Ajax weet Berlijnse muur niet te slechten en is uitgeschakeld in Europa

door BadembaBarrie 6747

Bron AS

Ajax weet Berlijnse muur niet te slechten en is uitgeschakeld in Europa

door BadembaBarrie 6747

Bron AS

Laatst geüpdatet

Ajax heeft donderdagavond de eerste nederlaag onder leiding van John Heitinga geleden. Op bezoek bij FC Union Berlin hadden de Amsterdammers in de eerste helft een overwicht en voetbalden ze enkele kansen bij elkaar, zonder overdreven dreigend te worden. Een penalty op aanraden van de VAR en een blunder van Gerónimo Rulli zorgden echter voor een 2-0 achterstand bij rust en dat wist Ajax in het tweede bedrijf niet meer goed te maken. Het eindigde in Berlijn in 3-1, waardoor Ajax uit de Europa League ligt.

In een verrassend andere formatie dan die waarin Heitinga zijn eerste serie wedstrijden als hoofdtrainer van Ajax afwerkte, gingen de Amsterdammers meteen op zoek naar de aanval en het doelpunt. De eerste doelpoging liet dan ook significant minder lang op zich wachten dan in de heenwedstrijd, want na twee minuten probeerde Mohammed Kudus het al met het hoofd vanuit een hoekschop. Frederik Rönnow hoefde echter nog niet in actie te komen, want de bal ging een metertje naast. Het zou wel het enige echte Amsterdamse wapenfeit van de openingsfase blijken, want veel verder dan een net niet lekker uitgespeelde aanval via Jurriën Timber, Davy Klaassen, Dusan Tadic en Steven Bergwijn kwam Ajax daarna niet.

De thuisploeg week intussen in niets af van de verdedigende tactiek die het ook in Amsterdam hanteerde, maar kreeg na ruim een kwartier toch een hoekschop waaruit Danilho Doekhi de bal tegen de hand van Calvin Bassey aan kopte. De bal kwam van dichtbij en raakte Bassey vlak langs zijn lichaam, maar zijn arm hing daar ook niet bepaald strak langs. De scheidsrechter wuifde het in eerste instantie weg en had ook lang nodig om op aansporen van de VAR tot een beslissing te komen, maar wees uiteindelijk toch naar de stip. Robin Knoche eiste de bal op en verschalkte Gerónimo Rulli, die de bal nog wel tegen de binnenkant van de paal wist te werken, maar dus niet uit zijn doel wist te houden.

Ajax leek even direct terug te kunnen slaan, want uit een plotse tempoverhoging kreeg Steven Berghuis de bal ineens aangespeeld met eigenlijk louter ruimte en Rönnow voor hem. De linkspoot nam de bal echter niet lekker mee en verspeelde zo wat even de beste kans van de wedstrijd leek te worden. De opleving bleek bovendien van korte duur, want in het vervolg wisten de Amsterdammers het almaar stugger verdedigende Union maar nauwelijks stuk te spelen.

De equipe van Heitinga bleef, logischerwijs gezien de stand, wel de ploeg die het meest de meest de aanval zocht. Dat leverde rond de veertigste minuut flink wat opwinding rond het Berlijnse doel op. Bergwijn zag na een goede combinatie met Tadic zijn schot geblokt worden en uit de corner die volgde, moest Rönnow een kopbal van Álvarez uit de rechterkruising tikken.

Ajax had de druk erop en nadat Kudus een lage voorzet van Devyne Rensch, weliswaar in buitenspelpositie, nog naast tikte, schoot hij drie minuten voor rust wel raak. Tadic veroverde de bal goed op het middenveld, stuurde Bergwijn weg en diens schot werd nog net gepakt door Rönnow. In de rebound schoot Kudus raak, maar hij bleek andermaal buitenspel te staan.

Toch wees alles erop dat Ajax bezig was zich terug te knokken in de wedstrijd. Dat bleek echter buiten een blunder van Rulli gerekend. Union had nog geen uitgespeelde kans gecreëerd en ook het schot van Josip Juranovic, van vlak buiten de zestien, leek niet voor veel dreiging te zorgen. Rulli schatte de bal echter volledig verkeerd in en zag het leerwerk via zijn handen achter hem in het net vallen. Zo kon Ajax terugkijken op een eerste helft waarin het prima speelde, maar wel met 2-0 achter kwam.

Direct na rust volgde voor de Amsterdammers echter precies het antwoord dat nodig was. Bergwijn slingerde een bal indraaiend voor vanaf links, Klaassen kwam er niet aan, maar Kudus net wel en dat was precies genoeg om Rönnow voor het eerst in ruim 140 minuten voetbal te verschalken. Zo snel als de marge van twee van het bord verdween, stond hij er echter ook weer. Union kreeg twee hoekschoppen op rij en Doekhi kopte vanuit de tweede snoeihard de 3-1 binnen.

Zo was het duel een stuk levendiger dan in Amsterdam, maar keek Ajax wel tegen een flinke achterstand aan. Wetende dat het moest scoren, bleven de Amsterdammers daarom bouwen aan aanvallen en na een uur leidde dat tot een snelle combinatie recht door het hart van de Berlijnse verdediging. Klaassen stelde Kudus in staat om vanuit de zestien de 3-2 op het bord te zetten, maar de Ghanees schoot oog in oog met Rönnow tot zijn eigen ontsteltenis naast.

Alsof het het Amsterdamse geloof deed verdwijnen, was de kans van Kudus ook de laatste keer dat Ajax zich serieus voor Rönnows doel meldde. Heitinga bracht Brian Brobbey voor Klaassen en later ook nog Lorenzo Lucca voor Bergwijn en Francisco Conceição voor Rensch, maar van geen van deze wissels werd Ajax significant gevaarlijker.

Union deelde in de uitbraken zo nu en dan nog wel een plaagstootje uit en kreeg via Sheraldo Becker zelfs nog enkele prima kansen, maar Rulli had die ballen wel en hield de stand zo op 3-1. In de slotfase werd het nog onvriendelijk en kreeg Edson Álvarez in één van de meerdere opstootjes nog zijn tweede gele kaart. Voor Ajax was het zout in de wonden, maar op de wedstrijd had het niet veel invloed meer. Voor de Amsterdammers rest nu de competitie, waarin het een achterstand van drie punten goed moet zien te maken.

