Ajax kent mogelijk rommelige voorbereiding vanwege EK en voorrondes Europa League

door Bart Veenstra 190

Bron Ajax Showtime

Ajax kent mogelijk rommelige voorbereiding vanwege EK en voorrondes Europa League

door Bart Veenstra 190

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Ajax wacht in de komende zomer waarschijnlijk geen ideale voorbereiding op het seizoen. Dit heeft alles te maken met het komende EK en de voorrondes van de Europa League die Ajax zeer waarschijnlijk gaat spelen. Tussen de finale van het EK en de heenwedstrijd in de tweede voorrondes in de Europa League zitten slechts elf dagen.

Aankomende zondag (19 mei) speelt Ajax zijn laatste wedstrijd van het seizoen. Daarna kunnen de meeste spelers van de club op vakantie, al geldt dat lang niet voor iedere speler. Zo moeten Steven Bergwijn en Brian Brobbey zich op maandag 27 mei melden voor een trainingsstage in Zeist. Op zaterdag 1 juni begint de échte voorbereiding op het EK in Duitsland. Op vrijdag 7 juni horen Bergwijn en Brobbey of zij definitief mee mogen naar het eindtoernooi.

Brobbey en Bergwijn zijn vermoedelijk niet de enige Ajax-spelers die actief zullen zijn op het EK in Duitsland. De verwachting is dat Borna Sosa, Josip Šutalo (beiden Kroatië) en Jordan Henderson (Engeland) geselecteerd zullen worden. Een Ajacied die ook nog mag hopen op deelname aan het EK is Ahmetcan Kaplan. De Turk heeft zich in de afgelopen maanden in de basis geknokt bij Ajax en liet een goede indruk achter.

Zodoende zouden er zes spelers van Ajax mee kunnen doen aan het komende EK. Dat klinkt niet per se als heel veel, maar in feite gaat het wel om vijf basisspelers: Bergwijn, Brobbey, Šutalo, Henderson en Kaplan staan normaal gesproken in de basis bij Ajax.

Ajax begint half juni aan voorbereiding

Eerder werd al duidelijk dat Ajax half juni aan de voorbereiding op het nieuwe seizoen wil beginnen. Dat zal het dan doen zonder de EK-gangers en andere spelers die in juni nog interlands spelen. Zo speelt het IJsland van Kristian Hlynsson (nu nog geblesseerd) - dat zich niet heeft gekwalificeerd voor het EK - in juni nog oefenduels met Engeland en Nederland. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor Benjamin Tahirović met Bosnië & Herzegovina, dat in juni nog speelt tegen Engeland en Italië.

Spelers die nog interlands spelen na afloop van het clubseizoen krijgen vaak na de zomerse interlandperiode nog twee tot drie weken vakantie. Voor spelers als Hlynsson en Tahirović zou dat in theorie kunnen betekenen dat zij zich eind juni bij Ajax moeten melden voor de voorbereiding.

Maar hoe zit dat met de EK-gangers? De groepsfase van het EK eindigt eind juni en de kans is groot dat landen als Nederland, Kroatië en Engeland zich gaan plaatsen voor de volgende ronde. Halen zij bijvoorbeeld de kwartfinales, dan zijn de spelers van Ajax al snel tot 5 of 6 juli actief op het EK. Mochten zij dan uitgeschakeld worden, hebben ze nog een week of drie tot de heenwedstrijd van Ajax in de voorrondes van de Europa League, maar een vakantie vieren plus een voorbereiding draaien in twee of drie weken tijd lijkt haast onmogelijk.

De nieuwe trainer van Ajax - waarschijnlijk Francesco Farioli - zal tijdens de voorbereiding dan ook moeten puzzelen en - en dat zal hij niet hardop zeggen - hopen dat zijn EK-gangers zo snel mogelijk uitgeschakeld zijn, zodat ze zich zo snel mogelijk kunnen melden in Amsterdam. De finale van het EK wordt gespeeld op zondag 14 juli. Op donderdag 25 juli speelt Ajax de heenwedstrijd van de tweede voorronde van de Europa League.

Trainingskamp Ajax

Ajax zal in de voorbereiding op het nieuwe seizoen op trainingskamp gaan, al is er nog niet veel bekend over de data en de locatie van dit trainingskamp. De toekomstig trainer van Ajax zal een stem hebben in de locatie van het trainingskamp, terwijl de club ook zal afwachten of het definitief in de voorrondes van de Europa League zal uitkomen.

Vorig jaar ging Ajax op trainingskamp naar het sportcomplex van adidas in het Duitse Herzogenaurach. Duidelijk is dat de faciliteiten om hier te trainen perfect zijn, maar de kans lijkt klein dat Ajax opnieuw naar deze locatie gaat voor een trainingskamp. Ajax wil vroeg in de voorbereiding op trainingskamp, terwijl het adidascomplex het basiskamp is van de nationale ploeg van Duitsland.

Bart Veenstra (X: @Bart_Veenstra | e-mail: b.veenstra@ajaxshowtime.com)

Meld je hier aan voor de EK-poule van Ajax Showtime en win mooie prijzen!

Lees meer over:
Plaats reactie

7172AFCA7395 +10418

Wanneer was de laatste niet-rommelige voorbereiding ?

18-05-2024 14:01

DJPostma +4016

Ik hoor weinig mensen reppen over Joël Veltman. Heeft een contract tot 2025, dus Brighton zal hem dit jaar wel willen verkopen lijkt mij. Is een ervaren kracht (ook goed voor de balans in de selectie), kan zowel rechtsback als centraal achterin spelen, kan de eventueel vertrekkende Rensch moeiteloos vervangen en 'beschikt over het Ajax-DNA'.

