'Brobbey bewees niet alleen fysiek ijzersterk te zijn, maar juist ook mentaal'

door Mike van Weert 45

Bron De Telegraaf

'Brobbey bewees niet alleen fysiek ijzersterk te zijn, maar juist ook mentaal'

door Mike van Weert 45

Bron De Telegraaf

Laatst geüpdatet

Kees van Wonderen heeft de prestaties van Brian Brobbey onder de loep gelegd. De spits van Ajax heeft bij Oranje O17 en O18 minuten gemaakt onder de trainer die dit jaar werd ontslagen bij sc Heerenveen. Van Wonderen ziet in Brobbey een uitstekende spits voor het Nederlands elftal, aangezien hij heeft laten zien dat hij mentaal ijzersterk is.

Bij De Telegraaf heeft Van Wonderen, die vooral naar de laatste interlandperiode heeft gekeken, vol lof gesproken over Brobbey. De spits van Ajax stond in de basis in het Nations League-duel tegen Duitsland, al was niet iedereen het daarmee eens. Joshua Zirkzee speelde eerder namelijk een goede wedstrijd tegen Bosnië en Herzegovina en pikte ook nog een doelpuntje mee. Desondanks had bondscoach Ronald Koeman al een belofte gemaakt. 'Velen vroegen zich af: waarom Brian eigenlijk opstellen tegen Duitsland?'

'Maar hoe groter de uitdaging, hoe beter Brian zich erin kan vastbijten en kan leveren', vervolgt Van Wonderen. De voormalig coach van de Onder 17 en Onder 18 van Oranje ziet dat Brobbey kan uitgroeien tot een vaste klant bij het Nederlands elftal. 'Het heeft hem echt getriggerd. Aan alles viel af te lezen dat hij zich wilde laten zien, laten gelden. Brobbey bewees niet alleen fysiek ijzersterk te zijn, maar juist ook mentaal. Voor Koeman als bondscoach is dat geweldig. Laat Brobbey en Zirkzee het maar lekker uitvechten. En dan heeft hij Wout Weghorst nog achter de hand.'

Van Wonderen merkt op dat Brobbey altijd door het vuur wil gaan voor de trainer en ook voor zijn medespelers. Dit maakt de Ajacied volgens de trainer, die nu even zonder club zit, een ideale speler om erbij te hebben in de kleedkamer. Van Wonderen kan zich dan ook nog een ludiek verhaal herinneren. 'Hij moest eens verstek laten gaan bij een teamavond toen hij een appje stuurde: 'Wilt U tegen die jongens zeggen dat ik van ze hou?'. Vonden ze prachtig.'

Van Wonderen lovend over Timber en Gravenberch

Bij de jeugdteams van Oranje heeft Van Wonderen te maken gehad met meerdere Ajax-talenten. De coach ziet dat deze talenten vaak eenzelfde vastberadenheid hebben. Van Wonderen vindt Jurriën Timber ook een speler die door het vuur zal gaan voor het team. 'Ik ben een enorme fan van Jurriën. Voor mij dé moderne verdediger bij wie fysieke voorwaarden aanwezig waren evenals de geldingsdrang en winnaarsmentaliteit. Daaraan koppelde hij een geweldig inzicht.'

Ryan Gravenberch past echter niet in hetzelfde rijtje als Brobbey en Timber. Van Wonderen vindt namelijk dat de middenvelder soms 'wispelturig, een beetje dromerig en afwezig'. Desondanks laat Gravenberch zich momenteel gelden bij Liverpool. 'Zijn prestaties nu bij Liverpool en Oranje verbazen niet. Ryan moet alleen geen genoegen nemen met wat hij nu laat zien. Het moet brandstof zijn om juist nog meer te brengen. Na zijn flitsende seizoenstart zal blijken of hij op dat front een stap heeft gezet en z’n verantwoording pakt.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Aurelius1 +19697

Brobbey is best een lekkere spits om mee te spelen vanwege z'n kracht en explosiviteit. Hij scoort echter te weinig, en daar wordt een spits uiteindelijk op afgerekend. Daardoor komt ie net tekort als basisspeler bij Ajax. Een prima tweede spits. Echter komen ook Akpom en weghorst tekort als eerste spits.

