbeeld Feyenoord met Arne Slot en Te Kloese. En PSV met Bosz en Ernie Stewart. En natuurlijk Erik ten Hag in zijn tijd bij Ajax.. Opportunisme ten top. Maar in ieder geval rust in de tent.

17-04-2024 20:26

Indy2 +15262

@WillemvH
"Toch snap ik, hoe beroerd ook voor Ajax, dat hij [vPraag] geen keus had."

Ik snap dat niet, dus misschien kan jij het me uitleggen. Mijn voornaamste probleem is dat er 2 hoogleraren forse kritiek uiten op de rvc en zelfs van mening zijn dat er geen sprake was van handel met voorkennis. Dus hoezo had vPraag dan geen keuze?

Prof. dr. mr. Doorenbos:
"Concluderend: ‘Gezien het bijzondere karakter van deze beursvennootschap, de relatief beperkte invloed van een ceo van een voetbalclub op de resultaten, het nogal beperkte trackrecord van de nieuwe kandidaat en het gegeven dat de beurskoers feitelijk ook niet noemenswaardig is beïnvloed door het nieuws van zijn aanstelling, lijkt mij in dit geval geen sprake te zijn geweest van koersgevoelige informatie.
(...)
Het was verstandiger geweest wanneer de rvc eerst zelf contact had opgenomen met de AFM en de casus daar uiteen had gezet. ‘Grote kans dat de AFM er genuanceerder tegenaan zou hebben gekeken.’
‘Dat heeft de rvc kennelijk niet gedaan: men is direct naar buiten gegaan met premature meningen over strafbaar handelen en laat het verder aan Kroes over om het oordeel van de AFM in te winnen. De handelwijze en de media-uitingen van de rvc zijn naar mijn mening onzorgvuldig en zeer schadelijk. Paniekvoetbal.’"

17-04-2024 20:38

NipeB +15855

Je haalt de hele tijd voorkennis aan maar dat is helemaal niet zo interessant. Kroes verzweeg zijn aandelen aankopen als grootaandeelhouder GAE en als directielid AZ opnieuw. Dat is herhaaldelijk en expres want hij was ontslagen en geschorst als het was uitgekomen destijds. Het overkomt hem nu. Hoe kun je iemand vertrouwen die zich zo gedraagt. Met paniekvoetbal heeft het niets te maken. Met de statuten van de BVO’s en KNVB wel, want je mag geen aandelen van 2 clubs hebben. Tel daarbij op het schandelijke boek Ajax in crisis waar hij bewust heeft gelekt en zich negatief en ongefundeerd uit. En tel er bij op dat hij gewoon met SEG op stap ging ondanks uitdrukkelijk verbod dat hij had ondertekend en dan is er geen enkele basis om vertrouwen te hebben in deze man. Na Overmars hebben we een AD nodig van onbesproken gedrag. Niet Kroes dus. Deze RvC kan nog een interim AD aanstellen zodat Beuker en De Lang de beoogd trainer kunnen aanstellen. Daarna ook de RvC vervangen. Nul Ajacieden daar in en ook niet in de directie. Dan is deze domme stammenstrijd ook afgelopen.

17-04-2024 22:40

Indy2 +15262

Al die zaken die je noemt zijn irrelevant, want zijn door de rvc, als we vPraag mogen geloven, niet meegenomen in het besluit om Kroes te schorsen.

17-04-2024 23:15

NipeB +15855

Die zijn wel relevant want je kunt niet met droge ogen beweren dat Kroes het vertrouwen waard is. Natuurlijk spelen die zaken wel mee. Je weet helemaal niet wat de juristen die 8 dagen allemaal hebben geadviseerd. Alsof dat over 1 puntje ging. Natuurlijk niet. De statuten van KNVB en clubs spelen zeker een rol want de KNVB licentiecommissie doet nu ooo niet voor niets onderzoek naar Kroes. Denk dat ze dat niet zo benadrukken omdat je je dan direct afvraagt wie de aandelen verkocht. Het zijn redelijke hoeveelheden van een aandeel waarin nauwelijks handel is. Als de grootaandeelhouder dat dan blijkt te hebben verkocht, is dat ook geen beste beurt voor Ajax, want de vereniging wist precies welke functies Kroes had en dat dit niet mocht. Ga eens op de vraag in: is zo iemand jouw vertrouwen waard en moet Ajax na Overmars met iemand in zee die zich niet aan regels houdt, niet rond de aandelen, niet qua vertrouwelijke info voor je houden (Ajax in crisis) en niet qua niks met SEG doen. Ajax moet dat niet doen en een nieuwe directeur zoeken. In de tussentijd volstaat Geelen op interim basis.

17-04-2024 23:25

Indy2 +15262

"Natuurlijk spelen die zaken wel mee."

Van Praag, namens de rvc, heeft gezegd van niet. Voor de camera heeft hij verklaard dat, afgezien van de aandelen, er een "onverdeelde tevredenheid" was in de rvc over Kroes en zijn functioneren.
Dus op basis van wat we weten en hoe vPraag de zaak heeft gepresenteerd is het niet in te zien dat hij geen andere keuze had dan Kroes schorsen. De kwestie had duidelijk anders opgelost kunnen en moeten worden.

Maar jij speculeert er op los en gaat niet uit van deze feiten. Veel succes daarmee in je verdere leven.
Ik pas hier echter voor. Er valt niet met je te praten.

