Ajax lijkt zomers vertrek Henderson niet uit te sluiten: 'Mogelijk komt Rosario in beeld'

door Bart Veenstra 199

Bron Voetbal International

Ajax lijkt zomers vertrek Henderson niet uit te sluiten: 'Mogelijk komt Rosario in beeld'

door Bart Veenstra 199

Bron Voetbal International

Laatst geüpdatet

Ajax houdt rekening met een zomers vertrek van Jordan Henderson. Dat valt te lezen in Voetbal International. De Engelse aanvoerder beschikt nog over een contract tot de zomer van 2026, maar is wel een grootverdiener en wordt in juni 35.

In de afgelopen winterse transferperiode was er al veel te doen om Henderson. AS Monaco toonde interesse en dat zorgde voor flink wat ophef in Amsterdam. Henderson zou in de veronderstelling zijn geweest dat Ajax van hem af wilde, terwijl de club zelf het tegenovergestelde communiceerde. Na enkele onderlinge gesprekken waren beide partijen blij om met elkaar door te gaan.

Wel zou zijn afgesproken om richting de zomer te evalueren over de toekomst, zo schrijft Voetbal International. 'Over de sportieve waarde van Henderson bestaat geen enkele twijfel, maar hij wordt in juni 35 en Ajax moet de verhoudingen in het salarishuis toch zien te herstellen.'

Het medium schrijft dat Ajax zich daarom alvast zal moeten oriënteren op een eventuele vervanger van Henderson. Gezien zijn tijdelijke vertrek naar Cardiff City lijkt Sivert Mannsverk er niet voor in aanmerking te komen. 'Mogelijk komt Pablo Rosario daarvoor in beeld. Het contract van de 28-jarige Amsterdammer bij OGC Nice loopt namelijk af. Hij werkte in Zuid-Frankrijk eerder al succesvol samen met Farioli en stond afgelopen zomer ook al op de lijstjes van Ajax.'

Vertrekken meerdere sterkhouders bij Ajax?

Mogelijk vertrekken er meer sterkhouders bij Ajax. Het is geen geheim dat er voor spelers als Kenneth Taylor, Brian Brobbey en Jorrel Hato veel buitenlandse interesse is. Daarnaast is het ook duidelijk dat Ajax een aantal transferklappers nodig heeft om de financiële doelstellingen te halen. 'Dat betekent dat dit soort spelers simpelweg niet meer te behouden zijn.'

Tekst gaat verder onder de foto.

brian brobbey kenneth taylor
Zijn Brobbey en Taylor bezig aan hun laatste maanden als spelers van Ajax?

'Het is nu aan de directie en scouting om daar deze keer wél op voorbereid te zijn', weet Voetbal International. Het medium schrijft dat de moeizame zoektocht naar vervangers van Steven Bergwijn en Devyne Rensch een 'dure les' is geweest. 'Dat transferproces moet een stuk efficiënter, als Ajax volgend seizoen weer een titelkandidaat wil zijn en geen modderfiguur wil slaan in de Champions League.'

Lees meer over:
Plaats reactie

michaellaudrup +4676

Jammer dat Clasie op leeftijd is, die speelt niet verkeerd bij AZ.

13-02-2025 12:54

Willem-Ajaxander +900

Diezelfde Clasie die weigerde op een mountainbike te stappen omdat er een ajax sticker op zat.

14-02-2025 08:27

Ndisdenaam +465

Clasie is een slappe. Is gewoon stiekem voor Ajax, net als de rest van zijn Haarlemse vriendjes.

14-02-2025 09:36

Heldhaftig +11503

Het zou me niet heel gek lijken als Farioli deze zomer de biezen pakt. Je wordt straks misschien kampioen maar als Henderson, Taylor, Hato en Brobbey er van door gaan implodeert het hele zooitje.

13-02-2025 08:35

Dusan020 +596

Mogelijk komt Rosario in beeld 😂
Wat is dat voor gare zin

13-02-2025 07:16

Henk de Vries +11177

Nooit lievelingetjes van de trainer halen!

13-02-2025 06:41

eros +4850

Probeer vd Boomen te verkopen en haal Rosario en gratis voor terug te halen.
Tete transfervrij voor rechts.

12-02-2025 23:01

eros +4850

Tete lijkt Tariq Lamptey te worden. Als dat zou lukken, hebben we een prima speler transfervrij weten te strikken. Volgens de geruchten contract voor 4 seizoenen.

13-02-2025 00:04

emieltjuhh +18178

Haal masr medina of paredes

12-02-2025 21:00

tdecler +3331

Met champions league krijgen we toch wel weer wat ademruimte? Kan Henderson dan niet behouden worden?

12-02-2025 20:55

FrancescosRavioli +15481

Moet ie wel willen. Hij kan vanaf xe zomer terug naar Engeland zonder belasting te betalen over z'n centen uit SA

12-02-2025 22:42

tdecler +3331

Ja, maar met Ajax kan ie de champions league in. Met een Engelse club niet

12-02-2025 23:13

FrancescosRavioli +15481

Eens. Maar toch kijken Engelsen daar wel anders tegenaan. Die zien de PL over het algemeen als een hoger toneel dan de CL

13-02-2025 08:07

tdecler +3331

Dat wel. We zullen het wel zien. Vandaag zijn eventuele vervanger al aan het werk gezien. Al kan je op mokio ook niet een heel seizoen teren natuurlijk

13-02-2025 22:19

FrancescosRavioli +15481

Klopt. Maar zelfs Klaassen deed bij vlagen solide dingen. Ik vind hem beter op 6 dan op 10. En beter dan Branco. Dus die mag dit seizoen als ie speelt voor Henderson spelen als die rust moet hebben.

