Vos eerlijk: 'Dacht ook bij Jong Ajax veel minuten te maken, maar zo werkt het natuurlijk niet'

door Brent Tomassen 49

Bron Keuken Kampioen Divisie

Vos eerlijk: 'Dacht ook bij Jong Ajax veel minuten te maken, maar zo werkt het natuurlijk niet'

door Brent Tomassen 49

Bron Keuken Kampioen Divisie

Laatst geüpdatet

Silvano Vos geeft toe dat hij dit seizoen veel aan zijn mentaliteit heeft moeten werken. De jonge middenvelder is momenteel een vaste waarde bij Jong Ajax en mocht al debuteren in Ajax 1 onder trainer John Heitinga, maar dat kwam niet vanzelf.

'Ik was nog speler van de Onder 18, maar werd in de winter door Heitinga doorgeschoven naar Jong Ajax, waar ik vervolgens snel mijn debuut mocht maken', vertelt Vos op de website van de Keuken Kampioen Divisie. 'Een basisplek zat er nog niet in, want er zaten jongens voor me. Ik heb Heitinga ook in de Onder 18 als trainer gehad en het klikte eigenlijk heel goed. Hij weet van mij dat ik een goede voetballer ben, maar dat het qua werklust beter kan.'

Heitinga zette Vos in de eerste competitiewedstrijden van Jong Ajax dit seizoen steevast op de bank. Volgens Vos is dit een bewuste keuze geweest van zijn trainer. 'Dat heeft hij gedaan om mij te prikkelen, daar ben ik van overtuigd. Ik moest het uiteindelijk ook verdienen om te spelen. Ik besefte het ook niet echt, was heel woelig. Ik dacht dat ik bij Jong Ajax ook gelijk veel minuten zou maken, maar zo werkt het niet', is de middenvelder eerlijk.

'Goed gesprek gehad waarin ik ook wat emotioneel werd'

Vos heeft met Heitinga een goed gesprek gehad over zijn houding en sindsdien gaat het goed met de controlerende middenvelder. 'Mijn houding was ook niet echt top en natuurlijk kwamen er ook spelers vanuit het eerste elftal terug die minuten moesten maken, dat speelde allemaal een rol. Ik had destijds met Heitinga een heel goed gesprek, waarin ik ook wat emotioneel werd. Ik stelde me in die periode niet echt open naar mensen. Ik werd alleen maar gefrustreerd en hield dingen voor mezelf, maar het gesprek was dus heel positief. Ik heb gezegd wat ik wilde zeggen.'

Uiteindelijk werd Vos een vaste waarde bij Jong Ajax en zijn goede vorm werd beloond met een debuut in Ajax 1 tegen Fortuna Sittard. 'Ik had het eerlijk gezegd niet verwacht. Ik zat natuurlijk begin dit jaar ook al een paar keer bij de selectie. Ik zag Kian Fitz-Jim warmlopen en hij moest zich klaarmaken voor een invalbeurt, waardoor ik het gevoel had dat ik tegen Fortuna niet meer op speelminuten hoefde te rekenen. Gedurende de wedstrijd zei Heitinga opeens: "Vos, warmlopen" Uiteindelijk mocht ik samen met Francisco Conceição invallen. De trainer gaf aan dat ik gewoon lekker moest voetballen en relaxed moest blijven', besluit het talent.

Denk jij dat Ajax zondag de bekerfinale wint van PSV?

Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+!

Lees meer over:
Plaats reactie

Babangida83 +23930

Dit laat goed zien hoe Heitinga die jongens naar de top brengt, begeleid daarin. Zou mooi zijn als hij dat bij Ajax 1 ook kan doen.

30-04-2023 13:55

NaarCLbeker5 +921

Nog eentje met een sub-optimale werklust

30-04-2023 08:44

Web +178830

Alles wat hier staat gaat ook op voor jonge trainers. Die worden door de jaren ook beter, moeten het vak nog leren

Heitinga word hier zo onredelijk hart aan gepakt, slaat werkelijk nergens op
Hij heeft met een stel verwende spelers te maken die denken dat ze het al weten en kunnen

Ga er maar aan staan met deze jongens. Bijna allemaal een slap karakter op Alvarez na. En die kan weer minder voetballen

Knap dat hij er instapte, met alle risico’s
Je wist dat er weinig haalbaar is

Er word zelfs gesproken dat onze nieuwe TD maar 5 spelers geschikt vind
Wat verlang je dan van de trainer?