18-05-2024 08:24

Kerel +1475

Denk dat Veltman te goed verdient bij Brighton.

18-05-2024 22:59

Intec2.0 +12445

Ramaj,
Gaaei, Rensch, Hato, Wijndal
Van den Boomen, Vos, Taylor
Berghuis, Akpom, Godts

Even zonder nieuwe aankopen die zeker wel komen. Nou ja moet je een ronde mee door kunnen komen toch niet heel best elftal snap ik ook maar dit is allerslechtste scenario.

17-05-2024 23:06

ProfessorX +19827

Henderson , Medic , Tahirovic zijn er ook nog en Rijkhoff

27-05-2024 19:23

Intec2.0 +12445

Kom je prima een rondje verder mee Mansverk is er ook

27-05-2024 20:59

ProfessorX +19827

Ook nog dus svetlana FC is te pakken 😁

28-05-2024 16:07

Sense of.H +5484

Allen einde contract en dus transfervrij



Bertrand Traoré RB ex Ajacied
Andre Gomes CVM
Toni Kroos CM
Michy Batshuayi SP
Mario hermoso CV


Wat bijde partijen ervoor overhebben, het zijn dure jongens qua vraag en aanbod, maar. Wat je wilt uitgeven kan je beter balanseren met de salaris huis, wnr er speler verkocht worden.

17-05-2024 20:41

Capocapo +12001

Toni kroos verlengd gewoon bij Real en is anders onhaalbaar.
Traore basisspeler in Spanje, waarom zou die komen?

17-05-2024 21:53

Sense of.H +5484

Dat wisten we ook niet over Liverpool Legende Henderson en kijk eens aan...

17-05-2024 23:52

Capocapo +12001

Maar die speelde in de zandbak, kroos de CL finale ;)

18-05-2024 06:30

ProfessorX +19827

Traore had zelf aangegeven graag nog naar Ajax te willen

27-05-2024 19:24

Joke +6791

Lekker haalbaar ook toni kroos, Batshuayien Hermoso.

Kroos kan echt overal in de wereld tekenen en veel meer verdienen. De andere 2 verdienen rond de 8 miljoen per jaar op dit moment.

17-05-2024 23:10

Sense of.H +5484

Zeg nooit nooit

17-05-2024 23:52

JariKanu +1001

Mbappe wil weg bij PSG, dure jongen maar schijnt wel talent te hebben. Doorpakken!

18-05-2024 13:05

Joke +6791

Mbappe, Kroos en wat gaat Modric doen?

Benzema naast Mbappe

18-05-2024 18:21

Intec2.0 +12445

Kamada Lazio Cam
Miranda Betis LB
Rafa Benfica Cam / Flank
Ndidi Leicester CVM
Loyd Kelly Bournemouth CV
Martial Man U Spits / Flank
Yazici Lille Cam
Jovic Ac Milaan Spits
Christian Kouame Fiorentina Flank
Wolff Dortmund RB

Allemaal transfervrij

17-05-2024 23:14

Daanafcak +3079

Deze namen… Zucht. Sense of hoogmoed?

18-05-2024 12:27

Sense of.H +5484

😂 We zijn Ajax we zijn de beste, je kijkt pas van op als je deze namen hoort vallen bij een Vitesse

18-05-2024 13:24

Hijosdedioses +6743

Wordt tijd dat ze grote jongens worden dan. Een druk programma kan erbij horen! Het is wat het is.

17-05-2024 20:34

Sense of.H +5484

Eigenlijk moet Ajax. Op elke linie spelers vervangen, maar daar is de tijd en geld niet voor en we zijn Ajax, geen koopclub ala Chelsea. Een Centrale verdediger een rechtsback en een rechtsvoor hebben de prioriteit,want daar waren we het meest kwetsbaar.

17-05-2024 20:30

AJAX020ADAM +7016

Mislukkingtat vergeten? Ajax is (geen koopclub)

17-05-2024 20:47

Lekkerhoor +3387

Topcomment is weer bijzonder:) Een Nederlands elftal met spelers verspreid over top teams in Europa is helemaal niet zo verkeerd. Ik hoop van harte dat deze generatie wat records verbreekt. Sneijder van de eerste plek zetten zou een goed begin zijn. Dan hoeven we dat ook niet elke keer meer aan te horen bij zijn fanclub op tv. Bij Ajax eerst maar kijken wie er blijft.

17-05-2024 19:51

Jeugd +24959

Mijn grootste zorg is de kwaliteit van de selectie, die voorbereiding zal me een zorg zijn. Meest nutteloze deel van het seizoen. Flutwedstrijden spelen en lamballen in een hotel. Met een kwalitatief goede selectie kom je die voorronde wel door.

17-05-2024 19:33

hans_van_kins +1325

Voorbereiding is al voor 2 jaar Kilo Utrecht Tango. Dus nu is er niets nieuws aan de horizon.

17-05-2024 19:10

JantjeVanAmsterdam +2516

Allegri niks voor Ajax :p ? Wel heel goed gewerkt en veel gewonnen bij Juve. Op zijn gestoorde uitspatting van afgelopen week na

17-05-2024 18:43

Jeugd +24959

Alles beter dan Farioli

17-05-2024 19:30

ProfessorX +19827

🤮🤌🏻🤌🏻🤌🏻🤌🏻

27-05-2024 19:26

Ajacied33 +37056

Niet alleen zijn uitspatting van afgelopen week was bizar, maar zijn spelopvatting krijg je het toch niet warm of koud van. Vind het niet veel bijzonders. Ajax moet gewoon snel Farioli binnenhalen

17-05-2024 19:43

fan4ever +406

Leuker kunnen ze de agenda niet maken, wel voller. Bizar dit weer zeg
En de transfermarkt tot end augustus open? Kut interlands

17-05-2024 18:42

JanTa +15870

Geen spelers afstaan club belangen gaan voor.