13-02-2025 22:46

tdecler +3331

Klopt, vind Klaassen daar ook meer toevoegen denk ik. Lekker bikkelen. Alleen komt wat minder vaak voor de goal, scoort toch vaak belangrijke doelpunten

14-02-2025 07:43

Myriad +7184

Kroes benoemde dat Henderson iig tot de zomer zou blijven. Een transfer komende zomer zal dus zeker overwogen worden.

Is ook logisch. De nummer zes is heel belangrijk en daar wil Ajax liever een opposing voor de toekomst. Dat is Henderson natuurlijk niet.

12-02-2025 20:30

Nr.10 +111836

Het verbaast mij niets. Tot nu toe halen we sinds het aantreden van Kroes alleen breedte aankopen en eigenlijk geen enkele speler die potentie heeft om Europese top te worden.
Dat je een paar van zulke jongens haalt is prima, je kijkt ook naar de leeftijdssamenstelling in de groep, en wil een paar spelers die wat langer bij de club kunnen blijven.
Maar als dit je enige transfers zijn dan zit je straks met een groep vol met middelmaat.

12-02-2025 20:16

gi0vanni +7383

Op zich ook wel logisch, Ajax heeft heel veel geld maar door de te hoge uitgaven draaien ze verlies.
Hierdoor is er geen ruimte in het salarishuis.
Goede spelers komen alleen onder de juiste voorwaarden.
Als we cl voetbal halen een deel van de overbodige spelers verkopen moet er wat mogelijk zijn. Ook moeten ze talenten testen.

12-02-2025 21:08

Nr.10 +111836

Niet helemaal eens. Natuurlijk is het moeilijker om goede spelers te halen als je minder ruimte hebt in het salarishuis. Maar jongens als Rugani, Weghorst en Klaassen verdienen miljoenen en staan niet eens in de basis. Het gaat er ook om waar je dan wel het geld aan uit geeft.

12-02-2025 21:36

gi0vanni +7383

Die prijs is voor Ajax heel duur maar natuurlijk niet voor topspelers. Een laag salaris, een matige selectie, geen CL voetbal en een wat minder bekende trainer zorgen ervoor dat de topspelers niet in de rij staan. Tel daarbij op dat de selectie nog steeds te groot is. In de zomer komen er ook nog een hoop terug van verhuur dus mogelijkheden blijven beperkt. Mede ook door strenge regels.

12-02-2025 23:08

KarimB +12013

Begin eindelijk weer wat vertrouwen te krijgen. Plz niet dit

12-02-2025 18:58

Bky +57151

Ik moet echt huilen van de topcomment. We hebben bijna de finale van de CL gehaald met Schone op 6. Weg met die houthakkers op 6 want "verdedigend zo solide" aub.

12-02-2025 18:40

KarimB +12013

Echt he. In de eredivisie moet je voetbal voetbal voetbal hebben in je as. Geen beton

12-02-2025 18:59

Bky +57151

Ja en in de CL ook.

12-02-2025 19:29

KarimB +12013

Daar kan ik het heel af en toe nog begrijpen. Maar over een competitie met 34 wedstrijden mag je nooit zo spelen. Knock-out duel over 2 wedstrijden kan ik heel soms nog begrijpen

13-02-2025 00:03

Baco123 +7078

Niet alleen in de eredivisie, dat hoor je standaard te hebben

14-02-2025 12:00

KarimB +12013

Klopt. Maar stel je voor 4de.vooronde CL. De miljoenen lonken maar moeten echt gehaald worden. Dan zijn er uitzonderingen

15-02-2025 10:35

MaxPower +2723

Dat was niet mijn bedoeling Bky 😉. En begrijp me niet verkeerd, ik ben geen grote fan van een houthakker op 6. Ik weet nog goed van Schöne op 6. Maar zelfs Cruijff haalde zette ooit Jan Wouters in zijn team. Ook ik wil Rosario zeker niet vast op 6 maar hij kan er wel staan als dat nodig is. In andere wedstrijden kan je het proberen met bijvoorbeeld Regeer op 6, of hopelijk een talent uit de opleiding. Ik kijk hier heel pragmatisch naar. Zo'n Rosario is gratis op te pikken, heeft een relatief laag salaris (althans volgens Capology), kan ook in de verdediging en is volgens mij niet meer houthakker dan bijvoorbeeld een Alvarez. Het is volgens mij een heel sobere functionele speler, hij heeft intelligentie in positionering, een stofzuiger. Die moeten er ook in het team zijn. Het feit dat hij ervaring en fysiek brengt in een jonge onfysieke ploeg. En nogmaals, hij is gratis op te pikken in de zomer wanneer Ajax waarschijnlijk afscheid neemt van Henderson, Taylor, Klaassen, Boomen, Mannsverk... Ajax moet slim met zijn geld omgaan, naast het kansen geven aan jonge talenten moeten er ook meer ervaren dragende spelers zijn. Ik wil daarnaast vooral dat er geld wordt besteed aan een aanvallende middenvelder.

