Ajax Vrouwen helpen de club mogelijk aan vierde ster: 'Alles wat de clubs in Nederland op dit onderwerp doen, bepalen ze zelf'

door Joël Nijman 163

Bron Trouw

Ajax Vrouwen helpen de club mogelijk aan vierde ster: 'Alles wat de clubs in Nederland op dit onderwerp doen, bepalen ze zelf'

door Joël Nijman 163

Bron Trouw

Laatst geüpdatet

Ajax kan mogelijk spoedig al een vierde ster aan het shirt laten toevoegen, zo wordt gesteld in Trouw. Momenteel zijn zowel de mannen als de vrouwen koploper in de competitie, waardoor een vierde ster op het Amsterdamse shirt dichterbij kan komen. De vraag is of de club gebruik wil maken van deze mogelijkheid.

Hoe werkt het sterrensysteem in Nederland?

Op dit moment lopen de Ajax-spelers met drie sterren op de borst vanwege de 36 gewonnen landstitels. Echter is er nog maar één landstitel nodig om de vierde ster op het shirt te krijgen. Het is namelijk zo dat ook de drie landstitels van de vrouwen meegerekend mogen worden in de telling.

Het sterrensysteem bestaat sinds 2007 in Nederland. Om deze reden heeft Ajax tussen het tiende en twintigste kampioenschap nooit met één ster op het shirt gevoetbald. Het is niet verplicht om met sterren op het shirt te spelen, ook al zou je daar als club recht op hebben, zegt woordvoerder van de KNVB Daan Schippers: 'Alles wat de clubs in Nederland op dit onderwerp doen, bepalen ze zelf.'

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Ajax kan mogelijk sneller vierde ster op shirt hebben dan verwacht: 'Zijn geen calimeroclub'
Ondanks het feit dat Ajax sinds 1960 al tien kampioenschappen had, heeft het nooit gespeeld met één ster op het shirt.

Er bestaan geen regels die ervoor zorgen dat kampioenschappen van de mannen en de vrouwen niet bij elkaar mogen worden opgeteld. Er werd mogelijk geen rekening gehouden met een snelle groei van het vrouwenvoetbal bij het opstellen van de regels in 2007. Ook de UEFA verbiedt een optelling niet, stelt Schippers: 'Sterren die meerdere nationale titels vertegenwoordigen, mogen direct naast het team-embleem op elk speeltenue worden weergegeven, onder voorbehoud van goedkeuring door de nationale bond van het team.'

Ajax zal zelf moeten beslissen of het een vierde ster wil toevoegen met hulp van het vrouwenelftal, maar heeft nog geen standpunt ingenomen: 'Ajax wil niet op de zaken vooruitlopen', laat clubvoorlichter Wesley Montijn weten.

Standpunt supportersvereniging

Fabian Nagtzaam, directeur van de supportersvereniging van Ajax, neemt wél een duidelijk standpunt in: 'Wij willen geen vierde ster als die landstitels bij elkaar worden opgeteld. Die van Jong Ajax telt ook niet mee, dan is het einde zoek. Die vierde ster willen wij pas als de mannen voor de veertigste keer kampioen van Nederland zijn geworden.'

'De mannen spelen in hun eigen shirts, de vrouwen ook. Zij staan voor hun eigen prestaties. Het wordt wel erg ingewikkeld als je alles op een hoop gaat gooien om alleen op die manier aan een extra ster te komen, wij zijn geen calimeroclub. Historisch gezien is het ook zo opgebouwd, dus waarom zou je dit moeten veranderen?', aldus Nagtzaam, die daarmee laat weten dat hij van mening is dat Ajax alleen de kampioenschappen van Ajax 1 moet gebruiken voor de sterren op het shirt.

Poll: Zou jij op bovenstaande manier een vierder ster bij Ajax willen zien?
0%
0%
Lees meer over:
Plaats reactie

DeHeerVanDeMeer +25219

Zou een domper zijn op de eerste ster van de dames, ieder zijn sterren punt.

