Gooijer legt keuze voor PEC Zwolle uit: 'Voor mijn ontwikkeling is de Eredivisie nu goed'

door Jon van Dam 74

Gooijer legt keuze voor PEC Zwolle uit: 'Voor mijn ontwikkeling is de Eredivisie nu goed'

door Jon van Dam 74

Laatst geüpdatet

Tristan Gooijer hoopt het aankomende seizoen veel minuten te maken op Eredivisie-niveau. De rechtsback, die afgelopen week door Ajax werd uitgeleend aan PEC Zwolle, geeft aan dat er in Amsterdam weinig perspectief op speelminuten was.

Bestel het nieuwe Ajax-thuisshirt in de Ajaxshop!

Gooijer legt uit dat de keuze in samenspraak met de hoofdtrainer Francesco Farioli is genomen. De Italiaan deelde de vleugelverdediger mede dat hij niet op veel speeltijd in het eerste elftal van Ajax hoeft te rekenen. 'Het was een keuze van ons beiden. Ze zeiden wel dat ik mocht blijven, maar dan ging ik vijf tot tien wedstrijden spelen, en de rest opvullen bij Jong Ajax. Ik heb er al drie jaar bij Jong Ajax opzitten, en ik denk dat het voor mijn ontwikkeling goed is dat ik nu naar Eredivisie-niveau ga.’

Volgens Gooijer was het zaak dat hij werd verhuurd aan een club die actief is in de Eredivisie. ‘Dan maakt het voor mezelf niet uit bij welke club het is. Bij PEC kan ik heel veel leren. Ze willen wel voetballen, maar je speelt ook vaak tegen goede tegenstanders waardoor je moet inzakken. Dat is alleen maar goed voor mijn ontwikkeling.’

Farioli wil lange spelers in het hart van de verdediging bij Ajax

Farioli sprak in de weken voor het vertrek geregeld met Gooijer en gaf hem een realistisch beeld van de concurrentie op de rechtsbackpositie. 'Hij heeft het uitgelegd. Je hebt nu op rechtsback Anton Gaaei, die het fantastisch doet deze voorbereiding. Devyne Rensch doet het ook goed, en centraal wil hij liever langere spelers. Ik focus gewoon op mezelf en op wat ik hier bij PEC kan toevoegen’, aldus Gooijer.

Van het teleurstellende afgelopen seizoen met Ajax heeft Gooijer veel opgestoken. 'Dat voetbal niet alleen maar leuk is', vertelt Gooijer tegenover ESPN. 'Het was het eerste seizoen dat ik bij Ajax 1 kwam. Dan heb je goede momenten. Mijn debuut tegen AEK was goed en er volgde een paar goede wedstrijden. Op een gegeven moment veranderde het systeem.'

'Dan speel je ineens met vijf verdedigers en ben je een wingback', vervolgt Gooijer. 'Dat is wennen, want ik heb nog nooit echt als wingback gespeeld. In de jeugd was mijn rol ook meer achterin en bezig zijn met de opbouw. Als wingback verwachten ze wel van je dat je de achterlijn haalt en een voorzet geeft. Het is aan mij om dat veel te oefenen hier bij PEC en mee te nemen in mijn ontwikkeling. Het was een heel gek seizoen waarin ik heel veel heb geleerd.'

Vrijdag maakte Gooijer zijn officieuze debuut voor PEC Zwolle. De club uit Overijssel speelde een vriendschappelijke wedstrijd tegen sc Heerenveen en ging met 5-2 onderuit. De Ajax-huurling begon het duel tegen de Friezen in de basis. Volgende week vrijdag oefent PEC Zwolle nog tegen De Graafschap.

Lees meer over:
Plaats reactie

Baco123 +6495

Kan zich daar mooi verder gaan ontwikkelen, dus goed dat hij verhuurd is aan Zwolle

21-07-2024 11:32

Myriad +7089

Ik zie Gaaei geen basisspeler worden en Rensch vertrekt wellicht nog, maar dat Gooier weinig minuten zou krijgen is logisch. Hij is gewoon niet stabiel genoeg voor een verdediger.

Prima om vlieguren te maken bij PEC Zwolle. Hopelijk komt hij terug in de vorm van Baas. Die had ook dat jaartje nodig.

20-07-2024 17:10

MoIukker +818

Rensch vertrekt naar? FC Ballenbak?

21-07-2024 22:24

AJAX020ADAM +6946

Zal de Gooijer, net zoveel bierdrinken als de eerdere rechtsback van Zwolle (Bram van Polen) hahahaha.

