Steur krijgt wijze les van Farioli mee: 'Het is goed dat hij dat heeft verteld'

door Bart Veenstra 97

Bron ESPN

Steur krijgt wijze les van Farioli mee: 'Het is goed dat hij dat heeft verteld'

door Bart Veenstra 97

Bron ESPN

Laatst geüpdatet

Sean Steur wil zich op meerdere vlakken ontwikkelen bij Ajax. De talentvolle middenvelder speelt bij Jong Ajax op verschillende posities op het middenveld, terwijl hij ook qua vechtersmentaliteit stappen zet. Onlangs maakte hij zijn debuut voor Ajax 1 en dat smaakt naar meer.

Jong Ajax speelde maandagavond tegen SC Cambuur en Steur is niet heel positief over de eerste helft. 'Toen waren we als team minder. In de duels waren we niet top en we speelden veel lange ballen van achteruit', zegt Steur tegenover ESPN. 'Ik heb zelf nog twee kansen gekregen. Die heb ik niet benut', zegt de middenvelder, die een van de twee kansen omschrijft. 'Ik wil de pass niet benadelen. De bal kwam iets achter me, waardoor ik niet volledig kon uithalen. Natuurlijk was het wel een mooie aanval, dus dat is positief. En de volgende keer hang 'ie gewoon.'

Later in het duel leverde Steur de assist op de goal van Precious Ugwu. 'Dat was goed. Het was zeer goed van hem. Ik weet dat hij het kan, echt serieus goed afgemaakt. Het is goed dat hij hem niet aannam, want anders was het moment misschien weg.'

Steur speelt op verschillende posities

Bij Jong Ajax speelt Steur op verschillende posities. Ook in de jeugd speelde de middenvelder uit Purmerend op verschillende posities. 'Mijn favoriete positie is op "acht" aan de linkerkant, maar ik vind het totaal niet erg om op "tien", op rechts of op "zes" te staan. Het maakt mij niet zoveel uit. Ik denk dat we (bij Jong Ajax, red.) op iedere positie een goede speler hebben staan op het middenveld. Daar hebben we best geluk mee.'

Tekst gaat verder onder de foto.

steur jongajax cambuur 2425
Sean Steur leverde een fijne assist tegen SC Cambuur.

Onlangs - thuis tegen Heracles Almelo - maakte Steur zijn debuut voor Ajax 1. Op die dag maakte ook Rayane Bounida zijn debuut, terwijl Don-Angelo Konadu tegen Go Ahead Eagles mocht debuteren. 'Daar praten we over met zijn vieren', zegt Steur, die aangeeft dat ook Dies Janse dan meepraat. 'Niet op de manier dat we het gaan doen, maar meer - hoe zeg je dat - over het gevoel van de eerste keer. In de ArenA is dat echt heel speciaal. Het is een trots moment dat je nooit vergeet. Bounida is een goede vriend van mij en dat je dan samen debuteert is heel mooi. Dat onthouden we voor altijd.'

Strijden onder Farioli

Steur traint ook regelmatig mee bij het Ajax 1 van trainer Francesco Farioli. Bij de hoofdmacht is het strijden geblazen. 'Hij heeft verteld dat dat de basis is. Honderd procent geven is de basis. Dat je duels aangaat, wint en een vechter bent. Daar ben ik mee aan de slag. Het is goed dat hij het heeft verteld. Het is een uitdaging en ik ben ermee bezig. Hopelijk kan ik dat ontwikkelen en laten zien om zo ook nog een betere speler te worden.'

Ook bij Jong Ajax wordt er volop gestreden, al ligt dat volgens Steur ook aan bepaalde type spelers in het team. 'Onze aanvoerder - Nick Verschuren - heeft het niet hoeven leren, hij heeft dat gewoon. Hij neemt ons daarin mee. Hij helpt ons daarin. Als je zo iemand ziet, kun je niets anders denken van: we moeten minimaal hetzelfde leveren. Misschien heeft het ook met het eerste te maken, dat zou allemaal kunnen.'