17-05-2024 18:21

Tommyshelby +130547

Gerucht: Ajax is naast BMG geïnteresseerd in Raul Paula (20/🇩🇪) van Stuttgart

17-05-2024 18:19

Jojo.14 +3658

Onzin volgens Kierry

17-05-2024 20:40

Nr.10 +111831

Prima, moet je gewoon mee omgaan, niet van dat gezanik zoals van Steijn, niet als excuus gebruiken.

17-05-2024 18:18

Bergkam +4706

Wel een hoop doemdenkers gecreëerd afgelopen 2 jaar.

17-05-2024 18:15

RuffRhythim +24837

Volgens mij valt het eigenlijk op zich nog best mee wie we kwijt zijn aan het EK. Met de rest kan je gewoon half juni starten met de voorbereiding.

Maarja...definieer "de rest"......niemand die dat weet 🤷‍♂️

17-05-2024 18:09

Ajaxbrl +14064

Zijn niet anders gewend

17-05-2024 18:08

Lavie +2378

Ik ga ervanuit dat Brobbey het EK mist. Kaplan heeft in twee seizoenen heel weinig gespeeld en heeft geen vakantie nodig. De rest van de spelers zijn volgend seizoen weg. Op Henderson na misschien. Ik moet nog maar zien dat hij wordt geselecteerd. Ajax kan gewoon een prima voorbereiding hebben. Youri Baas en Naci Ünüvar gaan als onze problemen oplossen.

17-05-2024 17:55

YugoVik +33426

Unuvar en baars?

17-05-2024 20:55

Sense of.H +5484

Als ze nou gewoon de errors eruit halen, komt het wel. Goed

17-05-2024 17:47

Matzet +5435

Maandag of dinsdag de nieuwe staf aanstellen, de rest van de week de spelers die (tijdelijk) weg mogen daarvan op de hoogte stellen. En bouwen maar!

17-05-2024 17:20

Tommyshelby +130547

Oranje zie ik de kwartfinale halen, dat is dus 5 of 6 juli. Daarna is het klaar. Zelfs dan wordt het krap voor Brobbey. Daarom verwacht ik een late verkoop van Akpom. Bergwijn zie ik toch niet spelen daar.

Iemand als Hato moet echt flink uitrusten, jochie heeft 50 potjes gespeeld in totaal. Ben ergens wel bang voor een Pedri-scenario. Gelukkig is ie niet opgeroepen.

17-05-2024 17:16

mickey2602 +4804

Heeft Jong Oranje geen oefenwedstrijden? Want dan zal Hato wel opgeroepen worden.

17-05-2024 17:54

Lavie +2378

Precies. Met Ramaj, Rensch, Hato, Baas, van den Boomen, Taylor, Ünüvar, Berghuis, Brobbey en Godts/Axel Dongen hebben we een uitstekende basis om te beginnen ergens in Schotland hoop ik.

17-05-2024 17:57

Koningtoto +60954

Alleen maar goed. Werken met je luide donder. Genoeg gerust de afgelopen twee jaar.

17-05-2024 17:06

HJC +8198

Van mij hoeft Oranje niet ver te komen met die door ESPN en VI overtypte Koeman en de Ligt op de bank.
Maar het zou mooi zijn als Sosa en Sutalo zich in de kijker spelen

17-05-2024 17:00

nightgoat +31451

Ik heb lekker alvast m'n oranje klompen en toeter uit het vet gehaald en er is niemand die daar iets aan kan doen!

17-05-2024 16:47

Koningtoto +60954

Vergeet de oranjebitter niet. Past ook goed bij ajaxshowtime. Oranje voor het ek en bitter voor ajaxshowtime.

17-05-2024 17:11

Betuwe85 +21305

Kwart finale Al al een opgave worden voor Koeman en co dus denk max 8ste finales als nummer 2 af een vd beste ne 3

17-05-2024 16:41

NipeB +15855

Er zijn nauwelijks EK gangers. Henderson, Brobbey mits hij tegen Vitesse niet weer geblesseerd raakt, Bergwijn lijkt me nog een kandidaat die niet bij de laatste 26 zit, Sutalo en ook Sosa lijkt me een kandidaat die wegens gebrek aan speeltijd niet geselecteerd kan worden. Dat is erg weinig internationals op een EK. Bergwijn, Henderson en Sosa gaan sowieso weg dus zijn onbelangrijk verder. Sutalo en Brobbey blijven denk ik wel. Nou dat kan je echt wel opvangen. Gaat nergens over. Gewoon volle focus op Ajax en degenen die je wil verkopen na het EK slijten. Selectie verkleinen en 2 of 3 aankopen daarvan doen. Prima om voorrondes te spelen zodat je in conditie en scherp aan de eredivisie begint.

17-05-2024 16:39

Betuwe85 +21305

Nl haalt de finale toch niet verwacht max kwart finale dan mis je ze 1 duel max

17-05-2024 16:38

C14 +22541

Nederland zie ik sowieso niet ver komen, en vrijwel al die namen die genoemd worden zijn niet bepaald belangrijke pijlers.

Gewoon met al die jonge, goede talenten aan de slag gaan, die kunnen trainen op hoog niveau en fysiek aanhaken goed gebruiken, en daaronder zitten je beste spelers al, dus die heb je voorhanden.