12-02-2025 21:52

FrancescosRavioli +15481

Rosario is een ideale 12e man. Kan je geen buil aan vallen. Je moet alleen geen wonderen van hem verwachten. Hij is weldegelijk minder dan Henderson, Alvarez en Schone.

12-02-2025 22:44

MaxPower +2723

Op een heel andere manier was Schone ook een ideale 12 de man. Alleen bleek hij uiteindelijk toch vaak het ontbrekende puzzelstukje. Ik denk dat Rosario best een vergelijkbare speler is als Alvarez maar waarschijnlijk inderdaad een wat mindere versie.

12-02-2025 23:09

BeterVanafDeZijlijn +1316

In plaats van creativiteit toe tevoegen giet onze TD er nog even wat extra beton bij op ons middenveld.

12-02-2025 17:59

ElSandrini +18257

Ik denk wel ingegeven door Farioli.

12-02-2025 19:14

fc Barcelona_ke +19260

we zijn sinds aanwezigheid van Taylor steeds wisselvalligheid. Taylor lijkt op Veerman van PSV. ze heeft grote kwaliteits, maar maakt vaak fouten en we worden niet meer beter.
opruimen die taylor

12-02-2025 17:39

gaalmeister +952

Ga je mond spoelen over een van onze beste spelers en echte Ajacied. Fopsupporter.

12-02-2025 17:51

KarimB +12013

Beste speler eens. Alleen dat echte Ajacied krijg ik rillingen van. Vind dat zo geen argumenten meer na afgelopen jaren

12-02-2025 19:00

fc Barcelona_ke +19260

ik weet niet of we beter zonder henderson en beter met rosario zouden doen???

12-02-2025 17:36

FrancescosRavioli +15481

Nee. Maar je moet je afvragen of het behouden van Henderson realistisch is.

Als je op een andere plek een speler met zijn leiderschapskwaliteiten kan krijgen, is het opgelost.

Maar we MOETEN een goede 6 hebben. De 6 in dit systeem is onze belangrijkste positie.

12-02-2025 22:46

Okocha078 +14290

Brobbey moet je gezien zijn salaris en contractduur ook gewoon verkopen.Van Taylor verwacht ik ook wel dat hij zelf een stap wil maken. Hato en Sutalo liggen nog wat langer vast en moet je eigenlijk gewoon nog een jaartje binnenhouden. Zie onderstaande spelers eigenlijk allemaal wel (definitief)vertrekken:Sosa/Wijndal/Kaplan/Medic/Gaaei/Henderson/Mannsverk/Hlysson/Forbs/Akpom/Brobbey/Taylor/VDBoomen/Rasmussen/Rugani.

Zou me niets verbazen als Kroes Veltman en Rosario transfervrij gaat willen binnenhalen. Al denk ik dat Veltman nog een jaar in Engeland wilt blijven.
Zouden we dan op zoiets uitkomen volgend jaar?

GK:Pasveer/Matheus/(Reverson/Setford)
LA:Hato/Mokio(Jetten)
CV:Baas/Janse
CV:Sutalo/Bouwman(Ugwu)
RA:Rosa/Alders(Gooijer)
CVM:*Rosario/Regeer/(Verkuijl)
CM:Fitz-Jim/Klaassen/(Steur)
CM*Aankoop/Berghuis/(Bounida)
LV:Godts/Edvartsen
SP:*Aankoop/Weghorst/(Konadu)
RV:*Aankoop/Traore/(Faberski)

12-02-2025 16:47

Kreugerrand +914

Moro halen ze op

13-02-2025 18:24

AlmightyAjax +5891

Als Henderson moet vertrekken en we krijgen daar Rosario voor terug, dan kijk ik geen Ajax meer. Tot hij weer vertrekt. Volgend jaar geen excuses meer dan wil ik weer creatief aanvallend voetbal zien. Ajax voetbal.

12-02-2025 16:40

Tommyshelby +130592

Dit zou de 8e breedteaankoop zijn onder Kroes' bewind. Alleen Traore is een starter.

12-02-2025 16:31

BeterVanafDeZijlijn +1316

En dan heb je er alleen wat aan als ie er zin in heeft, de sterren staan opgelijnt en de overige omstandigheden goed zijn.

12-02-2025 18:01

Slang3 +46268

We zijn alleen maar geïnteresseerd in nuttige spelers. Geen spelers die je naar een hoger niveau brengen. Alleen waterdragers en harde werkers

12-02-2025 16:29

rafaelvandekaart +1788

Henderson absoluut nog een jaartje behouden aub

12-02-2025 15:21

Calvani +466

Rosario lijkt mij lang niet zo'n impact hebben als Henderson. Mooi houden, want die hebben we hard nodig in de CL 🤞

12-02-2025 14:39

BarryJanssen +14605

Van mij mogen ze het salaris van Henderson vertienvoudigen als dat betekent dat Rosario niet komt..

12-02-2025 14:08

Raoul14 +3094

Zitten wij straks met Rosario als Farioli vertrekt.

12-02-2025 13:22

trodat4030 +97499

Journalistje wil scoren en verzint een scenario waarbij hij de zeer controversiele naam van Rosario kan droppen, clicks gegarandeerd, dat was vd zomer al zo, dat is nog steeds zo. En wel fijn voor jourrno dat het allemaal plausibel klinkt...

12-02-2025 13:07

trodat4030 +97499

O en geheid dat hier vanmiddag al weer een vervolg op komt als Hepie en Hepie vd T in hun podcassie hier iets van denken te moeten vinden..