Lees meer over:
Plaats reactie

nightgoat +31026

Nog even geduld en dan is 't kerremus.

25-02-2025 20:05

DankzijCruijff +48712

Eerste echt speciale middenvelder uit de jeugd sinds Graafie. Hopelijk wordt Steur niet net zo belachelijk bejegend als Ryan wanneer hij wat wisselvallig presteert of laconiek oogt. Hopelijk accepteert men eens dat sierlijke spelers niet voor niets wat nonchalant kunnen ogen; het is inherent aan hun speelstijl. En iets wat je moet koesteren imo, want werkpaarden hebben we echt zat. Hoe over Gravenberch werd gepraat, terwijl hij ook nog eens vaak in voetballend opzicht het hele middenveld moest dragen, was echt te oliedom voor woorden. Zie hetzelfde vroeg of laat gebeuren met jongens zoals Steur en Bounida. Helaas heeft ons publiek qua gedragingen richting eigen (jeugd)spelers een te droevig trackrecord om wat dat betreft optimistischer gestemd te zijn.

25-02-2025 16:20

Ajaxhartt +10715

En ik lees overal dat Farioli zich niet met de jeugd bezig houdt! Nou ja zeg, zou pers/analisten/columnnisten/andere vervelio’s het dan toch heel soms bij het verkeerde eind hebben?

25-02-2025 15:42

JohnDylan +22124

Verschuren en Verkuijl gaan bij Jong Ajax voorop in de strijd. Beide hebben van nature veel felheid in hun spelen. Beide beschikken ook over een hoog voetbal IQ en een behoorlijk groot voetballend vermogen. Trouwens is Faberski ook een grinta spelertje, zowel bij het drukzetten als het mee verdedigen valt hij op.

25-02-2025 15:13

C14 +22411

Chourak ook, kan nuttige breedtespeler voor Ajax 1 worden.

25-02-2025 15:54

DankzijCruijff +48712

Zou hem graag eens als inverted back zien. Komt voor andere posities net tekort, denk ik, maar heeft wel aardig wat voorwaarden om te kunnen slagen als profvoetballer.

25-02-2025 16:18

C14 +22411

Ik denk dat hij Eredivisie sowieso gaat halen, als je zijn inzet en mentaliteit ziet, gekoppeld aan behoorlijk voetballend vermogen. Hij is wat all-round, waardoor hij ook niet opvalt met specifieke kwaliteiten. Maar wel handig als je een speler wil die veel van positie wisselt. Inverted back zou ie denk ik inderdaad prima kunnen.

Voor Ajax 1 basis wordt het 'm inderdaad waarschijnlijk niet, maar dus als reserve-middenvelder voor Ajax 1, zou er in kunnen zitten.

Ik ben van mening dat je de breedte door jeugd moet laten bepalen.

25-02-2025 16:52

Harrier Du Bois +38885

Hoe hij nu al voetbal benadert en analyseert op deze leeftijd is onwijs interessant. Leuk ventje die Steur.

25-02-2025 14:55

Elayais +5070

Dat is precies wat er mijns inziens de laatste tijd ontbrak bij Nederlandse talenten, het strijden. Natuurlijk moet de basis bij Ajax het voetballende gedeelte zijn, maar in het huidige voetbal waar alles een stuk fysieker is geworden moet je ook die strijd leveren.

Kijk naar die jonge gasten die bij Barcelona doorbreken, ze kunnen stuk voor stuk voetballen, maar ze laten ook niet met zich sollen en werken zich ook een slag in het rond. Juist dat is de basis om dan met je talent en het voetballende gedeelte het verschil te maken.

Naar mijn mening is bijvoorbeeld een Veerman hier ook veel te slap in. Naast dat hij, in mijn ogen, niet mee komt op het hoogste niveau en de hoogste versnelling, ook veel te slap als het voetballend niet lukt.