20-07-2024 16:58

MelleAfca +14307

Legt perfect uit waarom het belachelijk is dat hij wordt afgeschreven door velen. Is simpelweg geen wingback, maar begon het seizoen geweldig.
Ik heb een zwak voor Gaaei hoor, maar binnen deze selectie is Gooijer je beste rechtsback. By far

20-07-2024 13:39

FlyingDutchMan +17314

Hij heeft talent, maar ook nog veel slaapmomentjes hoor..

20-07-2024 23:23

Cesc88 +6189

Bergdolmo maar terughalen dan

20-07-2024 10:54

DankzijCruijff +48712

Heeft alles om uit te groeien tot een mooie RCV bij ons. Hoop niet dat ze hem gaan misbruiken als rechtsback.

20-07-2024 10:46

debetweter +10077

Goede en verstandige keuze van Gooijer.

20-07-2024 09:37

3sterren +20205

Er waait een nieuwe wind bij Ajax; “Size does matter”.
Niet alleen in de spits, maar nu ook voor de verdediging.

Gelukkig geldt dat (nog) niet voor trainers
; )

20-07-2024 01:28

Dolblij +45189

Voor zijn vriendin wel zo te zien 👀

20-07-2024 09:31

3sterren +20205

A dirty mind is a joy forever …
; )

20-07-2024 11:02

Dolblij +45189

Precies, een dirty mind is niet aan zwaartekracht onderhevig......

20-07-2024 11:04

Ajaxsupporter02 +14062

Hoop dat hij in de toekomst centraal doorbreekt bij Ajax. In mijn ogen heeft hij daar alles en zoals iemand zei moet wel de laksheid eruit die hij bij momenten heeft. Lekker ontwikkelen bij PEC, prima keuze.

In mijn ogen is hij met 1.85m ook helemaal niet “klein”. Prima lengte centraal als je voetballend ook zo sterk bent.

20-07-2024 00:39

mvdk +44019 moderator

Hm toch weer een speler die toch ook weer over de tactiek van de vorige trainer begint...

19-07-2024 23:17

precies +227

Welke tactiek.

20-07-2024 00:35

twynestar +28352

en een veredelde jeugdspeler nog wel. je zou bijna denken dat voetballers elkaar massaal nalullen...

20-07-2024 07:02

Hersenspinsel +8055

Farioli wil lange spelers in het hart van de verdediging.
Zou Bouwman een kans maken?
Hij deed het donderdagavond redelijk en is nu al lang. Is echt des Ajax om zulke jongens voor de leeuwen te gooien.

19-07-2024 23:09

DeKenner +9310

Ik denk dat Dies Janse dan een streepje voor zal hebben. Bouwman mag al heel blij zijn als hij het in Jong Ajax mag proberen. En dat bedoel ik niet lullig.

19-07-2024 23:16

Hersenspinsel +8055

Dan moet hij wel eerst zijn contract verlengen.
Htps://www.ajaxshowtime.com/hoofdnieuws/ajax-en-talentvolle-janse-naderen-akkoord-over-contractverlenging

20-07-2024 11:00

FlyingDutchMan +17314

Denk het ook, al is Dies ook weer linksbenig..

20-07-2024 23:30

Babangida83 +23919

1.85 zou genoeg moeten zijn in het centrum. Als lengte je eerste criterium is, ga je vaak achteruit op voetballend vermogen. Dat wordt nog leuk als de tegenstander druk zet. Dan krijgen we veel lange ballen.

19-07-2024 23:04

Knalpot +3613

Andersom geld ook als wij drukzetten krijg je veel lange ballen terug. Farioli wil die duels schijnbaar winnen om weer snel naar voren te kunnen en verder zal hij met zn analyse van de afgelopen seizoenen ook wel opgemerkt hebben dat wij enorm kwetsbaar zijn bij dode spelmomenten van de tegenstanders. Je zal altijd iets moeten inleveren ergens om iets anders te kunnen compenseren.

20-07-2024 11:31

Babangida83 +23919

Wendbaarheid en snelheid is dan ook erg belangrijk. Wat je bij lange spelers veel minder hebt. Hetzelfde geldt voor inzicht. Ik vind het een beetje een non-discussie, eerlijk gezegd. Martinez was ook geen 1.85cm. Timber was dit ook niet. Ik begrijp de het voordeel van lengte, maar je moet het nooit als 'single criteria' nemen. Dan mis je talent.