Opstelling Union Berlin:

Rönnow; Juranovic, Doekhi, Knoche, Leite, Roussillon; Laidouni, Khedira, Haberer; Behrens, Becker (Leweling 85')

Wissels Union Berlin:

Grießelmann, Grill, Jaeckel, Kemlein, Leweling, Maciejewski, Michel, Siabetcheu, Stein, Thorsby, Trimmel

Opstelling Ajax:

Rulli; Rensch (Conceição 84'), Álvarez, Timber, Bassey; Klaassen (Brobbey 64'), Taylor, Berghuis; Kudus, Tadic, Bergwijn (Lucca 80')

Wissels Ajax:

Stekelenburg, Pasveer, Wijndal, Brobbey, Lucca, Sánchez, Grillitsch, Regeer, Fitz-Jim, Conceição, Hato

Doelpunten:

1-0 Robin Knoche (20' pen.)
2-0 Josip Juranovic (44')
2-1 Mohammed Kudus (47')
3-1 Danilho Doekhi (50')

Bijzonderheden:

- Rode kaart Edson Álvarez (90+6' 2x geel)

Live Blog
Loading...

23/02/2023 21:01
Welkom in het liveblog

Dit is het liveblog voor de wedstrijd tussen FC Union Berlin en Ajax. In de return van de tussenronde van de Europa League moet Ajax winnen om penalty's te vermijden en door te gaan. Volg de wedstrijd hier!

23/02/2023 22:56
(90+7') Eindsignaal

Afgelopen. Ajax speelt beter dan in Amsterdam, scoort zelfs één keer, maar krijgt er drie tegen en ligt uit Europa.  

23/02/2023 22:55
(90+6') Rode kaart Ajax

De ene na de andere Ajacied vliegt nog even op de bon. Er ontstaat een opstootje op het veld en daaruit krijgt onder meer Alvarez een gele kaart. Dat is zijn tweede en dus krijgt hij rood. 

23/02/2023 22:48
(90') Extra tijd

Ajax krijgt nog minimaal vier minuten om twee doelpunten te maken. 

23/02/2023 22:42
(85') Wissel Union

Het is gelijk Beckers laatste wapenfeit. Hij wordt vervangen door Leweling. 

23/02/2023 22:42
(84') Kans Union

Union breekt uit en Becker schiet. Rulli maakt er een corner van. 

23/02/2023 22:41
(84') Wissel Ajax

Ook Francisco Conceição komt er nog bij. Hij vervangt Devyne Rensch voor de laatste minuten. 

23/02/2023 22:38
(80') Wissel Ajax

Lorenzo Lucca gaat komen. Het wordt dus alles of niets. Steven Bergwijn maakt plaats. 

23/02/2023 22:28
(71') Kans Union

Uit de verlengde rebound van de corner die volgt probeert Becker het met een soort dropshot. Dat mist het doel uiteindelijk ruim. 

23/02/2023 22:27
(70') Kans Union

Becker gaat er vandoor en is los, maar heeft wel een lastige hoek. Zijn schot kan worden gekeerd door Rulli. 

Lees meer over:
Plaats reactie

marty21 +461

Ben ik nu de enige die zich ergerd aan het zure commentaar van Falentijn Driessen en Kieft. Wat een azijnzeikerd en kopschoppers.

25-02-2023 11:59

wimdep +1302

Heimwee naar TenHag

24-02-2023 19:47

wimdep +1302

Voor het eerst Ajax weggedrukt en naar United gekeken!

24-02-2023 19:42

anre +505

Ik had echt liever niet gelijk gekregen, maar toen Ajax voor het eerst belangstelling had voor Bergwijn, schreef ik hier: "Nooit doen! Eerlijk gezegd zou ik zelfs 10 miljoen al een enorm bedrag vinden voor een speler die nog niets heeft bereikt en die in de echt belangrijke wedstrijden steeds teleurstelt."

24-02-2023 12:49

Cafeoostindie +2781

was er ook een tegenstander van, maar aan de andere kant zien mensen vaak erg oppervlakkig.
ze zien een snelle speler met een goed schot, maar niet een voorledig patroon van hoe ajax wil spelen, en wat voor spelers eromheen lopen.
bij ajax slaagt zo'n type speler gewoon niet, al heeft hij een beetje weg van lasse shöne(daarom is hij ook gehaald) lasse kon iig nog mee in de combinatie en was een veel snellere denker.
steven hoort gewoon thuis in een ander soort elftal, een elftal leunend op de verdediging men met razendsnelle counterspelers, dan heb je echt wat aan steven. dit ajax combineerd zich tot vervelend aan toe.

26-02-2023 20:52

TheSpecialOne +8990

Ik heb even naar de wedstrijd gekeken. Toen ben ik maar gaan breien, net zoals Ajax trouwens de hele wedstrijd deed. Mensen zeggen hier dat Union Berlin een waardeloze spelopvatting heeft. Maar wat moeten ze dan? Lekker aanvallen tegen Ajax?! Dan worden ze waarschijnlijk helemaal tureluurs getikt door Ajax, want het technisch vermogen van de meeste spelers van Union is niet om over naar huis te schrijven.
Ik vond het juist schandalig dat er vanuit Ajax zo weinig dreiging ging door maar te blijven ''combineren'' in plaats van gevarieerd en direct aan te vallen. Als de bal rechtstreeks kon worden gegeven dan werd er telkens gekozen voor de combinatie. Om gek van te worden! Union Berlin had dit spelletje door en anticipeerde hier perfect op door de ''gaten dicht te lopen waardoor Ajax er niet door kwam. Maar ze konden dit alleen maar doen omdat Ajax nooit direct speelde en Union zich elke keer op ''tijd'' kon hergroeperen. Het is de taak van de trainer om zijn spelers hierop te prepareren, maar kennelijk wordt om onduidelijke redenen toch steeds gekozen voor de tactiek om de bal tot in het doel te combineren.