25-02-2025 14:21

C14 +22411

Juist doordat het huidige voetbal nog fysieker is, wat je als immer jong Ajax 1 toch nooit gaat winnen, moet je het nog meer op techniek, handelingssnelheid, behendigheid, handigheid, inzicht en creativiteit gooien, zodat je zo goed en veel mogelijk uit de duels blijft.

Het is wél belangrijk alles te geven, niet in fysieke duels en bikkelen, maar in man niet laten lopen, er fel en strak op zitten bij balverlies, veel beweging zonder bal, etc.

25-02-2025 15:58

Elayais +5070

Strijd betekent zeker ook niet dat ze de duels maar aan moeten gaan. Maar wel een onverzettelijkheid die je nu in Ajax 1 ziet. Dus juist dat laatste wat je benoemd. Ik bedoel ook zeker niet dat ze mannetjesputters moeten worden. Zij moeten het verschil maken met hun voetbal vermogen. Dat zeker.

25-02-2025 16:08

C14 +22411

Ik snap je, ben alleen een beetje bang dat Farioli ook doorschiet in bikkelen, en dat ook ten koste wil laten gaan van voetballend vermogen. Zie Klaassen, Weghorst, en ook Rosa lijkt vooral weer een bijtertje met niet voldoende voetballend vermogen.

Ook het profiel 'Alvarez' dat Ajax aanhoudt voor de 6 positie, vind ik erg zorgwekkend. Of erger nog, dat maakt dat ik eigenlijk al geen vertrouwen meer in deze leiding heb.

25-02-2025 16:49

AjaxSoCal +2004

@C14 - Ik denk dat Hendo vertrekt volgend seizoen. Dan heb je met Klaassen een ervaren speler die op 6 kan en met Regeer en Mokio twee talentvolle spelers die daar ook kunnen spelen. Ook in Hato zie ik een potentiele 6. Denk je dat Ajax dan alsnog een Rosario of een andere type Alvarez als optie gaan halen?

25-02-2025 18:37

ijzerchef +3152

Daar lijkt nu hard aan gewerkt te worden door straatvoetbal elementen in de opleiding te brengen, maar de effecten daarvan gaan we pas jaren later merken.

26-02-2025 08:30

C14 +22411

@Ajax

Ja dat lijkt me ook, ben ik persoonlijk heel blij mee.

Ik vind Regeer meer een 8, meer een lopende speler met veel beweging zonder bal, en ook wat opstomend aan de bal. Klaassen is ideaal als de tegenstander wat meer ruimte laat of inzakt, dan versneld hij het spel, maar als de tegenstander hoog speelt en/of drukzet, dan kan het lastig worden met hem, dan moet het positie- en combinatiespel wel héél goed zijn wil Klaassen niet geregeld balverlies lijden. Dus niet bepaald ideaal in mijn ogen.
Hato vind ik voetballend zeer sterk voor een verdediger, maar net wat te matig voor op 6. Niet echt het type spelverdeler.

Over Mokio ben ik nog niet uit, moet ik meer zien spelen. Mijn eerste idee bij hem is dat hij als middenvelder té verticaal (lengte-as) denkt en speelt, en te weinig van het horizontale is, wat geregeld ook nodig is voor een 6 die het spel verdeelt.
Daarom zie ik vooralsnog vooral een CV in hem die a la Blind een sterke diepte pass heeft, en a la Verthongen een goede diepe rush. Hij heeft daar het spel helemaal voor zich. Toch is hij heel handig aan de bal en handelt hij snel. Maar als middenvelder lijkt zijn ideale positie dan als een van de 6-en bij de punt naar voren, waarbij hij dan meer opstoomt dan de andere 6. Ik speel zelf liever niet met de punt naar voren, al zou je iemand als Bounida dan veel vrijheid kunnen geven.

