Jermoumi: 'Heb nog geen officiële keuze gemaakt tussen Nederland en Marokko'

door NielsOpdam 42

Bron Inside Ajax

Jermoumi: 'Heb nog geen officiële keuze gemaakt tussen Nederland en Marokko'

door NielsOpdam 42

Bron Inside Ajax

Laatst geüpdatet

Diyae Jermoumi heeft nog geen keuze gemaakt over zijn interlandloopbaan. De Ajacied speelde tot nu toe een aantal interlands voor Marokko O20, maar dat betekent niet dat hij ook voor dat land heeft gekozen. Dat vertelt de rechtsachter in Inside Ajax.

'Ik heb nog geen officiële keuze gemaakt tussen Nederland en Marokko', begint Jermoumi, die nu Marokkaans international is. 'Ik geniet ervan, ik vind het heel leuk. We spelen hele mooie wedstrijden, de voetbalcultuur is natuurlijk ook heel groot. Na het afgelopen WK is het nog groter geworden. Het komt steeds dichterbij en ik hoop uiteindelijk wel in het eerste van Marokko of Nederland te spelen.'

De speler van Jong Ajax heeft nog een ander doel voor ogen. 'Ik wil gewoon de eerste back worden bij Ajax. Daar ga je natuurlijk vol, daar werk je hard voor.' Maar voorlopig richt Jermoumi zich op het nu en wil hij nu presteren met het beloftenteam. 'Ik denk dat iedereen uiteindelijk wel een plan voor zichzelf heeft. Iedereen heeft als doel om naar Ajax 1 te gaan, dus daar werkt iedereen keihard voor.'

'Het is vergelijkbaar met aanvaller, maar je speelt iets lager op het veld'

In 2019 stapte Jermoumi van Sparta Rotterdam over naar Ajax. 'Het was niet per se mijn doel, maar als dat langskomt wil je er natuurlijk vol voor gaan.' In zijn beginperiode moest het talent veel wennen, bijvoorbeeld aan zijn nieuwe teamgenoten en aan de andere mentaliteit. 'Bij Ajax was ik iets meer op mezelf gericht en moest ik het echt uit mezelf halen. De mentaliteit is natuurlijk winnen, niks anders telt dan winnen. Het is niet zo dat je aan mij kon merken dat ik het moeilijk had. Ik absorbeerde het en ging er gewoon gelijk mee aan de slag.'

Jermoumi kwam als aanvaller naar Amsterdam, maar in Ajax O17 moest hij ineens als rechtsachter spelen, omdat alle rechtsbacks geblesseerd waren. 'Dat beviel mij en dat beviel de trainers denk ik. Toen ik het net hoorde, dacht ik: Oh rechtsback, wat heb ik daar te zoeken? Ik denk dat het wel vergelijkbaar is met aanvaller, maar je speelt iets lager op het veld. Je hebt veel meer ruimte voor je en je bent veel meer bezig met aanvallen, verdedigen en andere dingen. Ik heb me daar eigenlijk doorontwikkeld, maar ik ben nog lang niet waar ik wil zijn.'

Weet Ajax in Groningen eindelijk weer eens te winnen? Het wedkantoor denkt het wel!

Bookmaker verwacht dat Ajax in Groningen eindelijk weer eens weet te winnen!

Lees meer over:
Plaats reactie

Spielmacher +10741

De enige Marokkaan die de afgelopen jaren voor Nederland koos is Ihattaren :-)

14-05-2023 17:16

Ajax1inmyheart +767

Prima als je een dubbele paspoort hebt maar ik vindt wel dat je uit loyaliteit voor Nederland moet kiezen. Wat heeft Marokko gegeven aan deze jongens? Ja prima ze gaan er 1x per jaar op vakantie naar familie that's it. In Marokko noemen ze deze jongens (en meiden) Nederlanders ipv Marokkanen.

13-05-2023 19:02

PH2BOT +40347

Doe maar Marokko zou ik zeggen. Halve finalist WK. Niet slèggt toch?! Gewoon voor één land durven kiezen wat nationaliteit betreft.

13-05-2023 18:58

noppenkoning +41366

Of ff wachten en je kansen spreiden

13-05-2023 19:05

PH2BOT +40347

Dan kies je dus niet voor een nationaliteit maar wil je van 2 walletjes blijven eten. Dus bv wèl voetballen voor Marokko als Marokkaan maar daar niet de diensplicht willen vervullen omdat je je dan ineens op het Nederlanderschap beroept. Dat is nogal slappe hap...misschien begrijpelijk...maar het blijft slappe hap.