24-02-2023 11:34

Bals +3786

Rulli, bleek ook maar een mens. Niks mis me. Rensch, mentaal en technisch te zwak voor Europese top. Álvarez, speelt slechtste seizoen tot nu toe. Timber, te klein voor Europese top. Bassey, lief maar kan niet met de bal omgaan. Klaassen, rent als een dolle maar wat voegt hij nou toe? Taylor, fysiek te zwak voor Europese top. Berghuis, laat na de winterstop zijn beperkingen zien; Kudus, fysiek sterk maar is op geen enkele positie tot nu toe structureel beslissend gebleken. Tadic is de sleet verpersoonlijking van dit elftal. Bergwijn blijkt een veels te dure one trick pony. Wie Lucca bij JONG tegen MVV ziet invallen denkt die staf is echt van lotje dat ze hem in zo'n belangrijke wedstrijd laten invallen. Tegenovergesteld is het voor Conceição die veels te laat inviel. de belachelijk dure Brobbey blijkt veel beperkter dan menigeen dacht. Ik herhaal de selectie is niet Tweede Niveau Europees waardig en het beleid maakt stinkende wonden.

24-02-2023 09:54

Gerbrand +157

Het wordt toch tijd dat we ons beroemde Ajax systeem los gaan laten . Niet meer balletje breed en terug en alles in een heel laag tempo en zo de tegenstander alle tijd geven om hun verdediging in orde te hebben .

24-02-2023 10:56

arigold +7895

John moet snel kiezen voor meer technisch begaafde spelers (betere opbouw) in dit team, zoals Grillitsch, Fitz-Jim, Hato etc.
We speelden ons beste voetbal in 2019 met Frenkie, Schöne en Vd Beek op het middenveld. We moeten daar weer naar terug. Fitz-Jim kan echt op termijn die rol van Frenkie destijds op zich nemen. Grillitsch, Fitz-Jim en Kudus zou mijns inziens het middenveld moeten zijn.

24-02-2023 09:38

WantAmsterdam +116389

Helemaal mee eens. Geen speld tussen te krijgen.
Onbegrijpelijk dat Grillitsch geen kansen krijgt. Taylor is kwa type dichter bij Donny dan bij Frenkie of Lasse.
Grillitsch zou een verbeterde versie van Lasse (zonder geweldige trap) kunnen zijn, en Fitz Jim een meer aanvallende versie van Fitz Jim.

24-02-2023 16:44

ajaciedje90 +61042

Ik weet dat veel mensen het niet willen horen maar Brian Brobbey heeft de 1e aanname van een kelderklasser en dat maakt hem een waardeloze speler voor Ajax. In een counterploeg zou hij mijn inziens geweldig renderen en tot zijn recht komen maar bij Ajax in de kleine ruimte komt hij echt tekort. Hopelijk weet hij nog paar doelpuntjes te maken voor ons en is een club zo gek om in elk geval de helft te betalen van wat wij er voor hebben neergelegd maar dit gaat hem echt niet worden.

24-02-2023 09:31

Breuk +25535

Je hebt helemaal gelijk.

24-02-2023 09:58

KingJames23 +11496

Brobbey heeft harde voetjes

24-02-2023 11:25

ajaciedje90 +61042

Klopt en dat hoeft helemaal niet erg te zijn. Kijk naar een Dumfries idem dito en hij is prima terecht gekomen. Voor Ajax is het alleen niet de spits

24-02-2023 11:37

KingJames23 +11496

Die 2 posities kunne totaal niet met elkaar vergelijken. Harde voetjes aan de zijkant van het veld waar het niet druk is of harde voetjes in de 16 van de tegenstander waar het overvol is

24-02-2023 12:54

WantAmsterdam +116389

Onbegrijpelijke aankoop. Een jeugd speler moet je sws niet voor 20 miljoen terughalen als die een jaar geleden nog transfervrij is vertrokken.
Maar ook kwa voetballende kwaliteiten is Brobbey niet voldoende, hij heeft zijn fysiek mee en weet dat goed te gebruiken, maar dat is het ook.
Tuurlijk, kan met zijn lichaam een bak vasthouden, maar technisch imo

24-02-2023 16:47

Dennisvm +1779

Nog steeds balen. Alles zat eigenlijk ook tegen. Een ongelukkige handsbal waardoor je ze al in de kaart speelt. Dan een gelukkig balletje die wat van richting veranderd waardoor Rulli min of meer blundert. De corner was een prima goal dan. Maar zelf scoren we gewoon veel te weinig en missen we nog die vorm. Zo makkelijk als we in t begin van t seizoen scoorden, zo moeizaam gaat het nu.

Overigens wel een verschrikkelijk saaie ploeg dat Union om naar te kijken. Ik hoop voor hun fans dat hun andere potten leuker zijn om te kijken want als liefhebber is t een verschrikking.

24-02-2023 08:56

MarcHogervorst +35303

Corners en kopkracht zijn een algemener probleem bij Ajax trouwens. Die derde was ook geen toeval. Bij iedere corner tegen hou ik mijn hart vast. Bij iedere corner voor ons weet ik dat het niks wordt. Wanneer hebben wij voor het laatst gescoord rechtstreeks uit een hoekschop?

24-02-2023 09:07

Dennisvm +1779

Helemaal mee eens. Eerlijk gezegd had ik al t gevoel van. Daar komt ie, toen de corner genomen werd. Timber is een prima voetballer maar in de lucht wint hij t bijna nooit voor m'n gevoel. Laat zich echt veel te makkelijk aftroeven. En dit is inderdaad al veel vaker gebeurd.

De laatste keer dat wij scoorden uit een corner was denk in onze eigen goal? Met die kut korte terugspeelballen en dan een counter om je oren. Stoor me daar inderdaad gigantisch aan.

24-02-2023 09:12

Yaeron +6382

Ik meen me te herinneren met Schone en Ziyech als nemers kopte De Ligt en Tagliafico vaak raak. Mooie tijden waren dat..

24-02-2023 11:23

DePitbull +2718

Doe mij maar gewoon die landstitel

24-02-2023 08:21

Dubbelvla +8549

Hoe kan zo'n anti-voetbal club zo'n gezellig stadion hebben? Ik gun het die fans wel, maar die spelers absoluut niet. Je komt 2-0 achter door onkunde van je nieuwe spelers (al vind ik Rulli een topper en die bal stuiterde wel raar), en klaar ben je. Vond Ajax de eerste 60 minuten gewoon prima spelen en had er tot die tijd nog wel geloof in.