Godts---Rijkhof---Banel
---Taylor-----Fitz-Jim---
---------Vos-------------
Baas-Hato-Gooijer-Rensch
--------Ramaj----------------

Daar kan je prima mee oefenen, trainen en spelen.
In mijn ogen spelen Hato, Rensch, Fitz-Jim, Taylor, Vos, Ramaj en Godts straks basis.
Dat zijn 7 van de 11 posities. Zat dus. Die anderen met al meer ervaring zijn dan makkelijk in te passen als het goed is.

En misschien zijn er tegen die tijd al wel aankopen gedaan voor bijvoorbeeld de rechtsbuiten en linksback posities, dan heb je al 9 man paraat. Maar dat lijkt me wat vroeg.

17-05-2024 16:24

YugoVik +33426

Voor fitz jim en Vos gaat het moeilijk, maar alles is mogelijk of er een nieuwe trainer die er objectief naar gaat kijken

17-05-2024 16:49

C14 +22541

Fitz-Jim zou het eerst op het formulier moeten staan. Als Farioli werkelijk van de opbouw is, en zo minutieus, dan vereist dat een of meer types als Fitz-Jim, dus die goed inspeelbaar zijn met een man in de rug, en sowieso tussen de linies, door een goede techniek, veel balgevoel, fijne dribbel, makkelijk wegdraaien, goed voetenwerk, inzicht en creativiteit.

Vos heeft dat minder, daarom niet twee van die types, geen Vos en Mannsverk, geen Vos en Van den Boomen (verkopen), geen Vos en Henderson (verkopen). Dat is te statisch, te traagjes en te logjes.

17-05-2024 19:38

YugoVik +33426

Voor Fitz jim word het heel moeilijk

17-05-2024 20:01

C14 +22541

Alleen als de trainer straks weer een kansloze is.

17-05-2024 20:12

YugoVik +33426

Fitz jim is niet goed genoeg

17-05-2024 20:20

C14 +22541

Je bedoelt hij is geen rugbyspeler voor jou genoeg. Geef toe dat het je puur om fysiek gaat, wat overigens ook totale onzin is, Fitz-Jim staat zijn mannetje.

Als Fitz-Jim de bouw van Vos had gehad, had je hem wel goed genoeg gevonden. Hij is namelijk buiten het fysiek in alles beter dan Vos.

17-05-2024 20:59

YugoVik +33426

Ik vind hem niet goed genoeg

17-05-2024 21:03

C14 +22541

Waarin niet goed genoeg?

18-05-2024 00:49

Tinusz +2170

Is dit niet veel te jong? Dit zijn allemaal jongens met potentie en een plaats in de selectie, maar als je die allemaal een basisplaats gunt gaan we nog een seizoen met inconsistentie tegemoet. Ik zie veel van die jongens liever af en toe eens basis staan en een oudere basis.

17-05-2024 16:53

Ajaxsupporter02 +14529

Volgens mij heeft hij het hier alleen over het begin van de voorbereiding.

17-05-2024 17:02

Knalpot +3666

Dan ken je c14 nog niet :)

17-05-2024 19:08

C14 +22541

Bergwijn/Godts---Brobbey---Berghuis/aankoop
---Taylor-----Fitz-Jim---
---------Vos-------------
Aankoop-Hato-Aankoop?/Kaplan-Rensch
--------Ramaj----------------

Berghuis in de Ziyech rol. Zal beter uit de verf komen met een half bij zich, dus iemand om mee te combineren (Fitz-Jim), dan is Berghuis op zijn best, van daaruit heeft hij creatieve dieptepassing maar ook goede voorzet (lopende Taylor/Bergwijn).

Een linksback kopen met ervaring en kwaliteit, met ook uitstraling en bravoure, opbouwend en aanvallend sterk.

Eventueel een ervaren RCV kopen, met Kaplan dan als backup voor beide CV posities.

Dan heb je twee ervaren spelers van achteruit (belangrijkste linie voor ervaring) en twee voorin. Met Hato, Rensch, Taylor, Brobbey heb je 4 talenten die al wat gewend zijn, weer verder zijn, en met Vos en Fitz-Jim twee toptalenten die makkelijk meekunnen en zeker op termijn veel toe zullen voegen. Complementair aan elkaar maar delen die basis van vlot kunnen spelen. Dat lijkt me een prima mix.

In het enige successeizoen onder Ten Hag 5 net doorgebroken talenten in de basis.

Met dit materiaal moet je gewoon kampioen kunnen worden (als de aankopen echt goed en passend zijn voor de verandering), en in de EL al een eindje komen. Het seizoen erop de boel bij elkaar houden, nog eens een kwaliteitsinjectie doen, en pieken in de CL.

Gezien ook de eerdere trainers, zie je vaak dat als je veel meer ervaren opties hebt, de trainers voor die ervaren opties kiezen, ervaring boven kwaliteit en potentie, en die talenten vrijwel geen minuten maken.

Ik ben daar klaar mee, dan maar een jonge selectie geven en een paar ervaren spelers, zodat dit niet wéér gaat gebeuren. Als opleidingsclub wil je talenten door laten stromen, dat doe je niet door ze eeuwig in Jong Ajax te laten, maar gedurende het seizoen geregeld in Ajax 1 te laten spelen om te wennen aan het niveau en de druk. Ook zie je zo vele malen beter waar ze nou precies staan. Dat valt in Jong Ajax eigenlijk niet echt te bepalen.

17-05-2024 19:34

josajacied +3547

In de EL voorronde speel je toch ook veredelde oefenduels? Teams uit Armenie, Bulgarije en Azerbeidjan etc...

17-05-2024 16:23

dp92 +11301

Ja vooral in de 2de en 3de voorronde. Pas in de play offs krijgen we waarschijnlijk een tegenstander van redelijk niveau.