11-02-2025 22:07

pietvanvliet +4479

Gelul. Wat is het volgende? Alle kampioenschappen van de jeugdelftallen óók meetellen? Dan heb je weinig plek voor alle sterren.

Hier moet je pas over na gaan willen denken als Dames1 zelf recht heeft op één ster op het shirt. Dan mogen ze kiezen of ze hun 'eigen' enkele willen of niet. Tot die tijd volslagen irrelevant.

11-02-2025 21:52

Michael 1974 +22043

Duidelijke uitslag vd poll

11-02-2025 21:28

Professor +11307

Flauwekul dat moet je nooit doen
Gewoon helemaal apart houden

11-02-2025 21:15

Oempaloempa +1486

Sterren bij elkaar kwakken, voor wie is dat nou leuk?
Ieder zijn of haar eer.

11-02-2025 20:54

Berghuis +14475

Wat is dit voor bizarre regel.. Dit gaan we als Ajax zijne niet doen mag ik hopen. Dat is echt iets voor PSV.

11-02-2025 20:33

Jaap.D +312

Vrouwen tellen niet mee!

11-02-2025 19:43

Artemio +32511

Gewoon apart houden.

11-02-2025 19:20

Kampioensoverwinning +1776

Zou me kapot schamen als de kampioenschappen van de vrouwen meegerekend zouden worden. Slaat helemaal nergens op. Gewoon op eigen kracht 40 titels bij elkaar sprokkelen en dan verdiend die vierde ster op het shirt.

11-02-2025 19:12

Skajhigh +2312

Nee nee nee, het vrouwenvoetbal telt niet mee

11-02-2025 18:48

jerryisthename +32159

Geen sterren van de vrouwen bijtellen, joh...!
Wat een BS....🙄
Laat dat maar lekker apart blijven! 👍🏼
Zijn ze helemaal gek geworden die dit opteren.
Zal wel iets met dat woke-gedoe weer zijn...😂
Misschien de sterren van de Ajax genderneutralen en queer of zoiets ook meetellen??? 🙃🤣

11-02-2025 18:22

FrancescosRavioli +15487

Als je een eigen competitie hebt, heb je ook eigen scoringsystemen.

Vanuit gelijke rechten begrijp ik de vraagstelling, maar behaalde punten in competities worden ook niet bij elkaar opgeteld. Gemengde teams gaat ook niet gebeuren, want dan speelt 98% van de vrouwen nergens in het profvoetbal.

Dus, lekker je eigen sterren verdienen

11-02-2025 18:28

AlexIbarra +19354

Toch nog 8% die ook de damestitels mee wil tellen.. :)

11-02-2025 18:17

Ajax34 +4135

Die vinden het ook geweldig dat een vrouw het doelpunt van de maand schiet over een keepster van 1,5m.

11-02-2025 21:44

HenriR +481

Wat een bizar, belachelijk, idioot idee. De sportieve en emotionele waarde van de sterren zou zo enorme worden verwaterd. Plus: De verschillende teams (1v vrouwen, Jong, O19 enz enz) hebben recht op hun eigen, zelf gewonen & verdiende trofees (schaal, beker én ster dus). Is het al komkommertijd of zo?

11-02-2025 18:01

Ajax23071973 +550

Die sterren lekker helemaal verwijderen. Ik vind het wapen zonder al die opsmuk onzin veel mooier.

11-02-2025 17:45

jerryisthename +32159

Nee joh, is lekker voor PSV en Feyenoord om daar steeds tegen te moeten vechten. 😉
Iets met 'WZAWZDB' en de grootste! 👊🏼 ❌❌❌
Erg frustrerend voor die gasten. Ze hoeven alleen maar naar het shirt te kijken wie numero uno is.

11-02-2025 18:25

Berghuis +14475

Als wij eerder de 4 sterren dan zij de 3e hebben, gaat het wel erg veel pijn doen ja.. Voorlopig wacht ik nog even met die gedachte.