Dit seizoen focussen op minstens tweede worden en hopelijk wordt er een ijzer-ijzer-ijzersterke TD aangesteld die op mythische wijze dit team weer in balans kan krijgen, maar dan zonder die 100 miljoen zakgeld...

24-02-2023 08:14

WantAmsterdam +116389

Omdat Union een prima clubs is met uitstraling? Waarom zou een club blind aanvallen tegen Ajax? Ze halen het maximale uit hun mogelijkheden, staan bijna eerste in de Bundesliga en hebben net ons allen Ajax uitgeschakeld in Europa.

24-02-2023 16:51

ck69 +13216

"We hebben gedomineerd."
- Ahhh, gefeliciteerd!
"Nee, we hebben wel met 3-1 verloren."

24-02-2023 07:33

MarcHogervorst +35303

Euh, ja dat dus precies, ik had liever dat ze ons hadden verweten anti voetbal gespeeld te hebben als reactie op anti voetbal, maar wel met penalty's door na 0-0 of zo. Rot op met je gedomineerd.

24-02-2023 09:13

karlhof +4728

Heitinga moet duidelijk zijn. Klaassen verstoort de balans op het middenveld, Tadic is gemakkelijk te verdedigen en Alvarez of Bassey moet op de bank.. Na een uur spelen was Ajax conditioneel kapot. Hoe is dat mogelijk bij een profclub?

24-02-2023 07:31

Marcw1972 +16908

Wat een onzin man. Hoe kom je erbij dat ze na een uur spelen kapot waren?

24-02-2023 07:51

kanye.w +4151

Na een uur spelen ging klaassen eruit waardoor het balans op het middenveld zoek was. Eigenlijk was bij elke grote kans klaassen belangrijk (ook om ruimte te maken), maar de klaassen bashers caren alleen maar om spelers die in de bal komen.

24-02-2023 10:04

Manov +8581

Als Ajax met 11 man voor eigen doel staat is het moeilijk om daar door heen te komen, maar dat doen ze niet omdat ze een aanvallende ploeg zijn. Iedereen weet dat Ajax veel scoort dus doen ze dit en dan wachten op de counter omdat 10 man van Ajax op de helft van de tegenstander staat

24-02-2023 07:24

Ajax35 +4292

Leuk kadotje van Ajax voor mijn verjaardag… #not

24-02-2023 07:22

pistolenpaultje +63

Gefeliciteerd!

24-02-2023 07:40

BillSplate +9757

Gefeliciteerd!

24-02-2023 08:23

michiels +2008

Mensen die Heitinga de schuld geven snappen er niets van. enige schuldigen zijn evdsar door schreuder niet eerder weg te sturen en Hamstra en Huntelaar. Wat een matige selectie hebben we staan zeg. tweede zien te worden en volgend seizoen een nieuw team bouwen.

24-02-2023 07:12

LukaLitmanen +82586

Brobbey had een dramatische invalbeurt trouwens

24-02-2023 07:06

BillSplate +9757

Spelen in Duitsland ligt hem niet zo.

24-02-2023 08:23

roodwit007 +14222

Er zij clubs die een losgelaten zogenaamde supporter op een keeper loslaten en dat zal voor deze club die al een aantal boetes hebben openstaan wel eens zeer zware gevolgen zullen krijgen , nee dan ben ik trots op ons Ajax en onze supporters , de dubbel is ook wel mooi jongens als we er nog wat erbij halen dan kan dit wel eens heel mooi worden en ik schijt op die laffe club uit Berlijn die het moet hebben van een fout van de keeper en hulp van de var de koppal was zo hard en snel hier kan /kon een speler niet op reageren hoorde al op diverse kanalen dat dit de waanzin van de dag was een loterij heel de var

24-02-2023 06:26

leeke +10411

Is ons dat ook niet overkomen...wat een onzin en waarom een laffe club uit Berlijn,als we dan echt zo gied zijn is het onbegrijpelijk dat je eruit ligt.het gaat om het winnen,en dat begrijpen ze in Berlijn

24-02-2023 06:35

De_Realist +365

Jij bent Ajax-AZ vergeten een paar jaar terug?

24-02-2023 07:18

Siemmie +2166

Zulke 'supporters' heb je bij elke club, ligt echt niet aan PSV. Voor hetzelfde geldt doet iemand het zondag bij Vitesse - Ajax.
En laffe club uit Berlijn...? Van het rijtje Benfica, Getafe, Roma, Valencia, vond ik Union veruit het minst vervelend doen.

24-02-2023 07:55

Daa +2708

Heitinga is een trainer van niks. Gewoon niks.

24-02-2023 06:23

roodwit007 +14222

Je moet eens met je handjes boven de dekens slapen je trek je hersens er uit

24-02-2023 06:27

WantAmsterdam +116389

Zijn eerste echte baan als hoofdcoach en we zien al duidelijke verbetering tov Schreuder.
Nee, Johnny is geen Jesus, maar gewoon een degelijke coach met potentie.

24-02-2023 16:53

DeWijsneus +25815

Valt niemand het op dat we gewoon heel slecht staan te voetballen? Komt Johnny ook met bij vlagen zeer gedomineerd....

Als het er toe doet, en we moeten snel vooruitspelen of snel een driehoek maken, dan beschikken een heel hoop Ajax spelers niet over de juiste kwaliteiten hiervoor.

Berghuis kan niet in de kleine ruimtes kort spelen (ga er eens opletten, schrikbarend), Alvarez is dramatisch aan de bal waardoor alles een aantal seconden te lang duurt. Klaassen staat altijd ergens te diep en maakt zich niet aanspeelbaar. Dan komt Taylor nog met zijn rennende acties om er wat van te maken, maar speelt het liefst maar terug of breed.

De basis van Ajax is gewoon kapot, we redden het voetballend niet en gaan dus af tegen een tegenstander met Becker, Doekhi en Furby als topspelers....

We moeten stoppen met de illusie dat rondspelen op 20 meter van het doel 'domineren' is.

Ik domineer mijn vrouw ook altijd in bed. Ze ligt diep te slapen in bed terwijl ik in de badkamer sta met met mijn leren masker.

24-02-2023 05:51

ProfessorX +19827

Ja je leren masker 😂😂😂👊🏻

24-02-2023 06:18

JaapStam +137917

Haller ook niet te vergeten trouwens!!!

