Koeman benoemt grote kopkans Brobbey: 'Het was allemaal net niet'

door Jesse ter Haar 51

Bron NOS

Koeman benoemt grote kopkans Brobbey: 'Het was allemaal net niet'

door Jesse ter Haar 51

Bron NOS

Ronald Koeman baalt van de wedstrijd die Oranje heeft afgewerkt tegen Hongarije. Het Nederlands elftal kwam op een 0-1 achterstand en kreeg bij die tussenstand zelfs een rode kaart via Virgil van Dijk, maar tot tevredenheid van de bondscoach knokten de Nederlanders zich terug tot 1-1.

'Als je met een man minder komt, ben je opgelucht dat je alsnog de 1-1 maakt', geeft Koeman aan tegenover de NOS. 'Op het moment dat je met tien man komt, wordt het geloof minder. Ik had het geloof er wel in na de rust. Ik vond dat we toen beter speelden dan in de eerste helft, maar het was allemaal net niet. Net niet een goede aanname, een bal voorlangs en een grote kans voor Brian (Brobbey, red.) met de kop. Toen had ik wel een fase het idee van: we gaan scoren. Als je dan ook nog op achterstand komt, is het extra moeilijk.'

Door de verdedigende instelling van Hongarije werd Oranje maar amper gevaarlijk. De bondscoach vertelt over wat Nederland daarbij niet goed deed. 'Dat hebben zij goed gedaan, hoewel ik vind dat er in het begin acht of negen overtredingen achter elkaar waren, waardoor het spel constant stil lag. Ik vond dat we er aan de linkerkant met Micky meer uit hadden moeten halen. Cody (Gakpo, red.) ging soms helemaal naar binnen, werd door de derde centrale verdediger opgepakt en de wingback bleef bij Micky (Van de Ven, red.). Ik vond dat we dat beter moesten doen aan de linkerkant.'

Na afloop van de eerste helft kreeg Koeman de kans om zijn team nieuwe instructies te geven. 'In de rust geef je aan wat we beter moeten doen aan de linkerkant. Dat Cody meer vanuit de zijkant moest spelen. Hij werd ook gevaarlijker in de tweede helft. Dan moet je heel geconcentreerd blijven, want je komt nog verder van je eigen doel te spelen en geeft nog minder ruimtes weg.'

Balverlies Reijnders

Oranje ging op jacht naar doelpunten, maar kreeg juist een tegengoal te verwerken. Koeman blikt terug op het doelpunt. 'We lijden via Tijjani (Reijnders, red.) balverlies op het middenveld. Zij nemen de bal over. Virgil dekt ook iemand. Ik weet niet of Quinten (Timber, red.) naar achteren toe misschien iets meer kan doen, om alsnog een aanvaller te verdedigen. We lijden een beetje onnodig balverlies en Micky staat tegen twee mensen. Hij doet wat hij moet doen, hij sluit, maar in zijn rug stond nog een speler.'

Waar er hoop zal zijn geweest op de 1-1, kreeg Oranje juist een rode kaart via Van Dijk. 'Dat is frustrerend. Ik begrijp het ook niet, want volgens mij mag een aanvoerder bij een scheidsrechter protesteren. De overtreding is ook goed voor een rode kaart. Er is totaal geen intentie om de bal te spelen.' Wel wil Koeman aangeven dat de tweede gele kaart niet handig was van Van Dijk zelf. 'Dan moet je eigenlijk meelopen, maar dat weet Virgil zelf ook.'

Vertrouwen van Oranje

Waar er in de vorige interlandperiode lof te over was voor het Nederlands elftal, was dat vrijdag anders. Oranje kwam niet sterk voor de dag, maar in de ogen van Koeman levert dat geen deukje in het vertrouwen op. 'Zo zie ik het niet. Ik zie dat dit een andere wedstrijd is. We hadden moeite om ruimte te creëren voor onszelf en om mensen vrij te spelen tussen de linies. We moeten eerste of tweede worden in de poule, dus het punt is heel belangrijk.'

Lees meer over:
Plaats reactie

OpaHooligan +3880

Ja Brobbey kan veel, maar niet koppen, daar heb je juist Weghorst voor!