11-02-2025 20:35

pietvanvliet +4479

Neejoh! Heb je enig idee hoe vaak ik in Rotterdam een zinloze discussie heb doodgeslagen met de tekst "kom maar terug als er minstens drie sterren op je shirt staan"?

11-02-2025 21:54

Concrete +3256

Dan ken ik nog wel een paar sterretjes

11-02-2025 17:41

Raoul14 +3094

Lijkt mij vreemd, alhoewel het natuurlijk niets met woke te maken heeft. Ben wel benieuwd hoe ze dat in het buitenland doen, waar vrouwenvoetbal groter is dan hier.

11-02-2025 17:32

Robertini +40182

Ik vind de sterren al niet geweldig, maar dit zou helemaal onzin zijn.

11-02-2025 17:14

ElSandrini +18267

Ons liedje 3 gouden sterren bekt wel lekker zo op de tribune

11-02-2025 18:22

Robertini +40182

Ik zou ze liever op een muur ofzo zien, op een shirt vind ik patserig. Liever een clean logo.

11-02-2025 18:36

FrancescosRavioli +15487

Tja. Anderzijds hebben alle grote clubs met sterren deze op hun shirt. Gewoon omdat het kan. Zoiets geeft ook status. Zal zelfs onbewust psychologisch ook iets doen met tegenstanders en eigen spelers

11-02-2025 19:27

Robertini +40182

Zeker, maar kan er ook juist voor zorgen dat tegenstanders meer gedreven zijn, kan beide kanten op werken.

11-02-2025 20:45

Patje2011AJAX +2124

Lachertje van dag. Wat een onzin.

11-02-2025 17:12

patje0527 +1343

Doe de vrouwen dan hun eigen ster regeling

11-02-2025 17:10

kampioenenjood +5089

Zullen we de kampioenschappen van de F1 ook mee tellen?

11-02-2025 17:03

Babangida83 +24020

Zou wel leuk zijn natuurlijk. Dan spelen we met 4 sterren op de borst en PSV 2. Dat maakt het verschil wel duidelijk.

Maar is natuurlijk niet echt sportief, dus laten we die trend niet zelf in gang zetten.

11-02-2025 16:52

OuweDibbes +12079

Twente had dit verleden jaar, maar koos voor de vrouwen...

11-02-2025 16:35

swamb +84

Als in ze houden het apart?

11-02-2025 18:00

Danielson +50668

Zou nergens op slaan. Sinds wanneer worden in teamsporten vrouwen- en mannenteams qua prestaties op 1 hoop gegooid?
Komt bij dat in geen enkele andere teamsport het verschil tussen de mannen en vrouwen zo groot is als in het voetbal.
Dus je vergelijkt ook nog eens appels met peren.

11-02-2025 16:34

hans_van_kins +1326

Daniels, sinds dat hele woke-gedoe. Vindt het wel goed dat de supportersvereniging wél een standpunt ingenomen heeft.

11-02-2025 17:16

WeirdAJAX +12575

Waarom alles op woke gooien man. Dat deze vraag speelt is een gevolg van de opkomst van het damesvoetbal.
En het antwoord zou heel snel moeten zijn dat die sterren per team gelden. Dus vrouwen een eigen telling.

11-02-2025 19:07

Baco123 +7078

Alleen de titels bij de mannen aan gaan houden, dus nog 4 te gaan voor de 4 de ster

11-02-2025 16:22

debetweter +10155

Vrouwen gewoon gaan voor de eerste ster.Mannen voor 4. Niet om onderscheid te maken, maar omdat je moet kijken naar je eigen bijdragen. De rest is meeliften. Het zijn gewoon twee totaal andere teams.

11-02-2025 16:30

BlueDuke +4499

Buiten vrouwen, wat denken we over het feit dat de jeugd en jong met drie sterren speelt?

11-02-2025 16:22

BlueDuke +4499

Zou de sterren bij de vrouwen ook weghalen. Laat ze zelf de sterren verdienen.