20-07-2024 15:17

Knalpot +3613

Timber was dan ook enorm kwetsbaar, zoals vaker gezegd in de ere kom je er vaak nog mee weg. Europees worden wedstrijden vaak op details beslist en wordt je daardoor bijv uitgeschakeld tegen Benfica. Tegen Man U was het een onderdeel van de tactiek om reus Fellaini vs de kleine Schone te zetten en zo zijn er nog wel zat voorbeelden de afgelopen jaren dat we op die details verloren hebben. Ik vind het dus zeker geen non discussie je hoeft niet je hele team aan te passen maar je er wel tegen wapenen, en dat hoeft hem niet perse in lengte te zitten natuurlijk de sprongkracht van een Tagliafico bijv compenseert ook al veel.

21-07-2024 13:33

Broodjebal44 +5727

Ik heb heel veel vertrouwen in deze jongen. Als die ogenschijnlijke laksheid eruit gaat is dit in mijn ogen een toekomstig basisspeler.

Daarnaast vindt ik dit interview hoopvol, zinnige teksten en zelf reflectie.

19-07-2024 22:26

Picasso +6640

Kunnen we uit zijn woorden opmaken dat Gaaei in principe nu eerste keuze is? Zou volledig verdiend zijn, zit veel potentie in en heeft een ijzersterke mentaliteit.

19-07-2024 22:04

afca1985 +21334

Hopelijk kan hij zich een jaar lang doorontwikkelen net als Baas, en dan zien we het volgend jaar in de voorbereiding wel weer. Prima toch 👍

19-07-2024 21:42

Sampaoli +39201

Gooijer is 1,85. Uitstekende lengte, ook voor een centrale verdediger. Gooijer is atletisch genoeg, kan prima duels spelen.

Zou hem graag als centrale verdediger zien doorbreken. Daar was hij in Jong Ajax vorig seizoen heel sterk. Indribbelen, opbouwen, tackles.

19-07-2024 21:34

TeringHenkie +28388

Dat is Rensch ook allemaal !

19-07-2024 22:45

DankzijCruijff +48712

Rensch is dan ook zwaar underrated bij een groepje hier.

20-07-2024 10:47

Sjaakie +5811

Rensch begint aan z'n 5e seizoen getob, Gooijer heeft een handvol wedstrijden gespeeld. De laatste is underrated, de eerste ernstig overrated.

20-07-2024 23:03

ck69 +13100

Eens met Gooijer. Iedere wedstrijd die hij speelt zou er 1 teveel zijn voor Ajax

19-07-2024 21:33

C14 +22411

Liefst lange spelers? Prima, logisch, maar als een speler kleiner is maar verdedigend en opbouwend sterk, moet lengte geen rol spelen, tenzij hij onder de 1,70 is. Die flankeer je dan met een langere speler.

Zou dat de reden zijn dat Hato linksback speelt en Kaplan LCV? Hoop het toch niet.

19-07-2024 21:31

Breuk +25198

Toch Weghorst halen 🤣

19-07-2024 22:04

C14 +22411

Voor in de verdediging inderdaad :)

20-07-2024 00:23

Dolblij +45189

Heeft hij toch gelijk in. Veel wedstrijden spelen en ervaring opdoen. Alles goed.

19-07-2024 21:25

Sjaakvaak +26585

Langere spelers? Gooijer is toch 1.85m? En daarmee langer dan een Baas die deze voorbereiding LCV staat…

19-07-2024 21:23

EricAjax1 +7506

Alsnog te klein voor een CV

19-07-2024 21:33

JohnDylan +22139

Inderdaad, daarom was Martínez (1,75 meter) en Timber (1,80 meter) ook het slechtste centrale duo wat er sinds Blind (1,76 meter) en De Boer (1,80 meter) centraal achterin bij Ajax heeft gestaan.

19-07-2024 23:45

Sjaakvaak +26585

Is echt een prima lengte. Als je kijkt naar het lijstje beste CV's die er momenteel rondlopen, dan zit je toch veelal op 1.87-1.92. Die paar cm compenseer je makkelijk mits goede sprongkracht en timing.

En kijk ook naar een David Alaba, 1.80.

19-07-2024 23:47

AjaxPositivo +6958

Ik juichte bij 'centraal wil hij langere spelers'
Dat idee dat bij Ajax iemand van 175-180 ook centraal kan spelen...

19-07-2024 21:19

C14 +22411

Jurriën Timber
Martinez
Frank de Boer

En dan vergeet ik er vast een hoop.

Lengte is alleen voor kopduels, het doel moet vooral zijn die voorzet te voorkomen door drukzetten.

19-07-2024 21:29

JohnDylan +22139

Danny en Daley Blind.