13-10-2024 09:08

RSM +3918

Vaker vanaf 16 -20 meter schieten en op de rebound loeren. Daar zit het'm in. Altijd maar doorheen willen spelen werkt zelden tegen zulke landen

12-10-2024 12:31

JohnDylan +22144

Huntelaar zei ooit dat hij vijf doelpunten per seizoen maakte door richting de doelman te sprinten bij schoten van een teamgenoot. Dat zijn vaak ook nog de makkelijkste kansen voor een bijna open doen.

12-10-2024 20:32

Jariiii +22085

Ik durf te beweren dat Oranje met een goede bondscoach (en een enigszins gunstige loting) wereldkampioen zou kunnen worden in 2026. Met een Slot of een Bosz zou ik het zien gebeuren. Met Koeman is het zo goed als uitgesloten.

12-10-2024 12:13

AjaxYahudi +3088

Met de lichting die we nu hebben moet je grotere landen gewoon afbluffen op aanvallend Hollandse school stijl zoals we onder van Basten deden op dat EK waar we Italie en Frankrijk zoek speelden, ga je daardoor ten onder omdat die dag toevallig je belangrijkste spelers niet in de wedstrijd zaten jammer dan maar dat liever dan met saai degelijk voetbal een halve finale halen en dan eruit vliegen zonder noemenswaardige prestaties het hele toernooi...

12-10-2024 13:20

Jariiii +22085

Tweede helft tegen Turkije was aardig, omdat het toen moest. Eerste helft tegen Polen was ook goed. Verder fletse middelmaat inderdaad, doodzonde.

12-10-2024 14:28

Jutter1 +4316

Die Hongaren wisten dat via een ultra defensieve speelwijze, veel overtredingen en een enkele uitval puntenwinst tegen Nederland de enige manier zou zijn om evt. succes te halen, die vlieger ging dus bijna 100% op. Met een dergelijke speelwijze zou je de toeschouwers overigens hier van de tribunes jagen, blijkbaar heerst er een wat andere mentaliteit dan hier in dat soort landen! En dan helpt de uiterst trage opbouw bij Nederland ook niet bepaald mee, in het bijzonder in de 1e helft en de aanvallende zwakte! Laten we het hebben over het verschil tussen Duitsland en Nederland. Voetbaltechnisch doen beide landen momenteel niet veel voor elkaar onder Het is, en dat is al tientallen jaren zo, vooral een groot verschil qua mentaliteit. Waar die Duitsers doorgaans tot het uiterste gaan, tot het gaatje gaan zeg maar, ze scoren erg vaak in de laatste minuten bijv.,verzaakt dat Nederland, het zal wel in de landsaard liggen denk ik zo.Vele jaren het voetbal volgend kom ik tot deze conclusie, het is nu eenmaal een gegeven. Waar Duitsers met een soort B team Bosnie uit kloppen geeft dat ook nu weer voeding aan die stelling, iets wat Nederland in het voetbal op dat nivo blijkbaar niet kan opbrengen. Het komt keer op keer terug. Bovendien is het spelerspotentieel daar in Duitsland natuurlijk veel groter dan hier, komt tevens door de grote verschillen qua grootte van het land tussen beiden en hoe Voetbal daar beleefd wordt!. Ik denk dat het verschil tussen beide landen a.s. Maandag dus normaliter gemaakt gaat worden door die genoemde mentaliteit, alhoewel die Duitsers ditmaal veel blessures hebben. Ik blijf zeggen, leer er mee te leven!

12-10-2024 11:47

Myriad +7089

De spitsen waren totaal onaanspeelbaar met dat blok van 5 man op het middenveld van Hongarije. Ook voor Brobbey was er geen eer te behalen.

Koeman had een klassieke 4-3-3 moeten gebruiken om om het blok heen te spelen. Dat gebeurde niet en werd het een frustrerende wedstrijd

12-10-2024 10:54

Adam24 +39121

Koeman legt het altijd weer mooi bij de spelers neer, maar dat er tactisch geen idee achter zit, wordt nooit benoemd.

12-10-2024 10:45

Chalana1984 +4558

Brobbey kan niet koppen en dat zou toch trainbaar moeten zijn. Het ontbreekt hem aan 'springtechniek' en timing. Het ziet er altijd uitermate klunzig uit.