13-05-2023 23:38

Berghuis +14365

Dubbel paspoort prima. Maar als je hier geboren bent hoort er maar één optie te zijn. Word tijd dat de FIFA daar iets aan gaat doen. Half Afrika speelt voor Frankrijk....

13-05-2023 18:11

Jeugd +24816

Pffff vermoeiend man, maak je niet druk. Laat die jongen lekker doen. En doorrr

13-05-2023 18:42

AjaxHoorn +32989

Haha wat boeit het dat iemand een dubbel paspoort heeft. Als iemand zich Marokkaanse en Nederlandse voelt... Prima toch? Ik zelf heb helemaal niks met mijn eigen Nederlandse nationaliteit en dat zeg ik als rechts persoon.

13-05-2023 10:40

Lunsdale +6380

Bedenk alleen al eens hoeveel Nederland zou kunnen besparen als we geen kinderbijslag over hoeven te maken naar ouders woonachtig in Turkije, Polen etc. zodra zij geen Nederlandse nationaliteit meer hebben.

13-05-2023 11:53

Ozymandias +159568

Relatief weinig, Nederland raakt honderden keren zoveel kwijt aan de omzeiling van belasting door internationale corporaties. Je daarop richten is niets meer dan een afleiding van hoe we echt gena*id worden.

13-05-2023 12:08

Lunsdale +6380

Ik heb de cijfers nu niet bij de hand, maar ik heb eens een document gelezen waarin berekend stond hoeveel geld Nederland naar het buitenland overmaakt zonder er iets voor terug te krijgen. Het gaat daarbij niet enkel om de kinderbijslag.
En als je het over relatief weinig hebt dan spreek alsnog niet over slechts een paar duizend euro. Dat kan al een mooi bedrag zijn om te beginnen om de ouders van de toeslagenaffaire of inwoners van Groningen te compenseren.

13-05-2023 12:59

Ozymandias +159568

Je hebt het over een nietszeggend bedrag in relatie tot al het geld wat door de overheid over de balk wordt gegooid. Dat is niets meer dan een afleiding van de echte problemen.

13-05-2023 13:36

AjaxHoorn +32989

Juist. Ozy snapt het.

13-05-2023 20:20

Balgevoel +30888

Volkomen onzin en geloof me, ik kan het weten. Ik heb nogal wat jaartjes voor de Sociale Verzekeringsbank, uitkeerder van kinderbijslag en kindgebonden budget, gewerkt. Recht op kinderbijslag heb je niet op grond van nationaliteit. Je moet verzekerd zijn voor de volksverzekeringen - ingezetene, of in Nederland werken. In sommige (oude) gevallen opent een bepaalde uitkering recht op Nederlandse gezinsbijslag (waar de kinderbijslag onderdeel van uitmaakt). Behoudens uitzonderingssituaties, zijn mensen die kinderbijslag krijgen ook belastingplichtig in Nederland. Zo simpel is het, eigenlijk. De tijden dat we nabestaandenuitkeringen betaalden op grond van analfabetisme, zijn lang vervlogen, net als de tijden dat iedere geboorteakte met aardappelstempels en vingerafdrukken werd goedgekeurd. Dat gebeurde ooit wel.

Je hebt wel gelijk als je stelt dat er nog weleens wat misgaat. Denk aan de uitkeringsfraude met Bulgaren. Om dat toen 'goed te maken', werden mensen met een PGB veel strenger aangepakt, om de diplomatieke betrekkingen met Bulgarije niet 'te schaden'. Uiteindelijk heeft dat - indirect - wel geleid tot de toeslagenaffaire. Daarover gesproken: die is ooit ontstaat omdat er wel degelijk problemen waren met bepaalde constructies die je toch vaak onder bepaalde 'bevolkingsgroepen' tegenkwam. Helaas is de Belastingdienst totaal doorgeslagen en een mammoettanker stop je niet zomaar. Overigens wil ik ook gelijk benadrukken dat de SVB en de Belastingdienst totaal andere organisaties zijn. Het is niet voor niets dat heel veel SVB'ers de overstap gemaakt hebben naar de Belastingdienst om daar orde op zaken te stellen, al ligt een heel groot deel van de sleutel daarvoor eigenlijk in Den Haag...

14-05-2023 03:15

Godenzoon24 +15308

Dus mishandelingen maar niet meer vervolgen omdat moorden erger zijn. Je kunt toch ook beide problemen aanpakken.

14-05-2023 10:34

Lunsdale +6380

Bedankt Balgevoel voor je inhoudelijke reactie. Blijkbaar ben ik dus verkeerd geïnformeerd. Excuus voor mijn reactie.