11-02-2025 16:21

axelAFCA1996 +833

Ja echt slechste idee van Nederland 🤣 OT: lekkere doelvrouw Kroes!

11-02-2025 16:08

Keizer +30376

Lachwekkend idee.

11-02-2025 16:06

jeffrey_van_der_sluis +30596

Neuh denk t nie!

11-02-2025 15:57

TontoKarnaggel +42635

Ooh, hebben wij een vrouwenteam?

11-02-2025 15:51

Ajax34 +4135

Het kunnen ook transgenders zijn, maar dat is nog niet helemaal duidelijk.

11-02-2025 21:47

C14 +22544

Haha wat een onzin om dat samen te voegen. Stop er sowieso maar mee, in Nederland heb je een ster bij 10 titels, in veel andere landen 5. Is verwarrend en misleided. Internationaal gezien denken mensen dus dat Ajax 15 titels heeft behaald. Trek het óf gelijk vanuit de UEFA, of stop er gewoon mee.

Als je ook ver genoeg de toekomst in gaat kan Ajax die sterren ook niet eens meer kwijt :), vormen ze een hele cirkel om het logo heen.

11-02-2025 15:44

KarimB +12026

T verschild echt per land. Als mensen denken dat we er 15 hebben. Ik denk ook niet dat Bayern 50 titels heeft. Want zoiets zoek ik op. Mensen nemen hedendaags alles aan wat binnen hun eigen spectrum valt. En doen nergens onderzoek naar. Als je beetje voetbal liefhebber bent als buitenlander en je ziet 3 sterren en je eerste gedachte is 15 titels. Dan doe je ff research.

11-02-2025 15:47

noppenkoning +41682

Ik heb laatst tegen mijn zoontje in Bayern Munchen trainingspak verteld dat het dan 50 kampioenschappen zijn die ze gehaald hebben. Naja niets opgezocht, dacht altijd Bayern is het Ajax van Duitsland en winnen alles.

11-02-2025 15:56

C14 +22544

@Karim

Ja, daarom dus ook, de meeste mensen gaan er denk ik vanuit dat als het bij 5 titels is in hun land, dat dat elders ook zo is. Zou ook logisch zijn, dus kan me voorstellen dat men dan niet geneigd is verder te kijken.

11-02-2025 16:03

KarimB +12026

Dit zou meteen t failliet van de sterren zijn. Niks meer waard

11-02-2025 15:42

mokum410 +3343

Gadverdamme wat zou dit walgelijk zijn

11-02-2025 15:28

Cello +53067 moderator

Ik zie de ster als een lustrum, iets dat je viert als club -zoals in dit geval bij 10 kampioenschappen- en wat je tot uiting brengt in het zetten van een extra ster op het shirt. We kijken hierbij naar het vlaggenschip van de club en dat is Ajax-1.
Nu hebben we al een tijdje ook de vrouwentak, de Ajax-vrouwen, die ook spelen met de door de mannen behaalde 3 sterren op de borst boven het embleem van onze club. Eigenlijk zou dit ook een Ajax-1 moeten zijn, ware het niet, dat zoals we dat bij de mannen hebben er niet een hele opleiding onder hangt. Als dit wel zo was, dan zou je oprecht bij de vrouwen kunnen spreken van óók en vlaggenschip, echter is dat niet zo. Maar dat zou in de toekomst mogelijk wel kunnen gaan gebeuren.