Ik denk dat Farioli straks met Mokio verder gaat op 6, dat is ook een type Rosario maar dan voetballend veel beter.

Ik had liever Fitz-Jim als 6 gezien. Ja, hij is nog wisselvallig, maar dat komt omdat hij de schroom nog niet van zich af heeft gegooid, die twijfel. Zodra hij dat zelfvertrouwen heeft en die twijfel kwijt is, is het een van je beste spelers, en zou hij ideaal zijn voor de opbouw van Ajax. Of anders een TYPE Verkuijl, van Jong Ajax. Intelligente, goed passende spelverdeler.

26-02-2025 12:22

C14 +22411

@ijzerchef

Dat bracht men er al in onder Cruijff en Jonk, misschien dat men dat gaat intensiveren, dat zou mooi zijn.

26-02-2025 12:23

precies +227

Mooi die jonge gasten. Heerlijk dat ze staan te popelen...

25-02-2025 13:29

Mijnclub33x +9885

Als Monnickerdammer ken ik de Volendamse mentaliteit wel, hard werken maar ook veel talent.

25-02-2025 13:28

Mijnclub33x +9885

Steur voelt zich als een 🐟 in de Arena

25-02-2025 13:25

Asociaal +2793

Wel fijn dat de aanvoerder van Jong Ajax van nature die strijders mentaliteit in zich heeft. Als de aanvoerder zelf zo'n type is, neemt zo iemand zijn medespelers een stuk sneller daarin mee.

25-02-2025 12:16

Kaatje +4800

Gisteren ook weer genoten van Verschuren. Zit in zijn laatste seizoen. Hoop dat Ajax ook snel zijn contract verlengt, en ook de verbinding met A1 vasthoudt.

25-02-2025 14:30

Asociaal +2793

Ik hoop met je mee!!

25-02-2025 15:05

jerryisthename +31816

Dit hebben wij dus gemist de afgelopen jaren.
Die passie die Italianen en veel Mediterraanse mensen wel degelijk duidelijk hebben! Kan er zelf over meepraten nl.
Onze selecties stonden de afgelopen paar jaar olv. pussies van hoofdtrainers natuurlijk. Forza Farioli‼️👊🏽

25-02-2025 12:13

Juan62 +46194

Over ' het gevoel van je eerste keer' kunnen we bijna allemaal wel meepraten

25-02-2025 11:50

Bobje99 +7130

100% geven is de basis

25-02-2025 11:54

AjaxNWH90 +1859

Gigity gigity 😆

25-02-2025 12:00

jerryisthename +31816

Ouwe snoeperd! 😁

25-02-2025 12:09

CDX +3226

Duurde ongeveer 10 seconden. Heb het later goed gemaakt

25-02-2025 13:00

Marquinho +2050

Ik zie Steur wel een vaste kracht in Ajax 1 worden. Nu al heel goed, JA is voor hem een perfecte leerschool.

25-02-2025 11:32

HansKraayJr +679

“Vroeger waren de mannen van staal en de boten van hout. Tegenwoordig zijn de boten van staal en de mannen van hout.”

25-02-2025 11:05

Duggoutdennis +6344

Deels mee eens maar is wel zo'n typische 50+ uitspraak... Vergeet niet dat het spel ook veel sneller is geworden, de belasting van spelers veel hoger, de druk veel hoger etc.. Die tijden kan je niet 1 op 1 vergelijken.

25-02-2025 11:47

Hersenspinsel +8052

Jawel hoor.
Vroeger rookte veel spelers nog waren het amper atleten en was een beetje technisch vernuft voldoende.

Tegenwoordig moeten ze mentaal, fysiek, conditioneel, technisch en tactisch 💯 geven.
Ze gaan zelfs midd6in de nacht nog in de ijsbak.
Echte topsport nu.