12-10-2024 10:44

jokers +1175

Timing is sowieso een dingetje bij hem ook bij het schieten

12-10-2024 10:47

Jutter1 +4316

Brobbey doet vrijwel alles puur op fysiek. Zijn voetbaltechnisch vermogen is erg beperkt, zijn afwerken op de goal navenant. Tijd om uit te kijken naar een spits die wat meer brengt qua voetbal, helaas zie ik die momenteel niet op de Nederlandse velden!

12-10-2024 12:05

Professor +11138

Koeman zou eigenlijk zijn eigen fouten moeten benoemen maar waarschijnlijk duurt het interview/(persconferentie) dan te lang.

Nare man.

12-10-2024 10:40

Rockanje23 +37065

Brobbey kan gewoon niet koppen. Dat is een spits onwaardig.

12-10-2024 10:39

Aram +18065

Het was jammer dat Brobbey er niet eerder in kwam. Reijnders kwam er heel vaak onder, ideaal voor Brobbey. Na de rode kaart voor Van Dijk was dat voorbij.

12-10-2024 10:19

Opnaarde4eSter +1592

Bij Brobbey was het allemaal net niet, bij Zirkzee was het helemaal niets

12-10-2024 10:04

nightgoat +31026

Typisch "Brobbeast"

12-10-2024 09:39

ditisdebeslissing +4180

Die hele interland onderbrekingen zijn niets. Kap daar toch eens mee.

12-10-2024 09:29

KarimB +11568

Waarom? Ik Geniet ook gwn van Oranje. Tuurlijk meer van Ajax. Maar ik vind het een lekkere onderbreking wel

12-10-2024 10:49

altijdlastig +1122

Het was gewoon alllemaal precies Brian. Helaas

12-10-2024 09:18

Elayais +5070

Ik snap niet dat Simons al die vrije trappen en corners mag blijven nemen. Bijna elke keer dat Gakpo z'n bal neemt wordt het gevaarlijk, maar bij Simons is het vaker niets dan gevaar.

12-10-2024 09:11

MarcelvTol1971 +15379

Simons is leuk maar niet heel bijzonder.
Heeft de taak om spelhervattingen te verkloten glansrijk overgenomen van Memphis.

12-10-2024 09:26

Devid87 +3534

Ah, komt vanzelf wel. We geven hem nog een paar seizoenen, dan komt die vanzelf wel een keer los.

Misschien moet hij eens beginnen met zijn gezicht naar het doel te staan in plaats van leunen in de tegenstander.

12-10-2024 09:04

MarcelvTol1971 +15379

Dat is nou juist Brobbeys probleem, je benoemd heel mooi hoe hij erover denkt. Tenminste zo komt ie over, maar punt is : het komt juist niet vanzelf ! !
In de jeugd ging alles vanzelf maar dat is nu over.
Hij moet aan de bak met zichzelf.
Die kopkans gister is gewoon een 100% kans die tussen de palen moet als je prof spits bent.
Heel vreemd dat je dat niet kunt.

12-10-2024 09:25

Okocha078 +13821

Brobbey is top in de bal afschermen, maar laten we eerlijk zijn:qua techniek en afmaken is het matig. Als er een goed bedrag komt en je kan een gedeelte investeren in een anders spits zou het doen. Brobbey past eigenlijk beter in een 442. Hij die de ballen vasthoud en een snelle speler naast hem die diepgaat en ze erinschiet.

12-10-2024 08:41

Robertini +39328

Dat Brobbey nog steeds niet kan koppen en nog steeds niet 1 op 1 kan afmaken, zegt veel over z'n ontwikkeling.

12-10-2024 08:36

Rock69 +8411

Koeman heeft het gewoon niet. Baggerbedrijf Koeman & Co.

12-10-2024 08:19

karlhof +4711

Allemaal de schuld van Brobbey.

12-10-2024 07:55

Dennisjez +1111

Brobbey moet hem wel maken natuurlijk. Neemt niet weg dat Koeman wel vaak wat over brobbey zijn kwaliteiten zegt.. Doet hij dit ook over de andere spelers op deze manier?