24-02-2023 05:50

JaapStam +137917

Wanneer worden deze 3 helden nou een keer afscheid aangekondigd!!! Tagliafico, Antony en Martínez!!!

24-02-2023 05:49

JaapStam +137917

Als je Tagliafico nog had... en hem bij Doekhi had gezet, dan had die zelfde Doekhi een schedelbreuk opgelopen door de Grinta uit Argentinië!!! We missen op dit moment; Grinta!!! Dus dan was het ook nooit een treffer geweest!!! Grootste fout van ons aller Ajax om deze Grinta te laten gaan!!! Gaf hem een vet dik contract met een mooie salaris!!! Timber is het niet hé boys!!! Veel te lief bij het verdedigen!!!

PS: Jullie weten dat ik Doekhi geen blessure gun, maar het gaat erom dat we pussy's hebben rondlopen bij Ajax, zoals; Jurriën Timber!!!

24-02-2023 05:48

Dubbelvla +8549

Ah jij hebt liever een type Sanchez weer op 't veld lopen, Jaapie?

24-02-2023 08:05

jeffrey2022 +8380

Jongens, einde Johnny toch!? Waar hebben we het over !? Gaan we ons schuilen achter de nummer twee dld!!? Schaam je!!! Peter bosz is de enige die bij ons past 🤷🏻‍♂️

24-02-2023 05:48

Koningtoto +60909

Haha ja joh.

24-02-2023 06:13

roodwit007 +14222

dan heb je met zekerheid de komende 5 jaren totaal niks , na dat hij uit frankrijk is gejaagd wil zelfs de belg hem niet

24-02-2023 06:30

Gerard36 +1552

kom maar eind van het seizoen slot, succes verzekerd

24-02-2023 06:54

VOETBALisOORLOG +1887

Je bent niet wijs man, Zelfs Guardiola krijgt dit materiaal ook niet aan het lopen, dus kun je alleen tactisch gaan sleutelen en het beste ervan maken.

Union heeft gewoon geluk gehad dat zij die penalty kado kregen. Bal was puur aangeschoten.

Ook dat de goal van Kudus afgekeurd werd en andere kansen van ons er net niet in gingen. Union kwam van geluk onder de trein

24-02-2023 06:58

Gerard36 +1552

volgend seizoen met slot heb je een hele andere selectie

24-02-2023 07:52

WantAmsterdam +116389

Peter Bosz had bijna drie maanden nodig totdat het team enigszins begon te draaien, en ook daarna hadden we wedstrijden waar we erg matig waren. Tegen Legia speelden we minder dan gisteren.

24-02-2023 16:56

Noahdepoah2021 +4882

Alsof we de afgelopen jaren niet zijn uitgeschakeld in Europa door respectievelijk, Getave, Roma en Benfica. Ik heb een strijdbaar Ajax gezien met heel weinig mazzel.

24-02-2023 05:30

Andronixos.c +8230

Selectie is dit seizoen middelmatig qua Europees niveau.
Ik verwijt Johnny niks hierin, alles op de dubbel ❌❌❌

24-02-2023 05:10

AFCRick +11847

Ik verwijt Heitinga niets. Ik verwijt vd Sar, H2 en Schreuder dat ze een onsamenhangend team voor de hoofdprijs hebben samengesteld op advies van Schreuder. Daarna heeft incompetente Schreuder afgebroken wat ten Hag had neergezet. Heitinga moet dit seizoen redden wat er te redden is met deze groep.

24-02-2023 05:26

WantAmsterdam +116389

Niet alleen dat, Schreuder heeft ook alle automatismen en al het vertrouwen uit de ploeg gehaald.
Je ziet de intenties maar samenwerking en automatisme is er totaal niet.

24-02-2023 17:00

JaapStam +137917

Ik verwijd deze nederlaag toe aan aller eerst Schreuder!!! Die man heeft er voor gezorgd dat we op dit podium speelde vanavond!!! En nu terug naar het heden; terecht verloren!!! Ongelofelijk!!! Verliezen van ex spelers van zowel ADO Den Haag, Vitesse en Heerenveen!!! We staan weer voor jan lul in Europa!!!

24-02-2023 04:40

IRBaboon +6852

Het is een schande gap!!!

24-02-2023 04:52

JaapStam +137917

H2, Edwin Van der Sar en sowieso Lafred Schreuder stonden we hier vanavond met een nederlaag!!!

24-02-2023 04:57

Bram +2086

Schreuder heeft al het zelf vertrouwen uit de selectie gehaald. Hierdoor is Johnny bezig om de jongens weer aan het voetballen te krijgen. Op naar de competitie

24-02-2023 08:21

Cruijffthebest +13505

Was te verwachten, we missen gewoon teveel kwaliteit en creativiteit.
Titel kunnen we ook wel vergeten.
Bouwen voor volgend seizoen en hopen dat er hele goede aankopen worden gedaan die Timber, Alvarez en Kudus gaan vervangen en andere aankopen. Verder snel een hele goede TD en ervaren trainer halen die past in de Ajax/Cruijff-filosofie.
Over en uit dit seizoen, simpel.

24-02-2023 04:36

MennoJerry +4138

Baal er fukking zwaar van!

24-02-2023 03:48

Rock69 +8411

Deze wedstrijd liet ook maar weer zien, dat je met een onzichtbaar middenveld niets te zoeken hebt op welk niveau Europees dan ook. Het moet genoeg zeggen dat alleen Kudus steeds scoort. Scherm je hem goed af, dan vallen er bijna geen doelpunten. Ik heb alleen de eerste helft de wedstrijd bekeken en toen stond het door een kadootje 1-0 voor Berlin. En uiteindelijk wordt het dan nog 3-1 voor de thuisclub. Geen wereld team, maar ze doen precies wat de coach hun opdraagt. Alle Duitse teams doen dat. Dan kun je zien wat je kunt bereiken. Met of zonder mooi voetbal. Maar je wint. Hoe, maakt niet uit!