25-02-2025 13:42

HansKraayJr +679

Het heeft in mijn ogen niet zoveel met belasting, druk etc te maken. Als je kijkt naar hedendaagse voetballers als Tagliafico en Martinez dan zijn dat wel spelers die een bepaalde hardheid met zich meedragen. Het één sluit het ander dus niet uit.

25-02-2025 19:32

Mijnclub33x +9885

Ja, kijk maar ex voetballer Johan Derksen, zoals nu liep die ouwe sigaar rokende hippie er in de jaren 70 ook al bij.

26-02-2025 08:55

JohnDylan +22124

Nu trekken spelers bijna twee keer zo veel high intensity sprints als het gemiddelde team van vorige eeuw. De spelers van toen zouden nu in de eerste helft al verkrampt op de grond liggen.

25-02-2025 12:52

CDX +3226

Een aantal mannen van toen kan in het huidige spel echt niet mee. Naast de veel hogere intensiteit zal het niet meevallen voor een aantal rokers en de doping gevallen wat nu niet meer kan.

25-02-2025 13:03

401Middenweg401 +6027

Dat werkt de andere kant op net zo. Als een huilebalk als Neymar tegen teams vol jongens als Wouters had moeten voetballen dan was hij nog vijf jaar eerder gesloopt teruggegaan naar Brazilie. Denk ik dan.

25-02-2025 13:14

snowy +11

Speler van toen hebben even veel kansen als speler van nu toen. Je groeit op in de situatie zoals toen en nu is. Talent heb je en kun je niet kopen. De spelers van toen hebben dan ook de mogelijkheden die ze toen niet hadden.

25-02-2025 13:31

CDX +3226

Talent heb je maar de fysieke eisen zijn een stuk hoger tegenwoordig. Een aantal voetballers van toen had het nu dus niet gehaald o.b.v. de hogere eisen aan conditie, loopvermogen, etc.

25-02-2025 14:02

Mijnclub33x +9885

Alleen Mislintat kocht spelers die geen talent hadden, enkele uitzonderingen daargelaten.

26-02-2025 08:58

Dazoo +3093

BOOMER IN DA HOUSE!

25-02-2025 13:20

HansKraayJr +679

Nee een millennial. 😅

25-02-2025 19:25

josajacied +3547

Wat een verschil met Schippie die iedereen elke week maar een extra dagje vrij gaf.

25-02-2025 11:04

Aeter +6618

Ik word een beetje moe van het zeiken op van 't Schip. De beste man stond op toen Ajax op zijn dieptepunt was en het in zijn eigen leven ook erg zwaar was. Ik heb daar niets dan respect voor. John is een Ajacied in hart en nieren en ik vind niet dat daar afbreuk aan gedaan mag worden. Steijn en Schreuder prima, maar blijf van je iconen af. John wist ook wel dat hij niet de wondertrainer was die Ajax nodig had, maar hij stond wel op en ging er staan ondanks alles, terwijl geen andere trainer het in zijn hoofd haalde om eraan te beginnen. Dat zegt voor mij genoeg over hem en wat Ajax voor hem betekent.

25-02-2025 11:29

TeringHenkie +28382

Maar daarom mag toch wel benoemd worden dat Schip met bijna dezelfde spelers gefaald heeft?

25-02-2025 12:04

ratje +3507

Benoemt ie dat, of deelt ie onnodig een steek uit?

25-02-2025 13:06

Aeter +6618

Ik vind dat onnodig. Iedereen wist dat hij het puur voor Ajax deed en we wisten ook dat hij geen wonderen ging verrichten, maar hij stond wel op en zei oké ik ga mijn club helpen op het moment dat niemand anders dat wilde doen.

25-02-2025 15:13

Amp +37724

Puur voor zijn club of ook voor zichzelf? En hoeveel trainers zijn er vóór hem benaderd die het allemaal niet wilden doen dan?

25-02-2025 19:32

KarimB +11566

Sorry ik word een beetje moe van dit juist Aeter. Deed van t Schip het gratis? Niks dan respect voor zijn verlies. Maar hij is er vorstelijk voor betaald.