12-02-2025 13:11

fc Barcelona_ke +19260

farioli heeft vorig zomer ook bevestiging dat hij rosario naar amsterdam wil meenemen, maar moest eerst wachten met verkopen!
blijkbaar heeft Ajax hem niet meer polsen. (misschien heeft te maken dat we teveel middenvelders hadden)

ik snap wel als Ajax dit zomer veel transfervrije spelers halen! Veltman, Rosario, tete en Mertens zijn na dit seizoen vrij

12-02-2025 17:49

FrancescosRavioli +15481

Ik kan me geen seizoen herinneren dat er zoveel topspelers transferbij waren in 1 zomer als in aankomende.

Check voor de lol eens transfermarkt. Dan valt je mond open.

Want de namen waar wij nu blij mee zijn, zijn de minsten😂

12-02-2025 22:48

cantharel +3529

Lekker vooruitzicht voor de Ajax jeugd als er steeds maar weer van buitenaf word aangevuld ,geef de jeugd kansen want straks lopen de grootste talenten weg omdat ze geen toekomst hebben bij Ajax.

12-02-2025 13:01

fluwelenlinker +12040

Ik volg Rosario niet. Ik kan me ook niets meer herinneren van zijn Psv periode. Ik kan me niet voorstellen dat hij het zo slecht doet als hij voor Farioli zo'n belangrijke speler was.
Mensen die hem nog steeds volgen? Is hij minder dan Henderson? Is hij minder dan Schouten?

12-02-2025 12:56

PuntNaarAchterSVP +5524

Hij is minder dan Henderson en Schouten

12-02-2025 14:06

JantjeBeton +3010

Tief een eind op met die Rosario hoor hé, goeie God!!!

12-02-2025 12:49

leeke +10414

Waarom,Speelde onder Farioli gewoon goed hoor,Farioli kent hem goed,dus weet echt wel wat hij doet. Vraag mij eigenlijk af dat Jij Rosario wel volgt afgelopen 2 seizoenenen

12-02-2025 12:56

GeleenAjax +1670

Goed onderbouwd ook. Daar kunnen we wat mee!

12-02-2025 13:08

Zollner +1598

Zollner lijkt zomers vertrek van zijn vriendin niet uit te sluiten, buurvrouw mogelijk in beeld als eventuele opvolger. Topjournalistiek.

12-02-2025 12:39

NW23 +5097

Wat een onzin. Waarom zouden transferklappers nodig zijn?

Het salarishuis is al volledig hervormd en de CL voor volgend jaar is al zo goed als binnen. Het is totaal niet logisch dat Ajax nu nog een ronde zou moeten doorbezuinigen.

Dit is geen journalistiek maar gewoon Kroespijperij. Nu al vast de mensen zoet maken voor een nieuw onbegrijpelijk transferseizoen.

Ze zijn Ajax bewust naar de galemiezen aan het helpen met achterlijk, ambitieloos, beleid. Een topclub moet investeren, niet zijn beste spelers verkopen en dat opvangen met transfervrije spelers en andere spelers van de rommelmarkt.

Er is helemaal geen enkele noodzaak voor dat beleid, het is gewoon een keuze. Een dramatische keuze. En omdat ze deze risico's kennen proberen ze het publiek alvast wijs te maken dat het noodzaak is, zodat ze straks een excuus hebben als het resultaat rampzalig is.

12-02-2025 12:36

WheermolenFC5 +2170

Er zat/zit een gat in de boekhouding van ong 60 miljoen euro, dus dat zal afgedicht moeten worden. Dat de begroting inmiddels veel meer in orde is heeft daar niet veel mee te maken.

12-02-2025 13:03

NW23 +5097

Er zit geen gat in de boekhouding van 60m euro. Zo wordt het verhaal gespint om eigen falen te maskeren.

Een gat van 40/50m had je zonder CL, met het salarishuis van 2020-2023. Dat salarishuis is al enorm hervormd. De selectie wordt kleiner en de salarissen zijn al sinds Mislintat een stuk lager. Berghuis is de laatste met een ouderwets salaris en die gaat binnenkort verlengen tegen een veel lager salaris.

Daarnaast vergeten ze dat ook als je EL speelt, er gewoon recettes en prijzengeld binnen komt. Die zijn ook behoorlijk gestegen vergeleken met een paar jaar terug. Ook ticketprijzen zijn duurder en duurder en het stadion is steeds uitverkocht. M.a.w. die inkomsten zijn ook een stuk hoger.

Tel alles bij elkaar op en het is een fabeltje dat Ajax nu nog steeds zo'n groot tekort heeft. Dat is gewoon niet waar. Het is een beleidskeuze en erger nog het is een schandalige schoffering van voorgangers (VDS/Overmars) die gewoon een zeer succesvol beleid voerde wat Ajax groot sportief succes opleverde en een overvolle bankrekening.

Ze maken de keuze om van Ajax een ambitieloze club te maken die op de rommelmarkt opereert, in plaats van een club met ambitie die zich tegen de Europese top aan zit.