24-02-2023 03:45

roodwit007 +14222

Raar dat iedereen verwacht dat na het tijdperk Schreurs waar veel spelers in zak en as waren terecht gekomen , we binnen 5 wedstrijden de Berlijnse muur ff zoeden slopen . Ik had hier niet op gerekend en had al van tevoren een uitschakeling van een troost prijs (want dat is het) het positieve en daar ben ik trots op het 11tal dat men binnen 6 wedstrijden zo ver heeft kunnen komen tegen koploper van duitsland , hulde voor Johnny en de spelers en dit 11tal zal dan ook wel de schaal halen en verder het 11tal zal gaan opbouwen . zoals J.C de uitspraak elk nadeel is ook je voordeel

24-02-2023 03:10

Invincibles +5287

We speelden in ieder geval in de meeste gevallen de bal vooruit en dat is… al een hele vooruitgang! *badum tss*

Ook het tempo was stukken beter dan in de voorgaande wedstrijden. Helaas hadden we gewoonweg teveel pech gehad. Penalty, terwijl de tegenstander niet bepaald een doelpuntenmachine is, Rulli die grabbeld bij de 2-0 nadat ons doelpunt is afgekeurd en de 3-1 kwam net nadat we wat hoop begonnen te krijgen met dat snelle doelpunt van Kudus. Heel kut allemaal. Wel vond ik het jammer dat Conceicao zo laat erin kwam. Sommige spelers zoals Berghuis speelde een draak van een wedstrijd.

Nu maar hopen dat Feyenoord ergens punten laat liggen met hun makkelijke speelschema en anders spelen we maar voor de tweede plaats. Je kunt Johnny dat in ieder geval niets verwijten.

24-02-2023 04:21

VOETBALisOORLOG +1887

Ruli grabbelde omdat de bal te NAT was door de regen

24-02-2023 07:04

Qifesh +24917

met lamme vleugelbacks mag je 433 vergeten. Weinig verrassend middenveld en met een kopzwakke voorhoede heb je ook veel minder aan een voorzet. Alles moet breiend gecombineerd worden, weinig afstandschoten.

maar er was een vooruitgang te zien hoor. af en toe zag ik dingen die ik ajax lang niet heb zien doen qua positiespel. Laten we daar snel aan wennen want we hebben wel wat potten te breken. Deze muur was iig effe too much voorlopig.

24-02-2023 03:03

WantAmsterdam +116389

Nog steeds niet op niveau, totaal geen automatismen, waarbij de intentie er wel zijn, en ook veel te weinig variatie. Een muur als deze speel je niet maar even kapot. Zou ook graag meer luchtmacht zien.

Oh ja, en Timber is in de lucht echt een heel groot pijnpunt voor ons, hoeveel beslissende doelpunten hebben al tegen gekregen omdat Jurrien een duel als een wijf aan gaat en totaal geen timing heeft?

24-02-2023 02:59

Rock69 +8411

Het grote probleem is dat je geen middenveld hebt. Dan hou je de kloof tussen voorhoede en achterhoede. Het dynamische is eruit bij Ajax. Er zijn veel teveel spelers vertrokken. Ten Hag is op het juiste moment vertrokken. Hij wist dit al vorig seizoen, dat er een dik half elftal zou vertrekken. En door Ajax is er een wanprestatie geleverd, wat betreft het aantrekken van de juiste spelers. Allemaal paniekaankopen en het huren van spelers die amper iets tot niets laten zien. Er moet komende zomerstop een hoop gebeuren binnen deze selectie. Spelers laten vertrekken en opnieuw gaan bouwen aan een goed team, met een gericht aankoopbeleid. En haal een gelouterde coach binnen met Heitinga en Reiziger als assistenten. Dan kan Heitinga in de slipstream van deze coach verder groeien.

24-02-2023 03:53

WantAmsterdam +116389

Middenveld is inderdaad niet in balans en mist balvastheid, maar spelers zijn ook totaal niet in (top)vorm, Taylor en Berghuis kunnen echt heel veel beter dan wat ze nu laten zien.

24-02-2023 04:04

Dubbelvla +8549

Berghuis is gewoon een aanvaller, laten we eerlijk zijn. Dit elftal mist een verbinder a la Frenkie of Lasse. Dat is Taylor helaas (nog) niet, die wil ook te graag naar voren.

24-02-2023 08:09

WantAmsterdam +116389

Een echte 6? Ja, dat is Taylor ook totaal niet, dat moeten mensen nu eindelijk door hebben.
Zo een speler hebben we eigenlijk, Florian Grillitsch, maar die krijgt nauwelijks kansen, ook toen onder Schreuder.

24-02-2023 16:38

Tommyshelby +130469

Ben Alvarez echt spuugzat. Jammer dat die schorsing niet voor de competitie geldt. Biedt schijnzekerheid.

24-02-2023 02:01

Ajaxonedamsko +417

Deze man verstop zich voor de bal of breed of achteruit zo vaak kan die naar voren en risico pas geven maarjaaa hij is de sloper …. Van het elftal

24-02-2023 03:14

Marcw1972 +16908

Ik erger me ook dood aan zijn domme overtredingen op gevaarlijke plaatsen. En altijd als er iets van een opstootje is, is hij er als de kippen bij of hij is de aanstichter.

24-02-2023 07:56

Ajaxonedamsko +417

Daarom beste timber op 6 meer inzicht en rust

25-02-2023 10:06

Dubbelvla +8549

Vind Alvarez de laatste tijd juist wel aardig ballen en met de bal aan de voet de oplossing naar voren zoeken, mannetjes passeren, etc.; maar misschien ziet ie er gewoon goed uit in vergelijking met Bassey, die loopt als zijn benen door iemand anders worden bestuurd.

24-02-2023 08:11

WantAmsterdam +116389

60 miljoen, wat doet het pijn.

24-02-2023 17:01

RijkdeGooier +2883

Van de revelatie in de Champignons League tot het lachertje van Europa. We staan weer met beide voeten op de koude grond en zullen de te grote jas die we dachten te kunnen dragen weer moeten terug veroveren.

24-02-2023 01:50

Leviathan +168

Onzin hoor. Iedereen weet dat er een hoop gedoe bij Ajax was.. En als je de wedstrijd gezien hebt zie je ook dat het voetbal weer verloor.. Net zoals Chelsea destijds de CL won. Anti voetbal! Ajax komt van ver en ik baal ook uiteindelijk natuurlijk, maar ik zie dit team gewoon kampioen worden en dat zag ik met schreuder niet.. Heitinga is er pas net en Ajax voetbalt gewoon weer het kan en moet nog beter, maar met wat meer ervaring en goede aankopen kan het volgend seizoen weer gewoon goed worden.