17-05-2024 17:27

jollie18 +9992

Ja had Ajax maar een beter seizoen moeten draaien

17-05-2024 16:22

AFCA2211 +1071

Ik ben al lang blij als ik 11 dagen vrij heb.

Ik snap heus wel dat topsport zwaar is, maar dat eeuwige gejank van die gasten altijd.. Ze hebben nog altijd een exorbitant salaris en weet ik het hoeveel vrije tijd. Kom op zeg.

17-05-2024 16:14

CircusRensch +1696

Wanneer komt het Farioli BREAKING bericht?

17-05-2024 16:09

Ajax-Amsterdam +4209

BREAKING: maandag

17-05-2024 16:46

daslogisch1 +10199

Maandag of dinsdag aldus Klerry H. Ze spelen zondag in en tegen Lille, dus kleine rit naar Amsterdam om alles te fixen.

17-05-2024 16:56

FysioPat020 +26562

Helemaal niet.

17-05-2024 17:14

OnlyOneZlatan +49

Voorrondes/ Vroeg beginnen met serieuze potjes lijkt mij alleen maar gunstig.

- Hierdoor zullen de spelers eerder fit zijn.
- De nieuwe trainer kan eerder aan de tactiek gaan werken.
- En er is nog tijd om zwakke plekken te versterken.

Hoe we er afgelopen jaren voorstonden bij de JCSchaal was lacheekkend.

17-05-2024 16:08

Erwin2004 +942

Ach, Oranje overleeft de groep toch niet. Iedereen op tijd terug!

17-05-2024 15:42

thepower1990 +35726

in 4 van de 6 poules gaan zelfs de nummers 3 nog door en naast Frankrijk treft Nederland een Polen wat met uitzondering van Lewandowski niks voor stelt en een Oostenrijk wat meerdere sterspelers mist met blessures zoals Alaba, Schlager en Kalajdzic.
Het zou pas een prestatie zijn als ze de groep niet zouden doorkomen.

17-05-2024 15:58

Hersenspinsel +8373

Maar ook Ajax heeft dit seizoen op die manier gepresteerd, en ik acht Oranje niet zoveel beter als Ajax.

17-05-2024 16:41

Sportvolgert +41164

Twente heeft alweer een aanvaller binnen. Vandaag bekend gemaakt. Die snappen het spelletje wel.

17-05-2024 15:42

NipeB +15855

Denk dat Ajax zoals aangekondigd vooral met de staf bezig is en verder lijstjes heeft met EK gangers als vervangers van verkochte spelers. Alleen als we spelers verkopen kan er iets. Ons budget gaat al naar trainer en staf. Heeft Beuker zo gezegd. Dus we zijn niet in de markt nu denk ik zo. Transfervrij zien we kennelijk niks dat interessant is.

17-05-2024 16:43

Marcw1972 +16912

Een Tunesier. Nou nou..

17-05-2024 16:59

Sportvolgert +41164

Wat maakt dat nou uit?

17-05-2024 17:13

JaapStam +137939

Ik ben gestopt met het Nederlands elftal kijken na Robben, Van Persie, Sneijder en Van der Vaart!!! Totaal geen beleving meer en deze kut generatie bakt er helemaal niks van, behalve: Van Dijk, Frenkie en De Ligt!!! Kijk alleen nog naar Ajax, Rode Ster Belgrado en Servië het meeste!!!

17-05-2024 15:37

WantAmsterdam +116447

Ik heb vooral een hekel aan de pseudo moderne Nederlandse bondscoaches. Oranje heeft wel meer leuke spelers dan deze 3, Van Dijk laat ook juist het minst zien bij Oranje, nog geen 50% van de van dijk bij Liverpool.

17-05-2024 16:10

JaapStam +137939

Het is voor mij alleen niet de bondscoaches, voor mij is de charme er al lange poos vanaf bij het Nederlandse elftal!!! Ik heb alleen nog het WK shirtje uit 2014!!! Daarna geen interesse meer of gevolgd in deze spelers!!! Voel geen chemie meer zoals toen!!! Ook de straten hier zijn niet meer versierd met Oranje slingers, het is al lange poos uitgestorven!!!

17-05-2024 16:18

Tony Emmanuel +524

Wk 2014 shirt. Prachtig die heb ik ook.

17-05-2024 16:35

WantAmsterdam +116447

Ik begrijp het wel, nieuwe generatie voetballers heb ik ook niet zoveel mee. Insta-patat generatie, lui, arrogant maar wel allemaal (multi)miljonairs.

17-05-2024 17:11

JaapStam +137939

@Tony Ammanuel,

Je hebt smaakt!!!

17-05-2024 18:44

JaapStam +137939

@WantAmsterdam,

Precies, we leven in tijden dat de meeste aan de Insta, TikTok, vlogen, dm'en met influencers, verschrikkelijke generatie indd!!!

17-05-2024 18:45

WantAmsterdam +116447

Inderdaad verschrikkelijk, helaas heb je daar bij Ajax ook natuurlijk.

17-05-2024 18:47

JaapStam +137939

Yep!!!

Maar dit hou je niet meer tegen, dit is al jaren aan de gang en nu zien we het terug op het veld!!! Zelfs in de jeugd zie je het terug bij Ajax!!! Daarom pleit ik al jaren voor meer scouting richting Zuid-Amerika, want daar heb je nog 'echte' straatvoeballers en weten wat winnen inhoudt!!! Strijden tot de laatste minuut!!! Je moet minimaal 4 a 5 spelers daarvan halen voor de basis elf, en dan gemixt met Ajax jeugd!!! Omdat de Ajax jeugd veel kan leren van hun passie, strijd en winnaarsmentaliteit!!!