25-02-2025 22:02

Mijnclub33x +9885

Ja, en heel Ajax ging bijna het Schip in🤨

26-02-2025 09:01

JanMolby +1530

"ik wil de pass niet benadelen"?????

25-02-2025 11:02

Bobje99 +7130

Ja beetje vreemd opgeschreven maar ik denk dat hij bedoelt dat die bal iets achter hem kwam dus hij daarom niet vol kon uithalen. Hij wil alleen de kwaliteit van de pass niet als excuus gebruiken.

25-02-2025 11:55

AjaxNWH90 +1859

Niet bijzonder slim deze jongen.. ach. Zolang hij op het veld maar zijn voeten laat spreken.

25-02-2025 12:01

JanMolby +1530

Het enige wat ik er bij kon bedenken: 'ik wil niets ten nadele zeggen van degene die me die pass gaf'.

25-02-2025 12:48

Silentskill +2860

Hard work beats talent if talent doesn’t work hard

25-02-2025 10:48

KarimB +11566

Ik werk met kinderen. En er staat vaak kinder televisie op. Ik kan helaas als ik deze jongen zie niet aan iets anders denken dan aan Henry Danger

Hopenlijk komt er snel een goede baard op

25-02-2025 10:34

Vincent.d +4212

Ik moest serieus googlen wie je bedoelde. Maar klopt nog ook hahaha

25-02-2025 11:10

Petterson +25059

Als het dan maar niet zo’n vies sikje wordt zoals bij Taylor!

25-02-2025 12:44

Ajaxcbs123 +1258

Een middenveld van Mokio en Steur volgend jaar.
Met een ervaren middenvelder erbij, het liefst op 6, toch Henderson?

25-02-2025 10:31

Bobje99 +7130

Daar kun je toch niet de champions league mee in?

25-02-2025 11:56

Ajaxcbs123 +1258

Vd Beek, Frenkie
Schone

Ging anders prima. Al denk ik dat Mokio en Steur misschien teveel van hetzelfde is. Maar een ervaren, krachtige 6 erachter maakt het verschil. En uiteraard moet de van het elftal ook stabiel zijn.

25-02-2025 11:58

Johan14Cruijff +573

Frenkie was toen al 21 +

25-02-2025 12:18

Bobje99 +7130

Steur is net 17 en Mokio net 16. Henderson 35 als de CL van start gaat. Lijkt mij geen goed idee. Ook voor die gasten zelf niet.

25-02-2025 12:43

JohnDylan +22124

Weer een middenveld zonder enige creativiteit? Steur is geen creatieve speler. Steur en Mokio (niet volgend jaar al maar in de toekomst daarna) plus Bounida lijkt me prachtig maar liever qua types nog Bounida, Verkuijl en Steur plus Mokio als ‘4’ achterin.

25-02-2025 12:56

ovopiet +1471

Steur geen creatieve. speler? Heb jee hem wel ooit zien spelen?

26-02-2025 11:36

Soccerskins v2 +43325

Van Klaassen, naar van de Beek, naar Taylor, naar Steur.

We gaan er technisch wel steeds een beetje op vooruit ;)

25-02-2025 10:27

peterVKV +6451

Steur is de natuurlijke opvolger van Tayor, die dan het best nog een jaar kan blijven om met Ajax de CL te spelen.

25-02-2025 10:24

401Middenweg401 +6027

Het best voor hem of het best voor ons?

25-02-2025 13:22

Techno303 +2619

Vechten of strijden kan je zo breed trekken! Het is maar net wat de broekies ermee doen. Denk dat het vooral gaat om, zodra het voetballend niet lukt er de beuk in te gooien. Iets wat we nogal eens vergeten omdat we denken dat we het voetballend alleen wel kunnen oplossen. Uiteindelijk zullen voetbal kwaliteiten altijd voorop blijven staan!