19-07-2024 23:46

C14 +22411

Ja, hoe kan ik die vergeten

20-07-2024 00:22

AjaxYahudi +3087

Niet vergeten dat je redelijk vaak in de problemen kwam op beslissende momenten door het gebrek aan lengte/sprongkracht bij Timber.
Licha die had de sprongkracht en felheid om boven lange spitsen uit te springen, ik denk dat het bij Gooijer niet alleen de lengte is die Farioli bedoelt maar ook de sprong en duelkracht die die nog mist op dit moment.

20-07-2024 07:15

AjaxPositivo +6958

Licha was inderdaad een uitzondering. Hij kan dueleren. En Frank de Boer ben ik ook eens, maar dat was alweer 28 jaar geleden

20-07-2024 13:05

PuurGeluk +4810

Goede keuze om voor veel speelminuten te gaan! Heel veel succes daar!

19-07-2024 21:06

afca1985 +21334

Prima keuze dan dus van zowel Tristan als Ajax.
Pec dat met 5-2 verliest van onze 1e tegenstander in de ED. Pec waar wij van verloren, we kunnen dus direct aan de bak. Gelukkig hebben we nog een paar weken

19-07-2024 20:50

Sjaakvaak +26585

Haha als je op die manier wedstrijden doortelt zijn er genoeg KKD clubs die beter zijn dan Real Madrid

19-07-2024 21:24

afca1985 +21334

Euh nee, niet bepaald.

19-07-2024 21:40

Sjaakvaak +26585

Zeer zeker wel, losse wedstrijden tegen elkaar afzetten zegt precies niets.

"Oh wij hebben vandaag van Olympiakos gewonnen dus wij hadden eigenlijk conference league moeten winnen afgelopen seizoen".

19-07-2024 23:57

afca1985 +21334

Kromme vergelijking. Een conference titel winnen moet je meerdere tegenstanders voor verslaan. Jij vergelijkt nu het niveau van de grootste club ter wereld met ploegjes als Emmen, Telstar of Dordrecht net of die daarvan kunnen winnen. Wij verliezen 2 weekjes geleden nog van een ploeg die nu met 5-2 klop krijgt, zoals ik zeg, kromme vergelijking.

20-07-2024 00:15

HendrikAjax +16836

Je snapt toch wel dat jouw vergelijking met pec dezelfde kromme logica gebruikte?

20-07-2024 07:56

afca1985 +21334

Wat is er krom aan? 2 weken geleden verloren we van ze, en nu verliezen ze met dikke cijfers van een middenmoter die wij over een week of 2 zelf tegenkomen, dus we kunnen aan de bak zeg ik. Wat is daar krom aan? Ik begin niet over Real Madrid en een KKD team.

20-07-2024 08:08

Patrick020 +22411

verstandige keuze van Gooier, hopelijk bijna alles spelen.

Waarom wil Farioli zo graag lengte in het centrum? Dat zegt niet alles, Martinez was/is een geweldenaar. En timber is ook niet groot

19-07-2024 20:49

Amp +37735

Lijkt me vanwege de kopkracht, of in ieder geval de schijn er van, en duelkracht. Martinez was natuurlijk bizar als uitzondering daarop, timber was wel snel en sterk maar echt slecht in koppen. Martinez had met zijn kwaliteiten natuurlijk wel gewoon cv gestaan bij farioli

19-07-2024 21:03

gi0vanni +7242

Martinez was fantastisch maar namen als Blind en Timber op een punt helemaal niet. Kijk nog maar eens na waarom Darwin Nunez zo makkelijk met een kopgoal Ajax kon elimineren zonder enige tegenstand. Zelfs voor middelmaat in de ED waren hoge voorzetten regelmatig een feestje.

19-07-2024 21:07

AjaxPositivo +6958

Martinez is de uitzondering op de regel.
Timber was over de grond prima maar in de lucht echt niet. Heeft ons nog wel eens genekt. Ik weet nog een kopduel tegen Nunez toen hij bij Benfica speelde. Hij wordt bij Arsenal niet voor niets direct weer een back

19-07-2024 21:21

AjaxPositivo +6958

O sorry giovanni, ik had jouw reactie nog niet gelezen. Top dat jij ook kritisch naar die kopduels van Timber kijkt

19-07-2024 21:21

JohnDylan +22139

Timber heeft meerdere seizoenen fantastisch gespeeld voor Ajax. Natuurlijk heeft hij een paar kop duels verloren. Dat doet de 1,89 meter lange De Ligt ook.

19-07-2024 23:48

NipeB +15800

Timber kon ook niet koppen en dook meestal onder de bal door. Martinez had sprongkracht. Als je kleiner bent, moet je dat wel echt hebben.