30-04-2023 07:55

Schip +23501

Dit zei ik van tevoren al, maar toen dacht dezelfde meute die nu negatief is over Heitinga dacht hij wel even de inhaalrace ging inzetten, Union ging verslaan en de beker ging pakken.

Supporters zijn gewoon niet reëel en niet erg analytisch. Want als je objectief kijkt, zag je al dat dit team de kwaliteit en balans mist om zelfs maar voor een titel mee te doen. Daarom is de allergrootste wanprestatie geleverd door een paar mensen die er nu nog steeds zitten.

Ik vind deze groep vooral mentaal ongekend zwak. Alvarez is een uitzondering. Maar Bergwijn. Wijndal, Taylor in zekere mate, Brobbey, Rensch: of te weinig werkethos op trainingen en dus tekortkomen in wedstrijden, of te weinig killerinstinct, te vrijblijvend en machteloos als het echt niet loopt. Heel bijzonder om zoveel mentaal zwakke spelers bij elkaar te krijgen. En het pijnlijke is: bijna allemaal Ajax opleiding.

Dan nog spelers als Bassey die prima kan verdedigen, maar heel zenuwachtig en eigenlijk kapot wordt gemaakt door te hoge voetballende verwachtingen en daarom een miskoop is, Tadic die toch ook minder is geworden en jeugd die niet doorkomt. De enige topspeler is Kudus die dan ook nog wegvalt.

Dit team kan meer, maar dan moet iedereen fit zijn en elkaar niet meeslepen in twijfel. En dat laatste zit gewoon in de groep. Ze hebben niet goed opgeleid en ingekocht op dat punt. Bij Wijndal en Bergwijn heb ik die punten vooraf al belicht: Conte had dat namelijk al opgemerkt en bij oranje zag je dat Bergwijn een bleue vogel was. Als ik dat al oppik, dan gaan je scouts daar toch navraag naar doen en bekijken? Wijndal idem. Als je bij een oranje selectie zonder linksback na een sterk seizoen nog geen basisstek afdwingt, omdat je het te spannend vind bij oranje, dan mis je op mentaal vlak dat beetje wat je naar de top brengt. Brobbey heeft me verrast, Rensch viel me gewoon tegen.

Het is uitzitten. Zonder Bergwijn en Brobbey mis je de snelheid en kracht om een defensie te slopen en die gasten komen mentaal te kort. Zouden die twee goed zijn, dan kun je nog wat. Bassey moet gewoon standaard spelen en voetballend ontzien worden. Hij is mentaal gesloopt nu.

30-04-2023 09:44

Babangida83 +23930

Vrij rake analyse, denk ik.

30-04-2023 13:58

Web +178830

Dat is een punt bij veel jonge spelers, het gaat ze in de jeugd veel te makkelijk af
Daarom is het goed dat je snel doorschuift, en ook eens op andere posities speelt
Je moet veel uitgedaagd en geprikkeld worden
En je word completer als speler door op andere posities te spelen
Rijkaard en Gullit als voorbeelden

De volgende fase is weer dat ze na een of twee seizoenen in het eerste gestaan te hebben al de grote stap willen maken Ze kunnen het al vinden ze. Zijn al goed genoeg. Dat is weet die mentaliteit waar hij zelf over begint. Hopen dat hij het wel door heeft?
Anders staat de ontwikkeling weer stil, speel je niet en word je een minder grote voetballer

Gravenberch het grote voorbeeld, had hij geduld gehad, dan was hij nu als speler verder geweest, een WK mee gemaakt

De allergrootste Nederlandse spelers hebben eerst in de eigen competitie gespeeld. Die hadden wel geduld

Heel sterk en goed punt van Heitinga
Unuvar en Hansen waren ook vol lof over Heitinga

30-04-2023 07:45

Babangida83 +23930

Ik ben dat met je eens. Maar dat is ook voor een deel de eeuwige jeugdige overmoed.

En iedereen is vol lof over Heitinga. Behalve de supporters, eigenlijk.

30-04-2023 14:00

Manov +8581

Jij hebt je wel laten zien toen je inviel. Geduld jongen.