05-10-2024 17:45

Opperhoofd +12551

Topspits, heeft alleen dit seizoen nog niet zijn beste vorm.

05-10-2024 16:53

fluwelenlinker +11615

Een getergde Brobbey gaat morgen knallen tegen Groningen. Het gaat niet meer lang duren of Brobbeast komt los.

05-10-2024 14:27

Juan62 +46107

Lekker hoor om hier ook wat positiefs over Brobbey te lezen.
De laatste dagen stond er alleen maar poep over wat hij zogenaamd niet kan.

Al kwam die onzin wel van de Popi Jopi's onder de '' voetbal analisten''
en van sommige ''kenners'' hier

05-10-2024 12:42

Cello +52796 moderator

@Juan62

Ik begrijp je hoor, dat het lekker is om ook weer eens iets positiefs over Brobbey te lezen na deze week.
Maar dit positieve stuk hierboven beschrijft wel zijn situatie een paar jaar geleden, toen ie deel uitmaakte van O17 en O18.
Inmiddels zijn we wat tijd verder en zijn de verwachtingen omtrent Brobbey ook groter gegroeid. En ja... als het dan (eigenlijk al een tijdje) niet goed loopt bij Ajax, vooral daar waar het het maken van doelpunten uit aan hem geboden kansen gaat, moet je niet raar opkijken dat er kritiek komt. Zo werkt dat nu eenmaal. En het komt dus vooral imo door dat men teleurgesteld is, omdat men gewoon meer verwacht van hem, wetende dat hij het zou moeten kunnen.....

05-10-2024 16:40

ProperFootball +14456

Het punt is dus juist dat er zoveel beweren dat ie het niet kan en het ook nooit gaat leren. Dat heb ik heel vaak gelezen in o.a. de wedstrijdtopics als hij weer een kans miste.

05-10-2024 17:29

ajaxfan1972 +2473

Positief dat ie dat heeft maar t belangrijkste doet ie niet z'n kansen afmaken

05-10-2024 11:54

JanBiesbos +28964

Klopt door van basten en valse koeman aangepakt en ESPN Feyenoord en niet van de wijs gebracht:

Brian Brobbey has scored 44 goals in 110 appearances for Ajax across various competitions as of October 2024. In the 2023-24 season, he scored 22 goals in 43 matches. His performances have earned him recognition, including being named Ajax Player of the Year for 2023-24 and winning multiple Eredivisie Player of the Month awards  .

05-10-2024 11:43

JanTa +15823

Ik heb even opgelet op hoeveel aanslagen er zijn gepleegt op Brobbey die onbestraft zijn gebleven. Het is schrikbarend.

05-10-2024 11:41

Craain +4953

Hij maakt het zelf ook... Zoekt zij directe tegenstander voortdurend op...

05-10-2024 13:21

JanTa +15823

Hij is fysiek sterk en dat komt vaak over als een verwijt.

05-10-2024 17:57

Robertini +38975

Leuk, maar een spits moet vooral scoren. Dat valt nogal tegen bij Brobbey.

05-10-2024 11:36

Artemio +31675

Ik zag voor het eerst bij Brobbey echte defensieve arbeid in het actief drukzetten en ballen proberen te onderscheppen. Nu alleen nog het aanvallende gedeelte.
Het gaat echt wel goed komen met Brobbey. Het is ook wel duidelijk dat hij de gevaarlijkste spits is en vooral tegen sterke ploegen. Verdedigers hebben fysiek gezien echt moeite met Brobbey in tegenstelling tot de anderen.

Voor Ajax is het beter dat er meerdere spelers 15+ goals maken en niet 1 spits die er 30 inschiet.