18-04-2024 00:11

PvdB +874

"Denk dat ze dat niet zo benadrukken omdat je je dan direct afvraagt wie de aandelen verkocht. Het zijn redelijke hoeveelheden van een aandeel waarin nauwelijks handel is. Als de grootaandeelhouder dat dan blijkt te hebben verkocht, is dat ook geen beste beurt voor Ajax, want de vereniging wist precies welke functies Kroes had en dat dit niet mocht."

Volgens mij verkoopt de vereniging al sinds jaar en dag geen aandelen maar goed dat je het aankaart. Ik ben de data van het aandeel even ingedoken en op alle momenten van aanstellen Stein, vertrek vd Sar etc zie ik geen vreemde of rare spikes in koersen dus in zoverre gebeurt er ook weinig bij bestuurlijke veranderingen.

Voor wat betreft de exacte aankoop van Kroes begin ik me nu ook af te vragen van wie hij ze gekocht heeft want die 17.500 aandelen zijn niet via de beurs verhandeld. Even wat data op een rijtje in volumes.

maandag 19 juni 2023 289 +0,050 +0,44%
dinsdag 20 juni 2023 1.399 +0,300 +2,63%
woensdag 21 juni 2023 312 -0,100 -0,85%
donderdag 22 juni 2023 1.173 -0,100 -0,86%
vrijdag 23 juni 2023 198 +0,050 +0,43%
maandag 26 juni 2023 510 +0,150 +1,30%
dinsdag 27 juni 2023 1.018 +0,100 +0,85%
woensdag 28 juni 2023 580 -0,100 -0,85%
donderdag 29 juni 2023 94 0,000 0,00%
vrijdag 30 juni 2023 377 +0,050 +0,43%

Voor de duidelijkheid datum - volume - koersverschil - procentueel koersverschil.

Voor de hele maand juni zie ik niet eens een totaal van 17.500 aandelen die verhandeld zijn....

Voor diegene die wat meer duidelijkheid in het aandeel willen hebben is https://www.lynx.nl/beurs/beurs-koersen/aandelen/aandeel-ajax/ een redelijke goede uitleg.

18-04-2024 00:27

Indy2 +15262

@PvdB
"Voor diegene die wat meer duidelijkheid in het aandeel willen hebben is https://www.lynx.nl/beurs/beurs-koersen/aandelen/aandeel-ajax/ een redelijke goede uitleg."

Er staat op bovenstaande website m.b.t. handel met voorkennis:
"Had Kroes toegang tot informatie over Ajax die op dat moment niet openbaar was, maar die, indien bekend, de aandelenprijs zou kunnen beïnvloeden?"

Hier zijn de woorden "waarschijnlijk" en "significant" weggelaten. Kijk wat de AFM schrijft in haar brochure over voorkennis: " .... indien zij openbaar zou worden gemaakt, ***waarschijnlijk een significante*** invloed zou hebben op de koers ...."
https://www.afm.nl/~/profmedia/files/wet-regelgeving/marktmisbruik/brochure-handel-voorwetenschap.pdf

Dit lijkt mij geen onschuldig foutje, eerlijk gezegd. Met de definiering van voorkennis als "informatie die de aandelenprijs zou kunnen beïnvloeden" kan je alle kanten op. Is een mogelijke piepkleine beinvloeding van de koers dan ook voorkennis en strafbaar ...?
Met de toevoegingen "waarschijnlijk" en "significant" van de AFM wordt deze onduidelijkheid weggenomen. Voorkennis is informatie die "waarschijnlijk een significante invloed zou hebben op de koers". Dat is dus niet 'misschien' of 'mogelijk' of 'een beetje'. Het moet glashelder zijn.

18-04-2024 00:57

AjaxDeBesteClub +18786

Indy.

Kijk hoe lang we het al hebben over het af of aanblijven van Kroes. En dan wil jij of die hoogleraar ons wijsmaken dat zijn aankondiging geen koersgevoelige informatie kan zijn?

18-04-2024 07:29

Jp777 +8983

Van Praag heeft voor de Fifa gewerkt, dat hij het beste voor Ajax wil daar kan ik nog in geloven maar integriteit en duidelijkheid daar geloof ik niet in bij hem

17-04-2024 21:40

fluwelenlinker +12038

215 likes... ze doen zelfs geen moeite meer om het stiekem te doen 🤣

17-04-2024 20:20

Kryptonite +77100

Goeiemoggel van onder die steen. Er is sinds dagen een like troll actief op AS. Dat zijn dus idd allemaal nep likes, maar niet van mij.

17-04-2024 21:48

TontoKarnaggel +42632

WaArOm kRijG iK Ze dAn niET!!!
😉

17-04-2024 21:50

ProfessorX +19827

1like x 215 dus nu heb jij 216 likes 👊🏻💪🏻

17-04-2024 21:57

Stamhoofd +11555

Vallen de aandelen van Alex Kroes onder die 73% van de bestuursraad? Want dat zou een hoop verklaren..

17-04-2024 20:10

chino +1172

Even voor jouw beleving, de hoeveelheid aandelen Ajax die Kroes bezit is ongeveer 0,02% van de totale aandelen...

17-04-2024 20:18

NipeB +15855

De vraag is wie hem die aandelen heeft gekocht. Snap je dat niet?

17-04-2024 22:41
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.