14-05-2023 12:53

Lunsdale +6380

Godenzoon, ik snap je vergelijk niet.

14-05-2023 12:54

Daa +2708

Dank voor je heldere uitleg!

14-05-2023 17:18

PH2BOT +40347

@hoorn: wat versta jij dan precies onder de term ' rechts persoon' ? 'Rechts' en 'links' zijn in de politiek inmiddels nogal obsolete en onwerkbare begrippen geworden die nog stammen uit de tijd van de Tsaar en Russische doema. Het populistische gebruik van de politieke termen 'links' en 'rechts' is dus puur voor dom volk.

13-05-2023 19:11

AjaxHoorn +32989

Je hebt gelijk. Links rechts.. eigenlijk is het bullshit.

13-05-2023 20:21

xstaniox +15100

Een officiële keuze heb je toch ook pas gemaakt als je je debuut gemaakt hebt voor een van beide landen?
Of tegenwoordig volgens mij 3 officiële wedstrijden

12-05-2023 22:37

NeeI +107804

Lees: als ik goed genoeg bevonden wordt voor Oranje, speel ik voor Oranje. Is dit niet zo, kom ik uit voor Marokko.

12-05-2023 22:08

Mivado +3327

Ik ben daar eerlijk gezegd een beetje klaar mee. Überhaupt met de dubbele paspoorten. Nationaliteit en nationale elftallen horen in je hart te zitten, niet wat het best uitkomt. Op deze manier wordt het net clubvoetbal.

12-05-2023 22:26

xstaniox +15100

Even eerlijk, als ik nog zou voetballen en ik zou voor Gibraltar uit kunnen komen, zou ik dat absoluut doen.

Niet omdat Gibraltar in m'n hart zit, maar om internationaal voetbal te kunnen spelen

12-05-2023 22:38

Nr.10 +111236

@mivado. Die jongen heeft toch gewoon iets met Nederland én Marokko? Beide zullen een plekje in zijn hart hebben. Ik vind het heel normaal dat andere overwegingen dan ook een rol spelen, zoals Neel zegt. Marokko heeft natuurlijk net een geweldig WK gehad, maar vroeger was de kans op toernooien en succes met het NL elftal veel groter, dat speelt dan natuurlijk een rol.

13-05-2023 11:20

AjaxPositivo +6958

Lees: Koeman kan altijd komen smeken, dat is goed voor m'n ego.

13-05-2023 00:32

Flaco +19583

Marokko is tegenwoordig een stukje verder dan Nederland, en helemaal met al die talenten in Europa die benaderd zijn door de Marokkaanse bond.

13-05-2023 09:11

Ajaxadam1 +31669

Raar, ik denk dat het precies andersom is.

Als hij goed genoeg is voor de halve finalst van het WK van 2022 verkiest hij die boven de kwartfinalist lijkt me. En hij verkiest een deelnemer van het WK 2018 ook boven de thuisblijver van 2018.

Komt hij niet in aanmerking voor de halve finalist moet hij maar hopen dat de kwartfinalist hem een kans geeft.

🎣

14-05-2023 01:57

GDSR +2862

Ergens geboren daar moet je voor voetballen punt. Vind ik

12-05-2023 21:10

Robertini +39407

Uitzondering als je bijvoorbeeld op je vijfde ofzo naar buitenland bent verhuisd, maar in dit soort gevallen compleet met je eens.

12-05-2023 21:21

FTS95 +16076

En als je het niet gaat halen bij Nederland...

12-05-2023 21:30

Robertini +39407

Tja, dat is een realistische kans bij deze jongen.

12-05-2023 21:32

GDSR +2862

Heb je pech

12-05-2023 21:31

Ajax14AMS +25205

Dan had Siem voor Zwitserland moeten spelen

12-05-2023 21:32

Mocrodammerr +23049

Max Verstappen is dus een Belg?

12-05-2023 21:48

Ozymandias +159568

Mathieu van der Poel ook. Twee van de meest succesvolle "Nederlandse" atleten van dit moment.

12-05-2023 23:49

Ajaxadam1 +31669

Neeee maar das anders!!!!

14-05-2023 01:59

Dazoo +3108

Kunt van alles ‘vinden’, maar boven opinietjes staat wetgeving

13-05-2023 13:57

DeRuyter +70

Makkelijk opinietje van je, vind ik. Wetgeving staat niet in steen gebeiteld. Als bijvoorbeeld de opinietjes van Kamerleden dit ook vinden, kun je de wetgeving aanpassen

15-05-2023 07:01
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.