05-10-2024 11:32

Aram +17840

Brobbey leek bij corners de beste verdediger na Sutalo. Naast al zijn andere kwaliteiten. Zo iemand wil je er bij hebben.

Afmaken kan beter en dat moet ook. Er is wel een factor die iedereen onderschat en dat is dat hij in die positie komt na zware eigen inspanning, dan is het terugschakelen naar ontspanning lastiger.

05-10-2024 14:51

gebakkenperen +3097

Wat een onzin. Hij is een geweldige persoonlijkheid, mentaal ongelofelijk sterk. Maar scoren is hij ongelofelijk matig in.

05-10-2024 10:23

DanieldaCruz +986

Hele leuke gozer maar in niets een Ajax spits!

05-10-2024 19:26

jerryisthename +31669

Alleen scoort hij echt te weinig. Vooral dit seizoen.
Teveel kansen nodig en een meester in het verprutsen daarvan.
Wat me ook wel irriteert is zijn negatieve blik als hij gewisseld wordt...🙄
Zijn algehele houding vind ik trouwens arrogant en niet leuk. Ja, leuk als hij lacht met een grapje die hij maakt soms in een interview, maar daar hebben wij niets aan.
Welkom in de realiteit! Als ik te vaak niet presteer, word ik ook gewisseld op mijn werk, maar dan voorgoed. 😆

05-10-2024 09:38

trodat4030 +96403

Misschien moet je die blik eens beter op waarde schatten, die jongen is teleurgesteld als hij wordt gewisseld, die blik zou iedereen moeten tonen bij een wissel! Alleen bij een publiekswissel mag je glimlachend het veld af, in elk ander geval moet je gewoon lichtelijk gepikeerd zijn, dat getuigd mij juist van zijn bewijsdrang!

Het is ook maar net wat je erin wílt zien...

05-10-2024 09:59

FysioPat020 +25602

Zelfreflectie is ook bij Brobbey niet zn sterkste punt. Heeft helemaal niks met op waarde schatten te maken. Zelfs wanneer hij als een natte krant gespeeld heeft kijkt hij verontwaardigd.

05-10-2024 10:35

jerryisthename +31669

Precies Pat....spot on. 👍🏼
Precies wat ik bedoel.

05-10-2024 10:55

jerryisthename +31669

Je snapt het niet echt, Trodat
Sorry....we zijn de grootste club van NL.
We zijn geen Utrecht ofzo. Presteren en reflecteren.
Dan word je pas een grote als je genoeg talent hebt.
Wat ik bij Brobbey toch ook minder vind - het is geen topspits voor Ajax iig.
Vooral sterk en snel in de sprint.

05-10-2024 10:58

Robertini +38975

Inderdaad trodat, een beetje chagrijnig zijn bij een vroege wissel is echt niet erg. Zegt ook niet per se dat hij chagrijnig is op anderen, misschien gewoon op zichzelf.

05-10-2024 11:38

NoPants +7456

Dat is onderbuikgevoel. Al moet hij dit seizoen inderdaad nog zijn vorm vinden.

Vorig seizoen een conversie rate van 27.8%. Beste van de eredivisie en vergelijkbaar met europese topspitsen (in een mindere competitie natuurlijk, dat wel).

In dat halve seizoen verhuur van leipzig een shot conversion van 44%. Ongekend hoog.

Is 22 en is al bij 72 g/a betrokken voor ons. Ik kan me weinig spitsen herinneren die het op die leeftijd beter deden in amsterdam. Jij wel?

Vorig seizoen 34g/a in het slechtste ajax ooit. Nee hij scoort inderdaad maar amper…

Eigenlijk blijft alleen staan dat jij zijn houding niet zo leuk vindt en dat hij dit seizoej inderdaad niet in vorm is.

05-10-2024 10:07

jerryisthename +31669

Klopt, NoShit....vorig seizoen.
Ik heb het ook over dit seizoen. 😉
We zitten al in oktober, hè? Niet begin september.