12-10-2024 07:51

HW4 +470

Nee. De reden waarom hij kritisch is op Brobbey is omdat hij weet dat hij veel beter kan. Je kan wel over Weghorst zeggen dat hij niet goed genoeg kan voetballen maar dat wordt nooit beter omdat er niet meer in zit. Bij Brobbey wel, als hij nog iets balvaardiger wordt en goed wordt in de afronding is hij wereldtop. Beide is gelukkig trainbaar.

12-10-2024 08:37

Benjiben +4516

Van zo afstand moet je gewoon tussen de palen koppen gaat hij er 9 van de 10 keer in maar brobbey wilt in het hoekje koppen heel dom hoor.

12-10-2024 06:55

Tommyshelby +129094

En Koeman is het helemaal niet.

12-10-2024 01:44

KingOfTheMatch +7037

Koeman is ook net niet

12-10-2024 01:19

AjaxAficionado +1472

We moeten stoppen met het afrekenen van brobbey op het aantal goals dat hij maakt, buiten dat die trein ook echt wel weer op gang komt (die gaat er echt nog wel 15 maken in de eredivisie) snakt ons team naar een type brobbey hij houdt die bal vast legt m af vaak een goal, daar zouden we hem op moeten beoordelen (wat hij dus heel goed doet). Hij gaat er geen 30/40 maken per seizoen daar is hij veels te wild voor, maar juist dit maakt hem een goede spits. Hij heeft oog voor de juiste man die de goal wel gaat maken en daarbuiten is het heerlijk om een type brobbey in de spits aan het werk te zien, oorlog maken tot je niet meer kan dat is juist wat we nodig hebben!!

12-10-2024 00:56

Oeroeboeroe +18378

Ja, want zo waren onze vroegere spitsen ook... 🙈🤣
Kom op man. Een spits wordt per definitie op goals afgerekend. Net als in het echte leven. Haal je je targets niet, mag je het uitleggen waarom en zonder plausibele verklaring heb je domweg een probleem 🤷🏻

12-10-2024 03:58

Mv9494 +16636

Laten we stoppen met Pasveer afrekenen op het aantal goals dat hij toelaat

12-10-2024 06:28

Devid87 +3534

Hij maakt oorlog zonder een geweer met kogels.

We hebben helemaal geen type Brobbey nodig. We hebben een spits nodig die doelpunten maakt en daardoor je geen punten kost omdat hij op belangrijke momenten mist.

12-10-2024 09:06

KarimB +11568

Precies dit Devid87. Toen Sightorsson er geen maakte. Werd die keihard afgerekend. Nu is het bij Brobbey en worden er opeens allemaal andere regels bedacht

12-10-2024 10:51

Rob1976 +9502

Een spits met een slechte aanname, geen goede kopper en rust voor goal😅
Maar verder wel een Brobbeast, sterk en snel. Tsja er is eigenlijk al teveel over gezegd, maar hopelijk ontwikkeld Brobbey zich nog goed de aankomende tijd.

12-10-2024 00:39

AjaxAficionado +1472

Als brobbey het scorend vermogen van lewandowski krijgt dan gaan we heel veel gemak van hem hebben, maar ik denk niet dat dit de intentie is bii ons spel de spelers om hem heen moeten de goals maken en daar missen we eigenlijk iets te weinig kwaliteit

12-10-2024 00:58

Aram +18065

Op Mars.

12-10-2024 10:20

KarimB +11568

Als ik het lichaam had van Channing Tautum... Dan kon ik de vrouwen niet van mij af slaan. Maar da is ni.

Dit is wel echt een extreme als. Denk als Brobbey t neusje voor de goal van van Wolfswinkel al zou hebben t al een grote vooruitgang zou zijn.

12-10-2024 10:52

Dapperestrijders +4599

Dat is al maanden zo bij Brobbey, net niet.

12-10-2024 00:18

Hunkelaars +3365

Brobbey weer net niet...............

12-10-2024 00:05

behangdelul +32723

Tuurlijk haalt Koeman Brobbey er uit...man man man

11-10-2024 23:51

Talentje020 +19978

Het was een grote kans maar idd, Zirkzee is 75 minuten onzichtbaar geweest en komt er genadig van af,

12-10-2024 00:08

Erik20 +7365

Ja de Zirkzee hype is gelijk ook over. Deed het leuk tegen Bosnië, maar bij Manchester United was het daarna ook niet best zoals vanavond.

12-10-2024 00:59
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.