Na de afgelopen twee jaar een stap terug moeten zetten? Uiteraard. Realistisch moeten we zijn. Misschien wel twee stappen terug. Het is wat het is. Wat ze nu aan het doen zijn is 5 stappen terug. Hier is totaal geen noodzaak voor. Het is net zo'n hoog risico nemen als het agressieve beleid onder Overmars, met het verschil dat je hier de 'high reward' kunt vergeten. In plaats van 'high risk, high reward', is dit ambitieloze beleid 'high risk, low reward'. Je neemt namelijk een heel groot risico door jezelf uit de markt te prijzen voor goede spelers, je sportieve kansen enorm te verminderen en daardoor ook weer minder interessant te maken voor goede spelers en uiteindelijk ingehaald te worden door kleinere clubs die wel proberen er wat van te maken.

12-02-2025 13:16

WheermolenFC5 +2170

Je houdt een bewonderenswaardig verhaal, maar boekhouden is iets anders dan allerlei opbrengsten voor volgend seizoen vast inboeken; ten eerste haal je het lopende seizoen en volgend seizoen door elkaar. Ten tweede kun je niet boekhouden op basis van schattingen. In het huidige seizoen kom je simpelweg die Post tegen en die zal moeten worden afgedicht. Dat weet Kroes ook en hij handelt daar gewoon naar. Natuurlijk kun je trucjes toepassen, maar uiteindelijk zal je die kosten moeten afdekken. Of dit nu nog 60 mln is weet ik niet, maar ook 40-50 mln is een hoop geld.

12-02-2025 16:08

NW23 +5097

Ja zo lust ik er nog 100 vriend.

De feiten spreken voor zich. Onder Overmars klotste het geld tegen de muur. Ondanks hoge transferuitgaven en een veel hoger salarishuis.

Ajax ontvangt nu eerder meer dan minder commerciële gelden, Ajax ontvangt nu sowieso meer aan recettes omdat de ticketprijzen veel hoger zijn. Het salarishuis is al enorm gekrompen.

Dan ga je mij niet wijsmaken dat de club financieel op omvallen staat en er wederom allerlei maatregelen nodig zijn.

Dan kunnen er allerlei pseudoboekhouders langs komen die interessant komen doen met jargontaal. Boekhouden is uiteindelijk ook niets meer dan logisch nadenken. 1+1 blijft 2. Dat een boekhouder daar met allerlei omwegen ook uit komt maakt de essentie niet anders.

Alles wat Ajax nu doet is een keuze en geen noodzaak. En die keuzes mogen we zeker ter discussie stellen. Sterker nog, dat moeten we. Ik snap wel dat het lekker makkelijk werkt voor Kroes en co als ze alle verantwoordelijkheid kunnen ontlopen door te wijzen naar het verleden, maar zo werkt het niet. Dat jij je zo voor de gek wilt laten houden moet jij weten.

12-02-2025 16:15

NW23 +5097

Jij bent trouwens de persoon die allemaal seizoenen door elkaar gaat halen.

Ze hebben het in dit artikel over komende transferzomer. Mijn reactie gaat ook over komend seizoen. Dan praat je dus over een nieuwe begroting.

Een nieuwe begroting waar alle veranderingen van de afgelopen jaren simpelweg in doorwerken. Berghuis staat straks voor ern ander bedrag in de begroting als dit jaar. Een begroting waar CL dus komend jaar ook vermoedelijk wel onderdeel van is. Haal je CL alsnog niet? Fair enough dat je dan een speler moet verkopen en een transferwinst moet boeken. Alleen word er in dit artikel gedaan alsof er ongeacht CL plaatsing verkocht moet worden voor een groot bedrag. Dat slaat helemaal nergens op.

Die CL moet nu ook gewoon binnen gehaald worden. Uiteraard is het logisch dat wel of geen plaatsing de mogelijkheden in de zomer (behoorlijk) beïnvloeden.

Ik ga er vanuit dat we ons voor CL plaatsen en zou het schandalig vinden als er dan zelf kiezen om een basisspeler te verkopen voor het geld. Tenzij je denkt er met een nieuwe aankoop op vooruit te gaan, maar dat is iets anders natuurlijk.

Een zak geld heeft nog nooit een goal gescoord zei JC al eens. Je kapitaal moet op het veld staan.

12-02-2025 16:28

BillyAjax +1288

Ik word daar niet vrolijk van. Ik maak me wel een beetje zorgen over de type spelers die ajax sinds afgelopen zomer aantrekt. We moeten zeker naast de jeugdige talenten een aantal spelers hebben met ervaring en discipline, maar we hebben ook wel weer wat andere type spelers nodig met technische, creatieve kwaliteiten. Ik hoor nu wat te vaak namen die daar totaal niet aan voldoen. En is ook een beetje de weg die is ingezet met Weghorst, Rugani, Edvardsen en Rosa. We moeten daar echt niet teveel van hebben.

12-02-2025 12:24

leeke +10414

Beoordel Edvardsen,Rosa eens als ze een paar wedstrijden gespeeld hebben. Dan kan je ze pas beoordelen . Rosario is Dus een ervaren speler,Farioli weet wat hij aan hem heeft,voor herstel Creatieve gedeelte kom je al snel bij je eigen jeugd uit lijkt mij.

12-02-2025 12:59

Dirk +7083

Is er nu echt niks anders in beeld dan een afgedankte Piseveeer...
Zet die scouting aan het werk ...

12-02-2025 12:24

BeterVanafDeZijlijn +1316

Die scouting zit denk ik in hetzelfde kantoor als onze technisch directeur

12-02-2025 18:04

Invincibles +5287

Rosario 🤮 die was bij PSV al niet veel soeps. Tenzij hij zich enorm ontwikkeld heeft ben ik geen fan van hem

12-02-2025 12:13

koreem +809

Flikker op met Rosario man..