Dus niet zo piepen als het over strijd gaat. Hoop die in de jeugd lopen denken het wel te redden omdat ze bij Ajax voetballen, dus krijg je een soort laksheid, zie je bij een bepaalde speler al teug die in het 1e staat. Maar goed laten we dit Steur koesteren en de rest van de talenten en laat ze maar mentaal groeien!

25-02-2025 10:17

Kryptonite +76802

Het grootste talent uit onze opleiding imo, nog groter dan Bounida. Deze jongen ademt Ajax.

25-02-2025 10:13

SpursAjax +6693

Dat is ook de ontwikkeling die Taylor echt heeft doorgemaakt! Is echt een vechtmachine geworden. Al die gasten bij Ajax kunnen al goed voetballen. Nu met strijd erbij is een hele mooie combinatie!!

25-02-2025 10:13

Godenzoon24 +15295

En Taylor is daardoor ook beter gaan voetballen. Doordat hij fitter is heeft hij meer over lijkt het waardoor hij betere keuzes maakt en diecduels wel net wint! Strijd is geen vies woord en niet alleen goed in verdedigend opzicht. Ook aanvallend en aan de bal helpt je dit.

25-02-2025 10:27

DaleyMOKUM +281

Loopt in het jagen tegenwoordig ook nog net ff express tegen z'n man aan, hou ik wel van.

25-02-2025 13:44

trodat4030 +96810

Strijden is niet de basis, VOETBAL is de basis. We zijn geen Feyenoord! WIJ ZIJN AJAX!!!

25-02-2025 09:58

036AFCA97 +146682

Ligt er maar net aan hoe je het opvat.

Hard werken zou je ook strijden kunnen noemen en dat is de basis voor alles.

25-02-2025 09:59

trodat4030 +96810

Strijden/hard werken is een niet noemenswaardige vanzelfsprekendheid. VOETBAL IS DE BASIS!

25-02-2025 10:00

Ans B +19832

Ik snap best wat je bedoelt en voor mij staat voetbal ook voorop, maar toch heeft ook Farioli gelijk door dat apart te benoemen. Want het is juist géén vanzelfsprekendheid bij vooral grotere, technisch zeer goed onderlegde talenten. En dat is nog logisch ook, omdat zij volledig renderen op dat talent en die techniek. In de jeugd red je het daar sec juist wel mee, maar niet (meer) zo makkelijk in het moderne mannenvoetbal. Het is inderdaad én én.

Het is mij al veel vaker opgevallen dat de grootste talenten (en dan heb ik het dus vooral over technische en vaak ook slimme voetballers) juist wel een bepaalde laksheid of een gebrek aan vuur/pit over zich hebben, in meer of mindere mate. En/of dat ze lang kampen met een terugval na een teleurstelling. Ik denk dan b.v. aan Rensch (na debuutseizoen weer vooral in Jong spelen) en Taylor (na een fantastische voorbereiding in het jaar dat Gravenberch wél in één kwam, maar Taylor niet). Met een zéér langdurige dip als gevolg. Misschien ook bij Janse nadat hij heel veel (en goed) in de voorbereiding speelde.

De strijd die iets minder grote talenten min of meer noodgedwongen hebben moeten brengen in de opleiding hebben een aantal grotere talenten nooit hoeven voeren en 'dus' hebben ze dat niet ontwikkeld, niet hoeven aanboren.
Ik vind het daarom heel goed om deze uitspraak van Farioli te horen en te merken dat het ogenschijnlijk iets heeft losgemaakt bij Steur. Zo'n uitspraak moet je juist bij de grootste talenten benadrukken, zo vroeg mogelijk.

25-02-2025 11:40

Stamhoofd +11542

Voetbaltalent en techniek ontwikkel je in je jonge jaren, de extra stap om door te breken is mentaliteit.