05-10-2024 10:56

NoPants +7456

“Hij scoort gewoon te weinig. Vooral dit seizoen.” Impliceert toch echt dat je hem vorige seizoenen ook te weinig vond scoren.

Dit seizoen idd nog onvoldoende, al vind ik hem niet eens heel slecht spelen. Hij mist de kansen gewoon die hij vorig seizoen maakte. Het is oktober, maar hij heeft amper 5 wedstrijden gespeeld en heeft genoeg krediet om iets langer de kans te krijgen. Vind ik.

05-10-2024 11:13

Craain +4953

Vorig jaar miste hij ook veel kansen hoor..

05-10-2024 13:23

NoPants +7456

Brobbey had vorig jaar een shot conversion van 26.86% en overscore op xG van 0.77. Dat is helemaal geen slecht gemiddelde.

Ter vergelijking:
Kane shot conversion 33.01, xG overscore van 4.54.
Haaland Shot conversion 27.55%, xG overscore 1.87
Mnappe shot conversion 29.57%, xG overscore 2.41
Gimenez shot conversion 25.59%, xG overscore 1.75.

Hij was vorig seizoen denk ik vooral de enige die in scoringspositie kwam, maar qua effectiviteit en efficientie is hij gewoon een heel sterke spits voor ajax. Het is alleen absoluut geen typische ajax spits of spits waar fans heel blij van worden.

05-10-2024 15:29

ProperFootball +14456

Arrogantie is volgens mij niet de typering die bij Brobbey past.

05-10-2024 17:30

Dapperestrijders +4537

Ja, wat heb je aan fysieke gesteldheid als hij twee dotten van kansen mist tegen Praag😩

05-10-2024 09:36

trodat4030 +96403

Maar nu ff niet. Afmelden, uitrusten en opladen om de volgende 2 zeer intensieve blokken (met dank aan diezelfde KNVB, die m vervolgens nog even verder willen overbelasten, stelletje egoisten, denk eens aan zíjn welzijn!) met zn club tot een goed einde te brengen, bel Depay maar en hoop dat die zn vingers niet in zn oren heeft gestopt als de telefoon gaat.

05-10-2024 09:20

willem1958 +8740

Nu nog mentaal zo sterk worden dat ie de rust bewaart bij het afmaken.

05-10-2024 09:06

trodat4030 +96403

Was vorig seizoen anders feitelijk effectiever in afmaken als o zo bewierookte Luuk de Jong en van huis uit wereldtoppers als Christiano Ronaldo, Lewandowski en Benzema.. En even effectief als de volgens heel Rotjeknor minstens 50 miljoen moeten kostende Gimenez.. Maar zoals altijd is dit weer een issue die alleen komt bovendrijven als hij zoals donderdag 2 kansen mist. Cijfers zeggen vaak meer dan de onderbuik.

05-10-2024 09:28

willem1958 +8740

Ik heb 't al veel vaker gezegd, een Bergkamp, Ibrahimovic, Dolberg, Pavlidis en zo kan je er zoveel opnoemen die hebben een combinatie van techniek, controle en rust bij afwerken, die hebben de bal aan een touwtje zeggen ze dan.
Brobbey heeft dat niet, die heeft kracht en is explosief maar tegelijk te wild en onrustig, je ziet 'm bijv nooit een zacht lobje over de keeper geven in een hoekje van het doel.
Hij zal nooit 3 man in het strafschopgebied uitspelen of als ie vanaf het middenveld op de keeper afkomt een balletje rustig in de hoek leggen, het gaat meestal wild en onrustig.
Een schot hoeft niet altijd hard en gehaast maar als iemand rustig een leep balletje aflegt in de hoek zodat de keeper kansloos is dan is dat veel effectiever dan wild en onbesuisd.
Luuk de Jong vond ik vroeger een prima kopper maar die had minder gevoel voor de bal maar ik moet zeggen dat ie sinds vorig seizoen een betere balcontrole heeft dan vroeger.