En dan spreken we van twee vlaggenschepen binnen de club. En als dan één van die twee vlaggenschepen een lustrum viert hoort daar imo een ster bij òf het dan Ajax-1 bij de mannen is òf Ajax-1 bij de vrouwen. Dat maakt me dan niet zoveel uit, want beide spelen met sterren op de borst die een lustrum vertegenwoordigt, die de club heeft 'gevierd'. Halen de mannen de 40ste titel dan komt er een ster bij. Halen de vrouwen een 10de titel dan zou je dus kunnen zeggen dat er een lustrum gevierd kan worden en er dus een ster bij kan komen. Dan kijk je dus niet naar de som mvan titels, maar naar de som van lustrums. De vrouwen dragen nu ook trots de 3 sterren, behaald door de mannen, uit naar de buiten wereld. Als daar een ster bij komt vanwege 10 vrouwen titels, zou het juist stoer zijn dat ook de mannen die uitdragen naar de buiten wereld. En dus bij minimaal 40 titels bij de mannen en minimaal 10 titels bij de vrouwen zouden het dan 5 sterren kunnen zijn. Daar zou ik wel mee kunnen leven eerlijk gezegd....
Maar nogmaals.... niet opgeteld om tot een ster te komen.

11-02-2025 15:05

Eurysaces +29586

Zullen we ook een volleybaltak opzetten voor wat extra sterren..??

11-02-2025 14:50

Ajax27 +19263

Gewoon niet doen, punt.

11-02-2025 14:33

Oxxer +165792 moderator

In dat geval staat PSV op 17 sterren, zij tellen de Carnavalcup en ik ben Willy en gij Rene bokaal mee. Zonder gekheid, wat mij betreft alleen titels bij de heren, verder niets.

11-02-2025 14:20

jarra +5289

Op deze manier kunnen we de titels van de jeugdelftallen ook wel mee gaan rekenen. Die 4e ster moet je verdienen met het 1e elftal ga weg zeg, heb niks tegen de ajax vrouwen maar die spelen een hele andere sport!

11-02-2025 14:14

CDX +3266

Wie dit bedacht heeft moet wel voor psv zijn.

11-02-2025 14:11

JBM +2650

Hahahah de waarde van de sterren heeft ook geen betekenis meer

11-02-2025 14:09

Tommyshelby +130646

Doe even normaal man. Dit slaat nergens op. Ik vind het ook al gek dat er vrouwen in de bestaande club van 100 staan. Je hoeft niet alles te mengen. Raar gedoe.

11-02-2025 13:57

Dolblij +45857

De titels van Jong Ajax worden er toch ook niet bij opgeteld?

Vrouwen eigen sterren, Ajax 1 eigen sterren.

11-02-2025 13:38

Suavimani +12157

Zullen we dit effe lekker niet doen. De mannen hun eigen sterren, de vrouwen hun eigen sterren. Laat Twente ze maar optellen, zodat ze ook een ster op hun shirt mogen zetten.

11-02-2025 13:38

meerschehelden +2330

Die vrouwentitels gaan we er natuurlijk niet bijplakken.
Het is wel belangrijk dat wij 4 sterren hebben voordat PSV er drie heeft.

11-02-2025 13:37

ajaxspatieplus +693

Rot op met die titels van de vrouwen. Geen niveau en het heeft niks met het mannenvoetbal te maken.

11-02-2025 13:30

Redlum +1709

Ben er voor om de 3 sterren van het vrouwenshirt te halen. Vrouwen moeten zelf de kans krijgen deze sterren te verdienen!

11-02-2025 13:12

GeorgeAdamski +3616

Ja, precies. De consequentie is anders dat je de landstitels van de vrouwen moet meetellen voor een vierde ster. Ik gun de vrouwen veel landstitels; maar dit is een rare manier van branie. Of creatief boekhouden met sterren.

11-02-2025 13:19

Ferd +38685

Alleen de mannen titels laten tellen voor de mannen. Alleen de vrouwentitels laten tellen voor de vrouwen, etc etc

11-02-2025 13:10

ovopiet +1524

Populair woordje "woke". Te pas en te onpas gebruikt.

11-02-2025 13:01

Koscar +5420

Telegraafreflex om zonder zelf na te hoeven denken makkelijk te scoren. Net als bv asielzoekers, EU of WEF

11-02-2025 13:14

JariJari +15377

Nee, maar ik zou wel de titel van het Corona seizoen meetellen. In elke andere competitie kreeg de koploper gewoon de titel behalve in NL omdat men Ajax haat.

11-02-2025 12:54
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.