17-05-2024 19:16

WantAmsterdam +116447

Klopt maar niet alleen ZA, hoor, het is vooral Nederland en andere (west) Europese landen die vol zitten met watjes. In Azië hebben ze ook SM maar daar hebben zo ook iets genoemd discipline.

17-05-2024 19:59

C14 +22541

Beleving ligt ook grotendeels bij de trainer. Kijk wie er allemaal bondscoach zijn geweest sindsdien; Van Gaal, De Boer, Koeman, allemaal laffe coaches die niet met overtuiging spelen maar op twee gedachten hinken, en vooral denken aan de nul houden. Met hun kansloze 5-3-2 ook, nieuwe kansloze stokpaardje van Van Gaal die daar niks mee bewerkstelligde, en toch weer klakkeloos wordt overgenomen.

En verder gaat het vooral om kwaliteit. Daar is te weinig van, en de kwaliteit dié aanwezig is, wordt vaak niet eens opgesteld.

17-05-2024 16:29

NipeB +15855

@Jaap: en hoe schat je de kansen van Servië in? Hebben altijd aardige selectie maar op WK ook weer gedoe in de selectie vanwege vrouwen. Denk je dat ze het nu beter gaan doen?

17-05-2024 16:44

YugoVik +33426

Servië gaat een ronde verder komen.. Ligt aan de tegenstanders wat er daarna kan gebeuren.. .. Sorry dat ik reageer, maar ik ben ook een gedeelte Servisch.. Hehehe

17-05-2024 17:00

JaapStam +137939

Precies brate!!!

17-05-2024 18:45

NipeB +15855

Dat was me wel duidelijk. Ik ben hier ook al een tijdje😉. Leuk om te weten en ik hoop het voor ze!

17-05-2024 23:14

FysioPat020 +26562

Ik heb 5 weken geleden Dragan Stojkovic ontmoet in een hotel in Düsseldorf 😉👍
Aardige gozer, herkende mij alleen niet 😅

17-05-2024 17:16

JaapStam +137939

Stojkovic is een held!!!

17-05-2024 18:46

Jariiii +22474

Tja, die 2-2 tegen Argentinië was toch echt een van mijn hoogtepunten als voetbalsupporter. Ik heb ook (veel) minder met deze lichting, maar als de bal op zo'n eindtoernooi eenmaal gaat rollen begint het toch weer te kriebelen en hoop ik dat Nederland het goed doet. Maar mijn verwachtingen zijn laag. Finale lijkt totaal uitgesloten.

17-05-2024 17:38

JaapStam +137939

Finale lijkt me ook ver weg met deze generatie!!!

17-05-2024 18:47

Noxin +15673

Ik kijk het Nederlands Elftal al jaren alleen nog echt op EK/WK eindrondes, maar heb er weinig gevoel bij. Winnen of verliezen, het is me om het even. Ik leef meer mee met Kroatië.

18-05-2024 04:09

JaapStam +137939

Zeer herkenbaar!!! EK en WK is nog leuk om naar te kijken, maar oefenwedstrijden, voorrondes in de Groepsfases en tegenwoordig de Nations League trekt mij allemaal niet om te kijken!!!

Kroatië heeft ook een sterke generatie aan voetballers!!! 😉👊🏻

18-05-2024 08:29

mvdk +44628 moderator

Je scouting heeft een heel jaar kunnen scouten en we hebben nu een TD. Succes! Alle deelnemende clubs hebben hetzelfde probleem.

17-05-2024 15:34

Capocapo +12001

Die oefen interlands, waarom?? Dan beginnen die voorrondes zo vroeg, maar moeten Hlynsson en tahirovic nog van die kut potjes spelen.

17-05-2024 15:33

Belnaarhuis +5129

Iets met EK voorbereiding

17-05-2024 15:45

Capocapo +12001

Daar doen zij niet aan mee

17-05-2024 16:37

Amsterdamsetrots +4545

De landen waar tegen ze spelen wel.

17-05-2024 16:41

Belnaarhuis +5129

Dingdingdingg

17-05-2024 19:09

Capocapo +12001

No shit, had ik echt niet door :)
Er is ook een Copa America en een gold cup, zat landen die moeten oefenen. Ik denk dat ze het best redden zonder IJsland en Bosnië

17-05-2024 21:08

Ruvu +187

Laten we vooral blij zijn dat er een EK is waar Sutalo, Sosa, Bergwijn en Henderson zich even flink in de kijker kunnen spelen

17-05-2024 15:28

Capocapo +12001

Dikke plus inderdaad!

17-05-2024 15:34

WantAmsterdam +116447

Denk je dat we voor de 34 Henderson, die sws al genoeg bewezen heeft en zich niet in de kijker hoeft te spelen, nog wat gaan vangen?

17-05-2024 16:11

NipeB +15855

@WantAmsterdam: wel iets want doorlopend contract. Maakt het verlies wat minder groot. Zo moet je het zien denk ik.

17-05-2024 16:46

WantAmsterdam +116447

Ook ondanks doorlopend contract betaald niemand echt veel voor een 34 jarige Henderson. Misschien 2-3 miljoen

17-05-2024 17:12

Ajax27 +19263

Dot overzicht stuurde ik laatst al in een comment waar de topcompetitie van het bericht was "fijn dat Ajax voorrondes speelt, extra wedstrijden op niveau voor de verbeterde selectie"

Feit is echt dat je belangrijke spelers er waarschijnlijk voor een gedeelte niet bij zijn en de ervaren kwaliteitspelers ook actief zijn op het EK of de Copa America. Dus ook die mensen gaan nu niet een transfer maken, de clubs zullen wachten tot na de toernooien ivm waarde.