30-04-2023 05:54

Bruno04 +15784

Goeie actie van onze John. Of krijgt niemand dat nu meer zijn strot uit omdat iedereen een andere trainer wil?

29-04-2023 19:55

Talentje020 +20020

Het is zeker een prima actie van Johnny, maar dit is ook 1 van zijn sterkste kanten als trainer, hij is goed in de persoonlijke benadering en het managen van een team, je hoort ook weinig ontevreden geluiden vanuit de spelersgroep richting hem, alleen aan het tachtische gedeelte en het aanpassen tijdens de wedstrijd ontbreekt het hem enorm aan

29-04-2023 21:07

FlyingDutchMan +17314

Mooi samengevat, denk dat je daar de spijker op zijn kop slaat.

29-04-2023 21:31

Nr.10 +111240

Ik zie ook geen gemotiveerde spelers anders hoor.

29-04-2023 21:56

Bruno04 +15784

Ik vind dat je hem daar pas op kunt beoordelen als hij ook fatsoenlijke dingen in te brengen heeft.

Ik vond zijn switch tegen Union was het geloof ik best sterk met 3 achterop en Taylor als hangende linkshalf/linksback.

Ik kan dat pas echt beoordelen als hij ook materiaal heeft om tactisch echt dingen te switchen.

29-04-2023 22:55

thelordjoshua +10641

Mee eens Bruno. Ben nog altijd overtuigd dat John met goede materie een stuk meer kan dan wat ie nu kan laten zien.

29-04-2023 22:56

jerryisthename +31868

Precies, Talentje.
Plus het feit dat hij net als Schreuder spelers maar laat staan tot in den treure, terwijl er ook andere (soms betere) opties zijn. Eigenwijs...
Watt mij betreft een prima assistent voor het eerste. Eerst rustig ervaring opdoen en met die jongens praten en hen motiveren. Dat kan hij wel met zijn karakter. Bovendien een echte Ajacied. Maar graag een toptrainer vanaf juli. 👍🏼😉

30-04-2023 01:29

Web +178830

@Talentjes020
Een jonge trainer is toch ook in ontwikkeling? die word door de jaren een ook beter
Voorlopig zit hij met een onevenwichtige selectie, en stapt er maar in .
Hier word hij belachelijke hart en onredelijk aangepakt
Alsof hij zo maar even Ajax goed laat spelen. Was het maar zo makkelijk

30-04-2023 07:51

Kuningast +5079

Wat is dat toch met al die mannetjes met een verkeerde houding?
Snap daar oprecht helemaal niks van! Maar goed dat hij nu wakker is geworden.

29-04-2023 18:52

josajacied +3547

Van je 12de tot je 18de wordt alles voor je geregeld en ben je in elk jeugdelftal continu het mannetje puur op basis van je talent

29-04-2023 18:56

vanreenen +10280

Hij heeft op tijd de Telegraaf gelezen. Hoezo? De krant van wakker Nederland.

29-04-2023 19:54

Turbo +41997

Het zijn kinderen. Liep jij je dagelijks het vuur uit de sloffen op je middelbare school?

Leren is deel van het leven. Sinds alles makkelijker te volgen is verwachten mensen continu perfectie en een rechte lijn omhoog. Leren van je fouten is heel normaal.

29-04-2023 20:47

peterVKV +6452

Heitinga moet natuurlijk gewoon blijven om deze talenten te brengen, maar of dat nu meteen als hoofdtrainer is, is natuurlijk de vraag

29-04-2023 18:52

Ron6 +3519

Goede speler, zeker weten. Ik mis wel de laatste paar jaar de echt grote talenten zoals van der Vaart en Sneijder die er al stonden met hun 17e en zeker met hun 18e al echt top deden in Ajax 1.

Hato nu, zelfs wat jonger, maar nog niet zo goed als die twee, kan zeker komen!

29-04-2023 18:32

peterVKV +6452

Gravenberch maar die ging te vroeg weg, Sneijder en vd Vaart gingen veel later

29-04-2023 18:50

Drukwerk1968 +7111

Hoe kun je dat nu vegelijken met nu? Bijna iedere speler breekt later door. Maar je vergeet de ligt.