24-02-2023 03:00

PH2BOT +40642

Brobbey heeft maar weer 'ns aangetoond dat hij niet voor niks de bank warm mocht houden bij Leipzig. Hij is letterlijk in niks beter geworden en kan nog steeds geen 90+ min spelen....nog steeds niet! Krijgt paar miljoen per jaar aan salaris........pfffff wàt een luchtballon die leeglubbert.

24-02-2023 01:27

PH2BOT +40642

Ik had Grillitsch wel voor Taylor willen zien in de 2e helft. Taylor is natuurlijk nog geen veldheer maar hij mist er de winnaarsmentaliteit voor ...geen lef ...geen durf en vooral veel.te vaak 'op zeker' spelen en dan vervolgens de bal verspelen.

24-02-2023 01:23

VOETBALisOORLOG +1887

Taylor kan niks, is fysiek niet sterk genoeg, is niet snel, kan niet koppen, alleen een balletje terug

24-02-2023 07:08

Dit is mijn club +10475

Je blijft zitten met het gevoel dat het totaal onnodig was. Voor rust speel je zelf vrij aardig en geef je geen kans weg, maar door een belachelijke penalty en een blunder sta je 2-0 achter. Na rust kom je direct terug en geef je weer een goal weg door bedroevend te verdedigen bij een corner. Kudus moet vervolgens scoren, maar mist een niet te missen kans en vervolgens loopt de wedstrijd weg van ons. Ik vond de wissels ook niet goed uitpakken. Na de inbreng van Brobbey ging het juist minder lopen.
Toch zit er veel meer frisheid in de ploeg dan onder Schreuder en zie ik het nog steeds positief in voor het restant van de eredivisie.

24-02-2023 01:22

rambie +1087

Rulli maakt twee fouten. Dat is gewoon klote vandaag. Veldspel was ook niet goed genoeg. Dan verlies van van deze ploeg, die gewoon goed doet waar ze goed in zijn. Jezelf oprichten en er alles aan doen om de titel te pakken. Dat is nu het meest belangrijke.

24-02-2023 01:07

Balgevoel +31409

Mwah, 2... Ja, die goal, tuurlijk. Bij die corner was ik blij dat-ie niet kwam. Die was veel te hard, en daar werd ook gewoon heel slecht verdedigd. Gelukkig duikt Rulli niet elke week onder een bal door, hebben we die voorlopig weer even gehad...

24-02-2023 01:11

Ajax95Duivendrecht +24261

Zul je zien dat die kakkies straks Union loten en er vervolgens van winnen... Ik zie zo'n scenario alweer helemaal voor me.

24-02-2023 01:04

PH2BOT +40642

So what....wij verdienden niet door te gaan in elk geval. De reden is bekend. EDJE BEDANKT!!

24-02-2023 01:16

SCHREUDERNOPARTY +2509

Hoezo lijkt het alsof sommige media doen alsof we 6-0 verloren hebben van Emmen?

24-02-2023 01:03

wendoo9 +8148

Schiet me maar lek, maar het moderne voetbal vraagt andere soort type spelers dan we nu hebben op het moment. Mentaliteit, agressiviteit, passie en lengte in de ploeg. Met 173 plus ga je het niet redden al kunnen ze zo goed voetballen.

24-02-2023 01:00

Steffenhagen +38250

Helemaal eens : Ajax oogt weer als een jaren 80 ploeg die niet opgewassen is tegen ploegen als bohemians Praag . Ajax oogt ouderwets en achterhaald . De lat die Ten Hag hoger legde is keihard naar beneden gedonderd

24-02-2023 02:03

VOETBALisOORLOG +1887

Union Berlin heeft 2x minder voetbalbal materiaal als wat Ajax daar heeft staan. Hun spelen met een budget van een degradatiekandidaat.

Zo zie je maar weer, de boel tactics opstellen is het belangrijkste

24-02-2023 07:13

Alexander40 +6114

Eerlijke conclusie: Union heeft verdiend gewonnen maar voetballen kunnen ze niet. Dat kan blijkbaar samengaan.

24-02-2023 00:31

Dondy +1879

Hoezo Union verdiend dan? 1 kut penalty, en 1 kutblunder. Als je die weg telt hadden ze 1 uitgewerkte goal volgens hun boekje. Wij scoorden 2 keer waarvan 1tje net buitenspel en daarna trapte Kudus nog totaal op on-Kuduswaardig wijze die grote kans naast het doel. Als het iets meer meezat toen had het zomaar 1-3 voor Ajax kunnen staan. Laatste half uur was wel slecht van Ajax. Brobbey voegde helemaaaal niets toe en ik snap niet waarom John niet Taylor eruit haalde. Zucht.

24-02-2023 00:54

WantAmsterdam +116389

Totaal niet on-Kudus. Kudus scoort de moeilijkste doelpunten maar mist de simpelste kansen.

24-02-2023 02:57

Breuk +25535

en staat vaak buitenspel

24-02-2023 10:08

Tufono +4195

Ik mis bij dit Ajax variatie in het spel zodat het voor de tegenstander verrassend kan werken, indien je continu hetzelfde doet speelt de tegenstander daar natuurlijk op in.

De kracht van Ajax door de vele jaren heen is dat het goede vleugel aanvallers heeft en dit seizoen mis je die of ze slagen niet, zoals Bergwijn die maar niet meer los komt en Berghuis die als rechtsbuiten toch nog niet goed rendeert!

Variatie kan in de as of via de vleugels en nu is het teveel via de as en dan wordt het heel lastig als je dat niet doorbreekt kan het als een boomerang tegen je werken.

24-02-2023 00:28

FrancescosRavioli +15464

Kiest had dezelfde analyse als jij en ik kan hem geen ongelijk geven. Ik ben altijd voor opbouw door de as, maar dan moet je ook diepgang hebben.

24-02-2023 01:47

LukaLitmanen +82586

Stiekem was Kudus wellicht de slechtste speler vanavond.
Al vond ik echt iedereen matig.

Veel balverlies en had gewoon hattrick kunnen hebben.