En juist daar willen we ons versterken... dus ik acht de kans klein dat we met een goede kwaliteitsgroep waar de balans qua leeftijd goed is al vanaf juni kunnen trainen. Het wordt passen en meten en waarschijnlijk komen de echte versterkingen er pas 1-2 weken voor de 2e voorronde van de EL bij... 25-26 juli is die namelijk al.

We moeten maar hopen dat we een relatief eenvoudige tegenstander treffen. Maat waarschijnlijk wordt de basiself die eerste wedstrijd iets in de richting van:

Godts - Akpom - Berghuis
Mannsverk - Taylor - Vos
Hato - Kaplan - Rensch - Gooijer

17-05-2024 15:28

Capocapo +12001

Spelen Jong Oranje en België geen interlands?

17-05-2024 15:35

Ajaxsupporter02 +14529

Mannsverk met Vos lijkt mij niet heel complementair. Ik hoop dan Fitz-Jim te zien in plaats van 1 van die 2. Te weinig opbouwend vermogen anders.

17-05-2024 15:48

C14 +22541

Precies!

Gewoon Vos met Fitz-Jim. Vos brengt fysiek (niet meer dan een pré), snelheid, opstomen af en toe, en is daarbij ook vlot in zijn handelen en bewegen, en Fitz-Jim brengt behendigheid, versnelling, wegdraaien, spelverdelen, inzicht, creativiteit, etc.

Zou een dynamisch en vlot en ook voetballend en opbouwend goed middenveld zijn, met dan nog een goede 10/aanvallende half erbij.

17-05-2024 16:36

YugoVik +33426

Fitz jim kan in een seizoen als dit niet eens plek bemachtigen, dat zegt mij dat hij niet goed genoeg is.. Hij zal ook verhuurt of verkocht worden..

17-05-2024 16:59

Ajaxsupporter02 +14529

Dat zegt alleen dat er weer de zoveelste matige behoudende trainer aangesteld is die een uitstekend voetballende middenvelder niet opstelt. Kijk je wel eens JA, de laatste wedstrijd bijvoorbeeld? Fitz-Jim is een type speler die moét slagen bij Ajax. Veel trainers kiezen alleen liever voor zekerheid en zo min mogelijk risico..

17-05-2024 17:02

Ajax27 +19263

Fitz Jim zal vertrekken. Is te goed voor Jong maar is typisch iemand die eerst wedstrijden in de benen moet krijgen voordat ie basis komt te staan.

Dus dat wordt verhuren of verkopen en wellicht dat ie dan over 1-3 jaar mee kan hier. Ik hoop verhuren, want vind het nog altijd doodzonde dat Quinten Timber hier niet is doorgebroken. De potentie van FJ is er 100%

18-05-2024 01:59

Ajaxsupporter02 +14529

In de voorbereiding moet hij gewoon een kans krijgen. Trouwens te beginnen met Vitesse morgen, wat is er nog te verliezen? Samen met Vos op het middenveld. Als het nog niet goed genoeg is na de voorbereiding, wat mij zou verbazen, dan verhuren. Verkopen moeten ze 100% niet doen.

18-05-2024 11:09

Ajax27 +19263

@Ajaxsupporter en voor wie dan?

Stel dat Henderson niet gaat. Dan zie ik Taylor en Henderson als 2 vaste spelers. Dan ligt het eraan wat ze willen doen. Berghuis toch behouden maar dan op 10? Taylor op 8 of op 10? Een topaankoop op 10 erbij?

Fitz-Jim - Taylor - Henderson zou kunnen, maar het is wel weer een gok. En ALS Ajax iets in dit middenveld had gezien dan hadden we deze optie al veel vaker dit seizoen gezien.

Verhuren aan de middenmoot of subtop, daar laten zien dat je een topspeler bent en dan met de juiste bagage terugkomen.

19-05-2024 10:49

Ajaxsupporter02 +14529

In de voorbereiding kan je verschillende samenstellingen uittesten. Vandaag zelfs ook. Anders kan je nooit weten of hij goed genoeg is.

19-05-2024 11:02

Ajax27 +19263

Jawel, door m te verhuren aan een ploeg waar hij een volledig jaar zal voetballen als basisspeler. Zie ik bij Ajax komend seizoen niet gebeuren.

20-05-2024 23:53

NipeB +15855

Heel veel sterker is de basis met EK gangers ook niet. Er zijn jaren geweest dat zo’n EK erg was. Nu vaardigen we nagenoeg niks af.

17-05-2024 16:47

Ajax27 +19263

Dan doe je de basisspelers toch tekort. Als Bergwijn, Berghuis en Henderson niet geblesseerd waren geraakt en de flow in het team was gekomen denk ik dat die 3e plek veel dichterbij was geweest en was je iig 4e geëindigd wat groepsfase EL had betekent.

Dan had je pas in september serieus EL voetbal hoeven spelen. Nu moeten we in juni de eerste van 6 wedstrijden winnen voordat we pas ij de groepsfase belanden.

18-05-2024 02:02

Ajax27 +19263

En ok... Berghuis is geen WK ganger, maar Bergwijn en Brobbey voorin is toch echt wel een verschil met Godts en Akpom.

18-05-2024 02:03

Dolblij +45830

Interessant te lezen dat Bart Veenstra weet wat Farioli denkt.

17-05-2024 15:27

FlyingDutchMan +17318

Teveel Jim Carrey gekeken denk

17-05-2024 15:29

Capocapo +12001

Kan je dat spreekwoord van die stuurlui aan wal? ;)

17-05-2024 15:35

Dolblij +45830

@capocapo: ik weet niet zeker wat je daarmee bedoelt te zeggen?

17-05-2024 15:37

Sportvolgert +41164

Begin nu eerst maar eens met het aankondigen van de nieuwe trainer.