29-04-2023 21:31

Ron6 +3519

Dat is ook wel weer zo… maar toch, vroeger kwamen de talenten veel eerder in het eerste, de echt grote! Van Basten, Bergkamp, Seedorf, Vanenburg, Rijkaard. Die stonden er al
Met hun 18e vast in.

29-04-2023 23:06

Drukwerk1968 +7111

Het niveau is nu wat hoger. Dit jaar niet, voorgaande jaren wel. Mede doordat men Europees wil aanhaken.

30-04-2023 09:24

Tommyshelby +129211

The 🦊

Ik heb een beter gevoel bij hem dan bij Gravie. Mentaal dan.

29-04-2023 18:04

Techno303 +2619

Op basis waarvan? Is zelfde laken en pak joh drama

29-04-2023 18:05

Techno303 +2619

Dit zegt alweer heel veel. Aardige speler maar gaat ons echt niet beter maken

29-04-2023 18:04

LukaLitmanen +82103

Goed dat hij zelfreflectie heeft en kritisch is.

Het valt me op dat voornamelijk de Nederlandstalige spelers van kleur een mentaliteitsprobleem hebben.

Brobbey, Wijndal, Timber, Bergwijn en Rensch komen op mij niet over of ze een ijzersterke discipline hebben om te slagen.

29-04-2023 17:59

Jeratino +780

Hmm weet niet of dat echt zo is. Het valt nu op, maar kans is groot dat dat zo is omdat er vanuit die generatie veel meer Nederlandstalige spelers van kleur doorbreken in het eerste van Ajax. Dat kan dus ook komen doordat die spelers een betere discipline hebben dan andere (witte of welke kleur dan ook) spelers uit die generatie die helemaal niet doorbreken. Dat is vast niet alleen maar gebaseerd op talent. Dus het blijft koffiedik kijken. Ik denk eerlijk gezegd dat het meer met de generatie te maken heeft en alles daaromheen dan met de huidskleur.

29-04-2023 22:28

Nr.10 +111240

Pfff weer eentje bij wie het qua werklust wel beter kan. Hij heeft wel talent, dat heb ik wel gezien.

29-04-2023 17:33

LOCAmpos +10509

Anders stel je gewoon de beste voetballer/ grootste talent op ipv de amateurpsycholoog uit te hangen met zijn geprikkel

29-04-2023 17:27

DeMagere +23140

Vos is een geweldige voetballer.
Hij heeft alles in zich om een grote speler te worden.

Silvano moet wel van zijn soms laconieke houding af.
Strijden en elk gevecht op het veld winnen
én dan met kracht en tempo vooruit voetballen.

Techniek en inzicht heeft hij in overvloed.
Nu ook de wilskracht tonen!

29-04-2023 17:14

FTS95 +16077

Komt goed, als we maar een trainer met ballen hebben aankomend seizoen die hem als zijn eerste "6" ziet.

29-04-2023 18:12

Jariiii +22105

Ha, zelfinzicht. Hopelijk lezen een paar jongens uit het eerste mee.

29-04-2023 17:09

AFCA-Driebergen +22264

Deze jongen komt er zeker. Goede speler en het besef is er nu blijkbaar ook dat hij er meer voor moet doen. Gaan veel plezier aan hem beleven.

29-04-2023 17:04

Amsterdam4ever +2364

Heel fijne speler dit, fijn dat er door komt. Is net 18, hopelijk tekent die snel tot 2027 bij.

Fijn dat hij goede klik met Heitinga heeft, maar toch hoef ik Heitinga volgend jaar niet als trainer te zien. Tactisch vind ik het gewoon te mager. En afgezien van de absolute toptalenten die er ook met Willem Wever als trainer nog wel door waren gekomen, heeft hij geen talent beter gemaakt. Tijd voor een goede trainer die ook de gemiddelde talenten ontwikkelt, en ook een tactisch plan kan maken.

29-04-2023 17:01

trodat4030 +96859

Misschien moet je bovenstaand artikel nog eens goed lezen, dan zie je in welke mate John ook op mentaal vlak een speler beter kan maken.. Het draait niet altijd alleen maar om techniek of tactiek.. Hiermee zeg ik overigens niet dat hij hoofdtrainer moet blijven, maar dat hij spelers niet beter maakt is gewoon een fabel. Onder John hebben genoeg spelers zich doorontwikkeld, ook tot Ajax 1 spelers.. Zowel bij Jong als bij o18/19.