19-07-2024 21:34

profoff +8380

Helder verhaal, verstandige keuze. Hato gaan we dus ook niet centraal zien

19-07-2024 20:46

NipeB +15800

Die is ook gewoon minder dan Kaplan. Ook Baas vind ik beter centraal. Hato moet zich richten op inverted LB.

19-07-2024 20:59

fluwelenlinker +11793

Nochtans is Baas niet groter dan Hato

19-07-2024 21:19

NipeB +15800

Nee, dat klopt dus als het alleen om lengte gaat moet het Kaplan zijn. Baas is wel een betere voetballer dan Kaplan.

19-07-2024 21:32

profoff +8380

2 oefenwedstrijden en baas is beter dan hato. Welkom op AS

20-07-2024 00:46

NipeB +15800

Wel even leren lezen. Centraal vind ik Hato minder dan Kaplan en Baas is centraal ook beter., meer een voetballer die de bal in kan spelen en ook beter in dribbelt. Hato vertraagde vorig seizoen alleen maar en heeft heel veel tegendoelpunten veroorzaakt als je eerlijk bent. Vorig seizoen vond ik Hato ook niet goed genoeg voor centraal. Die mening heeft met 2 oefenwedstrijden niks te maken. Farioli lijkt overigens een soortgelijke mening over Hato te hebben. Die kan je voorlopig beter aan de flank zetten, inverted back kan hij wel.

20-07-2024 08:13

DankzijCruijff +48712

Hij moet niet beter leren lezen. Jij kraamt simpelweg totale onzin uit. Hato is de meest talentvolle verdediger van deze hele selectie. Ook centraal. Als je niet eens kunt zien dat je met Hato veel makkelijker hoog op het veld kunt spelen omdat hij ongeveer 36x sneller is dan Kaplan, dan heeft een inhoudelijke discussie hierover met jou geen enkele zin.

Hato is sneller dan Kaplan en is technisch een stuk beter, hoewel Kaplan technisch prima in orde is. Het enige wat Kaplan voor heeft op Hato is lengte.

20-07-2024 10:52

NipeB +15800

Dan heb je vorig seizoen overgeslagen. Hato speelde nooit een bal naar voren, vertraagde steeds het spel, heeft een hele slechte tweede seizoenshelft gehad en veroorzaakte tal van tegendoelpunten zowel centraal als toen hij LB stond. Je hoort vast bij het groepje dat dan altijd Sutalo de schuld gaf, zelfs als Hato overduidelijk de veroorzaker was. Kaplan is verder en het stond veel beter als hij LCV speelde vorig seizoen. Dit seizoen heeft Hato van Farioli al te horen gekregen dat hij LB moet spelen. Maar Farioli zal er inhoudelijk ook wel geen kijk op hebben als ik jouw redenering moet volgen. Ik snap wel dat hij hem te druistig voor centraal vindt want dat is ook zo. Alle wedstrijden van vorig seizoen heeft deze staf geanalyseerd, dan zie je feilloos waarom hij nu nog niet goed genoeg is voor het centrum. Ieder foutje is daar een doelpunt. Aan de flank is dat niet altijd zo. Kaplan is in de duels ook sterker en slimmer en positioneert zichzelf beter. Hato mist nog gevoel voor zijn omgeving en duelkracht. Dat heb je naast kopkracht echt wel nodig centraal.

20-07-2024 11:12

Sjaakie +5811

Hato heeft zich dubbel en dwars bewezen als LCV.
Was geruime tijd de enige voldoende in het hele elftal.

20-07-2024 23:06

NipeB +15800

Voor jou misschien. Voor mij en velen met mij niet. Ik vind hem niet goed genoeg centraal. Dat kan best nog komen als hij ouder is maar dit seizoen liever niet. Ik vond hem heel erg slecht in de tweede seizoenshelft. Logisch voor zo’n jong ventje, maar stel hem dan gewoon niet op. Hato wordt enorm gehypt hier. In het slechtste Ajax ooit was hij een van de minder slechte. Dat is iets heel anders dan een toptalent zijn. Dat zie ik voorlopig niet in hem. Benieuwd wat hij dit jaar brengt. Misschien vertrekt hij wel. Zou zomaar kunnen.

21-07-2024 00:19

caspervans +5350

Geen verkeerde beslissing denk ik. Als dat VI Pro artikel is gebaseerd op basis van bevindingen van staf, vinden ze Hato ook nog te druistig, nog niet betrouwbaar genoeg en zien ze hem niet goed genoeg in het kiezen van positie, met name zonder bal.

19-07-2024 23:07

HendrikAjax +16836

Dat artikel is alleen maar gebaseerd op hun eigen mening en gokwerk

20-07-2024 07:58
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.