17-05-2024 15:25

FlyingDutchMan +17318

Eerst dat ajax contract omzetten naar het Italiaans, duurt effe heuj!

17-05-2024 15:28

WillemvH +1652

Interland voetbal in de zomer bestaat al zo lang, dat kun je hooguit eerder plannen. Of met minder landen verspelen.
Idioot is het alleen om voorronden CL en EL op deze manier te plannen. Daardoor zal Ajax bijvoorbeeld Akpom niet willen verkopen voordat plaatsing voor de EL groepsfase een feit is. Want Brobbey (ook geblesseerd?) komt waarschijnlijk te laat terug van EK net als Bergwijn. Je hele voorbereiding loopt in het honderd, en niet alleen die van Ajax. Stoppen met deze planning, UEFA!

17-05-2024 15:23

Patajax +2386

Niks nieuws onder de zon. Is elk jaar hetzelfde

17-05-2024 15:21

Redrum +96371

Precies, ik kan me de laatste keer dat we een rustige en lange voorbereiding hadden niet meer herinneren.

17-05-2024 15:22

Belnaarhuis +5129

Ik denk dat officiele wedstrijden beter werken als voorbereiding, zie het niet zo somber in eerlijk gezegd

17-05-2024 15:48

NipeB +15855

Ten tijde van Ten Hag, toen we ons niet meer hoefden te plaatsen voor CL. PSV en Feyenoord hebben dat nu. Die hebben een EK en een lekker lange voorbereiding. Moet je maar beter spelen. Heb medelijden met Ajax. Zwak presteren betekent aan de bak het seizoen erop.

17-05-2024 16:50

AjaxBigStars +995

Niet helemaal mee eens! Normaliter spelen wij onze eerste Europese wedstrijd begin september (Lees CL)....Nu mogen we al 2 maanden (!!!) eerder aan de bak

17-05-2024 15:22

Sportvolgert +41164

Ja maar de selectie is nooit compleet door bijvoorbeeld interlands en late verkopen en aankopen.

17-05-2024 15:26

FlyingDutchMan +17318

Dan is het excuus weer dat andere teams al officiële wedstrijden hadden gespeeld en wij alleen vriendschappelijk en vs RKC, oftewel het is altijd wat..

17-05-2024 15:27

Prutser +2933

Aan de andere kant, in 18/19 begonnen we ook 25-7 met de kwalificaties voor de CL. Moet je eens kijken wat dat seizoen ons gebracht heeft 😉

17-05-2024 15:30

AjaxMiddelburg +2956

Het is zoals het is. Je kan ook zeggen dat ze conditioneel straks een voorsprong hebben. En op niveau hebben getraind. Geen idee of er nog Ajacieden meedoen met de Olympische spelen. Tja het is niet ideaal maar inherent aan de stand van de ranglijst. Laat het een motivatie zijn. Dit eens en nooit meer.

17-05-2024 15:19

Breuk +25552

Forbs doet mee aan de 100 meter hardlopen.

17-05-2024 15:45

AjaxMiddelburg +2956

En Rensch aan de 800m slaapwandelen

17-05-2024 16:53

Sies +4537

Dat betekent dat Ajax klaar moet zijn als het circus begint...optijd je selectie op orde...alles tot in de puntjes voorbereiden...niks aan het toeval overlaten..overigens heeft iedereen er last van...

17-05-2024 15:18

Ajax27 +19263

Niet mogelijk. Waarschijnlijk gaan Bergwijn en Berghuis sowieso. Akpom wil niet nog zo'n jaar dus zie ik ook vertrekken. En Henderson... tjah als die nog een jaar in Turkije of Portugal in de CL kan spelen zie ik m eerder daarheen gaan dan bij ons blijven.

Dus mogelijk raak je 4 mensen met ervaring kwijt. Ze vonden dit jaar de selectie niet in balans dus waarschijnlijk wil je 6 spelers halen met ervaring. Drie 28+ spelers en drie 22-27 spelers.

De kwaliteit die we nastreven zal waarschijnlijk inhouden dat veel van die spelers international zijn bij hun land en dus op het EK actief zijn of met de Copa America.

Al die spelers zullen we pas na de toernooien kunnen halen, dus dat wordt begin juli rond gemaakt. Zij hebben nog vakantie dus die zijn dadelijk allemaal pas 1-2 weken met de groep aan het trainen.

17-05-2024 15:32

Sies +4537

Na dus....gas erop!

17-05-2024 22:04

nightgoat +31451

Wat een rommeltje, het zit ook weer niet mee hé!

17-05-2024 15:18

thepower1990 +35726

Kijk dat je dingen door het seizoen heen zoals wedstrijden in de Nations League afschaft ben ik helemaal voor maar eindtoernooien als een WK en EK mag ik als liefhebber toch altijd graag naar kijken. Zeker na dit absolute klote seizoen met Ajax kijk ik erg uit naar een maandje EK.

17-05-2024 15:16

Sampaoli +39410

Heel eerlijk, het valt toch allemaal te overzien? We missen maximaal 5 basisspelers deze voorbereiding. Brobbey en Sutalo gaan, Bergwijn/Henderson/Kaplan zijn alles behalve zeker van een plek. Benji en Hlynsson sluiten iets later aan, maar Farioli kan gewoon met een serieuze groep aan het werk.

Het is vooral essentieel dat Kroes en De Lang alles tijdig op orde hebben. Keuzes wie wel/niet tot het ‘nieuwe Ajax’ gaan behoren van huidige groep én welke 4/5 spelers er gehaald worden.

17-05-2024 15:16

Dirk +7078

Niks nieuws onder de zon ..

17-05-2024 15:13
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.