29-04-2023 17:11

leeke +10399

Ligt ook meer aan de spelers,de echte talenten komen er wel,heb je Heitinga niet voor nodig.en hem technisch beter maken lijkt mij niet dat Heitinga dat zal lukken.Heitinga was zelf ook maar een beperkte speler.en als trainer van een ajax 1 zie je dat terug hoe beperkt hij is.

29-04-2023 17:40

Amsterdam4ever +2364

Natuurlijk ontwikkelen spelers zich, als je talentvolle spelers bij elkaar zet en veel laat spelen gaat dat sowieso gebeuren.

In die zin ontwikkelt talent zich onder elke trainer. Maar neem Jong Ajax, sinds hij weg is en Dave Vos er is, zie ik meer lijn in het spel, spelers als Gooijer grote stappen zetten, en er wordt ook meer gewonnen. Al boeit dat laatste wmb geen lor.

Ik verwacht van een Ajax-trainer een bijzondere ontwikkeling te zien die Antony, Martinez, Frenkie, Mazraoui, etc. doormaakten onder Ten Hag. Of Geertruida, Malacia, Kokcu, Wieffer, etc onder Slot. Dat die ik bij Heitinga al jaren niet. Als je tegen PSV speelt, weet je dat je veel creativiteit, passing en hoog baltempo nodig hebt om te kunnen winnen als je laag wil opbouwen en domineren vanuit balbezit, heb je die spelers niet, moet je een ander plan bedenken, desnoods PSV balbezit geven. Op een moment als vorige week tellen punten, hoe maakt even niet uit als je in de situatie als die van ons zit. Dat zie ik niet. Hij hoeft van mij niet weg, maar niet meer als hoofdtrainer.

29-04-2023 17:55

trodat4030 +96859

'heeft hij geen talent beter gemaakt.'

Het is geknipt uit jouw reactie dus heb jij dit getypt. Als je het artikel leest zie dat dat dus feitelijk onjuist is. Daar had hij blijkbaar een prikkeling én een gesprek voor nodig, dus dat is een ontwikkeling gecreëerd door John. Meer dan dat zeg ik niet..

Leeke, jij bent overduidelijk in de veronderstelling dat je alleen een speler beter kan maken als je ze iets kan voordoen? Dan snap je er niet zoveel van. Zelfs vanuit een rolstoel, met een lichaam als wijlen Stephen Hawking, kan je nog spelers beter maken. De spelers moeten het vooral zélf doen, herhaling is de crux om iets onder de knie te krijgen, niet iets voorgedaan zien worden, daar wordt een voetballer niet beter van, hij moet het zelf doen en herhalen en herhalen tot hij het beheerst...

29-04-2023 19:11

Amsterdam4ever +2364

Er stond ook nog iets voor de komma. Maar dan nog vraagt deze opmerking wat interpretatie. Het was niet heel erg letterlijk bedoeld, ik dacht dat dat wel duidelijk was, maar achteraf blijkt dat een verkeerde inschatting van mijn kant. Ik zeg ook wel eens dat iemand niet kan voetballen. Bedoel ik niet mee dat die persoon niet kan lopen en tegen een bal kan schoppen. Want in letterlijke zin kan 99% van de bevolking dat. Vandaar de extra toelichting; je weet nu wat ik daarmee bedoelde. Mag je mee eens of oneens zijn, of nog leuker, inhoudelijk op reageren, maar vasthouden aan een verkeerde interpretatie die ik dus al verder heb toegelicht voegt mi niet veel toe.

29-04-2023 20:10

DankzijCruijff +48716

Groot talent, zo niet de grootste van Jong. Hoop dat hij mentaal stabiel blijft en nog harder gaat werken. Dan wordt hij normaal gesproken zeker een absolute meerwaarde die nog een keer voor veel geld naar een nog grotere club kan.

29-04-2023 16:59

YRGI +32950

Eerst hier maar mooie dingen laten zien.

29-04-2023 17:00

Nr.10 +111240

Twee seizoenen waarschijnlijk hè, als hij inderdaad zo goed is. Dan is ie weer weg.

29-04-2023 17:34
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.