12-02-2025 12:04

GeorgeAdamski +3616

Waarom? Ik ken hem niet goedgenoeg. Wat maakt hem geen geschikte opvolger op 6?

12-02-2025 12:19

JohnDylan +23244

Te weinig voetballend vermogen. Zelfs voor PSV kwam hij daarin te kort en hoewel hij on andere gebieden beter is geworden is zijn voetballende vermogen dat niet.

12-02-2025 12:40

johanisajax +8844

Ik zou Henderson gewoon behouden tenzij er een club komt met een zak geld. Hij is geen Frenkie, dat is duidelijk, maar zo belangrijk voor het team als leider en als no nonsense stofzuiger op het middenveld.

12-02-2025 12:04

Okocha078 +14290

Dit is toch al bekend vanaf de zomer. Ze wilde hem in de zomer al, Farioli is fan en hij is transfervrij.
Taylor, Hendo en Brobbey gaan sowieso in de zomer verwacht ik.
Zou wel Hato en Sutalo proberen nog 1 jaartje te behouden. Mokio en Bouwman een jaar als stand-in en daarna als natuurlijke opvolgers.
Als je CL haalt, de verhuurde spelers weet te verkopen+ VD Boomen, Wijndal en Taylor, Brobbey, Henderson komt er meer dan genoeg binnen.En ik verwacht dat Kaplan en Mannsverk ook zullen gaan in de zomer.

12-02-2025 11:51

Babangida83 +24011

Dat je Weghorst haalt, is tot daar aan toe. Maar ook nog Rosario halen, dan ga je echt wel een grens over.

12-02-2025 11:49

GeorgeAdamski +3616

Interessant. Welke grens? Misschien kun je inhoudelijk reageren op @MaxPower 11:10. Op AS kunnen we je kennersblik wel gebruiken.

12-02-2025 12:17

KleineReus +6612

Aangezien hij in Frankrijk speelt ga je zelfs 2 grenzen over om hem te halen.

12-02-2025 12:27

Johanveertien +555

Aubhaal dan Eriksen

12-02-2025 11:28

RayJordaan +6912

Rosario, Regeer, Klaassen, Van den Boomen, Fitz Jim, Berghuis, Hlynnson, ? (Ervan uitgaande dat Taylor, Henderson, Tahirovic en Mannsverk worden verkocht)

Dit zouden daadwerkelijk onze middenvelders kunnen worden voor volgend seizoen.. Tenzij Kroes iets uit zijn hoge hoed tovert maar dat moet nog gaan blijken.. Maar erg magertjes hoor..

12-02-2025 11:27

PuntNaarAchterSVP +5524

Tahirovic is al verkocht. Het team van volgend seizoen wordt met onze huidige TD denk ik zoiets als onderstaande (ervan uitgaande dat Taylor, Henderson, Brobbey, Hato en Mannsverk inderdaad worden verkocht). De zwakste spelers in deze opstelling komen uit de Kroes-koker, dus ik vrees dat we daar nog wel even aan vast zitten.

Godts----Weghorst----Traore
----Fitz-Jim------------Regeer--
-------------Rosario------------------
Mokio--Baas--Sutalo--Rosa
-------------die nieuwe------------

12-02-2025 14:19

JariLitmanen1995 +5116

Rosario houd toch eens op man. Dat kan toch echt niet waar zijn. In geen enkel universum gaat hij overtuigen.

12-02-2025 11:20

Marcw1972 +16912

Ik hoop juist dat de sterkhouders blijven als we CL spelen. Wellicht dat in elk geval een aantal van hen wil blijven om met Ajax CL te spelen.

12-02-2025 11:14

WZAWZDB33 +977

Afhankelijk van Brobbey zijn tweede seizoenshelft zou ik hem wel/niet verkopen. Taylor en Hato sowieso nog een jaar houden, contract opwaarderen en ze kunnen nog een jaar de leider zijn voordat ze een WK spelen.

12-02-2025 11:23

Artemio +32491

Je hebt de kans volgende zomer om het middenveld te veranderen voor meerdere jaren. Doe dat dan ook rigoureus anders met een andere slag middenvelders.
Een spelverdeler op 6. Een dynamische 8 en een creatieve 8.
Fitz Jim-Bounida-(steur) houdt je over na het vertrek van Hendo/Taylor/Klaassen/Branco.

12-02-2025 11:12

Marcw1972 +16912

Waarom zou Mannsverk gezien zijn tijdelijke vertrek er niet voor in aanmerking komen? Die moet dit komende halfjaar juist ervaring opdoen en vlieguren maken, zodat hij er na de zomer klaar voor is. Blijft natuurlijk wel de vraag of hij goed genoeg is.

12-02-2025 11:11

MaxPower +2723

Ik was ook heel benieuwd naar Mannsverk maar het feit dat hij zo gemakkelijk is verhuurd spreekt maar weinig vertrouwen uit.