Kreeg laagste cijfer van VI trouwens samen met Rulli meen ik

24-02-2023 00:25

WantAmsterdam +116389

Hij is op een goeie dag echt een heerlijke voetballer maar die keuzes die hij vaak maakt. Ook al ben je geen spits, maar hoe kun je zo weinig op buitenspel letten??

24-02-2023 03:01

LuisSuarez01 +5445

Ik lees veel over scheids en ongelukkige doelpunten maar feit is toch dat Timber lucht staat te dekken bij die 3-1 van Doekhi en wij de spaarzame 100prc kansen niet benutten? Dan komen we dus zelfs op dit EL nivo te kort. Een goede winstpartij tegen de nr 6 in onze e.d zegt dus veel meer over het nivo in die e.d dan over de huidige vorm van ons Ajax

24-02-2023 00:22

PeterLarsson +13355

Was het niet Timber die bij de 3-1 bij Doekhi stond?

24-02-2023 00:29

LuisSuarez01 +5445

Je hebt gelijk,hersteld
Kon hij t maar herstellen:(
.

24-02-2023 09:21

Alexander40 +6114

Dat klopt ook. We komen nu tekort voor de EL. Net als alle andere Nederlandse ploegen maar afhankelijk van de loting zou Feyenoord nog wel een rondje door kunnen. C’est la vie

24-02-2023 00:33

deMeester +11450

Ze kregen ook wel erg veel geluk.

24-02-2023 00:21

PH2BOT +40642

Alleen al op basis van die verschrikkelijk slechte wedstrijd van vorige week liggen we er volkomen terecht uit.

24-02-2023 00:05

MarcHogervorst +35303

Nou ja, die vorige wedstrijd, die verloren we nu juist niet. Dan liever 0-0 en verlengen en een bloedeloze wedstrijd. Liever dan na 20 minuten weten dat je kansloos bent met hun defensie.

24-02-2023 00:24

TweeBenig2 +16435

Er zit geen ‘hardheid’ in het spel. Daar bedoel ik mee dat het lijkt alsof de absolute wil om te winnen in dit elftal ontbreekt. Wel veel de bal, maar niets doelgericht. Bergwijn die letterlijk nul keer buitenom is gegaan, komt mijn strot uit. Conceicao, die eigenlijk nog wat te licht is, is in zijn invalbeurt van 6 minuten meer keren buitenom gegaan dan Bergwijn in 80 minuten.

23-02-2023 23:57

MitsjollAjax +1244

Hij kan wel buitenom gaan maar dan verliest hij de bal omdat hij lichaam heeft van een bodybilder en zo traag is al wat. Neem het bergwijn niet kwalijk maar de scouting en de technisch staf. Meer dan 30 miljoen voor een buitenspeler zonder actie en een goed schot die ook nog eens is mislukt in Engeland. 4 a 5 miljoen salaris tot 2027? Wie gaat dat ooit nog voor die jongen betalen..... en hoe kan je als opleidingsclub die keuze maken

24-02-2023 00:03

PH2BOT +40642

Bergwijn hebben we nog aan Overmars te danken.

24-02-2023 00:07

SCHREUDERNOPARTY +2509

Is dat niet gewoon kwaliteit?

24-02-2023 00:13

Soccerskins v2 +43609

Ik vond ons niet slecht spelen, maar het viel net de andere kant op. Penalty is er volgens de regels een, maar Bassey kan daar weinig aan doen. Daarna krijg je een ketser van Rulli en een corner tegen. Dat laatste weet je tegen Union. Tja, al met al gewoon een ongelukkige wedstrijd. Ik vond het plan van Heitinga en het systeem waar hij voor heeft gekozen zeker niet gek. Het spel vond ik -met een paar mooie combinaties- ook wel prima. Een verschrikkelijke spelopvatting heeft Union trouwens wel. Daar zit echt 0,0 voetbal in. Beuken, koppen en counteren. Je hebt twee teams die willen voetballen nodig voor een mooie wedstrijd en dat zat er vandaag niet in.

23-02-2023 23:54

S.Ajacied +5231

Uitstekende samenvatting.

24-02-2023 00:09

Alexander40 +6114

Erg goede samenvatting idd

24-02-2023 00:34

WantAmsterdam +116389

Klopt, maar Union zijn voetbal mag geen excuses zijn, iedere ploeg kiest voor de tactiek met die hij denkt de grootste kans om te winnen te hebben, en aura Fischer had uiteindelijk groot gelijk.

24-02-2023 03:05

Soccerskins v2 +43609

Dat hun kiezen voor de tactiek waar hun denken het meeste succes mee te hebben maakt hun spelopvatting niet minder verschrikkelijk.

24-02-2023 06:55

WantAmsterdam +116389

Klopt, maar das voetbal.

24-02-2023 16:39

LuisSuarez01 +5445

De lat moet toch veel hoger liggen dan een paar mooie combinaties. Zoals we nu spelen missen we creativiteit en kwaliteit om zo'n verdedigend ingestelde ploeg te kloppen. Verdedigend is het iig op Europees nivo ondermaats en idd ook hele goeie keepers#Liv-Real maken wel eens blunders maar vind dat je met de op zich goeie samenvatting het werkelijke probleem naar de achtergrond verschuift

24-02-2023 09:00

Soccerskins v2 +43609

Ik zie deze uitschakeling ook voornamelijk als de nasleep van Alfred Schreuder en vind het daarom niet zo’n groot probleem. Ajax was beter voor de dag gekomen als ze het hele seizoen al aan een team aan het bouwen waren, maar dat is niet het geval. Vergeet niet dat Heitinga er pas sinds 29 januari zit.

24-02-2023 09:06

Juichtoon +32950

@Soccerskin
Leuk geschreven maar heel veel whisfull thinking. Je bent fan en wil graag dat het zo is. Ajax speelde juist helemaal niet prima maar bijzonder matig. En ook de gehele club is momenteel bijzonder matig.
De keuze voor 343 trok ik voor de wedstrijd al in twijfel en vond ik zelfs een misser van John. Zeker als je er nog maar net bent zoals je zegt dien je gewoon bij je leest te blijven en niet met 343 aan te komen waardoor de afstemming vooral defensief nog preciezer moet en dat kunnen ze (nog) niet..

24-02-2023 23:44
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.