25-02-2025 10:01

Juichtoon +32528

Alhoewel Cruijff daaraan toevoegde dat hij uit ging van 100% inzet. 'Dat moet er altijd zijn'. Pas dan ook kun je je surplus aan voetbalkwaliteiten laten renderen.

25-02-2025 10:01

Puntertje +1628

Juist, weet je hoe fit Cruijf was.
Die was altijd afgetraind en heeft in Amerika gezien hoe er nog meer professioneel met sport werd omgegaan op gebied van verzorging van het lijf.

25-02-2025 10:33

Pauw +2226

En hij rookte

25-02-2025 10:54

Juichtoon +32528

En stopte...

25-02-2025 11:27

johanisajax +8836

Ene Rinus Michels begon ook met strijd...

25-02-2025 10:06

JanMolby +1530

Dat dacht ik niet. Michels hamerde vooral op discipline. Edit: Wel werd er ook hard aan de conditie gewerkt (roemruchte beelden vd selectie die in de duinen bergop zwoegt)

25-02-2025 11:07

JorgeDeLasTresPintas +1584

Hard work beats talent if talent doesn't work hard.

25-02-2025 10:11

AFCA. +3279

Strijd kan gewoon zijn 100% geven. In het drukzetten, in de duels en in balbezit.

Jij koppelt het meteen aan lange ballen en 2e bal winnen.

25-02-2025 10:12

Danielson +50404

Beetje kortzichtig Trodat. Voetballen kunnen ze allemaal maar waar het bij Ajax vaak op misliep zijn de vechtlust, mentaliteit en teamspirit.
Dat heeft Farioli er in gebracht en dat was broodnodig want enkel op voetballende kwaliteiten red je het niet.

25-02-2025 10:18

tijssenajax +13945

Dat is ook waar.

25-02-2025 10:30

goajaxgo +14146

Hoe zou het toch komen dat NL nooit wereldkampioen is geworden?

25-02-2025 12:58

tijssenajax +13945

Nou inderdaad. Ik vind dat echt niet zo fijn om te horen van Farioli. Bovenaan zou moeten staan verfijnd voetbal. Icm met strijd is dit een goede combinatie. Maar wel in die volgorde.

25-02-2025 10:29

Godenzoon24 +15295

Strijden is wel de basis. Strijd is niet alleen voorbehouden aan mindere voetballers. Strijd is in de huidige tijd een vereiste! De tijden dat spelers als vd Vaart het maken ligt echt achter ons. In de top kan iedere middenvelder behalve goed voetballen ook strijd leveren en meters maken.

25-02-2025 10:29

AlexIbarra +19251

Strijden om eerder bij de bal te zijn / alles eerder te zien.
Strijden om de hele wedstrijd steeds los te komen van je man.
Strijden om jouw man de hele wedstrijd niet los te laten komen.
Strijden om elke keer meteen vol druk te zetten bij balverlies.
Strijden om fouten van een ander te corrigeren.

Dat zijn vormen van strijd waardoor je beter gaat voetballen.

25-02-2025 10:41

Schip +23455

Als een hoofdtrainer het goed doet en positiviteit uitstraalt, dan vreet een jeugdspeler dit soort tips op. En die connectie tussen hoofdtrainer en Jong moet sterk zijn. Op zich verwacht je niet van een trainer die vaak resultaatvoetbal speelt - wel door briljante teambuilding en een sterk tactisch geraamte - dat die het aandurft met jonge spelers te werken, maar hij maakt er echt gebruik van.

Vond het opmerkelijk dat hij Hlynsson geen kans gaf - prima stand in voor Klaassen en Taylor en Ajax maakt al niet veel goals - maar FJ, Mokio, Baas geeft hij vertrouwen, Bounida gedebuteerd etc.

25-02-2025 09:55

Mikee +6403

En ook hier is Farioli in control.

Wat anders dan traptreden rennen in de arena omdat je niet goed genoeg bent.

25-02-2025 09:38
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.