12-02-2025 11:20

MaxPower +2723

Rosario heeft hier een negatief imago. Ik ben de eerste om toe te geven dat ik Rosario nauwelijks gevolgd heb de laatste jaren maar ik vraag me af hoeveel mensen hier wel?
Feit is wel dat hij op jonge leeftijd basis speler was bij PSV, zelfs op vroege leeftijd reserve aanvoerder daar en kwam toen ook in het Nederlands elftal. Hij houdt zich al een aantal jaren goed staande in de fysieke Franse competitie. Nice staat nu ook weer 3 de. Op 6 heb je sowieso een ervaren speler nodig. Hij zal vooral sterk zijn in het verdedigen/controleren maar heeft ook een opleiding gekregen bij oa Ajax dus hij zal toch ook wel kunnen voetballen. Hij lijkt me dus redelijk compleet qua profiel. Farioli heeft intensief met hem gewerkt dus die heeft een heel duidelijk beeld van hem gekregen. Zoals gezegd ik heb hem eerlijk gezegd niet meer gevolgd maar ik vraag me ook af of alle negatieve reacties terecht zijn.

12-02-2025 11:10

Odysseus +14485

Nette, intelligente reactie wederom van jou. Fijn.

12-02-2025 11:51

MaxPower +2723

Thanks Odysseus, het gaat straks ook over de balans met de andere 2 middenvelders. Misschien zorgt zo'n Rosario er met zijn verdedigende arbeid ook voor dat een Bounida gemakkelijker kan worden ingezet.

12-02-2025 12:20

Ans B +20047

Ik heb hem niet meer gevolgd na PSV, maar dat negatieve imago heeft hij niet voor niets gekregen, want als er íets was dat hij niet kon, dan was het opbouwen. Elke bal die hij wel snel naar voren probeerde te spelen ging mis - dát is me juist heel erg bijgebleven.
Als dat niet aanzienlijk verbeterd is, dan is hij bepaald niet de 6 die Ajax nodig heeft.

Dat hij zich 'staande houdt' in Frankrijk zegt mij op zich helemaal niets. Er zijn zoveel spelers die redelijk of goed presteren bij andere clubs, in andere competities, maar die volkomen ongeschikt zijn voor het typerende Ajaxspel - wat hopelijk weer terug gaat komen.

Dus dat veel mensen op voorhand niet positief staan - ongeacht of ze hem wel of niet gevolgd hebben - is op zichzelf niet vreemd. Ik laat me graag verrassen door iemands ontwikkeling, maar op voorhand ben ik inderdaad niet positief gestemd.

12-02-2025 12:40

MaxPower +2723

Daar kan ik inkomen Ans, en ook ik ben in principe voor een vlot meevoetballende en opbouwende 6. Maar we moeten ook naar huidige situatie kijken bij Ajax. Het is best waarschijnlijk dat komende zomer zowel Henderson als Taylor vertrekken. Ik denk ook dat een vaste rol voor Berghuis en Klaassen op het middenveld inmiddels verleden tijd is. Dan houdt je eigenlijk alleen nog maar Fitz Jim en Regeer over. Rosario's contract loopt af en is dus in het slechtste geval een relatief goedkope breedte versterking. We gaan er inmiddels vanuit dat Ajax de champions league wel gaat halen. Destijds is Alvarez gekomen om Ajax Champions league proof te maken. Ik stel me Rosario als een vergelijkbare speler voor die voetballend niet minder is. Het is absoluut niet mijn favoriete type op 6 maar soms heb je in Europa wel wat meer body nodig, zeker met de andere jonge middenvelders en op een middenveld met de punt naar achteren. Rosario zal een dienende sobere speler zijn die andere middenvelders kan ondersteunen. Ajax kan Rosario in ieder geval gebruiken wanneer een bepaalde wedstrijd hierom vraagt. Hij kan daarnaast ook op CV of rechtsback. In andere wedstrijden, bijvoorbeeld in de eredivisie kan een andere 6 gebruikt worden. Het negatieve sentiment rondom Rosario heeft voor een stuk ook te maken met zijn PSV verleden en de angst dat dit de volgende hardwerkende onfrivole Farioli aankoop zal worden. Maar als ik bedenk dat hij gratis is, veel ervaring heeft, multifunctioneel is en verdedigend sterk dan denk ik dat het geen vreemde versterking is. Ik zie daarnaast wel heel graag creatieve versterking voor op het middenveld komen.

12-02-2025 14:14

BeterVanafDeZijlijn +1316

Onze 6 moet iemand zijn die ook de kwaliteiten heeft om het spel open te draaien. Niet alleen zijn verdedigende kwaliteiten moet beschikken. Henderson is de enige die zorgt dat er een man vrij komt, de combinatie word vaak door hem opgezet. Verdedigen en een bal afpakken is 1 aspect van het spel. Spel inzicht, passing en creativiteit zij de andere. Daarom ben ik geen fan van Rosario.

12-02-2025 18:09

Kingoffdatoilet +17303

Rosario lijkt mij nog steeds geen gekke speler.

12-02-2025 18:40

jeffrey_van_der_sluis +30596

Als Ajax CL-voetbal haalt voor volgend seizoen, zou het toch mooi zijn als Hato en Taylor nog een jaartje blijven

12-02-2025 11:09

NoPants +7536

Alsjeblieft niet Rosario. Ik zie liever regeer of mannsverk de kans krijgen.

Farioli lijkt de 6 wel meer als verdedigende schakel te zien dan een voetballende. De voetballers moeten dan op de bal staan zodat ze op het middenveld kunnen komen.

12-02-2025 11:08

Ajaxbrl +14068

Transferklappers? Die markt ging toch op de schop?