05-10-2024 09:41

trodat4030 +96403

Hij IS geen Bergkamp, Ibrahimovic, Dolberg of Pavlidis, hij is Brobbey.. Je kan dat ook gewoon accepteren. Verder begin jíj over zijn afwerking, ik benoem vervolgens gewoon de feiten, hoezeer die ook verschillen van jouw onderbuik, kan je er gewoon niet omheen.

05-10-2024 10:03

willem1958 +8740

Hij is ook Brobbey maar daarom is het wel duidelijk wat z'n sterke en wat z'n zwakke
en/of mindere punten zijn en dat is bekend en niet alleen na donderdag maar iedereen die een beetje oplet kan het zien.

05-10-2024 10:33

trodat4030 +96403

En toch wordt er schromelijk overdreven over zijn zogenaamd beperkte afwerking, de cijfers bevestigen dat gewoon. Dát zijn uiteindelijk nog altijd de feiten.

05-10-2024 12:26

willem1958 +8740

Het blijft lastig om het eens te worden als de ene een Brobbey fan is en de ander minder gecharmeerd is van hem alhoewel hij wel bepaalde specifieke kwaliteiten heeft, dat ontken ik niet, we mogen het ook beide op onze eigen manier bekijken.

05-10-2024 12:44

ReconditeNL +6480

Hoe kom je erbij dat hij effectiever was in het afmaken dan Luuk De Jong of Gimenez?

Wat cijfers:
Luuk de Jong had maar 96 minuten per goal nodig vorig jaar, Akpom ook 96 per goal en Brobbey 134 minuten per goal. Als je kijkt naar expected goals - scored, dan staat Luuk De Jong ook op #1 vorig jaar, Gimenez op #3 en Brobbey #4 met 19.78 expected goals waarvan hij er 18 maakte.

Dus geen idee hoe je erbij komt dat Brobbey effectiever was vorig jaar dan de genoemde namen, de cijfers tonen het tegendeel aan.

Je kan het hier zien: https://www.sofascore.com/tournament/football/netherlands/eredivisie/37#id:52554

en dan onder top players en dan kan je de stats kiezen.

05-10-2024 14:58

4Ever14 +6586

"Hoe kom je erbij dat hij effectiever was in het afmaken dan Luuk De Jong of Gimenez?"

Hij doelt waarschijnlijk op goal conversion, waarbij Brobbey 21.18 %, De Jong 20% en Gimenez 21.1%.
Persoonlijk interesseert het mij helemaal niks wat andere spelers bij andere clubs doen, feit blijft dat Brobbey te veel grote kansen blijft missen en hierin geen ontwikkeling toont.
En als we naar vorig jaar kijken worden zijn prestaties te veel verbloemd. Hij had in het begin een periode waar hij te veel kansen miste, vervolgens een periode waar hij aan de lopende band begon te scoren en vervolgens weer een periode (tegen einde) waar hij minder begon te scoren.

05-10-2024 15:43

fanvooraltijd +6786

Wat een onzin verhaal ,: Wil je tegen de jongens zeggen dat ik van hun hou . Ze vonden het prachtig !!! Zo lief ,de meiden !! Ze trokken direct hun roze slipje aan .

05-10-2024 08:52

NipeB +15786

Wat een onzin reactie. Alsof jij de context van dat appje kan beoordelen? Zegt vooral iets over jou de roze slipjes.

05-10-2024 08:56

fanvooraltijd +6786

Alsof een stoere vent van 20 jaar een bericht je stuurt naar andere stoere jongens van 20 jaar ; ik hou van jullie .

05-10-2024 16:35

ProperFootball +14456

Hij heeft een aantal jaar geleden in een interview samen met Kenneth letterlijk gezegd dat ie van Kenneth houdt en dat ze maatjes zijn. Dus wat jij voor onmogelijk houdt is wellicht toch niet zo onmogelijk.

05-10-2024 17:33

DanieldaCruz +986

Brobby is gewoon een pure gast.
Begrijp jij niet!

05-10-2024 19:35
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.