12-02-2025 11:03

Ajaxbrl +14068

Hendo wilt vast wel de CL in met ons, maar zijn salaris weegt wel zwaar

12-02-2025 11:00

wijzijndebeste123 +166882

Een brevet van onvermogen van de scouting, Kroes en het profielen verhaal van Beuker als je Rosario als 6 gaat halen.

12-02-2025 10:58

Aabd +451

Je moet een trainer die zoveel succes heeft ook wel wat geven. Als Farioli lang genoeg blijft dan

12-02-2025 11:00

NoPants +7536

Als Farioli specifiek om hem vraagt, omdat hij hem in zijn speelstijl vindt passen, zou je hem dan halen of niet?

12-02-2025 11:09

wijzijndebeste123 +166882

Farioli is een geweldenaar maar er is een Ajax na Farioli dus als Rosario niet in het profiel past van een Ajax 6 zoals Beuker heeft bedacht dan moet je hem niet halen want dan blijft de nieuwe trainer met een speler zitten die niet past bij Ajax.

De TD is er voor de langere termijn. Dus ik zou obv scouting Farioli meerdere opties geven die ongeveer dezelfde sterke punten hebben als Rosario maar die aan de bal beter zijn. Daar kan hij dan zijn voorkeur over uitspreken en kan de TD kijken of het haalbaar is. Zo hoort het te gaan.

12-02-2025 11:22

NoPants +7536

Klopt, al kan ik me voorstellen dat ze hem iets geven om hem tevreden en binnenboord te houden.

Ik denk dat regeer de kans moet krijgen daar

12-02-2025 11:27

Babangida83 +24011

Als Alvarez past in de profielen van Beuker, dan vind ik Rosario nog beter passen.

12-02-2025 12:00

NoPants +7536

Ik denk wel dat we moeten accepteren dat farioli niet met een 6 gaat spelen die wij als fans graag zien. Wij zien het liefst een mix tussen frenkie en schone, maar dat past niet bij farioli. In de opbouw wilt hij dat de backs die rol op zich nemen. De 6 is veel belangrijker in het verdedigende spel.

Als kroes nu een voor de fans perfecte 6 haken, zal dat waarschijnlijk helemaal niet goed werken in Fariolis systeem.

12-02-2025 13:43

Bjorn +12834

Gezien zijn salaris is een vertrek logisch, maar ik zie Taylor en Hato ook al voor de hoofdprijs weggaan in de zomer. Brobbey zal ook op de nominatie staan. Dan gaat het weer heel hard met je basisspelers.

Als hij vertrekt dan is het hopelijk wel als kampioen. Door de voordeur.

12-02-2025 10:55

AINIESTA +45880

Mag toch hopen dat we dat we met wat CL euro's op zak voor wat beters gaan dan Rosario.

We hebben Mannsverk ook nog. Of Kroes moet er op gebrand zijn om ook hem zsm te lozen voor wat wisselgeld.

Sws qua type hoop ik wat anders te zien op die positie.
Maarja als ze een type Alvarez al als voorbeeld zien voor de jeugd dan heb ik heel weinig verwachtingen.

Waar was het type Alvarez in 2018/2019?

12-02-2025 10:53

insectenverdelg +23630

exact. en ik las gisteren interesse van Ajax in Bogarde, mocht je die binnen hengelen.

12-02-2025 10:54

NoPants +7536

Niet te vergelijken, op vrijwel iedere positie staat een heel ander type met een heel ander takenpakket. Farioli wilt de backs eerder en centraler aan de bal, zodat de middenvelders en buitenspelers hoger kunnen staan.

Ik zie liever regeer of mannsverk de kans krijgen, maar ik denk dat Farioli daar een verdedigend ingestelde speler wilt hebben.

12-02-2025 11:14

AINIESTA +45880

Is gewoon een kut tactiek. Halven die diep staan. Je 6 die als 3de CV speelt en de backs die het dan maar uit mogen zoeken in de opbouw. Geen wonder dat het positiespel ruk is.

12-02-2025 11:26

NoPants +7536

T past vooral niet bij Ajax. Maar we staan wel eerste, waar zelfs 4 weken geleden men hier nog riep dat de top drie totaal niet realistisch was met deze selectie.

12-02-2025 11:29

insectenverdelg +23630

Je moet oppassen dat er niet teveel van je basis vertrekken. Taylor zal weg zijn, en er zal ook aan Brobbey, Hato en Sutalo getrokken gaan worden. Als er echt 3 van deze 4 hiervan vertrekken (en de inkomsten erop pakt) , dan is het salaris vs. war je verder verlies voor mij een no brainer en hou je Henderson nog een jaar.

12-02-2025 10:53

Rockanje23 +37238

Dit. Een ervaren leider op het veld en in de kleedkamer is zó belangrijk. Hiërarchie is alles binnen een team. Zie wat er na het vertrek van Blind en Tadic gebeurde.

12-02-2025 11:01

insectenverdelg +23630

Kijk nu ook bij feyenoord en PSV. Tiber en HAncko hebben het ene beetje, maar nog niet genoeg. Bij PSV zijn Luuk en Perisic de ervaren krachten, maar die zijn te introvert en staan te ver naar voren. Met het wegvallen van Boscagli i de hele organisatie van achteruit weg bij ze.

Farioli onderkent dit overigens en daarom staat Pasveer ook op doel dit jaar. en is Ramaj helaas vertrokken.

12-02-2025 11:05
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.